خلیج همیشه فارس ایران

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عمليات اجرايي پل خليج فارس موجب فعال شدن كريدور شمال – جنوب مي شود

عمليات اجرايي پل خليج فارس موجب فعال شدن كريدور شمال – جنوب مي شود

مدير عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: آغاز عمليات اجرايي پل خليج فارس در جزيره قشم موجب توسعه فعاليت هاي اقتصادي و فعال شدن كريدور شمال - جنوب در اين منطقه مي شود.

به گزارش ايرنا ،سيدرضا موسوي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: منطقه آزاد قشم با توجه به موقعيت استراتژيك در نقاط مرزي كشور مي تواند به عنوان يكي از مهمترين شاهراه هاي ترانزيتي كشور محسوب شود.

وي ادامه داد: ارتباط كشورهاي آسياي ميانه با خليج فارس و همچنين برقراري رابطه تجاري بين شرق آسيا با كشورهاي اروپايي از طريق ايران بسيار مقرون به صرفه است به نحوي كه بسياري از اين كشورها به دنبال اجراي تبادلات اقتصادي خود از طريق ايران هستند.

وي ،با اشاره به جايگاه ترانزيت در توسعه مناطق آزاد كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران ازجمله كشورهايي است كه به لحاظ قرار گرفتن در موقعيت جغرافيايي بسيار مناسب از مزاياي ترانزيتي خوبي بهره مند بوده و با گسترش شبكه حمل و نقل و ارتباط مطمين و كارآمد مي تواند از اين مزايا در راستاي افزايش درآمدهاي ارزي و ارتقاي موقعيت استراتژيك خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده كند.

مدير عامل سازمان منطقه آزاد قشم بيان داشت: در جنوب ايران و در مجاورت خليج فارس كشورهاي عمده توليدكننده نفت جهان قرار دارند و اين منطقه به عنوان گلوگاه انرژي جهان محسوب مي شود.

به گفته وي، ايران از غرب و شرق با كشورهاي عراق، تركيه، پاكستان و افغانستان همسايه است و به عبارتي مي توان گفت ارتباط ايران با 15 كشور جهان از طريق مرزهاي آبي و خاكي برقرار مي شود و درعين حال ايران نيز به نوبه خود مي تواند به عنوان پل ارتباطي ميان اين كشورها با يكديگر و ساير مناطق جهان ايفاي نقش نمايد.

موسوي گفت: مناطق آزاد كشورمان نيز با توجه به موقعيت هاي استراتژيك در نقاط مرزي كشور مي توانند از شاهراه هاي ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران محسوب شوند و شروع عمليات اجرايي پل خليج فارس در جزيره قشم در آخرين روزهاي سال گذشته اميدهاي تازه اي براي فعال شدن كريدورهاي شمال - جنوب از طريق اين منطقه را افزايش داده است.

عمليات اجرايي پل خليج فارس كه 23 اسفند سال 89 با حضور رييس جمهور در منطقه بندر لافت جزيره قشم آغاز شد، ظرف سه سال به بهره برداري خواهد رسيد.

تاریخ خبر: امروز 17 خرداد 90
منبع

 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كتابخانه خليج فارس قشم امسال بهره برداري مي شود

كتابخانه خليج فارس قشم امسال بهره برداري مي شود

سرپرست معاونت عمراني منطقه آزاد قشم گفت: بزرگترين كتابخانه جنوب كشور با اعتبار 55 ميليارد ريال نيمه دوم سال جاري در اين منطقه به بهره برداري مي رسد.

مجيد كيا سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: كتابخانه خليج فارس قشم با پنج هزار و 500 متر مربع مساحت به عنوان بزرگترين كتابخانه در جنوب كشور در چهار طبقه مجهز به فضاها و امكانات مناسب كتابخانه اي در حال ساخت است و در نيمه دوم سال 90 به بهره برداري مي رسد.

وي ادامه داد: احداث كتابخانه بزرگ خليج فارس در قشم و بهره برداري از آن با توجه به فعال بودن 10 مركز دانشگاهي و حضور بيش از 15 هزار دانشجو و شمار زيادي از دانش آموزان و علاقمندان به مطالعه در جزيره قشم از درجه اهميت بالايي برخوردار است.

سرپرست معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد قشم بيان داشت: اين كتابخانه با قابليت گنجايش بيش از 50 هزار جلد كتاب، از فضاهايي شامل كارگاه چاپ، ترميم و تكثير، انبار كتاب، مجلات و نشريات، بخش هاي تحويل و دريافت كتاب، امور اداري، مركز امانات، سالن هاي قرائت خانه مجزا براي بانوان و آقايان، سالن همايش ها، كافي نت و بخش هاي تاسيسات، پاركينگ و سرويس هاي بهداشتي و غيره برخوردار است.

با اتمام پروژه كتابخانه بزرگ خليج فارس در شهر قشم كه به همت سازمان منطقه آزاد در حال تكميل است، دانشجويان، دانش آموزان و همه علاقمندان به كتاب مي توانند از امكانات اين فضاي آموزشي و فرهنگي استفاده كنند.

تاریخ خبر: امروز 18 خرداد 90
منبع

 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
جام خلیج فارس

جام خلیج فارس

جام خلیج فارس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو
جام خلیج فارسکشور ایرانکنفدراسیونکنفدراسیون فوتبال آسیاتأسیس۱۳۸۰دستهبرترتعداد تیم۱۸صعود بهسقوط بهلیگ آزادگاندرجه در کشور۱جام قاره‌ایلیگ قهرمانان آسیاقهرمان فعلیسپاهان اصفهانپخش تلویزیونیصدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانفصل جاری۱۳۸۹-۹۰
جام خلیج فارس نام بالاترین سطح مسابقات باشگاهی فوتبال ایران است. در حال حاضر این مسابقات به صورت ۱۸ تیمی برگزار می‌شود.
سه تیم اول این مسابقات به همراه قهرمان مسابقات جام حذفی کشور، به جام باشگاه‌های آسیا راه می‌یابند.
در این لیگ طی ۱۰ دوره برگزاری، تیم‌های سپاهان اصفهان (سه بار، آخرین دفعه ۱۳۹۰)، استقلال تهران (دو بار، آخرین دفعه ۱۳۸۸)، پرسپولیس تهران (دوبار آخرین دفعه ۱۳۸۷) و پاس تهران، فولاد خوزستان و سایپا کرج هر کدام یک بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند.
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
خلیج پارسیان

خلیج پارسیان

خلیج فارس یا دریای پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

خلیج فارس اصلی‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس - نام سرزمین ملت ایران - گره خورده‌استدر سال‌های اخیر و به ویژه از دههٔ شصت میلادی به این سو، نام جعلی خلیج ع ر ب ی نیز در برخی منابع تحت حمایت بیشینهٔ دولت‌های عربی و گاه غیر عربی به گونه‌ای فزاینده در حال رقابت با نام خلیج فارس است، این امر خشم ایرانیان سراسر جهان را برانگیخته و باعث پدیداری نام «خلیج همیشگی فارس» از سوی ایرانیان گشته‌است. تا کنون کارهایی برای مقابله با این جعلی سازی صورت گرفته از جمله صادر شدن دو قطعنامه در سازمان ملل متحد در زمان حکومت «محمد رضا شاه پهلوی» برای پاسداری از نام خلیج فارس یا Persian Gulf و یا برگزاری جام خلیج فارس و چندین نام گذاری و تهیهٔ نقشه و اسناد و کتب جغرافیایی در حال حاضر با نام درست. در ‌پی استعلام از وزارت امورخارجه بریتانیا درباره نام این آبراه، ایشان به صراحت نام خلیج فارس را صحیح دانسته اند

 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كنفرانس بين‌المللي چالش‌‌هاي زيست محيطي خليج فارس و درياي عمان برگزار مي شود

كنفرانس بين‌المللي چالش‌‌هاي زيست محيطي خليج فارس و درياي عمان برگزار مي شود

دبير علمي نوزدهمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي خبر داد: كنفرانس بين‌المللي چالش‌‌هاي زيست محيطي خليج فارس و درياي عمان برگزار مي شود.

دكترمحمدباقرنبوي در نشست خبري خود ويژه نوزدهمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي با خبرنگاران از برگزاري كنفرانس بين‌المللي چالش‌‌هاي زيست محيطي در خليج فارس و درياي عمان در اسفند ماه سال جاري خبر داد و اظهار داشت: پس از برگزاري دو جلسه با وزراي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس موفق شديم مصوبه‌اي را براي برگزاري اين كنفرانش اخذ و پيش‌بيني مي‌كنيم 250 محقق و مقام ارشد دريايي كشورهاي مختلف در اين اجلاس شركت كنند.

معاونت محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست زمان برگزاري اين اجلاس را 13 تا 16 اسفند ماه سال 90 و در تهران اعلام كرد و گفت: اولين فراخوان اين همايش در سايت سازمان منطقه‌اي راپمي موجود است.
نبوي ادامه داد: نكته‌اي كه در اين فراخوان بر آن تاكيد داشتيم اين بود كه عكس كشتي قدس را كه 3 گشت دريايي در سال‌هاي 79 ،80 و 86 با آن انجام شد، بالاي تمام صفحات فرخوان كنفرانس به چاپ برسانند كه اين مهم انجام شد.

نبوي ادامه داد : اين كار نتيجه تلاشي بود كه به بار نشست و جزو افتخارات دريايي ما به شمار مي‌آيد، ضمن آنكه به استناد ناظران بين‌المللي گشت دريايي كه توسط ايران انجام گرفت بهترين در نوع خود و حتي بالاتر از گشت‌هاي دريايي مربوط به كشورهاي اروپايي و آمريكا بوده است.

نبوي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اينكه آيا دوباره اين گشت‌ها را خواهيم داشت و زمان آن كي خواهد بود،‌ گفت: در نظر داريم كه بعد از اين كنفرانس دوباره گشت‌هاي دريايي را داشته باشيم بر اين اساس بعد از برگزاري اجلاس در اسفند ماه و بررسي گزارش‌ها و انجام اصلاحات و چاپ در ژورنال بين‌المللي و به عبارتي انجام مقدمات لازم برنامه ريزي براي انجام گشت دريايي را خواهيم داشت.

گفتني است نوزدهمين همايش‌ارگان‌هاي دريايي،‌ سيزدهم و چهادهم ارديبهشت ماه و به ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست دريايي در رامسر برگزار خواهد شد.

منبع
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزاير ايراني خليج پارس

جزاير ايراني خليج پارس

جزيره كيش (همراه عکس)

اين جزيره بيضي شكل با مساحت 7 / 89 كيلومتر مربع و با طول 6 / 15 و عرض 7 كيلومتر ، در جنوب غربي بندرعباس و در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده است. فاصله دريايي اين جزيره تا بندرلنگه پنجاه مايل دريايي است. جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكرترين مناطق خليج فارس است. استعدادهاي طبيعي و موقعيت جغرافيايي ويژه آن زمينه بهره‌برداري جهانگردي و تجاري از آن را در حد قابل توجهي فراهم ساخته است. سواحل كم نظير اين جزيره مرجاني، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلكه در طول يك روز،‌ در ساعات مختلف جلوه‌هاي بديع و گونه‌گون و بسيار زيبايي از طبيعت را به تماشا مي‌گذارند. سواحل كيش در شرق و شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربي آن زيباترين منظره غروب خورشيد را ميتوان ديد. از جمله نقاط ديدني جزيره كيش آكواريوم بزرگ آن است كه در گوشه شرقي جزيره، با معماري زيبا قرار دارد و گونه‌هاي مختلف ماهيان و آبزيان اطراف جزيره در آن به تماشا گذارده شده است.

قريب هفتاد نوع ماهيهاي تزئيني در اين آكواريوم وجود دارد كه از نظر شكل و رنگ پولك ‌ها و زيبايي ظاهري، كم نظير و برخي از آنها نيز بسيار كمياب هستند. علاوه بر اين، مركز پرورش و كشت مرواريد كيش يكي از جذاب ‌ترين ديدني ‌هاي جزيره است. اسكله تفريحي جزيره كيش با امكانات مفيد و مختصر در بخش جنوبي جزيره از ديگر جاذبه‌ هاي كيش است. در اين اسكله سرگرمي‌ هايي از قبيل گردش در روي آب با قايق كف شيشه‌اي كه از بالاي آن مي‌توان عبور گروهي ماهي‌ ها و زيبايي ‌هاي دنياي زير آب را مشاهده كرد، ‌هم‌ چنين امكانات ورزش اسكي روي آب براي علاقه ‌مندان فراهم شده است. تفريح غواصي نيز از جمله تفريحات به يادماندني است كه در آب ‌هاي گرم خليج فارس همراه راهنمايان مجرب امكان‌پذير است.

در كنار اسكله‌ تفريحي، پيست دوچرخه ‌سواري نيز در پيرامون جزيره احداث شده است. در اين مجموعه (اسكله تفريحي) امكان بازديد از هتل بزرگ كيش و ساختمان ساحلي كازينوي سابق وجود دارد. هم‌ چنين در اطراف يكي از كهنسال ‌ترين درختان جزيره، مجموعه‌اي تفريحي و ديدني ايجاد شده كه به مجموعه درخت سبز معروف است و از جمله مراكز زيبا و جذاب جزيره كيش مي‌باشد و مسافران بسياري را به خود جذب مي‌كند. جزيره كيش همچنين معماري خاصي را به نمايش گذاشته است كه براي هر تازه واردي جالب و در خور تحسين است. معماري كيش دو شكل متمايز دارد: يكي معماري سنتي و ديگري معماري مدرن. معماري سنتي جالب توجه است و مصالح آن غالباً از سنگ ‌هاي مرجاني موجود در جزيره تشكيل شده است. معماري جديد و مدرن جزيره نيز تقليدي از معماري بومي و سنتي آن است كه نمونه آن در «صفين» ديده مي‌شود. تنها تفاوتي كه ميان خانه‌‌هاي جديد و قديم وجود دارد، پراكندگي نسبي و تنوع ارتفاع آنها است. علاوه بر آن، معابر عمومي جديد نيز به نسبت وسيع‌ تر از معابر بخش قديمي هستند. وسيله رفت و آمد به كيش، كشتي و هواپيما است كه از طريق پرواز از تهران يا شيراز يا بندر عباس صورت مي‌گيرد. از جمله امكانات موجود در اين جزيره مي‌توان به هتل سه طبقه،‌ هتل كيش، كلبه‌هاي ويلايي، چهاركاخ از مجموعه كاخ‌ها، يك رستوران ساحلي همراه با يك سلسله ويلاهاي خصوصي و توريستي مدرن و غيره اشاره كرد. افزون بر اين، جزيره كيش داراي امكاناتي از قبيل قايق‌راني، شهربازي، بازارها، مراكز عمده خريد و فروش نيز مي‌باشد. جزيره كيش همچنين اولين بندر آزاد تجاري ايران است كه امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خريد و ديدار از زيبايي های طبيعی اين جزيره به سمت کيش عزيمت می کنند .
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره لاوان (همراه عکس)

اين جزيره از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيره شتور و از جنوب به حوزه‌ هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌شود. وسعت اين جزيره 76 كيلومتر مربع است و پس از قشم و كيش بزرگ ‌ترين جزيره ايران در آب ‌هاي خليج فارس است. فاصله اين جزيره تا بندر لنگه 91 و تا بندرعباس حدود 198 مايل دريايي است. جزيره لاوان دور ترين جزيره نسبت به مركز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود پنجاه درجه سانتي ‌گراد ميرسد و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است. ذخاير نفتي آب ‌هاي نزديك جزيره لاوان بسيار قابل توجه است. در حال حاضر صنايع جزيره منحصر به تأسيسات نفتي است كه با نام «مجتمع پالايشي لاوان» فعاليت دارد.

يكي ازشگفتي‌هاي اين جزيره وجود كندو هاي عسل در كنار تأسيسات نفتي و مخازن آنها است كه عسل آنها به رنگ سبز تيره است و بوي نفت مي‌دهد، اما طعم آن مشابه عسل‌هاي معمولي است. اهالي جزيره در فصل معيني از سال به صيد مرواريد مي‌پردازند و تنها كالاي صادراتي جزيره، مرواريد آن است. اين جزيره يك بندرگاه مناسب براي صدور فرآورده‌ هاي نفتي و يك اسكله فلزي جهت حمل و نقل دريايي دارد.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره هندورابي

جزيره هندورابي

جزيره هندورابي با 8 / 22 كيلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 كيلومتري بندر عباس و 133 كيلومتري بندرلنگه و در حد فاصل بين دو جزيره كيش و لاوان قرار گرفته است. اين جزيره سرزميني هموار و تقريباً بدون عارضه طبيعي است. بلندترين نقطه آن بيست و نه متر و بزرگ‌ترين قطر آن هفت و نيم كيلومتر است. اين جزيره از يك رشته ارتفاعات كوتاه پوشيده است و كرانه‌هاي آن با شيب ملايمي به دريا منتهي مي‌شوند. مجاورت با دريا، اغلب موجب بالا رفتن ميزان باران و رطوبت مي‌شود. با اين حال در تمام كرانه‌هاي خليج فارس، همجواري با دريا، تأثير چنداني بر ميزان بارش اين نواحي ندارد. فعاليت اقتصادي اكثر اهالي در جزيره هندورابي، صيد و غواصي است. فعاليت ‌هاي صنعتي يا بهره‌ برداري از معادن و منابع زيرزميني و حتي صنايع دستي در هندورابي وجود ندارد. محيط زيست جزيره به دليل بسته بودن آن محدود است و موجوداتي از قبيل انواع پرندگان كوچك، پرندگان مهاجري نظير باز و شاهين و انواع كمي از خزندگان و موش صحرايي در آنجا يافت مي‌شود. منابع تأمين آب جزيره بسيار محدود و كم است و آب مصرفي آن از طريق چاه يا آب انبار تأمين مي‌شود. اين جزيره از نظر سياحت و ايرانگردي از زير مجموعه‌هاي كيش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبيعي جزيره از نظر آب، خاك، هوا و شرايط خاص تجاري جزيره كيش و هم‌چنين برخورداري از زيبايي‌هاي طبيعي، قادر است بخشي از نيازهاي سياحتي و گردشگري ايرانگردان را تأمين كند.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره شتور

جزيره شتور در فاصله حدود يك و نيم كيلومتري جنوب شرقي جزيره لاوان قرار دارد. طول جزيره 7 / 1 كيلومتر و عرض آن 800 متر است. جزيره شتور غير مسكوني است و هيچ‌گونه فعاليتي در آن ديده نمي‌شود. اين جزيره از با ارزش ‌ترين و مهم ‌ترين پناهگاه‌ هاي حيات وحش (پرندگان،‌ لاك‌پشت ‌هاي دريايي، ماهي‌ ها و دلفين ‌ها) در خليج فارس است و جزء مناطق حفاظت شده كشور مي‌باشد.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره ابوموسي (همراه عکس)

جنوبي ‌ترين جزيره ايراني آبهاي خليج ‌فارس، جزيره ابوموسي است. اين جزيره در 222 كيلومتري بندرعباس و هم‌ چنين در 75 كيلومتري بندر لنگه واقع شده است. جزيره ابوموسي يكي از چهارده جزيره استان هرمزگان است كه بيشترين فاصله از سواحل ايراني خليج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود 5 / 4 كيلومتر است. شهر ابوموسي مركز جزيره ابوموسي مي‌باشد. ارتفاع آن از سطح دريا 46 متر و مساحت آن دو و دو دهم كيلومتر مربع است.

جزيره ابوموسي نزديك ‌ترين پهنه خشكي از خاك ايران به خط استوا است كه‌ آب و هواي مرطوب و گرم‌تري دارد. اين جزيره فاقد آب و اراضي مناسب كشاورزي است؛ ولي كشت و زرع محدودي در آن صورت مي‌گيرد و بيشتر مردم بومي محل به صيد ماهي اشتغال دارند.

اين جزيره يكي از مراكز صدور نفت خام كشور است كه با ظرفيتي قابل توجه فعاليت مي‌كند. وسعت شهرستان ابوموسي 8 / 68 كيلومتر مربع است كه مشتمل بر جزاير ابوموسي (با 12 كيلومتر مربع)، جزيره تنب‌ بزرگ (با 3/10 كيلومتر مربع) تنب كوچك (با 5/1 كيلومتر مربع)، سيري (با 3/17 دهم) كيلومتر مربع، فرور بزرگ (با 2/26كيلومتر مربع) و فرور كوچك (با 5/1 كيلومتر مربع) مي‌باشد.

 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره تـنب بزرگ (همراه عکس)

اين جزيره در فاصله چهارده مايل دريايي از جنوب غربي جزيره قشم، در فاصله نود و هفت مايل دريايي از بندرعباس و در فاصله بيست و هفت مايل دريايي از شمال شرقي ابوموسي واقع شده است. طول و عرض آن سه و هفتاد و پنج دهم در سه و نه دهم كيلومتر و مساحت آن ده و سه دهم كيلومتر مربع مي‌باشد. مرتفع ‌ترين نقطه جزيره تنب پنجاه و سه متر از سطح دريا ارتفاع دارد در قسمت‌هاي جنوب غربي اين جزيره و در نزديكي سواحل آن، خانه ‌هاي مسكوني از راه چندين خيابان و جاده به هم پيوسته‌اند. اين جزيره داراي موج ‌شكن و لنگرگاه است. مردم بومي اين جزيره از صيد ماهي و مرواريد امرار معاش مي‌كنند. در اين جزيره معدن خاك سرخ نيز وجود دارد.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره تـنب ‌كوچك (همراه عکس)
اين جزيره مثلث شكل در شش مايلي غرب جزيره تنب بزرگ قرار دارد. فاصله آن تا مركز استان،‌ از طريق دريا، حدود صدو پنج مايل دريايي مي‌باشد. بزرگ‌ترين قطر جزيره يك و نه دهم كيلومتر و مساحت آن حدود دو كيلومتر مربع است. اين جزيره غيرمسكوني است و مرتفع ‌ترين نقطه آن از سطح دريا، بيست و يك متر ارتفاع دارد.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره سيري (همراه عکس)
اين جزيره در قلب آب‌هاي خليج فارس قرار دارد. فاصله آن تا مركز شهرستان ابوموسي كه در قسمت شرقي جزيره سيري واقع شده، درحدود بيست و هفت كيلومتر است همچنين فاصله دريايي آن تا مركز استان، در حدود 152 مايل دريايي است. وسعت جزيره سيري 3/17 كيلومتر مربع مي‌باشد. اين جزيره فاقد پستي و بلندي بوده و نسبتاً مسطح است. مرتفع ‌ترين نقطه آن بيست و چهار متر از سطح دريا ارتفاع دارد و بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره شش و يک و چهار و شش دهم كيلومتر است. در قسمت ‌هاي شمالي و نزديك سواحل جزيره، مناطق مسكوني همراه با ساير تأسيسات جاي گرفته‌اند. اهالي بومي جزيره از طريق ماهيگيري و صيد ميگو و كشاورزي محدود، زندگي و امرار معاش مي‌كنند و همچنين عده‌اي ازمردم جزيره در تأسيسات نفتي كار مي‌كنند. در اين جزيره تعداد قابل توجهي نخل خرما بطور پراكنده وجود دارد كه محصول آن فقط مصرف محلي دارد. اين منطقه پوشش گياهي فقيري دارد. در اين جزيره معدن خاك سرخ نيز موجود است.


 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره فرور بزرگ (همراه عکس)

يكي ديگر از جزاير قلمرو استان هرمزگان، جزيره فرور بزرگ است كه در فاصله سي و شش مايلي شهر ابوموسي و در فاصله حدود صد و چهل و يك مايلي از بندرعباس قرار دارد. بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره هفت و نيم و چهار و نيم كيلومتر مي‌باشد. فاصله آن تا نزديك‌ ترين نقطه سواحل ايران در حدود بيست كيلومتر و مساحت آن بيست‌ و ‌شش و دو دهم كيلومتر مربع و ارتفاع بلندترين نقطه ‌آن از سطح دريا صد و چهل و پنج متر است. سطح جزيره از تپه ماهورهاي كوچك تشكيل شده است. اين جزيره بر روي يكي از كمربندهاي زلزله‌ خيز جهان قرار دارد. رنگ‌ آب در نزديكي جزيره سياه است. جزيره شيب‌هاي تند و پرتگاه‌هايي دارد كه گاهي ارتفاع آنها از ده متر بيشتر است. بقاياي ساختمان‌هاي مخروبه و اراضي كشاورزي باير و چاه هاي آب نشانه مسكوني بودن جزيره در زمان‌هاي گذشته است؛ ولي در حال حاضر، جزيره غيرمسكوني است و تنها تعدادي مأمور دولتي در آن حضور دارند. در آب‌هاي اين جزيره ماهي فراوان وجود دارد و به همين خاطر صيادان در اطراف آن فعاليت زيادي دارند. از كانسارهاي مهمي كه در اين جزيره وجود دارد،‌ معدن آهن است است كه از يك لايه رسوبي تشكيل شده و ذخيره آن حدود پانصدهزار تن برآورد شده است. در اين جزيره يك چراغ دريايي نيز وجود دارد.

جزيره فرور بزرگ يكي از كانون‌هاي زيست حيات وحش است و تعداد بي‌شماري از پرندگان از قبيل: عقاب ماهيگير، طوطي، چك‌چك، قمري خانگي، چكاوك كاكلي، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانك زرد، دو سرخ معمولي، چك‌چك سرسياه، زنبور خور معمولي، ياكريم و ... همچنين پستانداراني از قبيل جير و جانوراني همچون يك نوع خارپشت، مارمولك، مار جعفري و عقرب در آن زندگي مي‌كنند.
 

anjam.vazife

عضو جدید
جزيره فرور كوچك (همراه عکس)
اين جزيره در قسمت شمال غربي جزيره ابوموسي واقع شده است و حدود سي و شش مايل دريايي تا شهر ابوموسي و صد و چهل و نه مايل دريايي تا بندرعباس فاصله دارد. مساحت اين جزيره يك و نيم كيلومتر مربع و بلندي مرتفع ‌ترين نقطه آن از سطح دريا سي و شش متر است. بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره، يك‌ و چهار دهم و يك ‌و يك دهم كيلومتر مي‌باشد. جزيره فرور كوچك و سواحل آن، به علت موقعيت اقليمي و استقرار در مسير مهاجرت پرندگان دريايي، زيستگاه گونه‌هاي متنوع پرندگان مهاجر و بومي است. اين جزيره غير مسكوني مي‌باشد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تذکر

تذکر

سلام .........ضمن تشکر از دوستانی که تا کنون همراه ما با تاپیک خودشون بودن

اما گله ای دارم از بعضی دوستان :(

اینکه متاسفانه بعضی افراد فکر میکنن با توهین به نژاد دیگر حرفشون به حق میشینه آیا به نظر شما درست هست ؟ یا منطقی تر اینه که با استدلال از حقشون دفاع کنن

ما که ادعای بافرهنگ ترین رو داریم ......... آیا توهین در ملتی با کهن ترین تمدن به این عظیمی رواست :(

بنده به عنوان استارتر تاپیک یک بار خصوصی به زننده پست 1064 اطلاع دادم .........متاسفانه تغییری داده نشد .......... و حقیقتا ازشون دلخور شدم ..........
بارها گفتم توهین و تهمت تا کنون در تاپیکهای بنده جا نداشته ........هرگز هم اجازه این قبیل الفاظ مخصوصا نژادپرستانه را نخواهم داد ......... بار دیگر ازشون خواهش میکنم این پست رو ویرایش کنن منظورم به ویژه الفاظ توهین آمیزی است که بوی نژاد پرستی در اون آشکار هست ....... وگرنه از راههای دیگر وارد میشم و عواقبش بر عهده خودشون
کسی سیاه پوست باشه گناه نکرده .........آقای محترم :mad:
اگر شما عقیدته گناه کرده .......... عقیده من نیست ..........فکر کنم چون استارتر هم هستم نباید بزارم عقیده باطلی که باهاش مخالفم به شدت در این تاپیک راه پیدا کنه ...........یک نفر قبل شما چنین عقایدی داشت ......... وقتی بهش خصوصی متذکر شدم ........بنده رو ناظم خطاب کرد
حالا من ناظم ، هرچی ............اجازه هیچگونه توهین به نژاد و قومیتی رو به ویژه در تاپیکام نخواهم داد :mad:
دوستانیم که بعضا تشکر از این قبیل پستها میکنن خوب بخونن پای چی تشکر زدن ........آیا اگر یک عرب در همین باشگاه تاپیکی بزنه در قبال ما فارسی زبانها و تو پستهاش کلی توهین و اهانت به ما ایرانیان باشه زیر پستش تشکر میزنین

کوروش بزرگ در برابر برده داری ایستاد ................و بارها نژادپرستی رو نیز محکوم کرد

آن وقت عده ای دم از کوروش و نژاد آریایی بودن بکنن و این چنین ..............:mad:
وای بر ما ......... وای :(
 

magnet

عضو جدید
سلام .........ضمن تشکر از دوستانی که تا کنون همراه ما با تاپیک خودشون بودن

اما گله ای دارم از بعضی دوستان :(

اینکه متاسفانه بعضی افراد فکر میکنن با توهین به نژاد دیگر حرفشون به حق میشینه آیا به نظر شما درست هست ؟ یا منطقی تر اینه که با استدلال از حقشون دفاع کنن

ما که ادعای بافرهنگ ترین رو داریم ......... آیا توهین در ملتی با کهن ترین تمدن به این عظیمی رواست :(

بنده به عنوان استارتر تاپیک یک بار خصوصی به زننده پست 1064 اطلاع دادم .........متاسفانه تغییری داده نشد .......... و حقیقتا ازشون دلخور شدم ..........
بارها گفتم توهین و تهمت تا کنون در تاپیکهای بنده جا نداشته ........هرگز هم اجازه این قبیل الفاظ مخصوصا نژادپرستانه را نخواهم داد ......... بار دیگر ازشون خواهش میکنم این پست رو ویرایش کنن منظورم به ویژه الفاظ توهین آمیزی است که بوی نژاد پرستی در اون آشکار هست ....... وگرنه از راههای دیگر وارد میشم و عواقبش بر عهده خودشون
.
.
.
.
آن وقت عده ای دم از کوروش و نژاد آریایی بودن بکنن و این چنین ..............:mad:
وای بر ما ......... وای :(

موافقم.
اینجوری بره جلو کم کم تایپیک منحرف میشه.
قراره جلوی اعراب و پشت سری هاشون وایسیم که خلیج فارس ، همیشه خلیج فارسه. نه اینکه نژادپرستی کنیم.
این کورش مسلکان هم ابزارشون اسم کورش هست نه مرام کورش.
مرام کورش جوانمردی بود نه .....
 

hit_me_baby

عضو جدید
سلام .........ضمن تشکر از دوستانی که تا کنون همراه ما با تاپیک خودشون بودن

اما گله ای دارم از بعضی دوستان :(

اینکه متاسفانه بعضی افراد فکر میکنن با توهین به نژاد دیگر حرفشون به حق میشینه آیا به نظر شما درست هست ؟ یا منطقی تر اینه که با استدلال از حقشون دفاع کنن

ما که ادعای بافرهنگ ترین رو داریم ......... آیا توهین در ملتی با کهن ترین تمدن به این عظیمی رواست :(

بنده به عنوان استارتر تاپیک یک بار خصوصی به زننده پست 1064 اطلاع دادم .........متاسفانه تغییری داده نشد .......... و حقیقتا ازشون دلخور شدم ..........
بارها گفتم توهین و تهمت تا کنون در تاپیکهای بنده جا نداشته ........هرگز هم اجازه این قبیل الفاظ مخصوصا نژادپرستانه را نخواهم داد ......... بار دیگر ازشون خواهش میکنم این پست رو ویرایش کنن منظورم به ویژه الفاظ توهین آمیزی است که بوی نژاد پرستی در اون آشکار هست ....... وگرنه از راههای دیگر وارد میشم و عواقبش بر عهده خودشون
کسی سیاه پوست باشه گناه نکرده .........آقای محترم :mad:
اگر شما عقیدته گناه کرده .......... عقیده من نیست ..........فکر کنم چون استارتر هم هستم نباید بزارم عقیده باطلی که باهاش مخالفم به شدت در این تاپیک راه پیدا کنه ...........یک نفر قبل شما چنین عقایدی داشت ......... وقتی بهش خصوصی متذکر شدم ........بنده رو ناظم خطاب کرد
حالا من ناظم ، هرچی ............اجازه هیچگونه توهین به نژاد و قومیتی رو به ویژه در تاپیکام نخواهم داد :mad:
دوستانیم که بعضا تشکر از این قبیل پستها میکنن خوب بخونن پای چی تشکر زدن ........آیا اگر یک عرب در همین باشگاه تاپیکی بزنه در قبال ما فارسی زبانها و تو پستهاش کلی توهین و اهانت به ما ایرانیان باشه زیر پستش تشکر میزنین

کوروش بزرگ در برابر برده داری ایستاد ................و بارها نژادپرستی رو نیز محکوم کرد

آن وقت عده ای دم از کوروش و نژاد آریایی بودن بکنن و این چنین ..............:mad:
وای بر ما ......... وای :(

دوست عزیز در اینکه کوروش بزرگ نژاد پرست نبود حق با شماست. ولی کوروش هم به هیچ وجه در برابر کسانی که قصد تجاوز به خاک ایران رو دارند سکوت نمی‌کرد.

من مخالف روابط سیاسی مسالمت آمیز در برابر کسانی هستم که به راحتی اسم خلیج فارس ما رو تغییر میدن و ما هم هیچ اقدام دیپلماتیک در برابر اونا نمی‌کنیم.

من با اعراب ایرانی مخالف نیستم. دست تمامی اعراب ایرانی رو هم می‌بوسم چون خیلی رشیدتر و دلیرتر از ما فارسها هستن. هیچ یک از اعرابی که نام بردم عرب نیستند بلکه زبانشون عربیه. توی تاریخ هست که اعراب عربستان بعد از حمله به کشورهای مختلف و تصرف اونا، مردم اون کشورها رو به زور مجبور می‌کردن که زبونشون رو به عربی تغییر بدن. ایران جزء معدود کشوراییه که تونست در برابرشون مقابله کنه. اینکه میبینی ما هم اوروزه از خیلی واژگان عربی استفاده می‌کنیم به همین دلیله. پس اعراب نام برده هیچ یک عرب نیستند بلکه عرب زبانند.

فقط با اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس مخالفم که به راحتی و آشکارا با ما دشمنی می‌کنند و مسئولین هم هیچی بهشون نمی‌گن.

نمی دونم شنیدی که اخیراً حاکم عربستان ایران رو تهدید نظامی کرده؟؟؟؟!!!!!! آخه یکی نیست بهشون بگه شماها در حدی نیستین که بخواین با ایران بجنگین.

حالا با همچین وضعیتی باز هم انتظار داری سکوت کنیم؟؟ اونم در برابر کی ....
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز در اینکه کوروش بزرگ نژاد پرست نبود حق با شماست. ولی کوروش هم به هیچ وجه در برابر کسانی که قصد تجاوز به خاک ایران رو دارند سکوت نمی‌کرد.

من مخالف روابط سیاسی مسالمت آمیز در برابر کسانی هستم که به راحتی اسم خلیج فارس ما رو تغییر میدن و ما هم هیچ اقدام دیپلماتیک در برابر اونا نمی‌کنیم.

من با اعراب ایرانی مخالف نیستم. دست تمامی اعراب ایرانی رو هم می‌بوسم چون خیلی رشیدتر و دلیرتر از ما فارسها هستن. هیچ یک از اعرابی که نام بردم عرب نیستند بلکه زبانشون عربیه. توی تاریخ هست که اعراب عربستان بعد از حمله به کشورهای مختلف و تصرف اونا، مردم اون کشورها رو به زور مجبور می‌کردن که زبونشون رو به عربی تغییر بدن. ایران جزء معدود کشوراییه که تونست در برابرشون مقابله کنه. اینکه میبینی ما هم اوروزه از خیلی واژگان عربی استفاده می‌کنیم به همین دلیله. پس اعراب نام برده هیچ یک عرب نیستند بلکه عرب زبانند.

فقط با اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس مخالفم که به راحتی و آشکارا با ما دشمنی می‌کنند و مسئولین هم هیچی بهشون نمی‌گن.

نمی دونم شنیدی که اخیراً حاکم عربستان ایران رو تهدید نظامی کرده؟؟؟؟!!!!!! آخه یکی نیست بهشون بگه شماها در حدی نیستین که بخواین با ایران بجنگین.

حالا با همچین وضعیتی باز هم انتظار داری سکوت کنیم؟؟ اونم در برابر کی ....
سلام .......شما از جمله افرادی هستین که از پستهاتون استقبال کردم .......ولی نقل قولی که گرفتین ........شاید دقت به الفاظ موجود در اون نکردین
بحث دولتها و حکومتها با مردم جداست ..........جدای همه اینها بحث مخالفت و انتقاد و دفاع از حق یک چیزه و بحث توهین چیز دیگر اونم با الفاظ نژادپرستانه

به نظرتون کسی که توهین میکنه حرفش به حق نزدیک تر هست یا کسی که منطقی با مدارک تاریخی به دیگران نشون بده
کدوم حرف مستند تر و قابل استناد بیشتری است ؟

 

hit_me_baby

عضو جدید
سلام .......شما از جمله افرادی هستین که از پستهاتون استقبال کردم .......ولی نقل قولی که گرفتین ........شاید دقت به الفاظ موجود در اون نکردین
بحث دولتها و حکومتها با مردم جداست ..........جدای همه اینها بحث مخالفت و انتقاد و دفاع از حق یک چیزه و بحث توهین چیز دیگر اونم با الفاظ نژادپرستانه

به نظرتون کسی که توهین میکنه حرفش به حق نزدیک تر هست یا کسی که منطقی با مدارک تاریخی به دیگران نشون بده
کدوم حرف مستند تر و قابل استناد بیشتری است ؟


مسلماً نقد منطقی خیلی بهتره. به هر حال از تذکری که بهم دادید ممنون و عذر می‌خوام اگه تشکرم باعث شده که فکر کنید نژاد پرستم.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر

تشکر

سلام .........ضمن تشکر از دوستانی که تا کنون همراه ما با تاپیک خودشون بودن

اما گله ای دارم از بعضی دوستان :(

اینکه متاسفانه بعضی افراد فکر میکنن با توهین به نژاد دیگر حرفشون به حق میشینه آیا به نظر شما درست هست ؟ یا منطقی تر اینه که با استدلال از حقشون دفاع کنن

ما که ادعای بافرهنگ ترین رو داریم ......... آیا توهین در ملتی با کهن ترین تمدن به این عظیمی رواست :(

بنده به عنوان استارتر تاپیک یک بار خصوصی به زننده پست 1064 اطلاع دادم .........متاسفانه تغییری داده نشد .......... و حقیقتا ازشون دلخور شدم ..........
بارها گفتم توهین و تهمت تا کنون در تاپیکهای بنده جا نداشته ........هرگز هم اجازه این قبیل الفاظ مخصوصا نژادپرستانه را نخواهم داد ......... بار دیگر ازشون خواهش میکنم این پست رو ویرایش کنن منظورم به ویژه الفاظ توهین آمیزی است که بوی نژاد پرستی در اون آشکار هست ....... وگرنه از راههای دیگر وارد میشم و عواقبش بر عهده خودشون
کسی سیاه پوست باشه گناه نکرده .........آقای محترم :mad:
اگر شما عقیدته گناه کرده .......... عقیده من نیست ..........فکر کنم چون استارتر هم هستم نباید بزارم عقیده باطلی که باهاش مخالفم به شدت در این تاپیک راه پیدا کنه ...........یک نفر قبل شما چنین عقایدی داشت ......... وقتی بهش خصوصی متذکر شدم ........بنده رو ناظم خطاب کرد
حالا من ناظم ، هرچی ............اجازه هیچگونه توهین به نژاد و قومیتی رو به ویژه در تاپیکام نخواهم داد :mad:
دوستانیم که بعضا تشکر از این قبیل پستها میکنن خوب بخونن پای چی تشکر زدن ........آیا اگر یک عرب در همین باشگاه تاپیکی بزنه در قبال ما فارسی زبانها و تو پستهاش کلی توهین و اهانت به ما ایرانیان باشه زیر پستش تشکر میزنین

کوروش بزرگ در برابر برده داری ایستاد ................و بارها نژادپرستی رو نیز محکوم کرد

آن وقت عده ای دم از کوروش و نژاد آریایی بودن بکنن و این چنین ..............:mad:
وای بر ما ......... وای :(
جا داره اینجا دو تشکر بکنم :smile:
یکی از مدیران محترم باشگاه به ویژه جناب پیرجو

و دیگری از دوست عزیزمون که نقل قولی که گرفته بودن رو پاک کردن

بنابراین پست نامبرده حذف شده و این شماره پست بدون مشکل است

موفق و پاینده باشین :gol::gol::gol:
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
جا داره اینجا دو تشکر بکنم :smile:
یکی از مدیران محترم باشگاه به ویژه جناب پیرجو

و دیگری از دوست عزیزمون که نقل قولی که گرفته بودن رو پاک کردن

بنابراین پست نامبرده حذف شده و این شماره پست بدون مشکل است

موفق و پاینده باشین :gol::gol::gol:[/QUOTE


بله البته
البته این یه نظر شخصی بوده بازم متاسفم اما
 
آخرین ویرایش:

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال


جنگ های صلیبی که شد آنها افتادند به جان ما ، ما افتادیم به جان هم ، مسیحی ها و جهود ها یکی شدند ، مسلمانها صد تا شدند ، سنی به جان شیعه ، شیعه به جان سنی . ترکی به جان ایرانی ، ایرانی به جان عرب ، عرب به جان بربر ، بربر به جان تارتار و … باز هرکدام تو خودشان کشمکش ، دشمنی ، بدبینی ، جنگ و جدل… حیدری ، نعمتی ، بالا سری ، پایی سری ، یکی شیخی ، یکی صوفی ، یکی امل ، یکی قرتی …
نقشه جهان رو جلوی خودت بگذار از خلیج فارس یک خط بکش تا اسپانیا از انجا یک خط دیگر تا چین ، این مثلث میهن اسلام بود ! یک ملت ، یک ایمان ، یک کتاب و حالا؟
 
آخرین ویرایش:

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موجودات دریایی خلیج فارس کاهش یافته اند، ثبت تالاب حرا به عنوان میراث جهانی

موجودات دریایی خلیج فارس کاهش یافته اند، ثبت تالاب حرا به عنوان میراث جهانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به ایجاد آلودگی توسط دستگاههای خنک کننده کارخانجات صنعتی بندرعباس، گفت: آلودگی این دستگاهها به مرور زمان موجب کاهش برخی موجودات دریایی خلیج فارس شده است.
مجید وفادار در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت دفع پساب های صنعتی در بندرعباس، بیان داشت: بیشتر پسابهاب صنعتی استان هرمزگان در کارخانجات غرب بندرعباس تولید و پس از تصفیه به دریا ریخته می شود.
وی با اشاره به کنترل آلودگی پساب های صنعتی توسط محیط زیست هرمزگان، ادامه داد: پسابهای صنعتی در تصفیه خانه های پالایشگاه، نیروگاه تولید برق و کارخانه آلومینیوم تصفیه می شوند و پس از تایید محیط زیست به دریا وارد خواهند شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به آلودگی بالقوه پساب های صنعتی اشاره کرد و افزود: نیروگاه برق در هرساعت 150 هزار متر مکعب و پالایشگاه در هر ساعت 35 هزار متر مکعب از آب دریا در دستگاه های خنک کننده خود استفاده می کنند که اگر این دستگاه ها از کنترل خارج و دچار نشتی شوند آب دریا آلوده خواهد شد.
وفادار اظهار داشت: البته آلودگی این دستگاه های خنک کننده به مرور زمان موجب کاهش و یا از بین رفتن برخی موجودات دریایی شده اند اما میزان آلودگی آنها همواره از سوی خود کارخانجات و محیط زیست کنترل می شود.
وی به منبع دیگر آلودگی دریایی در خلیج فارس اشاره کرد و افزود: دستگاههای آب توازن کشتیها یکی دیگر از منابع آلودگی دریایی هستند که آلودگی را از کشورهای دیگر به خلیج فارس منتقل می کنند و با توافقی که با اداره بنادر صورت گرفته قرار شده تا سیستمهای تصفیه آب توازن کشتیها به شدت کنترل و سیستم های تصفیه آب توازن در بنادر تهیه شود.


ثبت تالاب حرا به عنوان میراث جهانی
مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در مورد وضعیت تالابهای استان هرمزگان گفت: خوشبختانه تالابهای هرمزگان در حال حاضر با مشکلات زیست محیطی مواجه نیستند و ما با ایجاد طرح های صنعتی، تخلیه زباله و فاضلاب و همچنین سایت پرورش میگو در نزدیکی تالابها به علت ایجاد مشکلات زیست محیطی مخالفت کرده ایم اما متاسفانه آب شیرین کنها و همچنین کشتی های حامل سوخت قاچاق مشکلاتی را برای تالاب های هرمزگان ایجاد کرده اند.
وفادار با اشاره به اهمیت اقتصادی تالابها، عنوان کرد: ارزش اقتصادی یک تالاب گاهی اوقات چندین برابر یک واحد صنعتی است و از تالابها می توان در بخشهای مختلف استفاده کرد.
وی اظهار داشت: تالاب حرا در آینده ای نزدیک به عنوان میراث جهانی ثبت خواهد شد.


منبع
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تشكيل اتاق رصد ماهواره اي بيولوژيك در خليج فارس

تشكيل اتاق رصد ماهواره اي بيولوژيك در خليج فارس

رئيس موسسه تحقيقات ايران گفت: يكي از مهمترين دستاوردهاي سال 89 تشكيل اتاق رصد ماهواره اي بيولوژيك در خليج فارس و درياي عمان است كه با اجراي اين طرح همه ي تغييرات بيولوژيك اين مناطق در لحظه مشاهده و بررسي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران عباس علي مطلبي امروز هجدهم خرداد در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران افزود: تشكيل كانون هماهنگي دانش وضعيت آبزي پروري از فعاليتهاي مهم انجام شده در اين بخش است كه سبب تسهيل ارائه نقشه ي راه آبزي پروري در كشور خواهد شد.
وي با اشاره به تصميم دولت در سال 88 براي اجراي طرح جامع به منظور مباره با تهديدات بيولوژيك تصريح كرد: اواخر سال 89 اين طرح تدوين شد كه بصورت 5 ساله با اعتبار 22 ميليارد تومان اجرا مي شود.


مطلبي كشند قرمز و شكوفايي عروس دريايي را از جمله تهديدات بيولوژيك دانست و افزود: مبارزه با تهديدات بيولوژيك دريا در قالب حوادث غير مترقبه انجام مي شود.
رئيس موسسه تحقيقات شيلات اعتبار اين موسسه را در سال جاري بيش از 16 ميليارد و 800 ميليون تومان دانست و گفت: امسال حدود 350 پروژه تحقيقاتي براي پيگيري تعيين شده است.
وي تكميل بانك ژن ماهيان استخواني و كليكا را از ديگر فعاليتهاي اين موسسه دانست و تصريح كرد: از 3 سال گذشته تشكيل بانك ژن ماهيان خاوياري آغاز شده كه اين بانك در نوع خود در منطقه خزر بي نظير است. مطلبي با اشاره به اينكه سهم پروتئين آبزي در برنامه پنجم توسعه بايد از 5 به 6 گرم افزايش يابد، ادامه داد: توليد آبزيان ما بايد به يك ميليون و 300 هزار تن برسد كه 700 هزار تن آن از طريق آبزي پروري و مابقي بايد از طريق دريا تامين شود.


منبع
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
خلیج فارس .,و احداث؟

خلیج فارس .,و احداث؟

احداث این جزایر باعث پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود اماراتی‌ها با ایران و نیز باعث واگرایی و تیره شدن بیشتر روابط کشورها خواهد شد.


در خصوص

پیامدهای اقدامات برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: حوزه ژئوپولیتیکی خلیج فارس همچنان تا دهه‌های آینده کانون توجه، تنش و رقابت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد بود و منشأ این تنش‌ها اکثراً اهداف و منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای است ولیکن برخی از رقابت‌های محلی بین کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران هم می‌تواند کانون این تنش‌ها باشد. دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اقدام امارات برای احداث جزایر مصنوعی در خلیج فارس گفت: احداث این جزایر باعث پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود اماراتی‌ها با ایران و نیز باعث واگرایی و تیره شدن بیشتر روابط کشورها خواهد شد.
سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در چهارمین کنگره ملی جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک که با حضور اساتید، دانشجویان و پژوهشگران رشته جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک در تالار شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در خصوص پیامدهای اقدامات برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: حوزه ژئوپولیتیکی خلیج فارس همچنان تا دهه‌های آینده کانون توجه، تنش و رقابت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد بود و منشأ این تنش‌ها اکثراً اهداف و منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای است ولیکن برخی از رقابت‌های محلی بین کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران هم می‌تواند کانون این تنش‌ها باشد. وی ادامه داد: با توجه به حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در کشورهای جنوب خلیج فارس طرح مسئله به این صورت است که هرگونه تصمیم گیری کشورهای ساحلی در ایجاد تغییرات عمده در سواحل جنوبی برای دسترسی به اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی پیامدهای ناگواری بر کل اکوسیستم، مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهد داشت.
صفوی با اشاره به تصمیم اماراتی‌ها برای ایجاد جزایر مصنوعی با سرمایه گذاری ده‌ها میلیارد دلاری و پیامدهای حاصله از این تصمیم، گفت: باید بررسی کرد که پیامدهای این کار اماراتی‌ها چه مشکلی را برای ایران و سایر کشورهای همجوار خلیج فارس به وجود خواهد آورد.وی افزود:باید به این مسئله مهم توجه داشت که تقسیم مرزهای بستر خلیج‌فارس که یک فلات قاره است بر اساس خط منصف بین ایران، عربستان سعودی، قطر، بحرین و عمان مشخص و با امارات بخشی از آن مشخص شده است و قسمتی از آن که روبه‎روی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک است، هنوز خط بستر دریا مشخص نشده است.
عضو موسس انجمن ژئوپولیتیک ایران با بیان فرضیه‌های موجود دراین موضوع اظهار داشت: مرز دریایی و کف دریای ما با دو کشور عراق و کویت هم هنوز مشخص نشده است و بر اساس فرضیه‌های موجود، احداث این جزایر باعث طولانی‌تر شدن روند تعیین مرزهای دریایی ایران با کشورهایی که هنوز مرز دریایی مشخصی ندارد، از جمله امارات خواهد شد. از سوی دیگر احداث این جزایر باعث پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود اماراتی‌ها با ایران و نیز باعث واگرایی و تیره شدن بیشتر روابط کشورها خواهد شد.وی ادامه داد: فرض دیگر این است که منطقه خلیج فارس برای مدت طولانی کانون تنش خواهد بود و این تنش‌ها باعث حضور طولانی‎مدت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و دخالت احتمالی فرامنطقه‌ای‌ها در امور کشورهای این منطقه خواهد شد.
صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقوق دریاها و کنوانسیون‌های مرتبط که جزایر مصنوعی را فاقد هرگونه قلمرو دریایی معرفی کردند و علی‏رغم حق انحصار در احداث جزایر، ایجاد آن را منوط به هماهنگی با کشورهای دیگر دانسته است، خاطرنشان کرد: اماراتی‌ها با اقدامات خودسرانه، در ساخت جزایر مصنوعی عملا این کنوانسیون را زیر پا گذاشتند و به دنبال طرح ادعاهای واهی در خصوص گسترش قلمرو دریای سرزمینی و یا مالکیت بر برخی از جزایر خلیج فارس هستند.


مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: احداث این جزایر فاصله سواحل خشکی امارات به جزیره ابوموسی را حدود 10 کیلومتر کمتر می‌کند. به نظر می‌رسد در صورت عملی شدن این پروژه از سوی امارات، احتمال تغییر مرزهای آبی این کشور با حمایت حقوقی کشورهای بزرگ و قدرت‌های فرامنطقه‌ای و سازمان‌های بین المللی وجود دارد و با احداث این جزایر و تبدیل تمامی نوار کم‏عمق ساحلی امارات به محیط خشک و افزایش وسعت سرزمینی، اشرافیت و نزدیکی بیشتر مرزهای خشکی امارات به جزایر سه‎گانه، تاثیرگذار در مسایل امنیتی و دفاعی آینده خواهد بود.
این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص ادعاهای احتمالی اماراتی‌ها ، گفت: در آینده احتمال ادعاهای امارات مبنی بر اینکه خط مبدأ دریاییش را تغییر دهد و گسترش منطقه آب‌های سرزمینی و رساندن مرزهایش به نزدیکی جزایر ایرانی را دنبال کند و احتمال اینکه اماراتی‌ها به دنبال این باشند که تغییر مرزهای دریایی را از نظر حقوقی دنبال کنند و از قدرت‌های فرامنطقه‌ای هم استفاده کنند، وجود دارد. البته بیگانگان می‌دانند از نظر قدرت نظامی در مقابل ایران ناتوان هستند و جمهوری اسلامی ایران قدرت لازم برای دفاع از سرزمین خودش را دارد، پس می‌خواهند از نظر حقوقی مسئله را دنبال کنند.
صفوی بروز مسائل زیست‏محیطی حاصل از اقدام اماراتی‎ها در ایجاد جزایر مصنوعی را از دیگر پیامدهای این موضوع دانست و تصریح کرد: منطقه خلیج فارس بزرگترین زیستگاه گیاهی و جانوری جهان است به طوری که خلیج فارس متشکل از بیش از 600 گونه جانوران آبزی از جمله 500 گونه ماهی، 15 گونه میگو و پنج نمونه از لاک‌پشت‌های نادر دریایی و همچنین آبسنگ‎های مرجانی و مجموعه های جلبکی، درختان حرا و مانگرو است که دیدنی های منحصر به فرد این دریای عظیم است و این جزایر مصنوعی اکوسیستم این منطقه را برهم خواهد زد.وی ادامه داد: این‎گونه اقدامات اماراتی‌ها ممکن است توسط سایر کشورها الگوبرداری شده و ممکن است سایر کشورها مانند کویت و بحرین هم طرح‌های مشابهی را ایجاد کنند و احتمالا در این جزایر مصنوعی سلاح، تجهیزات، سیستم‌های موشکی و راداری قرار دهند و سیستم دفاعی و امنیتی منطقه را برهم بریزند.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا جدیت ایران در تعیین خط مرز دریایی باقی‏مانده با امارات عربی متحده را که هنوز تعیین نشده است، که لازمه آن اراده سیاسی دولت امارات عربی متحده است، خواستار شد و گفت: به نظر می‌رسد بهترین و سریع‎ترین راه این است که ما بر مسایل زیست‎محیطی، تغییر اکوسیستم و همچنین از نظر سیاست خارجی و فعال شدن دیپلماسی سیاسی‌مان تلاش کنیم که این اتفاقات رخ ندهد و همچنین از نظر حقوقی مسئله را دنبال کرده و توسعه قوی‌تر روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران یا برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند در این موضوع موثر واقع شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران خواستار امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این امنیت پایدار با همکاری و هماهنگی کشورهای برادر و دوست جنوبی خلیج فارس حاصل خواهد شد، البته نیروهای فرامنطقه‎ای همواره به‏دنبال ایجاد تنش و سوءظن بین کشورهای جنوبی خلیج فارس با ایران هستند.
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا مبدا پیرائی نوع بشر است

خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا مبدا پیرائی نوع بشر است

آن هنگام که تاریخ بشر مکتوب شد و جغرافی بگونه‌ای علمی در مقیاس با سطح و حد تحقیق و مطالعه در دوران باستان مورد بررسی قرار گرفت، نام خلیج فارس جزء چهار دریای شناخته شده بوده که به اعتقاد یونانیان کهن همگی از یک اقیانوس عظیم به وسعتی معادل همه آبهای جهان سرچشمه می‌گرفتند و بسیار پیش از آنکه داریوش هخامنشی امپراتور ایران در کتیبه‌های خود از دریای پارس سخن براند، حتی غیرایرانیان هم این پهنه آبی را با نام پارس می‌شناختند. خلیج پارس نامی است به جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده است، و با پارس و فارس (نام سرزمین ملت ایران) گره خورده است. قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه است که عده‌ای معتقدند: “خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشر است.” ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان‌هایی بودند که روش دریانوردی را آموخته و کشتی اختراع کرده و شرق و غرب را به یکدیگر پیوند داده‌اند. اما دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس، قریب پانصد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران سلطنت داریوش اول آغاز شد.

داریوش بزرگ،‌ نخستین ناوگان دریایی جهان را به وجود آورد. کشتی‌های او طول رودخانه سند را تا کرانه‌های اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره عربستان را دور زده و تا انتهای دریای سرخ و بحر احمر کنونی رسیدند. او برای نخستین بار در محل کنونی کانال سوئز فرمان کندن ترعه‌ای (کانالی) را داد و کشتی هایش از طریق همین ترعه به دریای مدیترانه راه یافتند. در کتیبه‌ای که در محل این کانال به دست آمده نوشته شده است: “من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این ترعه را داده ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.” داریوش در این کتیبه از خلیج فارس به نام دریایی که از پارس می آید نام برده است و این نخستین مدرک تاریخی است که درباره خلیج فارس موجود است. از سفرنامه فیثاغورث ۵۷۰ قبل از میلاد تا سال ۱۹۵۸ در تمام منابع مکتوب جهان نام خلیج فارس و یا معادلهای آن در دیگر زبانها ثبت شده است.

پس از اسلام نیز جملگی علمای غیرایرانی و حتی دانشمندان عرب مانند “شهاب‌الدین النویری” و “ابن حوقل النصیبی بغدادی” که نام خلیج فارس را همراه با نقشه آن بگونه‌ای مستند مشخص کرده است، با حفظ حرمت قلم، در نام این دریا را حتی در ذهن خود خطور ندادند و پایبندی به صداقت و راست‌اندیشی را از خود به یادگار گذاردند. از سفرنامه فیثاغورث ۵۷۰ قبل از میلاد تا سال ۱۹۵۸ در تمام منابع مکتوب جهان نام خلیج فارس و یا معادلهای آن در دیگر زبانها ثبت شده است. خلیج فارس، دریای کم عمق و نیمه بسته ای است با مساحت حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع که در جنوب غربی قاره آسیا و در جنوب ایران قرار دارد.

زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصد هزار سال پیش، صورت اولیه خلیج فارس در کنار دشت های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت. قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه است که عده ای معتقدند: خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا مبدا پیرائی نوع بشر است.
اولین بار یونانی ها بودند که این خلیج را پرسیکوس سینوس یا سینوس پرسیکوس که همان خلیج فارس است، نامیده اند. از آنجا که این نام برای اولین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته اند آمده است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز پارسه و پرسپولیس یعنی شهر یا کشور پارسیان نامیدند. استرابن جغرافیدان قرن اول میلادی نیز به کرات در کتاب خود از خلیج فارس نام برده است. وی محل سکونت اعراب را بین دریای سرخ و خلیج فارس عنوان می کند. همچنین فلاریوس آریانوس مورخ دیگر یونانی در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام (پرسیکون کیت) که چیزی جز خلیج فارس، نیست نام می برد.

خلیج فارس و نام پرتوافکن آن میراث گرانسنگ ایرانیان باستان است. میراثی که ایرانیان آزاد اندیش روزگار کهن برای فرزندان خود به یادگار گذارده‌اند تا مایه فخر و مباهات نسلهای بعدی باشد و ایرانیان همواره به خاطر آورند که نمادهای میهنی و ملی آنان که با پوششی از باورهای ژرف انسانی مزین شده است، در همیشه تاریخ موجب بالیدن آنان بوده و خواهد بود.
 

Similar threads

بالا