پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست

نیوشاک

عضو جدید



کمپوست چیست ؟

کمپوست کردن به عملیات تجزیه و تخریب مواد الی و یا اجزا غیر قابل مصرف گیاهان مانند ساقه گندم و جو – تفاله نیشکر و یا برگ های ریخته شده از درختان و یا زباله های شهری توسط باکتری ها به گونه ای که دوباره تبدیل به هوموس و خاکدانه و سایر مواد قابل جذب برای گیاهان شوند گویند .
به طور کلی تمامی ضایعات بخش کشاورزی مانند کود های دامی – قسمت غیر قابل مصرف گیاهان مانند کاه و کلش پوسته میوه ها و باقیمانده کارخانه جات صنایع غذایی مانند صنایع رب سازی کنسرو سازی – تولید نوشابه های غیر الکلی کارخانه های نیشکر و روغن کشی ها دارای این قابلیت هستند که طی فرایندی دوباره وارد چرخه تولید کشاورزی شوند و الا در صورت عدم بازگشت به بستر زمین قابل کشت آن زمین پس از چند سال از مواد غذایی فقیر شده و آن حاصل خیزی قبل را از دست می دهند
در کشاورزی پایدار وارد کردن این مواد بطور مستقیم دارای اشکالات زیادی می باشد که در درجه اول عدم تجزیه سریع و پس از آن کربن نیزه شدن زمین ( یعنی بهم خوردن نسبت های بین کربن و نیتروژن ) می باشد .دانشمندان و محققان خاک شناسی برای رفع این مورد دست به کار بازسازی روند طبیعی تجزیه این مواد زده و به این کار عملیات کمپوست شدن گویند .




 
آخرین ویرایش:

نیوشاک

عضو جدید



روشهای کمپوست سازی
· روش هوازی (با حضور اکسیژن )
· روش غیر هوازی ( بدون وجود اکسیژن )
در فرایند تجزیه و تخریب مواد الی عنصر اکسیژن یک بخش اساسی می باشد بدین گونه که در روش هوازی با استفاده از اکسیژن موجود در هوا طی مدت فرایند موادی تولیدی شامل CO2 –NH3 و آب حرارت و مواد باقی مانده که معروف به کمپوست می باشد و در روش غیر هوازی در غیاب اکسیژن هوا غیر از مواد کمپوست شده CH4- CO2 – NH3 به همراه مقادیر کمی از سایر گازها و اسید های الی بر جای می ماند . که در روش فوق بیشتر در مصارف تولید انرژی از زباله شهری و یا کود های دامی استفاده می گردد .









 
آخرین ویرایش:

نیوشاک

عضو جدید
فرایند کمپوست
در مرحله اول کمپوست شدن مواد با تکثیر و رشد سریع باکتریهای مزوفیل ( دسته ای از باکتریهای تجزیه گر مفید ) که در دمای بین 25 تا 45 درجه سانتیگراد شروع به فعالیت کرده و دما را افزایش می دهند .
مرحله دوم با افزایش دمای بستر باکتری های مزوفیل دیگر شرایط مناسبی برای زندگی نداشته و بشدت کاهش پیدا می کنند و در این هنگام باکتریهای گرما دوست ترموفیل شروع به فعالیت کرده و شروع به تجزیه مواد داخل بستر می کنند دمای مناسب فعالیت اینگونه باکتریها بین 50 تا 65 درجه سانتی گراد است که در این هنگام عوامل بیماری زا و بذرها شروع به از بین رفتن می کند در این بین اوج دمای بستر تا به 75 درجه هم می رسد که پس از مدت یک الی دو روز بسته به فصل سال و شرایط دما کاهش یافته و به مرز 40 درجه برمی گردد که دوباره باکتری های مزوفیل شروع به فعالیت کرده تا اینکه مواد غذایی برایشان کاهش یافته و دما هم به حدود 25 درجه برسد ( با توجه به دمای محیط متغیر است ) . در طی فرایند کمپوست شدن میکرو ارگانیسم های عمده دیگری که مسئولیت تخریب و تجزیه مواد الی را بر عهده دارند عبارت از قارچها -اکتینومیست ها -پروتوزوئرها و جلبک ها که به همراه باکتری ها عملیات کمپوست کردن را برعهده دارند .
در طی مدت زمان فعالیت باکتری های دو گانه هوای بستر بشدت کاهش یافته و در این بین بخشی از بستردر حال کمپوست بصورت غیر هوازی شروع به فعالیت کرده که این کار باعث ایجاد بوی نا مطبوع کرده که بوی حاصله همان بوی گاز متان می باشد . برای جلو گیری از ایجاد تجزیه غیر هوازی باید بستر را هر چند روز یک بار زیر رو کرد تا بستر بصورت یک نواخت توسط باکتری های هوازی مورد تجزیه قرار بگیرد .
در بحث کمپوست کردن بستر برای تهیه ورمی کمپوست یکی از نیازهای اصلی رطوبت است که شرایط را برای زیست باکتریها مهیا می کند که در طول فرایند باید به بستر اضافه شود .
 
آخرین ویرایش:

نیوشاک

عضو جدید
طریقه کمپوست کردن بستر اولیه
در تولید ورمی کمپوست چه به جهت تولید ورم و یا تولید کود باید به روش زیر عمل کرد تا بهترین نتیجه را گرفت
اول باید مواد اولیه را بصورت قطعات کمتر از 5 سانتی متر خورد کرد تا سرعت تجزیه افزایش یابد اینکار هم برای کمپوست شدن ضروری است و هم برای برای خوراک ورم ها ( کود های دامی در صورتی که نرم نباشند باید خورد گرددند).
دوم اینکه باید مواد را بصورت پشته های طولی به ابعاد عرض یک متر ارتفاع یک متر ایجاد کرد با افشانه کردن آب به پشته بحدی که اب از آن خارج شود . این عمل را باید سه روز اول پشته زنی انجام داد .پس از سه روز از زمان شروع آب دهی درون پشته حرارت افزایش یافته و باکتری های مزوفیل شروع به فعالیت می کنند در اینجا باید به مدت دو روز از اب دهی خوداری کرد تا دمای بستر به حد 60 درجه برسد . پس از آن یک بار دیگر به بستر آب رساند و از ابتدا شروع به زیر رو کردن پشته نمود . با اینکار هم هوا جدید وارد بستر شده و هم عمل کمپوست شدن بصورت یک دست انجام می گیرد .پس از پایان زیر رو کردن بستر ها یک بار دیگر اقدام به آب دهی آن کرده و بستر را برای مدت 5 روز به حال خود رها می کنیم . دو باره بستر را آب دهی کرده و یک بار دیگر کار برگرداندن پشته را تکرار می کنیم در این موقع دمای مرکز بستر به حدی است که بخار از آن بلند می شود و بعد از یک روز تمام رطوبت بستر از آن خارج می شود پس باید آب دهی را ادامه دا د ولی نه به اندازه ای که آب مواد داخل بستر را شسته و از آن خارج کند .
عمل آوری اولیه برای کمپوست کردن بسته به فصول سال بین 15 تا 30 روز زمان می برد .
 
آخرین ویرایش:

نیوشاک

عضو جدید
نشانه های ظاهر بستر آماده
اولین نشانه آماده بودن بستر این است که دما داخلی به حد 35 درجه سانتی گراد برسد در صورتی که دما از این حد بالا تر باشد هنوز باکتری ها فعالیت خود را به پایان نرسانده اند که خود دارای دو ایراد اساسی می باشد اول اینکه با ایجاد دمای بیش از حد بخصوص در فصل تابستان شرایط برای زیست کرم نا مساعد شده و باعث عدم تمایل برای تولید مثل می گردد و و دوم اینکه در طی مدت فعالیت باکتری ها اکسیژن بستر بشدت کاسته شده و شرایط برای زندگی کرم ها نامساعد شده و باعث تلفات کرمهای ضعیف می گردد . پس بهتر است قبل از استفاده از مواد کمپوست شده ابتدا از دمای مناسب آن اطمینان بعمل آوریم .
نشانه دوم اینکه از بستر مورد نظر بوی مطبوع خاک به مشام می رسد .این بو حاصل فعالیت اکتینومیستها بوده که پس از دوره دوم ظهور باکتری های مزوفیل شروع به فعالیت کرده و وظیفه آنها تجزیه و تخریب ترکیبات سلولزی بخصوص لینگین چوب می باشند .
و در انتها حضور قابل دید قارچ های کوچک در بخش های مرطوب کمپوست آخرین نشانه از آماده شده محصول برای استفاده دارد .
مواد تولید شده بصورت کمپوست ( یا بعبارتی نیمه کمپوست ) آماده برای تولید ورمی کمپوست می باشد و در صورت تزریق ورم کیفیت محصول خروجی افزایش یافته و دوره برداشت آن کاهش و دیگر اینکه بستر از عوامل انگلی مانند کرم مگس خورطوم دار خالی شده و محیطی مطبوع برای کرم محیا می شود .
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
نظرتون راجع به محصول جانبی چای کمپوست (Tea compost) چیست؟
 

نیوشاک

عضو جدید
نظرتون راجع به محصول جانبی چای کمپوست (Tea compost) چیست؟
تی کمپوست و یا همان چای کمپوست از فراورده های ورمی کمپوست بوده .
روش مصرف آن از طریق افشانه بر روی برگ و گیاه - یا کشت آبی ( هیدروپونیک) و همچنین بروش آبیاری می باشد .
معمولا تولید کنندگان ورمی کمپوست از محل باقی مانده سرند کرده ورمی کمپوست اقدام به تولید تی کمپوست می کنند .باید توجه داشت در روند تولید ورمی کمپوست و بازار فروش آن زمانهایی است که برای کود بصورت فله گرانوله مشتری نیست و محصول تولید شده آماده عرضه به بازار می باشد پس به جهت بازار یابی می توان از کود مایع استفاده کرد
.



واما مزایای تی کمپوست
دارای ویتامین ب 12 و باکتری هایی که وظیفه تولید این ویتامین را بر عهده دارند
وجود باکتریهای تثبیت کننده ازت در خاک
سرشار از اسید آمینه های مورد نیاز گیاهان
سهولت مصرف برای همه
قابلیت مصرف در تمامی دوره های کشت
دارا بودن تمامی مشخصه های ورمی کمپوست
آفت کش بودن برای لارو شته
سهولت در تولید از ضایعات ورمی کمپوست


 
آخرین ویرایش:

islamboy

عضو جدید
سلام دوستان....طرفاي ما يه تعاوني باز شده كه كرمهاي خاكي ميده به مدت دوماه نگه داري ميشن توي خاك بعد دوما اون خاكي كه توش هستن رو به اندازه ي يه جعبه تبديل به كود ميكنه....تغذيشم هر 15 روز يه گوجه فرنگي هستش...اين كرمه همون قرمز كاليفرنيايي هستش؟؟؟؟
 

نیوشاک

عضو جدید
سلام دوستان....طرفاي ما يه تعاوني باز شده كه كرمهاي خاكي ميده به مدت دوماه نگه داري ميشن توي خاك بعد دوما اون خاكي كه توش هستن رو به اندازه ي يه جعبه تبديل به كود ميكنه....تغذيشم هر 15 روز يه گوجه فرنگي هستش...اين كرمه همون قرمز كاليفرنيايي هستش؟؟؟؟
اول اینکه سیستم سبدی توانایی تولید حجم بالای ورمی کمپوست را ندارد و دوم کرم گونه کالیفرنیایی به دلیل تولیدکندگان خاص خود مقدار خیلی کمی از آن وارد چرخه تولیدی سبدی شده ( هر گردی گردو نیست ) و سومی که از همه مهمتر است اینکه هر یک کیلو گرم کرم روزانه بین 600 تا 800 گرم غذا مصرف می کند پس اینکه هر 15 روز یک گوجه فرنگی بخورد ....... از اون حرفهای جالب است بهترین سیستم تولید در ایران همان سیستم سنتی هندی یا پشته می باشد

 

islamboy

عضو جدید
از توضيح مفصلي كه دادين بسيار ممنونم.....اما اينكه اينجا گفتن هر 15 روز يه گوجه گنديده بذاري كافيه...عين حقيقته.... ضمنا شركتي كه اين خدمات رو ارائه ميده بعد از دو ماه كرم ها و كودهاي توليد شده رو با بيست درصد پول بيشتر ازتون ميخره.....من احتمال ميدم تغذيه ضعيفش واسه اينه كه تعدادش خيلي زياد نشه....واسه شركت كود مهمتره.....موافق هستيد؟
 

نیوشاک

عضو جدید
از توضيح مفصلي كه دادين بسيار ممنونم.....اما اينكه اينجا گفتن هر 15 روز يه گوجه گنديده بذاري كافيه...عين حقيقته.... ضمنا شركتي كه اين خدمات رو ارائه ميده بعد از دو ماه كرم ها و كودهاي توليد شده رو با بيست درصد پول بيشتر ازتون ميخره.....من احتمال ميدم تغذيه ضعيفش واسه اينه كه تعدادش خيلي زياد نشه....واسه شركت كود مهمتره.....موافق هستيد؟

چه عرض کنم والله .....
ببینید با سیستم مورد نظر شما کاملا آشنایی دارم فقط بگویم که از دید موسسه کود تولید شده فاقد کیفیت می باشد چون
رعایت نسبت کرم به کود
رعایت مدت زمانی تولید
رعایت بستر سازی اولیه
و از همه مهمتر عدم گواهی نژادی کرم های کارگر بدلید هیربید بودن آنها
دلیل اصلی می باشد
و فراموش نکنید که همان شرکت بظاهر معروف دارای چندین پرونده حقوقی می باشد
اگر بعد از دو ماه با 20 درصد سود می خرد چرا خودش تولید نمی کند و سود بیشتری نمی برد ( سیستم گلد کوئیست بازی ) ؟

 

amirnajjar

عضو جدید
سلام. ببخشید مقاله یا کتاب فارسی برای آموزش ساخت و پیاده سازی کمپوست ورمی دارید؟ ممنون
 

نیوشاک

عضو جدید
سلام. ببخشید مقاله یا کتاب فارسی برای آموزش ساخت و پیاده سازی کمپوست ورمی دارید؟ ممنون
اگر مطالب این تاپیک را دنبال کنید کم کم نحوه تولید ورمی کمپوست را فرا می گیرید البته در ساختمان مرکزی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کلاسهای آموزش ورمی کمپوست به صورت عملی و سیستماتیک برگزار می کنیم و اگر در شهرستان های دیگر هستید بگویید تا در کلاسهای استانی شرکت کنید

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه

سالهاست که کشاورزان از کودهاي شيميايي براي حاصل خيزي خاک استفاده مي کنند.با اينکه اين کودها اثرات موقتي در حاصل خيزي خاک و افزايش ميزان محصول دارند، اما نبايد از اثرات زيانبار آنها بر خاک و محيط زيست غافل شد.استفاده ي بي رويه از کودهاي شيميايي به عنوان تنها عامل باروري خاک، نه تنها به بهبود کيفيت خاکي کمکي نمي کند، بلکه عامل تسريع کننده در فرسايش خاک است.
کودهاي شيميايي تعادل PH خاک را بر هم مي زنند و آن را اسيدي يا خنثي مي کنند.تغييرات PH به طور مستقيم بر فعاليت ميکروارگانيسم هاي خاک اثر مي گذارد.اين ميکروارگانيسم ها به آنزيم هايي جهت فعاليت نياز دارند.اين آنزيم ها فقط در PH خاصي فعال هستند.تغييرات در PH واکنش آنزيمي را کند مي کند.ميکروارگانيسم ها در اين حالت يا غيرفعال شده و يا مي ميرند.
مشکل ديگر، انحلال اين مواد در آب و نفوذ به آب هاي زيرزميني است.نيترات ها و نيتريت ها که در اين کودها استفاده مي شوند، در صورت راه يافتن به آب هاي زيرزميني و مصرف اين آبها براي آشاميدن سبب بيماري هايي در کودکان و سقط جنين در زنان باردار مي شوند.
اکنون وقت آن رسيده است که کشاورزان به فکر جايگزيني براي کودهاي شيميايي باشند.يکي از بهترين گزينه ها استفاده از کرم خاکي به عنوان کودساز در مزارع است.کرم هاي خاکي ميليون ها سال به عنوان کودساز به طبيعت و کشاورزي خدمت کرده اند. نگارنده در اين مقاله سعي دارد به کاربرد کرم خاکي در کشاورزي بپردازد.
نقش کرم خاکي در حاصلخيزي خاک

چارلز داروين در کتاب تشکيل خاک کشاورزي درنتيجه فعاليت کرم خاکي مي نويسد:«کرم خاکي نقش بسيار مهمي درتاريخ جهان داشته است.در تمام کشورهاي با آب و هواي مرطوب تعداد آن فوق العاده زياد است و در مقايسه با اندازه اش، داراي نيروي ماهيچه اي عظيمي است.در بسياري از نواحي کشور انگلستان هر ساله جرمي برابر با ده تن از خاک از بدن کرم هاي خاکي عبور مي کند و به سطح زمين مي آيد.بنابراين، در مدت چند سال تمام خاک کشاورزي سطحي از بدن آنها عبور مي کند، در نيتجه اين عمل ذرات خاک که خاک سطحي را تشکيل مي دهند، در شرايطي قرار مي گيرند که براي تجزيه و فروپاشي آنها بسيار مناسب است. گاوآهن يکي از قديمي ترين و بهترين اختراعات بشر است اما زمان زيادي قبل از آنکه گاوآهن اختراع شود، کرم خاکي زمين را به طور مرتب شخم مي زده است و هنوز هم به اين کار ادامه مي دهد.اين که جاندار ديگري وجود داشته باشد که به اندازه ي اين موجود در تاريخ بشر نقش داشته باشد، محل ترديد است.»
امروزه هم با تحقيقاتي که متخصصان علم کشاورزي انجام داده اند، نظر داروين تا اندازه اي زيادي تاييد شده است.اکنون ثابت شده است که فراواني کرم خاکي در خاک شاخصي براي سنجش سلامت خاک و ميزان مواد آلي در آن است.اهميت اين موجود کوچک و به ظاهر کم اهميت تا بدانجاست که يک دانشمند و بوم شناس فرانسوي درباره ي آن مي نويسد:«کرم خاکي نه تنها براي کشاورزي ضروري است، بلکه مي توان آن را پايه ي هر تمدني دانست.»
کرم خاکي با نفوذ در خاک و ايجاد کانال باعث زهکشي، تهويه مناسب در خاک و تسهيل در رشد ريشه مي شود.در زيست بوم هاي جنگلي کرم خاکي و به ويژه گونه هايي مانند L.terrestris که از زباله تغذيه مي کنند، مي توانند تمام پسماندهاي گياهي روي سطح خاک را در يک دوره چند هفته اي يا در چند ماه مصرف کنند و در مقابل خاک را از مواد آلي غني کنند.
استفاده از کرم خاکي در مناطقي که از نعمت اين مخلوق خارق العاده محروم بوده اند، نتايج جالبي در بر داشته است.در علفزارهاي نيوزيلند باروري و کيفيت خاک بهبود قابل توجهي داشته است.همين نتايج در هلند، آمريکا و ايرلند به دست آمده است.
کرم خاکي همه چيز خوار است و هر چه در مسير حرکتش قرار بگيرد مي بلعد.پس از بلعيدن مواد آلي و خاک اين مواد در درون معده کرم خاکي با استفاده از شن و ديگر ذرات معدني آسياب مي شوند.مخلوط شدن اين مواد با ماده هضم کننده شيميايي و باکتري هايي که آنها را متلاشي مي کنند، منجر به ايجاد عناصري مي شوند که گياهان به راحتي آنها را جذب مي کنند.موادي که هضم نشده باقي مي مانند از مخرج کرم خارج مي شوند.به اين مواد که غني از مواد آلي و عناصر مورد نياز گياه است casting مي گويند.اين مواد که به خاطر اضافه شدن مدوام کربنات آهک از سه غده مولد کربنات آهک خنثي باقي مي مانند و قبل از هضم به خوبي آسياب مي شوند، از کودهاي فسفات موجود هفت برابر غني تر و از کودهاي ازت پنج برابر غني ترند casting در متعادل نگه داشتن PH خاک نقش مهمي دارد و از اسيدي شدن بيش از حد خاک و يا قليايي شدن آن جلوگيري مي کند.گفته مي شود کرم خاکي روزانه به اندازه وزن خود casting توليد مي کند.
روش هاي افزايش جمعيت کرم خاکي در مزرعه

روش هاي زيادي براي افزايش تعداد کرم خاکي در مزرعه وجود دارد.يک روش اين است که تکه هايي از خاک که تعداد کرم خاکي در آنها بيشتر است را انتخاب کرده و به قسمت هايي که تعداد کمتر است و يا کرم خاکي در آنها يافت نشده است، منتقل کنيم.
روش ديگر ايجاد جايگاه هايي در مزرعه مخصوص پرورش و نگه داري از کرم خاکي است.مي توان کرمها را از اين جايگاه ها به درون مزرعه منتقل کند.
بايد توجه داشت که استفاده بي رويه از آفت کش ها و کودهاي شيميايي باعث کاهش جمعيت کرم خاکي مي شود.استفاده درست و منطقي از کودهاي شيميايي به همراه بهره گيري مناسب از اين موجود مفيد، حاصلخيزي خاک را افزايش داده و از اثرات مضر کودهاي شيميايي بر محيط زيست مي کاهد.
نتيجه

اينک وقت آن رسيده است که در روش هاي متداول توليد محصولات کشاورزي تجديد نظر شود.کرم خاکي نه تنها جايگزيني مناسب براي کودهاي شيميايي است، بلکه بسياري از عوارض جانبي ناشي از مصرف بي رويه آن را اصلاح مي کند.خوب است که با نگاهي به آينده در حفظ خاک و ديگر منابع خداداي کوشا باشيم.​
 

safoo_55

عضو جدید
با سلام و تشکر از ارائه مطالب مفیدتان.به تازگی توسط یکی از دوستان با شرکتی آشنا شدم که به روش سبد ورمی کمپوست تهیه میکنند.هر سبد 24000 تومان به فروش میرود و بعد از 2 ماه از شما30000 توهان میخرنددر این مدت باید کرمها دو یا 3 بار غذا داده شوند یعنی هر 20 روز یکبار.سوالی که از شما داشتم این است که تا چه حد این شرکتها قابل اعتماد هستندوکسی مثل بنده که اصلا در این زمینه تجربه و تخصصی ندارم بهتر است چگونه وارد این فعالیت شوم.البته یک دوره آموزشی هم مربوط به سازمان تحقیق و توسعه دانشگاه تهران ثبت نام کرده ام البته نمیدانم تا چه حد مفید خواهد بود.وارد شدن به این فعالیت تا چه حد ریسک پذیر است؟
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر از ارائه مطالب مفیدتان.به تازگی توسط یکی از دوستان با شرکتی آشنا شدم که به روش سبد ورمی کمپوست تهیه میکنند.هر سبد 24000 تومان به فروش میرود و بعد از 2 ماه از شما30000 توهان میخرنددر این مدت باید کرمها دو یا 3 بار غذا داده شوند یعنی هر 20 روز یکبار.سوالی که از شما داشتم این است که تا چه حد این شرکتها قابل اعتماد هستندوکسی مثل بنده که اصلا در این زمینه تجربه و تخصصی ندارم بهتر است چگونه وارد این فعالیت شوم.البته یک دوره آموزشی هم مربوط به سازمان تحقیق و توسعه دانشگاه تهران ثبت نام کرده ام البته نمیدانم تا چه حد مفید خواهد بود.وارد شدن به این فعالیت تا چه حد ریسک پذیر است؟
مفید بودنش که شکی نیست...
منتهی باید ببینید چقدر درخوردتون میبینید که در این کار موفقید....
 

abs300

عضو جدید
با سلام اگر بخواهيم توليد خانگي را شروع كنيم ايا جاي خاصي براي عرضه كالا در سطح كم ميشناسيد براي تهيه كرم خوب بايد به كجا مراجعه كرد و ايا توليد در سطح خانگي درامدزا هست ؟
 

نیوشاک

عضو جدید
با سلام اگر بخواهيم توليد خانگي را شروع كنيم ايا جاي خاصي براي عرضه كالا در سطح كم ميشناسيد براي تهيه كرم خوب بايد به كجا مراجعه كرد و ايا توليد در سطح خانگي درامدزا هست ؟


ببینید یک کشاورز می تواند با یک گاو شیر ده هم کسب درامد کند اما یک گاو برای تامین تمام نیازهای زندگی وی کافی است ؟
درمورد تولید خانگی
اول شما بگویید امکانات شما در منزل چه مقدار است تا به شما بگوییم آیا این کار شدنی است ( کسب درامد ) یا فقط درگیر یک کار بدون منفعت می شوید .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یه سری مطالب براتون میزارم در زمینه تولید خانگی پرورش کرم خاکی ورمی کمپوست

من یه سری مطالب براتون میزارم در زمینه تولید خانگی پرورش کرم خاکی ورمی کمپوست

شروع تولید ورمی کمپوست در منزل بسیار راحت می باشد. برای شروع کار متناسب با نوع منزل مسکونی و امکانات و فضای فیزیکی ان روشهای ساده وجود دارد.

در هر حال مراحل زیر برای شروع کار با یک جعبه به شرح زیر انجام می شود :

- یک عدد جعبه پلاستیکی به ابعاد ۴۰*۶۰*۳۰ و یا جعبه از جنس یونولیت(جا یخی) تهیه نمود و پائین جعبه را به منظور خروج شیرابه به قطر یک سانیمتر با دلر برقی سوراخ نمائید. شیلنگی نیز همانند آنچه در شکل می بینید داخل سوراخ نمود تا شیرابه به راحتی از جعبه خارج شود و در داخل ظرفی که در زیر آن می گذاریم بریزد.



- مقدار ۲۰ کیلو گرم( یک کیسه) کود گاوی نیمه پوسیده از گلفروشی ها تهیه نموده و در داخل جعبه بریزید.

- به منظور شستشوی کود(به منظور خروج اوره آن و کاهش پ هاش) جعبه را دو بار با آب پر نموده و بگذاری آب آن خارج شود.

- مقدار ۵۰۰ عدد کرم خاکی از گونه ایزینیا فوئیتیدا را که با بستر قبلی مخلوط می باشد داخل جعبه و در داخل توده قرار دهید.



- آبپاشی منظم روزانه یکبار به میزان یک لیتر در هر روز( ترجیحا به صورت مه پاش) را فراموش نکنید.

- بعد از یکماه بیش از ۳۰ درصد حجم کود گاوی شما تبدیل به ورمی کمپوست گردیده و کرم ها نیز به طور کامل استقرار یافته اند. اکنون شما می توانید به آنها ضایعات تره باری و یا پسماند خانگی بدهید.

- سعی شود زباله ها بیش از نیاز کرم ها نباشد. چرا که باعث کپک زدن و یا ترشیدن مواد غذایی گردیده و علاوه بر بوی نامطبوع باعث جمع شدن سایر حشرات در اطراف جعبه می گردد که مخل آسایش شما می گردد.

- کرم ها انواع مواد زاید بجز گوشت و مواد پروتئینی - سنگ - پلاستیک و شیشه سایر مواد را به راحتی می خورند.

- البته برخی از خوردنی ها را نیز علاقه کمتری داشته و به برخی از مواد از جمله پوست خربزه و هندوانهُ پوست موز علاقه وافری دارند.

- پوست مرکبات یا استفاده نگردد و یا کم استفاده شود زیر علاوه بر اینکه استفاده زیاد آن محیط زیست کرم ها را اسیدی می نماید باعث ترش شدن وجذب حشرات می شود.

- غذاهای داده شده به کرم ها می بایست خرد گردیده و در روی بستر پخش شود و یا در صورت عدم خرد کردن آنها موارد را در روی بستر پهن نمائید.



- در صورت امکان روی جعبه را با هدف جلوگیری از ورود نور به روی بستر با پارچه مشکی رنگ بپوشانید تا کرم ها در زیر پارچه با آرامش حرکت کنند.

- پارچه را نیز مرتب خیس نمائید تا کرم ها در زیر آن رطوبت لازم جهت تنفس و فعالیت را داشته باشند.

- بعد از گذشت سه ماه تمام مواد داخل جعبه به ورمی کمپوست تبدیل گردیده و شما باید ۲ کار را انجام دهید. ۱- کرم ها را جدا کرده و جعبه جدید درست کنید و کرم های

داخل جعبه قبلی را به حداقل ۳ جعبه با همان مشخصات افزایش دهید. ۲- جعبه فاقد مواد غذایی برای کرم ها می باشد و محیط مناسبی برای ادامه زندگی آنها نیست.

لذا بایستی مرتبا به آنها غذا بدهید. در غیر اینصورت رشد و تکثیر آنها کاهش یافته کرم ها لاغر و کوچک می شوند و حتی تعداد آنها کاهش می یابد.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
به منظور آشنایی علاقه مندان پرورش و تولید ورمی کمپوست، جدولی توسط اینجانب طراحی گردیده که وضعیت تولید کرم های خاکی را در طول سال نشان می دهد. این جدول در شرایط مطلوب پیش بینی شده است. یعنی اگر هدف تکثیر کرم باد این جدول محقق خواهد شد زیرا در تولید تجاری ورمی کمپوست میزان تلفات کرم در هر مرحله برداشت زیاد بوده و رقم سالانه این جدول محقق نمی شود. لازم به ذکر است چنانچه کلیه شرایط پرورش مناسب باشد تولید از این هم بیشتر خواهد بود. همانطور که در جدول مشاهده می شود تکثیر کرم حالت تصاعدی داشته و در ماه های آخر سال به حداکثر تولید می رسند. به طور خلاصه تولید کرم در هر سه ماه ۵/۵ برابر و در طول سال ۱۰۰۰ برابر خواهد بود.
جدول برآورد تعداد کرم تولیدی ماهیانه و سالیانه با توجه به شرایط ایده آلطراحی نرم افزار: سیدمحمد حسینی مقدم
تعداد کرم بالغ جهت برآورد تکثیر به تفکیک ماه و هفته های هر ماه: ۱ عدد
ماههفتهکرم بالغ کوکون نوزاد جمع
ماه اولاول1102
دوم1203
سوم1304
چهارم1315
ماه دوماول1326
دوم1337
سوم1348
چهارم1359
ماه سوماول13610
دوم13711
سوم13812
چهارم13913
ماه چهارماول241016
دوم361120
سوم491225
چهارم5121431
ماه پنجماول6151738
دوم7182146
سوم8212655
چهارم9243265
ماه ششماول10273976
دوم11304788
سوم123356101
چهارم143766117
ماه هفتماول174377137
دوم215289162
سوم2664103193
چهارم3279120231
ماه هشتماول3997141277
دوم47118167332
سوم56142199397
چهارم66169238473
ماه نهماول77199285561
دوم89232341662
سوم103269407779
چهارم120312484916
ماه دهماول1413645731,078
دوم1674286761,271
سوم1995077961,502
چهارم2386049371,779
ماه یازدهماول2857221,1042,111
دوم3418641,3032,508
سوم4071,0331,5412,981
چهارم4841,2321,8263,542
ماه دوازدهماول5731,4642,1674,204
دوم6761,7332,5744,983
سوم7962,0453,0585,899
چهارم9372,4093,6316,977
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خصوصیات کرم خاکی:

به دلائل زيادي كرم ها براي خاك و زمين مفيد هستند. سوراخ هاي آنها ، كانالها يي را در خاك ايجاد مي كند و ايجاد منفذ هايي در خاك مي كند كه باعث مي شود كه آب در اعماق بيشتري در خاك جاري شود. همانند زهكشي پس از بارانهاي سنگين به كنترل فرسايش بسيار كمك مي كند. كرم ها به گياهان براي رشد بهتر كمك مي كند. ريشه گياهان احتياج به تنفس اكسيژن دارند و سوراخ كرمها راههايي را براي عبور هوا بين ريشه در خاك ايجاد مي كند. ما به اين عمل، عمل هوازي مي گوييم.

كرمها توسط تونل هاي عميق، لايه هاي زيرين خاك را به سطح آورده و آنرا كه حاوي مواد آلي بيشتري است ، با خاك سطحي مخلوط مي كند. ترشح لزج مانند كرمهاي خاكي حاوي نيتروژن است كه تغذيه مفيد براي خاك محسوب مي شود. اين مواد لزج و چسبناك به نگه داري ذرات خاك كمك مي كند كه توده خاك را تشكيل مي دهند. توده خاكهاي كنار هم و به هم چسبيده اجازه مي دهند تا هوا در بين فضاها و منافذ به راحتي عبور كند.
يك راه براي تشخيص و تقسيم بندي جانوران ، بوسيله دماي بدنشان مي باشد. پرندگان و پستانداران از نژاد خونگرمي هستند زيرا دماي بدنشان گرماي طبيعي و ثابتي دارد. هرگونه از جانوران داراي دماي خاصي هستند. جانوران از نژاد خونسرد داراي دماي بدن متغيري هستند كه بستگي به هواي اطراف ، خاك و آب دارد. ماهيها و خزنده ها از نوع نژاد خونسرد هستند.
كرمها تغذيه بسيار خوبي براي ساير جانوران مي باشند زيرا كرمها داراي درصد بالايي از پروتئين هستند. همانند انسانها، جانوران نيز براي زنده ماندن نياز به تغذيه و خوردن مواد پروتئيني دارند. يك كرم چاق و آبدار براي يك پرنده مانند يك استيك بزرگ و خوشمزه يراي انسانها است.
كرمهاي خاكي اجزاي مهمي در تغذيه ديگر جانوران هستند. آنها به عنوان غذايي براي ساير جانوران استفاده مي شوند. براي مثال تونل موش كور درون خاك براي يافتن كرم خاكي. موش كور كرم خاكي را شكار كرده و آن را در جايي براي مصرف بعد خود ذخيره مي كند. براي جلوگيري از فرار كرمها ، سه يا پنج تا از بندهاي جلويي آنها را با دندان مي كند.
يافته هاي ثبت شده علمي در مورد اينكه آيا كرم خاكي قسمتي از رژيم غذايي جانوران مي باشد يا نه به نظر مي رسد گمراه كننده هستند. براي فهميدن اينكه جانوران چه چيزهايي را مي خورند ، زيست شناسان محتويات درون شكم و فضولات آنها را جستجو كردند. به دليل اينكه كرمها دراي بدني نرم و بدون استخوان در نتيجه بقاياي زيادي از آنها در فضولات براي انجام آزمايشات باقي نمي ماند. تحت آزمايشات دقيق نمونه ها در زير ميكروسكوب ، ممكن است خاركهاي كرم ديده شوند. زيرا خاركها از جنسي چرم مانند و پايدار تشكيل شده اند كه قابل هضم نمي باشند. ( پوست حشرات نيز از همين جنس مي باشند) بيولوژيست ها اگر در فكر يافتن اينگونه خاركها درون شكم جانوران نمي افتادند، مسلماً نمي توانستند بفهمند جانوران واقعاً چه چيزهايي را تغذيه مي كنند.
پرنده اي كه كرم هاي خاكي را تغذيه مي كنند، خروس جنگي مي باشد. نوزاد اين پرنده فقط كرمهاي خاكي را مي خورند. وقتي زمين يخ زده و سخت مي شود ، پرندگان جوان چيزي براي خوردن پيدا نمي كنند. در آب و هواي شمالي كه اين گونه پرندگان زندگي مي كنند ، در زمستان زمين سخت عميقاً يخ مي زند. بعضي كرمهاي خاكي قبل از سخت شدن و يخ زدن زمين با استفاده از تونل هاي خود به عمق تونل رفته و بدين وسيله خود را از مرگ نجات مي دهند. در طول اين زمستان بسيار سرد، جمعيت اينگونه پرندگان به طور مشخصي كاهش مي يابد زيرا پرندگان جوان قبل از رسيدن به سن بلوغ از بين مي روند.
كرم از برگ تغذيه مي كند. ماهي كرم را مي خورد. پرندگان از ماهي تغذيه مي كنند. گربه پرنده را مي خورد. اين توالي كه هر موجودي از چيزي تغذيه مي كند را سلسله زنجير غذايي ناميده مي شود. با اين مشاهدات بيولوژيست ها اين رابطه ها را دريافتند. اغلب آنها براي درك بهتر اين رابطه ها و ترتيب درست آنها از نمودار ها استفاده مي كردند. با استفاده از كسب اطلاعات درباره زنجيره ي غذايي جانوران ، دانشمندان توانستند پي ببرند كه جانوران چگونه تحت تاثير آلودگي قرار مي گيرند و يا چه عواملي باعث آلودگي آبها مي شوند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتخاب گونه مناسب کرم خاکی برای ورمی کمپوست:

بطور کلی گونه های مختلفی از این کرمها یافت می گردند که بسته به موضوع کار و هدف ، گونه انتخابی متفاوت خواهد بود . این اهداف می تواند شامل موارد ذیل باشد :

-۱ افزایش حاصلخیزی و بهبود ساختمان و مدیریت خاک

-۲ افزایش محصول

-۳ تولید مکمل غذایی جهت دام و آبزیان که برای هر یک از این فعالیتها یک گونه مناسبتر از سایر گونه ها خواهد بود . بطور مثال به منظور مدیریت و بهبود ساختمان خاک مورد استفاده قرار
Lampite maurittii گونه می گیرد.

مناسبترین گونه برای تولید ورمی کمپوست ، گونه Eisenia foetida بوده که برنگ قهوه ای مایل به قرمز و کوچکتر از کرمهای خاکی معمولی می باشد .
این کرم دارای دو جنس نر و ماده بوده که کرمهای ماده درمحل حلقه جنسی وسط بدن خود و پس از جفت گیری ،تخم یا کوکون را تشکیل می دهند .
کوکونها به رنگ زرد کهربایی و در داخل آن حدود ۷ نوزاد لارو وجود دارد .
بنابر این افزایش تعداد کرمها در هر نسل بصورت تصاعد نسبتاً هندسی خواهد بود .
وزن هر کرم بالغ ۰٫۳ تا ۰٫۷ گرم و در هر کیلو گرم حدود ۱۰۰۰تا۲۰۰۰ نخ کرم وجود دارد.
یک نسل این کرم ( از تخم تا تخم ) در درجه حرارت ۲۵ درجه سانتی گراد حدود سه ماه بوده و عمر کرمها بین ۱ تا ۲ سال متغییر می باشد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرم های تولید کننده ورمی کمپوست:

امروزه استفاده از کرم خاکی در صنایع مختلف مورد توجه بیشتر کشورهای پیشرفته مثل، آمریکا، کانادا و اروپا قرار گرفته و مردم برخی از شهرها با داشتن یک راکتور کوچک خانگی علاوه بر

کنترل پسماند خود، کود مورد نیاز خانه خود را تامین می‌نمایند. در حال حاضر در کشور ما و در شهر شیراز روزانه نزدیک به ۵۰ تن ضایعات گیاهی سطح شهر توسط شرکت بهسامان و سازمان

بازیافت شهرداری از مبدا جدا سازی شده و در منطقه برمشور به بستر کرمهای زباله خوار تغذیه می‌شود.

مرفولوژی کرم‌های خاکی:

کرم‌های خاکی دارای بدنی کشیده بند بند فاقد استخوان دارای کوتیکول حامل تارها و دستگاه گوارش لوله‌ مانند که به مجرای دفعی ختم می‌شود هستند.

این جانور اغلب دو جنسی یا هرمافرودیت هستند و هنگام بلوغ بر روی اپیدرم آنها یک منطقه متورم ظاهر می‌شود که آن را کمربند تناسلی گویند این قسمت پیله‌ای ترشح می‌کند که تخمها را در بر می‌گیرد.

کرم‌های خاکی فاقد مرحله مشخص لاروی بوده و نوزدان آنها پس از خروج از تخم و پیله رفته رفته بالغ می‌شوند.

شرایط زیستی کرمهای خاکی:

بررسی‌های تجربی نشان می‌دهد که کرمها از هر نوع روشنایی‌ گریزانند آنها روزها به حالت مخفی بوده و شب هنگام چنانچه نوری به آنها بتابد سریعاً خود را به عقب می‌کشند همه کرمهای

خاکی نسبت به ارتعاشات مکانیکی از قبیل صدای پای شدید در روی زمین حساسند. از قرار معلوم قادر به شنیدن ارتعاشات صوتی موجود در هوا نیستند.

اگر آنها را مثلاً با بیل زدن باغ برگردانند همان طور که از نور فرار می‌کنند درصدد تماس با زمین بر می‌آیند. به دلیل آنکه تنفس کرمها بستگی به رطوبت کوتیکول پوست دارد به همین خاطر کرمها

نسبت به محیط مرطوب بیشتر از خشکی سازگاری دارند. گازهای شیمیایی نامطبوع و یا تحریک‌کننده موجود در هوا باعث عقب‌نشینی کرم به داخل سوراخ خود می‌گردد.


بطور کلی شرایط زیستی کرمهای خاکی برحسب گونه بسیار متفاوت بوده و شدت فعالیت آنها تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی قرار می‌گیرد که اهم آنها به شرح زیر خلاصه می‌شود:

حرارت:

کرمهای خاکی در شرایط حرارتی خاص می‌توانند زندگی نمایند. تمام فعالیت‌های حیاتی نظیر تولید مثل رشد و پراکنش آنها تحت تاثیر درجه حرارت محیط می‌باشد مثلاً مدت لازم برای خارج شدن

کرمها از پیله بستگی به درجه حرارت محیط دارد.

تهویه:

کرم خاکی برای ادامه‌ی حیات نیاز به تهویه‌ی مناسب دارند بدین خاطر زمینهای رسی سنگین و یا خاکهای بدون تخلخل محیط زیست مناسبی برای این موجودات نیستند.


پ ـ هاش:

کرم خاکی نسبت به PH خاک حساس بوده بطوریکه در بسیاری از موارد این عامل تنوع و توزیع گونه‌ها را در خاک محدود می‌سازد.

رطوبت:

مقدار رطوبت و خشکی محیط زیست کرم‌ خاکی یکی دیگر از عواملی است که در پراکنش عمودی و افقی آنها مؤثر است. این موضوع در کشورهای مختلف که دارای عرض جغرافیایی متفاوت

هستند به خوبی آشکار است از آنجایی که حدود ۷۵ تا %۹۰ وزن بدن کرم خاکی را آب تشکیل می‌دهد نیاز آنها به آب بسیار زیاد بوده و در صورت خشک شدن خاک اکثراً از بین می‌روند.

تغذیه:

غذای اصلی کرم‌ خاکی بقایای مرده و پوسیده گیاهی به انضمام بقایای ریشة گیاهان و نیز کود دامی است. کرم‌های قرمز بارانی بیشتر مواد زائد آشپزخانه را نیز خواهند خورد ضایعات

سبزیجاتی که در حین تهیه غذا بوجود می‌آید برای کرم‌ها قابل استفاده می‌باشد، مانند پوست سیب‌زمینی، هویج، کاهو، کلم، کرفس، سیب، پوست موز، گریپ‌فروت و پوست پرتقال، برگ چای،

چای کیسه‌ای، تفاله قهوه، کاغذ و مقوا. بعضی از ضایعات زودتر از سایر مواد به کود تبدیل می‌شوند. پوست موز حدود یک هفته طول می‌کشد در حالی که پوست پرتقال حدود یک ماه طول

خواهد کشید تا کاملاً تجزیه گردد. نوع و مقدار مواد غذایی در دسترس نه تنها بر روی جمعیت کرم‌های خاکی بلکه بر روی انواع گونه‌های موجود و نرخ رشد و… تاثیر می‌گذارد.

کرم‌های زباله‌خوار:

این کرم‌ها با خوردن محتویات زائدات آلی آنها را تجزیه و دگرگون می‌نمایند. فرآیند هضم این کرم‌ها به تغییر سریع‌تر مواد آلی منتهی شده و کمپوست تثبیت می‌شود. نتیجة این عمل دستیابی به

ورمی‌کمپوست با کیفیت بالا است که با بالاترین استانداردهای جهانی برابری می‌کند.

تولید کود به روش ورمی‌ کمپوست هیچ‌گونه بوی بدی از خود به جا نمی‌گذارد و کمپوست تولید شده عاری از میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر و بیماری‌زا می‌باشد. کرم‌ها قادر به تولید

پروتئین بوده و نیازی به پروتئین ندارند.

تأثیرات کرم‌های خاکی بر روی محیط:

وجود ذرات کوچک با مقادیر زیاد در مدفوع کرم‌های خاکی نسبت به ذرات محیط آنها نشان می‌دهد که قادرند مواد مغذی را به اجزاء کوچک‌تر تبدیل نمایند. دانه‌های معدنی متصل به یکدیگر

هستند که اتصال آنها باید به گونه‌ای باشد که در مقابل رطوبت،

فرسایش و فشردگی مقاوم بوده و به هنگام خنثی و یا رطوبت خاک نیز همچنان نرم باقی بماند و خاکی غنی از خاکدانه‌هاست که

دارای تهویه، زهکشی و بالاخره ساختمانی مناسب باشد.


لذا جهت داشتن یک خاک حاصل‌خیز خاکدانه‌سازی در درجه‌ی اول مورد اهمیت قرار دارد. محققین زیادی بر این قول متفقند که مدفوع کرم‌های خاکی دارای خاکدانه‌های مقاومتر از خاک محیط

است. علاوه بر آن موکوپروتئین زیر اپیدرم کرم خاکی در محل تماس آن با دالانهای حفر شده موجب پایداری ذرات خاک می‌گردد
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسته بندی و انبار کردن کرم ورمی کمپوست

بسته بندی و انبار کردن کرم ورمی کمپوست

پرورش دهندگان کرم ورمی کمپوست از روشهای بسته بندی و ظروف متنوع استفاده می کنند ولی بیشترین و بهترین پرورش دهندگان موفق از ظروف مخصوصی که برای برداشت و حمل و نقل

کرمهای ورمی کمپوست طراحی شده است، استفاده می کنند.

این قبیل ظرفها را می توان از تهیه کنندگان مختلف و اغلب کمپانی ها یا توزیع کننده‌های عمده فروشی کرم ورمی کمپوست خریداری کرد.

محدودة‌ اندازة ظروف از نصف پیمانه (پیمانه: وزن مایع معادل نیم کوارت) دارای گنجایش ۵۰ کرم در اندازة طعمه ای، تا کارتنهای گالنی (پیمانه های برابر ۷۸۵۳/۳ لیتر) دارای گنجایش ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰

قطعه کرم در اندازة طعمه ای الی ۴۰۰۰ کرم خاکی bed-run (مخلوط کرم ورمی کمپوست) دارند، می رسد.

ظروف باید از پلاستیک یا روکش مومی ساخته شده باشند تا رطوبت را نگه دارند و در مقابل خورده شدن توسط کرمها استقامت داشته باشند سوراخهای کوچکی برای تهویه و هوارسانی به کرمها

باید ایجاد گردد و کرمهای ورمی کمپوست باید در هوای خنک (Cool) و در مکانهای سایه گیر انبار شوند.
جعبه های کرمهای ورمی کمپوست باید بوسیلة بندها یا نوار حمل و نقل محکم شوند و بطور واضح در بیرون جعبه ها نوشته شود
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خوراکها و خوراک دادن کرم ورمی کمپوست[/h]کودهای حیوانات، کمپوست باغها، تکه ها و ریزه های مقوا، چوب و کاغذ یا تقریباً هر مادة آلی پوسیده یا هر فرآوردة هرز آلی ممکنست بعنوان غذا یا برای تولید غذا برای کرم‌های خاکی استفاده شود. کود گاوهای شیری، گوساله های پرواری، اسبها و خرگوش ها بهترین نوع غذا هستند. غذاهایی که از نظر مادة مغذی کمبود دارند، باید بوسیلة مواد نیتروژنه یا پروتئین غنی، تکمیل گردند؛ مانند دانه ها، خیساندة مالت و پودر تخم پنبه. اگر نمک های زیاد در خوراکها موجود باشند، کربوهیدراتهای زیاد، حجیم یا چوبهای زائد باید در مرحله گرمادهی، کهنه یا کمپوست شوند و پس از آن به حالت لیچ (Leached) درآیند. اگر فرآیند کمپوست سازی نیاز باشد، نیتروژن مکمل را می توان از کود نیتروژنة غیرآلی پودر خون، کود مرغی، یا اوره در ابتدای فرآیند کمپوست سازی انتخاب کرد (حدود ۲/۱ تا ۱ پوند نیتروژن به ازای ۱۰۰ پوند وزن خشک پسمانده).
در اثر‌تجزیة‌ترکیبات‌موجودات‌زنده، کربوهیدراتها،نیتروژن را به پروتئین میکروبی و محصولات دیگر میکروبی برمی‌گردانند، که منبع خوبی برای نیتروژن برای کرمها هستند. خوراکها و مکملها می توانند مستقیماً استفاده شوند یا می توان آنها را با %۳۰ تا %۴۰ کود اسبی یا خاک اره یا چوب کاج (صنوبر) کهنه مخلوط کرد و سپس مخلوط تهیه شده را در سطح بسترها در نواری باریک یا بخشهای کوچک گسترده کرد. این روش غذادهی کرمها را به سطح بستر می کشد جائیکه آنها به آسانی جمع آوری می شوند.
کرمها باید به طور منظم (با قاعده) تغذیه شوند، (معمولاً یک بار در هفته). بهترین راهنما برای برنامه ریزی و مقدار (میزان) غذادهی، سرعت مصرف آخرین غذادهی و شرایط کرمها می باشد. وقتی آخرین خوراک تقریباً تمام شد، این وقت، زمان آنست که مجدد غذادهی صورت گیرد. وقتی که به نظر برسد که کرمها رشد نمی کنند یا تکثیر ندارند، ممکنست به پروتئین بیشتری احتیاج داشته باشند

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کود بیولوژیک ورمی‌ کمپوست[/h]ورمی‌ کمپوست عبارتست از مدفوع کرم‌هایی که از کود دامی یا هر مواد آلی دیگر تغذیه کرده و مواد آلی را به ذرات خیلی ریز خرد می‌کنند.
ورمی‌ کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سامانه هاضمه کرم‌خاکی است و دوره رشد گیاه را بوسیله داشتن میکروارگانیسم و همچنین مواد آلی فعال و تسریع می‌نماید.
ورمی‌ کمپوست یک کود بیوارگانیک است که بسیار نرم، سبک وزن، ترد، تمیز و بی‌بو بوده و ظاهری کم و بیش شبیه به پودر گرانوله قهوه دارد.
کیفیت ورمی‌ کمپوست به نوع غذا (محیط کشت) یا مواد زائد آلی که کرم‌ها از آن تغذیه کرده‌اند، بستگی دارد. برای مثال کرم‌ها می‌توانند مواد آلی با سلولز زیاد مانند خاک اره را هضم کرده و یک مادة اصلاح‌کنندة خاک با کیفیت پائین تولید نمایند، برعکس کرم‌ها قادرند با مواد غنی از ازت و فقیر از سلولز ورمی‌ کمپوست با کیفیت عالی تولید نمایند.
نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی‌ کمپوست برابر ۲۰ و پائین‌تر از آن می‌باشد. طول دانه‌های خشک ورمی‌ کمپوست بین ۱-۵mm و وزن مخصوص آن نیز کمتر از خاک گلدان است. هوموس آن حدود %۲۰ وزن خشک آن می‌باشد.
یکی از مصارف عمده که امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از زباله جهت تولید ورمی‌ کمپوست می‌باشد. هزینة دفع بسیاری از زائدات آلی که توسط صنایع نوین تولید می‌شوند گران تمام شده و مسائلی از قبیل بو یا آلودگی آبهای سطحی را موجب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این‌گونه مسائل با استفاده از کرم‌های خاکی می‌توانند برطرف شوند بخصوص استفاده از کرم‌های‌خاکی ایزنیافوتیدا (E.Fotida).
که می‌توانند در حضور هوا به تجزیة مواد آلی پرداخته و در نتیجه آلودگی محیط را کاهش دهند. بسیاری از انواع زائدات آلی انسانی، حیوانی و صنعتی برای تولید ورمی‌ کمپوست بکار رفته و کود حاصله در بازارهای آمریکا، ایتالیا، فیلیپین و … فروش دارد


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر بستر‌های مختلف بر روی تعداد کرمها

بستر حاصل از تفاله سیب موجب کمترین میزان رشد و نمو کرمها می‌شود و حتی سبب از بین رفتن کرمهای اولیه می‌گردد زیرا در اثر تخمیر در بستر کشت محیط کاملا اسیدی شده و مانع از رشد و فعالیت کرمها می‌شود. بستر تهیه شده از سیب زمینی از بستر سیب بهتر است اما بدلیل نشاسته بالا خیلی سریع کپک زده و محیط را برای کرمها نامطلوب می‌نماید شاید بتوان از پوست سیب‌زمینی برای تهیه کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) استفاده نمود به شرط اینکه به نسبت بیشتری آنها را با خاک مخلوط نمود تا طی مرور زمان بقایای سیب‌زمینی تجزیه شوند و کپک نزنند. در بستر کود گاوی که کمی سیاه تیره شده کرمها بخوبی رشد می‌نمایند و خیلی سریع تکثیر می‌یابند. کود اسبی از میان بستر‌ها بهترین بستر تهیه کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) شناخته می‌شود و کرمها بخوبی در آن رشد نموده و خیلی سریع تکثیر می‌یابند که این سرعت رشد نشانه مطلوبیت بستر است. بیشترین تکثیر تعداد کرمها در بستر کود اسبی با ۳۳۵ کرم و کمترین تکثیر مربوط به تفاله سیب با ۶/. است که از تعداد کرمها با گذشت زمان کاسته شده است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروار کردن کرمها

پروار کردن کرمها

ورمها بر اثر فشار تغذیه ای پروار می شوند. از آنرو وزن و قطر شکم آنها دو برابر می شود. یک روش ایده آل، آماده کردن بسترهای متعدد جدید، با فقط ۶ اینچ عمق بستر می باشد و بعد از آن خیساندن آن تا جائیکه تقریباً خیس و تر شود. برداشت منظم بسترها، نگه داری کرمهای برداشت شده در بسترهای پرواری و تغذیة مستقیم آنها با پودر یا خیسانده مالت، روشهای مطلوب پرواری کردن کرمها بحساب می آیند. اگر کرمهای خاکی خیلی فعال باشند، باید در عرض یک روز یا دو روز پس از انتقال، دو روز پشت سرهم غذادهی شوند.
کرمها باید برای برداشت و فروش در ظرف ۷ الی ۱۰ روز آماده شوند.

چگونه به جمعیت کرم های خاکی در خاک پی ببریم؟
الف)دو منطقه از مکانهای مختلف یک بستر را انتخاب می کنیم.
ب)باقیمانده مواد گیاهی را در هر یک از قطعات دور می ریزیم.
پ)از بیلچه های استاندارد، برای جمع آوری استفاده می کنیم.
ت)۲ نمونه بیلچه ای را از خاکی به عمق ۲۰ سانتی متر انتخاب می کنیم.
ث)خاک خارج شده را بر روی پوششی پلاستیکی، که رطوبت ناپذیر باشد، می گسترانیم.
ج)یک مشت از خاک را برداشته و تعداد کرمها را در آن می شماریم.
چ)این میزان از کرمهای خاکی را از هر دو قطعة برداشتی، اضافه می کنیم و مجموع را در عدد ۸ ضرب می کنیم این یک تخمین خوبی برای تعداد کرمهای خاکی در هر مترمربع می باشد.
میانگین تعدادکرم خاکی در منطقة سنتزبری: ۹۰۰ کرم خاکی به ازای هر متر مربع در مرتع (چراگاه) ۱۰۰ کرم خاکی به ازای هر متر مربع در زمینهای زراعی.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
A پرورش توام اردك وماهي مهندسی کشاورزی 0
فرزام پرورش قارچ خوراکی مهندسی کشاورزی 46

Similar threads

بالا