[ساختمانهاي اسكلت بتني و فلزي] ► نکات اجرایی

[ساختمانهاي اسكلت بتني و فلزي] ► نکات اجرایی


  • مجموع رای دهندگان
    229

ebrahim110

عضو جدید
روشهاي ساخت تير آهن لانه زنبوري

روشهاي ساخت تير آهن لانه زنبوري

» بنام خدا «
تيرهاي لانه زنبوري:
به دليل حفره هاي توخالي به وجود آمده در جان تير آهن كه شباهت زيادي به لانه زنبور دارد اين گونه تيرها را تير لانه زنبوري مي نامند در اصطلاح انگليسي به آن honey cobed goist ميگويند.
هدف از ساختن تيرهاي مشبك لانه زنبوري:
در ساخت تيرهاي لانه زنبوري تير معمولي را با روشهاي خاصّ برش داده وسپس جوش مي دهند و تير به صورت لانه زنبوري در مي آيد ومورد استفاده قرار مي گيرد در تهية تيرهاي لانه زنبوري هدف اصلي همان تحمل نيروي فشاري بيشتر تيرمرتفع شده به طريقة لانه زنبوري نسبت به تير معمولي ميباشد براي مثال:
INP18 را كه 18 سانتيمتر ارتفاع دارد(I=18cm) را ميتوان تا 27 سانتيمتر ارتفاع آن را افزايش داد.
كاربرد تير لانه زنبوري:
تيرهاي لانه زنبوري به عنوان پل در سقفهاي تيرچه بلوكي و يا طاق ضربي مورد استفاده قرار ميگيرند.
محاسن تيرهاي لانه زنبوري:
1-اساس مقطع(مدول مقطع و ممان اينرسي تير بيشتر مي شود)
2-مقاومت خمشي تير افزايش مي يابد
3-با سبك بودن وزن تير و كم شدن وزن مصالح از نظر اقتصادي مقرون به صرفه خواهد شد
4-از فضاهاي خالي و حفره هاي ايجاد شده در جان تير مي توان براي عبور لوله هاي تأسيسات الكتريكي و گرمايي استفاده كرد.
معايب تيرهاي لانه زنبوري:
درافزايش ارتفاع تير بايد اندازه استاندارد آن به طور كامل رعايت شود هر چه اندازه ارتفاع جان تيربه طريقه لانه زنبوري بيشتر شود به همان نسبت مقاومت برش پروفيل كم ميشود و چون نيروي برشي درقسمت تكيه گاه قرب ستون حداكثر(maximum) براي مقابله با نيروي برشي دوياسه دانه را با ورق فلزي و جوش پر مي كنند ويا روي لانه هاي فوق ورق مستطيل جوش ميدهند پل لانه زنبوري در ساختمانهاي اسكلت فلزي براي سقفهاي تيرچه بلوكي و سقفهاي طاق ضربي دردوحالت ممتد وغيرممتدبه كار مي رود كه نيروهاي وارده به سقف از طريق تيرچه ويا تير پوشش به پل و از پل به ستونها انتقال مي يابد.
شيوه هاي ساخت تير لانه زنبوري:
در ساخت تير هاي لانه زنبوري از دو روش استفاده مي شود:
1-روش پانير(panir)
2-روش ليتس كا(litc ka)

توضيح:
روش پانير(panir):از اين روش براي افزايش ارتفاع تير آهن اوليه به اندازه 5/1برابراستفاده ميشود همانطوري كه قبلاً گفته شدتيرآهن نمره18معمولي پس از لانه زنبوري شدن 5/1برابرافزايش پيدا كرده وبه تيرآهن لانه زنبوري 27تبديل ميشود .
روش ليتس كا(lhtc ka):دراين روش نيز ارتفاع تيرآهن معمولي از اندازه اوليه به حدود5/1برابر افزايش مي يابد كه اين افزايش ارتفاع با استفاده از جدول مربوطه صورت ميگيرد .در حالتي كه مقاومت خمشي بيشتري از تير لانه زنبوري مورد نظر باشد در دوروش فوق ميتوان با جوش دادن ورقه هاي فلزي مربع يا مستطيل در ناحيه جان تير ارتفاع تير را افزايش داد
در روي جان پروفيل با استفاده از شابلون (الگو)كه ورق آهن سفيد يك ميليمتري وبه صورت 2/1 شش ضلعي با توجه به استاندارد ساخته شده وبا قائده صحيح وبا خط منكسل خط ميشود سپس با زدن تك خال جوش در نقاط مختلف آن با استفاده از دستگاه برش( برنول) در امتداد خط منكسل برش داده ميشود تا پروفيل به دوقسمت جدا گانه تقسيم گردد.
 

ebrahim110

عضو جدید
مزاياي سقف کرميت

مزاياي سقف کرميت

  • <LI dir=rtl>کاهش هزينه
    <LI dir=rtl>امکان حذف کش ها
    <LI dir=rtl>سرعت و سهولت اجرا
    <LI dir=rtl>عدم نياز به شمع بندي
    <LI dir=rtl>پايين بودن تنش در بتن
    <LI dir=rtl>سهولت اجرا داکت (بازشو)
    <LI dir=rtl>حذف رد فولاد در زيرسقف
    <LI dir=rtl>امکان اجراي همزمان چند سقف
    <LI dir=rtl>مقاومت نهايي و شکل پذيري بالا
    <LI dir=rtl>يکنواختي زير سقف (مصرف گچ و خاک کمتر)
    <LI dir=rtl>امكان نظارت بر اجراي سقف در طول عمليات اجرايي
    <LI dir=rtl>کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف (حدود 20%)
    <LI dir=rtl>يکپارچگي سقف و اسکلت (مقاومت در طول اجراي سقف)
  • امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه ها و باربري هاي خاص

عدم نياز به شمع بندي
طراحي سقف کرميت با اين فرض انجام مي شود که تيرچه ها به تنهايي (قبل از گرفتن بتن) توانايي تحمل وزن خود، بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايي را داشته باشند. بنابراين سقف کرميت نيازي به شمع بندي در هيچ يک از مراحل عمليات اجرايي ندارد.
سرعت و سهولت اجرا
در اين سيستم، اجراي سقف نسبت به سيستم هاي مشابه آسانتر بوده و با سرعت بيشتري انجام مي شود. 48 ساعت پس از بتن ريزي، روي سقف قابل رفت و آمد و بارگذاري سبک بوده و مي توان عمليات ساختماني را ادامه داد که اين مزيت موجب سرعت در روند عمليات ساخت مي گردد.
امکان اجراي همزمان چند سقف
با توجه به اين که در سيستم سقف کرميت هيچ گونه شمع بندي وجود ندارد. عملا" مي توان چند سقف را براي بتن ريزي آماده کرد و هم زمان عمليات بتن ريزي را بر روي سقف ها انجام داد.
اين کار براي ساختمان هاي با طبقات زياد و يا زيربناي کم بسيار مقرون به صرفه و مناسب است.
يکپارچگي سقف و اسكلت
به علت جوش شدن تيرچه ها به اسکلت، پس از گرفتن بتن، سقف و اسکلت يکپارچه شده و مي تواند مانند يک ديافراگم صلب عمل کند. در اسکلت هاي بتني نيز با در نظر گرفتن قلاب هاي مخصوصي، امکان يکپارچگي بيشتري ايجاد مي شود.
امکان حذف کش ها
با توجه به يکپارچگي سقف و اسكلت، مي توان کش ها (اعضاي غيرباربر) را حذف کرد . حذف کش ها علاوه بر صرفه جويي در مصرف فولاد باعث يکنواختي بيشتر زير سقف شده و عمليات نازک کاري را به حداقل مي رساند.
پايين بودن تنش در بتن
به علت خود ايستا بودن تيرچه ها(تيرچه قبل از گرفتن بتن مي تواند وزن بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايي را به تنهايي تحمل کند) تنش ايجاد شده در بتن بسيار پايين است .
آزمايش بارگذاري روي سقف هاي کرميت که مقاومت نهايي بتن آنها کمتر از مقدار مورد نظر بوده نشان داده که بتن با مقاومت پايين به ظرفيت باربري سقف لطمه اي وارد نمي سازد.
امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه ها و باربري هاي خاص
در سيستم سقف کرميت امکان طراحي و اجراي سقف با دهانه هاي بلند و بارهاي سنگين وجود دارد. تاکنون سقف با دهانه 5/12 متر و همچنين سقف با شدت بار 7 تن بر متر مربع اجرا شده که در هر مورد آزمايش هاي بارگذاري ، ايمني سقف را تاييد کرده اند.
حذف رد فولاد زير سقف
اثر داغ آهن در سقف هاي ضربي به صورت خط تيره اي روي گچ مشاهده مي شود ولي در سقف کرميت به علت پايين تر بودن سطح بلوکها از تيرچه ها، پوشش گچ و خاک در زير تيرچه ها نسبت به بقيه نقاط سقف بيشتر است و همين امر سبب کاهش جذب ذرات معلق مي شود. بنابراين سايه فولاد بال تحتاني تيرچه ها مشاهده نمي گردد.
سهولت اجراي داکت (بازشو)
به علت فاصله زياد تيرچه ها (73 تا 100 سانتي متر محور به محور ) ايجاد داکت درسقف جهت عبور لوله هاي تاسيساتي نصب دودکش موتورخانه و شومينه نصب توالت ايراني و يا عبور کانال كولر به راحتي امکان پذير است و نياز به قطع کردن تيرچه ها نمي باشد.
نظارت بر اجراي سقف در طول اجرا
اكيپ هاي خاصي جهت نظارت بر سقف ها آموزش ديده اند تا در صورت تمايل مشتري در طي اجراي سقف ها نظارت مستمر بر نحوه عملكرد مجريان صورت پذيرد و از سلامت اجراي سقف چه از نظر فني و چه از نظر زيبايي اطمينان كامل حاصل گردد.
ارائه ضمانت نامه
اين شرکت باربري سقف هاي کرميت را که مطابق با ضوابط اجرايي و تحت نظارت مهندسين شرکت اجرا شده باشند ، با ارائه ضمانت نامه تضمين مي کند.
کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف
به علت فاصله زياد تيرچه ها (حدود 75 سانتي متر محور به محور ) از مصرف بتن در حدود 20% نسبت به تيرچه و بلوک معمولي کاسته شده و نهايتا" وزن سبک تر مي گردد. استفاده از بلوک هاي پوکه اي و بلوک هاي پلي استايرن کرميت يا سيستم کامپوزيت نيزدر کاهش وزن موثر است.
مقاومت نهايي و شکل پذيري بالا
محاسبات و آزمايش هاي بارگذاري روي سقف نشان مي دهد که گسيختگي اين سيستم پس از تغيير شکل هاي بسيار زياد اتفاق مي افتد. « گسيختگي نرم» و اين رفتار سقف از نظر ايمني مطلوب است .
سقف کُرمیت
در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود.
تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشدو تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند.
پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند.

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.
شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. در سال 1363 با استفاده از بلوك کُرمیت به جاي طاق ضربي كه قبلا" در اين سيستم بعنوان قالب ثابت بكار مي رفت عملا" سقف تیرچه وبلوک کُرمیت وارد بازارشد.
این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسكلت های فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد.
سقف پلیمری کُرمیت

در راستای سبک سازی ساختمان، این شرکت هم زمان با ستفاده از قالب کامپوزیت و بلوک های پوکه ای اقدام به استفاده از مصالح پلیمری در ساختمان کرده است.
استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود.
سهولات اجرای این نوع سقف، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه های اجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعث پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد.
در جهت بهبود استفاده از مصالح پلیمری، بخش تحقیق و توسعه این شرکت مشغول مطالعات و بررسی های بیشتر می باشد.

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سقف کامپوزیت کُرمیت

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سیستمهای معمول کامپوزیت در امریکا عینا" با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا" همراه با گذاشتن یک ورق فولادی موجودار به عنوان عرشه و آرماتور بندی روی آن بتن ریخته می شود . در این سيستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتن احاطه نمی شود. در طراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده که علاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. از این رو اولا" قالب باید قابل استفاده مداوم باشد، ثانیا" جان تیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و از لرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند.

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در وهله اول قالب هاي سقف كرميت سه قطعه بوده و براي باز كردن ، قطعات آن بايد از يكديگر جدا مي شد ، با تحقيق بخش R&D اين شركت این قالب با بهینه سازی و استفاده از خاصیت تغییر شکل ارتجاعی فولاد به قالبی یکچارچه تبدیل شد.


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این قالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گيرش اولیه بتن قالب از زیر سقف در آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمع آوری می گردد و با دقت مختصری ,بارها قابل استفاده است. این قالب هم اکنون در پروژه های مختلف این شرکت مورد استفاده است.
آخرین بررسی ها و دستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک و استفاده از آرماتور حرارتی یک جهته و حذف آرماتور خمشی در دال فوقانی و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی متر باشد. مزیت این قالب در آن است که با رعایت دیگر شرایط آیین نامه می توان آرماتور دو جهته را حذف و فقط آرماتور عمود بر تیرچه را منظور نمود.
هم اکنون این شرکت قالبهای جدید خود را به انتخاب مصرف کننده در فواصل و ارتفاع مختلف آماده عرضه نموده است. فاصله محور به محور تیرچه ها حدود 85 سانتی متر تا 95 سانتی متر و با ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر، بسته به انتخاب خریدار و با مشاوره دفتر فنی شرکت و نوع تیرآهنهای مصرفی در سازه و طول دهانه است.

سقف کاذب

سقف های کاذب اولیه به صورت قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیت کُرمیت به کار رفت. اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن مقید گردد. از سوی دیگر انواع تولیدات ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سقف ضربی کُرمیت[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد.
در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود.



WWW.OMRANSAZEHPARSIAN.IR
[/FONT][/FONT][/FONT]
 

amirzj

عضو جدید
نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد.برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه بنمایید .بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده بهسازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی 100% افزایشیابد. البته این بار نسبتبه بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست . میزان بارزنده برابر 400 و میزان بار مرده توسطمشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشه که میشه بصورت عمومی برای.......:)

بقیه در http://anzalicivil.blogfa.com/
 

taha_e

عضو جدید
نصب صفحات ثابت در بتن(Embedded plates)

نصب صفحات ثابت در بتن(Embedded plates)

معمولا در پروژه هایی همچون نیروگاه٬پالایشگاه و ... که دارای ماشین آلات و دستگاههای سبک و سنگین می باشند نیاز است تا برای بعضی قسمتهای این ماشین آلات و یا برای ایجاد پایه های نگه دارنده برای لوله ها٬ صفحات فلزی در داخل بتن قرار گیرد. اما گاهی پیش می آید که نصب این صفحات پیش از بتن ریزی به هردلیلی انجام نمی پذیرد. لذا باید این کار بعد از بتن ریزی انجام شود عکسهایی را که در زیر مشاهده می کنید روش کارگاهی است برای نصب این صفحات بعد از بتن ریزی.



عکس 1 عکس2 عکس3 عکس4 عکس5 عکس6

منبع: وبلاگ نظارت و ایمنی کارگاه
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
تاثیر عمق یخبندان در انجام پروژه فولاد چیه ؟
مثلا میگن عمق یخبندان 80 cm یا 60 cm ؟؟؟


سلام . یعنی خاک در اون منطقه تا عمق 80 سانتیمتر یخ میزنه و رطوبت داره ، شما باید پی رو از عمق یخبندان پایینتر اجرا کنید . همین .
 

Iman Zamany

عضو جدید
سلام
تاثیر عمق یخبندان در انجام پروژه فولاد چیه ؟
مثلا میگن عمق یخبندان 80 cm یا 60 cm ؟؟؟

عمق یخبندان در پروژه های بتنی مطرح می باشد نه فولادی در پروژه فولادی فولادی در هنگام اجرا بیشتر دمای محیط مطرح می باشد ان هم جهت جوشکاری.
 

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلامتو همون طور که دوستامون گفتنندعمق یخبندان عمقی که آب تو اون سطح یخ میبنده.که مقدار اون روهم با بررسی آب وهوای منطقه تو 50 سال گذشته بررسی میکنن.عمق یخبندان رابطه مستقیمی با سطح آب های زیر زمینی منطقه هم داره وتا جایی که من میدونم بیشتر برای اجرایی پی ها(گود برداری وپی کنی) ولوله گذاری آب وفاضلاب مد نظره.شما اگه به مقررات ملی ساختمان (سال دوم هنرستان)وروش های اجرایی ساختمان (سال اول هنرستان) مراجعه کنیدبیشتر می توند در موردش بدونید.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کلیات

کلیات

خوب برای شروع اول شما باید یک سری اطلاعات خام از پروژه داشته باشید .
اول از همه باید یادمون باشه که محاسبات ، مهمترین قسمت اجرای یک سازه هستش ، درسته که همه ما یک روزی مهندس میشیم ، ممکنه هر کدوم به یک گرایش علاقه داشته باشیم ، ولی به هر حال این رشته رو انتخاب کردیم و باید اطلاعات جامعی در مورد تمام اجزای اون داشته باشیم . من خودم به شخصه با سازه خیلی رابطه خوبی برقرار کردم نمیدونم چرا :) ولی خوب مهمترینش شاید داشتن یک استاد خوب بوده .
در مورد محاسبات یک سری اطلاعات خام گفتم باید داشته باشیم .
1-نقشه معماری سازه
2-محل ساختگاه پروژه
3-نوع زمین ساختگاه
4-کاربری سازه
5-نقشه نازک کاری سازه

اما برای شروع محاسبات ، ما باید این اطلاعات خام رو روی هم بریزیم تا بتونیم اطلاعات جزئی پروژه رو بدست بیاریم . اطلاعات جزئی این موارد هستند :
1-محل قرار گیری ستون ها
2-نوع سیستم ساختمانی سازه که شامل قاب خمشی و یا قاب مهاربندی شده هستش .
3-تعیین راستای مناسب برای نقشه سازه
4-محاسبات مربوط به بارگذاری ثقلی سازه ( دیوار ها ، نما ، کف سازی )
5-محاسبات مربوط به بارگذاری جانبی سازه ( نیروی زلزله و باد )
6-محاسبات مربوط به بارگذاری راهپله و اطاقک آسانسور

بعد از بدست اوردن بارگذاری های مناسب و صحیح قسمت اصلی کار شروع میشه که در گذشته سخت ترین مرحله بوده ولی الان شاید راحت ترین قسمت قضیه باشه . این قسمت در زمان حاضر با برنامه Etabs CSI انجام میشه .
1-مدل کردن سازه در برنامه
2-تعیین مفاصل سازه
3-بارگذاری سازه
4-اختصاص تیرها و ستون ها
5-آنالیز و دیزاین سازه

از نظر خیلی ها بعد از این مرحله همه چیز تموم شده هستش :) ولی باید صبر کنید ، کار اصلی تازه شروع شده :)

در این قسمت تازه باید شما چند نمونه مختلف از تیرها و ستونهای سازه رو بصورت دستی بارگذاری کنید ، در مورد سازه با قاب خمشی ، بعلت وجود قاب خیلی نتایج دقیقی بدست نمیاد ولی اگر سازه مفصلی باشه ( سیستم مهاربندی ) خیلی کار راحت هستش . شما 2 نمونه تیر و ستون در نقاط مختلف رو در نظر میگیرید ، اونها رو بارگذاری میکنید ، تحلیل دستی و طراحی دستی انجام میدید .
حال طراحی دستی رو باید با طراحی خروجی Etabs کنترل میکنیم :) در حال حاضر فقط رنگ نشون داده شده در مدل های ذخیره شده شرکت ها برای تایید نقشه کافی هستش ، ولی این در نهایت به عنوان جواب مساله قابل قبول هستش ؟ فکر نکنم شما رو ارضا کرده باشه ، هنوز خیلی کار مونده
اگر طراحی دستی شما با خروجی کامپیوتری جواب مناسبی داشت ، مهمترین قسمت طراحی رو الان باید انجام بدیم :)
بررسی آیین نامه ای سازه ، منظورم از آیین نامه در حال حاضر آیین نامه 2800 زلزله هستش . یکی از مواردی که همه سرسری میگیرند ، کنترل تغییر مکان های سازه هستش که شرایط بسیار مهمی رو داره ، چه بسا سازه ای که در کنترل عادی اولیه به خوبی عهده دار تمامی بارگذاری ها بشه ولی در تغییر مکان مشکل ساز میشه . این تغییر مکان اگر جوابگوی آیین نامه نبود ، شما چاره ای جز دستکاری تیرها و ستون ها ندارید . این واقعه زمانی اهمیت بیشتری داره که سیستم مهاربندی شما قاب خمشی باشه و اثری از مهاربند ها درش نباشه

فعلاً تا اینجا مشکلی باشه در خدمتم :)
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
محاسبات سازه هاي فولادي

محاسبات سازه هاي فولادي

سلام.
به پيشنهاد دوست خوبم mmbidhendi اين تاپيك و اين پروژه شروع شد.
براي كسب اطلاعات بيشتر:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=41344


تاريخ انقضاء اين تاپيك براي "مهم" بودن:
21/4/1387
 
آخرین ویرایش:

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یعنی چی تیر و ستون رو دستکاری کنیم؟!
منظور تغییر آرماتوربندی یا تغییر محل؟!:razz:


منظور تغییر مقطع ها هستش :) به این نکته تحلیل سازه باید توجه بشه که تغییر شکل جانبی سازه رابطه مستقیم با سختی قاب داره ، هرچقدر سختی قاب بیشتر باشه ، تغییر مکان کمتری داریم . شما اگر در جایی تغییر مکان داشته باشید که از حد مورد نظر آیین ناکمه بیشتر باشه مجبورید با تغییر مقطع تیر و حتی ستون ، سختی رو بالا ببرید ، مثلاً در یک سازه فولادی ( قاب خمشی ) برای بالا بردن سختی مقطع یک تیر ممکنه از IPE22 به IPE27 افزایش پیدا کنه فقط برای اینکه تغییر مکان رعایت بشه که اصولاً این مطلب رعایت نمیشه چون صرفه اقتصادی نداره .
 

googooli

عضو جدید
مراحل پی سازی در ساختمان ها

مراحل پی سازی در ساختمان ها

پي سازي چند مرحله دارد :
1. آزمايش زمين از لحاظ مقاومت
2. پي كني
3. پي سازي
پي وسيله اي است كه بار و فشار وارد از نقاط مختلف ساختمان و همچنين بارهاي اضافي را به زمين منتقل مي كند .

آزمايش زمين :
طبقه بندي زمين چند نوع است :

زمين هايي كه با خاك ريزي دستي پر شده است :
اين نوع زمين ها كه عمق بيشتري دارند و با خاكهاي دستي محل گودال ها را پر كرده اند اگر سالهاي متمادي هم بگذرد باز نمي توان جاي زمين طبيعي را بگيرد و اين نوع زمين براي ساختمان مناسب نيست و بايد پي كني در آنها به طريقي انجام گيرد كه پي ها به زمين طبيعي يا زمين سفت برسد .

زمينهاي ماسه اي :
زمينهاي ماسه اي بيشتر در كنار دريا وجود دارد . اگر زمين از ماسه خشك تشكيل شده باشد ، تا يك طبقه ساختمان را تحمل مي كند و 1.5 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع مي توان فشار وارد آورد . ولي در صورتي كه ماسه آبدار باشد قابل ساختمان نيست ، چون ماسه آبدار حالت لغزندگي دارد و قادر نيست كه بار وارد را تحمل كند بنابراين ماسه از زير پي مي لغزد و جاي خالي خود را به پي مي دهد و پايه را خراب مي كند .

زمينهاي دجي :
زمين دجي زميني است كه از شنهاي درشت و ريز و خاك به هم فشرده تشكيل شده است و به رنگهاي مختلف ديده مي شود :دج زرد ، دج سياه ، دج سرخ ، اين نوع زمين ها براي ساختمان مرغوب و مناسب است .

زمينهاي رسي :
اگر رس خشك و بي آب و فشرده باشد ، براي ساختمان زمين خوبي محسوب مي شود ، و تحمل فشار لازم را دارد . ولي اگر رس آبدار و مرطوب باشد قابل استفاده نيست و تحمل فشار ندارد ، خصوصاً اگر ساختمان در زمين شيب دار روي رس آبدار ساخته شود فوري نشست مي كند و جاهاي مختلف آن ترك بر مي دارد و خراب مي شود . و اگر ساختمان در زمين آبدار با سطح افقي ساخته شود به علت وجود آب فشار را به همه نقاط اطراف خود منتقل مي كند و ديوارهاي كم ضخامت آن ترك بر مي دارد .

زمينهاي سنگي :
زمينهاي سنگي بيشتر در دامنه كوهها وجود دارد و از تخته سنگها ي بزرگ تشكيل شده و براي ساختمان بسيار مناسب است .

زمينهاي مخلوط :
اين نوع زمينها از سنگ درشت و شن و خاك رس تشكيل شده اگر اين مواد كاملا به هم فشرده باشند براي ساختمان بسيار مناسب است و اگر به هم فشرده نباشد و بايد از ايجاد ساختمان به روي اين نوع زمينها احتراز كرد .

زمينهاي بي فايده :
زمينهاي بي فايده مانند باتلاق ها و زمينهاي جنگل كه از خاك و برگ درختان تشكيل شده است . در اين نوع زمين ها بايد زمين آنقدر كنده شود تا به زمين سفت و طبيعي برسد .

آزمايش زمين :
گاهي پس از پي كني به طبقه اي از زمين محكم و سفت مي رسند و پي سازي را شروع مي كنند ولي پس از چندي ساختمان ترك بر مي دارد . علت آن اين است كه زمين سفتي كه به آن رسيده اند از طبقهُ نازكي بوده است و متوجه آن نشده اند ولي براي اطمينان در جاهاي مختلف زمين مي زنند تا از طبقات مختلف زمين آگاهي پيدا كنند و بعد شفته ريزي را شروع مي كنند اين عمل را در ساختمان گمانه زني (سنداژ) مي گويند .

امتحان مقاومت زمين :
يك صفحه بتني 20*20*20 یا 20*50*50 از بتن آرمه گرفته و روي آن به وسيلهُ گذاشتن تيرآهنها فشار وارد مي آورند . وزن آهنها مشخص و سطح صفحه بتن هم مشخص است فقط يك خط كش به صفحه بتني وصل مي كنند و به وسيله ميليمترهاي روي آن ميزان فرورفتگي زمين را از سطح آزاد مشخص و اندازه گيري مي كنند ولي اگر بخواهند ساختمانهاي بسيار بزرگ بسازند بايد زمين را بهتر آزمايش كنند . براي اي منظور با دستگاه فشار سنج زمين را اندازه گيري مي كنند و آزمايش فوق براي ساختمانهاي معمولي در كارگاه است .
پس از عمليات فوق پي كني را آغاز ميكنند و پس از پي كني شفته ريزي شروع مي شود .
توجه شود اين عمل همان آزمايش بارگذاري صفحه است كه در درس مهندسي پي جزء آزمايش هاي محلي و مهم محسوب ميشود البته از آنجا كه انجام عمليات مكانيك خاك براي ساختمانهاي معمولي صرفه اقتصادي ندارد ، انجام اين آزمايش در سازمانهاي و اداره هاي دولتي و يا ساختمانهاي بلند انجام مي شود .

افقي كردن پي ها (تراز كردن) :
براي تراز كردن كف پي ساختمانها از تراز هاي آبي استفاده مي كنند در ديوارهاي طويل چون كار شمشه و تراز كردن وقت بيشتري لازم دارد ، براي صرفه جويي در وقت از سه T مي توان استفاده كرد بدين معني كه T اول را با T دوم تراز مي كنند و T سوم را در مسافت مسير به طوري كه سه T در يك رديف قرار بگيرد قرار مي دهند از روي T اول و دوم كه با هم برابر هستند T سوم را ميزان و برابر مي كنند و پس از آنكه T سوم برابر شد T اول را بر مي دارند و به فاصله بيشتري بعد از T سوم قرار مي دهند ، دوباره T دوم و سوم را با T چهارم كه همان T اول مي باشد برابر مي كنند و دنباله اين ترازها را تا خاتمه محل كار ادامه مي دهند .
البته اين طريق تراز كردن بيشتر در جاده سازي و زمين هاي پهناور به كار مي رود .

شفته ريزي :
كف پي ها بايد كاملا افقي و زاويهُ كف پي نسبت به ديوار پي بايد 90 درجه باشد . اول كف پي را بايد آب پاشيد ، تا مرطوب شود و واسطهاي بين زمين و شفته وجود نداشته باشد ، و سپس شفته را داخل آن ريخت .
شفته عبارت است از خاك و شن و آهك كه به نسبت 200 تا 250 كيلوگرم گرد آهك را در متر مكعب خاك مخلوط مي كنند و گاهي هم در محلهايي كه احتياج باشد پاره سنگ به آن مي افزايند . شفته را در پي مي ريزند و پس از اينكه ارتفاع شفته به 30 سانتيمتر رسيد آن را در يك سطح افقي هموار مي كنند و يك روز آن را به حالت خود مي گذارند تا دو شود يعني آب آن يا در زمين فرو رود و يا تبخير گردد .
پس از اينكه شفته دو نم شد آن را با وزنهُ سنگيني مي كوبند كه به آن تخماق ميگويند و پس از اينكه خوب كوبيده شد دوباره شفته را به ارتفاع 30 سانتيمتر شروع مي كنند و عمل اول را انجام مي دهند . تكرار اين عمل تا پر شدن پي ادامه دارد .
در ساختمان ها كه معمولاً در گود يا پي كني عمل تراز كردن انجام ميگيرد محل كار در پي كه پيچ و خم زيادي دارد و تراز كردن با شمشه و تراز مشكل مي باشد از تراز شلنگي استفاده مي كنند . بدين ترتيب يك شلنگ چندين متري را پر از آب مي كنند به طوري كه هيچ گونه حباب هوايي در آن نباشد و آن را در پي محل هايي كه بايد تراز گردد به گردش در مي آورند و نقاط معين شده را با هم تراز مي كنند . آب چون در لوله هايي كه به هم ارتباط دارند در يك سطح مي ماند بنابراين چون شلنگ پر از آب مي باشد در هر كجا كه شلنگ را به حركت در آورند آب دو لوله استوانه اي در يك سطح مي باشد بنابراين دو نقطه مزبور با هم تراز مي باشند بشرط آنكه مواظبت كنيم كه شلنگ در وسط بهم گره خوردگي يا پيچش پيدا نكرده باشد تا باعث قطع ارتباط سيال شود كه ديگر نمي توان در تراز بودن آنها مطمئن بود .
تراز كردن گاهي بوسيله دوربين نقشه بر داري (نيو) انجام مي گيرد يعني محلي را در ساختمان تعيين نموده دوربين را در محل تعيين شده نصب مي كنند و با مير ( تخته هاي اندازه گيري ارتفاع در نقشه برداري ) يا ژالون ( چوب هاي نيزه اي يا آهني كه هر 50 سانتيمتر آنرا به رنگهاي سفيد و قرمز رنگ كرده اند كه از پشت دوربين بخوبي ديده بشود ) اندازه گرفته و تراز يابي مي كنند . تراز كردن با دوربين بهترين نوع تراز يابي مي باشد .
در زمين هايي مانند زمين هاي شهر كرمان از آنجايي كه از زمانهاي قبل قنواتي وجود داشته و بتدريج آب آنها خشك شده در زير زمين وجود داشته و بعد از مدتي بدون رعايت مسائل زير سازي درون آنها خاك ريخته اند و براي شهر سازي و خيابان كشي كه سطح خيابان ها را بالا مي آورده اند و به ظاهر در سطح زمين و حتي در عمق هاي 3 تا 4 متري اثري از آنها نيست اگر سازه اي روي اين زمين بنا شود پس از مدتي و بسته به عمق قنات و شرايط جوي مثلاً بعد از آمدن يك باران سازه نشست مي كند و در بسياري از مواقع حتي تا 100 درصد خسارت مي بيند و ديگر قابل استفاده نيست اگر در چنين ساختمان هايي از شفته آهك استفاده شود باعث تثبيت خاك مي شود و بروز نشست در ساختمان جلوگيري مي كند .
 

googooli

عضو جدید
پی سازی:
بعد از اينكه عمل پي کني به پايان رسيد را بايد با مصالح مناسب بسازند تا به سطح زمين رسيده و قابل قبول براي هر گونه بنا باشد مصالحي كه در پي بكار ميرود بايد قابليت تحمل فشار مصالح بعدي را داشته باشد و ضمناً چسبندگي مصالح نسبت به يكديگر به اندازه اي باشد كه بتوانند در مقابل بارهاي بعدي تحمل كند و فشار را يكنواخت به تمام پي ها انتقال دهد چون هرچه ساختمان بزرگتر باشد فشارهاي وارده زيادتر بوده و مصالحي كه در پي بكار مي رود بايد متناسب با مصالح بعدي باشد .
پي سازي را با چند نوع مصالح انجام مي دهند مصالحي كه در پي بكار مي رود عبارتند از شفته آهكي ، پي سازي با سنگ ، پي سازي با بتن ، پي سازي با بتن مسلح .

پي سازي با سنگ :
پس از اينكه عمل پي كني به پايان رسيد پي سازي با سنگ بايد از ديوارهايي كه روي آن بنا ميگردد وسيع تر بوده و از هر طرف ديوار حداقل 15 سانتيمتر گسترش داشته باشد يعني از دو طرف ديوار 30 سانتيمتر پهن تر مي باشد كه ديواري را رد وسط آن بنا مي كنند ، پي سازي با سنگ با دو نوع ملات انجام مي شود چنانچه بار و فشار بعدي زياد نباشد ملات سنگها را از ملات گل و آهك چنانچه فشار و بار زياد باشد ملات سنگ را از ملات ماسه و سيمان استفاده مي كنند اول كف پي را ملات ريزي نموده و سنگها را پهلوي يكديگر قرار ميدهند و لابِلاي سنگ را با ملات ماسه و سيمان پر ميكنند (غوطه اي) به طوري كه هيچ منفذ و سوراخي در داخل پي وجود نداشته باشد و عمل پهن كردن ملات و سنگ چيني تا خاتمه ديوار سازي ادامه پيدا مي كند .

پي سازي با بتن :
پس از اينكه كار پي كني به پايان رسيد كف پي را به اندازه تقريبي 10 سانتيمتر بتن كم سيمان بنام بتن مِگر مي ريزند كه سطح خاك و بتن اصلي را از هم جدا كند روي بتن مگر قالب بندي داخل پي را با تخته انجام ميدهند همانطور كه در بالا گفته شد عمل قالب بندي وسيع تر از سطح زير ديوار نقشه انجام ميگيرد تمام قالب ها كه آماده شد بتن ساخته شده را داخل قالب نموده و خوب مي كوبند و يا با ويبراتور به آن لرزش وارد آورده تا خلل و فرج آن پر شود و چنانچه بتن مسلح باشد ، داخل قالب را با ميله هاي گرد آرماتور بندي و بعد از آهن بندي داخل قالب را با بتن پر ميكنند .
بتن ريزي در پي و آرماتور داخل آن به نسبت وسعت پي براي ساختمان هاي بزرگ قابليت تحمل فشار هر گونه را ميتواند داشته باشد و بصورت كلافي بهم پيوسته فشار ساختمان را به تمام نقاط زمين منتقل مي كند و از شكست و ترك هاي احتمالي جلو گيري بعمل مي آورد .

پي سازي و پي كني با هم :
در بعضي مواقع ممكن است زمين سست بوده و پي كني بطور يكدفعه نتواند انجام پذيرد و اگر بخواهيم داخل تمام پي ها را قالب بندي كنيم مقرون به صرفه نباشد در اين موقع قسمتي از پي را كنده و با تخته و چوب قالب بندي نموده شفته ريزي مي كنيم پس از اينكه شفته كمي خود را گرفت يعني آب آن تبخير و يا در زمين فرو رفت و دونم شد پي كني قسمت بعدي را شروع نموده و با همان تخته ها ، قالب بندي مي كنيم بطوريكه شفته اول خشك نشده باشد و بتواند با شفته اول خشك نشده باشد و بتواند با شفته بعد خودگيري خود را انجام داده و بچسبد اين نوع پي سازي معمولاً در زمين هاي نرم و باتلاقي ، خاك دستي و ماسه آبدار عمل ميگردد .

پي كني در زمين هاي سست :
در زمين هاي سست و خاك دستي اگر بخواهيم ساختماني بنا كنيم بايد اول محل پي ها را به زمين سفت رسانيده و پس از اطمينان كامل ساختمان را بنا نماييم زيرا ساختمان كه روي اين زمين ها مطابق معمول و يا در زمين سست بنا گردد . پس از چندي يا در همان موقع ساخته شدن باعث ترك ها و خرابي ساختمان ميگردد . بنابراين شفته ريزي از روي زمين سفت بايد انجام گيرد و براي اينكار بشرح زير عمل مي نمائيم :

پي كني در زمين هاي خاك دستي و سست :
پس از پياده كردن اصل نقشه روي زمين محل پي هاي اصلي و يا در تقاطع پي ها كه فشار پايه ها روي آن مي باشد چاه هائي حفر ميشود ، عمق اين چاهها به قدري مي باشد تا به زمين سفت و سخت برسد بعداً محل چاه ها را با شفته آهكي پر كرده و پس از پر كردن چاه ها و خودگيري شفته ، پي ها را به طريقه معمول روي شفته چاه ها شفته ريزي ميكنند ، شفته ها به صورت كلافي مي باشند كه زير آنها را تعدادي از ستون هاي شفته اي نگهداري ميكند و از فرو ريختن آن جلوگيري مي نمايند البته بايد سعي كرد كه فاصله ستون هاي شفته اي نبايد بيش از سه متر طول باشد .
خاصيت چاه ها بدين طريق مي باشد كه شفته پس از خودگيري مانند ستونهايي است كه زير زمين بنا شده است و شفته روي آن مانند كلافي پايه را به يكديگر متصل مي كنند براي مقاومت بيشتر در ساختمان پس از اينكه آجر كاري پايه ها را شروع نموديم ما بين پايه ها را مطابق شكل با قوسهايي به يكديگر متصل ميكنند تا پايه ها عمل فشار به اطراف خود را خنثي نموده و فشار خود را در محل اصلي خود يعني در محلي كه شفته ريزي آن به زمين بِكر رسيده متصل ميكند .
گاهي اتفاق مي افتد كه در ساختمان در محل بناي يكي از پايه ها چاه هاي قديمي وجود دارد و بقيه زمين سخت بوده و مقاومت به حد كافي براي ساختن ساختمان روي آنرا دارد براي اينكه براحتي بتوان پايه را در محل خود ساخت و محل آن را تغيير نداد چاه را پس از لاي روبي (پاك كردن ) با شفته آهك پر مينماييم موقعيكه شفته خودگيري خود را انجام داد روي آنرا يك قوس آجري ساخته و در محل انتهاي كمان پايه را بنا ميكنيم كه فشار ديوار با اطراف چاه منتقل گردد .
در بعضي مواقع چاه كني در اين گونه زمين ها خطرناك مي باشد . زيرا زمين ريزش دارد و به كارگر صدمه وارد مياورد و در موقع كار ممكن است او را خفه كند براي جلوگيري از ريزش زمين بايد از پلاكهاي بتني يا سفالي كه در اصطلاح به آنها گَوَل (در شهرستانها گوم و غيره ) مينامند استفاده شود گَوَل هاي بتني يك تكه و دو تكه اي و گول هاي سفالي يك تكه ميباشد . گول هاي بتني را بوسيله قالب مي سازند و گول هاي سفالي بوسيله دست و گل رس ساخته شده و در كوره هاي آجري آن را مي پزند تا بشكل سفالي در آيد از اين گول ها در قنات ها نيز استفاده ميشود .

طريقه عمل :
مقداري از زمين كه بصورت چاه كنده شده گول را بشكل استوانه اي ساخته ميباشد داخل محل كنده شده نصب و عمل كندن را ادامه ميدهند در اين موقع دو حالت وجود دارد يا اينكه گول اولي كه زير آن در اثر كندن خالي شده براحتي پايين رفته گول دوم را نصب ميكنيم يا اينكه گول اول در محل خود با فشار خاك كه به اطراف آن آمده تنگ مي افتد و نمي تواند محل خود را تغيير و يا پايين تر برود در اين موقع از گول هاي دو تكه اي استفاده مينماييم نيمي را در محل خود نصب و جاي آنرا محكم نموده و نصفه دوم را پس از كندن محل آن نصب مي نماييم و عمل پي كني را بدين طريق ادامه ميدهيم .
پي كني در زمين هاي سست مانند خندق هائي كه خاك دستي در آنها ريخته شده است و مرور زمان هم اثري براي محكم شدن آن ندارد و يا زمين هاي باتلاقي و غيره ضروري مي باشد .
زمين هائي كه قسمت خاك ريزي شده در آنها به ارتفاع كم مي باشد و يا باتلاقي بودن آن به عمق زيادي نرسد ميتوان در اين قبيل زمين ها پي كني عمقي انجام داد و براي جلوگيري از ريزش خاك آنرا با تخته و چوب قالب بندي نموده تا به زمين سخت برسد .
البته قالب بندي در اينگونه زمين ها خالي از اشكال نمي باشد بايد با منتهاي دقت انجام گيرد پس از انجام كار قالب بندي شفته ريزي شروع ميشود و چون تخته هاي قالب در طول قرار دارد ميتوان پس از شفته ريزي تخته دوم را شروع كرد به همين منوال تمام پي ها را ميتوان شفته ريزي كرد بدون اينكه تكه اي و يا تخته اي از قالب زير شفته بماند .
 

googooli

عضو جدید
مزایای سقف تیرچه بلوک

مزایای سقف تیرچه بلوک

در زیر مهمترین ویژگیهای این نوع سقف در مقایسه با سقف تیرآهن – طاق ضربی و دال بتنی یکپارچه آمده است .
۱) به علت مصرف بلوک تو خالی و حذف بتن ناحیه کششی در مصرف بتن صرفه جویی می شود .
۲) به علت تولید تیرچه و بلوک در کارخانه نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است .
۳) وزن تیرچه ها کم است به طوریکه توسط کارگران قابل نصب است و در طبقات کم نیاز به جرثقیل نیست .
۴) به علت پیش ساخته بودن تیرچه و بلوک نصب سقف بسیار آسان و سریع خواهد بود .
۵) قالب بندی زیر سقف فقط به شمع بندی و نصب چهار تراش در فاصله های معین جهت تامین تکیه گاههای موقت تیرچه ها محدود میشود .
۶) به طور یکپارچه بتن ریزی می شود و بتن کمتری نسبت به سقفهای بتن آرمه معمولی مورد نیاز است .
۷) مقاومت سقف اجرا شده با تیرچه بلوک در برابر نیروهای افقی ( باد – زلزله ) بسیار خوب است .
۸ ) به علت تو خالی بودن بلوک سقف عایق حرارتی و صوتی خوبی است .
۹) به علت مسطح بودن زیر سقف در مقایسه با طاق ضربی ضخامت نازک کاری به حداقل می رسد و بار مرده سقف کمتر می شود .
۱۰) با توجه به مصرف کم فولاد از نظر اقتصادی مناسب است
 

esfahani

عضو جدید
كنترل تغير شكل قبل از طراحي بايد انجام بشه

كنترل تغير شكل قبل از طراحي بايد انجام بشه

:eek:
خوب برای شروع اول شما باید یک سری اطلاعات خام از پروژه داشته باشید .
اول از همه باید یادمون باشه که محاسبات ، مهمترین قسمت اجرای یک سازه هستش ، درسته که همه ما یک روزی مهندس میشیم ، ممکنه هر کدوم به یک گرایش علاقه داشته باشیم ، ولی به هر حال این رشته رو انتخاب کردیم و باید اطلاعات جامعی در مورد تمام اجزای اون داشته باشیم . من خودم به شخصه با سازه خیلی رابطه خوبی برقرار کردم نمیدونم چرا :) ولی خوب مهمترینش شاید داشتن یک استاد خوب بوده .
در مورد محاسبات یک سری اطلاعات خام گفتم باید داشته باشیم .
1-نقشه معماری سازه
2-محل ساختگاه پروژه
3-نوع زمین ساختگاه
4-کاربری سازه
5-نقشه نازک کاری سازه

اما برای شروع محاسبات ، ما باید این اطلاعات خام رو روی هم بریزیم تا بتونیم اطلاعات جزئی پروژه رو بدست بیاریم . اطلاعات جزئی این موارد هستند :
1-محل قرار گیری ستون ها
2-نوع سیستم ساختمانی سازه که شامل قاب خمشی و یا قاب مهاربندی شده هستش .
3-تعیین راستای مناسب برای نقشه سازه
4-محاسبات مربوط به بارگذاری ثقلی سازه ( دیوار ها ، نما ، کف سازی )
5-محاسبات مربوط به بارگذاری جانبی سازه ( نیروی زلزله و باد )
6-محاسبات مربوط به بارگذاری راهپله و اطاقک آسانسور

بعد از بدست اوردن بارگذاری های مناسب و صحیح قسمت اصلی کار شروع میشه که در گذشته سخت ترین مرحله بوده ولی الان شاید راحت ترین قسمت قضیه باشه . این قسمت در زمان حاضر با برنامه Etabs CSI انجام میشه .
1-مدل کردن سازه در برنامه
2-تعیین مفاصل سازه
3-بارگذاری سازه
4-اختصاص تیرها و ستون ها
5-آنالیز و دیزاین سازه

از نظر خیلی ها بعد از این مرحله همه چیز تموم شده هستش :) ولی باید صبر کنید ، کار اصلی تازه شروع شده :)

در این قسمت تازه باید شما چند نمونه مختلف از تیرها و ستونهای سازه رو بصورت دستی بارگذاری کنید ، در مورد سازه با قاب خمشی ، بعلت وجود قاب خیلی نتایج دقیقی بدست نمیاد ولی اگر سازه مفصلی باشه ( سیستم مهاربندی ) خیلی کار راحت هستش . شما 2 نمونه تیر و ستون در نقاط مختلف رو در نظر میگیرید ، اونها رو بارگذاری میکنید ، تحلیل دستی و طراحی دستی انجام میدید .
حال طراحی دستی رو باید با طراحی خروجی Etabs کنترل میکنیم :) در حال حاضر فقط رنگ نشون داده شده در مدل های ذخیره شده شرکت ها برای تایید نقشه کافی هستش ، ولی این در نهایت به عنوان جواب مساله قابل قبول هستش ؟ فکر نکنم شما رو ارضا کرده باشه ، هنوز خیلی کار مونده
اگر طراحی دستی شما با خروجی کامپیوتری جواب مناسبی داشت ، مهمترین قسمت طراحی رو الان باید انجام بدیم :)
بررسی آیین نامه ای سازه ، منظورم از آیین نامه در حال حاضر آیین نامه 2800 زلزله هستش . یکی از مواردی که همه سرسری میگیرند ، کنترل تغییر مکان های سازه هستش که شرایط بسیار مهمی رو داره ، چه بسا سازه ای که در کنترل عادی اولیه به خوبی عهده دار تمامی بارگذاری ها بشه ولی در تغییر مکان مشکل ساز میشه . این تغییر مکان اگر جوابگوی آیین نامه نبود ، شما چاره ای جز دستکاری تیرها و ستون ها ندارید . این واقعه زمانی اهمیت بیشتری داره که سیستم مهاربندی شما قاب خمشی باشه و اثری از مهاربند ها درش نباشه

فعلاً تا اینجا مشکلی باشه در خدمتم :)
 

صنعتي نيا

عضو جدید
سلام مهندس . خسته نباشيد
مطالبتون بسيار جالب بود ولي اين مطالب رو هر مهندسي بايد رعايت كنه و نكته اي كه در مورد برنامه Etabs گفتيد با اينكه خيلي از مشخصات ساختماني و طراحي را برايمان نمايان مي سازد ولي در عمل جوابي كه در اين برنامه بدست آمده است را نمي دهد . پس در هنگام استفاده از اين برنامه بايد يك ضريب اطمينان هم مد نظر قرار داد .
در اجراي يك سازه ي فولادي به بسياري از جزئيات ديگر هم بايد دقت كرد . چرا كه ما اكنون به عنوان يك مهندس عمران به دنبال كارهاي عملي هستيم در حاليكه به عنوان مثال مقدار مقاومت تعريف شده براي فولاد در عمل بسيار با آن چيزي كه در كتابها مدنظر قرار گرفته است متفاوت است .
به نظر من اگر قرار است در مورد مطلبي بحث شود . بحث از ابتدا آغاز شود يعني الان كه بحث سازه پيش آمد بياييم از پي شروع كنيم كه زماني كه يك بحث تمام شد و مثلا به زمينه راهسازي رسيديم . اطلاعات كاملي در مورد تمام اجزاي يك ساختمان داشته باشيم .الان در مورد سازه هاي فولادي اين بحث پيش آمد ولي كسي در مورد عيوبي كه در اين زمينه وارد است صحبتي نمي كند . ما ميتونيم در مورد ايراداتي كه در مورد يك مبحث وارد است عكس هايي ارائه دهيم كه به نظر من از نوشتن در مورد مطالبي كه بارها تكرار شده است بهتر باشد . البته مطالب دوست خوبم بسيار جالب بود ولي به نظر من بحثي را پيش بكشيم كه بتوان در مورد آن بحث و گفتگو كرد تا همه بتوانند بار علمي خود را افزايش دهند . به عبارتي پرسش و پاسخ ؟
بازهم از دوست خوبم تشكر مي كنم و اميدوارم بتوانيم همكارهاي مفيدي براي هم باشيم .:)
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
در محاسبت و طراحی اسکلت فلزی موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت!
درز انبساط: براي جلو گيري از خراب هاي ناشي از انبساط و انقباض ساختمان بر اثر تغيير در جه حرارت محيطخارج يا جلو گيري از انتقال بار ساختمان قديمي مجاور به ساختماني كه جديد احداث مي شود ، همچنين در مواردي كه ساختمان بزرگ است واز چند بلوك متصل به هم تشكيل مي شود ، بايد به كار بردن درز انبساط در محل مناسب پيش بيني شود . حد اقل فاصله اي از ساختمان با اجزاي ساختماني كه بايد در آن درز انبساط پيش بيني شود به نوع ساختمان ، تعداد ظبقات ، مصالح مصرفي و آب وهواي محل احداث بستگي دارد . بنابراين بايد با مطا لعه كافي محل اندازه آن را مهندس طراح تعيين كند . براي پوشاندن و پركردن فواصل درز انبساط از موادي كه قابليت ارتجاعي داشته با شند استفاده مي شود اين فواصل نبايد با مصالح بناي يا ملات پر گردد.
درز انقطاع: براي جلو گيري از خسارت و كاهش خرابي ناشي از ضربه ساختمانهاي مجاور به يكديگر ، به ويژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهاي كه داراي ارتفاع بيشاز 12 متر يل داراي بيش از چهار طبقه هستند ، بايد به وسيله درز انقطاع از ساختمانهاي مجاور جدا شوند . همچنين حد اقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100/1 ارتفاع آن از روي شالوده است . اين فاصله را مي توان در محاه هاي لازم با مصلح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آساني مصالح مزبور خرد مي شوند پر كرد .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام مهندس . خسته نباشيد
مطالبتون بسيار جالب بود ولي اين مطالب رو هر مهندسي بايد رعايت كنه و نكته اي كه در مورد برنامه Etabs گفتيد با اينكه خيلي از مشخصات ساختماني و طراحي را برايمان نمايان مي سازد ولي در عمل جوابي كه در اين برنامه بدست آمده است را نمي دهد . پس در هنگام استفاده از اين برنامه بايد يك ضريب اطمينان هم مد نظر قرار داد .
در اجراي يك سازه ي فولادي به بسياري از جزئيات ديگر هم بايد دقت كرد . چرا كه ما اكنون به عنوان يك مهندس عمران به دنبال كارهاي عملي هستيم در حاليكه به عنوان مثال مقدار مقاومت تعريف شده براي فولاد در عمل بسيار با آن چيزي كه در كتابها مدنظر قرار گرفته است متفاوت است .
به نظر من اگر قرار است در مورد مطلبي بحث شود . بحث از ابتدا آغاز شود يعني الان كه بحث سازه پيش آمد بياييم از پي شروع كنيم كه زماني كه يك بحث تمام شد و مثلا به زمينه راهسازي رسيديم . اطلاعات كاملي در مورد تمام اجزاي يك ساختمان داشته باشيم .الان در مورد سازه هاي فولادي اين بحث پيش آمد ولي كسي در مورد عيوبي كه در اين زمينه وارد است صحبتي نمي كند . ما ميتونيم در مورد ايراداتي كه در مورد يك مبحث وارد است عكس هايي ارائه دهيم كه به نظر من از نوشتن در مورد مطالبي كه بارها تكرار شده است بهتر باشد . البته مطالب دوست خوبم بسيار جالب بود ولي به نظر من بحثي را پيش بكشيم كه بتوان در مورد آن بحث و گفتگو كرد تا همه بتوانند بار علمي خود را افزايش دهند . به عبارتي پرسش و پاسخ ؟
بازهم از دوست خوبم تشكر مي كنم و اميدوارم بتوانيم همكارهاي مفيدي براي هم باشيم .:)

سلام . اتفاقاً خیلی از موارد من فکر میکنم ما فقط ادعا میکنیم که بلدیم . در مورد کارهای علمی هم من مخالف شما هستم ، در مورد عملکرد فولاد در سازه من و شما نباید کاری انجام بدیم ، بچه های مواد و متالورژی اصولاً اینها رو بررسی میکنند . من یک نکته ای در حرف های شما بود که نفهمیدم ، شما گفتید بیایم از پی شروع کنیم ، منظور شما رو نفهمیدم ؟ یعنی راجع به پی صحبت کنیم ؟ طراحی پی رو بگیم ؟ از پی سوال بپرسیم ؟ متوجه نشدم خلاصه .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در محاسبت و طراحی اسکلت فلزی موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت!
درز انقطاع: براي جلو گيري از خسارت و كاهش خرابي ناشي از ضربه ساختمانهاي مجاور به يكديگر ، به ويژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهاي كه داراي ارتفاع بيشاز 12 متر يل داراي بيش از چهار طبقه هستند ، بايد به وسيله درز انقطاع از ساختمانهاي مجاور جدا شوند . همچنين حد اقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100/1 ارتفاع آن از روي شالوده است . اين فاصله را مي توان در محاه هاي لازم با مصلح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آساني مصالح مزبور خرد مي شوند پر كرد .

در محاسبات کلیه ساختمانها باید این درز انقطاع رو در نظر گرفت . البته مطالب شما تا حدود زیادی مطابق آیین نامه 2800 هست ولی یک کمی من بهترش میکنم ( از روی همون آیین نامه )
بند 1-6-3 برای کلیه ساختمانهای عمومی در هر طبقه برابر 0.01 ارتفاع طبقه از روی تراز پایه ، یعنی اگر شما یک ساختمان 2 طبقه دارید با ارتفاع هر طبقه 3.5 متر ، 7 سانتیمتر باید از ساختمان مجاور فاصله داشته باشید ، البته ابن حداقل هستش
فاصله هر طبقه ساختمان از مرز زمین مجاور حداقل 0.005 ارتفاع طبقه از روی تراز پایه باشد ،( البته اینم حداقل هستش )
حالا وقتی وارد ساختمانهای با اهمیت زیاد و خیلی زیاد میشید دیگه این درز انقطاع باید با استفاده تغییر مکان نسبی و واقعی طرح محاسبه میشه . یک مقداری توضیحات در بند 3-6-1 نامفهوم ممکنه باشه ، بهتره به بحث 2-5 صفحه 35 به عنوان تغییر مکان جانبی نسبی طبقات مراجعه کرد تا شرایط کلی تغییر مکان برای کلیه ساختمان ها بدست اورد :)
 

r 1364

عضو جدید
بذارین من بهتون بگم منظورشونو فکر کنم اینه.
نمیگن که شما تحلیل نکن میگنكنترل تغير شكل قبل از طراحي بايد انجام بشه.آقای مهندس فکر میکنم منظورشون تحلیل با 1 طرح فرضی اولیه باشه و چک کردن تغییر شکل و چیزای دیگه بعد طبق نتایج بدست اومده طراحی اصلی .
 

salman hatami

کاربر فعال
معمولا در پروژه هایی همچون نیروگاه٬پالایشگاه و ... که دارای ماشین آلات و دستگاههای سبک و سنگین می باشند نیاز است تا برای بعضی قسمتهای این ماشین آلات و یا برای ایجاد پایه های نگه دارنده برای لوله ها٬ صفحات فلزی در داخل بتن قرار گیرد. اما گاهی پیش می آید که نصب این صفحات پیش از بتن ریزی به هردلیلی انجام نمی پذیرد. لذا باید این کار بعد از بتن ریزی انجام شود عکسهایی را که در زیر مشاهده می کنید روش کارگاهی است برای نصب این صفحات بعد از بتن ریزی.


سلام
ممنون به خاطر عکس ها ،
ولی
بهتر بود جنس بتن یا ملات یا هر نوع پرکننده ای که در عکس ها نشون داده شده رو هم می گفتی . (من فکر کنم از ماسه بسیار ریز دانه و گروت استفاده شده باشه)
در تکمیل عکس های دوست عزیزم ، این رو هم بگم ، برای جایگذاری فولاد در بتن از یک نوع چسب هایی استفاده میکنند که به صورت کپسول در دو طرف سوراخ محل نصب فولاد (معمولاً آنکر بولت یا رول بولت) تعبیه می شه و بعد از قرار دادن فولاد و اعمال فشار و شکسته شدن کپسول ها طی یک واکنش شیمیایی بتن و فولاد به هم پیوسته می شن . مزیت این روش این است که سطح مقطع سوراخ کوچکتر می شه و در نتیجه بتن یکپارچه کمتر سوراخ سوراخ می شه . از این نوع چسب ها فقط ساخت شرکت HILTI رو من دیدم
حاتمی
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حرفی میزنیدا ، وقتی شما نمیدونید ستونتون چیه ، تیرتون چیه ، میلگردتون چقدره ، مهاربندتون چه شکلیه و ... چطوری میخواید تغییر شکل رو بدست بیارید ؟ که حتی اولیه باشه یا ثانویه ؟ شما باید بر اساس بارگذاری طراحی کنید ، وقتی طراحی کامل شد باید کنترل تغییر شکل انجام بدید ، اگر بارگذاری جواب داده ولی کنترل تغییر شکل جواب نداده شما مجاز به استفاده از طراحی نیستید و باید طراحی رو مجدد انجام بدید . شما راه بهتری سراغ دارید ؟
 

r 1364

عضو جدید
خوب شما بگین تحلیل یعنی چی؟
شما فکر کنین اصلا طراحی بلد نیستی خوب ؟ نمی تونی بگی تغیر شکل 1 قاب با 1 بارگذاری که داری چی میشه؟
مگه غیر اینه که ما تو تحلیل طبق نوع بارگذاری و شکل سازه ای که داریم تغییر شکل، تغییر زاویه و نیروهای اعضا رو محاسبه می کنیم بعد طبق نوع مقطع و ماکزیمم نیرویی که داریم طرح میکنیم .
یعنی موقع طراحی باید محدودیت تغییر شکل و زاویه رو در نظر بگیریم و طبق اون طرح کنیم نه بعد طراحی .
(ولی ارشد شمااین هر چی شما بگین):)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب شما بگین تحلیل یعنی چی؟
شما فکر کنین اصلا طراحی بلد نیستی خوب ؟ نمی تونی بگی تغیر شکل 1 قاب با 1 بارگذاری که داری چی میشه؟
مگه غیر اینه که ما تو تحلیل طبق نوع بارگذاری و شکل سازه ای که داریم تغییر شکل، تغییر زاویه و نیروهای اعضا رو محاسبه می کنیم بعد طبق نوع مقطع و ماکزیمم نیرویی که داریم طرح میکنیم .
یعنی موقع طراحی باید محدودیت تغییر شکل و زاویه رو در نظر بگیریم و طبق اون طرح کنیم نه بعد طراحی .
(ولی ارشد شمااین هر چی شما بگین):)

من هنوز نفهمیدم سوال شما چیه :) کل مطلب شما اصلاً یعنی چی !!! من حرفی از تغییر زاویه و تحلیل زدم ؟
من میگم بعد از طراحی سازه ، شما باید تغییر مکان ها رو کنترل کنید ، چون محدودیت آیین نامه ای داره ، ار جواب نداد باید مقاطع رو قویتر کنید .. همین .. خیلی پیچیده حرف میزنم ؟
 

r 1364

عضو جدید
شما میگین اصلا قبل طراحی نمی تونیم از تغییر شکل (که حالا میگی تغییر مکان ) حرف زد و اول طراحی رو کامل میکنیم بعد تغییر شکلو طبق آیین نامه کنترل می کنیم که درس باشه نه؟
حالا ما میگیم میشه سازه رو تحلیل کرد و طراحی رو طبق نتایج اون که شامل تغییر شکل هم میشه انجام داد.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خوب نه دیگه :) شما چیزی رو که تحلیل میکنید برای بدست اوردن تغییر شکلش باید سختیشو داشته باشی ، یعنی باید ممان اینرسی مجموع رو داشته باشی ، با چه تیر و ستونی میتونی اون مقدار مجاز رو بدست بیاری ؟ پس اول باید یک طراحی اولیه بکنی ، بعد با مقادیر بدست اومده کنترل رو انجام بدی ، اینها خیلی فرق داره .
مثل اینکه مثال ساده و عامی بزنم بهتر جواب میده ،
شما میخوای بری خرید . A تومن پول دارد ، 2 تا جنس X , Y رو میخواید بخرید . اگر قیمت جنس ها رو ندونی چطوری میدونی که بیشتر از A تومن شما میشه یا نه ؟ پس اول قیمت جنس رو نگاه میکنی ، بعد ممکنه مدل های دیگه همون جنس رو نگاه کنی که شاید ارزونتر یا گرونتر باشه تا به A تومن برسه . کشتی منو :)
 

amin6729

عضو جدید
یک سوال داشتم
میشه در اطراف یک پله سه یا چهار رمپه از بادبند استفاده کرد
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک سوال داشتم
میشه در اطراف یک پله سه یا چهار رمپه از بادبند استفاده کرد

اگه واسه پله مشکلی پیش نمیاد ، مهاربندهاتم به ستون میخوره ، نه چه مشکلی پیش بیاد ؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

والادگر

عضو جدید
با دورد به همکاران آبادگر ارجمندم
درخواستی از شما دارم و آن این است که آیا می توانید پیوند(لینک) بارگذاری متن نشریه 82 یعنی:اجرای سقف های تیرچه بلوک را برای این جانب در این جایگاه بگذارید.
با سپاس و آرزوی تندرستی؛
 

Similar threads

بالا