افکار یه آخونده در مورد نسل امروز جوانان

n.m141414

عضو جدید
مطالبی که آوردم کاملن قابل استناده ! :redface:
دوستان شما فکر میکنین یه فرد فرهیخته وقتی این جملات رو بخونه باز هم بیانات ایشون رو اس ام اس میکنه یا شکسپیر و کانت و کامو و ...
 

saghar 64

عضو جدید
کاربر ممتاز
در واقع اگر صادق باشیم باید بگیم بله ایشون از خودشون حدیث میگفتند!

وگرنه این چرندیاتی که ایشون به نام حدیث مینوشتند از ذهن هیچ ادم سالمی تراوش نمیکرده!
منم کتاب حلیه المتقین رو دیدم اصلا از نویسندش و افکارش خوشم نمیاد:)
 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
چرا در روایات از مشورت با زنان نکوهش شده است؟

پاسخ :

مهم‏ترین هدف مشورت، یافتن بهترین گزینه و شیوه‏های اجرایی است و لذا هر کس نمی‏تواند طرف مشورت قرار گیرد، زیرا گاه آنها نقاط ضعفی دارند که مشورت با آنها مایه بدبختی و عقب افتادگی است.
چنانکه علی(ع) می‏فرماید با فرد بخیل، ترسو وحریص مشورت نکن، چون در هر یک از این‏ها نقطه ضعفی وجود دارد که مانع نیل تو به حقیقت می‏شوند.(1)
در همین راستا، به خاطر برخی نکات بیولوژیکی و زیست‏شناختی در بانوان که همانا غلبه احساسات و هیجان‏ها بر خردورزی آنها و نیز محدودیت اجتماعی که باعث کاهش تجربه آنان می‏گردد احیانا رایزنی با بانوان را محدود نموده است.
توضیح آنکه: در دو نکته بین آموزه‏های اسلام و یافته‏های علوم جدید از جمله روان‏شناسی تفاوتی نیست.
1ـ تساوی میزان هوش زن و مرد: چنانکه «کارل هافمن» تصریح می‏کند زن‏ها به اندازه مردها هوشمند هستند، گرچه مغزهای آنان به طور متوسط 20درصد کوچکتر از مغز مردهاست(2) :
2ـ فزونی هیجانات در بانوان نسبت به مردان: چنانکه خود ایشان اذعان می‏دارند:
«پژوهش‏های انجام شده بر روی دانشجویان نشان می‏دهند که در چهار مورد از پنج هیجان اساسی (شادی، عشق، ترس، اندوه و خشم) زنها هیجان‏های شدیدتر و فراوان‏تری گزارش می‏کند تامردها، و آن هیجان مورد استثنا که مردها بر زن پیشی می‏گیرند، خشم است زن‏ها نه تنها هیجان‏های ظریف (شادی، عشق، ترس و اندوه) را با شدت و فراوانی بیشتری تجربه می‏کنند، بلکه همچنین درموقعیت‏های مثبت و منفی، هیجان‏ها را بهتر تشخیص داده و بیشتر به آنها پاسخ می‏دهند(3)
 

بيتاب

عضو جدید
نتیجه آنکه عقل زن‏ها هرگز کمتر از مردها نیست بلکه تعقل آنها (یعنی بهره‏گیری از عقل) کمتر است و این به واسطه هیجانات و احساساتی‏تر بودن آنهاست.
همانطور که خانم «کلیودالسون» به عنوان یک زن روان‏شناس که مدت مدیدی در این زمینه تحقیقات و پژوهش‏هایی داشته است اعلام می‏کند «... به این نتیجه رسیده‏ام که خانم‏ها تابع احساسات و آقایان تابع عقل هستند»(4)).
و یا «اتو کلایی برگ» می‏نویسد: «زنان بیشتر به کارهای خانه واشیاء و اعمال ذوقی علاقه نشان می‏دهند و کارهایی را دوست می‏دارند که در آنها باید مواظبت و دلسوزی بسیاری خرج داد مانند مواظبت از کودکان و اشخاص عاجز و بینوا... زنها عموما احساساتی‏تر از مردان هستند»(5)
البته بر خلاف نظر خانم «کلیودالسون» که این مساله را جزو نقاط ضعف خانم‏ها تلقی کرده است(6) به نظر ما لازمه زیست اجتماعی و تقسیم وظایف، اختلاف کارکردهاست که این امر به نوبه خود مقتضیات خاص خود را دارد وچنانچه خانم‏ها لبریز از عواطف و احساسات نباشند ،نمی‏توانند در تربیت فرزندان که مهمترین سرمایه یک جامعه هستند موفق باشند. نقش زنان که به گفته افلاطون مادران با همان دستی که گهواره را تکان می‏دهند، جهان را زیر و رو می‏کنند، کمتر از نشستن پشت فلان دستگاه صنعتی یا اختراع یک ابزار آهنین نیست.
حاصل کلام آن که به خاطر احساساتی‏تر بودن زنها و نیز حضور کمتر آنان در جامعه که باعث تجربه کمتر آنان می‏شود ، یک سری محدودیت هایی در بهره‏گیری از نظر مشورتی زنان لحاظ شده است. لذا در حدیثی که از علی(ع) نقل شده است آمده است«ایّاک و مُشاوره النّساء فان رایهنّ الی افن و عزمهن الی وهن»؛ از رایزنی با زنان بپرهیز، زیرا رای آنان سست بوده، در تصمیم‏گیری ناتوانند(7)).
 

بيتاب

عضو جدید
و لکن هر دو مساله با رفع عوامل آن قابل جبران است ؛ لذا در حدیث دیگری که علامه مجلسی از علی(ع) نقل می‏کند پس از نقل این سخن: «ایّاک و مشاوره النساء»؛ از مشورت با زنان بپرهیزید ، بلافاصله عده ای از زنان استثناء می‏شوند «الاّ من جربت بکمال عقل»(8)؛ مگر زنانی که کمال عقلشان آزموده و اثبات شده است.
در طرف دیگر نیز چه بسیار مردانی باشند که احساساتی یا کم تجربه باشند، مشورت با آنان نیز نافع نیست و چه بسا زیان‏بار باشد. بر اساس حدیث مذکور نیز امام علی(ع) کمال عقل و آگاهی را در مشورت شونده شرط می‏داند و زن بودن را مانع جوازمشورت نمی‏شمارد.
از طرف دیگر در برخی امور که تخصصی و آشنایی زنان بیشتر است سفارش شده است که با زنان مشورت کنید .رسول اکرم(ص) می‏فرماید: «اِیتمروا النساء فی بناتهن»؛ در امور مربوط به دخترانتان با زنان خود مشورت کنید (9) بالاتر آنکه در قرآن کریم خداوند متعال در برخی مسایل خانوادگی دستور به رایزنی زن و مرد و تبادل افکار آنان داده است «فان اراد فصالا عن تراض و تشاور فلا جناح علیهما»؛ اگر پدر ومادر بخواهند با رضایت و مشورت یکدیگر فرزندشان را زودتر از دو سال از شیر بازگیرند مرتکب گناهی نشده‏اند(10)).
مقصود از تشاور، همدلی و هم‏رایی و مشاوره میان زن و مرد است، و چون مادر چیزهایی از تربیت فرزند می‏داند که پدر نمی‏داند، پس اگر هم فکری و رایزنی نکنند به زیان فرزند می‏انجامد(11)
در سوره طلاق نیز درباره هم فکری و همکاری زن و مرد اشاره شده است،(12)).
 

بيتاب

عضو جدید
همان طور که مرحوم علامه جعفری فرمودند، نظام خانواده در اسلام نظام شورایی با سرپرستی و ماموریت اجرایی مرد است(13)
و روایات نقل شده از علی(ع) یا سایر روایات اثبات می‏کند که مقصود از «بر حذر بودن از زنان خوب» یا «برحذر داشتن از مشورت با زنان» دقت در گفتار و اندیشه‏های زنان معمولی است و یا زنان هوسباز ، کم خرد ، تبه کار و تهی مغزی که دل به زخارف فریبنده دنیا بسته و چشم از حقایق برتر فرو بسته‏اند. اما زنانی که از زر و زیور دنیا اعراض کرده و به تعقل پرداخته‏اند، مانند مردان شایسته مورد مشورت هستند و به تعبیر علامه جعفری روایاتی نظیر «ایاک و مشاوره النساء الاّ من جربت بکمال عقل» موید نظریه «درون شورایی و برون سرپرستی مرد» در نظام خانوادگی از دیدگاه اسلام است(14)،
یکی از بزرگان می‏گوید: آیا می‏توان گفت روایاتی که در نکوهش زنان آمده و احادیثی که در پرهیز از مشورت با آن‏ها وارد شده و ادله‏ای که در نارسایی عقول آنان رسیده، اطلاق دارد و هیچ گونه انصرافی به زنان دانشمند و محققان از این صنف ندارد؟ آیا می‏توان گفت که عقل آنان در بخش عقل نظری به خاطر مونث بودن، همتای عقل کودکان می‏باشد و اراده و تصمیم و عزمشان در بخش عقل عملی، سست و ناپایدار است و یا آن که این تعبیرها به لحاظ غلبه خارجی است که منشا آن دور نگه داشتن این صنف گران قدر از تعلیم و محروم نگه داشتن آنان از تربیت صحیح است؟(15)
 

بيتاب

عضو جدید
بنابر زن به حکم زن بودن از طرف مشورت قرار گرفتن محروم نیست آن چه می‏توان او را از این موقعیت محروم کند عجز و ناتوانی، عدم کارایی، بی‏تجربگی و ناآگاهی است که این نکته در مود مردها نیز مطرح است، اما روایتی که از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده‏اند: "با زنان مشورت کنید و با آن‏ها مخالفت نمایید".(16) مقصود در امور معقول و مشروعی نیست، بلکه منظور مخالفت با نظر زن در مواردی است که رای او بر اساس حب و بغض و خواسته‏های نفسانی باشد . اگر زنی به شوهرش گفت نماز بخوان، طبق این روایت باید با نظر زن مخالفت کرد؟ یا مثلا در واقعه کربلا وقتی زن زهیر بن قین به شوهرش پیشنهاد پیوستن به امام حسین (ع) می دهد ، باید شوهر با او مخالفت می کرد؟ قطعاً معنای حدیث این نیست. شاید مقصود حضرت در روایت فوق آن باشد که مردم به تبعیت کردن از زنان عادت پیدا نکنند به طوری که نتوانند در موارد ضروری، مخالفت خود را ابراز کنند.
با توجه به مطالب گفته شده اگر همسرتان شرایط لازم را دارد از او نظر بخواهید واز این طریق اعتمادش را جلب نمایید. به خصوص مواردی که در آنها تجربه دارد. اگر مشورت موجب اختلاف و جدایی می شود ، بهتر آن است که از مشورت پرهیز شود . در مورد مشکلات نیز چون زنان حساس تر و آسیب پذیرهستند ، بهتر است که اطلاع نداشته باشند ، مگر آنکه برای رفع مشکل از آنها کاری ساخته باشد.
 

بيتاب

عضو جدید
پی نوشت ها:
1) نهج البلاغه نامه 53
2) (کارل هافمن (و دیگران)، روان‏شناسی عمومی، ج1 ؛ مترجم: سیامک نقش‏بندی (و دیگران)؛ تهران: ارسباران، 1378، ص 349).
3) همان، ج 2، صص 53 ـ54.
4) ر.ک: حسینی، سیدابراهیم، فمینیزم علیه زنان، کتاب نقد، شماره 17، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، زمستان 79، ص 164
5)همان
6)همان
7) نهج‏ البلاغه، نامه 31
8 ) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج103؛ طهران: المکتبه الاسلامیه، ، ص 253.
9) نهج الفصاحه مترجم: ابوالقاسم پاینده، تهران: سازمان چاپ وانتشارات جاویدان، چاپ نهم، 1354، ص 2، ح 7.
10) سوره بقره(2)، آیه 233
11) ر.ک: رجب نژاد، محمدرضا؛ خرد زیبا (بررسی شبهه نقصان عقل) تهران: انتشارات عابد، بهار 80، ص 91.
12) سوره طلاق، آیه 6
13) علامه جعفری، زن از دیدگاه امام علی(ع)، تنظیم و تلخیص، محمدرضا جوادی،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1378، ص 51.
14) همان، ص 104
15) آیت الله جوادی آملی، زن در آیینه جلال و جمال، ص 37.
16) بحار الانوار، ج 100، ص 262
 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
از نظر قرآن مشورت با زنان در امور فرهنگی و مدیریتی چگونه است؟ قرآن نظر صریح در این باره ندارد، یعنی آیه خاصی در این مورد وارد نشده است.

پاسخ :

از منظر قرآن مشورت با زنان در مسایل مدیریتی و فرهنگی اشکال ندارد، زیرا در مسایل ارزشی جنسیت مصرح نیست.
پیامبر اسلام (ص) پس از جنگ اُحد ماموریت یافت با مسلمانان مشورت نماید: "و شاورهم فی الامر فإذا عزمتَ فتوکل علی الله؛(1) در کارها با مسلمانان مشورت کن، اما هنگامی که تصمیم گرفتی، بر خدا توکل نما" . این آیه و آیاتی مانند: "و امرهم شورا بینهم...".(2) شامل مردان و زنان می‌گردد.
براساس آموزه‌های قرآنی بود که پیامبر اسلام (ص) در برخی از مسایل سیاسی و اجتماعی با همسران خود مشورت می‌نمود.(3) در صلح حدیبیّه پس از امضای قرارداد، رسول خدا به مسلمانان دستور داد قربانی کنید و پس از آن تقصیر (کوتاه کرده مو یا ناخن) نمایید. هیچ کس به دستور پیامبر عمل نکرد. رسول خدا بر ام‌سلمه وارد شد و جریان را ذکر کرد. ام‌سلمه گفت: شما خود قربانی کنید و حلق (کوتاه کردن موی سر) نمایید و با کسی سخنی مگویید. پیامبر بیرون آمد و عمل را انجام داد، مسلمانان نیز پیروی کردند.(4) آیا این غیر از عمل کردن به رای زنان تفسیری دیگر دارد؟(5)
در برخی از آیات تصریح شده است که در مسایل خانوادگی با همسران‌تان مشورت کنید، چنانکه در قرآن درباره از شیر گرفتن کودک، سفارش شده است که با مادر مشورت صورت گیرد: "فإن اراد فصالاً عن تراض منهما و تشاور فلا جناح علیهما؛(6) اگر با رضایت و مشورت خواستند کودک را از شیر بگیرند، مانعی نیست". مقصود از شاور، همولی و همرایی و مشاوره میان مردم و زن در تربیت فرزندان می‌باشد.
در روایات نیز سفارش شده است که در مسایل خانوادگی و اموری که زنان بیشتر تجربه دارند مشورت نمایید.
پیامبر (ص) فرمود: "در امور مربوط به دخترتان با زنان خود مشورت کنید".(7)
البته در برخی از روایات از مشورت با زنان نهی شده؛ بدان جهت که در برخی از امور زنان تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند و از عقل کم‌تر بهره می‌گیرند. از این رو در روایتی آمده است: "از مشورت با زنان بپرهیز، مگر با زنی که عقل او آزمایش شده است".(8) در برخی روایات از مشورت با مردان نیز نهی شده و برای مشاوران شرایط بیان شده است، (9) این نیز بدان جهت است که برخی از مردان نیز در بعضی امور تجربه و شرایط را یزنی را ندارند.

پی‌نوشت‌ها:
1. آل عمران(3) آیه 159؛ تفسیر نمونه، ج3، ص 140.
2. شورا، (42) آیه 380.
3. مهدی مهریزی، شخصیت و حقوق زن در اسلام، ص 114.
4. الکامل فی التاریخ، ج2، ص 205.
5. مهدی مهریزی، همان، ص 115.
6. بقره‌(2) آیه 233.
7. نهج الفصاحه، ص 2، ج7.
8. بحارالانوار،‌ج103، ص 253.
9. تفسیرنمونه، ج3، ص 164.
 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
امام علی(ع) در نهج البلاغه، در حکمت 234، فرموده: برخی از خصلت‏های خوب زنان، خصلت‏های زشت مردان شمرده شده است. این سخن چه توجیهی دارد؟

پاسخ :

اگر از سخن حضرت برداشت نموده‏ اید که زنان به قدری بی ‏ارزشند که حتی بهترین صفات آنان درحد بدترین صفات مردان قرار دارد، نادرست است، چون امام علی(ع) نه برخلاف عقل سخن می‏گوید و نه برخلاف آیات و روایات. آن برداشت و تفسیر از سخنان حضرت هم خلاف عقل است و هم خلاف آیات و روایات.
عقل مستقلاً فضایل اخلاقی را خوب و ممدوح می‏داند خواه از مردان باشد و خواه از زنان.
آیات قرآن نیز صفات و فضایل اخلاقی را هم برای زنان و هم برای مردان بیان نموده است، از جمله آیه 34 احزاب.
زن و مرد در صفات و فضایل اخلاقی مشترکند، مگر در برخی از صفات که به جهت تفاوت‏های تکوینی است، حتی در همین سه صفتی که از امام علی(ع) نقل شده، برخی از ابعاد آن در زن و مرد مشترک است. هر صفتی که جنبه حسن داشته باشد و متصف به خوبی باشد و عقل مستقلاً آن را خوب بشمارد، خواه زن دارنده آن باشد و خواه مرد، خوب است و استثنایی در آن نیست. مگر استثنایی باشد، یا یک جهت عارضی دارد و یا در معنایش تصرف شده است. سه صفت بخل، تکبر و ترس از همین قبیل است.
در این روایات آمده که بخل برای زنان خوب و برای مردان بد است. این سخن به معنای مطلق آن درست نیست، مراد امام علی(ع) هم این گونه نیست.
به فرض درست بودن سند و انتساب این روایت به امام علی(ع) می‏پرسیم: آیا حضرت خدیجه، بزرگ بانوی اسلام که ثروت فراوانش را در راه اعتلای اسلام انفاق نمود و به جای متصف شدن به صفت بخل، به صفت انفاق و جود متصف شد، به عقیده امام علی(ع) کارش ارزشمند و خدا پسندانه نبود؟! قطعاً چنین برداشت و تفسیری ناصواب است.
امام علی(ع) برخلاف قرآن سخن نمی‏گوید. قرآن صفت جود و انفاق را برای همه، صفت خوب برشمرده است.(1) پس صفت بخل در این روایت که از صفات ممدوح برای زنان شمرده شده است، معنای خاص خود را می‏طلبد که حضرت فرمود: از مال شوهر بی حساب بخشش نکند. صفت تکبر نیز معنای خاص خود را دارد، چرا که قرآن با صراحت، خشوع و خضوع و تواضع و فروتنی را از صفات اخلاقی پسندیده مرد و زن بیان نموده است.(2)
بنابراین صفات اخلاقی پسندیده مانند انفاق و جود و خشوع و تواضع برای همه خوب است، زن باشد یا مرد، و نقطه مقابلش بد است، خواه زن باشد، یا مرد.
این روایت معنای خاصی دارد. حضرت می‏خواهد زن را تشویق کند که مبادا به بهانه جود و انفاق، مال شوهر را برباد دهد. مبادا به بهانه فروتنی خود را در معرض تیر نگاه و هوس آلود مردان هوسباز قرار دهدو مبادا به بهانه شجاعت، خود را در معرض اتهام قرار دهد و موجب بی آبرویی خویش و خانواده‏اش گردد.

پی نوشت ها:
1.احزاب، (33) آیه 34.
2.همان، آیه 34.
 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
امام علی(ع) در نهج البلاغه، حکمت 238 بیان داشته که زن و زندگی اش همه دردسر است و چاره‏ای جز این نیست. چرا زن و زندگی اش همه دردسر است؟

پاسخ :

در صورت صحت سند و انتساب این حدیث به امام علی(ع) قطعاً معنای شمول و کلی آن مراد نیست، چرا که زنان نامدار بسیاری بودند که در زمره پیامبران "انبایی" قرار داشتند و منشا خیر بودند،(1) بنابراین چاره‏ای جز توجیه و تاویل آن وجود ندارد.
در این حال لازم می‏دانیم چند نکته را بیان کنیم:
1 - در مسایل اعتقادی و انسان شناختی، دلالت و سند حدیث، زمانی پذیرفته است که به مرحله اطمینان برسد (هم اطمینان در دلالت و هم در سند و صدور از معصوم) وگرنه باید آن حدیث را مسکوت گذاشت و براساس آن به نام دین رایی صادر نکرد.(2)
2 - هر حدیثی که برخلاف محکمات قرآن، یا بر خلاف احادیث متواتر و قطعی الصدور و قطعی الدلاله و یا برخلاف عقل فطری و سلیم بود، باید آن را رد و تکذیب نمود.
هر حدیثی اگر نه چنین مخالفتی داشت (که موجب طرح و تکذیب آن شود) و نه حدیث معلوم‏الصدور و معلوم‏الداله بود (که موجب اخذ و التزام به مفاد آن شود)، باید آن را در بوته اجمال و احتمال گذاشت.
چنین حدیثی که منتسب به اهل بیت: است، علم آن را به آنان باید واگذار نمود.
هر روایتی که به حسب ظاهر محتوایش برخلاف ضروریات و مسلّمات عقول فطری سلیم باشد (برخلاف قرآن، سنت قطعی و حکم قطعی عقل)، درباره این گونه روایات می‏گوییم: یا ظاهر آن مراد نیست و می‏باید برخلاف معنای ظاهری حمل و تاویلش نمود، و یا اگر قابل توجیه نباشد، باید معتقد شد که آن روایت از معصوم صادر نشده است، چون که معصوم بر خلاف معیارهای پذیرفته شده مذکور سخنی نمی‏گوید،(3) یا بگوییم: روایت صادر شده، لیکن تحریف شده و با تحریف آن، معنایش دگرگون گشته است، مانند این روایت: ابوهریره از پیامبر نقل کرد: سه چیز شُومند: مرکب، زن و خانه. این از مثل‏های رایج جاهلی بود. پیامبر(ص) فرمود: اهل جاهلیت چنین می‏گفتند. اما راوی جمله ذیل را حذف نمود، که معنایش عوض می‏شود.(4)
3 - این گونه روایات که در مذمت زنان است و به امام علی(ع) نسبت داده شده، گرچه ممکن است برخی مربوط به غایله جنگ جمل باشد و به آتش افروزی عایشه اشاره داشته باشد و با توجه به زمینه فتنه انگیزی وی صادر شده باشد، ولی در برخی دیگر تردید جدی وجود دارد. جا دارد و بررسی شود که به راستی این گونه روایات از امام علی(ع) صادر شده است؟! این تردید قوی‏تر می‏گردد، اگر توجه به سیره تمامی معصومان درباره زنان بشود. در عمل و سیره آن بزرگواران فراوان دیده می‏شود که به کرامت زنان ارج می‏نهند.
جای این پیش فرض وجود دارد که ممکن است دشمنان حضرت با هدف سیاسی و تخریب شخصیت امام‏علی(ع) دست به جعل این گونه روایات زده باشند.
ما در این فرصت اندک نمی‏خواهیم درباره یکایک روایات و اسناد و مدارک آنان بحث کنیم، لیکن به صورت کلی می‏توان ردپای دشمن را جستجو نمود.
این احتمال تقویت می‏شود با آنچه که ابن ابی الحدید معتزلی شافعی در شرح نهج البلاغه نوشته است که معاویه آن گاه که به قدرت رسید، به فرماندارانش نوشت که بکوشند چهره امام علی(ع) را بین مردم زشت جلوه دهند و توجه و تمایل مردم را از حضرت و اهل بیتش برگردانند.(5)
این احتمال با این واقعیت تقویت می‏شود که زنان شجاع و با فضیلتی همانند "سوده همدانیه" در جنگ صفین، سپاهیان امام علی(ع) را در نبرد بر ضد معاویه تحریص و تشویق می‏نمودند. حتی بعد از شهادت امام علی(ع) از مرام و مکتب حضرت دست برنداشتند، و این مایه شگفتی معاویه شد و او تعجب خویش را از تاثیر فرهنگی امام علی(ع) برآنان مخفی نمی‏داشت.(6)
بعید نیست که مزدوران معاویه روایاتی را در مذمت زنان ساخته باشند تا نیمی از جمعیت را به امام علی(ع) بدبین نمایند و بگویند ما طرفدار زنان هستیم و ام‏المومنین عایشه هم با ما است و علی با زنان خوب نیست. نه تنها با عایشه خوب نیست، بلکه نسبت به تمامی زنان دید منفی دارد.
این را تنها به عنوان یک احتمال ذکر نمودیم، که اگر پاسخ‏ها و راهکارهای توجیهی قبلی هیچ کدام کارساز نباشد، سرانجام سخن همین است که بیان شد.
4 - برخی از پاسخ هایی که در جواب به سوال اول بیان شد، در این جا نیز می‏توان از آن استفاده کرد، مثلاً ممکن است گفته شود: این سخن یک کلام جدلی است؛ یعنی به زعم مردم آن زمان، زنان چنین بودند. در فرهنگی جاهلی زن را همواره شر می‏دانستند، و با این قضاوت دختران را زنده به گور می‏کردند. اسلام با این فرهنگ مبارزه کرد. اگر این توجیه را بپذیریم، حتماً چیزی از قبیل و بعد این روایت افتاده است.

پی نوشت‏ها:
1. زن در آینده جمال و جلال، جوادی آملی، ص 167.
2. جمعی از نویسندگان، دانشنامه امام علی، ج 5، ص 119.
3. همان، ص 122 - 121.
4. همان، ص 113.
5. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ح 11، ص 45 - 44.
6. مجلسی، بحارالانوار، ح 41، ص 119
 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
در دین ما نجابت و پاکدامنی یک زن چگونه مشخص می‌شود؟ آیا تنها به حجاب و چادر است؟

پاسخ :

پاکدامنی یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که ظاهر بر باطن و باطن بر ظاهر تاثیر می‌گذارد، می‌توان گفت بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و پاکدامنی، تاثیر و تاثر متقابل است، یعنی هرچه حجاب ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در پرورش عفت و پاکدامنی تاثیر بیش‌تری دارد.
البته ممکن است افرادی حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب تنها پوسته و ظاهری است. اگر حجاب واقعی باشد، حتماً در دل تاثیر خواهد گذاشت. در عین حال باید توجه داشت که عفت و نجابت و پاکدامنی زن تنها در حجاب و چادر خلاصه نمی‌شود، هرچند پوشش اسلامی، میوه عفاف و پاکدامنی است، ولی پاکدامنی ثمرات دیگری نیز دارد، مثل، رعایت عفت و پاکدامنی در سخن گفتن، راه رفتن، پوشیدن، غذا خوردن و نگاه کردن. قرآن مجید می‌فرماید: "به زنان و مردان مومن بگو: چشم‌ها را از نگاه ناروا بپوشند(1)" در مورد عفت گفتاری می‌فرماید: "زنان به نرمی با مردان سخن نگویند، مبادا آن که دلش بیمار است به طمع افتد"(2). در مورد عفت رفتاری می‌فرماید: "آن طور پا به زمین نزنند که زیور پنهان پاهایشان معلوم شود"(3). بنابر این زن نجیب و پاکدامن کسی است که زبان و نگاه و اعضا و جوارح خود را از گناه بپوشاند و گفتار و کردارش بر محور عقل و شرع باشد.

پی‌نوشت‌ها:
1. نور (24) آیه 30.
2. احزاب (33) آیه 32.
3. نور (24) آیه 31.

 

بيتاب

عضو جدید
سوال :
چرا خداوند زنان را در ارزش مکانی پایین‏تری قرار داده است و وسیله برای مردان؟

پاسخ :

آیا منظور از ارزش مکانی، ارزش انسانی است؟ در کدام آیه چنین چیزی آمده است؟ از کدام روایت چنین برداشت کرده‏اید؟ در کدام آیه ارزش اختصاص برای مردان قرار داده شده است که همسان یا مشابه آن برای زنان نباشد؟ در کدام آیه، ارزش انسان به دو جنسیت زن و مرد تقسیم شده است؟ آیا به آیه یا روایتی خاصی نظر دارید؟ خداوند آفرینش زن را در آیه چهار سوره نساء از همان حقیقی دانسته که مردان را آفریده است. اگر بخواهیم آیات و روایات در مورد ارزش و مقام زن، ذکر کنیم بسیار است. همین طور آیاتی که در هنگام ارزش گذاری انسانی بین زن و مرد هیچ تفاوتی قرار نداده است، اما از نظر جسمانی اگر چه تفاوت‏هایی وجود دارد، اما تبعیض و نابرابری و با ارزش مکان بالاتر مردان نیست، بلکه طبیعت آفرینش الهی است. نقشی‏های زنانه در دستگاه آفرینش به عقیده ما بسیار ارزشمند و مهم است، مگر آنکه بعضی، ارزش نقش‏های زنانه را کم‏رنگ کنند و از این طریق بخواهند از ارزش آنها بکاهند.
اما اگر منظور از ارزش مکانی پایین‏تر، اختلاف در برخی احکام و قوانین (که در سوالات بعدی ذکر کرده‏اید) باشد، در پاسخ‏های آینده به تفصیل از آنها سخن خواهیم گفت.
مقصود از جمله "زنان وسیله‏ای برای خدمت به مردان" چیست؟ آیا نمی‏تواند یک مرد یا حتی زنی همین سخن را از جانب دیگر بگوید او چنین اظهار دارد که "مردان وسیله‏ای برای خدمت به زنان" قرار داده شده‏اند؟ اصولاً این تفکر که یکی وسیله و ابزار برای دیگری است، از کجا ناشی می‏شود؟
متاسفانه یک تصور اشتباه در ارتباط زن و مرد وجود دارد که بسیاری از شبهات از آن ناشی می‏شود و سایه این تصور بر برخی از نوشته‏های شما نیز حاکم است.
در برخی از نوشته‏ها و اشکالات وانمود می‏کنید که زن و مرد دو رقیب در زندگی هستند که هر یک باید سعی کند ریسمان زندگی را با شدت هر چه بیشتر به سوی خود بکشد، به همین خاطر مطرح می‏شود که آیا زن وسیله برای مرد است یا مرد وسیله برای زن؟ اما هر دو اشتباه است. خداوند این دو را مکمل یکدیگر قرار داده که هر یک بدون دیگری ناقص است. خداوند آن دو را مایه رحمت و مودت قرار داده که در کنار هم به آرامش می‏رسند، یعنی همان چیز که اساس و هدف اصلی زندگی است: "ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا إلیها وجعل بینکم موده ورحمه" آرامش در سایه ازدواج را خداوند نشانه‏های خلقت قرار داده است.
در این نگاه، دو جنس نه رقیب یکدیگر و ابزار و وسیله‏ای برای هم، بلکه دوست و همکار و تکمیل کننده یکدیگر و پوشاننده نقص‏ها و نیازهای هم هستند. همان گونه که زن بدون مرد، ناقص است و نیازمند به او، مردان نیز بدون زنان، کامل نخواهند بود و نیازمند آنان هستند.
به نظر ما، باز رقیب دیدن در این جمله شما نمایان است "زنان می‏توانند خود را تامین کنند و به بلوغ اجتماعی رسیده‏اند که گلیم خود را از آب بیرون بکشند".
آیا شما به عنوان یک زن، نیاز آنان را تنها در تامین مالی می‏بینید؟ آیا این ارزش یک زن یا خوشبختی اوست است؟
سایه تصور رقیبانه در این جمله نیز نمایان است "از همسر جز بهره مالی به ما نمی‏رسد، در حالی که زنان وجود خود را در اختیار همسران می‏گذارند"
تصور رقیب بودن در این جمله کاملاً نمایان است، نه شریک و همکار و یاور بودن که منطق قرآن و روایات است.
علاوه بر آن، نوعی بی انصافی است که وجود مرد را برای زن، تنها تامین کننده نیاز مالی می‏بینید. گویا در این نگاه، عشق و عاطفه و محبت و... هیچ اساسی و جایگاه و مفهومی ندارد و انسان به مثابه ماشین و ابزار نگریسته شده جای تاسف است، همان گونه که بی انصافی و مایه تاسف است اگر کسی عنوان کند که زنان برای مردان هیچ بهره‏ای ندارند، جز رفع نیاز جنسی، در حالی که مردان باید تمام وجود و کار و تلاش و زندگی خود را در اختیار آنان قرار دهند.
البته شاید این سخن‏ها ناظر به برخی از زنان و مردان یا حداکثر در فرهنگ و جامعه‏ای و منطقه‏ای باشد، اما کلی گویی این دو سخن متضاد، بی انصافی است.
 

بيتاب

عضو جدید
به كسانيكه به دين اسلام حمله ور ميشوند وآن را ناقص به ديگران معرفي ميكنند .........
ميگوييم : چون اسلام را از اهلش (حوزه علميه ها وعلماء ) ياد نگرفتيد ويا نمي خواهيد ياد بگيريد ............
اسلام بدون مدافع نيست
من را چند ماه است از سايت اخراج كردند ولي اكنون به حمد الله برگشتم ، اميدوارم مفيد واقع شوم :gol:
 

saghar 64

عضو جدید
کاربر ممتاز
من نظرم اینه که احکامش باید بروز بشه
اون احادیث مال 1400سال پیش بوده
مثلا وقتی می گفتن:آشغالاتونو دم در خونتون نریزین چون اونجا شیطان جمع میشه واسه مردم اون زمان بود!!!!
حالا ما می فهمیم که منظورش از شیطان همون میکروب بوده:w25:ولی درک مردم اون زمان تا این حد نمی کشیده:tooth:
الان آقایون شیخ فقط میشینن از مباح و مکروح و .... صحبت می کنن!!
درک مردم بالا رفته دیگه خسته میشن پای این حرفا بشینن:w39:
وقتی یکی مث پناهیان و دهنوی هم میان مردم عاشقشون میشن
من که تا آخوند می بینم شبکه رو عوض می کنم:whistle:
به نظرم اگه ادم انسانیت داشته باشه یه مسلمون کامله
خدا همه این احکام و حرفارو گذاشته که بگه انسان باشید
حالا درک عربهای اون زمان پایین بوده و اینطوری گفته،ما که درکمون بالاست;)
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
و علی همچنان تنهاست

ما چندبار نهج‌البلاغه خوندیم

جرجی جرداق 200بار نهج‌البلاغه خونده و میگه هر دفعه بیشتر بهش انس میگیرم

دوستان عزیز می‌دونستن ابراهام لینک رییس‌جمهور امریکا تمامی حرفایی که میزدی به تقلید از نهج‌البلاغه بوده؟
دشمنان ما میدونن به چی باید رجوع کنن

اما ما هنوز در غفلتیم.
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
من نظرم اینه که احکامش باید بروز بشه
اون احادیث مال 1400سال پیش بوده
مثلا وقتی می گفتن:آشغالاتونو دم در خونتون نریزین چون اونجا شیطان جمع میشه واسه مردم اون زمان بود!!!!
حالا ما می فهمیم که منظورش از شیطان همون میکروب بوده:w25:ولی درک مردم اون زمان تا این حد نمی کشیده:tooth:
الان آقایون شیخ فقط میشینن از مباح و مکروح و .... صحبت می کنن!!
درک مردم بالا رفته دیگه خسته میشن پای این حرفا بشینن:w39:
وقتی یکی مث پناهیان و دهنوی هم میان مردم عاشقشون میشن
من که تا آخوند می بینم شبکه رو عوض می کنم:whistle:
به نظرم اگه ادم انسانیت داشته باشه یه مسلمون کامله
خدا همه این احکام و حرفارو گذاشته که بگه انسان باشید
حالا درک عربهای اون زمان پایین بوده و اینطوری گفته،ما که درکمون بالاست;)

سلام‌علیکم

من نمیدونم چطوره که قرآن واسه 1400 سال پیش است و قدیمی از منظر شما
اما به وسیله‌ی همین قران هست که دانشمندان مسیحی و یهودی دارن به رموز عالم پی میبرن
اگه دوست داشتین از معحجزات قران در پزشکی و کیهان‌شناسی و ..... بگم
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
مطالبی که آوردم کاملن قابل استناده ! :redface:
دوستان شما فکر میکنین یه فرد فرهیخته وقتی این جملات رو بخونه باز هم بیانات ایشون رو اس ام اس میکنه یا شکسپیر و کانت و کامو و ...


باریک الله
دست بزنید براشون

نبی مکرم اسلام فرمودند: زن ریحانه است

یه پست گذاشتم تو بخش اسلاممی
در مورد روابط متقابل زن و شوهر
اگه شماها واقعا دنبال حق بودید میرفتید اون رو میخوندید

اما کسی که بخواب زد خود را بیدار کردنش محال است

 

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام آره اين مسأله متأسفانه در بين جوانهاي ما وجود دارد و مقصر اين اشكال افرادي مانند ما كه به اين مسائل اعتقاد داريم مي باشيم چرا كه در اين حوزه اصلا آنطور كه شايسته و بايسته هست كار نكرديم بايد در كار هاي خود تجديد نظر كنيم...

نه! کی می گه این جوریه؟ من تو یه کلاسی می رم که همه بجز یه نفر از دم سبز هستن. ولی وقتی بحث ماه رمضون شد که دوستدارین باشه یا نه؟ می دونید چی شد؟ شاخ درآوردم. همشون رفتن تو یه حال و هوای دیگه. یه جوری از این ماه و حال و هواش تعریف کردن که ماتم برد! انقزه خوشحال شدمممممممممم! :D

عجب بحثی رو مطرح کردی دوست عزیز. به نظر من یکی از مفید ترین تاپیک های باشگاه ست. کاش یه title بهتر براش می ذاشتی که دوستان بیان شرکت کنن.

واقعا جای تاسف داره ، این تاسف رو بیشتر برای خودم می گم . نمی دونم چرا نسل جوون از مباحث مذهبی خسته است! شاید به خاطر حضور یه عده است که به نیت خدمت ظلم بزرگی به اسلام کردن!

من خودم تازه فهمیدم ، تو چه غفلتی به سر می بردم. واقعا شدیم مثل تشنه ای که داره له له می زنه ولی آب رو نمی شناسه !! کاش دوستان باسواد بیان تو این بحث شرکت کنن . امیدوارم توی انتهای تاپیک به یه نتیجه و راهکار عملی برسیم :gol:

دوست خوبم. :gol: اجازه بده تا گریت رو در بیارم. برای این که کسای بیشتری رو به دین جذب کنیم باید عین پیامبر عمل کنیم. باید ببینیم ایشون چه کردن و ما هم همون کار رو کنیم.

جوابش خیلی ساده هست. برید سرچ کنین ببینید دلیل گسترش اسلام از طریق پیامبر چی بوده. بعد می بینین که ما دقیقا ضد اون راه رو پیش گرفتیم و بعد اسممون هم می زاریم مسلمون.

خوانیــــد نیمی را ز وحـــی
نیمـــی پذیریــــد نیمی نفــی
گویید چرا بعضی به وحـــی
گویند که نیست شوقی به سعی
حــالا که خود صـد بدتریـــد
بهتــــر که بر خـود بــنگریـــــد
با خنجری سویش رویــــد
یا فاطــــمه جـــان می کنید!

:(
 

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تاپیک هم مث اون یکی ها میشه و هیچ کس هیچ نتیجه به درد بخوی از این بحث ها نمیگیره. هر چی هست فقط زور ازمایی بیخودیه که نتیجه هم نمیده.
تا زمانی که هر یک از طرفین فک کنن که صد در صد راست میگن و حق با اوناست ما راه به جایی نمیبریم. :gol:
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
چرا سخنان امثال افلاطون و .... بیش از امیرمونان طرفدار دارد.

ببینید تو جامعه ما تظاهر به روشفنکری زیاد دشه
خیلی دوست داریم خودمون رو روشنفکر بدونیم.
مثلا نمونه‌اش..... شهید مطهری و شهید دکتر شریعتی هر دوبرای اسلام زحمت کشیدن
ولی همه دوستدارن اسمی از شریعتی بیارن کسی جمله‌های مطهری رو مطرح نمی‌کنه
و این درحالیست که 90درصد هم حتی یک کتاب ازش نخوندن
دلیلش اینه که پیش خودمون معادلات اشتباهی درست کردیم و گفتیم شریعتی فلانه و مطهری فلان


و البته خیلی هم دوست داریم از دین و از شحصیت‌های علمی فاصله بگیریم

اگر یک موضوع رو علی(ع) گفته باشه و افلاطون هم گفته باشه میریم سراغ افلاطون.
چون تصویر بدی از علی(ع) ساختیم.
از امیرمومنان تصویر ادم حشن جنگجویی ساختیم که علم و .... رو تعطیل کردیم توش

حالا چرا این اتفاق اتفاده یه خورده‌اش تقصیر کتاب‌نویس‌های ماست و روحانیون
و یه خورده بیشترش هم تقصیر خودمونه که دنبالش نمیریم

اگر یک بار فردی نهج‌البلاغه رو بخونه( الان دوباره دوستان فرصت‌طلب پای خطبه 80 رو میکشن وسط)
کلش رو بخونه میفهمه که چه سخنی برتره

اگه من یه جمله بذارم و نگم کی گفته همه خوششون میاد اگه بعدش بگم علی گفته خیلیا میزنن زیرش
چرا؟
چون فکر کردیم ک همه چیز تو افاطون و نیچه و .... است.
و از همه مهمتر چون نمیدونیم منبع غلمی دانشمندان غرب همین معصومین ما بودن
 

لطفی88

عضو جدید
می دونین همش مربوط می شه به اینکه ما جز ماتم و مصیبت برا اماماو معصومین چیز دیگری نشنیدیم همش فکر میکنیم که اماما دنبال جنگ و قدرت و اینا بودن این هم به خاطر تبلیغ نادرست مبلغان هستش ماها اصلا از ماهیت قیام کربلا چیزی مدونیم شاید کمتر اطلاعی داشته باشیم اما در مورد عزاداری و نحوه به شهادت رسیدن امام حسین انواع و اقسام جزئیات هست چرا باید به اصل موضوع اگاهی پیدا نکینم
راستی شما می دونین حضرت علی در زمان خودشون جدای از مسایل مذهبی یکی از دانشمندان بزرگ بودن
به عنوان مثال من در کتابی خوندم که نوشته بود دانشگاه جندی شاپور از حضرت علی در مورد درمان بیماری جزام کمک خواسته بود که حضرت علی هم کمک کرده بودند.
من خلاصه وار نوشتم اما از این مسایل زیاد هست اما ما اطلاع کمی در این مورد داریم.
 

آیاتای

عضو جدید
Mj na;1957602
جوان امروز ما انقدر كه علاقه به اشنايي با افكار و بيانات متفكرين جديد( بيشتر منظور دانشمندان و متفكرين غربي است)دارد علاقه مند به اشنايي با افكار و بيانات اهل بيت (عليهم السلام)نيست .
شما دانشمندان رو با اهل بیت یکی میدونید؟!!!

روایاتی که از اهل بیت نقل میشه همه اش مربوط به امورات جنسی و اموزش
عشق بازی و وعده حوری در بهشت به مردانی که بیشتر به زیر شکم میرسن!!!

این موارد به درد جوان امروزی نمی خوره
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
شما دانشمندان رو با اهل بیت یکی میدونید؟!!!

روایاتی که از اهل بیت نقل میشه همه اش مربوط به امورات جنسی و اموزش
عشق بازی و وعده حوری در بهشت به مردانی که بیشتر به زیر شکم میرسن!!!

این موارد به درد جوان امروزی نمی خوره

بهتره بگید روایاتی که شما دنبالش میرید در مورد این چیزهاست

شما چندتا روایت خوندی که اینطوری نقل کردن؟؟

بیشترین احادیث ائمه در مورد علم اندوزی و دانش بوده و نماز و خدا و افرینش و معاد

ضمنا این مطالب به درد هر کی نخوره به درد شما میخوره

این تاپیک رو منحرف نکنید بذارید بحث ادامه پیدا کنه.

یک بار اعلام کردم حاضرم با تمامی اعضای سایت در مورد ایات و احادیث بحث کنم
کسی حاضر نشد.

نکنه زن تو جامعه ایران باستان خوب بوده از نظر شما که باید با ادرار گاو خودش رو غسل میداده؟
 

آیاتای

عضو جدید
بهتره بگید روایاتی که شما دنبالش میرید در مورد این چیزهاست

شما چندتا روایت خوندی که اینطوری نقل کردن؟؟
بیشتر روایاتشون در این خصوص است و من بارها ان روایات رو در انواع تاپیک ها قرار دادم

بیشترین احادیث ائمه در مورد علم اندوزی و دانش بوده و نماز و خدا و افرینش و معاد
براحتی میشه این احادیث رو زیر سوال برد ;)

ضمنا این مطالب به درد هر کی نخوره به درد شما میخوره
اتفاقا به درد من اصلا نمی خوره چون به ادیان معتقد نیستم و در این خصوص به حد کافی مطالعه کردم...

این تاپیک رو منحرف نکنید بذارید بحث ادامه پیدا کنه.
:redface:

یک بار اعلام کردم حاضرم با تمامی اعضای سایت در مورد ایات و احادیث بحث کنم
کسی حاضر نشد.
اگر توان بحث رو در خودتان می بینید حاضرم یه بحث دو نفره رو داشته باشیم.:cool: البته در یک تاپیک جدید..
نکنه زن تو جامعه ایران باستان خوب بوده از نظر شما که باید با ادرار گاو خودش رو غسل میداده؟
من با نگرش و تفکر زن ستیزانه مخالفم و تا پای جان هم با ان مبارزه خواهم کرد میخواد ایران باستان باشه و یا اسلام نوین!!
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
تو یه جمع کوچیک میشه گفت تقصیر خودمونه ولی تو یه جامعه بزرگ نمیشه همه رو مقصر دونست. اینجا دیگه گردانندگان جمع نقش اساسی دارن



نه اینجوری نیست
دلیلش کاملا مشخصه

تو اگه یه حرف قشنگ رو از زبون کسی که ازش متنفری بشنوی دیگه برات قشنگ نیست...

کلام علی هم الآن از دهن کسایی در میاد که دارن ازش سوء استفاده میکنن. یا حتی اگرم این کارو نمیکنن دارن فقط باهاش پند میدن و خودشونم عمل نمیکنن.
جریان همون تاثیر کلامه که دوستم میگفت...
کلام هرچقدر هم قشنگ وقتی از زبون اون آدما در میاد قدرتشو از دست میده هیچ، ناثیر منفی هم میذاره.
رضا اين حرفتو قبول دارم كه شخص بيان كننده خيلي نقش مهمي داره......
اما همشم اين نيست.......
اين موضوع يه بعد اعتقادي هم داره......
بذار با يه مثال برات روشنش كنم......

چرا تو دوره زمونه ما ديگه استفاده از داروهاي گياهي خيلي خيلي كم شده و همه داروي شيميايي استفاده ميكنيم؟؟؟
با اينكه ميدونيم داروهاي گياهي تاثيرات بهتري ميتونه داشته باشه،هيچگونه عوارضي نداره و حتي طول درمان كوتاهتري نسبت به داروهاي شيميايي داره.....
اما داروهاي شيميايي استفاده ميكنيم كه شايد يه درد ما رو خوب كنه اما بعدش صدها درد ديگه دچار ميشيم...... اما باز استفاده ميكنيم........
چراااااااااااااا؟؟؟؟؟؟
چون اعتقاد ما به داروهاي گياهي كمه..... و باورهامون به داروهاي شيميايي كه ساخته ي امروز بشر هست بيشتره......

اينجا هم دقيفا شاهد همين مسئله هستيم....... باورها و اعتقادات ما نسبت به منابع ديني كاسته شده....... و نسبت به منابع غربي و تفكرات نويسندگان امروزي افزايش پيدا كرده....
منابعي كه رفرنس و مرجعش معتبر هست رو قبول نميكنيم اما منابعي كه منبعش زاده تفكر بشر امروزي هست و گاها با تجربه از جهان پيرامون اطرافش بدست آورده رو قبول ميكنيم....
چون فكر ميكنيم مطابق جهان نوين هست........ و ديدگاههاي امامان ما مربوط به عصر خودشون بوده...... و تاريخ مصرفشون تموم شده....
در حالي كه اينطور نيست....قرآن و احاديث پيامبر و امامان هميشه راهنما و راهگشاي ما بودن و هستن......
اينجاست كه ارزشها و ضدارزشها نمو پيدا ميكنه.......
 
آخرین ویرایش:

farshid992006

عضو جدید
دقیقا اما ای کاش ما هم قبوا کنیم دین ربطی به اینا نداره اینا فرصت طلبا هستن که دارن از دین مثل چاه نفت استفاده میکنن
درست میگی شما
مشکل اینجاست که ملت ما درک نمی کنن که فرضا اگه 1 نفر داره 1 چیزی مثل دین رو تبلیغ میکنه دلیلی ندا ره خودش به اون عمل کنه و ممکنه سوئ استفاده کنه
حالا 1 سری ازاین ور بوم می افتند و مثل خر به به حرف اینا گوش میکنن و مقدسشون میکنن
1 سری که وضعشون بهتره از اون وره بوم می افتن و کلا به خاطر فاسد بودن مبلغ ها کلا از سیستم دین زده میشن
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
درست میگی شما
مشکل اینجاست که ملت ما درک نمی کنن که فرضا اگه 1 نفر داره 1 چیزی مثل دین رو تبلیغ میکنه دلیلی ندا ره خودش به اون عمل کنه و ممکنه سوئ استفاده کنه
حالا 1 سری ازاین ور بوم می افتند و مثل خر به به حرف اینا گوش میکنن و مقدسشون میکنن
1 سری که وضعشون بهتره از اون وره بوم می افتن و کلا به خاطر فاسد بودن مبلغ ها کلا از سیستم دین زده میشن
حرفتون كاملا درسته...... البته اگه با ملايمت بيشتري صحبت كني بهتره ها.....

بله يكي از مشكلات جامعه ما همينه كه افراد از جايگاه خودشون سو استفاده ميكنن....
حالا اگه طرف مبلغ ديني باشه كه ديگه خيلي وضع خرابتر ميشه و ديد مردم نسبت به دين تغيير ميكنه.....
كسي كه فكر نميكنه و قدرت تعقل ازش گرفته شده همه ي حرفا رو تصديق ميكنه.......
چرااااا؟؟؟
چون به طرف و لباسي كه به تن داره ايمان داره......
اين باور كه مبلغ فاسد و سودجو داريم رو نميتونه قبول كنه....

و يه سري هم قدرت تعقل دارن،اما بينش كافي ندارن.........
و بخاطر يه حرف نابجا از سوي يه مبلغ كلا دين و همه مقدسات رو ميبرن زير سوال......
 

Similar threads

بالا