خبرها و تازه های گیاهان دارویی

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
.....................................................
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
تاثير مثبت انگور برعملكرد قلب و عروق

تاثير مثبت انگور برعملكرد قلب و عروق

گوشت ميوه انگور به اندازه پوست ان در محافظت از دستگاه قلب و عروق مفيد است .
پيش ازاين تحقيقات نشان داده است انتي اكسيدان پلي فنوليك كه ماده‌اي محافظتي براي قلب و عروق محسوب مي‌شود در پوست و دانه انگور وجود دارد به اعتقاد پژوهشگران انتي اكسيدان موجود در رنگ ارغواني انگور در بهبود عملكرد قلب و عروق تاثير بسزايي دارد.
نتيجه اين تحقيق در نشريه انجمن شيمي كشاورزي و غذاي امريكا چاپ شده است .
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
سير خام خواص دارويي بالايي دارد

سير خام خواص دارويي بالايي دارد

سير خواص دارويي متفاوت و فراواني دارد كه پختن آن قدرت دارويي اين گياه را كاهش مي دهد .
به گزارش واحد مركزي خبر, سير هزاران سال در طب سنتي قدمت دارد و مصريان‌, بابلي‌ها, يوناني ها و رومي ها از سير به عنوان گياهي شفا بخش استفاده مي كردند .
از سير براي كاهش كلسترول مضرخون استفاده و اين گياه از بروز بيماريهاي قلب و عروق جلوگيري مي كند .
سير خاصيت ضد ميكروبي دارد و از آنجا كه سير پخته شده خواص طبي كمتري دارد ,توصيه مي شود , سير بصورت خام مصرف شود .
تاثير سير بركاهش چربي خون موقتي و مقطعي است .
اين گياه خطر ابتلا به سرطان به ويژه سرطان معده و روده را كاهش مي دهد
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
چای سبز از افزایش وزن جلوگیری می کند

چای سبز از افزایش وزن جلوگیری می کند

چای سبز جذب کلسترول را مهار می کند و موجب کاهش وزن می شود. چای سبز همچنین آرام بخش است و خستگی عضلانی و روانی را بر طرف می کند.
به طور کلی چای سبز برای رفع تب و هیجان ، افزایش فعالیت کلیه ها ، سهولت هضم ، درمان‌ اسهال بدون شیر و شکر و به همراه شیر و شکر به صورت ملین استفاده می شود.
چای سبز همچنین از رشد تومورها در سرطان های مری ، معده و روده جلوگیری می کند و عصاره آن موثرتر از ترکیبات فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان است.
افزودن چای سبز در رژیم غذایی بیماران دیابتی احساس خوب بودن و شادابی را ایجاد می کند و به عنوان یک رها ساز از درد ، حس کوفتگی و سوزش در این بیماران شناخته شده است.
بنابراین گزارش ، تا کنون عوارض جانبی برای مصرف چای سبز گزارش نشده است
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مصرف خيار باعث تصفيه خون مي‌شود

مصرف خيار باعث تصفيه خون مي‌شود

پزشكان و متخصان تغذيه دنيا مصرف خيار را براي تصفيه خون از مواد سمي و اسيدي و همچنين اختلالات پوستي توصيه مي‌كنند.


به گزارش ايانا و به نقل از سايت خبري هند، در مطالعاتي كه پزشكان و متخصصان تغذيه اخيرا روي خيار و ميوه‌ها و سبزيجات هم‌خانواده اين محصول انجام داده‌اند دريافته‌اند كه خيار يك محصول مفيد بوده و براي تصفيه خون از مواد سمي و اسيدي، اختلالات پوستي، خستگي چشم، فشار خون بالا و كاهش وزن بسيار موثر است.

از آن‌جاكه خيار حاوي آب و بسياري از مواد مغذي مفيد است براي سلامت و ثبات فيزيكي انسان اهميت دارد.

بنا بر اين گزارش، يك خيار متوسط حاوي 3/8 گرم كربوهيدرات، 4/2 گرم فيبر، 2/1 گرم پروتيين، شش ميلي‌گرم آهن، 6/0 ميلي‌گرم روي، 16 ميلي‌گرم ويتامين C، 647 ميلي‌گرم ويتامين A، 13/0 ميلي‌گرم ويتامين B و 7/0 ميلي‌گرم نياسين است.

اين گزارش با اشاره به تاريخچه كشف و پرورش اين محصول گفت: خيار يك محصول آسيايي-افريقا است كه اولين بار توسط چيني‌ها و در سال 100 قبل از ميلاد كشف و پرورش يافته است.

در اواخر قرن 16 ميلادي هندي‌ها اين ميوه را به امريكا معرفي كردند.

هم‌اكنون در تمام دنيا در مزارع و گل‌خانه‌ها كشاورزان اقدام به پرورش خيار مي‌كنند.

خيار يك محصول گرمادوست است كه بيشتر در فصول گرم سال و در خاك‌هاي ماسه‌اي كه حاوي مواد ارگانيكي كافي هستند رشد مي‌كند.



گاهي محصولات خيار تلخ مي‌شوند كه علت آن شرايط آب و هوايي و تغييرات دمايي است.

همچنين يكي از آفت‌هاي مهمي كه به محصول خيار حمله مي‌كند آفت موزاييك است كه مي‌توان با استافاده از سموم مناسب از تخريب اين محصول پيشگيري كرد.

نكته ديگر در مورد خيار اين است كه اين محصول قابل ذخيره‌سازي نيست و بايد ظرف 40 تا 50 روز پس از برداشت به بازارهاي فروش ارايه شود تا مواد مغذي آن از بين نرود
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
خرما در سلامت قلب مفيد است

خرما در سلامت قلب مفيد است

یك ph.D علوم تغذيه خرما را سرشار از پتاسيم‌،غني از ويتامين‌ها و داراي املاحي دانست كه در سلامتي قلب مفيد است.
دكتر حسن مظفري در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه يزد، خرما را ماده غذايي مطلوبي ذكر كرد و در خصوص ارزش غذايي آن اظهار كرد: خرما يك ماده غذايي كالري‌زا و فاقد كلسترول،‌ انرژي‌زا، ‌تقويت كننده عضلات قلب، ‌ضد فشار خون و مؤثر در سلامت مو،‌ پوست، ‌استخوان و رشد بدن و نيز رفع كننده اختلالات كم خوني است.
وي با بيان اين كه خرما غني از ويتامين‌ها و املاح است، در مورد مواد تشكيل‌دهنده اين ماده غذايي با ارزش، گفت: هر 10 عدد خرماي بدون هسته با 85 گرم وزن متشكل از 23 درصد آب،‌230 كيلوكالري انرژي‌، 2 گرم پروتئين،‌60 گرم قند، ‌25 درصد ساكاروز،‌50 درصد گلوكز،‌27ميلي‌گرم كلسيم،‌23 ميلي‌گرم فسفر، ‌يك ميلي‌گرم آهن، 541 ميلي‌گرم پتاسيم، 2ميلي‌گرم سديم و همچنين سرشار از نياسين، ‌تيامين و ويتامين‌هايي از جملهA ,B وD است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان ضمن تاكيد بر اصل تنوع و تعامل در برنامه رژيم غذايي، توصيه كرد: افراد قند مورد نياز بدن خود را با خرما جايگزين كنند و از اين ماده غذايي در تغذيه كودكان خود بهره برند.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
نقش بادام و گردو در کاهش کلسترول

نقش بادام و گردو در کاهش کلسترول

در مورد مغزهای گیاهی سوال این است که چطور ممکن است مغزهای گیاهی که دارای چربی زیادی هستند برای کاهش کلسترول مفید باشند ؟
اما جواب : درست است که این مغزها سرشار از چربی هستند ( پنجاه درصد و بیشتر ) ولی قسمت عمده چربی آنها شامل اسید چرب اشباع نشده با یک اتصال مضاعف ،شبیه روغن زیتون است که برای کاهش کلسترول مفید است و مانع اسیده شدن جزء مضر کلسترول نیز می شود . یکی از محققان بنام دکتر جن اسپیلر در آزمایشی از تعدادی مردان و زنان داوطلب ، که کلسترول آنها زیاد و در حدود 240 بوده است ، درخواست کرد که مدت 3 تا 9 هفته روزانه حدود 100گرم مغز بادام بخورد ، و به گروه دیگری در همان شرایط توصیه کرد که روزانه معادل همان مقدار چربی ، که در 100 گرم بادام است ، باخوردن روغن زیتون تامین کنند ، و از گروه سومی در همان شرایط خواست که معادل همان مقدار چربی را با خوردن پنیر تامین کنند .
درنتیجه آزمایش مشاهده کرد که مقدار کلسترول بطور متوسط در گروهی که بادام خورده بودند 10 تا 15 درصد کمتر از گروهی بود که از پنیر استفاده کرده اند ، و کاهش کلسترول در گروهی که روغن زیتون خورده بودند شبیه گروهی بود که از بادام استفاده کرده بودند. و این منتقی است ، زیرا قسمت عمده چربی روغن زیتون و بادام از نظرنوع اسیدهای چرب مشابه است .بنابراین ، اگر بنا بر آنچه تحقیق های علمی نشان می دهد ، روغن زیتون برای قلب مفید است ، مغز بادام نیز مفید خواهد بود .
مغز گردو نیز طبق تحقیقات جدیدی که توسط محققان به عمل آمده بسیار مفید است . در این باره ، آزمایشی در مورد اشخاصی ، که دارای کلسترول بهنجار هستند و ، در عین حال ، رژیم غذایی کم چربی داشته اند ،به عمل آمده است . دراین آزمایش به یک گروه توصیه شده که در مدت یک ماه ، معادل 20 درصد کالری غذایی خود ، از مغز گردو نیز استفاده کنند ( یعنی حدود 60 گرم مغز گردو در هر روز برای رژیم 1800کالری ) ، ودر ماه بعد دیگر مغز گدو نخورند نتیجه آزمایش نشان داد در ماهی که از مغز گردو استفاده نکرده بودند کلسترول آنها بطور متوسط 6 درصد کاهش داشته ولی در ماهی که از مغز گردو استفاده کرده اند کلسترول آنها 18 درصد کاهش داشته است بنا براین خوردن مغز گردو از نظر کاهش کلسترول بر اثررژیم کم چربی نیز می افزاید و کلسترول را مقدار بیشتری کاهش می دهد .
دکتر ویلیام کاستلی که از کارشناسان بیماریهای قلب است نیز این نظر را تعیید می کند و اظهار میدارد که کاهش کلسترول در اشخاصی که روزانه مقدار بیشتری مغز گردو می خورند بیشتر از سایرین محسوس است ولی در عین حال همه محققان و دانشمندان تغذیه از نظر احتیاط توصیه و تاکید می کنند که در خوردن مغزهای چرب گیاهی به دلیل اثری که در چاقی و ازدیاد وزن دارند نباید اسراف شود ( سی گرم از مغزهای گیاهی در حدود 170 کالری انرژی دارد )و توصیه میکند بهتر این است که هر روز مقداری از مغزهای گیاهی جانشین سایر انواع منابع چربی در رژیم غذایی بشود
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
هندوانه , چاي سبز و ماهي مفيد براي پوست

هندوانه , چاي سبز و ماهي مفيد براي پوست

هندوانه مي تواند مواد محافظت كننده درپوست را براي جلوگيري از ابتلاي افراد به سرطان پوست تقويت كند.
پژوهشگران امريكايي اعلام‌كردند: هندوانه مي تواند با كمك ماده محافظت كننده موسوم به اف بي اف درمحافظت پوست دربرابر اشعه خورشيد كمك زيادي به انسان كند.
آنها همچنين از تاثير بسزاي چاي سبز در جلوگيري از آفتاب سوختگي پوست انسان در برابر نور مستقيم خورشيد خبرداده و توصيه كردند روزانه دستكم دو فنجان چاي سبز نوشيده شود.
پژوهشگران افزودند : اسيد چرب امگا سه موجود در گوشت ماهي نيز خواص معجزه آساي زيادي در مبارزه با آفتاب سوختگي دارد.
ماهي سالومون آزاد منبع غني امگا سه است و در صورتيكه برخي از افراد تمايلي به خوردن گوشت ماهي ندارند ميتوانند از مكمل هاي ويژه آن استفاده كنند.
محققان آلماني نيزاعلا‌م كردند شكلات سياه موادي دارد كه‌اثرات سوء اشعه مستقيم خورشيد وآفتاب سوختگي را تا 25 درصد كاهش مي دهد
 

maten110

عضو جدید
خواص خرما:
میوه خرما ,به دلیل دارا بودن ترکیب دارویی کورتن ,در تسکین دردهای مفصلی موثر است. خرما با نام علمیphoenix Dactyliteraیکی از مهم ترین درختان میوه مناطق خشک و گرمسیری به شمار میرود و سالانه حدود 5 میلیون تن خرما در جهان تولید میشود که ایران با تولید بیش از 900 هزار تن در سال ,از بزرگترین تولید کنندگان این محصول به شمار میرود .این میوه سرشار از ویتامین های ا,ب,ای مقداری ث و دارای فلزات معدنی مانند فسفر,کلسیم,اهن,ید,و منیزیم است.منیزم موجود در این میوه از بیماری سرطان جلوگیری میکند , به طوری که خرما با خنثی کردن اسید اضافی معده در پیشگیری از سرطان معده مفید میباشد. جوشانده خرما در شیر ,سینه را نرم ,کلیه ها را درمان و از التهابات و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین ارد هسته خرماسبب خشک شدن زخمهای چرکی میشود و شستشو با ان در درمان ابریزش و جلوگیری از فشارخون,مفید است.
 

niosha

عضو جدید
درمان جوشها و دمل صورت با ماسکهای گیاهی

درمان جوشها و دمل صورت با ماسکهای گیاهی

تیتر : درمان جوشها و دمل صورت با ماسکهای گیاهی
خلاصه : طرزتهیه ماسکهایی برای برطرف کردن جوش و دمل
متن کل خبر : ماسک هايي براي برطرف کردن جوش هاي چرکي يا دمل

جوش ها و دمل ها را نبايد بدون دستکش لمس کرد زيرا اين کار باعث گسترش عفونت مي شود مخصوصا نبايد به جوش هاي چرکي نزديک بيني يا لب ها دست زد زيرا در اين صورت ميکروب ها و باکتري ها به طور مستقيم وارد جريان
خون شده و باعث ايجاد انواع بيماري ها مي شوند.


بايد دانست که يکي از علل پيدايش جوشها ،درست عمل نکردن
کبد و غدد زيرپوستي مي باشد براي رفع اين مسئله به شما توصيه مي شود که از جوشانده ريشه کاسني و يا از آب کاهو استفاده نماييد زيرا هر دوي اينها سلولهاي کبد را نوسازي مي کنند و خون را اصلاح مي نمايند و در بهبودي جوش ها بسيار موثر مي باشند.

براي از بين بردن جوش هاي چرکي يا دمل مي توان از يکي از ماسک هاي زير استفاده کرد:

مقداري کلم سفيد را ريز نموده و با
پوست موز له شده و مقداري عسل روان مخلوط نموده، از اين ماسک براي ميکروب زداي پوست صورت استفاده نماييد، اين ماسک را به مدت 40 دقيقه بر روي جوش ها قرار داده و پس از آن پوست را با آب سرد و بعد با آب گرم تميز بشوييد، اين عمل را هر روز تکرار نماييد.

مقداري ريشه زنجبيل را در مقدار کمي آب جوش دم نموده تا عصاره ريشه خارج شده، پس از سرد شدن دوباره آنرا روي حرارت قرار داده(حدود 20 دقيقه) سپس ريشه ها را از آب جدا نموده ، اين عصاره براي از بين بردن جوش ها بسيار مناسب مي باشد. جعفري را له کرده و له شده آن را با نمک و مقداري روغن زيتون مخلوط نموده و اين ماسک را بر روي صورت قرار داده ، اين عمل را بايد قبل از خواب انجام داد و پس از آن صورت را با آب ولرم بشوريد، هر روز آن را تکرار کرده تا جوش ها کاملا از بين برود. اسفناج را پخته ، آن را له کرده و با سفيداب مخلوط نموده و به صورت ماسک بر روي صورت به مدت 20 دقيقه بماليد. اين ماسک نيز باعث از بين رفتن جوش هاي جلدي مي گردد.


شلغم را رنده کرده با مقداري ليموترش مخلوط نماييد حالا اين مخلوط را بر روي صورت بماليد، اين ماسک را حدود 30 دقيقه بر روي جوش ها قرار داده و سپس صورت را با آب ولرم خوب بشوييد. استفاده از جوشانده گياه بابا آدم نيز براي جوش هاي دوران نوجواني و بهبودي آن بسيار موثر است.


60 گرم برگ مو خشک شده را در يک ليتر آب سرد بريزيد و آ نرا روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد، بعد از چند دقيقه جوشيدن ، آن را صاف کرده و به صورت نيمه گرم يا سرد با کمک قطعه اي پنبه به روي جوش هاي صورت خود بماليد . پماد صمغ کاج استعمال خارجي دارد و براي التيام جوش ها به کار مي رود، براي تهيه آن چهار جز بادام شيرين و چهارجزء صمغ را با هم مخلوط کرده، در روي حمام باري (ظرف پرازآب جوش مانند قوري چاي بر روي کتري آب) گرم کرده و بعد يک جز موم عسل به آن بيافزاييد. حالا پماد براي استعمال آماده است. پماد هميشه بهار جهت رفع دمل ها و جوش ها به کار مي رود، براي تهيه آن دو قاشق غذاخوري از آب برگ تازه گياه را با 500 گرم کره به خوبي مخلوط کرده، سپس پماد حاصل را مصرف نماييد.

کاه جو دو سر داراي ويتامين "A" مي باشد و جوشانده غليظ حاصل از اين کاه را چنانچه براي شست و شوي
پوست به کار ببريد، براي رفع جوش ها و بيماري هاي جلدي بسيار موثر مي باشد. ضمادي که از آرد جو تهيه شده باشد چنانچه بر روي دمل قرار داده شود، باعث باز شدن و گشودن دمل مي شود. عدس را چنانچه در سرکه بپزيد و به صورت خميري نرم بر روي قطعه پارچه اي گذاشته و به شکل ضماد در محل ورم هاي چرکي قرار دهند، باعث تحليل آن مي شود. کاهوي سوخته را به صورت گرد، چنانچه بر روي جوش ها و زخم ها بپاشند براي التيام جراحات و ترميم آنها مفيد است. اگر پياز پخته شده و گرم را بر روي دمل قرار دهيد موجب باز شدن آن مي شود.


اگر محل جوش ها را با جوشانده غليظ گل بابونه شست و شو دهيد براي از بين رفتن جوش ها بسيار مفيد است.مازو،
پوست انار، گل ارمني، صندل را کوبيده و با سرکه و گلاب آميخته و بر روي جوش ها ماليده تا بهبودي حاصل شود. مازوي سبز و گوگرد ، از هر کدام دو مثقال بگيريد، ساييده در يک فنجان سرکه و نيم استکان گلاب حل کرده ، بر روي جوش ها بماليد تا از بين بروند.


سبوس جو با کرفس يا تخم کرفس را در سرکه جوشانده، صاف نموده و به صورت ماسک بر صورت خود بماليد. براي از بين بردن دمل بايد تا سه روز، آب برگ خرفه يا تخم خرفه و اسفرزه را در گلاب ساييده با سفيده تخم مرغ به روي دمل بماليد تا بهبودي حاصل شود و اگر در آن ماده جمع شده باشد و مي خواهيد سر باز کند، دو عدد انجير خشک يا تر را بجوشانيد تا خوب نرم شود، مشتي مويز را هسته درآورده با آن بکوبيد و سه مثقال خردل به آن اضافه کرده ، با هم بماليد و نيم گرم ضماد اندازيد و يا سقز و انجير را پخته و کوبيده روي دمل بگذاريد و يا تخم مرو را کوبيده و با شير و عسل استفاده کنيد ، يا خمير گندم را با کمي نمک و عسل و تخم کتان بکوبيد، همراه روغن روي دمل بگذاريد، يا آرد ذرت چهار جزء، شنبليله ساييده يک جزء، صبر زرد نيم جز هر سه را در دوغ بپزيد تا مثل خمير شود و نيم گرم بيندازيد (اين دارو اثر قوي ترداشته) ، يا خمير ترش ، تخم مرو، آهک آب نديده با عسل و زرده تخم مرغ ضماد نماييد.

کمپرس با جوشانده تخم جعفري براي از بين بردن آثار جوش ها مفيد مي باشد. جوش هاي سعفه (شيرينک) جوش هايي است سرخ، که در سر و صورت پديد مي آيد و گاه در تمام
بدن مي ريزد. اين جوش ها در ابتدا جوش هاي ريز و محکم اند که متفرق ظاهر مي شود و بعد بزرگتر و آبدارتر شده و چرکي از آنها به شکل عسل بيرون مي آيد و يا خشک و بي آب شبيه شوره بوده و پوست هاي سفيد از آن جدا مي شود، براي درمان بايد زاج سياه دو مثقال، اشنان 5 مثقال را بکوبيد و بپزيدو با سرکه آميخته و سپس روي جوش ها بماليد و يا زردچوبه، پوست انار، مردار سنگ، حنا را ساييده با روغن گل سرخ، يا مغز قلم گاو بماليد. اگر جوش ها خشک شده باشد سرکه و نمک يا سرکه و آب صابون بماليد .


اگر جوش ها سفيد بوده و بر صورت و پيشاني باشند و چون آنها را فشار دهيد چيزي شبيه روغن از آن خارج شود، براي درمان بهتر است ابتدا صورت را با آردي که در آب حل شده يا
پوست تخم مرغ سوزانده يا استخوان سوزانده که ساييده باشيد خوب بشوييد و سپس آرد باقلا را نرم ، خمير کرده و بر روي آن بماليد(باقلا را کوفته و آرد کنيد) و يا بيخ سوسن و خريق را مساوي گرفته، نرم کوفته با سرکه ضماد ساخته و بماليد.


گاه جوش هاي ريز سرخ با خارش زياد در
بدن پديدار مي شوند که آزارآنها چنان است که گويي خار فرو مي رود. براي درمان بايد حمام آب نيم گرم برويد و آب جوشانده بابونه و ناخنک و سبوس گندم بر بدن بماليد و يا سرکه و روغن کنجد يا نمک و سرکه و حنا بماليد و يا مازو و زردچوبه را کوبيده و با روغن کنجد و گلاب و سرکه بعد از حمام به پوست ماليده و بعد از يک ساعت با آب سرد و سبوس بشوييد.

ضماد عدس پخته ،مخلوط با عسل، جوش ها و زخم ها و جوش هاي خارش دار و کهير را التيام مي بخشد. سير ضدعفوني کننده
پوست و درمان کننده اختلالات پوستي بوده و شست و شوي زخم ها و جوش هاي چرکي با آب سير، سبب ضدعفوني و التيام آن مي گردد.کمپرس با جوشانده زنجبيل شامي، خارش و جوش هاي عفوني را التيام مي بخشد. پوست خردل سياه، توام با سرکه درمان کننده جوش ها و کهير ها مي باشد. استفاده از ماسک توت فرنگي درمان کننده جوش ها و التهابات پوستي مي باشد.


آب تره باعث درمان جوش ها و کهير مي گردد. ضماد بادام تلخ توام با سرکه موجب درمان جوش مي گردد. مالش
پوست با ضماد سرکه التهاب جوش هاي خارش دار را برطرف مي کند. ضماد مخلوطي از آلو و سرکه، جوش هاي چرکي پوست را التيام مي بخشد.

تذکر: اصولا بهترين مواد براي سلامتي
پوست و عاري کردن آن از جوش ها ،ماليدن آب غوره و گلاب يا سرکه با روغن گل سرخ بر روي پوست مي باشد. اين افراد بايد از مواد غذايي شور، شيرين،چرب و مقوي پرهيز کنند و بيشتر از ترشيجات استفاده نمايند و بهتر است که حمام گرم رفته و عرق نمايند .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرها و تازه های گیاهان دارویی

دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث گیاهان دارویی هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد گیاهان دارویی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان موسسه تحقیقاتی ucla ایدز با انجام تحقیقاتی جدید دریافتند که نوعی ریشه گیاه که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در درمان بسیاری از بیماریهای مرتبط با سیستم دفاعی از جمله ایدز موثر واقع شود. به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات جدید نشان می دهد گیاهی که در طب چینی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد می تواند در عین درمان بسیاری از نقصانهای سیستم دفاعی بدن انسان و بیماریهایی مرتبط با کهولت سن در درمان بیماری ایدز نیز موثر واقع شود.



ریشه گیاه استراگالوس که در طب چینی استفاده فراوانی دارد می تواند سرعت پیشرفت فرایند کوتاه شدن تلومرها را کاهش دهد که این فرایند را می توان به عنوان سلاحی علیه بیماری ایدز مورد استفاده قرار داد.





سلولهای بدن انسان از قبیل سلولهای سیستم ایمنی بدن با گذشت زمان و افزایش سن توانایی تقسیم را از دست می دهند. این پدیده به دلیل کوتاه شدن قسمتی از کروموزوم به نام تلومر در حین تقسیمات سلولی رخ می دهد و این تغییرات می تواند توانایی مبارزه سلولها را با انواع بیماریها به خطر بیاندازد.

به گفته محققان توانایی تسهیل فعالیتهای تلومری و عملکردهای ضد ویروسی توسط این گیاه نشان می دهد این نوع خاص از درمان می تواند در درمان بیماری ایدز و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم دفاعی بدن و همچنین دیگر بیماری های ویرووسی موثر باشد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، محققان بر این باورند استفاده از این نوع درمان می تواند در آینده جایگزین درمانهایی از قبیل haart که تحمل آن توسط بیمار بسیار سخت بوده و از هزینه بالایی برخوردار است، شود:gol:

منبع
 
آخرین ویرایش:

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نخستين كنفرانس فراوري گياهان دارويي و فراورده‌هاي صنعتي برگزار مي‌شود

نخستين كنفرانس فراوري گياهان دارويي و فراورده‌هاي صنعتي برگزار مي‌شود



دبير علمي كنفرانس فراوري گياهان دارويي و فراورده‌هاي صنعتي گفت: نخستين كنفرانس فراوري گياهان دارويي و فراورده‌هاي صنعتي در روزهاي 14 و 15اسفند در محل دانشگاه علوم پزشكي گلستان با حمايت انجمن گياهان دارويي برگزار مي‌شود


وحيد خويي در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس«توانا» گفت: اين كنفرانس به منظور ارتباط بين صنعت و گياهان دارويي و درمان سنتي بيماري‌ها در ايران برگزار مي‌شود.
وي در ادامه به علل برگزاري اين كنفرانس اشاره كرد و گفت: با توجه به نقش صنعت در گياهان دارويي و صنايع گياهان دارويي كشور كه جايگاه اصلي خود را نتوانسته در جامعه پيدا كند، اين كنفرانس براي نزديكي بيشتر پزشكان و داروسازان و صنايع دارويي در كل كشور برگزار مي‌شود.
خويي افزود: نظر مردم بايد نسبت به تركيبات دارويي تغيير كند تا ما بتوانيم پتانسيل‌هاي بالقوه‌اي كه در كشور در ارتباط با اين مسئله وجود دارد را بالفعل كنيم.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان تأكيد كرد: اين سمينار همراه با امتياز بازآموزي براي پزشكان، داروسازان و دانشجويان در زمينه توليدات گياهي است.
وي گفت: تعداد مقالاتي كه تا به حال به دفتر دبيرخانه اين سمينار ارسال شده حدود 60 خلاصه مقاله و 120پوستر، بوده است.
اين كنفرانس با همكاري معاونت دانشگاه علوم پزشكي گلستان و كميته گياهان دارويي اين استان گلستان برگزار مي‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
باغ گياهان دارويي دانشگاه زابل 200 نوع گياه دارويي دارد

باغ گياهان دارويي دانشگاه زابل 200 نوع گياه دارويي دارد



به نقل از روابط عمومي دانشگاه زابل، احمد قنبري اظهار داشت: با الگوگيري از كشت اين
گياهان دارويي، اشتغالزايي و افزايش درآمد كشاورزان منطقه حاصل خواهد شد.
وي افزود: گياهان از ابتداي تمدن بشر تاكنون كاربردهاي متنوعي داشته‌اند، گياهان دارويي اگر چه از ديرباز براي آدميان آشنا و در بسياري از مواقع مرهم دردهاي بشر بوده است، اما پيشرفت‌هاي علمي و فناوري طي دو دهه اخير اهميت و نقش سازنده گياهان دارويي در تامين نيازهاي بشر به ويژه در حيطه دارو و درمان را دو چندان ساخته است.
قنبري بيان ‌داشت: با توجه به عوارض جانبي ناشي از استفاده داروهاي شيميايي، بيشتر كشورهاي دنيا به داروهاي گياهي و گياه درماني روي آورده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: كشور ايران داراي شرايط آب و هوايي متنوعي است كه اين امر خود موجب تنوع رشد گياهان مختلف منجمله گياهان دارويي شده است.
رئيس دانشگاه زابل افزود: استان سيستان و بلوچستان به دليل برخورداري از تنوع اقليمي، محل و رويشگاه طبيعي تعداد زيادي از گياهان دارويي است، به طوري كه در مجتمع تحقيقاتي پژوهشكده كشاورزي دانشگاه زابل 200 گونه گياه دارويي پرورش يافته‌اند و اين مطلب حاكي از آن است كه اين گياهان با‌ارزش، سازگاري بالايي با اين شرايط محيطي دارند.
وي كشت گونه‌هاي مستعد گياهان دارويي در باغ گياهان دارويي مجتمع تحقيقاتي پژوهشكده كشاورزي دانشگاه زابل را در دو فصل زراعي (پاييز و بهار)، گامي به منظور تغيير در الگوي كاشت، حفظ و نگهداري ذخاير ژنتيكي گياهي منطقه و همچنين افزايش درآمد كشاورزان منطقه و اشتغالزايي عنوان كرد.
قنبري يادآور شد: بهره‌برداري از اين گياهان هنوز آن طور كه در كشورهاي مترقي دنيا معمول است در كشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و علت آن عدم شناخت مردم از خواص اين گياهان مي‌تواند باشد.
وي اضافه كرد: امروزه در بسياري از كشورهاي دنيا منجمله شرق آسيا و اروپا گرايش شديدي به جمع‌آوري و همچنين اهلي كردن و زراعت گياهان دارويي به وجود آمده است.
وي گفت: دانشگاه زابل بيش از 700 نيروي فعال كاري علمي و آموزشي دارد و بيش از 14 هزار دانشجو، و با وجود دستاوردهاي علمي و پژوهشي بسيار به عنوان محور توسعه جنوب شرق كشور محسوب مي‌شود.

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات ضد آفت اسانس گياهان دارويي عليه آفات انباري

اثرات ضد آفت اسانس گياهان دارويي عليه آفات انباري

براساس يافته‌هاي يك دانشجوي كارشناسي ارشد حشره شناسي كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس، اسانس گياهان زيره سبز و برازمبل داراي اثرات ضدآفت بر برخي از آفات انباري هستند.
به گزارش گياهپزشکان ايران و به نقل از ايسنا، فريده عربي، دانش آموخته حشرهشناسي كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس كه اين تحقيقات را با راهنمايي دكتر سعيد محرميپور انجام داده است با اشاره به اينكه حفاظت از محصولات انباري دغدغه اغلب انبارداران مي‌باشد، اظهار داشت:‌ تحقيقات براي حفاظت محصولات انباري در برابرحشرات زيان‌آور با استفاده از تركيبات گياهي حشره‌كش رو به افزايش مي‌باشد.
در اين
تحقيق خواص حشره‌كشي اسانس گياهان دارويي زيره سبز و برازمبل روي حشرات كامل سهگونه از آفات انباري شامل سوسك چهار نقطه‌اي حبوبات، شپشه آرد و شپشه برنج موردبررسي قرار گرفت.
اسانس اين گياهان از بذر زيره سبز و اندام‌هاي هوائي خشك شده
برازمبل به طريق تقطير با آب، توسط دستگاه كلونجر استخراج شد.
وي با اشاره به مدت زمان تحقيق خود گفت: آزمايشات روي حشرات كامل يك تا هفت روزه سوسك چهار نقطه‌اي حبوبات، شپشه آرد و شپشهبرنج در دماي 27 درجه سانتي گراد و رطوبت نسبي 65 درصد در شرايط تاريكي با پنجتكرار انجام گرفت.
جهت انجام آزمايش
LT50 غلظت‌هاي 32، 161، 322، 483 و 645ميكروليتر بر ليتر از اسانس گياهان مورد مطالعه روي سه گونه از آفات انباري موردبرسي قرار گرفت.
عربي در توضيح نتايج حاصل از آزمايشات زيست سنجي گفت: براساس نتايج حاصل از آزمايشات، سوسك چهار نقطه‌اي حبوبات نسبت بهاسانس زيره سبز و شپشه آرد نسبت به اسانس برازمبل در مقايسه با دو گونه آفت ديگرحساسيت بيشتري از خود نشان دادند.
در آزمايش بررسي دوام سميت تنفسي اسانس‌هاي گياهي
مشخص شد اسانس برازمبل دوام بيشتري نسبت به اسانس زيره سبز دارد.
اين دانش‌آموخته حشره شناسي در ادامه بااشاره نتايج حاصل از آزمايش اثر دور كنندگي اسانس‌هاي گياهي فوق روي حشرات موردمطالعه تصريح كرد: اسانس‌هاي گياهي به طور معني داري، داراي اثر دور كنندگي برحشرات مورد مطالعه هستند.
در بررسي خاصيت تخم كشي و لاروكشي اسانس‌هاي گياهان مورد
مطالعه مشخص شد، اسانس زيره سبز سميت بيشتري نسبت به اسانس برازمبل دارد.
عربي با بيان اينكه نتايج حاصل از اثراسانس‌ها بر تخم‌ها و لاروهاي سنين مختلف نشان داد كه با افزايش سن، ميزان مقاومتبه هر دو اسانس افزايش يافته است، افزود: در بررسي اثر اسانس‌هاي گياهي بربازدارندگي تخمريزي سوسك چهار نقطه‌اي حبوبات مشاهده شد اثر بازدارندگي اسانس هر دوگونه گياهي با افزايش غلظت به طور معني‌دار افزايش پيدا كرده است؛
به طوري كه در
بالاترين غلظت (5/0 ميكروليتر اسانس در هر گرم بذر) زيره سبز 16/81 در صد و بزامبل 80/64 در صد ممانعت از تخمريزي كرده‌اند.
به گزارش گياهپزشکان ايران، وي در ادامه افزود: دربررسي اثر اسانس‌هاي گياهي بر شاخص‌هاي تغذيه‌اي شيشه آرد مشاهده شد كه اسانس‌هاي گياهان مورد مطالعه داراي اثر معني‌داري بر شاخص‌هاي تغذيه‌اي اين آفت هستند وبيشترين اثر را بر شاخص بازدارندگي تغذيه دارند.
بر اساس نتايج حاصل از
GC-MS تعداد 15 تركيب شيميايي در اسانس زيره سبز و 24 تركيب شيميايي در اسانس برازمبل شناسايي شد.
عربي در پايان تاكيد كرد: تركيبات شيميايي موجود در اسانس‌ها غالبا از گروه منوترپنوئيدها هستند كه مي‌توان خاصيت حشره‌كشي اسانس‌هاي گياهان مورد مطالعه را به بعضي از آنها نسبت داد.

منبع:http://www.ippsn.ir
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت گیاهان دارویی در شرایط خشکسالی اقتصادی است

کشت گیاهان دارویی در شرایط خشکسالی اقتصادی است

مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مقایسه درآمد خالص ناشی از یک هکتار گیاهان دارویی با بسیاری از محصولات زراعی حاکی از اقتصادی تر بودن این گیاهان در شرایط خشکسالی است.
بهروز غیبی در گفتگو با مهر درارتباط با تاثیر خشکسالی بر تولید محصولات گیاهان دارویی در کشور گفت: بسیاری از گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زوفا، اسطوخودوس، زیره، آویشن و آلوئه ورا مقاومت قابل توجهی در برابرخشکی و کم آبی از خود نشان می دهند، اما در برخی از این گیاهان تنش خشکی وارده به گیاه سبب سنتز مواد موثره با ارزش در اندامهای رویشی و زایشی آنها می شود.
مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: با مقایسه درآمد خالص ناشی از یک هکتار گیاهان دارویی با بسیاری از محصولات زراعی همچون گندم می توان اقتصادی تربودن این گیاهان را درشرایط کم آبی مشاهده نمود.
وی خاطرنشان کرد: به طورکلی خشکسالی وعدم آب مکفی در بعضی از مراحل رشدی گیاه باعث کاهش عملکرد کمی گیاه می شود؛ لذا درهنگام احداث مزارع گیاهان دارویی باید گیاه مناسب با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشورانتخاب شود.
شرایط کشت ارگانیک گیاهان دارویی
غیبی با اشاره به گسترش کشت ارگانیک گیاهان دارویی عنوان کرد: استفاده ازعلفکش ها، حشره کش ها و قارچ های سنتتیک به منظور کشت ارگانیک این گیاهان مجاز نیست، ضمن اینکه در این راستا کنترل آفات و بیماریهای گیاهی توسط استفاده از گونه های سازگار، واریته های مقاوم و تناوبهای محصولی مناسب و نیز گسترش روشهای مبارزه طبیعی امکانپذیر است.
وی با بیان مطلب فوق افزود: پس از انجام اقدامات مذکور، برای کشت ارگانیک گیاهان دارویی تنها مواد طبیعی که می تواند مورد استفاده قرار گیرند، موادی است که در قوانین اتحادیه اروپا و یا در لیست ملی قوانین آمریکا ( NOP) به آنها اشاره شده است که البته برخی از آنها تنها بعد از تایید شرکت گواهی دهنده دارای کاربرد است.
مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: علفهای هرز باید از طریق روشهای مکانیکی یا روشهای حرارتی، استفاده مناسب از خاک و نیز تناوب مناسب محصول کنترل شود.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
نتايج يك تحقيق جديد نشان مي دهد: چاي سبز حاوي آنتي‌اكسيدان قوي است كه از ابتلا به ديابت نوع اول پيشگيري مي‌كند و يا بروز آن را به تعويق مي‌اندازد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا - واحد علوم پزشکي ايران، پژوهشگران در اين مطالعات، آنتي اكسيدان EGCG موجود در چاي سبز را روي موشهاي آزمايشگاهي مبتلا به ديابت نوع اول و سندرم ابتدايي «سجوگرن» كه باعث آسيب غدد توليد رطوبت و در نتيجه خشك شدن دهان و چشم‌ها مي‌شود را ‌مورد آزمايش قرار دادند.
استفان هسو، بيولوژيست سلول‌هاي مولكولي در كالج پزشكي جورجيا در رابطه با اين يافته جديد گفت: مطالعات ما روي سندرم فوق متمركز شد و بنابراين دريافتيم كه EGCG نيز مي‌تواند در پيشگيري يا تاخير در بروز ديابت نوع يك وابسته به انسولين نقش شگفت انگيزي داشته باشد.
در موشها EGCG باعث كاهش شدت آسيب به غدد بزاقي در ارتباط با اين سندرم مي‌شود كه هيچ درمان شناخته شده‌اي ندارد.
لازم به ذکر است، ديابت نوع اول و سندرم سجوگرن (Sjogren) از بيماريهاي سيستم ايمني خودكار بدن هستند كه باعث مي‌شوند بدن به خودش حمله كند.
اختلالات سيستم ايمني خودكار سومين گروه شايع از بيماريها در آمريكا هستند كه حدود هشت درصد از جمعيت اين كشور را دچار مي كنند.
شرح اين آزمايشات در نشريه «لايف ساينس» منتشر شده است.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده ا داروهای گیاهی برای درمان پرندگان...

استفاده ا داروهای گیاهی برای درمان پرندگان...

استاد توليد و فرآوري گياهان دارويي از دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس،با طرح توليد داروهاي گياهي پيشگيري و درمان برخي بيماري‌هاي طيور ، موفق به كسب رتبه سوم پژوهش‌هاي توسعه‌اي در بيست و دومين جشنواره بين المللي خوارزمي شد.
دكتر رضا اميد بيگي در خصوص طرح برگزيده خود در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: در طول دوره رشد طيور، براي پيشگيري يا درمان بيماري‌هاي آنها از داروهاي شيميايي مختلفي استفاده مي‌شود كه باقيمانده مواد شيميايي در لاشه طيور از معضلاتي است كه مصرف و همچنين صدور آن‌ها را به كشورهاي مختلف با مشكل مواجه مي‌سازد.
وي افزود: اين طرح منجر به توليد پنج داروي صد در صد طبيعي و ارگانيك براي استفاده در صنعت پرورش و توليد طيور شده است كه نه تنها فاقد هر گونه عوارض جانبي و مشكلات زيست محيطي هستند بلكه براي پيشگيري و درمان بعضي از بيماري‌هاي طيور مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
برگزيده بيست و دومين جشنواره خوارزمي با بيان اينكه اين طرح منتج به پنج داروي گياهي شده است گفت: يكي از اين داروها آنتي بيوفين است؟ اين دارو از مواد موثره چند گياه دارويي كه حاوي تركيبات فنلي است تهيه شده و داراي خاصيت شديد ضد باكتريايي و ضد قارچي است.
وي گفت: از اين دارو براي پيشگيري و همچنين معالجه بيماري‌هاي عفوني طيور استفاده مي‌شود و در قارچها يا باكتري‌ها ايجاد مقاومت نمي‌كند.
دكتر اميد بيگي اظهار داشت: يكي ديگر از اين داروها برونكوفين است كه از اين داروي گياهي براي معالجه برونشيت استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين دارو ترشحات را روان و سبب تسهيل در خروج ترشحات مي شود گفت: داروي گياهي برونكوفين درمان‌كننده تورم مجاري تنفسي و باز كننده برونش‌ها (نايژه ها) است.
اين محقق با بيان اينكه ايمونوفين يكي ديگر از داروهاي گياهي توليد شده از اين طرح است كه از مواد موثر گياه سرخارگل و چند گياه دارويي ديگر تهيه شده، گفت: سرخارگل در ايران وجود ندارد و بذر آن كه وارداتي است، در مقياس وسيعي كشت مي‌شود.
وي افزود: مصرف ايمونوفين سبب افزايش ايمونوگلوبولين ج (‪ )IGG‬در خون طيور مي‌شود و سيستم ايمني بدن آنها را به بيماري‌ها به خصوص بيماريهاي ويروسي و باكتريايي افزايش مي‌دهد.
اين محقق ادامه داد: آنزوفين نام يكي ديگر از اين داروهاي گياهي است كه براي درمان علايم خفيف تنفسي استفاده مي‌شود و از شدت علايم بيماري مي‌كاهد بيوهربال داروي گياهي ديگري است كه سبب تحريك رشد، هضم بهتر و افزايش تبديل دان به گوشت مي‌شود.
دكتر رضا اميد بيگي از دانشگاه تربيت مدرس، شركت دارويي زربند و شركت پارس ايمن دارو موفق به كسب رتبه سوم پژوهش‌هاي توسعه‌اي در بيست و دومين جشنواره بين‌المللي خوارزمي شد.
جشنواره بين‌المللي خوارزمي روز سه شنبه ‪ ۱۵‬بهمن ماه با تقدير از ‪ ۳۸‬طرح برتر در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.



منبع:http://www.sabziran.ir
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بچه ها اینم بگم چای سبز به مراتب فوائد بیشتری نسبت به چای معمولی خودمون اره. توصیه میکنم یک روز در هفته چای سبز بیاشامید.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آنژی پارس" تولید داروی گیاهی زخم پای دیابتی در کشور

آنژی پارس" تولید داروی گیاهی زخم پای دیابتی در کشور

گزارش مهر، داروی گیاهی ایرانی با عنوان "آنژی پارس" که در درمان زخم پای دیابتی نقش مهمی دارد در کشور رونمایی و به جامعه پزشکی دنیا معرفی شد. این داروی کاملا ایرانی دارای اساس گیاهی است و از گیاهان دارویی که در فرهنگ ما نیز مورد استفاده قرار می گیرند با یک باز ترکیب دوباره تولید شده است. تحقیقات نشان داده که این دارو در مورد سایر زخم ها هم موثر است.
این دارو برای نخستین بار در جهان عرضه می شود و برای بیماری دیابت که یکی از بیماری های مهم دنیا و شیوع آن گسترش پیدا کرده است به طور ویژه کاربرد دارد. قطع پا یکی از مهمترین عوارض دیابت است که سالانه 10 هزار نفر دیابتی دچار قطع عضو و 75 هزار نفر دیابتی نیز دچار زخم می شوند.
داروی آنژی پارس توانسته است مهمترین عارضه دیابت که اشکال در عروق بسیار ریز و کوچک است را درمان کند و بر اساس تحقیقاتی که شده در رگ سازی کوچک نیز موثر است. این دارو به سه نوع خوراکی، تزریقی و موضعی قابل استفاده است. آنژی پارس Angipars به همت و تلاش هفت ساله محققان ایرانی ابداع شده است. :w22:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تفاهم نامه همکاري جهاددانشگاهي قزوين و پژوهشکده گياهان دارويي امضاشد

تفاهم نامه همکاري جهاددانشگاهي قزوين و پژوهشکده گياهان دارويي امضاشد

رييس پژوهشکده گياهان دارويي گفت: اين پژوهشکده 25 گونه گياه دارويي را با طعم ها و خواص مختلف به صورت چاي کيسه اي توليد وعرضه مي کند که با اطلاع رساني صحيح سهم قابل ملاحظه اي از بازار فروش را از آن خود خواهد کرد.
شمس علي رضازاده افزود: قرار است جهاد دانشگاهي واحد قزوين توليد اين گياهان را گسترش دهد و به فروش برساند.
رييس واحد جهاد دانشگاهي استان قزوين نيز با تاکيد بر حمايت از اين طرح گفت: ايجاد بازار فروش اين محصولات مهم بوده و نيازمند اطلاع رساني به مردم و تبليغ است.
علي مرادي افزود: جهاد دانشگاهي واحد قزوين با استفاده از توانمندي پژوهشکده گياهان دارويي در نظر دارد با اجراي طرح تبليغاتي، راهگشاي ورود اين محصولات به بازارهاي فروش شود.
جهاد دانشگاهي قزوين برنامه پيشنهادي خود را به مسوولان "پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي" ارايه کرد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
رييس پژوهشکده گياهان دارويي گفت: اين پژوهشکده 25 گونه گياه دارويي را با طعم ها و خواص مختلف به صورت چاي کيسه اي توليد وعرضه مي کند

رييس پژوهشکده گياهان دارويي گفت: اين پژوهشکده 25 گونه گياه دارويي را با طعم ها و خواص مختلف به صورت چاي کيسه اي توليد وعرضه مي کند

مديرکل منابع طبيعي ايلام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گفت: کشت
گياهان دارويي امسال در سطح 500 هکتار از عرصه هاي اراضي ملي با همکاري
مستقيم کشاورزان آغاز شد.
"عبدالرضا بازدار" افزود: يکي از بهترين راههاي کاهش فشار بر عرصه هاي
منابع طبيعي و جلوگيري از تخريب و تبديل بي رويه اراضي جنگلي، کاشت گياهان
دارويي است.
وي ادامه داد: کشت گياهان دارويي علاوه بر بهبود وضعيت اراضي و تامين گياهان دارويي نقش موثري در ايجاد درآمد خانوارهاي روستايي دارد.
بر اساس آمار موجود، بيش از يکهزار گونه گياهي در استان ايلام شناسايي
شده است که از اين تعداد 300 گونه آن گياهان دارويي هستند.
78 درصد وسعت استان ايلام را جنگل و مرتع تشکيل مي دهد.

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سالانه چهار هزار تن گياهان دارويي صنعتي در كشور برداشت مي شود

سالانه چهار هزار تن گياهان دارويي صنعتي در كشور برداشت مي شود

مديركل دفتر امور جنگلي سازمان جنگلها، مراتع آبخيزداري گفت: سالانه چهار هزار تن گياهان دارويي و صنعتي در كشور برداشت مي شود
وي مهمترين گونه هاي گياهي كشور را آنغوزه،آويشين، كتيرا،وشا،شيرين بيان، گل گاو زبان و اشنان بيان كرد و گفت: يكصد هزار خانوار به صورت مستقيم در اين عرصه فعاليت مي كنند.
يوسفي اظهار داشت: گياهان دارويي كشور به صورت خام و فرآوري نشده به بهاي بسيار ناچيز صادر مي شودحال آنكه در مواردي اين گياهان با بيش از100 تا 200 برابر ارزش افزوده به صورت فرآوري شده در قالب داروهاي نادر و ساير فراورده هاي صنعتي به كشور بازمي گردد.
وي اضافه كرد: جلوگيري از اين مشكل، همكاري و حمايت اتحاديه صادركننده گياهان دارويي و صنعتي، وزرات صنايع و مسوولان كشوري بخش صنعت و فرآوري را مي طلبد.
وي افزود:اميدواريم با توسعه صنايع فرآوري در كشور از قاچاق صادرات خام گياهان داوريي و صنعتي و خروج ارز از كشور جلوگيري شود.
وي با بيان اينكه بسياري از گياهان دارويي صنعتي منحصر به فرد است، گفت: رويشگاههاي آنقوزه دركشور ازمهمترين ذخاير دارويي محسوب مي شود كه از ريشه آنها نوعي صمغ به دست مي آيد كه در صنعت داروسازي كاربرد دارد.
يوسفي گفت: اين صمغ به صورت خام و قاچاق به بهاي بسيار ناچيزي از كشور صادر مي شود و در خارج از كشور به صورت بسته بندي ساده و بااعمال فرآوري هاي اوليه به مواد بسيار گرانبهايي در صنعت داروسازي تبديل مي شود.
وي با بيان اينكه عمر آنغوزه هشت سال است و در سال هشتم اين گياه به بار مي نشيند و بذر مي دهد، گفت: در مواردي بهره برداران، بوته هاي اين گياه را در سال پنجم قطع مي كنند كه در صورت دامه اين روند، در چند سال آينده با انقراض نسل گونه گياهي آنغوزه روبرو خواهيم بود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
كاشان بزرگ‌ترين قطب عرقيات گياهان دارويي كشور است

كاشان بزرگ‌ترين قطب عرقيات گياهان دارويي كشور است

مدير جهاد كشاورزي كاشان گفت: اين شهرستان بزرگ‌ترين قطب صنايع توليد و فرآوري عرقيات گياهان دارويي و گل و گلاب كشور است.
احمد‌ناصر حداد افزود : تاكنون 225 گونه گياهان دارويي و معطر در دو اقليم آب و هوايي گرم وخشك‌، سرد و كوهستاني كاشان شناسايي شده است.
وي افزود: اين امر عامل اصلي ايجاد كارگاه هاي گلابگيري و عرقيات سنتي از زمان‌هاي بسيار دور تاكنون در اين منطقه بوده به طوري كه شهرستان كاشان نه تنها در ايران بلكه شهرت جهاني در توليد و فرآوري گل وگياهان دارويي دارد.
حداد تصريح كرد: تغيير نوع مصرف كشورهاي پيشرفته به ويژه كشورهاي اروپايي از مصارف شيميايي به فرآورده‌هاي گل و گياهان دارويي بعد از شناخت و تحقيق در اثرات زيانبار محصولات آرايشي بهداشتي و دارويي شيميايي در دراز مدت، رونق بازار مصرف جهاني اين محصولات را فراهم كرده است.
وي پيش‌بيني كرد: با توجه به فعاليت پژوهشكده اسانس‌هاي طبيعي دانشگاه كاشان در راستاي توسعه صنعت گلابگيري و عرقيات دارويي گياهان و ارائه محصولات گل گياهان و عرقيات دارويي به نحوه مطلوب و مورد پسند بازارهاي بين‌المللي اين شهرستان به بزرگ‌ترين مركز تحقيق و صادرات گل و گياهان و عرقيات دارويي جهان تبديل شود.
مدير جهاد كشاورزي كاشان از برداشت بيش از 380 تن گل بيدمشك از 65 هكتار باغات زير كشت اين محصول و آغاز به كار كارگاه‌هاي سنتي و صنعتي توليد و فرآوري عرقيات گياهان دارويي اين شهرستان خبر داد.
وي يادآور شد: آغاز فصل برداشت اين محصول از نيمه اسفند ماه هر سال است و همزمان با آن كار توليد و فرآوري گل و گياهان دارويي ازطريق هزار و 250 كارگاه سنتي و 20 كارگاه صنعتي در شهرهاي قمصر، نياسر و برزك از توابع اين شهرستان شروع مي‌شود.
حداد كشت بيدمشك كاشان را در باغات مناطق فين، راوند، نياسر، قمصر، برزك، كامو، جوشقان و روستاي نشلج نام برد و گفت با افزايش قيمت گل بيدمشك و خريد اين محصول به وسيله صنايع فرآوري و تبديلي كارگاه‌هاي سنتي، سطح زير كشت گل بيدمشك 15 هكتار نسبت به سال گذشته افزايش يافته و در نتيجه توليد اين محصول در سال جاري از 250 به 380 تن افزايش يافته است.
وي قيمت خريداري شده هر كيلو گل بيدمشك را از كشاورزان كاشان مبلغ 3 هزار ريال ذكر كرد و گفت: درآمد ناخالص توليدكنندگان اين محصول در سال جاري بيش از 15 ميليارد ريال است كه علاوه بر اين از گل بيدمشك توليدي بيش از يك هزار و 200 تن عرق بيدمشك درجه يك نيز توليد مي‌شود.
مدير اداره جهاد كشاورزي كاشان افزود: با برداشت گل بيدمشك و آغاز به كار كارگاه‌هاي سنتي عرقيات و گلابگيري شهرستان كاشان بيش از يك هزار و 200 نفر به صورت مستقيم و هزار نفر به صورت غيرمستقيم مشغول به كار مي‌شوند.
وي يادآور شد: بيد‌مشك گياهي ملين و تقويت كننده قلب، معده‌، دستگاه گوارش، آرام بخش براي اعصاب و محرك قواي جنسي، مسكن سر‌درد و دردهاي عضلاني، ضدميگرن، مقوي عمومي بدن، تب همچنين بر قوي و عرق‌آور است.
به گفته وي، جوشانده برگ يا پوست درخت بيدمشك با عسل اعصاب را آرام مي‌كند و سبب دفع انگل‌ها و كرم‌هاي معده و روده مي‌شود و براي افزايش اشت‌ها، رفع بي‌خوابي، رفع سنگ و ورم كيسه صفرا و درمان دردهاي مفاصل و رماتيسم مي‌‌توان از عرق بيدمشك استفاده مي‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
خبر بسیار بد : بسياري از گياهان دارويي کشور در معرض نابودي قرار دارند

خبر بسیار بد : بسياري از گياهان دارويي کشور در معرض نابودي قرار دارند

بسياري از گياهان دارويي کشور در معرض نابودي قرار دارند

حسين آذرنيوند روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: کشور ما با اينکه در زمره کم بارش ترين مناطق جهان قرار دارد، از نظر تنوع گياهي از غني ترين مناطق دنياست.
وي خاطرنشان کرد: تاکنون در ايران هشت هزار گونه گياهي شناسايي شده، درحالي که در قاره اروپا با آن وسعت و شرايط آب و هوايي، 12 هزار گونه گياهي شناخته شده است.
آذرنيوند گفت: با اين وجود، به دليل بي توجهي و تخريب زيستگاههاي گياهي، بسياري از اين گياهان درحال نابودي هستند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: گياهان بويژه در مناطق بياباني و نيمه بياباني کشور داراي ترکيبات شيميايي و ذخاير بسيار موثري هستند که بايد مورد توجه قرار گيرند.
آذرنيوند افزود: ترکيبهاي شيميايي گياهان بخاطر ويژگيهاي بيولوژيکي و طبيعي، عوارض و خطرهاي ترکيبهاي شيميايي مصنوعي را ندارند پس از اين گياهان مي توان در زمينه هاي گوناگون بويژه در صنايع دارويي کشور بهره جست.
وي گفت: توجه به گياهان دارويي ضمن حفظ سلامت انسانها، فرصتهاي شغلي جديدي را نيز ايجاد کرده و بهره برداري از اين گياهان در تمام زمينه ها، چه اقتصادي و چه آموزشي از نيازهاي کشور است.
اکنون گروه مهندسي احياي مناطق خشک و کوهستاني پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران در گرايشهاي آبخيزداري، علوم مرتع، بيابان زدايي، مرتعداري و مديريت مناطق بياباني در سه مقطع تحصيلي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا فعال است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مسئول گياهان دارويي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي اعلام كرد:
رويش 466 گونه گياهي در محدوده‌ جغرافيايي آذربايجان غربي
خبرگزاري فارس: مسئول گياهان دارويي مركز تحقيقات سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: همزمان با زنده شدن مجدد طبيعت 466 گونه گياهي در محدوده‌ي جغرافيايي آذربايجان غربي رويده است.



مهناز حيدري‌ريكان امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اروميه با اشاره به اينكه 10 درصد گونه‌هاي گياهي ايران در آذربايجان غربي رويش دارد، اظهار داشت: يك هزار و 200 گونه گياهي در آذربايجان غربي مي‌رويد كه تمام گونه‌هاي گياهي رويشي در منطقه گياهان دارويي هستند.
وي با بيان اينكه امسال رستني‌هاي كوهستاني فرصت جوانه‌زني و رشد اوليه كامل را پيدا نكرده‌اند تصريح كرد: از يك ماه گذشته برداشت گياهان دارويي و خوراكي از كوه‌ها و كوه‌پايه‌هاي استان آغاز شده است.
مسئول گياهان دارويي مركز تحقيقات سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي افزود: در سال جاري تنوع گونه‌هاي يك ساله كاهش يافته و از تراكم پايه‌هاي گياهي گياهان پايا كاسته شده است و از طرفي رشد آنها به اندازه سال‌هاي ترسالي نيست.
حيدري‌ريكان با بيان اينكه « 100 گونه گياهي در استان در زمره گياهان در حال انقراض است» گفت: ثعلب، انوع آويشن، موسير، اله‌گز و نعناع كوهي از جمله گياهان در حال انقراض در منطقه هستند.
وي دلايل انقراض گونه‌هاي گياهي را برداشت بي‌رويه و غيراصولي اين گياهان به عنوان گياهان دارويي و خوراكي براي فروش و مصرف اعلام كرد و افزود: انقراض گياهان يك روند طبيعي است اما وقتي اين روند به هر دليلي شتاب مي‌گيرد فاجعه و بحران‌زا مي‌شود.
مسئول گياهان دارويي مركز تحقيقات سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: شناسايي ابعاد مختلف انقراض گونه‌هاي گياهان دارويي و مديريت بحران هر چه زودتر بايد آغاز شود.
حيدري‌ريكان با اشاره به عدم درك درست از نعمت‌هاي الهي و ناهماهنگي نهادهاي متولي و كوتاهي در آموزش عمومي را عاملي تنش‌زا براي انقراض گياهان خودرو دارويي بيان كرد و گفت: بروز خشكسالي در سال زراعي گذشته به مسئله انقراض گياهان خوراكي و دارويي دامن زده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناسايي 8 هزار گونه گياهي و دارويي در کشور 27/1/88

شناسايي 8 هزار گونه گياهي و دارويي در کشور 27/1/88

حدود 8 هزار گونه گياهي و دارويي در کشور شناسايي شده است .
معاون امور منابع جنگلي سازمان جنگل ها و مراتع کشور در همايش نقش گياهان دارويي در توسعه اقتصادي اجتماعي زاگرس نشينان گفت در طرح شناسايي گياهان دارويي در کشور برداشت اين گونه ها به ويژه در شرايط خشکسالي در عرصه هاي منابع طبيعي و در شرايط آب و هوايي مناسب مجاز است.
مهندس غيبي با بيان اينکه سالانه حدود 4 هزار تن گياهان دارويي از عرصه هاي منابع طبيعي کشور برداشت و به خارج صادر مي شود افزود ارزش اقتصادي اين گونه 2 ميليون دلار است .
غيبي گياهان دارويي مهم در استان را آويشن ، لاله آويزان ، لاله سرگون ، گل و پياز نرگس ، ميوه هاي جنگلي و ميوه درخت بلوط اعلام کرد.
معاون امور منابع جنگلي سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت سازمان جنگل ها و مراتع کشور يک ميليارد تومان اعتبار براي توسعه گياهان دارويي و صنعتي و صيانت و توسعه جنگل هاي زاگرس به استان ايلام اختصاص داده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورود مجهزترين كارخانه توليد گياهان دارويي هلال احمر به عرصه صادرات 29/1/88

ورود مجهزترين كارخانه توليد گياهان دارويي هلال احمر به عرصه صادرات 29/1/88

خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال ‌احمر اعلام كرد: مجهزترين كارخانه توليد گياهان دارويي هلال احمر با توليد 65 فرآورده‌ عصاره‌ محلول‌هاي گياهي‌، سعي دارد صادرات به كشورهاي مختلف را در دستور كار خود قرار دهد.
يعقوب‌ امن‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با بيان اين كه براي ورود به بازارهاي خارجي احتياج به تجربه‌هاي گسترده در توليد و توزيع دارو وجود دارد، تصريح كرد: در سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر، دبيرخانه‌اي را تشكيل داده‌ايم كه با دعوت از شركت‌هاي دارويي كه در توليد صادرات نقش دارند، بتوانيم با تهيه فهرست توان صادرات دارويي اين شركت‌ها، از طريق مذاكره با كشورهاي مختلف قدم خوبي را در مسير صادرات برداريم.
مدير عامل سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال ‌احمر بيان داشت:‌ توسعه توليد داروهاي گياهي به ويژه در زمينه طب سنتي و گسترش ارتباط با دانشگاه‌ها با هدف تبديل دانش به فناوري از اولويت‌هاي سازمان تداركات پزشكي در سال 88 به شمار مي‌رود.
وي افزود:‌ سازمان تداركات پزشكي در 30 سال گذشته در زمينه توليد دارو به شعار هميشگي خود كه همان سلامت دارو بوده، جامه عمل پوشانده است.
امن‌زاده با اشاره به اين كه شركت كشت و صنعت و فرآوري گياهان دارويي «سها جيسا» به‌ منظور توليد انواع عصاره‌هاي گياهان دارويي در شهرك صنعتي عباس‌آباد واقع در سلمان‌شهر به همت و تلاش سازمان تداركات پزشكي هلال احمر تأسيس شده است، تصريح كرد: فرآورده‌ عصاره‌ محلول‌هاي گياهي هيدروالكلي، گليسيرين و آبي «سها جيسا» كه شامل 65 نوع فرآورده خشك و محلول است، در رده مجهزترين كارخانجات توليد فرآورده‌هاي گياهي قرار دارد.
وي با بيان اين‌كه متأسفانه به دليل تقلب و غيراستاندارد بودن برخي داروها در سطح توليدكنندگان دارو حتي در كشورهاي اروپايي و آسيايي موجب بي‌اعتمادي بين تقاضاكنندگان دارو شده است، بيان داشت: سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال‌احمر با توليد داروها و فرآورده‌هاي استاندارد توسط 4 كارخانه داروسازي خود توانسته است نظر بسياري از كشورهاي خاورميانه و ديگر كشورها را جلب كند.
مدير عامل كارخانه «سها جيسا» افزود: محصولات كارخانه «سها جيسا» شامل عصاره خشك انواع گياهان مانند بابونه، مريم گلي، آويشن شيراز و باغي، كنگر فرنگي، سنبل الطيب، آلوئه ورا، هميشه بهار، رزماري و چاي سبز است؛ كه در صنايع دارويي، آرايشي بهداشتي و غذايي كاربرد دارد.
وي ضمن معرفي محصولات كارخانه «سها جيسا» به عرقيات و روغن آن اشاره كرد و گفت: عرقياتي چون به ليمو، بهارنارنج، زيره، نعناع فلفلي، اسطوخدوس، بابونه و روغن زيتون از ديگر فرآورده‌هاي كارخانه «سها جيسا» است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ليمو خاصيت آنتي اکسيداني چاي سبز را افزايش مي دهد 30/1/88

ليمو خاصيت آنتي اکسيداني چاي سبز را افزايش مي دهد 30/1/88

افزودن اب ليمو به چاي سبز خاصيت انتي اکسيدان اين نوع چاي را پانصد درصد افزايش مي دهد.
به گزارش شبکه تلويزيوني فاکس نيوز، چاي سبز مزاياي زيادي براي سلامت انسان دارد اما وقتي اين نوع چاي به هنگام داغ بودن مصرف شود بخش زيادي از انتي اکسيدانهاي موجود در ان پيش از انکه بتواند به دستگاه خون انسان وارد شود از بين مي رود. نتايج تحقيقات پژوهشگران امريکايي نشان مي دهد مي توان با افزودن مقاديري اب ليمو به چاي سبز ميزان حفظ انتي اکسيدانهاي اين نوع چاي را در مقايسه با موقعي که اب ليمو به چاي سبز افزوده نشود ، پنج برابر مي شود.
ويتامين "ث" موجود در ليمو سبب محافظت از انتي اکسيدانهاي چاي سبز در هنگام هضم انها مي شود. درواقع ، افزودن ليمو به چاي سبز خاصيت انتي اکسيداني ان را افزايش مي دهد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديركل دفتر گياهان زينتي و دارويي: گلخانه‌ها در برنامه پنجم، توسعه مي‌يابند 2/2/88

مديركل دفتر گياهان زينتي و دارويي: گلخانه‌ها در برنامه پنجم، توسعه مي‌يابند 2/2/88

مديركل دفتر سبزي، گياهان زينتي و دارويي با اشاره به تدوين و تصويب نظام گلخانه‌اي در كشور گفت: در اين نظام‌نامه اولويت بسياري به توسعه گلخانه‌ها به خصوص در برنامه پنجم توسعه شده است.
مهندس بهروز غيبي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: اين نظام نامه دستورالعمل‌ها، مقررات اجرايي و فرآيندهاي تهيه و تصويب طرح‌ها و احداث گلخانه‌ها و مجتمع‌هاي گلخانه‌اي و واحدهاي توليد و پرورش قارچ‌هاي خوراكي در شرايط فعلي كشور را در بر دارد.
او با بيان اينكه اين نظام‌نامه راهنماي مناسبي براي دست‌اندركاران بخش كشاورزي است، ادامه داد: اين نظام‌نامه مي‌تواند از نظر كمي و كيفي در ساخت اصولي و توليد مناسب براي متقاضيان طرح‌هاي احداث گلخانه‌اي كشور مفيد و موثر واقع شود.
وي با اشاره به اهداف پيش‌بيني شده براي توسعه گلخانه‌ها در برنامه پنجم توسعه، تصريح كرد: توسعه گلخانه‌هاي گل و گياهان زينتي در سطح 7 هزار و 560 هكتار و توسعه گلخانه‌هاي سبزي و صيفي در سطح30 هزار و 240 هكتاراز اهداف تعيين شده در اين برنامه هستند.
غيبي با بيان اينكه نسبت به سال 83 سطح گلخانه‌هاي كشور يك هزار و579 هكتار افزايش يافته است، ادامه داد: تا پايان شش ماهه اول سال 1387 سطح گلخانه‌هاي كشور به هفت هزار و 255 هكتار رسيد كه اين رقم شامل 2هزار و 924 هكتار گل و گياهان زينتي و 4 هزار و 331 هكتار سبزي و صيفي مي‌شود.
وي درباره افزايش ماندگاري گل نيز گفت: دستورالعمل جديدي به اتحاديه‌ها وتعاوني‌هاي گل و گياه داده شده تا با اعمال آنها، ماندگاري گل را بالا ببرند و همچنين يكسري امكانات در اختيار موسسه تحقيقات گل و گياه و محلات قرار گرفته تا در اين مورد دست به تحقيقات بيشتري بزنند كه البته بخش خصوصي نيز مي‌تواند از اين امكانات استفاده كند.
 

Similar threads

بالا