دوسا عزیز حرفهای شما کاملا متین و زیبا
اما چرا میگوییم اسلام سبز؟ اسلام سبز را از صحبت های نواندیش و متفکر دینی حجت الاسلام دکتر محسن کدیور انتخاب کردیم که ایشان اسلام هایی که امروزه افراد دم از آن میزنند اسلام سبز و اسلام سیاه نامید.در قدیم در زمان امام (سلام الله علیه) نیز بود به نام اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی.خیلی از متفکران برای اسلام تعابیری بیان کردند که همه در کل به دو نوع اسلام حکایت دارد، اسلام محمدی (ص) و ائمه اطهار و اسلام غیر فقط در طول تاریخ اسمشان عوض میشود همین
در زیر برای شما قرار میدهم برای اطلاعات بیشتر
سایت رسمی دکتر محسن کدیور
اطلاعاتی در مورد ایشان در ویکیپدیا
محسن کدیور (متولد
۱۸ خرداد ۱۳۳۸،
فسا) محقق، نویسنده، اندیشمند دینی، فعال سیاسی و عضو هیات علمی
دانشگاه دوک در آمریکا و همچنین گروه فلسفه اسلامی
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است.
[۱]
پ تحصیلات، سوابق، و فعالیت ها
در سال ۱۳۵۶ تحصیل در رشته
مهندسی برق و
الکترونیک را در
دانشگاه شیراز آغاز نمود. پس از انقلاب دانشگاه را نیمه تمام رها کرد و در سال ۱۳۵۹ وارد
حوزه علمیه قم شد. دوره آموزشی او در حوزه در سال ۱۳۷۵ و با گذراندن مرحله سطح عالی به پایان رسید. در سال ۱۳۷۶ به مرحله
اجتهاد رسید و اجازه اجتهاد را از آیتالله
حسینعلی منتظری دریافت کرد.
[۲]
در کنار تحصیلات حوزوی، در سال ۱۳۷۲ کارشناسی ارشد را در رشته
الهیات و معارف اسلامی در مرکز تربیت مدرس
دانشگاه قم اخذ کرد. پس از آن در سال ۱۳۷۸ از رساله دکتری خود با عنوان «تحلیل انتقادی آرا ابتکاری آقا علی مدرس در
حکمت متعالیه» با راهنمایی دکتر
غلامحسین ابراهیمی دینانی دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکتری فلسفه و حکمت اسلامی گرایش حکمت متعالیه از
دانشگاه تربیت مدرس شد.
[۳] در این سال برای اولین بار پس از انقلاب روانه زندان شد. او در سالهای آخر دهه هفتاد هجده ماه را در زندان گذراند. شرح دفاعیات او در
دادگاه ویژه روحانیت در کتاب بهای آزادی آمدهاست.
از اوایل دهه ۱۳۷۰ تدریس در مراکز آموزش عالی را شروع کرد. وی در سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۷ به عنوان مدرس مدعو و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶، به عنوان
استادیار گروه
فلسفه دانشکده علوم انسانی
دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت بود. کدیور همچنین از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ مدیریت گروه فلسفه این دانشگاه را برعهده داشت. وی در خرداد سال ۱۳۸۶ به دلایل سیاسی از دانشگاه حذف شد.
[۴] این اتفاق اعتراضات دانشجویان و محافل روشنفکری را به همراه داشت.
[۵] کدیور از ۱۳۸۶ به عنوان عضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی به
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتقل شد. کدیور پس از
دانشگاه ویرجینیا، هم اکنون استاد مدعو گروه مطالعات دینی
دانشگاه دوک آمریکا است.
کدیور همچنین ریاست
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را از آغاز تاسیس آن (۱۳۷۸) تاکنون برعهده داشتهاست. تا امروز از او 13 کتاب به چاپ رسیدهاست.
منوچهر کدیور پدر اوست، و
جمیله کدیور خواهر وی است.
محاکمه و زندان
وی بدلیل برخی مصاحبهها و مقالاتی که در روزنامههای
اصلاح طلب از وی منتشر شد، چند بار بازداشت و محاکمه و زندانی شد.
[۶]
فلسفه و کلام
- دفتر عقل، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۷، ۴۸۳ صفحه؛ چاپ دوم، ۱۳۸۷.
- مجموعه مصنّفات حکیم مؤسس آقا علی مدرس طهرانی، جلد اول: تعلیقات الاسفار، ۷۸۲ صفحه؛ جلد دوم: رسائل و تعلیقات، ۵۷۸ صفحه؛ جلد سوم: رسائل فارسی، تقریظات، قطعات، تعلیقات نقلیه، تقریرات و مناظرات، ۵۷۷ صفحه، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۸.
- مأخذ شناسی علوم عقلی، با همکاری محمد نوری، ۳ جلد، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۹، ۳۴۱۸ صفحه.
اندیشه سیاسی
- نظریههای دولت در فقه شیعه، اندیشه سیاسی در اسلام(۱)؛ نشر نی، ۱۳۷۶، ۲۲۳ صفحه، چاپ هفتم، ۱۳۸۷. نظریات الحکم فی الفقه الشیعی(بحوث فی و لایة الفقیه)، بیروت، دارالجدید، ۲000 میلادی، ۲0۶ صفحه.
- حکومت ولایی، اندیشه سیاسی در اسلام(۲)؛ نشر نی، ۱۳۷۷، چاپ پنجم، ۱۳۸۷، ۴۴۵ صفحه.
- بهای آزادی، دفاعیات محسن کدیور در دادگاه ویژه روحانیت، به کوشش زهرا رودی(کدیور)، نشر نی، ۱۳۷۸، چاپ پنجم،۱۳۷۹، ۲۴۸ صفحه.
- دغدغههای حکومت دینی؛ نشر نی، ۱۳۷۹، ۸۸۳ صفحه؛ چاپ دوم، ۱۳۷۹.
- سیاست نامه ي خراسانی (قطعات سیاسی در آثار آخوند ملا محمد کاظم خراسانی صاحب کفایه)، مجموعه منابع پیشگامان اسلام سیاسی در ایران معاصر(۱)، انتشارات کویر، تهران، ۱۳۸۵، ۴۲۳ صفحه؛ چاپ دوم، ۱۳۸۷.
- حق الناس (اسلام و حقوق بشر)؛ انتشارات کویر، تهران، ۱۳۸۷، ۴۳۹ صفحه.