چهارشنبه سوري ..........يك سنت غير ايراني

sajjad_mke

عضو جدید
[FONT=&quot]چهارشنبه‌سوری [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]برافروختن آتش بر روی هيزم و روشن‌کردن [/FONT][FONT=&quot]فشفشه[/FONT][FONT=&quot]، از رسوم جاافتاده در جشن چهارشنبه سوری است.[/FONT]
[FONT=&quot]چهارشنبه‌سوری[/FONT][FONT=&quot] یکی از [/FONT][FONT=&quot]جشن‌های ایرانی[/FONT][FONT=&quot] است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.[/FONT]
[FONT=&quot]در [/FONT][FONT=&quot]شاهنامهٔ فردوسی[/FONT][FONT=&quot] اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی [/FONT][FONT=&quot]نوروز[/FONT][FONT=&quot] وجود دارد که نشان‌دهندهٔ کهن بودن این جشن است. مراسم سنّتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در [/FONT][FONT=&quot]فرهنگ[/FONT][FONT=&quot] سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه [/FONT][FONT=&quot]چهارشنبه[/FONT][FONT=&quot] که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: [/FONT][FONT=&quot]«زردی من از تو، سرخی تو از من»[/FONT][FONT=&quot] در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.[/FONT][FONT=&quot] به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به [/FONT][FONT=&quot]دین[/FONT][FONT=&quot] یا قومیت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آن‌ها زیاد است، [/FONT][FONT=&quot]آتش‌بازی[/FONT][FONT=&quot] و انفجار ترقه‌ها و فشفشه‌ها نیز متداول است. در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می‌دهند. [/FONT]
[FONT=&quot]پیشینه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تصویری از یکی از دیوار نگاره‌های [/FONT][FONT=&quot]چهل‌ستون[/FONT][FONT=&quot]، متعلق به دوران [/FONT][FONT=&quot]صفویه[/FONT][FONT=&quot] که جشن و پایکوبی ایرانیان را در شب چهارشنبه‌سوری به تصویر کشیده‌است.[/FONT]
[FONT=&quot]جشن «سور» از گذشته بسیار دور در ایران مرسوم بوده‌است که جشنی ملی و مردمی است و «چهارشنبه سوری» نام گرفته‌است که طلایه‌دار نوروز است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر [/FONT][FONT=&quot]زرتشتیان[/FONT][FONT=&quot] آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن [/FONT][FONT=&quot]نوروز[/FONT][FONT=&quot] است که نوید دهنده رسیدن [/FONT][FONT=&quot]بهار[/FONT][FONT=&quot] و تازه شدن طبیعت است. از نظر زرتشتیان پریدن از روی آتش بی‌حرمتی به آتش است. [/FONT][FONT=&quot]کوروش نیکنام[/FONT][FONT=&quot]، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند. او در این باره می گوید: "ما زرتشتیان در کوچه ها آتش روشن نمی کنیم و پریدن از روی آتش را زشت می دانیم. [/FONT]
[FONT=&quot]در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و [/FONT][FONT=&quot]پای‌کوبی[/FONT][FONT=&quot] با نام سور مرسوم بوده‌است و از سوی دیگر چهارشنبه نزد [/FONT][FONT=&quot]اعراب[/FONT][FONT=&quot] «یوم الارباع» خوانده می‌شد و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا [/FONT][FONT=&quot]شیاطین[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]اجنه[/FONT][FONT=&quot] فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند. بدین ترتیب ایرانیان آخرین جشن آتش خود را به آخرین چهارشنبه سال انداختند و در آن به شادمانی و پایکوبی پرداختند تا هم جشن ملی خود را حفظ کنند و هم بهانه بدست دیگران ندهند و بدین ترتیب چشن سوری از حادثه روزگار مصون ماند و برای ایرانیان تا به امروز باقی ماند. [/FONT][FONT=&quot]مختار ثقفی[/FONT][FONT=&quot] برای خونخواهی از عاملین [/FONT][FONT=&quot]واقعه کربلا[/FONT][FONT=&quot]، در شهر [/FONT][FONT=&quot]کوفه[/FONT][FONT=&quot] که بیشتر آنان [/FONT][FONT=&quot]عرب[/FONT][FONT=&quot] بوده‌اند از این فرصت سود برد و در زمان همین جشن که مصادف با چهارشنبه بود بسیاری از آنان را قصاص کرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برخی آیین‌های سوری[/FONT]
[FONT=&quot]سال نو - کوزهٔ نو[/FONT]
[FONT=&quot]ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، به‌زیر افکنده و آن‌ها را می‌شکستند و کوزهٔ نویی را جایگزین می‌ساختند. که این رسم اکنون نیز در برخی از مناطق ایران معمول است و بر این باورند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌گردد که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.[/FONT]
[FONT=&quot]آجیل مشگل‌گشای، چهارشنبه سوری[/FONT]
[FONT=&quot]در گذشته پس ار پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند: [/FONT][FONT=&quot]تخم هندوانه[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]تخم کدو[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]پسته[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]فندق[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]بادام[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]نخود[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]تخم خربزه[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]گندم[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]شاهدانه[/FONT][FONT=&quot] را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. آنان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و رشک از وی دور می‌گردد. امروزه اصطلاح نمک‌گیرشدن و نان و نمک کسی را خوردن و در حق وی خیانت نورزیدن، از همین باور سرچشمه گرفته‌است.[/FONT]
[FONT=&quot]پختن حلوا[/FONT]
[FONT=&quot]فال‌گوشی و گره‌گشایی[/FONT]
[FONT=&quot]یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کنند، پشت دیواری می‌ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می‌گیرند.[/FONT]
[FONT=&quot]قاشق‌زنی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می‌روند. صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل چهارشنبه‌سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد. دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شال انداختن[/FONT]
[FONT=&quot]شال‌اندازی[/FONT][FONT=&quot] از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای [/FONT][FONT=&quot]همدان[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]زنجان[/FONT][FONT=&quot] حفظ کرده‌است. پس از خاموشی آتش و کوزه‌شکستن و فالگوشی و گره‌گشایی و قاشق‌زنی جوانان نوبت به شال‌اندازی می‌رسد. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند. آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است. آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال. اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.[/FONT]

[FONT=&quot]منتقدان چهارشنبه سوری[/FONT]
[FONT=&quot]نویسندگان و نظریّه‌پردازانی نیز بوده‌اند که جشن‌های چهارشنبه سوری و نوروز را آیینی ناپسند و مذموم می‌دانستند. برخی روحانیون پس از انقلاب سال ۵۷ سعی در زدودن این جشنها از تقویم ایران کردند. در اسفند ماه سال ۱۳۸۸، اقاي خامنه ای در پاسخ به سوالی در خصوص مراسم چهارشنبه سوری این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد. [/FONT][FONT=&quot]مرتضی مطهری[/FONT][FONT=&quot] چهارشنبه سوری را از آن «احمق‌ها» می‌دانست. [/FONT][FONT=&quot]مکارم شیرازی[/FONT][FONT=&quot] نیز چهارشنبه سوری را حرام دانست و گفت:چهارشنبه سوری یک سنت خرافی است، نباید سنت خرافی را احیا کنیم و از همه اینها گذشته اسراف در مال است و نباید اسراف در مال کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]رسانه‌های دولتی در سال‌های اخیر تبلیغات فراوانی برای خودداری از برگزاری آیین‌های چهارشنبه‌سوری انجام می‌دهند که از جمله ی آنها می توان به پخش پشت سر هم فیلم های جدید از صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران در روز برگزاری این مراسم و همچنین پر خطر جلوه دادن این مراسم از طرف رسانه های دولتی اشاره کرد. البته باید توجه داشت که استفاده از مواد آتش زا و ترقه در این مراسم می تواند خطرناک باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]منابع:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] رضی، هاشم. «بخش ششم: جشن سوری-چهارشنبه‌سوری». در گاه‌شماری و جشن‌های ایرانی باستان. چاپ سوم. تهران: بهجت، ۱۳۸۴. [/FONT][FONT=&quot]ISBN 964-6671-37-3[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] آوای دل[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مصطفوی، آناهیتا (۱۳۷۰)، "چهارشنبه سوری"، ایران شناسی، سال اول شماره ۳و ۴ اسفند ۱۳۷۰، فروردین ۱۳۷۱، صفحه ۴-۸)[/FONT]
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رسم اگه غلط هم باشه باید انجام بشه.
مثلا اعراب دخترا رو زنده بگور میکردن الانم بیان بگن باید دخترا ها رو زنده بگور کنیم.؟
حالا اگه تو یه زمانی یه رسم غلطی بوده، باید الانم با این همه هزینه انجام بشه.
زدن ترقه و بمب دستی و سیگارت پروندن آتش تو خیابون چه حسنی داره؟؟؟ فایدش چیه؟
 

scutcher

عضو جدید
[FONT=&quot]چهارشنبه‌سوری [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]برافروختن آتش بر روی هيزم و روشن‌کردن [/FONT][FONT=&quot]فشفشه[/FONT][FONT=&quot]، از رسوم جاافتاده در جشن چهارشنبه سوری است.[/FONT]
[FONT=&quot]چهارشنبه‌سوری[/FONT][FONT=&quot] یکی از [/FONT][FONT=&quot]جشن‌های ایرانی[/FONT][FONT=&quot] است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.[/FONT]
[FONT=&quot]در [/FONT][FONT=&quot]شاهنامهٔ فردوسی[/FONT][FONT=&quot] اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی [/FONT][FONT=&quot]نوروز[/FONT][FONT=&quot] وجود دارد که نشان‌دهندهٔ کهن بودن این جشن است. مراسم سنّتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در [/FONT][FONT=&quot]فرهنگ[/FONT][FONT=&quot] سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه [/FONT][FONT=&quot]چهارشنبه[/FONT][FONT=&quot] که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: [/FONT][FONT=&quot]«زردی من از تو، سرخی تو از من»[/FONT][FONT=&quot] در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.[/FONT][FONT=&quot] به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به [/FONT][FONT=&quot]دین[/FONT][FONT=&quot] یا قومیت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آن‌ها زیاد است، [/FONT][FONT=&quot]آتش‌بازی[/FONT][FONT=&quot] و انفجار ترقه‌ها و فشفشه‌ها نیز متداول است. در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می‌دهند. [/FONT]
[FONT=&quot]پیشینه[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تصویری از یکی از دیوار نگاره‌های [/FONT][FONT=&quot]چهل‌ستون[/FONT][FONT=&quot]، متعلق به دوران [/FONT][FONT=&quot]صفویه[/FONT][FONT=&quot] که جشن و پایکوبی ایرانیان را در شب چهارشنبه‌سوری به تصویر کشیده‌است.[/FONT]
[FONT=&quot]جشن «سور» از گذشته بسیار دور در ایران مرسوم بوده‌است که جشنی ملی و مردمی است و «چهارشنبه سوری» نام گرفته‌است که طلایه‌دار نوروز است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر [/FONT][FONT=&quot]زرتشتیان[/FONT][FONT=&quot] آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن [/FONT][FONT=&quot]نوروز[/FONT][FONT=&quot] است که نوید دهنده رسیدن [/FONT][FONT=&quot]بهار[/FONT][FONT=&quot] و تازه شدن طبیعت است. از نظر زرتشتیان پریدن از روی آتش بی‌حرمتی به آتش است. [/FONT][FONT=&quot]کوروش نیکنام[/FONT][FONT=&quot]، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند. او در این باره می گوید: "ما زرتشتیان در کوچه ها آتش روشن نمی کنیم و پریدن از روی آتش را زشت می دانیم. [/FONT]
[FONT=&quot]در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و [/FONT][FONT=&quot]پای‌کوبی[/FONT][FONT=&quot] با نام سور مرسوم بوده‌است و از سوی دیگر چهارشنبه نزد [/FONT][FONT=&quot]اعراب[/FONT][FONT=&quot] «یوم الارباع» خوانده می‌شد و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا [/FONT][FONT=&quot]شیاطین[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]اجنه[/FONT][FONT=&quot] فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند. بدین ترتیب ایرانیان آخرین جشن آتش خود را به آخرین چهارشنبه سال انداختند و در آن به شادمانی و پایکوبی پرداختند تا هم جشن ملی خود را حفظ کنند و هم بهانه بدست دیگران ندهند و بدین ترتیب چشن سوری از حادثه روزگار مصون ماند و برای ایرانیان تا به امروز باقی ماند. [/FONT][FONT=&quot]مختار ثقفی[/FONT][FONT=&quot] برای خونخواهی از عاملین [/FONT][FONT=&quot]واقعه کربلا[/FONT][FONT=&quot]، در شهر [/FONT][FONT=&quot]کوفه[/FONT][FONT=&quot] که بیشتر آنان [/FONT][FONT=&quot]عرب[/FONT][FONT=&quot] بوده‌اند از این فرصت سود برد و در زمان همین جشن که مصادف با چهارشنبه بود بسیاری از آنان را قصاص کرد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برخی آیین‌های سوری[/FONT]
[FONT=&quot]سال نو - کوزهٔ نو[/FONT]
[FONT=&quot]ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، به‌زیر افکنده و آن‌ها را می‌شکستند و کوزهٔ نویی را جایگزین می‌ساختند. که این رسم اکنون نیز در برخی از مناطق ایران معمول است و بر این باورند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌گردد که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.[/FONT]
[FONT=&quot]آجیل مشگل‌گشای، چهارشنبه سوری[/FONT]
[FONT=&quot]در گذشته پس ار پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند: [/FONT][FONT=&quot]تخم هندوانه[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]تخم کدو[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]پسته[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]فندق[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]بادام[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]نخود[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]تخم خربزه[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]گندم[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]شاهدانه[/FONT][FONT=&quot] را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. آنان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و رشک از وی دور می‌گردد. امروزه اصطلاح نمک‌گیرشدن و نان و نمک کسی را خوردن و در حق وی خیانت نورزیدن، از همین باور سرچشمه گرفته‌است.[/FONT]
[FONT=&quot]پختن حلوا[/FONT]
[FONT=&quot]فال‌گوشی و گره‌گشایی[/FONT]
[FONT=&quot]یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کنند، پشت دیواری می‌ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می‌گیرند.[/FONT]
[FONT=&quot]قاشق‌زنی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می‌روند. صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل چهارشنبه‌سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد. دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شال انداختن[/FONT]
[FONT=&quot]شال‌اندازی[/FONT][FONT=&quot] از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای [/FONT][FONT=&quot]همدان[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]زنجان[/FONT][FONT=&quot] حفظ کرده‌است. پس از خاموشی آتش و کوزه‌شکستن و فالگوشی و گره‌گشایی و قاشق‌زنی جوانان نوبت به شال‌اندازی می‌رسد. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند. آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است. آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال. اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.[/FONT]
[FONT=&quot]منتقدان چهارشنبه سوری[/FONT]
[FONT=&quot]نویسندگان و نظریّه‌پردازانی نیز بوده‌اند که جشن‌های چهارشنبه سوری و نوروز را آیینی ناپسند و مذموم می‌دانستند. برخی روحانیون پس از انقلاب سال ۵۷ سعی در زدودن این جشنها از تقویم ایران کردند. در اسفند ماه سال ۱۳۸۸، اقاي خامنه ای در پاسخ به سوالی در خصوص مراسم چهارشنبه سوری این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد. [/FONT][FONT=&quot]مرتضی مطهری[/FONT][FONT=&quot] چهارشنبه سوری را از آن «احمق‌ها» می‌دانست. [/FONT][FONT=&quot]مکارم شیرازی[/FONT][FONT=&quot] نیز چهارشنبه سوری را حرام دانست و گفت:چهارشنبه سوری یک سنت خرافی است، نباید سنت خرافی را احیا کنیم و از همه اینها گذشته اسراف در مال است و نباید اسراف در مال کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]رسانه‌های دولتی در سال‌های اخیر تبلیغات فراوانی برای خودداری از برگزاری آیین‌های چهارشنبه‌سوری انجام می‌دهند که از جمله ی آنها می توان به پخش پشت سر هم فیلم های جدید از صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران در روز برگزاری این مراسم و همچنین پر خطر جلوه دادن این مراسم از طرف رسانه های دولتی اشاره کرد. البته باید توجه داشت که استفاده از مواد آتش زا و ترقه در این مراسم می تواند خطرناک باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]منابع:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] رضی، هاشم. «بخش ششم: جشن سوری-چهارشنبه‌سوری». در گاه‌شماری و جشن‌های ایرانی باستان. چاپ سوم. تهران: بهجت، ۱۳۸۴. [/FONT][FONT=&quot]ISBN 964-6671-37-3[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] آوای دل[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مصطفوی، آناهیتا (۱۳۷۰)، "چهارشنبه سوری"، ایران شناسی، سال اول شماره ۳و ۴ اسفند ۱۳۷۰، فروردین ۱۳۷۱، صفحه ۴-۸)[/FONT]
اگر چهارشنبه سوری غیر ایرانی است و باید رها شود از آن طرف کل اسلام هم غیر ایرانی است
 

sajjad_mke

عضو جدید
منم با شما موافق هستم
يه كشور در حالت اماده باش قرار بگيره چقدر هزينه داره اونم يه رسم غلط
 

sajjad_mke

عضو جدید
اسلام رو با چهرشنبه سوري مقايسه نكن
دوم اسلام دين و از جانب خداست.ما به احترام دين قبلي (زرتشت) اين كارو انجام نمي دهيم چون اتش مقدس است در دين زرتشت
 

scutcher

عضو جدید
اسلام رو با چهرشنبه سوري مقايسه نكن دوم اسلام دين و از جانب خداست.ما به احترام دين قبلي (زرتشت) اين كارو انجام نمي دهيم چون اتش مقدس است در دين زرتشت
برو بابا نفست از جای گرم در میاد هر چی بدبختی داریم از همین دین هست. ولمون کنید تو رو خدا. به اسم دین ملت رو به فنا دادند. هر وقت رسم ها غلط دینی منحل شد چهارشنبه سوری هم کنسل میشه.
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برو بابا نفست از جای گرم در میاد هر چی بدبختی داریم از همین دین هست. ولمون کنید تو رو خدا. به اسم دین ملت رو به فنا دادند. هر وقت رسم ها غلط دینی منحل شد چهارشنبه سوری هم کنسل میشه.
عزیز من اسلام که بد نیست.
حساب متولیان رو از حساب خود دین جدا کنید.
در ضمن شما بفرمایین چه خیری داره این چهارشنبه سوری؟
بقول اون دوستمون هم آتش مقدسه تو زرتشت و اینکه ما از روی اتش بپریم حتمن رسم زرتشتی نیست
 

scutcher

عضو جدید
عزیز من اسلام که بد نیست. حساب متولیان رو از حساب خود دین جدا کنید. در ضمن شما بفرمایین چه خیری داره این چهارشنبه سوری؟ بقول اون دوستمون هم آتش مقدسه تو زرتشت و اینکه ما از روی اتش بپریم حتمن رسم زرتشتی نیست
چه بخوای چه نخوای یکی از خاصیت های دین اینه که قابلیت چماق شدن به دست یک عده و کوبیده شدن بر سر عده ی بیشتر رو داره, پس ذات دین بد هست و سو استفاده از آن آسان و فاجعه بار است. چهارشنبه سوری چند سالیه که به صورت وحشیانه برگزار میشه. اون چیزی که ما و پدر مادر ما از چهارشنبه سوری یادشونه یک شب پر از شادی کنار فامیل و هم محله ای ها هست. متاسفانه دولت معاصر ما از روی عمد چهارشنبه سوری رو با تبلیغات منفی به گند کشوند.
 
آخرین ویرایش:

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
رسم اگه غلط هم باشه باید انجام بشه.
مثلا اعراب دخترا رو زنده بگور میکردن الانم بیان بگن باید دخترا ها رو زنده بگور کنیم.؟
حالا اگه تو یه زمانی یه رسم غلطی بوده، باید الانم با این همه هزینه انجام بشه.
زدن ترقه و بمب دستی و سیگارت پروندن آتش تو خیابون چه حسنی داره؟؟؟ فایدش چیه؟

ما چهارشنبه سوری رو با ترقه و.. جشن نمی گیریم.

اون ترقه و بمب دستی هم اونایی ترویج دادند که دهه هاست با سنت های ایرانی مشکل دارند و با این کارشون فقط خواستند به اهداف خودشون برسن.....
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
ما چهارشنبه سوری رو با ترقه و.. جشن نمی گیریم.

اون ترقه و بمب دستی هم اونایی ترویج دادند که دهه هاست با سنت های ایرانی مشکل دارند و با این کارشون فقط خواستند به اهداف خودشون برسن.....
حرف حق رو زدی.
 

shabnam...

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنته قشنگیه اما بد شده..زیاده روی همین میشه دیگه
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
برای چارشنبه سوری کلی مراسم هست بچه ها میرن دم در حونه شعر می خونند شعرهای خاص اون روز رو اجیل می گیرند می برند خونه تازه عروسها تبریک می گن یه آتیش درست می کنند دخترها و پسرها از روش می پرند و چند تا سنت دیگه که ما خودمون خونمون اجرا می کنیم .....
ولی الان: طرف مست می کنه با البوم انفجاری می یفته جون خیابونها ...
قرار نیست هر سنتی که به انحراف کشیده شد غیر ایرانی باشه من هم هزار تا دلیل و سند میارم که ما چجور شیعه شدیم؟ آیا این هم غلطه؟
بیایین خودمون رو گول نزنیم با این حرفها .چارشنبه سوری سنت صیل ایرانی هاست .
 

lord of darkness

عضو جدید
چارشنبه سوریه اصیل رسمی بسیار زیبا و جز فرهنگه ملیه ماست
واکنون و درسالهای اخیر دچار تحریف گردیده و اندکی از مسیر اصلیه خود منحرف شده
ولی ایا باید کلا ان را کنار گذاشت؟!!!!
به راستی تنها یک نمونه ازهر بدیده ممکن که در طی هزاران سال دست نخورده و از انحراف دور مانده باشد وجود دارد ؟!
 
آخرین ویرایش:

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
این برهه از زمان برهه ای است که باید شور همه چیز (دقیقا همه چیز) در بیاید _ شامل حال رسم کهن چهارشنبه سوری هم شده است و می خواهند از قلم نیافتد
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رسم قشنگ ایرانی است و اگه با اصالت خاص خودش برگزار بشه رسم بی نظیریه. ما این رسم قشنگ رو با تموم اصالتش برگزار خواهیم کرد. چهارشنبه سوری همه ایرانیان اصیل مبارک باد.
 

جانواریو

عضو جدید
وقتی داخل شاهنامه نوشته شده است پس چرا میگی غیر ایرانی و هم رسم زرتشت مقدس وسوری هم میگن آخه حمله اعراب چند کلمه عربی وارد ایران شد پس ما به رسم زرتشت و شاهنامه و به شخصیت سیاوش و به بزرگداشت فردوسی عصر سه شنبه و شب چهارشنبه جشن و آتشبازی راه میاندازیم
 

partala

عضو جدید
ایرانی هستیم و ایرانی می مانیم

ایرانی هستیم و ایرانی می مانیم

قبل از تاپیک زدن لطفاَ کمی فکر کنید.الکی فرهنگ و رسم و سنتمون رو زیر سوال نبرید.این که 4شنبه سوری به این وضعیت در اومده زیر سر اوناییه که می خوان فرهنگ ایرانی کلاَ حذف شه تا سنت کثیف اعراب جایگزینش بشه.
هموطن ایرانی بمون و سنت هاتو حفظ کن که تبدیل به یک عرب بی تمدن نشی.;)
 

Similar threads

بالا