تبلیغ همراه اول با چاشنی چندهمسری!

Sarp

مدیر بازنشسته
آینده، سرویس فرهنگی، مریم جمشیدی: چند سال قبل یعنی سال 1383 سریالی از تلویزیون پخش شد كه داد خیلی ها را در آورد. از نمایندگان زن مجلس گرفته تا جامعه‌شناسان و فعالان حقوق زن به محتوای این سریال انتقاد داشتند. در این طیف اعتراضی كه افراد زیادی حضور داشتند و كارشان حتی به تجمع هم كشید، آنچه مورد انتقاد شدید قرار گرفت، تبلیغ چند همسری بود . داستان سریال " بانوی دیگر " زندگی دو زنی بود كه هر دو فعالیتهای فرهنگی داشتند و در پی اتفاقاتی در طول داستان، هووی یكدیگر می شوند و از قضا خیلی خوب و روشنفكرانه!! با هووی همدیگر بودن كنار می آیند و قس علی هذا. هنوز سریال تمام نشده بود كه اعتراض و تجمع‌هایی به این نوع سریال سازی در رسانه ملی صورت گرفت و منتقدان، پخش چنین برنامه هایی را تبلیغ برای چند همسری و تلاش برای رواج آن عنوان كردند.

بعدها نیز سریال "‌پیامك از دیار باقی" چنین مباحثی را برانگیخت، البته این سریال به خاطر تم داستان، مانند سریال بانوی اول برای صدا و سیما ‌دردسر ساز نشد و شدت اعتراضها به اندازه قبل نبود و فراتر از مناظره های مكتوب نرفت . اینك نیز پخش برنامه ای دیگر از صدا وسیما در این زمینه جنجال ساز شده است . اما آنچه كه مورد بحث است، نه یك سریال بلكه یك آگهی بازرگانی است كه به دفعات از كانالهای مختلف تلویزیون پخش می شود .

قبل از توضیح بیشتر در این باره ، ابتدا خطوط ذیل را بخوانید و سپس نقطه چینها را تكمیل كرده و ببیند كه اولین چیزی كه به ذهنتان متبادر می شود چیست ؟ :

- سلام دخترم. شما همراه هم داری؟

= سلام. من كه نه ولی بابام داره. دو تا هم داره.

- دو تا؟!

= بله؛ یه دائم، یكی هم...!

- . . .

حالا به این نوشتار ، تصویر دو زن را اضافه كنید كه پشت سر پدر دخترك درحال نزدیك شدن هستند . اكثریت افرادی كه این تبلیغ را دیده اند، ‌از نحوه چینش كلمات و گویشها ، برداشتی جز ترویج چندهمسری و ازدواج موقت ندارند . اما در حالی كه در شوك تبلیغ این موضوع از رسانه ملی هستند ، سازندگان این پیام بازرگانی ، یكباره خیالشان را راحت می كنند كه منظور آنان چیز دیگری یعنی همراه اول اعتباری است.

این دیالوگ‌ها بخشی از تبلیغ تلویزیونی شركت مخابراتی همراه اول – یعنی‌‌ همان اوپراتور دولتی تلفن همراه – است اما به همین هم بسنده نشده و در یك تبلیغ دیگر و این بار از زبان یك مرد كهنسال مطالبی درباره همراه دائم و همراه موقت یا اعتباری !! بیان می كند.

درست است كه تبلیغات عناصر و ابزاری دارد و سازندگان پیامهای بازرگانی به دنبال نوآوری، ‌ایجاز، جذابیت و برانگیختن حس كنجكاوی مخاطب هستند، اما اینكه شركتهای دولتی یا خصوصی یا شبه دولتی! بخواهند با این حربه به ترویج ناهنجاری های فرهنگی ؛ اجتماعی پرداخته و حتی به ساحت مقدس شرع جسارت كنند؛ قابل قبول و پذیرش نیست .

در همین چارچوب اینكه مسوولان شركت مخابراتی همراه اول ، بخواهند با ادبیات كنایه آمیزی كه در رابطه با ازدواج موقت و همسر دوم است، به تبلیغ كالای خود اشاره داشته باشند ؛ با ارزشهای اجتماعی مردم ایران منطبق نیست . فراموش نكنیم ازدواج موقت و چند همسری جزو برخی احكام ویژه اسلامی هستند و اجرای آنها در جامعه‌ نیازمند شرایط خاص و ویژه‌ای است. لذا این سوال مطرح است كه بازی كردن با عبارات دائم و موقت برای تبلیغ یك كالا ؛ با چه هدفی صورت می‌گیرد ؟ چرا به جای تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان ، به اشاعه فرهنگ ازدواج موقت در رسانه ملی آن هم برای بزرگسالانی كه یك همسر دائم دارند،‌ اقدام می شود؟ امیدواریم مسوولان محترم رسانه ملی و شركت همراه اول پاسخی قانع كننده برای این نوع پرسشها داشته باشند .




http://www.ayandenews.com/news/27876/
 
بالا