چرا دقیقا الان صادرات می‌ارزد؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
زاويه
چرا دقیقا الان صادرات می‌ارزد؟

منبع: وبلاگ «لذت یادگیری اقتصاد»
دوستم محمد قبلا مقاله‌ای[۱] نوشته بود در دنیای‌اقتصاد و سعی کرده بود نشان بدهد که چرا افزایش نرخ ارز یا همان گران شدن قیمت دلار در نهایت به نفع تولیدکننده‌هایی است که کالاهای صادراتی تولید می‌کنند.



خلاصه مقاله‌اش نیز در پاراگراف آخر بود؛ آنجا که نوشته بود: «برگرديم به سوالي كه اين مقاله با آن شروع شده است. آيا دلار گران براي توليد داخلي مضر است؟ جواب آن است كه حتي اگر همه مواد اوليه توليدكننده داخلي وارداتي باشد، نرخ ارز بالاتر قدرت رقابت توليدكننده داخلي را در مقابل توليدكننده خارجي افزايش مي‌دهد، در نتيجه دلار گران براي توليد داخلي مفيد است. در عين حال عدم قطعيت فعلي و نظام دو نرخي بازار ارز، توليدكننده‌ها را در بلاتكليفي قرار داده و امكان برنامه‌ريزي بلندمدت را سلب مي‌كند…»
با اینکه مثال‌های این مقاله مثال‌های نسبتا ساده و قابل فهمی هستند، اما اخیرا با مثالی برخورد کردم که به نظرم این پدیده اقتصادی را به سادگی نشان می‌دهد. روزنامه سان دیلی اخیرا در مقاله‌ای این خبر را منتشر کرده است که فوتبالیست‌های خارجی شاغل در فوتبال ایران در حال ترک این کشور هستند. چرا؟ چون قراردادی که آنها با باشگاه‌ها امضا کرده‌اند به دلار بوده و با افزایش قیمت دلار، باشگاه‌ها توانایی پرداخت مبلغ قرارداد را ندارند. (خوشبختانه ارز دولتی فوتبالیستی نداریم!) فابیو جانواریوی استقلال مورد اصلی این اتفاق است که به کشورش بازگشته! فریدون زندی هم رفته تا در قطر بازی کند.
داستان به نظر خیلی ساده است. با افزایش قیمت دلار، قیمت نسبی کالاهای خارجی به کالاهای داخلی زیاد می‌شود. مثلا اگر قبلا قیمت فابیو جانواریو و جواد نکونام با تبدیل ریال به دلار هزار تومانی یکی بود، الان جانواریو سه برابر جواد قیمت دارد! بنابراین تمایل باشگاه‌ها به داشتن بازیکن خارجی کم می‌شود (کاهش واردات). از آن مهم‌تر، تمایل باشگاه‌های خارجی به جذب بازیکن‌های ما بیشتر می‌شود چون بازیکن‌های ما ارزان‌تر شده اند. اگر فریدون زندی برای بازی در قطر یک میلیارد تومان پول می‌خواهد، قبلا باشگاه قطری باید به او یک میلیون دلار می‌‌داد اما الان می‌تواند با سیصدهزار دلار او را راضی کند. بنابراین صادرات بازیکن افزایش می‌یابد.
بخش آخر داستان هم این است که الان یک تجارت خیلی خوب برای باشگاه‌ها می‌تواند «تولید بازیکن» باشد. درآمد فروش یک بازیکن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا اروپا الان حدود سه برابر بیشتر شده و بازیکن‌های ما با کیفیت یکسان، الان قیمت پایین‌تری در بازار جهانی می‌توانند داشته باشند (با این فرض که در نهایت «ریال» هست که برای باشگاه مهم است و نه دلار). بنابراین صنعت تولید بازیکن قطعا ضعیف‌تر نخواهد شد و با احتمال خیلی خوبی قوی‌تر خواهد شد. احتمالا در فصل نقل و انتقالات بعدی صادرات بازیکن افزایش محسوسی خواهد داشت. این داستان را می‌توان به همین سادگی به بسیاری از کالاهای تجاری بسط داد.
پاورقی:
۱- محمد مروتی، تولید داخلی و نرخ ارز، دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱
 

Similar threads

بالا