اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید
چرا گوشت مرغ سفید است؟ گوشت بیشتر پرندگان مانند کبک.کبوتر و اردک تیره است ولی گوشت سینه و بال مرغ و بوقلمون سفید است.پرندگان دو نوع فیبر ماهیچه ای دارند:(فیبر قرمز و فیبر سفید)
فیبر قرمز ماده های به نام میوگلوبین دارد که قرمز رنگ است و موجب می شود که فیبرهای قرمز توانایی بیشتری برای فشار و کار داشته باشند.بیشتر پرندگان شکاری برای یافتن غذا و پروازهای طولانی برای کوچ کردن نیازمند ماهیچه هایقوی هستند.
بنابرایندر این پرندگان فیبر قرمز بیشر استو رنگ گوشت پرنده تیره تر به نظر می رسد.از انجا که مرغ خانگی یا بوقلمون زندگی راحت تری دارند و از بال هایشان و عضلات سینه استفاده نمی کنند فیبر سفیدشان بیشتر است و گوشت سینه انها سفید است و چون فقط راه می روند گوشت ران انها کمی تیره تر است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
چرا شیرینی ها پف می کنند؟ وقتی مایه شیرینی یا خمیر کیک را در فر قرار می دهیم خمیر گرم می شود و حباب های کربن دی اکسید از ان بیرون می اید.این گاز توسط باکتریهای مخمر تولید می شود.در اثر فعالیت باکتریهای اسید لاکتیک گلوکز به الکل و دی کسید کربن تبدیل می شود و بر اثر حرارت فر الکل از بین رفته و دی اکسد کربن از بافت خارج می شود که این گاز باعث پف کردن کیک می شود.
شایان ذکر است که مقداری الکل در کیک باقی می ماند که محسوس نمی باشد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خواص دارویی تمشک

میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشك ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، كمپوت و ... خورده می شود.بوته تمشك در مناطق گرم و مرطوب، در جنگلها و صحراها می روید و گاهی آن را می كارند. نامهای دیگر تمشك، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشك نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگهای آن متفاوت و بیضی شكل و اطراف آن كنگره كنگره و به شكل دندانه های اره ای است. گلهای تمشك به رنگهای سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماههای مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد. قسمتهای مورد استفاده بوته تمشك عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .

خواص
- جوشانده 25 گرم از برگهای تمشك در یك لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.
- تمشك سرشار از ویتامینهای C و K است و دارای خواص خنك، نرم كننده و ضد اسكوربوت می باشد.
- تمشك خون را تصفیه می كند و برای كسانی كه به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.
- تمشك یبوست مزاج را معالجه می كند.
- تمشك برای تسكین درد سودمند است، زیرا تمشك دارای اسید سالسیلیك می باشد.
- تمشك خون را قلیائی می كند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.
- شربت تمشك برای بیماران مبتلا به سرخك و مخملك تجویز شده است.
- تخم و دانه ای كه درتمشك وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشكی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود كه یبوست به كلی رفع گردد.
- شربت تمشك، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.
- خوردن تمشك برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.
- تمشك دارای خاصیت ضد عفونی كننده است.
- تمشك به علت دارا بودن ویتامینهای C و K برای اوره و فشار خون مفید است.
- برای معالجه كك و مك، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازكی از تمشك به مدت یك ساعت روی صورت بمالید. این كار را چند بار تكرار كنید تا كك و مك صورت از بین برود.
- برگ تازه تمشك را اگر بپزند و روی محل بیماریهای پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد.
- گوشت پردانه تمشك، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد
- تمشك،عرق آور است؛ لذا بهترین زهكش سوراخهای پوست است.
- جوشانده گل یا برگ تمشك( به روشی كه گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخمهای دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بكار می رود و بیمار با غرغره كردن این جوشانده دهان را می شوید.
- جوشانده برگ تمشك اسهال و ورم روده را معالجه می كند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بكشد. پس از صاف كردن، روزی سه بار، هر بار یك فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.
13- جوشانده فوق برای تسكین درد معده از هر نوع كه باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شكم و تشنج معده مؤثر است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خواص میوه جات بر اساس رنگ آن

اولین چیزی كه در هنگام انتخاب یک میوه برای خوردن شما را جذب كرده رنگ و جلوه خاص آن میوه است،آیا می دانید میوه های مختلف با رنگ های متفاوت چه خواصی دارند؟

در اولین قدم این رنگ اشیا است كه شما را به طرف آن شیء جذب و یا از آن دور می‌كند.در واقع احساس آرامش،لذت ناراحتی،تنش،صلح و دوستی و ... همه و همه در پرتو رنگ‌هاست.رنگ‌ها تمامی محیط ما و حتی خود ما را نیز تسخیر كرده‌اند و در تمام جسم جان و روح ما تاثیر گذارند. مثلا در مورد رنگ سیب سرخ و زیبا علاوه بر لذتی كه از رنگ آن در هنگام خوردن می‌بریم و در ما احساس شادابی و نشاط ایجاد می‌كند،در خواصش نیز تاثیر فراوانی دارد.تمامی سبزیجات و میوه‌هایی كه روزانه مصرف می‌كنید با توجه به نوع رنگشان منافع خاصی برای شما دارند.شاید تعجب كنید،اما فراموش نكنید كه رنگ‌ها بر همه وجود ما و در تمامی جوانب نفوذ دارند و این هم یك روش نفوذی آنهاست.
رنگ سبز
رنگی‌ است آرامش بخش و با دیدن این رنگ شما احساس آرامش می‌كنید و از وجودش لذت می‌برید و جالب اینجاست كه همین رنگ زیبا و آرامش بخش علاوه بر این كه شما را در ظاهر جذب می‌كند و شما از آن لذت می‌برید خواص درمانی بسیاری نیز دارد و برای جسمتان مفید است.در واقع هر چیز سبزی كه شما می‌بینید این خاصیت را داراست و این در مورد میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ نیز صادق است.این رنگ برای افراد عصبی و نا ‌آرام بسیار مفید است.رنگ سبز خاصیت ضد عفونی‌كننده‌ دارد و مناسب برای بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های روده‌‌ای (یبوست)‌،معده (سوء‌هاضمه،زخم معده و...)،كلیه (سنگ كلیه و ناراحتی‌های مجاری ادراری)‌، ریه (مشكلات تنفسی،آسم و ...) و رحم می‌باشد.
این رنگ برای درمان زخم‌های عمیق سوختگی‌های شدید نیز موثر است.این خواص در میوه‌ها و سبزیجاتی كه سبز رنگ هستند به وفور یافت می‌شود.تحقیقات نشان داده میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ خاصیت ضدعفونی‌كنندگی دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.
میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ برای افرادی كه از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند توصیه شده است. سبزیجات سبز رنگ همچنین در درمان زخم‌های عمیق و سوختگی ‌ها و بیماری‌ های ریوی و كلیوی بسیار موثر است و در بهبود بیماری‌های قلبی مصرف فراوان دارد.مثلا جعفری دارای خواص ضد عفونی‌كننده خون و دستگاه گوارش می‌باشد.جعفری موجب تحریك عضلات روده و رحم می‌شود و مناسب برای معده و هضم غذاست.برگ این گیاه مناسب برای زخم‌های عمیق است و جوشانده آن مناسب برای بیماری‌های كلیوی و مجاری ادرار است.


انگور سبز
این میوه مناسب برای بیماری‌های اعصاب است.مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده كمك فراوانی می‌كند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه،سل ریوی،مشكلات كلیوی (سنگ كلیه)‌ و یبوست كمك فراوانی می‌كند.همچنین باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود.آب انگور مغذی عضله قلب است.انگور اختلالات قلبی حاصله از ازدیاد فشارخون را از بین می‌برد و دارای اثر تقویت‌كننده قلب است.
انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا می‌شود و عمل هضم را تحریك و تسریع می‌بخشد و تخمیرهای روده‌ای را كاهش می‌دهد

كاهو
كاهو در درمان تپش قلب و سرفه و مشكلات ریوی موثر است.همچنین آرام‌ كننده اعصاب است.كاهو برای دفع مواد زاید در روده‌ها و جلوگیری از یبوست مناسب است.از جوشانده كاهو می‌توان برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده كرد.

لوبیا سبز
از لوبیا سبز برای درمان كسالت‌های شدید كلیوی استفاده می‌شود.این سبزی همچنین در درمان بیماری‌های قلبی نیز موثر است.وجود فسفر در لوبیا برای اعصاب مفید است.خرده شده و یا پوره شده دانه لوبیا به عنوان ضماد برای مواضع سوختگی و سایر التهابات پوستی و زخم‌ها موثر است.

ترخون
ترخون به دلیل داشتن اسانس‌های معطر در خود مجاری دستگاه گوارشی را ضدعفونی می‌كند و محرك مناسبی برای معده به شمار می‌رود.این سبزی برای بیماری‌های رحم و تسهیل جریان خون قاعدگی بسیار موثر است.

رنگ قرمز
رنگی‌است محرك و اشتهاآور.رنگی پر انرژی كه همین خصوصیات در مواد غذایی قرمز رنگ هم دیده می‌شود.معمولا ما برای خوردن خوراكی‌هایی با رنگ قرمز بسیار راغب هستیم.
این رنگ و در واقع میوه‌ها و سبزیجات‌ قرمز رنگ علاوه بر این كه افزایش‌ دهنده اشتها هستند،برای افراد كم خون و افرادی كه كمبود آهن دارند بسیار مناسب است.همچنین در درمان عفونت‌‌ها و سوختگی‌های شدید بسیار موثر است و معمولا این ‌گونه میوه‌ها و سبزیجات در درمان بیماری‌‌های ریوی،مشكلات روده (یبوست)‌ و رحم به كار برده می‌شود.مواد غذایی قرمز رنگ بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید و تقویت‌كننده روده و كبد است.


گیلاس‌
تقویت‌كننده و انرژی‌ زا.تنظیم ‌كننده كبد و مناسب برای رفع یبوست و اشتها ‌آور،دفع‌كننده مواد زائد و سموم از بدن.


توت ‌فرنگی‌
در درمان سل ریوی بسیار سودمند است و همچنین در درمان عفونت‌های روده.


انار
جلوگیری از تنگی نفس.مناسب برای روده و تصفیه‌كننده خون.


انگور فرنگی‌
موثر در درمان تب‌های عفونی،محرك اشتها و رفع یبوست.


شاتوت‌
تصفیه‌كننده خون،مناسب برای بیماری‌های كم‌خونی و مشكلات ریوی.


فلفل‌قرمز
تحریك قوای هاضمه،مناسب برای خونریزی‌های رحم،رفع فلج،رفع یبوست و بیماری‌‌های روده.


رنگ نارنجی‌
رنگی جذاب و سر زنده و شاداب،كه در نهایت جذابیت و جلب توجه احساس ‌زدگی ایجاد نمی‌كند. سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ و كلا هر شی نارنجی رنگ در افزایش شیر مادران بسیار موثر است.مواد غذایی نارنجی رنگ بسیار انرژی‌ زا است و محرك مناسبی برای اعصاب و سودمند برای مشكلات تنفسی و ضد سرفه،ضد آسم و سل ریوی هستند و در درمان سنگ كلیه و كیسه صفرا و بیماری‌های معده و روده موثر هستند.


هویج‌
افزایش شیر مادر،مناسب برای درمان اختلالات شدید روده‌ای،بهبود دهنده زخم‌های دستگاه گوارش،رفع‌كننده یبوست،ضد عفونی‌كننده روده،تقویت‌كننده اعصاب و انرژی‌زا و موثر در بهبود عفونت‌های ریوی.


پرتقال و نارنگی‌
تقویت‌كننده دستگاه عصبی،عضلات و غدد،مناسب برای رفع اختلالات دستگاه گوارش،كبد و روده‌ها.


زالزالك‌
مناسب برای درمان بیماری‌های روده و رفع كم‌خونی.


رنگ زرد
رنگی شادی‌آفرین،درخشان،زنده و محرك.سبزیجات و میوه‌های زردرنگ معمولا اشتها آور و در عین حال مناسب برای هضم غذا می‌باشند.میوه‌جات و سبزی‌های زرد‌رنگ تصفیه‌كننده كبد و روده‌ها و كلیه‌هاست.این مواد غذایی در درمان بیماری‌های معده (ورم معده)‌ كیسه صفرا یبوست و فشار خون و همین طور مشكلات ریوی مناسب هستند و در تقویت غدد لنفاوی قلب موثرند و بسیار انرژی‌زا می‌باشند و محرك اعصاب.


زردآلو
سرشار از انرژی،موثر در درمان یبوست،كاهش‌دهنده افسردگی و تقویت‌كننده اعصاب.


آناناس‌
تقویت‌كننده روده،نیرو بخش،مناسب برای هضم غذا و موثر در بیماری‌های ریه.


به‌
تقویت‌كننده اعصاب و قلب،موثر در درمان بیماری‌های ریوی و سل.همچنین در درمان ورم معده و روده از این میوه استفاده می‌شود.


گلابی‌
از بین برنده ضعف و بی‌حالی،تقویت‌كننده اعصاب،رفع تنبلی روده‌ها،رفع یبوست و بیماری‌های روده‌ای و معده،موثر در درمان سل ریوی،از بین برنده سنگ كلیه.


آلو
انرژی‌زا و از بین برنده كم‌خونی و ضعف و سستی،برطرف‌كننده یبوست،محرك اعصاب،مناسب برای كلیه‌ها.


سیب زرد
انرژی‌ساز،ضد عفونی ‌كننده قوی روده و مناسب برای تقویت روده‌ها و معده،محرك كلیه‌ها و مناسب برای سنگ كلیه و مجاری ادرار،تقویت‌كننده اعصاب،رفع‌كننده یبوست و اسهال، مناسب برای اختلالات تنفسی.
منبع:jamejamonline.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چربی اضافی بدن

چربی اضافی بدن

فرمولی برای چربی اضافی بدن:x=p/hبا این فرمول شما چربی اضافه بدن را متوجه میشویدp نشاندهنده وزن بدن،H اندازه قد شماست با تقسیم کردن این دو چربی اضافه بدن مشخص میشود.20-25 اضافه وزن/30 به بالا چاقی مفرط.:gol:
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تغذیه بر خلق و خو موثر است


رژیم غذایی افرادی كه دارای اختلالات خلقی هستند باید از نظر كمبود مواد مغذی مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی كمبودهای تعذیه ای از جمله كمبود اسیدفولیک، ویتامین B12 و روی با بروز افسردگی ارتباط دارد.

رابطه ی تغذیه و خلق و خو از جمله موضوع های جذاب و پیچیده ی علم تغذیه است كه تا كنون كمتر مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است. در آ‌غاز سخن شاید بهتر باشد تعریفی از خلق و خو ارایه دهیم:
خلق عبارت است از هیجانی مستمر كه به طور ذهنی احساس می شود و نمونه های آ‌ن شامل افسردگی، خشم، رضایت، هوشیاری و آ‌رامش است.
خلق و احساسات فقط از طریق گزارش خود فرد قابل بررسی می باشد.
مطالعات نشان می دهند كه خلق و انتخاب غذا اثرات متقابلی بر هم دارند.
خلق و احساسات می توانند از طریق اثرات فیزیولوژیكی بر انتخاب غذا اثر گذارند. از سوی دیگر تغییر خلق ممكن است نتیجه ی انتخاب غذا باشد. همچنین عوامل دیگر مانند: مسائل اجتماعی و فرهنگی، در دسترس بودن یک غذای خاص، تجربه قبلی ناشی از خوردن غذا، مكان و موقعیتی كه در آ‌ن غذا می خوریم و بوی یک غذای لذیذ، همه می توانند در انتخاب غذا اثر بگذارند. وجود چرخه ی خواب و بیداری و ریتم بیولوژیک، تفسیر اثرات غذا را پیچیده می كنند.
یک ریتم شبانه روزی بیولوژیک معمولی می تواند به صورت زیر باشد:
8 تا 10 صبح: حداكثر هوشیاری و بهترین زمان برای به خاطر سپردن مطالب در حافظه كوتاه مدت است.
12 تا 13 ظهر: احساس خواب آ‌لودگی نیم روزی به وجود می آ‌ید.
بعد از ظهر: بهترین زمان برای یاد گیری و به خاطر سپردن مطالب در حافظه بلند مدت می باشد.
5 تا 7 بعد از ظهر: بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزش است.
11 شب: معمولا خواب آ‌لودگی به حداكثر خود می رسد.
3 تا 5 صبح: خواب عمیق وجود دارد.
وجود این نوع ریتم باعث می شود كه بعضی از افراد خلق مناسب را در صبح و برخی دیگر این حالت را در شب داشته باشند.
مواد مغذی مختلفی روی خلق اثر دارند كه به اختصار به برخی اشاره می شود:


كربوهیدرات
طبق نظریه ی موجود، مصرف كربوهیدرات باعث تولید نروهورمون سروتونین در مغز می شود كه عملكرد آ‌ن تنظیم خواب، تقویت خلق و رهایی از افسردگی است. تریپتوفان ا‌سیدآ‌مینه ای است كه پیش ساز سنتز سروتونین است و برای ورود به مغز با بقیه ی اسیدهای آ‌مینه مشابه رقابت می كند.
با افزایش دریافت كربوهیدرات مقدار بیشتری تریپتوفان توسط آ‌نزیم تریپتوفان هیدروكسیلاز در مغز به سروتونین تبدیل می شود. مطالعات نشان می دهند كه افراد 14 الی 30 دقیقه پس از دریافت كربوهیدرات احساس انرژی پیدا می كنند در حالی كه دو ساعت بعد به دلیل رهایی انسولین و كاهش سطح گلوكز خون احساس خستگی می كنند. همچنین در مطالعه ای كه به مدت 9 روز انجام شد دریافت اندک كربوهیدرات منجر به افزایش پرخاشگری و افسردگی شد. این نتایج می تواند هشداری برای افرادی باشد كه جهت كاهش وزن نان ، برنج و سایر غذاهای پُركربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف می كنند.
از سوی دیگر مشاهده شده است كه در برخی اختلالات نظیر سندرم پیش از قاعدگی، مصرف شكلات و غذاهای شیرین و پركربوهیدرات، بالا می رود. شكلات حاوی كاكائوی تیره دارای مواد فعال شبه داروئی نظیر آ‌ناندآ‌میدیس، تئوبرومین، تیرامین، فنیل اتیل آ‌مین، كافئین و همچنین منیزیم است كه موجب اشتیاق و بروز اثرات خوشایندی در مغز افراد می شود.
تاثیر گلوكز خون بر خلق
گلوكز پلا سما توسط عوامل متعدد هورمونی و عصبی هر روزه در محدوده ی بین 72 تا 144حفظ می شود در صورتی كه سطح گلوكز خون زیر50 باشد و علائم ایجاد شده پس از مصرف كربوهیدرات بر طرف شود، فرد دچار هیپوگلیسمی است. این علائم شامل تعریق ، رنگ پریدگی، تپش قلب، اضطراب، تحریک پذیری، گرسنگی، تهوع و استفراغ، سردرد و خستگی یا خواب آ‌لودگی، گیجی، تاری دید، رفتار غیر طبیعی، فراموشی و اختلا ل درک هستند. برخی محققین علت بروز رفتار های جنون آ‌میز را به هیپوگلیسمی نسبت داده و ذكر كرده اند كه گلوكز خون در این افراد كاهش بارزی داشته است آ‌نان همچنین متوجه رهایی سطح بالایی از انسولین شده اند. البته این نتایج از سوی بعضی دیگر از محققین مورد قبول واقع نشده است و آ‌ن ها معتقد هستند كه برای اثبات این نظریه باید سطح گلوكز خون این افراد در لحظه ی ارتكاب مورد ارزیابی قرار گیرد. بعضی ویتامین ها و مواد معدنی به صورت مستقیم روی خلق و احساسات موثر هستند كه می توان به موارد زیر اشاره نمود:


فولیک اسید
پژوهشگران دریافته اند كه كمبود فولات باعث بروز نشانه های افسردگی می شود و یک سوم تا یک دوم افراد مبتلا به اختلالا ت روانی در معرض كمبود فولات قرار دارند. معمولا نشانه های روان شناختی عصبی كمبودهای فولات و ویتامین B12 به طور قابل ملاحظه ای مشترک هستند ولی گفته می شود كه تاثیر كمبود ویتامین B12 روی اعصاب محیطی و كمبود فولات بیشتر روی عملكرد مغز است. از نشانه های روانی این دو كمبود می توان موارد زیر را ذكر كرد: اختلالات خلقی، واكنش های روان پریشانه نظیر توهم و نادرست انگاری، گیجی، سردرگمی، رفتار خشونت آ‌میز، خستگی، فرسودگی، بی خوابی ، كاهش توانایی در تمركز، گفتارهای نامربوط، اختلالات شدید در به یاد آ‌وری وقایع اخیر و تغییرات سریع بین فقدان علاقه و هیجان.
تعیین مقادیر ویتامین و فولات در افرادی كه دچار اختلالات خلقی و افسردگی هستند و به درمان پاسخ ضعیف می دهند، ضروری است.
تیامین
در متابولیسم انرژی در مغز و متعادل كردن احساسات نقش دارد و از سیستم عصبی حمایت می كند. پژوهشگران دریافته اند كه با بهتر شدن وضع ویتامین، وضعیت خلق نیز بهتر می شود. از سوی دیگر كمبود تیامین منجر به خستگی، احساس تنبلی و كاهش اعتماد به نفس می شود.
آ‌هن
كمبود آ‌هن باعث بروز خستگی و كاهش انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه می شود. مشاهده شده است افراد مبتلا به فقر آ‌هن علائم افسردگی و اضطراب نشان می دهند.
روی
طی یک پژوهش مشخص گردید میزان غلظت روی سرم در افراد افسرده مثل مقادیر سرمی افراد سالم بود. از سوی دیگر، طی مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز مشاهده شد كه دریافت عنصر روی در رژیم غذایی دانشجویان افسرده حدود نصف دریافت دانشجویان شاهد سالم بوده است.

اسیدهای چرب امگا3
اسیدهای چرب امگا 3 در فرایند یادگیری و شناخت نقش دارند. مكمل یاری با اسیدهای چرب امگا 3 با كاهش عصبانیت، افسردگی و اضطراب همراه بوده است. همچنین نشانه های كمبود این اسیدهای چرب در كودكان مبتلا به بیش فعالی مشاهده شده است.
دریافت اندک چربی های غیراشباع چند گانه با افزایش خطر تمایل به خود كشی ارتباط داشته است.

اسید آ‌سكوربیک(ویتامین C)
در برخی سطوح پایین ویتامین C سرم خون با سطح پایین عملكرد مغزی و فرآ‌یندهای شناختی همراه بوده است.
نتیجه گیری


در حال حاضر داده های موجود نشان می دهند كه ویتامین ها و مواد معدنی ذكر شده در بهبود وضعیت خلق اثر دارند و رژیم غذایی افرادی كه دارای اختلالات خلقی هستند باید از نظر كمبود مواد مغذی مورد ارزیابی قرار گیرد. از سوی دیگر برخی كمبودهای تعذیه ای با بروز افسردگی ارتباط داشتند(از آ‌ن جمله كمبود اسیدفولیک، ویتامین B12و روی). به نظر می رسد مصرف كربوهیدرات ها و كاكائو در بهبود خلق تاثیر دارد. برای اثبات اثرات نامطلوب قندهای ساده نظیر قند و شكر بر رفتار، نیازمند تحقیقات بیشتر و دقیق تری هستیم.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
معرفی 5 آنتی اکسیدان مهم


از آنتی اکسیدان های مهم می توان به کاروتنوئیدها، ویتامین ث، ویتامین ای، سلنیوم و فیتو کمیکال ها اشاره کرد. بهتر است آنتی اکسیدان ها از طریق مواد غذایی طبیعی وارد بدن شوند نه مکمل ها.

حتما همه ی ما اسم آنتی اکسیدان را بسیار شنیده ایم و شاید بدون این که معنی دقیقی از اون بدانیم در موردش اظهار نظر هم کرده ایم.

به طور خلاصه می توان گفت علی رغم متابولیسم طبیعی بدن، با در معرض قرار گرفتن یک سری شرایط مانند سیگار و دود سیگار، آلودگی ها، ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن از هر طریقی، اشعه و حتی استرس، در بدن رادیکال های آزاد تولید می شوند که می توانند به بدن آسیب برسانند؛ این عوامل اکسیدان ها هستند.

اکسیدان ها از طریق ایجاد رادیکال های آزاد، آسیب هایی در طولانی مدت به بدن رسانده و بسیاری از بیماری های مزمن را ایجاد می کنند.

آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن از جمله انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، دیابت و... می شوند.

انواع آنتی اکسیدان ها


کاروتنوئید ها


کاروتنوئیدها پیش سازهای ویتامین آ هستند. فیتوکمیکال هایی که در میوه ها و سبزی های زرد، نارنجی و قرمز وجود دارند.ویتامین ث


ویتامین C از جمله عوامل بسیار مهم در سیستم ایمنی بدن است. همچنین در تولید کلا‍ژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد. مرکبات، سبزیجات و میوه های تازه سرشار از این ویتامین هستند. این ویتامین در مقابل حرارت حساس بوده و در حرارت بالا مقدار زیادی از آن هدر می رود.
در بالغین مرد روزانه 90 میلی گرم و در بالغین زن 75 میلی گرم در روز نیاز است.
ویتامین ای


ویتامین E از جمله ویتامین های محلول در چربی است که در سیستم ایمنی بسیار مهم و ضروری است.
بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل: آجیل، مارگارین و روغن های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون است.
نیاز آن در بالغین روزانه 15 میلی گرم می باشد.
سلنیوم


سلنیوم از جمله عناصر کمیاب است که در بدن به میزان کم وجود دارد و علی رغم این میزان کم، بسیار ضروری و حیاتی است. سلنیوم در پیوند با پروتئین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال های آزاد حفظ می کند.
در یک سری مطالعات چنین به نظر می رسد که میزان ابتلا به بیماری های قلب و عروق و سرطان در افرادی که محتوی سلنیوم برنامه غذایی اشان بالاتر بوده، کمتر است.
آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن از جمله انواع
سرطان ها، بیماری های قلبی، دیابت و... می شوند​


محتوای سلنیوم غذاها، به میزان سلنیوم موجود در خاک یا آبی بستگی دارد که گیاه یا حیوان از آن تغذیه می کند. ولی به دلیل اتصال آن به پروتئین، در تمام غذاهای حیوانی وجود دارد. منابع عمده ی آن شامل غذاهای دریایی، قلوه، جگر، گوشت و ماکیان هستند.
محتوای سلنیوم در غلات متفاوت بوده و به محل رویش آن ها وابسته است.
روزانه بدن ما 55 میکروگرم سلنیوم احتیاج دارد.
فیتو کمیکال ها


فیتو کمیکال ها مواد شمیایی طبیعی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات وجود دارند.
یک دسته از آن ها، کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، لیکوپن، گزانتین و...هستند. دسته ی دیگر فلاونوئیدها هستند که حتما اسم آن ها را بسیار شنیده اید. البته دسته های دیگری نیز وجود دارند که از حوصله ی مطلب ما خارج است.
کلیه ی آنتی اکسیدان ها را می توان در همه ی گروه های غذایی پیدا کرد، سبزیجات، میوه جات، آجیل، حبوبات، گوشت، مرغ و ماهی.
امروزه مکمل انواع آنتی اکسیدان ها تولید شده است ولی یادمان نرود تا وقتی که می توانیم آن ها را به طور طبیعی در اختیار بدن مان قرار دهیم، مکمل ها را کمتر استفاده کنیم. فراموش نکنیم لذت حاصل از خوردن میوه و سبزی، بسیار بیشتر از استرس هزینه کردن خرید مکمل های گران و ناشناخته است!

ترجمه: راحله باباپور
بخش تغذیه تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
چند توصیه برای افزایش انرژی بدن


موز و هندوانه، هویج و سیب ‌زمینی، استفاده از غلات سبوس ‌دار، نوشیدن آب به اندازه ی کافی و انجام حرکات کششی همگی به شما کمک می کنند تا انرژی بدن تان را بالا ببرید.
همه ی ما تقریبا هر روز با افرادی برخورد می‌ کنیم که از احساس خستگی و نا‌توانی گله می ‌کنند و اغلب این گله و شکایت ‌ها از زمان بعد از صرف وعده غذایی ناهار بیشتر می ‌شوند، چون اغلب افراد پس از صرف ناهار به لحاظ جسمی و روانی احساس سستی و ناتوانی می‌ کنند.
متاسفانه امروزه زندگی پرمشغله و پر جنب و جوش به بخش طبیعی از زندگی ما تبدیل شده است و به همین دلیل بسیاری از مردم حتی فرصت خسته شدن هم ندارند. بنابراین همین چالش روزمره باعث شده که انسان ‌ها به دنبال راهکاری باشند تا بتوانند به واسطه ی آن، سلامت و در عین حال کارآیی خود را حفظ کرده و حتی در شرایط مورد نیاز سطح انرژی خود را افزایش دهند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
مطمئن شوید که خستگی شما دلیل پزشکی ندارد چون مثلا مشکلاتی مثل
کم ‌کاری تیروئید، کم‌ خونی ناشی از کاهش هموگلوبین و طیف دیگری از بیماری ‌ها که با تست خون قابل شناسایی هستند، می ‌توانند عامل خستگی باشند


هر چند این کارآیی حد و مرزی دارد و بدون شک فاکتور اصلی شرط سنی است که با افزایش سن، بنیه ی افراد کاهش پیدا می ‌کند اما با این حال می ‌توان این روند را کنترل کرد.
شبکه ی خبری تورنتو نیوز در مقاله ی جدیدی دراین‌ رابطه به چند روش موثر برای افزایش سطح انرژی بدن اشاره کرده است.

موز و هندوانه بخورید


در این مقاله آمده است: موز و هندوانه از جمله میوه‌ های شیرین و قندی هستند که می ‌توانند به سرعت سطح انرژی را افزایش دهند.
در واقع موز به اندازه ی مواد قندی مصنوعی و فرآوری شده، در بالا بردن شاخص انرژی بدن موثر است با این تفاوت که این میوه ی تازه و طبیعی برخلاف قندهای مصنوعی، طاقت و توان انسان را افزایش می ‌دهد و در عین حال حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله فیبر خوراکی، ویتامین‌ ها و املاح است.
هندوانه نیز میوه ی شیرین و پرانرژی است که در عین حال مانع از هله هوله ‌خوری شبانه می ‌شود.

هویج و سیب ‌زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید


راهکار بعدی گنجاندن هویج و سیب‌ زمینی به رژیم غذایی است. هویج و سیب ‌زمینی نیز مانند نوشابه‌ های شیرین قند خون را بالا می ‌برند اما برخلاف نوشیدنی‌ ها و تنقلات ناسالم، منبع غنی از ریزمغذی‌ های مهم مثل ویتامین‌ های C و A و اسید فولیک و پتاسیم هستند که بی ‌تردید انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش می ‌دهند.

استفاده از غلات سبوس ‌دار


راهکار سوم استفاده از غلات سبوس ‌دار است. غلات سبوس ‌دار به صورت نان و گندمک، انرژی مطلوبی را به بدن می‌ رسانند و به ویژه برای وعده ی غذایی صبحانه مفید هستند. این خوردنی به آرامی در دستگاه گوارش هضم می‌ شود و در نتیجه قند پایداری را وارد جریان خون می‌ کند.

نوشیدن آب، به اندازه ی کافی


گزینه ی چهارم توجه به نقش حیاتی آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز 10 تا 15 لیوان آب را به ویژه در هوای گرم و در زمان فعالیت و کار زیاد به طور منظم نمی ‌نوشید مطمئن باشید که خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح د‌هیدراته شدن قرار می‌ دهید.
هیچ‌ گاه منتظر نمانید تا تشنه شوید و بعد آب بنوشید چون وقتی حتی زمانی که احساس تشنگی هم ندارید، بدن دچار کم‌ آبی می ‌شود و به آب بیشتر نیاز خواهد داشت.

مدیریت ذخیره انرژی بدن


آخرین و در عین حال مهم ترین راه کار این است که ذخیره ی انرژی خود را مدیریت کنید. وقتی زمان خود را به گونه‌ ای برنامه‌ ریزی می ‌کنید که به اندازه ی کافی استراحت، آرامش و تغذیه مناسب داشته باشید، می‌ توانید انرژی حیاتی خود را حفظ کرده و همچنین فرصتی برای جمع‌آوری مجدد انرژی به دست آورید. در این وضعیت کیفیت زندگی و سطح ایمنی بدن و همچنین طاقت ذهنی و روانی فرد افزایش پیدا می‌ کند.
* برای این منظور توصیه می‌ شود که هر روز حداقل 20 تا 25 دقیقه مدیتیشن انجام دهید.
* مطمئن شوید که هر شبانه ‌روز حداقل هفت ساعت بخوابید، در بین روز 15 تا 20 دقیقه چرت زدن را فراموش نکنید چون با این‌ کار می‌ توانید با خستگی و افت انرژی مبارزه کنید.
* 10 دقیقه در روز حرکات کششی انجام دهید. با انجام این تمرینات جریان خون در سراسر بدن تسهیل می ‌شود و بنابراین انرژی بدن در چند دقیقه افزایش پیدا می ‌کند.
همچنین مطمئن شوید که خستگی شما دلیل پزشکی ندارد چون مثلا مشکلاتی مثل کم ‌کاری تیروئید، کم‌ خونی ناشی از کاهش هموگلوبین و طیف دیگری از بیماری ‌ها که با تست خون قابل شناسایی هستند، می ‌توانند عامل خستگی باشند. به همین خاطر توصیه می ‌شود که حداقل هر دو سال یک بار آزمایش کلی بدن را فراموش نکنید.
بخش تغذیه تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید

از ضد ويتامين ها چه مي دانيد؟

نويسنده:دکتر محمد مهدي کاشفي الاصل





داروساز
اصطلاح ضد ويتامين ها، پيرو کاوش ها و تحقيقات علمي ترفوئل (Trefouel)، ني تي (Nitti) و بووه (bovet) روي نقشي که سولفاميدها از نظر باکتريوستاتيک ( متوقف کننده رشد باکتري) به عهده دارند، به وجود آمده است.
واژه ضد ويتامين به ترکيباتي اطلاق مي شود که يکي از 3 اثر زير را در مدخله با مصرف طبيعي ويتامين داشته باشند:

بعضي از اين نوع ضد ويتامين ها، به طور صناعي ساخته شده اند، مانند پيريتيامين (Pyrithiamine) که مشابه ( آنالوگ) شيميايي تيامين ( ويتامين B1) است.
اين نوع ترکيبات در مطالعات کلينيکي و تجربي بر روي حيوانات از اهميت ويژه اي برخوردارند.


در ادامه به طور خلاصه به ترکيباتي که فعاليت ضد ويتاميني در برابر انواع ويتامين ها دارند، اشاره خواهيم کرد:
اخيراً گزارش شده که بعضي از بيوفلاوونوئيدها مانند کوئرستين و روتين مي توانند باعث غير فعال شدن تيامين شوند.
برخي از مواد خوراکي مانند ماهي ( ماهيان فلس دار)، صدف ها، بعضي از انواع توت ها و کلم قرمز داراي آنزيم منهدم کننده تياميناز مي باشند، ولي با پخت آنها آنزيم مزبور از بين مي رود. قابل ذکر است که آنزيم نامبرده به ويژه در ماهيان آب شور خام يافت مي شود.
امروزه نيز به علت مصرف زياد آنتي بيوتيک ها، مخصوصاً بلع آنها از راه دهان و به علت اثر مضر آنها بر روي باکتري هاي روده، خطر بروز آويتامينوز ( کمبود ويتامين) وجود دارد.
ميوه درخت آکي (Ackee) که توسط مردم جامائيکا مصرف مي شود، حاوي ماده اي به نام هيپو گليسين A است که به عنوان بازدارنده متابوليسم ريبوفلاوين، اثر ضد ويتاميني در برابر ريبوفلاوين دارد.
در کتان يک عوامل ضد ويتامين B6 (پيريدوکسين) به نام 1- آمينو- د- پرولين شناسايي شده است. همچنين داروي ضد آسم تئوفيلين در برابر ويتامين B6 اثر ضد ويتامين دارد.
به طوري که مي دانيم وجود اسيد پارا آمينو بنزوئيک براي رشد بسياري از باکتريها ضروري است، در حالي که مشتقات پارا آمينو فنيل يا سولفاميد يا سولفانيلاميد باعث کاهش اين فعاليت مي گردد.
مقادير زياد ويتامين E مي تواند مانع تبديل بتاکاروتن ( پرو ويتامين A) به ويتامين A شود. از طرف ديگر در روغن هاي سرخ کردني ( مخصوصاً روغن هايي که چندين بار براي سرخ کردن غذاها به کار رفته اند) نوعي ضد ويتامين A پديد مي آيد.
سوياي خام حاوي آنزيم ليپواکسيداز است که باعث اکسيداسيون و تخريب کاروتن مي گردد. سيترال، ديگر ضد ويتامين A است که در روغن مرکبات وجود دارد و از آنجايي که عامل مزبور در بسياري از منابع خوراکي مانند آب پرتقال و مارمالاد موجود مي باشد، احتمالاً مصرف زياد اين مواد مي تواند مشکلاتي را ايجاد نمايد.
از آنجايي که سوياي خام موجب بروز نرمي استخوان مي شود و با افزودن ويتامين D به سوياي خام تا حدي از اين عارضه کاسته مي شود، مشخص مي گردد که سوياي خام حاوي مواد ضد ويتامين D مي باشد.
مقادير زياد روغن جگر ماهي در برابر ويتامين E واجد اثر ضد ويتاميني است. همچنين لوبياي خام حاوي عناصري است که خاصيت ضد ويتامين E دارند. در يونجه نيز يک عامل بازدارنده ويتامين E شناسايي شده است.
داروهاي دي کومارين و وارفارين در مقابله با ويتامين K اثر ضد ويتاميني دارند. بعضي از قسمت هاي گياهان در حال فاسد شدن حاوي انواع ضد ويتامين ها مي باشند. دي کومارين که در شبدر شيرين فاسد شده يافت مي شود، خاصيت ضد ويتامين K دارد.
اخيراً معلوم شده است که عنصر آهن مي تواند ويتامين ها به ويژه ويتامين هاي آنتي اکسيدان ( ويتامين C و E) را نابود سازد. در نهايت چنين نتيجه گيري مي شود که اگر چه عواملي ضد ويتاميني به خودي خود سمي نمي باشند، ولي مي توانند به دليل ايجاد تداخل با عملکرد يا جذب مواد مغذي و ويتامين ها مشکلاتي را به وجود بياورند.
با مطالعه مبحث ضد ويتامين ها به نظر مي رسد که اين پديده عموميت بيشتري پيدا کند و به بسياري از ويتامين ها نيز اطلاق گردد. به همين دليل است که انواع آويتامينوزها و عوارض فقدان ويتاميني حتي در اشخاصي که غذاهاي غني از ويتامين هاي مختلف را مصرف مي کنند ديده مي شود.
منبع:دنياي تغذيه ش 93
1-اين ترکيبات، گروه هاي ساختاري و شيميايي مشابه ساختمان ويتامين ها دارند، ولي فاقد هر گونه تاثير فيزيولوژيکي مي باشند. در واقع آنها به صورت يک متضاد عمل مي کنند و در اغلب موارد با مصرف همزمان با ويتامين ها، ايجاد علايم کمبود مي نمايند. 2-برخي از عوامل شيميايي باعث غيرفعال شدن ويتامين مي شوند، مانند ماده آويدين (Avidin) در سفيده تخم مرغ که با اتصال به ويتامين بيوتين، آن را غير فعال مي سازد، لذا سفيده خام تخم مرغ بيوتين را بي اثر و خنثي مي کند. 3-ترکيباتي که باعث تخريب ويتامين ها مي شوند، مانند آنزيم تياميناز که باعث تجزيه و تخريب تيامين مي گردد.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
از این 12 ماده افزودنی استفاده نکنید،ضرر دارند!
مواد افزودنی که در اغلب محصولات و تولیدات صنعت غذایی استفاده می شود ، می تواند سلامت انسان را به خطر اندازد. ولی بدلیل عدم توجه به این ترکیبات و نقش مضر و مخرب آن هنوز در اغلب محصولات موجود است.
به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،شاید به دلیل عدم وجود آثار محسوس آنها در مواد غذایی ، توجهی به آنها نمی شود. در حالیکه می توانند سرطان زا باشند، این مواد افزودنی عبارتند از:

1- نیترات سدیم: این ماده شیمیایی به فرآورده های گوشتی اضافه می شود تا رنگ و طعم آن را حفظ کند و از فساد آن جلوگیری شود. این ماده به طور رایج در هات داگ، ژامبون و گوشت های ساندویج مثل کالباس و سوسیس ، ماهی دودی و گوش گاو نمک زده موجود است و مانع از رشد باکتری ها می شود، اما به عنوان عاملی موثر در بروز سرطان شناخته شده است.

2- BHA(بوتیلیتد هیدروکسی نازول) و BHT(بوتیلیتد روزتیولین): این مواد افزودنی مانع از اکسید شدن محصولات غذایی می شود . از فساد چربی و روغن جلوگیری می کند و اغلب در چیپس سیب زمینی، آدامس ، روغن های گیاهی و محصولات با منشا غلات موجود است.

3- پروپیل 3، 4 ، 5 تیری هیدروکسی بنزوات(پروپیل گالات): این ماده افزودنی برای جلوگیری از فساد محصولات غذایی افزوده می شود و اغلب با دو ماده BHA و BHT پیوند دارد. این ماده در اغلب فرآورده های گوشتی، سوپ مرغ و آدامس موجود است.

4- منوسدیم گلوتامیک یا طعم افزای چینی: این ماده شیمیایی نیز نوعی آمینو اسید است که به عنوان طعم دهنده به سوپ، سالاد، چیپس و غذاهای رستوران اضافه می شود. این ماده افزودنی به خصوص در بین غذاهای آسیایی جایگاه دارد. در بعضی افراد ایجاد سردرد و تهوع می کند.

5- چربی های ترانس یا چربی های اشباع نشده: این نوع چربی ها باعث بیماری های قلبی ، حملات قلبی و نقصان کلیه می شود. در اغلب غذاهای رستورانی و آماده موجود است. متخصصان پیشنهاد می کنند که بیش از 2 گرم از این ماده روزانه مصرف نشود.

6- اسپارتام: نوعی ماده افزودنی قندی است که در محصولات رژیمی وجود دارد. مثل نوشیدنی های غیر الکلی و ......همچنین به صورت بسته بندی و به عنوان قند مصنوعی و رژیمی کاربرد دارد. البته بعضی از سازمانها مثل سازمان غذا و دارو در امریکا با سلامت این ماده موافق است ولی بعضی دیگر از سازمانهای سلامت این ماده شیمیایی را عامل سرطان معرفی کرده است. این ماده به خصوص برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری مضر است.

7- آسه سولفام پتاسیم: نوعی دیگر از مواد قندی مصنوعی است که توسط سازمان غذا و دارو در امریکا تصویب شده و در نوشیدنی های غیر الکلی ، آدامس و ....موجود است. پتاسیم موجود در این ماده 200 مرتبه شیرین تر از قند است و به نظر می رسد که این ماده قندی نیز خطر ناک باشد و باید در مورد مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کرد.

8- مواد رنگی آبی 1و 2، قرمز 3، سبز3، زرد 6: این نوع مواد رنگی که هنوز در اغلب محصولات غذایی یافت می شود می تواند سرطان زا باشد. بهتر است در هنگام خرید مواد غذایی به طور کلی از موادی که افزودنی رنگی دارند، اجتناب کنید. البته بعضی از مواد رنگی نیز منشا طبیعی دارد ولی برای اطمینان بهتر است حتی الامکان از خرید محصولات دارای افزودنی رنگی دوری کنید.

9- اولسترا: نوعی روغن مصنوعی است که در محصولاتی نظیر چیپس سیب زمینی وجود دارد. مانع از جذب چربی توسط دستگاه گوارش می شود. در اغلب موارد باعث اسهال شدید، درد شکم و...می گردد. همچنین مانع از جذب ویتامین های مفید می گردد.

10- برومات پتاسیم: این ماده شیمیایی بسیار نادر است و قبلا برای افزایش حجم خمیر سفید، نان و...استفاده می شد، البته اکنون نیز تا حدودی استفاده می شود.

11- قند سفید: اغلب میوه جات و سبزیجات دارای قند طبیعی است ، اما بسیاری از محصولات غذایی نیز دارای قند اضافه شده است، مثل سس، شیرینی و ....اگر چه قند سفید غیر سمی است اما مقدار زیاد آن برای سلامت مضر است و ایجاد عادت بد غذایی می کند. قندهای ساده باید تنها 10% از کالری مورد نیاز روزانه را تشکیل دهند.

12- کلرید سدیم: یا نمک طعام ، طعم دهنده اصلی به وعده های غذایی روزانه می باشد. که به طور پنهان ایجاد مشکل برای سلامت افراد می کند. البته مقدار کم این ماده برای بدن مفید است، اما زیاده روی در مصرف نتیجه ای جز بروز مشکلات قلبی، فشار خون بالا و...ندارد.
با توجه به موارد گفته شده می توان اذعان کرد که در هنگام خرید محصولات غذایی باید با دقت بیشتری به برچسب ترکیبات و افزودنی ها نگاه کرد و بعلاوه تا حد ممکن ا زخرید غذاهایی که روند طبخ آنها و مواد تشکیل دهنده آنها مشخص نیست اجتناب کنیم.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
بین غذا زیاد آب ننوشید


نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی می‌شود، اما ممانعت از نوشیدن مقدار متعادلی آب به هنگام غذا خوردن هیچ مستند علمی ندارد. به هر حال هنگام صرف غذا هم اگر احساس کردید تشنه هستید، نوشیدن آب تا حد متعادل منعی ندارد.

هر انسان به طور متوسط روزانه باید حدود یک تا یک و نیم لیتر آب از راه‌های مختلف دریافت کند که حدود 400 تا 500 سی‌سی آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

همچنین بسته به فصول سال و میزان گرمی و سردی هوا و نیز میزان تحرک بدنی فرد، مقداری از آب بدن نیز از طریق تعریق و تنفس دفع می‌شود که باید جبران شود.

علامت و هشداری که بدن نسبت به کاهش مقدار آب از خود نشان می‌دهد همان علایمی است که همه ما به نام تشنگی می‌شناسیم، بنابراین در یک انسان سالم تشنگی، نشانه نیاز به آب است و باید از طریق نوشیدن جبران شود.

در صورتی که غذا به میزان لازم مصرف گردد و به خوبی جویده شود و بیماری خاصی نیز در فرد وجود نداشته باشد،‌ خود بدن نیازش را به آب از طریق تشنگی رفع می‌کند، اما تند تند غذا خوردن موجب بلعیدن حجم زیادی هوا به همراه لقمه‌های غذایی می‌شود که این موضوع از یک ‌سو موجب احساس نیاز به نوشیدن آب شده‌ و از سوی دیگر باعث نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش می‌ گردد. همچنین این موضوع موجب تشدید ریفلاکس (ترش کردن غذا) می‌شود. طبیعتا اگر نوشیدنی شیرین باشد، شدت ریفلاکس بیشتر خواهد شد.

آب بهترین ملین برای دستگاه گوارش است و به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند. در افراد مبتلا به یبوست، نوشیدن آب کمک قابل توجهی به اجابت مزاج می کند. همچنین در افرادی که دچار اسهال حاد شده‌اند، از آنجا که اسهال با دفع آب و کاهش مقدار آن در بدن همراه است، جبران آب دفع شده ضرورت دارد.

بدون تردید نوشیدن آب موجب پُر شدن بخشی از حجم معده می‌شود و احساس سیری کاذب به فرد دست می دهد، اما این موضوع ربطی به نوشیدن کافی آب ندارد و نمی‌توان گفت که نوشیدن آب جلوی تغذیه مناسب را می‌گیرد.
به هر حال زمانی که بدن به آب نیاز داشت، این نیاز باید رفع گردد، اما در مورد کودکان ایجاد احساس سیری کاذب پس از نوشیدن آب، ممکن است موجب ‌شود که کودک غذای کافی نخورد.

در مجموع ، رعایت اعتدال در همه امور از جمله خوردن و آشامیدن برای حفظ سلامتی بدن ضروری است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
6 رنگدانه گیاهی مهم


PHYTOCHEMICALS



متخصصان تغذیه به رنگدانه های گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. می‌دانید چرا این ترکیبات مهم هستند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که فیتوکمیکال‌ها نوعی از ترکیبات شیمیایی و سالم هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها به وفور یافت می‌شوند و بررسی‌ها نشان داده‌ که احتمال ابتلا به بسیاری از انواع سرطان، آلزایمر و آب مروارید را کاهش می‌دهند. بسیاری از آنها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و آثار زیان‌بار رادیکال‌های آزاد که سبب تخریب سلول‌ها، پیری پوست و سکته‌های قلبی می‌شوند را از بین می‌برند.
1- بتاکاروتن
رنگدانه‌ بتاکاروتن، رنگ نارنجی هویج را به‌وجود می‌آورد و یکی از قوی‌‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده است. بهترین روش به دست آوردن آن، خوردن میوه‌های نارنجی و زرد رنگ و سبزیجاتی از قبیل هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی و کدو حلوایی است. سبزیجات سبز نیز حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن هستند.
نتایج مطالعات نشان داده کسانی که سبزیجاتی غنی از بتاکاروتن را می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان معده در آنها نسبت به کسانی که کمترین مصرف میوه و سبزی را دارند، 54 درصد کم‌تر است، پس این نوع سبزیجات را حتما در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.
2- لیکوپن
لیکوپن به فیتوکمیکال مردانه شهرت یافته است، چون خطر ابتلا به سرطان پروستات و البته بسیاری دیگر از سرطان‌ها را در صورتی که به میزان کافی دریافت شود، کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای از دانشکده پزشکی یال در آمریکا، حاکی از آن است مردانی که میزان لیکوپن در خون‌شان بسیار بالاست، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. فقط یادتان باشد که لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی‌تر از بتاکاروتن است که می‌توان آن را از گوجه‌فرنگیگریپ ‌فروت صورتی رنگ و یا زردآلو به ‌دست آورد. (به‌خصوص آنهایی که رسیده یا پخته اند) و همچنین
3- آلیسین
این ترکیب که در پیاز و سیر یافت می‌شود، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، به رقیق شدن خون کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون و مسدود شدن رگ‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسیضد قارچی و کاهش خطر ابتلا به سرطان در آلیسین شناخته شده است. بنابر تحقیقات مشخص شده است افرادی که سیر و پیاز می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان دهان ، گلو و مری در آنها نسبت به سایرین 88 درصد کم‌تر است. ،
4- آنتوسیانین
این رنگدانه آنتی‌اکسیدانی را می‌توان از میوه‌های ارغوانی، آبی، سیاه و سبزیجاتی از قبیل چغندر، زغال‌ اخته و انگور سیاه به دست آورد. طی مطالعه ی مشترک آمریکا و نروژ که 16 سال طول کشیده است، محققان دریافته‌اند کسانی که محصولات غنی از آنتو‌سیانین را می‌خورند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها 12 درصد کاهش می یابد. پس بهتر است در فصل میوه‌های یاد شده، تازه آنها را خریداری کرده و در دسترس اعضای خانواده‌تان قرار دهید تا زمینه‌های بروز بیماری‌های قلبی در آنها کاهش پیدا کند.
5- ایزوتیوسیانات
ایزوتیوسیانات در سبزیجاتی همچون کلم بروکلی یافت می‌شود. این سبزیجات حاوی ترکیبات گوگردی هستند که طعم آنها را کمی ناخوشایند کرده و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایلی به خوردن آن ندارند. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی ذایقه خود را تغییر دهید، زیرا این مواد می‌توانند احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش دهند.
به گزارش تحقیقی از دانشگاه تگزاس مرکز سرطان اندرسون، خوردن مقدار فراوانی از ایزوتیوسیانات‌ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا 29 درصد کاهش ‌دهد و تاثیر آن در آقایان نسبت به خانم ها سه برابر است، بنابراین آقایان سیگاری بهتر است که کلم بروکلی را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند، حتی اگر از طعم آن خوششان نمی آید.
6- لوتئین
لوتئین نوعی کاروتنوئید یعنی از خانواده رنگدانه‌هاست که می‌تواند به سلامت چشمان شما کمک کند.
کاروتنویید می‌تواند خطر ابتلا به ضعف ماهیچه‌های چشم (ناشی از افزایش سن) را که سبب بروز نابینایی می‌شود تا 43 درصد کاهش دهد. شما می‌توانید لوتئین را در سبزیجات برگ سبز و میوه‌های نارنجی و زرد رنگ به دست آورید و به این ترتیب سالم ماندن چشم‌هایتان را تضمین کنید.
پس با توضیحات بالا بهتر است همراه با وعده‌های غذایی اصلی و یا در میان‌وعده‌ها از انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و البته تازه استفاده کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
باور غلط درباره آنتی اکسیدان ها

درباره ی آنتی اکسیدان ها ادعاهای زیادی وجود دارد؛ چنان که گفته می شود آن ها در درمان سرطان و در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار موثر هستند.

بسیاری از ما نکات زیادی درباره ی آنتی اکسیدان ها شنیده ایم و شاید می پنداریم که چیزهای زیادی درباره ی کارآیی آن ها می دانیم ولی در واقع، تنها عده ی کمی می دانند که آنتی اکسیدان ها واقعا چه چیزی هستند و این ناآگاهی به نفع تولید کنندگان مواد غذایی تمام می شود؛ چرا که اطلاعات کمتر باعث می شود خیلی راحت تر با انواع خوراک ها و غذاها کنار بیایید.
ماریون نستله(Marion Nestle) دارای مدرک دکتری و استاد تغذیه و پژوهش های غذایی و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک می گوید: آنتی اکسیدان ها در هاله ای از سلامت قرار دارند. آن ها می بایست با چیزهای بد در بدن شما بجنگند و مسلما کسی نیست که نخواهد از این ناجیان، بیشتر بهره مند شود؟
بی شک، آنتی اکسیدان ها برای سلامتی سودمند و مفید هستند، ولی برای بهره مندی بیشتر از آن ها، می بایست ابتدا برخی فرضیات را از میان برداریم.

1- رادیکال های آزاد می بایست نابود شوند


اما نه به سرعت
آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد مقاومت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند موجب تغییر DNA ی بدن شوند. ولی حتی رادیکال های آزاد مرتبط با بیماری های خطرناکی چون ناراحتی قلبی، پارکینسون و سرطان مرتبط باشند، الزاما مضر نیستند. آن ها نتیجه ی یک فرآیند سوخت و ساز بنیادی، به نام اکسایش می باشند.
دکتر جفری بلومبرگ(Jeffrey Blumberg)، مدیرآزمایشگاه آنتی اکسیدان دانشگاه تافتز(Tufts) می گوید: آن ها به طور قطع برای زندگی لازم و ضروری هستند، برای مثال سلول های ایمنی برای از بین بردن باکتری های حمله ور و مهاجم، رادیکال های آزاد را به سوی آن ها پرتاب می کند، بنابراین آن ها بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن هستند.
از طرف دیگر تعداد بیش از اندازه ی رادیکال های آزاد، مُضر است. آلاینده ها، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، می تواند سبب به وجود آمدن تعداد زیادی رادیکال های آزاد شود که سیستم دفاعی نرمال آنتی اکسیدان ها را مغلوب ساخته، شما را در مقابل سلول های صدمه دیده و بیماری ها، آسیب پذیر و ضعیف می کند. همچنین برخی پژوهشگران اکسایش رادیکال های آزاد را با افزایش سن و پیری افراد، مرتبط می دانند. این جا است که آنتی اکسیدان ها وارد عمل می شوند. بلومبرگ می گوید: ضروری است اطمینان یابیم که آنتی اکسیدان های سیستم دفاعی بدن، برای مبارزه با همه ی رادیکال های آزاد اضافی، لازم و کافی باشد.
این گونه عمل کنید: فرض کنید فاقد عادت های های بدی چون سیگار کشیدن و برنزه کردن بیش از حد هستید؛ حال نوبت خوراک و تغذیه شما است. اگر مجموعه ی متنوع و گسترده ای از میوه ها و سبزیجات را مصرف نمایید، برنامه ی غذایی شما به طور طبیعی، سرشار از هزاران آنتی اکسیدان خواهد بود.
بنا بر نتایج تحقیقات، خوردن حداقل پنج واحد میوه و سبزی در روز برای حفظ سلامت، بسیار مفید و سودمند است.

2- همه ی آنتی اکسیدان ها یکسان عمل می کنند


حتی شبیه هم نیستند
دکتر جو وینسون استاد شیمی دانشگاه اسکرنتن در پنسیلوانیا می گوید: هر مولکولی که از سلول های شما در مقابل اکسایش محفاظت کند، از نظر فنی یک آنتی اکسیدان به شمار می رود. چرا که آن ها در هر حال، ضد اکسایش هستند. آنتی اکسیدان ها شامل موارد آشنایی چون ویتامین ها و همچنین انواع ناآشنایی چون فلاونوئید و پلی فنوئید می باشند که در مجموع شامل هشت هزار نوع آنتی اکسیدان است.
ولی تصور نکنید که همه ی آنتی اکسیدان ها به طور یکسان عمل می کنند. بولومبرگ می گوید: نمی توان به این دلیل که ویتامین C ی زیادی مصرف کرده ایم، به تامین ویتامین E بی اعتناع باشیم؛ چرا که همه ی ویتامین C های دنیا هم، نمی توانند جایگزین ویتامین E ، شوند.
برخی آنتی اکسیدان ها برای مقابله با انواع خاصی از رادیکال های آزاد بسیار مناسب هستند(هرچند آن ها نیز خود شامل انواع متنوعی می باشند). برخی دیگر تنها برای بخش خاصی از یک سلول موثر هستند و برخی دیگر نیز می توانند تنها تحت شرایط مساعد با رادیکال های آزاد مقابله کنند.
او می گوید تصور کنید آنتی اکسیدان ها یک ارتش هستند. در ارتش وجود همه ژنرال ها، ستوان ها، سرجوخه ها، سربازان و سایر اعضا با وظایف خاص و مشخصی ضروری است و امکان ندارد که بتوان تنها توسط ژنرال ها با دشمن مقابله نمود. بنابراین تنها با یک ضد حمله ی چند جانبه از طریق برنامه غذایی، می توان سیستم دفاعی موثری برای حفظ زندگی و سلامت خویش فراهم نمود.
این گونه عمل کنید: سعی کنید دامنه بهره مندی خود از تولیدات جدید را گسترش دهید. طی تحقیقاتی در سال 2006، پژوهشگران دانشگاه ایالت کلرادو به این نتیجه رسیدند افرادی که از میوه ها و سبزیجات بیشتر و متنوع تری در برنامه ی غذایی خود بهره می برند، از DNA ی آن ها بیشتر محافظت می شود.

3- آنتی اکسیدان ها تنها از میوه ها و سبزیجات به دست می آیند


این طور نیست!
بر اساس تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه اسکرنتن صورت گرفته، سرتاسر قلمرو گیاهان، شامل انواع لوبیا، آجیل ها، دانه ها و غلات، مملو از آنتی اکسیدان ها هستند. به گفته ی وینسون، گیاهان، این آنتی اکسیدان ها را برای مقابله با عوامل خارجی و اشعه ی UV، تولید می کنند.
بنابراین از مصرف غلات بدون سبوس پرهیز کنید، چرا که آن ها بیشتر فواید آنتی اکسیدانی خود را از دست داده اند.
حتی گوشت قرمز، فرآورده های لبنی و تخم مرغ نیز حاوی مقداری آنتی اکسیدان هستند. در واقع حیوانات از طریق تغذیه ی گیاهان باعث ایجاد آنتی اکسیدان در این دسته از فرآورده ها شده اند.
این گونه عمل کنید: به طور مرتب در برنامه غذایی خود از غذاهای سبوس دار، لوبیاها، آجیل و دانه ها تغذیه کنید. در منوی غذاها، خوراک های تهیه شده از گوشت حیوانات گیاه خوار را برگزینید. گوشت و فرآورده های لبنی به دست آمده از حیواناتی که از منابع غذایی بهتری برخوردار بوده اند، حاوی میزان بیشتری آنتی اکسیدان می باشند. همچنین تخم مرغ تولید شده در مراتع و علفزارها، میزان آنتی اکسیدان بالاتری دارد.

4- غذاهای غنی شده با آنتی اکسیدان، سالم تر و مفیدتر هستند


نه الزاما!
هنوز جوهر تحقیقات اولیه، درباره آنتی اکسیدان ها کاملا پاک نشده بود که کارخانه های تولید غذا شروع به چاپ حرف A روی بسته بندی غذاها کردند. FDA از تولید کنندگان غذا خواست که مجموعه ی متنوعی از آنتی اکسیدان ها را روی بسته ی یک محصول فهرست نماید، که آن قمست نیز معمولا چاپ بهتری دارد. اما اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که در برخی از آن ها مقدار قابل ملاحظه ای هم از آنتی اکسیدان ها وجود ندارد.
اگر برای تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز، وابسته و متکی به غذاهای کنسرو شده هستید، تعجب خواهید کرد اگر بدانید بسیاری از آن ها تنها حاوی میزان بسیار کمی از یک یا دو نوع آنتی اکسیدان می باشند؛ درحالی که مصرف انواع متنوع آنتی اکسیدان ها بسیار مهم است، اما احتمالا شما نمی توانید حتی برخی از انواع از دست رفته را جبران نمایید. این گونه عمل کنید: هیچ تحقیقی هنوز اثبات نکرده که تولیدات بسته بندی شده، فواید بهداشتی و سلامتی یکسانی با غذاهای طبیعی دارند. روی فهرست محتویات و ترکیبات غذا تمرکز کنید. اگر یک محصول غذایی حاوی میزان نسبتا بالایی از فرآورده های گیاهی است، پس احتمالا غنی و سرشار از آنتی اکسیدان خواهد بود.

5- اگر من ورزش کنم و از مکمل ها استفاده کنم، کاملا سالم خواهم بود


ممکن است این گونه نباشد!
انجام تمرین های ورزشی، باعث اکسایش بیشتر و افزایش رادیکال های آزاد خواهد شد. البته این بد نیست. الن ارگن متخصص تغذیه و متخصص بهداشت در کاهش وزن مردان می گوید: تولید رادیکال های آزاد یک عکس العمل طبیعی به ورزش است، استفاده از میزان زیادی آنتی اکسیدان، دقیقا بعد از تمرینات ورزشی، ممکن است در عکس العمل طبیعی و موثر سودمند به ورزش اختلال ایجاد کند. استدلال باور نکردنی ولی واضح و مشخص این است که دانشمندان گمان می کنند فشارهای اکسایشی که از طریق ورزش به وجود می آیند، حساسیت انسولین را افزایش داده و موجب کاهش وزن می شود و احتمالا خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
نمونه ی بارز این که یک تحقیق در آلمان در سال 2009 نشان داد که وقتی ورزشکاران از مکمل های آنتی اکسیدان(ویتامین های E وC) استفاده می کنند با تمرین های عادی معمولی قبلی که باعث تشدید حساسیت انسولین می شود، قانع نمی شوند.
دکتر میشل ریستو، نویسنده ی این تحقیق و مدیر دانشکده تغذیه انسان در دانشگاه جنا در آلمان معتقد است سایر مکمل های آنتی اکسیدان نیز احتمالا نتیجه و تاثیر منفی در پی خواهند داشت، هر چند مطالعات بیشتری باید صورت گیرد .
مکمل ها همچنین می توانند باعث تضعیف نیرو گردند. یک پژوهش در سال 2006 در بریتانیا نشان داد که دوندگانی که در روز 1000 میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند، ظرف یک هفته، قدرت ماهیچه های آن ها کاهش می یابد.
این گونه عمل کنید: اگر ورزش می کنید تا وزن کم کنید، آنتی اکسیدان مورد نیاز شما می بایست از تمامی غذا ها تامین شود، نه تنها از طریق مکمل ها و یا فرآورده های غذایی افزایش دهنده ی آنتی اکسیدان ها. وقتی سخن از آنتی اکسیدان ها به میان می آید همیشه بیشتر بودن به معنای بهتر بودن نیست.

مترجم: زهرا امیری
بخش تغذیه تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مصرف گوشت بوقلمون باعث آرامش و سرحالی می‌شود

یک متخصص تغذیه گفت: بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد که آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند و سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: بوقلمون در گروه ماکیان قرار دارد و از نظر ترکیبات بیشتر به گوشت مرغ شبیه است. گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی کمی دارد و معادل یک گرم چربی در هر 30 گرم گوشت آن است و کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چرب هستند، می‏توانند از آن استفاده کنند.
وی گفت: 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند و منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.
این متخصص تغذیه افزود: بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد که آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستسترون را افزایش می‏دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
صفوی گفت: گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است که برای کسانی که باید غذاهای کم چرب مصرف کنند می‌تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است. اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است و سلول‏های T یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند و در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال می‏میرند.
صفوی گفت: ناقلان عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین " از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود به همین علت مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: اسیدآمینه تریپتوفان نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد و مطالعه‌ای که بر روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند.
صفوی گفت: کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستسترون می‏شود که کاهش اثر تستسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏شود.
این متخصص تغذیه افزود: اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خواب دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود. گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است که مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند. وی بیان کرد: گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است و بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی خیلی کم باید آن را مصرف کنند که بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.
صفوی افزود: تقریباً تمام چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد که قبل از پختن گوشت بوقلمون تمام پوست آن را جدا شود و افراد مبتلا به چربی خون بالا،‌ بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
دوپینگ مغزی با 7 ماده غذایی



آیا تغذیه می‌تواند باعث تقویت حافظه‌ شود؟ اگر جواب‌تان مثبت است، درست حدس زده‌اید! تحقیقات متعدد نشان داده‌ است که تغذیه صحیح و استفاده مناسب و متعادل از خوراکی‌ها، سبب تقویت حافظه و دور ماندن از بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود.
مصرف منظم بعضی خوراکی‌ها موجب افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و سلامت مغز می‌شود.

خوراکی‌های زیر می‌توانند حافظه‌ را تقویت کنند:
ماهی‌های چرب
ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، ساردین، تن و خال مخالی حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند سبب افزایش بهره‌وری و سالم ماندن مغز شوند.
حدود 40 درصد از اسیدهای چربی که در غشای مغز وجود دارند، DHA نامیده می‌شوند. DHA یکی از موادی است که به وفور در روغن ماهی موجود است. متخصصان اعتقاد دارند که وجود این ماده برای انتقال پیام های عصبی مختلف در مغز ضروری است.
تحقیقات نشان داده اند افرادی که حداقل 3 بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده می‌کنند، DHA خون بسیار بالاتری نسبت به سایر افراد دارند و خطر ابتلایشان به آلزایمر 39 درصد کمتر از بقیه است.

سبزیجاتی با برگ سبز تیره
اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کلم از جمله سبزیجاتی هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و کاروتنوییدها هستند، یعنی همان آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای حفظ سلامت قلب بسیار مفیدند. به طور کلی وظیفه اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که باعث آسیب‌رساندن به سلول‌ها و اختلال در تقسیم انرژی در بدن می شوند. سلول‌های مغز هم که وظیفه سوخت‌رسانی به کل بدن را دارند، از جمله آسیب‌‌پذیرترین سلول‌ها در برابر این ترکیبات زیانبار هستند، بنابراین وقتی که این مواد سمی به مغز حمله می کنند، آنتی‌اکسیدان‌ها با آنها مبارزه کرده و از مغز محافظت می کنند.
بر اساس مطالعاتی که روی بیش از 13 هزار خانم در دانشکده پزشکی ‌هاروارد انجام گرفت، پژوهشگران پی بردند خانم‌هایی که حداقل 4 وعده در روز از سبزیجات برگ سبز تیره استفاده می‌کنند، نصف دیگران از زوال عقل و کاهش قدرت تمرکز رنج می‌برند.
همچنین پژوهشگران ‌هاروارد، اعلام کردند که هر چه سبزی و میوه‌ها رنگی‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.

آووکادو و آجیل
آووکادو و آجیل حاوی یک آنتی‌اکسیدان‌ مهم دیگر به نام ویتامین E هستند. پژوهشگران می‌گویند کسانی که مقدار مناسبی ویتامین E مصرف می‌کنند، 67 درصد کمتر از سایرین به آلزایمر مبتلا می‌شوند. شما باید حداقل روزی 15 میلی‌گرم ویتامین E به بدن‌تان برسانید و این میزان در 55 گرم بادام یافت می‌شود.

کاکائوی تلخ
کاکائوی تلخ (که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد) سرشار از فلاوونویید، یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن و به خصوص مغز است. شما می‌توانید با خوردن 30 گرم شکلات تلخ در روز، قدرت تمرکزتان را افزایش دهید. خوراکی‌های دیگری هم که می‌توانند جای شکلات تلخ را در رژیم غذایی شما بگیرند شامل سیب، انگور، پیاز و چای هستند.

‌ادویه کاری
شاید جالب باشد که بدانید آمار فراموشی در بین هندی‌ها و تایلندی‌ها بسیار پایین است! می‌پرسید چرا؟ چون غذاهای‌شان همیشه پُر است از ادویه ‌کاری. محققان هنوز نتوانسته‌اند به درستی بفهمند که چه واکنشی در مغز پس از مصرف کاری رخ می‌دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می‌شود، اما به همه افراد توصیه می‌کنند که با افزودن پودر کاری به غذاهای‌شان، شانس ابتلا به آلزایمر را در میانسالی کاهش دهند.

آب
تمام سلول‌های بدن برای اینکه رشد مناسبی داشته باشند، به آب کافی نیاز دارند و سلول‌های مغز هم از این قضیه مستثنا نیستند. در حقیقت، یک ‌سوم از حجم مغز از آب تشکیل شده است، بنابراین نوشیدن آب کافی در روز، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. بر اساس مطالعاتی هم که در دانشگاه اوهایو صورت گرفته است، محققان اعلام کرده‌اند که کارکرد مغز افرادی که آب کافی در بدن‌شان دارند، نسبت به افرادی که به میزان لازم آب نمی‌نوشند، بهتر است. آنها همچنین گفته‌اند که نوشیدن حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز برای تمام افراد ضروری است و اگر این میزان تا 12 لیوان افزایش یابد، کارایی مغز هم بیشتر می‌شود.

قهوه
همان‌طور که مصرف زیاد و بی‌رویه نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود، مصرف مناسب و به اندازه‌شان نیز می‌تواند قدرت تمرکز و کارایی مغز را بالا ببرد.
بر اساس مطالعاتی که محققان فرانسوی در سال 2007 انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که خانم‌های بالای 65 سال سن که 3 فنجان در روز قهوه می‌نوشیدند، قادر به حفظ کردن آدرس، شماره تلفن و لغت‌های بیشتری نسبت به آنهایی بودند که قهوه نمی‌خوردند. آنها همچنین شانس ابتلای این خانم‌ها به آلزایمر را 30 درصد کمتر از سایرین دانسته‌اند.
تنها هشداری هم که محققان در زمینه مصرف قهوه داده‌اند، این است که افراد نباید بیش از 400 میلی‌گرم (یعنی 3 فنجان) در روز قهوه بنوشند.
ترجمه : ندا احمدلو
 

الهام پاییزی

عضو جدید
میوه، ماهی و آجیل بهترین محافظ پوست در فصل تابستان است
میوه‌‌، ماهی قزل‌آلا و انواع آجیل، سرشار از آنتی اکسیدان هستند و دارای موادی هستند که بهتر از هر کرم، ژل یا لوسیونی در فصل تابستان از پوست انسان محافظت می‌کنند.
آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارند و از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به وسیله آلودگی محیط، فرآیند محیطی افزایش سن و اغلب متابولیسم (مصرف اکسیژن برای تولید انرژی) به وجود می‌آیند. رادیکال‌های آزاد منجر به پیری زودرس و آسیب به سلول‌های پوست می‌شوند. از سویی هیچ کرم شیمیایی نمی‌تواند مانند آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کند.
این گزارش می‌افزاید: آنتی‌‌اکسیدان‌ها شامل بتاکاروتن، لوتئوین، لیکوپن، سلنیوم و ویتامین‌های A و C و E هستند. این موارد در دانه‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل (تخم) جوانه‌ها یافت می‌شود.
مقدار آنتی‌اکسیدان‌ موجود در یک ماده غذایی با واحد ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) اندازه‌گیری می‌شود و هر قدر این مقدار بیشتر باشد میزان آنتی‌اکسیدان موجود بالاتر است.
وزارت کشاورزی آمریکا مواد غذایی را براساس سطوح ORAC رده‌بندی کرده است. مواد غذایی که در سطوح بالای این رده‌بندی قرار گرفته‌اند شامل توت‌فرهنگی، تمشک، شاتوت، کلم پیچ، کلم فندقی، چغندر، آلو، پرتقال و گیلاس، اسفناج و کلم بروکلی است.
توت‌ها شامل شاتوت، توت‌فرهنگی و تمشک منابع غنی ویتامین C و E هستند و برای شادابی و لطافت پوست مفید هستند. همچنین آجیل منبع عالی ویتامین E و اسیدهای چرب است که جلوی تیرگی و خشکی پوست را می‌گیرد همچنین در آجیل مقدار قابل توجهی روی وجود دارد.
همچنین سیب زمینی‌های شیرین، شیرین منبع غنی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A که در بدن برای رشد سلو‌ل‌های پوستی لازم است، تبدیل می‌شود. سیب‌زمینی‌های شیرین همچنین دارای ویتامین E هستند و این ویتامین میزان اثر ویتامین C که از بدن در مقابل رادیکا‌ل‌های آزاد موجود در اشعه‌ نور خورشید محافظت می‌کند را افزایش می‌دهد.
بر اساس این گزارش، ماهی قزل‌آلا نیز شامل مقدار زیادی اسید چرب امگا ـ 3 است که التهاب و آسیب‌های پوستی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا ـ 3 با تقویت غشا و حفظ رطوبت سلول‌های پوست، لطافت آن را حفظ می‌کند.
مصرف دانه‌های روغنی باعث افزایش توان جسم و قدرت فکر می‌شود
یک متخصص تغذیه گفت: مصرف دانه‌های روغنی به دلیل داشتن روی، آهن، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، مس، انرژی، پروتئین و اسید‌های چرب باعث افزایش توان جسم و قدرت فکر می‌شود.
سید ضیاءالدین مظهری افزود: ظرفیت، توان یادگیری، هوش و استعداد زمینه ارثی دارد ولی عوامل مختلف طبیعی به خصوص نوع، مقدار، کیفیت مواد روزمره، تناسب، تعادل و تنوع در تمام دوران‌های زندگی بر قدرت فعالیت‌های مغز تاثیرگذار است.
وی گفت: مصرف مواد غذایی حیوانی و گیاهی به علت نوع و تراکم مواد مغذی خاص نقش کلیدی را در بالا بردن توان یادگیری دارد و برعکس موادی هستند که به علت باورهای غلط بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد که اثرات نامساعدی را به وجود می‌آورد.
این متخصص تغذیه افزود: مغز برای انجام فعالیت به انرژی نیاز دارد و از گلوکز خون و از اسید‌های چرب آزاد انرژی دریافت می‌کند. ولی میل و گرایش به مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده خالص در قالب انواع شکلات، شیرینی، آب نبات، بستنی، انواع نوشابه‌ها، شربت‌ها و غیره موجب خواب‌آلودگی، شلی و بی‌حالی و عدم تمرکز می‌شود مگر اینکه همراه با منابع قندی مواد پروتئین نیز مصرف شود که موجب هوشیاری بیشتر در فرد می‌شود به عنوان نمونه ماکارونی با گوشت و پنیر رنده شده، شیر با خرما و عسل، ماهی با نان و برنج پخته در حد نیاز و تعادل اگر مصرف شود، سرحالی و هوشیاری را فراهم می‌سازد.
مظهری اضافه کرد: بدن افراد با طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود با مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده باعث اختلال در ریتم بیولوژیکی یا ساعت درونی بدن می‌شود و آنزیم‌ها و هورمون‌های ساخت و ساز در روز را فعال می‌سازد.
وی افزود: انواع شیرینی، کیک، آب نبات، نوشابه یا آب‌میوه‌های شیرین شده، قهوه، کاکائو، سطح گلوگز خون را افزایش داده و موجب تحریک و ترشح بیشتر انسولین می‌شود و با سرازیر شدن انسولین به جریان خون سرعت انتقال گلوکز به درون سلول‌ها بیشتر می‌شود و باعث افت سطح قند خون که کاهش فشار خون را به همراه دارد و فرد را دچار خواب‌آلودگی، کم‌طاقتی، بی‌حوصلگی، ولع بیشتر به خوردن مواد قندی می‌کند و این موضوع نه تنها باعث کاهش یادگیری می‌شود بلکه زمینه چاقی و افزایش وزن را در فرد ایجاد می‌کند.
مظهری اضافه کرد: انجیر، انگور، پرتقال، زغال‌ لخته، زردآلود، سیب، شاتوت، توت‌فرنگی و خرما در عملکرد مغز و اعصاب و سلامتی کلی جسم و جان تاثیر‌گذار بوده و در وعده‌های غذایی روزانه حداقل 2 تا 3 واحد 200 یا 300 گرم از این مواد مصرف شود.
وی گفت: سبزی‌ها در سلامتی تن، بدن، عملکرد مغز و اعصاب تاثیر‌گذار است و طبق توصیه 500 تا 700 گرم یا 5 تا 7 واحد در روز به صورت خام یا پخته باید مصرف شود ولی سبزی‌هایی مانند اسفناج، ریحان، نعناع، کاهو، گل کلم، پیاز، چغندر، زنجبیل تازه، هویج، کرفس و شلغم اثر مؤثر و ویژه‌ای بر توان یادگیری و بالا بردن روحیه افراد دارد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: از مغزها و دانه‌ها به جای چیپس، پفک و سیب‌زمینی سرخ کرده در میان وعده مصرف شود و تخمه‌، پسته، فندق، بادام، گردو،‌ تخم کتان، شاهدانه، کنجد حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی مانند روی، آهن، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، مس، برم، انرژی، پروتئین و اسید‌های چرب است و توان جسم، قدرت فکر و اندیشه را بالا می‌برد.
مظهری افزود: افزودن جوانه گندم به سالاد، سوپ و آش به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود که ویتامین‌های E، سلنیوم، منیزیم موجود در آن در برای تقویت فعالیت‌های مغز بسیار مفید است.
مصرف چای سبز برای سلامت دندانها و لثه ها مفید است
بر اساس تحقیقات جدید در ژاپن، نوشیدن چای سبز تاثیر مثبتی در سلامت دندانها و لثه ها دارد.
گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، چای سبز که سابقه اش به 4000 سال قبل می رسد و از نوشیدنی های متداول در آسیا است به طور فزاینده ای در آمریکا طرفدار می یابد. درمانگران سنتی ژاپن و چین در دوران باستان، نوشیدن چای سبز را معالج بیماری ها و بهبود دهنده زخم می دانستند. اما تحقیقات امروزین از قابلیت های آن در کاهش وزن، سلامت و جلوگیری از سرطان حکایت دارند.
محققان در تحقیق جدید خود متوجه شدند که مصرف روزانه چای سبز ممکن است به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند. آن ها با مطالعه پرونده پزشکی 940 مرد دریافتند آن ها که به طور منظم چای سبز می نوشیدند از بقیه سالم تر بودند.
دکتر شیمازاکی از دانشگاه فوکیواکا (fukuoka) بر مبنای سه شاخص PD، CAL و BOP (به ترتیب عمق ناحیه لثه، کاهش اتصال بالینی و خون ریزی با زدن میل جراحی در بافت لثه) به انجام این تحقیق دست زدند. طبق مشاهدات آن ها، نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز سبب کاهش هر سه شاخص می شود و بنابراین در سلامت لثه ها موثر خواهد بود. محققان علت این مسئله را به وجود کاتچین آنتی اکسیدان در چای سبز می دانند.
ناراحتی لثه بر سلامت این بافت و استخوان های محافظ دندان ها تاثیر می گذارد و با گسترش بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری عروق قلب ارتباط دارد.
دندانپزشکان ضمن اعتقاد به این که سلامت لثه ها برای سلامت کل بدن ضرورت دارد، به دنبال راه های ساده ای برای افزایش سلامت لثه ها هستند که نوشیدن منظم چای سبز یکی از آن راه ها است.
منبع: http://www.foodna.ir
 

الهام پاییزی

عضو جدید
گرایش به شیرینی نشانه کم خونی است؟!


شاید این موضوع برای شما عادی باشد که به مزه‌ای خاص مثل شیرینی، شوری یا ترشی علاقه داشته باشید و مثلا شیرینی‌ خور باشید، اما از ترشی فراری باشید!
بعضی ‌ها می ‌گویند گرایش به یک طعم و مزه خاص می ‌تواند علامت ابتلا به یک بیماری باشد؛ مثلا می ‌گویند کم‌ خون ‌ها بیشتر شیرینی می‌ خورند و... .
در رابطه با صحیح یا غلط بودن این قبیل باورها با دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم ‌درمانی گفتگویی داشته‌ ایم.
آیا گرایش به یک طعم و مزه خاص می ‌تواند نشانه ابتلا به یک بیماری باشد؟
نه؛ ولی تغییرات فیزیولوژیک در بدن یک فرد می ‌تواند سبب این حالت شود. این دقیقا منشا همان حالتی است که در خانم ‌های باردار اتفاق می ‌افتد، زیرا در دوران بارداری حس بویایی و چشایی خانم‌ ها افزایش می یابد، لذا به یک سری غذاها تمایل بیشتر و به یک سری غذاها تمایل کمتری نشان می ‌دهند.
در مورد افرادی هم که خوراکی ‌های خاصی را هوس می ‌کنند، ممکن است این موضوع اتفاق بیفتد.
یعنی تغییرات هورمونی باعث می ‌شود غذاهای خاصی را هوس کنیم؟
تا حدودی، بله. به طور کلی هوس های غذایی سه وجه دارند: یک وجه، فیزیولوژیک است، یک وجه روانی و وجه دیگر اجتماعی.
وجه فیزیولوژیک همین است که افراد به یک بو یا مزه خاصی حساس می ‌شوند و دلیل آن هم تغییرات هورمونی است.
وجه اجتماعی معمولا تجربی است، مثلا فرد در یک موقعیت و شرایط خاص، غذایی را میل می ‌کند که برایش لذت‌بخش است. وقتی این موضوع چند بار تکرار شود و همان محیط را برای فرد تداعی کند، سبب می ‌شود فرد به مزه آن غذا متمایل ‌تر شود. عکس این موضوع هم صادق است یعنی سبب زده شدن فرد از مزه ‌ای خاص می ‌شود.
وجه روانی هم این است که وقتی فردی با دوستان خود است، ممکن است اخلاق و رفتار و علایق‌ دوستانش به او منتقل شود، یا فرد به طور ناخودآگاه بخواهد خود را با دیگران هم‌ فکر و هم‌ سلیقه نشان دهد (به عنوان مثال در دوران نامزدی دختر و پسر) و به همین دلیل به سمت طعمی خاص گرایش می یابد.
پس این باورهایی که در رابطه با گرایش به شیرینی و مبتلا بودن به کم‌خونی یا افسردگی وجود دارد، اشتباه است؟
ببینید؛ معمولا آن هایی که افسردگی دارند با خوردن غذاهای شیرین مثل بستنی و شکلات، یک حالت شعف و شادی پیدا می ‌کنند، چون هورمونی به نام بتاآندورفین پس از مصرف این غذاها در بدن ترشح می ‌شود که باعث می گردد افراد افسرده و کسل، حال‌ شان بهتر شود؛ مثلا دادن حلوا در مراسم عزاداری همین اثر را دارد. اما در رابطه با شوری و ترشی چنین چیزی نداریم.
البته نمی ‌توان در مورد هر یک از این حالت ها به طور قطع حرفی زد، ولی عادت کردن بدن به یک مزه، بیشتر به نوع ذائقه و تغییرات هورمونی مربوط است.
این عادت، مشکل و بیماری خاصی هم در فرد ایجاد می‌ کند یا نه؟
خب، مصرف افراطی یک ماده غذایی خاص در درازمدت ، طبیعی و درست نیست و اثرات مُضری دارد.
مثلا هر کسی ممکن است در حالت افسردگی، ناراحتی و مشکلات زندگی ‌اش به مزه شیرین گرایش یابد تا به طور موقتی و لحظه ‌ای خود را آرام کند، اما وقتی زیاد شیرینی بخوریم، شیرینی و چربی تاثیرات مضری دارند که از آن جمله می ‌توان به چاقی، دیابت، بالا رفتن چربی خون و... اشاره کرد.
مصرف مداوم غذاهای شور هم در فشار خون تاثیر می‌ گذارد، به ویژه در کسانی که حساسیت بیشتری دارند. وقتی مصرف غذاهای شور به صورت یک عادت درآید، در درازمدت سبب افزایش فشار خون می ‌شود.
اما در رابطه با ترشی باید گفت که مشکل خاصی ایجاد نمی ‌کند. به هر حال در قدیم گفته می‌شد ترشی معده را اذیت می ‌کند، اما این‌ مربوط به مصرف ترشی در حد زیاد و در افرادی است که حساسیت دارند، و گرنه معده ما خودش اسید ترشح می ‌کند.
معده به سه شکل تحریک می شود:
تحریک مکانیکی که با مصرف غذاهای دیرهضم مثل گوشت‌ های سفت و برخی سبزیجات سخت و محکم رخ می دهد. یکی تحریک شیمیایی است که با مصرف ادویه و برخی مواد شیمیایی رخ می ‌دهد و یکی تحریک حرارتی است که با مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد رخ می ‌دهد.
شما به کسانی که به طور مداوم به یک مزه خاص تمایل دارند، مثلا مدام هوس شیرینی یا شوری را دارند، چه توصیه ‌ای می کنید؟
خب، بهتر است آن ها ریشه این گرایش را پیدا کرده و یک جایگزین برای غذای مذکور پیدا کنند. مثلا اگر در یک لحظه هوس شیرینی و شکلات می ‌کنند، ببینند چه کاری حواس آن ها را پرت می‌کند؛ کارهایی مانند زنگ زدن به یک دوست، سرگرم کردن خود به یک کار مفید، قرآن یا دعا خواندن، کتاب خواندن، 5 دقیقه بیرون رفتن از خانه، دوش گرفتن و ... .
به شکل ‌های مختلف می ‌توانند در آن لحظه هوس و فکر خوردن آن ماده غذایی خاص را از سرشان بیرون کنند تا مانع از بروز آثار منفی آن در دراز مدت شوند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آشنایی با خواص تخم پرندگان


مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می ‌شود. میزان کلسترول تخم بلدرچین از تخم مرغ معمولی کمتر است و ترکیبات مغذی آن می ‌تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین ناشی از آلودگی هوا چون سرب، جیوه و مواد زائد بدن شود.

این روزها وقتی برای خرید تخم ‌مرغ به بازار روز یا مغازه‌ های عرضه ی مواد پروتئینی مراجعه می‌ کنیم با انواعی از تخم پرندگانی چون بلدرچین، غاز، اردک، شترمرغ و... روبه‌ رو می‌ شویم. تخم‌ هایی که از نظر شکل، رنگ، اندازه و قیمت با یکدیگر متفاوتند، اما آیا ارزش تغذیه ‌ای تخم این پرندگان نیز با یکدیگر تفاوت دارد؟

تخم‌ مرغ


تخم مرغ در مقایسه با تخم پرندگان دیگر بهترین نوع پروتئین و آنتی‌ اکسیدان را دارا است و قابلیت هضم بالایی دارد. در زرده تخم‌ مرغ چربی، کلسترول، آهن، کلسیم، فسفر، روی، ید، مس، منگنز، کولین، اسیدفولیک، ویتامین‌ های محلول در چربی و برخی ویتامین‌ های گروه B و در سفیده آن نیز پروتئین، سدیم، پتاسیم، سولفور، منیزیم و کلر موجود است.
لیزوزیم و‌ آویدین موجود در سفیده تخم‌ مرغ خاصیت ضد میکروبی داشته و مانع رشد باکتری‌ های مضر در دستگاه گوارش می ‌شود و زرده آن به دلیل آنتی ‌آکسیدانی موسوم به گزانتوفیل خاصیت ضدسرطانی داشته و لوتئینوگزانتین آن مانع بروز آب مروارید می ‌شود.
وجود برخی ایمنوگلبولین‌ ها در تخم مرغ باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده که این مزیت در سایر تخم پرندگان به جز تخم بلدرچین موجود نیست.
تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است ولی لسیتین موجود در آن از جذب مقادیر زیاد کلسترول در بدن می ‌کاهد. تخم مرغ در مقایسه با تخم پرندگان دیگر باعث بالا رفتن اسید اوریک نشده و حملات نقرس را تشدید نمی‌ کند.

تخم غاز


اندازه این تخم از تخم مرغ و اردک بزرگ ‌تر بوده و یک عدد آن کالری بسیار بالایی داشته و نسبت به تخم مرغ از مقدار بیشتری کربوهیدرات، چربی و کلسترول برخوردار است.
تخم این پرنده لذیذتر از تخم مرغ است اما مصرف آن به دلیل کلسترول بالا باید محدود شود. هر تخم غاز معادل 2 عدد تخم مرغ است و منبع خوب ویتامین‌ های A ، E ، B6 و B12 ، فولات و مواد معدنی روی، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و منگنز به شمار می ‌رود.


تخم اردک


از تخم ‌مرغ اندکی بزرگ ‌تر و سفیده آن به مراتب شفاف ‌تر و غنی ‌تر از تخم مرغ است ولی کلسترول و چربی آن هم بسیار زیادتر است.

تخم بلدرچین


این تخم، بیضی ‌شکل و پوسته ی آن خالدار و رنگ آن از قهوه‌ ای تیره تا آبی و سفید است. اندازه تخم ‌ها کوچک و 5 عدد آن معادل یک تخم ‌مرغ است. به دلیل فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 منبع خوبی از ویتامین ‌ها و املاح معدنی به شمار می ‌رود و بمب ویتامین نام گرفته است. مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می ‌شود. میزان کلسترول تخم بلدرچین از تخم مرغ معمولی کمتر است و ترکیبات مغذی آن می ‌تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین ناشی از آلودگی هوا چون سرب، جیوه و مواد زائد بدن شود.
ترکیبات خاص موجود در تخم بلدرچین در بزرگسالان باعث تنظیم سیستم عصبی، قلب و گوارش شده و سیکل خواب را منظم می ‌کند. این ماده غذایی به دلیل ماده شبه‌ کورتون و ضدالتهابی به درمان آسم و بیماری‌ های التهابی چون آرتریت روماتویید کمک می‌ کند و مواد مغذی آن در درمان کم‌ خونی، کاهش استرس و ناتوانی جنسی موثر است و به سبب دارا بودن ویتامین‌ های گروه B موجب افزایش شادی، نشاط و انرژی در بدن می ‌شود. بنابراین مصرف آن را به ورزشکاران توصیه می ‌کنیم.

تخم بوقلمون


تخم این پرنده اندکی بزرگ ‌تر از تخم مرغ ولی از نظر رنگ و طعم مشابه آن است. منیزیم آن از تخم پرندگان دیگر بیشتر و آهن قابل جذب‌ ری دارد و به دلیل غنی بودن از ویتامین E لقب تخم ضدپیری به آن داده‌ اند. چربی موجود در آن برخلاف تخم‌ مرغ از نوع غیراشباع و کلسترول و چربی آن کمتر از تخم مرغ است.
وجود برخی ایمنوگلبولین‌ ها در تخم مرغ باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده که این مزیت در سایر تخم پرندگان به جز تخم بلدرچین موجود نیست


تخم شترمرغ


تخم این پرنده بسیار بزرگ و هر عدد آن 1 تا 2 کیلوگرم وزن دارد اما از نظر طعم و میزان چربی و پروتئین مانند تخم مرغ است و به همان روش پخت و پز می ‌شود. تخم شترمرغ سرشار از کلسیم است و عسلی شدن آن حدودا 45 دقیقه و سفت شدن آن 2 برابر این زمان طول می‌ کشد و هر کدام آن معادل 20 عدد تخم ‌مرغ است.

توصیه ها:


تخم انواع پرندگان را در بسته‌ بندی‌ های بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی که دارای تاریخ مصرف باشند خریداری نمایید.دکتر سیدسعید حسینی درباره ی عرضه تخم‌ مرغ بدون نشان و تاریخ تولید می گوید: طرح نشان ‌دار کردن تخم مرغ از دو سال گذشته در دستور کار استان مرکزی قرار گرفت که در حال حاضر تمام واحدهای مرغ تخم گذار استان موظف به نشان ‌دار کردن تخم‌ مرغ هستند.

وی تصریح کرد: در طرح نشان‌ دار کردن تخم‌ مرغ تاریخ تولید و انقضا بر روی تخم‌ مرغ درج می ‌شود و در صورتی که تخم مرغی بدون نشان در بازار عرضه شود تخلف بهداشتی محسوب شده و بازرسان دامپزشکی با واحد متخلف برخورد خواهند کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: گاهی عرضه تخم‌ مرغ بدون نشان در خرده‌ فروشی‌ ها مشاهده می‌ شود که این تخم ‌مرغ‌ ها از استان ‌های دیگر وارد استان شده که از این پس با فروشندگان این تخم‌ مرغ‌‌ ها نیز برخورد خواهد شد.
حسینی گفت: هدف از اجرای طرح نشان‌ دار کردن تخم‌ مرغ ‌ها عرضه بهداشتی تخم‌ مرغ در بین مردم و شهروندان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تولید مرغ بدون آنتی ‌بیوتیک در چند واحد مرغداری استان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با توجه به خطرات ناشی از مصرف آنتی ‌بیوتیک در بین مردم و بالا بودن مصرف این نوع دارو، تولید مرغ بدون آنتی‌ بیوتیک در چند استان کشور آغاز شده است که تولید این مرغ‌ ها در دستور کار این اداره قرار گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به این که تولید مرغ بدون آنتی‌ بیوتیک، شرایط خاصی را از نظر صنعتی بودن و مکانیزه بودن واحدهای مرغداری می طلبد، تولید آن تنها در چند واحد مکانیزه و کاملا صنعتی استان صورت خواهد گرفت.
حسینی گفت: مقدمات لازم به منظور اجرای این طرح در دست اقدام است که در این راستا در حال رایزنی با استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، بازرگانی و مرغداران هستیم.

فرآوری: معصومه آیت اللهی
بخش تغذیه و آشپزی تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(2)


در قسمت قبلی این مقاله به علائم افسردگی و اثر کمبود برخی از ویتامینها در بروز افسردگی اشاره کردیم. در این قسمت به بیان اثر برخی داروها و مواد غذایی دربروز افسردگی وهمچنین توصیه هایی برای بهبود آن می پردازیم.
بعضی داروها نیز باعث بروز افسردگی می شوند مثل آنتی بیوتیک ها، باربیتورات، آمفتامین، کورتیکوستروئیدها ، مصرف طولانی مدت استروئیدها، داروهای مسکن، ضد التهاب مفاصل، ضد دیسک، ضد تشنج، فشار خون بالا، قلبی، آریتمی (نامنظمی ضربان قلب)، ضد بارداری، ضد پارکینسون، داروهای روان درمان و داروهایی که برای درمان افراد الکلی استفاده می شود.
اگرچه افراد سیگاری ادعا می کنند برای تمدد و آرامش اعصاب سیگار می کشند، ولی در حقیقت با این کار بیشتر به اعصاب خود آسیب می رسانند، زیرا نیکوتین موجود در سیگار با مقادیر بالای مونواکسید کربن در خون ترکیب می شود و اثرات مخرب و مضری بر روی عملکرد مغز و اعصاب به جای می گذارد.
تغذیه صحیح باعث بهبود افسردگی و ارتقاء سلامت روحی و توانایی ذهنی می شود.برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود افسردگی ، باید انواع مختلفی سبزی، میوه، سالاد، غلات سبوس دار، لوبیا، ماکارونی، برنج و نان را مصرف کرد.
انگور، جوانه گندم، مخمر آبجو(ماءالشعیر)، جوی دو سر، گندم، شیر و لبنیات، انواع توت، انجیر (خشک یا تازه)، آجیل (شور نباشد)، زنجبیل، ریحان و رزماری نقش مهمی در بهبود افسردگی دارند.

شکلات کاکائویی

به دلیل داشتن قند زیاد باعث نوسانات ناگهانی قند خون می شود. برای اینکه مغز به درستی کار کند، نیاز به یک منبع قندی دارد که بطور منظم و پیوسته کار کند. اما وقتی قند خون بطور ناگهانی از مقادیر خیلی بالا به مقادیر خیلی کم افت می کند، اثرات مخربی بر روی رفتار و حالات روحی فرد دارد.بنابراین مصرف زیاد کاکائو ، به دلیل افزایش قند خون اثرات بدی بر رفتار و عملکرد مغز دارد. ولی مصرف کم کاکائو حال فرد افسرده را بهتر می کند، زیرا تئوبرومین موجود در کاکائو باعث آزاد سازی ایندورفین ها از مغز می شوند. ایندورفین ها موادی هستند که باعث بوجود آمدن احساس عاشق شدن و خوشی در فرد می شوند.
دریافت کافی انرژی، مصرف پروتئین و املاح برای حفظ سلامت روانی لازم است

در کل، توجه به تغذیه صحیح، آسان ترین و نخستین مرحله اساسی بهبود افسردگی است. برای درمان یک شخص افسرده، در مرحله ی اول باید وضعیت غذایی او را بررسی کرد. در حالیکه اکثر پزشکان این کار را نمی کنند. همیشه باید مقدار قندخون را در حد ثابت و مشخصی نگه داشت و از افت یا افزایش قند خون جلوگیری کرد. همچنین غذاهای غنی از ویتامین های گروه B را در برنامه غذایی روزانه خود مصرف کرد.
دریافت کافی انرژی، مصرف پروتئین و املاح برای حفظ سلامت روانی لازم است.

توصیه های غذایی :

1- مواد غذایی، تأثیر زیادی بر روی رفتار و عملکرد مغزی دارند. برنامه ی غذایی نامناسب به خصوص مصرف زیاد تنقلات پرکالری و فاقد مواد مغذی، علت اصلی بروز افسردگی است، زیرا ترکیباتی بنام «انتقال دهنده های عصبی» در مغز تحت تأثیر غذایی است که می خوریم.
2- بسیاری از مواد مغذی در عملکرد مغزی و هورمونی بدن شرکت دارند که احساسات ما را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین یک برنامه غذایی سالم همراه با مصرف مکمل های غذایی برای بسیاری از افرد مبتلا به افسردگی مفید است.
3- مصرف فراوان سبزیجات بطور خام یا کمی پخته، بعضی میوه ها، برنج سبوس دار، حبوبات مثل لوبیا، عدس و سویا ، مرغ بدون پوست، بوقلمون بدون پوست و ماهی مفید است.
4- تا حد امکان از مصرف شکر و شیرینی جات و آرد بدون سبوس پرهیز کنید. این مواد غذایی به دلیل تصفیه و فرآوری شدن ، فاقد 15 نوع ویتامین و املاح مورد نیاز برای حفظ تعادل روحی بدن لازم را ندارند. به همین دلیل مصرف زیاد اینگونه مواد غذایی بجای مواد غذایی مفید، خیلی زود باعث ایجاد کمبود مواد مغذی در بدن شما خواهد شد.
همچنین این مواد باعث می شوند شما یک مرتبه احساس انرژی و نشاط کنید و یک مرتبه هم احساس افت و غم، در نتیجه بیشتر دچار خستگی و افسردگی می شوید.
در طی ورزش، مغز مواد شیمیایی بنام اندورفین و انکفالین را آزاد می کند که درد را از بین می برند.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(1)


با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت ذهنی و روحی با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است. ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می شود. در حالیکه بجای دارو، می توان از جایگزین های آن مثل غذا که هم در دسترس و هم مناسب تر است ، استفاده کرد.
هر یک از افراد در زندگی روزمره خود با نشیب و فرازهای احساسات روبرو هستند مثل شادی و غم، رضایت و دلسردی، خنده و گریه.
بعضی اوقات رفتاری که از ما سر می زند، مطابق با موقعیتی است که در آن قرار گرفته ایم و چنین رفتاری طبیعی است. مثلاً اگر با فوت یکی از اقوام و خویشان غمگین شویم، طبیعی است. یا اگر دانش آموزی سخت کوش و درس خوان، در امتحان با نمره خوبی قبول شود و در اثر آن خوشال و راضی باشد، طبیعی است یا اگر فردی جویای کار، بتواند شغل مناسبی پیدا کند و در اثر آن خوشحال شود، طبیعی است.
بروز افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است و هر فردی با هر سنی و در هر موقعیتی می تواند دچار افسردگی شود. تقریباً از هر 4 نفر، یک نفر در زندگی خود دچار افسردگی یا سایر اختلالات روحی شده است.آمار نشان می دهد زنان کمی بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند. شیوه زندگی ، رفتار فرد و نوع ارتباط با دیگران در بروز افسردگی موثر هستند.
افسردگی ممکن است در اثر برخی از وقایع ناگوار رخ می دهد . مثل فوت یکی از عزیزان، وجود یک بیماری خطرناک در یکی از افراد خانواده، طلاق، ورشکستگی یا سایر مشکلات مالی.
عواملی که باعث ایجاد افسردگی می شوند شامل : کمبود مواد مغذی یا دریافت بیش از حد آنها، داروها، الکل، کافئین (قهوه ) ، نیکوتین ( سیگار )، قند خون پایین، عدم تعادل هورمونی بدن، آلرژی، مسمومیت با فلزات سنگین و سایر مسمومیت ها.
بعضی افراد دچار افسردگی فصلی می شوند ، مثلاً در فصل زمستان بیشتر دچار افسردگی می شوند، زیرا روزهای این فصل کوتاه و بیشتر ابری و شب های آن طولانی است.
اگر فردی 5 مورد از علائم زیر را داشته باشد و مدت آنها هم بیش از یک ماه طول بکشد، نشان می دهد دچار افسردگی شده است.


علائم افسردگی :

1- تغییر اشتها که منجر به کاهش یا افزایش وزن شود.
2- کم خوابی یا پرخوابی
3- کنترل نداشتن بر رفتار
4- فعالیت بیش از حدّ یا سستی و رخوت
5- کاهش علاقه و میل جنسی
6- خستگی و بی حالی
7- احساس بی ارزشی یا احساس گناه
8- عدم تمرکز حواس
9- فکر خودکشی
اگر فردی 5 مورد از علائم بالا را داشته باشد و مدت آنها هم بیش از یک ماه طول بکشد، نشان می دهد دچار افسردگی شده است.
کمبود مواد مغذی در اثر یک رژیم نامناسب، اثرات بسیار بدی بر روی حافظه، تمرکز، رفتار و حالات روحی فرد دارد، هر چند که به ندرت این کمبودها توسط متخصصین تشخیص داده می شود. کمبود روی، آهن، منیزیم و ویتامین های گروه B باعث افسردگی می شود.

روی
کمبود روی باعث کمبود اشتها، تغذیه ناکافی و خستگی مزمن غیرقابل اجتناب می شود. بسیاری از افرادی که دچار خستگی مزمن هستند، وقتی به پزشک مراجعه می کنند ، علت خستگی آنها به درستی تشخیص داده نمی شود و به آنها گفته می شود که دچار افسردگی هستند و داروهای ضد افسردگی به آنها می دهند. بسیاری از این داروها مانع جذب روی در بدن می شوند. کاهش مقدار روی در بدن علاوه بر کاهش اشتها و ایجاد خستگی، باعث بروز افسردگی می گردد. بنابراین برای جلوگیری از بروز افسردگی باید روزانه به مقدار کافی از منابع غذایی روی استفاده کنید.
منابع غذایی روی شامل : تخمه کدو، قارچ، سویا، جوانه گندم، سبوس گندم، کنجد، کاکائو، تخمه آفتابگردان، برنج، ذرت ، نان سبوس دار( مثل نان سنگک) ، جو، پنیر، حبوبات مثل نخود و لوبیا، آجیل (مخصوصاً بادام)، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آرد سبوس دار و برنج قهوه ای است.
مصرف بیش از حد کافئین از جذب املاح در بدن جلوگیری می کند و باعث بروز افسردگی می شود. کافئین در قهوه، چای،کاکائو و نوشابه های سیاه وجود دارد. کافئین باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه آشفتگی ذهنی می شود.
مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مثل کیک، شیرینی، شکلات، نوشابه و ژله نیز باعث افسردگی می شود. الکل هم باعث افسردگی شدید می شود.
کمبود بعضی ویتامین ها نیز روی وضعیت روحی اثرات منفی دارد که شامل مواد زیر است:
ویتامین Cعلائم کمبود : افسردگی، خستگی بیش از حدّ، طغیان رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد.
منابع غذایی ویتامین C : پرتقال ، لیمو، نارنج، نارنگی، کیوی ، توت فرنگی، تمشک ، سیب زمینی، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای، فلفل سبز، گوجه فرنگی، گریپ فروت، هندوانه ، شلغم ، پیاز بهاری، نخودفرنگی و سبزیجات سبز مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، جعفری، شاهی آبی، اسفناج و گل کلم.
ویتامین B12علائم کمبود : رفتارهای روانی، جنون، کاهش قدرت حافظه، هذیان گویی، وضعیت بیمارگونه روحی
منابع غذایی : جگر ، قلوه ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ و ماهی .
ویتامین B1علائم کمبود : افسردگی، بداخلاقی، کاهش قدرت حافظه و تمرکز، احساس خستگی.
منابع غذایی : غلات صبحانه، نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا، آجیل (بخصوص بادام هندی، بادام، گردو)، حبوبات( بخصوص نخود، لوبیا، عدس )، گندم سبوس دار، سیب زمینی، گندم سیاه یا چاودار.
ویتامین B6علائم کمبود : جنون و افسردگی.
منابع غذایی : جوانه گندم ، آرد جوی دو سر، آجیل ( مخصوصاً گردو)، حبوبات( مثل سویا، عدس، لوبیا)، جو، موز ، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آووکادو، گندم ، کشمش.

اسید فولیکعلائم کمبود : خستگی مزمن، پریشانی، بی خوابی، فراموشی، گیجی.
منابع غذایی : مخمر، لوبیا، کلم بروکلی، کاسنی، حبوبات(خصوصاً نخود)، سویا، سبزیجات(مخصوصاً اسفناج، کلم، بامیه )، بادام، چغندر ، هویج ، گردو، آرد جوی دوسر، برنج قهوه ای و ذرت.
ویتامین B3علائم کمبود : کاهش حافظه، آشفتگی های روحی، افسردگی و اضطراب.
منابع غذایی : عصاره مخمر، مخمر آبجو، پنیر، بادام زمینی، کره بادام زمینی، کنجد، برنج قهوه ای، آرد سبوس دار، جوانه گندم، نان سبوس دار، جو، حبوبات مخصوصاً نخود
بیوتینعلائم کمبود : بی حالی شدید، افسردگی، پرخوابی.
منابع غذایی : تخم مرغ ، جگر، گل کلم ، قارچ ، موز ، هندوانه، توت فرنگی ، بادام زمینی.
پانتوتنیک اسید
علائم کمبود : بی خوابی، خستگی شدید، افسردگی، جنون.
منابع غذایی : لوبیا، بادام زمینی، کره بادام زمینی، حبوبات مخصوصاً نخود و سویا ، قارچ، آجیل به خصوص بادام هندی و فندق، آووکادو، کلم بروکلی، آرد جوی دو سر
.... ادامه دارد
نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
رژیم غذایی ضد آکنه


بیش از چهل سال است که پژوهشگران روی آکنه و ارتباطش با رژیم غذایی مطالعه و تحقیق می ‌کنند. هر از گاهی، برخی مطالب غلط هم به عنوان شایعاتی مطرح می شود و برخی رسانه‌ها هم این اشتباهات را تکرار می‌ کنند و متاسفانه وقتی اخبار غیرعلمی و ثابت نشده‌ای پخش می‌ شود، مدت‌ ها طول می ‌کشد تا بتوان آن را از ذهن مردم پاک کرد. این ها را خانم دکتر امیدوار، رییس انجمن تغذیه می‌گوید.
چندی پیش در برخی رسانه‌ ها اعلام شد که "برخی پژوهشگران دریافته ‌اند که مصرف غذاهای پر پروتئین می ‌تواند بیش از 50 درصد جوش ‌های آکنه را کاهش دهد!" ما البته از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدیم اما چون از صحت و سقم آن مطمئن نبودیم، با یک متخصص تغذیه(خانم دکتر امیدوار) و یک متخصص پوست(آقای دکتر نیلفروش ‌زاده) در همین رابطه گفتگو کردیم.
آقای دکتر نیلفروش‌زاده! آیا واقعا رژیم غذایی اثر مهمی روی آکنه دارد؟
نه! رعایت هیچ رژیم غذایی ‌ای نمی ‌تواند از جوش‌ های آکنه پیشگیری کند یا موجب بهبود آن شود. البته باورهایی وجود دارد که بعضی غذاها باعث تشدید آکنه می‌ شوند ولی شواهد علمی کافی نداریم که بگوید چنین غذاهایی(مثلا چیپس و لبنیات پرچرب و شکلات) می ‌توانند باعث ایجاد یا وخامت آکنه شوند. ما معمولا توصیه می ‌کنیم مبتلایان به آکنه، رژیم غذایی متعادلی داشته باشند. با این حال، اگر آکنه آن ها با خوردن غذای خاصی بدتر می ‌شود، بهتر است از آن غذا پرهیز کنند.
پس این که مبتلایان به آکنه، لبنیات پرچرب نمی ‌خورند، بر اساس یک تصور اشتباه است؟
خوردن غذای پرچرب در چربی پوست بی‌ تاثیر است. چربی پوست ما به دلیل چربی ترشح شده از غدد سباسه پوست است و تنها موقعی که باید از لبنیات پرهیز کرد، زمانی است که به خاطر درمان آکنه، داروی تتراسایکلین تجویز شده و شما آن را مصرف می‌ کنید. آن هم درست به مدت یک تا یک و نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف، این منع مصرف لبنیات به این دلیل است که لبنیات جذب دارو را کاهش می ‌دهد.
پس در آکنه هیچ منع غذایی خاصی، جز در موارد خاص، نداریم؟
همین‌طور است. البته عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی، موثر است. آکنه در زامبیا، نیجریه و ژاپن کمتر از اروپا دیده می ‌شود و با وجود تفاوت عمده در نوع تغذیه این افراد، کمبود آکنه در این کشورها را می ‌توان ناشی از همان ژنتیک و عوامل محیطی دانست. تنها غذایی که توصیه می ‌شود از مصرف بی ‌رویه‌اش پرهیز شود، غذاهای حاوی ید بالا(مانند صدف) است که البته در میان ایرانیان مصرف نمی شود. میزان بالای ید ممکن است باعث اشتعال آکنه شود. می ‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل سلامت و شادابی پوست خود را حفظ کنید.
خانم دکتر امیدوار! هیچ رژیم خاصی برای کنترل آکنه نداریم؟
من معمولا راجع به تغذیه دوره نوجوانی و بحث آکنه، چون موضوع تدریس‌ام هم هست، خیلی پیگیرم اما تا به حال، تحقیق قطعی و ثابت ‌شده‌ای را در این خصوص ندیده‌ام. متاسفانه گاهی رسانه‌ های ما عینا، اشتباهاتی را که عوام عنوان می ‌کنند، تکرار می ‌کنند و ما باید سال ‌ها تلاش کنیم تا آن ها را از ذهن مردم بیرون بکشیم ولی به هر حال، افراد درگیر با آکنه، باید غذاهای محرک و چرب را با احتیاط مصرف کنند؛ به طور مثال، غذاهای تند، کافئین، قهوه، کاکائو، شکلات و نوشابه را نباید زیاد مصرف کنند.
از موادغذایی حاوی قند و شکر(مانند شیرینی‌های تر) نیز حتی‌الامکان باید پرهیز کرد.
توصیه می‌ کنم نوجوان‌ها و جوان‌ها نیز که اکثر گروه مبتلایان به آکنه را تشکیل می ‌دهند، به جای مصرف هله ‌هوله‌ های مختلف، میان ‌وعده‌هایی مانند سبزیجات و میوه‌جات بخورند. اگر مبتلایان به آکنه از پوست خود مراقبت کنند و آن را تمیز نگه‌ دارند و اگر دایم جوش‌ها را دستکاری نکنند و سعی کنند از شوینده‌هایی استفاده نمایند که اسیدیته پوست را در حد مشخصی حفظ می‌ کند و اگر یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند، می ‌توانند نتیجه مطلوبی بگیرند.
منظورتان از رژیم متعادل چیست؟ آیا رژیمی که به سلامت و شادابی پوست منجر شود، وجود دارد؟

بله، کافی است شما از هر چهار گروه موادغذایی استفاده کنید؛ یعنی از غلات سبوس ‌دار تا مقادیر متنوع و زیادی از سبزی‌ ها و میوه‌ های تازه و پروتئین(خصوصا ماهی‌ ها و غذاهای دریایی که پروتئین زود‌ هضم دارند و چربی ‌شان مناسب است) را در برنامه خود بگنجانید.
به دریافت کافی آب در طول روز توجه کنید.
از مصرف چربی‌ ها به خصوص نوع اشباع ‌شده بپرهیزید و در کنار این مساله، از استرس خود بکاهید و سعی کنید آرامش بیشتری در زندگی برای خودتان فراهم کنید. در این صورت، می ‌توانید سلامت بدن و شادابی و سلامت پوست‌ تان را شاهد باشید.
باید مصرف ویتامین‌ها و املاح را بیشتر کنید و به جای غذاهای حاوی کربوهیدرات یا قند بالا، سراغ سبزی ‌ها و میوه‌های تازه بروید.
پس رژیم غذایی تا حدی می‌ تواند کمک ‌کننده باشد؟
بله، رژیم غذایی در حدی که محرک نباشد و مشکل هضمی نداشته باشد، معمولا باعث واکنش بهتر پوست می ‌شود اما به هیچ ‌وجه موجب درمان نمی ‌شود.
دو ریزمغذی در میان غذاها وجود دارند که نقش پررنگی در کنترل آکنه دارند: ویتامین A و روی که در جوش خوردن زخم ها خیلی موثرند.
گاهی پزشکان، مصرف غذاهای حاوی این مواد را توصیه می ‌کنند و گاهی نیز در برخی پمادهای تجویزی، می‌ بینیم که این دو ریزمغذی موجودند و باز هم این مطلب، نقش مهم ویتامین‌ها را در این خصوص تایید می‌ کند.
محبوبه احمدی ‌مهیار
هفته نامه سلامت

 

الهام پاییزی

عضو جدید
هشدار در مورد آکریلامید


آکریلامید یک ترکیب شیمیایی است که در غذاهای با منشاء گیاهی که غنی از کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین می باشند در طی مراحل پخت با حرارت بالا، تشکیل می شوند.

برخی از ترکیبات شیمیایی که از طریق مواد غذایی وارد بدن انسان می شود، مواد سمی هستند که در طی مراحل پخت در مواد غذایی تشکیل می شوند.
اخیرا در سال 2002 دانشمندان سوئدی موفق شدند از مواد غذایی که غنی از نشاسته بوده و در دمای بالاتر از 120 درجه ی سانتی گراد پخته شده بودند، مثل سیب زمینی برشته شده، چیپس و نان برشته یک ماده ی سمی به نام "آکریلامید" را جداسازی نمایند.
آکریلامید یک ترکیب شیمیایی است که در غذاهای با منشاء گیاهی که غنی از کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین می باشد در طی مراحل پخت با حرارت بالا، تشکیل می شود.
از سال 1950 آکریلامید در صنایع مختلف به کار می رفت، در سال 1997 آکریلامید از طریق راه پیدا کردن به آب های سطحی و آب های چاه سبب مرگ ماهی ها و فلج شدن گاوها و آسیب به محصولات کشاورزی گردید. در سال های 1997 تا 2001 محققین متوجه شدند، آکریلامید نه تنها در خون افراد سیگاری به صورت ترکیب با هموگلوبین دیده می شود، بلکه در افراد غیر سیگاری هم مقدار زیادی آکریلامید یافت می گردد که توجه محققین را به خود جلب کرد.
سه سال بعد دانشمندان متوجه شدند که در خون حیوانات آزمایشگاهی که در آزمایشگاه از مواد غذایی سرخ شده تغذیه می کردند، مقدار زیادی آکریلامید جداشد. به این ترتیب آکریلامید به عنوان یک ترکیب سرطانزای حاصل از مراحل پخت اعلام گردید.

ترکیب شیمیایی آکریلامید


آکریلامید یک ترکیب شیمیایی است که دارای وزن مولکولی کمی است، بی‌ رنگ، بی ‌بو و شفاف است. به ‌خوبی در آب حل می شود، در معرض هوا ترکیب ‌پذیری آسانی دارد و به‌ سرعت به هم می‌ چسبد و خصوصیت تازه‌ ای پیدا می‌ کند.
آکریلامید بدون حرارت به آمونیاک و با حرارت به مونوکسید کربن و دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن تجزیه می شود.

آکریلامید و غذاها


روش های پختی چون سرخ کردن، برشته کردن و کباب کردن سبب تشکیل آکریلامید می شود و در انواع پخت جوشیدن و ماکروویو کمتر آکریلامید تشکیل می شود.
آکریلامید از ترکیب‌ هایی است که به طور عمده هنگام پخت غلات حاصل می‌ شود و تحقیقات نشان داده که این ماده می ‌تواند در انسان عوارضی از قبیل انواع سرطان ایجاد کند.
هر چقدر رنگ سیب زمینی هنگام سرخ کردن تیره تر شود، میزان آکریلامید تشکیل شده بیشتر است. یعنی رابطه ای مسقیم بین تشکیل آکریلامید و
قهوه ای شدن در حین پخت وجود دارد


در کشورهای دیگر نیز میزان فراوان این ترکیب در فرآورده‌هایی مانند انواع چیپس‌ توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است ولی در کشور ما بیشترین نگرانی از حجم تولید و مصرف آکریلامید در نان است؛ چون نان یکی از مواد اصلی در سبد غذایی ایرانیان است؛ به طوری که گفته می‌ شود هر ایرانی حدود 164 کیلوگرم در سال مصرف گندم دارد که البته این مقدار شامل ضایعات نان و فرآورده‌ های دیگر هم هست. مشکل اصلی این است که نان ‌های مصرفی ما اغلب به صورت سنتی تهیه می‌ شوند و هنگام پخت حرارت زیادی می‌ بینند.

علائم مسمومیت با آکریلامید


تماس مستقیم با آکریلامید خالص سبب سوزش و خارش در غشاهای مخاطی مثل(مخاط تنفسی وچشم)، بی اختیاری ادرار، تهوع، اختلال گفتاری، تحریک پذیری، ضعف دست و پا، مورمور شدن و آسیب به غدد تولید مثل می شود.
در یک کیلوگرم چیپس حدود 3500 میکروگرم آکریلامید وجود دارد.

توصیه ها


* ذخیره کردن سیب زمینی در یخچال توصیه نمی شود، چون در این دما فروکتوز بیشتری تولید شده و در نتیجه آکریلامید بیشتری در اثر پخت در حرارت بالا مثل سرخ کردن به وجود می آید.
* قرار دادن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن به مدت یک ساعت سبب کاهش تشکیل آکریلامید می شود.
* نیمه آب پز کردن سیب زمینی قبل از سرخ کردن نیز سبب کاهش آکریلامید می گردد.
* از سرخ کردن سیب زمینی های لکه دار نیز باید خودداری شود.
* هر چقدر رنگ سیب زمینی هنگام سرخ کردن تیره تر شود، میزان آکریلامید تشکیل شده بیشتر است. یعنی رابطه ای مسقیم بین تشکیل آکریلامید و قهوه ای شدن در حین پخت وجود دارد.
* کم‌ کردن حرارت(در مراحل مختلف آماده ‌سازی ماده غذایی) یا استفاده از حرارت غیر مستقیم در پخت.
* اصولا کمتر چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کنید.


آکریلامید و سلامت قلب


چیپس و غذاهای سرخ کرده تهدید جدی برای سلامت قلب هستند.
محققان لهستانی تاکید کردند: آکریلامید حاصل از این قبیل مواد غذایی خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می ‌دهد.
ماریک ناروسویک،‌ محقق انجمن تحقیقاتی تصلب شرائین در لهستان و دستیاران وی دریافته‌ اند که آکریلامید با خطر بروز اختلالات در سیستم عصبی و احتمالا بروز سرطان در ارتباط است. شرکت کنندگان در این پژوهش مقادیر زیادی چیپس سیب زمینی مصرف کردند.
بر اساس نتایج آزمایشات، پس از هضم این مقدار چیپس، حدود 157 میکروگرم آکریلامید به طور روزانه و به مدت چهار هفته تکرار این رژیم غذایی،‌ در بدن این افراد تولید شد.
بررسی ‌ها نشان داد که وجود این میزان آکریلامید در بدن تغییرات مضر و جبران ناپذیری در کلسترول بد اکسید شده (LDL)، ‌نشانگرهای التهاب آور و نیز آنتی اکسیدان ها بروز کرد.
به گفته ی پژوهشگران، آنتی اکسیدان ها به حذف آکریلامید در بدن کمک می‌ کنند و بروز این تغییرات همگی خطر ابتلا به بیماری قلب را تشدید می ‌نماید.
ماری آن جانسون، سخنگوی انجمن تغذیه آمریکا نیز با توجه به نتایج این پژوهش در بیانیه ‌ای تصریح کرد: مصرف کنندگان می ‌توانند با محدود کردن میزان مصرف چیپس و غذاهای سرخ کرده کمتر در معرض آکریلامید قرار بگیرد و در عوض میوه‌ ها، سبزیجات، غلات سبوس دار،‌ گوشت کم چرب و لبنیات کم چرب را جایگزین آن ها نمایند. هم چنین سیگار یک منبع مهم آکریلامید است.

آکریلامید و سلامت اعصاب و ژن ها


از زمانی که انسان به دلیل شغلی در معرض اکریلامید قرار گرفت، تأثیرات بیولوژیکی دریافت کرد. این ماده ی شیمیایی به طور خلاصه موجب مسمومیت سیستم عصبی می ‌شود. از طرف دیگر، بر اساس نتایج آزمایش تغذیه حیوانات جونده تاثیر سرطان ‌زایی این ماده شیمیایی آشکار شده است. با وجود این، در مطالعات اپیدمی رابطه روشنی بین نوع فعالیت گروه‌ های کاری انسانی و بروز سرطان در انسان مشخص نشد‌ه است.
بعد از هشدار وجود اکریلامید در غذاهایی که معمولاً مورد مصرف عموم است به ویژه مواد پُرنشاسته‌ ی سرخ شده، برشته شده و پخته حساسیت عمومی به سلامت استفاده از این مواد غذایی افزایش یافت. آزمایشات بیوشیمیایی بعدی نشان داد که اکریلامید از حرارت دادن (120 تا 180 درجه ی سانتی گراد) اسیدآمینه‌ ها (به ویژه اسپاراژین) و قندها در مرحله فرآوری مواد غذایی تشکیل می ‌شود.

فرآوری: مریم سجادپور
بخش تغذیه تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
بازمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید


دو لیوان آب -- بعد از بیداری -- کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی


یک لیوان آب -- 30 دقیقه قبل از غذا -- هضم راحت غذا


یک لیوان آب -- قبل از گرفتن حمام -- کمک می کند به کاهش فشار خون


یک لیوان آب -- قبل از خواب -- به منظور جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
زعفران برای افسردگی

”زعفران“، یک ادویه (چاشنی) معروف خاورمیانه است و برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط، مؤثر می‌باشد. برحسب یک مطالعه در مجلهٔ ”اتنوفارموکولوژی“ اختلال‌های افسردگی، هر ساله حدود ۱۹ میلیون آمریکائی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افرادی‌که افسرده هستند، ممکن است اضافه وزن یا کاهش وزن زیاد، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، احساس بی‌ارزشی، کاهش رغبت در فعالیت‌هائی که در گذشته لذت‌بخش بوده، اشکال در فکر کردن و تمرکز، خلق غمگین مداوم، فکر خودکشی یا مرگ را تجربه کنند. احتمال افسردگی در زنان، دوبرابر مردان است. افرا مبتلا به سایر بیماری‌ها از قبیل بیماری قلبی، اختلال‌های هورمونی، پارکینسون، دیابت و آلزایمر نیز با احتمال بیشتری از افسردگی رنج می‌برند.
افسردگی به‌طور معمول، با ترکیبی از روان‌درمانی و داروها، معالجه می‌شود. ”فلوکستین“ و ”پاروکستین“ ضد افسردگی‌هائی هستند که سطح ”سروتونین“ را در مغز، افزایش می‌دهند و باعث بهبود خلق می‌شوند. اغلب ممکن است بیشتر از یک نوع دارو به‌طور هم‌زمان برای کمک به تسکین افسردگی تجویز شود. هرچند برخی افراد نمی‌توانند اثرهای جانبی داروهای ضدافسردگی را تحمل کنند؛ ایناثرها ممکن است شامل اضطراب، از دست دادن اشتها و اختلال در عملکرد جنسی باشد.
”زعفران“ یک ادویهٔ مربوط به آشپزی است که در بسیاری از غذاهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین در طب سنتی ایران باری تسکین دردهای معده، کم‌کردن درد ناشی از سنگ‌های اولیه و درمان افسردگی، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
برخی مطالعه‌ها اظهار می‌نماید ”زعفران“ ممکن است خواص ضد سرطان و افزایش دهندهٔ حافظه نیز داشته باشد.
مانند سایر داروهائی که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، ”زعفران“ ممکن است اثر ضدافسردگی خود را با افزایش سطح مواد شیمیائی خاصی در مغز شامل ”سروتونین“ اعمال کند.
در مطالعهٔ جدید، اثرهای ”زعفران“ با ”فلوکستین“ روی نشانه‌های افسردگی خفیف تا متوسط مقایسه شده است. ۳۸ نفر، ۱۸ تا ۵۵ ساله، ۶ هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. به شرکت کنندگان، ۳۰ میلی‌گرم عصارهٔ خشک ”زعفران“ استاندارد شده یا ۲۰ میلی‌گرم ”فلوکستین“ در روز داده شد. نشانه‌های افسردگی با استفاده از مقیاس ”همیلتون“، درجه‌بندی شد و نشانه‌ها قبل از مطالعه و همچنین یک، دو، چهار و شش هفته بعد، مورد بررسی قرار گرفت. در پایان مطالعه، هر دو درمان ”زعفران“ و ”فلوکستین“، بهبود معنی‌داری در نشانه‌های افسردگی نشان دادند. هیچ تفاوتی در میزان بهبودی دو گروه مشاهده نشد. کثرت وقوع اثرهای جانبی در هر دو گروه، مشابه بود. اگرچه هیچ گزارش اختلال عملکرد جنسی، لرزش یا تعریق در گروه ”زعفران“ مشاهده نشد. این اولین مطالعهٔ علمی برای بررسی استفاده از ”زعفران“ در درمان افسردگی است؛ در حالی‌که یافته‌ها امیدبخش است. مطالعه‌های بیشتری برای ارزیابی بی‌خطر بودن و تأثیر ”زعفران“ به‌عنوان جانشین ”فلوکستین“ مورد نیاز است.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
چای سبز

اخیراً از فواید بسیار چای سبز صحبت های زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند . چای محتوی میزان کمی از رنگدانه ها ، مثل کافئین و ... است . چای سیاه و چای سبز هر دو از
گیاه واحدی به دست می آیند. تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده ، گرد می کنند و سپس آنرا خشک می نمایند . ولی برای تهیه چای سیاه برگها ، خشک شده ، تخمیر شده و برشته می شوند یعنی فرآیند بیشتری به روی چای صورت می گیرد.
هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی می باشند که اثر کاهش ابتلا به سرطان های مختلف در آنها دیده شده است . زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد ، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است . با اینحال چای بدون کافئین هم وجود دارد .
چای های گیاهی نیز دم کرده برگ گیاهان مختلف هستند و گفته می شود حاوی رنگدانه های چای، بدون وجود کافئین می باشند، که البته درست است ، اما رویه مصرف آنها بسیار مهم است ، چراکه ممکن است درمواردی نیز خطر زا بشوند . اگر مبتلا به بیماری تب یا به عبارتی حساسیت بهاره هستید، با مصرف اینگونه نوشیدنی ها بدنتان را تحریک نکنید .
مصرف چای تأمین کننده رنگدانه هایی است که شما به طریق دیگر دریافت نمی کنید، پس با مصرف متعادل این نوشیدنی مفید زمینه های سلامتی را درخود فراهم آورید .
● چای سبز و پیشگیری از آلزایم
یک ماده موجود در چای سبز - که ضدسرطانی شناخته شده است - از بروز بیماری مغزی آلزایمر نیز پیشگیری می کند.
دانشمندان یک ماده آنتی اکسیدان گرفته شده از چای سبز را با نام EGCG به موشها تزریق کردند و دریافتند این ماده تولید پروتئین بتا-آمیلوئید را کاهش می دهد. این پروتئین باعث تشکیل پلاکهایی می شود که در مغز مبتلایان آلزایمر انسداد ایجاد می کند. چند ماه بعد از تزریق ، تشکیل پلاک تا ۵۴درصد کاهش یافت.
البته از آنجا که عناصر دیگری در چای سبز موجود است که مانع از فواید EGCG می شود ، نوشیدن چای سبز میزان تشکیل پلاکها را در مغز کاهش نمی دهد ولی در عوض مصرف قرصهای مکمل حاوی EGCG می تواند مفید واقع شود. سایر تحقیقات نشان داده است این ماده از بروز برخی سرطان ها پیشگیری می کند و می تواند از گسترش ویروس عامل ایدز نیز جلوگیری کند.
● چای سبز Green Tea
چای سبز معمولاً برای معالجه بیماریها تجویز می شود. اما مردم در تمام نقاط جها ن پی برده اند که نوشیدن چای سبزبطور روزانه فواید سلامتی زیادی دارد. چای سبز ماده پیشگیری کننده مهمی در قبال سرطان، افزایش چربیهای خون، سفت شدن رگها و حفره های دندان تلقی میشود. این گیاه در قبال اسهال خونی ناشی از باکتری مصونیت ایجاد می کند. چای سبز در رفع پاره ای از عفونتهای قارچی، باکتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است. تفاوت بین چای سبزو سیاه در نحوه عمل آوری آنهاست. برگهای تازه چای کمی بخار داده میشود و سپس به سرعت در چای سبز خوشکانده میشود. این عمل از کنش آنزیمها در متلاشی کردن مواد غذایی و مغزی موجود در چای بنام "پلی فنول" که عناصر ضد سرطانی چای سبز محسوب میشوند، پیشگیری می کند. پلی فنول چای سبز حتی در مقایسه با ویتامین های C و E ضد اکسید کننده بهتری است. چای سبز برای سیستم هاضمه شما نیز مفید است. چای سبز سبب میشود که روشنتر فکر کنید و حتی قوه بینایی شما را نیز تقویت
می کند. این گیاه رگها را تقویت و از تجمع چربیهای زیاد در خون جلوگیری می کند. این گیاه خلط را از گلوی ملتهب پاک و اثر مواد سمی را خنثی می کند. "تانین" موجود در این گیاه می تواند از تداوم اسهال جلوگیری کند. اگر در صدد افزایش میزان تانین در چای هستید، بگذارید بیشتر دم بکشد.
▪ معرفی گیاه
گیاه چای، گل بزرگی است که دارای برگهای همیشه سبز است. چای سبز اثالتاً بومی چین است که در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت میشود. چای سیاه در آمریکا بیشتر رایج است و تخمیر داده میشود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمیشود (چای اولانگ نیمه تخمیر شده است).
▪ ترکیبات گیاه
غنچه برگ و برگهای جوان بهترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی کافئین آلکالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما فعال ترین ترکیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنولها که بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آنها است.
▪ اشکال موجود
اغلب فرآورده های چای سبز به صورت برگ خشک چای عرضه میشوند. البته عصاره های تهیه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چای سبز حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ پلی فنول و ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین در هر لیوان است. فرآورده های چای سبز عاری از کافئین دارای پلی فنولهای فشرده (۶۰ تا ۸۹ درصد کل پلی فنولها) است.
● نحوه ‌مصرف
یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین ازتجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می کند. تحقیقات مردمی نشان می دهد که در کشورهایی که مردم هر روز چای سبز مصرف می کنند موارد سرطانی کمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف کنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، کیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.
اثرات ضد سرطانی چای سبز در موارد سرطان مجرای معده- روده ای، سرطان ریه و پستان بیشتر نمایان است. چای سبز قویاً به عنوان جایگزینی برای چای سیاه و قهوه توصیه میشود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی، یا ۲۴۰ تا ۳۲۰ گرم پلی فنولها) یا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی ۸۰ درصد پلی فنولها و ۵۵ درصد اپی گالوکزچین) میزان مصرفی چای سبز است. انواع فرآورده های کپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی است.
▪ تداخل های احتمالی
اگر داروهای الکالین (نسخه ای یا بدون نسخه) مصرف می کنید، بهتر است که از مصرف چای بپرهیزید. تانین موجود در چای با داروهای الکالین (قلیایی) تداخل پیدا می کند که این امر سبب میشود که داروها کم اثر باشند.


http://masoudzolfaghari.iranblog.com/
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تاریخچه چلوکباب

مورخین و جهانگردان اروپایی كه در دوران صفویه از ا یران دیدن كرده اند درباره چلوها، پلوها، ترشی ها و مرباها كه در ایران طبخ می گردیده است مطالب بسیار زیادی نوشته اند ولی هرگز راجع به چلوكباب حرفی به میان نیامده است. به احتمال زیاد بر اساس مطالبی كه توسط میرزامحمدرضامعتمدالكتاب نویسنده كتاب تاریخ قاجاربیان شده است. به دستور شخصی ناصرالدین شاه كه اصلیتی قفقازی داشته است و بر اساس نوع كبابی كه در آن منطقه طبخ می شده استتهیه می شده است كه توسط آشپزان ناصرالدین شاه بعد از مدتی تغییر شكل داده شده است و به صورت امروزی در آمده است.
بر اساس داستانی كه توسط دوستعلی خان معیرالممالك از نوادگان ناصرالدین شاه نقل شده است.حكایت از آن دارد كه ناصرالرین شاه ۸۷ همسر داشته است كه ۴ نفر از آنها رسمی بوده اند بقیه صیغه. هنگامیكه یك روز جمعه شاه قصد زیارت از حضرت عبدالعظیم در شهر ری داشته است. پیشخدمتهای او مجبور بودند روز پنجشنبه به آن منطقه بروند و در حدود۱۰۰۰ تا۲۰۰۰ كباب را بر اساس دستور شاه برای خود او و۱۰۰۰ همراه و خدمه و همسرانش آماده كنند و كبابها نیز می بایست همیشه همراه با سبزی خوردن و پیاز سرو می شده است.
در تاریخ راجع به چلوكباب و تاثیر آن در سیاست نیز مطالبی یافت می شود.
در سال ۱۳۲۴ هنگامیكه قیمت قند وارداتی از روسیه بالا رفت و علت آن نیز جنگ بین روسیه و ژاپن بوده است علاءالدوله ، هاشم قندی و اسماعیل خان را كه جزوء تجارقند بودند، قند را به ایران وارد می كردند و قیمت قند را بالا برده بودند احضار كرد و مشغول مذاكره با آنها شد ولی بعد از یكی صحبت علاءالدوله كه مسئول وقت تهران بود دستور داد تا آنها را شلاق بزنند هنگامیكه می خواستند آنها را شلاق بزنند پسر هاشم قندی پیش علاءالدوله آمد و خواست تا او را به جای پدرش شلاق بزنند و علاءالدوله دستور داد تا او را ۵۰۰ ضربه شلاق بزنند.
وقتیكه موقع نهار خوردن فرا رسید علاءالدوله بلافاصله دستور توقف شلاق زدن را داد و به سه متهم گفت هنگام شلاق زدن باید شلاق بخورید و هنگام نهار باید نهار بخورید و الان چون چلوكباب حاضر است پس باید چلوكباب بخوریم و بعد از غذا بقیه شلاقها را باید بخورید.
در دوره مشروطه نیز هنگامیكه یكی از مشروطه گرایان در تبریز مشقول سخنرانی بوده است یكی از افرادی كه چلوكبابی داشته است می پرسد مشروطه یعنی چه؟ سخنران می گوید مشروطه یعنی چلوكباب ارزان و سپس با دستش طول كباب را نشان می دهد و می گوید كبابی به این طول خواهد بود و سپس بازویش را نشان می دهد و قطر كباب هم به اندازه قطر بازوی من خواهد بود.
قدیمی ترین چلوكبابی كه در تهران تاسیس شده است در حدود ۱۲۰ سال پیش بوده است. اعتمادالسلطنه در نوشته هایش را نقل می كند و می نویسد اولین چلوكبابی نامش نایب بوده است كه در بازار تهران قرار داشته است و شبیه رستورانهای اروپائیان غذا را بر روی میز سرو می كرده است: ولی اسناد دیگری نیز موجود می باشد كه اولین چلوكبابی در تبریز نزدیك مرز با قفقاز تاسیس شده بوده است. پیشخدمتهای رستوران نایب د رآن زمان برنج ها را به صورت هرم در بشقابها قرار می دادند و همراه آن تكه كره ای نیز سرو می شده است. پیشخدمتها یكی یكی برنجها را بر سر میزها می بردند و بلافاصله نفر بعدی كبابها را با سیخ در بشقابها قرار می داده است. در آن زمان هر نفر می توانسته هر چند تا مایل بوده است كباب بخورد و مبلغی كه از مشتریان گرفته می شده است یكسان بوده است و فرقی بین كسیكه یك سیخ كباب خورده و چهار یا پنج سیخ نبوده است.
چلوكباب نایب یكی از قدیمی ترین چلوكبابی های تهران بوده است. این چلوكبابی توسط دكتر حسین یزدان منش كه دارای مدرك دكترا در رشته جامعه شناسی از فرانسه می باشد اداره می شود و غذاهایی كه در آن ارائه می شود بسیار خوشمزه هستند. دكتر یزدان منش عقیده دارد كه داشتن یك رستوران شناخته شده كه مردم به آن اعتماد دارند از داشتن مدرك دكترای جامعه شناسی كمتر نیست.
در سالهای اخیر نیز كباب برگ و كوبیده در سایز بزرگ كه بزركتر از اندازه استاندارد است تب زیادی پیدا كرده است كه چلوكباب پهلوانی جزوء اولین مكانهایی بود كه كبابهایش بزرگتر از اندازه عادی بوده است و می توان به عنوان بنیانگذار این نوع كبابها از آن نام برد.
مالك یكی از معروفترین چلوكبابی های تهران كه نامش چلوكباب شمشیری بوده حاج حسن شمشیری نام دارد كه در قسمت شرقی سبزه میدان قرار داشت و در زمان رضاشاه تاسیس شده بود. بعدها این چلوكبابی به یك ساختمان ۴ طبقه منتقل شد كه طبقه اول آشپزخانه بود طبقه دوم مخصوص مغازه دارها و بازاریان و افراد مجرد و طبقه سوم و چهارم برای خانواده ها و مقامات در نظر گرفته شده بود. هر طبقه با آئینه های زیادی تزئین شده بود و خود آقای مشیری بر طبقات سوم و چهارم شخصا نظارت می كرد.
از ساعت ۱۱ صبح بوی كباب و برنج كه در چلوكباب شمشیری پخته می شد فضای آن اطراف را پر می كرد و رهگذران را برای خوردن چلوكباب را مردد می كرد. چلوكبابی كه در شمشیری ارائه می شد شامل یك بشقاب برنج همراه با كره و دو عدد كباب بوده است.
آقای شمشیری از یاران وفادار و حامیان صنعت ملی شدن نفت توسط دكتر مصدق بوده است و در این زمینه نیز در سال ۱۳۲۰ با پرداخت مبلغ یك ملیون ریال (كه مبلغ زیادی در آن زمان بوده است) جهت خرید اوراق قرفه و حمایت از ملی شدن صنعت نفت اقدام می كند . بعد از كودتای ۲۸ مرداد و دستگیر شدن مصدق توسط زاهدی شمشیری نیز دستگیر می شود و به جزیره خارك تبعید می شود. هم زندانی او در خارك كه نامش كریم كشاورز می باشد در خاطرات شخصی اش نوشته است كه شمشیری متعهد شده بود كه بهترین كباب كوبیده و برگ را به هم سلولهایش بدهد كه متاسفانه این شانس را نداشت به این گقته اش جامه عمل بپوشاند. درباره چلوكباب شمشیری و كبابهایش توسط بسیاری از نویسندگان و داستانویسان نوشته های زیادی به تحریر در آمده است و در این نوشته ها از چلوكباب شمشیری به عنوان یكی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین كباب در ایران نام برده شده است.
در حال حاضر نیز بسیاری از چلوكبابی ها نام شمشیری را برای خود انتخاب می كنند كه تداعی كننده كسبیت بالای چلوكباب آنها می باشند. بسیاری از آنها نیز معتقد هستند كه آشپزشمشیری بوده اند اما در حقیقت خود آقای شمشیری در حدود ۳۰ سال پیش فوت كرده است و آشپز او نیز سن زیادی داشته است كه می تواند تا امروز مشغول كار باشد و شاید هم چون كسی اورا نمی شناسد از دنیا رفته باشد. تنها نكته ای كه ممكن است باشد این است كه افرادی كه در چلوكبابی های دیگر مشغول بكار شده اند و مدعی بوده اند كه آشپز چلوكبابی شمشیری می باشند.
اعتمادالسلطنه وزیر انتشارات ناصرالدین شاه و رئیس دفتر مترجم در آن زمان برای پرداخت بهترین چلوكباب كه توسط چلوكبابی نایب ارائه می شد بین ۳ تا ۵ ریال آن زمان پرداخت كرده است. همچنین در سال ۱۲۹۵ عبداله بهرامی معاون اداره امنیه تهران (پلیس امروزی) بیشترین مبلغی كه برای هر وعده چلوكباب پرداخت می كرده است ۴ تا ۵ ریال بوده است. حدود سی سال قبل در سال ۱۳۲۰ روزنامه اطلاعات برای یك پرس چلوكباب مبلغ ۵ ریال دریافت می شده است كه شامل كباب برگ بزرگ، كره ۳۳۰ گرم برنج پیاز و نان می بوده است. در همان زمان چلوكباب كوبیده مبلغ ۴ ریال قیمت داشته است.
در بین سالهای ۳۵-۱۳۳۰ یك كباب كوبیده ۵/۳ ریال در تهران قیمت داشته است ولی در شهرهای دیگر دو عدد كباب همراه با نان و كوجه فرنگی كباب شده كه شكیل یك پرس كامل را دارد ۸ ریال قیمت داشته است. اگر لیموناد یا نوشابه نیز همراه غذا صرف می شده است بین ۲ تا ۴ ریال نیز پرداخت می شده است. بنابراین با پرداخت ۱۰ تا ۱۲ ریال كاملترین غذا را یك فرد می توانست بخورد.
در آن زمان بود كه از آب كباب برای خوشمزه كردن كبابها استفاده می شد و توسط چلوكبابی ها با بوی آب كباب كه بر روی زغال می ریختند مشتری های زیادی را گرسنه می كردند. در سال ۱۳۵۲ چلوكباب برگ همراه با كره و گوجه فرنگی كباب شده و پیاز و سماق مبلغ ۶۰ ریال بوده است و اغلب افرادی كه سركار بودند و منزل نمی توانستند بروند، چلوكباب می خوردند. دانشجویان كه درآمد بهتری داشتند معمولا جوجه كباب سفارش می دادند كه قیمت آن ۱۲۰ ریال بوده است.
در آن زمان در چلوكبابی ها یك كاسه خیلی بزرگ قرار داشت كه در آن دوغ درست می كردند و همراه با كباب به مشتری داده می شد. یكی از مضوعاتی كه مدتها در بین مردم رایج بوده است در مورد چلوكباب این بوده كه اگر پسری كه به سن بلوغ نرسیده بوی كباب به مشامش می رسید او باید بلافاصله چلوكباب می خورد در غیر این صورت قدرت مردانگی اش را از دست می داد!!!
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از كبابی هایی دایر شد كه فقط كباب با نان می دادند و یك تنور دارند كه خودشان نان مورد نیاز را درست می كردند و كلمه نان داغ كباب داغ را بر روی تابلوهایشان نصب كرده اند.
امروز قیمت یك پرس چلوكباب بین ۷۰۰۰ ریال تا ۴۰۰۰۰ ریال می باشد و كباب كوبیده ۲۵ ریالی بین ۴۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ریال قیمت دارد. حقوق كارگر نیز بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰۰ ریال است. با اینكه چلوكباب غذای سنتی و محلی ایران است و زمانی همه از آن استفاده می كردند متاسفانه باید گفت كه یك غذای گرانقیمت به حساب می آید.
▪ معروفترین چلوكبابی هایی كه در تهران وجود دارند عبارتند از:
نایب سعادت آباد، آبان، ولی عصر، خیابان وزراء ، شاطرعباس، مدائن، البرز، یاس(كه هر دو شعبه توسط برادران ناصری اداره می شود) رویال ونك، لوكس طلایی، آپادانا، اركیده، جوان و تبریز. بنابراین چلوكباب یكی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذای ملی است كه در تمام دنیا معروف می شود و همه با لذت و ولع این غذا را می خورند.
جواد فریفته آشپزمخصوص احمد شاه حدود ۸۰ سال پیش هنگامیكه مقیم پاریس شد اولین كسی بود كه چلوكباب را در خارج كشور ارائه كرد و نام چلوكبابی اش فریفته بود. همچنین احمد خان از ایرانیانی كه در آلمان زندگی می كرد، در زمان حكومت نازی رستورانی باز كرد و نامش را هیتلر گذاشت و افرادی كه هیتلر و نازی را قبول داشتند اجازه ورود به رستوران را داشتند.
در شهر لس آنجلس آمریكا یك چلوكبابی به نام نایب می باشد كه اكثر ایرانیان مقیم آمریكا از مشتریان این چلوكبابی می باشند.
و چلوكبابی دیگر پسودو(psceudo ) چلوكباب می باشد. هنگامیكه از مسئول آنجا سئوال شد چرا پسودوچلوكباب رااسم انتخاب كردید و چه معنی می دهد؟ گفت چلوكبابی كه در اینجا سرو می شود با برنج ایرانی است و از فیله تازه گوساله تهیه می شود. هنگامیكه با گوشت گوساله كباب درست می شود بهتر است نامش را استیك پلو بگذاریم تا چلوكباب. البته این غذا چیزی شبیه چلوكباب واقعی است ولی صددرصد چلوكباب نیست.
امیدوارم اینك هنگامیكه چلوكبابی كه می خورید این غذای ایرانی را كه اكثریت مردم دنیا دوست دارند را با لذت تمام و غرور و افتخار میل كنند.
سایت خانه اقوام ایرانی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
شیر و معرفی ترکیبات آنتی باکتریال آن
شیر بهترین غدای طبیعی شناخته شده و تنها منبع غذائی نوزاد پستانداران است. برای نوزاد انسان، شیر تنها منبع غذایی برای چندین ماه اول زندگی است و در اغلب کشورها شیر نقش مهمی در تغذیه بچه های در حال رشد دارد. شیر می تواند یک منبع ارزشمند غذایی برای افراد بالغ بویژه افراد مسن باشد. شیر به خاطر دو جزء اصلی خود یعنی پروتئین و کلسیم در تغذیه انسان بسیار مهم است. پروئتین شیر بسادگی قابل هضم است. اما شیر بعلت ویژگیها و صفات ممتاز غذایی که دارد به سرعت در معرض آلودگیهای گوناگون قرار می گیرد و به سادگی باعث انتشار تعداد زیادی از عوامل بیماریزا می گردد و چنانچه در بهداشت آن در مراحل مختلف تولید و جمع آوری و حمل و نقل، تعییر و تبدیل در کارخانه توزیع و مصرف، دقت کافی مبذول نگردد ممکن است بیماریها و عوارضی را از حیوان به انسان یا از انسان به انسان منتقل نماید.
در شیر خام مکانیزم دفاعی آنتی میکروبال طبیعی به شرح ذیل می باشد:




شیر گونه های مختلف پستانداران دارای مقادیر مختلفی از فاکتورهای آنتیباکتریال می باشد. به عنوان مثال شیر گاو دارای بالاترین مقادیر لاکتوپراکسیداز میباشد. اما مقادیر جزئی از لیزوزیم و لاکتوفرین در شیر گاو پیدا می شود. در حالی کهشیر انسان دارای مقادیر بالای لاکتو فرین و لیزوزیم می باشد و برعکس مقادیر لاکتوپراکسیداز در آن بسیار جزئی می باشد. تعییرات این پروتئینها ی آنتی باکتریال علاوهبراینکه در حفاظت خود پستان گاو تاثیر است بلکه همچنین مسائل مرتبط با سلامتی وبهداشتی مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.
همانطور که ذکر گردید، شیر یکمنبع غذائی سالم، حاوی انرژی و پروتئین و ویتامین و مواد معدنی است بنابراین باتوجه به اینکه ارزش غذائی شیر بالاست، متخصصان امر در افقهای تحقیقاتی آتی خود بهدنبال افزایش ایمنی طبیعی شیر به منظور از بین بردن پاتوژنهای آلوده کننده این منبعغذائی می باشند. چرا که حصول به چنین هدفی در کنترل بیماریهای اقتصادی مانند ورمپستان و بخصوص در سلامتی انسان تاثیر عمده خواهد گذاشت.
پروتئینهای مختلفی درشیر یافت می شود که در گزارشات مختلف خاصیت میکردب کشی آنها به اثبات رسیده است بهعنوان مثال ایمینوگلوبولینهای شیر از جمله پروتئینهای دفاعی و محافظی هستند که درانتقال آنتی بادی از مادر به نوزادان نقش آفرین هستند. ازآنجایی که نوزادنشخوارکنندگان به علت ساختار چفت مادر قادر به اکتساب ایمنی ذاتی نیستند، بنابراینایمنوگلوبولینهای موجود در شیر مادر (آغوز) نوازد تازه متولد شده را در برابر عواملعفونی حفاظت می کند.
ایمنوگلوبولینها در حقیقت ترکیباتی هستند که در مراحلاولیه تولد نوزاد به عنوان سیستم دفاعی طبیعی میزبان عمل می نمایند. نکته جالب دراینجاست که در پاسخ به حضور عوامل پاتوژن و باکتریها و ویروسها موجود در محیط،ایمینوگلوبولین ویژه و خاص آن پاتوژن ترشح می شود. در نتیجه ساختار چنینایمنوگلوبولین قادر است که پاتوژن وارده را شناسائی کند و در از بین بردن آن باموفقیت عمل کند. غلظت ایمنوگلوبولینها در آغوز در بالاترین مقدار خود می باشد و بهمرور غلظت آن در شیر کاهش می یابد.
علاوه بر ایمینوگلوبولینها، ۴ پروتئین درشیر وجود دارد که خاصیت آنتی باکتریال آن به اثبات رسده است که در این مقاله به طوراجمالی به معرفی و بیان وظایف آنها پرداخته می شود.
● لاکتوفرین:(Lactoferrine)

پیک میزانترشح لاکتوفرین در غدد ترشحی پستان حدود ۵۰ الی ۱۰۰ گرم در لیتر پیش بینی شده است. در شیر انسان و در آغوز غلظت لاکتوفرین به ترتیب در حدود ۲ الی ۴ گرم در لیتر و ۶الی ۸ لیتر گزارش شده است.
وظایف لاکتوفرین به قرار ذیل می باشد:




علاوه بر موارد فوق، یکی از وظایفلاکتوفرین موجود در شیر را کمک به جذب آهن در سطح روده می دادنند هر چند این ادعاهنوز از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است.
بیشتر میکروارگانیسمهای و پاتوژنهایموجود، برای رشد خود به آهن احتیاج دارند فلذا لاکتوفرین با اتصال به آهن از رشدباکتریهای نیازمند به آهن از طریق غیر قابل دسترس کردن آهن جلوگیری می کند. یکمولکول لاکتوفرین قادر است که با دو مولکول آهن (Fe+۳) متصل شود. گزارش مقالاتمعتبر متعدد حاکی از این است که لاکتوفرین دارای خصوصیات آنتی باکتریال قابل توجهیمی باشد و بر علیه باکتریهای گرم منفی نیازمند به آهن به خصوص کلی فرمها که ازعوامل اصلی ابتلا گاو به ورم پستان هستند، وارد عمل می شود. همچنین لاکتوفرین برعلیه تعدادی از باکتریهای گرم مثبت مانند استرپتوکوکوس اورئوس و لیستریامونوسیتوژنزنیز عمل نموده و در از بین بردن آنها نقش آفرین می باشد.
باکتریهای لاکتوژنیکدر معده و روده که نیاز چندانی به آهن برای ادامه فعالیت خود ندارند به طور کلی تحتتاثیر لاکتوفرین قرار نمی گیرند.
اخیرا گزارشاتی دال بر تاثیر لاکتوفرین در ازبین بردن استرپتوکوکوس و ویبریون نیز به چشم می خورد.ثابت شده است که لاکتوفرینمیزان کلنی های مونوسیتهای میزبان را افزایش می دهد و باعث کاهش رشد باکتریاسترپتوکوکوس اورئوس می شود. محیط کشت های حاوی لاکتوفرین ۹۵ درصد عدد کمتری را درهنگام شمارش مستقیم کلونی های میکروبی از خود نشان دادند.
خوکچه هایی که درساعات صفر، ۸ ، ۲۰ ساعت بعد از تولد استفاده کردند حدود ۷۴ درصد دارای میزان زندهمانی بیشتری نسبت به گروه شاهد بودند.
در سالهای اخیر توالی کامل ژن لاکتوفرینشناسائی و در بانکهای جهانی مورد ثبت قرار گرفته و اکنون مشخصات کامل این ژن در دستمی باشد. ژن لاکتوفرین(LF) دارای ۱۷ اگزون و با طولی در حدود ۵/۳۴ کیلوباز میباشد.
● لاکتوپراکسیداز(lactoperoxidase):

مقادیر لاکتوپراکسیداز در شیر بسیار اندک است اما در حدود ۵ الی ۶ روز بعد اززایمان به سرعت میزان آن افزایش می یابد. غلظت این آنزیم در شیر انسان تقریبا ۲۰برابر کمتر از شیر گاو می باشد.
لاکتوپراکسیداز به خودی خود خاصیت میکروب کشیندارد بهر حال این آنزیم همراه با هیدروژن پراکسیداز و تیوسیونالات اثرات ضدباکتریالی خود را میانجیگری می کند.
بوسیله واکنش هیدروژن پراکسیداز وتیوسیونالات با یکدیگر در حضور لاکتوپراکسیداز، ترکیب جدیدی تحت عنوانهیپوتیوسیونولات(Hypothiocyanate) بوجود می آید که خاصیت شدید میکروب کشی دارد و ازمتابولیسم باکتریها به طور معنی دار جلوگیری می کند.
● لیزوزیم:(Lysozyme)

▪ نوع اول لیزوزیمی است که عمدتا درسفیده تخم مرغ وجود دارد و تحت عنوان C- لیزوزیم معروف است
▪ نوع دوم آن در سفیدهغاز به طور عمده وجود دارد و به G- لیزوزیم معروف است.
در انسان و تک سمیها نوع C لیزوزیم بیشتر مد نظر است ولی گاو تقریبا حاوی هر دو نوع لیزوزیم می باشد. لیزوزیم خاصیت ضد باکتریال دارد و از طریق تخریب پیونهای گلوکوسیدی بینپپیتدگلیکان(جزء اصلی دیواره سلولی باکتریها) باعث از بین رفتن دیواره سلولیپاتوژنها می شود. فعالیت لیزوزیم در شیر گاو هنوز در پرده ای از ابهام است ولی غلظتبالای آن در شیر انسان(۱۲/۰ گرم در لیتر) گزارش شده است. در آ‎غوز انسان مقادیرلیزوزیم در بالاترین حد خود گزارش شده است.
● ان استیل ال- بی- دیگلوکوزآمیداز N-Acetyle-B-D-Glacosaminidase):

مطالعات متعدد نشان می دهد که فعالیتهای باکتریهای:
▪ Actionmyces pyogenes
▪ Staphylococuse aureus
▪ Streptococcus agalactia
▪ Psendomonas aeroginosa

▪ Escherichia coli
▪ Enterobacter aerogens

● جنبه های کاربردی قضیه:
ترکیبات آنتی باکتریال کاربردهای مهمی در تولید حیوانات شیری و تولیدات حاصل ازتولید و وضعیت سلامتی انسان دارند. براساس خصوصیات کاربردی و فیریولوژیکیلاکتوفرین، بعضی از ایده های کاربردی استفاده از این پروتینهای محافظ طبیعی ایجادمی شود:
سلامتی غذا و نوشیدنیهای حاوی لاکتوفرین و مواد نیروزا برای ورزشکاراندر حال توسعه است و لاکتوفرین در فرمولاسیون شیر خشک و غذای بچه مورد استفاده قرارمی گیرد. فعالیت محدود لیزوزیم موجود در شیر گاو در هنگام ابتلا به ورم پستانافزایش می سابد.
حرارت شیر گاو در حدود ۷۵ درجه به مدت ۱۵ دقیقه باعث کاهش ۲۵درصدی فعالیت این آنزیم می شود بهر حال لیزوزیم موجود در شیر انسان نسبت به گاو درمقابل حرارت پایداری بیشتری دارد.
لیزوزیم قادر به محدود کردن مهاجرتنوتروفیلها به طرف بافتهای عفونی می شود . به عنوان یک ترکیب ضدعفونی کننده شناختهشده است.
خصوصیات آنتی باکتریال سیستم لاکتوپراکسیداز نیز کاربردهای زیادی دردامپزشکی و تولیدات دامی پیدا کرده است.
نبود سیستم خنک کننده و یخچال دربسیاری از مزارع چینی باعث شده است که ضایعات شیر در طول مدت حمل و نقل و ذخیره شیراز معضلات اساسی صنعت پرورش گاوشیری در چین باشد.
دانشمندان چینی به دامدارانآموزش می دهند که چگونه از سیستم لاکتوپراکسیداز در جهت نگهداری شیر نهایت استفادهرا نمایند.بطوری که افزودن مقادیر کمی از تی.سینولات سدیم و پرکربنات به شیر خام وتازه دوشیده شده ، بطور موثر باعث کاهش معنی دار شایعات شیر می شوند.
با یکهزینه نازل و با افزودن ۱۰ درصد از این دو ماده به ۱۰۰پوند شیر ، ضایعات شیر کاهشمی یابد بدون اینکه در مزه شیر تعییر محسوسی ایجاد شود و یا عوارض جانبی خاصی بههمراه داشته باشد.
از دیگر کاربردهای عملی می توان به افزودن لاکتوپراکسیداز بهشیر جایگزین گوساله به عنوان جانشین مناسبی برای آنتی بیوتیک اشاره کرد. عملکردبهبود یافته گوساله، بوسیله فعال شدن سیستم پراکسیداز ثابت شده است.
فعالیتلیزوزیم باعث محدود کردن مهاجرت نوتروفیلها به بافتهای آسیب دیده می باشد.امروزهلیزوزیم را به عنوان یک افزودنی در بیمارستان در غذای بچه بکار می برند.تحقیقاتمحدودی هم نشان می دهد که لیزوزیم باعث کاهش عفونتهای معده ای و روده ای می گردد.
۲) لاکتوفرین ۳) لاکتو پراکسیداز ۴) ان استیل- ال- بی- دی گلوکوزآمیداز لاکتوفرین یک گلیکوپروئتین متصل شونده به یون آهن می باشد(۸۰ کیلودالتون) کهاولین بار از شیر گاو جدا شده است و متعاقبا در شیر انسان نیز وجود آن به اثباترسیده است. لاکتوفرین به مقادیر مختلف از غدد ترشحی موجود در پستانداران مانند شیر،بزاق، اشک و مایع منی و از بعضی از گلبولهای سفید ترشح می شود. مقادیر لاکتوفرینموجود در شیر گاو در حالت طبیعی حدود۲/۰ گرم در لیتر اندازه گیری شده است. در آغوزغلظت لاکتوفرین در بالاترین حد خود یعنی در حدود نیم الی یک گرم در لیترگزارش شدهاست. در طول دوره خشکی، غلظت لاکتوفرین در غدد ترشحی پستان شروع به افزایش می نمایدو تا ۳۰ روز بعد از پایان دوره خشکی این سیر افزایشی ادامه دارد. ۲) دفاع علیه عفونتهای معده ای- روده ای ۳) ایجاد سینرژیسمبا بعضی از ایمنوگلوبولینها . پروتئینهای سیستم دفاعی ۴) محرک رشد سلولهای بدنحیوانات به ویژه لنفوسیتها و سلولهای روده پراکسیداز آنزیمی است که قادر به کشتنباکتریها از طریق انجام واکنش اکسیداتیو می باشد. فعال شدن این آنزیم و ترشح آن درغدد برون ریزی مانند اشک، بزاق ، بینی و برونشها و ترشحات روده ای رخ می دهد.آنزیمپراکسیدازی که در شیر ترشح می شود به نام لاکتوپراکسیداز معروف می باشد. لاکتوپراکسیداز یک پروتئین دفاعی است که در گروه ایمینوگلوبولینها قرار نمی گیرد ونقش مهمی در حفاظت سیستم پستانی بر علیه میکروبهای آلوده کننده این سیستم دارد. این آنزیم با حرفاختصاصی(NAGase)نشان داده می شود. این آنزیم به عنوان یک نشانگر(اندیکاتور) برایتشخیص ورم پستان مورد استفاده قرار می گیرد.این آنزیم در ترشحات رحمی گاو نیز یافتشده است و وظیفه اصلی آن هنوز در پردهای از ابهام است بهر حال تا حدودی خصوصیات ضدمیکروبی آن کشف شده است. در طول شیردهی، شیر گاو دارای مقادیر جزئی از این آنزیم میباشد. در موارد بروز عفونت و بخصوص در اواسط دوره خشکی پیک این آنزیم قابل مشاهدهاست. در زمان بروز ورم پستان حضور این آنزیم در محل عفونت قابل مشاهده می باشد. برعکس این آنزیم بر دو باکتری بی تاثیر است.
۱) لیزوزیم ۱) خاصیتآنتی باکتریال لیزوزیم یکی دیگر از آنزیمهای موجود درشیر بعضی از گونه ها بویژه در انسان میباشد.بطورکلی دو نوع لیزوزیم وجود دارد: منبع: http://vetmed.blogfa.com/post-۲۷.aspx
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آب های آشامیدنی درون بطری
امروزه آب آشامیدنی درون بطری توسط شرکتهای بسیاری تولید می شود. امروزه مصرف آب های بطری ای رواج بسیاری پیدا کرده است . برخی از مردم معتقدند آبهایی که دارای مواد معدنی غنی می باشند برای انسان مفید هستند. آب های بطری ای به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، آب گازدار و آب ساده .
آب گازدار ممکن است به طور طبیعی با دی اکسید کربن تصفیه شود اما گاز آن معمولا" در طی عملیاتی به آن اضافه می شود. میکروبها در آب گازدار زنده نمی مانند زیرا دی اکسید کربن حل شده در آب به آن خاصیت اسیدی می دهد.
اکثر آبهای بطری ای، آب چشمه ها یا رودها هستند که در همان محل، در شرایط کاملا" بهداشتی و بدون استفاده از هیچگونه مواد شیمیایی، داخل بطری ها ریخته می شوند. در نتیجه این آبها ممکن است حاوی باکتریهای طبیعی و بی ضرر باشند که البته در طول مدت زمان نگهداری، این باکتریها به این دلیل که از مواد مغذی استفاده نمی کنند تدریجا از بین می روند. در نوعی از آبهای بطری ای که با عنوان "آب آشامیدنی"، شناخته شده اند، از مراحل مختلفی برای کم کردن تعداد اینگونه میکروبهای احتمالی استفاده می شود.
● چگونه این آب ها تولید می شود؟
اساسا"سه نوع آب بطری ای وجود دارد :
▪ آب معدنی طبیعی:
این نوع آب باید از یک منبع زیرزمینی و محفوظ از هر گونه آلودگی بوده و توسط مقامات مسئول ثبت شده باشد، استانداردهای مختلف میکروب شناسی را دارا باشد، به طور مداوم تست شود، هیچگونه عمل دیگری بجز تصفیه با دی اکسید کربن یا تصفیه عادی رویش انجام نشود و در همان منبع آب مربوطه داخل بطری ریخته شود. بعلاوه این آب باید دارای ترکیبات خاص شیمیایی باشد. آب های معدنی طبیعی در مقایسه با انواع دیگر آب های بطری ای دارای بهترین کیفیت هستند.
▪ آب چشمه:
از یک منبع زیر زمینی مشخص می آید. این آب نیز باید در همان محل داخل بطری ریخته شده و با استانداردهای شیمیایی و میکروب شناسی سازگار باشد. تنها عملی که می تواند روی این آب انجام شود تصفیه با دی اکسید کربن یا تصفیه عادی است. لزومی ندارد آب چشمه ترکیبات شیمیایی خاص داشته باشد و یا قبل از اینکه وارد بازار شود توسط مقامات مسئول شناسایی و ثبت شود.
آب آشامیدنی (Table Water): به هر آبی که داخل بطری ریخته شده باشد گفته می شود. ممکن است از هر منبع آبی ای باشد و چه بسا این منبع زیرزمینی هم نباشد. حتی می تواند از آب های معمول لوله کشی بوده و یا از منبع اصلی توسط تانکر به کارخانه پر کننده بطری فرستاده شود. ممکن است روی این آب اعمالی از قبیل تغییر ترکیبات شیمیایی یا کاهش تعداد میکروب ها، انجام دهند. حتی برخی از کارخانه ها به منظور اینکه طعم این آب شبیه آب چشمه معدنی شود، نمک معدنی به آن اضافه می کنند.
● نحوه در بطری ریختن
آب معدنی طبیعی و آب چشمه مستقیما" از منبع آبی مربوطه توسط لوله های فولادی ضد زنگ به کارخانه پر کننده بطری هدایت می شوند. در آنجا از ماشین آلات مخصوصی جهت پر کردن بطری ها استفاده می شود. در مراحل بعدی درب بطری ها را بسته و روی آنها بر چسب می چسبانند و در انتها آنها را در جعبه ها یا کیسه های پلا ستیکی فشرده بسته بندی کرده و برای ارائه به بازار می فرستند.
بطری ها می توانند از جنس شیشه یا نوعی پلاستیک خاص که که تاثیری بر رنگ و بوی آب ندارد، باشند. بطری و درپوش آن حتما باید استریل شود. کل مراحل در بطری ریختن آب باید مطابق با استانداردهای رده بالای بهداشتی انجام شود و شامل کلیه اقدامات لازم برای حفظ آب از هر گونه آلودگی باشد. تست کیفیت نیز در کلیه مراحل به طور مداوم انجام می شود.
آب های آشامیدنی از طریق لوله و یا بوسیله تانکر به کارخانه پر کننده بطری می رسد. در کارخانه ممکن است چند نوع آب را با هم مخلوط کرده و اعمال متفاوتی از قبیل تصفیه عادی، تصفیه ازنی، تابش اشعه UV ، تصفیه اسمزی و جدا سازی روی آن انجام داده و سپس به طریق مشابه آب های معدنی و چشمه آب را داخل بطری ها بریزند..
● آیا ممکن است آب داخل بطری مضر باشد ؟
کلیه کارخانه های تولید کننده این محصولات زیر نظر سازمانهای بهداشتی کشورها مشغول به فعالیت هستند و آیین نامه های مخصوصی را هنگام تولید رعایت می کنند. لذا جز در مواردی که موارد مذکور را رعایت نکنند نگرانی برای استفاده از بطری های آب آشامیدنی وجود ندارد. فراموشی نکنیم که عدم رعایت موارد بهداشتی در تولید هر محصول غذایی می تواند رخ دهد.
سایت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید
ماست بیوفودی برای سلامتی
غذاهایی با تغییرات قابل قبول در ارزش غذایی كه از فعالیت های میكروبی بدست می آیند،تحت عنوان بیوفودها هستند. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهد كه ارگانیسم های زنده مورد مصرف باید خودشان در لوله گوارش انسان موردارزیابی قراربگیرند. ماست یك محصول شیری تخمیرشده بوده ومی تواند به عنوان یك بیوفود نام گذاری شود. زمانی كه ما دلمه را به شیر اضافه می كنیم ومدت یك شب دلمه را برای بستن نگه می داریم، باكتری های استرپتوكوكوس ترموفیلوس ولاكتوباسیلوس ولگاریس موجود در دلمه به عنوان كشت استارتر به شیر اضافه می شود.
تبدیل لاكتوز به اسیدلاكتیك، اثر محافظت كننده ای برای شیر دارد.PH پایین فرآورده های تخمیری از رشد باكتری های مولد گندیدگی وسایر میكروارگانیسم های مولد فسادجلوگیری می نماید.همچنین عمر نگهداری این محصولات خوب است. ماست غذای مورد پسند عموم بوده وسبب سلامتی می شود.چون غذای مختصر وسریع با كالری پایین است. انواع ماست با چربی پایین برای كنترل كلسترول توصیه شده است.
ماست از شیر گاو یا گاومیش تهیه می شود. ماست گاومیش منبع غنی كلسیم ودیگر مواد معدنی است. اثرات مفید مصرف ماست بیشتر به پروتئینهای قابل هضم، افزایش قابلیت در دسترس بودن مواد معدنی مهم وویتامینها، همچنین به فاكتورهای پیش برنده رشدكه به وسیله ارگانیسم های موجود درماست بوجود می آیند مربوط می شود. ماست همچنین مشاهده شده كه خواص ضدسرطانی دارد.
طبق مطالعه ای كه انجام شده افزایش مصرف كلسیم از منابع شیر،پنیروماست شاید ریسك سرطان روده را با كند كردن رشد غیر عادی سلول هایی كه منجربه سرطان روده می شود كاهش می دهد. غذاهای لبنی منبع غنی كلسیم وویتامینD می باشند. به علاوه غذاهای لبنی تركیباتی نظیراسید لینولئیك كونژوگه ،بوتیریك اسیدواسفنگولیپیدها دارند كه خواص ضد سرطانی دارند. اسید لینولئیك كونژوگه در بسیاری از غذاهای دامی بخصوص فرآورده های شیری تمام چرب گاووبره وجود دارد. گرچه مقادیر واقعی اسید لینولئیك كونژوگه می تواند متغیر باشد. تحقیقات نشان داد كه وقتی به گله جیره های غنی لینولئیك اسید مثل روغن آفتابگردان وروغن سویا داده می شود مقداراسید لینولئیك كونژوگه شیر تولید شده افزایش می یابد.
بعلاوه گاوهایی كه درمراتع چرا می كنندشیرهای غنی از اسید لینولئیك كونژوگه تولید می كنند. بخصوص زمانی كه علوفه در مرحله رشد اولیه است واین به این دلیل است كه لینولئیك كونژوگه از لینولئیك اسید در مقادیر قابل توجهی طی پروسه ای به نام ایزومراسیون آنزیمی تولید می شود. این عمل درطی متابولیسم لینولئیك اسید توسط باكتری های روده اتفاق می افتد. محققان نشان داده اند كه شیر تخمیر شده اثر ضد توموری قوی داردكه مربوط به باكتری اسید لاكتیك می باشدكه اثر آنتی موتاژنی را تشدید می كند. میكروبهای مفید در ارتباط بابیوفودها می توانند باعث سلامتی شده وعلاج طبیعی برای بسیاری از بیماریها باشد.
بسیاری از مردم به فرآورده های شیری حساسند. ماست نه تنها برای كسانی كه به لاكتوز حساسند، تنها منبع كلسیم محسوب می شود بلكه از طرف دیگر بدن انسان ماست را نسبت به سایر شكلهای كلسیم بهتر جذب ومصرف می كند. ماست علاوه برمفید بودن برای سیستم هضم، همچنین ماسك تمیز كننده صورت یا تسكینی برای آفتاب سوختگی است.
ماست سه نوع میكروارگانیسم مختلف به نام های دیپلواسترپتوكوكوس، لاكتوباسیلوس میله ای به فرم كوكسی ولاكتوباسیلوس میله ای شكل دارد.مچینكوف در سال ۱۹۱۰ ثابت كرد كه اسید لاكتیك باكتری موجود در ماست به نام بولگارین باسیلوس(لاكتوباسیلوس بولگاریس)باعث افزایش طول عمر انسان می گردد.
بدین صورت كه حضور این میكروارگانیسم باعث ممانعت رشد میكروارگانیسمهای عفونت زا در روده می شود.همچنین افزایش مقدار ماده خشك بدون چربی ماست در مقایسه با شیر سبب می شود كه میزان یونهای معدنی در واحد وزن بیشتر شود..عقیده براین بوده كه یكی از علایم بروز پیری در انسانها ،عبور ناخواسته تركیبات مضر از روده به جریان خون است واین تركیبات شیمیایی حاصل فعالیت باكتری های تجزیه كننده پروتئین (باكتریهای گندزا) در قسمت تحتانی روده باریك وروده بزرگ می باشد. حال اگر بتوان باخوردن ماست فعالیت این باكتری ها را متوقف كرد می توان پذیرفت كه تاثیرات نامطلوب محصولات متابولیكی آن ها تا مدت زمان طولانی آشكار نخواهد شدوشخص احتمالا زندگی طولانی تر وسالمتری خواهد داشت.
ماست یكی از مهمترین عوامل سلامت استخوان بامقدار كلسیم بالا می باشد. همچنین یك منبع خوب پروتئین با كیفیت بالاوویتامین B بخصوص ریبوفلاوین می باشد.ماست دارای سطوح بالای فسفر كه بدن برای استفاده از پروتئین نیاز دارد می باشد. فسفر درتولید انرژی شركت می كند.ماست نوشیدنی (دوغ)میكروارگانیسمهای زنده شناخته شده را به عنوان پروبیوتیكها ومخمرها فراهم می كند.
همچنین معلوم شده كه سیستم ایمنی را با تحریك آنتی بادی های مبارزه كننده با بیماری ها تقویت می كند.ماست شیوع انتشاربیماری های اسهالی، زخم معده گاستریك،سرطان روده وامراض روده راكاهش می دهد. همچنین برای معالجه واحتمالا پیشگیری از ورم مفاصل، آلرژی ها وحتی عدم تحمل لاكتوز مفید است.
۱- اسعدی، حسن.۱۳۷۱.بحران جهانی غذاوافزایش جمعیت. چاپ دوم. انتشارات اشرفی. ۲- اف هاردینگ. ترجمه گیتی كریم. ارمغان دیانی دردشتی.۱۳۸۰ . شیر وكیفیت آن،مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران ۳.Anonymous.۲۰۰۱.Study on cancer risk cut by dairy products.Nutra ingredients.com.Europe ۴.F.Robinson. ۲۰۰۱.British nutrition foundation UK ۵.Health core. ۲۰۰۴.Conjugated linoleic acid Akiyoshi Hosono ۶.Velina Nacheva. ۲۰۰۳.The properties and politics of yoghurt.Shinsho university وبلاگ زراعت در هرات
 
بالا