طرح پله پله تا ملاقات خدا

mahsa_af سبز

عضو جدید
سلام دوستان
میتونم بپرسم جرا از طرحتون دیگه خبری نیست ؟ به نظر طرح خوبی میاد ،
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروردگارت باتومی گوید:
تورادر بیکران دنیای تنهایان
رهایت من نخواهم کرد
بساط روزی خود رابه من بسپار
رها کن غصه ی یک لقمه نان و آب فردا را
تو راه بندگی طی کن
عزیزا من خدایم خوب می دانم
تو دعوت کن مرا برخود
به اشکی … یا خدایی، میهمانم کن
که من چشمان اشک آلوده ات را دوست می دارم
طلب کن خالق خود را
بجو مارا
توخواهی یافت
که عاشق می شوی برما
وعاشق می شوم برتو
که وصل عاشق و معشوق هم
آهسته می گویم خدایی عالمی دارد
قسم بر عاشقان پاک با ایمان
قسم براسب های خسته درمیدان
تورادربهترین اوقات آوردم
قسم برعصر روشن
تکیه کن برمن
قسم برروز هنگامی که عالم رابگیرد نور
قسم براختران روشن اما دور
رهایت من نخواهم کرد
بخوان مارا
که می گوید که توخواندن نمی دانی ؟
توبگشا لب
توغیرازما خدای دیگری داری؟
رها کن غیر ما را
آشتی کن باخدای خود
تو غیر از ما چه می جویی ؟
تو با هر کس به جز با ما چه می گویی ؟
وتوبی من چه داری ؟ هیچ!!
بگو با ما چه کم داری عزیزم؟ هیچ!!
هزاران کهکشان و کوه ودریا را
وخورشید وگیاه ونوروهستی را
برای جلوه ی خود آفریدم من
ولی وقتی تو را من آفریدم
برخودم احسنت می گفتم
توئی زیباتر ازخورشید زیبایم
تویی والا ترین مهمان دنیایم
که دنیا بی تو چیزی چون تو را کم داشت
تو ای محبوب تر مهمان دنیایم
نمی خوانی چرا ما را؟؟
مگر آیا کسی هم با خدایش قهر می گردد؟؟؟
هزاران توبه ات را گرچه بشکستی
ببینم من تورا ازدرگهم راندم؟
اگردرروزگار سختی ات خواندی مرا
اما به روز شادیت یک لحظه هم یادم نمی کردی
به رویت بنده ی من هیچ آوردم ؟؟
که می ترساندت ازمن ؟
رها کن آن خدای دور
آن نا مهربان معبود
آن مخلوق خود را
این منم پروردگار مهربانت … خالقت
اینک صدایم کن مرا به قطره اشکی
به پیش آور دو دست خالی خود را
با زبان بسته ات کاری ندارم
لیک غوغای دل بشکسته ات را من شنیدم
غریب این زمین خاکی ام
آیا عزیزم حاجتی داری؟
توای ازما کنون برگشته … ای اما
کلام آشتی را تو نمی دانی؟
ببینم چشم های خیست آیا گفته ای دارند؟
بخوان ما را بگردان قبله ات را سوی ما
اینک وضوئی کن خجالت می کشی از من ؟
بگوجز من کس دیگر نمی فهمد
به نجوایی صدایم کن
بدان آغوش من باز است
برای درک آغوشم
شروع کن یک قدم با تو
تمام گام های مانده اش با من !!!
 

phalagh

مدیر بازنشسته
پله پانزدهم : ستم ستیزی و مظلوم نوازی

پله پانزدهم : ستم ستیزی و مظلوم نوازی

دوستان شرمنده از تاخير زياد.
****
انسان در بر خورد با هم نوعان خویش یکی از چهار حالت زیر را می تواند داشته باشد :

۱) ستمگر باشد.

۲) به ستمگران مدد رساند.

۳)بی تفاوت باشد.

۴) با ستم پیشه گان بستیزد.


بدون تردید سه حالت نخست از نظر دین و خرد زشت و محکوم است و تنها راه چهارم فرا روی انسان مومن قرار دارد و او موظف است همه همت خویش را بکار گیرد که با ستمگر هرکه باشد به ستیز بر خیزد و ریشه ستم را هر جا باشد بخشکاند و چنین روحیه ای در دیدگاه عقل و شرع از اصول خدشه نا پذیر اخلاق اجتماعی است که امام علی ع آن را بهترین نوع عدالت معرفی می کند: احس العدل اعانه المظلوم ( شرح غررالحکم ج ۲ ص ۳۹۴) زیبا ترین عدل یاری کردن ستم دیده است.

ضرورت پیکار با ستم و ستم پیشه و یاری رسانی مظلوم در اسلام به حدی است که ترک آن گناه کبیره محسوب می شود. ( بحارالانوار ج۱۰ص۲۲۹).

ابعاد ستم ستیزی

ظلم و بیداد آتش سوزانی است که اگر مهار نگردد همه چیز را در کام خود فرو می برد و همه ارزشهای زندگی را به نیستی خواهد کشاند به همین دلیل برای خاموش کردن شعله های سرکش آن به یک بسیج همگانی نیاز است در مرحله نخست مردم و دولت و خود افراد تحت ستم باید از وقوع و دوام بیداد جلوگیری کنند چنانکه در مرحله بعد خدا نیز به جنگ ستمگر خواهد آمد:

الف )) توسط ستم دیده : در دیدگاه اسلام ستم پذیری نیز چون ستمگری محکوم است و هیچ کس حق ندارد زمینه ستم کشی خویش را فراهم آورد و در برابر ستمگر نرمش و سازش نشان دهد در قران مجید می خوانیم: ... لا تظلمون و لا تظلمون ( بقره: ۲۷۹) ستم نمی کنید و ستم نمی کشید.

ب)) توسط دولت : دولتها موظفند زمینه هرگونه ستمگری و ستم پذیری را در جامعه نابود کنند و به هیچ کس اجازه کمترین ستم را ندهند ضرورت چنین اقدامی نیاز به هیچ برهانی ندارد و مورد تاکید خردمندان است. حضرت امیر ع در مقام خلافت با صلابت و تاکید می فرماید: ... و ایم الله لا نصحن للخصم و لا نصفن للمظلوم ( بحار الانوار ج ۳۲ص۳۳) به خدا سوگند برای دشمن خیر خواهی کرده -داد مظلوم را خواهم ستاند.

سعید بن قیس همدانی نیز می گوید : در روزی گرم و سوزان امیر مومنان ع را در سایه دیواری دیدم پرسیدم : چرا در چنین ساعتی از منزل بیرون آمده ای ؟ پاسخ داد : ما خرجت الا لا عین مظلوما او اغیث ملهوفا ( بحار الانوار ج۴۰ص۱۱۳) بیرون نیامدم جز اینکه ستمدیده ای را کمک کنم یا به فریاد دادخواهی برسم .

ج)) توسط مردم : افراد جامعه نیز در این باره مسئوولیتی خطیر دارند و موظفند به شکل انفرادی یا دسته جمعی در برابر ظالمان بایستند و مظلومان را یاری رسانند. رسول گرامی اسلام ص یارانش را فرمان داده بود که ستمدیده را یاری نمایند: ( وسائل الشیعه ج۳ص۳۰۱) امام صادق ع از پدرش امام باقر ع نقل می کند که فرمود:

اگر پادشاه ستمگری بخواهد فردی را بی سبب کتک بزند یا بکشد یا به او ستم کند شما اگر نمی توانید به ستمدیده یاری رسانید - نباید در آنجا حضور یابید زیرا اگر مومن نزد مومن مظلومی باشدواجب است او را کمک کند ... ( بحارالانوار ج۷۵ص۱۷) .

د )) توسط اراده الهی : چه بسا گستردگی زمینه های ستم و تنو مندی درخت ظلم و توان مردم و حکومتها را از رویا رویی با آن بگیرد یا ستمگر دور از چشم مردم و حکومتها دست به بیداد بزند در چنین مواردی اراده ستم سوز الهی کار ساز خواهد بود و ذات مقدس او با الطاف بیکران خویش به یاری مظلوم می شتابد و او را از چنگ ستمگر رهایی می بخشد و بیدادگر را به کیفر می رساند علاوه بر آیات متعدد قران در حدیث قدسی نیز آمده : یا موسی ... لا ترض بالظلم و لا تکن ظالما فانی للظالم بمرصد حتی ادیل منه المظلوم ( بحارالانوار ج۱۳ص۳۳۷) ای موسی ... به ستم راضی نشو و خود نیز ستم نکن که من در کمین ستمگرم تا انتقام مظلوم را از او بگیرم.

یاری همه جانبه :


آنچه یاد شد منحصر به یاری مظلوم در برابر ضرر مالی و جانی تنها نیست بلکه هر گونه کمک به مومن مظلوم را شامل می شود و همه موظفند هر گونه ستمی را اعم از مادی و معنوی همچون ضرر مالی - آسیب جانی- استضعاف فکری و فرهنگی- آسیب عرضی و ناموسی و ... همه را از مومن دور سازند و اجازه ندهند در هیچ یک از ابعاد یاد شده ستمی ببیند. رسول گرامی اسلام ص در باره ستم ستیزی فرهنگی می فرماید:

... هر کس ضعیفی را در فهم و معرفتش کمک کند و به او یاد دهد که چگونه با دشنان دینی- که باطل گرا هستند - بحث نماید خداوند در سختیهای جان دادن یاری اش می کند ... و هر کس ( برادر مسلمانش ) را در مصالح دین و یا دنیایش یاری رساند تا کارش آسان شود خداوند مزاحمتهای شغلی او را مرتفع سازد. ( بحارالانوار ج۷۵ ص۲۱) .

به جرات می توان گفت اعانت مظلوم در بعد فرهنگی و فکری به مراتب از یاری فیزیکی او در مسائل مادی ارزنده تر است زیرا اگر فرد و جامعه در استضعاف فرهنگی به سر ببرند چه بسا زمینه های ستم پذیری بیشتری را در خود فراهم آورند و ستمگران دیگری را بر سرنوشت خویش حاکم سازند اما اگر رشد فرهنگی یابند و از اسارت جهل و نادانی آزاد شوند از درون خویش می جوشند و حتی بدون یاری دیگران و با اتکای بر توانایی های فکری خود زنجیر های اسارت و ستم را پاره می کنند و اجازه هیچ گونه استثمار و ظلمی را بدیگران نمی دهند.

یاد آور می شویم که یاری مظلوم منحصر به درخواست او نیز نمی شود و به صرف اطلاع باید بدان اقدام کرد حتی اگر خود او از کسی یاری نخواهد.

پاداش یاری رس:

مبارزه با ستم و یاری رساندن به مظلوم خود ارزشی والاست که باید بدون هیچ چشمداشتی مغتنم شمرده شود. گر چه خداوند حکیم آثار گرانقدری را نیز در دو سرا برای این کردار شایسته در نظر گرفته است . از جمله :

۱)) زدودن گناهان : امیر مومنان ع فرمود : یکی از راههای زدودن گناهان بزرگ فریاد رسی مظلوم و رها سازی فرد گرفتار است. ( بحار الانوار ج۷۵ص۲۱)

۲)) توجه خدا: امام صادق ع فرمود: به چهار کس خداوند روز قیامت نظر لطف می اندازد : ( اول آنها ) کسی است که انسان پشیمانی را عفو کند یا به فریاد بیچاره ای برسد... ( بحارالانوار ج۷۵ص۱۹)

۳)) استواری قدم: رسول اکرم ص می فرماید : خداوند به حضرت داوود ع فرمود : هیچ بنده ای نیست که ستمدیده ای را یاری رساند یا در رفع ستم از او گام بر دارد جز اینکه گامهایش را در روزی که قدمها بلغزد استوار دارم.( میزان الحکمه ج۵ص۶۱۵)

۴)) اجر فراوان :
رسول گرامی ص فرمود: هر کس مومنی را کمک کند تا از غم و اندوه و گرفتاری نجات یابد خداوند ده حسنه برایش می نویسد ده درجه بر درجاتش می افزاید ثواب آزاد سازی ده بنده به او عطا می کند ده بدی را از او می گرداند و روز قیامت شفاعت ده نفر را به او می سپارد. ( بحارالانوار ج۷۵ص۲۰)

کیفر یاری نرساندن به مظلوم :
گفتیم که یاری نرساندن به مظلوم از گناهان کبیره است و کیفر گناه کبیره - در صورت عدم توبه - دوزخ خواهد بود علاوه بر این در سخنان پیشوایان معصوم عقوبتهای شدیدی برای ترک نصرت مظلوم پیش بینی شده است که به سه مورد اشاره می کنیم:

۱) بیچارگی دنیا و آخرت: امام صادق ع می فرماید: ما من مومن یخذل اخاه و هو یقدر علی نصرته الا خذله الله فی الدنیا و الاخره ( بحار الانوار ج۷۵ص۱۷) هر مومنی که - با داشتن توانایی - برادر مومنش را یاری نکند خداوند او را در دنیا و آخرت خوار خواهد کرد.

۲)) نزول بلا : امام سجاد ع می فرماید : ... الذنوب التی تنزل البلاء ترک اغاثه الملهوف و ترک معاونه المظلوم... ( بحارالانوار ج۷۳ص۳۷۵ ) از گناهانی که سبب نزول بلا می شود به فریاد مظلوم نرسیدن و ترک یاری ستمدیده است.

۳)) آتش برزخی: امام ششم ع فرمود : ( ملائک) به مرد نیکو کاری که مرده بود تازیانه ای زدند که بر اثر آن گورش مالا مال آتش شد . بدو گفتند این کیفر آن است که یک نماز بی وضو خواندی و به ضعیفی گذر کردی و او را یاری نرساندی ! ( بحارالانوار ج۷۵ص۱۸)

از سوی دیگر ترک یاری مظلوم نوعی کمک به ستمگر نیز محسوب می شود که آن نیز کیفر های سختی در پی دارد. ( برای اطلاع بیشتر گناهان کبیره شهید دستغیب گناه ۳۰ مراجعه شود.

التماس دعا
 

icttci

عضو جدید
سلام و درود بر شما فلق عزيز
من تازه به اين تاپيك شما اومدم اما تمام مطالبش را از اول تا اينجا خوندم
مطما باش خداوند مهربان اجر اين كارت كه پله پله مي خواهيد يكي مثل منو به خدا برسونيد مي دهد
و دست خالي بيرون نمي رويد
اميدوارم موفق باشيد
 

Similar threads

بالا