اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید
نوشابه انرژی زا چیست؟
"محتویات نوشابه های انرژی زا"

به گزارش فودنا نوشابه های انرژ ی زا، نوشیدنی هایی حاوی افزودنی هایی از قبیل محرک های مجاز، ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه «ب»، مواد معدنی، کافئین، قهوه، گیاه گوارانا، ساخارین و کراتین هستند که ...


به گزارش شبکه خبری فودنا این مقاله محتویات نوشابه های انرژی زا برای خوانندگان گرامی ارائه می دهد .
نوشابه های انرژ ی زا، نوشیدنی هایی حاوی افزودنی هایی از قبیل محرک های مجاز، ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه «ب»، مواد معدنی، کافئین، قهوه، گیاه گوارانا، ساخارین و کراتین هستند که در برخی از آنها، ممکن است مقدار زیادی گلوکز یا شکر نیز به کار رفته باشد. بیشتر جوانان و دانش آموزان، افراد پرتحرک و ورزشکاران به این نوع نوشیدنی علاقه دارند. جالب است بدانید اولین نوشابه های انرژی زا با میزان کافئین و شکر بالاسال ۱۹۸۰ در آمریکای شمالی وارد بازار شد و اگرچه در آن زمان نیز خریداران نوشابه های انرژی زا نمی دانستند که آیا این نوع نوشابه ها صددرصد سالمند، اما همین اندازه که به آنها امکان می داد تا ساعات بیشتری از روز را با انرژی کار کنند، برای آنها کافی بود.
کافئین: این نوشابه ها چهار برابر بیشتر از نوشابه های معمولی کافئین دارند. نوشابه های انرژی زا به طور متوسط حاوی ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم کافئین است (یک فنجان قهوه حاوی ۶۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین است.) کافئین، محرکی برای دستگاه عصبی مرکزی است و به طور موقت موجب رفع خواب آلودگی می شود. رفع خستگی، افزایش تمرکز، اتساع عروق خونی، افزایش عملکرد جسمی و ذهنی، افزایش استقامت، ادرارآور بودن، شل کردن عضلات صاف نایچه ها و افزایش اسید معده از اثرهای کافئین بر بدن است. جالب این که، کافئین، اثر داروهای تجویز شده برای درمان سردرد را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد. با وجود اثر مثبت کافئین روی بدن، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد، زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین موجب وابستگی یا «کافئینیسم» می شود که علائمی نظیر اضطراب، تحریک پذیری، انقباض عضلات، عصبانیت، بی خوابی، تپش قلب و زخم معده را به همراه دارد.
تائورین: این ماده از گروه آمینواسیدهای غیرضروری است که بدن به دریافت آنها از محیط خارجی نیاز ندارد و می تواند آن را بسازد. تائورین از اجزای اصلی صفرا است که به منظور هضم چربی ها، تنظیم کلسترول خون و جذب ویتامین های محلول در چربی به آن نیاز داریم. تائورین به همراه «روی» برای سلامتی چشم ها و حس بینایی لازم است. این ماده به علت این که آنتی اکسیدان محسوب می شود، نقش سم زدایی از بدن دارد، همچنین موجب کاهش فشار خون در بدن شده و برای درمان اضطراب، بیش فعالی، فعالیت ضعیف مغز، صرع و آبرسانی به مغز نیز مفید است.
عصاره گوارانا: گوارانا از گیاهان منطقه آمریکای جنوبی است. این گیاه نیز دارای کافئین بوده و عصاره آن خاصیت محرک دستگاه عصبی مرکزی، افزایش انرژی، چربی سوزی و ادرارآوری دارد.
عصاره جین سینگ: نوعی گیاه آسیای شرقی است که مصرف آن موجب افزایش مقاومت بدن در برابر اضطراب، تقویت حافظه، تقویت دستگاه ایمنی و عصبی و افزایش شادابی و انرژی، رفع خستگی، کاهش قند خون، افزایش قوای جنسی و کاهش عوارض پیری و مصرف بیش از حد آن موجب بی خوابی، تهوع، سردرد، اسهال، افزایش یا کاهش فشار خون می شود. البته میزان جین سینگ در نوشابه های انرژی زا کمتر از آن است که موجب این عوارض شود.
متیل زانیتن: یک «آلکالوئید» است که در نقش محرک دستگاه عصبی فعالیت می کند.
ویتامین های گروه ب: این ویتامین ها در سوخت و ساز و افزایش سطح انرژی بدن از طریق تولید گلبول های قرمز و پادتن ها، جبران کم خونی، کاهش استرس و اضطراب و مرطوب کنندگی طبیعی پوست نقش دارند.
آنتی اکسیدان ها: ویتامین های A ، C و سلنیوم به صورت آنتی اکسیدان ممکن است در نوشابه های انرژی زا وجود داشته باشد.
کراتین: نوعی اسیدآمینه است که در بدن انسان در هنگام سوخت و ساز پروتئین تولید می شود و انرژی مورد نیاز عضله را تامین می کند.
طعم دهنده ها و رنگ های غذایی: این گونه مواد نیز به صورت طبیعی و مصنوعی در انواع نوشابه ها بخصوص نوشابه های انرژی زا وجود دارند. طعم دهنده های مصنوعی از صدها ماده شیمیایی ترکیب شده اند تا مشابه طعم های طبیعی شوند. طعم دهنده ها در مقدار مجاز به احتمال زیاد سالم هستند، اما ممکن است حاوی موادی باشند که بعضی افراد بخصوص کودکان به آنها حساسیت های شدیدی نشان دهند.

در بین ترکیبات به کار رفته در نوشابه های انرژی زا، کافئین و گیاه گوارانا مواد اعتیاد آوری هستند که مصرف زیاد و طولانی مدت آنها موجب می شود به این نوشابه ها عادت کنیم. در این زمینه متخصصان تغذیه مصرف این نوشابه های انرژی زا را برای کودکان، زنان باردار، بیماران دیابتی و کسانی که بیماری قلبی - عروقی دارند بسیار مضر و خطرناک دانسته اند. ترک این مواد کار سختی نیست و سردرد از عواقب اصلی آن است .اعتیاد به نوشابه های انرژی زا بیشتر جنبه روانی دارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
سوسیس و کالباس
تعریف از نظر استاندارد
سوسیس یا کالباس عبارت از مخلوطی پایدار حاصل از گوشت یک یا چند حیوان حلال گوشت که همراه با مواد دیگری در داخل پوشش های طبیعی و یا مصنوعی در شرایط مناسب پر شده و پس از طی فرایند حرارتی مناسب و سایر فرایند ها برای مصرف آماده می شود. ولی به هر حال ، عمده ترین بخش پروتئین به کار رفته در سوسیس و کالباس ، گوشت است . در ضمن از نظر استاندارد ، استفاده از اندام ها و اعضایی مانند پستان ، ریه ، طحال ، مثانه ، نخاع ، بافت های غده ای بافت های غضروفی ، رگ و پی ، گوشت کله و چربی های احشایی در این فرآورده ها ممنوع است .
ارزش غذایی سوسیس و کالباس
چنان چه تولید این فراورده های گوشتی بر اساس ویژگی های استاندارد ، به همراه دقت کافی و سیستم های نظارتی و کنترل در رویه ی صحیح تولید انجام پذیرد ، به عبارتی ضوابط تعیین شده از سوی موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رعایت شود ، باید گفت که سوسیس و کالباس با ترکیبات به کار رفته در آن ، غذایی تقریبا کامل است که حاوی پروتئین های حیوانی مناسب و کافی و چربی و ویتامین ها میباشد ؛ و می توان آنها را از غذاهای آماده در سفره ی خانواده ها نام برد . البته برخی متخصصان تغذیه ، سوسیس و کالباس را به عنوان یک جانشین گوشت چرب به حساب می آورند ؛ زیرا علاوه بر چربی های موجود در گوشت ، چربی نیز به عنوان یکی از ترکیبات اصلی آن است .
انواع سوسیس و کالباس
اختلاف سوسیس وکالباس ، در ایران از نظر قطر محصول است . چنان چه محصول دارای قطر بزرگتر باشد ، به آن کالباس می گویند و چنان چه قطر محصول کوچک باشد به آن سوسیس می گویند .
رایج ترین انواع کالباس حرارت دیده عبارت اند از : لیونر ، مارتادلا ، پرشینک،ژامبون، کالباس ممتاز ، زبان ، مرغ و ...
رایج ترین انواع سوسیس حرارت دیده عبارت اند از : سوسیس آلمانی ، فرانکفورتر ، دودی ، معمولی ، سوسیس وین ، نورتیرگر و...
آلودگی فراورده های گوشتی ( سوسیس و کالباس )
تمام عواملی که در آلودگی گوشت گفته شده در آلودگی فراورده های گوشتی موثرند؛ زیرا گوشت به عنوان اصلی ترین ترکیب فراورده های گوشتی مطرح است. میزان مصرف گوشت در فراورده های گوشتی بین 40 تا 90 درصد ، بسته به نوع محصول می باشد .
هم چنین فراورده های گوشتی به دلیل استفاده از سایر مواد در محصول تولیدی و احتمال آلوده بودن آن ها بیش تر در معرض آلودگی و فساد قرار دارند ؛ به عنوان مثال از آرد ، سویا ،شیر خشک ، ادویه جات ( جوز هندی ، فلفل و ... 9 و حتی خرده یخ به عنوان ترکیب استفاده می شود ، که چنان چه هریک از این ترکیبات آلوده باشد ، سبب آلوده شدن محصول نهایی ( سوسیس و کالباس ) می شود که در ادامه به علل آلودگی بیشتر اشاره می کنیم .
علل آلودگی فراورده های گوشتی
1.نامرغوب بودن و آلوده بودن مواد اولیه
هرچه کیفیت ماده ی اولیه پایین و یا آلودگی آن بیشتر باشد ، محصول نامرغوب تر خواهد بود و در نتیجه مدت زمان نگه داری ( ماندگاری ) محصول کوتاه تر می شود ؛ زیرا محصولات در حرارت های پایین تری تهیه شده ، و به هیچ وجه میکروب ها بطور کامل مخصوصا در قسمت های مرکزی از بین نخواهند رفت . لذا تا آن جا که مقدور است باید از آلودگی مواد اولیه ی خام جلوگیری به عمل آید .
2.نقص در طرز تهیه
- تهیه محصول باید در شرایط به طور بهداشتی صورت گیرد ، در ضمن مراحل تهیه باید کاملا صحیح انجام شود . برای نمونه سوسیس یا کالباس نباید حاوی حبابهای هوا باشند ؛ زیرا حباب هوا به فساد محصول در اثر وجود میکروب ها و هم چنین تند شدن چربی به علل وجود اکسیژن کمک خواهد کرد .
- حرارت لازم برای پختن محصول ( سوسیس و کالباس ) باید کافی و معین باشد . در هر صورت درجه ی حرارت و مدت آن با نوع ترکیبات ،قطر محصول و شدت آلودگی اولیه ی مواد خام تغییر کرده و هنگام تهیه باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.
-سرد کردن بلافاصله پس از پختن و دود دادن کاملا ضروری است . در صورتی که سرد کردن محصول به تعویق افتاده و یا انجام نشود ، اولا محصول رنگ و طعم طبیعی خود را از دست می دهد ، ثانیا به علت پختگی بیش از حد مقاومت آن در برابر عوامل فساد بسیار کم خواهد بود.

3.نوع محصول
نوع محصول و ترکیباتی که در تهیه سوسیس و کالباس های مختلف به کارمیرود، در فساد و نگه داری محصول بسیار موثر است ؛ مثلا کالباس قارچ یا مرغ زودتر از انواع خشک و معمولی فاسد می شوند و یا کالباس های چرب زودتر از کالباس های کم چرب در معرض فساد هستند . همچنین سوسیس ها زودتر از کالباس ها فاسد شده و مدت نگه داری آن ها کم تر است ؛ زیرا مقدار آب موجود ( رطوبت ) در سوسیس بیشتر از کالباس است .
4.آلوده بودن مواد اضافه شونده
در ترکیبات سوسیس و کالباس گذشته از گوشت و چربی ، مقداری مواد دیگر از قبیل آرد ، نان خشک ، سویا ، شیر خشک ، ادویه جات مانند فلفل ، جوز هندی ، خرده یخ و ... اضافه می شود . واضح است که آلودگی هر یک از ترکیبات فوق در آلودگی محصول نهایی نیز دخالت داشته و در نتیجه سبب فساد می شوند .
5.شرایط نگه داری
در صورت رعایت نکردن شرایط نگهداری ، فساد به سرعت شروع خواهد شد؛ مانند عدم نگه داری سوسیس و کالباس به صورت آویزان و جدا از هم.
پس از فرایند ، باید محل نگهداری خنک و رطوبت مناسب داشته باشد و تهویه به درستی انجام شود ؛ زیرا هوای گرم و رطوبت زیاد باعث رشد میکروب ها در سطح محصول شده و به صورت لکه های سفید رنگی ظاهر می شوند که نوعی فساد است .
هنگام خرید سوسیس و کالباس
دقت در هنگام خرید
مصرف کننده در موقع خرید چگونه می تواند محصول مطلوب را انتخاب کند؟
الف لفاف خارجی محصول باید به طور کامل تمیز و عاری از هر گونه ترشحات داخلی باشد .
ب- لفاف خارجی محصول باید به طور کامل به قسمت داخلی ( خمیر کالباس و یا سوسیس ) چسبیده باشد و نباید فضای خالی بین لفاف خارجی و خمیر وجود داشته باشد .
ج- رنگ سطح مقطع باید یکنواخت و در شرایط مطلوب صورتی روشن باشد ( البته در بعضی فراورده ها تکه های گوشت به صورت قرمز رنگ و پراکنده طبیعی است .) .
د- سوسیس و کالباس دارای بوی خوب و مطلوبی است و هرگونه بوی نامناسب مشکوک است ؛ در ضمن سطح فراورده گوشتی نباید غیر صاف و غیر یک نواخت باشد.
ه- هرگونه لکه غیر عادی در سطوح به رنگ سبز یا قهوه ای مشکوک بوده و در هر صورت مشاهده ی آنها از خرید خوداری گردد.
و هر گونه لکه غیر عادی سفید رنگ در سطح خارجی کالباس ، نشانه ی وجود میکروبها می باشد ؛ لذا از خرید آن خودداری کنید .
ز- در موقع خرید کالباس توجه داشته باشید که زیر دستگاه های برش ریزریز و خمیر نشود . چنان چه ریزش خمیر زیاد باشد از خرید آن خوداری کنید .
ح- از کالباس و سوسیس های بدون بسته بندی و مشخصات ، هرگز خریداری نکنید.
ط- از قرار دادن کالباس های برش داده شده در نایلون مشکی جداخودداری کنید.
ی- بر روی تمام پوشش ها ، ویژگی های محصول را شامل درصد گوشت ، پروتئین ، چربی ، مهر استاندارد ، نام ونوع فراورده ، نام مواد به کار رفته در فراورده ، نام ونشانی تولید کننده ( کارخانه ) ، شماره پروانه ی ساخت و پروانه بهره برداری ، تاریخ تولید و انقضاء، عبارت "دریخچال نگه داری شود " روش و درجه ی حرارت نگه داری و مدت زمان نگه داری کنترل کنید .
م- از خرید کالباس و سوسیس های حاوی حباب ها ی هوا خودداری کنید . این حباب ها به ویژه در هنگام برش کالباس خود را نشان می دهد . حباب هوا باعث تغییر رنگ ،طعم و بو شده ، حالت نرم وپفکی در سوسیس و کالباس ایجاد می کند .
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مروری خلاصه بر مارگارین:
مقدمه:
مارگارین در حدود سالهای 1860 توسط یك شیمیست فرانسوی درست شد. تا قبل از جنگ جهانی دوم كره مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت. ولی در اواخر دهه 1950 كم‌كم مارگارین جایگزین آن شد. امروزه مثلاً‌ در آمریكا بسیاری از مردم مصرف كره را كنار گذاشته و فقط از مارگارین حاصل از چربی گیاهی، استفاده می‌كنند. ولی البته باید توجه داشت كه در این مورد مردم اطلاعات نادرستی دارند. مارگارین برعكس آنچه كه تصور می‌شود، كم انرژی نیست. در حقیقت به اندازه كره انرژی‌زا می‌باشد و هر قاشق غذاخوری از آن دارای 100 كالری انرژی است. البته در این مورد یك تفاوت وجود دارد، و آن اینكه كره دارای مقدار چربی اشباع شده بیشتری می‌باشد و در نتیجه باعث بالا رفتن كلسترول خون می‌گردد. اما مارگارین معمولاً از روغن‌های نباتی غیراشباع مانند روغن كانولا، ذرت، آفتابگردان و غیره ، ساخته می‌شود وبرای قوام بیشتر آنرا هیدروژنه می‌كنند. متأسفانه هیدروژناسیون باعث می‌شود كه اولاً تعدادی از اتصالات دوگانه آن به صورت اشباع شده درآیند؛ ثانیاً ایجاد اسیدهای چرب ترانس T rans Fatty acid نماید كه در حقیقت با پائین آوردن مقدار كلسترول خوب و بالا بردن كلسترول بد خون خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد.
تعریف مارگارین:
—مارگارین محصولی حاصل از امولسیون آب در چربی است ، که فاز آب را شیر بدون چربی و فاز چربی را روغن های غیر چربی شیر تشکیل می دهند . دو فاز آب و چربی به کمک امولسیفایرهای مناسب با هم مخلوط شده و یک امولسیون پایدار را ایجاد می کنند که در فرآیند تولید مارگارین قرار گرفته و فرآوری حاصل شده که دارای قوام مناسب و دلخواه همانند کره است. مارگارین در ایران به غلط به کره گیاهی معروف رشده است در فرهنگ بین المللی به مادهای که از روغن های گیاهی تهیه می شود گفته می شود و تعریفی مجزا از کره دارد .
—مارگارین دارای قدمتی در حدود 200سال می باشد و از یک بتاکاروتن به عنوان افزودنی رنگ دهنده در تهیه مارگارین استفاده می شود .
—ویتامین E ، A مارگارین از کره بیشتر است. همچنین مارگارین فاقد آهن ، روی و مس است. به دلیل تهیه شدن از روغن های گیاهی قیمت مارگارین پایین می باشد.
فاز چربی:
از چربی های مختلفی می توان در تهیه مارگارین استفاده نمود و یا مخلوطی از چربی ها به کار برد. استفاده از چربی های گیاهی، دریایی و حیوانی معمول است ولی اگر از چربی مخلوط استفاده شود باید نسبت 1:2:2 را به ترتیب در چربی های حیوانی ، نباتی و دریایی رعایت کرد. چربی پیه یا چربی بدن حیوان از چربی های حیوانی ، روغن سویا و خرما از مهمترین چربی های نباتی و روغن ماهی مثل ماهی هرینگ و آنشوی از چربی های منشاء آبزیان در تولید مارگارین است.
(نکته قابل توجه آن است که چربی بعد از تصفیه در صورت لزوم هیدروژنه می شود که باعث ایجاد اسیدهای چرب ترانس در آن می شود)
فاز آبی:
شیر بدون چربی بعد از پاستوریزاسیون با افزودن مایه لاکتیکی به آن تخمیر می شود و سپس موادی که طعم دهنده یا مکمل غذایی اند مانند طعم دهنده های مصنوعی ، ویتامین AوD و نمک به آن اضافه می شود و وارد تانک مخلوط می شود.
امولسیون کننده:
استفاده از امولسیفایر ها در مار گارین این امکان را به وجود می آورد تا به منظور سرخ کردن مواد غذایی از آن استفاده گردد، بدون اینکه در حین حرارت دادن ،آب موجود در آن متراکم و به اطراف پاشیده شود.همچنین برای جلوگیری از ایجاد حالت شنی و روغن پس دادن مارگارین در اثر تغییر در وضعیت کریستالهای روغن ، از امولسیفایر ها استفاده می گردد.
عوامل امولسیون کننده مورد استفاده در تولید مارگارین لسیتین ، GMS و بهترین و موثر ترین امولسیفایر ها برای جلوگیری از تغییر در و ضعیت کریستال های روغن ،((سوربیتان منو استئارات)) و(( استر های اسید سیتریک منو گلیسرید ها ))می باشند.
عوامل و معیارهای انتخاب مارگارین:
vپلاسیته یا شکل پذیری
vعدد شورتنینگ
vرفتار چربی هنگام ذوب شدن
vسرعت بلوری شدن یا کریستالیزه شدن
vقدرت پوک کنندگی و ایجاد تردی در محصول
vویژگی های امولسیون کنندگی
vنقطه دود چربی (بیشتر در مورد چربی هایی که برای سرخ کردن استفاده می شود)
vطعم و عطر چربی
vمدت زمان نگهداری و تاثیر آن در به تعویق انداختن بیات شدن
vقدرت ایجاد لایه ی ایزوله در خمیر به منظور حفظ و نگهداری گاز و پوکی و تخلخل بیشتر در محصول
انواع مارگارین:
باید توجه داشت كه مارگارین هر چه نرم‌تر باشد، دارای مقدار كمتری چربی اشباع و اسید چرب ترانس می‌باشد. اما انواع مارگارین عبارتند از:
مارگارین نرم رژیمی: در حدود 40 درصد آن چربی است ( درست نصف مارگارین معمولی) و بین 38 تا 57 درصد دیگر آب می‌باشد و هیچگاه نباید آن را به جای كره یا مارگارین معولی در محصولات نانوایی مصرف كرد. ضمناً‌ هر قاشق غذاخوری آن برابر 50 كالری انرژی دارد.
مارگارین نرم: این نوع مارگارین نسبت به مارگارین معمولی، كمتر هیدروژنه می‌باشد و به راحتی حتی اگر تازه از یخچال بیرون آورده باشد روی نان مالیده می‌شود، ولی نباید آن را به جای كره یا مارگارین معمولی در كیك، نان و نان شیرینی تَر مصرف نمود. هر قاشق غذاخوری آن برابر 100 كالری انرژی دارد.
مارگارین كاملاً نرم: این مارگارین به روانی كچاپ می‌باشد و به اندازه مارگارین معمولی دارای چربی است، ولی چربی غیراشباع كمتری دارد و هر قاشق غذاخوری آن برابر 100 كالری انرژی دارد.
مارگارین معمولی: مخلوطی از روغنهای نباتی تصفیه شده و اشباع می‌باشد كه مقدار كمی مواد نگهدارنده، شیر، شیر خشك بدون چربی و آب به آن اضافه شده است. مخلوط روغن‌ها را تا اندازه‌ای هیدروژنه می‌كنند تا سفتی مارگارین تولید شده به اندازه كره شود، ضمناً ویتامین A و D نیز به آن اضافه می‌كنند. این نوع مارگارین دارای 80 درصد چربی است و هر قاشق غذاخوری آن برابر 100 كالری انرژی دارد.
طبقه بندی مارگارین در صنعت پخت بر اساس مارگارین مصرفی:
üمارگارین نیمه چرب
üمارگارین با خاصیت کش دهندگی
üمارگارین صنایع قنادی
üمارگارین مخصوص کیک و خمیرهای به نسبت شل و نرم
üمارگارین مخصوص تهیه کرم ها
üمارگارین یا چربی های مخصوص سرخ کردن
üمارگارین رژیمی
خط تولید مارگارین:
.1تانک ذخیره
.2خنثی سازی
.3رنگبری
.4هیدروژناسیون
.5بی بو کردن
.6اختلاط
.7تشکیل امولسیون
.8خنک کردن و تشکیل خمیر
.9شکل دهی و بسته بندی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تكنولوژي ويفر
ويفر نوعي بيسكوئيت ساندويچي سيم‌بر با بافت باز، ترد و شكننده است كه داراي انواع مختلفي مي‌باشد، در توليد اين فرآورده از آرد، شكر، قند انورت، سيروپ، روغن، شير خشك، نمك، لسيتين، امولسيفاير، و اسانس‌هايي مانند موز، پرتقال، شكلات و آب استفاده مي‌شود و شامل دو قسمت نان ويفر و مغزي مي‌باشد.
فرمول تهيه:
فرمول عمومي نوعي ويفر به شرح زير است:
آرد 200 قسمت، شكر 150 قسمت، اينورت سيروپ 10 قسمت، روغن و كره 55 قسمت، شيرخشك 5 قسمت، تخم مرغ 10 قسمت، جوش شيرين 5/1 قسمت، نمك 3 قسمت، بيكربنات آمونيوم يك چهارم قسمت، آب 110 قسمت، اسانس به ميزان لازم. نسبت دقيق آب و آرد بستگي به ميزان جذب آب ارد دارد، مقدار چربي نيز كمتر از 5% وزني آرد مناسب است.
فرآيند توليد
الف) تهيه خمير:
مواد اوليه شامل آرد، آب، نمك، روغن و مواد افزودني نظير رنگ، بيكربنات آمونيوم و لسيتين به مقدار مورد نياز مطابق با فرمولاسيون در ميكسر ريخته مي‌شوند. براي تهيه خميري يكنواخت بهتر است كه آرد الك شد و ذرات درشت آن گرفته شود. همچنين جهت تشكيل امولسيون مناسب بايستي از آب 20-30 درجه سانتي‌گراد و روغن ذوب شده استفاده كرد. ميكسرهاي مورد استفاده داراي سرعت زياد بوده تا خمير بدست آمده يكنواخت و همگن باشد.
عمل بارگيري مواد به مخلوط‌كن بصورت دستي انجام مي‌گيرد و براي خروج خمير از مخزن مي‌توان از پمپ يا بصورت دستي استفاده و عمل نمود. خمير بدست آمده بايد به نحوي باشد كه علاوه بر يكنواختي و همگني قابليت پخش شدن روي صفحات فر را داشته و پس از پخت به صفحات نچسبيده و به راحتي جدا شود. و براي اين كار بايد زمان اختلاط كافي نسبت آب و آرد همچنين مقدار روغن و شكر در خمير مناسب باشد. در يك فرمول مناسب نسبت مواد جامد به آب حدود 1 به 7/1 است. حجم ميكسر مورد استفاده متفاوت بوده و متناسب با توليد كارخانه انتخاب مي‌شود.
ب) مرحله پخت:
خمیر پس از آماده شدن به مخزن کوچک که در بدنه فرپخت تعبیه شده منتقل می شود. فشار لازم جهت انتقال خمیر از این مخزن به قالبهای پخت توسط یک پمپ کوچک تأمین می گردد. پس ازپخش مقدار لازم خمیر روی صفحه زیرین قالب، صفحه بالائی به عنوان مکمل روی آن قرار میگیرد و اضافه خمیراز لبه های قالب بیرون می آید. سپس قالب از طریق یک ریل به منطقه حرارتی داخل فر رفته و قالب بعدی آماده خمیرگیری می گردد. دستگاه فر دارای یک سیستم پنوماتیک و مجهز به باد می باشد که قبل از ریختن خمیر، قالبها را تمیز می کند. و پس ازقرار گرفتن خمیر درقالب و طی مسیر تونل حرارتی قالبها توسط مکانیزم بادامکی باز شده و نان ویفر توسط نیروی باد از قالب ها جدا میشود. زمان پخت نان درفر برحسب سرعت نوار و درجه حرارت فرمتغیر م یباشد ولی باشد طوری تنظیم شود که نا ن بدست آمده به رطوبت تردی و رنگ مورد نظر رسیده و ضمناً از کرامل شدن وقهوه ای شدن آن جلوگیری گردد. سوخت مصرفی فر گازوئیل یا گازطبیعی بوده که دمائی حدود 250 درجه سانتیگراد در داخل فر ایجاد می نماید. شعله حاصل مستقیماً از طریق نازلهای مخصوص به قالبهای می تابد و باعث پخته شدن خمیر میگردد. ابعاد نان بدست آمده بر حسب ابعاد قالب و فاصله بین آنها متغیر بوده و بر حسب برجستگیهای قالب دارای اشکال مختلفی می باشد. معمولاً ضخامت نان حدود 2-3 میلیمتر و ابعاد آن 30*50 سانتیمتر مربع بوده و درحدود 60 گرم وزن دارد. پس ازخر وج نان از قالب ها توسط باد، نان درداخل محفظه مخصوص جمع آوری نان افتاده و توسط کارگر بر روی هم انبار می گردند. ورقه های جمع آوری نان جهت جلوگیری ازخم شدن و انحراف در یک اتاقک با دمای حدود 25 درجه سانتیگراد نگه داری می شوند. خمیدگی در نان موجب بروز اشکال در طی عملیات کرم زدن به نان گردیده و موجب شکستن نان و درنتیجه افزایش قابل توجه ضایعات می گردد.
ج) تهیه کرم ویفر و کرم زنی:
جهت تهیه کرم، مواد اولیه روغن، شکر، شیرخشک، اسانس، نمک، لستین وضایعات آسیاب شده ویفر به مقدار مورد نیاز و مطابق با فرمولاسیون به میکسر اضافه می شوند. شکر بایستی بصورت پودر شده مورد استفاده قرار گیرد تا عمل اختلاط بطور مناسب و کامل انجام شده و بافت کرم نرم باشد. عمل همزدن تا بدست آمدن خمیری یکنواخت و روان ادامه می یابد. پس از اختلاط کامل عمل همزدن قطع شده و کرم به قیف ماشین کرم زنی منتقل می شود. این عمل به صورت دستی انجام می شود. طرح میکسرهای تولید کرم بهتر است بصورتی باشد که حبابهای هوا را به داخل کرم ببرد. این عمل باعث پو ک شدن کرم ویفر می گردد. پس از آماده شدن و بدست آمدن کرمی یکنواخت محتویات میکسر را دریک ظرف استیل تخلیه نموده و به کرم زن انتقال می دهند. کرم زن دارای یک قیف بوده که کرم در آن واقع می شود درون قیف کرم زن یک همزن قرار داشته و باعث یکنواخت ماندن کرم می گردد.در زیر کرم دو غلتک در خلاف جهت هم می چرخند و موجب خروج پرده ای از کرم می گردند. درابتدای میز کرم زن نانها یکی یکی توسط کارگر روی نوار نقاله چیده شده و پس ازعبور از زیر غلتک و قرار گرفتن یک لایه کرم بر روی آن، یک نان دیگر بر روی آن گذاشته شده و نهایتاً جهت چسبیدن نان به کرم و یکسان شد ضخامت ساندیچ های ویفر از زیر یک غلتک در انتهای نوار عبور می نمایند.
د) سردکردن:
عمل سردکردن جه ت سفت شدن کرم و جلوگیری از لغزش نان بر روی کرم، در حین عملیات بعدی می باشد و توسط درو سیسنتم پیوسته وغیر پیوسته می تواند انجام شود در سیستم پیوسته ساندویچ های ویفر توسط نوار نقاله از درون یخچالهای تونلی عبور داده می شوند.و در انتهای تونل توسط کارگر برروی هم انباشته می شوند. سرعت نوار ودمای یخچال باید طوری انتخاب شود که کرم در انتها سفتی لازم را پیدا نموده و به درجه حرارت مورد نظر رسیده باشد. عموماً دمای یخچال حدود صفر تا 10 درجه ساتنیگراد و طول آن 10 تا 25 متر در نظر گرفته می شود. گاز سردکننده یخچال فریون 22 بوده که فشار لازم توسط کمپرسور تامین می گردد. برای جریان هوا و توزیع یکنواخت سرما درطول تونل از ونتیلاتور استفاده می شود و برای تبادل بهتر حرارتی جهت جریان هوا با ساندویچ ویفر مخالف هم انتخاب می شود. این سیستم بسیار رایج بوده و در بسیاری از واحدها استفاده می شودو بیشتر برای ظرفیت زیاد مناسب می باشد در سیستم ناپیوسته از یک اتاق با دمای پائین استفاده می شود که ساندویچ های ویفر پس از جمع آوری برای مدتی در اتاق قرار داده شده و پس از کاهش دامای گرم به مقدار لازم و سفت شدن جهت
مرحله بعد از اتاق خارج می گردد.این اتاق شبیه سردخانه بوده وتوسط لوله‌های که درون آن گاز فریون جریان دارد خنک می شود. فشار لازم توسط کمپرسور تأمین می گردد، مدت زمان اقامت و دمای اتاق باید طوری باشد که در انتها کرم سفتی لازم را پیدا نموده باشد. این سیستم برای واحدهای باظرفیت کم بسیار مناسب می باشد
و) برش دادن:
در این مرحله ساندویچهای بزرگ ویفر که قبلاً سرد شده و روی هم چیده شده اند به قطعه هائی با اندازه مورد نظر بریده می شوند. این عمل توسط دستگاه برش در دو مرحله انجام می گیرد. ابتدا برش طول و سپس برش عرضی انجام می شود. حرکت صفحات برش با دو روش انجام می گیرد.
الف) حرکت صفحه باگردش یک مارپیچ بوسیله الکتروموتور که این حرکت توسط چند سوئیچ کنترل می گردد.
ب) حرکت بوسیله فشار هوا که توسط کمپرسور تأمین شده و رفت و برگشت صفحات توسط چند شیر تخلیه کنترل می شود در کارخانه های تولیدکننده از هر دو روش استفاده می شود ولی روش اول بدلیل داشتن تعمیرات و نگه داری ساده ترو امکان تهیه قطعات آن و همچنین ساخت درداخل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ویفرهای برش خورده در انتهای میز برش در داخل سینی هائی جمع آوری می شوند و به دستگاه روکش کننده منتقل می شوند.
ه) بستهبندی:
پس از خروج ویفرها از یخچال تونلی شکلات بخوبی سفت شده و اطراف ویفر را پوشیده است و آماده بسته بندی می باشد. سرعت ماشیهای بسته بندی مختلف بوده و برحسب ظرفیت واحد انتخاب می شود. پوشش بسته بندی آلومینیوم فویل لامینه شده باکاغذ معمولی و یا پلی اتیلن متالایز شده می باشد شکل بسته بندی بسیار متفاوت بوده که بیشتر از نوع دو سر پرس استفاده می شود
 

الهام پاییزی

عضو جدید
  • مسمومیت ها و آلرژی نسبت به محصولات صنایع غذایی
عدم قبول لاکتوز
عدم قبول لاکتوز مثل آلرژی شیر، مسئله ای است که فرد خود به راحتی متوجه آن می شود. لاکتوز که همان قند موجود در شیر گاو و انسان است، معمولاً توسط آنزیم معده، لاکتاز، به گلوکز و گالاکتوز شکسته شده و هضم می شود. برخی نوزادان، کودکان، و بزرگسالان، فاقد این آنزیم هستند و قادر به جذب لاکتوز نیستند. وقتی میزان لاکتوز در برنامه ی غذایی از میزان لاکتوز موجود در سلول های گوارشی بیشتر شود، لاکتوز هضم نشده به پایین معده منتقل خواهد شد. در آن قسمت برخی باکتری ها میزانی از آن لاکتوز باقیمانده را هضم می کنند اما بقیه ی آن ترش شده و ایجاد گاز و دی اکسید کربن می کند که باعث ایجاد نفخ، اسهال و دردهای شکمی می شود و یا تبدیل به اسید لاکتیک می شود که آن نیز موجب ایجاد قرمزی دور مقعد شده که در نوزادان به خوبی مشاهده می شود. علائم دیگر آن عبارتند از سردرد، خستگی، و سختی تنفس.
عدم قبول لاکتوز در نوزادان بسیار نادر است، اما با بالا رفتن سن در بزرگسالان بیشتر می شود. البته عدم قبول لاکتوز در افراد برحسب میزان لاکتاز در معده شان متفاوت است. برخی یک لیوان شیر را پذیرفته اما قادر به هضم دو با بیشتر از آن نیست. برخی دیگر با نوشیدن شیر به همراه غذا مشکلی برایشان ایجاد نمی شود اما با شکم خالی قادر به هضم آن نیستند. این مشکل حتی از آلرژی های شیر هم بیشتر دیده می شود. علائم آلرژی شیر معمولاً بر پوست و دستگاه گوارش اثر می گذارد اما علائم عدم قبول لاکتوز فقط محدود به علائم شکمی است. این مشکل به ویژه در نژادهای آسیایی، اسپانیایی و افریقایی-امرکایی، بیشتر دیده می شود. درواقع اینطور برآورد می شود که حدد سه چهارم جمعیت جهان تا حدی دچار این مشکل هستند.
عدم قبول لاکتوز گاهی پس از آسیب رسیدن به معده به خاطر حساسیت یا بیماری ایجاد می شود. این مشکل فقط تا زمان درمان یافتن بیماری ادامه می یابد. در کودکان پس از بیماری های ویروسی اسهال آور این مشکل بیشتر اتفاق می افتد.
اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، برای استفاده از فواید شیر در برنامه ی غذاییتان می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از خوردن مواد لبنی حاوی لاکتوز برای چند هفته خودداری کنید بعد کم کم میزان مصرف خود را بیشتر کنید. ابتدا از یک قاشق غذاخوری شیر شروع کنید و هر چند روز یکبار این میزان را دو برابر کنید. در عرض چند هفته خواهید دید که مشکلتان به کلی برطرف می شود.

  • شیر را در مقدارهای کمتر و در وعده ی بیشتر بخورید.
  • از شیرهای کم لاکتوز مثل لاکتائید استفاده کنید یا هنگام خوردن شیر کپسول های لاکتوز بخورید.
  • از خوردن شیر به تنهایی خودداری کنید و سعی کنید آن را به همراه غذا صرف کنید. با اینکار معده بهتر آن را هضم خواهد کرد. هر چیز که عبور غذا را در دستگاه گوارش کندتر کند، به سلول های حاوی لاکتوز برای انجام کارشان فرصت بیشتری می دهد.
  • برخی مواد لبنی بیشتر از بقیه لاکتوز دارند.
مواد لبنی محتوی لاکتوز ( از بیشتر به کمتر ) :
- شیر خامه گرفته
- شیر کم چرب
- شیر پرچرب
- ماست
- بستنی
- پنیر
- پنیر خامه ای
- کره
 

الهام پاییزی

عضو جدید
برخلاف باور بسیاری از مردم آبمیوه‌ها به خصوص انواع تهیه شده در منزل، دارای فواید خیلی کمتری نسبت به میوه‌ها هستند زیرا آبمیوه فاقد فیبر است و قسمت عمده‌ای از ویتامین ث موجود در آن نیز کاهش می‌یابد
برخلاف باور بسیاری از مردم آبمیوه‌ها به خصوص انواع تهیه شده در منزل، دارای فواید خیلی کمتری نسبت به میوه‌ها هستند زیرا آبمیوه فاقد فیبر است و قسمت عمده‌ای از ویتامین ث موجود در آن نیز کاهش می‌یابد.
دکتر رویا کلیشادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران با بیان این‌که رژیم‌های غذایی صحیح کودکان بویژه آنهایی که در دوران رشد سریع قرار دارند، باید حساب شده و دارای کالری کافی و سرشار از مواد مغذی باشد تا ضمن کاهش وزن به رشد آنها لطمه‌ای وارد نکند؛ گفت: باید کودکان چاق وزن خود را به آهستگی کاهش دهند.
وی با اشاره به این‌که هدف از رژیم غذایی صحیح، گرسنه نگه داشتن کودک نیست، تاکید کرد: برخلاف تصور همگان گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره‌سازی چربی افزایش یابد؛ بنابراین منظور از رژیم غذایی، گرسنه نگه داشتن کودک نیست بلکه استفاده از مواد غذایی در حد متعادل می‌باشد.
دکتر کلیشادی با بیان این‌که نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ است، گفت: صرف صبحانه سالم نه‌تنها باعث افزایش انرژی و باز شدن فکر و ذهن می‌شود بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در طی روز خواهد شد؛ بنابراین صرف صبحانه موجب می‌شود، کودک کالری کمتری در طی روز مصرف نماید.
وی با تاکید بر این‌که حذف صبحانه و شام یک اشتباه بزرگ است، گفت: هرگز هیچ یک از وعده‌های غذایی را در کودکان حذف نکنید، بلکه به آنها آموزش دهید به مقدار کمتر بخورند.
دکتر کلیشادی در خصوص ارزش غذایی آبمیوه‌ها در رژیم‌های غذایی گفت: هر چند به طور معمول آبمیوه‌ها نیز در گروه میوه‌جات قرار دارند اما باید بدانیم که برخلاف باور بسیاری از مردم فواید آب میوه‌ها حتی انواع تهیه شده در منزل بسیار کمتر از میوه‌ است زیرا آبمیوه‌ فاقد فیبر است و به علاوه قسمت عمده‌ای از ویتامین موجود در میوه به ویژه ویتامین ث آن کاهش می‌یابد.
وی در پاسخ به سوال بسیاری از والدین که آیا کودک باید تمام غذاهایی را که حاوی مواد قندی و نشاسته‌ای هستند را کنار بگذارد، گفت: مقادیر بالایی از این مواد مورد نیاز کودک شما نیست و باید مصرف را در حد طبیعی نگه دارید بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی متعادل به مقدار کافی و لازم از مواد قندی و نشاسته‌ای به کودک خواهد رسید.
دکتر کلیشادی در خصوص مصرف میوه و لبنیات یادآور شد: باید این گروه از مواد غذایی به اندازه تعیین‌شده در رژیم غذایی مصرف شود زیرا افراط در مصرف آنها نیز چاق‌کننده است.
وی به والدین توصیه کرد: در صورت مصرف بیشتر از میزان برنج و مواد قندی باید مصرف نان موجود در رژیم غذایی کم شود.
وی در پایان تاکید کرد: استفاده از داروهای ضد چاقی برای کودکان خطرآفرین است؛ بنابراین هرگز مصرف این نوع داروها توصیه نمی‌شود.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می‌کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می‌شوند، ایجاد می‌شود. به دنبال آسیب پرزهای روده‌ای فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می‌خورد، مبتلا به سوء تغذیه می‌شود. به دلیل این که سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می‌شود، این بیماری، به عنوان یک بیماری خود ایمنی نامیده می‌شودو از طرف دیگر به علت این که مواد مغذی جذب نمی‌شوند، می‌تواند به عنوان یک بیماری سوء جذبی مورد نظر قرار گیرد.[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]سلیاک، بیماری وراثتی است و نسلی به نسل دیگر، و در خانواده انتقال می‌یابد.گاهی اوقات این بیماری برای اولین بار به دنبال رژیم غذایی بعد از عمل جراحی”>جراحی، بارداری، تولد نوزاد، عفونت‌های ویروسی و یا استرس‌های روحی فعال می‌شود. بیماری سلیاک، افراد را به گونه‌ای متفاوت، تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گروهی از بیماران، علائم از دوران کودکی، و در تعداد دیگر در بزرگ‌سالی بروز می‌کند.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]یکی از عوامل مهمی که در زمان و نحوه شروع بیماری موثر می‌باشد، مدت زمانی است که یک فرد از شیر مادر تغذیه کرده است. هر اندازه این دوران طولانی تر باشد، علائم، دیرتر بروز می‌کنند و علائمی نیز که بروز می‌کنند، بیشتر شامل نشانه‌های معمول بیماری هستند.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]از عوامل مهم دیگر، سن شروع به مصرف غذاهای حاوی گلوتن و مقدار مصرف این مواد است.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]علائم ممکن است خود را به صورت گوارشی یا غیر گوارشی نشان دهند.برای مثال فردی ممکن است اسهال و دردهای شکمی داشته باشد، در حالی که فرد دیگر تحریک‌پذیر و افسرده باشد. در حقیقت تحریک‌پذیری از عمومی‌ترین علائم بیماری سلیاک در کودکان است.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif] [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]علائم بیماری سلیاک[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif] [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]دردهای تکرار شونده شکمی، اسهال خونی، کاهش وزن، اسهال چرب، کم‌خونی غیر قابل توضیح، نفخ، دردهای استخوانی، انقباضات عضلانی، خستگی، تاخیر رشد، درد در مفاصل، تشنج، سوزن سوزن شدن پاها، آفت‌های دردناک دهانی، آسیب‌های پوستی دردناک به نام [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]Herpetiforms[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]، تاخیر در قاعدگی یا نامنظم شدن دوران عادت ماهانه، تاخیر در رشد دندان‌ها، کم خونی و تاخیر در رشد و کاهش وزن از علائم سوء تغذیه یعنی دریافت ناکافی مواد مغذی که این موارد به عنوان یک مشکل جدی برای تمامی افراد به خصوص کودکان، ممکن است پیش آید.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]بعضی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش گیری از بروز علائم است. با وجود این مسئله، این افراد همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های همراه سلیاک خواهند بود.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]به طور معمول تشخیص سلیاک سخت است. زیرا تعدادی از علائم آن شبیه به علائم بیماری‌های دیگر مانند نشانگان روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون، کولیت زخمی، دیورتیکولوزیس، عفونت‌های روده کوچک، نشانگان خستگی مزمن و افسردگی است.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]علایم در کودکان:[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]۱-مشکلات یادگیری، رفتاری و تمرکز.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]۲-تحریک پذیری، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، کوتاهی قد و رشد ناکافی، نقص در مینای دندان.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]راه درمان[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تنها راه درمان این بیماری پیروی از رژیم غذایی ۱۰۰% بدون گلوتن تا پایان عمر میباشد.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]۱-حذ ف گندم، جو، جو دوسر، جوی سیاه و یا چاو دار و همچنین تمام فراورده هایی که حاوی این غلات میباشد. نظیر: نانها، بیسکوئیت ها، کیکها، کلوچه ها، شیرینی ها، پاستا (ماکارونی)، سوپ ها سسها، پیتزا.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]غذاهايي كه حاوي گلوتن مي‏باشد و بايد از آنها پرهيز كرد:[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-تمام غذاهايي كه معمولاً حاوي گندم و جو، جو دوسر و گندم سياه يا چاودار و آرد آنها.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-انواع نان‏هاي معمولي، نان خشك، بيسكويت، باگت، نان سفيد و سياه.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-كليه گوشت‏هاي كنسرو شده، سوسيس، كالباس، كتلت، كباب كوبيده رستورانها، شنيسل گوشت و مرغ، ماكاروني، رشته‏فرنگي، غذاهاي حاوي جو، شوربا، فرني، با آردهاي فوق.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-سس سفيد و سس گوجه فرنگي، نشاسته گندم.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-قهوه فوري، نسكافه، شير شكلات، نشاسته گندم.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-كليه شيريني‏هاي تهيه شده با آرد گندم، گز، سوهان، حلوا، ترحلوا، شكلات و بعضي از انواع آب نبات، كمپوت و انواع مواد غذايي كنسرو شده و كليه غذاهايي كه با آرد غيرمجاز تهيه شود.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-چيپس سيب زميني، كشك، مارگارين، سركه سفيد، سس‏هاي آماده.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-شكر قهوه‏اي، آجيل بو‏داده، دارچين.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]-ويفرها و انواع بيسكويت.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تاثیر شیر مادر در جلوگیری از بیماری سلیاک در کودکان[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]تغذیه با شیر مادر ، از کودکان در برابر عدم تحمل گلوتن که بیمای سلیک نامیده می شود ، حفظ می کند.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، نتایج یک تحقیق نشان میدهد هرچه کودک از شیر مادر بیشتر تغذیه کند ، احتمال این بیماری در او کمتر است.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]اما کاملا مشخص نیست که آیا این حفاظت آشکار دائمی است و یا اینکه چطور شیر مادر چنین تاثیری را اعمال می کند.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند یک حساسیت دائمی یاعدم تحمل نسبت به گلوتن (پروتئین موجود در غلاتی همچون گندم و جو) دارند.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
 

الهام پاییزی

عضو جدید
به گزارش شبکه خبری فودنا از آنجا که رنگ در جذب مصرف کننده موثر و نشاندهنده کیفیت محصول است شرحی از تاریخچه رنگ های مورد استفاده در صنعت غذا در این مطلب آمده است .
همه افراد به رنگ مواد غذایی حساس هستند و درواقع با مشاهده رنگ موادغذایی اشتهای ما تحریک شده و یا از بین می‌رود. رنگی که می‌بینیم به وضوح طعمی را که خواهیم چشید به ما القا می‌کند، مثلا رنگ توت‌فرنگی نشان‌دهنده طعم توت‌فرنگی در محصول است. رنگ نشان‌دهنده کیفیت موادغذایی نیز هست و کیفیت بالا و یا پایین مواد غذایی را نشان می‌دهد.
قرن‌هاست که رنگ‌ها به اشکال مختلف به موادغذایی اضافه می‌شوند. طبق اسناد تاریخی حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح در شهرهای مصر سازندگان شیرینی عصاره‌های طبیعی را برای بهبود ظاهر محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دادند.
به دنبال انقلاب صنعتی، موادغذایی فرآیند شده و صنایع غذایی نیز به سرعت توسعه یافت و افزودن رنگ از طریق ترکیبات معدنی و فلزی به منظور پنهان کردن کیفیت پایین موادغذایی مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 1856 اولین رنگ سنتتیک توسط آقای William Heury Perkin تولید شد و با گذر زمان افزودنی‌های رنگی در آمریکا و اروپا در انواع مختلف مواد غذایی شامل کچاب، خردل، ژله‌ها و مشروبات الکلی مورد استفاده قرار گرفت. اغلب این مواد از نظر ایجاد مسمومیت و دیگر اثرات جانبی مورد آزمایش قرار نگرفته بود و هیچ‌ نوع کنترل و یا قوانینی برای استفاده از آنها وجود نداشت.
رنگ‌های شیمیایی به سادگی و ارزانی تولید می‌شد و از نظر خواص رنگ‌آمیزی مقدار کمی از آنها مورد نیاز بود، آنها به سادگی مخلوط می‌شدند و برای از بین بردن طعم نامطلوب مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
با افزایش سریع استفاده از رنگ‌های شیمیایی اثرات آنها بر کیفیت مواد غذایی و سلامتی مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گرفت و این امر منجر به وضع قوانین زیادی در سراسر جهان در مورد استفاده از آنها شد، به عنوان مثال در آمریکا استفاده مجاز از رنگ‌های سنتتیک از 700 به 7 مورد کاهش یافت.
توسعه قابل توجه استفاده از رنگ‌ها و تجارت گسترده آنها از یک طرف و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان نسبت به صنایع غذایی به دلیل ترس از اثرات افزودنی‌ها بر سلامتی آنها از طرف دیگر به گسترش استفاده از رنگ‌های طبیعی در 25 سال اخیر منجر شده است.
رنگ‌ها به‌طور گسترده‌ای در تمام طبیعت، در میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها و ریشه‌ها وجود دارند. ما در غذاهای روزانه مقادیر زیادی از رنگ‌دانه‌ها به خصوص آنتوسیانیت‌ها، کاروتنوئیدها و کلروفیل‌ها را مصرف می‌کنیم. جذب این مواد از طریق موادغذایی فرآیند شده با رنگ‌های طبیعی حائز اهمیت است.
رنگ‌های طبیعی از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی دارای انواع متفاوتی هستند و تعدادی از آنها نسبت به اکسیداسیون، تغییر PH، نور و حلالیت ذاتی حساسند. این رنگ‌ها دارای پایداری کم و مشکلات در مصرف بوده و نسبت به رنگ‌های سنتتیک گران‌تر هستند.
طی سال‌های اخیر، روی رنگ‌دانه‌های طبیعی تحقیقات زیادی صورت گرفته و بهبودهای زیادی در زمینه پایداری و حلالیت آنها به وجود آمده است. افزودنی‌های مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ‌های طبیعی می‌توانند دارای اثری مهم و قابل توجه بر پایداری رنگ‌ها و سهولت استفاده و درجه رنگ باشند.
بیشتر پیشرفت‌های اخیر در استفاده از رنگ‌های طبیعی به منظور جلب توجه بیشتر مصرف‌کنندگان و کاهش حساسیت‌های منفی آنها نسبت به موادغذایی فرایند شده است. امروزه صنایع غذایی دارای طیفی گسترده از رنگ‌های طبیعی برای استفاده در فرایند تولید بوده و برای درنظر گرفتن علایق مصرف‌کنندگان در مورد افزودنی‌های مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ‌ها در رقابتی دائم هستند.
علایق مصرف‌کنندگان، تغییرات اجتماعی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی منجر به توسعه استفاده از موادغذایی فرآیند شده و در نتیجه گسترش بازار رنگ‌های مورد استفاده در آنها شده است. به دلیل افزایش علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان موادغذایی نسبت به موادغذایی طبیعی از جمله رنگ‌ها پیش‌بینی می‌شود که استفاده از این مواد طی سال‌های آینده به طور متوسط حدود 5 تا 10 درصد افزایش یابد درحالی که میزان افزایش استفاده از رنگ‌های سنتتیک حدود 3 تا 5 درصد پیش‌بینی می‌شود.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
دیراتور-هواگیر-بوگیر Deaerator
کاربرد:

ازدیراتور برای حذف بوی نامطبوع شیر به منظورنگهداری بلندمدت
آن استفاده می شود..
دراین سیستم شیر را تا دمای 60 درجه سانتی گراد گرم کرده وسپس وارد مخزن تحت خلاء
می نمایند تا در معرض خلاء واقع شود.شیربصورت پاششی و مماس دیواره وارد محفظه
دستگاه شده و اکسیژن اضافی آن که حاوی گازهای نامطبوع درشیرمی باشدبه صورت
بخارتوسط پمپ وکیوم ازآن خارج می شود.
ازدیراتور علاوه بر صنایع لبنی در دیگر صنایع غذایی نیز استفاده می شود.
اجزا وقطعات عمده دیراتور :
پمپ وکیوم, مخزن خلاء, پمپ محصول, تابلو کنترل فرمان(تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک) ,مانومترخلاء, خنک کن, شاسی ودیگر ملزومات جانبی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
سپراتورخامه Cream Seprator

کاربرد:
سپراتور وسیله ای است برای تفکیک شیر تازه به شیر اسکیم ( شیر بدون چربی ) و خامه.
شیر اسکیم از جدا سازی کل چربی از شیر تازه ساخته می شود. باقی مانده مخلوط که کل چربی است خامه نام دارد.
شیر پس از عبور از سپراتور، بر حسب میزان چربی مورد نیاز استاندارد می شود.
برای تولید هر نوع شیر با درصد چربی متفاوت ، یک مقدار مشخصی خامه به شیر اسکیم برگشت داده می شود.
شیر با درصد چربی های متفاوتی در بازار موجود است، مانند شیر هموژنیزه (۲۵/۳٪ چربی)، شیر ۲٪ ،۱٪ و اسکیم (صفر درصد چربی
 

الهام پاییزی

عضو جدید

مخمر آبجو و يا مخمر تغذيه اي سلولهاي خشك شده و غير فعال مخمري بنام SACCHAROMYCES CEREVISIAE ميباشد. منظور از غير فعال اينست كه خاصيت تخمير كنندگي خود را از دست داده است. مخمر ها جزو قارچهاي تك سلولي ميباشند. مخمر ساكارومايسس سروزيه در تهيه مشروبات الكلي و ور آمدن خمير نان در نانواييها و شيريني پزيها مورد استفاده قرار ميگيرد. اما از آنجايي كه اين ماده ارزش تغذيه اي بالايي دارد به عنوان مكمل غذايي نيز عرضه ميگردد. مخمر آبجو معمولا طعمي بسيار تلخ دارد.
تركيبات مخمر آبجو
1-مخمر آبجو حاوي تمام ويتامينهاي گروه B ميباشد به غير از ويتامين B12، مگر اينكه مخمر آبجو با اين ويتامين نيز غني سازي شده باشد. ويتاينهاي B شامل: تيامين(B1)، ريبوفلاوين(B2)، نياسين(B3)، پانتوتنيك اسيد(B5)، پيروكسيدين(B6)، فوليك اسيد و يا فولات(B9) ، بيوتين(H) .
2-مخمر آبجو حاوي 16 نوع اسيد آمينه ميباشد كه تمام اسيدهاي آمينه ضروري را شامل ميگردد. در هر 30 گرم مخمر آبجو 16 گرم پروتئين وجود دارد.
3- مخمر آبجو حاوي 14 نوع مواد معدني ميباشد بويژه كروم ، فسفروسلنيوم. روي، آهن، مس، منيزيوم، منگنز و پتاسيم ديگر مواد معدني موجود در مخمر آبجو ميباشند.
4-كروم موجود در مخمر آبجو بهترين منبع غذايي كروم محسوب ميگردد.
5- مخمر آبجو حاوي فيبر نيز ميباشد. در هر 30 گرم از مخمر آبجو 6 گرم فيبر موجود است.
6- مخمر آبجو حاوي بتا گلوكان ميباشد. بتا گلوكان يك آنتي اكسيدان قوي بوده و در تقويت سيستم ايمني بدن بسيار موثر است.
7- مخمر آبجو حاوي نوكلئيك اسيدها و نوكلئوزيدها ميباشد. بويژه ريبونوكلئيك اسيد(RNA) و اينوزين.
خواص مخمر آبجو
1- نوكلئيك اسيد ها و نوكلئوزيدها ترميم بافتها را تسريع كرده و روند پيري را كند ميسازند.
2- سلنيوم موجود در مخمر آبجو خاصيت ضد سرطاني دارد، از سلولهاي كبدي محافظت ميكند و يك آنتي اكسيدان قوي ميباشد كه از امراض قلبي-عروقي پيشگيري ميكند.
3- كروم موجود در مخمر آبجو داراي خواص: تنظيم سطح قند خون (كاهش قند خون)-كاهش گلوكز ناشتا و بهبود تحمل گلوكز در افراد ديابتي با افزايش حساسيت سلولها به انسولين-كاهش چربيهاي بدن و افزايش توده عضلاني (در صورتي كه با ورزش و رژيم غذايي متعادل همراه باشد) - كاهش كلسترول و تري گليسريدهاي خون-كاهش سطح كلسترول بد(LDL) وافزايش سطح كلسترول خوب(HDL).
4- افزايش اشتها-افزايش سطح انرژي بدن-رفع خستگي-كمك به ترميم بافتهاي آسيب ديده-تقويت سيستم ايمني و عصبي-حفظ و بهبود سلامتي پوست، مو، چشمها، دهان، كبد ومجاري گوارشي. از ديگر فوايد مخمر آبجو ميباشد.
4-ويتامينهاي گروه B در متابوليسم كربوهيدراتها، چربيها وپروتئينها نقش دارند.
5- از مخمر تغذيه اي ميتوان در درمان ويا پيشگيري بيماريها واختلالات زير بهره گرفت: استرس، افسردگي، خستگي مزمن، بيماريهاي عودكننده، آكنه مزمن، اگزما، اسهال، سرماخوردگي، سرفه و گلودرد وسوء هاضمه.
6- مصرف مخمر آبجو فلور طبيعي روده را تغيير داده و باكتريهاي مفيد روده را افزايش و باكتريهاي مضر و بيماريزاي روده را كاهش ميدهد.
7- مصرف مكمل مخمر آبجو كمك ميكند تا راحت تر به خواب رويم. نياسين و پيروكسيدين موجود در آن ترشح سروتونين را در مغز افزايش ميدهد.
8-فيبر موجود در مخمر آبجو در بر طرف كردن يبوست موثر است.
موارد منع مصرف
1-افراد مبتلا به نقرس نبايستي از آن استفاده كنند.
2- زنان باردار و يا شيرده بهتر است از مصرف آن خودداري كنند، مگر زير نظر پزشك.
3-افرادي كه سيستم ايمني بدنشان خيلي ضعيف است بايستي از مصرف آن خودداري كنند.
تداخلات احتمالي و عوارض
1-به ندرت در برخي افراد ايجاد آلرژي ميكند.
2- مصرف همزمان اين مكمل با داروهاي بازدارنده اكسيداز تك آمين (موجود در داروهاي پاركينسون وضد افسردگي) موجب افزايش فشار خون ميگردد.
3-مكمل مخمر آبجو اثر داروهاي ويژه ديابت را تقويت كرده و موجب كاهش قند خون و هيپوگليسمي ميگردد.
4- افرادي كه به تازگي مصرف اين مكمل را آغاز كرده اند ممكن است دچار نفخ گردند. براي جلوگيري از اين عارضه بهتر است مصرف آن را با دوز پايين شروع كرده و بتدريج دوز مصرفي آن را افزايش دهند.
5-ممكن است در موارد نادر ميگرن را تشديد كند.
اشكال دارويي
رشته، پودر، قرص، كپسول و محلول.
دوز مجاز مصرفي
معمولا دوز مصرفي روزانه آن 2-1 قاشق غذاخوري (شكل محلول) و از 2 تا 8 قرص متغير ميباشد. با اينكه مصرف دوز بالاي اين مكمل عوارض خطرناكي در برندارد اما بهتر است از مصرف بيش از اندازه آن خودداري كنيد.
نكته: از مصرف مخمر نان و يا مخمر آبجو فعال خودداري كنيد چرا كه مخمر فعال بر خلاف مخمر غير فعال ويتامينهاي گروه B و ساير مواد مغذي را از بدن دفع كرده و همچنين نفخ آور نيز ميباشند .
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مقدمه
فسفر از نظر فراواني در بدن ، پس از کلسيم است . اين عنصر که در گروه ماکرو ميزال ( املاح فراوان دربدن ) قرار دارد 1 درصد وزن بدن را تشکيل مي دهد يعني اگر شما يک مرد 70 کيلوگرمي هستيد ، در بدنتان 700 گرم فسفر وجود دارد. فسفر در بيشتر غذاها موجود است ، پس نگران دريافت آن نباشيد. ولي بهتر است زنان و افراد مسن اطلاعات بيشتري راجع به آن داشته باشند چون فسفر همراه کلسيم استحکام بخش استخوانهاست.
فسفر در بدن چه نقشي بر عهده دارد؟
از کل فسفر موجود در بدن 80 درصد آن در استخوانها موجود است و 20 درصد آن در ديگر قسمتهاي بدن وجود دارد. عملکرد فسفر در استخوان معلوم است ، با کلسيم کريستالهايي را تشکيل مي دهند که در اسکلت پروتئيني استخوان نشسته و موجب استحکام استخوان مي گردد.
در بقيه بخش هاي بدن فسفر به عنوان يک عنصر مهم ، نقش هاي زيادي را برعهده دارد. فسفر در ساختمان کليه کروموزومهاي بدن ما موجود است. در غشا همه سلولهاي بدن ما وجود دارد.
فعال شدن بسياري از آنزيمها با اتصال يک مولکول فسفر صورت مي گيرد و در خون به حفظ PH ثابت کمک مي کند ، و به اين ترتيب نمي گذارد خون بدن ما قليايي يا اسيدي شود.
و بالاخره هر چه ماده انرژي زا در بدن ما وجود دارد مثل ATP و CP همه با اتصال مولکول فسفر انرژي را در خود ذخيره مي کنند.

پس مي بينيد اگر فسفر وجود نداشته باشد حيات امکان پذير نيست. به همين دليل است که خداوند عنصر فسفر را به وفور در مواد غذايي قرار داده است.
مواد غذايي غني از فسفر:
فسفر بيشتر در منابع حيواني موجود است . گوشتهاي گاو و گوسفند ، ماکيان و ماهي که غني از پروتئين هستند داراي فسفر زيادي مي باشند . يعني در حقيقت هر جا پروتئين هست ، فسفر زيادي يافت مي شود. لبنيات، حبوبات مثل عدس ، دانه هايي مثل بادام و تخم مرغ نيز محتوي فسفرهستند.
هضم و جذب فسفر
هضم و جذب فسفر در دستگاه گوارش به کمک آنزيمهاي گوارشي صورت گرفته و در ابتداي روده جذب مي شود ، اين ماده سريعتر از کلسيم وارد خون شده و ذخائر بدن را تکميل مي کند .
ميزان متوسط فسفر در خون 3 تا 4 ميلي گرم در 100 ميلي ليتر است. ويتامين D به جذب فسفر همانند کلسيم کمک مي کند. لازم به ذکر است که مصرف بيش از اندازه فسفر موجب کاهش جذب کلسيم مي شود . زيرا اين دو عنصر در ورود به سلولهاي روده رقابت مي کنند. ميزان فسفر در خون ، توسط هورموني به نام پاراتورمون کنترل مي شود.
اين هورمون از غده پاراتيروئيد موجود در گردن ترشح شده و در صورتي که فسفر موجود در بدن کمتر از حد استاندارد باشد دستور به کاهش دفع و افزايش جذب فسفر مي دهد. دفع فسفراز طريق ادرار است. اگر فسفر ِ دريافتي بيش از حد نياز باشد اضافي آن از ادرار دفع مي شود. مقدار نياز بدن به فسفر روزانه 700 تا 1200 ميلي گرم در روز است.
کمبود فسفر
در انسان نادر است وليکن در اثر مصرف بعضي داروها جذب فسفر کاهش مي يابد مثل آنتي اسيدهايي که براي معده درد تجويز مي شود ، ( مثل ئيدروکسيد آلومينيوم ) و در طولاني مدت موجب کمبود فسفر مي گردند ، البته در افرادي که مبتلا به هيپرپاراتيروئيديسم ( بزرگ شدن غده پاراتيروئيد) هستند و در کودکان نارس احتمال کمبود فسفر وجود دارد.
علائم کمبود فسفر از اختلال در عمل ATP انرژي زا شروع مي شود. در اثر کمبود فسفر ، اختلال عصبي، اسکلتي ، خوني و کليوي به جود خواهد آمد.
سالمندان و بانوان يائسه متوجه باشيد که شما نياز بيشتري به فسفر داريد تا مبتلا به پوکي استخوان نشويد.
موارد احتياط
مصرف روزانه بيش از 1 گرم فسفر مي تواند باعث مسموميت شود. مصرف زياد فسفر مي تواند منجر به اسهال و كلسيفيكاسيون (سخت شدن) اعضا و بافت نرم شده و توانايي جذب آهن، كلسيم، منيزيوم و روي را توسط بدن كاهش دهد.
اگر شما ورزشكار هستيد و از مكمل هاي حاوي فسفات استفاده مي كنيد، بايد دقت كنيد كه از اين مكمل ها فقط بايد به صورت گاه گاهي استفاده كنيد.

متخصصين تغذيه يك ميزان مساوي از كلسيم و فسفر را در رژيم غذايي توصيه مي كنند، اما رژيم غذايي تيپيك آمريكايي حاوي كلسيم كم و فسفر زياد (ميزان فسفر 2 تا 4 برابر كلسيم) است. علت اين امر بسيار ساده است. گوشت قرمز و مرغ و بوقلمون حاوي فسفر به ميزان 10 تا 20 برابر ميزان كلسيم آن است، و آشاميدني هاي حاوي كربنات مانند "كولا" حدود 500 ميلي گرم فسفر در هر بار مصرف دارد.
وقتي در سيستم شما فسفر بيشتر از كلسيم باشد، بدن كلسيم ذخيره شده داخل استخوانها را برداشت مي كند تا عملكر طبيعي بدن انجام شود. اين امر منجر به كاهش تودة استخواني و در نتيجه شكنندگي استخوان و يا مشكلات لثه و دندانها ميشود. پايين بودن نسبت كلسيم به فسفر همچنين باعث افزايش خطر فشار خون بالا و سرطان كولوركتال ميشود.
يك تعادل مناسب بين كلسيم و فسفر رژيم غذايي مي تواند باعث كاهش استرس، كاهش خطر پوكي استخوان و بهبود علايم آرتروز و ديگر مشكلاتي شود كه مرتبط با توانايي بدن در استفاده از كلسيم است.

تداخل هاي احتمالي
موارد زير مي تواند به كمبود فسفر كمك كند:
· آلبومين شامل آنتاسيد
· آهن
· منيزيوم
· ناكافي بودن ويتامين «دي»
اندازه گيري فسفات از طريق رنگ سنجي
فسفر موجود در مواد غذايي ( به صورت ارتو فسفات )با املاح و آنادات آمونيم و موليبيدات آمونيوم واكنش انجام داده و ماده ي كمپلكس زرد رنگي توليد مي كند كه مي توان در طول موج 420 نانومتر، دانسيته اوبتيك آن را اندازه گيري كرده و با مراجعه به منحني استاندارد، مقدار فسفر ماده غذايي را تعين كرد .
تهيه مواد شيميايي براي اندازه گيري فسفات
1-معرف و اندات و موليبدات
20 گرم موليبدات آمونيوم را در 200 ميلي ليتر آب مقطر داغ حل كرده و سرد مي كنيم . سپس يك گرم وانادات آمونيم را در 125 ميلي ليتر آب داغ حل كرده و سرد كنيد. به اين محلول، 225 ميلي ليتر اسيد پركلريك 70% بيافزاييد . سپس، محلول موليبدات را به آرامي، به محلول ولنادات بيافزاييد و حجم محلول را با رافزودن آب، به يك ليتر برسانيد.
2- محلول استاندارد فسفات
919/1 گرم فسفات هيدروژن پتاسيم را كه قبلاً به مدت دو ساعت در دماي 105 درجه سانتيگراد خشك شده درون يك فلاسك حجمي 100 ميلي ليتري ريخته، در آب مقطر حل كرده و به حجم برسانيد . سپس مقادير 9،8،7،6،5،4 و 10 ميلي ليتر از اين محلول را به 7 فلاسك حجمي 100 ميلي ليتري منتقل كرده و به حجم برسانيد ( فلاسك ها، به ترتيب حاوي 4/0 ، 5/0 ، 6/0 ، 7/0 ، 8/0 ، 9/0 و0/1 ميلي گرم P2O5در ميلي ليتر خواهد بود ).
رسم منحني استاندارد
5 ميلي ليتر از هر يك از رقتهاي بالا در فلاسكهاي 100 ميلي ليتدي بريزيد . سپس به هر فلاسك حدود 50 ميلي ليتر آب و 25 ميلي ليتر محلول وانادات و موليبدات بيافزاييد و به حجم برسانيد . پس از 10 تا 15 دقيقه، دانسيته اپتيك محلولها را در طول موج 420 نانو متر بخوانيد . براي صفر كردن دستگاه از محلول شاهد ( كه تنها تفاوت آن با نمونه اصضلي اين است كه بجاي محلول استاندارد فسفر، از آب مقطر استفاده مي شود ) استفاده كنيد. دانسيته ابتيك محلولها را روي محور عمودي و غلظت آنها را ( بر حسب ميلي گرم P2O5 در ميلي ليتر ) روي محور افقي مشخص كرده و منحني استاندارد را رسم كنيد .
روش آزمايش
1- به ترتيب،5،2 و7 ميلي ليتر از محلول خاكستر را در سه فلاسك حجمي 100 ميلي ليتري بريزيد . همراه با آزمايش نمونه يك آزمايش شاهد نيز انجام دهيد . در فلاسك شاهد، 50 ميلي ليتر آب مقطر بريزيد .
2- به كليه فلاسكها 20 ميلي ليتر محلول وانادات و موليبدات افزوده و با آب مقطر به حجم برسانيد . پس از مخلوط كردن بگذاريد 10 دقيقه بماند .
3- اسپكتروفتومتر را با شاهد در طول موج 420 نانومتر صفر كرده و دانسيته ي اوپتيك نمونه ها را بخوانيد .
4- با استفاده از منحني استاندارد، مقدار فسفر نمونه را بر حسب ميلي گرم در 100 گرم نمونه محاسبه كنيد . سه جواب محاسبه شده بايد خيلي به هم نزديك باشد .
مقتله از سید مسعود قاسمی
منابع
WWW. Iranmania .COM
و
تجزيه مواد غذايي
نوشته زيبا حسيني
انتشارات دانشگاه شيراز

منبع ما:
http://www.sanayeghazayi.blogfa.com
 

الهام پاییزی

عضو جدید
داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند.

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:


ساعت 9 تا 11 شب:

زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان‌ها انجام می شود.

در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

ساعت 11 تا 1 شب:

عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب:

عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح:

عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت 5 تا 7 صبح:

این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت 7 تا 9 صبح:

جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به سر کار می روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
موادی هستند که به گوشت اضافه می‌شوند تا باعث نرم شدن آن گردند. خانم‌های خانه‌دار در مناطق حاره از زمانهای قدیم از شیره پاپایا، آناناس و انجیر
برای نرم کردن گوشت‌های سفت استفاده می‌کرده‌اند این میوه‌ها همگی دارای آنزیم به خصوصی هستند ، مثلاً پاپایا دارای پاپائین (Papain) ، آناناس دارای بروملین (Bromelin) و انجیر دارای فیسین (Ficin) می‌باشد که باعث هضم ماهیچه‌ و رگ و پی می‌شوند.


نرم کننده‌های عرضه شده در فروشگاه‌ها پاپائین بلوری شده می‌باشند و هر یک گرم از آن می‌تنواند 300 گرم گوشت را نرم کند. البته نرم کننده‌ةا را باید با احتیاط مصرف نمود، چون زیاده‌روی در مصرف آنها باعث از هم پاشیدن و له شدن گوشت می‌شود. معمولاً آغشته کردن گوشت به مقدار کمی از نرم کننده‌ها و پس از آن چند بار فرو بردن چنگال در گوشت کفایت می‌کند. نرم کننده‌ها معمولاً در ضمن پختن و در حرارت بین 60 تا 70 درجه سانتی‌گراد فعال می‌شوند، بدین ترتیب نیازی به گذاشتن گوشت با نرم کننده در حرارت محیط نیست. حرارت بیشتر از 70 درجه باعث تجزیه و بی اثر شدن آنزیم می‌گردد.
استفاده از ظروف گالوانیزه در مواد غذایی
قابلمه و ماهی تابه و همینطور لوله‌های‌ آب را گالوانیزه می‌کنند تا از زنگ زدن آنها جلوگیری نمایند. فرآیند گالوانیزه کردن دویست سال پیش توسط یک ایتالیایی به نام لوئیجی گالوانی اختراع شد. هنگام استفاده از وسائل آشپزی گالوانیزه و یا از جنس روی باید دقت نمود که مواد غذایی و یا نوشیدنی اسیدی نباید هرگز بیش از چند دقیقه با این نوع ظروف تماس پیدا کنند،‌ زیرا اسید، مقادیر زیادی روی را در خود حل می‌کند و همین می‌تواند باعث بروز مسمومیت در فرد می‌گردد.
 

narges-68

عضو جدید
مان ها

مان ها

آیا میدونستید گز ها از ترکیباتی با نام مان تهیه میشوند؟:)

مان ها ترکیباتی هستند که در اثر فعالیت حشرات ایجاد میشوند.حشرات شیره پروررده گیاه را خورده و موادی را دفع میکند که مان نام دارند.گز ها از مان گزانگبین تهیه میشوند.:eek:

مان ها برای امراض پوستی، صفرا و راشیتیسم نیز مفید هستند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
[FONT=&quot]کومیس[/FONT]
[FONT=&quot]کومیس یک نوشیدنی شناخته شده در روسیه و آسیای غربی است. این نوشیدنی در مغولستان آیراگ نامیده می شود. این محصول به شکل سنتی از شیر مادیان تولید می شود. کومیس حاوی 0.7% تا 1% اسید لاکتیک، 0.7% تا 2.5% الکل، 1.8% چربی و 2% پروتئین است. رنگ آن خاکستری درخشان است. فلور میکروبی مورد استفاده مخلوطی از باکتری و مخمر می باشد. طی تخمیر، پروتئین ها به شدت تجزیه می شوند. همزمان با شکل گرفتن متابولیت های حاصل از تخمیر، پروتئولیز نیز صورت گرفته که این فرآیند سبب ایجاد طعم خاص کومیس است.[/FONT]
[FONT=&quot]در روش های صنعتی، شیر گاو نیز برای تولید کومیس مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور تولید کومیس، شیر را حدود 5 دقیقه در 90 تا 95 سانتی گراد حرارت داده و پس از خنک کردن به حدود 26 تا 28 سانتی گراد ، کشت مایه را به نسبت 10% تا 30% به آن می افزایند. مقدار مایه طوری انتخاب می شود که پس از افزودن آن به شیر، اسیدیتة شیر را به 0.45%؛ بر حسب اسید لاکتیک؛ برساند.[/FONT]
[FONT=&quot] پس از گرمخانه گذاری در پایان تخمیر، لختة حاصل را تا حدود 15 تا 17 درجه سانتی گراد خنک کرده و به شدت هم می زنند تا به صورت مایعی یکنواخت در آمده و در ضمن کمی هوا نیز وارد آن می گردد. مرحلة بعدی که مرحلة مهمی است در ارتباط با فعالیت مخمرها پس از بطری کردن محصول است. بدین ترتیب که محصول بطری شده را چند ساعت در حرارت محیط قرار می دهند تا گاز دی اکسید کربن در آن انباشته شود. نتیجه، تشکیل نوشابه ای گازدار و خنک کننده با عطر و طعمی کاملا لاکتیک است.[/FONT]
 

talangor.660320

عضو جدید
چند توصیه مفید!

چند توصیه مفید!

.:: فواید تعجب آور لیمو! لیمو؛ قاتل سلول های سرطانی ::.

چرا ما در مورد آن نمی دانیم؟ چون آزمایشگاه ها (شرکت های دارو سازی) با ساخت مشابه مصنوعی آن سود زیادی میبرند. شما هم اکنون می توانید به یک دوست کمک کنید تا از آنها بی نیاز شود و بداند که آب لیمو در پیشگیری از بیماری مفید است. لیمو محصولی معجزه آسا برای کشتن سلول های سرطان است؛ که 10000 بار قوی تر از شیمی درمانی است.
طعم آن شیرین و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناک شیمی درمانی است. چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت های بزرگ مولتی ملیونر را به خطر بیفتاد؟
همانطور که می دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می توانید از این میوه به روش های مختلف مصرف کنید :
شما می توانید آنرا به صورت استفاده از گوشت، افشره، نوشابه های آماده، شربت، شیرینی، غذا و غیره، مصرف کنید. لیمو بسیاری از خواص را داراست، اما جالب ترین اثر آن در کیست و تومورهاست.
خاصیت این گیاه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است. برخی می گویند که در تمامی انواع سرطان بسیار مفید است. همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت های باکتریایی و قارچ و مقابل انگلهای داخلی و کرم ها موثر است و همچنین تنظیم کننده فشار خون بیش از حد بالا و ضد افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.
منبع این اطلاعات جالب است : این اطلاعات از یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در جهان می آید، که می گوید تست های آزمایشگاهی بیش از 20 سال از سال 1970، نشان داد که عصاره لیمو در تخریب سلول های بدخیم در 12 سرطان، از جمله روده بزرگ، پستان، پروستات، ریه و لوزالمعده... تاثیر دارد.
ترکیبات این میوه 10000 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارویی که به طور معمول در شیمی درمانی در جهان استفاده می شود، کاهش رشد سلولهای سرطانی را نشان داد و چه شگفت آور است، و شگفت آور تر اینکه؛ این نوع از درمان با عصاره لیمو تنها سلول های سرطانی بدخیم را از بین میبرد و بر روی سلول های سالم تاثیر نمی گذارد.
.:: سلامت دهان و لثه با 14 مواد خوراكی ::.

مشكلات دهان و دندان امروزه یكی از رایج‌ترین مشكلات مردم در سرتاسر جهان است. البته امروزه با پیشرفت وضعیت بهداشت، میزان فساد و از بین رفتن دندان بسیار كمتر از گذشته است ولی با توجه به نوع تغذیه، عادات غلط و عدم به كارگیری صحیح روش‌های بهداشتی، این معضلات هنوز هم وجود دارد.
1. برای برطرف كردن ناراحتی‌های دهان، دم كرده زرشك را غرغره كنید. جویدن برگ زرشك، باعث محكم شدن لثه و دندان می‌شود.
2. اگر پوست تازه گردو را به دندان و لثه بمالید، لثه و دندان را تقویت می‌كند.
3. توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C، در درمان بیماری لثه مؤثر است.
4. جویدن كندر مانند آدامس لثه را محكم می‌كند و بوی دهان را می‌زداید.
5. خوردن گشنیز برای دهان و دندان بسیار مفید است. هم لثه را سالم می‌سازد و هم جلوی خرابی دندان‌ها را می‌گیرد و درد دندان را بر طرف می‌كند. برای بر طرف كرن درد دندان 10 گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یك لیتر برسد. آن را كمی سرد كنید و در دهان مزه مزه كنید تا درد دندان برطرف شود.
6. غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است و در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها موثر است.
7. آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسكین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و كمی نگه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد. پیاز لثه‌ها را تقویت می‌‌كند.
8. برای رفع لق بودن دندان‌ها و تسكین درد آن، سركه را روزی چند بار در دهان غرغره كنید. سركه در رفع جرم دندان و التهاب لثه نیز موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یك بار دندان‌های خود را با مسواك آغشته به سركه مسواك بزنید.
9. انجیر خشك جوشیده شده در شیر، برای درمان ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است.
10. زردآلو بوی بد دهان را رفع می‌كند.
11. جویدن برگ‌های شاهی تازه، لثه را محكم می‌كند و آنها را سالم نگه می‌دارد.
12. پژوهشگران ژاپنی می‌گویند خوردن مرتب ماست و سایر محصولات غذایی حاوی اسید لاكتیك ممكن است برای بهداشت دهان شما مفید باشد.
13. مصرف مقادیر اندكی از اسیدهای چرب امگا ـ 3 كه به طور معمول در غذاهایی مثل ماهی یافت می‌شوند، برای كمك به برطرف كردن بیماری‌های لثه مفید است. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را 23 تا 30 درصد كاهش می‌دهد.
14. مصرف پرتقال موجب استحكام لثه‌ها می‌شود.

.:: ۸ دلیل منطقی برای نوشیدن قهوه ::.

. کافئین تاثیر مثبتی بر قدرت درک و نیروی حافظه دارد و به انسان توانایی می‌دهد تا کارهای پیچیده را به خوبی به انجام برساند.
2. بین مصرف کافئین و بروز بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد، به عبارتی دیگر، کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون پیشگیری می‌کند.
3. مصرف مقدار متعادل کافئین، اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.
4. کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می‌کند.
تحقیقات دیگر نشان داده است:
5. کافئین احساس خوب بودن، شادی، انرژی، هشیاری و اجتماعی بودن را در فرد تقویت می‌کند.
6. کافئین تحمل انجام حرکات ایروبیک را افزایش می‌دهد.
7. مصرف کافئین منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.
8. قهوه دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. آمریکایی‌ها ۱,۲۹۹ میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان از ۱٫۶۴ فنجان قهوه خود در روز دریافت می‌کنند.
نزدیک‌ترین رقیب قهوه، چای است که دارای ۲۹۴ میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان است و پس از آن موز با ۷۶ میلی‌گرم، لوبیای خشک با ۷۲ میلی‌گرم و ذرت با ۴۸ میلی‌گرم در ردیف‌های بعدی جای دارند.
قهوه؛ مفید ترین نوشیدنی برای زنان!
پزشکان تاکید کردند که نوشیدن قهوه خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی در زنان کاهش می‌دهد. طبق نتایج یک بررسی جدید که در مجله "سکته" به چاپ رسیده است، خطر بروز سکته مغزی در زنانی که روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند 25 درصد کاهش پیدا می‌کند.
این یافته حاصل تلاش سوزانا لارسون محقق سوئدی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم است. در این بررسی ها بیش از 34 هزار زن سوئدی در گروه سنی 49 تا 83 سال که هیچ سابقه ابتلا به بیماری قلبی نداشتند تحت آزمایش و معاینه قرار گرفتند.
پس از 10 سال 1680 نفر از این زنان سکته مغزی را تجربه کردند. این مطالعات تایید کرد زنانی که در روز حداقل یک فنجان قهوه می‌نوشیدند 22 تا 25 درصد کمتر به سکته مغزی دچار شدند. از سوی دیگر دکتر کلادیت بروکز سخنگوی انجمن سکته در امریکا در این باره متذکر شد: ما پیشتر نگران بودیم که قهوه موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود اما این مطالعات بلند مدت نشان داد که این نوشیدنی‌ تا این اندازه خطرناک نیست.
متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف یک فنجان قهوه همراه با شکر می‌تواند حافظه را فعال کند و میزان دقت و توجه فرد را افزایش دهد. از خواص دیگر قهوه این است که این نوشیدنی محرک بوده و به هضم آسان غذا کمک می‌کند، تب بر است و می‌تواند سردرد را نیز تسکین دهد.
علاوه بر این، قهوه برای برطرف کردن یرقان مفید است و در درمان سرفه‌ای که با بلغم همراه باشد، موثر است. این نوشیدنی در عین حال ادرار آور است، دردهای عصبی را بهبود می‌بخشد، در درمان سیاه سرفه تاثیر دارد و هم چنین ضد عفونی کننده بوده و خاصیت ضد افسردگی هم دارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
دستور العمل اندازه گیری میزان گاز نوشابه و دوغ گازدار :
هدف؛ جهت تعیین مقدار گاز در cc100 نوشابه این دستور العمل نوشته شده است .

دامنة كار آن : جهت تعیین مقدار گاز نوشابه های گازدار كولا و پرتقالی و بی رنگ كه در بطری شیشه ای cc284 و یكبار مصرف PET در سایزهای مختلف پر شده اند و همچنین برای سنجش مقدار گاز موجود در دوغ گازدار از این دستور العمل استفاده می شود .

مراحل اجرای كار :


نوشابه باید دمایی كمتر از محیط ( كمتر از 70 درجه فارنهایت ) داشته باشد تا خطر تركیدگی نداشته باشد . جهت نشت محصول روزانه از روی خط تولید نمونه برداری می شود . نمونه باید :

لب پر نباشد ـ در بطر سالم داشته باشد ـ نشت گاز به هیچ وجه نداشته باشد .

تجهیزات مورد نیاز :

دماسنج كالیبره شده و فشار سنج كالیبره شده

مراحل :

در ابتدا می بایستی شیر تخلیه گاز دستگاه گاز سنج بسته باشد . سپس توسط قسمت پانچ آن درب نوشابه را سوراخ می كنیم و شیر تخلیه گاز را باز می كنیم تا هوای بالای بطری خارج شود و سپس شیر را می بندیم بعد از آن دستگاه را كه بطری داخلش قرار گرفته تكان می دهیم . مرتب عقربه گیج را نگاه می كنیم. با داشتن دما و فشار و با استفاده از جداول مربوطه مقدار حجم گاز را بدست می آوریم .

سپس این مقدار حجم را در 2/0 ضرب می كنیم تا مقدار گرم گاز Co2 در cc100 بدست
آید و چنانچه گاز داخل نوشابه كمتر از مقادیر تعیین شده در استاندارد باشد باید سریعاً به مسئولین فنی شیفت اطلاع داده شود . در صورت عدم دسترسی به ایشان به بخش فنی خبر داده شود.برای نوشابه هایی كه از قبل مانده یا دمای زیاد دارند باید نوشابه را در یخچال بگذاریم تا دمای آن به حدود oc 10-0 برسد سپس گاز آنرا آزمایش می كنیم
مراحل پایش :

معمولاً هر 5/0 الی 5/1 ساعت یكبار از خط تولید نمونه برداری شده و سنجش گاز صورت می گیرد و نتایج آزمون در فرم 00/06 GFQ ثبت می گردد .
منبع:
http://tomato.mihanblog.com
 

الهام پاییزی

عضو جدید
همبرگر باید کاملا پخته تا حداقل 65 درجه سانتی گراد به مصرف برسد. در صورت انجماد زدایی نیز، از انجماد مجدد آن باید خودداری شود.
همبرگر عبارت است از گوشت چرخ کرده دامهای حلال گوشت به ویژه گاو و گوسفند همراه یا بدون افزودن چربی، ادویه جات و سبزیجات مانند پیاز و سرکه که به وسیله دستگاه مکانیکی مخصوص با وزن 100 گرم تهیه شده و در بین کاغذهای مومی مجاز به صورت منجمد عرضه میشود. در فرمولاسیون همبرگر میتوان درصدی از پروتئین های گیاهی نیز استفاده کرد. شکل همبرگر بسته به نوع قالب دستگاه همبرگر زن معمولا به شکل مدور و یا مستطیل می باشد که در بین کاغذهای مومی بسته بندی اولیه و سپس در بستههای مقوایی بسته بندی میشود.


انواع همبرگر
همبرگر ممتاز: همبرگری که در آن حداقل 60 درصد گوشت به کار رفته و حاوی مقادیر مشخصی از مواد پرکننده، انواع آردها و ادویه جات است.
همبرگر معمولی: همبرگری که در آن حداقل 30 درصد گوشت به کار رفته و دارای مقادیر مشخصی پروتئین گیاهی، مواد پرکننده مجاز، ادویه جات و سبزیجات باشد.
مواد اولیه همبرگر
آرد سوخاری: در محصول همبرگر از آرد سوخاری به عنوان یک ترکیب پرکننده استفاده می شود. در واقع آرد سوخاری باعث ایجاد بافت و قوام مناسب و تا حدی تردی محصول میگردد.
روغن: در صورتی که فرمولاسیون همبرگر تولیدی شامل استفاده از گوشت کمتر و مصرف درصدی سویا باشد به منظور لطافت محصول و بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در گوشت از روغن استفاده میشود.
سویا: علت افزودن سویا به همبرگر بالا بردن میزان پروتئین محصول است. از طرفی سویا 2 تا 2/5 برابر وزن خودش آب جذب می کند، در نتیجه باعث ایجاد بافت مناسبی در همبرگر میشود.
نمک: نمک به علت خاصیت ضد میکروبی و ایجاد طعم مناسب، کاربرد ویژهای در محصول همبرگر دارد.
ادویه جات: برای بهبود طعم و مزه همبرگر معمولا از فلفل، خردل، گشنیز استفاده میشود.
گلوتن: پروتئین گیاهی می باشد که علت استفاده از آن در بعضی فرمولاسیون تولید همبرگر، بالا بردن میزان پروتئین محصول، بالا بردن جذب آب محصول و ثبات شکل همبرگر می باشد.
برای جلوگیری از چسبیدن همبرگرها و جلوگیری از نفوذ چربی و رطوبت، از پوشش کاغذ مومی استفاده میشود.
بسته بندی
همبرگر خام منجمد باید در پوششهای مناسب و مجاز ویژه مواد غذایی به طوری که آن را از آسیب های فیزیکی حفظ نماید، بسته بندی شود.
اطلاعات زیر نیز باید بر روی فرآورده نوشته، چاپ و یا برچسب شود:
نام و نوع فرآورده، درصد مواد تشکیل دهنده، نام و نشانی واحد تولیدی، شماره پروانه ساخت، صادره از سوی وزارت بهداشت، تاریخ تولید به روز، ماه و سال، تاریخ انقضا به روز، ماه و سال و شرایط نگهداری.
شرایط نگهداری
این محصول باید همواره تا زمان مصرف تحت شرایط بهداشتی و دمای مطلوب نگهداری، حمل و عرضه شود. درجه حرارت مورد نیاز برای نگهداری محصول 18- درجه سانتی گراد است.
این محصول باید کاملا پخته تا حداقل 65 درجه سانتی گراد به مصرف برسد. در صورت انجماد زدایی نیز، از انجماد مجدد آن باید خودداری شود.
خطر مصرف گوشت چرخ کرده خام و یا نیم پز
گوشت چرخ کرده خام و یا نیم پز ممکن است حاوی باکتری‌ های مضر باشد. برای اطمینان از نابودی باکتری‌ ها گوشت باید حداقل تا دمای 71 درجه سانتیگراد حرارت داده شود. کودکان، سالمندان و افرادی که در اثر ابتلا به سرطان، بیماری کلیوی و دیگر بیماری‌ ها سیستم ایمنی ضیعفی دارند، نسبت به بیماری های ناشی از آلودگی غذا حساس ‌تر هستند.
بروز اسهال و تهوع که از علایم این بیماری‌ ها هستند و موجب کم‌ آبی می‌ گردند برای این افراد خطرناک است. بنابراین در هنگام تهیه غذا برای این افراد توجه به رعایت نکات بهداشتی در تمام مراحل خرید، نقل و انتقال، پخت و توزیع غذا، بسیار ضروری است.
روش طبخ همبرگر در میکروویو
برای طبخ همبرگر در میکروویو باید:
1- روی آن درپوش گذاشت تا حرارت بیشتری در آن ایجاد گردد.
2- در نیمه زمان پخت همبرگرها برگردانده شوند.
3- پس از پخت، همبرگرها به مدت 1 الی 2 دقیقه در میکروویو باقی بمانند تا روند پخت تکمیل گردد.
حتماً به دستورالعلمل استفاده از دستگاه توجه فرمایید.
آیا باقیمانده همبرگرهای پخته را می‌ توان مجدداً در یخچال نگهداری نمود و یا منجمد کرد؟
گوشت چرخ کرده پخته شده و یا همبرگر را اگر بلافاصله پس از پخت (طی 2 ساعت و اگر دمای هوا بیش از 32 درجه سانتیگراد است، طی 1 ساعت) در یخچال قرار دهیم، برای 2 روز قابل نگهداری است. در صورتی که آن را منجمد کنیم برای 3 ماه قابل نگهداری است. برای گرم کردن مجدد آن ها باید کاملاً داغ شود و بخار از آن بلند شود.


 

الهام پاییزی

عضو جدید
تابستان فصل وفور میوه‌هاست. یکی از میوه‌های پرطرفدار این فصل آلبالوست.اغلب خانم‌های باسلیقه ایرانی در این فصل مقداری از این میوه خریداری کرد
ه و از آن شربت، مربا یا آلبالوپلو تهیه می‌کنند. گاهی نیز برخی خانواده‌ها از این میوه آلبالوخشکه و لواشک تهیه کرده و به عنوان تنقلات در طول سال آن را مصرف می‌کنند.



یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی که با آلبالو تهیه می‌شود، آلبالوپلوست. این غذا اغلب مورد پسند قدیمی‌ترها بوده و جوان‌ترها کمتر آن را خورده و می‌پسندند.
این غذا به دلیل آن‌که از ترکیب برنج، گوشت، آلبالو، شکر و مقداری خلال پسته و بادام تهیه می‌شود، غذایی کامل و پرکالری به‌شمار می‌رود. آلبالوپلو به واسطه داشتن آلبالو، ترش‌مزه و سرشار از آهن، کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم و ویتامین‌های C، B، A و D است که البته آلبالو هرچه ترش‌تر باشد، یتامین C و A بیشتری دارد.

معمولا مصرف این غذا به دلیل طبیعت خنک در روزهای گرم سال که میل افراد برای خوردن غذاهای گرم و پخته کمتر می‌شود بسیار مناسب است.
رنگدانه‌های ارغوانی این میوه که در آلبالوپلو نمایان ‌شده و موجب زیبایی و جذابیت بیشتر این غذا می‌شود با خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوان دارای ترکیبات ضدسرطانی بوده و مصرف آن برای کسانی که چربی خون و بیماری قلبی دارند توصیه می‌شود.
خوب است بدانید هرقدر این میوه رسیده‌تر و پررنگ‌تر باشد، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری خواهد داشت. به طور کلی آلبالو ضد تهوع، مسکن تشنگی، ملین، اشتهاآور، مسکن اعصاب، پایین‌آورنده فشار خون و بازکننده رنگ رخسار بوده و در مقایسه با گیلاس از کم‌ترین میزان قند برخوردار است، به گونه‌ای که در 100 گرم آن 60 کالری انرژی نهفته است.

توصیه‌ها


اگر دچار دیابت یا اضافه‌وزن هستید از آلبالوی بیشتری در آلبالو پلو استفاده کرده و از افزودن شکر به آن بپرهیزید.
بهترین آلبالو برای تهیه این غذا آلبالوی تازه‌ است که رنگی کاملا قرمز و درخشان دارد. مصرف آلبالوی نارس و کال، دیرهضم بوده و کار روده‌ها و معده را مختل می‌کند.
این غذا به دلیل داشتن گوشت و مواد ارزشمند بشدت مستعد فساد توسط کپک‌هاست بنابراین باید آن را در یخچال نگهداری کرده و تا یک روز بعد از طبخ آن را مصرف کنید.به دلیل آن‌که ممکن است در هنگام هسته‌گیری از آلبالو، برخی از هسته‌ها در این میوه باقی مانده باشد، این غذا را با احتیاط میل کنید.

هسته‌ها می‌توانند قاتل دندان‌های شما باشند. برای تزئین این غذا از خلال پسته و بادام استفاده کنید، چرا که کلسیم، سلنیوم، فولات، آهن و ویتامین E بدن را تا حدودی تامین کرده و مصرف آن برای خانم‌های باردار بسیار مفید است.


توجه


باتوجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان ، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس و آلبالو توسط کودکان زیر 3 سال خطر ایجاد اسهال را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر به دلیل آن‌که برخی از این میوه‌ها به صورت کال و نارس و زودهنگام چیده می‌شوند و هنوز اثرات سموم بر روی آنها وجود دارد، هضم آن توسط دستگاه گوارش کودک مشکل بوده و می‌تواند موجب مسمومیت شود.

خوب است بدانید با رشد بیشتر میوه و حرارت خورشید و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری، سطح تماس سم با میوه کمتر و هضم آن بهتر می‌شود.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
لیمو ترش به علت داشتن خواص اسیدی ضد عفونی کننده ای قوی است ،آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و
روح بسیار مفید است.


لیمو سرشار از خواص درمانی
آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. اسانس لیمو به واسطه انرژی زا بودن آن مشهور است. در کشور ژاپن به واسطه اثرات شاداب کننده و فرح بخش این اسانس، آن را به هنگام کارکردن کارمندان در فضا منتشر می کنند. همچنین می توان از چند قطره از اسانس لیمو به عنوان بخور استفاده کرد، یا مقداری ازآن را در وان حمام ریخت. این کار باعث سرحال شدن کلیه اعضا بدن می شود. البته نباید هرگر اسانس لیمو را بدون رقیق کردن برروی پوست بکار برد زیرا باعث بروز مشکلات پوستی می شود.
<** ادامه مطلب... **>
درخشان کننده چشمها :
سعی کنید در نوشیدنی هایتان از آب لیمو استفاده کنید. فرضا" هر روز صبح یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل کنید. نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث می شود شما بدن سالمتری داشته باشید. همچنین بر اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشمهای شما درخشانترمی شود و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید.

تسکین دهنده گلودرد :
لیمو دارای اثرات ضد عفونی کننده و قابض است و بدین جهت میتوان از آن برای درمان گلودرد استفاده نمود. با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین "ث" موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.

نیرو بخش و تب بر :
مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار میشود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمورا به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این کار باعث کاهش تب وتقویت نیروی بدن خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم برروی پوست خودداری شودزیرا ممکن است باعث بروز حساسیتهای پوستی گردد.

تسکین دهنده درد :
لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می شود. برای این منظور میتوان 5 قطره اسانس لیمو را در25 میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

پاک کننده پوست :
اگر پوست شما چرب است می توانید آنرا با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست میشود و از پدید آمدن جوشهای صورت جلوگیری میکند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتریها بهتر است هرروز یک محلول تازه درست کنید. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست میشود و برای پوستهای چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداری کنید.


ضد شوره و بر طرف کننده خارش پوست سر :
آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود 10 دقیقه برروی پوست سر مالش دهیدو سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. همچنین آب لیمو میتواند به عنوان یک تقویت کننده مو وضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.

ضد سرماخوردگی :
آب لیمو یک ضد ویروس عالی میباشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است. بدین منظور یک عدد لیمو را با مقداری نمک میل کنید. در صورت تمایل میتوان عصاره گرفته شده را در آب رقیق کرد و سپس مصرف نمود.

یک حالت دهنده خوب برای موها :
بعلاوه شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن میشود. به این صورت که عصاره حاصل از ابگیری دو عددلیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها میشود. همچنین مصرف آن باعث میشود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.

نرم کننده مناسب برای پوست آرنج :

برای نرم کردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود 10 دقیقه برروی یک برش لیمو ترش فشار دهید.

تقویت کننده حافظه :
لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین میتوان این کار را در مواقعی انجام داد که میخواهید چیزی رابه یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای بدست خواهد آورد.

آرامش دهنده روح :
لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بودهاست. استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است. برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آنرا در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
سرما خوردید؟

سیر بخورید.
سرو کله گرفته را با سیر تمیز کنید.

(یادتان باشد که سیر سطح کلسترول را نیز کاهش می‌دهد)
سرفه می کنید؟
فلفل قرمز !!!
مشابه ماده ای که در شربت سرفه بکار می رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتیاط مصرف کنید شاید معده شما را تحریک کند.




سرطان سینه؟

گندم، سبوس و کلم مصرف کنید..

این مواد استروژن را در سطوح سالم نگه می دارند.

سرطان ریه؟

سبزی های سبز تیره و نارنجی رنگ مصرف کنید.

بتا اکروتن نوعی ویتامین A پادزهر مفیدی است که در سبزی های تیره و نارنجی رنگ یافت میشود .

زخم معده بروز کرده؟

کلم بخورید.

کلم شامل ترکیباتی است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمک می کند.

اسهال؟

سیب میل کنید.

سیب را با پوست رنده کنید. بگذارید تا قهوه ای شوید و برای درمان این وضعیت میل کنید. ( موز نیز برای این بیماری خوب است)

از شریان های رسوب گرفته رنج می برید؟

آووکادو بخورید.

چربی غیر اشباع شده موجود در آوکادو کلسترول را پایین می آورد.

فشار خونتان بالاست؟

کرفس و روغن زیتون میل کنید.

روغن زیتون فشار خون را پایین می آورد.

کرفس نیز شامل ماده ای است که فشار خون را پایین می آورد.

ناهماهنگی قند خون دارید؟

بروکلی و بادام زمینی میل کنید.

کروم موجود در بروکلی و بادام زمینی انسولین و قند خون را تنظیم می کند.

کیوی:

ریز و مقوی. منبع بسیار خوب پتاسیم،منیزیوم، ویتامین E و فیبر. ویتامین C موجود در آن دو برابر پرتقال می باشد.

سیب:

یک سیب در روز پزشک را دور نگه می دارد؟ با اینکه سیب ویتامین C کمی دارد ولی دارای آنتی اکسیدان ها وفلاونوید هایی می باشد که با تشدید فعالیت ویتامین C به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، حمله قلبی و سکته مغزی کمک می کند

توت فرنگی:

میوه محافظ. توت فرنگی بالاترین قدرت آنتی اکسیدان را در میان میوه ای اصلی دارد که بدن را در برابر سرطان، رادیکال های آزاد رسوب شده درون رگ های خونی محافظت می کند. (در واقع هر میوه ای از خانواده توت برای شما خوب و مفید است. شامل میزان بالای انتی اکسیدان هستند و ما را

جوان نگه می دارند ... آبی بهترین نوع است و کلیه رادیکال های آزاد را که به بدن هجوم می آورند از بین می برد.

پرتقال:

شیرین ترین دارو. خوردن 2 الی 4 پرتقال در روز کمک به پیش گیری از سرماخوردگی و کلسترول

پایین می کند و سنگ های کلیه را از بین می برد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
.
هندوانه:

هندوانه شامل مواد طبیعی (منابع طبیعی) بهترین تسکین دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسیار زیادی از گلوتاتیون می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین منبع اصلی لیکوپن - اکسیدان ضد سرطان است. سایر مواد غذایی یافت شده در هندوانه شامل پتاسیم و ویتامین C می باشد که کمک به حفظ سلامت پوست می کند و همچنین پوست ما را در برابر اشعه های خطرناک SPF محافظت می نماید ).

گواوا :

گواوا و پاپایا: بالاترین سطح ویتامین C از نظر فیبر نیز غنی است که به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

گوجه فرنگی:

ترفند پیش گیرانه بسیار خوبی برای آقایان است و بیماری های پروستات را از آنها دور نگه می دارد

 

الهام پاییزی

عضو جدید
گوجه ‌فرنگی از هزاران سال پیش وجود داشته است؛ البته در اندازه‌ های کوچک. شاید باور نکنید اما گوجه‌ فرنگی‌ در ابتدا اندازه یک گیلاس بوده و کم‎ کم در اثر پرورش درشت ‎تر شده است. وطن اصلی این گیاه هم آمریکای جنوبی است...گوجه ‌فرنگی در قرن شانزدهم در کشور پرو به مقدار زیاد کشت می‌ شده است. در قرن هفدهم به انگلستان و هلند راه یافت و چون بسیار گران بوده، فقط مردم ثروتمند می‌ توانستند از آن استفاده کنند. در حال حاضر گوجه ‌فرنگی در تمام مناطق دنیا کشت می ‌شود وتقریبا در تمام فصل‌ های سال وجود دارد. بنابراین همه می ‌توانند گوجه ‌فرنگی را در رژیم غذایی ‌شان قرار داده و از فواید این گیاه پرخاصیت بهره‌مند شوند.
گوجه‌ فرنگی بسیار مفید، کم‌ کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به‌ عنوان یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می ‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین‌ های A B،C، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. یک عدد گوجه ‌فرنگی تازه 24 کالری انرژی، 5 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر، 6 میلی‌ گرم سدیم، 15 میلی ‌گرم ویتامین C و 292 میلی ‌گرم پتاسیم دارد. گوجه ‌فرنگی‌ ها با این که شیرین هستند، دارای کالری پایینی می باشند و از پرمصرف ‌ترین گیاهان در دنیا به‌ شمار می‌ روند که به ‌صورت خام، بخارپز، سرخ‌ کرده، پوره و سس مصرف می ‌شوند.
گوجه‌ فرنگی و لیکوپن
گوجه‌ فرنگی مقدار زیادی کاروتنویید دارد که مهم‌ ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه ‌کاروتنوییدی به رنگ قرمز روشن است که مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه ‌فرنگی است.


گوجه ‌فرنگی، گریپ‌ فروت صورتی، پرتقال قرمز و هندوانه حاوی مقدار زیادی لیکوپن هستند. بررسی ‌ها نشان داده است، مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاهش حملات قلبی و سرطان‌ های پروستات، پستان، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دهان می ‌شود.
برخی از انواع کاروتنوییدها پس از مصرف می ‌توانند به ویتامین‌ A تبدیل ‌شوند که لیکوپن از این خاصیت مستثنا بوده و دارای خاصیت آنتی ‌اکسیدانی است.
پژوهش ‌ها نشان می ‌دهد بسیاری از فواید و خواص میوه‌ ها و سبزی ‌ها مربوط به خاصیت آنتی ‌اکسیدانی آن ها است. آنتی ‌اکسیدان‌ ها به ترمیم آسیب‌ هایی که توسط رادیکال‌ های آزاد در بدن ایجاد شده، کمک می ‌کنند. لیکوپن موجود در گوجه ‌فرنگی یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می ‌دهد.
لیکوپن مهم ‌ترین ماده غذایی موجود در گوجه‌ فرنگی است و با خاصیت آنتی ‌اکسیدانی خود قادر است، رادیکال‌ های آزاد اکسیژن را خنثی کرده و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری‌‌ هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان،‌ دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری‌ های دیگر جلوگیری کند.
این ماده محلول در چربی است و در نتیجه، مصرف لیکوپن همراه غذاهای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می ‌دهد. هر 100 گرم گوجه ‌فرنگی، بسته به میزان رسیدگی آن حاوی حدود 3 تا 9 میلی ‌گرم لیکوپن است. مصرف روزانه 3 تا 4 گوجه ‌فرنگی یا 1 تا 2 قاشق رب‌ گوجه ‌فرنگی و همچنین مصرف مقدار متعادل سس گوجه ‌فرنگی مفید است.
حتما شنیده ‎اید که پختن سبزی‌ ها و میوه‌ ها باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آن ها و کمتر شدن ارزش غذایی ‌شان می ‌شود اما در مورد گوجه ‌فرنگی شرایط متفاوت است. هرچند بخشی از ویتامین‌ C گوجه‌ فرنگی بر اثر پخته شدن از بین می ‌رود اما قابلیت جذب کاروتن‌ های موجود در گوجه‌ فرنگی بر اثر پختن بیشتر می ‌شود.
اگر گوجه ‌فرنگی به صورت خام مصرف شود، مقدار زیادی از لیکوپن آن به دلیل هضم ‌نشدن از بدن دفع می ‌شود. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه‌ فرنگی را شکسته و باعث می‌ شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود. لیکوپن رب گوجه‌ فرنگی، سس گوجه‌ فرنگی، کنسرو گوجه ‌فرنگی در مقایسه با گوجه ‌فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن هم بیشتر است.


گوجه ‌فرنگی و آهن
مصرف گوجه ‌فرنگی موجب افزایش جذب آهن در مواد غذایی گیاهی می ‌شود. آهن موجود در گیاهان به خوبی جذب بدن نمی شود و وجود ویتامین C موجود در گوجه ‌فرنگی، موجب جذب آهن مواد گیاهی می‌ شود. به همین دلیل توصیه می ‌شود افراد در رژیم غذایی ‌شان از گوجه ‌فرنگی خام و سایر سبزی‎ ها و میوه ‌های حاوی ویتامین C استفاده کنند.
گوجه فرنگی و قلب
مصرف مداوم گوجه ‌فرنگی در پیشگیری از بروز حمله‌ های قلبی موثر است. بررسی‌ ها نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه‌ فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک‌ های چربی در سرخرگ‌ ها جلوگیری کرده و به این ترتیب از بروز حمله قلبی پیشگیری می‌ کند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
انواع آزمایش‌های شیمیایی، میکروبی، فیزیکی و حسی بر روی گوشت و فراورده‌های آن انجام می‌پذیرد. در صنعت تولید همبرگر از آزمایش‌های شیمیایی بیشتر به
منظور تعیین درصد ترکیبات تشکیل‌دهنده مواد اولیه و فراورده‌های نهایی استفاده می‌شود.مهم‌ترین این ترکیبات عبارتند از: پروتئین، خاکستر، رطوبت، چربی و کربوهیدرات‌. قسمت اعظم ترکیبات مواد غذایی را آب تشکیل می‌دهد. گوشت‌های مختلف دارای درصد مختلف رطوبت از 60 تا 70 درصد است. اندازه‌گیری مقدار آب یا رطوبت در ماده غذایی از نظر تشخیص خلوص و قابلیت نگهداری مواد غذایی حایز اهمیت است.


روش‌های متداول اندازه‌گیری رطوبت مواد غذایی استفاده از کوره الکتریکی تحت خلاء، روش تقطیر و روش‌های سریع است. میزان رطوبت یا آب یکی از فاکتورهای اساسی تهیه و قالب‌بندی همبرگر است و چنانچه میزان آب مواد اولیه همبرگر قبل از فرم گرفتن بیش از حد معمول باشد و مواد جاذب مثل آرد سوخاری در فرمول کم باشد، مخلوط اولیه دچار نقص خواهد شد. ضمنا درصد پایین مواد اتصال‌دهنده از قبیل آرد سوخاری می‌تواند در یکنواخت سرخ شدن همبرگر خلل ایجاد کند. پروتئین نیز از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری و مهم در صنعت همبرگر است. میزان پروتئین نهایی در همبرگر وابستگی مستقیم به مواد تشکیل‌دهنده همبرگر که مهم‌ترین آن گوشت است، دارد. گوشت با پروتئینی بین 22 ـ 18 درصد، یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی همبرگر است. در محصولاتی از قبیل کباب لقمه، تخم‌مرغ و در همبرگر معمولی سویا به کار برده می‌شود. مواد اولیه می‌تواند در تعیین پروتئین‌ نهایی تاثیر مستقیم داشته باشد. یکی از روش‌های اندازه‌گیری پروتئین روش کلدال است. اصول آن بر طبق میزان ازت تام در نمونه آزمایش است. با این روش ضریب پروتئین ماده غذایی به دست می‌آید که نشان‌دهنده مقدار پروتئین است. میزان املاح موجود در ماده غذایی یا بهتر بگوییم خاکستر، از طریق حرارت دادن مواد در کوره تعیین می‌شود. فلزات و شبه‌فلزات مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن و املاحی مثل کربنات، فسفات و سولفات به مقدار کمتر از طریق اندازه‌گیری خاکستر به دست می‌آید.


میزان خاکستر همبرگر با افزایش میزان نمک، سویا و ادویه افزایش می‌یابد که با کنترل می‌توان به درصد خاکستر پی برد. نشاسته یا کربوهیدرات قسمت عمده غلات و حبوبات را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه در خط تولید فراورده‌های گوشتی سویا و آرد سوخاری استفاده می‌شود، میزان کربوهیدرات نهایی حایز اهمیت است. زیاد بودن مقدار نشاسته در فرمول همبرگر موجب می‌شود که هنگام پخت، واکنش قهوه‌ای شدن غیر آنزیمی پدید آید و به همین علت رنگ همبرگر سرخ متمایل به قهوه‌ای تیره می‌شود. از طرف دیگر مقادیر کم مواد نشاسته‌ای و درصد بالای گوشت، زمان حرارت‌دهی لازم برای رسیدن به رنگ مطلوب سرخ شده در همبرگر را کمتر کرده و رنگ حاصله نیز قرمز متمایل‌تر خواهد بود. چنانچه میزان آرد سوخاری در فرمول برگر زیاد باشد بافت همبرگر به ویژه سطوح خارجی آن ترد و شکننده می‌شود. از آن جهت که نشاسته محلول فهلینگ را احیا نمی‌کند می‌توان برای اندازه‌گیری نشاسته از آن استفاده کرد. البته قبل از آن باید هیدرولیز کامل انجام گیرد. چربی نیز یکی از فاکتورهای مهم برای اندازه‌گیری در همبرگر است. عموما میزان چربی همبرگر تابع درصد گوشت مصرفی در فرمول آن است. گوشت مصرفی نیز با توجه به اینکه از کدام قسمت عضلانی دام استفاده شود دارای درصدهای مختلف چربی است به طور مثال قسمت شکمی یا قلوه‌گاه میزان چربی بالاتری نسبت به چربی قسمت گردن و سردست دارد. طبیعتا هر چه میزان گوشت مصرفی بالاتر باشد چربی همبرگر بیشتر و هر چه میزان چربی بیشتر باشد تردی و آبداری همبرگر بیشتر خواهد بود. همچنین پخش ذرات چربی در مواد اولیه می‌تواند در کیفیت همبرگر موثر باشد بدین صورت که هر چه پراکندگی ذرات چربی بیشتر و اندازه آن کوچک‌تر باشد کیفیت همبرگر بالاتر می‌رود و همچنین قطر سوراخ‌های چرخ گوشت و نحوه اختلاط مواد اولیه از عوامل موثر در پراکندگی چربی در مواد اولیه است. برای اندازه‌گی
ری چربی متداول‌ترین روش استفاده از حلال‌های آلی است که در روش (سوکسله) استفاده می‌شود. از جمله آزمایشات میکروبی در صنعت همبرگر عبارت است از شمارش کلی میکروبی، شمارش کلی فرم‌ها، جست‌وجو و شمارش استافیلوکوکوس اوریوس، جست‌وجوی سالمونلا و در صورت وجود شمارش کپک و مخمر.
شمارش کلی میکروبی مبنای قضاوت کیفیت بهداشتی یک ماده غذایی است. این روش در تعیین شرایط بهداشتی و کنترل دما حین تولید و نگهداری محصول، تعیین میزان فساد ماده اولیه، قابلیت نگهداری، بالا رفتن درجه حرارت یخچالی که مواد غذایی فساد‌پذیر در آن نگهداری می‌شود، کلیه مواد خاصی که به کارخانه وارد شده و همچنین محصولات تولیدی تحت آزمایش‌های دقیق میکروبی قرار می‌‌گیرد، استفاده می‌شود. در این محصولات، ترکیبات مغذی و رطوبت لازم برای رشد و تکثیر انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها در روی آنها وجود دارد. به طور کلی آلودگی‌ میکروبی کیفیت و قدرت حفظ و نگهداری محصول را تقلیل می‌دهد. فراورده‌های برگر به صورت منجمد عرضه و توزیع می‌شود، با فرض اینکه در طول حمل و نگهداری از حالت انجماد خارج نشوند میزان آلودگی در مرحله توزیع بسیار نزدیک به وضعیت فراورده، بعد از انجماد است. غالبا طی دوره نگهداری در سردخانه بار میکروبی همبرگر به مرور زمان به تدریج کاهش می‌یابد که نشانگر اثر شوک حاصل از انجماد بر روی میکروارگانیسم‌های همبرگر است. از نقطه‌نظر فیزیکی میزان جمع شدن و افت وزنی از فاکتورهای قابل بررسی است. یکی از فاکتورهای کیفی مهم در ارزشیابی همبرگر میزان کاهش قطر همبرگر به هنگام پخت است. از عوامل تاثیرگذار در قطر همبرگر چربی، گوشت، رطوبت و سویا است. سویا از کاهش قطر همبرگر تا حدودی جلوگیری می‌کند. ولی گوشت، چربی و رطوبت رابطه مستقیم با کاهش آن دارد. به طوری که هر چه ذرات بزرگ‌تر و سوراخ‌های چرخ گوشت درشت‌تر باشد اتصال همبرگر ضعیف‌تر و جمع‌شدگی بیشتر می‌شود. از دیگر فاکتورهای فیزیکی هفت وزنی است. هنگام پخت همبرگر همیشه مقداری چربی و عصاره گوشت خارج می‌شود. با افزایش گوشت در محصول نهایی متعاقبا درصد چربی نیز افزایش یافته و افت وزنی در هنگام پخت بیشتر می‌شود. اولا چربی بیشتری مذاب می‌شود و ثانیا عدم وجود سویا در محصول نهایی خروج عصاره گوشت را افزایش می‌دهد. زیرا سویا خاصیت جذب آب و چربی را دارد که در صورت عدم استفاده در مواد اولیه همبرگر افت وزنی بیشتر م




شاهده می‌شود. همچنین خروج عصاره همبرگر باعث کاهش آبداری و تردی همبرگر می‌شود. ارزیابی حسی نیز در کنار آزمایش‌های مختلف قابل بررسی است. این روش طریقی است که مصرف‌کننده انجام می‌‌دهد. در این روش عطر، طعم، رنگ و بافت محصول مدنظر قرار می‌گیرد. از جهت ارزشیابی، محصولاتی که درصد گوشت بیشتر و درصد کربوهیدرات کمتر داند، قابلیت بهتری دارند. زیرا محصولات با درصد گوشت بالا از جهت شکل ظاهری حالت براق و آبدار دارند در صورتی که محصولات با کربوهیدرات‌ بالا بعد از پخت رنگ ظاهری قهوه‌ای و بدون جلا پیدا می‌کنند. میزان گوشت، چربی، رطوبت و سویا در تردی محصول موثر است. با نگهداری طولانی محصول نهایی، حالت آبداری همبرگر به علت تصعید رطوبت کاهش می‌یابد. به طور کلی میزان اختلاط و اندازه مواد سازنده همبرگر، میزان مواد و حدود ترکیب آنها همچنین یکسانی شرایط در فرآیند تولید در یکنواختی ویژگی‌های حسی همبرگر موثر است. بافت همبرگر نیز رابطه مستقیم با موادی از قبیل آرد سوخاری دارد به این جهت که این مواد سازنده باعث انسجام و چسبندگی بیشتر محصول نهایی می‌شود که در صورت کمبود در مواد اولیه بافت همبرگر قوام و فرم اصلی خود را از دست می‌دهد.
http://limotorsh.parsiblog.com/
 

الهام پاییزی

عضو جدید
جوانی با سبزیجات
شما نمی‌توانید هرگز پیر نشوید، اما چیزهایی هست که خوردن آنها به شما کمک می‌کند که دیر تر آثار پیری را بر ظاهر و باطن خود مشاهده کنید. اینجا به مواردی از دنیای سبزیجات اشاره می‌کنیم که در این راه به شما کمک می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها ماده فعال سبزیجات برای حفظ مقاومت بدن در مقابل بیماری است. سبزی‌هایی مثل کلم، بلال، کلم بروکلی و فلفل و... با قیمتی ارزان این اکسیر جوانی را به ما تقدیم می‌کنند.


کلم پیچ
کلم‌ها بویژه کلم پیچ سرشار از ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده‌اند، خیلی خوب است مرتب کلم مصرف کنند.از مهم‌ترین خواص این خانواده می‌توان به تأثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

چغندر

چغندر به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای درد مفاصل و نقرس مفید است، همچنین عناصر بسیار کمیابی مثل روبیدیوم، کاسیوم، کربوهیدرات، کمی پروتئین و ویتامین‌هایی چونB1 و B2، نیاسین، B6، B12 و C در آن موجود است. شیره چغندر سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. چغندر به جذب غذا کمک کرده و آنتی‌اکسیدهای موجود در آن به حفظ سلامت عمومی و سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای

تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاکاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌‌ها جلوگیری کند، زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اکسیدان‌های قوی هستند.
همچنین باید گفت:‌ کپساسین به عنوان فعال‌ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود.
این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی (که سلول‌های شما را از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند) و ضدباکتریایی نیز دارد. اسید فولیک (فولات) که یکی از ویتامین‌های گروه B است، باعث کاهش ماده‌ای به نام هموسیستئین در خون می‌‌شود. هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی ‌شود. فیبر موجود در این سبزی می‌‌تواند کلسترول خون را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.

ذرت‌

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است، کلسترول خون را پایین می‌آورد و برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است. تحقیقات علمی در مورد خواص درمانی ذرت نشان می‌دهد این دانه گیاهی دارای مواد شیمیایی پرونتاز (معروف به مهارکننده) است و رژیم غذایی ذرت شیرین نظیر دانه‌هایی چون برنج و حبوبات در کاهش نرخ مرگ و میر براثر سرطان کولون، سرطان سینه و سرطان پروستات بسیار موثر است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تابستان فصل وفور میوه‌هاست. یکی از میوه‌های پرطرفدار این فصل آلبالوست.اغلب خانم‌های باسلیقه ایرانی در این فصل مقداری از این میوه خریداری کرد
ه و از آن شربت، مربا یا آلبالوپلو تهیه می‌کنند. گاهی نیز برخی خانواده‌ها از این میوه آلبالوخشکه و لواشک تهیه کرده و به عنوان تنقلات در طول سال آن را مصرف می‌کنند.




یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی که با آلبالو تهیه می‌شود، آلبالوپلوست. این غذا اغلب مورد پسند قدیمی‌ترها بوده و جوان‌ترها کمتر آن را خورده و می‌پسندند.
این غذا به دلیل آن‌که از ترکیب برنج، گوشت، آلبالو، شکر و مقداری خلال پسته و بادام تهیه می‌شود، غذایی کامل و پرکالری به‌شمار می‌رود. آلبالوپلو به واسطه داشتن آلبالو، ترش‌مزه و سرشار از آهن، کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم و ویتامین‌های C، B، A و D است که البته آلبالو هرچه ترش‌تر باشد، یتامین C و A بیشتری دارد.

معمولا مصرف این غذا به دلیل طبیعت خنک در روزهای گرم سال که میل افراد برای خوردن غذاهای گرم و پخته کمتر می‌شود بسیار مناسب است.
رنگدانه‌های ارغوانی این میوه که در آلبالوپلو نمایان ‌شده و موجب زیبایی و جذابیت بیشتر این غذا می‌شود با خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوان دارای ترکیبات ضدسرطانی بوده و مصرف آن برای کسانی که چربی خون و بیماری قلبی دارند توصیه می‌شود.
خوب است بدانید هرقدر این میوه رسیده‌تر و پررنگ‌تر باشد، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری خواهد داشت. به طور کلی آلبالو ضد تهوع، مسکن تشنگی، ملین، اشتهاآور، مسکن اعصاب، پایین‌آورنده فشار خون و بازکننده رنگ رخسار بوده و در مقایسه با گیلاس از کم‌ترین میزان قند برخوردار است، به گونه‌ای که در 100 گرم آن 60 کالری انرژی نهفته است.

توصیه‌ها


اگر دچار دیابت یا اضافه‌وزن هستید از آلبالوی بیشتری در آلبالو پلو استفاده کرده و از افزودن شکر به آن بپرهیزید.
بهترین آلبالو برای تهیه این غذا آلبالوی تازه‌ است که رنگی کاملا قرمز و درخشان دارد. مصرف آلبالوی نارس و کال، دیرهضم بوده و کار روده‌ها و معده را مختل می‌کند.
این غذا به دلیل داشتن گوشت و مواد ارزشمند بشدت مستعد فساد توسط کپک‌هاست بنابراین باید آن را در یخچال نگهداری کرده و تا یک روز بعد از طبخ آن را مصرف کنید.به دلیل آن‌که ممکن است در هنگام هسته‌گیری از آلبالو، برخی از هسته‌ها در این میوه باقی مانده باشد، این غذا را با احتیاط میل کنید.

هسته‌ها می‌توانند قاتل دندان‌های شما باشند. برای تزئین این غذا از خلال پسته و بادام استفاده کنید، چرا که کلسیم، سلنیوم، فولات، آهن و ویتامین E بدن را تا حدودی تامین کرده و مصرف آن برای خانم‌های باردار بسیار مفید است.



توجه


باتوجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان ، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس و آلبالو توسط کودکان زیر 3 سال خطر ایجاد اسهال را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر به دلیل آن‌که برخی از این میوه‌ها به صورت کال و نارس و زودهنگام چیده می‌شوند و هنوز اثرات سموم بر روی آنها وجود دارد، هضم آن توسط دستگاه گوارش کودک مشکل بوده و می‌تواند موجب مسمومیت شود.

خوب است بدانید با رشد بیشتر میوه و حرارت خورشید و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری، سطح تماس سم با میوه کمتر و هضم آن بهتر می‌شود.
 

sahar_moradi19

عضو جدید
عملکرد مخمر

عملکرد مخمر

عملکرد مخمر
مخمر یک ارگانیسم تک سلولی به نام ساکارومایسس سرویزیه می باشد. مخمر روی نشاسته رشد کرده و نشاسته را به گلوکز که قندی ساده است تبدیل می کند. با تخمیر گلوکز الکل و دی اکسید کربن تولید می شود. دی اکسید کربن فراورده را منبسط می کند تا بافتی اسفنجی ایجاد شود. الکل کمی هم که تولید می شود در طول مراحل پخت می سوزد و مخمر هم با حرارت از بین می رود. درجه حرارت مناسب رشد مخمر 38 تا 46 درجه است. دمای ورآوری مناسب 26 تا 35 درجه است. در دمای 49 درجه شروع به مردن می کند. 2/1و1 اونس مخمر می تواند 44 فنجان آرد را در 5/1 تا 2 ساعت در شرایط مناسب عمل آورد.
آزمون فعالیت مخمر
مقداری از آن را با 4/1و1 آب در یک فنجان با یک قاشق چایخوری شکر ترکیب کنید. بایستی در مدت 5 تا 10 دقیقه شروع به تخمیر و تولید حباب کند. در غیر اینصورت مرده است و باید دور ریخته شود.
انواع مخمر :
· Dry active yeast مخمر خشک فعال اگر مخمر خشک در بسته های غیر قابل نفوذ هوا در محل خشک و خنک نگهداری شود نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و برای اینکه عمل کند می بایست در دمای اتاق باشد.
· fast- rising dry active (yeast) مخمر خشک فعال با عمل سریع، نیاز به تخمیر ثانویه نیست. سرعت پف کردن را تا 50% بالا می برد. دانه های آن از پودر مخمر خشک کوچکتر است و میتوان از آن بعنوان جانشین مخمر خشک به همان اندازه استفاده کرد. بجای اینکه آن را به مایع گرم بیفزاییم و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنیم آنرا بطور مستقیم با مواد دیگر بصورت خشک قبل از افزودن مایع مخلوط می کنیم.
· compressed fresh yeast مخمر فشرده تازه با 70% رطوبت و باید در یخچال نگهداری شود. شدیداً فاسدشدنی و حتی اگر در یخچال و یک ظرف محفوظ از هوا نگهداری شود، در مدت 2هفته خاصیت خود را از دست می دهد. البته میتواند در فریزر ذخیره شود و برای استفاده فوری در دمای اتاق انجمادزدایی شود.
ورزدادن خمیر سبب می شود سلولهای مخمر بطور یکنواخت در کل خمیر پخش و خمیر بطورمنظمی پف می کند .همچنین سبب بهبود و استحکام شبکه گلوتنی می شود و چارچوب مشخصی برای حبابهای دی اکسیدکربن فراهم می کند.:w18:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان از تاثیر کافئین در محافظت قلب خبر دادند.


به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، گروهی از محققان با ارایه یک تحلیل ژرفایی از چگونگی تاثیر کافئین موجود در قهوه، چای و دیگر مواد غذایی در محافظت بدن مقابل ناراحتی قلب و آلزایمر سخن گفتند.
آنیا گالانو و همکارانش با ارایه شیمی تاثیرات آنتی اکسیدانی کافئین اعلام کردند قهوه یکی از غنی ترین منابع حاوی آنتی اکسیدان است. جدیدترین پژوهشها حکایت از این دارند که کافئین موجود در قهوه و چای می تواند علیه آلزایمر و برخی بیماریها موثر واقع شود. لیکن محققان اطلاعات چندانی از نحوه کار کافئین علیه رادیکالهای آزاد ندارند، اما این گروه از محققان به بیان دقیقتر کنش و واکنش کافئین علیه رادیکالهای آزاد پرداختند که نظریه آنها با بسیاری از گزارشهای علمی آزمایشگاهی روی حیوانات تطابق زیادی دارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
لیموترش حاوی 46 تا 53 میلی گرم ویتامین c است اما استفاده از آن در حرارت بالای غذای در حال طبخ باعث از بین رفتن خواص ویتامین c موجود در آن می شود.
دکتر عبدالحسینی متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا گفت: این میوه ترش مزه در درمان بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید است و وجود این ماده مغذی به بهبود کم خونی، آب مروارید و سرطان معده و کولون نیز کمک می کند.
وی تاکید کرد: به علاوه لیموترش مملو از پتاسیم است پس چنانچه مبتلا به فشارخون هستید بهتر است از این میوه در وعده های غذایی استفاده کنید. به علاوه شربت کم شکر آن نیز می تواند یک نوشیدنی مناسب برای تکمیل کردن غذای فرد مبتلا به فشار خون باشد.
دکتر عبدالحسینی در پایان توصیه کرد: مصرف این میوه همراه با آب نیز در کاهش ابتلا به فشارخون مفید است و باید توجه داشت زمانی که در رژیم غذایی گنجانده می شود در دمای بالا از آن استفاده نشود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
دانستنی های مهندسی صنایع غذایی

چرا پیاز اشک چشم ها را در می اورد؟
وقتی که شما پیاز را پوست کنده و قاچ می کنید دیواره سلول های پیاز پاره می شوند و آنزیم هایی ازاد می شوندکه این گازی به نام پروپانتیل سولفوکسید ازاد می کند.البته این ماده پیش ساز عطر و طعم پیاز و سیر نیز می باشد اما تنها در پیاز ایجاد اشک می کند.
وقتی که این گاز به چشمان شما می رسد اشک چشم هایتان با این گاز ترکیب می شود و اسید سولفوریک بسیار رقیقی تولید می کند که چشم را می سوزاند.در این هنگام مغز به چشم شما پیغام می دهد که اشک بیشتری تولید کند تا چشم ها قرمز و ملتهب شود.
هر چه پیاز بیشتر خرد کنید گاز بیشتری تولید شده و چشمان شما بیشتر اشک تولید می کند.بهترین را جلوگیری از تولید گازبیاز در هنگام خرد کردن این است که پیاز را به مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید.
 
بالا