حادثه تکان دهنده عصر روز چهارشنبه خوزستان

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵

حادثه به قدری دلخراش و تکان دهنده بود که دل هر انسانی را به درد می آورد. اما متاسفانه جز انعکاس محدود در برخی رسانه ها، چندان مورد توجه قرار نگرفت و کسی از مسئولان دولتی از رئیس جمهور گرفته تا وزیر نیرو و مسئولان آب و نیرو خم به آبروی خود نیاوردند.

حادثه تکان دهنده عصر روز چهارشنبه خوزستان

عصر روز چهارشنبه در پی واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل مسافران روستای شیوند و غریبی ها در دریاچه سد کارون، 12 نفر از سرنشینان آن کشته شدند. به گفته شاهدان عینی این خودرو که برای عبور از دریاچه سد کارون 3 سوار بر بارج (یدک کش) شده بود، به دلیل برهم خوردن تعادل بارج، به درون دریاچه واژگون شده و سرنشینان آن کشته شدند.

اسامی کسانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند: «فریده محمود وند ۳۰ ساله، دلبر اسدی ۴۲ ساله، صفورا زندی ۲۰ ساله، شیدا زندی ۱۱ ساله، سامان زندی ۵ ساله، نازملک اسدی ۴۲ ساله، عرفان خواجه کولکی ۱۰ ساله، زهرا خواجه کولکی ۸ ساله، دریا خواجه کولکی ۲ ساله، زری اسدی ۲۷ ساله، گل بس غریبی ۴۸ ساله و همچنین شهلا زندی ۹ ساله».

این در حالی است که چندین سال است که با آبگیری سد کارون 3 گردشگران و ساکنین روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) جهت عبور و مرور خود به وسیله بارج رفت وآمد می نمایند و عملیات اجرایی جاده ساحلی بین روستاها قریب به 8 سال است که شروع شده و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وقتی مقصران اصلی دیده نمی شوند
از زمان وقوع این حادثه دردناک مسئولان تمام هم و غم خود را مصروف این امر نمودند تا تمام تقصیرها را بر گردن راننده مینی بوس بیندازند و از کوتاهی 10 ساله خود برای عمل به وظایف قانونی خود در ترمیم جاده هایی که توسط سد کارون 3 تخریب شده، سخنی به میان نمی آورند.

حبیب‌الله جعفری، معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، در گفتگو با ایسنا علت حادثه را «رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینی‌بوس» اعلام کرده بود و گفته بود: «متاسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است.» به گفته وی راننده مینی‌بوس و ناخدای بارج دستگیر شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور در گفتگو با مهر، علت حادثه را «واژگونی لنج در وسط آب به علت نامعلوم» عنوان کرده بود. همچنین ایشان در گفتگو با فارس علت حادثه را «خرابی لنج» عنوان کرد و افزود: «مینی‌بوس مذکور با سرنشینانش به داخل لنج رفته اما در میانه راه به دلیل خرابی لنج حادثه به وقوع پیوسته و مینی‌بوس به داخل آب سقوط می‌کند».

صداوسیمای استان خوزستان نیز به نقل از یک مقام مسئول در استانداری خوزستان، از «احتمال مقصر بودن راننده مینی بوس» خبر داده بود.

واکنش امام جمعه ایذه
اما دیروز امام جمعه ایذه، حجت الاسلام و المسلمین موسوی در خطبه نماز جمعه، به موضوع حادثه دلخراش سقوط مینی بوس به دریاچه سد کارون ۳ پرداخت و گفت: «به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است.»

اما انگار این اولین حادثه ای نبوده که اتفاق افتاده است و سلسله ای از حوادث قبل از این رخ داده بود. چنان که امام جمعه ایذه در این باره می گوید:« تاکنون حوادث گوناگونی از قبیل مرگ بر اثر زایمان و نبود لنج و بارج برای جابجایی، تاخیر در رسیدگی به عقرب زدگی، تاخیر در انتقال بیماران قلبی و دیگر مسائل که همگی منجر مرگ و فوت افراد شده است، اتفاق افتاده و تاکنون قریب به ۳۰ تا ۴۰ نفر از مردم جان خود را به همین خاطر از دست داده اند اما کسی گوشش بدهکار نبود و حتی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) از انجام مسئولیت های خود سر باز می زند.»

در واقع سال‌هاست که نبود راه ارتباطی، به مشکل اصلی مردم منطقه محل حادثه تبدیل شده است. یکی از اهالی روستای سادات حسینی، در این باره می گوید: «سال ۸۳، وقتی قرار شد سد کارون۳ آبگیری شود، همه ما نسبت به زیر آب رفتن راه ارتباطی روستاهای این طرف دریاچه اعتراض کردیم که مسئولان همان موقع قول دادند که یکساله این مشکل را حل خواهند اما هیچ وقت این وعده عملی نشد.»

روز پنج شنبه که مراسم تشییع و خاک سپاری جان باختگان این حادثه برگزار شد نه خبری از استاندار بود و نه از دیگر مسئولان دولتی. سال پیش نیز همین روزها بود که زلزله آذربایجان رخ داد و باعث مرگ تعدادی از هموطنان آذری زبان شد اما دولتی ها بدون هیچ گونه اعتنایی به سفرهای خارجی خود مشغول بودند.

همچنین قیاسی بین واکنش دولت به این حادثه و مرگ چاوز نیز نشان دهنده صداقت و دردمندی مسئولان دولتی نبست به هموطنان خود می باشد. در واقع باید از رئیس جمهور سوال پرسید این 12 زن و کودک مهمتر هستند یا مرگ چاوز. شما بعد از مرگ چاوز پیام تسلیت دادید و بدون اطلاع از آموزه های دینی او را از افرادی نامیدید که با حضرت مهدی(عج) رجعت خواهد نمود. همچنین شما دو بار در آن مقطع، هم برای مراسم خاکسپاری و هم تحلیف به ونزوئلا سفر کردید.

آیا هموطنان شما، این زنان و کودکان مظلوم که به واسطه بی لیاقتی شما جان باختند ارزش یک پیام تسلیت را نداشتند.

منبع خبر :

http://alef.ir/vdcbgab8arhb90p.uiur.html?194604
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
این استان ما همیشه محروم بوده، واقعا نمی دونم اونایی که ۳۰۰۰ میلیارد ۳۰۰۰ میلیارد از پول این مردم بیچاره می دزدن و می رن کانادا و واسه دخترشون خونه ۲ ملیون دلاری می خرن، یه لحظه، فقط یه لحظه به این بچه هایی که کنار خیابون فال می فروشن، یا به مردمی که روستاشون یه راهه درست نداره، دکتر نداره، مدرسه نداره .... فکر نمی کنن؟
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
حسین قاضیان، استاد جامعه شناسی دانشگاه سیراکیوز امریکا در مطلبی با عنوان «مردمی که بی‌صدا در آب‌های سد کارون 3 غرق شدند»، به بررسی آسیبهای ناشی از سدسازی بر مردم زاگرس میانی پرداخت.


به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، متن یادداشت حسین قاضیان به شرح ذیل است:


از بی.بی.سی فارسی شنیدم که چهارشنبه‌ی همین هفته مینی‌بوس حامل روستائیان اطراف سد کارون ۳ به درون آب های سد افتاده است. ۷ کودک و ۵ زن غرق شده‌اند. مرده‌اند.


چرا؟ چون در پروژه‌ی یک سد که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته، برای مردمی که راه‌هایشان را به زیر آب برده‌اند، فکری نکرده‌اند. تنها فکر بکرشان اختصاص یک یدک‌کش فکسنی بوده است که تنها از ۸ صبح تا ۸ شب کار می‌کند. مردم را موظف کرده‌اند که تنها در همین ساعات بیمار شوند تا تازه بتوانند به بیمارستانی در ۱۰۰ کیلومتری برسند. تا به حال سه نفر از مردمی که نتوانسته‌اند به قلب‌شان بگویند که اکنون وقت سکته نیست، جان داده‌اند.


بنا به برآوردها، این ۷۰۰ و اندی میلیارد تومان هزینه‌ی سد، می‌توانسته است در عرض ۴ سال از طریق تولید برق به جیب سازندگان برگردد. اما در سرمایه‌گذاری‌ای به این حد بزرگ و با سودی در این حد کلان، برای ۱۵ روستا و ۱۲ هزار نفر از ساکنان آن که سد تازه احداث مسیر آمد و شدشان را بریده، سرمایه‌ی قابلی اختصاص داده نشده است.


همیشه از توسعه برای انسان حرف زده می‌شود. توسعه‌ی غیرانسانی، حریص و بی‌فکر، مردمی را که صدایی ندارند، نمی‌بیند. ماشین‌حساب‌هاشان تُن‌های سیمانی که سد را می سازد حساب می‌کند اما تَن‌های مردمی را که زندگی‌شان بدینسان ویران می شود حساب نمی‌آورد. اینان مردمی هستند که سهم‌شان از رسانه تنها اخبار حوادث است. این مردم صدایی ندارند حتی اگر در زیر آب غرق نشده باشند.
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
مسئولین از خدا بی خبر،مفت خورها،دزدها،بی شعورها از شما کثیف تر هم آدم رو زمین داریم؟نه به خدا نداریم
به جای اینکه به فکر فلسطینی ها و عرب های سوسمار خور باشید یه کم به فکر این مردم باشید.به فکر این بچه های گناهی باشید که تو آب غرق شدن
آقای مسئولی که از برجتون تو تهران بلند شدی اومدی برا تسلیت گفتن کاش تو این 10سال که فرصت داشید مسیرهای تردد این مردم رو که با آبگیری سد زیر آب رفتن رو درست میکردید.
تسلیت تو به چه درد میخوره ؟تو سرت بخوره این تسلیت گفتن
سد کارون 3 نزدیک به 60نفر تا حالا قربانی داشته جواب این هارو کی باید بده؟
ایشالا مقصرین این حوادث یه روز خوش نبینن
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
از ما بختیاری ها مظلوم تر تو ایران نیست
سد میزنن جلو رودخونه کارون آبش رو انتقال میدن به شهرهای دیگه !
اونوقت ما خودمون اینجا آب خوردن نداریمبختیاری ها آب خوردن ندارن جدیدا دارن از سرچشمه های کارون آب انتقال میدن اصفهان
بالاخره ماهم جزاین مملکت هستیم یانه؟یا فقط موقع انتخابات و راهپیمایی ها میشیم جز این مملکت؟
بختیاری ها جونشون رو از دست میدن یکی دیگه سودشو می بره

 
آخرین ویرایش:

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سخنان تکان دهنده امام جمعه ایذه درباره کارون 3 ؛

[h=1] اگر اجازه می دادند کفن پوش به خیابان می آمدم [/h]
اسرائیل هم اینگونه غزه را در محاصره قرار نداده بود / به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند/ 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
ببین اون اصفهانی تهرانی چکار کردن که داری بهشون غبطه میخوری!! تو هم راهی پیدا کن!! راه ها زیاده

من به تهرانی و اصفهانی غبطه میخورم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:surprised:
من دارم میگم آب کارون دو قدمی ماست خودمون آب نداریم بعد آب میبرن برا اصفهان.این غبطه خوردنه؟نه داداش این تاسف خوردن به حال مسئولین این مملکته

تا میتونی به بقیه توهین کن بدون با توهین به هیچ چیزی نمیرسی !!
یاد بگیر با عقلت حقت رو بگیری !! نه با توهین !
تا قیامت بشین توهین کن به این و اون !
شما نمیدونی چرا این اتفاق افتاده
شما نمیدونی تا حالا چند نفر جون خودشون رو از دست دادن به خاطر اینکه بعضی ها بخورن و گردن کلفت کنن
شما نمیدونی سد سازی چه ضربه ای به بختیاری وارد کرد
شما نمیدونی چند هزار نفر رو آواره کرد
شما هیچی از این اتفاقات نمیدونی
راجع به چیزی که نمیدونی خواهشا نظر نده .
 
آخرین ویرایش:

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان گلم

ازین که لطف کردین مطلب رو خوندین و نظر گذاشتین خیلی خیلی متشکرم

آرزو دارم این تاپیک و خیلی تاپیک هایی ازین قبیل ، تا مدت ها بمونه و افراد بیشتری از درد مردم مناطق محروم ایران مطلع بشن

پس خواهش می کنم کمک کنید تا تاپیک قفل یا حذف نشه

دوستان خوزستانی و لرستانی ، ما آرزو داریم صدای شما رو به گوش همه مردم ایران برسونیم

آرزو داریم همه مردم ، حقیقت رو بدونن

اون مسئولانی که صدای شما بهشون نمیرسه ، ما توی همین قم ، اگر عطسه کنیم در خدمتمون هستن

ما تو قم ، آب رودخانه های لرستان رو داریم در کمال آسایش مصرف می کنیم

شرمنده ایم اما بی خبر نیستیم ....

من چند روز پیش رفتم بودم دره دورک ( لرستانی ها می دونن کجاست )

اونجا یه زمانی بهشت گمشده بوده

یه زمانی یه رودخونه با چند هزار متر مکعب آب ، اونجا رو سیراب می کرده و با خودش برکت می آورده


حالا آب باریکه ای که بیشترین پهناش به سختی به ۱۰ متر می رسه و عمقش از نیم متر بیشتر نمیشه

یه خورده اون ور تر از الیگودرز ، روستاها که شروع میشن ، دیگه خبری از جاده آسفالت نیست

دره دورک ، حتی یه جاده خاکی صاف و امن نداره

امروز سنگ ریزه های کف رودخانه ، به مسیر عبور تبدیل شده

زیبا از قم ، موقع عبور از سنگ ریزه های رودخونه ای که آبش رو تقدیم قمی ها کردن ، گیر افتاد !


مردم فوق العاده مهربان و نجیب دره دورک ( عشایر بختیاری ) ، بعد از ظهر ماه رمضان ، با کمال میل و با تمام توانشون به این قمی کمک کردن و اونو سالم راهی و بدرقه کردن !


من هیچی برای گفتن ندارم

هیچی جز شرمندگی

هیچ کاری از دستم بر نمیاد جز اینکه یه گوشه از دردهای این مردم رو به گوش بی خبران برسونم

مسلما مسئولین جزء اون بی خبران نیستن

من این تاپیک و امثالش رو می زنم برای این که مردم مرکز نشین ، بی خبر نمونن
 
آخرین ویرایش:

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
عذر می خوام تشکرام تموم شده بود

از همه دوستانی که نظر گذاشتن متشکرم :gol:
 

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
خدا به بازماندگانشون صبر بده...خيلي دردناكه...خيللللللللللللللللللللي....
 

self.f_t_m990

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
به امید روزی که شاهد آبادانی ایران باشیم و نابودی عده ای خیانت کار و دزد که به فکر مردم نیستن بلکه به فکر جیب خودشون هستن :cool:
خدا بیامرزه و صبر برای بازماندگان را از خداوند منان خواستاریم
 

heartbroken

عضو جدید
والا نمیدونم چی بگم دوست عزیز این حادثه ها واقعا تلخ و ناگوارن ولی دوست من نمونه این حادثه ها کم نیست شما فقط به خودتون و شهر خودتون نگاه نکنین تو شهر ماهم از این قبیل حوادث خیلی رخ میده و مسوولین عین خیالشون هم نیست والا نمیدونم چی بگم نمیدونم چه جمله ای بگم که یه ذره برای خانواده های باز مونده ها تسکین باشه نمیدونم یه طفل 2 ساله گناهش چیه که باید در اوج کودکی بره سینه قبرستون بخوابه....تو جامعه ی ما از همون اول انقلاب از این مشکلات بسیار بوده ولی درست نیست بابت کم کاری بعضی مسولین همه ی مسوولین رو از یه تیره بگیریم....انشالله تمامی مشکلات ایران عزیزمون برطرف میشه.از همین جا به خانواده های کشته ها تسلیت میگم
 
بالا