وقتی ارتش آمریکا 25 تن بمب روی یک روستا می‌ریزد

fatima25

عضو جدید
يك پايگاه اطلاع‌رساني آمريكايي با اشاره به تخريب كامل يك روستا در افغانستان توسط نيروهاي آمريكايي، ژنرال ديويد پترائوس را به تئوريسيني تشبيه كرد كه هنرش تخريب روستاهاست.

آنتی وار در مقاله‌اي به قلم "اسپنسر آكرمن" (Spencer Ackerman)، روزنامه‌نگار آمريكايي متخصص در حوزه امنيت ملي نوشت: پس از آنكه نيروهاي طالبان، كنترل كامل روستايي را در "دره رود ارقنداب" در ولايت قندهار افغانستان به‌دست گرفتند، يك واحد نظامي از نيروهاي آمريكايي با حمله به روستاي مزبور، آن را با خاك يكسان كرد. فهم اين مطلب كه با خاك يكسان كردن يك روستا چگونه با راهبرد مبارزه با تروريسم آمريكا جور از آب درآمده است، كار ساده‌اي نيست؛ آن هم در حالي كه قرار بود اين راهبرد، دوستي مردم افغانستان با آمريكايي‌ها را در پي داشته باشد.

اين واقعه نشانگر آن است كه "ژنرال پترائوس"، فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان در حال ادامه دادن به جنگي نااميدكننده است كه سطح بالايي از خشونت را با خود به همراه دارد. حتي اين نگراني وجود دارد كه حمله مزبور با واكنشي بسيار سخت مواجه شود.

"پائولا برودول" (Paula Broadwell)، يك فارغ التحصيل دانشگاهي و پيگيري‌كننده اخبار مربوط به پترائوس در مطلبي كه به عنوان مهمان در وبلاگ سياست خارجي "تام ريكس" (Tom Ricks) نوشت، شرحي از تخريب اين روستا كه به "تاروق كلاش" معروف است، ارائه كرد. وي تصريح كرده است كه پس از اين حمله كه به فرماندهي سرهنگ "ديويد فلاين" (David Flynn) در ماه اكتبر گذشته انجام شد، تقريبا هيچ چيز از تاروق كلاش باقي نماند.

به گزارش اشراف به نقل از "آنتی وار" ، اين روستا كه به وسيله طالبان خالي از سكنه شده بود، به مركزي براي ساخت بمب‌هاي دست‌سازي تبديل شد كه بارها نيروهاي آمريكايي را دچار وحشت كرده بود. در نتيجه نيروهاي سرهنگ فلاين كه از ورود به روستا و پاكسازي آن وحشت داشتند تصميم گرفتند كه كل روستا را با خاك يكسان كنند! آمريكايي‌ها پيش‌تر دو بار تلاش كرده بودند كه روستا را پاكسازي كنند اما بمب‌هاي دست‌ساز، خسارات و تلفات زيادي به آنها وارد كرده بود. به همين خاطر فلاين راه خود را به روستا با حملات راكتي باز كرد!

البته آن‌گونه كه برودول توضيح داده است حملات راكتي تنها آغاز كار تخريب اين روستا بودند. پس از آن 49200 پوند بمب توسط بمب‌افكن‌هاي اي – 10 و بي – 1 روي اين روستا ريخته شد. البته ادعا شد كه در جريان اين بمب‌باران هيچ شهروند غيرنظامي كشته نشده است.

بنابراين گزارش، روشن نيست كه با چه منطقي گفته مي‌شود كه شهروندان غير نظامي در اين حمله آسيبي نديده‌اند و پس از ريختن 25 تن بمب بر روي روستا حتي به‌طور تصادفي هم كسي كشته نشده است! هر راكت موج انفجاري به شعاع 50 متر دارد، بنابراين احتمال هدف قرار گرفتن افرادي كه آن دور و بر حضور داشته‌اند وجود دارد.

خانم برودول در يكي از نوشته‌هاي خود در فيس‌بوك گفته است كه از آنجا كه روستا خالي از سكنه بوده، ارزش پاكسازي را نداشته و تخريب آن گزينه بهتري بوده است؛ اما روشن نيست كه وقتي آمريكايي‌ها براي پاكسازي به داخل روستا نرفته‌اند، چگونه از خالي بودن آن مطمئن شده‌اند؟!
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درودبر پترائوس دلیر جوانمرد طرفدار حقوق بشر و بقیه برو بچ و حامیان آنها در ایران
 

Similar threads

بالا