خبرها و تازه های گیاهان دارویی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کاسنی، شاتره، زردچوبه و خارمریم ضد سموم کبدی هستند

کاسنی، شاتره، زردچوبه و خارمریم ضد سموم کبدی هستند

محمد صالحی سورمقی استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: برخی از گیاهان دارویی مقوی کبد شناخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به زردچوبه، کاسنی، خارمریم و شاتره اشاره کرد.

وی گفت: زردچوبه یکی از داروهای مهمی به شمار می‌رود که از سلول‌های کبدی محافظت می‌کند و به عنوان صفرابر شناخته می‌شود.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: معمولاً از زردچوبه در غذاهای روزانه به کار برده می‌شود ولی میزان‌ آن کم است، به همین دلیل می‌توان زردچوبه را به میزان یک گرم در کپسول‌های خالی قرار داد و روزانه 2 تا 3 عدد از این کپسول‌ها را استفاده کرد همچنین زردچوبه ضد سموم کبدی است.

صالحی سورمقی افزود: از مواد دیگری که برای سلول‌های کبدی مهم است، می‌توان به کاسنی اشاره کرد. کاسنی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای حفاظت از کبد است و از آن داروی صنعتی شیکوریبی ساخته می‌شود که آنتی‌اکسیدان و ضدسموم کبدی است.

وی بیان داشت: شاتره نیز خواص بسیار زیادی دارد؛ برای کبد بسیار مفید است و برای درمان بیماری‌های پوستی نیز می‌تواند مفید باشد.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گیاه خارمریم نیز برای بهبود سلول‌های کبدی و حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است و از آن در کارخانجات صنعتی داروهای زیادی ساخته شده است که در ایران وجود ندارد.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اطلاعات تکمیلی

اطلاعات تکمیلی

اسم علمی

:.. ‏Arctostapylos uva-ursi ..:

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
رئیس دانشکده داروسازی ساری گفت: برای استفاده درست از گیاهان دارویی ضرورت تجویز گیاهان دارویی از سوی پزشکان احساس می‌شود.

رئیس دانشکده داروسازی ساری گفت: برای استفاده درست از گیاهان دارویی ضرورت تجویز گیاهان دارویی از سوی پزشکان احساس می‌شود.

وی افزود: از 3 هزار قلم دارویی کاربردی در کشور حدود 400 قلم داروی گیاهی است.
امامی با اشاره به اینکه استفاده از گیاهان دارویی باید مورد اقبال عمومی جامعه قرار گیرد، تصریح کرد: ضرورت دارد فرهنگ سازی شود تا مردم برای درمان به طب سنتی روی آورند.
این مسئول امور دارویی استان مازندران با بیان اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی در بخش درمانی هیچ آشنایی با طب سنتی و گیاهی ندارند، افزود: واحدهایی از دوره تحصیلات دانشگاهی به فراگیری طب سنتی و گیاهان دارویی اختصاص داده شود.
امامی از وجود 30 متخصص گیاهان دارویی در مازندران خبر داد و گفت: دانشکده پزشکی و داروسازی در جذب هیئت علمی گیاهان دارویی فعالیت کند تا در بخش دارو سازی سنتی پیشرفت کنیم.

*70درصد فعالیت‌های پژوهشی در بخش داروهای گیاهی
وی خاطر نشان کرد: بیش از 70 درصد کارهای پژوهشی دانشکده داروسازی در بخش گیاهان دارویی است که در زمینه تحقیقاتی روی گیاهان دارویی در مازندران تحقیق می‌کنند.
رئیس دانشکده داروسازی ساری با بیان اینکه وزارت بهداشت اداره‌ای را به داروهای طبیعی اختصاص داده است، اظهار داشت: 50 مرکز تحقیقات داروهای گیاهی در مازندران وجود دارد که در دانشگاه مازندران داروهای سنتی به عنوان طب مکمل به کار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه دانشکده داروسازی ساری برای تحصیلات تکمیلی در سطح کارشناسی ارشد رشته‌های جدید ایجاد کرده است، گفت: رشته‌های جدید کنترل کیفیت داروهای گیاهی در دانشکده داروسازی ساری شروع به کار کرد.
امامی متولی اصلی فرهنگ سازی و توسعه داروهای گیاهی را در سطح ملی وزارت بهداشت عنوان کرد و اذعان داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش آموزش و پژوهش و تربیت پزشکان داروهای گیاهی همت کنند تا داروهای گیاهی را برای بیماران خود تجویز کنند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ایجاد بورس گیاهان دارویی در مازندران/ گونه‌های گیاهی دارویی نادر مازندران در تهدید انقراض

ایجاد بورس گیاهان دارویی در مازندران/ گونه‌های گیاهی دارویی نادر مازندران در تهدید انقراض

به گزارش خبرگزاری فارس در ساری، محمد امینی ظهر امروز در جلسه ستاد گیاهان دارویی که در استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه 25 درصد از داروهای موجود دارای منشا گیاهی است، اظهار داشت: 12 درصد داروهای سنتی جهان از منابع میکروبی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 66 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص و حدود 65 هزار تن محصولات گیاهی دارویی از آن استحصال می‌شود، بیان داشت: 840 هکتار از اراضی مازندران به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که بیشترین سطح کشت مربوط به گل گاوزبان است که ضرورت دارد تعرفه و ارزش افزوده گیاهان دارویی مورد توجه توجه قرار گیرد.
امینی از وجود 10هزار گونه گیاهان دارویی در مازندران خبر داد و گفت: مازندران دارای تنوع بالای گونه گیاهی است که در ناحیه خزری 115 گونه گیاهی انحصاری وجود دارد.
این مسئول با بیان اینکه 800 گونه گیاه با خاصیت دارویی دارای پراکنش تک استانی است، تصریح کرد: به علت نبود نظارت مناسب گیاهان نادری که تنها منحصر به استان مازندران است در تهدید انقراض قرار گرفتند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از حضور چهار دانشگاه گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: 23 موسسه و مرکز تحقیقات ملی، 34 مرکز تحقیقاتی استانی، 58 مرکز آموزش ملی و استانی و 314 ایستگاه تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی در کشور فعالیت می‌کنند.
امینی با اشاره به اینکه سند توسعه علوم گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور به تصویب رسید، بیان داشت: اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه گیاهان دارویی، 440 قلم داروی گیاه دارای مجوز ثبت و اساسنامه شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیز آزمایشگاهی از اقدامات ملی برای بخش گیاهان دارویی است.

*واردات بی‌رویه گیاهان دارویی
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران یادآورشد: محدودیت سطح زیر کشت، عدم نظارت کافی بر برداشت، عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه کشت و فرآوری، بی‌ثباتی و نبود بازار فروش برای تولیدکننده‌ها، وضعیت نابسامان عطاری‌ها، نداشتن برنامه بهره‌برداری و تبلیغات و واردات بی‌رویه گیاهان دارویی خارجی و غفلت از گیاهان دارویی بومی از مشکلات فراروی توسعه گیاهان دارویی در استان محسوب می‌شود.
وی ایجاد بورس گیاهان دارویی را در مازندران موثر دانست و گفت: تولید بیشتر گیاهان دارویی و ایجاد بورس این صنعت در مازندران به عنوان نخستین استان پیشرو می تواند در روند توسعه گیاهان دارویی موثر باشد.
امینی وجود بی‌نظمی و تقلب در بازار محصولات طبی و گیاهی و سلب اعتماد از سوی مصرف کننده‌ها را از تنگناهای بخش گیاهان دارویی استان برشمرد و اذعان داشت: عدم شناخت تولید کنندگان در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به مزیت نسبی گیاهان بومی کشور، عدم تجویز داروهای گیاهی از سوی پزشکان، موازی‌کاری و فقدان ارتباط تنگاتنگ مراکز فعال، عدم توسعه تولید ارگانیک، پیچیدگی و دشوار بودن مطالعات روی مسیرهای متابولیکی تولید وعدم دسترسی به گونه‌های اصلاح شده با کیفیت و قیمت مناسب از مواردی است که بر تنگناهای بخش گیاهی تاثیر گذار است.
امینی فقدان مکانیزاسیون پیشرفته و نبود استانداردهای ملی کافی را از دیگر مشکلات کشت پایدار گیاهان دارویی در استان عنوان کرد و اذعان داشت: ناشناخته بودن بازارهای جهانی گیاهان دارویی و نیاز بازار از سوی تولید کنندگان، عدم نظارت کافی بر برداشت گیاهان از طبیعت، توجه به تولید و بسته‌بندی و فرآوری، صادرات گیاهان دارویی و نیز عدم حمایت از سرمایه‌گذاران در توسعه کشت گیاهان دارویی از عوامل موثر در توسعه نیافتگی بخش گیاهان دارویی در مازندران است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شناسایی ظرفیت کشت گیاهان دارویی در مازندران

شناسایی ظرفیت کشت گیاهان دارویی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید علی اکبرطاهایی ظهر امروز در کمیته تخصصی گیاهان دارویی استان مازندران در استانداری مازندران با بیان اینکه هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌های استان برای توسعه و ترویج گیاهان دارویی استفاده کنیم، اظهار داشت: ظرفیت 7 هزار نفری دانش آموخته در رشته‌های منابع طبیعی و کشاورزی جویای کار فرصت خوبی برای توسعه گیاهان دارویی در مازندران است.
استاندار مازندران حفاظت و نظارت بر گونه‌های نادر گیاهان دارویی که در استان می‌روید را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم مازندران سابقه طولانی در استفاده از گیاهان دارویی و کشت این گونه محصولات درمانی دارند که امروز شاهد چای گل گاو زبان و نیز زعفرانی در فروشگاه‌های کشور هستیم که این امر نشان از استقبال مردم از این محصولات درمانی است.
وی افزود: 90 درصد داروهای صنعتی در داخل کشور تولید می‌شود و تنها داروهای وارداتی کشور مختص بیماری‌های خاص است که استفاده از داروهای گیاهی دراین باره از ضروریات است.
طاهایی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی موجب اشتغال‌زایی پایدار در استان می‌شود، تصریح کرد: موضوع مشاغل خانگی با حمایت نهادهای همچون بهزیستی و کمیته امداد برای حمایت از مددجویان خود توسعه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده و فرصت‌های اشتغال‌زایی مناسبی برای افراد نیازمند جامعه ایجاد شود.
نماینده عالی دولت در مازندران جهاد دانشگاهی را واحد مناسبی برای برقراری ارتباط بین دستگاهی در بخش گیاهان دارویی دانست و اظهارداشت: وظیفه دانشگاه‌ها تولید علم است و جهاد دانشگاهی باید از فرایند فعالیت در دانشگاه‌ها بهره‌برداری کند و به جامعه انتقال دهد.
وی بیان کرد: دبیرخانه دائمی گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی ایجاد شود و دیگر دستگاه‌های پژوهشی به طور جداگانه به طور تخصصی در بخش داروهای گیاهی فعالیت داشته باشند.
استاندار مازندران حفاظت و نظارت بر گونه‌های نادر گیاهان دارویی که در استان می‌روید را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به طور جدی از ظرفیت‌های موجود در استان برای کشت گیاهان دارویی اقدام و ظرفیت 7 هزار نفری دانش آموخته در رشته‌های منابع طبیعی و کشاورزی جویای کار فرصت خوبی برای توسعه گیاهان دارویی در مازندران هستند.
طاهایی با بیان اینکه فوق لیسانس‌های منابع طبیعی جویای کار به استانداری مراجعه می‌کنند و تقاضای فعالیت در بخش نگهبانی دستگاهی را دارند، یادآور شد: 32 نماینده از استان‌های شمالی در مجلس داریم که فرصت خوبی برای طرح‌هایی است که به مجلس ورود یابد و طبق امکان سنجی‌های موجود مازندران فضای مناسبی برای توسعه و ترویج گیاهان دارویی است تا از ظرفیت‌های تحصیل کرده در این بخش به درستی استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مرکز تحقیقات طب سنتی دانشجو پذیرفت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت بسیار مناسبی برای استفاده از داروهای گیاهی در استان است.
استاندار مازندران درمان با داروهای صنعتی را سریع‌تر و با عوارض جانبی بیشتر دانست و یادآور شد: داروهای سنتی و گیاهی مدت زمان درمان دیرتری دارند ولی بدون عوارض جانبی است.
وی ادامه داد: با شیوع بیماری دیابت اقبال عمومی به سمت عطاری‌ها بیشتر شد و این فرصتی است تا درمان‌های سنتی از سوی پزشکان انجام شود.
این مسئول بحث بازرگانی گیاهان دارویی را مهم ارزیابی کرد و افزود: در بحث گیاهان دارویی باید فرهنگ سازی دقیقی انجام شود تا مباحث بازرگانی این صنعت در استان بدون دغدغه باشد.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه خروجی جلسات تخصصی نباید حاوی صورت مذاکرات باشد، خاطر‌نشان کرد: خروجی جلسات تخصصی باید دارای مصوبه‌های راهبردی و کاربردی باشد.
وی متذکر شد: جهاد کشاورزی برای عرصه‌های مناسب و نامناسبی که در اختیار دارد باید آمارهای دقیق ارائه دهد.
طاهایی تصریح کرد: عرصه‌های بین درختی زیادی در استان وجود دارد که باید از سوی جهاد کشاورزی کار شود و جلوی انقراض برخی از گونه‌های نادر گیاهان دارویی که تنها در مازندران رویش دارند با نظارت دقیق این سازمان گرفته شود.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت: استان مازندران دارای ظرفیت‌های مناسبی است و باید از فرصت‌های باقی مانده دولت دهم بهره‌برداری خوبی به نفع استان شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تاثیر برنج قهوه ای در کاهش پولیپ روده

تاثیر برنج قهوه ای در کاهش پولیپ روده

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان اعلام کردند خوردن بقولات حداقل سه بار در هفته و برنج قهوه ای حداقل یکبار در هفته باعث کاهش 23 و 40 درصدی پولیپ روده می شود که مصرف زیاد سبزیجات پخته و میوه جات خشک نیز تا حدی چنین خاصیتی دارد.
یسنیا تانتامانگو از دانشگاه لوما لیندا گفت: خوردن این مواد غذایی از احتمال بروز پولیپ روده و سرطان روده به طور کلی می کاهد.
وی افزود: اکثر پژوهشهای قبلی به خوردن سبزی و میوه تاکید می کردند. اما تحقیق ما روی چند ماده غذایی خاص تمرکز کرد.
سرطان روده دومین عامل مرگ ناشی از زنان و مردان است.
نتایج نشان می دهد مصرف سبزیجات (یکبار در روز یا بیشتر) در قیاس با مصرف کمتر از 4 بار در هفته آنها باعث کاهش 24 درصدی خطر بروز پولیپ روده می شود. همچنین مصرف سه بار در هفته میوه های خشک در قیاس با مصرف یکبار در هفته آنها 26 درصد باعث کاهش این خطر می شد.
دکتر تانتامانگو گفت: مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی تاثیر بسیار زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده دارد.

وی اظهار داشت: بقولات و برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، بنابراین می توانند آثار ضد سرطان زیادی داشته باشند./


مترجم: سید محسن سنجری


کد خبر: H-900726-01


۱۳۹۰/۷/۲۶ شمسی ٢٠/١١/١٤٣٢ قمری ۲۰۱۱/۱۰/۱۸ میلادی ۱۰:۵۱:۰۹ به وقت تهران
 
آخرین ویرایش:

seyyedalizeinali

عضو جدید
نتایج یک تحقیق جدید نشان داده که زنان با خوردن سیب در دوران بارداری از ابتلای فرزندشان به آسم و علائم مربوط به آن جلوگیری خواهند کرد. به گزارش مدلاین پلاس محققان هلندی و اسکاتلندی رژیم غذایی دو هزار زن باردار و کنترل سلامت ریه فرزندان آنها را مورد بررسی قرار دادند.
در میان تنوع زیاد غذاهای مورد مصرف زنان باردار فقط مصرف سیب اثر حفاظت بخشی را در ارتباط با وقوع آسم در کودکان نشان داد.
این محققان دریافتند که احتمال وقوع خس خس سینه در کودکانی که مادرانشان در هفته بیش از چهار سیب می خوردند ۳۷درصد و این احتمال در مورد آسم تایید شده توسط پزشک در این کودکان ۵۳ درصد کمتر بود.
این ارتباط در مورد سیب مشاهده شد که احتمالا به علت محتوای فیتوکمیکال های این میوه مانند فلاونوئیدهاست که مشخص شده در عملکرد ریه هم اثرات مفیدی دارند.
به گفته محققان در صورت تایید این یافته ها توصیه های مربوط به تغییر برنامه غذایی طی بارداری ممکن است به جلوگیری از آلرژی و آسم دوران کودکی کمک کند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زخم دهان را با انگور خرس درمان کنید
[TD="class: bodycatmain, width: 100%"]
گیاه انگور خرس در جنگل های شمال ایران، اروپای شمالی و آسیا یافت می شود. گل انگور خرس به رنگ های سفید، صورتی و با رگه های قرمز دیده می شود. در فصل پاییز گل های این گیاه به میوه های قرمز روشن تبدیل می شوند.
خواص این گیاه را در مطلبی از سایت «Ask.com» مطالعه کنید.
▪ بومیان اروپایی از این گیاه برای درمان بیماری های مثانه استفاده می کردند.
▪ چای انگور خرس قرن هاست که در شمال اروپا استفاده دارویی دارد.
▪ برگ های این گیاه حاوی ترکیب شیمیایی قوی ضدباکتریایی به نام هیدروکوینونز (hydroquinones) است.
▪ چای تهیه شده از برگ های خشک آن در سراسر جهان برای درمان ناراحتی های مثانه به کار برده می شود. این نوع درمان در افراد گیاه خوار نتیجه بهتری نشان می دهد.
▪ مصرف این گیاه باعث دفع سنگ های مجاری ادراری می شود.
▪ جوشانده انگور خرس برای درمان زخم دهان، لثه، سوختگی و خراش های جزئی موثر است.
▪ در بعضی از کشورها از این گیاه برای درمان کمردرد، روماتیسم و آرتروز استفاده می شود.
▪ استفاده منظم از این گیاه که خاصیت سفیدکننده دارد، لکه های پاک نشدنی صورت را به مرور زمان از بین می برد.
▪ انگور خرس که آنتی اکسیدان عالی به حساب می آید، با مقابله با رادیکال آزاد مانع آسیب های پوستی می شود.
▪ مصرف این گیاه به زنان باردار، کودکان و بیماران کلیوی توصیه نمی شود.
[/TD]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مصرف چای بابونه بخصوص برای افراد دیابتی بسیار مفید است[/h]

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد نوشیدن چای بابونه به طور روزانه به پیشگیری از مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از دیابت نوع دوم از قبیل از دست دادن قدرت بینایی یا آسیب‌های وارده به سیستم عصبی و کلیه‌ها کمک می‌کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، چای بابونه حاوی موادی است که خواص درمانی دارد. در طول هزاران سال، از این چای گیاهی در درمان بسیاری از بیماریها استفاده شده است. چای خوش عطر گیاهی بابونه برای آرامش و تسکین اعصاب مصرف می شود. پیشتر عقیده بر این بود که آثار تسکین دهنده چای به دلیل خواص ضدالتهابی آن است.
محققان در یک پژوهش جدید به موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت، عصاره بابونه خوراندند.
این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه بابونه، می‌تواند سطح قند خون را در مبتلایان به دیابت تا ۲۵درصد کاهش دهد. طبق یافته‌های جدید، با مصرف روزانه چای بابونه همراه با غذا، از بروز بسیاری از عوارض جدی دیابت پیشگیری کنید.
محققان، طی این تحقیق، به موش‌هایی که مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند به مدت سه هفته ، هر روز مقدار معینی، عصاره بابونه دادند و به این نتیجه رسیدند سطح قند خون آن‌ها تا ۲۵% کاهش پیدا کرده است وطبق این بررسی، محققان بر این باورند که مصرف چای بابونه همراه با غذا، برای انسان نیز فواید مشابهی را در بر خواهد داشت.
پس از مدتی معلوم شد که ظاهرا عصاره این گیاه می‌تواند سطح قند خون را پایین آورده و فعالیت آنزیمی که مربوط به افزایش ناراحتی‌های ناشی از دیابت است، متوقف کند.
با این حال پژوهشگران با دستیابی به این نتایج امیدوار شده‌اند که بتوانند از این گیاه داروهای ضد دیابت تولید کنند.
محققین این پژوهش می گویند : قبل از این که ما بتوانیم به هر نوع نتیجه قطعی و مسلم درباره نقش چای بابونه در مقابله با مشکلات مربوط به دیابت دست‌یابیم باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
آمارها نشان می‌دهد که موارد ابتلا به دیابت نوع دوم که بالاخص مربوط به چاقی می‌شود در سراسر جهان رو به افزایش است.
با وجود نتایج به دست آمده متخصصان انستیتو دیابت انگلیس به بیماران در مورد هرگونه اقدامی در این زمینه هشدار دادند پژوهشگران به مطالعات بیشتر برای رسیدن به نتایج قطعی‌ و علمی‌تری نیاز دارند.
البته مصرف روزانه بابونه، خواص بسیاری دیگر، همچون کاهش استرس، رفع بی‌خوابی، رفع مشکلات هضم، رفع گرفتگی‌های قاعدگی را به همراه خواهد داشت.
همچنین تحقیقات جدید خواص درمانی چای بوبنه را تأیید می کند. مصرف این چای، مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماریزای عفونی و سرماخوردگی را افزایش می دهد.
این مطالعه یکی از مطالعات بی شماری است که نشان می دهد محصولات طبیعی گیاهی حاوی موادی هستند که خواص دارویی دارند. در یک تحقیق کوچک ۱۴ شرکت کننده برای مدت دو هفته روزی پنج فنجان چای بابونه نوشیدند.
از شرکت کنندگان در این مطالعه آزمایش ادرار گرفته شد. نتیجه آزمایشها نشان داد نوشیدن چای بابونه سبب افزایش دو ماده به نامهای هیپوریت و گلیسین در ادرار می شود.
«هیپوریت» محصول تجزیه ماده فلاونویید در چای است. این ماده خواص ضدباکتری دارد.
محققان می گویند، افزایش «هیپوریت» در ادرار بعد از نوشیدن چای می تواند توجیه کننده خاصیت افزایش مقاومت در مقابل عوامل عفونی باشد.
گلیسین ماده ای است که اسپاسم شدید عضلانی را بهبود بخشیده و سبب آرامش اعصاب می شود. میزان «هیپوریت» و «گلیسین» حتی تا دو هفته پس از مطالعه در خون بالا می ماند که این امر نشانگر خواص دراز مدت این چای گیاهی است.
دم کردن رایج‌ترین فرم مصرف گیاه بابونه است. بابونه خواص گوناگونی دارد . خواص ضدالتهابی، ضد میکروبی، ضدگرفتگی عضلات، آرامش ‌بخشی و نرم‌کنندگی‌ آن تا به حال شناخته شده‌اند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مادرانی که شیرخوارشان دچار کولیک‌های تکرار شونده می‌شود حتما به یاد دارند که چگونه با مصرف کمی چای بابونه آرامش را به شیرخوارشان بازگردانیده‌اند.
سالمندان و افرادی که حساسیت دارند بهتر است به علت تاثیرات آرامش‌بخشی و ضدمیکروبی بابونه هفته‌ای یک بار به جای نوشیدن چای معمولی چای بابونه را در برنامه خود قرار دهند.
اما حکایت مشکلات پوستی حکایت دیگری است. بابونه برای انواع عفونت‌ها و التهابات پوستی مناسب است. اگزما یا همان حساسیت شدید پوستی که به خارش، سوزش، خشکی پوست به همراه پوسته‌ریزی شدید منجر می‌شود، با مصرف کمی بابونه وضعیت متفاوتی پیدا می‌کند.
البته پسوریازیس بیماری بسیار پیشرفته‌ای است و نمی‌توان به درمان آن با بابونه امیدوار بود اما شکی نیست که در موارد حاد بیماری که فرد از پوسته‌ریزی و احیانا خارش شدید رنج می‌برد، بابونه به التیام زخم‌ها و تسکین بیمار کمک شایان توجهی می‌کند.
ضایعات پوستی ملتهب در نواحی پوشک نوزادان سبب بی‌قراری نوزاد می‌شود که با مقدار کمی چای بابونه برطرف می‌شود.
خواص استثنایی بابونه، این گیاه ارزشمند را به پای ثابت پمادها، کرم‌ها و ژل‌های پوستی تبدیل کرده است. حتی اگر پوستتان دچار زخم شده است، می‌توانید با مصرف بابونه روند بهبودی زخم‌هایتان را تسریع کنید.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
خواص بی نظیر چغندر

خواص بی نظیر چغندر

سلامت نیوز: چغندر قرمز به دلیل داشتن میزان بالای ماده ضد سرطانی و کاراتینوئیدز، گیاهی منحصر به فرد به حساب می آید. این گیاه سرشار از کربوهیدرات و منبع عالی اسیدفولیک است. رنگ دانه قرمز رنگ آن توسط گلبول های قرمز جذب می شود و توانایی حمل اکسیژن توسط خون را افزایش می دهد. برگ های چغندر غنی از بتاکاروتن، اسید فولیک، کلروفیل، پتاسیم، ویتامینC و آهن است. * مسهل طبیعی است و یبوست و بواسیر را درمان می کند.
* آنتی اکسیدان موجود در آن، به بدن کمک می کند تا با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مقابله کند.
* مصرف روزانه چغندر خام و پوره شده برای بیماران لوسمی مفید است.
* فشار خون را تنظیم می کند.
* مصرف منظم آن مانع بروز واریس می شود.
* به علت داشتن اسید فولیک مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود.
* به عملکرد سلول های کبد کمک و از کبد و کیسه صفرا محافظت می کند.
* مخلوطی از آب چغندر و هویج به طور موثری، ناراحتی نقرس، کلیه و کیسه صفرا را برطرف می کند.
* مصرف منظم آب چغندر، از یبوست جلوگیری می کند.
* به علت بالا بودن قند آن، بیماران دیابتی از مصرف آن پرهیز کنند.
* مصرف منظم آن، سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
* با بیماری آلزایمر و پوکی استخوان مقابله می کند.
* از آنجا که آب آن بسیار مقوی است، توصیه می شود قبل از مصرف چغندر مقدار کمی از آب آن را میل کنید.
* تغییر رنگ در ادرار و مدفوع بر اثر مصرف چغندر جای نگرانی ندارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سند راهبرد ملی توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی در نوبت بررسی دولت است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سند راهبرد ملی توسعه علوم و فناوری در حوزه گیاهان دارویی و طب ایرانی در نوبت بررسی هیات دولت قرار دارد .
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر 'محمدحسن عصاره' اظهار داشت: نخستین گام پس از راه‌اندازی ستاد گیاهان دارویی این بود كه ظرفیت‌های ملی از جمله نیروهای انسانی متخصص شناسایی و اطلاعات جامعی در این زمینه تدوین شود.
وی خاطرنشان كرد: این سند ملی راهبرد پس از نهایی شدن به كمیسیون علمی و فناوری دولت تقدیم شد و به نظر می‌رسد كه در این كمیسیون هم به تصویب رسیده و در نوبت بررسی در هیات دولت است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار داشت: ما در این سند ملی اهداف كلان، ماموریت‌های كوتاه مدت و بلند مدت طراحی كردیم و یكی از حسن‌ها و ویژگی‌های مهم این سند دستیابی به وفاق ملی و ایجاد نگرش واحد در تمام دستگاه‌هاست .
عصاره گفت: در گام بعدی، اعضای ستاد كشوری از دستگاه‌های مختلف از جمله تعدادی از وزارتخانه‌های مرتبط مانند بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، جهاد كشاورزی، علوم ، تحقیقات و فناوری و صنعت ، معدن و تجارت انتخاب شدند. علاوه بر این براساس ضرورت نیز از دیگر دستگاه ها مانند وزارت امور خارجه در بحث بین‌الملل نیز دعوت به همكاری شد.
وی خاطرنشان كرد: علاوه بر وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌های مختلف ، سازمان‌های پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، همچنین بخش خصوصی و تشكل‌های مردم نهاد و افراد حقیقی و حقوقی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی عضو هستند.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اختلاط چای ایرانی با گیاهان دارویی، کانال صادراتی جدید

اختلاط چای داخلی کشور با گیاهان دارویی و صادرات آنها به کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی یکی از کانالهای صادراتی و تنظیم بازار چای داخلی کشور است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: در نمایشگاهی که طی هفته گذشته در تهران برگزار شد، برخی از شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی اقدام به اختلاط چای داخلی با گیاهان دارویی کرده بودند که نتیجه آن با استقبال فراوان کشورهای خارجی در بازارهای صادراتی رو به رو شده بود.
کاظم فرهمند افزود: از آنجا که چای ایرانی از بهترین و مرغوبترین چایهای کیفی دنیا است و در کنار آن گیاهان دارویی ایران نیز دارای مشتری پسندی زیادی در بازارهای بین المللی است، به نظر می رسد از این پتانسیل می توان برای تنظیم بازار صادراتی استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: اختلاط چای ایرانی با انواع گیاهان دارویی مثل دارچین، بابونه، نعناع و سایر گیاهان باارزش که علاوه بر مصارف پزشکی و دارویی جزو طعم دهنده های طبیعی هستند، می تواند چای داخلی را از انزوا خارج کند.
فرهمند اظهار امیدواری کرد که کارخانه های فرآوری چای با بکارگیری خلاقیتها در استفاده از گیاهان دارویی و بسته بندیهای جدیدی بتوانند چای کشور را که در سالهای گذشته مقهور بازار داخلی و بین المللی بوده است، به سبد صادراتی و مصرف داخلی بازگردانند.

ایران به جای هند کشور دیگری را جایگزین مبداء خرید چای خواهد کرد
نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که کشور هند به علت سیاستهای بانک مرکزی اعلام کرده است از فروش چای به ایران خودداری خواهد کرد، باید هرچه سریعتر کشور دیگری جایگزین آن شود.
وی تصریح کرد: از محل فروش چای هندی به ایران درآمد زیادی نصیب کشور هندوستان می شود که با اعلام چنین موضعی عملا خود را محروم از درآمد حاصل از خرید چای ایرانی از این کشور کرده است.
فرهمند یادآور شد: در شرایط اینچنینی که کشوری نظیر هندوستان به خود اجازه می دهد ایران را به واسطه عدم فروش محصول تهدید کند، باید یادآور شد که استفاده از چای داخلی کشور و بکارگیری آن در سبد غذایی ضمن عدم وابستگی به واردات باعث کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد و کشورهایی نظیر هندوستان نیز به خود اجازه گرفتن چنین مواضعی نخواهند داد./

 

seyyedalizeinali

عضو جدید
با خواص شلغم آشنا شوید

با خواص شلغم آشنا شوید

تبیان:
متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، دست کم چند بار در هفته شلغم بخورید.
شلغم از خانواده کلم است. بر حسب سن، ریشه این گیاه می‌تواند کاملاً گرد و یا کمی کشیده و رنگ آن نیز از سفید تا سبز، زرد و یا ارغوانی متفاوت باشد. طعم انواع سفید و زرد آن شیرین و کمی تیز است.
شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می‌کند و شاید وجود همین علت است که موجب می‌شود این سبزی برای درمان بیماری‌هایی که در فصل سرما زیاد است.شلغم گیاهی بسیار مقوی و مغذی است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.
شلغم همچنین منبع غنی از فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های ث، ب و آ و همچنین املاح معدنی ضروری شامل فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم و ید، مس است. سایت تخصصی تغذیه تحت عنوان «اوری نوترینت» در مقاله جدیدی در این باره آورده است: شلغم یکی از پاک کننده‌ها و مواد خون‌ساز مفید است و کلسیم و منیزیم موجود در آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان دارد.
اگر به ناراحتی معده مبتلا نیستید به یاد داشته باشید که خواص آب شلغم خام بیشتر از شلغم پخته است؛ به طور کلی آب شلغم، بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌سازد.
شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد.برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود. شلغم سرشار از ویتامین C است و بهتر است که شلغم بخارپز شود به دلیل این که ویتامین C بر اثر اکسیداسیون خیلی سریع از بین می‌رود.
مروری بر خواص شلغم
* شلغم مهم‌ترین گیاه ضد سرطان محسوب می‌شود تا جایی که حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.
* این ماده غذایی سودمند حاوی نشاسته، پروتئین و سلولز است و به همین سبب به عنوان یکی ماده غذایی نیروزا شناخته می‌شود.
* یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب شلغم درمان جوش صورت است.
* مصرف شلغم، برطرف کننده سرفه، نرم کننده سینه، معده و روده است.
* شلغم به علت داشتن ویتامین‌های A و C قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.
* شلغم ادرار را زیاد می‌کند؛ از این رو موجب دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند بلورهای اسیداوریک را حل کند و از دردهای مفاصل و نقرس جلوگیری کند. این خاصیت در برگ‌های نازک آن بسیار زیاد است ولی برگ شلغم دیر هضم می‌شود و تولید نفخ می‌نماید.
* شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود.
* مصرف شلغم به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیوسیاناد برای کسانی که مشکل تیروئید دارند ضرر دارد.
* شلغم سرشار از پتاسیم و کلسیم است که برای فشارخونی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.
* شلغم دارای فسفر است و اعصاب را تسکین می‌دهد و تقویت می‌نماید و کبد را اصلاح کرده و بیماری آن را شفا می‌بخشد.
* شلغم اشتهاآور است و نیروی شهوانی را تقویت کرده و منی را زیاد می‌نماید.
* آن‌هایی که حافظه ضعیف دارند حتماً باید شلغم بخورند، زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می‌کند.
* شلغم شب کوری را درمان می‌کند.
* یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند. علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشاء انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلول‌های روده کمک می‌کند.
* شلغم باعث درمان تشنج می‌شود اما برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن، ممکن است که باعث نفخ شود.
یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند
* این گیاه پرخاصیت همچنین برای رشد و نمو استخوان‌ها سودمند است و به همین خاطر مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.
* همچنین مصرف آن برای مبتلایان به بیماری قند مفید و خام آن می‌تواند به عنوان انسولین گیاهی مصرف شود.
* برای درمان دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، ضماد شلغم را روی موضع بگذارید.
شلغم؛ آنتی‌بیوتیک گیاهی
هر سال با آمدن فصل سرما، سرماخوردگی به بیماری رایج و فراگیری تبدیل می‌شود که تعداد قابل توجهی از مردم را مبتلا می‌کند. در این بین بیماران به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که سرماخوردگی را بیماری محسوب نکرده و در منزل به درمان خودسرانه آن با انواع داروها می‌پردازند، گروهی که به پزشک مراجعه می‌کنند و گروهی که از درمان‌های گیاهی برای سرماخوردگی استفاده می‌کنند. این در حالی است که تقریباً هر ۳ گروه نمی‌توانند به فواید شلغم در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بی‌توجه باشند. شلغم گیاهی است که از دیرباز در درمان سرماخوردگی کارایی داشته است.
علاوه بر اینکه می‌توان شکل پخته یا خام شلغم را در انواع سوپ‌ها و سالادها مصرف کرد یا اینکه آن را پخته و به طور جداگانه مصرف کرد، روش دیگری هم وجود دارد که در واقع با آن عصاره شلغم به دست می‌آید که در درمان سرفه و گلو درد و سرماخوردگی مؤثر است.
عصاره شلغم
برای گرفتن عصاره شلغم می‌توان قسمت بالایی آن را برش داده و داخل آن را خالی کرد. سپس به داخل شلغم مقداری عسل یا شکر بمالید و بگذارید برای ۱۲ ساعت در یخچال بماند. با این روش داخل شلغم از مایعی پر می‌شود که سرماخوردگی را درمان می‌کند و باید چند بار در طول روز مصرف شود.
روش‌های دیگر تهیه‌ عصاره و شربت شلغم
* برای تهیه عصاره‌ آن، شلغم را با وزن مساوی شکر سرخ در کمی آب ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند. طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده، شکر سرخ را در آن ریخته، پر می‌کنند و می‌پزند.
شکل سوم، آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل در بیاورند. سپس در ظرف گودی، طبقات شلغم و پیاز را بر روی حرارت بگذارند. وقتی گرم شد، به تدریج شربت آن جدا می‌شود. این عصاره برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است و از آن می‌توان به عنوان غرغره در هنگام گلودرد استفاده کرد.
* اگر به خوردن شلغم خام تمایلی ندارید می‌توانید شلغم را به شکل شربت شلغم درست کنید. روش تهیه شربت شلغم به این ترتیب است که ابتدا وسط یک شلغم را خالی می‌کنند و در آن کمی شکر می‌ریزند. پس از مدتی آب در آن جمع می‌شود. آب آن را با قاشق برداشته و مصرف می‌نمایند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
خواص هل
یکی از چاشنی‌های معطر مورد استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباها، هل است.
البته در مقام مقایسه، هندی‌ها و پاکستانی‌ها بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هستند. شاید جالب باشد بدانید هل، میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد.
برای عطرآگین کردن غذا، شیرینی یا مربا، حتما لازم نیست غلاف آن را باز کرده و دانه‌های سیاه رنگ هل را مورد استفاده قرار دهید؛ میوه هل با همان غلاف نیز به‌اندازه کافی غذاها را خوش طعم می‌کند؛ مگر آنکه طعم جویدن دانه‌های هل در دهانتان را دوست داشته باشید.
علاوه بر این، بعضی‌ها هنگام دم کردن چای معمولی چند دانه هل یا یک عدد میوه هل را در چای می‌ریزند و همراه با آن دم می‌کنند. این چای، هم خوش‌طعم‌تر می‌شود و هم خاصیت درمانی دارد.
- دانه هل تقویت‌کننده معده، ضدنفخ و بادشکن است؛ در ضمن به هضم غذا هم کمک می‌کند.
- از هل به عنوان دارو برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب استفاده می‌کنند.
- در صورتی که عرق بدبویی دارید یا دهان شما بوی خوبی نمی‌دهد، ۶ گرم هل را- با غلافش- به‌صورت چای دم کنید و در طول یک روز به مرور بنوشید.
- برای درمان استفراغ و تهوع نیز توصیه می‌شود مقداری دم کرده هل مصرف کنید.
- هل تقویت‌کننده قلب و اعصاب نیز هست ولی می‌گویند مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می‌دهد و هم برای بیماری‌های روده و ریه مفید نیست.
- مصرف هل برای رفع سردرد و کاهش حملات بیماری صرع نیز توصیه می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
فارس نیوز: نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی فشار خون را کاهش می دهد. در این پژوهش از ۵۰ مرد و ۶۸ زن با میانگین سنی ۵۵ سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند.نتایج این پژوهش نشان داد که تاثیر کیوی در کاهش فشار خون بیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان ۳٫۶ میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.
این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه اسلو صورت گرفت و پژوهشگران دریافتند که خوردن روزانه سه عدد کیوی بهتر از خوردن یک سیب در روز فشار خود را در طول ۲۴ ساعت بهبود بخشید.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
چرا افراد سرماخورده باید میوه بخورند؟

چرا افراد سرماخورده باید میوه بخورند؟

فارس نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، از میوه و مایعات بیشتری استفاده کنند، به دلیل اینکه مصرف مایعات و میوه سموم را از بدن خارج می‌کند و موجب بهبود سریع‌تر آنها می‌شود. مسعود کیمیاگر اظهار داشت: حدود ۴۰ سال پیش این نظریه مطرح بود که ویتامین C در پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر است و همه فکر می‌کردند که این ویتامین از ابتلای افراد به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. ولی امروزه ثابت شده است که ویتامین C در درمان و بهبود علائم سرماخوردگی و در کوتاه کردن دوران نقاهت این بیماری در افراد مفید است.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: تغذیه مناسب، سیستم ایمنی بدن افراد را قوی‌تر می‌کند و افرادی که رژیم غذایی آنها از ۴ گروه اصلی غذایی تشکیل شده باشد، دارای بدن قوی‌تری هستند.
کیمیاگر بیان داشت: دیده شده است، افرادی که به سوءتغذیه مبتلا هستند، بیشتر به عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شوند و بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ناشی از همین عفونت‌هاست و شدت و مدت بیماری در این افراد بیشتر است.
وی افزود: البته افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، از میوه و مایعات باید بیشتر استفاده کنند، به دلیل اینکه مصرف مایعات سموم را از بدن خارج می‌کند و موجب بهبود سریعتر افراد می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
گوجه‌ فرنگی از بیماری قلبی جلوگیری می کند

گوجه‌ فرنگی از بیماری قلبی جلوگیری می کند

گوجه فرنگی یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات دنیا می باشد که دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین ث، پتاسیم و فیبر غذایی است.
اعظم دوست محمدیان کارشناش ارشد علوم بهزیستی در تغذیه اظهار داشت: رنگ قرمز گوجه فرنگی به علت وجود رنگدانه‌ای گیاهی به نام لیکوپن است و از قوق ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی به حساب می‌آید که از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. محمدیان افزود: پژوهشگران معتقدند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی با جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد، از آسیب مفاصل، ماهیچه‌ها و حتی سلول‌های مغزی در سالمندان جلوگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده احتمال بروز سکته‌های قلبی در مردانی که ذخایر لیکوپن بیشتری دارند به نصف کاهش یافته است، زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی از تغییر شکل و رسوب نوعی چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری کرده و بدینوسیله از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.
این کارشناس با بیان این که گوجه فرنگی دشمن سرطان است، افزود: مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و افرادی که در هفته ۷ واحد یا بیشتر گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مری، معده، دهان و روده بزرگ قرار می‌گیرند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آلوئه‌ورا ترمیم‌کننده بافت‌های آسیب‌دیده بدن است

آلوئه‌ورا ترمیم‌کننده بافت‌های آسیب‌دیده بدن است

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: آلوئه ورا گیاهی است که حدود 200 گونه از آن شناخته شده است و در طب سنتی از این گیاه استفاده‌های بی‌شماری می‌شود.

وی گفت: در واقع آلوئه ورا محرک عمومی بدن، ماده‌ای مسهل، آرام کننده، ترمیم کننده بافت‌های آسیب‌دیده و محرک است و برای رفع ناراحتی‌های روده‌ای مانند کرم‌های روده‌ای نیز می‌تواند مفید باشد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: از گیاه آلوئه ورا برای رفع سوختگی‌ها، گزش حشرات و ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود همچنین می‌توان 120 تا 300 میلی‌گرم از گیاه خشک آن را به صورت کرم یا لوسیون استفاده کرد.

صفوی بیان داشت: امروزه از گیاه آلوئه ورا برای ساختن کرم‌های مرطوب کننده، صابون، شامپو، لوسیون‌های ضد چروک و پمادهای سوختگی استفاده می‌شود البته آلوئه ورا یک گیاه خوراکی نیز هست که مصرف آن موجب پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد می‌شود که خاصیت مسهلی آن قوی نیست.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
کاهش وزن با نوشیدن مداوم چای

کاهش وزن با نوشیدن مداوم چای

متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید اما هنوز نتوانسته‌اید از خوردن تنقلات مورد علاقه‌تان دل بکنید، نوشیدن چای راه حل خوبی برای کاهش وزن است. متخصصان دانشگاه کوب در ژاپن دریافته‌اند که مصرف مداوم چای همچنین می‌تواند تغییرات آسیب رسان و مخرب در خون را که ناشی از خوردن غذاهای چرب هستند و منجر به بروز دیابت می‌شوند، سرکوب و متوقف کند.
در این مطالعه متخصصان برای گروهی از موش‌ها یک رژیم غذایی پرچرب و برای گروهی دیگر یک رژیم غذایی معمولی در نظر گرفتند. سپس هر دو گروه به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شدند و به آنها آب، چای سیاه و چای سبز داده شد. این مطالعات مدت ۱۴ هفته طول کشید.
در پایان آزمایشات گروهی از موش‌ها که از هر دو نوع چای سبز و سیاه استفاده کرده بودند، توانستند با افزایش وزن و ایجاد چربی شکمی در ارتباط با مصرف غذاهای چرب، مقابله کنند. اما از طرف دیگر چاه سیاه علاوه بر جلوگیری از کاهش وزن همچنین توانست عوارض مضر و زیان بار ناشی از خوردن چربی بر روی عروق خونی را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

 

seyyedalizeinali

عضو جدید
۴ راه برای جلوگیری از پرخوری کردن!

۴ راه برای جلوگیری از پرخوری کردن!

بدن مجبور است با آسیب رادیکال های آزاد مقابله کند. رادیکال های آزاد با حمله به سلول ها بیماری های حاد مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت را به وجود می آورد. ناگفته نماند هر چه مصرف غذا بالا برود، رادیکال های آزاد بیشتری تولید می شود. در صورتی که شما هم دچار پرخوری شدید، ناامید نشوید کافی است با خوردن۴ نوع ماده غذایی ضررهای ناشی از پرخوری را از بین ببرید. ادویه:
افزودن ادویه به مواد غذایی، تاثیر پرخوری را کم می کند. در بررسی انجام شده روی داوطلبان مشخص شد، افرادی که ۲ قاشق غذاخوری مخلوطی از رزماری، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، میخک، سیر، مرزنگوش به غذای پرچرب و پرکالری اضافه می کنند، میزان تری گلیسیرید خونشان مقدار کمی افزایش می یابد. محققان معتقدند که مخلوطی از ادویه جذب چربی بدن را کند می کند و رادیکال های آزاد مضر را که بر اثر پرخوری تولید می شود، از بین می برد.
آب پرتقال:
فلاوانوئیدز، نوعی آنتی اکسیدان موجود در پرتقال تاثیر نامطلوب غذای پرکالری و پرچرب را جبران می کند. در بررسی ها مشخص شد در افرادی که همراه با یک صبحانه پرچرب و پرکالری، آب پرتقال مصرف کردند، رادیکال های آزاد به میزان کمتری افزایش یافت.
میوه:
مصرف میوه های غنی از آنتی اکسیدان از جمله میوه های توتی، انگو، کیوی و گیلاس، زیان رادیکال های آزاد را که پس از خوردن ایجاد می شود محدود می کند. مصرف وعده های غذایی پرکالری بدون مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه و سبزی به مرور زمان تاثیر مضر روی بدن می گذارد.
سرکه:
افزودن یک قاشق غذاخوری سرکه به مواد غذایی مانند سالاد، از افزایش قندخون که پس از خوردن یک غذای غنی از کربوهیدرات بالا می رود، جلوگیری می کند. بالا رفتن قندخون در بیماران دیابتی که بدنشان نمی تواند گلوکز را از خون دفع کند، می تواند مشکل ساز باشد. تجمع بیش از حد گلوکز در خون به مرور زمان به بافت ها آسیب می رساند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهترین نوع زعفران ایران در كرمانشاه تولید شد
08/10/90

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و ایسنا، اعلام كرد: براساس آزمایشهای بعمل آمده در كشور فرانسه بر روی زعفران كرمانشاه، این محصول بهترین نوع تولیدی در كشور است.
منصور احمدی، افزود: در این بررسی ثابت شد كه زعفران تولید شده در منطقه ' گره بان ' از توابع شهرستان هرسین، نسبت به مرغوبترین نمونه زعفران تولید شده در خراسان حدود 10 درصد از كیفیت بهتری برخوردار است.
وی ادامه داد: زعفران تولید شده در استان كرمانشاه از نظر ماده 'سافرانال ' كه خاصیت آرامبخشی و دارویی این محصول است و نیز از نظر ماده 'پیكروكروسین' كه مربوط به رنگ و بوی زعفران است بهترین نوع این محصول تولیدی در ایران است.
وی گفت: در نتیجه دو سال كار تحقیقاتی، اكنون حدود شش هكتار از اراضی استان زیركشت محصول زعفران قرار دارد و امسال اوج برداشت این محصول با مجموع تولید 18 كیلوگرم به ارزش 720 میلیون ریال بوده است.
احمدی، زعفران را محصولی با خاصیت صادراتی و ارزآوری و نیز ایجاد اشتغال پایدار ( 200 نفر روز كار به ازای هر هكتار) عنوان كرد و افزود: با همكاری استانداری و دیگر مسوولین استان، تلاش خواهیم كرد كه سالیانه 100 هكتار از اراضی استان را زیركشت این محصول قرار دهیم.
وی، عمده كانونهای تولید زعفران در استان را شهرستانهای كرمانشاه، هرسین، صحنه و دالاهو عنوان كرد.
احمدی گفت: فرهنگ كشت زعفران در استان در مرحله ترویج و نهادینه شدن است اما سیاست ما این است كه اراضی آبی درجه یك را به این منظور اختصاص ندهیم و با توجه به اینكه نیاز زعفران به آب در ماههای مهر و آبان می باشد، لذا به كشاورزان توصیه می كنیم كه زمینهای دیم خود را بدین منظور تخصیص دهند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه همچنین متوسط عملكرد برداشت زعفران در استان را سه كیلوگرم در هكتار عنوان كرد و گفت: با توجه به اینكه كشت زعفران مستلزم بكارگیری نیروی انسانی زیادی می باشد بنابراین توصیه ما این است كه كشاورزان استان این محصول را در متراژهای دو یا سه هزار متر مربعی بكارند.
وی همچنین از برنامه های آموزشی و ترویجی برای ترویج كشت این محصول در استان خبر داد و گفت: در راستای حمایت از زعفران كاران استان، طرحی در دستور كار داریم كه بر اساس آن هزینه 50 درصد از پیاز زعفران را برای كشاورزان تامین كنیم.
استان كرمانشاه بعنوان قطب كشاورزی غرب ایران كه مورد تصویب هیئت وزیران در سفر سوم رییس جمهوری قرار گرفت، دارای حدود 900 هزار هكتار زمین كشاورزی است كه از این مقدار حدود 200 هزار هكتار اراضی آبی می باشد و سالیانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات كشاورزی را تولید می كند
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مركز رشد گیاهان دارویی در گلستان تشكیل می شود
08/10/90

رئیس كانون هماهنگی دانش و صنعت دانه های روغنی كشور گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، در حال تشكیل و راه اندازی یك مركز شبانه روزی رشد گیاهان دارویی در استان گلستان هستیم.
به گزارش ایرنا، دكتر 'عباس علی نوری نیا' روز چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی گلستان در سالن اجتماعات استانداری افزود: تجاری سازی این محصول، به دست آوردن بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای و از همه مهم تر به كارگیری دانش بومی می تواند زمینه های اشتغال مناسب و خوبی را در استان ایجاد نماید.
به گفته وی، شركت های دانش بنیان تاكنون موفقیت های خوبی را كسب كرده اند و ما نیز در زمینه ایجاد این شركت ها، هر گونه همكاری لازم را خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: با توجه به اهمیت این موضوع و كسب موفقیت در شركت های دانش بنیان، باید به سمت خصوصی سازی تولید محصولات گیاهان دارویی برویم.
وی با اشاره به اجرای طرح نگه داری 'ژرم پلاست فراسرد' در زمینه تولید این محصولات و توجه به صنایع كوچك گفت: ما به صنایع كوچك تولیدی و روستایی اعتقاد خاص و راسخی داریم و اگر به آن توجه شود، این آمادگی در مركز تحقیقات برای هر گونه همكاری وجود دارد.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی گلستان در ادامه افزود: ایجاد كمیته راهبردی در استان باید جدی گرفته شود و ما در كشور نیز، یك ستاد راهبردی گیاهان دارویی داریم كه اگر در استان، این كمیته شكل بگیرد، می توان از ستاد كشوری كمك گرفت.
مدیركل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نیز در این جلسه گفت: از آن جایی كه واحدهای تولیدی گیاهان دارویی از یارانه های مصرف انرژی استفاده نمی كنند، تولیدكنندگان این بخش با چالش های شدیدی مواجه هستند.
به گزارش ایرنا، مهندس 'ناصر فخرموحدی' افزود: بالا بودن هزینه و خرید مواد اولیه در هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این واحدها تاثیر می گذارد و باعث بالا رفتن قیمت كالا برای مصرف كننده می شود.
وی هم چنین گفت: به علت قیمت پایین مواد اولیه شیمیایی خارج از كشور نسبت به داروهای گیاهی تولید داخل، شركت های آرایشی بهداشتی تمایل بیشتری به استفاده از تركیبات شیمیایی دارند.
وی در ادامه گفت: با ادغام فرآیندهای تولید و تجارت در كشور می توانیم این دورنما را متصور باشیم كه خلاء بین تولید و فروش كاهش پیدا كند.
وی افزود: در ارتباط با صنایع فرآوری گیاهان دارویی، بحث اسانس و عصاره به صورت وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و ما نیز می توانیم در این استان گیاهانی مانند رزماری، نعناع و اكالیپتوس را تولید و شكل دهیم.
مدیركل صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه كرد: این استان، توان و ظرفیت تولید بیش از 90 درصد گیاهان دارویی شناخته كشور را دارد.
وی ادامه داد: این استان هم چنین ظرفیت تولید داروهای قلبی و عروقی، آرام بخش و ضد سرفه را دارد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك کارشناس گياهان دارويي: ترکيب نعناع فلفلي با ريشه شيرين بيان براي رفع سرفه‌هاي خشك موثر است
07/10/90

کارشناس گياهان دارويي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان ‌شمالي با اشاره به فرا رسيدن فصل سرما گفت: ترکيب سرشاخه‌هاي نعناع فلفلي با ريشه شيرين بيان براي رفع سرفه‌هاي خشک و ترشح‌دار موثر است.
مهدي ايماني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: مواد موثره اين ترکيب شامل منتول، منتون، گلي سريزين و گلي سيرينيک است.
وي ادامه داد: اسانس نعناع فلفلي که حاوي منتول است به عنوان يک بي‌حس کننده موضعي براي کاهش تحريکات بسيار موثر بوده و داراي اثر آنتي سپتيکي خفيف است که به عنوان خلط آور تحريکي استفاده مي‌شود.
وي اظهار كرد: همچنين منتول موجود در اسانس نعناع در فعاليت گيرنده‌هاي سرماي موجود در حنجره که در رفلکس سرفه نقش دارند تاثير مي‌گذارد که همه آنها سبب مي‌شود نعناع با چهار مکانيزم اثر آنتي سپتيکي، بي حسي موضعي، اثر برگيرنده سرماي موجود در حنجره، مهار تنفسي از طريق تحريک گيرنده‌هاي سرما عليه سرماخوردگي اقدام کنند.
وي با ذکر اينکه شيرين بيان نيز در اين ترکيب مي‌تواند به عنوان نرم کننده مفيد باشد، بيان کرد: مشتقات شيرين بيان داراي اثر ضد سرفه مرکزي مشابه کدئين هستند و به عنوان خلط آور عمل مي‌کند.
به گفته اين کارشناس، اين گياه همچنين داراي يک اثر ضد ويروسي و تحريک کننده سيستم ايمني بدن است.
وي اشاره کرد: در اين راستا از ترکيب اين دو گياه قرص گياهي با نام ماسومنت ساخته شده که علاوه بر خواص فوق داراي خاصيت‌هاي کاهش حساسيت خارش گلو، خوشبو و ضد عفوني کننده دهان نيز است.
کارشناس گياهان دارويي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان شمالي ادامه داد: البته استفاده از گياهان داوريي مانند آويشن بومي، آويشن شيرازي، آويشن زراعي، رازيانه، مرزه، انيسون ستاره‌اي ختمي، آقطي، سرخاگل داراي خاصيت ضد سرماخوردگي هستند و در درمان اين بيماري موثر است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آويشن» و «آذربه»؛ گياهان آنتي‌بيوتيکي و ضدنفخ
04/10/90

يک متخصص گياهان دارويي با بيان اينکه گياه «آويشن» و «آذربه» هر دو از يک ريشه بوده و تنها تفاوت آنها در طعم و رايحه است، گفت: گياه آويشن در بيشتر نقاط كشور برداشت مي شود در حالي که گياه آذربه بيشتر در نقاط غرب كشور به ويژه در استان همدان مي رويد.
هادي گلزاري مكمل در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه همدان، گفت: «آويشن» و «آذربه» بهترين دارو براي دستگاه گوارش(به ويژه روده)، عفونت‌هاي سينه و استرس‌هاي طبيعت سرد به شمار مي آيد.
وي افزود: آذربه، بهترين درمان براي آسم و برونشيت است و همچنين خاصيت ضدعفوني كنندگي داشته و جزو آنتي بيوتيك‌هاي قوي و ضدنفخ به شمار مي‌آيد.
اين متخصص گياهان دارويي در عين حال با هشدار نسبت به مصرف خودسرانه گياهان دارويي اظهار كرد: درباره استفاده از گياهان دارويي، بايد با متخصص مشورت و با تشخيص مناسب درمانگر درباره نوع بيماري، از اين گونه گياهان استفاده كرد.
گلزاري درباره نحوه مصرف گياه دارويي آذربه نيز عنوان گرد: دم كرده و عرق اين گياه بهترين شيوه مصرف آن است.
وي در پايان گفت: روغن آذربه نيز گونه اي از مصرف به شمار مي آيد كه در درمان دردهاي رماتيسمي، كوفتگي و كشيدگي عضلاني موثر است.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
داروی گیاهی 'ویتكس' در درمان عوارض قبل از قاعدگی موثر است
08/10/90

جراح و متخصص بیماری های زنان گفت: داروی گیاهی 'ویتكس' در درمان عوارض قبل قاعدگی، از افسردگی تا دردهای شدید، موثر است.
'مهرانگیز زمانی' كه درباره داروی گیاهی 'ویتكس' و در مان عوارض دوران قبل از قاعدگی پژوهشی را انجام داده است، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 90 درصد زنان 'سندرم مولیمینا' یا همان عوارض قبل از دوران قاعدگی را تجربه می كنند كه این عوارض در 40 درصد زنان شدیدتر از بقیه است.
به گفته وی، سندرم قبل از قاعدگی، عوارضی از تغییرات آزاردهنده جسمی، روانی و رفتاری است كه گاهی فعالیت های معمول یا ارتباطات اجتماعی زنان را مختل می كند.
این متخصص بیماری های زنان گفت: سندرم قبل از قاعدگی به دلیل تغییر و كنش های هورمونی بدن زنان اتفاق می افتد و منجر به بروز حالت هایی مانند عدم تمركز و اضطراب در زنان می شود.
زمانی افزود: عوارض دوران قبل از قاعدگی در زنان 10 تا 14 روز قبل از قاعدگی آغاز می شود و زنان می توانند در این زمان داروی گیاهی 'ویتكس' را روزانه 40 قطره مصرف كنند تا دچار علایم استرس، درد یا احتباس آب در بدن -تورم شكم- نشوند.
وی ادامه داد: داروی گیاهی 'ویتكس' در داروخانه ها موجود است و هیچگونه عوارض و سمیتی برای بدن نیز ندارد.
زمانی تاكید كرد طب گیاهی و مكمل بهتر از طب دارویی، قاعدگی دردناك را درمان می كند.
وی یادآور شد طب سنتی را باید افرادی انجام دهند كه حداقل تحصیلات دانشگاهی دارند و در این رشته متخصص هستند.


 

seyyedalizeinali

عضو جدید
نوشیدن چای سیاه از بروز سکته قلبی و دیابت نوع ۲ در افراد جلوگیری می کند. نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز تا ۶۰ درصد خطر بروز سکته قلبی را در افراد کاهش می دهد. براساس مطالعات اخیر دانشمندان، مصرف سه فنجان چای سیاه در روز از بروز دیابت و سکته قلبی در افراد جلوگیری می کند.
چای سیاه مملو از آنتی اکسیدانی است که از تجمع کلسترول در رگ های خونی جلوگیری می کند و همچنین از بروز فشار خون بالا در افراد جلوگیری می کند.

 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سیمرغ: مصرف کافئین از ریزش موها جلوگیری می‌کند
با مصرف موضعی کافئین می‌توان با به کارگیری درست ترکیبات کافئین در انواع داروهای موضعی و انواع شوینده‌های طبی همراه با ناقلین مناسب که بتوانند باعث انتقال این ترکیبات به ریشه‌های مو شوند از ریزش ارثی موها جلوگیری کرد.
یک متخصص پوست و مو می گوید: مصرف موضعی کافئین می‌تواند با مهار عوامل اصلی ریزش مو یعنی هورمون «دی هیدروتسترون» و «آنزیم فسفودی استراز» از ریزش موها جلوگیری کند.
این متخصص پوست و مو ادامه داد: تماس موضعی کافئین با ریشه‌های مو می‌تواند با مهار اثرات مضر هورمون «دی هیدروتسترون» از ریزش موها جلوگیری کند.
وی درباره علل ریزش مو گفت: در جوامع امروزی شایع‌ترین دلیل ریزش مو عامل هورمونی است که با نوعی گرایش ارثی از نسلی به نسل دیگر قابل انتقال است و این نوع ریزش مو در مردها با شروع سن بلوغ و در زنان با نزدیک شدن به سنین یائسگی پدید می‌آید و نقش اصلی را در این میان فرم فعال هورمون تسترون به عهده دارد.
با مصرف موضعی کافئین می‌توان با به کارگیری درست ترکیبات کافئین در انواع داروهای موضعی و انواع شوینده‌های طبی همراه با ناقلین مناسب که بتوانند باعث انتقال این ترکیبات به ریشه‌های مو شوند از ریزش ارثی موها جلوگیری کرد.
در بسیاری از موارد ریزش مو که به صورت ارثی بروز پیدا می‌کند، به علت وجود ژن ریزش مو، نمی‌توان کار خاصی برای افراد انجام داد اما در مواردی که ریزش مو اکتسابی است وبه علت اختلالات هورمونی بروز پیدا می‌کند، می‌تواندبا تنظیم هورمون‌های مسبب بیماری و یا به صورت موضعی مشکل را برطرف کرد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
[h=1]از همین امروز شلغم خوردن را آغاز کنید[/h]
سلامت نیوز:
خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که شلغم چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میکاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .
شلغم گیاهی است با برگ های ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید، ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد.
میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد . شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن که برای درمان بیماری هایی که در فصل سرما زیاد است و بیماریهای تنفسی بکار می رود، همین باشد.
خواص داروئی:
۱)شلغم مقوی است.
۲)شلغم اشتها آور است.
۳)شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند.
۴)شلغم سرفه را تسکین می دهد.
۵)ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است.
۶)آب شلغم قند خون را پائین می آورد.
۷)تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.
۸)اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید.
۹)خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.
۱۰)آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شلغم بخورند زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می کند.
۱۱)شلغم شب کوری را درمان می کند.
۱۲)شلغم بعلت داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.
۱۳)شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است بنابراین زنان باردار و شیرده حتما باید از آن استفاده کنند .
۱۴)زن حامله ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده ، زودتر حرف می زند و حتی زودتر راه می افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت .
۱۵)آنهایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می کند باید حتما شلغم بخورند زیرا شلغم بعلت داتشن ید فراوان ترشحات غده تیروئید را تنظیم می کند .
۱۶)شلغم مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می کند .
۱۷)شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است.
۱۸)شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است.
و بالاخره سعی کنید که در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی حداقل چند بار در هفته شلغم بخورید شلغم پخته بهترین صبحانه است. بدن را تمیز کرده و مواد سمی را ازبدن خارج می سازد .همانطور که در بالا گفته شد آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد به شرط اینکه که معده شما را ناراحت نکند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
[h=1]فواید لواشک، خوردنی محبوب کودکان![/h]

همشهری آنلاین:
تا همین چند سال پیش که لواشک‌های آماده هنوز به بازار نیامده بودند، تابستان‌ پشت‌بام خانه‌ها پر می‌شد از سینی‌هایی که لبریز بود از مایع‌هایی به رنگ زرد و قرمز که پس از چند روزی آفتاب‌گرفتن به لواشک تبدیل می‌شدند.
هنوز هم خانواده‌هایی که خوردنی‌های خانگی را به هر محصول غیرخانگی ترجیح می‌دهند، برای کودکان خود و حتی بزرگ‌تر‌‌ها لواشک خانگی درست می‌کنند. لواشک در واقع نوعی عصاره گرفته شده از میوه هاست که متخصصان تغذیه به آن اکستراکت می گویند و از طریق خشک کردن به‌دست می آید.
خشک کردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می شود.
لواشک خوردنی محبوب بسیاری از کودکان است که انوع بهداشتی آن در مقایسه با سایر هله‌ هوله‌ها چندان هم مضر نیست. غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می شود و از معایب این ماده غذایی است ریزمغذی های مفید و برخی ویتامین‌ها در لواشک به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشک انواع میوه هاست، بنابراین مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفک یا چیپس ترجیح دارد.
از سوی دیگر نداشتن کالری بالا مزیت دیگر لواشک به عنوان یک خوراکی است. این در حالی است که مصرف شیرینی ها و چیپس و مواد مشابه همگی به علت کالری بالا چاقی را به دنبال دارند.
البته بهداشتی بودن لواشک‌ها یک موضوع بسیار پراهمیت است. از آن‌ جایی که درتهیه لواشک به صورت غیرکارخانه‌ای باید آن را در فضای آزاد و مقابل نور خورشید قرار داد، باید به بهداشت محیطی که لواشک در آن قرار می‌گیرد توجه نشان داد.
بسیاری از کدبانو‌ها هنگامی که سینی لواشک را در مقابل نور خورشید قرار می‌دهند، روی آن یک توری نازک می‌کشند تا از گزند حشرات و گرد و خاک محیط در امان بماند.
اما لواشک‌هایی که به صورت فله‌ای تولید شده و معمولا به صورت باز در نزدیکی مدارس و اماکن تفریحی فروخته می‌شوند به اندازه کافی بهداشتی نیستند.
امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی روش‌های تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونه های نوین این محصول با نظارت بهداشتی کافی تولید می شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
زیتون، میوه ای برای درمان سل

زیتون، میوه ای برای درمان سل

سلامت نیوز: مصرف روغن زیتون همراه با غذا برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید (بواسیر) بسیار مفید بوده و موجب دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه می شود. دکتر مینو آذرنوش متخصص تغذیه، ضمن‌بیان این مطلب اظهار کرد: زیتون دارای گوگرد، کلسیم، پتاسیم، آهن، منگنز، کلر و مس می باشد. وی با اشاره به گرم و خشک بودن این میوه عنوان کرد: زیتون حاوی ویتامین‌های A و D بوده و مصرف آن می‌تواند در درمان برخی امراض از قبیل سل مفید واقع شود.
این متخصص در ادامه به خاصیت ضد سم این میوه اشاره و عنوان کرد: مصرف زیتون با پاک‌سازی روده‌ها و معده همراه بوده و مانع از ورود سموم به داخل خون می‌شود.
دکتر آذرنوش همچنین مصرف زیتون را در شادابی پوست بسیار مؤثر دانست و افزود: یک بررسی نشان داده است استفاده از این میوه به مدت ۱۰ روز و همراه با شستن سر با آب ولرم و صابون بی‌بو می‌تواند باعث جلوگیری از ریزش مو شود. وی در پایان مصرف این میوه را به دلیل داشتن ویتامین A در تقویت بینایی بسیار مؤثر دانست.
 

Similar threads

بالا