خبرها و تازه های باغبانی

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت بدون خاک در گلخانه های هوشمند 27/2/88

کشت بدون خاک در گلخانه های هوشمند 27/2/88

در حال حاضر كشاورزي در ايران به شكل فعلي ظرفيت هاي لازم را براي امنيت غذايي، اشتغالزايي و صادرات محصولات كشاورزي به وجود نمي آورد؛ البته اين مشكل تنها به كشور ما محدود نمي شود، چرا كه با افزايش جمعيت در جهان امروز، نيازهاي بشري بيشتر شده و شكل تازه اي به خود گرفته است. در اين ميان با توجه به اهميت كشاورزي در تامين موادغذايي، تحقيقات وسيعي در اين زمينه صورت گرفته است كه كشت گلخانه اي يكي از نتايج آن است. گفتني است افزايش توليدات گلخانه اي هم با كاربرد بيشتر منابع يا استفاده از فناوري ميسر است و با توجه به محدوديت منابع، استفاده مناسب از فناوري مناسب ترين راهكار افزايش توليد به شمار مي آيد.
امروزه احداث گلخانه براي توليد و نگهداري انواع گل ها و گياهان و ميوه هاي خارج از فصل آن به منظور استفاده بهينه از منابع خاك و آب در سراسر جهان گسترش يافته است. گلخانه با ايجاد فضايي بسته شرايط مطلوب تري براي رشد و نمو گياهان فراهم مي كند. رومي ها اولين كساني بودند كه براي حفاظت گياهان از ساختمان استفاده كردند. آنها با پوشاندن گودال ها با ورقه هاي تراشيده شده از سنگ هاي نيمه شفاف و گرم كردن اين فضا، اولين گلخانه ها را به وجود آوردند. در واقع گلخانه به ساختماني اطلاق مي شود كه براي عبور طبيعي نور با مواد شفاف پوشانده شده است و با كنترل عوامل محيطي، شرايط مساعدتري براي پرورش محصولات كشاورزي ايجاد مي كند. اين ساختمان به طور مصنوعي گرم مي شود و ارتفاع و اندازه كافي براي كار كردن فرد در داخل آن وجود دارد. گلخانه امكان برداشت گياهاني كه فقط در فصل ها يا زمان هاي خاصي از سال كشت مي شوند را در سراسر طول سال فراهم مي كند. همچنين امكان پرورش گياهاني كه نياز به شرايط كنترل شده بسيار خاص ودقيق دارند مثل برخي گياهان دارويي و قارچ ها را مقدور ساخته است. از كاربردهاي ديگر گلخانه ها مي توان به پرورش محصولات با اشكال ظاهري متفاوت همچون توليد هندوانه مكعبي شكل به منظور سادگي حمل و نقل نام برد. برخي ديگر از گلخانه ها نيز فقط جهت ايجاد شرايط مطلوب براي نگهداري محصولات خاصي به كار مي روند.
امكان توليد مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تاثير محدوديت هاي موجود، بهره وري صحيح و افزايش بهره وري از امكانات محدود آب و خاك، بازدهي تثبيت شده با توجه به كنترل عوامل توليد شامل رطوبت، درجه حرارت، تهويه و نور، كاهش خسارت و تامين امنيت توليد با توجه به كنترل عوامل سوء محيطي در يك محيط بسته، عدم وابستگي توليد به شرايط محيطي و امكان بازاريابي مناسب و تنظيم برنامه كشت مطابق نياز بازار از مزاياي به كارگيري فناوري توليد محصولات گلخانه اي محسوب مي شوند.

گلخانه هيدروپونيك چيست؟
بستر كشت مي تواند خاك يا هيدروپونيك باشد. مهندس بهشتي، كارشناس كشاورزي گلخانه پژوهشي دانشگاه علم و صنعت در اين باره مي گويد: در كشت هيدروپونيك هيچ گونه خاك يا بستر خاكي استفاده نمي شود و گياه در محيط خنثي و عاري از هرگونه مواد غذايي قرار مي گيرد. در اين نوع كشت در زمان هاي مشخص، مواد غذايي به صورت محلول در آب ريشه گياه را سيراب مي كند. از مزاياي كشت هيدروپونيك مي توان به صرفه جويي در ميزان آب و مواد مغذي و كنترل شرايط كلي گياه توسط كارشناس كشاورزي اشاره كرد. بنا به گفته بهشتي، ميزان اندازه محصول، طعم و حتي شيريني و ترشي و زمان برداشت در اين نوع كشت قابل كنترل است، بعلاوه در صورت رعايت نكات بهداشتي، اين نوع كشت بيماري هاي موجود در خاك را ندارد.
وي مي افزايد: بستر كشت گلخانه هيدروپونيك علم و صنعت، مخلوط پرليت و كوكو پيت به دو صورت كيسه اي و گلداني است. پرليت از بازمانده هاي مواد آتشفشاني به دست مي آيد كه تركيبات آن سيليكات آهن و آلومينيوم است كه در 100 درجه سانتي گراد حرارت ديده و به شكل دانه هاي سفيد رنگ بسيار سبكي درآمده است كه قابليت جذب و رطوبت بسيار بالايي دارد و كوكوپيت از پوشال تنيده شده دور ميوه نارگيل تهيه مي شود.
بنا به گفته سيامك حسن زاده، دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت، مصرف بيش از حد سوخت و انرژي كاهش توليد، افزايش ريسك توليد، كاهش كيفيت محصول و افزايش قيمت تمام شده از جمله مشكلات و خسارات وارده به گلخانه هاي امروزي محسوب مي شوند. در اين ميان كنترل آب و هوا يكي از مهم ترين عوامل در توليد و پرورش گياه است. در واقع فرآيند كنترل محيط گلخانه نيازمند به تحت اختيار درآوردن پارامترهايي همچون دما، رطوبت، دي اكسيد كربن، نور و گردش هواست كه ميان اين كميت ها روابط فيزيكي پيچيده اي حاكم است و كنترل محيط گلخانه را تحت تاثير قرار مي دهد.
از آنجا كه هدف اصلي در كنترل محيطي گلخانه رسيدن به حداكثر سود اقتصادي است و كنترل محيطي گلخانه همواره به نوعي با بهينه سازي همراه است با به كارگيري سيستم كنترل دما و رطوبت، كاهش هزينه انرژي مصرفي و افزايش توليد را مي توان تحقق بخشيد. اين امر اهداف گوناگوني از جمله افزايش بازده فيزيكي، افزايش كيفيت محصول و كاهش هزينه هاي توليد را در بر خواهد داشت. گفتني است، اثر متقابل و تداخل ميان متغيرهاي داخلي و خارجي بر پيچيدگي فرآيند كنترل محيط گلخانه مي افزايد. از طرف ديگر، محدوديت هاي زماني، دما و رطوبت نسبي از سيستم بيولوژيك بر سيستم كنترل محيط تحميل مي شود. به علت تعدد پارامترها را اثر متقابل بالاي آنها، كنترل آن به كمك روش كلاسيك دشوار به نظر مي رسد؛ چرا كه در روش كلاسيك براي كاهش تعداد متغيرها معمولافقط متغيرهايي كه تاثيرگذارترند در نظر گرفته مي شوند. اين در حالي است كه در رشد برخي محصولات كه نيازمند كنترل دقيق تري هستند، نمي توان از اين پارامترها صرف نظر كرد. از اين رو استفاده از روش هاي هوشمند مي تواند راهكار مناسبي براي كنترل آب و هوا با حداكثر سود اقتصادي باشد.

و اما گلخانه هوشمند
بنا به گفته سيامك حسن زاده، با استفاده از فناوري هاي نوين و تجهيزات پيشرفته كنترلي و سيستم هاي ابزار دقيق، گلخانه هيدروپونيك هوشمند به منظور كشت توت فرنگي در دانشگاه علم و صنعت راه اندازي شده است. در اين گلخانه با استفاده از روش بستر كشت متحرك براي اولين بار در ايران فضاي زير كشت در گلخانه به 2 برابر افزايش يافته است و با استفاده از روش هاي هوشمند كنترلي محصول با كيفيت و كاملابهداشتي توليد مي شود. بنا به گفته وي، در اين گلخانه مدرن تمام اتوماتيك، تمام مراحل آبياري، تهيه محلول مورد نياز گياه، تنظيمPH ،EC ، كنترل دما و رطوبت محيط گلخانه به صورت خودكار صورت مي گيرد.
امكان توليد مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تاثير محدوديت هاي موجود از مزاياي به كارگيري فناوري توليد محصولات گلخانه اي محسوب مي شودعليرضا محمدشهري، رئيس پژوهشكده الكترونيك دانشگاه و مجري طرح گلخانه هيدروپونيك هوشمند مي افزايد: در اين گلخانه با استفاده از تجهيزات پيشرفته سنسوري و عملگرهاي خاص براي تزريق مواد معدني افزودني و استفاده از سيستم هاي پردازشگر از قبيل رايانه صنعتي و نيزPLC مي توان به طور پيوسته تمام پارامترهاي موردنظر را با استفاده از الگوريتم هاي كنترلي هوشمند كنترل كرد. همچنين استفاده مجدد از آب برگشتي علاوه بر صرفه اقتصادي در به هدر نرفتن آب و مواد افزودني به آن تاثير بسزايي در بهداشت محيط زيست خواهد داشت. سيستم كنترل مدام اطلاعات مواد موجود در آب را توسط سنسورهاي مختلف اندازه گيري مي كند و همزمان با توجه به اطلاعاتي كه از آب ورودي دارد، ميزان تزريق مواد مورد نياز را تنظيم مي نمايد. گفتني است سيستم غني ساز آب موردنظر براي استفاده در اين گلخانه اولين نمونه داخلي اين دستگاه محسوب مي شود.
فن، پد هيتر، مه پاش، پنجره سقفي و پنجره كناري از عملگرهاي موجود در گلخانه هستند كه ضمن صرف كمترين انرژي، دما و رطوبت را در مقادير مطلوب كنترل مي كنند و كيفيت و كميت محصول را افزايش مي دهد.
همچنين با نصب 2 دوربين با پايه هاي پن تيليت در دو سوي گلخانه امكان مشاهده وضعيت عمومي گلخانه روي سايت براي كارشناسان فراهم شده است.
بعلاوه برنامه نرم افزاري طراحي شده توسطLABVIEW علاوه بر قابليت هاي مونيتورينگ شرايط محيطي و وضعيت عملگرها از طريق اينترنت، امكان كنترل اينترنتي را هم فراهم كرده است. به اين ترتيب كه متخصصان ويژه با داشتن رمز عبور قادرند در صورت ايجاد مشكل در سيستم كنترلي، از طريق اينترنت اقدام به رفع مشكل اين مزرعه اينترنتي نمايند كه اين مساله هزينه تعمير و نگهداري گلخانه ها را به مراتب كاهش مي دهد.
بنا به گفته سيامك حسن زاده، فرق عمده اين كنترل كننده با كنترل كننده هاي خودكاري كه توسط شركت هاي آلماني، هلندي و ساير كشورهاي خارجي براي كنترل شرايط محيطي در صنعت گلخانه كشورمان ارائه مي شود، اين است كه كنترل كننده پيشين هوشمند ابتكاري طراحي شده، برخلاف مشابه خارجي كه صرفا به كنترل دما و رطوبت در مقادير مطلوب با دقت هاي بسيار بالاتوجه مي كنند، با در نظر گرفتن دما و رطوبت محيط بيرون و ميزان تابش آفتاب، سرعت و جهت وزش باد، از كم هزينه ترين راه اقدام به كنترل دما و رطوبت مي كند و اقتصادي ترين تصميم كنترلي را به سيستم اعمال مي كند كه البته نتايج پياده سازي اين طرح، صرفه جويي قابل ملاحظه اي را در ميزان مصرف انرژي نشان مي دهد. در عين حال به سبب كنترل دقيق دما و رطوبت در اين روش، افزايش توليد و بهبود كيفيت محصول نيز چشمگير است. مسلما گلخانه هيدروپونيك هوشمند علاوه بر مزاياي بارزي همچون اشتغالزايي، كاهش شغل هاي كاذب، كمك به خودكفايي در محصولات كشاورزي، صرفه جويي قابل توجه در مصرف آب و انرژي، در صورت اهتمام همه جانبه مسوولان مي تواند نقطه عطفي در صنعت كشاورزي و سرآغاز فصلي نو در صادرات غيرنفتي تاريخ ايران باشد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک میلیون نفر از نمایشگاه هفتم گل و گیاه بازدید کردند 28/2/88

یک میلیون نفر از نمایشگاه هفتم گل و گیاه بازدید کردند 28/2/88

اختتامیه هفتمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه شهرداری تهران عصر شنبه در محل نمایشگاه دائمی شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر این مراسم با حضور معصومه ابتکار ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و کرباسیان معاون خدمات شهری تهران برگزار شد.
در این مراسم مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه در این نمایشگاه بیش از 200 تولید کننده داخلی و 41 تولید کننده خارجی حضور داشتند گفت: علاوه بر رشد قابل ملاحظه کمی و کیفی این نمایشگاه نسبت به دوره های پیشین، عرضه تنوع ارقام گیاهی قابل مشاهده است.
علی محمد مختاری افزود: همچنین بسیاری از محصولات به لحاظ کیفی قابل مقایسه و رقابت با نمونه های خارجی بودند و امکان تولید صنعت گل و گیاه فراهم می باشد.
وی گفت: بر این اساس می توان انتظار داشت که صنعت گل و گیاه معادلات اقتصاد تک محصولی در کشور را بر هم زند و به منبع قابل اطمینانی برای توسعه پایدار تبدیل شود.
علی محمد مختاری با اشاره به نقاط مثبت نمایشگاه و حضور تولدی کنندگان داخلی کشور افزود: در این نمایشگاه 9 نشست علمی و کارگاه آموزشی برگزار شد و موضوعاتی نظیر سیستمهای گرمایشی و سرمایشی گلخانه ای ، تولید گیاههای پیازی، تزئین گیاهی ساختمان و نگهداری از گیاهان بومی توسط متخصصین داخلی و خارجی مورد بحث قرار گرفت و تبادل اطلاعات مفیدی برای ارتقا کیفی و کمی و استفاده از تکنولوژی های مدرن صورت پذیرفت.
مختاری با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه افزود: در طول برگزاری نمایشگاه از 21 تا 26 اردیبهشت، حدود یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی و سراسر کشور از این نمایشگاه دیدن کردند و چهره های خندان آنها بزرگترین پاداش برای خادمین شهرداری تهران بود.
کرباسیان معاون خدمات شهری تهران نیز در این مراسم ضمن تشکر از تولید کنندگان داخلی گفت: در این نمایشگاه بهترین کالا در بهترین مکان عرضه شد و باید در سالهای بعد قدم بزرگتری در این زمینه برداشته شود و مسئولیت شهرداریاز این نظر سنگین است. لذا ایجاب می کند که یک دبیرخانه دائمی تا نمایشگاه بعدی در اینجا حضور داشته باشد تا کارهای نمایشگاههای بعدی را پیگیری کند و از این طریق بتوانی گل های بومی کشور را احیا کنیم و بتوانیم مشکلات موجود بر سر راه صادرات گل در کشور را برطرف نماییم.
در ادامه این مراسم همچنین ابتکار رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تشکر از درایت و مدیریت شهرداری تهران گفت: تهران مشکلات زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها کمبود فضای سبز است . توزیع فضای سبز در شهر تهران کاستی هایی دارد و در نگهداری و حفظ درختان که از سیاست های مهم شهرداری تهران است.و این نمایشگاه دریچه ای به سوی توسعه این فعالیتها است و همه باید در جهت بحث و اشاعه یک محیط سبز برای تهران تلاش کنیم و باید حمایت های لازم جهت تولید گل و گیاه در کشور صورت گیرد.
همچنین در این مراسم با تقدیر از تولید کنندگان داخلی و خارجی جوایزی به برندگان برتر تولید کننده داخلی و خارجی گل و گیاه اهدا شد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتغال بیش از هزار نفر با واگذاری مجتمع های گلخانه‌ای 29/2/88

اشتغال بیش از هزار نفر با واگذاری مجتمع های گلخانه‌ای 29/2/88

با واگذاری مجتمع‌های گلخانه‌ای به مساحت 92 هکتار زمینه اشتغال هزار و 224 نفر در استان خراسان جنوبی فراهم می‌شود.
به گزارش ایانا، کشور ایران به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی و محدودیت منابع آبی نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت دارد. در این راستا توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای می‌توان به عنوان یک راهکار مناسب مطرح و آنچه حائز اهمیت است نگرشی است که باید نسبت به این نوع سیستم به عنوان یک الگوی ترویجی ارائه شود.
بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهندس محمد زاری با بیان این مطلب گفت: وظیفه داریم که این باور را در اذهان تولید کنندگان بخش کشاورزی ایجاد کنیم که سیستم کشت گلخانه‌ای تفاوت اساسی با سیستم کشت سنتی در محیط باز دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای به صرفه جویی در آب ( مقدار آبی که در فضای گلخانه استفاده می‌‌شود معادل یک دهم مقدار آبی است که در فضای آزاد استفاده می‌شود ) و تولید در فضای گلخانه (10 برابر فضای آزاد ) اشاره کرد و افزود: با واگذاری مجتمع‌های گلخانه‌ای علاوه بر اینکه هزارو224 فرصت شغلی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی در سطح استان فراهم می‌شود. در بعد تولید محصولات گلخانه‌ای شاهد تحول اساسی در افزایش تولیدات گلخانه‌ای خواهیم بود.
مهندس زاری افزود: عملیات مجتمع گلخانه‌ای بیرجند در سطح 30 هکتار از سال 85 شروع و با مصرف اعتباری معادل 10 میلیارد ریال به پایان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه کار عضو‌گیری در مجتمع گلخانه‌ای بیرجند به پایان رسیده گفت: در مجتمع‌های گلخانه‌ای شهرستانهای قاین، نهبندان و سربیشه این کار در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و کلیه عملیات زیر بنایی از قبیل خیابان‌کشی، برق‌رسانی، آبرسانی، جدول‌گذاری، ساخت استخر وحصارکشی در این مجتمع‌های تولیدی به اتمام رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد اصلاحات خاک جهت کشت محصولات گلخانه‌ای انجام شده و آب مورد نیاز مجتمع‌های مورد نظر توسط چهار حلقه چاه عمیق تأمین شده است.
وی افزود: با واگذاری مجتمع‌های گلخانه‌ای برای هزارو224 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی ایجاد اشتغال می‌شود.
مهندس زاری در پایان یادآور شد که نظام بهره برداری در این واحدها به صورت تعاونی کشاورزی خواهد بود.
خراسان جنوبی - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات: براي كاهش هزينه‌ توليد و قيمت واسطه‌ها حذف شوند 30/2/88

رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات: براي كاهش هزينه‌ توليد و قيمت واسطه‌ها حذف شوند 30/2/88

رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات با بيان اينكه امسال توليدكنندگان گل و گياه در كشورمان بسيار متضرر شدند، افزود: امسال توليدكنندگان اين بخش هنوز نتوانسته‌اند حتي هزينه‌هاي به‌كار گرفته شده در كار خود را برگردانند.
علي كيا دربندسري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اظهار نگراني از ادامه روند فعلي و امكان بيكار شدن خيل عظيمي از شاغلان بخش گل و گياه كشور، در ادامه با بيان اينكه بحران جهاني به شكل غيرمستقيم دامن كشورمان را گرفته است، به افزايش توليد گل و گياه در كشورمان اشاره كرد و گفت: متاسفانه با وجود اين افزايش توليد، عدم استفاده از تكنولوژي روز و عدم دسترسي توليدكنندگان به اطلاعات روز باعث شده كه ما نتوانيم به شكل مناسب در بازارهاي جهاني حضور يابيم به‌طوري كه واردات گل‌هاي شاخه بريده به كشورمان نيز آغاز شده است.
وي تصريح كرد: با ادامه اين روند بايد شاهد باشيم كه گل‌هاي وارداتي در كشورمان ارزان‌تر از توليد داخل عرضه شده و توليدكنندگان متحمل خسارات بسياري شوند.
كيادربند سري با تاكيد بر حذف واسطه‌ها براي كاهش هزينه‌هاي توليد و در نتيجه كاهش قيمت گل و گياه، اذعان كرد: امسال سعي كرديم در پي ارتقا كار تعاوني و براي كاهش هزينه‌هاي توليد خود اقدام به تامين نهاده‌ها از كشور مبدا كرده و واسطه‌ها را حذف كنيم ولي متاسفانه با برداشتن اولين قدم در اين راه و وارد كردن يك بار پياز ليليوم بخش قرنطينه روي اين بار و آفتي كه تا هفته پيش وارد كشورمان مي‌شد دست گذاشته است، در حاليكه يكسري از كارشناسان معتقدند اين آفت قرنطينه‌اي نيست.
وي با اظهار تاسف از اينكه بخش قرنطينه از دادن هر پاسخي به آنها در اين زمينه خودداري مي‌كند، ادامه داد: به دليل كمي تجربه ما نتوانستيم با شركت فروشنده قرارداد ببنديم كه در صورت عودت كالا، هزينه حمل و نقل و خريد محصول را پرداخت كنند و به همين دليل اكنون اين تعاوني با 70 ميليون تومان ضرر مواجه شده است و هيچ‌كس نيز در اين زمينه حتي يك پاسخ كتبي به ما نمي‌دهد و اشاره‌اي به نام آفت نمي‌كنند تا در صورت غير استاندارد بودن كالا از كشور هلند خواستار پاسخ باشيم.
رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات ادامه داد: فكر مي‌كنيم با ادامه چنين روندي اين تعاوني بسته خواهد شد يا حداقل طي سال‌هاي آينده كولي بيشتري به واسطه‌ها مي‌دهيم.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا خسارت باغداران لیموترش پرداخت نشده است؟ 31/2/88

چرا خسارت باغداران لیموترش پرداخت نشده است؟ 31/2/88

نماینده بندرعباس در صحن علنی امروز از وزیر جهاد کشاورزی سوال کرد: با توجه به اینکه درختان لیموترش باغداران بندرعباس در اثر بیماری جاروی جادوگر از بین رفته است چرا وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان استان هرمزگان خسارت پرداخت نمی‌کند؟
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، سوال مذکور در جلسه روز دوشنبه مورخ 25/6/1387 با حضور سوال‌کننده و وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد و سوال‌کننده اظهار داشت: درختان لیموترش روستاییان در استان هرمزگان در اثر بیماری جاروی جادوگر از بین رفته و باغداران دچار خسارت شده‌اند. با توجه به آیین‌نامه حفظ نباتات چرا تا کنون وزارت جهاد کشاورزی به باغداران خسارت پرداخت نکرده است؟
بر اساس این گزارش وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ گفت: در استان هرمزگان 20 هزار هکتار باغ لیمو هست و 12 سال است این بیماری به منطقه آمده و 12 درصد باغها را آلوده کرده است. وزارت جهاد کشاورزی در جهت مبارزه با این بیماری اقدامات لازم را به عمل آورده و در حال حاضر هم برنامه‌های مبارزه با این آفت را در دست اقدام دارد.
کمیسیون کشاورزی اعلام کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی هیات ویژه‌ای مرکب از معاونت تحقیقاتی و باغبانی وزارتخانه را با کارشناسان مربوطه با هماهنگی نماینده به منطقه اعزام و ضمن برآورد خسارت باغداران راهکارهای مقابله با این بیماری را شناسایی و در جهت تامین خسارت باغداران و رفع آلودگی و جلوگیری از انتشار بیماری تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.
نمایندگان مجلس نیز پس از استماع سخنان وزیر جهاد کشاورزی از پاسخ وی برای مبارزه با این بیماری قانع نشدند./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس مجلس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
گردو مانع سرطان سینه می¬شود 31/2/88

گردو مانع سرطان سینه می¬شود 31/2/88

محققان می¬گویند مصرف گردو می¬تواند با تامین اسیدهای چرب امگا-3، آنتی¬اکسیدان و استرولهای گیاهی از احتمال بروز سرطان سینه بکاهد.
طبق اعلام محققان، گردو از کلوچه، چیپس و دیگر خوراکیها، میان¬وعده مناسب¬تری است. با توجه به تاثیر برنامه غذایی مناسب در پیشگیری از بیماریهای مزمن، مقدار دو اونس (56 گرم) گردو در روز توسط محققان برای تغذیه افراد توصیه شده است.
محققان در بررسیهای آزمایشگاهی متوجه شدند افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا-3 در کاهش بروز تومور میان موشها تاثیر دارد.
آنها نتیجه گرفتند که گردو در تغذیه سالم و کاهش احتمال بروز سرطان سینه نقش دارد./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس بين الملل
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نهالستان ميوه‌هاي معتدله و مسائل مربوط به آن/‌٧ 2/3/88

نهالستان ميوه‌هاي معتدله و مسائل مربوط به آن/‌٧ 2/3/88

*عمل پيوند (Graft Practice)*


درعمل پيوند، نهال‌هاي آماده را بر حسب شرايط آب و هوايي مختلف بين 15 خرداد تا 15 تيرماه سال دوم در نهال‌ستان انجام مي‌دهند. پيش از پيوند براي بالا بردن درصد پيوند مي‌توان به نهالستان كود اوره به صورت سرك داده و سپس از آبياري با دز يا مقدار كم اقدام كرده و هم‌چنين پايه را تا ارتفاع 20 سانتي‌متر خاك از پاجوش و شاخه‌ي برگ تميز كرده و سپس پيوندك را در سمت رو به شمال و يا شمال شرقي پايه و در ارتفاع 10 سانتي متري سطح خاك قرار مي‌دهند.
پس از عمل پيوند نهال‌هاي پيوند شده را بلافاصله آبياري كرده و به فاصله 10 تا 15 روز پس از عمل پيوند نخ پيوندي را باز مي‌كنند.



*انواع پيوند و زمان انجام آن*

پيوند بر اساس تعداد جوانه موجود پيوندك به دو نوع پيوند جوانه (Budding) و پيوند شاخه (Graft) تقسيم مي‌شود.



*پيوند جوانه*


پيوند جوانه يك روش سريع پيوندي است كه در توليد تجارتي نهال‌هاي پيوندي به‌كار مي‌روند در اين نوع پيوند، پيوندك تنها داراي يك جوانه و بخش كوچكي از پوست يا بدون چوب با كمي دمبرگ مي‌باشد به‌همين دليل به آن پيوند جوانه گويند.
پيوند جوانه بايد در زمان خاص انجام شود تا هر دو پايه و پيوندك آمادگي لازم را براي عمل پيوند داشته باشند؛ پايه و پيوندك‌ بايستي به سهولت پوست داده و جوانه مورد استفاده براي پيوندك بايستي از رشد كافي برخوردار باشد.
اين نوع پيوند را در سه زمان گوناگون در طول فصل رشد يعني فروردين و ارديبهشت‌ماه ( پيوند بهاره)، اواخر ارديبهشت و اوايل خرداد (پيوند خرداد) و مرداد ماه تا اول مهر (پيوند پاييزه يا خواب) انجام مي‌دهند (شكل 5را در پيوست مشاهده كنيد.)





*پيوند پاييزه*

بهترين زمان اجراي اين نوع پيوند در شهريور و مهرماه است كه پايه هنوز رشد فعال داشته و پوست مي‌دهد البته در تيرماه نيز به شرط رسيده بودن جوانه‌ها قابل عمل هستند در اين فصل از پيوند، پيوندك‌ها از وسط شاخه‌هاي سال جاري انتخاب مي‌شوند كه داراي رشد متوسط و جوانه‌هاي فعال و سالمي هستند زيرا جوانه‌هاي انتهايي خوب نمو كرده و جوانه‌هاي پاييني ممكن است در برخي از درختان همانند گيلاس به جوانه‌ي گل تبديل شده باشند.
در انتخاب پيوندك از شاخه نبايستي جوانه‌هاي زايشي را انتخاب كرد مگر آن‌كه جوانه مركب باشد در موقع پيوند پس از انتخاب پيوند‌ك‌، برگ را بلافاصله حذف كرده و تنها قسمت كوچكي از دمبرگ را بر روي شاخه حامل جوانه باقي مي‌گذارند. از دمبرگ براي برداشتن پيوندك استفاده مي‌شود براي جلوگيري از خشك شدن پيوندك‌ شاخه پيوندك را در لاي پارچه‌ي مرطوب و تميزي گذاشته و در جاي خنك و سايه‌داري گذاشته در حين پيوند زدن به تدريج استفاده مي‌كنند.
بهتر است پيوندك‌ها بلافاصله پس از تهيه به‌كار برده شوند؛ درمحل تهيه‌ي پيوندك‌ها لازم است پس از چيدن شاخه‌ها بلافاصله برگ‌ها حذف شوند و تنها دمبرگ‌ها همراه با جوانه روي شاخه بماند پس از آن رقم را جداگانه‌ دسته‌بندي كرده با نصب اتيكت در لاي پارچه مرطوبي پيچيده و بعد در داخل كيسه‌ي نايلوني قرارداده و در محفظه‌ي خنك حمل و نگهداري كرد.
در طي تهيه و حمل و نقل پيوندك شاخه‌هاي بريده را بايستي از جريان باد و تابش نور خورشيد حفظ كرد؛ پس از عمل پيوند، پيوند جوش خورده اما جوانه به‌دليل وارد شدن به مرحله‌ي خواب فيزيولوژيكي شروع به رشد نمي‌كنند در فصل بهار پيش از آغاز رشد جديد پايه را از محل بالاي پيوندك قطع مي‌كنند و جوانه‌ي پيوندك، در صورت گرفتن پيوند شروع به رشد مي‌كند.
از روي علائم خاص مي‌توان به گرفتن پيوند پاييزه مدتي پس از پيوند پي برد؛ بدين ترتيب در صورت گرفتن پيوند دمبرگ همراه پيوند سياه شده و با نيروي اندكي مي‌افتد و قطعه‌ي چوب همراه جوانه رنگ سبز يا قهوه‌اي روشن خود را حفظ مي‌كند و جوانه نيز متورم باقي مي‌ماند؛ اما اگر پيوند نگرفته باشد دمبرگ به آساني كنده نشده و پوست همراه جوانه چروكيده مي‌شود.
در پيوند پاييزه، پس از رشد جوانه در بهار، بايستي شاخه‌ي حاصل از آن را به قيم بست تا باد به ويژه در مناطق بادخيز آسيبي به آن نرساند و هم‌چنين عمل حذف شاخه‌هاي نرك (شاخه‌هاي بوجود آمده از تنه زير محل پيوند) جهت تقويت شاخه‌هاي حاصل از جوانه پيوندك انجام مي‌گيرد.



*پيوند بهاره*


در پيوند بهاره نيز جوانه پيوندك در حال ركود بوده اما پايه داراي رشد فعال است؛ اين نوع پيوند مكمل پيوند پاييزه است كه به دلايل زير استفاده مي‌شود:
ـ پيوند پاييزه نگرفته باشد
ـ فرصت براي باغدار موجود نباشد
ـ جوانه پيوندك نارس باشد
ـ پايه آماده نباشد
براي انجام اين پيوند شاخه، پيوندك از شاخه‌هاي يكساله سالم و رسيده را در اواخر پاييز يا اواخر زمستان انتخاب و تا رسيدن زمان عمل پيوند در داخل ماسه يا خاك اره مرطوب در داخل يخچال در حرارت 4 درجه سانتيگراد نگهداري كرد و هنگامي‌كه پايه‌ به‌خوبي پوست مي‌دهد روي آن پيوند مي‌زنند.
بدين ترتيب كه شاخه‌هاي مورد نياز را روزانه از لابه‌لاي خاك يا خاك اره بيرون آورده و دو روز قبل از پيوند داخل ظرف آبي حاوي 5 درصد ساكاروز قرارداده تا كمي آبكي شده و جوانه‌ها بيدار و متورم شوند؛ سپس به طريق معمول پيوند مي‌زنند.
در اين نوع پيوند، معمولاً دو هفته پس از گرفتن پيوند قسمت فوقاني پايه را قطع كرده تا جوانه پيوندك رشد بكند؛ در پيوند بهاره نيز مراقبت نهال پيوندي همانند حفاظت در مقابل سوزش آفتاب، قيم‌بندي، تغذيه، آبياري و ... ضروري است.


پيوند خرداد: از اين پيوند در مناطقي كه فصل رشد طولاني دارند واغلب براي تكثير درختان هسته‌دار و براي به‌دست آوردن نهال پيوند شده در يكسال استفاده مي‌كنند. پيوندك را از وسط شاخه سال جاري تهيه و بر روي پايه‌هايي به قطر 2 سانتي متر پيوند مي‌زنند ارتفاع محل پيوند بايد 10 ـ 15 سانتي‌متر بالاي خاك باشد و حداقل تعداد 4 برگ براي تامين مواد غذايي مورد نياز پيوندك در زير محل پيوند نگه مي‌دارند البته براي بالا بردن درصد گيرايي پيوند مي‌توان يك هفته پيش از پيوند نهالستان كود اوره به صورت سرك داده و اقدام به آبياري با دز يا مقدار كم كرد و هم‌چنين پايه را تا ارتفاع 20 سانتي متر خاك از پاجوش و شاخه برگ تميز كرد.
پس از عمل پيوند پايه را از 10 ـ 15 سانتي متر نيك شكن مي‌كنند پس از جوش خوردن كامل اگر در درجه حرارت مناسب باشد 4 روز بعد، ساقه پيوند شده را به صورت اوريب درست از بالاي جوانه پيوندك طوري قطع مي‌كنند كه جوانه پشت سطح بريده قرار گيرد و اين عمل باعث مي‌شود كه جوانه سبز شده به صورت مستقيم رشد كند. لازم به توضيح است كه پس از عمل پيوند نهال‌هاي پيوند شده را بلافاصله آبياري كرده و به فاصله‌ي 10 تا 15 روز پس از پيوند نخ پيوندي را باز مي‌كنند و ساير مراقبت‌هاي لازم همانند حفاظت در مقابل سوزش آفتاب، قيم بندي، تغذيه، آبياري، مبارزه با علف‌هاي هرز، آفات و بيماري‌ها و ... را اجرا مي‌كنند.

ادامه دارد...
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليدكننده گل و گياه: قيمت گل چهار برابر بالاتر از قيمت فروش توسط توليدكننده است 2/3/88

توليدكننده گل و گياه: قيمت گل چهار برابر بالاتر از قيمت فروش توسط توليدكننده است 2/3/88

يك توليدكننده گل و گياه تاكيد كرد:اگر امكانات لازم در اختيار توليدكنندگان داخل كشور قرار گيرد، كشور هلند نيز به گَرد كشور ما نمي‌رسد.
ابراهيم خانجاني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر بالا بودن هزينه‌هاي توليدگل و گياه در كشورمان تاكيد كرد و ادامه داد: نداشتن امكانات لازم باعث شده كه توليدات ما كيفيت لازم را براي حضور در بازارهاي صادراتي نداشته باشند ولي با وجود همين امكانات ناچيز نيز توليدات بسيار خوبي در كشورمان بدست مي‌آيد.
خانجاني با تاكيد بر اينكه امكانات توليدكنندگان كشور ما در مقابل امكانات كشورهايي همچون هلند صفر است، افزود: در صورت حمايت مي‌توانيم بزرگترين صادركنندگان گل و گياه شويم.
اوبا اشاره به اينكه توليدكنندگان اين بخش براي دريافت هر وامي بايد شرايط بسيار سختي را بگذارنند، افزود: دولت بايد علاوه بر تامين وام‌هاي بلندمدت با بهره‌ كم، كارخانه‌هايي را براي استاندارد كردن خاك مورد نياز توليدكنندگان ايجاد كنند چراكه اكنون خاك‌هاي مورد استفاده توليدكنندگان غير استاندارد و فاسد است و خاك برگ‌هاي آنها نيز اغلب قاچاق است.
وي ادامه داد: درون كيسه‌هاي خاك برگ، برگ زنده مي‌ريزند و كيسه‌اي هزار تومان به ما مي‌فروشند كه البته اين كيسه‌ها نيز براي 3 تا 4 گلدان كفايت مي‌كند و اصلا قادر به ضد عفوني كردن اين خاك‌ها نيستيم اين در حالي است كه با احداث يك كارخانه مي‌توانند خاك برگ استاندارد توليد و به قيمت آزاد و از طريق تعاوني‌ها در اختيار توليدكنندگان قرار دهند چرا كه اكنون بدليل محدود بودن خاك برگ، قيمت اين توليدات بسيار بالاست و براي توليد كننده صرفه اقتصادي ندارد.
خانجاني در ادامه با اشاره به اينكه قيمت گل را واسطه‌ها بالا مي‌برند، تصريح كرد: قيمتي گلي كه به دست مصرف كننده مي‌رسد 4 برابر بالاتر از قيمتي است كه توليدكننده محصول خود را مي‌فروشد و بين قيمت فروش توليد كننده و خريدمصرف كننده فاصله زيادي وجود دارد.
اين توليدكننده گل و گياه با اظهار تاسف از اينكه در صنف گل و گياه متاسفانه براي توليدكننده مشخصات خاصي وجود ندارد، افزود: هر كسي كه بيكار مي‌شود به احداث گلخانه‌ مي‌پردازد و به دليل آشنايي نداشتن با توليد اين بخش، توليدات بي‌كيفيتي را به دست مصرف كننده مي‌رساند كه در نهايت اين اقدامات باعث وارد شدن ضربه به توليدكنندگان واقعي‌ اين بخش شده كه زندگي خود را از اين طريق مي‌گذرانند وبه همين دليل نبايد اجازه دهند هر كسي وارد اين كار شود و بايد اطلاعات و دانش افراد براي ورود به اين كار سنجيده و ضوابطي نيز مشخص شود.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه همه سم‌هاي موجود در بازار تاريخ گذشته و فاسد است، اضافه كرد:اگر به توليدكننده اين بخش امكانات لازم را بدهند آنها مي‌توانند در بازارهاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشند ولي متاسفانه اين حمايت‌ها بسيار كمرنگ است و براي توليدكنندگان اين بخش بازار صادرات و مصرفي به شكل مناسب وجود ندارد كه البته در اين بين ورود گل‌هاي مصنوعي نيز بر مشكلات توليدكنندگان دامن زده و مصرف كنندگان نيز توليداتي را كه با چند برابر قيمت توليد به دستشان مي‌رسد را نمي‌خرند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش مجتمع گلخانه ای آماده واگذاری به فارغ التحصیلان بیکار بخش کشاورزی است 5/3/88

شش مجتمع گلخانه ای آماده واگذاری به فارغ التحصیلان بیکار بخش کشاورزی است 5/3/88

تعداد شش مجتمع گلخانه ای در سطح استان که عملیات زیربنایی آنها به اتمام رسیده، آماده واگذاری به فارغ التحصیلان بیکار بخش کشاورزی است که آمادگی لازم را برای سرمایه گذاری در این واحدهای تولیدی دارند.
به گزارش ایانا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این باره گفت: با واگذاری این گلخانه ها که 31 هزار و 628 میلیون ریال برای آنها هزینه شده است برای 987 فارغ التحصیل در سطح استان شغل ایجاد می¬شود.
غلامعلی سلامت منش افزود: با توجه به اتمام عملیات زیربنایی و آماده ساخت و ساز شدن، مجتمع 60 هکتاری شهر در جزین مهدیشهر با با هزینه کرد چهار هزار و 235 میلیون ریال و 20 قطعه قابل واگذاری، مجتمع 32 هکتاری ذیل آباد دامغان با هزینه کرد دو هزار و 595 میلیون ریال و 20 قطعه قابل واگذاری، مجتمع 60 هکتاری دهملا شاهرود با هزینه کرد چهار هزار و 784 میلیون ریال و 20 قطعه قابل واگذاری است.
وی همچنین گفت: مجتمع 87 هکتاری میقان شاهرود با هزینه کرد هشت هزار و 336 میلیون ریال و 56 قطعه قابل واگذاری، مجتمع 25 هکتاری دیباج دامغان با هزینه کرد پنج هزار میلیون ریال و 20 قطعه قابل واگذاری و مجتمع 30 هکتاری ایوانکی گرمسار با هزینه کرد شش هزار و 678 میلیون ریال و 20 قطعه نیز آماده واگذاری به فارغ التحصیلان بیکار بخش کشاورزی استان است./
سمنان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح ملي گلخانه‌ خورشيدي براي نخستين بار در كشور اجرا مي‌شود 6/3/88

طرح ملي گلخانه‌ خورشيدي براي نخستين بار در كشور اجرا مي‌شود 6/3/88

خبرگزاري فارس: معاون وزير جهاد كشاورزي گفت‌: طرح ملي توسعه گلخانه‌هاي خورشيدي براي نخستين بار در كشور در راستاي اصلاح الگوي مصرف انرژي اجرا مي‌شود.
محمدرضا جهانسوز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد طرح ملي توسعه گلخانه‌هاي خورشيدي گفت: اين طرح براي نخستين بار در كشور و در راستاي اصلاح الگوي مصرف انرژي اجرا مي‌شود.
وي افزود: در حالي كه در اروپا و اسپانيا فقط 65 روز آفتابي است، مساحت قابل توجهي به گلخانه‌هاي خورشيدي اختصاص يافته لذا در ايران كه 300 روز آفتابي است، مزيت نسبي در اين روش كشت گلخانه وجود دارد.
وي افزود: طرح ملي توسعه گلخانه‌هاي خورشيدي با هدف بهره‌مندي مناسب از اوقات بيكاري كشاورزان در فصل زمستان و اوايل بهار، كاهش آب مصرفي با توجه به شرايط خشكسالي حاكم بر كشور، كاهش وابستگي به انرژي فسيلي با توجه به عنوان انرژي در جهان ، تأمين منبع انرژي گرمايي از طريق تابش خورشيدي و كاهش سرمايه‌گذاري اوليه هزينه توليد در مقايسه با گلخانه‌هاي موجود اجرا مي‌شود.
معاون توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي در مورد طرح خاك‌ورزي حفاظتي افزود: اين طرح در جهت نگهداري بقاياي گياهي در سطح خاك با تناوب زراعي، كاربرد كود سبز، كنترل عبور و مرور وسايل و ماشينهاي كشاورزي و استفاده از بسترها يا پشته‌هاي عريض انجام مي‌شود.
جهانسوز تصريح كرد: در اين راستا مؤسسه تحقيقات فني و مهندسي كشاورزي و همكاري معاونت توليدات گياهي جهاد كشاورزي پايلوتهاي اجرايي خاك ورزي حفاظتي را در 5 منطقه كشور اجرا كرده‌اند، به گونه‌اي كه در هر منطقه روشهاي مختلف خاك‌ورزي حفاظتي با روش مرسوم منطقه مورد مقايسه قرار گرفته است.
 

afa

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیاهان هم sms میدهند ..

گیاهان هم sms میدهند ..

محققان با استفاده از تحقیقات پیشین سازمان ناسا به منظور کنترل نیازهای گیاهان میکرو تلفن همراهی را برای گیاهان ابداع کرده اند که می تواند نیازهای گیاه از جمله نیاز به آب را از طریق پیام کوتاه برای باغبان ارسال کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیشرفت در تکنولوژی به سطحی رسیده است که بتواند صدای گیاهان را به گوش انسان برساند.

محققان به منظور کنترل شرایط گیاهان میکروتراشه ای ابداع کرده اند که در صورت احساس نیاز به آب در گیاه پیام کوتاهی به باغبان ارسال می کند.

به گفته مقامات شرکت آگری هاوس این تراشه که مانند گوشواره ای به گیاه متصل می شود از یک تمبر پستی کوچکتر بوده و به برگ گیاه وصل می شود. کشاورزان با استفاده از این تراشه در صورت احساس تشنگی در گیاهان پیام کوتاهی را بر روی تلفن همراه خود دریافت کرده و از موقعیت گیاه آگاه می شوند.

این ابزار شاید در مناطق پر باران کاربردی نداشته باشد اما در مناطقی که آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی و با صرف انرژی مورد نیاز پمپهای آب برای بالا کشیدن آب تهیه می شود، این تراشه می تواند در میزان هزینه های انرژی سالانه صدها هزار دلار صرفه جویی کند.

سیستم میکرو تلفن همراه برای گیاهان سال پیش و توسط دانشمندانی که با سازمان ناسا در حال همکاری بودند ارائه شد تا از آن در ماموریتهای آتی به ماه و مریخ استفاده شود. به بیانی دیگر دانشمندان قصد داشتند از این میکرو تلفن همراه برای کاهش میزان زمان کشت گیاهان در فضا و تولید مواد غذایی توسط فضانوردان استفاده کنند.

به منظور کاهش میزان این زمان برای رشد دادن گیاهان دانشمندان حسگرهایی را به گیاهان و به رایانه ای مرکزی اتصال دادند تا زمان مناسب آبیاری گیاه توسط رایانه اعلام شود. طی آزمایشهای ابتدایی محققان توانستند میزان آب مورد نیاز برای رشد گیاهان در فضا را 10 تا 40 درصد کاهش دهند.

این تراشه ها در حال حاضر باید به منابع انرژی اتصال داشته باشند تا بتوانند با استفاده از حسگر خود اطلاعات گیاه را به برجهای مخابراتی و سپس به تلفن همراه باغبان انتقال دهند. محققان امیدوارند در آینده با استفاده از سلولهای خورشیدی و یا ژنراتورهای فیزیوالکترونیک بتوانند انرژی مورد نیاز این تراشه ها به شیوه ای پاک تولید کنند.

بر اساس گزارش بی بی سی، افزودن تعداد بیشتری از حسگرها به تراشه های تلفن همراه می تواند اطلاعات بیشتری را برای باغبانان فراهم آورده و از میزان هزینه های مصرفی تا حد قابل قبول بکاهد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
16 هزار و 700 تن توت فرنگي در فروردين امسال وارد كشور شد 12/3/88

16 هزار و 700 تن توت فرنگي در فروردين امسال وارد كشور شد 12/3/88

خبرگزاري فارس: مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي خبرداد: 16 هزار و 700 تن توت فرنگي در فرودين امسال وارد كشور شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، محمدرضا شافعي‌نيا مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي امروز براي اولين بار در نشست خبري در جمع خبرنگاران در مورد واردات توت فرنگي و اثر آن بر فروش محصول داخلي گفت: طبق آمار گمرك كل فروردين امسال 16 هزار و 700 تن واردات توت فرنگي در كشور انجام شد.
وي يادآور شد: در آن زمان توت فرنگي داخل وارد بازار نشده بود، اما اكنون كه توت فرنگي داخلي از كردستان و گلخانه ها روانه بازار شده است، واردات قطع شده زيرا اين ميوه فسادپذير است و واردات بيشتر و فروش آن به قيمت كيلويي 5 تا 6 هزار تومان نمي‌صرفد.
شافعي‌نيا در مورد واردات برنج گفت: با واردات برنج خارجي، قيمت برنج در حال حاضر كاهش يافته است.
وي گفت: قيمت برنج مرغوب ايراني در ارديبهشت 87 به 4 هزار و 500 تن رسيد، در حالي كه همان زمان محصول برنج در دست كشاورز نبود، بلكه در اختيار دلال قرار داشت، لذا كشاورزان ترغيب به كشت برنج شدند و هزينه دستمزد كارگر از 8 هزار تومان به 20 هزار تومان افزايش يافت.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي افزود: بعد از برداشت برنج قيمت جهاني پايين آمد و كشاورزان با ضرر آن را فروختند اما اگر برنج اكنون به دليل واردات در دست كشاورز مانده باشد، صرفه اقتصادي براي كاشت آن وجود ندارد و كشاورز مايل به شاليكاري نمي‌شود.
وي با اشاره به اينكه بخشي از برنج و محصولات اساسي ديگر به عنوان ذخيره استراتژيك در كشور نگهداري مي‌شود، گفت: ذخيره استراتژيك برنج از نوع برنج تايلندي و اروگوئه است كه در ماه مبارك بين كارمندان توزيع شد.
شافعي‌نيا افزود: كساني كه واردات برنج انجام داده اند، اكنون حاضر به عرضه با 20 درصد زير قيمت تمام شده هستند.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي گفت:‌ سياست ذخيره محصولات اساسي يا همان سياست يوزارسيف براي كشور ضروري است زيرا گاهي كشور و گاهي بانك‌ها تحريم مي‌شوند و باز كردن ال سي براي واردات با مشكل مواجه مي‌شود.
وي گفت: تعرفه واردات ميوه‌هايي مانند انبه، گيلاس، زردآلو، آناناس، ليمو ترش 45 درصد است اما با اين وجود برخي حاضر به وارد كردن اين ميوه‌ها لوكس مي‌شوند.
شافعي‌نيا افزود: در حالي كه سال گذشته 3 هزار و 704 تن انگور تازه به قيمت تني 762 دلار صادر شد، 3 هزار و 297 تن انگور به قيمت تني 582 دلار وارد كشور شد و به ازاي هر تن 275 دلار ارزش افزوده براي كشور بدست آمد.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي افزود: همچنين صادرات پرتقال تني 666 دلار و واردات آن تني 285 دلار انجام شد، بنابراين دولت به عنوان سياستگذار نمي‌تواند مردم را از مصرف اين ميوه‌ها محروم كند در عين حال قانون برنامه چهارم نيز براي واردات و صادرات تنها ابزار تعرفه و قرنطينه را قرار داده و حتي هيچ محدوديتي از نظر مقدار براي واردات قائل نشده است.
وي افزود: 20 قلم ميوه از كشور صادر مي‌شود و 3 هزار و 500 تن گلابي چيني در جمع سيب و به وارد كشور شده‌اند لذا براي صادرات و واردات بايد برنامه‌ريزي جامع صورت گيرد.
شافعي‌نيا با اشاره به سمينار سال 82 در پژوهشگاه نيرو براي تدوين برنامه چهارم گفت: آن زمان اعلام كردند كه آنچه در شاخص‌هاي برنامه چهارم مبني بر آزادي واردات و صادرات و نيز تورم هدف 9.9 درصد آمده‌اند همخواني ندارد و آن زمان پيش‌بيني كردند، تورم بالاي 20 درصد اتفاق مي‌افتد و امروز شاهديم آن پيش‌بيني به تحقق پيوسته است.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي افزود: دولت قبل براي خودكفايي گندم طرح 10 ساله نوشته بود كه ظرف 10 سال تعداد 13 هزار و 200 دستگاه تراكتور سنگين بايد وارد مي‌شد، اما اكنون تنها 500 دستگاه تراكتور سنگين وارد عرصه شده و خودكفايي گندم ظرف يكي دو سال به تحقق پيوست.
وي تصريح كرد: برنامه دولت قبل خودكفايي گندم از 81 تا سال 1390 بود كه سال 86 بيش از آن رقم توليد گندم انجام شد.
شافعي‌نيا افزود: درحالي كه 82 هزار و 966 ميليارد ريال براي خودكفايي گندم در طرح دولت قبلي ذكر شده بود، سهم دولت 17 هزار و 313 ميليارد ريال و بقيه سهم كشاورزان بود اما در اين دولت با رسيدن به خودكفايي كمتر از 100 ميليارد تومان هزينه شد و 10 درصد تراكتورها نيز وارد عرصه نشد اما با پياده كردن مباحث علمي در مزرعه اين امر تحقق پيدا كرد.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي افزود: فردي كه 12 سال وزير كشاورزي بود ميزان واردات گندم از 2 ميليون تن به بيش از 6.5 ميليون تن رساند و توليد گندم نيز در زمان وي كاهش پيدا كرد.
وي افزود: حمل‌ونقل يكي از مشكلات بخش كشاورزي است، زيرا در حالي كه گوجه فرنگي در منطقه جيرفت و كهنوج 100 تومان عرضه مي‌شود، در همين لحظه در تهران 500 تومان به مردم عرضه مي‌شود كه بخش مهم اين هزينه مربوط به حمل‌ونقل است.
شافعي‌نيا اظهار داشت: قانون انحصاري قند و شكر از ابتداي برنامه چهارم لغو شد ،قبلاً انحصار آن در اختيار دولت بود و از برنامه چهارم به بعد لغو شد و سالانه 400 تا 600 هزار تن كمبود شكر در كشور مشاهده مي‌شود كه بايد از محل واردات تأمين شود.
مديركل توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي افزود: سال 83 به ميزان 200 هزار تن، سال 82 به ميزان300 هزار تن و سال 84 به ميزان500 هزار تن شكر وارد شد كه با توجه به كسري واردات از محل ذخاير استراتژيك تأمين شد،بنابراين در دي و بهمن‌ماه آن سال قيمت شكر به هزار تومان رسيد.
وي ادامه داد: در مورد واردات برنج وظيفه داريم از توليد داخل حمايت كنيم، اما براساس بند «ز» ماده 33 قانون برنامه چهارم تعامل با اقتصاد جهاني مطرح شده و هرگونه موانع غير فني و غير تعرفه‌اي در واردات حذف شده و محدوديتي براي مقدار واردات قائل نشده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفي 53 رقم جديد ميوه در دو سال آينده به بخش باغباني كشور 12/3/88

معرفي 53 رقم جديد ميوه در دو سال آينده به بخش باغباني كشور 12/3/88

خبرگزاري فارس: موسسه تحقيقات اصلاح و گواهي بذر و نهال ايران اعلام كرد: حداقل 53 رقم جديد محصولات ميوه در دو سال آينده به بخش باغباني كشور معرفي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ، موسسه تحقيقات اصلاح و گواهي بذر و نهال ايران پروژه‌هاي مهم در دست اجراي اين موسسه را اعلام كرد.

*معرفي لاين‌هاي متحمل به خشكي

در اين گزارش آمده است: براي آگاهي كامل از اثرات خشكسالي بر زراعت گندم و جو، مطالعات گسترده‌اي را در زمينه اصلاح لاين‌هاي گندم و جو براي تحمل به شرايط محدوديت رطوبتي از گذشته آغاز شده كه حاصل آن ‌لاين‌هاي متحملي است كه در آينده نزديك از طريق بخش تحقيقات غلات براي اقليم گرم و خشك جنوب و اقليم سرد كشور معرفي خواهند شد.
لاين 11 - 78 S دامنه تحمل بالا به خشكي و شوري و كيفيت نانوايي مطلوب كانديد معرفي براي اقليم گرم و خشك جنوب كشور دو لاين 5509-84-C كه از پتانسيل توليد بالادر شرايط اپتيمم(بهينه) و محدوديت رطوبتي در مناطق سرد كشور برخوردار است، نيز به زودي از سوي اين بخش به جامعه كشاورزي كشور معرفي خواهد شد.

معرفي لاين‌هاي متحمل به شوري

در اين گزارش آمده است: لاين‌هاي اميد بخش براي شرايط محدوديت تنش شوري در مراحل آزمون نهايي هستند و به زودي به جامعه كشاورزي كشور براي دو اقليم معتدل و گرم معرفي مي‌شوند.

*معرفي لاين‌هاي اميد بخش‌جو

لاين‌هاي اميد بخش جو نيز براي شرايط محدوديت رطوبتي در حال بررسي نهايي بوده كه به همراه لاين‌هاي جديد جو براي مناطق مساعد و بدون محدوديت‌هاي محيطي درآينده نزديك به كشاورزان مناطق اقاليم سرد، معتدل و گرم كشور معرفي مي‌شوند.

*معرفي روش كشت نشائي پياز

در اين گزارش آمده است: معرفي روش كشت نشائي پياز به جاي كشت مستقيم بذر در جلوگيري از مصرف بذر موثر است.

*شناسايي و معرفي ارقام جديد لوبيا سفيد

بنابر اين گزارش، معرفي ارقام جديد لوبيا داراي فوائدي مانند افزايش ميزان توليد نسبت به ارقام رايج ‌( 17 تا 35 درصد) ، تحمل به آفت كنه تارتن دولكه‌اي، قابليت برداشت مكانيزه‌ به دليل ايستاده بودن گياه و كاهش هزينه توليد و كيفيت بالاتر (درصد پروتئين) نسبت به ارقام رايج است.

*معرفي ارقام جديد سيب‌زميني

اين پروژه هم اكنون در مرحله آزمايش نهايي و سازگاري قرار دارد. تعداد قابل توجهي از موارد آزمايشي داراي برتري كامل نسبت به شاهدهاي مورد نظر هستند.
در اين گزارش، محل انجام آزمايش در مناطق اصلي توليد سيب‌زميني كشور شامل استانهاي همدان، اردبيل، اصفهان و خراسان در دست اجرا معرفي شده است.

*اصلاح درختان ميوه

اين گزارش حاكي است برنامه به نژادي درختان ميوه در دو جهت بر روي پايه‌هاي رويشي و ارقام جديد در دست اجراست و برنامه اصلاح رقم در محصولات گردو، بادام، سيب، گيلاس، گلابي، فندوق، به ، زيتون و انار در دست انجام است.
به منظور حفظ ذخاير ژنتيك بومي كشور پژوهشگران كشور اقدام به شناسايي ژنوتيپ‌هاي پر عملكرد، مقاوم و با كيفيت كرده و هم اكنون از هر يك از محصولات فوق را جمع‌آوري، تكثير و در كلكسيون‌هاي مختلف احداث كرده‌اند.
به اين ترتيب در انار 720 رقم و ژنوتيپ، سيب 650 ژنوتيپ و رقم، گلابي 100 گونه و ژنوتيپ، به 50 ژنوتيپ، آلبالو 150 ژنوتيپ، بادام 50 ژنوتيپ، گردو 40 ژنوتيپ، زردآلو 140 ژنوتيپ، گيلاس 80 ژنوتيپ، 54 ژنوتيپ فندق گزينش شده است.
برنامه اصلاح رقم به روش كلاسيك بر گردو، زردآلو و بادام به ترتيب از 25، 20 و 15 سال پيش شروع شده و از هر يك از محصولات فوق به ترتيب 7، 28 و 10 رقم در دست معرفي است.
اصلاح سيب براي توليد ارقام زودرس و ميان‌رس در دست اجرا است و هم اكنون از بين 5 هزار و 600 هيبريد حاصل از 24 تركيب تلاقي مختلف گزينش شده‌اند.
در حال حاضر با ارزيابي 5 ساله كلكسيون‌هاي ارقام ميوه بومي و وارداتي هم اكنون 13 رقم سيب، 10 رقم گلابي، 10 رقم گيلاس، 10 رقم انار، 10 رقم انگور در دست ثبت و معرفي است.
نتايج ارزيابي ارقام وارداتي و تجارتي موجود در كلكسيون‌هاي كشور كليه محصولات دانه‌دار، هسته‌دار و خشك‌ در دو دهه اخير در كتاب National Friut Cultivar Collections Of Iran Germplasim And ****olog در سال 1387 به چاپ رسيده است.
در بخش گل و گياهان زينتي 100 كلون هيبريد داوودي در دست معرفي است.
در اصلاح پايه برنامه به نژادي سبب، گردو، زيتون، گيلاس در سطح ملي در دست انجام است.
در اين راستا پايه‌هاي كوتاه زيتون به روش موتاسيون، 8 رقم اميد بخش گزينش شده محلي، 250 پايه هيبريد گردو، 35 پنوتيپ از پايه‌هاي مقاوم به خشكي گردو، گزينش توده‌اي پايه‌هاي بذري سيب مقاوم به كلروز در شرايط اقليمي و توليد پايه‌هاي موتانت سيب مقاوم به خاك‌هاي قليايي به روش كشت بافت انجام شده است.

بهينه‌سازي روش دستيابي به نهال عاري از ويروس سيب

اين موسسه تحقيقاتي آورده است: اين طرح با هدف دستيابي به ارقام و پايه‌هاي سيب عاري از ويروس و به منظور كاربرد آنها به عنوان مواد گياهي مادري جهت توليد نهال گواهي شده سيب اجرا مي‌شود، به اين منظور در سال اول طرح ( 1384) پايه‌هاي 106 MM و 111 MMM در شرايط درون شيشه مستقر شدند. ترموتراپي نمونه‌ها در شرايط درون شيشه تحت رژيم‌هاي دمايي ثابت ( 32 و 38 درجه سانتيگراد) و افزايشي ( دماي اوليه 32 درجه سانتيگراد به مدت يك هفته + دماي 35 درجه سانتيگراد به مدت يك هفته + دماي 38 درجه به مدت يك هفته ) ‌انجام گرفت.
پس از ايجاد فلاش رشدي نمونه‌ها كشت مريستم شدند و پروتكل ريز ازديادي مواد بهبود داده شد.
پس از دستيابي به مواد گياهي كافي جهت انجام تست الايزا اين مواد از نظر آلودگي به چهار ويروس دانه دارها شامل ACLV ( موزائيك كلروز برگ سيب)، ASP ( عارضه ساقه سيب)، APM (‌ويروس موازئيك سيب) و APM و پرورش پرآوري سيب مورد بررسي قرار گرفتند.
آزمايشها بيانگر موفقيت آميز بودن ترموتراپي در حذف آلودگي به ويروس در نمونه‌ها بود. پس از ريشه‌دار نمودن شاخه‌چه‌هاي عاري از ويروس شده اولين گياهچه عاري از ويروس در محيط خارج شيشه سازگار و به گلخانه جهت تكثير انتقال يافت.
پس از اين فاز به منظور تكثير برون شيشه پايه‌هاي فوق در زمستان 1384 اقدام به كشت بذور سيب شد.
بذور جوانه زده در تابستان 1384 از نظر وضعيت آلودگي به ويروس‌هاي فوق با تست‌الايزا مورد بررسي قرار گرفتند و پس از اطمينان از عدم آلودگي‌ پايه‌ها در تابستان همان سال پايه‌هاي عاري از ويروس شده بر روي پايه‌ها پيوند شدند و در پاييز آن سال به گلخانه قرنطينه منتقل شدند.
نهال‌هاي پيوندي در بهار و تابستان مجدد رد طرح غربال قرار گرفته و سيكل فوق مجدد در سال بعد تكرار شد.
نهال‌هاي حاصل از پايه 106 MM در حال انتقال به ايستگاه تحقيقات ساوه در موقعيتي كه ساير ميزبان‌هاي اين ويروس‌ها وجود ندارند، هستند.





 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديركل دفتر سبزي و صيفي: تمامي محصولات سبزي و صيفي در گلخانه‌ها توليد مي‌شود 12/3/88

مديركل دفتر سبزي و صيفي: تمامي محصولات سبزي و صيفي در گلخانه‌ها توليد مي‌شود 12/3/88

مديركل دفتر سبزي و صيفي، گياهان زينتي و دارويي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه در راستاي اصلاح الگوي مصرف و كاهش مصرف آب و افزايش توليد، اجراي پروژه توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي در دستور كار قرار گرفته است، افزود: در طرح فوق پيش‌بيني شده است كه تمامي محصولات سبزي و صيفي براساس مصرف سرانه تغذيه جمعيت كشور در محيط‌هاي كنترل شده، توليد شود.
مهندس بهروز غيبي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اينكه براي توليد 13.5ميليون تن محصول سبزي و صيفي نياز به احداث 45 هزار هكتار گلخانه داريم،اضافه كرد: براي توليد اين مقدار محصول در شرايط باز سالانه 400 هزار هكتار اراضي حاصلخيز كشور كشت مي‌شود.

غيبي در ادامه به توجيه اقتصادي و اجتماعي كشت در محيط كنترل شده پرداخت و گفت: كارايي هر متر مكعب آب در فضاي باز 1.4كيلوگرم محصول و در فضاي كنترل شده (گلخانه) 17 كيلوگرم است ضمن اينكه ميزان اشتغالزايي در هر هكتار فضاي باز دو نفر به صورت مستقيم و در فضاي كنترل شده 12 نفر است و همچنين ميزان عملكرد محصول در فضاي كنترل شده دو برابر فضاي باز است.
وي تصريح كرد: با ساخت ميزان گلخانه‌هايي كه در پروژه توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي درنظر گرفته شده، حدود 7 ميليارد متر مكعب صرفه‌جويي در آب خواهيم داشت و ميزان اشتغالزايي مولد ايجاد شده در صورت اجراي اين طرح نيز 540 هزار نفر است.
مديركل دفتر سبزي و صيفي، گياهان زينتي و دارويي با اشاره به اينكه اين طرح‌ها توسط بخش خصوصي اجرا خواهد شد، يادآور شد: تسهيلات بانكي موردنظر نيز منظور شده و اميدواريم كه با تامين تسهيلات بتوانيم براي اجرايي شدن اين طرح‌هاي ارزشمند و به روز در كشور برنامه‌ريزي داشته باشيم.
غيبي تاكيد ‌كرد: براي تمركز توليد و مديريت صحيح توليدات گلخانه‌اي شركت‌هاي خدمات كشاورزي در حاشيه مجتمع‌ها مستقر خواهند شد كه بحث ماندگاري توليد، استفاده بهينه از خدمات فني، تغذيه، سمپاشي، كنترل آفات و بيماري‌ها در قالب آن خدمات لحاظ خواهد شد.
اين مقام مسوول با اشاره به اينكه در برنامه پنجم توسعه نزديك به 37 هزار و 800 هكتار گلخانه ‌براي توسعه گلخانه‌هاي كشور منظور شده است، افزود: از اين مقدار 30 هزار و 240 هكتار مربوط به محصولات سبزي و صيفي و 7 هزار و 560 هكتار مربوط به گل و گياهان است.
وي با اشاره به اينكه نزديك به 7 هزارو600 هكتار گلخانه در كشور وجود دارد، افزود: از اين مقدار بيش از 4 هزار و 600 هكتار مربوط به سبزي و صيفي و بقيه مربوط به گل و گياهان زينتي است.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي ارتفاع ساقه ليليوم

بررسي ارتفاع ساقه ليليوم

:gol:بررسي ارتفاع ساقه ليليوم Lilium longiflorum در بسترهاي مختلف هيدروپونيك
پژوهشگر : حميد احمديان مقدم
نتايج :
ارتفاع گياه در ابتداي رشد گياهي در بسترهاي خاكي بيشتر بوده ولي در طي رشد و نمو ارتفاع گياه در بستر تركيب ماسه بادي و پرليت افزايش يافت و داراي حداكثر ارتفاع گرديد.
- بيشترين ارتفاع در نوبت اول داده برداري به ترتيب برابر با :
1 - خاك
2 - ماسه بادي
3 - ماسه بادي + پرليت
- بيشترين ارتفاع در نوبت دوم داده برداري به ترتيب برابر با :
1- ماسه بادي + پرليت
2 - خاك
3 - ماسه بادي

در مورد جهش رشدي يا رشد اوليه كه بعنوان زودرسي موردارزيابي قرار مي گيرد به ترتيب در :
1 - ماسه بادي
2 - ماسه بادي + پرليت
3 - خاك
رشد اوليه بيشتري داريم.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان تنوع ژنتیکی انار با اشعه گاما در استان مرکزی فراهم شد 17/3/88

امکان تنوع ژنتیکی انار با اشعه گاما در استان مرکزی فراهم شد 17/3/88

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه گفت: برای نخستین بار در جهان امکان ایجاد تنوع ژنتیکی در انار به کمک اشعه گاما و ایجاد ارقامی با خصوصیات کمی و کیفی برتر فراهم شد. ادامه ... .
سید ضیا‌الدین طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک با بیان اینکه مرحله نخست این روش در آزمایشگاه با موفقیت سپری شده است، افزود: در این آزمایش، قلمه ‌هایی در معرض تابش اشعه گاما قرار گرفت و پس از کشت موفقیت ‌آمیز در گلخانه، تغییراتی در ویژگی‌ های آنها مانند شکل برگ، تعداد خار، طول نهال و میزان رشد رویشی آنها به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: القای موتاسیون در انار، به ‌منظور ایجاد تنوع ژنتیکی برای تولید موتانتهایی با صفات کیفی برتر (انار بدون هسته یا نرم ‌هسته، ارقام زودرس و دانه قرمز) صورت می‌ گیرد.

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه بیان کرد: همچنین بررسی امکان ایجاد موتاسیون با به کارگیری پرتو گاما برای تولید ارقامی از نهال مقاوم به آفت کرم گلوگاه انار با بهره‌ مندی از روش پرتوتابی گاما انجام شده است.

طباطبایی گفت: در اسفند ماه امسال این قلمه‌ ها از محیط آزمایشگاه به مزرعه منتقل و در آنجا کشت می‌ شود که مدت دو تا سه سال آینده به بار می ‌نشیند.

وی افزود: این طرح به از طریق پرتوتابی گاما به ‌صورت مشترک بین پژوهشکده صنعتی، پزشکی و کشاورزی سازمان انرژی اتمی ایران و ایستگاه تحقیقات کشاورزی ساوه در حال اجرا است.

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهادکشاورزی ساوه ادامه داد: تنوع تولید محصول انار می‌ تواند در جذب بازارهای بین ‌المللی و ارتقای کیفیت محصول موثر باشد


منبع خبر: مهر
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبمیوه آلمانی با طعم توت فرنگی فاقد استاندارد معرفی شد 18/3/88

آبمیوه آلمانی با طعم توت فرنگی فاقد استاندارد معرفی شد 18/3/88

به گزارش ایانا، مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: 10 قلم کالای غیراستاندارد وارداتی به ارزش حدود 401 هزار و 284 دلار و به وزن 140 هزار و 709 کیلوگرم، ازجانب بازرسان این اداره کل در گمرکات استان تهران شناسایی و جهت مرجوع کردن آن به مبدا حمل به گمرکات ذیربط اعلام شد.
مهدی پورهاشم با معرفی کالاهای فوق با اشاره به نام تجاری آنها افزود: 10 قلم کالاهای غیراستاندارد وارداتی شامل، آبمیوه گازدار با طعم توت فرنگی با نام تجاری ROBBY BUBBLE تولید شده در آلمان و شیردوش با نام تجاری KURTSUD تولید شده در ترکیه با کاربرد غذایی و سایر وسایل مصرفی نظیر کولر گازی مدل ESA12PS5MB با نام تجاری ELECTROLUX تولید شده در چین، ویدوئو DVR تولید شده در چین، نوت‌بوک مدل CS230 با نام تجاری SONY تولید شده در چین، ورق فولادی سرد نوردیده با نام تجارتی FERCOMETEL تولید شده در قزاقستان، چندکاره برقی با نام تجاری MICROMAXX تولید شده در چین، نوت‌بوک در مدلهای CS215-CS230-SR210 با نام تجاری SONY تولید شده در چین، نوت‌بوک در مدلهای CS120 با نام تجاری SONY تولید شده در چین و ماکروفر با نام تجاری ELECTROLUX تولید شده در چین بوده است.
وی در ادامه گفت: در جهت اجرای ماده چهار قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد، کالاهای وارداتی که مغایر با استانداردهای مورد قبول این سازمان باشد، ورود آنها به کشور غیرمجاز اعلام می‌شود و از همان بدو ورود در گمرکات به کشور مبدا مرجوع می‌شوند./
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جبران افت قیمت نفت با مدرنترین پایانه گل و گیاه 18/3/88

جبران افت قیمت نفت با مدرنترین پایانه گل و گیاه 18/3/88

به گزارش ایانا، استاندار مازندران در حاشیه بازدید از بزرگ‌ترین پایانه گل و گیاه خاورمیانه در عباس‌آباد گفت: با راه‌اندازی مدرنترین پایانه گل و گیاه خاورمیانه افت قیمت نفت جبران خواهد شد، چراکه پایانه گل و گیاه مازندران با صنعت نفت برابری می‌کند.
سیدمحمد کریمی هدف از راه‌اندازی این پایانه را ساماندهی گل وگیاه کشور و همسایگان ایران، شرایط مناسب برای صادرات گل و گیاه زینتی، تبادل تجارت تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی با سایر نقاط فروش گل و گیاه کشاورزان به طور مستقیم و بدون واسطه و برپایی نمایشگاهی بین‌المللی فصول اعلام کرد.
وی افزود: این پایانه بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 89 به بهره‌برداری برسد./

مازندران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: تشکلهای غیردولتی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديركل دفترسبزي، صيفي، گياهان زينتي و دارويي: بدون داشتن زمينه تخصصي نمي‌توان وارد كار توليد گل وگياه شد 23/3/88

مديركل دفترسبزي، صيفي، گياهان زينتي و دارويي: بدون داشتن زمينه تخصصي نمي‌توان وارد كار توليد گل وگياه شد 23/3/88

مديركل دفترسبزي صيفي، گياهان زينتي و دارويي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه در برنامه چهارم توسعه روي توسعه گلخانه‌ها چندان هدف‌گذاري نشده است، گفت: توسعه گلخانه‌ها طي چند سال اخير آغاز شده ضمن اينكه در حال حاضر كميته فني استانداردسازي گلخانه‌ها را در ستاد اجرايي گلخانه‌هاي كشور مصوب كرده‌ايم.
مهندس بهروزغيبي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: از سال 84 افزايش ساز و كارهاي گلخانه‌ها در قالب برنامه مجتمع‌هاي گلخانه‌اي قرار گرفته كه در نظام بودجه‌اي كشور نيز منظور شده است.
وي با تاكيد بر توسعه مجتمع‌هاي گلخانه‌اي ادامه داد: اكنون چهار هزار هكتار گلخانه سبزي، صيفي و گياهان زينتي ودارويي در دستور كار است كه به تدريج به عرصه توليد مي‌رسند و البته در اسفندماه سال 87 ، نزديك به 20 هكتار مجتمع‌ گلخانه‌اي، بندرعباس با مدرنترين رويشهاي ساخت وساز تحويل فارغ التحصيلان شد.
او افزود: اعتبارات گلخانه‌هاي گرمسار، ديناروند، لرستان و اهلم بوشهر فراهم شده كه پيش‌بيني مي‌كنيم درصورت بوجود نيامدن مشكلي تا مهرماه سال جاري ساخت اين گلخانه‌ها به پايان برسد و بانك زمين در مرحله انتخاب پيمانكار براي اين گلخانه‌ها است كه مجموعا 60 تا 70 هكتار گلخانه‌ها را شامل مي‌شوند.
غيبي در ادامه خاطرنشان كرد: با هماهنگي موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي و ايستگاه ملي گل محلات دو رقم گل رز معرفي شده‌اند كه به نظر مي رسد از لحاظ شكل ظاهري و كيفيت و ماندگاري نسبت به ارقام خارجي يكسري برتريهايي دارند و ما به دنبال انتقال دانش فني توليد اين دو رقم گل رز به بخش خصوصي هستيم كه اميدواريم با استقبال بخش خصوصي بتوانيم از اين ارقام در صنعت گل كشور بهره‌مند شويم.
وي با بيان اينكه امسال از جهت خشكسالي مشكلي متوجه توليدات گل و گياه كشور نخواهد شد، ادامه داد: پيش‌بيني مي‌كنيم امسال 3.5 ميليارد شاخه گل بريده در كشور توليد شود ضمن اينكه روي ساير محصولات نيز تغييرات چنداني را پيش‌بيني نمي‌كنيم.
مدير كل دفتر سبزي، صيفي، گياهان دارويي و زينتي تاكيد كرد: با تنظيم گردش كار احداث گلخانه‌ها كه منجر به نظام گلخانه‌اي كشور شد هيچ كس بدون داشتن زمينه تخصصي نمي‌تواند وارد كار توليد گل و گياه شود و همه توليد‌كنندگان بايد حداقل160 ساعت آموزش را بگذرانند تا بتوان براي آنها پروانه تاسيس صادر كرد و عملكرد و سلامتي محصول افرادي كه در غير از اين شرايط ايجاد گلخانه كنند مورد تاييد ما نيست.
او با تاكيد بر اينكه وزارت جهاد كشاورزي رسالت خود را در رابطه با افزايش ماندگاري محصولات انجام داده است، افزود: در قالب طرح‌ها و يافته‌هاي تحقيقاتي توسط ايستگاه ملي گل وگياه محلات طرح‌هاي تغذيه‌اي بسيار مناسبي انجام شده است كه اين طرح‌ها به صورت نشريات فني در سايت آنها وجود دارد و به صورت كتابچه‌هاي فني تمامي آنها به استانها و شهرستانها فرستاده مي‌شود كه انتظار داريم كشاورزان يك نگاه جديدتري به مسائل اين بخش داشته باشده باشند.
غيبي با اشاره به مسائل بازرگاني گل وگياه، اذعان كرد: در حال حاضر وزارت بازرگاني از طريق اتحاديه گل و گياه، محلي را در دوبي براي توزيع محصولات داخلي ايجاد كرده است و به كشورهاي آسياي ميانه و كشورها به راحتي اين توليدات ارسال مي‌شود.
وي تاكيد كرد: صادرات 20 ميليون دلاري و افزايش100 درصدي اين صادرات نشان از فعال بودن توليد كنندگان وصادركنندگان اين بخش است كه بايد بتوانيم اين فرصت را براي توسعه پايدار جديد غنيمت بشماريم.
او اضافه كرد: شرايط اقليمي و پايين بودن هزينه سوخت و كارگر كشورمان باعث شده كه در توليد گل و گياه كشورمان نسبت به جهان يك مزيت نسبي داشته باشيم.





 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاری اولین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای 25/3/88

برگزاری اولین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای 25/3/88

اولین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای تیرماه سالجاری در اصفهان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، این کنگره جهت آشنایی با دستاوردهای جدید پژوهشی در زمینه تولیدات گلخانه ای و کشت هیدورپونیکی در روز های 9 الی 11 تیر ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.
بنابراین گزارش در این کنگره، هیدروپونیک و توسعه پایدار، مدیریت تولید در کشت گلخانه ای و هیدروپونیک، کار آفرینی و اقتصاد گلخانه، فناوری نوین در گلخانه و کشت هیدورپونیک، مکان یابی، احداث و تاسیسات گلخانه و هیدروپونیک و خشکسالی مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحب نظران قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه حضور در این کنگره به آدرس http://soilless.iut.ac.ir مراجعه نمایند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديركل دفتر گياهان زينتي و دارويي: كشت گــل مـحـمـدي در اراضي شيبدار توسعه مي‌يابد 27/3/88

مديركل دفتر گياهان زينتي و دارويي: كشت گــل مـحـمـدي در اراضي شيبدار توسعه مي‌يابد 27/3/88

مديركل دفتر سبزي صيفي، گياهان زينتي و دارويي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به توسعه گل محمدي در اراضي شيبدار، اذعان داشت: در همه برنامه‌ها توسعه كشت گل محمدي در كشور ديده شده است.
مهندس بهروز غيبي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه در حال حاضر با حضور كشورهاي خارجي براي توسعه گل محمدي در آذربايجان شرقي به شدت برنامه‌ريزي شده است، افزود: در اين راستا براي توسعه گل محمدي سعي شده به نحو مطلوب از عرصه‌هاي مناسب كشت گل محمدي استفاده شود.
وي با اشاره به اينكه در كشور20 هزار هكتار گل محمدي وجود دارد، ادامه داد: در كشور از هر يك تن گل محمدي 5/2 تن ليتر گلاب به دست مي‌آيد ضمن اينكه كشور ما صادركننده اول گلاب در جهان است و البته روي توليد روغن‌هاي آرايشي از گل محمدي نيز اقداماتي آغاز شده است.
غيبي با اشاره به اينكه گلاب‌گيري حجم بسياري را به خود اختصاص مي‌دهد، بر استحصال روغن از گل محمدي نيز تاكيد كرد و ادامه داد: روغن گل محمدي كه براي استفاده در لوازم آرايشي به كار گرفته مي‌شود ضمن اينكه حجم كمتري را اشتغال مي‌كند، از ارزش افزوده بيشتري نيز برخوردار خواهد شد.
مديركل دفتر سبزي، صيفي، گياهان زيستي و دارويي در ادامه با اشاره به اينكه تمامي بخش خصوصي در صنايع فرآوري گياهان دارويي و گل محمدي همواره همراه بخش دولتي است، افزود: خوشبختانه اتحاديه گل و گياه ايران به عنوان مشاورين اجرايي و بازرگاني و فني گل و گياه حضور فعالي در كميته‌هاي فني دارند.
او با اشاره به اينكه بيش از 95 درصد فعاليت‌هاي بخش كشاورزي توسط بخش خصوصي انجام مي‌گيرد، افزود: اميدواريم بتوانيم با تدوين برنامه‌هاي مناسب پاسخ مثبتي براي تلاش توليدكنندگان اين بخش داشته باشيم.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایین ماندن آبهای ایستایی باغهای گردو را تهدید می‌کند 6/4/88

پایین ماندن آبهای ایستایی باغهای گردو را تهدید می‌کند 6/4/88

به‌رغم بارش مناسب بهار امسال پایین ماندن آبهای ایستایی که ناشی از عدم آبخیزداری است باغهای گردو را با خطر کم‌آبی روبرو خواهد کرد.
دبیر انجمن صادرکنندگان گردو گفت: به‌رغم بارش مناسب بهار امسال پایین ماندن آبهای ایستایی که ناشی از عدم آبخیزداری و مهار آبهای سطحی است باغهای گردو را با خطر کم‌آبی روبرو خواهد کرد.
مظفر احمدوند افزود: در حالیکه با انجام آبخیزداری، حفر گودال، لوله‌گذاری یا ایجاد آب‌بند امکان ذخیره آبهای سطحی وجود داشت انجام این کار در بهار جاری، میسر نشد.
وی خاطرنشان کرد: باغهای گردو در اراضی شیب‌دار کاشته شده است و باید با سطح‌بندی از هدررفت آب جلوگیری شود.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت برای صادرات محصول باغی اقدام کند 25/4/88

دولت برای صادرات محصول باغی اقدام کند 25/4/88

با توجه به سال‌آوری محصولات کشاورزی، دولت باید از هم‌اکنون خطوط صادراتی محصولات باغی را افزایش دهد.


مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: امسال با سال‌آوری باغهای سیب پیش‌بینی می‌شود بیش از 900 هزار تن سیب درختی از 54 هزار هکتار باغهای این محصول برداشت شود که 40 درصد بیش از ظرفیت بازار است.

امید سالاری افزود: سال‌آوری سیب و تولید بالای محصول امکان اشباع بازار را فراهم می‌کند لذا دولت از هم‌اکنون باید با اتخاذ تدابیر لازم برای صادرات سیب و محصولات باغی اقدام کند.

وی تصریح کرد: به علت فروش نرفتن 40 هزار تن کنسانتره سیب امکان جذب محصول جدید توسط صنایع تبدیلی نیز بسیار ضعیف است.

سالاری خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی می‌تواند به جای واردات موز و پرتقال، سیب صادر کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده محصول گفت: هزینه بالای تولید که شامل هزینه کارگری، حمل و نقل، بسته‌بندی می‌شود در حالی است که قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد که از یک سو محصول تولیدی قدرت رقابت خود را از دست خواهد داد و از سوی دیگر به علت ناکارآمدی سیستم توزیع از روند افزایش قیمت دلال به جای کشاورز منتفع می‌شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج مزرعه توت‌فرنگی در استان قزوین احداث شد 25/4/88

پنج مزرعه توت‌فرنگی در استان قزوین احداث شد 25/4/88

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان قزوین از احداث پنج مزرعه توت‌فرنگی با ارقام مختلف در استان قزوین خبر داد.


به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان قزوین، مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی بیان داشت: برای نخستین بار پنج مزرعه توت‌فرنگی با ارقام مختلف تجاری (اسلو و گاویوتا) به صورت الگویی در استان احداث شده است.

محمد پیله‌فروش افزود: این واحدها در شهرستانهای آبیك، تاكستان و البرز در سطح 17 هزار متر احداث و راه‌اندازی شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان قزوین ادامه داد: پیشتر كشت این محصول در این استان وجود نداشته و این سازمان به‌ دنبال احیای آن است.

پیله‌فروش اضافه كرد: هدف از اجرای اینگونه مزارع كاهش آب مصرفی با استفاده از مالچ و سیستم آبیاری تحت فشار است.

وی عنوان داشت: این طرح موجب جلوگیری از تبخیر آب و رویش علفهای هرز و همچنین افزایش راندمان تولید میوه با كیفیت بالا می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان قزوین اعلام كرد: پیش‌بینی می‌شود در سال دوم این مزارع الگویی 15 تا 20 تن محصول تولید و برداشت شود.

پیله‌فروش خاطرنشان كرد: با توجه به درآمدزایی مناسب كشت این نوع محصول مزارع كشت توت فرنگی به صورت مكانیزه در استان توسعه داده می‌شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سايه سنگين جاروي جادوگر بر درختان ليموترش 25/4/88

سايه سنگين جاروي جادوگر بر درختان ليموترش 25/4/88

ساكنان شهرستان رودان در استان هرمزگان كه عمده كشت آن را ليموترش تشكيل داده و اقتصاد آن‌ها بر توليد اين ميوه متكي است، هر سال در اوايل تير ماه تا شهريور گرماي شديد اين منطقه را به اميد برداشت محصولي فراوان از درختان ليموترش به جان خريده و بخش قابل توجهي از نياز ليموي كشور را تامين مي‌كردند ولي متاسفانه چند سالي است كه بيماري جاروك ليموترش كه به زبان محلي به آن جــاروي جــادوگــر مي‌گويند باغات سرسبز ليموترش را هدف قرار داده است به طوري كه گفته مي‌شود اين باغات به طور كامل در حال از بين رفتن هستند.
هرچند كه اعلام شده بود ناقل اين بيماري كشف شده است، ولي به گفته مسوولان اين منطقه هنوز راه‌حل مناسب و قطعي براي كنترل و مقابله با اين بيماري ارائه نشده و همچنان اين بيماري سطح بيشتري از باغات را درگير مي‌سازد و باغداران چاره‌اي به جز انهدام درختان آلوده ندارند.
در اين زمينه سيدمجيد سادات‌نژاد ـ رييس خانه كشاورز شهرستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي ايسنا، با اشاره به اينكه 85 تا 90درصد توليد ليموترش كشور در اين شهرستان توليد مي‌شد، افزود: متاسفانه با بروز بيماري جاروك ليموترش طي سال‌هاي گذشته، توليد ليموترش اين شهرستان به 30 تا 40 درصد توليد كل ليموترش كشور رسيده است.
وي با اشاره به اينكه اكنون 70 درصد باغ‌هاي ليموترش شهرستان رودان در استان هرمزگان به بيماري جاروك ليموترش آلوده شده‌اند، ادامه داد: اين بيماري در حال نابود كردن كل توليد ليموترش اين شهرستان است اين در حالي است كه خشكسالي نيز مشكلاتي را براي توليد در اين شهرستان به وجود آورده است.
وي با يادآوري اينكه توليد ليموترش، انبه و نخليات نيز مقدار كمي از توليدات اين شهرستان را به خود اختصاص داده است، افزود: 85 درصد كل توليد اين شهرستان مربوط به توليد ليموترش بود كه متاسفانه بيماري جاروك ليموترش توليد اين محصول را نيز از اين شهرستان گرفته و تاكنون هيچ روش مناسبي نيز براي مقابله با اين بيماري يافت نشده است.
سادات‌نژاد با بيان اينكه تاكنون از طريق توزيع سموم بين باغداران ليموترش تنها حدود 10 درصد با اين بيماري مقابله شده است، اضافه كرد: اين روش به هيچ‌وجه نمي‌تواند يك روش كامل و دقيق براي مقابله با اين بيماري باشد.
وي خاطرنشان كرد: قرار بود گروهي از فائو براي بررسي وضعيت اين بيماري به اين شهرستان بيايند كه تاكنون اين اتفاق نيافتاده است.
رييس خانه كشاورز شهرستان رودان با اشاره به اينكه شرايط اقليمي و بسياري مسائل ديگر در اين شهرستان اجازه جايگزين كردن كشت ديگري را به جاي درختان ليموترش از بين رفته، نمي‌دهد، ادامه داد: با توجه به مشكلات اين منطقه كشت محصولات ديگر همچون ليموترش، انبه و خرما نيز در اين منطقه امكان‌پذير نيست.
وي با اشاره به اينكه درختان آلوده به جاروك ليموترش كاملا درخت را از بين مي‌برند، افزود: متاسفانه در چنين شرايطي با وجود برآورد خسارت‌هاي صورت گرفته تاكنون هيچ خسارتي به باغداران ليموترش پرداخت نشده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميانگين توليد گيلاس قزوین در برنامه‌ي پنجم به بيش از 20 تن در هكتار مي‌رسد 4/5/88

ميانگين توليد گيلاس قزوین در برنامه‌ي پنجم به بيش از 20 تن در هكتار مي‌رسد 4/5/88

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين با بيان اينكه حدود 4 هزار هكتار باغ گيلاس و آلبالو در استان قزوين وجود دارد، افزود: از اين ميزان باغات حدود 36 هزار تن محصول توليد مي‌شود.
به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا)، دكتر محمدرضا صفري در حاشيه دومين جشنواره‌ي گيلاس در ادامه مطلب فوق با اشاره به اينكه قطب توليد گيلاس در كشور، منطقه‌ي الموت در استان قزوين است ادامه داد: 90 درصد گيلاس استان قزوين در منطقه‌ي الموت توليد مي‌شود ضمن اينكه اين منطقه قطب توليد فندوق، زغال‌اخته و گياهان دارويي است.
او با اشاره به اينكه منطقه الموت يكي از مناطق ويژه براي توسعه‌ي آبزي‌پروري است، افزود: حدود هزار و 200 تن ماهيان سردآبي در استان قزوين توليد مي‌شود كه 80 درصد از اين ميزان مربوط به منطقه‌ي الموت است ضمن اينكه در اين منطقه سه هزار و 400 هكتار برنج‌كاري وجود دارد و اين منطقه همچنين ربطه‌ي اول مكانيزاسيون كشت برنج كشور را به خود اختصاص داده است.
صفري با بيان اينكه توليد گيلاس اين استان عمدتا در داخل كشور مصرف مي‌شود، اضافه كرد: برخي از افرادي كه در بازار هستند از اين محصول براي صادرات نيز استفاده مي‌كنند و البته در ميوه‌هاي ديگري هم چون هلو، شليل، محصولات باغي و خشكباري در استان صادرات مناسبي داريم ولي بايد در مورد صادرات گيلاس نيز برنامه‌ريزي شود.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در ادامه با بيان اينكه در برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني توسعه‌ي 800 هكتاري باغات گيلاس در استان قزوين داريم، افزود: در اين برنامه نزديك به 20 درصد باغات گيلاس موجود افزايش سطح زيركشت داريم كه اين اقدام نشان مي‌دهد ما به سمت افزايش سطح زيركشت نمي‌رويم و به دنبال ارتقاء كيفيت محصول هستيم.
او افزود: قرار است كه در برنامه پنجم توسعه بعد از تصويب و ابلاغ به ميانگين توليد بالاي 20 تن در هكتار برسيم كه طبيعتا براساس چنين توليدي رتبه‌هاي بهتري در دنيا در زمينه‌ي توليد گيلاس خواهيم داشت و البته بايد براي بسته‌بندي و صادرات اين محصول برنامه‌ريزي شود ضمن اينكه صنايع تبديلي اين محصول در برنامه‌ي پنجم توسعه در اولويت قرار دارد كه همراه خود حمايت جدي دولت را نيز خواهد داشت.
صفري تاكيد كرد: براي ما محوريت در برنامه‌ي پنجم توسعه در توليد گيلاس و ساير حوزه‌ها ارتقاء بهره‌وري، افزايش توليد در واحد سطح با نگاه توسعه پايدار است و به عبارتي در استان قزوين تاكيد داريم كه از منابع توليد به‌گونه‌اي استفاده شود كه به توانمندي‌هاي نسل‌هاي آينده آسيبي وارد نشود.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين با اشاره به اينكه منطقه الموت در توليد گيلاس داراي عملكرد 12 تن در هكتار است، افزود: در كل استان قزوين ميانگين عملكرد توليد در واحد سطح 10 تن در هكتار است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به ايجاد باغات در اراضي شيب‌دار اشاره كرد و گفت: در سال 88 براي توسعه‌ي باغات در سه هزار هكتار از اراضي شيب‌دار برنامه داريم البته نقاط مختلف شناسايي شده و در سطح فاز شناخت، 293 هزار هكتار اراضي مستعد شناسايي شدند كه قابليت ايجاد باغات ديم انگور، بادام و گياهان دارويي را دارند ضمن اينكه برنامه‌ي توسعه‌ي باغات آبي زيتون را نيز در سطح 14 هزار هكتار داريم.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين خاطرنشان كرد: در حال حاضر در اراضي شيب‌دار مردم (مستثنيات) 140 هكتار باغ ديم ايجاد شده است و امسال اولين بادام ديم كشور در اين استان در بحث توسعه باغات در اراضي شيب‌دار به گل نشست.
وي در ادامه با بيان اينكه توسعه صنايع تبديلي جزء محورهاي فعاليت‌هاي بخش كشاورزي است، افزود: خوشبختانه در سفر رييس جمهوري به استان قزوين به صورت اختصاصي براي ايجاد صنايع تبديلي استان اعتباري معادل 50 ميليارد تومان به صورت ارزي و ريالي لحاظ شده است كه البته ما از منابع اعتباري بنگاه‌هاي زودبازده، ابلاغي جديد، حدود 60 ميليارد تومان نيز اعتبار داريم كه محوريت آن هم صنايع تبديلي است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد براي محصولات خود به بازارهاي مطمئن دست پيدا كنيم، افزود: به دليل اينكه صنايع تبديلي هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد بايد متناسب با اين هزينه‌ها مشتري داشته باشيم.
صفري اضافه كرد: در كنار صنايع تبديلي در استان قزوين براي توليد محصولات ارگانيك روي 8 محصول مطالعه انجام داده‌ايم و براي برنامه‌ي الگوي ترويجي آنها نيز با هماهنگي يكي از كارشناساس‌هاي هلندي اقداماتي انجام شده است.
اين مقام مسوول با بيان اينكه اولين توليد مرغ بدون آنتي‌بيوتيك در استان قزوين با بسته‌بندي و به نام بيولار وارد بازار شده است، ادامه داد: اين محصول بسيار ارزشمند و با كيفيت كه در هيچ يك از مرحله توليد آن از آنتي‌بيوتيك استفاده نشده در تهران عرضه شده است كه البته پس از جا افتاده آن در داخل كشور بازاريابي‌ آن براي صادرات نيز انجام خواهد شد كه البته قيمت اين محصول نسبت به ساير محصولات 20 درصد گران‌تر است.
وي به بزرگترين گاوداري خاورميانه در استان قزوين اشاره كرد و گفت: فاز اول اين گاوداري 10 هزار رأس است كه پيشرفت فيزيكي آن از 50 درصد عبور كرده و با سرعت پيش مي‌رود.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در پايان خاطرنشان كرد: قصد داريم باغ سازگاري و الگويي را در مورد گيلاس با مشاركت مردم در منطقه الموت ايجاد كنيم.
گفتني است در بازديد خبرنگاران از يكي از باغ‌هاي گيلاس منطقه‌ي الموت كه از آبياري قطره‌اي استفاده كرده بودند، رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين تاكيد كرد: استفاده از آبياري قطره‌اي در زمان و مصرف آب صرفه‌جويي مي‌كند و ضمن اينكه از اين طريق سمپاشي و مبارزه با آفات و استفاده از حجم نيروي انساني كمتر شده و البته ماندگاري و كيفيت محصول نيز افزايش مي‌يابد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصرف ليموترش همراه با چاي، خواص ضد سرطاني آن را دو برابر مي‌كند 4/5/88

مصرف ليموترش همراه با چاي، خواص ضد سرطاني آن را دو برابر مي‌كند 4/5/88

مشاور معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين كه چاي يكي از بهترين نوشيدني‌ها است، گفت: مصرف ليموترش به همراه چاي به دليل افزايش خواص آنتي اكسيداني، خاصيت ضد سرطاني آن را دو برابر مي‌كند.

دكتر سيد مرتضي صفوي، متخصص تغذيه در گفت‌وگو با ايسنا، يادآور شد: ليموترش بهترين دارو براي گلو درد است. همچنين غرغره آب نيم گرم با آب ليمو، ورم گلو و گلودرد را برطرف مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: ليمو ترش داراي خواص ضد عفوني کننده قوي است. از سوي ديگر، مصرف آب ليمو سنگ‌هاي کليه را نيز دفع مي‌کند.

مشاور معاونت سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مصرف ليمو ترش و دارچين همراه چاي مفيد بوده و خاصيت آنتي اکسيداني آن را چند برابر مي‌کند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
قزوين ؛ راه اندازي يکصد هکتار مجتمع گلخانه اي 10/4/88

قزوين ؛ راه اندازي يکصد هکتار مجتمع گلخانه اي 10/4/88

يکصد هکتار مجتمع گلخانه‌اي در استان قزوين ساخته مي شود .
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين با بيان اينکه تا کنون 90 واحد گلخانه‌اي با مساحت 36 هکتار براي توليد سبزي و صيفي و گياهان زينتي در استان راه‌اندازي شده است ، گفت : در حال حاضر بيست ودو واحد توليد قارچ خوراکي با ظرفيت توليد سه هزار و ششصدو تن قارچ در اين استان فعالند .
صفري ، با اشاره به توسعه باغ‌هاي زيتون هم دراين استان گفت : سالانه 24 هزار تن زيتون در اين استان برداشت مي ‌شود که با توجه به توان توليد زيتون در استان قزوين ، توسعه باغ‌هاي زيتون در اراضي شيب‌دار در سطح ده هزار هکتار نيز در دستور کار قرار دارد.
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه کشتهای متراکم و گلخانه ها از اهداف راهبردی سازمان جهاد کشاورزی فارس 10/5/88

توسعه کشتهای متراکم و گلخانه ها از اهداف راهبردی سازمان جهاد کشاورزی فارس 10/5/88

در شرایط اقلیمی کنونی یکی از راههای برون رفت از بحران و تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی توسعه گلخانه ها است.


به گزارش ایانا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این باره گفت: ایجاد گلخانه ها برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل کنترل عوامل محیطی در گلخانه ها و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و استمرار تولید محصولات در تمام فصول و افزایش تولید در واحد سطح برای نیل به اهداف توسعه پایدار بخش کشاورزی از جمله اهداف راهبردی این سازمان است.

مهرزاد خرد افزود: در کشور ما بدلیل شرایط متنوع و خیل عظیم نیروهای دانش آموخته بخش کشاورزی، رویکرد به تولید محصولات گلخانه ای سالم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی همچنین اضافه کرد: در سفر دوم هیات محترم دولت به استان، طرح توسعه مجتمعهای تولیدی گلخانه ای دامپروری و شیلاتی را به کمیسیون تخصصی مربوطه ارائه کردیم و جزو مصوبات هیات محترم دولت ابلاغ شد و مقرر است برای ارتقا وضعیت مجتمعهای تولیدی استان قدمهای اساسی برداریم و سطوح این مجتمعها در استان را به بالاتر از میانگین کشوری برسانیم.

خرد یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی را ضعف در بازاررسانی محصولات ذکر کرد و اظهار داشت: تا کنون مسیری مطمئن و پایدار برای بازاررسانی و صادرات محصولات کشاورزی در جنوب کشور طراحی نشده است و به همین دلیل یکی از دغدغه های اساسی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای عدم اطمینان نسبت به بازار مصرف این محصولات است که با رایزنیهای صورت گرفته صندوق توسعه صادرات استان قول همکاری موثر داده و مقرر شد با راه اندازی خط صادرات محصولات گل و گیاه و سبزی و صیفی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به این بخش کمک کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: اگرچه این مشکل در حال حاضر تاثیر منفی بر توسعه گلخانه ها داشته است لیکن اظهار امیدواری کرد با افزایش تقاضا، سرمایه گذاری در بخش تولید محصولات گلخانه ای ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 13 مجتمع تولید مصحولات گلخانه ای در استان آماده واگذاری به بخش خصوصی است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان این بخش را مشغول به تولید کنیم و برای نیل به این هدف نیازمند کمک بانکها برای اعطای تسهیلات ارزان به فارغ التحصیلان و سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم./
 

تو بگو

اخراجی موقت

Similar threads

بالا