خبرها و تازه های گیاهان دارویی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سوسیس گیاهی جای سوسیس فعلی

سوسیس گیاهی جای سوسیس فعلی

یکی از دلایل افزایش اضافه وزن و چاقی در افراد، زندگی صنعتی است،امروزه اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان و جوانان به بالای ۵۰ درصد رسیده است.


رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: طرح تولید سوسیس گیاهی به زودی در اختیار کارخانجات و شرکت های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد تا این فراورده گیاهی جایگزین سوسیس های فعلی شود.مجید حاجی فرجی افزود: کار تحقیقاتی برای تولید این سوسیس به اتمام رسیده است و این طرح داخلی تا پایان بهمن ماه جاری برای تولید رونمایی می شود.



وی یکی از دلایل افزایش اضافه وزن و چاقی را در افراد، زندگی صنعتی عنوان کرد و گفت: امروزه اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان و جوانان به بالای ۵۰ درصد رسیده است. به گزارش ایرنا،وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که در مهد کودک ها، کودکان زیر سن دبستان دارای اضافه وزن و چاقی به همراه بیماری های افزایش قند و چربی خون و نیز آنزیم های کبدی هستند که این بیماری ها به ژنتیک ارتباطی ندارد بلکه به دلیل عادات غلط تغذیه ای ایجاد شده است
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
جهاد دانشگاهي و جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي تفاهمنامه همكاري امضا كردند

جهاد دانشگاهي و جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي تفاهمنامه همكاري امضا كردند

جهاد دانشگاهي و جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي، در زمينه تحقيقات، كشت و توسعه گياهان دارويي ، تفاهم‌نامه همکاري‌ها امضا كردند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، دکتر مسعود محمديان، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي در نشست مشترک با دکتر احمد فرشبافيان، رئيس جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي با اشاره به ظرفيت‌هاي استان در توليد گياهان دارويي گفت: از 90 گونه گياه دارويي مورد استفاده در کشور، 53 گونه آن در استان آذربايجان شرقي موجود بوده و بر اساس اطلاعات فعلي 40 تا 50 گونه آن زير کشت قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به اين‌که آذربايجان ‌شرقي با برخورداري از 450 گونه گياه دارويي که به شکل دارو، ادويه و عطرها مصرف مي‌شوند، 25 درصد گياهان دارويي کشور را در خود جاي داده و ظرفيت مناسبي براي توليد اين گونه‌ها در سطح کشت اهلي و فراوري آن دارد، افزود: تجاري‌سازي اين بخش از کشاورزي استان نيازمند همکاري دستگاه‌هاي مختلف همچون جهاد دانشگاهي است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان با اشاره به اين‌که آذربايجان شرقي از نظرتنوع گياهي، دومين استان بعد از کردستان است و سه هزار هکتار از اراضي آن به کشت گياهان دارويي اختصاص يافته است، تصريح كرد: بايد تلاش کنيم از عرضه خام و فله‌اي گياهان دارويي ممانعت کرده و آنها را پس از فراوري و بسته‌بندي عرضه کنيم، لذا در اين مسير با تشکيل کميته‌اي در مورد گياهان داروئي به دنبال افزايش زمينه‌هاي صادراتي اين گونه محصولات از استان هستيم.
وي با اشاره به اين‌که هم‌اکنون هفت مرکز از 72 شرکت فعال در عرصه گياهان دارويي کشور، در آذربايجان ‌شرقي به توليد محصولات و گياهان دارويي، صنعتي و بهداشتي مشغول هستند، ادامه داد: در زمينه توسعه صنعت گياهان دارويي در ابتداي راه هستيم و لذا با برنامه‌ريزي صحيح مي‌توانيم بخش قابل‌توجهي از بازار جهاني را به ‌خود اختصاص دهيم.
محمديان با اشاره به ايستگاه تحقيقاتي «تيکمه داش» با وسعت 300 هکتار جهت کشت گياهان دارويي اظهار كرد: تلاش بر اين است با همکاري ساير مراکز پژوهشي، تحقيقاتي و سازمان‌هاي اجرايي در استان، زمينه توليد انبوه گياهان دارويي، صنعتي و بهداشتي را با توجه به پتانسيل‌هاي موجود فراهم كنيم.
وي با اشاره به اين‌که ايجاد تحرک بيشتر در عرصه تحقيق و پژوهش، راه را براي برنامه‌ريزي درست در زمينه توسعه اين صنعت نوپا جهت ورود به عرصه‌هاي جهاني عرضه توليدات گياهان دارويي، هموار مي‌كند، افزود: گياهان دارويي علاوه بر نياز کارخانه‌هاي توليد دارويي، غذايي، لوازم آرايشي، همچنين عطرسازي از نظر اقتصادي مي‌تواند ارزش افزوده قابل توجهي را براي توليدکنندگان به همراه داشته باشد و در اين مسير کمک‌هاي علمي و موثر جهاد دانشگاهي در کنار ساير پژوهشگران و محققان مي‌توانند با هدايت به مسير توليد و همچنين مديريت توليد گياهان دارويي، اثربخشي تحقيقي و پژوهشي خود را به صورت عملي به تجربه نشسته و بخشي از مديريت توليد را برعهده بگيرند و اين زمينه بسيار مناسبي براي اشتغال افراد متخصص در امر توليد بوده و ضريب اطمينان توليد را ارتقاء مي‌بخشد.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي، ضمن استقبال از امضاي تفاهم نامه همکاري‌هاي مشترک جهاد دانشگاهي و سازمان جهادکشاورزي گفت : اين سازمان از هر گونه پيشنهاد همکاري در رابطه با انرژي‌هاي زمين‌گرمايي در بخش کشاورزي استقبال كرده و موسسات علمي که در زمينه بررسي کشت گونه‌هاي مقاوم در اراضي شور حاشيه درياچه اروميه بخش کشاورزي استان را ياري رسانند حمايت‌هاي مالي لازم را به عمل مي‌آورد.
محمديان در پايان از آمادگي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي در خصوص آموزش‌هاي تخصصي و برگزاري دوره‌هاي ويژه براي عطاران و بهره‌برداران گياهان دارويي خبر داد و افزود: آماده‌ايم در اين خصوص جهاد دانشگاهي استان را ياري کنيم.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت نیوز: متعجبید که چطور نمک باعث چاق شدنتان می‌شود؟
مولکول‌های سدیم موجب می‌شوند که آب دور سلول‌های چربی ذخیره در بدن را احاطه کرده و از این طریق آنها را مستحکم‌تر و البته متورم‌تر می‌کنند. این انباشتگی آب حالت بادکردگی به بدن داده و به سایز کلی بدن اضافه می‌کند. بیشتر موادغذایی کنسرو شده و غذاهای نمک‌ دار حاوی نمک یا سدیم هستند. درکنار اینها، موادغذایی دیگری که نمک فراوان دارند عبارتند از:
- پنیر
- گوشت
- آرد ذرت
- نخود
- سس‌ها
- چاشنی‌ها
- ترشیجات
- صدف
همانطور که می‌بینید، فقط غذاهای قنددار و چربی‌دار نیستند که قطر دور شکمتان را اضافه می‌کنند. نمک هم یک متهم اصلی است. درنتیجه، دفعه بعدی که خواستید ظرف نمکدان را برداشته و روی غذایتان نمک اضافی بپاشید یادتان باشد که این دانه‌های سفیدرنگ تا چه حد موجب چاق شدنتان می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
طرح کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

طرح کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

عطاءالله ابراهیمی اظهار داشت: تا کنون با درایت و تدبیر شورای حفظ حقوق بیت المال و قضات متعهد استان نزدیک به 10 هزار هکتار معادل میلیاردها ریال از اراضی منابع ملی این استان از متصرفین خلع ید شده است.

وی بر ضرورت صیانت از منابع طبیعی این استان تأکید و گفت: حفاظت منابع طبیعی در کنار توسعه، بر همگان آشکار است و این مهم در طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.
ابراهیمی خواستار توجه به نقش و اهمیت منابع طبیعی، حفظ و حراست از این منابع شد و افزود: منابع طبیعی نه تنها به مردم عصر حاضر، بلکه به آیندگان تعلق دارد و باید در زمینه حفظ و حراست از این موهبت الهی مجاهدت کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی نمی‌توان از یک روش و ابزار استفاده کرد بلکه باید همه ابزارهای اطلاع ‌رسانی و آگاهی بخشی را به کار گرفت، چراکه حفظ منابع طبیعی به همه مردم ارتباط دارد و مختص قشر خاصی نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون، برای یک میلیون و 300 هزار هکتار عرصه ملی و منابع طبیعی استان سند مالکیت صادر شده است، گفت: در حال حاضر 18 هزار خانوار جنگل نشین و 30 هزار بهره بردار مرتعی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که آموزش و فرهنگ سازی این قشر و مردم برای افزایش حساسیت به منابع طبیعی، ضروری به نظر می‌رسد.
ابراهیمی از تصویب طرح گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این طرح با بیش از 50 میلیارد ریال در استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری اسناد اراضی ملی به مردم و بهره برداران بخش منابع طبیعی، ادامه داد: برای تامین نیازهای یک خانوار در طرح‌های مرتع‌داری به بیش از 500 هکتار عرصه ملی نیاز است ولی برای اجرای این طرح در کشت گیاهان دارویی به دو هکتار عرصه نیاز است.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت نیوز: خوردن توت ها احتمال ابتلا به پارکینسون را در مردان کاهش می دهد.
احتمال ابتلا به پارکینسون در مردانی که به صورت مداوم مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها از جمله توت ها، سیب، سبزیجات و چای مصرف می کنند، به طور چشمگیری کاهش می یابد.
فلونوئیدها ترکیبات فعال زیستی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های گیاهی ایجاد می شوند.
فلاونوئیدها در گیاهان و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ایجاد می شود، فلاونوئیدها همچنین در کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، جنون و برخی سرطان ها مؤثرند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي خبر داد:

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي خبر داد:

تدوين اطلس جامع پوشش گیاهی 18 استان کشور

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي گفت: در حال حاضر اطلس جامع پوشش گیاهی 18 استان کشور مراحل نهايي تدوين را طي مي كند و در ساير استان‌ها نيز این روند در حال اجرا است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دكتر محمدحسن عصاره با اشاره به ضرورت تدوين اطلس جامع پوشش‌هاي گياهي كشور اظهاركرد: تاكنون شناخت و اطلاعات ما از حوزه‌هاي منابع طبيعي و رويشگاه‌هاي كشور به صورت تفكيك شده تا حدودي ناقص بوده و از اين رو تدوين اطلس كامل و يكپارچه پوشش هاي گياهي ضرورت داشته است.
مشارکت با وزارت جهاد كشاورزي برای تدوین اطلس پوشش‌های گیاهی
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي در ادامه تصريح كرد:‌ در این راستا با مشاركت وزارت جهاد كشاورزي به ويژه موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع، تدوين اطلس جامع پوشش‌هاي گياهي كشور آغاز شد كه بر اساس آن موسسه متعهد شده است طي يك تا دو سال آينده كل نقشه پوشش گياهي كشور را در مقياس يك به 50هزار و در مناطقي، يك به 250 هزار تدوين كند.
وی خاطرنشان كرد: اطلس جامع پوشش هاي گياهي كشور نشان دهنده ظرفيت منابع طبيعي و رويشگاه‌هاي كشور براي كشت گياهان دارويي است كه كمك زيربنايي بسيار خوبي به فناوران و سرمايه‌گذاران در حوزه كشاورزي و كشت گياهان دارويي مي كند.
اطلس گياهي 18 استان در مرحله نهایی تدوین
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: این نقشه پس از تدوين به تفكيك استان‌ها در اختيار دانشگاهيان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت؛ در حال حاضر نیز نقشه‌هاي 18 استان مراحل نهايي تدوين را طي مي كند و در ساير استان ها نيز این روند در حال اجرا است.
عصاره در پایان خاطر نشان کرد: طی دو سال آينده اين نقشه به عنوان زيرساخت علمي مناسب در اختيار پژوهشگران در حوزه كشاورزي و كشت گياهان دارويي قرار خواهد گرفت.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا: مصرف یک عدد موز در وعده غذایی صبحانه،‌ یک عدد در وعده غذایی نهار و یک عدد نیز در هنگام عصر پتاسیم لازم برای کاهش شانس لخته شدن خون در مغز را تامین می‌کند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هزاران مورد از موارد سکته‌های مغزی می‌تواند با مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم از قبیل اسفناج، شیر، خشکبار، ماهی و عدس پیشگیری شود.
این متخصصان دریافتند که دریافت ۱۶۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز می‌تواند تا حدودی خطر سکته مغزی را کاهش دهد. هر عدد میوه موز به طور متوسط حاوی ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم است که میزان فشار خون را کاهش می‌دهد.
مقدار کم پتاسیم منجر به ضربان نامرتب قلب، حساسیت و اسهال می‌شود.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اختصاص 7.5 هکتار از زمین‌های ايلام به کشت گیاهان دارویی

اختصاص 7.5 هکتار از زمین‌های ايلام به کشت گیاهان دارویی

مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام از اختصاص 7.5 هکتار از زمین‌های استان به کشت انواع گیاهان دارویی خبر داد.
مهندس حیدر مفتاحی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بر اساس يك طرح پژوهشي، 35 گونه گیاه دارویی به صورت آزمایشی در «مهران» و «سرابله» با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان ایلام کشت شد که از این میان چند گیاه که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و هم با شرایط آب و هوایی استان متناسب است و امکان رشد دارند، انتخاب و کار کشت آنها آغاز شد.
وی با بیان این‌که تا کنون حدود 7.5 هکتار گیاهان دارویی کاشت شده است، تصریح کرد: این گیاهان دارویی شامل به لیمو، ملیس (بادرنجبویه)، نعناع فلفلی و سنبل‌الطیب است که کاشت به‌لیمو در شهرستان «دره شهر» و سه محصول دیگر در شهر «مهران» و بخش «صالح آباد» کشت شده‌اند.
مدرس گیاهان دارویی از انعقاد قرارداد جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با کشاورزانی که مایل به انعقاد قرارداد با مدیریت پژوهشی این نهاد باشند، خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی متعهد است فعالیت‌های مشاوره‌ای، تامین نهادهای اولیه مانند نشاء به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد و کارشناسان پژوهشی این نهاد تا پایان کار با کشاورز همراه خواهند بود و به هیچوجه کشاورز را در مرحله کاشت ، اقتصاد و بازار یابی رها نمی‌کند.
مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام تصریح کرد:هر چند قبلا در مورد نبودن بازار محصولات نگرانی هایی وجود داشت اما خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده این نگرانی از بین رفته است و هم اکنون این آمادگی وجود دارد که هریک از متقاضیان با هر چند هکتار زمین می توانند با ما قرار داد منعقد کنند و این نهاد زمینه رسیدن محصولات تولیدی به بازارهای را فرآهم می آورد.
وی از اجرای طرح نجات گونه های گیاهی در حال انقراض با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خبر داد و تصریح کرد:این طرح برای گونه های گیاهی در حال انقراض مانند مرزه خوزستانی و تره کوهی اجرا خواهد شد.
مفتاحی‌زاده دسترسی به تولید نشاء و قلمه را از موفقیت های جدید مدیریت پژوهشی در موضوع گیاهان دارویی عنوان و خاطر نشان کرد:نشاء گیاهان دارویی مانند آویشن ، مرزه بختیاری برای اولین بار در استان تولید شده است و برنامه ای که داریم این است که در حد 300 تا 400 گونه از این گیاهان را در شکلی زیبا به شهروندان ایلامی تقدیم کنیم تا نتیجه این فعالیت ها را در منازل مردم شاهد باشیم.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
گر می خواهید با دشمن چربی های شکم تان بیشتر آشنا شوید به ادامه مطلب توجه کنید: امیر جزایری، کارشناس ارشد تغذیه عنوان کرد: فلفل چیلی یا فلفل تند یکی از سبزی های پرخاصیت برای افرادی است که تمایل به کاهش وزن دارند.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: این فلفل علاوه بر آنکه سوخت و ساز بدن را بالا می برد مانند یک چربی سوز طبیعی عمل کرده و به شکسته شدن سلول های چربی به ویژه در ناحیه شکم و پهلو کمک می کند.
گنجاندن این سبزی در برنامه غذایی روزانه درصورت هماهنگی فلفل چیلی با طبع و مزاج افراد چاق، می تواند تأثیر زیادی درکاهش وزن و از دست دادن چربی های انباشته شده در اطراف شکم و پهلوها داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین مصرف فلفل به دلیل حرارتی که در بدن تولید می کند نیاز فرد به نوشیدن آب را افزایش داده و به این ترتیب به پاکسازی بدن افراد چاق از مواد زائد نیز کمک می کند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت نیوز: در این مطلب به نقل از سایت «ehow» به معرفی چند خاصیت کلم برگ قرمز می پردازیم: - منبع عالی فیتونیوترینت است که به بدن در دفع آلاینده ها و مواد سرطان زای دیگر کمک می کند.
- حاوی ویتامین A و C است که برای حفظ پوست سالم و بافت های پیوندی مهم است.
- میزان ویتامین C موجود در آن ۲ برابر میزان موجود در کلم برگ سفید است.
- آب آن، زخم معده را درمان می کند.
- غنی از آهن و سولفور است.
- آب این گیاه عفونت های قارچی را درمان می کند.
- کلسترول خون را کاهش می دهد.
- فلاوانوئید موجود در این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان بیماری های متعدد مفید است.
- ویتامین A در آن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؛ قدرت بینایی را بهبود می بخشد، رشد استخوان ها را افزایش می دهد، بیماری های مربوط به چشم را برطرف می کند و به بدن کمک می کند با عفونت ها مقابله کند.
- برای حفظ سلامت پوست، چشم و مجرای تنفسی و ادراری مفید است.
- ویتامین K در این گیاه علاوه بر لخته کردن خون، درد و خون ریزی بیش از حد در دوران ماهانه را کاهش می دهد و با پوکی استخوان مبارزه می کند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا: این گباه برگ‌ پهن و سبز رنگ روند کند شدن عملکرد مغز را به تاخیر می‌اندازد. همچنین این سبزی به دلیل دارا بودن منبع غنی از ویتامین آ، برای حفظ سلامت چشم فوق‌العاده مفید است. اسفناج درعین حال یک منبع غنی از فلاوونوئید است. فلاوونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که خطر بروز چندین نوع سرطان از جمله ریه، روده بزرگ، تخمدان و التهاب را کاهش می‌دهد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف یک وعده اسفناج می‌تواند تا ۴۰ درصد نیاز روزانه آهن بدن را تامین کند. به علاوه کاروتینوئید موجود در آن، خطر بروز سرطان پروستات را کاهش می دهد.
اسفناج همچنین حاوی ویتامین کا است که برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان ضروری است. میزان بالای پتاسیم و میزان پایین سدیم موجود در این سبزی برای حفظ تعادل فشارخون لازم است چرا که پتاسیم کاهش دهنده و سدیم افزایش دهنده فشارخون است.
در این مقاله همچنین آمده است که اسفناج نقش مهمی در تقویت و بازسازی پوست و پیشگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی دارد. رنگدانه‌های موجود در اسفناج از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند.
علاوه بر موارد فوق اسفناج یک منبع غنی از ویتامین ب ۳ است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر محسوب می‌شود. پلاگر یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین ب ۳ در بدن به وجود می آید و مهمترین علائم آن شامل ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن هستند.
اسفناج به طول کلی حاوی مقادیر قابل توجهی آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، منیزیم، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک است و به علت دارا بودن منیزیم، جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا: پریسا ترابی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، می گوید: سیر، پیاز و غلات سبوس دار که حاوی کروم بوده، در درمان آکنه مؤثر هستند. علاوه بر آن داشتن یک رژیم غذایی مقوی و متعادل برای سلامت کل بدن از جمله پوست و کاهش علائم آکنه بسیار مهم است، اگر چه مهم ترین نکته در درمان آکنه، حفظ بهداشت پوست و دست کاری نکردن جوش ها است ولی مصرف کمتر غذاهای پرادویه و یا چرب و محرک و شیرینی ها برای کمتر کردن عوارض آکنه و جوش های غرور جوانی توصیه می شود. وی افزود: منابع ویتامین A مانند جگر، هویج، اسفناج، گوجه فرنگی علاوه بر درمان آکنه به رفع جای زخم نیز کمک می کند همچنین مصرف جوانه گندم و آواکادو که محتوی ویتامین E هستند و در سلامت پوست نقش دارند.
ترابی تصریح کرد: ناراحتی های روحی و عصبی تأثیر بسزایی در بروز آکنه در نوجوانان دارند زیرا به دنبال فشارهای عصبی و کم خوابی، صورت، شادابی و طراوت خود را از دست می دهد و جریان خون کم شده و سیستم دفاعی پوست ضعیف می شود و زمینه برای رشد آکنه فراهم می آید و به سرعت بر تعداد جوش ها افزوده می شود.
این کارشناس تغذیه عدم رعایت بهداشت پوست را یکی از عوامل مهم در ایجاد یا تشدید جوش های غرور جوانی عنوان کرد و گفت: اصولاً پیدایش جوش غرور ناشی از افزایش ترشح چربی و تجمع میکروب در غده چربی کنار مو است بنابراین رعایت نکات بهداشتی می تواند نقش مؤثری در بهبود و تخفیف آن داشته باشد دستکاری کردن این جوش ها موجب انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم جوش ها می شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خاصیت ضد درد گیاه Acmella oleracea می تواند در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد

خاصیت ضد درد گیاه Acmella oleracea می تواند در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد

خاصیت ضد درد گیاه Acmella oleracea می تواند در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد


پژوهشگران در دانشگاه کمبریج مدعی شده*اند که یک ژل جدید بیهوشی متعلق به گیاهی در اعماق جنگل*های آمازون در پرو می*تواند جایگزین آمپول دندانپزشکی شده و ییماران را از هراس درد این آمپول نجات دهد.
قبایل بومی پرو در قرن*ها پیش موفق به شناسایی ویژگی*های جالب ضد درد گیاه Acmella oleracea شده و از این ماده برای درمان دندان* درد، زخم،* آبسه و پاکسازی دندانها استفاده می*کردند.

دکتر فرانسوا باربیرا فریدمان از دانشگاه کمبریج که در سال ۱۹۷۵ به عنوان اولین غربی در میان جامعه مخفی قبایل پذیرفته شده و ۳۰ سال گذشته را به زندگی در میان این افراد گذرانده، این درمان را در جراحی*های دندانی مدرن قابل استفاده خوانده است.
به گفته وی این گیاه که با متوقف کردن پایانه*های عصبی برای ارائه یک تاثیر بی*حسی کار می*کند، تا بیش از یک ساعت دوام داشته و در مراحل اولیه کارآزمایی*های بالینی بدون هیچ تاثیر جانبی با موفقیت عمل کرده و رضایت بیماران را در پی داشته است.
این دارو در صورت ادامه یافتن آزمایشات، احتمالا تا سال ۲۰۱۴ به عنوان یک جایگزین طبیعی برای ضددردهای مصنوعی داروهای ضد عفونت وارد بازار خواهد شد.
این ژل از گیاه گل دار زرد رنگ Acmella oleracea اعماق جنگلهای آمازون حاصل شده و در قرون ۱۸ و ۱۹ با عنوان گیاه دندان درد توسط ملوانان به جنوب آسیا نیز منتقل شد.
از این داروی گیاهی می*توان در عصب کشی و کاشت دندان و همچنین کاهش درد کشیدن دندان در کودکان استفاده کرد
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بیماران سرطانی از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی پرهیز كنند

بیماران سرطانی از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی پرهیز كنند

بیماران سرطانی از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی پرهیز كنند



سلامت نیوز : متخصص داروسازی سنتی و گیاهان دارویی گفت: بیماران سرطانی به ویژه بیمارانی كه تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند از مصرف سرخود گیاهان دارویی و یا پیروی بی رویه از یك رژیم غذایی خاص، پرهیز كنند.

امید صادق پور ه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بیماران سرطانی، نسبت به دارو حساس هستند، هرگونه مصرف خودسرانه دارو یا گرفتن رژیم غذایی می تواند ، صدمات جبران ناپذیری به سلامت آنان وارد كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: بیماران سرطانی به دلیل نوع بیماری شان ، مقدار زیادی دارو به مدت طولانی مدت مصرف می كنند. بنابراین باید مراقب تداخل دارویی و عوارض آن باشند.

متخصص داروسازی سنتی و گیاهان دارویی ادامه داد: شیمی درمانی عوارض گوناگونی برای بیماران سرطانی ایجاد می كند، این بیماران به استفاده از داروهای گیاهی و مكمل یا گرفتن رژیم غذایی غنی ، رغبت زیادی دارند تا عوارض بیماری خود را كاهش دهند.

صادق پور با یادآوری اینكه استفاده از خوراكی های مناسب مانند بادام و مغز آجیل و گوشت گوسفند برای بیماران سرطانی مناسب است در عین حال گفت: استفاده زیاد حد از برخی مواد مغذی مانند عسل هم می تواند برای بیماران سرطانی، عوارضی ایجاد كند.

وی یادآورشد: بیماران سرطانی باید در حداعتدال مصرف موادغذایی را رعایت كنند و هرگونه رژیم غذایی یا استفاده از داروهای مكمل و گیاهی را با تجویز پزشك متخصص، انجام دهند.

متخصص داروسازی سنتی و گیاهان دارویی به بیماران سرطانی توصیه كرد: كمتر از غذاهایی مانند سوسیس و كالباس، استفاده كنند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولين محموله گياه دارويي ' آلوئه ورا' از گناوه به خارج كشور صادر شد


سيدحسن موسوي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين محموله كه شامل پنج تن برگ آلوئه ورا بسته بندي استاندارشده مطابق با معيارهاي بازار جهاني و همچنين عرقيات فرآوري از اين گياه مي باشد، به كشور عراق صادرشد.
وي ادامه داد: شركت توليد گياه آلوئه ورا اين شهرستان عضو انجمن ارگانيك كشور بوده و تاكنون در زمينه عرضه و معرفي محصول در نمايشگاههاي متعدد داخلي و خارجي از جمله نمايشگاه عرضه محصولات كشاورزي در شهرهاي اربيل و نجف كشور عراق حضور داشته است.
مديرجهادكشاورزي گناوه، نبود كارخانه فراوري گياه دارويي آلوئه ورا را از مشكلات استان بوشهر عنوان كرد و گفت: دراين ارتباط پيگيري و رايزني هاي زيادي براي ايجاد يك كارخانه در شهرستان گناوه صورت گرفته است.
وي به تاريخچه گياه آلوئه ورا اشاره كرد و افزود: سابقه اين گياه به بيش از سه هزار و 500سال قبل بازمي گردد و در مصر باستان به گياه جاودانگي معروف بوده است.
موسوي افزود: اين گياه حدود 99 درصد آب دارد و PH آن حدود 5/4 مي باشد و باقيمانده مواد آن شامل 200 تركيب مختلف ازجمله ويتامينها، نمكهاي غيرآلي، موادمعدني، آنزيمها، قندها، تركيبات فنوليك، آنتراكينونها، ليگنين، ساپونينها، استرولها، آمينواسيدها، ساليسيليك اسيد، كلسيم اكسالات، امورين، باربالوئين، سولفات ها، تاتنها و استروئيدها است.
وي افزود: گياه آلوئه ورا داراي خاصيتهاي مهم شامل احياكننده، نشاط آور، ضدالتهاب و تحريك پذيري، ضد قارچ و كپك و ميكروب كش است.
مديرجهادكشاورزي گناوه به خواص درماني اين گياه دارويي اشاره كرد و گفت: جوان ماندن و شادابي پوست با افزايش تكثير سلولهاي ايپدرم و تحريك سنتز كلاژن و الاستين، تعادل وزن و تناسب اندام، كاهش ريزش مو، التيام دهنده سوختگي، درمان پوكي استخوان و تعادل و تنظيم قندخون و كنترل ديابت از اهم خواص درماني آلوئه ورا مي باشد.
وي تنظيم و كنترل ترشح اسيدهاي معده، كنترل سطح كلسترول خون و تنظيم فشارخون، تسهيل دفع سنگ كليه، درمان يبوست و تبخال، ضدسرطان، مسكن و ضدالتهاب، ضدخارش و درمان التهاب هاي پوستي ناشي از اشعه ايكس و مانع تاثير پرتوهاي ماوراء بنفش و درمان كهيرهاي پوستي را از ديگر خواص درماني اين گياه ذكر كرد.
وي يادآورشد: مزرعه گياه آلوئه ورا اين شهرستان هم اينك به ميزان نيم هكتار كشت و برداشت شده و تا هفت هكتار ظرفيت كشت اين گياه دراين مزرعه وجوددارد.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.ك/3
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی تشكیل می‌شود




سلامت نیوز : معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت گفت: شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی به عنوان سومین شبكه تحقیقات كشور تشكیل می‌شود.

كاظم زنده‌دل امروز در اولین مجمع روسای دانشكده طب سنتی كه در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، افزود: شبكه‌های تحقیقاتی كشور از سال 1379 ایجاد شده است كه شامل شبكه گیاهان دارویی، سلول‌های بنیادی، علوم دارویی، طب سنتی، سرطان، سلامت روان، علوم اعصاب، چشم و بیماری‌های عفونی و گرمسیری است.

وی گفت: از شبكه‌های تحقیقاتی مالاریا، لیشمانیوز، دندانپزشكی، طب سنتی و گیاهان دارویی، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، تروما، قلب و عروق نیز از شبكه‌هایی است كه برای تشكیل آن پیشنهاداتی شده است.

معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت افزود: از اهداف تشكیل این شبكه تحقیقاتی می‌توان به حل مشكلات نظام سلامت و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی ملی و كلان شبكه اشاره كرد.

زنده دل گفت: از برنامه‌های معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت می‌توان به پیگیری تأسیس و فعالیت‌های شبكه‌های تحقیقاتی و طرح شبكه مبادله تجارب بین شبكه‌ها و مراكز تحقیقاتی اشاره كرد.

وی افزود: شبكه تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی سومین شبكه تحقیقات كشور است كه طبق اساسنامه جدید فعالیت می‌كند.نخستین شبكه تحقیقات كشوری در سال 79 به نام شبكه مولكولی است.

معاون مركز توسعه و تحقیقات وزارت بهداشت افزود: تفاوت شبكه‌های تحقیقاتی جدید با شبكه‌های گذشته در این است كه شبكه‌های جدید در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب شده است و محققان و مدیران اجرایی در این شبكه عضو هستند، تا بتوانند مشكلات نظام سلامت را برطرف كنند.

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
«پاي خر»؛ گياهي با خواص متعدد درماني

خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: علمي - فناوري

رييس مرکز تحقيقات کهنه کن سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: گياه «پاي خر» در درمان سرفه و كاهش تب بسيار موثر است.
دکتر علي دادار در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا، با اشاره به اين‌که اين گياه با نام علمي(Tussilago farfara) دو لپه و از خانواده گل ستاره‌اي‌ها است، افزود: از ريشه و برگ گياه براي بخور، درمان سرفه‌هاي خشک، آبسه و رفع ***که استفاده مي‌شود.

وي ادامه داد: پاي خر در درمان برونشيت و بيماري‌هاي سينه مفيد است.
دادار اظهار كرد: از دم کرده اين گياه مي‌توان به عنوان مايع شستشو دهنده چشم استفاده کرد، اين گياه همچنين خلط آور و آرام کننده است.
به گفته وي از اين گياه مي‌توان در درمان بيماري‌هاي دستگاه گوارش، بيماري‌هاي کليه و مثانه و دمل استفاده کرد.
دادار در خصوص ترکيبات موجود در گياه خاطرنشان کرد: گل‌هاي اين گياه داراي تانن و اسيدهاي ماليک است و در برگ‌هاي آن گلوکزيد وجود دارد.
وي توضيح داد: پاي خر گياهي است پايا، داراي ريشه‌هاي قوي و گوشت‌دار و به رنگ سفيد مايل به قهوه‌اي و به ضخامت انگشت است.
دادار اشاره کرد: سراسر طول ساقه را برگ‌هاي فلس مانند، باريک، دراز و نوک تيز مي‌پوشاند و در قاعده ساقه و مجاور سطح زمين، پس از مدتي برگ‌هاي نسبتا بزرگ با دمبرگ دراز و پهنک بيضوي دانه دار به وجود مي‌آيد.
وي افزود: سطح فوقاني پهنک اين برگ‌ها به رنگ سبز ولي سطح تحتاني آن‌ها به علت پوشيده بودن از کرک‌هاي ظريف فراوان، به رنگ سفيد است و ميوه آن فندقه و داراي يک دسته تار ظريف در انتها است.
رييس مرکز تحقيقات کهنه کن سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: اين گياه بيشتر در مناطق معتدل و سرد رشد مي‌کند، اما در اغلب نواحي ايران نيز مي‌توان آن را مشاهده کرد.
به گفته وي از اين گياه به نام «فرفره» نيز ياد مي‌شود


 

seyyedalizeinali

عضو جدید
اولين محموله گياه دارويي ' آلوئه ورا' از گناوه به خارج كشور صادر شد


سيدحسن موسوي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين محموله كه شامل پنج تن برگ آلوئه ورا بسته بندي استاندارشده مطابق با معيارهاي بازار جهاني و همچنين عرقيات فرآوري از اين گياه مي باشد، به كشور عراق صادرشد.
وي ادامه داد: شركت توليد گياه آلوئه ورا اين شهرستان عضو انجمن ارگانيك كشور بوده و تاكنون در زمينه عرضه و معرفي محصول در نمايشگاههاي متعدد داخلي و خارجي از جمله نمايشگاه عرضه محصولات كشاورزي در شهرهاي اربيل و نجف كشور عراق حضور داشته است.
مديرجهادكشاورزي گناوه، نبود كارخانه فراوري گياه دارويي آلوئه ورا را از مشكلات استان بوشهر عنوان كرد و گفت: دراين ارتباط پيگيري و رايزني هاي زيادي براي ايجاد يك كارخانه در شهرستان گناوه صورت گرفته است.
وي به تاريخچه گياه آلوئه ورا اشاره كرد و افزود: سابقه اين گياه به بيش از سه هزار و 500سال قبل بازمي گردد و در مصر باستان به گياه جاودانگي معروف بوده است.
موسوي افزود: اين گياه حدود 99 درصد آب دارد و PH آن حدود 5/4 مي باشد و باقيمانده مواد آن شامل 200 تركيب مختلف ازجمله ويتامينها، نمكهاي غيرآلي، موادمعدني، آنزيمها، قندها، تركيبات فنوليك، آنتراكينونها، ليگنين، ساپونينها، استرولها، آمينواسيدها، ساليسيليك اسيد، كلسيم اكسالات، امورين، باربالوئين، سولفات ها، تاتنها و استروئيدها است.
وي افزود: گياه آلوئه ورا داراي خاصيتهاي مهم شامل احياكننده، نشاط آور، ضدالتهاب و تحريك پذيري، ضد قارچ و كپك و ميكروب كش است.
مديرجهادكشاورزي گناوه به خواص درماني اين گياه دارويي اشاره كرد و گفت: جوان ماندن و شادابي پوست با افزايش تكثير سلولهاي ايپدرم و تحريك سنتز كلاژن و الاستين، تعادل وزن و تناسب اندام، كاهش ريزش مو، التيام دهنده سوختگي، درمان پوكي استخوان و تعادل و تنظيم قندخون و كنترل ديابت از اهم خواص درماني آلوئه ورا مي باشد.
وي تنظيم و كنترل ترشح اسيدهاي معده، كنترل سطح كلسترول خون و تنظيم فشارخون، تسهيل دفع سنگ كليه، درمان يبوست و تبخال، ضدسرطان، مسكن و ضدالتهاب، ضدخارش و درمان التهاب هاي پوستي ناشي از اشعه ايكس و مانع تاثير پرتوهاي ماوراء بنفش و درمان كهيرهاي پوستي را از ديگر خواص درماني اين گياه ذكر كرد.
وي يادآورشد: مزرعه گياه آلوئه ورا اين شهرستان هم اينك به ميزان نيم هكتار كشت و برداشت شده و تا هفت هكتار ظرفيت كشت اين گياه دراين مزرعه وجوددارد.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.ك/3
دستتون درد نکنه ولی تا اونجا که من آمار دارم قبلاً هم صادر می شده حداقل از اینجا.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
علف چای، گیاهی برای برای رفع افسردگی و دلهره

علف چای، گیاهی برای برای رفع افسردگی و دلهره

علف چای، گیاهی برای برای رفع افسردگی و دلهره


سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: علف چای برای رفع افسردگی، ترس، دلهره، عدم تمركز، بدخوابی و یا بیخوابی مؤثر است.

محمد صالحی سومقی در گفت‌وگو با فارس افزود: بیش از 50 گیاه آرامبخش و ضدافسردگی وجود دارد كه مهمترین آنها گل ساعتی، سنبل‌الطیب، اكلیل كوهی یا رزماری و استخدوس است.

وی گفت: یكی از مهمترین گیاهان ضد افسردگی علف چای نام دارد كه در جمع گیاهان ایرانی وجود دارد و كشت آن در برخی از مناطق شمال ایران انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: از علف چای برای افسردگی، ترس، دلهره، عدم تمركز، بدخوابی، بیخوابی استفاده می‌شود.

سومقی گفت: از علف چای برای كودكانی كه پیش‌فعال هستند و افرادی كه دچار وسواس و برای كاهش و از بین بردن وزوز گوش نیز مؤثر است و علف چای یكی از پرمصرف‌ترین داروهای است كه برای افسردگی استفاده می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
خواص دارویی قهوه

خواص دارویی قهوه

دکتر chopra، متخصص کبد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، در خصوص قهوه می‌گوید: درباره شگفتی‌های قهوه هنوز رازهای بسیاری وجود دارد. طی تحقیقات به عمل آمده درباره خواص دارویی قهوه، نتایج شگفت‌آوری حاصل شده که عبارتند از:‌
* مصرف بیش از سه فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به سرطان پوست را در زنان تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
* مردانی که بیش از شش فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را نسبت به افراد عادی تا ۶۰ درصد کاهش خواهند داد.
* نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.
* مصرف حداقل دو فنجان قهوه در روز، تا حدود ۲۰ درصد احتمال ابتلا به افسردگی در زنان را کم می‌کند.
در ادامه دکتر chopra اضافه می‌کند: اگر می‌خواهید از اثرات بیشتر قهوه بهره‌مند شوید سعی کنید آن را بدون افزودنی و یا فقط با مقدار کمی شیر کم‌چرب بنوشید.
مزایای مصرف قهوه بدون کافئین نسبت به قهوه معمولی شگرف نبوده،‌ اما اگر می‌خواهید کافئین کمتری به بدنتان برسد، مصرف آن نیز توصیه می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
پزشکان: جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد. برگ‌های آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره است. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می‌شود، جو بهاره و جو پائیزه.
جو بهاره در بهار کشت می‌شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می‌دهد در حالی که جو پائیزه در پائیز کشت می‌شود و محتاج سرمای زمستان است. خاستگاه واقعی جو هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند.
جو برای تعداد زیادی از مردمان نواحی سردسیر و خشک (به ویژه خاور میانه و شمال آفریقا) منبع غذایی مهمی به شمار می‌رود. البته امروزه بیشتر برای خوراک دام و تهیهٔ فراورده‌ های تخمیری از این گیاه استفاده می‌کنند.
در خصوص واکنش به دما، سه نوع جو موجود است: نوع بهاره که به سرما حساس بوده و بنابراین در بهار کاشته می‌شود.
نوع پاییزه که در فصل پاییز کاشته می‌شود و تا فرا رسیدن فصل بهار، سنبله تولید نمی‌کند.
نوع حد واسط که نسبت به سرما مقاومت کمتری داشته و در نقاط نسبتاً گرمسیر در هر دو فصل بهار و پاییز کشت می‌شود. جوی بهاره و پاییزه را نمی‌توان همچون گندم بهاره و پاییزه که تفاوت دانه آنها کاملاً مشخص است، تشخیص داد.
جوی پاییزه در بسیاری از نواحی نیمه خشک که بارندگی آنها غالباً در فصول گرم سال (بهار و تابستان) انجام می‌شود، تقریباً ۱۰ تا ۱۴ روز زودتر از گندم پاییزه کاشته می‌شود. جوی بهاره را هم تا آنجا که امکان دارد باید زودتر کاشت.
البته جو نسبت به سرمای بهاره (دمای زیر صفر) نسبت به گندم حساس تر است. کشت زودتر جوی بهاره سبب می‌شود که محصول جو قبل از فرا رسیدن ایام گرم و خشک، برسد.
تأخیر در کشت جو سبب لاغری دانه، عملکرد پایین و… می‌شود.
درصد ترکیبات
۵/۱۲ رطوبت
۳/۶۹ کربوهیدرات
۵/۱۱ پروتئین
۳/۱ چربی ها
۵/۱ مواد معدنی
۹/۳ فیبر
محتوای لایزین کل پروتئین این محصول اندک است. ارزش زیستی پروتئین این محصول به نسبت در هنگام آسیاب، جو دوسر تمیز شده درکوره پخته شده و خشک شده و لیپاز از کار می افتد. این مرحله به عنوان ماندگاری که اسیدهای چرب نامطلوب آزاد نیستند، شناخته می شود. تثبیت را خشک کرده و پوسته را دو نصف میکنند، بلغور جو صیغل داده شده پس از جدا کردن گردو غبار از آنها به صورت اریب بریده شده و در نتیجه هر دانه ۴ تا ۵ تکه می شود که هر کدام از آنها pinhead (سه سنجاق) می گویند این محصول مورد آسیاب قرار گرفته و آرد جودوسر تولید می شود. میانگین بازده پودر (آرد ) جو دو سر ۵۷% است.
آرد جو دو سر از پودر سه سنجاق یا از جو دو سر کامل برش نخورده توسط حرارت دادن جو دو سر در بخار پز پختن محصول به شکل داغ و مرطوب در میان غلطک های سنگین و خشک کردن نهایی آرد حاصل می شود. در جو دو سرمقادیر قابل توجه ای از بتاگلوکان ها را در لایه های ضخیم زیر لایه آلرون داراست. محصولا جو دو سر مثل سبوس جو دوسر سرشار از فیبر خوراکی است که سرم کلسترول را کاهش می دهند.
جو دو سر حاوی فیبر محلول بتاگلوگان ها به همراه اسیدهای صفراوی و مواد استروئیدی است که توسط دفع بدنی یا سنتز کاسترل ممکن است کاهش پیدا کند. بتاگلوگان ها چسبندگی فیبر غذا را کاهش داده و بنابراین ژلاتینه شدن کمی دارند.
پودر جو دو سر توسط مخلوط کردن با آب داغ به عنوان فرنی برای صبحانه مصرف می شود. پودر جو دو سر در نهایت، پس از پخته شدن به منظور خوردن آماده و در دسترس است. بعضی از آردهای خوب به صورت مخلوط پودر غلات مورد استفاده اند. سبوس جو دو سر به عنوان فیبر جیره یا مورد استفاده است.
خواص داروئی:
جو معمولا به سه صورت در بازار عرضه می شود
- جو پوست نکنده که هنوز سبوس آن جدا نشده
- جو پوست کنده که پوست آن گرفته شده است پ
-جو سفید که پوست وسبوس آن گرفته شده است و بنام جو مرواریدی معروف است .
خواص جو:
غذایی بسیار مقوی است.
خاصیت نرم کننده دارد و ملین می باشد.
در قدیم از جو زیاد استفاده می کردند.
برای نقرس مفید است.
جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه است.
ماء الشعیر برای درمان سل ،‌زخم های ریوی و سردرد گرم مفید است.
ماء الشعیر خون ساز است و زود هضم می شود.
ماء الشعیر را با خشخاش کوبیده برای سردرد مفید است.
برای درمان نقرس پماد در جو را با آب بر روی قسمت های دردناک بگذارید.
جو را با شکر مخلوط کرده غذای خوبی برای اطفال است.
بیسکوبیت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد.
سرد مزاجان باید جو را با شکر بخورند.
کشک الشعیر برای مزاج های گرم و اسهال های صفراوی مفید است.
برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو کشک الشعیر را قرقره کنید.
برای پائین آرودن کلسترول از جو استفاده کنید.
جو چون دارای پروتئاز می باشد بنابراین از سرطان جلوگیری می کند.
برخی دیگر از خواص دارویی جو:
• به هضم غذا کمک می‌کند.
• سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد.
• از ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری می‌کند.
• از نارسایی قلبی پیشگیری می‌کند.
• از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.
غله جو به خاطر داشتن فیبر رژیمی فراوان، به هضم غذا کمک بسیار خوبی می‌کند. این ماده غذایی با تحریک باکتری‌های مفید در روده خطر ابتلا به هموروئید و سرطان روده را کاهش می‌دهد. جو حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام “اسید پروپیونیک ” است که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌شود.
جو برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی است. این ماده غذایی از آن‌جا که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی‌های قلبی نیز می‌شود. جو سرشار از ماده معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
خواص روغن نعنا

خواص روغن نعنا

سلامت نیوز: نعنا در قسمت های مختلف آسیا و اروپا رشد می کند و بر خلاف رنگ بنفش گل هایش، روغن به دست آمده از آن زرد کم رنگ یا سبز است. نعنا که قدیمی ترین داروی جهان محسوب می شود، دارای خواص متعددی است که در این مطلب به نقل از «ehow» بخشی از آن را مرور می کنیم:
* مصرف روزانه روغن روی صورت، مانع از بروز جوش می شود.
* برای رفع سردرد و میگرن، چند قطره از روغن را روی دستمال یا قسمت داخل مچ دست بچکانید و استنشاق کنید.
* برای رفع دندان درد و بوی نامطبوع دهان چند قطره روغن روی خمیردندان بریزید و مسواک کنید یا چند قطره روغن در آب بریزید و غرغره کنید.
* منتول موجود در آن مجرای تنفسی را باز می کند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهش - پايان نامه


مصرف خوراکي و تزريقي داخل صفاقي عصاره گياه وج بر ميزان حافظه و افزايش يادآوري اطلاعات در موش‌هاي صحرايي نر موثر است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، محسن خليلي دانشيار فيزيولوژي دانشکده پزشکي دانشگاه شاهد، مطالعه‌اي تجربي را با هدف بررسي خواص گياه وج(Acorus calamus L) به عنوان يكي از گياهان شاخص طب سنتي در جهت تقويت حافظه انجام داده است.
كاهش سطح حافظه و يادگيري طي گذشت زمان در اثر فاكتورهاي مختلف به خصوص پيري مغز تاثير بسزايي در روند زندگي انسان داشته است. از طرف ديگر كمبود و يا نبود مكانيسم‌هاي پيشگيري و درمان، مطالعه بر روي اين بيماري را مهم ساخته است.
براي اين منظور موش‌هاي صحرايي نر به طور تصادفي به دو گروه كنترل و تحت درمان تقسيم شدند. در گروه درمان گياه وج به دو شكل خوراكي(پودر گياه مخلوط شده با غذاي استاندارد موش با نسبت 25/6 درصد) به مدت دو هفته و تزريقي در سه دوز 25، 50 و 100 ميلي‌گرم بر كيلوگرم به شكل داخل صفاقي مورد استفاده قرار گرفت. موش‌هاي گروه‌هاي مختلف وارد آزمون‌هاي يادگيري با ماز Yشكل و جعبه شاتل جهت بررسي رفتار اجتنابي غير فعال مي‌شدند و داده‌هاي آن‌ها ثبت مي‌شد.
يافته‌ها بيانگر اين مطلب است که تاخير حين عبور از ماز و جعبه شاتل در گروه‌هاي خوراكي و تزريقي با دوز 100 ميلي‌گرم بر كيلوگرم تفاوت معني داري نسبت به گروه كنترل نشان مي‌دهد. همچنين ميزان بروز رفتار تناوبي در گروه درمان خوراكي نسبت به گروه كنترل افزايش معني‌داري را پيدا كرد.
به طور كلي نتايج اين تحقيق نشان داد كه مصرف خوراكي و تزريقي با دوز بالا گياه وج قادر است ميزان يادآوري اطلاعات را افزايش دهد
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خريد داروي گياهي از عطاري‌ها دليل بر سلامت آنها نيست



خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي




يک پزشک متخصص گياهان دارويي نسبت به استفاده خودسرانه و سنتي از داروهاي گياهي هشدار داد و گفت: با توجه به اينکه ماده موثر گياهان دارويي در شرايط جغرافيايي مختلف تغيير مي‌يابد، مصرف ناآگاهانه آنها مي‌تواند عوارض مختلفي را به‌دنبال داشته باشد.
دکتر عليرضا يزدي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه زنجان، افزود: بسياري از افراد گياهان دارويي را خود از طبيعت جمع‌آوري مي‌کنند که اين امر نيز چندان توصيه نمي‌شود چرا که مشابهات سمي گياهان دارويي بسيار بوده و در برخي موارد تشخيص آنها بسيار مشکل است.
وي تصريح کرد: خريداري داروهاي گياهي از عطاري‌ها دليل بر سلامت آنها نيست و نمي‌توان صرف اينکه در عطاري به فروش مي‌رسد نسبت به سلامت آنها اطمينان پيدا کرد.
يزدي‌نژاد استفاده از قرص‌ها و شربت‌هاي استاندارد شده در داروخانه‌ها را يکي از روش‌هاي توصيه شده در مصرف گياهان دارويي عنوان کرد و اظهار داشت: در تهيه اين داروها از عصاره صددرصد گياهي استفاده مي‌شود ‌ولي با ترکيب با موادي مانند حلال‌ها، کمک حلال‌ها و مواد نگهدارنده ترکيب صد‌در‌صد گياهي دستخوش تغييراتي شده و ديگر نمي‌توان گفت اين قرص‌ها و شربت‌ها کاملا گياهي هستند.
اين پزشک متخصص گياهان دارويي افزود: بر خلاف آنچه در راهنماي مصرف برخي از اين داروها نوشته شده، استفاده از داروهاي گياهي براي زنان باردار و شيرده و افرادي که سابقه بيماري‌هاي چون ديابت و فشار خون دارند بلامانع نيست و بايد توسط پزشک صورت ‌گيرد.
يزدي‌نژاد با اشاره به استفاده از مواد قندي غليظ ‌کننده به جاي مواد نگهدارنده در داروهاي گياهي استاندارد شده ، ابراز کرد: اين ترکيبات قندي موجب احتياط مصرف در زنان باردار و بيماران ديابتي مي‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد علی نیلفروش زاده در پاسخ به این سوال که در یك متن علمی فواید صبر زرد یا آلوئه ورا را مطالعه كردم و اتفاقا در بازار كرمهای حاوی آلوئه ورا را می بینم. لطفا فایده های این گیاه در سلامت پوست و مو را بیان كنید تا با آگاهی بدانم این مواد را خریداری كنم یا از آن امتناع كنم ؟ گفت : نام گیاهی است از راسته مارچوبه ای ها (Asparagales)، تیره سریشیان (Asphodelaceae) این گیاه بومی آفریقای شمالی است. صبر زرد بی ساقه است البته برخی از آنها دارای ساقه ای بسیار كوتاه هستند. این گیاه 80 تا 100 سانتی متر رشد می كند و از طریق پاجوش تكثیر می شود.

برگهای آن نیزه ای كلفت و گوشتی بالبه های دانه دار است و رنگ آن سبز خاكستری می باشد. گلهای آن بر روی
سنبله ای می روید كه گاه تا 90 سانتی متر درازا دارد.

وی افزود : هر كدام از گلهای آن آویخته است و دارای لوله ای 3-2 سانتی متری می باشد. صبر زرد را از دیرباز در مناطق خشك- گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی كشت می كنند.

مصارف عمومی آلوئه ورا غالبا در تهیه كرمهای موضعی است و در حفظ رطوبت پوست در پوستهای خشك كمك كننده است. بعلاوه تركیبات آن در بهبود آثار سوختگی، اثرات ضد التهابی و كاهش اسكار ناشی از زخمها مفید است.

این متخصص پوست فواید گیاه صبر زرد بر روی پوست را اینگونه نام برد:
1- مفید برای پوستهای خشك
2- كمك در بهبود سوختگی، گزش حشرات، تاولها و واكنشهای حساسیتی
3- كمك به حفظ سلامت پوست
4- كمك به حفظ قوام پوست
5- روغن آلوئه ورا می تواند پوست خشك را براق و درخشنده كند
6- كمك به درمان اگزما، سوختگی، پسوریازیس، التهابهای پوستی و زخمها
7- كاربرد عالی در حفظ رطوبت پوست و افزایش خاصیت انعطاف پذیری با اكسیژن رسانی به سلولهای كه باعث افزایش استحكام و قدرت بافت سازی می شود.
8- عصاره آن در محصولات آرایشی به عنوان كرمهای ضد چروك، ماسكهای پوستی، رژلب استفاده می شود.
9- كمك به جلوگیری از پیری پوست
10- كمك به برطرف كردن لكهای تیره پوست و كاهش پیگمانهای پوستی
این گیاه در ساخت ژل- كرم، نوشیدنی، كپسول، محلول و عصاره است. آلوئه ورا شامل 75 ماده مغذی مثل ویتامین ها، شكر، كلسیم، سدیم، نیتروژن، آمینواسید، آنزیم، اسید و مواد معدنی است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گياه دارويي باديان اشتهاآور است


عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي باديان اشتهاآور است
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باديان اشتهاآور، مقوي و محرك معده و روده است.

محمد صالحي سورمقي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: باديان گياهي دارويي است از خانواده جعفري كه معمولاً از دانه يا ميوه آن استفاده مي‌كنند.

وي گفت: باديان داراي رايحه و اسانس است و از مهمترين خاصيت باديان مي‌توان به افزايش اشتها، مقوي و محرك معده و روده اشاره كرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باديان به عنوان ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم به اشكال مختلف مصرف مي‌شود.

صالحي سورمقي گفت: از باديان معمولاً در ادويه‌هاي مختلف مانند «كاري» استفاده مي‌شود و مي‌توان به صورت مستقل نيز مصرف كرد كه اثرات آن شبيه زيره و رازيانه است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

گونه های اندمیک گیاهی دنا 20 برابر هلند و نروژ است



گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده دنا که در سال 2010 میلادی از سوی "برنامه انسان و کره مسکون" به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران توسط یونسکو به ثبت رسید، از 45 کشور جهان بیشتر است بطوری که گونه های اندمیک گیاهی دنا، 15 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر 2000 گونه گیاهی است که از این میان حدود 1250 گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل 15.6 درصد گونه های کشور و بیش از گونه های 45 کشور جهان است.منطقه زاگرس مرکزی دنا که یکی از کم نظیر ترین زیستگاههای طبیعی ایران و جهان محسوب می شود از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و به لحاظ گونه های اندمیک گیاهی دنا، 14 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.
یافته های محققان همچنین نشان می دهد تعداد گونه های بومی گیاهی این منطقه حدود 60 گونه برآورد شده که این رقم از تعداد گونه های بومی 44 کشور دنیا بیشتر است. به طوریکه تعداد گونه های گیاهی بومی در کشور بلغارستان 53، رومانی 46، اتریش 35، عربستان 26 ، انگلستان 16، لهستان 11، سوئد 4، هلند 3، نروژ 3، دانمارک 2 و بلژیک تنها یک گونه بومی دارد و فنلاند نیز فاقد گونه های بومی است.
منطقه حفاظت شده دنا در ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های بلوط و در مناطق پایین دست مملو از درختان پسته و بادام وحشی است.
با این وجود منطقه حفاظت شده دنا که یکی از ارزشمند ترین زیستگاههای کشور در منطقه زاگرس مرکزی محسوب می شود با تهدیدات زیادی مواجه است. افزایش رشد جمعیت ، چرای دام ، شکار غیر قانونی و اجرای برخی طرح های عمرانی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی همچون عبور خط لوله گاز از مهمترین تهدیدات تنوع زیستی در این منطقه به شمار می رود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
برگزاری جشنواره گیاهان دارویی در دامغان

برگزاری جشنواره گیاهان دارویی در دامغان


برگزاری جشنواره گیاهان دارویی در دامغان
خبرگزاری فارس: در اقدامی جالب و جدید جشنواره‏ گیاهان دارویی در شهرستان دامغان برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، صبح امروز در اقدامی جدید و جالب، جشنواره‏ای از گیاهان دارویی منطقه و استان سمنان در دامغان برگزار شد.
فرمانده پایگاه بنت‏الهدی دامغان در مراسم افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: امروز در درمان بیماری‏ها از 2 نوع مسکن و دارو در قالب شیمایی و سنتی یا گیاهی استفاده می‏شود.
مهری عزیزپور ادامه داد: در اکثر بیماری‏ها نیاز به درمان بیماری با داروهای شیمیایی نیست، زیرا اگر چه داروهای شیمیایی درد را تسکین می‏دهند اما در درازمدت اثرات سوئی نیز در جسم و روح انسان باقی می‏گذارند.
وی بیان کرد: بعضی از بیماری‏ها و ناراحتی‏های جسمی و روحی را با اندکی دقت و توجه می‏توان با یک جوشانده گیاهی تسکین داد.
عزیزپور افزود: به طور مثال گیاه آلوئه‏ورا که یک گیاه خاص منطقه آفریقا است و به آن صبر زرد و زنبق بیابانی یا صحرایی هم گفته می‏شود، در برخی کشورها گیاه جاودانه، گیاه دارویی و گیاه ملکه نام دارد.

وی ادامه داد: نخستین بار مصری‏ها این گیاه را برای درمان زخم‏های سوختگی و عفونت‏ها به کارگرفته‏اند و پس از آن یونانی‏ها و اسپانیایی‏ها به شیوه‏ها و منظورهای مختلف از این گیاه بهره برده‏اند.
 

Similar threads

بالا