◄[ساخت يه ساختمان فرضي]► گفتگو و تبادل نظــــر

من تازه تواین تاپیک وارد شدم ولی شما که بتن ریزی کردین این استانداردها واین الزامات تو بتن لحاظ کردین:

طبق استاندارد ۷۷ ASTM C --۳۳۰- در بتن مقاومت فشاری بر مبنای نمونه های استوانه ای استاندارد از شده پس از ۲۸ روز نباید کمتر از Mpa۱۷ باشد . و وزن مخصوص آن نباید از ۱۸۵۰کیلوگرم بر متر مکعب تجاوز نماید که معمولا بین ۱۴۰۰ و ۱۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است .
چگالی بتن معمولی در دامنه باریک ۲۲۰۰ تا kg/m3 ۲۶۰۰ قرار دارد زیرا اکثر سنگها در وزن مخصوص تفاوت اندکی دارند .
 
مراقب بتن باشید

مراقب بتن باشید

یکی از قسمتهای مهم در عملیات بتن ، عمل آوری بتن است . عمل آوری ، یعنی نگه داشتن مقدار رطوبت و دمای بتن در حدی رضایت بخش در طی دوره ای مشخص ، که بلافاصله پس از بتن ریزی و اتمام عملیات پرداخت آغاز میشود ، چنانکه بتن بتواند به خواص مورد نظر برسد بعبارت دیگر فرایندی که از افت رطوبت بتن جلوگیری کرده و دمای بتن در حد رضایت بخش حفظ شود ، را عمل آوری بتن گویند .
عمل آوری بتن برخواص بتن سخت شده مانند دوام ، مقاومت ، آب بندی ، مقاومت سایشی ، ثبات حجمی ، مقاومت در برا بر یخ زدن و آب شدن ، نمکهای یخ زدا ، تاثیر بسزایی می گذارد .
اهداف عمل آوری :
1- جلوگیری از کاهش رطوبت یا تامین رطوبت از دست رفته
2- حفظ دمای بتن در حدی مطلوب به مدت زمانی معین
3- توسعه مقاومت بتن با تکمیل عملیات هیدراسیون سیمان

مدت عمل آوری
مدت زمانی که بتن باید از نظر کاهش رطوبت محافظت شود ، به نوع سیمان ، نسبت اجزای مخلوط ، مقاومت مورد نیاز ، اندازه و شکل عضو بتنی ، هوای محیط و به شرایط بعدی که بتن در معرض آن قرار خواهد گرفت ، یستگی دارد . در این مقاله همه شرایط یکسان فرض شده و فقط نوع سیمان مصرفی ( سیمان پرتلند دو – سیمان پرتلند پوزولانی ) که اکثرا" در سازه های بتنی مورد استفاده قرار میگیرد ، بررسی و نتیجه گیری میشود .
تاثیر عمل آوری در رطوبت بر مقاومت را می توان بصورت نمودار زیر که برای بتن با نسبت آب یه سیمان 50/0 بدست آمده است ، مشاهده کرد .





نمودار فوق نشان می دهد که بتن ساخته شده با سیمان پرتلند و نگهداری شده در محیط کارگاهی ،
و بدون عمل آوری و مراقبت تقریبا" 52 درصد مقاومت مورد نیاز را کسب می کند و پس از سه روز ، هفت روز ، حالت مرطوب کامل به ترتیب 78 درصد و 90 درصد و 125 درصد افزایش می یابد .
بتن ساخته شده با سیمان پرتلند پوزولانی به علت پایین بودن ميزان حرارت هيدراتاسيون اين نوع سيمان نسبت به سيمانهاي دیگر و ماهيت دیرگیر بودن آن تا 90 روزه ، درصد کمتری نسبت که سیمان پرتلند دارد و نگهداری بیشتری را می طلبد .
دمای محیط و تاثیر آن بر بتن

دما محیط فاکتور مهمی در عمل آوری بتن می باشد ، بی شک افزایش درجه حرارت عمل آوری با عث تسریع واکنش های شیمیایی هیدراسیون میگردد ، ولی اثرات نامساعد درجه حرارت زیاد بر مقاومت بعدی در عمر بتن متفاوت است . در روزهای اول عمر بتن که رطوبت مورد نیاز عمل هیدراسیون در داخل بتن وجود دارد ، افزایش درجه حرارت روند کسب مقاومت بتن را افزایش می دهد . اما بعد از 28 روز که عملیات هیدراسیون نسبتا" تکمیل شده است ، افزایش درجه حرارت موجب کاهش رطوبت بتن میشود و روند کسب مقاومت بتن کاهش می یابد .
حداقل نسبت آب به سیمان برای هیدراسیون کامل سیمان تقربیا" 22/0 تا 25/0است .مادام که سیمان هیدرات نشده موجود باشد ، افزایش مقاومت بتن نسبت به زمان ادامه می یابد ، مشروط براینکه بتن مرطوب باقی بماند یا رطوبت نسبی داخل بتن بیش از 80 درصد بوده و دمای بتن نیز مناسب و مطلوب باشد .
سیمان پرتلند پوزولانی با توجه به مواد جانشین سیمان ، خیلی بکندی مقاومت کسب می نماید ، بنابراین احتیاج به یک زمان عمل آوری نسبتا" طولانی نسبت به سیمان پرتلند معمولی دارد و براین اساس توصیه میشود که برای سیمان پرتلند پوزولانی در دمای کمتر از شش درجه حتما" از مواد افزودنی استفاده شود .


روش ها و مواد عمل آوری
بتن را می توان به کمک سه روش عمل آوری ، مرطوب نگه داشت :
1- روش هایی که با اشباع کردن محیط پیرامون بتن ، حضور آب اختلاط در بتن را در دوره سخت شدن اولیه حفظ می کنند . این روش ها شامل ایجاد برکه یا غوطه ور کردن ، آبپاشی و پوشش های خیس اشباع شده مانند گونی خیس می باشد .
2- روش هایی که از طریق اندود کردن سطح ، از کاهش آب اختلاط بتن جلوگیری می کنند . این کار را می توان از طریق پوشاندن بتن با کاغذ نفوذ پذیر یا ورقهای نایلون انجام داد .
3- روشهایی که با تامین حرارت و رطوبت اضافی برای بتن ، رشد مقاومت آن را تسریع می کنند . این کار معمولا" با بخار زنده ، سیم پیچ های گرما زا ، قالبها یا بالشتک هایی که با برق گرم می شوند ، انجام میگیرد .







نتیجه گیری :
1- نظر براینکه روند توسعه مقاومت سیمان پرتلند پوزولانی به درجه فعال بودن پوزولان و نسبت سیمان پرتلند در مخلوط بستگی دارد ، لذا کارخانه های تولید کننده سیمان پرتلند پوزولانی بایستی مشخصات کامل سیمان و درجه فعال بودن پوزولان را بصورت کامل به اطلاع مصرف کنندگان برسانند .
2- زمان لازم برای عمل آوردن را نمی توان بسادگی توصیه نمود و لیکن معمولا" حداقل مدت هفت روز را برای بتن ساختن شده با سیمان پرتلند معمولی توصیه می نمایند و حداقل مدت ده روز را برای بتن ساختن شده با سیمان پرتلند پوزولانی معمولی توصیه میشود .
3- با توجه با اندازه و شکل سازه ، مدت زمان عمل آوری سازه ها متفاوت می باشد و در این راستا دالها و سقف های تیرچه بلوک که دارای ضخامت کمتر و سطح بیشتر هستند ، نسبت به تیرها و ستونها و فونداسیون ساختمان ، نیازمند مدت زمان عمل آوری بیشتر و مناسب تر می باشد .
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب الان در مورد عمل اوري بتن بايد حرف زد يا ارماتور بندي ستون؟
در مورد عمل اوري اقا اميد توضيح جامعي دادن ولي الان ما سر ساختمون بايد چيكار كنيم؟
اينم در نضر يگيريد كه در مصرف اب بايد صرفه جويي كرد چون بهترين ابي كه براي بتن بايد استفاده بشه همون اب اشاميدنيه در 7 روز اول بايد بيشترين مراقبت از بتن صورت بگيره بتن بر خلاف بسياري از مواد ديگر با گذشت زمان مقاومتش افزايش پيدا ميكنه
يه كار ديگه هم ميشه كرد بتن رو خيس كرد بعد روي اون رو با نايلون پوشوند تا اب مورد نظر بخار نشه;)
 
يه كار ديگه هم ميشه كرد بتن رو خيس كرد بعد روي اون رو با نايلون پوشوند تا اب مورد نظر بخار نشه;)[/quote]
برای این کار میتونیم از مایعی به نام کیورینگ استفاده کنیم به این صورت که بعداز صاف کردن سطح بتن ریزی شده با دستگاهی که برای سم پاشی استفاده میکنیم مایع کیورینگ روی اون پاشیده میشه این مایع باعث میشه که تا وقتی بتن خودشو میگیره رطوبت از دست نده
 
خيلي جامع بود ولي اين در مورد درس عمل اوري الان ما براي بتن سر ساختمونمون چيگار كنيم براي اينكه مرطوب بمونه شيلنگ اب بگيريم روش يا گوني خيس روش پهن كنيم؟؟

برای نگهداری بتن ما دراین ساختمون بهتره که اونو با شلنگ خیس کنیم.گونی خیس معمولا" برای ستونها استفاده میشه که بعداز باز کردن قالب اونا تا دو ،سه روز دور ستون گونی میپیچن که رطوبت باقی بمونه
نکته: البته برای ساخت بتن باید از آب آشامیدنی استفاده کرد ولی برای مراقبت از بتن وآب دادن اون میشه از آب چاه یا آب دریا هم استفاده کرد
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد کیورینگ

در مورد کیورینگ

عمل آورنده بتن ( كيورينگ)
Curing Compound ACC-L7

براى دستيابى به بتن با مقاومت بالا و كيفيت مطلوب مى بايست پس از پايان عمليات بتن ريزى محيط مناسبى جهت رسيدن به حداكثر مقاومت ممكن براى آن فراهم نمود. هنگام بتن ريزى در هواى گرم مسائل خاصى مطرح مى گردد كه عمدتا ناشى از تبخير سريع آب بتن مى باشد. تبخير سريع و شديد آب باعث كاهش كارائى و مقاومت بتن، جمع شدگى و ايجاد تركهاى سطحى در آن مى گردد.

عمل آوردن يا كيورينگ به مجموعه اقداماتى گفته مى شود كه براى تكميل و انجام كامل هيدراتاسيون سيمان به منظور رسيدن به مقاومت مورد نظر بتن اجرا مى شود.

متداول ترين روشى كه اينك در تمام دنيا استفاده ميگردد ، پوشاندن سطح بتن با يك لايه نازك جهت جلوگيرى از تبخير آب بتن است كه اگر از نوع مناسبى استفاده شود ، ضمن داشتن خواص يك عمل آورى خوب ، اثر سوئى نيز بر روي بتن نخواهد داشت و پس از يك ماه بتدريج بر اثر عوامل جوى از بين خواهد رفت .

كيورينگ CA – 1 توليدى اين شركت بر پايه سيليكون و چند نوع رزين ساخته شده و عملكرد آن منطبق بر استاندارد ASTM C - 309 مي باشد.

موارد مصرف:
اين ماده را مى توان در تمام بتن ريزيهاى وسيع مانند كانالهاى آب، محوطه و كف سالنها به كاربرد. استفاده از آن در محلهايى كه بتن در معرض تابش آفتاب يا باد قرار دارد كه باعث تبخير سريع آب بتن ميگردد بخصوص در نواحى جنوب ايران توصيه مى شود .

مــــزايا:
- در مقايسه با روشهاى قديمى استفاده از كيورينگ ACC-L7 باعث صرفه جوئى در هزينه ها و نيروى انسانى مى شود . با استفاده از كيورينگ ديگر نيازى به آب دادن بتن وجود ندارد .
- نيازى به حفاظت بتن با چتائى ، گونى ، نايلون و ... نمى باشد .
- دوام و مقاومت بتن را افزايش داده و از خشك شدن و ترك خوردن آن جلوگيرى مى نمايد.

روش و ميزان مصرف :
مصرف كيورينگ بر روي سطح نسبتا خشك بتن تازه، بسته به شرايط محيط 10 الى 30 دقيقه پس از پرداخت سطح بتن، صورت مى گيرد.
كيورينگ ACC-L7 را به نسبت 1 به 1 با آب مخلـوط كـرده كـاملا هم بزنيد تا محلول يكنواخت و همگنى بدست آيد . سپس اين مخلوط را جهت كيورينگ با برس يا پيسوله بر روى سطح بتن بكشيد .در صورتيكه سطح كاملا پوشانده نشد ، پس از نيم ساعت لكـه گيـرى نمائيد. هركيلو گرم كيورينگ 5الى15مترمربع سطح بتن را پوشش مى دهد .
توجه: قبل از مصرف كاملا هم زده شود .

مشخصات فنى :
حالت فيزيكى : مايع
رنگ : قهوه اى
وزن مخصوص : gr/cm³ ا 4/1
PH : حدود 9
يون كلر : ندارد

استاندارد : ASTM C- 309
زمان مصرف و نحوه نگهدارى : تا يك سال بدور از تابش مستقيم آفتاب و يخزدگى
بسته بندى : در گالنهاى پلاستيكى 25 كيلوئى و بشكه هاى 250 كيلوئى

:w34:منبع
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من قبلا یه سوالی پرسیدم که کسی جوابم را نداد.با کمال پرویی:D بازم میپرسم:
اگه میشه درباره ی انواع پی ها(نواری,گسترده و ....)و کاربرد هرکدومشون اطلاعات دقیقی بدید که به دردمون بخوره.;)
ممنون دوستان از همراهی همتون:smile:


اینجا یه سری بزن:w34:
http://www.www.www.iran-eng.ir/archive/index.php/t-22128.html
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بتنی که خودشو بگیره ریختن آب دریا روی اون نمیتونه صدمه ای بهش بزنه

:w10:بخشی از یک مقاله:w10:پیشنهاد می کنم یه نگاهی به کل مطلب بندازید!

عمل آوری با آب :
دمای سطح بتن پس از آنکه بتن گیرش حاصل نمود همچنین تحت تاثیر آبی که از خارج برای عمل آوری بتن به کار گرفته می شود قرار می گیرد . چنانچه این آب تبخیر گردد حرارت از بتن گرفته می شود و اگر آب عمل آوری سرد باشد بتن در اثر انتقال حرارت سرد می شود . این امر ممکن است در آب و هوای گرم سودمند باشد بالعکس چنانچه دما کاهش یابد و خطر یخ زدگی وجود داشته باشد عمل آوری با آب سرد می تواند خطرناک باشد . عموما" عمل آوردن با آب باید خیلی زودتر آغاز شود و برای مدتی ادامه یابد . واضح است که آب به عمل آوری نباید حاوی یونهایی باشد که به بتن یا میلگردهای داخل آن حمله نماید : آب های مهاجم در بندهای بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت . نباید از اب دریا برای عمل آوری قطعات بتنی حاوی میلگرد فولادی استفاده شود .

:w34:منبع
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام، در مورد مراقبت از بتن، همونطوری که دوستان هم گفتن، راه های متفاوتی وجود داره!!
روش های ذکر شده، هر کدوم معایب و محاسنی دارن!!
در روش کیورینگ، که یکی از بهترین روش ها و مدرن ترین روش ها هست، باید هزینه های زیادی واسه این کار صرف کرد!!!
در روش نایلون هم مشکلش اینه که نایلون در زیر نور آفتاب خیلی ترد و شکننده میشه!!
واسه همین نمیشه زیاد در پروژه های مختلف ازش استفاده کرد!!!
در روش گونی پیچ، هم مشکلش اینه که باید حداقل روزی 1بار آبپاشی شه!!!
که این هم به 1نوعی مشکل داره!
مثلاً در طبقه ی nاُم، آب از کجا گیر بیاریم؟!
در سازه های با ارتفاع کم از روش معمول شیلنگ استفاده می کنند!!
منظور اینه که روزی یکی دو بار باید آبپاشی کنی!!!
در سازه های با ارتفاع زیاد هم معمولاً از روش نایلون استفاده میشه!
.
البته من تجاربم بر حسب محل سکونتمه! شاید در محل زندگی شما فرق داشته باشه!!!
البته در زمستون، نمیشه آبپاشی کرد چون ممکنه آب یخ بزنه و ....
در اون زمان معمولاً از همون روش نایلون استفاده میکنند چون هم حرارت هیدراتاسیون (فرایند شیمیایی ساخت بتن) رو نگه میداره و هم از تبخیر بتن در روز و حرارت آفتاب جلوگیری می کند!!!
در ساخت بتن هم مواردی ذکر نشد، اما ایشالا باشیم و در زمان بتن ریزی ستون بگیم!!!
حالا هم فکر کنم زمان آرماتور بندی ستون هاست!
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من قبلا یه سوالی پرسیدم که کسی جوابم را نداد.با کمال پرویی:D بازم میپرسم:
اگه میشه درباره ی انواع پی ها(نواری,گسترده و ....)و کاربرد هرکدومشون اطلاعات دقیقی بدید که به دردمون بخوره.;)
ممنون دوستان از همراهی همتون:smile:

:gol::gol:انواع پی ها: منفرد،مشترک،نواری وگسترده.:gol::gol:
پی منفرد: پی ای که در زیر هرستون قرار داده شده و به کمک شناژ به هم متصل می شوند. در پی منفرد نشست ساختمان یکسان نیست تا سه طبقه میشود از پی منفرد استفاده نمود. معمولاً در پی منفرد میلگردها در پایین قرار دارد. ممکن است به صورت معمولی ،پلکانی و یا حتی شیب دار اجرا شود. در مناطقی که اختلاف سطح زیاد است یا برای عبور تأسیسات از پی پلکانی استفاده می شود. پی شیب دار در جاهایی که محدودیت فضاوجود دارد مثل گوشه ساختمان استفاده میشود.:)
پی مشترک: نوعی پی نواری است.:)
پی نواری: اگر نیرو زیاد شود و فضاهم کم بود و فاصله ستونها به هم نزدیک بود ودر قسمتی هم از بادبنداستفاده شود (درجایی که بادبند داریم باید پی قوی باشدو از پی تک نمی توان استفاده کرد.) به جای اینکه عمق پی ها را زیاد کنیم همه پی ها را به هم وصل می کنیم نشست خاک در همه قسمتها یکنواخت است. عمق پی نواری 60-80cm است.:)
پی گسترده: اگر فشار زیاد باشد و فضا مثل فضای تجاری محدود باشد و پی ها به قدری به هم نزدیک باشند که فضای خالی بینشان کم باشد ازاین پی استفاده می شود.عمق پی گسترده معمولاً cm50است.:)
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
ميشه يه سوال بپرسم نقشه اينجا چه كاربردي داره؟
تازه ما ارماتورو تا چه ارتفاعي بايد بالا ببرييم خير سرم سر كاگرم:D
:biggrin:
همین که چقدر باید ببری بالا و چند تا خاموت می خواد و ... این جور چیزا رو از روی نقشه متوجه میشی!! :smile:
در مورد تاپیک های وابسته باید بگم، کار های وقت گیریه که یه نفر داوطلبانه باید انجام بده!
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام.
این هم نقشه های دیتایل ستون!!
از اون جایی که نمیشد ستون طبقات رو جدا کرد، نقشه ی کل ستون ها می باشد!!
همون طور که در نقشه مشخص شده، 16 تا میلگرد نمره 18 باید به ارتفاع 2.70 متر برید که به ارتفاع 1متر با میل گرد های انتظار پی، overlab یا همبند میشه و به ارتفاع 60 سانت هم به عنوان میل گرد انتظار برای آرماتور های سقف بعد به انتظار میمونه!!
در مورد خاموت ها هم اگه کسی توضیح داد که هیچ، اگر نه دوباره بر می گردم و توضیح میدم!!
موفق باشید!
AutoCad 2008:
http://rapidshare.com/files/143313273/Detail_Sootoon_Sakhtemoon_Farzi_2008.rar.html

AutoCad 2004:
http://rapidshare.com/files/143313272/Detail_Sootoon_Sakhtemoon_Farzi_2004.rar.html

نقشه ی بعدی در پست شماره 265
 
آخرین ویرایش:

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
من يه چيزايي راجب خامون شنيدم ميگم اگه غلط بود شما اصلاح بفماييد
خاموت كليتش براي نگه داري ارماتور به كار ميبريم چون ميلگرد داراي وزن ميباشد نميتونيم همينطوري هرتكي توي بتن ولش كنيم بايد به وسيله يه چيزي نگهش داريم كه اين يه چيزي همون خاموته كه به صورت يه مكعب مانند دور تا دور ارماتور ميبندن
خاموت از ميلگرد هايي تشكيل شده كه با انبر دست هم ميتونيم اونا رو خم كنيم
اقايون من گفتم شنيدم حتما غلط غلوطه پس كمك كنيد
 
يه سوالي داشتم سايز اين ميلگردا رو چطوري تعيين ميكنن؟
يه چيزه ديگه توي حجم بتن حجم ميلگرد با خاموت حساب ميشه؟
قطر اسمی میلگردها همون سایزشونه
برای بدست آوردن حجم بتن ،حجم میلگردها باید از اون کم بشه ولی در اینجا چون میلگردها حجم زیادی ندارند مهم نیست که کم بشه یا نه
 
من يه چيزايي راجب خامون شنيدم ميگم اگه غلط بود شما اصلاح بفماييد
خاموت كليتش براي نگه داري ارماتور به كار ميبريم چون ميلگرد داراي وزن ميباشد نميتونيم همينطوري هرتكي توي بتن ولش كنيم بايد به وسيله يه چيزي نگهش داريم كه اين يه چيزي همون خاموته كه به صورت يه مكعب مانند دور تا دور ارماتور ميبندن
خاموت از ميلگرد هايي تشكيل شده كه با انبر دست هم ميتونيم اونا رو خم كنيم
اقايون من گفتم شنيدم حتما غلط غلوطه پس كمك كنيد
کلیتش درسته وبرای جلو گیری از پیچش خمش ستون از خاموت(تنگ) استفاده میشه واسه همینه که اندازه میلگردهای خاموت و فاصله اونا با محاسبات تعیین میشه
عمرا" بشه خاموتو با انبر دست خم کرد،این کار توسط آچار F(گوساله)انجام میشه وبرای میلگردهای سایز بزرگ از دستگاه خم کننده استفاده میشه.در آیین نامه توصیه شده میلگردها بصورت مکانیکیو سرد خم بشن.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من يه چيزايي راجب خامون شنيدم ميگم اگه غلط بود شما اصلاح بفماييد
خاموت كليتش براي نگه داري ارماتور به كار ميبريم چون ميلگرد داراي وزن ميباشد نميتونيم همينطوري هرتكي توي بتن ولش كنيم بايد به وسيله يه چيزي نگهش داريم كه اين يه چيزي همون خاموته كه به صورت يه مكعب مانند دور تا دور ارماتور ميبندن
خاموت از ميلگرد هايي تشكيل شده كه با انبر دست هم ميتونيم اونا رو خم كنيم
اقايون من گفتم شنيدم حتما غلط غلوطه پس كمك كنيد

حتماً غلط قولوطه :) خاموت میلگردهایی که برای جلوگیری از برش در بتن استفاده میشه ، برای جلوگیری از پیشرفت ترکهای ناشی از برش در بتن ، برای محاسبه اون هم فرمول داریم ، یکی از فرمول ها اینه :

Av/S=Vs/Fy/d

که Av مساحت میلگرد هستش ، فرض کنید شما خاموت میلگرد 10 دارید ، برش افقی مقطع بتنی مقدار Av میشه که برابر 2 تا میلگرد ( چون دور میزنه ) 10 هستش .
S فاصله بین خاموتها هستش که دارای ضوابط آیین نامه ای هستش که شما باید چک کنید
Vs مقدار برشی هستش که میلگرد باید تحمل کنه ، از بدست اوردن برش محاسبه شده و مقدار برش تحمل شده توسط بتن و کسر اون بدست میاد ، مثلاً شما مقدار برش تیر رو 10 تن بدست اوردید و مقدار برش تحمل شده توسط بتن رو با فرمول 4 تن بدست اوردی ، پس خاموت باید 6 تن تحمل برش داشته باشه
Fy تنش تسلیم میلگرد استفاده شده هستش ، بسته به نوع میلگرد 3000 یا 4000 هستش .
d هم که عمق موثر بتن هستش :)
حداقل قطر خاموت هم میلگرد نمره 6 ساده هستش که فکر نکنم با انبردست بشه خمش کرد :) اصولاً هم خاموت بالای 12 من ندیدم تاحالا

پ.ن. اون d رو با bw شک دارم هنوز کدوم بود :( حال ندارم جزومو نگاه کنم !
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب در جايي كه ما ميلگرد رو با ميلگرد هاي انتظار overlap ميكنيم خاموت چي ميشه
در واقع ميخوام بدونم خاموت كجا بسته ميشه؟:D
من كه گفتم غلط غلوطه:D
 

farshid_civil66

عضو جدید
کلیتش درسته وبرای جلو گیری از پیچش خمش ستون از خاموت(تنگ) استفاده میشه واسه همینه که اندازه میلگردهای خاموت و فاصله اونا با محاسبات تعیین میشه
عمرا" بشه خاموتو با انبر دست خم کرد،این کار توسط آچار F(گوساله)انجام میشه وبرای میلگردهای سایز بزرگ از دستگاه خم کننده استفاده میشه.در آیین نامه توصیه شده میلگردها بصورت مکانیکیو سرد خم بشن.
کلیتش غلطه.....................
اعضا خمشی و به خصوص تیرها معمولا علاوه بر خمش تحت تاثیر برش نیز قرار میگرند در هر ناحیه ای از تیر که تغییرات لنگر خمشی وجود داشته باشد(دقت کنین گفتم تغییرات(گرادیان) نه مقدار لنگر) ،برش هم وجود دارد چرا که در حقیقت برش بصورت مشتق لنگر خمشی در طول عضو ظاهر میشودV=dM/dx )
بچه هایی که مقاومت و به خصوص دایره موهر خوندن دیگه با محورهای اصلی و زاویه محور های اصلی اشنان.در نزدیکی تکیه گاه مقطع تحت برش خالص هستش زاویه محورهای اصلی با افق 45 درجه هست حالا شما یه مربع رو تیرتون فرض کنین 45 درجه پاد ساعتگرد بچرخونش دو طرفش نیروی فشاری ودو طرف نیروی کششی هست حالا بتن تو چی ضعیفه؟
چون تو کشش ضعیفه پس ترک ها در راستای عمود بر نیروی کششیه . ما همیشه راستای قرار گیری ارماتورامون عمود بر راستای ترکهاست(ارماتور طولی رو در تیر فرض کن واسه چی افقی تعبیه میشه چون ترکهای خمشی معمولا عمودی هستن(دقیقا عمودی در وسط تیر ))
پس با این توضیحات باید راستای خاموتامون 45 (یا 135 درجه نسبت به ربع اول)در نزدیکی تکیه گاه باشه وچون هر چی به سمت وسط تیر بیایم تغییرات لنگر ودر نتیجه برش صفر میشه زاویه این خاموت میره به سمت قایم شدن وعملا در وسط اصلا نیازی به خامت نیست v=0
حالا چرا تمام خاموتها 90 کار گذاشته میشه؟بله درسته اجرای مشکل در تعبیه خاموت 45
البته پیچش نیز باعث برش میشه که با در نظر گرفتن اندر کنش برش وپیچش نمره خاموت میره بالا.البته باید بگم چون میزان برش در نزدیکیه تکیه گاه زیاده فاصله خاموت ها(تعداد ترکها بیشتر) کمه وهر چی میاییم به سمت وسط تیر این فاصله بیشتر میشه
البته اخرین دلیل استفاده خاموت همونیه که valkano عزیز گفتن.
تو ستونها هم وضع به همین منوال خروج از مرکز تصادفی و بار های جانبی(باد وزلزله) باعث میشه ستون رو به شکل تیر ستون طراحی بشه(تو نقشه های اجرایی به فاصله خاموتها در نزدیکیه تکیه گاه وتغییرات این فاصله در طول ودلیل ذکر شده دقت کنین)
در ضمت خاموتها الزاما چهار گوش نیست در ستون های دایره ای به شکل دور پیچه که چون این فاصله های دور پیچ نسبت به هم خیلی کمه ستون دایره ای شکل پذیر تره و عملکرد بهتری تو زلزله داره(دلیلش 20 صفحه جا میخاد)
حالا این پیچش خمشیی که شما گفتین چیه؟:confused:
تو پیچش های مقید ما دو نوع پیچش داریم Ts (پیچش سنت ونان)+Tw (پیچش اعوجاج که باعث خمش میشه) T=Ts+Tw
حالا منظورتون کدومه؟
در ضمن جناب valkano بهتر بود در مورد سوال دومتون بهتر بود میگفتین وزنش حساب میشه یا نه
چون تو حجم که خوب معلومه شما به مکعب 1متر مکعبی در نظر بگیر چه توش پره فولاد بشه یا بتن حجم یکیه ام تو وزن یه وزن مخصوص 2400 کیلو گرم بر متر مکعب هست که ضربدر حجم میشه
طراحیه خاموتم الان حسش نیست بعدا میگم:gol:
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خيلي ممنون ولي خيلي سنگين بود اگه راحت تر ميشه بگي ممنون ميشم:D:D
اگرم از نقل قول استفاده كني كه ببينم كجا جواب كدوم سوال بود خيلي ممنون ميشم;)
من بايد يه 3 4 بار ديگه بخونم تا متوجه بشم هنگ كردم;)

تیر بتنی نسبت به فشار مقاومه ولی برای تحمل برش و کشش به آرماتور اختیاج داره...

ببین تیر در دو سرش روی تکیه گاه قرار داره بنابراین توی محل تکیه گاه بهش برش وارد میشه، این برش در وسط تیر وجود نداره....

خاموتها رو کلاً برای مقابله با برش میگذارند بنابراین در وسط تیر نیازی به خاموت نداریم...


از روی محاسبات و آزمایش و تجربه متوجه شدند که اگر تیر بتنی تحت تنش برشی در تکیه گاه قرار بگیره ترکهایی که ایجاد میشه به صورت 45 درجه خواهد بود و بنابراین برای خنثی کردن برش باید خاموتها عمود بر ترکها قرار بگیرند...


ولی عملاً در اجرا اینکار مشکله و خاموتها رو 90 درجه قرار میدند...








خوب این اطلاعات من به زبون ساده بود اگه اشتباه داشت دیگه ببخشید!:w34:تصویرها رو هم گذاشتم اگه کسی خواست روشون توضیح بده!
 
آخرین ویرایش:

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب با اجازتون من يه سري كارگر خاموت بند اوردم كه داريم خاموتا رو ميبنديم فقط الان نميدوم از روي نقشه چي كار بايد انجام بدم؟؟؟//

از روی نقشه قطر میلگرد خاموت مشخص میشه، بعدش باید با توجه به ابعادی که توی نقشه اومده ، میلگردها رو خم کنی و به تعداد لازم که بازم توی نقشه اومده داشته باشی ، موقع بستن خاموتها باید تعداد و محل و فاصله خاموتها از همدیگه رو چک کنی با نقشه (بالا سر کارگرها هستی دیگه؟):w34:من همینقدر میدونستم
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
عذرخواهی

عذرخواهی

سلام، ببخشید، من یادم رفت در مرحله قبل، نقشه خاموت ستون رو ارائه بدم، که در این جا اراوه می دم، تا بتونین تعداد خاموت ها رو هم بدست بیارین و ببینین که در منطقه و قسمت همبند، خاموت ها چطور بسته میشه!!
همونطور در نقشه مشخصه، در ابتدا و انتهای ستون ها، تعداد خاموت ها بیشتر و در نتیجه، فاصله خاموت ها کمتره!!
در ضمن، در بریدن میلگرد ها باید، دقت و طوری محاسبه کرد تا کمترین میل گرد پرت داشته باشیم!!!

AutoCad 2oo4:
http://rapidshare.com/files/143614819/Khamoot_Sootoon_2004.rar.html

AutoCad2oo8:
http://rapidshare.com/files/143614821/Khamoot_Sootoon_2008.rar.html
 
آخرین ویرایش:

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام!!
می خوام 1سری مطالب بدیهی در حد آماتور (مثل خودم) در مورد آرماتور بگم!!!

1.اینکه طول خاموت باید چقدر باشه رو میشه از راه زیر بدست آورد:
محیط ستون + طول خم!!!
مثلاً اگه ستونمون 40 *40 باشه با طول خم 5سانتی متر، اندازه خاموتمون میشه 170 سانتی متر!

2. عمدتاً در جاهایی که من بودم خم برای خاموت ها 30 یا 45 درجه استفاده میشده!

3. وقتی تعداد میلگرد های ستون زیاد باشه، به غیر از خاموت های سراسری، از 1سری خاموت های داخلی هم استفاده میشه که نسبت به خاموت بیرونی به شکل لوزی بسته میشه تا بقیه آرملتور های طولی رو هم مهار کنه!! (اسم علمیش الآن یادم نیست)!

4. در آرماتور بندی و بریدن میل گرد ها، همون طور که گفتم باید سعی بشه، پرتی کمتری داشته باشیم!!!
اگر در نقشه دیده شه که مثلاً در طبقه اول نیاز به میلگرد 4.5 متری از نمره 18 داریم، و در طبقه سوم نیاز به میل گرد های 1.2 متری از همون نمره 18 داریم، از همون اول، برش رو از 1شاخه 12متری به این صورت شروع می کنیم که پرتی و اضافه میل گرد ما بشه 60 سانت!!!
در این حالت، میل گرد هایی رو که در آینده بهش نیاز داریم رو در 1 جا دپو می کنیم که دچار خمش یا مشکلی نشن!

5. ترجیحاً در خرید انبر های آرماتور بندی، خساست به خرج ندیم و از جنس خوبش رو بخریم!
چون اگر این انبر ها خوب سیم آرماتور بندی رو نبره و قیچی نکنه، هم آرماتور بند خسته میشه و هم اینکه کار دیر تر انجام میشه!
آرماتور بند هم که کلافه بشه، آرماتور ها رو شل بهم میبنده که ممکنه در اثر بتن ریزی یا ویبره باز بشه!!

6. خاموت ها نه باید انقدر محکم بسته شن که دائماً تحت کشش و فشار باشن، و نه اینکه انقدر شل باشه که راحت جابجا شن!!!

7. فاصله خاموت های ستون (و حتی در تیر) بسیار مهم است!
پس فکر نکنید که هر جور ببندن، درسته!!!
از اونجایی که آرماتور بند، متر به دست کار نمی کنه، معمولاً 1 میلگرد رو به اندازه مورد نظر می برند (مثلاً 10سانتی متر) و با اون فاصله ها رو رعایت می کنند!!

8. در بستن خاموت ستون ها، گاهی از قبل ستون رو می بافند و بعد ستون آماده و خاموت بندی شده رو به محل کار می برند و جا می گذارند!
این کار، دقت و سرعت رو افزایش میده اما مهم اینه که وزن 1 ستون بافته شده 1خرده سنگین میشه!

....
این ها مطالبی بود که من سر ساختمون ها دیدم!!!
شاید خیلی مبتدی به نظر برسند، اما اکثر این مطالب رو در دانشگاه بهمون نگفتن!!!!
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمام میلگردها باید توسط قیچی مخصوص بریده شود و جدا از بریدن میلگردها به کمک دستگاه هوا برش خودداری شود . توجه داشته باشید که حرارت موجب افت کیفیت میلگردها میگردد.
:w10:
بریدن آرماتور با هوابرش صحیح نیست و باعث می شود چند سانتی متر از سر بریده شده با حرارت غیر قابل استفاده شود.
:w10:
از خم کردن آرماتور در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد خودداری شود و از باز و بسته کردن خمها به منظور شکل دادن مجدد میلگردها جدا خودداری شود در صورت مشاهده چنین مواردی باید به مهندس ناظر اعلام گردد تا مطابق ضوابط اقدام شود .
:w10:
تمام میلگردها باید به صورت سرد و تا حد امکان با دستگاههای مکانیکی خم شوند از خم کردن آرماتورها و بولتهای صفحه های ستون به کمک حرارت ( هوابرش ) جدا خودداری شود.
:w10:
توجه داشته باشید که آرماتوربندی را که توسط مهندس ناظر تایید شده است نباید قبل از بتن ریزی تغییر داد (خصوصا از خارج کردن میلگردها جدا خودداری نمایید و در صورت مشاهده سریعا به مهندس ناظر گزارش دهید.)
:w10:
فاصله بین میلگردها تا سطح قالب بندی حداقل باید 5/2 سانتی متر باشد تا پوشش بتنی روی میلگردها دارای ضخامت مناسبی باشد و علاوه بر ایجاد پیوستگی بین بتن و میلگرد، محافظت میلگردها در برابر خوردگی و زنگ زدگی انجام شود.

 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این مطالب هم قبلاً تو جای دیگه ای از باشگاه اومده بود من اینجا کپی کردم :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/navbits_start.gif باشگاه مهندسان ایران > فنی مهندسی > مهندسی عمران http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/navbits_finallink_rtl.gif اجرای عملیات آرماتوربندی شامل طولی , عرضی و آرماتورهای ریشه ستونها




:w10:
اجرای عملیات آرماتوربندی شامل طولی , عرضی و آرماتورهای ریشه ستونها
اینک بحث بر سر این موضوع است که هنگام قالب بندی فونداسیون , برای قالب بندی نقاطی که در آن نقاط ستون قرار میگیرد باید چه کنیم . چنانچه پی ریخته شده جهت ستون بتنی باشد میله گردهایی عمودی که قسمتی از آن خارج از پی قرار گرفته باشد در بتن قرار میدهند و آرماتورهای ستون را به آن میبندند .

البته باید به نحوی بستن آرماتور های طولی و عرضی نیز اشاره کرد . در قسمتهای از پی ممکن است بر اساس محاسبه به دو شبکه کف و بالا احتیاج باشد . که به آنها شبکه مش گفته میشود . شبکه مش پایین به وسیله اسپیسر یا همان لقمه از بتن مگر فاصله میگیرد.

البته به میله گرد ها یک خم گونیایی در انتهای آن می دهند که میله گردو بتن بهتر به هم گیر کنند . این خم بستگی به محل اجرا دارد که به طور مثال میتوان به حد 20 تا 30 سانتیمتری آن در پی اشاره کرد . در بعضی از مکانها که نیاز به پی یا شناژهای بلند می باشد ( بیش از 12 متر به دلیل محدودیت طول میلهگردها ) باید در محل اتصال آرماتورها به هم اورلب گذاشت که طول آن بستگی به طول و قطر آرماتور دارد .

یعنی 2 آرماتور طولی به طور مثال در پی در حدود 1 متر روی هم می آیند و با سیم آرماتور بندی به هم بسته میشود . نکته دیگری که در این مورد قابل ذکر است نگه داشتن آرماتورهای شبکه مش بالا به وسیله آرماتور های خرک میباشد .

آرماتور های ریشه یا انتظار که برای اتصال شالوده به ستون به کار می رود باید تا سطح آرماتورهای زیرین پی ادامه داشته باشد ولی اگر ارتفاع پی از 1.25 متر تجاوز کند میتوانیم تنها 4 عدد آرماتورهای گوشه های ستون را تا آرماتور زیرین پی ادامه داده و بقیه آرماتورهای ستون را به اندازه 40 داخل بتن پی نمود .

کلیه آرماتورهای ریشه باید در انتها دارای خم نود درجه باشد . این آرماتور ها باید به وسیله خاموت به یکدیگر متصل شده و داخل پی به خوبی مستقر شود و یا به عبارت دیگر باید خاموتهای ستون تا داخل پی ادامه یابد .

طول آن قسمت ار آرماتور های ریشه که باید خارج از پی قرار گیرد تا میله گردهای ستون به آن بسته شود باید به وسیله مهندس محاسب تعیین گردد ولی در هیچ صورت نباید از 50 تا 60 سانتیمتر کمتر شود . اگر نتیجه محاسبات بیش از اعداد داده شده در این قسمت باشد باید از اعداد به دست آمده به وسیله محاسبات استفاده کرد .
:w10:


بستن قالب ستون 1 اینجا هم به ذکر نکات کلیدی بسنده میکنم .بعد از بستن شبکه ستون به ریشه نوبت به قالب بندی آن میشود . مقطع ستون های اغلب سازه های بتنی به شکل مربع یا دایره و کمتر L شکل و هشت ظلی میباشد . ( دراینجا ستون های مستطیلی را نیز در حکم ستون های مربعی یاد کردم ) .

قالبها اغلب از نوع پچهار پوشش از نوع تخته چند لا و یا نوارهای چوبی و عمودی و بغلاوه چندین تیرچه فولادی تشکیل شده است . قالب ستون دایره ای معمولا از نوع فولاد و یا نوار های چوبی تشکیل می شود . از آنجا که قالب ستون معمولا بسیار سریع و در کمتر از یک ساعت از بتن انباشته می شود , فشار وارده بر پوشش نسبتا زیاد می باشد . این فشار به عواملی که :

سرعت دادن بتن در قالب
درجه حرارت بتن
روش متراکم کردن بتن
وزن مخصوص بتن
عمق
...

که البته اثر سایر عوامل قابل چشم پوشی است .برای طراحی قالب ستون مربع مستطیل در شکل یک قالب برای ستون مستطیل مشاهده می شود . فاصله تیرچه ها از هم تنش خمشی و برشی و خیز پوششی را می دهد و مقاومت های پوششی , فشار های وارده بر تیرچه ها و در نتیجه تنشهای خمشی و برشی تیر و خیز تیرچه را . البته بدانید که باید قالب ستون در محل برخورد تیر به ستون برای در بر گرفتن قالب تیر مهیا شود
 

farshid_civil66

عضو جدید
آره، آرماتور های ستون بسته شده، اما کسی توضیح نداده اون خاموت های داخلی (فکر کنم اسمش سنجاقک باشه) واسه چیه و چه حالات دیگری داره!!!
این که مشخص بشه، از شنبه قالب بندیه ستونه!!!
اگه منظورتونو درست متوجه شده باشم همون خاموتهایه که به شکله لوزی بسته میشه
اگه همونه که هیچ فرقی با خاموت نداره اصلا اینم خاموته
شما یه مقطع ستونو فرض کن که در راستای هر ضلعش 4تا خاموت داری میلگردهای گوشه که با یه خاموت مربعی بسته میشه ام میلگردهای میانی چی؟
اونا هم با یه خاموت مربعی یه هم وصل میشن منتها جهتش جوریه که لوزی دیده میشه(ایین نامه میگه اگه اشتباه ننم میلگرد هارو باید یکی در میون با خاموت ببندیم)
اگه همین بود که هیچ(اگه نگرفتی بگو بیشتر بگم)
اگه نه که بگو ما هم یاد بگیریم
 
اگه يكمي ديگ بيشتر توضيح بدين ممنون:D
نفهميدم:D
البته ببخشید من فضولی کردم این سنجاقکها باتوجه به محاسباتی که برای این ستون شده طراحی شده آقا مهندسی که اینو طراحی کرده فهمیده که خاموتها برای جلوگیری از فشار و پیچش و خمش (خلاصه هر چیزی که باید خاموت تحمل کنه )کمه بنابراین سنجاقکها هم در ارماتور بندی لحاظ کرده
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اااااااااا من تازه فهمیدم :) سنجتقک چیه :) قلاب اسمشه :) جاهایی که خاموت مربعی جواب نمیده ، میاند یک قلاب هم اضافه میکنند ، شاید هم دوتا ، شاید هم 3 تا :) به هر حال هرچی دیدید اضافه تر شده ، بدونید که مقطع توی اون ناحیه برش بیشتری بهش وارد میشه :)
 

Similar threads

بالا