درسته که سیستم آموزشی نقش بسزائی تو این فرآیند داره، ولی دوستان در وحله اول انگشت اتهام بسوی خود ماست نه سیستم آموزشی.
شما نباید دنبال این باشین که بزور کسی شما رو متخصص بکنه، خودتون باید حرکت کنین !!
منم معتقدم ایراد از سیستم آموزشی و وضع فجیع اقتصادمونه
منم با نظر آقا امیر موافقم.کیفیت تحصیل در ایران خیلی ضعیفه.با این سواد نمیشه انتظار همچین درآمدی داشته باشیم.
من هم با نظرتون در مورد ضعف سيستم آموزشي موافقم.
اما مشكل ديگري كه ميتوان مطرح كرد اين است كه
چقدر توي كشور ما اين امكان وجود دارد كه مثل ساير كشورها بروز و با روش هاي اصولي حركت كرد؟ (و يا اصلا اين امكان وجود دارد؟) در واقع آيا شرايط سازمانهاي ايران بگونه اي است كه يك مهندس صنايع در آن بتواند واقعا مهندس صنايع (با همان كارايي) باشد؟
اكثر سازمانها در ايران، مهندسان صنايع عملا وظايفي دارد كه كمتر ربطي به آنچه واقعا بايد انجام دهند، دارند. بسياري از تكنيكها آنچنان كاستومايز شده كه كاراييشان را از دست داده اند و عملا چيزي بجز "نامشان" باقي نمانده است... .
بنظر من مهمترين دليل اين است كه شركتهاي ايراني اصلا
امكان اجراي آن تكنيك را نداشته اند و باصطلاح عاميانه با "زورچپاني" خواسته اند آن را اجرا كنند. (مثلا ERP كه عملا شركتها فقط از نام آن استفاده ميكنند نه چيز ديگر!... .)
البته قبول دارم كه شايد گاهي اين امر بخاطر عدم آگاهي مهندسان صنايع باشد، اما بنظر من بيشتر بخاطر شرايط و پتانسيل سازمانهاي ايراني اتفاق مي افتد... .
لذا من فكر ميكنم مهندس صنايع ايران هم به لحاظ آموزش و هم تجربه، با مهندس صنايع بسياري از كشورها فرسنگها فاصله دارد و براي پيمودن اين فاصله و رسيدن به استانداردها نه فقط سيستم آموزشي بلكه خيلي چيزها را بايد تغيير داد!... .