پرندگان راسته طوطی سانان

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این راسته، پرندگان درختی را در بر می گیرد. که در ایران تنها یک تیره و یک جنس آن یافت می شود.

تیره ی طوطیان
از این تیره، گونه ی طوطی طوق صورتی و شاه بلوطی دیده می شود .


شاه طوطی
طوطی طوق صورتی

منبع
 
آخرین ویرایش:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شاه طوطی

نام علمی : Psittacula Eupatria
نام انگلیسی: Alexandrine Parakeet
نام فارسی: شاه طوطی



مشخصات ظاهری: این پرنده، 54 سانتیمتر طول دارد و بسیار شبیه طوطی طوق صورتی بوده اما اندکی بزرگتر، با منقار سنگین تر و لکه ی قرمز روی شانه دیده می شود ( گاهی درحالت نشسته خود را پنهان می سازد) . پرنده ی ماده فاقد طوق قرمز گردن است.
صدا: صدای این پرنده بلند و شیهه مانند، به صورت «کی-ای –ری ک» یا تکیه بر سیلاب اول، شنیده می شود.
زیستگا: این پرنده درباغها ، نهال کاری ها و درختان میوه به سر برده ودر سوراخ درختان آشیانه می سازد . در ایران، در بندرعباس و بوشهر دیده شده است.
حفاظت: این طوطی، به ندرت و هر از گاهی، به تعداد بسیار اندک دیده می شود. و چنین به نظر می رسد که از قفس رها شده باشد. در هر حال، ضروری است ضمن بررسی وضیعت جمعیت آن، حفاظت ویژه نیز به عمل آید.

 
آخرین ویرایش:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طوطی طوق صورتی

طوطی طوق صورتی

نام علمی : Psittacula Krameri
نام انگلیسی: Ring necked Parakeet


نام فارسی:
طوطی طوق صورتی



مشخصات ظاهری: این پرنده، 42 سانتیمتر طول دارد و با بدنی کشیده و سبز رنگ، دم دراز (در حدود 25 سانتیمتر ) و منقار کوچک و قرمزقلاب مانند دیده می شود. تنها گونه ی طوطی است که در ایران، به صورت وحشی دیده می شود. در پرنده ی نر، زیر گلو سیاه است و در پس گردن، طوق باریکی به رنگ صورتی مایل به قرمز دیده می شود که پرنده ی ماده فاقد آن است. پرنده ی جوان، دارای گلوی قرمز و منقار شاخی است. پروازش سریع، آرام و مستقیم است. اما هنگام پرواز در گروه، ممکن است به طور ناگهانی، تغییر جهت دهد.
صدا: این پرنده بسیار پر سر و صداست و صدایش شبیه «کی- آک» شنیده می شود.
زیستگاه: این پرنده در باغ ها ، جنگل های باز و نزدیک کشتزارهای به سر برده و در سوراخ درختان، به صورت گروهی، آشیانه ساخته و تولید مثل می کند. در ایران، احتمالا، از قفس رها شده و جمعیت های بزرگی را در اغلب شهرهای بزرگ تشکیل داده است. اما احتمال دارد جمعیت ها یی از آنها نیزبه طور طبیعی در جنوب شرقی ایران وجود داشته باشند.
حفاظت: در حال حاضر، به شبب نگهداری این پرنده به صورت قفسی، تعداد فراوان آنان در پارک ها و باغ های داخل و حاشیه ی شهرها، نیازی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

Similar threads

بالا