طرح پله پله تا ملاقات خدا

phalagh

مدیر بازنشسته
سلام فلق خانوم... اگه کسی بخواد از الان شروع کنه چیکار باید بکنه؟؟ از پله اول یا همین پله؟؟؟ از نظر زمانی که با بچه ها عقبه چطوری جبران کنه؟؟
سلام عزيزم.
بستگي به خودت داره كه بتوني همه رو يه جا بري يا نه. البته اين مرحله مرحله رفتن بيشتر به خاطر تمركز رو ي خودمونه. كه تو كارمون بيشتر دقت كنيم. و ميتونه هم با هم باشه.
پيشنهاد مهردادم خوبه. وقتي روزه ميگيريم بيشتر حواسمون هست كه اشتباه نكنيم. و خطايي ازمون سر نزنه.و از طرفي حتي براي پرهيز از برخي گناهها روزه توصيه شده.پس ميتونه خيلي موثر باشه.
به هر حال از اين كه به جمع ما پيوستي خوشحالم.
بچه هاي ديگه چرا هيچي نميگين. روزه سكوت گرفتين.!!! بابا حرفي اظهار نظري توصيه اي نصيحتي...
 

phalagh

مدیر بازنشسته
بچه هايي كه ميگن اسونه ..
حواستون باشه ها ما گاهي با ايما و اشاره هم غيبت ميكنيم. به اين حركات هم بايد دقت كنيد.
غيبت كردن منحصر به زبان نيست، بلكه: هر نوعى كه نقصى ازغير را بفهماند غيبت است، خواه به قول باشد، يا فعل، يا اشاره، يا ايماء، يا رمز، يا نوشتن.
مروى است كه: «زنى بر عايشه وارد شد چون بيرون رفت عائشه با دست‏خود اشاره‏كرد كه: اين كوتاه است.حضرت فرمود كه: غيبت او را كردى‏» .
و فرقى نيست در حرمت غيبت، ميان كنايه و تصريح.بلكه بسا باشد كه: كنايه بدترباشد.و غيبت‏به كنايه، مثل اينكه گوئى: الحمد لله كه خدا ما را مبتلا نكرد به همنشينى‏ظلمه.يا به حب رياست.يا سعى در تحصيل مال.يا بگويى: نعوذ بالله از بى‏شرمى.يا خداما را محافظت كند از بى‏شرمى.و غرض از اينها كنايه به شخصى باشد كه مرتكب اين‏اعمال باشد.و بسا كه: چون خواهد كه غيبت كسى را كند از راه ريا و تشبه به صلحا، ابتدامدح او را مى‏كند و مذمت‏خود را نيز مى‏كند چنانچه مى‏گويد: فلان شخص چه بسيارخوب شخصى بود و روزگار او را نيز مثل ما كرد و از دست‏شيطان خلاصى نيافت.
و بعضى از غيبت كنندگان هستند كه: چون مى‏خواهند غيبت مسلمانى را كنند از راه‏نفاق، غم و اندوه خود را بر حال آن شخص اظهار مى‏كنند و حال اينكه در دل خود،هيچ اندوهى ندارند، چنانكه مى‏گويند: آه، چه قدر غصه خوردم دلم سوخت‏به جهت‏فلان شخص كه بى‏آبرو شد.يا فلان عمل از او سرزد.يا به او اهانت رسيد.خدا امر او رابه اصلاح آورد.و اين منافق اگر دوست او بودى و غم و اندوه او را خوردى پس اظهارنكردى و دعائى كه به او مى‏كند در خلوت كردى.پس اظهار حزن و دعا از خباثت‏باطن‏اوست.و شيطان لعين او را بازيچه خود قرار داده، بر او امر را مشتبه كرده و بر ريش اومى‏خندد.و حسنات او را به باد مى‏دهد.و او چنان پندارد كه: خوب مى‏كند.و نمى‏داندكه تيز بينان عالم دانش و بينش، از احوال و اوضاع برون او، احوال درونش را درك‏مى‏نمايند.
حمد گفتى كو، نشان حامدون نى برونت را اثر نى‏اندرون
رو ملاف از مشك كان بوى پياز از دم تو مى‏كند مكشوف راز
و بسيارند كه غيبت مسلمانى را مى‏كنند و بعضى از حضار نمى‏شنوند بلند مى‏گويند سبحان الله! اما عجب نيست چنين چيزى.تا او خوب متوجه شود و اين هرچه مى‏خواهدبگويد.
 

paras2

عضو جدید
:gol:مرسي فلق خانوم همينطور آقا مهرداد... راستيش من برا روزه گرفتن يه مقدار از طرف بابا و مامانم مشکل دارم توي اين فصل... اما به بقيه چيزايي که گفتين سعي ميکنم انجامش بدم... ;):gol::gol::gol::gol::gol:
 

winter

عضو جدید
سلان فلق جونم
من منظورم این نبود که این پله راحته
خیلی هم سخته
همونجور که قبلن هم گفتم من فقط منظورم این بود که این جوری که شما گفتی خیلی ترسیدم
فکر کردم یه کاریه که تا حالا هیچ قدمی براش برنداشتم
منظورم این بود گلم
وگرنه واقعن این پله سخته
سخته چون ما عادت به غیبت کردن کردیم
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
هو المحبوب
غيبت زباني رو انجام ندادن ميشه گفت تقريبا راحته اما براي جوراي ديگش ياتون باشه كه اگه كسي رو داريد نشون ميديد يا خطاب ميكنيد 3 تا از انگشتاتون به سمت خودتونه.من امتحان كردم اينجوري خيلي راحتتر يادتون ميمونه.
 

winter

عضو جدید
هو المحبوب


غيبت زباني رو انجام ندادن ميشه گفت تقريبا راحته اما براي جوراي ديگش ياتون باشه كه اگه كسي رو داريد نشون ميديد يا خطاب ميكنيد 3 تا از انگشتاتون به سمت خودتونه.من امتحان كردم اينجوري خيلي راحتتر يادتون ميمونه.
راه خوبیه
مر30:gol::gol:
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
در حدیثی از امام علی ‌علیه‌السلام آمده است:
ما عمر مجلس بالغیبه الا خرب من الدین.
مجلسی به وسیله غیبت آباد نشد مگر این که از نظر دین خراب گشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
غیبت
حسنات را از بین می‌برد
گنا‌هان دیگران را بر دوش انسان می‌گذارد
عبادات تا چهل روز پذیرفته نمی‌شود
غیبت کننده جزو نخستین کسانی است که قبل از همه وارد دوزخ می‌شود
اگر توبه کند و توبه او پذیرفته شود آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود
.

و به این حقیقت توجه کند که غیبت حق‌الناس است زیرا آبروی خلق خدا را می‌برد و ارزش آبروی هر کس همچون ارزش جان و مال اوست و تا صاحب حق راضی نشود خدا او را نمی‌بخشد و ای بسا غیبت می‌کند و دسترسی برای جلب رضایت طرف پیدا نمی‌کند و این بار گناه برای همیشه بر دوش او می‌ماند. اگر غیبت‌کننده در این امور دقت کند به
یقین از کار خود پشیمان و منصرف می‌شود، و آنها که غیبت را وسیله تفریح و سر‌گرمی مجالس خودشان قرار می‌دهند اگر در این عواقب بیندیشند قطعاً تجدید‌ نظر خواهند کرد.

3-غیبت‌کننده باید به این حقیقت توجه کند که نیرو‌های انسان محدود است، اگر نیرویی را که صرف تضییع آبروی اشخاص و شکستن موقعیت اجتماعی آنها می‌کند، صرف رقابتهای صحیح و سازنده نماید، ای بسا در مدت کوتاهی از رقیبان خود پیشی گیرد و مقام والایی را که انتظار دارد در جامعه برای خویشتن فراهم سازد بی آنکه ضربه‌ای بر فرد یا جامعه وارد کند و عقوبات دنیا و آخرت را متوجه خود سازد.

غیبت‌کننده باید به این حقیقت توجه کند که غیبت کردن یکی از نشانه‌های بارز ضعف و ناتوانی و فقدان شخصیت و عقده خود کم‌بینی است و او با غیبت کردن این صفات درونی خود را آشکار می‌سازد و پیش از آنکه شخصیت اجتماعی طرف را بشکند شخصیت خود را در هم می‌کوبد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ترک غیبت مخصوصاً در مورد کسانی که غیبت برای آنها به صورت یک عادت در‌آمده قبل از هر چیز:

مراقبت شدید و نظارت اکید بر‌زبان است
پرهیز از معاشرت با دوستانی که او را به غیبت تشویق می‌کنند
ترک مجالسی که مهیا برای غیبت است
کلیه اموری که وسوسه غیبت در او ایجاد می‌کند

. یکی از انگیزه‌های غیبت تبرئه خویشتن است مثلاً می‌گوید اگر من مرتکب گناه شدم فلان کس که از من بهتر است همین عمل و یا عملی بدتر از کار من را انجام داده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
معنای غیبت

فقها تعاریف فراوانی برای غیبت داشته اند و معیارهایی در این خصوص ارائه كرده اند. شیخ شهید در كتاب كشف الریبه ملاك غیبت را اینگونه معنا كرده است كه:

" هرگاه كسی در غیاب دیگری سخنی نسبت به او بگوید كه عرفاً و در نزد مردم نقص و عیب به حساب می آید و قصد وی از این كار سرزنش و یا برملا كردن نقص او باشد، مرتكب غیبت شده است."

همچنین ابوذر می گوید: از رسول خدا(ص) پرسیدم كه غیبت چیست؟ حضرت فرمودند:" غیبت عبارت است از اینكه نسبت به برادرت چیزی بگویی كه او از آن خوشش نمی آید.
ابوذر پرسید: حتی اگر این صفت و ویژگی در او باشد؟- باز هم غیبت، به حساب می آید؟- حضرت فرمود:" اگر- آن صفت- در او باشد، غیبت است؛ والا تهمت به حساب می آید."

روشن است كه منظور برادر در این روایت تنها برادر نسبی نیست، بلكه برادر ایمانی را هم شامل می شود. منظور از اكراه نیز چیزی است كه عرفا عیب و نقص به حساب می آید و قصد مذمت و گفتن نقص هم در روایت مستتر و تلویحا آمده است؛ والا اگر از راه لطف و مرحمت چیزی در خصوص او بگوید، غیبت صورت نگرفته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اشكال مختلف غیبت

نكته قابل توجه اینكه غیبت كردن تنها با لفظ شكل نمی گیرد، بلكه در بسیاری از موارد غیبت كردن با حركات اعضا هم مصداق می یابد، چنان كه عایشه می گوید:" زنی نزد ما آمد. چون روی خود برگرداند با دست اشاره كردم كه كوتاه قد است. رسول خدا(ص) فرمودند: غیبت این زن را كردی."

از روایات درك می شود كه افشای آنچه از عیب های مومن پوشیده شده است حرام می باشد؛ چه شخص راضی باشد و چه راضی نباشد، چه قصد برملا كردن نقص در میان باشد و چه نباشد، اما از ملاحظه مجموع روایات برمی آید كه قصد، برملا كردن نقص است كه این افشاگری را حرام می كند مگر این كه اصل مورد از مواردی باشد كه اظهار آن حرمت شرعی داشته باشد مثل معصیت كه خود معصیت كننده هم نمی تواند اظهار كند.

حتی اگر مومن نسبت به برملا كردن مسائل پنهان خود راضی باشد و قصد برملا كردن نقص و عیب هم در میان نباشد، غیبت به حساب می آید.




حرمت غیبت اجماعی است

حرمت غیبت اجماعی و بلكه از ضروریات فقه است. مهم ، توجه به پیامدهای آن است كه امید است با اندیشیدن در این پیامدها به آن مبتلا نشویم و اگر مبتلا هستیم، به زودی برگردیم كه اگر با این صفت از دنیا برویم، رسوایی در قیامت را به دنبال دارد و صورت ملكوتی آن همان است كه در سوره مباركه حجرات آیه 12 آمده است:" ... آیا یكی از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را بخورد، در حالی كه مردار است...؟!"

از آن جا كه غیبت كننده در دنیا آبروی مردم را دریده است- مانند حیوانی كه بدن مردم را پاره می كند- در قیامت صورت ملكوتی این عمل- خوردن مردار- به او برمی گردد.

در روایت آمده است كه رسول خدا(ص) مردی را به خاطر ارتكاب زنا سنگسار نمود. یكی از حاضران به رفیقش گفت:" این مرد در جایگاه خود مثل سگ كشته شد." سپس رسول خدا(ص) با آن دو نفر از مرداری عبور كردند. پیامبر(ص) به آنها فرمود: " با دندان های خود از این مردار بكنید." آنها گفتند: یا رسول الله؛ آیا از گوشت مردار بخوریم؟

پیامبر(ص) فرمود: آنچه از برادر خود به شما رسید تعفن آن بیش از این است.




عذاب برای غیبت كننده


در برخی روایات هم آمده است كه در روز قیامت غیبت كننده گوشت خود را می خورد.

مرحوم شیخ صدوق به سند خود از امام علی(ع) نقل می كند كه در ضمن موعظه های خود به نوف البكالی فرمود:"...
از غیبت دوری كن، زیرا غیبت نان و خورش سگهای آتش است. ای نوف! دروغگوست كسی كه فكر می كند حلال زاده است در حالی كه گوشت های مردم را با غیبت كردن می خورد." در روایت دیگری از پیامبر اكرم(ص) آمده است كه :" كسی كه فرد مسلمانی را غیبت كند، روزه اش باطل گردد و وضویش شكسته شود و در قیامت در حالی محشور می شود كه از دهانش بویی بدتر از مردار به مشام می رسد، به طوری كه اهل قیامت از بوی او در عذاب خواهند بود."

همچنین انس بن مالك به نقل از رسول خدا(ص) می گوید:" در شب معراج بر قومی گذر كردم كه روی خود را با چنگال خویش خراش می دادند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه كسانی هستند؟

گفت: اینها كسانی هستند كه غیبت مردم را می كردند و آبروی مردم را می بردند."

كسی كه تلاش می كند عیب های پوشیده مردم را برملا كند، خداوند او را رسوا خواهد كرد. چنان كه امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود:"
ای كسانی كه به زبان اسلام آورده اید و ایمان به قلب شما وارد نشده است! مسلمانان را سرزنش نكنید! و عیب های پوشیده آنها را جستجو نكنید! زیرا كسی كه پوشیده های آنها را جستجو كند، خداوند پوشیده هایش را جستجو كند، افتضاح نماید، اگر چه در خانه اش باشد."

فردی كه عیب های پوشیده مردم را افشا می كند؛ چون مردم ناموس الهی اند، هتك حرمت الهی كرده است. پس در این عالم و آن سرا رسوا خواهد شد.

در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده كه رسول خدا(ص) در معراج از خداوند پرسید:

" ای پروردگار! حال مومن نزد تو چگونه است؟ فرمود، ای محمد! كسی كه دوستی از من را اهانت كند، پس همانا به محاربه با من اقدام كرده است..."

در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است كه غیبت كردن سبب خروج از ولایت الهی و ورود در ولایت شیطان می شود.




غیبت حق الناسی است كه ..
.

غیبت از جمله گناهانی است كه علاوه بر جنبه حق اللهی، جنبه حق الناسی هم دارد.

رسول خدا(ص) در ضمن سفارشات خود به ابوذر فرمود:" از غیبت كردن بترس كه آن از زنا شدیدتر است؛ پرسیدم: ای رسول خدا! به چه علت؟ حضرت فرمود: چون زنا كننده اگر توبه كند، خداوند او را می آمرزد، اما غیبت آمرزیده نشود مگر این كه صاحبش( غیبت شونده) را راضی كند."

پس چه بسیار افرادی كه گرفتار حق الناس شوند و در قیامت شخصی از او راضی نگردد!

روایت دیگری در این زمینه از رسول خدا(ص) گویای تاثیرغیبت در از بین بردن نیكی های بنده است. آن حضرت فرمود:" آتش در سوزاندن و از بین بردن چیز خشك از غیبت در نابودن كردن نیكی های بنده سریع تر نیست؛ چنان كه در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است كه در روز قیامت شخصی در نامه عمل خود نیكی های خود را نمی بیند. چون از این امر سوال می كند به او گفته می شود چون غیبت كردی، عمل تو از بین رفت.




آسیب های اجتماعی غیبت

گناه غیبت نه تنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی او در دنیا و آخرت می گردد، بلكه مفاسد اجتماعی و بشری را هم به دنبال دارد.

از مقاصد بزرگ انبیاء علیهم السلام تشكیل مدینه فاضله و جامعه ای نیكوست، و این مهم زمانی به وجود می آید كه مردم با یكدیگر الفت و محبت داشته باشند، به طوری كه افراد همگی به منزله یك شخص باشند و در این صورت چنین طایفه و ملتی بر طوایف و ملتهای دیگر پیروز خواهند شد، همان طور كه مسلمین صدراسلام بر اثر همین اتفاق و وحدت بر حكومتهای بزرگ آن پیروز شدند. بر اساس آنچه گفته شد و روایاتی كه در این زمینه وجود دارد، مسلمین مامور و موظفند كه با یكدیگر دوستی و مودت ورزند؛ و طبعاً آنچه این دوستی را می افزاید مطلوب و پسندیده است و هر چه از این دوستی و مودت كم كنند، ناپسند است و واضح است كه غیبت كردن موجب كینه و دشمنی و بغض می شود و از این رهگذر وحدت اجتماع از بین می رود، و این از آسیب های اجتماعی غیبت است و لازم است برای پرهیز از این ضرر بزرگ از این عمل زشت دور شوند.




راه درمان غیبت

برای درمان این بیماری از دو راه علم و عمل باید استفاده نمود.

درمان علمی: درمان علمی این گناه آن است كه شخص در پیامدهای این گناه بیندیشد و این پیامدها را با آنچه از این گناه عایدش می شود، مقایسه كند، از این مقایسه وی تشویق می شود كه این عمل را ترك كند؛ زیرا او با این گناه از چشم مردم می افتد، رسوای دو عالم می گردد، بغض و كینه و دشمنی ایجاد می كند.هرگاه این پیامدها را با چند لحظه یاوه سرایی و بذله گویی مقایسه كند، پی خواهد برد كه با غیبت كردن چه خطای بزرگی مرتكب شده است.

ای عزیز! با بندگان خدا كه مورد دوستی خداوند هستند، محبت قلبی داشته باش! مبادا با محبوب حق، دشمنی ورزی كه خداوند در این صورت ترا از رحمت خود دور می سازد. قدری در آثار دنیایی و اخروی غیبت اندیشه كن و در صورت های وحشتناك این گناه در قبر و قیامت تأمل نما و به اخبار و احادیثی كه در این زمینه وارد شده است دقت كن و میان چند دقیقه بذله گویی و نتایج این گناه مقایسه ای به عمل آور. در این صورت از این گناه پرهیز خواهی كرد.

وانگهی اگر كسی غیبت دیگری می كند به این انگیزه كه با او دشمن است، چگونه حاضر می شود نیكی هایش را به دشمنش منتقل كند و گناهان دشمن را به نامه عمل خود وارد كند؟ چنان كه در روایات به این پیامد غیبت اشاره شده است.

درمان عملی:آنست كه به هر زحمتی هم كه شده، عنان نفس زبان را به دست بگیری تا به مرور زمان به راحتی از غیبت كردن پرهیز نمایی. و سعی كنیم كه خوبیهای مردم را ببینیم و به دنبال معایب آنها نباشیم.

آورده اند كه حضرت عیسی(ع) با عده ای از حواریون از جایی عبور می كردند كه به مردار سگی برخوردند. همراهان گفتند: چه مردار بدبویی! حضرت عیسی(ع) فرمود: چه دندانهای سفیدی دارد.

آنها نقص مردار را دیدند و حضرت عیسی كمال آن را گوشزد كرد.

چقدر خوب است بیش از آنچه به عیب های دیگران توجه كنیم به دنبال كشف عیبهای خود باشیم. چنان كه رسول خدا(ص) فرمود:

" خوشا به حال كسی كه مشغول بودن او به عیبش، او را از عیب جویی دیگران باز دارد."




گوش دادن به غیبت نیز حرام است


همانطور كه غیبت كردن حرام است، گوش دادن به غیبت هم گناه به حساب آمده و حرام می باشد.
از برخی روایات استفاده می شود كه گوش كننده غیبت همانند غیبت كننده است؛ چنان كه امام علی(ع) فرمود:" گوش كننده به غیبت، نیزغیبت كننده است."

از برخی روایات استفاد می شود كه رد كردن غیبت واجب است و در روایتی از رسول اكرم(ص) رد كردن غیبت را باعث دفع شر و بدی از غیبت كننده عنوان نموده اند. امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا فرمود:" آگاه باش كسی كه بر برادر خود منت بگذارد و غیبتی را كه در مجلسی درباره او شنیده است رد كند، خداوند متعال هزار باب از بدی در دنیا و آخرت از او رد می كند و اگر با وجود توانمندی از این كار خودداری ورزد، برای او مثل گناه كسی است كه هفتاد بار او را غیبت كرده باشد، خواهد بود."

روایت دیگری در این زمینه از رسول خدا(ص) آمده است. آن بزرگوار فرمود:

" ای علی! كسی كه نزد او برادر مسلمانش غیبت شود و بر یاری كردن برادرش- دفع غیبت او- توانا باشد و او را یاری نكند، خداوند او را در دنیا و آخرت رسوا می كند."

نكته ظریفی را مرحوم شیخ انصاری در تفسیر این روایات آورده و آن این است كه مقصود از یاری رساندن غیبت شونده غیر از نهی از غیبت است؛ بلكه منظور آن است كه هرگاه غیبت كننده عیبی دنیایی را مطرح كرد، شخص در جواب بگوید اینها كه عیب نیست؛ بلكه گناه كردن عیب است؛ و اگر عیبی اخروی مطرح كند، برای یاری كردن برادر دینی اش بگوید: بالاخره افراد گاهی مرتكب خطا می شوند بهتر است برای او طلب آمرزش شود نه عیب جویی و غیبت.

نكته دیگر این كه گاه شنونده غیبت با برخی حركات مشوق غیبت كننده می شود، مثلاً وقتی غیبتی می شود مكرر" استغفار" كند یا كلامی مثل " عجب" و... بگوید.

این حركات غیبت كننده را به ادامه كار تشویق می كند و طبعا حرمت آن محرز و مسلم است.




كلامی از شهید ثانی

شهید ثانی كلامی در این زمینه دارد و آن این كه از بدترین انواع غیبت، غیبتی است كه اهل علم با برخی جمله ها مرتكب می شوند؛ مثلاً وقتی سخن از كسی به میان می آید، او می گوید: الحمدلله كه ما اهل ریا و خودنمایی نیستیم این شخص در حقیقت مرتكب غیبت شده، زیرا به طرف فهمانده است كه شخص مورد نظر اهل ریا و خودنمایی است. یا گاهی كسی صفت بدی را به خود نسبت می دهد تا دیگری را به این صفت مطرح كند؛ مثلاً می گوید فلانی آدم خوبی است؛ ولی به دلیل كم تحملی كه همه ما به آن مبتلا هستیم، در عبادات سست است.

یا بگوید: برای فلان دوست ما فلان حادثه اتفاق افتاد، خداوند او و ما را بیامرزد.

او با این كار در حقیقت سرپوشی بر باطن پلید خود قرار داده است. اینها نیز از مصادیق غیبت هستند.

آنچه گفته شد برخی از پیامدهای غیبت و نیز راههای مقابله با آن و مصادیق این گناه بود. به خداوند متعال پناه می بریم از نفس اماره و بدی هایی كه رها كردن عنان زبان ما را به آنها دچار می سازد.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غیبت نکردن سخته ولی ممکنه...
تنها پله ای که خیلی وقته دارم سعی میکنم انجامش بدم همینه
ممنون از همه بخصوص فلق و سرمد
 

mahyarahimi

عضو جدید
من پرسیدم گفتن اگر که مخاطب طرفی رو که ازش صحبت می شه نشناسه غیبت حساب نمی شه.
 

mahyarahimi

عضو جدید
راستی یه سوال. کی می دونه این غیبت حساب می شه یا نه؟ مثلا مادر یا پدر من از دست خواهر یا برادر من ناراحتن همش پیش من بدشو می گن. می گم چرا به من می گی؟ می گن خوب گوش نمی کنه که ... یا می گن می گم که تو این کارا رو نکنی... از این بهانه ها و درواقع این کار رو از عصبانیت انجام می دن. حالا می تونه پدر و مادر یا هرکدوم از اعضای خانواده باشه. به نظر شما اگر من نسبت به کارهای فرد ثالث مطلع باشم هم می شه غیبت؟
ممنون :gol:
 

paras2

عضو جدید
راستی یه سوال. کی می دونه این غیبت حساب می شه یا نه؟ مثلا مادر یا پدر من از دست خواهر یا برادر من ناراحتن همش پیش من بدشو می گن. می گم چرا به من می گی؟ می گن خوب گوش نمی کنه که ... یا می گن می گم که تو این کارا رو نکنی... از این بهانه ها و درواقع این کار رو از عصبانیت انجام می دن. حالا می تونه پدر و مادر یا هرکدوم از اعضای خانواده باشه. به نظر شما اگر من نسبت به کارهای فرد ثالث مطلع باشم هم می شه غیبت؟
ممنون :gol:
منم یه سوال برام ÷یش اومده. بابام همیشه ÷شت سر مسئولین کشور حرف میزنه. این چی؟ اینم غیبته یعنی من نباید گوشش بدم؟
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوالمحبوب
خواهر و برادر وپدر ومادر فكر نميكنم گناه داشته باشه چون انتقاد حساب ميشه تا غيبت به شرطي كه تو خود مجموعه خانواده باشه ولي از بقيه ميگن اگه كسي به صفتي شهره عام باشد بيان آن صفت غيبت نيست اما هر صفت ديگر كه مردم اطلاع ندارند غيبت.مثلا من دزدم همه ميدانند حال اگر شما بگوييد محسن دزد و نزول خوار است چون از صفت نزول خواري من كسي اطلاع ندارد غيبت محسوب ميشود.اما اكمل آن آنست كه از هرگونه سخني كه بوي غيبت داشته باشد انسان بپرهيزد ولي متاسفانه بنده خيلي سعي ميكنم نميشود بسيار سخت است.همكارم ميآيد با ديدن او و كارهايش زندگي ادم دگرگون ميشود چطور حرفي نزنم قبول داريد يانه اينو من خودم از دستش خسته شدم فقط خدا كمك كنه.:gol:
در ضمن 30يا 30 خواهشا نه من زياد تو اين موارد اختيارم دست خودم نيست.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
پله پنجم: پرهیز از دروغ.

پله پنجم: پرهیز از دروغ.

بچه های دوست داشتنی. دوستای خوب.
در ادامه مبحث مراقبت در گفتار. در این مرحله بحث دروغ رو خواهیم داشت.
از كودكي كه درس چوپان دروغگو را مي‌خوانديم، قابل فهم بود كه عواقب دروغ چگونه گريبان دروغگو را مي‌گيرد.
جامعه‌اي را در نظر بگيريد كه دروغگويي در آن قاعده و نه استثناء باشد. زندگي در چنين جامعه‌اي بسيار پرهزينه است. اعتماد متقابل وجود نخواهد داشت، روابط افراد كاملاً غير اخلاقي خواهد شد، فساد و تباهي در همه سطوح رخنه خواهد كرد و نيز چنين جامعه‌اي كمترين نزديكي را با يك جامعه ديني و اخلاق‌مدار خواهد داشت. اولين گام براي رواج دروغگويي، شكسته شدن قبح دروغ است. در جامعه‌اي كه دروغگويي نوعي زرنگي تلقي شود و مردم با شنيدن سخن دروغ لبخندي حاكي از سرور و شعف بر لبان خود ظاهر سازند، طبعاً دروغگويي رواج مي‌يابد.
عده‌اي فكر مي‌كنند صداقت و راستگويي صرفاً يك مسأله اخلاقي است، و از اين رو ناخودآگاه مي‌خواهند آن را در بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی به حاشيه برانند، اما بايد گفت كه صداقت و دروغگويي موضوعي كليدي در فهم و نقد كليه حوزه‌هاي اجتماعي است. نقش آن در اقتصاد كمتر از سرمايه و نيروي انساني و... ديگر عوامل نيست.
پيامبر (ص):
ـ دروغگو، دروغ نمي‌گويد مگر به سبب حقارتي كه در نفس خود دارد.
ـ از دروغگويي بپرهيزيد، زيرا دروغگويي باعث روسياهي است.
ـ از دروغگويي بپرهيزيد، در موردي كه گمان ميكنيد نجات شما در دروغ گفتن است،
بدانيد كه اشتباه كرده‌ايد و هلاك شما در دروغ است.
ـ از پيامبر پرسيدند: ممكن است مومن ترسو باشد؟ فرمود: بلي. ممكن است بخيل باشد؟
فرمود: بلي. ممكن است كذاب باشد؟ فرمود: نه.
امام علي (ع):
ـ هيچ عمل قبيحي به قبح دروغگويي نيست.
امام باقر (ع):
ـ كم‌نصيب‌ترين فرد از سجاياي مردانگي و فضايل انساني، دروغگويان هستند.
اين تأكيدات را كه قطره‌اي از دريا هستند، با وضعيت كنوني جامعه خود مقايسه كنيم تا به عمق فاجعه پي ببريم.
از امروز تا اول شهریور پرهیز از دروغ
 

cute

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام فلق جان
شرمنده ولی کاش سوال بچه هارو جواب می دادی
منم واسم سوال
اگه مثلا مادر من از بدی های خواهرم ..برادرم ...یش من صحبت کنه
این غیبته؟؟؟؟
 

phalagh

مدیر بازنشسته
سلام فلق جان
شرمنده ولی کاش سوال بچه هارو جواب می دادی
منم واسم سوال
اگه مثلا مادر من از بدی های خواهرم ..برادرم ...یش من صحبت کنه
این غیبته؟؟؟؟
سلام عزیزم.
شرمنده.که جواب ندادم.:redface:
باید بپرسم.خودم هم نمیدونم. میپرسم جوابشو میزارم.
 

tebyan

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مرسی مدیر جون
مشغله کاریه دیگه:gol::D
ولی نظر شخصی من اینه که نمی تونه در این زمینه" اگه به معنای واقعی غیبت باشه که هم در قران و هم در روایات از معصومین داریم ""استثنایی قائل شده باشن
 

2sadaf2

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم یه سوال برام ÷یش اومده. بابام همیشه ÷شت سر مسئولین کشور حرف میزنه. این چی؟ اینم غیبته یعنی من نباید گوشش بدم؟

نه!
بستگي داره حرف حق باشه يا اين كه ناحق باشه!
اگه حرف پدرت درست باشه غيبت نيست!

از امام علي حديث داريم اگر به كسي ظلم بشه بايد دادخواهي كنه!
 

winter

عضو جدید
سلام
بعضیا برای اینکه با طرف مقابل شئخی کنن دروغ میگن
این هم گناهه.نه؟
راستی فلق جون
بابت این پله هم ممنون:gol:
 

phalagh

مدیر بازنشسته
سلام
بعضیا برای اینکه با طرف مقابل شئخی کنن دروغ میگن
این هم گناهه.نه؟
راستی فلق جون
بابت این پله هم ممنون:gol:
آره عزیزم. اینو هم دقیقا شنیدم که دروغ حتی شوخیشم گناهه.
بچه ها من یه هفده روزی نیستم.
دیگه خودتون هوای اینجا و این تالارو داشته باشین.
دلم براتون تنگ میشه.:cry:
 

winter

عضو جدید
آره عزیزم. اینو هم دقیقا شنیدم که دروغ حتی شوخیشم گناهه.
بچه ها من یه هفده روزی نیستم.
دیگه خودتون هوای اینجا و این تالارو داشته باشین.
دلم براتون تنگ میشه.:cry:
نه ه ه ه ه ه ه ه
نرو
دلم برات تنگ میشه:cry:
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
آره عزیزم. اینو هم دقیقا شنیدم که دروغ حتی شوخیشم گناهه.
بچه ها من یه هفده روزی نیستم.
دیگه خودتون هوای اینجا و این تالارو داشته باشین.
دلم براتون تنگ میشه.:cry:
ان شاء الله بهت خوش بگذره ماهم يادت نريم خيلي وقت سفر نرفتم.:gol:
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوالمحبوب
سلام.شخصي از پيغمبر(ص) سوال ميكنه يك نصيحت به من بكن پيامبر(ص) ميگه دروغ نگو هركاري ميخواهي بكن.اون بنده خدا ميگه باشه ولي هر كاري كه ميخواسته بكنه ميديده كه از اگه بپرسند نبايد دروغ بگه بخاطر همين دنبال كار گناه نميره.
من پدرم از بچگي هميشه بهم ميگفت اگه گردنت رو ميخوان بزنن راستشو بگو اون جوري راه فرارت بيشتره چون براي هر دروغ دروغ ديگه اي بايد بگي وجايي ميرسه كه ديگه دروغ نداري اون موقعست كه گير ميفتي اما ادم كه راست ميگه خيالش راحته وارامش داره.
بياييد اگه ميخواستيم كاري بكنيم بياييم فكر كنيم كه اگه ازمون پرسيدن چي ميخواييم جواب بديم ديگه نه خطا ميكنيم نه گناه.
ولي در مورد شوخي نميدونم من براي اذيت كردن همكارام يا دوستام بهشون دروغ ميگم يكيشم همين ديروز .اون گناه ان شاءالله نداره چون 10 دقيقه بعد فهميد كه سركار گذاشتمش تازه كلي خنديد.پس حله.:gol:
 

winter

عضو جدید
هوالمحبوب
سلام.شخصي از پيغمبر(ص) سوال ميكنه يك نصيحت به من بكن پيامبر(ص) ميگه دروغ نگو هركاري ميخواهي بكن.اون بنده خدا ميگه باشه ولي هر كاري كه ميخواسته بكنه ميديده كه از اگه بپرسند نبايد دروغ بگه بخاطر همين دنبال كار گناه نميره.
من پدرم از بچگي هميشه بهم ميگفت اگه گردنت رو ميخوان بزنن راستشو بگو اون جوري راه فرارت بيشتره چون براي هر دروغ دروغ ديگه اي بايد بگي وجايي ميرسه كه ديگه دروغ نداري اون موقعست كه گير ميفتي اما ادم كه راست ميگه خيالش راحته وارامش داره.
بياييد اگه ميخواستيم كاري بكنيم بياييم فكر كنيم كه اگه ازمون پرسيدن چي ميخواييم جواب بديم ديگه نه خطا ميكنيم نه گناه.
ولي در مورد شوخي نميدونم من براي اذيت كردن همكارام يا دوستام بهشون دروغ ميگم يكيشم همين ديروز .اون گناه ان شاءالله نداره چون 10 دقيقه بعد فهميد كه سركار گذاشتمش تازه كلي خنديد.پس حله.:gol:
یعنی شما میگ گناه نداره؟؟؟؟؟؟
اخه اکثر شوخی هایی که ما میکنیم دروغه مثل همین به قول شما سر کار گذاشتن
اما من میگم فرق دروغ با این شوخیا پس چیه؟
بالاخره داریم دروغ میگیم
نه؟
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی شما میگ گناه نداره؟؟؟؟؟؟
اخه اکثر شوخی هایی که ما میکنیم دروغه مثل همین به قول شما سر کار گذاشتن
اما من میگم فرق دروغ با این شوخیا پس چیه؟
بالاخره داریم دروغ میگیم
نه؟
سلام.
شماها با طناب من تو چاه نريد.من ميگم من از دروغ گفتنم قصد آسيب زدن به كسي رو ندارم فقط به خاطر شاد شدن دارم اين كارو ميكنم وبعدشم طرف مقابلم بعد از چند دقيقه خبر دار ميشه و هيچ ضرر وزياني متوجهش نميشه.اگه بدونم كه ناراحت ميشه همين كارو هم نميكنم.من اعتقادم اينه اون دروغ نيست چون كسي رو ناراحت نميكنه و آسيب نميزنه.

مي بخور منبر بسوزان مردم آزاري نكن(حق الناس)
 

leanthinker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مرسي فلق جان
من چون فرصتم كم هست فقط كپي كردم
ان شاء ا... خداوند فرصتي عنايت فرمايند تا مطالعه كنم
خيلي تاپيك خوبي هست مخصوصا اينكه بچه ها با هم در مورد موضوعات بحث كردند
مخصوصا اين آخري در مورد دروغ

ازهمه دوستان عزيز هم ممنونم
خدا خيرتون بده... چقدر جالب بود...
راستي يك سئوال هم از دوستان داشتم..

ايني كه خودم بهش رسيدم اين هست كه مهمترين علمي كه هركس جداي از علوم ظاهري( براي كسب روزي) بايد بدست بياره، علميست كه به ما بفهمونه كجائيم و به كجا ميريم و چه بايد بكنيم و به عبارت عرفاني سير و سلوك رباني يا علم اخلاق هست...
جايي شنيدم كه گفته بودند :‌طي اين مرحله بي همرهي خضر نكن...
يعني كسي علي نفسه نمي تونه قدم دز اين وادي بگذاره...
خوب چطور بايد استاد پيدا كرد؟
حدود 3 تا 4 سال بايد استاد دست آدم رو بگيره تا وادي ايمن كه ديگه اتصال خود آدم برقرار ميشه...
اگر كسي چيزي ميدونه خوشحال ميشم كمكم كنه
ياعلي
 

Similar threads

بالا