قسمتهاي مختلف ساختمان اسكلت فلزي

rasool.civil

مدیر بازنشسته
تعریف ستون فلزی


ستون عضوی است كه معمولا به صورت عمودی در ساختمان نصب می شود و یارهای كف ناشی از طبقات به وسیله تیر و شاهتیر به آن منتقل می گردد و سپس به به زمین انتقال می یابد.


شكل ستونها
شكل سطح مقطع ستونها معمولا به مقدار و وضعیت بار وارد شده بستگی دارد. برای ساختن ستونهای فلزی از انواع پروفیلها و ورقها استفاده می شود.عموما ستونها از لحاظ شكل ظاهری به دو گروه تقسیم می شوند:

1- نیمرخ (پروفیل) نورد شده شامل انواع تیرآهنها و قوطیها : بهترین پروفیل نورد شده برای ستون ، تیرآهن با پهن یا قوطیهای مربع شكل است؛ زیرا از نظر مقاومت بهتر از مقاطع دیگر عمل می كند.ضمن اینكه در بیشتر مواقع عمل اتصالات تیرها به راحتی روی آنها انجام می گیرد.

تعریف ستون فلزی


ستون عضوی است كه معمولا به صورت عمودی در ساختمان نصب می شود و یارهای كف ناشی از طبقات به وسیله تیر و شاهتیر به آن منتقل می گردد و سپس به به زمین انتقال می یابد.


شكل ستونها
شكل سطح مقطع ستونها معمولا به مقدار و وضعیت بار وارد شده بستگی دارد. برای ساختن ستونهای فلزی از انواع پروفیلها و ورقها استفاده می شود.عموما ستونها از لحاظ شكل ظاهری به دو گروه تقسیم می شوند:

1- نیمرخ (پروفیل) نورد شده شامل انواع تیرآهنها و قوطیها : بهترین پروفیل نورد شده برای ستون ، تیرآهن با پهن یا قوطیهای مربع شكل است؛ زیرا از نظر مقاومت بهتر از مقاطع دیگر عمل می كند.ضمن اینكه در بیشتر مواقع عمل اتصالات تیرها به راحتی روی آنها انجام می گیرد.

2- مقاطع مركب : هرگاه سطح مقطع و مشخصات یك نیمرخ (پروفیل ) به تنهایی برای ایستایی ( تحمل بار وارد شده و لنگر احتمالی ) یك ستون كافی نباشد ، از اتصال چند پروفیل به یكدیگر ، ستون مناسب آن (مقاطع مركب ) ساخته می شود.

چگونگی ساخت ستون (مقاطع مركب)
ستونها ممكن است بر حسب نیاز با تركیب و اتصالات متنوع از انواع پروفیلهای مختلف ساخته شوند ، اما رایجترین اتصال برای ساخت ستونها سه نوع است :

1- اتصال دو پروفیل به یكدیگر به طریقه دوبله كردن : ابتدا دو تیرآهن را در كنار یكدیگر و بر روی سطح صاف به هم چسبیده گردند ؛ سپس دو سر و وسط ستون را جوش داده و ستون برگردانده شده و مانند قبل جوشكاری صورت می گیرد ؛ آن گاه ستون معكوس و در قسمت وسط ، جوشكاری می شود . همین كار را در سوی دیگر ستون انجام می دهند و به ترتیب جوشكاری ادامه می یابد تا جوش مورد نیاز ستون تامین گردد. این شیوه جوشكاری برای جلوگیری از پیچش ستون در اثر حرارت زیاد جوشكازی ممتد می باشد . در صورتیكه در سرتاسز ستون به جوش نیازی نباشد ، دست كم جوشها باید به این ترتیب اجرا گردد :

الف) حداكثر فاصله بین طولهای جوش در طول ستون به صورت غیر ممتد از 60 سانتیمتر تجاوز نكند.

ب) طول جوش ابتدایی و انتهایی ستون باید برابر بزرگترین عرض مقطع باشد و به طور یكسره انجام گیرد.

ج) طول موثر هر قطعه از جوش منقطع نباید از 4 برابر بعد جوش یا 40 میلیمتر كمتر باشد.

د) تماس میان بدنه دو پروفیل نباید از یك شكاف 5/1 میلیمتری بیشتر ، اما از 6 میلیمتر كمتر باسد ؛ ضمنا بررسیهای فنی نشان دهد مه مساحت كافی برای تماس وجود ندارد ؛ در آن صورت ، این بادخور باید با مصالح پر كننده مناسب شامل تیغه های فولادی با ضخامت ثابت پر شود.

2- اتصال دو پروفیل با یك ورق سراسری روی بالها : در مقاطع مركبی كه ورق اتصال بر روی دو نیمرخ متصل می شود تا مقاطع مركب تشكیل بدهد ؛ فاصله جوشهای مقطع (غیر ممتد) كه ورق را به نیمرخها متصل می كند ، نباید از 30 سانتیمتر بیشتر شود . اندازه حداكثر فاصله فوق الذكر در مورد فولاد معمولی به صورت t22 كه t در آن ضخامت ورق است در می آید.

3- اتصال دو پروفیل با بستهای فلزی (تسمه) : متداولترین نوع ستون در ایران ستونهای مركبی است كه دو تیرآهن به فاصله معین از یكدیگر قرار می گیرد و قیدهای افقی یا چپ و راست این دو نیمرخ را به هم متصل می كند ؛ البته بستهای چپ و راست كه شكلهای مثلثی را به وجود می آورند ، دارای مقاومت بهتری نسبت به قیدهای موازی می باشند.در مورد اینگونه ستونها ، بویژه ستون با قید موازی مسائل زیر را بایستی رعایت كرد :

الف) ابعاد بست (وصله ) افقی ستون كمتر از این مقادیر نباشد:
L : طول وصله حداقل به فاصله مركز تا مركز دو نیمرخ باشد .
B : عرض وصله از 42 درصد طول آن كمتر نباشد .
T : ضخامت وصله از 35/1 طول آن كمتر نباشد.

ب) در اطراف كلیه وصله ها و در سطح تماس با بال نیمرخها عمل جوشكاری انجام گیرد (مجموع طول خط جوش در هر طرف صفحه نباید از طول صفحه كمتر شود) .

ج) فاصله قیدها و ابعاد آن بر اساس محاسبات فنی تعیین می شود.

د) در قسمت انتهایی ستون ، باید حتما از ورق با طول حداقل برابر عرض ستون استفاده كرد تا علاوه بر تقویت پایه ، محل مناسبی برای اتصال بادبندها به ستون به وجود آید.

ه) در محل اتصال تیر یا پل به ستون لازم است قبلا ورق تقویتی به ابعاد كافی روی بالهای ستون جوش شده باشد.

روش نصب نبشی بر روی كف ستونها (بیس پلیت) برای استقرار ستون

هنگام محاسبه ابعاد كف ستونها باید حداقل فاصله میله مهاری از لبه كف ستون و محل جاگذاری نبشی با ضخامت جوش لازم برای نگه داشتن ستون ، همچنین ضخامت پلیت انتهایی ستون و ابعاد ستون را با دقت بررسی كرد ؛ سپس با توجه به موارد یاد شده ، به نصب نبشی و استقرار ستون به این صورت اقدام نمود . بر روی بیس پلیت ها محل كف ستون و محل آكس را كنترل می كنیم ؛ سپس نبشیهای اتصال را به صورت عمود بر هم بر روی بیس پلیت جوش داده ، آنگاه ستون را مستقر و اقدام به نصب دگر نبشیهای لازم كرده و آنها را به بیس پلیت جوش می دهیم . از مزایای عمود بر هم بودن دو نبشی روی بیس پلیت علاوه بر سرعت عمل و استقرار بهتر به علت تماس مستقیم ستون به بال نبشی ، اتصال جوشكاری به گونه ای درست تر و اصولی تر صورت می گیرد . روشن است كه قبل از جوشكاری باید ستونها را هم محور و قائم نموده و عمود بودن در دو جهت كنترل گردد . پس از نصب ستونها با توجه به ارتفاع ستون و آزاد بودن سر ستون ممكن است تا زمان نصب پلها ، ستونها در اثر شدت باد و وزن خود حركتهایی داشته باشند كه احتمالا تاثیر نا مطلوب و ایجاد ضعف در جوشكاری و اتصالات كف ستونها خواهد داشت . به این سبب ، باید پس از نصب ، فورا به مهاربندی موقت ستونها به وسیله میلگرد یا نبشی بصورت ضربدری اقدام كرد.

طویل كردن ستونها

سازهای فلزی را اغلب در چندین طبقه احداث می كنند ، طول پروفیلها برای ساخت ستون محدود است . با در نظر گرفتن بار وارده و دهانه بین ستونها و نحوه قرار گرفتن ستونهای كناری ، مقاطع مختلفی برای ساخت ستونها به دست می اید. ممكن است در هر طبقه ، ابعاد مقطع ستون با طبقه دیگر تفاوت داشته باشد ؛ بنابراین ، باید اتصال مقاطع با ابعاد مختلف برای طویل كردن با دقت زیادی انجام شود . محل مناسب برای وصله ستونها به هنگام طویل كردن آنها حداقل در ازتفاع 45 تا 60 سانتی متر بالاتر از كف هر طبقه یا 6/1 ارتفاع طبقه می باشد. این ارتفاع اندازه حداقلی است كه از نظر دسترسی به محل اجرای جوش و نصب اتصالات مورد نیاز برای ادامه ستون یا اتصال بادبند لازم است.

نحوه طویل كردن ستونها


ابتدا سطح تماس دو ستون را به خوبی گونیا می كنند و با سنگ زدن صاف می نمایند تا كاملا در تماس با یكدیگر یا صفحه وصله قرار گیرد . در صورتی كه پروفیل دو ستون یكسان نباسد ، باید اختلاف دو نمره ستون را با گذاردن صفحات لقمه (هم سو كننده) بر ستون فوقانی را پر نمود ؛ سپس صفحه وصله را نصب كرد و جوش لازم لازم را انجام داد . اگر ابعاد مقطع دو نیمرخ كه به یكدیگر متصل می شوند ، تفاوت زیاد داشته باشند ، به طوری كه قسمت بزرگی از سطح آن دو در تماس با یكدیگر قرار نگیرد ، در این صورت باید یك صفحه تقسیم فشار افقی بین دو نیمرخ به كار برد . این صفحه معمولا باید ضخیم انتخاب شود تا بتواند بدون تغییر شكل زیاد ، عمل تقسیم فشار را انجام دهد. كلیه ابعاد و ضخامت صفحه و مقدار جوش لازم را باید طبق محاسبه و بر اساس نقشه های اجرایی انجام داد.

ستونها با مقاطع دایره ای
معمولا مقاطع لوله ای (دایره ای ) از قطر 2 تا 12 اینچ برای ستونها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. مقطع لوله در مواقعی كه بوسیله اتصال جوش باشد ، آسانتر به كار می رود . كاربرد لوله بیشتر در پایه های بعضی منابع هوایی ، دكلهای مختلف و خرپاهای سبك است . این مقطعها به طور كلی مقاومترند ، برای اینكه ممان انرسی انها در تمام جهات یكسان است . با تغییر ضخامت مقاطع لوله ای می توان اینرسی های مختلف را به دست آورد.

انحراف مجاز پس از نصب ستون
همان طور كه گفتم ، ستونها باید كاملا شاغول بوده و علاوه بر آن ، از محور كلی كه در نقشه آكس بندی مشخص شده است ، نباید انحرافی بیش از آنچه در آیین نامه ها تعیین سده داشته باشد. در این جدول میزان انحراف مجاز ستونها در نگام نصب ، مشخص گردیده است :

قطعه ساختمانی حداكثر انحراف

ستون با ارتفاع h انحراف موقعیت مكانی

محور ستون از محور انتخاب شده

آن در سطح اتكای ستون ................................................................ 5 -

انحراف محور ستون در انتهای فوقانی آن از خط شاغول................. 25- <=1000/H

انحراف از خط شاغول در اثر خم شدن ستون (شكم دادن)............... 15- <=1000/H

 

VAHID33

کاربر فعال
قسمتهاي مختلف ساختمان اسكلت فلزي

[FONT=&quot]ـ پي و فنداسيون
ـ ستون
ـ تير
ـ تيرهاي فرعي [/FONT]( [FONT=&quot]تيرچه[/FONT])
[FONT=&quot]ـ پله[/FONT][FONT=&quot]
ـ بادبند
ـ سقف
[/FONT][FONT=&quot]مراحل اجرا[/FONT][FONT=&quot]
پي كني و پي ريز ي [/FONT]:
[FONT=&quot]شرايط پي كني و پي ريزي همانند[/FONT][FONT=&quot] ساختمان بنايي است با اين تفاوت كه در ساختمان اسكلتي ديگر كلدف بندي نداريم و پي نواري زير ديوار باربر ديگر اجرا نمي شود وتمام اعضاي باربر كناري و داخلي را ستونهاي فلزي تشكيل مي دهند [/FONT].
[FONT=&quot]در اينجا نيز[/FONT][FONT=&quot] با تو جه به مقاومت خاك وبارهاي وارده مي توان از انواع پي استفاده كرد كه به شرح زير آمده است [/FONT].

[FONT=&quot]انواع فنداسيون براي ساختمان اسكلتي[/FONT][FONT=&quot]
1ـ فنداسيون منفرد يا تك
2ـ فنداسيون نواري
3ـ فنداسيون راديه ( گسترده )[/FONT] [FONT=&quot]
فنداسيون منفرد يا تك
با توجه به كاربري ساختمان ، بارهاي وارده و مكانيك خاك واينكه ساختمان در منطقه زلزله خيز قرار دارد يا نه عرض و ارتفاع و طول پي زير هر ستون مشخص مي شود كه يك مكعب است و اين پي ها توسط كلافهاي افقي كه معمولاً از مقطع كوچكتري برخودارند به هم وصل مي شوند تا پي ساختمان پيوسته عمل كند و بعد عمليات آرماتور بندي و مش بندي طبق آنچه در ساختمان بنايي تو ضيح داده شد انجام مي پذيرد [/FONT].

[FONT=&quot]نصب بيس پليتها[/FONT][FONT=&quot]
با توجه به آكس بندي كه در پلان فنداسيون صورت پذيرفته ودر آن كه ازتفاع داده شده است در چندين نقطه از پي ساختمان ميگردهايي را مي كارد و توسط شيلنگ تراز به ارتفاع داده شده در پلان فنداسيون كه معمولاً آن را با [/FONT](0 0 .0 ± ) [FONT=&quot]نمايش مي دهند[/FONT][FONT=&quot] علامت ها ي را مي زنند كه ارتفاع[/FONT]( 0 .0 ± ) [FONT=&quot]يا[/FONT][FONT=&quot] از زمين كناري بلند تر است در آن صورت ارتفاع مربوط به زمين با علامت منفي نوشته شده و يا پايين تر از زمين كناري است [/FONT].[FONT=&quot]كه درآن[/FONT][FONT=&quot] صورت با علامت مثبت نوشته مي شود[/FONT][FONT=&quot]
پس ازآن كه علامت گذاري تمام شد بر طبق آكسي در نقشه آورده شده ريسماني در يك آكس طولي و يك آكس عرض مي بندند به طوري در محل قرار گيري بيس پليتها دو ريسمان كاملاً بر هم عمود باشند كه محل برخورد دو ريسمان وسط بيس پليت خواهد بود و ريسمانها در اينجا نقش تراز راهم بازي مي كنند چون دو طرف ريسمان به يك تراز بسته شده است با كار تمام بيس پليتهاي يك آكس كاملاً به موازات هم و در تر از يكديگر قرار مي گيرند زيرا اگر بيس پليتها در يك تراز نباشند به همان ترتيب سقف ساختمان نيز تراز نخواهد بود و اين يك ايراد بزرگ براي ساختمان به شمار مي رود [/FONT].
[FONT=&quot]بعد از عمليات بتن ريزي بيس[/FONT][FONT=&quot] پليتها مجدداً باز و دوباره ملات نرمه زير آن مي ريزند و توسط پيچها تراز مي كنند يعني عمليات هواگيري انجام مي دهند چون احتمال دارد هنگام بتن ريزي بتن كاملاً زير پليت را پر نكرده باشد [/FONT].
[FONT=&quot]فنداسيون نواري[/FONT][FONT=&quot]
فنداسيون نواري دو طرفه و نواري يك طرفه است كه بر حسب موقعيت جغرافيايي منطقه و زلزله خيز بودن منطقه و بارهاي وارده در روي فنداسيون از نوع يك طرفه يا دو طرفه استفاده مي شود كه نوع دو طرفه يا مشبك نسبت به نوع يك طرفه قوي تر است [/FONT].
[FONT=&quot]فنداسيون[/FONT][FONT=&quot] منفرد[/FONT][FONT=&quot]
در اينجا چيزي به نام شناژ نداريم و عرض و ارتفاع مقطع چه زير بتن و چه در قسمتهاي ديگر يكسان است ولي در نوع يك طرفه ، همانطور كه از اسمش پيدا است در يك جهت پي منفرد ولي در جهت نواري است [/FONT].
[FONT=&quot]فنداسيون[/FONT][FONT=&quot] راديه [/FONT]( [FONT=&quot]گسترده[/FONT][FONT=&quot] [/FONT])

[FONT=&quot]در برخي موارد بر اساس بارهاي وارده و[/FONT][FONT=&quot] اينكه منطقه زلزله خيز و يا خاك مقاومت كافي ندارد عرض پي هاي نواري دو طرفه يا مشبك به قدري بزرگ مي شود كه مجبور هستي كل كف ساختمان آرماتور بندي وبتون ريزي كنيم كه به آن پي راديه يا گسترده گفته مي شود [/FONT]. [FONT=&quot]ودر مناطق ما براي ساختمانهاي بزرگ از اين نوع پي استفاده مي شود[/FONT][FONT=&quot] [/FONT].
[FONT=&quot]نصب[/FONT][FONT=&quot] ستونها[/FONT][FONT=&quot]
قبل از اينكه ستونها نصب گردند توسط جوشكاران و با توجه به نقشه تيپ بندي ستونها در روي زمين قبلاً آماده مي شوند كه در زير شرح آن آمده است [/FONT].
[FONT=&quot]باتوجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع و[/FONT][FONT=&quot] فاصله دو پروفيل كه در يك ستون شركت دارند آنها قبلاً به ارتفاع مورد نظر بريده شده و روي پروفيل قرار داده مي شوند واين پروفيلها عمود بر هم هستند تا پروفيل ستون كه جوشكاري مي شود از زمين فاصله داشته باشد و را حتر بتوان آن برگرداند تا دو طرف آن جوشكاري شود[/FONT].
[FONT=&quot]بعد از اينكه دو پروفيل مورد[/FONT][FONT=&quot] نظر در محل قرار گرفت با توجه به اينكه چه پليتهايي روي آن جوشكاري شود كه معمولاً‌ در طبقات پائين براي ساختمان چند طبقه از پليت سرتاسري استفاده مي شود [/FONT]. [FONT=&quot]عمليات جوشكاري انجام مي گيرد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT].
[FONT=&quot]و پليتها به اندازه ها و ارتفاع مورد نظر و در[/FONT][FONT=&quot] فواصل مشخص شده در نقشه جوشكاري مي شوند كه در محل اتصال سقف از پليتهاي بزرگتري استفاده مي شود و اگر در محل اتصال سقف بادبند نيز اتصال داده شود از پليتهاي بزرگتر نسبت به پليتهاي سقف استفاده مي شود كه همه در نماي تيپ بندي ستون در نقشه داده شده است [/FONT]. [FONT=&quot]به مثال اگر براي سقف از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]PL 60*23*1 [FONT=&quot]استفاده كنيم براي بادبندي از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]PL120*23*1(B.R) [FONT=&quot]استفاده مي كنيم[/FONT][FONT=&quot] [/FONT].
[FONT=&quot]بعد از اينكه ستونها آماده شدن روي بيس پليتها[/FONT][FONT=&quot] نبشي هايي را در يك جهت كه باهم ريسمان هستند جوش مي دهند و محل قرار گيري ستون را مشخص مي كند بعد هم توسط جرثقيل ستونها روي بيس پليت قرار داده شده و به نبشي ها تكيه داده مي شوند و در واقع كار نبشي ها اين است كه نگذارد ستونها تكان بخورد سپس ستونها را از چهار طرف جوشكاري مي كنند و شاغول مي نمايد بدين تزتيب ستونها جهت اتصال تيرها آماده مي شود [/FONT].
[FONT=&quot]تيرريزي[/FONT][FONT=&quot]
با توجه نبشي هاي زير سري كه براي اتنصال تيرها و شاه تيرها قرار داده شده است عمليات تير ريزي صورت مي پذيرد در پلان تير ريزي شماره تيرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تير لانه زنبوري باشد قبلاً روي زمين توسط جوشكاران ساخته مي شود ودر محل نصب مي گردد ودر واقع سقف جهت اجرا آماده مي شود كه معمولاً‌ از تيرچه بلوك استفاده مي شود [/FONT].
[FONT=&quot]انواع بادبند[/FONT][FONT=&quot] و نحوه اتصال آن[/FONT][FONT=&quot]
بادبندهايي كه براي مقابله با نبروهاي جانبي [/FONT](WL) [FONT=&quot]مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتنداز[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]:
[FONT=&quot]ـ بادبند ضربدري[/FONT][FONT=&quot]
ـ بادبند [/FONT]V [FONT=&quot]شكل شامل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]V[FONT=&quot]شكل باز و بسته است[/FONT][FONT=&quot]
ـ بادبند [/FONT]8 [FONT=&quot]شكل شامل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]8 [FONT=&quot]شكل باز و بسته است[/FONT][FONT=&quot]
ـ بادبند [/FONT]K [FONT=&quot]شكل[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT]...
[FONT=&quot]بادبندها اعضا كششي فشاري هستند كه[/FONT][FONT=&quot] براي مقابله با نيروهاي جانبي در نظرگرفته مي شوند و مانع كج شدن اسكلت ساختمان درهنگام اعمال نيروي جانبي مي گردند كه بايد در يك ساختمان به صورت متقارن اجرا گردند يعني در هر چهار طزف ساختمان بايد بكار گرفته شوند كه بر حسب دلايل معماري ميتوان از انواع بادبند استفاده كرد [/FONT].
[FONT=&quot]بطور[/FONT][FONT=&quot] مثال در جاهايي كه مي خواهيم از پنجره يا نور گير و حتي در استفاده كنيم باد بند [/FONT]8 [FONT=&quot]شكل باز بهترين گزينه براي ما خواهد بود ولي[/FONT][FONT=&quot] از لحاظ مقاومت [/FONT]K [FONT=&quot]شكل بهترين حالت براي يك[/FONT][FONT=&quot] ديوار بادبندي مي باشد [/FONT].

[FONT=&quot]عرض وارتفاع[/FONT][FONT=&quot] پليتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاويه اتصال تير بادبند محاسبه شده است و اينكه نوع تير باد بند از نبشي يا ناو داني را سالم به دو پليت گوشه جوش مي دهند و توسط لقمه كه پليت كوچكي دو ناو داني را به هم جوش مي دهند و در جهت ديگر ناوداني دو قسمت كرده ودر قسمت اتصال و تير قبلي توسط پليت به هم جوش مي دهند و بدين ترتيب ديوار بادبندي آماده مي شود [/FONT].
[FONT=&quot]اما اگر[/FONT][FONT=&quot] بادبند [/FONT]8 [FONT=&quot]شكل باز يا بسته باشد تمام ناو داني[/FONT][FONT=&quot] سالم و طول مورد جوش داده مي شود اجراي آن راحتر است [/FONT].

[FONT=&quot]اجراي[/FONT][FONT=&quot] پله[/FONT][FONT=&quot]
براي ساختمان اسكلت فلزي معمولااز پله فلزي با شمشيري هاي پروفيل آهن استفاده مي شود كه اندازه آنها در پلان تيرريزي داده مي شود و طول آن نيز مشخص و توسط جوشكار قبلاً آماده و در محل نصب مي گردد [/FONT].
[FONT=&quot]براي پوشش بين شمشيريهاي پله مي توان از مصالح[/FONT][FONT=&quot] سقف استفاده كردمانندتيرچه بلوك كه تيرچه هاي آن هم مثل تيرچه هاي سقف سفارش داده شده و حمل تا در محل مورد نظر قرار گيرد و همانند عمليات سقف تيرچه بلوك بتن ريزي مي شود [/FONT].
[FONT=&quot]اجراي سقف ساختمان اسكلت فلزي[/FONT][FONT=&quot]
براي سقف ساختمان اسكلت فلزي ميتوان از انواع سقف به شرح زيل استفاده كرد [/FONT]:[FONT=&quot]
1ـ سقف طاق ضربي
2ـ سقف تيرچه بلوك
3ـ سقف دال بتني پيش ساخته
4 ـ سقف دال بتني در جا و ...

[/FONT][FONT=&quot]سقف طاق ضربي[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]:[FONT=&quot]
كه ديگر منسوخ شده و مرحله از رده خارج شدن را طي مي كند و كمتر سقفي را سراغ داريم كه از اين پوشش استفاده كند [/FONT].
[FONT=&quot]سقف تير چه[/FONT][FONT=&quot] بلوك [/FONT]:

[FONT=&quot]كه با استقبال زيادي روبرو شده است[/FONT][FONT=&quot] زيرا در كارگاههاي محلي توليد مي شوند و ارزانتر تمام مي شوند و در مبحث ساختمان بتني تشريح شده است [/FONT].
[FONT=&quot]سقف دال بتني[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]:

[FONT=&quot]انواع دال بتني براي سازه هاي بيشتر اجرا مي شوند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
:redface:
 

partco1

عضو جدید
ساختمان فلزی

ساختمان فلزی

[h=2]ساختمان فلزی[/h]

ساختمان ها از نظر مصالح مصرفی به 4 دسته تقسیم می شوند:
1. اسکلت بتنی
2. اسکلت فلزی
3. آجری
4. خشتی و گلی

ما در مطلب قصد داریم کمی راجع بهاسکلت فلزی صحبت کنیم.
اولین بار فلز در ساخت یک پل قوسی به دهانه 30 متر در انگلیس به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح استفاده شد.
اسکلت ساختمان های فلزی از پروفیل های فولادی بوده و برای اتصالات آن معمولاً از جوش استفاده می شود ولی در برخی کشور ها از پیچ استفاده می کنند. سقف آن نیز به صورت تیرچه بلوکی و یا طاق ضربی استفاده می شود.

اجرای ساختمان های فلزی در مقایسه ساختمان های بتنی خیلی سریع پیشرفت می‌کند. ساخت قطعات ساختمان‌های فلزی در خارج از محوطه کارگاه امکان پذیر است. در این ساختمان ها به دلیل فضای کمتری که ستون ها اشغال می کنند، سطح مفید زیادتری وجود دارد. ساختمان های فلزی در مقابل آتش سوزی مقاوم نبوده و با کوچک ترین حریقی ساختمان تخریب می شود. نازکی دیوار ها باعث شده که این ساختمان ها عایق صوت و حرارت نباشند.

در ساخت ساختمان های فلزی(در قسمت فلز کاری) بر خلاف ساختمان های بتنی شرایط آب و هوا و عوامل جوی در روند کار تاثیر چندانی ندارد.
بادبندهايي كه در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار مي گيرند، شامل بادبند ضربدری، بادبند V شكل، بادبند 8 شكل و بادبند K شكل است.

یکی از دلایل استفاده از فلز در ساخت ساختمان ها این است که بعد از اتمام پروژه امکان ایجاد تغییرات در اسکلت بعضی قسمت های آن وجود دارد.

 

partco1

عضو جدید
سازه فلزی

سازه فلزی

[h=2]سازه فلزی[/h]

[h=3]قسمتهاي مختلف ساختمان اسكلت فلزي عبارت است از:[/h]• پي و فنداسيون
• ستون
• تير
• تيرهاي فرعي ( تيرچه)
• پله
• بادبند
سقف

[h=3]مراحل اجرا[/h]پي كني و پي ريز ي :
شرايط پي كني و پي ريزي همانند ساختمان بنايي است با اين تفاوت كه در ساختمان اسكلتي ديگر كلدف بندي نداريم و پي نواري زير ديوار باربر ديگر اجرا نمي شود وتمام اعضاي باربر كناري و داخلي را ستونهاي فلزي تشكيل مي دهند .
در اينجا نيز با تو جه به مقاومت خاك وبارهاي وارده مي توان از انواع پي استفاده كرد كه به شرح زير آمده است .

[h=3]انواع فنداسيون براي ساختمان اسكلتي[/h]1. فنداسيون منفرد يا تك
2. فنداسيون نواري
3. فنداسيون راديه ( گسترده )

[h=3]فنداسيون منفرد يا تك[/h]با توجه به كاربري ساختمان ، بارهاي وارده و مكانيك خاك واينكه ساختمان در منطقه زلزله خيز قرار دارد يا نه عرض و ارتفاع و طول پي زير هر ستون مشخص مي شود كه يك مكعب است و اين پي ها توسط كلافهاي افقي كه معمولاً از مقطع كوچكتري برخودارند به هم وصل مي شوند تا پي ساختمان پيوسته عمل كند و بعد عمليات آرماتور بندي و مش بندي طبق آنچه در ساختمان بنايي تو ضيح داده شد انجام مي پذيرد .

[h=3]نصب بيس پليتها[/h]با توجه به آكس بندي كه در پلان فنداسيون صورت پذيرفته ودر آن كه ارتفاع داده شده است در چندين نقطه از پي ساختمان ميگردهايي را مي كارد و توسط شيلنگ تراز به ارتفاع داده شده در پلان فنداسيون كه معمولاً آن را با (0 0 .0 ± ) نمايش مي دهند علامت ها ي را مي زنند كه ارتفاع( 0 .0 ± ) يا از زمين كناري بلند تر است در آن صورت ارتفاع مربوط به زمين با علامت منفي نوشته شده و يا پايين تر از زمين كناري است .كه درآن صورت با علامت مثبت نوشته مي شود. پس ازآن كه علامت گذاري تمام شد بر طبق آكسي در نقشه آورده شده ريسماني در يك آكس طولي و يك آكس عرض مي بندند به طوري در محل قرار گيري بيس پليتها دو ريسمان كاملاً بر هم عمود باشند كه محل برخورد دو ريسمان وسط بيس پليت خواهد بود و ريسمانها در اينجا نقش تراز راهم بازي مي كنند چون دو طرف ريسمان به يك تراز بسته شده است با كار تمام بيس پليتهاي يك آكس كاملاً به موازات هم و در تر از يكديگر قرار مي گيرند زيرا اگر بيس پليتها در يك تراز نباشند به همان ترتيب سقف ساختمان نيز تراز نخواهد بود و اين يك ايراد بزرگ براي ساختمان به شمار مي رود .

بعد از عمليات بتن ريزي بيس پليتها مجدداً باز و دوباره ملات نرمه زير آن مي ريزند و توسط پيچها تراز مي كنند يعني عمليات هواگيري انجام مي دهند چون احتمال دارد هنگام بتن ريزي بتن كاملاً زير پليت را پر نكرده باشد .

[h=3]فنداسيون نواري[/h]فنداسيون نواري دو طرفه و نواري يك طرفه است كه بر حسب موقعيت جغرافيايي منطقه و زلزله خيز بودن منطقه و بارهاي وارده در روي فنداسيون از نوع يك طرفه يا دو طرفه استفاده مي شود كه نوع دو طرفه يا مشبك نسبت به نوع يك طرفه قوي تر است .

[h=3]فنداسيون منفرد[/h]در اينجا چيزي به نام شناژ نداريم و عرض و ارتفاع مقطع چه زير بتن و چه در قسمتهاي ديگر يكسان است ولي در نوع يك طرفه ، همانطور كه از اسمش پيدا است در يك جهت پي منفرد ولي در جهت نواري است .

[h=3]فنداسيون راديه ( گسترده )[/h]در برخي موارد بر اساس بارهاي وارده و اينكه منطقه زلزله خيز و يا خاك مقاومت كافي ندارد عرض پي هاي نواري دو طرفه يا مشبك به قدري بزرگ مي شود كه مجبور هستي كل كف ساختمان آرماتور بندي وبتون ريزي كنيم كه به آن پي راديه يا گسترده گفته مي شود . ودر مناطق ما براي ساختمانهاي بزرگ از اين نوع پي استفاده مي شود .

[h=3]نصب ستونها[/h]قبل از اينكه ستونها نصب گردند توسط جوشكاران و با توجه به نقشه تيپ بندي ستونها در روي زمين قبلاً آماده مي شوند. بعد از اينكه ستونها آماده شدن روي بيس پليتها نبشي هايي را در يك جهت كه باهم ريسمان هستند جوش مي دهند و محل قرار گيري ستون را مشخص مي كند بعد هم توسط جرثقيل ستونها روي بيس پليت قرار داده شده و به نبشي ها تكيه داده مي شوند و در واقع كار نبشي ها اين است كه نگذارد ستونها تكان بخورد سپس ستونها را از چهار طرف جوشكاري مي كنند و شاغول مي نمايد بدين تزتيب ستونها جهت اتصال تيرها آماده مي شود .

[h=3]تيرريزي[/h]با توجه نبشي هاي زير سري كه براي اتنصال تيرها و شاه تيرها قرار داده شده است عمليات تير ريزي صورت مي پذيرد در پلان تير ريزي شماره تيرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تير لانه زنبوري باشد قبلاً روي زمين توسط جوشكاران ساخته مي شود ودر محل نصب مي گردد ودر واقع سقف جهت اجرا آماده مي شود كه معمولاً‌ از تيرچه بلوك استفاده مي شود .

[h=3]انواع بادبند و نحوه اتصال آن[/h]بادبندهايي كه براي مقابله با نبروهاي جانبي (WL) مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتنداز :
• بادبند ضربدري
• بادبند V شكل شامل Vشكل باز و بسته است
• بادبند 8 شكل شامل 8 شكل باز و بسته است
• بادبند K شكل و ...

 
بالا