خبرها و تازه های باغبانی

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغباني که گل به جهان صادر مي کند 5/2/88

باغباني که گل به جهان صادر مي کند 5/2/88

باغبان خوش ذوق رامسري 3 هزار گونه گل و گياه را در مزرعه خود پرورش مي دهد.
محمدعبدالکريمي در مزرعه 12 هکتاري خود ساليانه 500 هزار شاخه گل و گياه توليد و به بيش از 20 کشور جهان صادر مي کند .
وجود بيش از 60 گونه گل و گياه کمياب همچنين پرورش 100 گونه گل و گياه در فضاي آزاد باغ که تنها قابليت توليد در محيط گلخانه را دارد از مهمترين فعاليتهاي اين مازندراني خوش ذوق است .
وي يکهزار گونه کاکتوس و گياه آپارتماني ، يکهزار گونه گل مينياتوري ، 500 گونه درختچه ، 200 گونه پهن برگ ، 200 گونه پيازي و ريزو مي و 100 گونه سوزني برگ را در اين باغ زيبا پرورش مي دهد .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افتتاح بزرگترین گلخانه در‌ خراسان شمالی 5/2/88

افتتاح بزرگترین گلخانه در‌ خراسان شمالی 5/2/88

بزرگترین گلخانه استان خراسان شمالی با استفاده از تسهیلات اعتباری صندوق تعاون کشور افتتاح شد.

به گزارش ایانا تعاونی کشت محصولات گلخانه‌‌‌‌ای چمن بجنورد با سرمایه‌‌گذاری اولیه بالغ بر 7 میلیارد و یکصد میلیون ریال آغاز به کار کرد که افزون بر3 میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون ریال آن از منابع صندوق منابع کشور در دو بخش ثابت به مبلغ 3 میلیارد و سیصد میلیون ریال و بخش جاری 150 میلیون ریال تامین گردیده است و بر این اساس با راه انداری این گلخانه جهت 8 نفر اشتغال‌زایی مستقیم صورت گرفته و 16 نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شدند.
بنا به اعلام صندوق تعاونی کشور این گلخانه که اولین و بزرگترین گلخانه هیدروپونیک در استان خراسان شـمالی به شـمار می‌آید در مسـاحتی بالـغ بر9000 مـتر راه اندازی گـردیده است و سـطح زیر کـشت آن
با توجه به نیاز استان تولید گوجه فرنگی است ودر فضایی به مساحت 5662 متر دایر شده است .
گفتنی است: صندوق تعاون کشور تنها موسسه اعتباری بخش تعاون با ارائه تسهیلات اعتباری به هنگام خود در جهت اشتغالزایی بیشتر در استان گامهای موثری برداشته است.
همچنین در افتتاح این طرح استاندار خراسان شمالی از خدمات صندوق تعاون کشور در خصوص ارائه
تسهیلات ایجادی تقدیر نمود و ارائه این تسهیلات را گامی مهم در جهت رشد و شکوفایی استان خواهد بود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه‌اندازی گلخانه تولید نهال زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور 6/2/88

راه‌اندازی گلخانه تولید نهال زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور 6/2/88

گلخانه تولید نهال زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور در کازرون راه‌اندازی شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مسئول ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور با اعلام این خبر گفت: پس از ده سال تحقیق ایستگاه تحقیقات زیتون کازرون موفق به شناسایی ارقام زیتون سازگار با شرایط آب و هوایی جنوب کشور شد.
مهندس محمدرضا تسلیم‌پور گفت: در گام اول اقدام به راه‌اندازی گلخانه تولید نهال زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون کازرون کرده‌ایم که ظرفیت تولید نهال زیتون در سال یکصد هزار اصله نهال است.
مسئول ایستگاه تحقیقات زیتون گفت: این گلخانه با سایر گلخانه‌های کشور تفاوت دارد و از ویژگیهای خاصی برخوردار است اولین ویژگی این گلخانه استفاده از سالن شیشه‌ای به جای پلاستیک است در جدار گلخانه کاملاً از شیشه استفاده شده است دومین ویژگی استفاده از جدیدترین فن‌آوری روز گلخانه‌ای یعنی آبیاری از نوع مه‌افشان بوده و در طی دو فصل بهار و پاییز قلمه‌گیری انجام می‌شود.
ویژگی سوم این گلخانه شبیه به اصل بودن ارقام تولیدی در این گلخانه است.
مهندس تسلیم‌پور اظهار داشت: از جمله ارقامی که در این گلخانه تولید می‌شود کنسروالیا امیگ دالی فولیا و دکل است که از انواع ارقام سازگار با شرایط جنوب کشور است.
تسلیم‌پور گفت: ‌نهالهای تولید شده در اختیار پیمانکاران تولید نهال و باغات مادری زیتون و باغداران زیتون قرار می گیرد.
وی بیان داشت:‌ تولید نهال زیتون در این ایستگاه نقش مهمی در بالا بردن عملکرد تولید زیتون در واحد سطح در استان فارس دارد به طوری که عملکرد تولید زیتون در فارس در حال حاضر دو تن در هر هکتار است که با راه‌انداری این گلخانه به تولید 3 تن در هر هکتار که استاندارد جهانی است خواهد رسید.
گفتنی است ایستگاه تحقیقات زیتون جنوب کشور در 35 کیلومتری جاده کازرون شیراز در بخش کوهمره نودان قرار دارد./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ايجاد گلخانه هاي به هم پيوسته در زابل 7/2/88

ايجاد گلخانه هاي به هم پيوسته در زابل 7/2/88

اجراي طرح ايجاد گلخانه هاي به هم پيوسته به جاي گلخانه هاي واحد در زابل ، سبب افزايش توليد 4 تني محصول در هر کدام از اين گلخانه ها شده است .
مدير جهاد کشاورزي زابل گفت در اجراي اين طرح به جاي گلخانه 540 متري با راندمان توليد 14 تن در هر هکتار گلخانه هاي به هم پيوسته 2 هزار و 160 متر مربعي با توليد 60 تن محصول در هر دوره راه اندازي مي شود .
ملاشاهي جوان با اشاره به اينکه تاکنون 5 واحد از اين گلخانه ها در شهرستانهاي زابل و هيرمند راه اندازي شده و به مرحله برداشت محصول رسيده است ، هزينه ايجاد هر کدام از اين گلخانه ها را يک ميليارد ريال عنوان کرد .
مدير جهاد کشاورزي شهرستان زابل بابيان اينکه سال گذشته از 420 واحد گلخانه 5 هزارو 800 تن محصول برداشت شد ، پيش بيني کرد از سطح 500 واحد گلخانه امسال ، 7 هزار تن محصول برداشت شود .
کار ساخت گلخانه در شهرستانهاي زابل و هيرمند از سال گذشته اغاز شده است و هم اکنون بيش از دو هزار و500 نفر به صورت دائم و غير دائم در اين گلخانه ها کار مي کنند .
گلخانه هاي به هم پيوسته علاوه بر محصول دهي بيشتر ، کنترل دما نيز در اين روش بهتر انجام ميگيرد و در برابر طوفان هم مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهد .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات 600 تن گل و گياه زينتي از مازندران 8/2/88

صادرات 600 تن گل و گياه زينتي از مازندران 8/2/88

600 تن گل و گياه زينتي پارسال از مازندران صادر شد .
رئيس اتحاديه صادرکنندگان گل و گياه مازندران به خبرنگار ما گفت : اين مقدار گل و گياه که شامل اقاقيا ،رز ، بنجامين ،لاوسون ،ليندا و اپارتماني است به ارزش يک ميليون و 200 هزار دلار به کشورهاي ارمنستان ،ترکمنستان ،ازبکستان و افغانستان صادر شد .
عابديني افزود : صادرات گل و گياه از استان پارسال در مقايسه با سال 86 بيش از 10 درصد افزايش داشت .
وي گفت : با بهره برداري از بزرگ ترين پايانه گل و گياه خاورميانه درشهرستان تنکابن ، ميزان صادرات گل و گياه استان از يک ميليون دلار به دهها ميليون دلاردر سال افزايش مي يابد .
رئيس اتحاديه صادرکنندگان گل و گياه استان گفت: براي ساخت پايانه گل و گياه تنکابن در زميني به مساحت 15 هکتار 120 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافت .
5 هزار توليد کننده حقيقي و حقوقي گل و گياه در مازندران فعالند .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نهالستان ميوه‌هاي معتدله و مسائل مربوط به آن4 9/2/88

نهالستان ميوه‌هاي معتدله و مسائل مربوط به آن4 9/2/88

*عمليات داشت نهال بذري در نهالستان تا رسيدن به مرحله پيوندزني*
*آبياري*</STRONG>​


آبياري پس از كاشت بذور يا هسته: بلافاصله پس از كشت بذور يا هسته نهالستان را آبياري مي‌كنند اين آبياري علاوه بر تامين رطوبت بذر موجب ارتباط و چسبندگي ذرات خاك با بذور يا هسته خواهد شد، در صورتي كه نهالستان زود آماده كاشت شود و يا به‌طور كلي با عدم بارندگي و خشكسالي مواجه باشيم، نهالستان به آبياري‌هاي ديگر نياز پيدا خواهد كرد. در مواردي كه آب در داخل جوي‌ها به سرعت جريان دارد با قرار دادن كيسه‌هاي پلاستيكي شامل ماسه در فواصل مناسب مي‌توان از سرعت زياد آب كه موجب فرسايش جوي و كناره‌هاي آن مي‌شود جلوگيري كرده و آب را به صورت نشستي درآورد.

آبياري پس از رشد نهال: در فصل بهار كه بذور رشد كرده و به صورت نهال كوچكي در آمدند در موقع نياز، آبياري انجام مي‌شود. فاصله‌ي آبياري در اين مرحله به شدت درجه حرارت، ميزان بارندگي و رطوبت هوا، نوع خاك، ميزان آب آبياري و ... بستگي خواهد داشت اما به‌طور كلي فاصله‌ي آبياري نهالستان به‌خصوص در تابستان مناسب‌تر است از 7 ـ 8 روز تجاوز نكند. اصول آبياري را از اواخر پاييز قطع مي‌كنند كه اين كار در تسريع خواب زمستانه نهال مي‌تواند موثر واقع شود.

حفاظت و نگهداري: براي حفاظت نهالستان در مقابل صدمات ناشي از حيوانات، اطراف آن را با تور سيمي محصور مي‌كنند؛ از عمليات نگهداري در سال اول مي‌توان به وجين كردن، آبياري، سله‌شكني، دادن كود سرك، سم‌پاشي و ... اشاره كرد كه براي پرورش و تهيه‌ي نهال قوي و سالم بايد به موقع و صحيح انجام پذيرند.
وجين كردن: بذر علف‌هاي هرز ممكن است همراه كود، آب، باد و بذر نباتات به زمين نهالستان وارد شود و يا اين‌كه از قبل به نحوي در داخل خاك موجود باشد كه لازم است به موقع اقدام به دفع آنها كرد. عمل وجين را بهتر است زماني كه نهال‌ها كاملا مشخص شده‌اند، شروع كرد تا كارگران به اشتباه نهال را به جاي علف‌هاي هرز از بين نبرند.
به‌دليل آن‌كه علف‌هاي خود پوششي براي جلوگيري از خطر سرماي بهاره مي‌باشند مناسبتر است كه در انجام اين كار زياد عجله نكرد؛ عمل وجين با توجه به نوع و رشد علف‌هاي هرز و وضعيت نهال‌ها لازم است حداقل يك هفته در ماه انجام پذيرد.

سله شكني: براي نفوذ هرچه بيشتر هوا و آب به داخل خاك وهم‌چنين جلوگيري از تبخير آب حداقل هر ماه سله‌شكني روي پشته‌ها توسط پلانت دستي ، بيل و ... انجام مي‌دهند.

دادن كود سرك: براي تقويت نهال‌هاي جوان در موقع نياز مي‌توان از كود ازته به‌عنوان كودسرك استفاده كرد، اين كود را مي‌توان پاي خطوط كشت ريخته و با خاك مخلوط كرد و يا آن‌را در داخل جوي به آب اضافه كرد. ميزان كود سرك 100تا 150 كيلوگرم در هكتار بوده و بلافاصله پس از دادن كود ازته سرك نهالستان بايد آبياري شود.

سم‌پاشي: درصورتي كه آفات و بيماري‌هايي در نهالستان مشاهده شود، بهتراست به متخصصين مربوطه اطلاع داده شود.

تكثير پايه‌هاي كلوني: تكثير پايه‌هاي كلوني درحالت عمومي از راه غيرجنسي به سه شيوه انجام مي‌شود.
1 ـ قلمه‌هاي ريشه‌داري كه از راه خوابانيدن به دست مي‌آيند.
2 ـ قلمه‌هاي بدون ريشه
3 ـ نهال‌هاي خوابانده شده
1- ـ تكثر قلمه‌هاي ريشه داده شده‌ي حاصل از خوابانيدن
پايه‌هاي غيرجنسي (كلونال) را مي‌توان به آساني با اين روش زياد كرد، پس از تهيه‌ي زمين يا بستر مناسب درصورتي‌كه خاك اره در دسترس باشد بهترين ماده براي كپه در خوابانيدن است، درغير اين صورت از خاك تهويه دار استفاده شود.
قلمه‌هاي ريشه دار يا پاجوش‌هاي بي‌ريشه را به فاصله‌ي30 سانتي‌متر روي خطوط و به فاصله‌ي 2متر بين رديف در زمين نهالستان يا در بستر تهيه شده مي‌كارند و پس از گذشت يك‌سال قبل از شروع رشد نباتي بلافاصله آنها را از سطح خاك كف بر مي‌دارند.
شاخه‌هاي جوان را كه در داخل شيارهايي اطراف بوته‌ي مادري در زير لايه‌اي از خاك مي‌خوابانند هنگامي كه اين نوع شاخه‌هاي كپه‌اي در فصل مناسب ريشه‌دار شدند آنها را از زمين درمي‌آورده و در نهالستان مي‌كارند و در همان محل هم پيوند مي‌كنند
خاك اره محيط بسيار خوبي براي كپه و كار كردن با آن خيلي آسان‌تر از خاك است. به تجربه ثابت شده است كه پيوند اين نوع از پايه‌ها در بستر دائمي به‌خصوص تكرار آنها در يك بستر و نيز از نظر سلامت صحيح نبوده و روش متروكي به‌شمار مي‌رود زيرا اغلب ويروس‌هاي مضر در اين روش يعني تكرار كاشت در يك بستر بدون تناوب، پس از مدتي، ظاهر و شيوع پيدا مي‌كنند.

2 ـ تكثير پايه‌هاي كلوني توسط قلمه‌هاي بدون ريشه
ازدياد پايه‌هاي سيب به‌وسيله‌ي قلمه‌هاي بدون ريشه با آن‌كه تاكنون عموميت پيدا نكرده است اما يكي از مهمترين روش‌هاي جديد در تكثير پايه مي‌باشد، زيرا در مقايسه با قلمه‌هاي ريشه‌دار برتري قلمه‌كاري در آن است كه از نظر كيفيت مي‌توان تعداد بيشتري پايه با هزينه‌ي كمتري در واحد سطح به‌دست آورد اما از سويي نمي‌توان از تمام تيپ‌ها و گونه‌هاي مختلف به آساني قلمه‌ي ‌ريشه‌دار تهيه و توليد كرد، براي نمونه ريشه‌زايي قلمه‌ مشكل است به‌هر حال تكنيك كار تكثر از طريق قلمه اين‌گونه است كه دراوايل اردبيهشت شاخه‌هاي يك‌ساله را به طول 25سانتي‌متر (شاخه‌هاي رشد سال) و به ضخامت يك مداد از بوته‌ي مادري جدا كرده و انتهاي آنها پيش از كاشت با هورمون‌هاي ريشه‌زا آغشته يا اندود كرده و بلافاصله در بستر مي‌كارند اين هورمون‌ها باعث تحريك و تسريع عمل ريشه‌زايي در قلمه‌ها مي‌شوند. IBA (ايندول بوتيريك اسيد) يكي از هورمون‌هاي معروف است كه تاكنون با غلظت 3هزار در ميليون با آغشته كردن قلمه‌هاي گوناگون به‌كار مي‌رود؛ اما غلظت آن براي انواع قلمه‌ها متفاوت است.
قلمه‌هايي كه به اين شيوه پس ازگذشت يك فصل درنهالستان آماده‌ي پيوند خواهند شد، روش جديدتر و پيشرفته‌تر كه در مراكز توليد نهال توسط قلمه‌زني بيشتر استفاده مي‌كنند استفاده از سيستم و يا در شاسي يا گلخانه است.
در اين روش نيز قلمه‌هايي كه پس از تيمار با هورمون‌هاي ريشه‌زا و گلخانه يا شاسي‌هايي كه به‌وسيله‌ي كابل‌هاي برق تا 7 ـ 8 درجه سانتي‌گراد نسبت به قسمت هوايي گرم مي‌شوند در ماسه شسته يا پرليت مي‌كارند و پس از ريشه‌زايي به نهالستان منتقل مي‌كنند.
پس از انتقال پايه‌هاي كلوني به نهالستان عمليات نگهداري و حفاظت همانند وجين، آبياري، سله‌شكني، دادن كود سرك، مبارزه با آفات و بيماري‌ها انجام مي‌شود.

3 ـ تكثر پايه‌هاي كلوني توسط نهال‌هاي خوابانيده شده
براي توليد پايه‌هاي كلوني در اين روش لازم است زمين مسطح بوده و خاك آن سبك باشد. پيش از انجام عمليات‌هاي زراعي از علف‌كش‌هاي مناسب‌ مانند راندآپ براي از بين بردن علف‌هاي هرز به ميزان 4 ليتر علف كش راندآپ در هزار ليتر آب وبه‌طور معمول در اوايل شهريورماه بستر نهالستان (زمين نهالستان) را محلول‌پاشي كرده و به مدت سه هفته از انجام هرگونه عمليات ديگر خودداري شود تا در اين مدت علف‌كش، به خوي بتواند عمل كرد.
سه هفته پس از انجام عمليات محلول‌پاشي با علف‌كش راندآپ، كود دامي كاملاً پوسيده به ميزان 50 تا 100 تن در هكتار به همراه50 تا 100 تن تورب كه اگر تورب مقدور نباشد از 50 الي 100 تن خاك اره روي سطح زمين نهالستان پخش مي‌گردد و سپس شخم عميق زمين به عمق 40 ـ30 سانتي‌ انجام مي‌گيرد. سپس در جهان مختلف ديسك مي‌زنيم. بعد از شخم زمين و ديسك زدن و مخلوط كردن خاك با كودهاي حيواني و تورب يا خاك اره تسطيح زمين به كمك ماله انجام مي‌شود.
جهت كاشت به فواصل 70 سانتي‌متر شيارهاي به عمق20 سانتي‌متر ايجاد مي‌كنيم؛ فاصله ميان دو رديف 140 سانتي‌متر خواهد بود، طول پايه‌هاي كلوني استاندارد در اين روش تكثير براي خوابانيدن در حدود 60 سانتي متر است.
اين پايه در پاييز در شيارهاي ايجاد شده با زاويه 45 درجه كاشته مي‌شوند و تا بهار به آنها دست نمي‌زنيم، در بهار براي آن‌كه روي سطح خاك به صورت افقي قرار گيرد از مفتول سيمي براي بستن آن استفاده مي‌كنند. در بهار پيش از خوابانيدن براي تحريك رشد جوانه‌هاي جانبي از 40 سانتي متري نهال را هرس مي‌كنند.
نهال خوابانيده شده در حدود 8 ـ9 جوانه رشد كرده و ايجاد شاخه مي‌كنند و در سال اول از ميان اين شاخه‌ها حداكثر 3 ـ 4 عدد انتخاب كرده و اگر تمام آنها را نگه‌داي كنيم به دليل تغذيه ناكافي باعث تضعيف نهال‌ها مي‌شود.
زماني كه ارتفاع شاخه‌ها به 10 سانتي‌متر رسيد اولين خاك دهي با دست انجام مي‌شود. هنگامي‌كه ارتفاع شاخه‌ها به 20 سانتي‌متر رسيد مي‌توان از ماشين آلات ويژه‌اي براي خاك دهي به پاي نهال‌ها استفاده كرد البته در موقع خاك دهي بايد از خاك مرطوب استفاده شود و يا اين‌كه قبل از خاك دهي، خاك را مرطوب كرد. عمل خاك دهي 5 ـ6 بار تكرار مي‌شود و در نهايت در طول فصل رشد ارتفاع خاك پاي نهال‌ها به 30 سانتي‌متر خواهد رسيد و ريشه‌هاي ظاهر شده در 15 سانتي‌متري خواهد بود، هم‌چنين در طول فصل رشد سعي مي‌شود رطوبت پاي نسبي خاك پاي شاخه‌ها در حدود 60 ـ 70 سانتي متر حفظ شود.
در پاييز با چنگك خاك را كنار زده و از 2 سانتي متري سطح خاك نهال‌ها را جدا مي‌كنند، بدين ترتيب مي‌توان 10 سال نهال كلوني توليد كرد؛ نهال‌هاي جدا شده به خزانه انتظار منتقل مي‌شوند و در خزانه انتظار نهال‌هاي ريشه‌دار شده به فاصله 30 سانتي‌متر با رديف‌هاي 70 سانتي‌متر كاشته مي‌شوند و در مرداد عمل پيوند روي آنها صورت مي‌گيرد.


ادامه دارد....
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهرداري اصفهان برگزيده جشنواره بين المللي گل گياه در بغداد 10/2/88

شهرداري اصفهان برگزيده جشنواره بين المللي گل گياه در بغداد 10/2/88

شهرداري اصفهان رتبه برتر نخستين جشنواره و همايش بين المللي گل گياه بغداد را کسب کرد.
در اين جشنواره که از بيست و ششم فروردين به مدت 9 روز برگزار شد ، نمايندگان 22 کشور جهان و 18 شهرداري عراق گلها و گياهان زينتي خود را در مکاني به وسعت 10 هکتار و در قالب 40 غرفه به نمايش گذاشتند.
شهرداري اصفهان نيز در اين جشنواره به عنوان تنها نماينده کشورمان ،56 گونه از انواع گلها و گياهان زينتي در 25 هزار گلدان را به تماشا گذاشت که در پايان به عنوان برگزيده جشنواره معرفي شد.
نمايندگان سوريه و فرانسه نيز رتبه هاي دوم و سوم را کسب کردند.
در پايان اين جشنواره ، شهرداري اصفهان دو سوم گلها و گياهان به نمايش گذاشته شده را به آستانهاي مقدس امام حسين ، امام کاظم و امام جواد عليهم السلام اهدا کرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نهال گردوي پيوندي در گلخانه‌هاي همدان توليد شد 11/2/88

نهال گردوي پيوندي در گلخانه‌هاي همدان توليد شد 11/2/88

پروژه توليد نهال گردوي پيوندي براي اولين بار در غرب کشور توسط محققان ايستگاه تحقيقات گردو در تويسرکان با موفقيت انجام شد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در همدان، علي مالمير، کارشناس مجري اين طرح اظهار داشت : در اين پروژه ژنوتيپ‌هاي برتر گردو از سطح باغات گردوي استان شناسايي و به باغ مادري منتقل و پس از دسته بندي و تعيين صفات مطلوب اين درختان شامل عملکرد بالا ، وزن ميوه ، رنگ مغز و کيفيت محصول عمل هرس درختان براي توليد پيوندک انجام مي شود. سپس پيوندک ها به نهالستان در گلخانه منتقل و روي پايه هاي يک ساله و دوساله پيوند زده مي شود.
به گفته اين محقق، گردوي همدان با عملکرد 5/7 تن در هکتار، توليد حداقل پنج هزارو 700 دانه گردو در هر درخت، توليد محصول با وزن 13 گرم و دارا بودن 7 گرم مغز در هر گردو، دارا بودن 53 درصد کيل نفر ( نسبت مغز و پوست ) سفيد بودن رنگ مغز و نازکي پوست از جمله صفاتي است که در انتخاب ژنوتيپ‌ها مورد نظر بوده است.
وي افزود: اجراي اين پروژه نقش مهمي در کاهش هزينه هاي توليد و صرفه جويي در منابع توليد دارد. کاهش هزينه کارگري، کاهش مصرف آب و کاهش مصرف سم وکود از ديگر مزاياي اجراي اين پروژه است.
مالمير خاطرنشان کرد: اين پروژه ارزش افزوده توليد نهال را نيز به طور چشم گيري افزايش داده به طوري که هر اصله نهال بذري تنها 10 هزار ريال به فروش رسيده در حالي که نهال پيوندي توليد شده در گلخانه هر اصله 100 هزار ريال فروخته مي شود.
وي در خاتمه گفت: به دليل افزايش گيرايي پيوند در گلخانه نسبت به محيط طبيعي و به دليل کنترل شرايط توليد از قبيل نور، رطوبت، خاک و کود، امکان توليد نهال در تمام فصول فراهم مي باشد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باغهای پسته را نجات می‌دهد 13/2/88

انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باغهای پسته را نجات می‌دهد 13/2/88

انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باغهای 15 هزار کشاورز کرمانی را از خشکسالی نجات داده و از محل تجارت پسته ارزش ریالی قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.


عضو انجمن پسته کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون که از 15 سال گذشته مطرح شده است و به علت سیاستهای مختلف دولتها هرگز به مرحله اجرا نرسیده است می‌تواند باغهای 150 هزار کشاورز کرمانی را از خشکسالی نجات دهد.
رضا نظری افزود: کمبود آب و مشکلات انتقال منطقه‌ای آب که توسط سازمان آب و برق کرمان اعمال می‌شود باعث شده است وضعیت باغهای پسته به شرایط مطلوب خود نرسد.
وی تصریح کرد: با مدیریت آب باید بتوان آب را از باغهایی که از راندمان تولید کمتری برخورداند به سایر باغها که کمتر خسارت سرمازدگی به آنها وارد شده انتقال داد.
نظری گفت: کشاورزان کرمان از دولت خواستند با اجرای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و پرداخت وام به کشاورزان باغهای پسته که معیشت مردم کرمان شامل می‌شود از خرط نابودی نجات دهد.
گفتنی است مساله انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز به مناطق مرکزی و شرقی کشور سالهاست که از سوی موافقان و مخالفان این انتقال مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، این انتقالها معمولا با توجیه‌های مختلفی از جمله آب اضافی موجود در رودخانه‌های استان، مشکل آب کشاورزی در مناطق دیگر کشور، توزیع یکسان آب در مناطق مختلف و همچنین جلوگیری از هدررفت آب ورودی به استانها صورت می‌گیرد./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبياري نوين 2 هزارهکتار باغ دراستان بوشهر 13/2/88

آبياري نوين 2 هزارهکتار باغ دراستان بوشهر 13/2/88

طرح آبياري نوين در دو هزار هکتار از باغ هاي استان بوشهردردست اجراست.
مديرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزي استان بوشهرگفت : اين طرح به منظور استفاده بهينه از منابع آب کشاورزي و با اعتبار80 ميليارد ريال اجرا مي شود .
آقاي نوذري با اشاره به مزاياي استفاده ازآبياري تحت فشار افزود : بهبود استفاده از آب کشاورزي ،کاهش بيماري ها و آفت هاي گياهي و افزايش محصول از مزاياي اين روش است.
وي با بيان اين که نخلستان ها بيشترين سطح زير کشت استان را تشکيل مي دهند اضافه کرد : سه هزار هکتار از 37 هزار هکتار نخلستانهاي استان با روشآبياري نوين آبياري مي شود که ميزان آب مصرفي در اين روش نصف روش سنتي است.
يازده هزار هکتار از مزارع و باغ هاي استان به روش آبياري نوين آبياري مي شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس اتحاديه گلاب‌گيران: سالانه200تن گل ازميمند صادرمي‏شود 14/2/88

رييس اتحاديه گلاب‌گيران: سالانه200تن گل ازميمند صادرمي‏شود 14/2/88

رييس اتحاديه گلابگيران ميمند گفت: سالانه 3 هزار و500 تن گل در ميمند توليد مي‌شود که 200 تن آن جهت توليد گلاب به شهرهاي ديگر صادر مي‏شود.

محمد رييسي در گفت ‏و‏گو با خبرنگار ايسنا، منطقه فارس، با اعلام خبر آغاز گلابگيري و فصل برداشت گل در ميمند فارس گفت: از مجموع 67 كارگاه گلابگيري فعال در ميمند، 7 واحد صنعتي، 30 واحد نيمه صنعتي و 30 واحد سنتي‌اند كه در فصل برداشت گل محمدي، كار توليد گلاب و در ديگر ايام سال، كار توليد عرقيات گياهي و دارويي را انجام مي‌دهند.
وي افزود: ديگ‌هاي كارگاه‌هاي صنعتي اغلب مخصوص تهيه گلاب و عرق بيدمشك و نسترن ساخته شده‌اند و براي گرفتن عرق ديگرگياهان و گل‌ها مورد استفاده قرار نمي‌گيرند که از همين رو، 60 درصد عرقيات گياهي و دارويي ميمند در كارگاه‌هاي سنتي توليد مي‌شود.
رييسي ادامه داد: حدود 40 نوع عرق گياهي در اين شهر به صورت انبوه براي عرضه به بازار تهيه مي‌شود و 20 نوع عرق ديگر هم با توجه به سفارش مشتريان خاص توليد مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه توليدات عرقيات ميمند 40 درصد مصرف خارجي و 60 درصد صادرات دارد، تصريح کرد: بخشي از عرقيات گياهي و دارويي ميمند نيز به كشور فرانسه و شيخ نشين‌هاي حوزه خليج فارس صادر مي‌شود و علاوه بر اين، اسانس برخي از گياهان مانند ريحان، نعنا و ترخون هم در كارگاه هاي اين شهر توليد مي‌شود كه كشور فرانسه، مشتري اصلي خريد اين اسانس‌هاي گياهي است.
رييس اتحاديه گلابگيران ميمند با بيان اين كه بيشترين حجم گياهان دارويي مورد مصرف كارگاه‌هاي ميمند از دشت‌ها، كوهستان‌ها و باغات خود اين بخش تأمين مي‌شود، اظهار کرد: كارگاه‌ها براي گرفتن عرق و اسانس مي‌توانند در تمام ايام سال فعاليت كنند، اما اغلب با مشكل كمبود نقدينگي براي خريد انبوه مواد اوليه روبرو هستند و از سوي ديگر فضاي كافي براي انبار كردن مواد اوليه در اختيار ندارند.
به اعتقاد وي چنانچه اعتبارات و تسهيلات بانكي به ميزان بيشتر و براحتي در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد، اين افراد مي‌توانند نسبت به ساخت انبار اقدام كنند و مواد اوليه را در فصل برداشت و با قيمت مناسب تهيه كرده، پس از نگهداري در انبار، آنها را به مرور وارد چرخه توليد كنند تا توليدكنندگان هم بتوانند محصولات خود را با مشكلات كمتر و قيمت ارزان تر روانه بازار كنند.
رييسي با بيان اينکه خشکسالي توليدات گل اين منطقه را30 درصد کاهش داده است، گفت: يک هزار و 100 هکتار از ارضي ميمند زير کشت ديم و آبي گل محمدي است که از اين گلستان‌ها 3 هزار و 500 تن گل برداشت و در کارگاههاي توليدي 7 هزار تن گلاب استحصال مي‏شود.
وي ادامه داد: گل‌هاي توليدي ميمند علاوه بر استحصال گلاب در اين شهر به شهرهاي شيراز ، قمصر کاشان و آباده صادر مي‏شود که مقدار اين صادرات سالانه به بيش از 200 تن مي‏رسد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياهان گلداني در تصفيه هواي شرکتها و مجتمع هاي مسکوني موثرند 14/2/88

گياهان گلداني در تصفيه هواي شرکتها و مجتمع هاي مسکوني موثرند 14/2/88

کارشناسان محيط زيست توصيه مي کنند استفاده از گل و گياه در خانه ها و شرکتها در مبارزه با آلودگي هوا موثر است.
به گزارش شبکه پنج تلويزيون فرانسه، گياهاني وجود دارند که توانايي جذاب ذرات آلوده کننده هوا را دارند.
کارشناسان گل وگياه مي گويند برخي از گياهان که در گلدان هم قابل نگهداري هستند قادرند گاز کربينک، آمونياک و ديگر عناصر آلاينده هوا را در خود جذب کنند و در عوض، اکسيژن پس مي دهند.
کارشناساني مي گويند در شرکتهايي که از رايانه و دستگاه هاي تکثير استفاده مي کنند استفاده از اين گياهان گلداني در کنار اين دستگاه ضروريست.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتمام ساخت دو شهرک گلخانه‌ای در بوشهر 14/2/88

اتمام ساخت دو شهرک گلخانه‌ای در بوشهر 14/2/88

با اتمام ساخت دو شهرک گلخانه‌ای در استان بوشهر، تولید آنها در سال جاری آغاز می‌شود.


به گزارش ایانا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره گفت: هم‌اکنون در استان دو شهرک گلخانه‌ای در تنگستان و دشتی وجود دارد که ساخت آنها به اتمام رسیده و در حال اقدام برای احداث سازه گلخانه‌ای و واگذاری به فارغ‌التحصیلان بیکار بخش کشاورزی است.
دکتر نوذر منفرد با اشاره به مساحت شهرک گلخانه‌ای دشتی با 5/14 هکتار و 22 واحد گلخانه‌ای یادآور شد: در حال حاضر سالانه سه هزار تن انواع محوصلات سبزی و صیفی از 29 واحد گلخانه‌ای انفرادی با مساحت 155 هزار مترمبع در استان تولید و به بازارهای داخل و خارج عرضه می‌شود.
وی گفت: همچنین در سال 87 مبلغ هشت هزار و 670 میلیون ریال برای احداث شش واحد گلخانه‌ای به مساحت 29 هزار و 500 مترمربع پرداخت شده است که چهار واحد آن به مساحت 17 هزار و 500 مترمربع در سال گذشته به بهره‌برداری و دو واحد دیگر در حال ساخت هستند که در سال جاری تولید خود را شروع خواهند کرد./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نايب رييس اتحاديه گل و گياه كشور: صادرات گل و گياه كشور دو برابر مي‌شود 15/2/88

نايب رييس اتحاديه گل و گياه كشور: صادرات گل و گياه كشور دو برابر مي‌شود 15/2/88

نايب رييس اتحاديه گل و گياه كشور گفت: با تغيير نگرش توليدكننده‌ها و افزايش كيفيت توليد و بسته‌بندي گل و گياهان در كشورمان پيش‌بيني مي‌كنيم امسال صادرات گل و گياه در كشور حداقل دو برابر شود.
غلامحسين سلطان محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اينكه امسال دو ميليارد و 500 ميليون گل و گياه در كشور توليد مي‌شود، ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته حدود 200 تا 300 ميليون شاخه گل و گياه افزايش توليد خواهيم داشت البته سعي ما در افزايش كيفي محصولات است.
وي با تاكيد بر اين‌كه براي توسعه‌ صادرات گل و گياه بايد كيفيت اين محصولات از لحاظ ماندگاري و بسته‌بندي ارتقاء يابند، گفت: متاسفانه در بسته‌بندي گل و گياه در كشورمان بسيار ضعيف هستيم كه براي پايداري صادرات گل و گياه كشورمان بايد توليدكننندگان را در افزايش كيفي محصولات و بسته‌بندي تقويت كنيم.
نايب رييس اتحاديه گل و گياه كشور با بيان اين‌كه اكنون كشورمان در توليد گل و گياه مقام هفدهم دنيا و در صادرات نيز مقام 107 جهان را داراست، اضافه كرد: بايد در كشورمان شرايطي فراهم شود كه صادرات گل و گياه كشورمان نزديك به توليد شود.
وي با اشاره به اينكه امسال توليد شهرستان پاكدشت به عنوان قطب توليد گل و گياه در كشورمان حداقل 15 درصد افزايش مي‌يابد، افزود: باتوجه به اينكه در اين شهرستان شرايط لازم براي توليد فراهم است، بايد با فراهم كردن امكانات سعي كرد كه اين شهرستان از حالت سنتي خارج و به گلخانه‌هاي مدرن تبديل شود.
وي از ايجاد مركز تحقيقات گل و گياه در شهرستان پاكدشت خبر داد و گفت: در اين شهرستان پتانسيل‌هاي بسيار خوبي براي توليد گل و گياه فراهم است به طوري كه رونق و توجه بيشتر به اين توليد در شهرستان پاكدشت علاوه بر اشتغال‌زايي بالا، مي‌تواند صادرات و ارزآوري مطلوبي را نيز به دنبال داشته باشد.
سلطان‌محمدي خاطرنشان كرد: در اين شهرستان900 هكتار گل و گياه داريم كه يك‌سوم گل و گياه شاخه بريده كشور در اين شهرستان توليد مي‌شود و قرار است در مهر ماه سال جاري جشنواره‌ و نمايشگاه گل و گياه در پاكدشت ايجاد شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیلاس تک‌دانه شمیرانات با برند سوئد در اروپا 15/2/88

گیلاس تک‌دانه شمیرانات با برند سوئد در اروپا 15/2/88

70 درصد گیلاس باغهای شمیرانات استان تهران به علت سرمازدگی فروردین از بین رفت.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شمیرانات استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: برف و سرمای 24 فروردین‌ماه باعث یخ‌زدگی شکوفه‌های گیلاس و سرمازدگی باغهای مناطق لواسان کوچک، لواسان بزرگ و شمیران شده است و تنها باغهای رودبار قصران که هنوز بیدار نشده بودند از گزند سرما در امان ماندند.
بهنام صالحی‌زاده افزود: شمیرانات با تولید سالانه 50 هزار تن گیلاس مقام اول، خراسان رضوی مقام دوم و قروین و سمنان مقام سوم را در کشور دارند.
وی خاطرنشان کرد: هرچند از 420 هکتار باغهای گیلاس شمیران کمتر از 60 درصد تحت پوشش بیمه هستند اما در صورت اعلام به موقع خسارت و اعزام کارشناسان بیمه امکان جبران قسمتی از ضرر و زیان وارد شده به باغها وجود دارد.

گیلاس شمیرانات با برند سوئد در بازارهای بین‌المللی توزیع می‌شود
صالحی‌زاده گفت: گیلاس ارگانیک شمیرانات تهران که بدون استفاده از کود و سم به لحاظ مرغوبیت برترین گیلاس کیفی کشور است به کشورهای اروپایی ازجمله اتریش و آلمان صادر می‌شد.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات رسیده گیلاس تک‌دانه شمیرانات از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار است، در شهریار به صورت زیرزمینی بسته‌بندی صادراتی شده و با برند سوئد در بازارهای اروپایی ارسال می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر گیلاس، زردآلوهای شمیرانات نیز به علت سرمازدگی و بارش تگرگ دچار خسارت 10 درصدی شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمايشگاه گل و گياه در شيراز 16/2/88

نمايشگاه گل و گياه در شيراز 16/2/88

چهارمين نمايشگاه گل و گياه، تجهيزات گلخانه اي و مبلمان در شيراز گشايش يافت.
100 شرکت و مؤسسه فعال کشور در بخش توليد و عرضه گل و گياه و دستگاهها و تجهيزات گلخانه اي در اين نمايشگاه به ارائه دستاوردها و توانمنديهاي خود پرداخته اند.
در اين نمايشگاه شرکت ها در سه سالن به شيوه زيبايي محصولات گل و گلخانه اي خود را ارائه کرده اند .
در نمايشگاه گل و گياه شيراز ، انواع گلهاي آپارتماني، کاکتوسها، گلهاي شاخه بريده و درختچه ها همراه با گلهاي مصنوعي عرضه شده است.
اين نمايشگاه تا هجدم ارديبهشت در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي فارس در شهرک گلستان براي بازديد عموم داير است .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعاوني‌هاي گل‌وگياه پاكدشت مقام اول صادرات غيرنفتي دارند 17/2/88

تعاوني‌هاي گل‌وگياه پاكدشت مقام اول صادرات غيرنفتي دارند 17/2/88

شهرستان پاكدشت در زمينه پرورش گل و گياه در كل كشور مقام اول و به لحاظ حجم زير كشت مقام دوم دارد و در بخش صادرات غير نفتي نيز كه از سياست‌هاي كلان دولت به شمار مي‌رود، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
مجتبي محمودي ـ رييس اداره كل تعاون پاكدشت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون ايسنا از تاسيس تعاوني‌هاي گردشگري در شهرستان پاكدشت خبر داد و گفت: موضوع تشكيل تعاوني‌هاي جديد در بخش گردشگري و توريسم را در دستور كار داريم و تلاش كرديم تا با توجه به وجود بقاع قديمي و متبركه مثل بقعه شيخ كليني و يخچال‌هاي جي‌تو و گبر و ساير آثار تاريخي و باستاني، اين تعاوني‌ها را براي معرفي آثار باستاني شهرستان پاكدشت تاسيس كنيم.
وي تعداد كل تعاوني‌هاي پاكدشت را 644 تعاوني ذكر كرد و گفت: از اين تعداد، 227 تعاوني توليدي، 271 تعاوني خدماتي، 84 تعاوني مسكن، 23 تعاوني مصرف و 39 تعاوني آموزشگاهي هستند.
محمودي تعداد كل تعاوني‌هاي مسكن شهرستان پاكدشت را 84 تعاوني ذكر و از اين تعداد 32 تعاوني را كارگري، 34 تعاوني را كارمندي و 18 تعاوني را مسكن مهر معرفي كرد.
رييس اداره كل تعاون شهرستان پاكدشت، عمده فعاليت تعاوني‌هاي پاكدشت را در بخش‌هاي كشاورزي، دامپروري و پرورش گل و گياه عنوان كرد و گفت: پاكدشت در زمينه پرورش گل و گياه در كل كشور مقام اول و به لحاظ حجم زير كشت مقام دوم را به خود اختصاص داده است.در بخش صادرات غير نفتي نيز كه از سياست‌هاي كلان دولت است، در رتبه اول قرار دارد.
محمودي در بخش ديگري از سخنان خود توان مالي پايين و طولاني شدن زمان تحويل زمين‌ها را از جمله عوامل موثر در ريزش متقاضيان مسكن مهرعنوان كرد و گفت: تاخيري كه در بحث اجراي طرح پيش آمد، سبب شد تا تحويل زمين‌ها نيز با تاخير صورت بگيرد و متاسفانه برخي زمين‌ها نيز با مشكل معارض مواجه بود. از طرفي در برخي هيات مديره‌هاي تعاوني اختلاف سليقه‌هايي پيش آمد و بيشتر هيات مديره‌ها انتصابي بودند تا انتخابي كه اين امر اطمينان خاطر مردم را تا حدودي كمرنگ كرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفاهيم مهندسي كشاورزي- باغباني 5 20/2/88

مفاهيم مهندسي كشاورزي- باغباني 5 20/2/88

عملیات پیوند در نهالستان

پيوند به عملي گفته مي‌شود كه در آن قطعه‌ي از يك گياه بر روي قطعه‌ي ديگر طوري قرار داده ‌شود كه از اتصال و اتحاد آن دو قطعه گياه واحدي به‌وجود ‌آيد و بتواند به‌عنوان گياه مستقل رشد و نمو كند. قسمت فوقاني كه تنه، انشعابات شاخه و برگ را به‌وجود بياورد پيوندك ( Scion) و قسمت تحتاني را كه ريشه را تشكيل مي‌دهد پايه (Root – Stock, Under – Stock) مي‌نامند. گاهي براي كنترل اندازه درخت يا غلبه بر ناسازگاري پيوند، بيش از يك گياه بر روي پايه پيوند زده مي‌شود كه معمولا گياه ميان پايه تنه و گاهي انشعابات اوليه را به وجود مي‌آورد و بر روي آن رقم اصلي را پيوند مي‌زنند اين نوع پيوند واسطه و شاخه مزبور را ميان ساقه (Inter – Stem) يا ميان پايه (Inter – Stock) مي‌گويند.

هدف از پيوند: همان گونه كه اشاره شد پيوند يكي از روش‌هاي تكثير غيرجنسي است كه از آن درمواردي كه در ادامه به آن اشاره مي‌شود استفاده مي‌كنند:
الف ـ تكثير بوسيله‌ي ساير روش‌هاي امكان‌پذير نباشد
ب ـ ايجاد فرم (دسه) ويژه طبيعت
ج ـ استفاده بهينه از خصصويات ويژه پايه‌ها براي نمونه ايجاد مقاومت در برابر سرما، آفات، بيماري‌ها كنترل اندازه و غيره
د ـ كاهش دوره‌ي نونهالي
هـ ـ تست آلودگي بيماري‌ها به‌ويژه بيماري‌هاي ويروسي

فرآيند جوش خوردن پيوند: به‌طور كلي مي‌توان گفت كه از نظر فيزيولوژيكي، واكنش درخت نسبت به پيوند يعني جوش خوردن پايه و پيوندك بر اساس فرآيند ترميم انجام مي‌شود. به عبارت ديگر درعمل پيوند (بريدن شاخه) گياه به زخم وارده واكنش نشان داده و براي ترميم آن شروع به توليد كالوس مي‌كند. به‌هرحال در جوش خوردن پيوند يك سلسله اعمال فيزيولوژيكي در مراحل انجام مي‌شود كه در ادامه به توضيح آن مي‌پردازيم.
اولين گام موفقيت درجوش خوردن پيوند ايجاد تماس كامل ميان لايه‌ي زاينده‌ي پايه و پيوندك است. اين عمل بيشتر به تكنيك و مهارت پيوند زدن همانند ايجاد و برش يك‌نواخت، بستن نخ و به كار بردن چسب پيوند بستگي دارد.
در موقع پيوند هرچه فاصله ميان لايه‌ي زاينده‌ي پايه و پيوندك كمتر باشد كالوس ايجاد شده زودتر به همديگر رسيده و پيوند جوش مي‌خورد. به‌همين دليل در گياهان تك لپه‌اي جوش خوردن پيوند به‌دليل وجود كامبيوم ناپيوسته و پراكنده بودن دستجات چوب و آبكش در داخل بافت زمينه امكان‌پذير نيست.
فرآيند بعدي در مرحله‌ي جوش خوردن پيوند، ايجاد توده‌هايي از سلول‌هاي پارانشيم خاص تمايز نيافته با ديواره‌ي نازك (كالوس) از سلول‌هاي مريستمي لايه زاينده‌ي پايه و پيوندك است.
آزمايشات نشان داده است كه بيشترين مقدار بافت كالوس در پيوند جوانه از پايه توليد مي‌شود. در هر صورت كالوس انتقال آب و مواد معدني را از ريشه به پيوندك براي مدت كوتاهي ممكن مي‌سازد؛ اما براي ادامه مستمر انتقال آب و موادمعدني مستلزم ايجاد پل كامبيوم از كالوس حاصل از لايه‌ي زاينده‌ي پايه و پيوندك پس از 2 تا 3 هفته عمل پيوند است تا موجب تشكيل آوند‌هاي چوب و آبكش از پل كامبيوم مي‌شود تا پس از اين مرحله ارتباط موادغذايي ميان قسمت‌هايي هوايي و زيرزميني نبات پيوندي برقرار شود.
لازم به ذكر است كه منشاء آوندهاي چوب جديد از فعاليت‌ بافت پيوندك است نه از بافت پايه، بنابراين پس از انجام اعمال در پيش گفته شده در فرآيند پيوند، نبات پيوندي حاصل مي‌شود كه به‌عنوان واحد مستقل به رشد ونمو خود ادامه مي‌دهد.

مراحل جوش خوردن


1 ـ تماس ميان لايه‌ي زاينده‌ي پايه و پيوندك
2 ـ توليد بافت كالوس
3 ـ به‌هم آميختن سلول‌هاي پارانشيمي حاصل از پايه و پيوندك
4 ـ به‌وجود آمدن ارتباط آوندي


شرايط گرفتن پيوند: از شرايط موفقيت براي گرفتن پيوند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
ـ سازگاري پيوند (از نظر فيزيولوژيكي)
ـ قرابت نزديك (از نظر گياه‌شناسي)
ـ وجود لايه‌ي كامبيوم پيوسته (از نظر آناتوميكي)
ـ ايجاد تماس كامل ميان لايه‌ي زاينده پايه و پيوندك در عمل (تكنيك پيوند)
ـ وجود فاكتورهاي محيطي مناسب (از نظر شرايط بيروني)
ـ زمان عدم پيوند (مرحله رشد گياه، نوع پيوند)
ـ عدم آلودگي به آفات وبيماري‌ها (سالم بودن پايه و پيوندك)
-رابطه‌ي خويشاوندي ميان پايه و پيوندك (از نظر گياه‌شناسي)
يكي از فاكتورهاي موثر در گيرايي پيوند، وجود رابطه‌ي بوتانيكي ميان پايه و پيوندك است، هرچه اين رابطه از نظر تئوري فاصله گيرد به‌همان اندازه احتمال گيرايي پيوند كاهش پيدا مي‌كند و درعمل نيز اين حالت در پيوند درختان ميوه اتفاق مي‌افتد. به‌طوري كه پيوند ميان گياهان دوخانواده متفاوت غير ممكن مي‌باشد. اگر روابط اين دو را در دختان تيره‌ي گل سرخ بررسي كنيم مشخص مي‌شود كه گيرايي پيوند ميان گياهان از تيره به گونه افزايش مي‌يابد.
با توجه به رابطه‌ي درپيش گفته شده مي‌توان گفت كه امكان پيوند ميان دو خانواده متفاوت و يا دو زير تيره‌ي يك خانواده وجود ندارد، براي نمونه گياهان تيره‌ي مركبات بر روي گياهان تيره‌ي گل سرخ و يا گياهان زيرتيره‌ي دانه ‌دارها و هسته‌دارها امكان‌پذير نيست.
پيوند ميان دوجنس گوناگون متعلق به يك زير تيره ممكن است امكان‌پذير باشد و يا نباشد براي نمونه پيوند گلابي بر روي به و زالزالك به‌منظور پا كوتاه كردن صورت مي‌گيرد؛ اما پيوند به بر روي گلابي امكان‌پذير نيست.
پيوند ميان گونه‌هاي دو زيرجنس گوناگون متعلق به يك جنس اغلب امكان‌پذير است، اما درجات ناسازگاري وجوددارد؛ براي نمونه پيوند گياهان متعلق به زيرجنس (هلو و بادام) بر روي زيرجنس آلو، به‌عنوان مثال بادام را مي‌توان روي آلو پيوند زد اما روي زردآلو ناسازگارست .
سازگاري پيوند: يكي از فاكتورهاي مهم ديگر در گيرايي پيوند، سازگاري ميان پايه و پيوندك است، هنگامي‌كه پس از پيوند دو گياه توسط پيوند جوانه يا شاخه به عنوان يك گياه واحد به‌طور موفقيت‌آميز رشد بكند گفته مي‌شود ميان پايه و پيوندك سازگاري وجود دارد.
تشخيص سازگاري پايه و پيوندك در مراحل اوليه رشد مشكل است چون گاهي برخي از سازگاري‌ها به تدريج ظاهر مي‌شوند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایجاد بیش از 700 مجتمع تولید محصولات کشاورزی در کشور 20/2/88

ایجاد بیش از 700 مجتمع تولید محصولات کشاورزی در کشور 20/2/88

برکات بهار با بارندگیهای منظم برای کشاورزان، علی‌رغم خشکسالی در مناطق مختلف کشور و کم شدن آب ذخیره پشت سدها، توانسته است، در جلوگیری از بروز مشکلات عدیده ناشی از سرمازدگی و خشکسالی مفید واقع گردیده و این امر یکی از مهمترین برنامه‌ریزیهای انجام گرفته در امر تولید زیربخشهای مختلف کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر محمدحسین انصاری‌فرد، مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با در دستور کار قرار دادن ایجاد و تقویت شرکتهای خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی توانسته است با ایجاد سه هزار و 700 شرکت در سطح کشور، امکان اشتغال به کار بیش از 14 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی را در بخش تولید زراعی – باغی و دامی فراهم آورد.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری میزان خسارت وارده به کشاورزان را بیش از 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علت خسارت وارده بر کشاورزان خشکسالی، سرمازدگی و تگرگ بوده و در صورت افزایش بارندگی احتمال کاهش میزان خسارت وجود دارد.
بنابراین گزارش وی همچنین اضافه کرد: در نیمه نخست سال زراعی بیشترین خسارت در استانهای فارس، خوزستان، بوشهر و اصفهان به کشاورزان وارد شده است.
دکتر انصاری‌فرد با اشاره به گسترش دادن فرهنگ بیمه‌گری محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله بهتر و اصولی‌تر با مسایل خشکسالی و سرمازدگی و سایر پدیده‌های ناخواسته طبیعی گفت: حدود 100 محصول در ایران بیمه هست و ما از این لحاظ در دنیا رتبه دوم را داریم و با افتخار اعلام می‌دارم که هم‌اکنون در رابطه با صنعت طیور، 100 درصد این صنعت تحت پوشش خدمات صندوق بیمه در سراسر کشور قرار دارد و در سایر زیربخشها نیز تلاش برای به استانداردرسانی از نظر بیمه‌گری توسط سازمانهای استانهای کشور ادامه دارد.
وی همچنین اضافه کرد: اجرای طرحهای توسعه بیمه محصولات کشاورزی و باغها، طرح تسریع انقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع، واگذاری آزمایشهای گیاهی و دامی به بخش خصوصی و حمایت از توانمندسازی کشاورزان از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه و حمایت از بخش کشاورزی است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره هب این موضوع که متاسفانه بیش از 70 درصد دامداریها سنتی اداره می‌شوند گفت: در حال حاضر 80 درصد کشاورزان کشور بی‌سواد و کم‌سواد و بالای 40 سال سن دارند و این یک مانع بزرگ برای توسعه کشاورزی و بروز خلاقیت و نوآوری در این بخش می‌باشد که وزارت جهاد کشاورزی طی دو برنامه جهت ایجاد تحرک و انرژی در این بخش وارد عمل شده است.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور که یکی از مهمترین راههای مدیریت هرچه بهتر و بیشتر در امر تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌آید گفت: هم‌اکنون بیش از 700 مجتمع تولیدی کشاورزی در 60 هزار هکتار اراضی کشور ایجاد شده است.
وی همچنین ز جذب 13 هزار جوان روستایی در دوره‌های آموزش علمی کاربردی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح شیوه‌های نوین باغداری، زراعت، دامداری و... را به جوانان روستایی آموزش می‌دهیم و طرحی رانیز در دست داریم که دبیرستانهای فنی کشاورزی را راه‌اندازی کنیم تا کشاورزی سنتی و معیشتی را به کشاورزی صنعتی و درآمدزا تبدیل کنیم.
دکتر انصاری‌فرد در بخش دیگری علت افزایش قیمت زعفران را کاهش تولید زعفران در سال گذشته اعلام کرد و گتف: 90 درصد زعفران جهان را ایران تولید می‌کند و در سال گذشته به علت خشکسالی این میزان به 50 درصد کاهش یافته بود و دیگر اینکه مرغوبیت زعفران کشور به طور چشمگیری افزایش یافته و بازارپسندی آن را بیش از پیش ارتقا بخشیده و مشتریان جدیدی از کشورهای مختلف خواهان زعفران ایران شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال 200 تن زعفران در کشور تولید و قیمت آن نیز کاهش یابد.
وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت وزارت جهاد کشاورزی و حمایت بخش خصوصی از این برنامه‌ها، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این بخش مهم تولیدی کشور باشیم./





 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمار مقایسه ای از وضعیت تولید محصولات باغی ارائه شد 21/2/88

آمار مقایسه ای از وضعیت تولید محصولات باغی ارائه شد 21/2/88

وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی آمار مقایسه ای از وضعیت تولید محصولات باغی در کشور ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، وزارت جهاد کشاورزی در این گزارش آورده است: میزان تولید محصولات باغی در سال 84 معادل 14 میلیون و 86 هزار تن از سطحی معادل 2 میلیون و 596 هزار و 50 هکتار بود که این رقم در سال 85 به 5/15 میلیون تن از سطحی معادل 2 میلیون و 672 هزار و 183 هکتار رسید.
با اجرای برنامه ملی توسعه سطح زیرکشت و میزان تولید محصولات باغبانی در سال 86، سطح باغات کشور 112 هزار و 459 هکتار نسبت به سال قبل افزایش یافت و میزان تولید محصولات باغی نیز به رقم 5/16 میلیون تن رسید و از محل صادرات، بخشی از این محصولات در سال 86 ، بیش از 3/1 میلیارد دلار ارزی نصیب کشور شد و رشد حدود دو برابری را نسبت به سال 83 تجربه کرد.
همچنین میانگین تولیدات باغی از 5/13 میلیون تن در دوره 83- 81 به 6/15 میلیون تن در دوره 86-84 افزایش یافت که حاکی از افزایش 5/15 درصدی است.
در این گزارش ضمن اشاره به دیگر دستاوردها در زیربخش باغی کشورآمده است: شناسنامه دار کردن سالانه 15 میلیون نهال تولیدی کشور برای اولین بار از سال 84، شناسایی ارقام و ژئوتیپهای برتر محصولات باغی و این شناسایی ها از 10 رقم در سال 84 شروع و به 130 رقم در سال 86 رسید، اصلاح و احیاء نزدیک به 500 هزار هکتار از باغات در طول سالهای 84 تا 87، برای اولین بار تولید نهالهای پیوندی گردو از سال 1384 شروع و در حال حاضر سالانه 200 هزار اصله از این نهالهای ارزشمند در کشور تولید می شود.
از سال 84 تولید بخش عمده ای از نهالهای درختان میوه به شیوه مدرن و برروی پایه های رویشی (به جای نهال بذری) انجام می گیرد. میزان تولید اینگونه نهالها در حال حاضر به 500 هزار اصله نهال در سال رسیده و پیش بینی می شود با توسعه کشت آنها گامهای بزرگی در جهت افزایش تولید و کیفیت میوه های کشور بویژه برای صادرات برداشته شود.
تولید نهال سالم وعاری از ویروس با استفاده از روش کشت بافت به میزان یک میلیون اصله در سال شامل خرما 600 هزار اصله، موز 300 هزار اصله، سیب مالینگ 100 هزار اصله است.
از دستاوردها در این زیربخش می توان به انتقال ژرم پلاسم و تکنولوژی تکثیر آن با استفاده از ظرفیت ژنتیکی ایران، مکانیابی عرصه های مستعد توسعه باغات، گیاهان علوفها و دارویی در اراضی شیب دار در سطح 2 میلیون هکتار، در این رابطه در سال های 86 و 87 بیش از 40 هزار هکتار از اراضی شیبدار به باغات میوه تبدیل شد، شروع عملیات اجرایی بیش از 190 مجتمع گلخانه ای در اراضی به وسعت 10هزار هکتار در سراسر کشور با ظرفیت اشتغالزایی 50 هزار نفر، سطح گلخانه های کشور از 5 هزارو672 هکتار سال 1383 به 7 هزارو217هکتار در سال 1386 افزایش یافته و در سال 87 نیز حاضر به 7هزار و788 هکتار بالغ شده اشاره نمود.
مرکبات
براساس آمار موجود تولید مرکبات از 3 میلیون و 866 هزارتن در سال 81 به 4 میلیون و 507 هزار و 700 تن در سال 86 رسیده که نمایانگر رشدی به میزان 6 /16درصد است.

زیتون
تولید زیتون از 47 هزار و 300 تن در سال 81 به 66 هزار و 200 تن در سال 86 رسید که بیانگر رشدی معادل 40درصد است.
انگور
تولید انگور درحدود 2 میلیون و 703 هزار تن در سال 81 بوده که این رقم تولید در سال 86 به 3 میلیون و 149 هزار تن رسید که رشدی 5/16درصدی رانشان می دهد.
سیب و میوه های دانه دار
تولید سیب و میوه های دانه دار از 2 میلیون و 557 هزار و 500 تن در سال 81 به 3 میلیون و 148 هزار و 500 تن در سال 86 رسید که نشانگر رشدی معادل 23 درصد است.
خرما
تولید محصول خرما در کشور از 878 هزار و 600 تن در سال 81 به یک میلیون و 44 هزار تن در سال 86 رسید که رشدی معادل 19 درصد را نشان می دهد.
انار
محصول انار نیز از 658 هزارتن در سال 81 به رقم تولید 870 هزار تن در سال 86 رسید که نشانگر رشدی معادل 32درصد است. متاسفانه باغات انار ایران در سال زراعی 87- 86 به دلیل سرمازدگی بی سابقه دچار لطمات شدیدی شد که کاهش تولید این محصول را به دنبال داشت.
گردو
تولید گردو در کشور از 177 هزار تن در سال 81 به رقم تولید 293 هزارتن در سال 86 رسید که رشدی معادل 65 درصد را نشان کی دهد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برپايي نمايشگاه بين المللي گل و گياه در مشهد 21/2/88

برپايي نمايشگاه بين المللي گل و گياه در مشهد 21/2/88

مشهد / واحد مرکزي خبر : هشتمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه ، ابراز و ادوات باغباني عصرامروز درمشهد گشايش يافت .
در12 هزار مترمربع فضاي اين نمايشگا ه 151 شرکت خارجي از جمله کشورهاي هلند ، فرانسه ، ايتاليا ، اسپانيا ، کره جنوبي ، ژاپن و پاکستان ، آخرين دستاوردهاي خود رادر زمينه هاي گل و گياه و ابزار و ادوات باغباني به نمايش گذاشته اند .
انواع گل و گياه فصلي و دائمي ، شاخه بريده ، آپارتماني ، زينتي ، کاکتوس و گياهان گوشتي ، پوشش هاي فضاي باز ، درختچه هاي تزئيني ونهال ، گل خشک طبيعي و گياهان دارويي از مهمترين زمينه هاي فعاليت شرکت هاي حاضر دراين نمايشگاه است .
نهاده هاي کشاورزي ، بذر و کودهاي حيواني و شيميايي ، ماشين آلات و ادوات باغباني و کشاورزي طراحي و اجراي سيستمهاي آبياري ، تجهيزات آزمايشگاهي ، طراحي فضاي سبز و چراغهاي روشنايي پارک و سازه هاي گلخانه اي نيز از ديگر زمينه هاي فعاليت اين شرکتها درهشتمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه مشهد است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
گلکاری تهران ضرورت است نه اسراف 24/2/88

گلکاری تهران ضرورت است نه اسراف 24/2/88

دکتر قالیباف شهردار تهران :گلکاری و کاشت گل و گیاه در تهران نه تنها مصداق اسراف نیست بلکه عین ضرورت بوده و از نظر من درست مصرف کردن همین کاشت گل و گیاه است.
دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه گل و گیاه که صبح دوشنبه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی شهرداری تهران برگزار شد در انتقاد به برخی مسئولان درباره کاشت گل و گیاه در تهران با بیان این مطلب افزود: برخی از مسئولان بارها جلوی من را گرفته اند که چرا این قدر گل می کارید و اصلا این گلهایی که زود پژمرده می شود جز اسراف چیزی نیست. من چون این حرفها را منطقی نمی دانم اصلا به آنها توجه نمی کنم.
وی ادامه داد: چه ایرادی دارد که وقتی مردم در ترافیک بزرگراهها و خیابانهای تهران با اعصابی متشنج ایستاده اند در محیط اطراف خود گل و گیاه ببینند و کمی روح و روان آنها آرام شود.
به گزارش مهر ، شهردار تهران در ادامه به اقلیم شمال شهر تهران اشاره کرد و گفت: اینگونه نیست که شهرداری تهران فقط فضای شمال شهر را گل کاری کند. بلکه ما سعی داریم در جنوب شهر نیز به مانند شمال شهر این کارها را انجام دهیم همانگونه که اگر امروز شما به پارکهای جنوب شهر و مناطق 20، 19، 18 و ... بروید می بینید که پارکهای این مناطق همانند پارکهای شمال شهر است.
قالیباف به اقتصادی بودن صنعت گل و گیاه اشاره کرد و افزود: فرصتها و تهدیدهای زیادی در بخش گل و گیاه وجود دارد که این فرصتها می تواند اقتصاد ما را متحول کند. اما ما علی رغم نزدیکی خود به بازارهای هدف گل و گیاه نمی توانیم سهم زیادی از این بازارها را از آن خود کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه تولید گل در کشور ما پایین تر از کشورهای دیگر است اگر تهدیداتی که مانع از رشد ما در این عرصه شده است از میان ببریم می توانیم به قدرت بزرگی در عرصه گل و گیاه تبدیل شویم.
شهردار تهران هدف از برگزاری نمایشگاه بین المللی گل و گیاه را تبدیل چالشهای این صنعت به فرصت بیان کرد و گفت: نمایشگاه گل و گیاه باید هم به حل مشکلات شهری و مدیریت شهری در فضای سبز کمک کند و هم اینکه توجه به اقتصاد در عرصه تولید گل و گیاه داشته باشد چرا که صنعت گل و گیاه می تواند اشتغالزا بوده و تولید ثروت کند.
قالیباف افزود: من در نمایشگاه سال آینده طی نشستی این دو مقوله را پیگیری می کنم که تا چه حد شهرداری تهران در این دو عرصه پیشرفت داشته است.
منبع :سلامت نیوز
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه میتوان کمبود مواد غذایی را در مو شناخت 24/2/88

چگونه میتوان کمبود مواد غذایی را در مو شناخت 24/2/88

راههاي شناسايي
كمبود ازت در مو :
برگ هاي كوچك و جوان سبز روشن مايل به زرد برگ هاي مسن تر سبز مايل به بنفش كه قبل از رشد كامل خزان مي كنند . دمبرگها و شاخه ها ي قرمز نازك و كوتاه مي شود و حبه وخوشه هاي انگو كوچك مانده و كاملا خوب نمي رسد.
كمبود پتاس در برگهاي پير :
بين رگبرگ ها و حاشيه هاي برگ حالت زردي ايجاد شده كه پس از مدتي قرمز مايل به ارغواني شده سوختگي ايجاد كرده و قهوه اي شده. سپس برگ ها چين خورده و مي شكند
كمبود پتاس در برگهاي جوان :
حاشيه برگ ها زرد مايل به قهواي شده و با ايجاد سوختگي خزان ميكند .
كمبود كلسيم و فسفر :
برگها به رنگ سبز تيره در آمده و از كناره ها شروع به زرد شدن مي كند . سپس در حاشيه ايجاد سوختگي قهوه اي شده و مي شكند
كمبود منيزيم در انگور سفيد :
در انگور سفيد ابتدا پهنك برگ مسن بطور موضعي ( لكه اي) يا بطور مركزي زرد شده و سوختگي ايجاد مي كند . ولي رگبرگها همچنان سبز باقي مي مانند .
كمبود منيزيم در انگور سياه :
در انگور سياه حاشيه برگ و ما بين رگبرگهاي مسن زرد مايل به قرمز و ارغواني در آمده كه حالات پيشرفته قهوه اي شده و با ايجاد سوختگي قبل خزان مي ريزد .
كمبود بر :
برگ هاي جوان سر شاخه ها زرد شده و رشد آن متوقف ميگردد . شاخه ها از قسمت سر جوانه ها قهوه اي شده و شروع به خشكيدن مي نمايند.
كمبود روي :
رشد بر گها متوقف شده و برگها ي جوان از قسمت سر شاخه ها ضعيف و رنگ پريده مي شود ولي رگبرگها همچنان سبز باقي مي مانند .
كمبود فسفر :
برگ هاي مسن تر به رنگ تيره در آمده و از كناره حاشيه شروع به زرد شدن مي نمايند . كه در حالات پيشرفته قهوه اي شده و رفته رفته با ايجاد سوختگي خشك و خزان ميكند .

تهيه از : موسسه تحقيقاتي آفات و بيماريهاي گياهي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سبزترین پسته ایران در قزوین، کلکسیون ارقام پسته در هفته دولت افتتاح می‌شود 26/2/88

سبزترین پسته ایران در قزوین، کلکسیون ارقام پسته در هفته دولت افتتاح می‌شود 26/2/88

همزمان با هفته دولت کلکسیون ارقام پسته در استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس ایستگاه تحقیقات نیریز قزوین با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر ارقام موجود 12 رقم است که چهار رقم آن غیربومی و هشت رقم نیز به استان قزوین اختصاص دارد.
کاشانی‌زاده افزود: در این کلکسیون ارقام پسته بر روی پایه قزوینی پیوند زده شده و در قالب بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اعلام اینکه ارقام مورد بررسی از نظر مقاومت به خشکی و شوری نیز آزمایش می‌شوند، خاطرنشان کرد: در سرمای سال جاری رقم قزوینی مقاومت خوبی نشان داد و در حال شناسایی سایر ارقام مقاوم هستیم.
کاشانی‌زاده در ادامه گفت: به دلیل موقعیت آب و هوایی استان قزوین، پسته این استان از رنگ سبز فوق‌العاده برخوردار است.
وی کله‌بزی، کال‌خندان، پسته قرمز، آق‌پسته، شمشیری، بادامی، بقالی و تجارتی را از ارقام بومی برشمرد و گفت: اکبری، اوحدی، کله‌قوچی و احمد آقایی نیز از ارقام غیربومی محسوب می‌شود.
کاشانی‌زاده این کلکسیون را بزرگترین کلکسیون پسته ایران برشمرد و گفت: این کلکسیون در حال تکمیل است و تا هفته دولت به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید./



 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اختصاص 50 ميليارد ريال براي تكميل سردخانه‌هاي ميوه 27/2/88

اختصاص 50 ميليارد ريال براي تكميل سردخانه‌هاي ميوه 27/2/88

خبرگزاري فارس: نايب ريييس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره‌بار از اختصاص 50 ميليارد ريال براي تكميل سردخانه‌هاي ميوه در سال جاري خبر داد.
سيد رضا نوراني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به لزوم توسعه صادرات ميوه گفت: در جلسه ديروز آقاي كرمانشاهي معاون كمكهاي تجاري سازمان توسعه تجارت از اختصاص 50 ميليارد ريال كمك اين سازمان براي تكميل سردخانه‌هاي نيمه تمام ميوه در كشور براي سال جاري خبر داده است.
نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره‌بار ، گل و نهال ايران افزود: اين اتحاديه دو سه سال است دنبال اختصاص بودجه‌هايي براي تكميل سردخانه‌هاي ميوه است و اكنون با اختصاص اين كمك از سوي سازمان توسعه تجارت، صاحبان اين پروژه‌ها ظرف يك هفته طرح توجيهي خود را به سازمان ارائه كنند.
نوراني افزود: هم اكنون 23 واحد سردخانه به ظرفيت انباري 355 هزار تن مربوط به اعضاي اتحاديه ميوه است كه به دليل كمبود نقدينگي نيمه كاره مانده و با اختصاص 50 ميليارد ريال ظرف يك سال به بهره‌برداري مي‌رسد.
نوراني با اشاره به اهميت ذخيره‌سازي ميوه در فضاي مناسب سردخانه‌اي گفت: با تكميل سردخانه‌هاي موجود با اعتبارات وزارت بازرگاني پيش بيني مي‌شود صادرات ميوه تا 30 درصد افزايش پيدا كند.
وي گفت: اهداف قانون برنامه چهارم در بخش صادرات ميوه و سبزي محقق شده، اگر چه سال قبل بر اثر سرمازدگي كاهش در صادرات بود ولي صادرات ميوه طبق اهداف برنامه چهارم پيش رفته است.
نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه و تره‌بار خاطر نشان ساخت: در بخش واردات ميوه از اهداف برنامه چهارم فاصله گرفته شده و به سرعت ماهواره اميد جلو رفته‌ايم و هيچ زمان اين همه تنوع و حجم واردات ميوه خارجي نداشته‌ايم.
 

Similar threads

بالا