اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید
آب کرفس


شاید مطالعه ی این مطلب شما را بر آن آورد که حداقل هفته ای دو تا سه بار هم که شده آب کرفس را وارد برنامه ی غذایی تان کنید...


برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه ی آن منبع ویتامین های B6 ,B2 ،B1، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری است.
هورمون های گیاهی موجود در کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هر دردی باشد.
آب کرفس و پوست و مو
از آن جایی که کرفس سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ب و ث می باشد و در آن املاح نیز به مقدار زیاد نهفته است می تواند مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو نیز باشد.
شما با نوشیدن یک لیوان آب کرفس فقط دو یا سه روز در هفته نه تنها می توانید به سلامتی قلب، معده و روده های تان کمک کنید بلکه اگر این کار برای شما مثل یک عادت شود علاوه بر سلامتی اندام های مهم درونی خود به شادابی و جوان نگه داشتن پوست و موی تان نیز کمک کرده اید و اثرات مفید آن را در همان روزهای اول خواهید دید.
ویتامین C و انواع ویتامین های B موجود در آب کرفس برای از بین بردن جوش ها و لکه ها و کلسیم موجود در آن سبب رشد و ترمیم مو و ناخن ها خواهد شد و علاوه بر آن آب کرفس میل تان را به خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها که عامل مهمی در جوش زدن و ایجاد لکه ها خواهند بود کم کرده و شما را در داشتن پوستی بدون جوش و سالم و زیبا یاری خواهد کرد.
آب کرفس و فشار خون:
تحقیقات نشان می ‌دهد مصرف روزانه ی آب کرفس به مدت یک هفته، تاثیر فوق‌ العاده‌ ای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت. آب کرفس مُدر است؛ پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیم کننده‌ های قوی مایعات بدن هستند و به تولید ادرار کمک می‌ کنند و بدن را از وجود مایعات اضافی خلاص می‌ کنند.
ماده شیمیایی Phthalides موجود در کرفس سبب آرامش بافت ها و ماهیچه های بدن و عروق می گردد و نرمی و انعطاف مخصوصی به آن ها می دهد. به همین جهت خون به آسانی در عروق گردش کرده و به تمام بافت ها می رسد. در ضمن این ماده شیمیایی سبب کاهش ترشح هورمون استرس در بدن نیز می شود.
جالب این که در موقع مصرف مداوم آب کرفس فشار خون در حد طبیعی باقی می ماند و بیشتر از آن کاهش نمی یابد که خود یکی از شگفتی های طبیعت این سبزی است.
آب کرفس

آب کرفس و سرطان:
طبق یافته‌ های محققان در دانشگاه نیوجرسی، کرفس دارای ترکیباتی است که از پخش سلول‌ های سرطانی پیشگیری می‌ کند و دارای ترکیبی به نام استیلنیک(acetylenic) است که رشد سلول ‌های تومور را متوقف می‌ کند.
از طرفی به گزارش نچرال نیوز، لوتئولین(Luteolin) که به مقدار اندکی در نعناع و جعفری وجود دارد به میزان قابل ملاحظه ‌ای در کرفس وجود دارد که با دارا بودن آنتی‌ اکسیدان قوی می‌ تواند صدمات ناشی از تخریب سلولی را جبران کند.
آب کرفس حاوی هشت گروه از مواد ضد سرطان است.
آب کرفس و التهاب مفاصل:
آب این گیاه در موارد التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه استفاده می ‌شود و همچنین سختی التهابات در بیماری‌ هایی مانند آسم و آرتروز را کاهش می ‌دهد. از طرفی دانشمندان اعلام کرده‌ اند که کرفس با تأثیر فوق ‌العاده خود می ‌تواند بر مغز که هسته دستگاه عصبی است، تأثیر گذاشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ بدین ترتیب تورم و درد در نواحی مختلف بدن که حاکی از عملکرد ناموفق سیستم دفاعی است کاهش می ‌یابد و بیماری‌ هایی مانند نقرس و تورم‌ های مفصلی نیز خفیف ‌تر می‌ شود.
Polyacetylene موجود در کرفس و آب کرفس پر قدرت ترین ماده شیمیایی ضد التهاب بدن است و می تواند عوارض و دردهای مفاصل به خاطر روماتیسم یا آرتروز، آسم، نقرس و ناهنجاری های ریوی را کاهش دهد.
در یک بررسی جالبی بر روی آب کرفس معلوم شده که ماده شیمیایی Luteolin می تواند شروع و عملکرد عوارض التهاب را که در مغز سرانجام می گیرد کنترل و خنثی کند و در نهایت بدن را در برابر بروز التهاب محافظت کند.
آب کرفس و کلسترول:

تحقیقات نشان داده‌ اند که وجود ترکیب شیمیایی در کرفس، به نام بوتیل فتالید(Butylphthalide) باعث کاهش سطح کلسترول بد خون(LDL) می ‌شود.
آب کرفس و بی خوابی:
این سبزی به خاطر داشتن روغن های طبیعی و ضروری و املاح و ویتامین ها و هورمون های گیاهی سبب نوعی آرامش در بدن می شود و سیستم مغز و اعصاب را تسکین می دهد. به همین جهت خوردن کرفس به افرادی که دچار عوارض کم خوابی و بی خوابی هستند توصیه می شود.
آب کرفس

آب کرفس و کنترل وزن:
با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینی‌ جات، از بین می ‌رود. به عبارت دیگر طبیعت این سبزی به علت تمام نعمت های موجود در آن بر روی هورمون اشتها و گرایش به مواد قندی اثر گذاشته و در نهایت از زیاد شدن وزن بدن جلوگیری می کند.
آب کرفس و سنگ های مجاری ادراری:
مصرف آن به شدت به افراد درگیر با سنگ کلیه و سنگ‌ های مجاری ادراری توصیه می‌ شود.
آب کرفس از بین برنده ی قوی سموم بدن و به دنبال آن شکستن و حذف سنگ‌ ها در بدن می ‌شود.
آب کرفس و یبوست و هضم غذا:
برای این ‌که به روده‌ های خسته و پیر کمک شود، توصیه می‌ شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می ‌شود. دقت داشته باشید که در آبگیری حتما برگ‌ ها را همیشه مصرف نمایید.
آب کرفس به علت داشتن املاح و ویتامین ها و همچنین فیبر با کیفیت بالا از بروز یبوست جلوگیری می کند و حرکت روده ها را تنظیم می کند، در این صورت مصرف مقداری کرفس به همراه وعده های غذایی می تواند موجب بالا رفتن قدرت هضم و جذب غذا شده و مقدار زیادتری از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی را از طریق جدار روده وارد سیستم خون و لنف کرده تا در سوخت و ساز پیچیده آن ها در سلول ها موثر باشد.
منابع:
سلامتیران


 

الهام پاییزی

عضو جدید


«آب انار» برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد .

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بار متخصصان تغذیه تاكید ‌كرده‌اند كه آب انار همچنین می‌تواند چربی‌های اطراف معده و شكم را در زنان و مردان چاق كاهش دهد.


این متخصصان در یك آزمایش یك ماهه ثابت كردند كه میزان تشكیل سلول‌های چربی در اطراف شكم در افرادی كه آب انار مصرف می‌كنند، كاهش می‌یابد.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدنیوز ری پورت، كسانی كه آب انار می‌نوشند، همچنین فشار خونشان نیز پایین می‌آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سكته مغزی و بیماری كلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.


پزشكان معتقدند كه آب انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب «NEFA» را كاهش دهد.


آزمایشات قبلی كه روی انسان و حیوانات انجام گرفته نشان داده است كه مقدار زیادی از این اسید چرب ذخیره چربی را در اطراف شكم افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می‌شود.

 

الهام پاییزی

عضو جدید


مصرف مداوم گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه ‌فرنگی پخته می ‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. این پژوهشگران می ‌گویند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه ‌فرنگی به ویژه گوجه ‌فرنگی که همراه با دانه ‌ها و پوست آن پخته شده باشد، می ‌تواند پیشرفت تومورهای پروستات و عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.

این دانشمندان برای دستیابی به این نتایج، روی موش‌ های آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل پیشرفت تومور پروستات انسان را شبیه ‌سازی کردند. سپس این موش‌ ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به میزان 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه ‌فرنگی پخته دریافت می ‌کرد و در رژیم غذایی گروه دوم گوجه ‌فرنگی وجود نداشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که نمونه‌ های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش‌ های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد. همچنین بیشترین فعالیت آنتی‌ اکسیدانی و کمترین سطح التهاب در آن ها مشاهده شد.
گوجه فرنگی، کنترل وزن

گوجه‌ فرنگی و تناسب اندام
گوجه ‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌ توانند از گوجه ‌فرنگی استفاده کنند. همچنین بررسی‌ ها نشان داده است گوجه ‌فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن کمک می‌ کند. پیشتر مشخص شده بود که گیاه خواران و افرادی که زیاد میوه و سبزی مصرف می ‌کنند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی ‌شان زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می ‌کنند، لاغرتر هستند. اکنون محققان دریافته ‌‏اند که این موضوع تنها به علت پایین بودن کالری سبزی و میوه ‌ها نیست بلکه لیکوپن موجود در سبزی‌ ها و میوه ‌ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند. پژوهشگران انگلیسی با بررسی تاثیر مصرف نان غنی شده با سبزی ‌ها بر 17 زن 18 تا 35 ساله دارای وزن طبیعی، دریافتند بین افرادی که نان‌ های غنی شده با پنیر خامه‌ ای، هویج و گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، آن هایی که نان دارای گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، بیشتر احساس سیری می ‌کردند.
رب گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی و پوست
مصرف گوجه ‌فرنگی پخته توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می ‌کند. افرادی که دچار سوختگی‌ های پوستی می‌ شوند، می ‌توانند با مصرف گوجه‌ فرنگی پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند. همچنین استفاده از گوجه ‌فرنگی می‌ تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین‌ وچروک‌ های زود هنگام پوست جلوگیری کند. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت‌‌ تر جذب شده و مورد استفاده بدن قرار می ‌گیرد وعمل پختن جذب این ماده را در بدن ساده ‌تر می ‌کند.
گوجه ‌فرنگی و جراحی
آنتی ‌اکسیدان موجود در گوجه ‌فرنگی از بروز دردهای پس از جراحی ‌های شکمی جلوگیری می‌ کند. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه‌ فرنگی از آن است، از ترشح دسته‌ ای از پروتئین‌ ها که در تشکیل بافت ‌های غیرطبیعی و چسبنده‌ داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می ‌کند. تحقیقات نشان می ‌دهد رژیم غذایی که درآن گوجه ‌فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به مقدار زیادی گنجانده شده باشد، راهی مطلوب برای کنترل تشکیل این بافت‌ های شکمی ‌است. زمانی که این بافت‎ ها داخل شکم تشکیل می‌ شوند بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو ارگان یا بخش‌ هایی از آن ها به یکدیگر خواهند شد. این بافت‌ ها باعث یک سری دردهای شکمی ‌و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان نیز سبب نازایی می ‌شوند. آنتی اکسیدان گوجه ‌فرنگی حتی در سس گوجه ‌فرنگی هم به میزان فراوانی وجود دارد. این آنتی اکسیدان اثرات خوبی هم در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان دارد.

بخش تغذیه و سلامت تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
دانستنیهای صنایع غذایی

دانستنیهای صنایع غذایی


با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت روح و روان با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است، ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می شود.

در حالی که به جای دارو، می توان از جایگزین های آن مثل غذا که هم در دسترس تر و هم مناسب تر است، استفاده کرد.
هر یک از افراد در زندگی روزمره خود با نشیب و فرازهای احساسی روبرو هستند؛ مثل شادی و غم، رضایت و ناامیدی، خنده و گریه.

به وسیله پنج گروه مواد غذایی زیر می توانید با استرس و افسردگی بجنگید و سرحال و شاد شوید:
مرکبات

* گروه اول: پرتقال، لیمو و سایر مرکبات
ماده مغذی شادی‏آور در این گروه : ویتامین C
ویتامین C با کاهش مقدار هورمون‏های استرس‏زا در بدن، باعث می‏شود بهتر با استرس مبارزه کنید.
اگر به طور منظم مقادیر زیادی از این مواد غذایی را استفاده کنید، در شرایط دشوار و سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

آجیل
* گروه دوم: آجیل
مواد مغذی بهبود دهنده‏ی حال در این گروه : ویتامین E و آرژینین (یک نوع اسید آمینه) و منیزیم.
خوردن یک مشت آجیل شما را سیر و سرحال می‏کند، زیرا آجیل دارای اندیس گلیسمی کمی است، یعنی با جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، باعث نوسانات خلقی و بدحالی شما نخواهد شد.
شاید به نظر برسد آجیل به دلیل داشتن چربی بالا، خوراکی ناسالمی است، ولی در حقیقت برای سلامتی بدن مفید است.
اسفناج
* گروه سوم: سبزیجات سبز برگی شکل
ماده مغذی نشاط‏آور در این گروه : اسید فولیک (فولات)
تحقیقات نشان داده که اسید فولیک موجود در سبزیجات سبز برگی شکل مثل کلم، کاهو، اسفناج، کرفس و ... افسردگی را کاهش می‏دهد. حتی جریان خون را به سمت مغز بهبود می‏بخشد.
اگر از این نوع سبزیجات خیلی کم بخورید، اسید فولیک کمی دریافت خواهید کرد، پس سعی کنید روزانه مقادیر بیشتری از سبزیجات سبز برگی شکل را استفاده کنید، یا یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک را مصرف کنید.
ماهی

* گروه چهارم: ماهی‏ها
مواد نشاط‏آور در این گروه : اسیدهای چرب امگا 3
اسید‏های چرب امگا 3 موجود در ماهی‏ها به خصوص ماهی‏های چرب، مثل سالمون، ماهی آزاد دریای خزر و ساردین، با کاهش خطر بروز افسردگی و کمبود حافظه در اثر افزایش سن باعث می شوند سرحال و شاداب باشید. به خصوص در کاهش افسردگی خیلی موثرند.

گیلاس و آلبالو

* گروه پنجم: آلبالو و گیلاس خشک
مواد بهبود دهنده حال در این گروه : پتاسیم، منیزیم و ویتامین C
تمامی این مواد مغذی، استرس را کاهش می‏دهند.
آلبالو و گیلاس خشک همچنین، مغز شما را سالم نگه می‏دارند، زیرا دارای آنتی‏اکسیدان‏هایی مثل ویتامینC هستند و از آسیب سلول‏های مغزی که منجر به ایجاد مشکلات یادگیری و کمبود حافظه می‏شود، جلوگیری می‏کند.

سایت تبیان
 

الهام پاییزی

عضو جدید

استفاده از غذاهاي کم‌ کالري و قدري نرمش ‌هاي سبک،‌ نه تنها از تحليل بافت ماهيچه ‌اي در دوران پيري جلوگيري مي‌ کند، ‌بلکه به سالم ماندن ارتباط سلول ‌هاي عصبي نيز کمک مي ‌کند و از عوارض پيري جلوگيري مي ‌نمايد.


يکي از مهم ‌ترين مشکلاتي که افراد با افزايش سن مجبور مي ‌شوند با آن دست و پنجه نرم کنند، تحليل رفتن بافت ماهيچه ‌اي بدن است. شواهد حاکي از آن است که همين مسئله باعث افزايش خطر جراحت در افراد مسن هم مي‌ شود. اما چه مي ‌توان کرد تا بتوان ماهيچه‌ ها را جوان نگه داشت و از بسياري عوارض پيري مخصوصا در زمينه ‌هاي حرکتي دوري کرد؟ ظاهرا جواب به تغذيه دوران جواني برمي ‌گردد.

تکنولوژي ‌ريويو در گزارش خود به مطالعه جديد محققين در مورد تحليل ماهيچه ‌ها در سنين بالا پرداخته است. به نظر مي ‌رسد مهم‌ ترين عامل پيشگيري کننده،‌ رژيم‌ غذايي سرشار از مواد غذايي لازم و بسيار کم کالري است. به گفته محققين، استفاده از مواد غذايي که کالري بسيار کمي دارند در کنار نرمش‌ هاي نه چندان سنگين،‌ مي‌ تواند در دوران پيري بافت ماهيچه ‌اي را جوان نگه دارد.
سالاد، غذاي کم کالري

همچنين به نظر مي ‌رسد که اين دو عامل روي ارتباط سيستم عصبي و ماهيچه ‌ها هم تاثيرگذار باشند. با اين که اين روزها مطالعات فراواني در مورد بيماري‌ هاي سالمندي مانند آلزايمر انجام مي ‌شود، ‌اما پزشکان معتقدند که ما هنوز در مورد تاثير سن بر سيستم عصبي چيز زيادي نمي ‌دانيم.

يکي از مهم ‌ترين مشکلات حرکتي در دوران سالمندي،‌ به مشکلات ارتباطي سيستم عصبي حرکتي و ماهيچه‌ ها مربوط مي‌ شود. مطالعاتي که بر روي گونه‌ هاي مختلف موجودات، ‌و نه تنها انسان، ‌انجام شده ‌است، ‌نشان مي ‌دهند که با بالا رفتن سن، ‌در نقطه برقراري ارتباط سلول ‌هاي عصبي ناهماهنگي‌ هايي ديده مي ‌شود. بر اساس اين مطالعه جديد، ‌به نظر مي ‌رسد بين مصرف مواد غذايي کم کالري و سالم ماندن نقطه ارتباطي سلول‌ هاي عصبي ارتباط معناداري وجود دارد.
خبرآنلاين
 

الهام پاییزی

عضو جدید


این میوه منبع غنی از آنتی اكسیدان‌هاست كه برای مقابله با بیماریهای قلبی - عروقی، سرطان و نیز به تاخیر انداختن روند پیری بسیار مفید است.

توت فرنگی میوه‌ای سرشار از ویتامینها و املاح معدنی و با كالری پایین است.

این میوه منبع غنی از آنتی اكسیدان‌هاست كه برای مقابله با بیماریهای قلبی - عروقی، سرطان و نیز به تاخیر انداختن روند پیری بسیار مفید است. در واقع مطالعات انجام شده تایید می‌كند كه سطح بالای آنتی اكسیدانی در توت فرنگی در خنثی كردن تاثیرات منفی مولكولهای رادیكال آزاد در سیستم ایمنی بدن شما بسیار موثر است. آنتی اكسیدان‌ها همچنین به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز مقابله با بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا شناخته شده هستند.
به گزارش شبكه خبری تورنتونیوز، میوه توت فرنگی سرشار از ماده معدنی پتاسیم است كه این ماده به تنظیم و الكترولیت‌ها در بدن انسان و كاهش خطر بروز حمله قلبی و سكته مغزی كمك می‌كند.
توت فرنگی همچنین حاوی فولیت است كه یك ماده اصلی در ساخت گلبولهای قرمز خونی است. این میوه بعلاوه سرشار از ویتامین ث می‌باشد كه مقدار آن در توت فرنگی بیشتر از هر نوع میوه مركبات دیگر است.
ویتامین ث برای مقابله با انواع مختلف سرطان‌ها و همچنین كمك به كاهش كلسترول بد خون مفید است. توت فرنگی همچنین بسته‌ای فوق العاده حاوی ویتامین‌های ب2، ب6، ب5، ویتامین كا، مس و منگنز است. این میوه در عین حال منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر نوری محسوب می‌شود. توت فرنگی دندان‌ها را سفید می‌كند و اسید مفید موجود در این میوه به از بین بردن جرم روی دندان‌ها كمك می‌نماید.
همچنین برای پاك سازی لثه‌ها و تقویت و ترمیم آنها مفید است. برای بهره مند شدن از خواص این میوه در پاكسازی دندان‌ها، آب آن را مدتی در دهان نگه دارید و سپس با آب گرم قرقره كنید. هرچند توت فرنگی را می‌توان با هر غذای دیگری استفاده كرد اما مصرف خام آن بیشتر توصیه می‌شود. این میوه در تحریك متابولیسم و كاهش اشتها بسیار مفید است و می‌تواند به عملكرد مناسب هورمون‌های كاهش دهنده وزن كمك كند.
منبع : isna.ir

 

الهام پاییزی

عضو جدید



مصرف نوشابه، هضم غذا را با مشكل مواجه می‌كند

سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: مصرف نوشانه، چه همراه با غذا و چه به تنهایی مضر است زیرا گاز موجود در نوشابه، مواد رنگی و افزودنی‌های شیمیایی و قند نوشابه بر عملكرد دستگاه گوارش تاثیری منفی دارند.

دكتر فریده شیشه‌بر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: تقریبا همه مواد و تركیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌های بی‌رنگ هم اگرچه فاقد رنگ‌های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود.
وی با بیان اینكه مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف كرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یك نوشیدنی و برای خنك شدن بدن مصرف می‌كنند كه به این افراد نیز توصیه می‌شود نوشیدنی‌های سالم را جایگزین كنند.
شیشه‌بر تصریح كرد: افرادی كه با مشكل ترشح زیاد و یا كم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشك و درمان دارویی این مشكل را حل كنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلكه می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به این كه غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان كرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌شود و درنتیجه هضم غذا با مشكل مواجه خواهد شد. مصرف آب، شربت‌های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات كمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی‌شود.
وی بیان كرد: مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می‌رسند، این درحالی است كه مصرف نوشیدنی‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می‌كند كه در نتیجه آن هضم غذا با مشكل مواجه می‌شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
فواید پودر ژله برای استخوان



در برخی کشورها، وعده جداگانه ای به نام دسر وجود ندارد، بلکه همراه با غذا، مخلوطی از شیرینی ها یا خوراک های شور را سر میز می گذارند. دسر، اغلب یک وعده غذایی جداگانه تلقی می شود و گاهی حتی مدتی بعد از صرف غذا، دسر می خورند. برخی رستوران ها در تهیه انواع دسرها، تبحر زیادی دارند. کیک، کلوچه، میوه، ژله، بستنی، پودینگ، ماست و غیره همه جزو دسرها هستند. بهتر است مواد غذایی که به عنوان دسر مصرف می شوند، از میان آن دسته از مواد غذایی انتخاب شوند که میزان کالری کمتری دارند. انواع ژله ها دسرهای کم کالری هستند (ژله های رژیمی) که اگر در تهیه آنها کمتر از شکر استفاده شده باشد، بهتر است. به علاوه با توجه به اینکه فرآورده های دسری بستر خوبی برای افزودن مواد مغذی مانند انواع ویتامین ها هستند، در غنی سازی مورد استفاده قرار می گیرند و از این طریق به کاهش برخی کمبودها در سطح جامعه کمک می کنند.
ژله آماده فرآورده ای است که از مخلوط کردن شکر، مواد قندی، مواد ژله کننده مانند ژلاتین یا پکتین و ....، رنگ، اسانس و اسیدهای مجاز تهیه می شود.
ژلاتین ماده ای جامد، ترد و نیمه شفاف است که بی رنگ یا زرد خیلی روشن است و اغلب بی بو و بی مزه است. این ماده از حرارت دادن طولانی بافت ملتحمه حیوانات بدست می آید. ژلاتین به آسانی جذب می شود. ۸۰ درصد پروتئین و ۱۳ درصد رطوبت دارد. ژلاتین به چسب استخوان معروف است. وجود ژلاتین در ژله ها، دردها، مفصلی را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. پکتین نیز یک پلیمر اشتقاقی قندی اسیدی است که از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه و سبزی استحصال می شود. سیب و مرکبات منابع غنی از پکتین هستند. حداکثر پکتین موجود در میوه های نارس یافت می شود که پس از رسیدن، میزان و حتی کیفیت پکتین استحصالی کم می شود. در هر صورت می توان گفت ژله، به عنوان دسر، چه حاوی ژلاتین یا پکتین باشد می تواند بروز پوکی استخوان را به تأخیر بیندازد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
در گذشته قارچ را از مراتع و جنگل ها جمع مي كردند. امروزه دركارگاه هاي صنعتي توليد و در تمام سال در اكثر مغازه ها وسوپرماركت ها عرضه مي گردد.
" قارچ استخوان ها را تقويت مي كند، خستگي را رفع مي كند و كمبود ويتامينD را جبران مي كند."اكثر مواد غذايي در طبيعت به مقدار كافي ويتامينDدارند؛ مثل ماهي، قارچ و بعضي از انوع پنيرها. معمولاً چون با كمك نور آفتاب در پوست بدن به راحتي ويتامينDتوليد مي شود ، مقدار كمي ويتامينD لازم داريم . فقط در زمستان وقتي كه نور آفتاب به ندرت به بدنمان مي خورد و ما خيلي كم از خانه خارج مي شويم و وقتي هم كه خارج مي شويم لباسهاي كلفت مي پوشيم، پوست ما اين شانس را ندارد كه از نور آفتاب استفاده كند و توليد ويتامينD نمايد. افرادي كه مدت طولاني در تخت هستند و يا اصولاً بيرون نمي روند، غالباً ازكمبود ويتامينD رنج مي برند و اين امر به استخوان هاي آنها صدمه مي زند. ويتامينD باعث مي شود كه كلسيم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بكار رود. افراد مسن غالباً به مرض بي آهك شدن استخوان( پوكي استخوان ) مبتلا هستند. آنها بايستي از رژيم غذائي استفاده كنند كه داراي ويتامينD مي باشد مثل قارچ. يك پرس قارچ(200 گرم) نياز روزانه به ويتامينD را تامين مي كند.

هر كس به هر دليلي مدت طولاني در تخت بماند، استخوان هايش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف ديگر در اثر كمبود نور خورشيد و كمبود ويتامينD بدن قادر به جذب كلسيم نخواهد بود. غالباً اين افراد وقتي متوجه نارسائي مي شوند كه مي خواهند تخت را ترك كنند. با اين استخوان هاي ضعيف بايستي انسان كاملاً مراقب باشد. به اينگونه افراد توصيه مي شود حتي المقدور درهرهفته سه مرتبه،هر بار يك پرس قارچ ميل نمايند و بهتر است با شير و يا محصولات لبني خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود؛ قارچ به عنوان منبع ويتامينD و شير، ماست و يا پنير به عنوان منابع كلسيم ، سبب تقويت استخوان ها مي شوند.
براي اينكه تمام مواد مغذي از موادغذائي به بهترين صورت جذب شوند، نياز به ويتامين هاي گروهB مي باشد. قارچ يك دسته از اين ويتامين هاي سوخت و ساز را تامين مي كند. هر سلول در بدن ما به ويتامينB2 موجود در قارچ نياز دارد تا بتواند انرژي كسب كند. براي اينكه انسان زود خسته و كم حوصله نشود، اعصاب هم نياز به ويتامينB2 دارند. وظيفه بيوتين موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن اين است كه انرژي را آماده نگه مي دارد و اسيد فوليك در سوخت و ساز پروتئين و مواد اصلي ژن ها نقش مهمي را بازي مي كند. خانم ها بطور متوسط 90% مقدار ويتامينB2 توصيه شده را دارا مي باشند و بندرت يك زن اسيد فوليك را به اندازه لازم جذب مي كند. بنابراين براي حل اين مشكل بايستي خانمها در رژيم غذائي خود غالباً از قارچ استفاده كنند.
معمولاً قارچ را بايستي فقط بصورت پخته ميل كرد. چونكه قارچ ها آلوده به موادي هستند كه فقط در اثر پختن از بين مي روند. ولي قارچ هايي را كه در واحدهاي صنعتي توليد مي شوند، مي توان بدون هيچ مشكلي پس از تميز كردن مصرف كرد
 

الهام پاییزی

عضو جدید
*قطع مصرف هله هوله
دکـتر ''لزلي بونسي'' از دانشگاه پترزبورگ، بخش پزشکي اظــهار مي دارد: ''بسياري از آبنبات ها و اسنک ها شامل گـليسـيرين و شــکر بالايي هسـتند. در معده به طور کامل هضم نمي شوند و اين امر سبب مي شود که شکم شما نفخ کند.''

*بدويد (در حدود 2 کيلومتر)
دکتر ''ديانا تيلور'' از دانشگاه کاليفرنيا، ايالت سنفرانسيسکو، بخش حفظ سلامتي معتقد است که: ''ورزش هاي سنگين، فشار و تنش فراواني را بر روي بدن شما وارد مي آورند و همين امر موجب مي شود که عضلات براي مدت زمان طولاني نرم و سست باقي بمانند. اما نرمش ملايم و متعادل (مثل يوگا و پياده روي) به آب شدن چربي ها سرعت مي دهد و مشکل شما را در مدت زمان کمتري حل مي کند.''

*در مصرف نمک و ادويه زياده روي نکنيد
مصرف بيش از حد ادويه جات و نمک ها باعث مي شود که شکم شما نفخ کند. يک چهارم فنجان سس کچاپ سه برابر مقدار سديمي که بدن شما در طول روز نياز دارد، را فراهم مي سازد. يک قاشق سوپخوري سس سويا جايگزين مناسبي براي آن خواهد بود.

*پتاسيم مصرف کنيد
اين ماده طبيعي ادرار آور بوده و اثر نفخ آور نمک را از بين مي برد. مي توانيد آنرا در گوجه فرنگي، موز، ماهي قزل آلا، بادام و گيلاس پيدا کنيد.

*H2Oبيشتري مصرف کنيد
نوشيدن آب به ميزان لازم، باعث مي شود تا آبي که در بدن شما به دليل وجود نمک جمع شده به آساني خارج شود و نفخ شکمتان از بين برود.


4 حرکت شکم که معجزه مي کند!
1-دراز نشست استاندارد..... 2-دوچرخه.....3- دراز نشست عمودي ... 4- ورزش پهلوها


6 تصور غلط که باعث افتادگي شکم مي شود

1- براي سفت شدن شکم يايد حرکات مربوط به آن را هر روز انجام دهيد
دليل: عضلات شکم نياز به استراحت و بهبودي دارند. در طول زمان استراحت است که ماهيچه ساخته مي شود. ''کتي کيلر'' مربي و نويسنده کتاب '' تمرين هاي کتي براي هنر پيشگان'' اظهار مي دارد که: ''انجام تمرين هاي شکمي براي 3 تا 5 روز در هفته موجب مي شود شما عضلات سفت، و شکم صافي پيدا کنيد.''


2- تمرين کامل شکم نيم ساعت طول مي کشد
دليل: کيلر معتقد است. ''اگر نيم ساعت طول بکشد تا شما احساس کنيد عضلات شکمتان در تحرک هستند، پس احتمالا حرکات را اشتباه انجام مي دهيد. ...نحوه انجام دادن حرکات را مجددا بازبيني نماييد و بر روي مدت زمان تمرکز نکنيد. هميشه کيفيت مهم تر از کميت است.


3- دراز نشست خيلي آرام، عضلات را محکم تر مي کند
دليل: آنقدر که روند معمولي دراز نشست شما را لاغز مي کند، آرام انجام دادن آن به آب شدن چربي ها کمک نمي کند. در حقيقت کندي در انجام حرکات اصلا سودمند نيست. تمرينات بايد به شما در هر حالتي کمک کنند: چه بخواهيد وارد ورزش کيک بوکس شويد چه بخواهيد يک چمدان را از روي زمين بلند کنيد. در هر دو حالت ذکر شده شما کارهاي خود را که در حالت اسلو موشن(slow motion) که انجام نميدهيد.

4- بهترين زمان براي انجام حرکات شکمي، آخر تمرين ها مي باشد
دليل: ''گيلبرت ويلت'' محقق، فيزيوتراپيست و استاد دانشگاه نبراکسا، دانشکده علوم پزشکي مي گويد: ''هيچ فرقي نمي کند شما چه زمان ورزش هاي شکمي را انجام دهيد، فقط درست انجام دادن و ثبات در تمرينات است که بايد مورد توجه قرار گيرد.'' بنابراين بهترين زمان وقتي است که احساس کنيد مي خواهيد تمرينات را انجام دهيد. اما اگر مي خواهيد در ابتداي تمرينات حرکات مربوط به شکم را انجام دهيد، اول بايد خودتان را حسابي گرم کنيد. هنگاميکه خون در گردش باشد، مي توان به آساني از بروز بسياري از آسيب ديدگي ها جلوگيري کرد.


5- با انجام حرکات پايليت (Pilates ) نمي توانيد شکم خود را 6 تكه کنيد
دليل: ''کيمبرلي ليون'' يک مربي خصوصي در لوس آنجلس معتقد است که: ''اين حرکات بيشترين تاثير را بر روي شکم شما مي گذارند و اگر آنها را به همراه يک رژيم غذايي سالم انجام دهيد، به طور حتم مي توانيد لايه هاي مورد نظر خود را بر روي شکم به وجود آوريد. شکل شکم، قد و بلندي نيم تنه بالايي شما، جزء اموري هستند که به ژن هايتان ارتباط پيدا مي کند.''


6- بدون وزنه و دستگاه نمي توانيد شکم خود را آب کنيد
دليل: شما به هيچ وجه به وزنه نيازي نداريد، البته بسياري از ورزشکاران براي اينکه توانايي و قدرت خود را افزايش دهند از وزنه استفاده مي کنند. ليون مي گويد: ''بسياري از دستگاهها و وزنه ها براي استفاده خانم ها طراحي نشده اند، اگر شما به طور مناسب در دستگاه قرار نگيريد، ممکن است فشار به قسمت هاي که نبايد، وارد شود. او براي ما يک نصيحت ديگر هم دارد: به زمين بچسبيد که هم موثر است هم ارزان و آنرا در هر جايي به راحتي مي توانيد پيدا کنيد.

نتيجه بيشتر در زمان کمتر
''ليو جردن''، مربي تناسب اندام در مجموعه ورزشي اکينوکس در شهر نيويورک رازها را براي ما فاش مي کند:

حرکات را کمي آرام تر انجام دهيد: با چهار شماره بالا بياييد و با 4 شماره به حالت اول باز گرديد.
5 تا 10 ثانيه در دشوارترين حالت دراز نشست باقي بمانيد.
حرکات خود را کم کم انجام دهيد: اين کار باعث مي شود تا عضلات شکم از ساير ماهيچه ها جدا شده و تاثير تمرينات مستقيما بر روي شکم وارد شود.

شکم خود را صاف کنيد
انجام اين حرکت به شما کمک مي کند تا شکمتان را لاغر تر کنيد. در حالي که صورتتان در مقابل زمين قرار دارد، بر روي شکم دراز بکشيد. وزنتان را بر روي کمر و شکم بدهيد و سعي کنيد دست ها و پاها را از روي زمين بلند کنيد. براي چند ثانيه در اين وضعيت باقي بمانيد. سپس به موقعيت اوليه باز گرديد و يک مرتبه ديگر اين حرکت را تکرار کنيد


 

الهام پاییزی

عضو جدید
با سلام به نظر شما از آب برنجی که آبکشی شده استفاده دیگری می توان کرد چون می گویند آبش پر از خاصیت است یا آبی که از رنده پیاز و سیب زمینی موقع فشار دادن پیاز وسیب زمینی بدست می آید که در کباب استفاده نمی کنیم برای اینکه کباب شل نشود آیا نمی شود آن آب را نگه داشت و استفاده دیگری کرد؟ اگر جواب شما مثبت است لطفا بگویید چه استفاده ای می توان کرد. با تشکر پاسخ : با عرض سلام
تا جایی که ممکن است از برنج کته استفاده کنید چون برنج حاوی ویتامین های گروه ب است و محلول در آب.اما میتوانید از آب برنج و پیاز و سیب زمینی در انواع سوپ ها یا خورش ها استفاده کنید .البته برای نگه داشتن آنها مراقب باشید که بیشتر از یکی دو روز و آن هم حتما در یخچال طول نکشد.
موفق باشید

 

الهام پاییزی

عضو جدید
در پوست موز خواص بسیاری نهفته است.خاکستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است.اگر پوست موز را بسوزانید و گرد سوخته انرا بر محل زخم بریزید به التیام و خشکیدن زخم کمک میکند و برای جلوگیری از خونریزی مفید است.
- از خاکستر بالا میتوان در درمان ترک پا هم استفاده نمود.
- تسکین دهنده خارش میباشد برای این منظور باید موز پوست کنده را نرم کوبید و با مقدار مساوی سرکه و آبلیمو مخلوط نموده و بر محل خارش بمالید.
- برگ های له شده آن به صورت ضماد برای رساندن دمل ها موثر است
- ضماد برگ درخت موز را برای جلوگیری از تاول زدن در محل سوختگی با آتش قرار دهید
- ریشه درخت موز مقوی و ضد تب است .


 

الهام پاییزی

عضو جدید
مصرف مداوم گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه ‌فرنگی پخته می ‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. این پژوهشگران می ‌گویند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه ‌فرنگی به ویژه گوجه ‌فرنگی که همراه با دانه ‌ها و پوست آن پخته شده باشد، می ‌تواند پیشرفت تومورهای پروستات و عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.
این دانشمندان برای دستیابی به این نتایج، روی موش‌ های آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل پیشرفت تومور پروستات انسان را شبیه ‌سازی کردند. سپس این موش‌ ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به میزان 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه ‌فرنگی پخته دریافت می ‌کرد و در رژیم غذایی گروه دوم گوجه ‌فرنگی وجود نداشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که نمونه‌ های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش‌ های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد. همچنین بیشترین فعالیت آنتی‌ اکسیدانی و کمترین سطح التهاب در آن ها مشاهده شد.
گوجه فرنگی، کنترل وزن

گوجه‌ فرنگی و تناسب اندام
گوجه ‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌ توانند از گوجه ‌فرنگی استفاده کنند. همچنین بررسی‌ ها نشان داده است گوجه ‌فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن کمک می‌ کند. پیشتر مشخص شده بود که گیاه خواران و افرادی که زیاد میوه و سبزی مصرف می ‌کنند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی ‌شان زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می ‌کنند، لاغرتر هستند. اکنون محققان دریافته ‌‏اند که این موضوع تنها به علت پایین بودن کالری سبزی و میوه ‌ها نیست بلکه لیکوپن موجود در سبزی‌ ها و میوه ‌ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند. پژوهشگران انگلیسی با بررسی تاثیر مصرف نان غنی شده با سبزی ‌ها بر 17 زن 18 تا 35 ساله دارای وزن طبیعی، دریافتند بین افرادی که نان‌ های غنی شده با پنیر خامه‌ ای، هویج و گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، آن هایی که نان دارای گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، بیشتر احساس سیری می ‌کردند.
رب گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی و پوست
مصرف گوجه ‌فرنگی پخته توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می ‌کند. افرادی که دچار سوختگی‌ های پوستی می‌ شوند، می ‌توانند با مصرف گوجه‌ فرنگی پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند. همچنین استفاده از گوجه ‌فرنگی می‌ تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین‌ وچروک‌ های زود هنگام پوست جلوگیری کند. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت‌‌ تر جذب شده و مورد استفاده بدن قرار می ‌گیرد وعمل پختن جذب این ماده را در بدن ساده ‌تر می ‌کند.
گوجه ‌فرنگی و جراحی
آنتی ‌اکسیدان موجود در گوجه ‌فرنگی از بروز دردهای پس از جراحی ‌های شکمی جلوگیری می‌ کند. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه‌ فرنگی از آن است، از ترشح دسته‌ ای از پروتئین‌ ها که در تشکیل بافت ‌های غیرطبیعی و چسبنده‌ داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می ‌کند. تحقیقات نشان می ‌دهد رژیم غذایی که درآن گوجه ‌فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به مقدار زیادی گنجانده شده باشد، راهی مطلوب برای کنترل تشکیل این بافت‌ های شکمی ‌است. زمانی که این بافت‎ ها داخل شکم تشکیل می‌ شوند بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو ارگان یا بخش‌ هایی از آن ها به یکدیگر خواهند شد. این بافت‌ ها باعث یک سری دردهای شکمی ‌و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان نیز سبب نازایی می ‌شوند. آنتی اکسیدان گوجه ‌فرنگی حتی در سس گوجه ‌فرنگی هم به میزان فراوانی وجود دارد. این آنتی اکسیدان اثرات خوبی هم در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان دارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید

با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت روح و روان با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است، ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می شود.


در حالی که به جای دارو، می توان از جایگزین های آن مثل غذا که هم در دسترس تر و هم مناسب تر است، استفاده کرد.
هر یک از افراد در زندگی روزمره خود با نشیب و فرازهای احساسی روبرو هستند؛ مثل شادی و غم، رضایت و ناامیدی، خنده و گریه.

به وسیله پنج گروه مواد غذایی زیر می توانید با استرس و افسردگی بجنگید و سرحال و شاد شوید:
مرکبات

* گروه اول: پرتقال، لیمو و سایر مرکبات

ماده مغذی شادی‏آور در این گروه : ویتامین C
ویتامین C با کاهش مقدار هورمون‏های استرس‏زا در بدن، باعث می‏شود بهتر با استرس مبارزه کنید.
اگر به طور منظم مقادیر زیادی از این مواد غذایی را استفاده کنید، در شرایط دشوار و سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

آجیل

* گروه دوم: آجیل

مواد مغذی بهبود دهنده‏ی حال در این گروه : ویتامین E و آرژینین (یک نوع اسید آمینه) و منیزیم.
خوردن یک مشت آجیل شما را سیر و سرحال می‏کند، زیرا آجیل دارای اندیس گلیسمی کمی است، یعنی با جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، باعث نوسانات خلقی و بدحالی شما نخواهد شد.
شاید به نظر برسد آجیل به دلیل داشتن چربی بالا، خوراکی ناسالمی است، ولی در حقیقت برای سلامتی بدن مفید است.
اسفناج
* گروه سوم: سبزیجات سبز برگی شکل

ماده مغذی نشاط‏آور در این گروه : اسید فولیک (فولات)
تحقیقات نشان داده که اسید فولیک موجود در سبزیجات سبز برگی شکل مثل کلم، کاهو، اسفناج، کرفس و ... افسردگی را کاهش می‏دهد. حتی جریان خون را به سمت مغز بهبود می‏بخشد.
اگر از این نوع سبزیجات خیلی کم بخورید، اسید فولیک کمی دریافت خواهید کرد، پس سعی کنید روزانه مقادیر بیشتری از سبزیجات سبز برگی شکل را استفاده کنید، یا یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک را مصرف کنید.
ماهی

* گروه چهارم: ماهی‏ها

مواد نشاط‏آور در این گروه : اسیدهای چرب امگا 3
اسید‏های چرب امگا 3 موجود در ماهی‏ها به خصوص ماهی‏های چرب، مثل سالمون، ماهی آزاد دریای خزر و ساردین، با کاهش خطر بروز افسردگی و کمبود حافظه در اثر افزایش سن باعث می شوند سرحال و شاداب باشید. به خصوص در کاهش افسردگی خیلی موثرند.

گیلاس و آلبالو

* گروه پنجم: آلبالو و گیلاس خشک

مواد بهبود دهنده حال در این گروه : پتاسیم، منیزیم و ویتامین C
تمامی این مواد مغذی، استرس را کاهش می‏دهند.
آلبالو و گیلاس خشک همچنین، مغز شما را سالم نگه می‏دارند، زیرا دارای آنتی‏اکسیدان‏هایی مثل ویتامینC هستند و از آسیب سلول‏های مغزی که منجر به ایجاد مشکلات یادگیری و کمبود حافظه می‏شود، جلوگیری می‏کند.
 

پروانه سفید

عضو جدید
اهميت رواني غذاها

اهميت رواني غذاها

ما فقط براي سير شدن و انرژي گرفتن غذا نمي خوريم در خيلي از موارد غذا خوردن دليل رواني دارد . مثلاً از جويدن و صدا كردن زير دندان غذا لذت مي بريم يا از رنگ غذاي خاصي خوشمان مي آيد يا با همراهي كردن با ديگران از غذا خوردن خود لذت مي بريم ، يا به دليل استرس به سمت غذا كشيده مي شويم ، در هر صورت غذا خوردن علاوه بر تأمين انرژي و ريز مغذي ها ي بدن در موارد زيادي نوعي وابستگي رواني باعث جلب ما به غذا مي شود . و از غذا خوردن خود مثل غريزه هاي ديگر لذت مي بريم . و در خيلي موارد نيز عادت به بعضي از غذاها كه به تكرار مصرف مي شود نوعي وابستگي اعتياد آور در مصرف آن غذا ايجاد مي كند . فقط مواد مخدر و وابستگي به الكل نيست كه اعتياد و نوعي وابستگي ايجاد مي كند ، افرادي كه دائماٌ دسترسي به مصرف شيريني دارند و با خوردن كيك و شيريني از نظر رواني به آرامش مي رسند تكرار در مصرف آنها وابستگي را ايجاد نموده ، يا افرادي كه با مصرف چندين قاشق برنج آرامش بيشتري نسبت به مصرف نان بدست مي آورند و يا بالعكس. و عدم دسترسي به غذاي مورد نظر به شدت در فرد پريشاني و عصبيت و گرايش شديد در مصرف آن ايجاد مي كند.

منبع:اینترنت
 

malo00os

عضو جدید
توصيه هاي زماني براي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر

توصيه هاي زماني براي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر

توصيه هاي زماني براي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر

شير تازه: در يخچال 5 تا 7 روز

شير بسته بندي باز شده: در يخچال 2 تا 3 روز

خامه چربي گرفته شده: در يخچال 10 روز

خامه چرب: در يخچال 1 روز

خامه ترش شده : در يخچال 4 هفته

ماست : در يخچال 7 روز

پنير : در يخچال 6-12 هفته ، در فريزر 6 تا 12 ماه

کره : در يخچال 2 هفته – در فريزر 9 ماه

بستني: در فريزر2 ماه

تخم مرغ تازه با پوست: در يخچال 3 هفته

تخم مرغ آب پز سفت: در يخچال 1 هفته

گوشت گوساله (استيک) : در يخچال 3 تا 5 روز ، در فريزر: 6 تا 12 ماه

مرغ – بوقلمون تکه شده : در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر:9 تا 12 ماه

مرغ – بوقلمون درسته: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر: 1 هفته

دل و جگر مرغ: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر:3 – 4 ماه


گوشت پخته شده : در يخچال 1 – 2 روز ، در فريزر: 3-4 ماه

گوشت گوسفند کباب شده يا خردشده: دريخچال 3-5 روز، در فريزر:6 تا 9 ماه

سوسيس: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر: 3 تا4 ماه

سوسيس دودي: در يخچال: 7 روز ، در فريزر: 1تا2 ماه

انواع گوشت (دل ، جگر، زبان): در يخچال 1تا2 روز ، در فريزر: 3-4 ماه

گوشت ماهي کم چرب: در يخچال 1تا2 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

گوشت پرچرب (ماهي آزاد): در يخچال 1تا2 روز، در فريزر: 2-3 ماه

فيله ماهي: در فريزر: 18 ماه

سيب: در يخچال 1ماه ، در فريزر: 8-12 ماه

زردآلو، گوجه، هلو، انگور، گلابي و آلو: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر:8-12 ماه

آوکادو: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

موز و بارهنگ : در فريزر: 8-12 ماه

گيلاس: در يخچال 2-3 روز، در فريزر: 8-12 ماه

پرتقال، ليموها ، گريپ فروت: در يخچال 2 هفته ، در فريزر: 4-6 ماه

کيوي : در يخچال 3تا 5 روز، در فريزر: 4-6 ماه

انبه: در فريزر: 8-12 ماه

خربزه، هندوانه ، طالبي : در يخچال : 1 هفته، در فريزر: 8-12 ماه

آناناس: در يخچال 2-3 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

چغندر، هويج، کلم بروکلي، لوبياها و کدوتنبل: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

گل کلم: در يخچال 1 هفته ، در فريزر: 8-12 ماه

جعفري: در يخچال 2-3 روز

ذرت: در فريزر: 8-12 ماه

پيازچه: در يخچال 3-5 روز

کرفس: در يخچال 1 هفته ، در فريزر: 8-12 ماه

اسفناج ، خردل : در يخچال 3-5 روز، در فريزر: 8-12 ماه

کاهو: در يخچال 1 هفته

قارچ ها و باميه: در يخچال 1-2 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

ترب و تربچه: در يخچال 2 هفته

کدو: در فريزر: 8-12 ماه

نان : در فريزر: 6-12 ماه

کيک صبحانه، کلوچه: در فريزر: 2-4 ماه

پن کيک(نوعي کلوچه): در فريزر: 1-2 ماه

خمير پخته نشده : در يخچال 2-3 روز ، در فريزر: 6 ماه

کيک اسفنجي: در فريزر: 4-6 ماه

پنير: در يخچال 3-7 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

شيريني دانمارکي: در فريزر: 3ماه

پيراشکي: در فريزر: 6 ماه

شيريني پاي کدو تنبل: در يخچال 1-2 روز، در فريزر: 1 ماه

پاي ميوه: در يخچال 1-2 روز ، در فريزر: 1سال

پاي ميوه نپخته: در فريزر: 8 ماه
پایان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
صبح با صبحانه معنی پیدا می‌کند و صبحانه با یک ماده سفیدرنگ به نام پنیر. پنیر یار غار نان و سبزی و سفره همهآدم‌های روی کره زمین بوده. اما از کی؟
می‌گویند از ۸ هزار سال پیش. انگار اولین‌بار هم جایی حوالی همین عراق خودمان پنیر درست کرده‌اند. چه‌جوری‌اش معلوم نیست. شاید مانند خیلی از اکتشافات بشر، ناشی از یک اتفاق ساده بوده. پنیر خوراک اصلی مصری‌ها و یونانی‌ها بوده و اگر آن را نمی‌خوردند، شاید تمدن‌های باستانی‌شان منقرض می‌شد! آخر خلاف آن چیزی که در کودکی به‌مان گفته‌اند، خوردن زیاد پنیر کسی را «کودن» نمی‌کند.
ظاهرا رومی‌ها بیشتر از همه از پنیر خوش‌شان می‌آمده و به همه‌جا هم تسری‌اش داده‌اند. می‌گویند اولین‌بار یکی از همین رومی‌ها که با مشک، شیر گاو می‌برده و می‌فروخته، راهش طولانی می‌شود و وقتی به مقصد می‌رسد، می‌بیند شیر سفت شده. بینوا از روی بیچارگی هم که شده، خودش شیر جامدشده را می‌خورد و چون، هم سیر می‌شود، هم سالم می‌ماند، پی به خاصیت پنیرشوندگی(!) شیر می‌برد.
از این نقل و حکایت‌ها که بگذریم این روزها غیر از خرما، سبزی و زولبیا، پنیر، عنصر اصلی سفره افطاری همه‌مان است. نمی‌خواهید از انواع، خاصیت و قیمت آن چیزی بدانید؟
کنسرو شیر بفرمائید
فکر می‌کنید شوخی می‌کنیم؟ نه خدایی‌اش چنین فکری می‌کنید؟ اما باور کنید پنیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات ثانویه شیر، به نوعی روش نگهداری از آن هم هست. اصلا ملت خیلی وقت است که عشقشان می‌کشد شیر را جامد و تکه‌تکه بخورند؛ آن‌هم با کمی ترش‌مزگی بامزه.
آخرین‌باری هم که خواسته‌اند این دلبستگی را نشان بدهند، ژانویه ۱۹۶۴ در نیویورک بوده که بعد از ۴۳ ساعت تلاش بی‌وقفه، یک قالب پنیر ۳/۱۵۷۰۷ کیلوگرمی درست کرده‌اند. سال ۱۹۷۴ هم چند روسی که در یخبندان‌های سیبری گرسنه مانده بودند، در یخچال‌های آن‌ پنیری پیدا کردند که ۲ هزار سال پیش یکی آنجا گذاشته بوده و یادش رفته بردارد. اما نکته جالب این بود که آن «کنسرو شیر» قابل خوردن بوده.
اما به غیر از خلاقیت‌های خواسته و ناخواسته بشر در این زمینه، اولین کارخانه تولید پنیر به شکل امروزی، سال ۱۸۱۵ در سوئیس راه‌اندازی شد. البته فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها، هرکدام با تولید حدود ۴۰۰ نوع پنیر محلی، نماد «دموکراسی‌پنیری» به حساب می‌آیند.
پنیر در واقع یک فراورده غذایی است که از شیر بریده شده (ترش‌شده) تهیه می‌شود. بازار پنیر، بیشتر تحت‌تاثیر شیر گاو است اما ممکن است پنیری به پست شما بخورد که از شیر بز، گوسفند یا حتی گاومیش باشد؛ چه اشکالی دارد؟
پنیر باتوجه به نوع ترکیبات شیر، آنزیم مورد استفاده برای ترش‌کردن آن، رژیم غذایی حیوان، روش کار و… انواع مختلف دارد؛ از پنیرهای سفتی مثل لیقوان خودمان گرفته تا پنیرهای معروف به گچی یا پنیر پرورده و خامه‌ای.
به جای شیر بخورید
-پنیر ارزش غذایی بالایی دارد؛ کافی است بدانید که از هر ۲۸۳ گرم شیر، حدود ۵۶گرم پنیر به دست می‌آید.

-پنیر منبع غنی‌ای از پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های D و A است و نسبت به شیر، ماده غذایی فشرده‌تری به حساب می‌آید اما به دلیل از دست دادن کربوهیدرات‌ها، به اندازه شیر، کامل نیست.
-پنیر نرم در مقایسه با پنیر سفت، درصد بالاتری از آب را در بافت خود نگه می‌دارد و به صورت طبیعی، درصد پایین‌تری از مواد مغذی دارد.
-در ۱۰۰ گرم از یک پنیر معمولی، ۳۰ کیلوکالری انرژی، ۱۰ گرم نمک، ۱۹ گرم پروتئین، ۲۳ گرم چربی و ۳۸۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.
-بعضی کارشناسان علم تغذیه معتقدند که آب پنیر می‌تواند جایگزین شیر شود چون علاوه بر اینکه تا ۲ ماه ماندگاری دارد، در بدن کسانی که قادر به هضم لاکتوز شیر نیستند (آنها که با خوردن شیر احساس نفخ و درد در شکم دارند) هم، حساسیت ایجاد نمی‌کند.
-کسانی که کلسترول خونشان بالاست، باید از انواع کم چرب پنیر استفاده کنند. البته نقش پنیر در بالا رفتن میزان کلسترول خون، تنها ۳ تا ۴ درصد است.
-اگر در شرایط خاصی نیاز به فریزکردن مواد غذایی دارید، با پنیر رسیده هم می‌شود این کار را کرد. با این حال در طولانی‌‌مدت تغییراتی در آنها به وجود خواهد آمد. پنیر منجمد شده لااقل ۲ ساعت وقت لازم دارد که خودش را برای خورده شدن آماده کند.
-این نکته هم بدیهی است که پنیر را تنها در حالت سرد می‌شود رنده کرد. اما رنده کردن در حالت یخ‌زدگی آن را پودر می‌کند.
-پنیر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه وقت نیاز دارد تا بعد از خروج از یخچال، طعم و بوی واقعی خودش را پیدا کند.
چه کسی پنیر مرا خورد؟
پنیر محلی حکم پدربزرگ همه پنیرها را دارد اما پنیرهایی که کارخانه‌ها با بسته‌بندی‌های مختلف دست مردم می‌رسانند، حتی ذائقه‌ها را هم عوض کرده است.
البته ذوق پنیری ما ایرانی‌ها خیلی کمتر از مثلا یونانی‌هایی است که سرانه مصرف پنیر در کشورشان ۱۸ کیلوگرم در سال است.
ما تنها به چند نوع ساده پنیر اکتفا کرده‌ایم؛ در طول سال و به طور میانگین هر کدام‌مان فقط ۵/۴ کیلوگرم پنیر می‌خوریم. تا اطلاع ثانونی، از نظر ما ایرانی‌ها، همه پنیرها برای صبحانه درست شده‌اند. تا همین چند سال پیش کی باورش می‌شد اروپایی‌ها پنیر «کبابی» هم دارند؟! اگرچه حالا پنیر کبابی در کشور ما هم تولید می‌شود و هواداران خاص خودش را دارد.
پنیرهای ایرانی-محلی
اصلی‌ترین پنیرهای معمول ایرانی‌پسند، «لیقوان»، «تبریز» و «پنیر سفید فتا» هستند. به اینها باید پنیرهای محلی را هم اضافه کرد که طعم خاص و مشتری‌های ویژه خودشان را دارند. تازگی‌ها نوعی پنیرهای «شبه محلی» یا «لاکتیکی» هم وارد بازار شده.
البته همه این تنوع پنیری که صحبتش هست، حداکثر از ۳۰ سال پیش شروع شده. قبل از این، پنیر لیقوان که از شیر گوسفندی درست می‌شد، برای خودش حکومتی داشت و پنیرهای تبریزی، سفید و محلی هم سهم کمتری داشتند.
به طور کلی ویژگی اصلی پنیرهای سنتی استفاده از شیر کامل و غیرپاستوریزه است که همین نکته آنها را به تب مالت پیوند می‌دهد. اما مزیت اصلی آنها نسبت به پنیرهای صنعتی فعلی، طعم طبیعی و نبودن افزودنی‌های شیمیایی در آنهاست. پنیر سنتی، در شرایط نگهداری صحیح، هر چقدر که بیشتر بماند، بیشتر جا می‌افتد و میکروب‌های احتمالی موجود در آن و خطر تب‌مالت از بین می‌رود.
از نظر شکلی، پنیر تبریز با سوراخ‌هایی که دارد شناخته می‌شود و پنیرهای محلی هم به دلیل آنکه برای گرفتن آبشان آنها را در پارچه می‌پیچند، با حالت لاستیکی و نقش تار و پود پارچه روی آنها، هویت پیدا می‌کنند. اما پنیر خشک و پودرمانند عشایری را اگر دیده باشید، تصور همیشگی شما از قالبی بودن پنیر عوض می‌شود.
پنیرهای غریبه
بلوچیز: خیلی بد است که پنیر کپک بزند اما بدتر از کپک، این مسئله است که پنیر «بلوچیز» بخریم و کلی پول بالای آن بدهیم، بعد هم فکر کنیم کپک زده و حواله‌اش کنیم به سطل آشغال! اصولا پنیری مثل بلوچیز طوری ساخته شده‌ است که باید کپک زده باشد. نخواستید نخرید اما نگویید پنیرش خراب بود.
پنیر گودا: معروف‌ترین پنیر نیمه سفت دنیا و هلندی‌الاصل که به درد پیتزا، لازانیا، سالاد، صبحانه، سوپ، سس ـ و گاهی هم شیرینی ـ می‌خورد.
پنیر کممبرت: از انواع پنیرهای نرم فرانسوی است. دارای طعمی متفاوت و تند است و هر چه بیشتر برسد، نرم‌تر می‌شود اما بوی آن تندتر می‌شود و به کار صبحانه، پخت کیک، ساندویچ و دسر (به‌خصوص به همراه انگور) می‌آید.
پنیر بوترکیزه: از انواع پنیرهای نیمه سخت است، طعم کره‌ای دارد و حتی قیافه‌اش هم شبیه آن است. از آنجا که کار پنیر و کره را با هم انجام می‌دهد، ویژه صبحانه است. البته برای ساندویچ، کیک و هنگام پخت گوشت به کار می‌آید.
پنیر پارمسان: قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پنیر ایتالیایی است. لااقل ۸ ماه طول می‌کشد تا این پنیر را درست کنند؛ اما ارزش غذایی هر کیلوی آن معادل ۲۴ کیلو شیر تازه گاو است. به دلیل کم‌چرب بودن، سهل‌الهضم است.پنیر نرسیده پارمسان را به عنوان پیش غذا استفاده می‌کنند. پنیر رسیده را هم به صورت رنده یا پودر شده به عنوان چاشنی در برنج و سوپ استفاده می‌کنند.
پنیر موزارلا: این یکی را از شیر بوفالو درست می‌کنند (ایرانی‌هایش از شیر گاو است). موزارلا همراه روغن زیتون، نمک، فلفل و ریحان به عنوان پیش غذا مصرف می‌شود و در تهیه سالاد، سوپ و لازانیا هم کاربرد دارد.
پنیر صنعتی
عمده پنیر تولید شده در کشور ما، همان پنیر سفید و فتاست که برای نگهداری نیاز به آب‌نمک دارند. اما این سال‌ها پنیرهای متنوع دیگری هم تولید می‌شوند؛ پنیر خامه‌ای، پنیر پیتزا، گودا، پارمسان، بوترکیزه، کممبرت، بلوچیز (پنیر آبی)، چدار، موزارلا و…
این نکته را هم فراموش نکنید که اغلب این پنیرها در کشور خودشان پنیر سنتی یا محلی به حساب می‌آیند و طبیعی است که در ایران به صورت صنعتی تولید می‌شوند.
نکته‌ای که برای خرید و استفاده از این پنیرها وجود دارد، این است که شما باید بدانید برای چی پنیر می‌خرید. چای شیرین با نان و پنیر را فراموش کنید و سعی کنید به خودتان بقبولانید که پنیر نوعی ماده غذایی چند منظوره برای تمام وعده‌هاست.
پنیر صبحانه
پنیرهای فتا، سفید ساده (گچی)، عمل‌آوری شده، خامه‌ای، رژیمی (بی‌نمک و کم‌چربی)، پنیر سبزی، گردو و فراوری شده، اصلی‌ترین پنیرهایی هستند که برای صبحانه یا عصرانه می‌شود خرید.
پنیر خامه‌ای یکی از خوش‌خوراک‌ترین اینهاست؛ نوعی پنیر سفید نرم که طعم ملایمی دارد و ویژگی اصلی آن داشتن میزان چربی و رطوبت بالاست.
در واقع برای درست کردن آن از شیر پرچرب و خامه استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند پنیر به دست‌آمده، بماند تا به اصطلاح رسیده شود. پنیر خامه‌ای در واقع یک نوع پنیر چرب نارس است که باید به صورت تازه هم مصرف شود. البته پنیر خامه‌ای را می‌شود شیرین کرد و برای تهیه انواع دسر هم به کار برد.
پنیرهای غذایی
«پنیر پیتزا، گودا، پارمسان و موزارلا»، اصلی‌ترین پنیرهایی هستند که در فروشگاه‌ها برای استفاده در پخت و پز می‌توانید پیدا کنید. توصیه اصولی این است که همراه با این پنیرها، یک کتاب ویژه آشپزی پنیری هم بخرید تا پولتان را دور نریخته باشید و البته کسی پس از خوردن آن غذا از بین نرود!

شما اگر راهش را بدانید، حتی می‌توانید به جای جوجه کباب، کباب پنیر اعلا به مهمان‌ها بدهید. با پنیر گودا هم می‌شود انواع سوپ‌ها، سس‌ها، شیرینی و… درست کرد. اغلب پنیر گودا را با پنیر پیتزا اشتباه می‌گیرند، در حالی که این پنیر در زمان پخته شدن کش نمی‌آید و تنها روی غذای گرم آب می‌شود.
پنیر یا بوگیر
-دمای مناسب برای نگهداری پنیرهای معمولی، ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است؛ پس به یخچال اعتماد کنید و حواستان باشد ظرف پنیر را به دیواره آن نچسبانید.
-برای نگهداری بهتر پنیر، بعد از تهیه آب نمک و خنک کردن آن، پنیر را در این محلول نمک در یخچال نگه دارید. برای آنکه بعدا شور نشود، بیش از ۱۰درصد حجم آب، از نمک استفاده نکنید.
-پنیر را – چه بیرون و چه داخل یخچال – در معرض هوا قرار ندهید زیرا تا به خودتان بیایید، خشک شده و شکل و قیافه‌ای شبیه کشک پیدا می‌کند.
-اگر برنامه‌ریزی شما نگهداری یک تکه پنیر برای مدت طولانی است، انداختن آن در آب، بهترین راه است. البته با این روش ممکن است پنیر، هم مزه‌اش را از دست بدهد (بی‌مزه یا زیادی شور شود) و هم به تدریج خاصیت‌اش از بین برود.
-برای خیلی‌ها پنیرهای محلی وسوسه‌انگیز هستند. بوی این نوع پنیرها، یکراست آدم را به دشت و صحرا و ولایت پدری می‌برد. اما دقت کنید این پنیرها را از هر کس و هر جایی نخرید. پنیر محلی هر چه مانده‌تر باشد، هم جاافتاده‌تر است، هم خطر بیماری‌هایی مانند تب مالت در آن کمتر است.
-وقت بریدن پنیر، مقدار زیادی از آن خرد شده و از بین می‌رود. تا حالا برای بریدن پنیر از نخ قرقره پلاستیکی استفاده کرده‌اید؟ عین یک تیغ تیز پنیر را می‌برد بدون آنکه آن را خرد کند.
-اگر روی پنیرهای رسیده (مانند چدار و لیقوان) کپک زد، می‌شود قسمت کپک زده را به صورت لایه‌ای نسبتا عمیق جدا کرد. اما اگر این اتفاق برای پنیرهای نرم و تازه مثل خامه‌ای بیفتد، بهترین جایی که پنیر را می‌شود آنجا فرستاد، سطل آشغال است!
-اگر از «پنیر آبی» استفاده می‌کنید، باید آن را در پوششی بدون منفذ نگهداری کنید. کپک‌های روی آن خیلی راحت به سایر مواد غذایی نفوذ می‌کنند.
-توی یخچال پنیر را در همسایگی مواد غذایی که زیادی از خودشان بو و رایحه پراکنده می‌کنند، نگذارید. پنیرها مثل یک بوگیر خوب، به راحتی بو را جذب کرده و تغییر می‌دهند. خب، طبیعی است که پنیری که دیگر بوی پنیر ندهد یا فاسد شده باشد، به دل آدم نمی‌چسبد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
كمبود مواد سفيده اى ، چربى ، املاح معدنى و ويتامين هاى مختلف را با خوردن پنير تامين كنيد
تاريخچه اى از پنير
تاريخ پنير به عهد عتيق مى رسد و اين موضوع محقق است كه كشف پنير به دنبال اهلى كردن چهار پايان شيرده مثل بز، شتر يا گاوميش صورت گرفته است . در مناطقى بين آسيا و اروپا و هم چنين در تبت و ايران شير را هنوز هم مثل عهد قديم تخمير مى كنند و از آن ماست و پنير درست مى كنند. در قديم انسان وقتى دوشيدن شير را ياد گرفت و به حكم اتفاق انعقاد شير را ديد از آن چيزهاى مختلفى ساخت كه يكى پنير است . مى گويند اولين مايه پنير از شيره درخت انجير به دست آمد و انسانهاى قديمى بعد از آن كه برگهاى درختان انجير را در شير مى انداختند تا شير ببندد آن را روى سنگ مى ريختند و پس از اين كه سفت مى شد، براى اين كه آب آن كاملا گرفته شود، سنگ ديگرى روى آن مى گذاشتند. بعدها انسان ياد گرفت كه از شكم حيوانات شيرخوار، مخصوصا خرگوشهاى وحشى ، مايه پنير را به دست آورد و وقتى پنير ساخته شد آن را در آفتاب خشك كند و نمك بزند و در لاى برگ درختان بپيچد و آن را براى روزها و ماههاى آينده مورد استفاده قرار دهد.
ساختن پنير به صورت صنعتى در آغاز قرن بيستم شروع شد و آن زمانى بود كه پاستور دانشمند معروف فرانسوى اكتشافات خود را درباره تخمير شيرى آغاز كرد. از آن زمان بود كه علم و دانش دست به كار شد تا پنيرهايى بسازد كه از جهتى بهداشتى باشد و حداكثر بهره بردارى از صنعت پنير سازى به دست آيد.
خواص غذايى پنير هم از زمانهايى بسيار قديم شناخته شده بود. چنانكه هرودوت ، پدر تاريخ ، مى نويسد كه سربازان داريوش غذاى ملى داشتند كه عبارت بود از نان و پنير با بولاغ اوتى يا شاهى آبى كه در چشمه سارها مى روييد و اين سربازان با اين غذا از قدرت و نيرومندى كاملى برخوردار بودند. روميان قديم پنير را در آخر غذا، آن هم با شراب مخصوصى مى خوردند و عقيده داشتند كه هضم غذا را آسان مى كند.
((بلانش دوناوار)) زن هنرى چهارم در مداركى كه درباره پنير خود باقى گذاشته شده است تصريح مى كند كه در آن زمان دويست نوع مختلف پنير در فرانسه ساخته مى شد. در سال 1922 شيرينى سازان فرانسه نان شيرينى مخصوصى از پنير درست كردند كه به نام ((تارت پنير)) معروف بود و موفقيت زيادى پيدا كرد و همه جا مشهور شد زيرا پنير برعكس خامه و كره مدت زيادى مى ماند.
((تاليران )) سياست مدار معروف فرانسه پنير را ((بهترين غذا)) مى دانست . ((بريا ساوارن )) بزرگترين غذاشناس فرانسوى جمله معروفى درباره پنير دارد كه مى گويد: ((يك دسر بدون پنير زنى زيبا است كه يك چشم دارد)) كلمه پنير در فرانسه از كلمه لاتينى ظرف پنير گرفته شده است كه پنير در آن ظرف شكل مى گيرد و بوجود مى آيد.
در يونان قديم پنير يكى از غذاهاى مقوى بود و هومر در آثار خود از پنير نيز صحبت مى كند كه وقتى ماگوئون از شانه راست مجروح شد ((نستور)) به او دستور داد كه پنير بز را تا شفا يابد.
تا قرن پنجم ميلادى پنير با نان كامل و انجير غذاى پهلوانان يونان بود و امروز هم پنير اهميت خود را حفظ كرده و از نظر مواد غذايى با گوشت كوس همسرى و رقابت مى زند.

ارزش غذايى پنير
پنير غذاى پروتئين دار كاملى است و كاملا مى تواند جاى گوشت را بگيرد. به همين جهت گياهخواران كه گوشت نمى خورند به جاى آن پنير مصرف مى كنند. پنير به استثناى لاكتوز، موادى دارد كه در شير موجود است مثل مواد سفيده اى (پروتئينها)، مواد چربى ، ويتامين مخصوصا ويتامينهاى ((آ)) و ((ب )) و ((ب 2)) و ((پ پ )) و (اسيد پانتوتتيك ) و املاح معدنى مخصوصا كلسيم و فسفر به مقدار قابل توجه .
پنير بر شير اين مزيت را دارد كه زودتر هضم مى شود. به استثناى پنيرهاى خيلى چرب و يا خيلى تخمير شده ، پنير بطور كلى براى همه قابل هضم است حتى كسانى كه شير را نمى توانند هضم كنند پنير را به خوبى هضم مى كنند.
دير يا زود هضم شدن پنير بستگى به طرز تهيه و ساختن آن دارد. در فرانسه چهار درصد نوع پنير مختلف درست مى كنند. پنير از غذاهاى پر كالرى است ، چنان كه حساب كرده اند صد گرم پنير داراى پانصد كالرى است . پنير غذايى است كه در حجم كم داراى مقدار زيادى چربى و مواد سفيده اى است .

مصرف پنير براى چه كسانى مجاز است و تاءكيد مى شود؟
بچه ها و اشخاص بزرگسال بايد پنير را بخورند زيرا پنير داراى مقدار زيادى كلسيم و ويتامين عامل رشد است . شايد شما هم ديده ايد كه بچه ها با ميل زيادى پنير مى خورند زيرا بدن آنها احتياج با آن دارد.
اشخاصى كه كار فكرى مى كنند، كسانى كه در اثر كار زياد خسته مى شوند و كسانى كه زود خسته مى شوند بايد پنير بخورند زيرا پنير داراى فسفر است و فسفر غذايى مطلوب براى اين دسته از اشخاص است .
كسانى كه بيمارى قند ديابت دارند بايد پنير بخورند زيرا پنير مواد قندى ندارد. مادرانى كه بچه هاى خود را شير مى دهند، خانمهاى باردار، كسانى كه از بستر بيمارى برخاسته و دوران نقاهت را مى گذرانند بايد نوع پنيرى را كه زود هضم است انتخاب كرده و بخورند.
اشخاص چاق بايد پنير بى چربى بخورند.
پنير براى ورزشكاران غذاى ايده آل و سالمى است .

چه كسانى نبايد پنير بخورند؟
كسانى كه چربى خون دارند، مبتلايان به ورم كبد و كيسه صفرا نبايد پنيرهاى خيلى چرب را بخورند.
كسانى كه از معده و روده ناراحتى دارند، پنيرهاى خيلى كهنه نبايد بخورند زيرا هضم آن ثقيل است و آنها نمى توانند تحمل كنند.
كسانى كه امراض قلبى دارند پنير براى آنها ضرر دارد زيرا داراى نمك است و خوردن نمك براى آنها منع گرديده است .

پنير را بايد چگونه نگه داشت ؟
پنيرهاى تازه و بى نمك را مى توان در يخچال گذاشت و خيلى زود آن را مصرف كرد. پنيرهاى نمك دار را هم بايد در يخچال گذاشت . در زمان حاضر پنير را در قوطيهاى مقوايى ، آهنى و پلاستيكى تهيه مى كنند كه بايد آنها را در يخچال حفظ كرد.
پنيرهاى سفت و سفيد كه در ايران مصرف آن معمول است در آب نمك و در جاى خنك به خوبى حفظ مى شود.


منبع: وبلاگ اطلاعات
 

پروانه سفید

عضو جدید
فواید روغن نارگیل برای سلامتی

فواید روغن نارگیل برای سلامتی

فواید روغن نارگیل بر سلامتی، مراقبت از پوست و مو، تسکین استرس، بیماری های قلبی، کلسترول، کاهش وزن، مشکلات کلیه، هضم، متابولیسم، فشارخون بالا، سیستم ایمنی، بهداشت دندان، دیابت، قدرت و استحکام استخوانها، HIV و سرطان را در بر می گیرد.این فواید می تواند به خاطر وجود اسید لوریک، اسید کاپریک، و اسید کاپریلیک و خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، آنتی باکتریال، آرامش بخشی آن باشد.

روغن نارگیل معمولاً روغن محبوب ورزشکاران و به ویژه بدنسازان و افرادی است که رژیم می گیرند. دلیل این مسئله آن است که روغن نارگیل کالری کمتری نسبت به سایر روغن ها دارد و محتوی چربی آن به راحتی تبدیل به انرژی می شود و موجب انباشته شدن چربی در قلب و عروق نمی شود. روغن نارگیل همچنین به بالا بردن سطح انرژی و استقامت بدنی بدنسازان نیز کمک می کند و درنتیجه عملکرد تمرینی آنها را ارتقاء می بخشد.

فواید روغن نارگیل برای سلامتی شامل موارد زیر است:

· مراقبت از مو: روغن نارگیل یکی از بهترین موادمغدی موجود برای تغذیه موها است. این ماده به رشد سالم موها کمک کرده و به آنها شفافیت و زیبایی می بخشد. ماساژ مداوم سر با روغن نارگیل، شوره وشپش سر را از بین می بردف حتی اگر پوست سر شما خشک باشد. روغن نارگیل به میزان زیاد در هندوستان برای مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرداین ماده، یک حالت دهنده فوق العاده برای موهاست و به رشد دوباره موهای تخریب شده نیز کمک میکند. همچنین پروئین های لازم برای تغذیه موهای آسیب دیده را نیز فراهم میکند. به همین دلیل بعنوان روغن مخصوص مراقبت از مو در بسیاری از محصولات حالت دهنده مو و کرم های ضد شوره مورد استفاده قرار می گیرد.

· تسکین استرس: روغن نارگیل بسیار آرامبخش است، از اینرو به از بین بردن استرس کمک می کند. استفاده از روغن نارگیل روی سر به از بین بردن خستگی فکری کمک می کند.

· مراقب از پوست: روغن نارگیل، ماده ای فوق العاده برای ماساژ پوست است. این ماده بعنوان یک مرطوب کننده بسیار موثر برای همه انواع پوست ها از جمله پوست های خشک عمل می کند. فواید روغن نارگیل برای پوست تقریباً مشابه با روغن معدنی است. علاوه بر این، برخلاف روغن معدنی، هیچگونه عارضه جانبی برای پوست نخواهد داشت. درنتیجه روغن نارگیل راه حلی بسیار عالی برای جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می باشد. این روغن همچنین ایجاد چین و چروک پوستی را که با بالا رفتن سن به طور طبیعی ایجاد می شود را به تاخیر می اندازد. روغن نارگیل همچنین در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، آماس پوست، اگزما و سایر عفونت ها و بیماری های پوستی نی زموثر است. درنتیجه، روغن نارگیل مهمترین ترکیب بسیاری از محصولات مربوط به مراقبت های پوستی مثل صابون ها، لوسیون ها، کرم ها و از این قبیل، درآمده است.

· پیری زودرس: روغن نارگیل به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند و به خاطر محتوی آنتی اکسیدنی خود، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

· بیماری های قلبی: باور نادرستی در میان عموم شایع شده است که روغن نارگیل برای قلب خوب نیست. این به آن دلیل است که این ماده حاوی میزان بالایی چربی اشباع است. اما، جالب است بدانید که روغن نارگیل برای قلب بسیار مفید است. این روغن حاوی P اسید لوریک است که در جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری های قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا، بسیار موثر است. چربی های اشباع موجود در روغن نارگیل هم درمقایسه با سایر روغن های گیاهی مضر نیست. این چربی باعث بالا رفتن LDL و HDL نمی شود. همچنین احتمال بروز آسیبدیدگی در شریان ها را نیز پایین می آورد و درنتیجه از بروز تصلب شراین نیز جلوگیری می کند.

· کاهش وزن: روغن نارگیل برای کاهش وزن بسیار مفید است. این ماده حاوی اسیدهای چرب متوسط و کوتاه است که به از بین بردن اضافه وزن کمک می کند. هضم این روغن نیز به خاطر کمکی که به عملکرد سالم تیروئید و سیستم آنزیم های بدن می کند، بسیار راحت است. از این گذشته، با از بین بردن فشار وارد بر لوزالمعده، متابولیسم بدن را نیز بالا می برد، درنتیجه انرژی بیشتری می سوزاند و به افراد چاق کمک می کند وزنشان را پایین بیاورند. به همین دلیل است که افرادیکه در مناطق گرمسیری زندگی می کنند و اکثراً از این روغن ساتفاده می کنند، نه چاق هستند و نه اضافه وزن دارند.

· التهاب لوزالمعده: روغن نارگیل همچنین برای درمان بیماری التهاب لوزالمعده نیز مفید است.

· گوارش: روغن نارگیل اگر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد، سیستم گوارش بدن را ارتقاء بخشیده و درنتیجه از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگیری می کند. چربی های اشباع موجود در ین روغن خواص ضد میکروبی دارند و به مقابله با باکتری ها، قارچ ها، و انگل های مختلف که موجب سوءهاضمه می شوند، کمک می کند. روغن نارگیل همچنین به جذب سایر موادمغذی مثل ویتامین ها، موادمعدنی و آمینواسیدها نیز کمک میکند.

· سیستم ایمنی: روغن نارگیل برای سیستم ایمنی بدن نیز مفید است. این روغن با لیپیدها، اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک موجود در خود که خواص ضدقارچ، ضد ویروسی و ضدباکتریایی دارند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بدن انسان اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می کند که گفته می شود به مقابله با ویروس ها و باکتریهای ایجاد کننده بیماری هایی مثل تبخال، آنفولانزا، ویروس سیتومگال و حتی HIV کمک میکند. همچنین به مقابله با باکتری های مضری مثل لیستریا مینوسیتوژن و هلیکوباکتر پیلوری و تک یاختگانی مثل جاردیالاملیا نیز کمک می کند.

· اثر التیام بخشی: این روغن وقتی روی عفونت ها مالیده شود، لایه ای شیمیایی ایجاد می کند که بخش آسیبدیده بدن را از گرد، هوا، قارچ ها، باکتری ها و ویروس های خارجی حافظت می کند. خواص التیام بخشی این روغن در ترمیم بافت های آسیب دیده نیز موثر است.

· عفونت ها: روغن نارگیل به خاطر خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، و ضد باکتریایی خود درمقابل بسیاری از عفونت ها نیز موثر است. طبق تحقیقات انجام گرفته، روغن نارگیل ویروس هایی که موجب آنفولانزا، سرخک، هپاتیت، تبخال، سارس و از این قبیل می شود را از بین می برد. همچنین باکتری که موجب ایجاد زخم معده، عفونت های گلو، عفونت های مجرای ادرار، ذات الریه، و سوزاک می شود را نیز از بین می برد. روغن نارگیل بر قارچ ها و مخمرهایی که کاندیدیاز، عفونت قارچی، مرض قارچی انگشتان، برفک، و از این قبیل را ایجاد می کند نیز موثر است.

· کبد: وجود تری گلیسیرید و اسیدهای چرب با زنجیره های متوسط به جلوگیری از بیماری های کبد کمک میکند چون اینها موادی هستند که وقتی به کبد می رسند به سادگی به انرژی تبدیل می شوند و درنتیجه حجم کار کبد را کم می کنند و از انباشته شدن چربی نیز جلوگیری می کنند.

· کلیه ها: روغن نارگیل از ابتلا به بیماری های کلیوی و مثان نیز جلوگیری می کند. همچنین به برطرف کردن سنگ کلیه نیز کمک می کند.

· دیابت: روغن نارگیل به کنترل قند خون کمک می کند و درنتیجه ترشح انسولین را تنظیم میکند. همچنین به استفاده سودمند از گلوکز خون نیز کمک می کند که به این طریق در پیشگیری و درمان دیابت موثر است.

· استخوانها: همانطور که قبلاً ذکر شد، روغن نارگیل توانایی بدن را برای جذب موادمعدنی مهم بالا می برد. این مواد شامل کلسیم و منیزیم می شود که برای رشد استخوانها ضروری هستند. درنتیجه روغن نارگیل برای خانم هایی که در سنین میانسالی درمعرض پوکی استخوان قرار دارند می تواند مفید باشد.

· بهداشت دندانها: کلسیم عنصری مهم در دندان هاست. از آنجا که روغن نارگیل جذب کلسیم را در بدن بالا می برد، می تواند به استحکام دندانها نیز کمک کند. روغن نارگیل همچنین از پوسیدگی دندانها نیز جلوگیری میکند.

· HIV و سرطان: عقیده بر این است که روغن نارگیل نقش مهمی در کاهش حساسیت های ویروسی در بیمارهای سرطانی و بیماران مبتلا به HIV ایفا می کند
 

الهام پاییزی

عضو جدید
چرا رنگ شیر سفید است؟

شیر یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است که به سبب وجود کلسیم در آن، می‌تواند نقش مهمی در سلامت دندان‌ها و استخوان‌های ما ایفا کند و در واقع عامل مهمی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان به شمار می‌آید؛ اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا رنگ این نوشیدنی مفید، سفید است؟

دلیل اصلی این رنگ، وجود نوعی پروتئین در ترکیبات سازنده شیر است. این پروتئین که کاسئین نام دارد، در کنار چربی موجود در شیر، رنگ سفید به آن می‌بخشد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
معرفي اسيد لينولئيك كونژوگه شدن موجود در چربي شير و اهميت آن در تغذيه درماني


چربي شير حاوي چندين تركيب بيولوژيكي ويژه مي‌باشد كه به روشني نقش تاثير گذارنده آنها به عنوان عوامل ضدسرطان شناخته شده است. يكي از اين تركيبات، اسيد لينولئيك كونژوگه مي‌باشد و فر‌آورده‌هاي مختلف لبني منبع عمده اين تركيبات بوده و عمدتاً در رژيم غذائي انسان گنجانده مي‌شود. دراكثرتحقيقات پزشكي، اثرات ضدسرطاني اين تركيبات بر روي مدلهاي حيواني صورت پذيرفته و ثابت شده است كه اسيدلينولئيك كونژوگه (CLA) تأثيرات مثبتي بر كاهش اين بيماري دارد. در گاوهاي شيرده، مسير توليد و سنتز اين تركيب، از طريق جذب اسيدهاي چرب واسطه بيوهيدروژنه شده شكمبه و متعاقباً تبديل آن به شكل كونژوكه توسط آنزيم‌هاي desaturase غدد پستاني مي‌باشد. .مطالعات متعددي، اثرات اساسي و قابل توجه عوامل تغذيه‌اي را روي غلظت اسيد لينولئيك كونژوگه چربي شير، نشان داد و همچنين مشخص شده است كه گاوهاي يك گله در قابليت سنتزاسيد لينولئيك كونژوگه، تفاوت ژنتيكي انفرادي از خود نشان مي‌دهند.
بطور كلي با استفاده از دستكاريهاي جيره و شايد از طريق انتخاب ژنتيكي، محتواي اسيد لينولئيك كونژوگه چربي شيررا افزايش داد. وجود اسيد لينولئيك كونژوگه مثال روشني است كه شيرحاوي تركيبات داروئي خاص است كه خصوصيات خارق ‌العاده تغذيه‌اي آن را مهيا مي‌كند.


مقدمه:
شير و فرآورده‌هاي لبني حاصل از آن، مهمترين منابع غذائي مورد استفاده در تغذيه هستند كه احتياجات انرژي و پروتئين با كيفيت بالا وانواع ويتامينها و مواد معدني را برآورد مي‌كنند. اخيراً محورهاي تحقيقاتي بر روي تغيير محتواي چربي و پروتئين شير و تغييرات تركيبات با ارزش تغذيه‌اي متمركز شده است. وكاربرد شيردربرنامه‌هاي غذايي براي كاهش عفونتهاي حلق و گلو مورد استفاده را مورد بررسي قرار مي‌دهد. بهرحال امروزه، نتايج بررسي‌هاي متعدد، نشان مي‌دهد كه محتواي غذاهاي مورد استفاده با عوامل پيشگيري كننده يا متعدد كننده ابتلا به بيمارها مرتبط مي‌باشد. به عنوان مثال كاملاً مشخص شده است كه مرگ و ميرهاي با منشاء سرطان با نوع جيره غذايي ارتباط دارد. .همچنين تأثير غذاهاي مختلف، بر روي سلامتي انسان مورد بررسي قرار مي‌گيرد.


اصطلاح Functional Food غالباً براي توصيف عمومي دسته‌اي از غذاهاي مورد استفاده در تغذيه انسان به كار مي‌رود كه ارزش داروئي ماورائي دارد. Parodi و همكاران ليستي از فرآورده‌هاي شيري كه اثرات ضرسرطاني را دارند ، تهيه نمودند..


كشف نقش اسيد لينوائيك به عنوان يك Functional Food به دو دهه اخيراً برمي‌گردد مقارن با زماني كه Pariza و همكارانش متوجه شده اند كه گوشت شامل عواملي ضدجهش‌زا و همچنين حاوي مقاديري از ايزومرهاي اسيد لينولئيك كونژوگه هستند. تحقيقات بعدي ثابت كرد كه در هنگام شيوع چندين نوع تومور سرطاني در مدلهاي حيواني مانند موش، ميزان سنتز اسيد لينولئيك كونژوگه به طور معني‌داري كاهش مي‌يابد. همچنين ثابت شده است كه مقادير تركيبات طبيعي ضدسرطاني با منشاءگياهي بسيار جزئي مي‌باشد با اين وجود اسيد لينولئيك كونژوگه‌ها تركيبي نادر و بي‌مانندي در مقايسه با ساير تركيبات ضدسرطان مي‌باشد كه با وجود مقادير ناچيز در توليدات لبني و گوشت نشخواركنندگان، اثرات اعجاب‌آوري از خود نشان مي‌دهد. مطالعات پزشكي پيرامون شناخت ساير جنبه‌هاي اسيد‌هاي لينولئيك كونژوگه در حال توسعه است و ثابت شده است كه اسيد لينولئيك كونژوگه اثرات درماني زيادي را از خود نشان داده است. اين اثرات مفيد، شامل كاهش تحمع چربي در بدن، به تأخير انداختن بروز ديابت نوع II و تأخير گسترش تصلب شريان و بهبود و جلوگيري از پوكي استخوان و بهبود عملكرد سيستم ايمني مي‌باشد. در سالهاي اخير، جستجو براي يافتن ساير اثرات مفيد نيز ادامه دارد. .اسيد لينولئيك كونژوگه يك تركيب حاوي ايزومرهاي موضعي و هندسي يك اسيد چرب 18 كربنه با دو پيوند دوگانه مي‌باشند.در اسيدهاي چرب، دو جفت پيوند دوگانه معمولاً داراي يك گروه متيلن بين خود هستند اما در اسيد لينولئيك مدكوز، يك تركيب كونژوگه مي‌باشد. وجود اسيدهاي چرب با بندهاي دوگانه كونژوگه، اولين بار توسط Booth و همكاران (1935) در فرآورده‌هاي غذائي شناسائي شد. به طور تئوريك يك ايزومري موضعي اسيد لينولئيك كونژوگه ممكن است در موقعيت جفت باندهاي دوگانه متفاوت باشد (7-9، 8-10، 9-11، 10-12) و يا از لحاظ ايزومري هندسي ممكن است 9-cis، 11-Trans، 15-cis و 12-cis مي‌باشد.


تفاوت ديگري كه بين ايزومري‌هاي اين اسيد چرب مي‌تواند وجود داشته باشد در وضعيت ايزومرهاي هندسي نسبت به هم مي‌باشد و عملاً ممكن است به صورت cis - trans يا trans - cis و يا cis - cis و يا trans - trans مي‌باشد. و عملاً تمام اين حالات ممكن است. مطالعات مختلف بر روي مدلهاي حيواني به خوبي ثابت شده است كه ايزومرهاي مختلف اسيد لينولئيك كونژوگه داراي تفاوت معني‌داري در عملكردشان مي‌باشد. Parodi و همكاران (1977) اولين بار ثابت كرد كه چربي موجود در شير، اسيد لينولئيك كونژوگه‌اي از نوع 9-cis و 11-trans مي‌باشد و اين ايزومري در حدود 90-75 درصد از كل ايزومري‌هاي احتمالي در چربي شير را به خود اختصاصي داده است. اين مسئله بسيار حائز اهميت است چرا كه تنها ايزومري 9-cis، ترانس 11، اسيد لينولئيك كونژوگه مي‌باشد كه اثرات ضدسرطاني بسياري را از خود نشان مي‌دهد. در مطالعات جديد انجام شده ثابت شده است كه موشهائي كه از جيره‌هاي حاوي كره طبيعي با ايزومري سيس 9 و ترانس 11، اسيد لينولئيك كونژوگه تغذيه نموده‌اند، شيوع تومورهاي پستاني پاييني را در مقايسه با گروه شاهد نشان داده‌اند. دومين ايزومري عمده اسيد لينولئيك كونژوگه در چربي شير، ترانس7 و سيس9 مي‌باشد كه تقريباً 10% را به خود اختصاص داده است. در تحقيقات موجود، هنوز تأثيرات بيولوژيكي اين ايزومرهاي بررسي نشده است زيرا مقادير دسترسي به اين ايزومري خاص، بسيار محدود مي‌باشد.


تجربه و تحليل پنيرهاي تجاري ثابت كرد كه ايزومري 9-cis و 11-trans يك ايزومري غالب (84%-78) و ايزومري trans - trans (9%-5) و ايزومري cis/trans ] cis - trans يا trans - cis ] 13-10% و ايزومري cis - cis كمتر از 1% مي‌باشد.

عوامل تأثير گذارنده بر روي محتواي اسيد لينولئيك چربي شير :
تعدادي از مقالات تحقيقي اثرات عوامل مختلف را بر روي اسيد لينولئيك چربي شير نشان داده است. نتايج حاصله نشان داده است كه ذخيره و نگهداري فراورده‌هاي لبني فاقد اثرات منفي بر روي پايداري اين تركيب مي‌شود. تفاوتهاي عمده‌اي در گله‌هاي گاو شيري از لحاظ وجود اسيد لينولئيك كونژوگه وجود دارد. به هر حال با وجود يكسان‌سازي فاكتورهاي مديريتي و استفاده از جيره يكسان هنوز تنوع اساسي بين گاوها از اين لحاظ وجود دارد. تنوع كه بين محتواي CLA چربي شير وجود دارد در هر صورت بيشتر از جيره غذايي تأثير مي‌پذيرد بطور كلي عوامل تغذيه‌اي كه بر روي ميزان اسيد لينولئيك كونژوگه اثر گذار است عبارتند از:
1) دسته اول عوامل تغذيه‌اي هستند كه سوبستراهاي ليپدي را براي بيوهيدروژناسيون در شكمبه مهيا مي‌كند.
2) گروه دوم شامل فاكتورهاي تغذيه‌اي هستند كه محيط شكمبه جمعيت و باكتريهاي موجود در آن را تحت تأثير قرار مي‌دهد. نسبت علوفه به كنسانتره از اصلي‌ترين مواردي است كه قادراست تاثيرات مهمي را در فرايند بيوهيدروژناسيون و محيط شكمبه را ايجاد كند.
3) گروه سوم شامل پارامترهاي تغذيه‌اي است كه اثرات تركيبي بر سوبستراهاي ليپيدي و جمعيت باكتريهاي شكمبه دارد.
علاوه بر عوامل تغذيه‌اي، تنوع ژنتيك بين حيوانات يك عامل اساسي در غلظت مقاومت CLA مي‌باشد. مشخص شده است كه از لحاظ ژنتيكي بعضي از گاوها با همان جيره يكسان، مقادير متفاوتي از CLA را توليد مي‌كنند.

جدول شماره 1- ليست تركيبات موجود در چربي شير كه خصوصيات ضدسرطاني دارند.

اسيد لينولئيك كونژوگه
بوتيريك اسيد
اسيد واسنيك
ليپيدهاي اتر
اسفنگوميلين
كاروتن و ويتامين A
جدول شماره 2- ليست اثرات مفيد اسيد لينولئيك كونژوگه
ضد سرطان
ضد تصلب شرائين
ضد ديابت نوع II
افزايش دهنده عملكرد سيستم ايمن
جلوگيري از پوكي استخوان
 

الهام پاییزی

عضو جدید


عنوان مقاله:مزایای تولیدومصرف شکر مایع


خلیل بهزاد عادله سلیمانی*


عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی - دانشگاه فردوسی مشهد


دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد


مقدمه:
شکر مایع در مقایسه با شکر گرانولی مزایای زیادی در صنایع دارد. در واقع شکر مایع به عنوان یک محصول نیمه بازساخته شده عمل می کند که در فرایندهای تهیه مواد غذایی برای مصرف مستقیم آماده می باشد بدون این که نیاز به حل کردن، صاف کردن یا پاستوریزه کردن داشته باشد. شکر مایع محصولی تازه با زمان ماندگاری(shelf life) محدود می باشد. انواع مختلفی از شکرهای مایع تولید و به صورت تجاری استفاده می شوند که بر اساس رنگ، نسبت شکر جامد به آب، محتوای خاکستر و نسبت ساکارز به اینورت تقسیم بندی می شود. شکر مایع از چغندر و نیشکر می تواند تهیه گردد.
تقسیم بندی شکرهای مایع:
1-liquid sugar: شامل 65-67% ساکارز محلول در آب
2-liquid inverted sugar: مخلوط گلوکز و فروکتوز که ساکارز به صورت کامل یا جزئی هیدرولیز می شود.
3-glucose-fructose syrup: محصولی با مقدار گلوکز بیشتر از فروکتوز که شیرینی کمتری نسبت به اینورت دارد.
4-special liquid product: محصولاتی با کیفیت و ترکیبات مختلف با شیرینی زیاد و خواص عملکردی بالا
روش های تهیهliquid sugar:
الف) تهیه شکر مایع از شکر خام: شکر خام تهیه شده به شکل کریستال های زرد رنگ به تصفیه خانه فرستاده می شود. تصفیه شامل مراحلی است که لیکور شکر خام از شکر خام تولید شده و رنگ و ناخالصی های آن جدا می گردد. این مراحل شامل حذف مواد جامد و رنگبری می باشد. لیکور شفاف یا به مرحله کریستالیزاسیون می رود و یا می تواند برای تولید شکر مایع استفاده گردد که در این حالت به یک *****اسیون نهایی با کربن فعال برای حذف کدورت نیاز دارد همچنین با افزودن بیوسیدها و آنتی بیوتیک ها ضدعفونی انجام می گیرد. این تکنیک تصفیه و رنگبری نیاز به تجهیزات گرانقیمتی دارد لذا در سال 1998 استفاده از ازن برای رنگبری مطرح می شود که در این تکنیک شکر خام محلول با ازن در یک میکسر با دور بالا مخلوط می شود، پس از آن عمل کربناتاسیون انجام می گیرد که در این حالت ازن به تنهایی برای رنگبری کافی نیست و کربناتاسیون بایستی حتماً انجام گیرد. با استفاده از ازن هم رنگبری و هم ضدعفونی انجام می گیرد.
ب) تهیه شکر مایع از شکر سفید: در این حالت پس از حل کردن گرانول های شکر سفید در آب منحصراً عملیات *****اسیون و پاستوریزاسیون روی آن انجام می گیرد. در این روش چون از شکر سفید استفاده می گردد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.
ج) تهیه شکر مایع از شربت رنگبری شده کارخانجات تصفیه شکر خام: استفاده از لیکور تصفیه شده که عملیات رنگبری روی آن انجام شده است یکی از بهترین روش های تهیه شکر مایع می باشد زیرا این لیکور به حالت مایع می باشد همچنین به طور کامل تصفیه شده و عملیات رنگبری بر روی آن انجام گرفته است. لیکور تصفیه شده دارای مقداری ترکیبات رنگی و مواد ریز دیگری مانند صمغ ها و رزین ها می باشدکه در واقع عملیات رنگبری ساده و حذف خاکستر مراحل اصلی تبدیل شربت رنگبری شده به شکر مایع می باشد که در این حالت از رزین های تبادل یونی استفاده می گردد.
آنالیز یک نمونه liquid sugar:
ساکارز:99.85% بر مبنای خشک
بریکس:66.5-67.5%
خاکستر: کمتر از 0.02%
pH در 20 درجه: 7.5

انواع: liquid sugar
1)premium liquid sugar:محصولی است که ازحل کردن کریستالهای شکربه دست می اید دقیقا مطابق بااستانداردمیباشدودرنوشابه های گازداروبه عنوان منبع ساکارزدرصنایع شیمیایی به کارمیرود.
2)manufactures liquid sugar:مشابه محصول قبلی اما بابارمیکروبی بالاترکه درنوشابه های گازداربه کارنمی رود.
3)standard liquid sugar:شربت سارززردکمرنگ کهبا حل کردن ساکارزتولیدمی شود برای محصولات لبنی،ابمیوه هاومحصولاتی که مقدارکم رنگ تاثیری ندارد به کارمیرود.
4)fine liquid sugar:سیروپ زردکمرنگی بامقدارشکرکمتروخاکسترغیرالی وموادالی محلول دیگرورنگ شکرخام اولیه،مناسب برای محصولاتی که وجودنمکهای الی ومعدنی ورنگ می تواند طعم وسایرخصوصیات محصول راافزایش دهد یا تقویت می کند.
5)Amber liquid sugar:یک سیروپ زردتاقهوه ای که ازشربتهای تصفیه شده یا شکر خام بامحتوای رنگ کم تهیه شده ،روش تولید ان بسیار متغیراست واستفاده ان محدود می باشد،به عنوان منبع قند جهت تخمیرویادرجاهایی که حضورترکیبات غیر قندی اهمیت کمی داردبه کارمی رود.
روش تولید:inverted liquid sugar
محلول شکریاشربت دیفوزیون بابریکس12-15راتاحدود90-100درجه حرارت می دهند سپس به راکتورهمزن دار منتقل کرده به ان اسید الی یا معدنی اضافه
می کنند اسیدهای معدنی ازگروه سولفوریک،فسفریک وهیدروکلریک انتخاب می شودواسیدهای الی شامل استیک،پروپیونیک وتارتاریک می باشد .سپس به مدت 45-75دقیقه میگذارند بماندپس از ان ph شربت اینورت باافزودن اهک تا5/5-5/6 تثبیت می شودسپس شربت به تصفیه کننده های مداوم منتقل می شودپس ازان به بالانس تانک منتقل شده دما حدود70-80درجه باقی می ماندبعد از ان به ستونهای کربن فعال برای رنگبری تزریق می شود سپس دمای شربت به 45-50درجه کاهش یافته وبرای سختی گیری به رزین های کاتونی قوی وانیونی ضعیف منتقل می شود در این حالت ph خروجی باید کنترل گرردکه بین 5/5-5/6 باشد،شربت سختی گیری شده که دمای ان به70-80رسانده شده به اواپراتور منتقل می شود در این حالت باید از over heating جلوگیری گرددکه باعث تشکیل مواد رنگی و کاهش کیفیت محصول نهایی می شودسپس سیروپ به مخازن ذخیره می رود وتحت گاز نیتروژن وانیدرید کربنیک نگهداری می شود.
تماس با رزین تبادل یونی علاوه بر سختی گیری وخاکستر گیری روشی برای هیدرولیز ساکارز است رزین کاتیونی اسیدی قوی واکنش هیدرولیز را کاتالیز می کندوبرای توقف ان از رزین تبادل انیونی در دمای کمتراز30درجه استفاده می شود.
تولید انزیمی اینورت:عمده ترین مصارف اینورت در صنایع پخت،نوشیدنیها،ژله ها،قنادیهاوصنایع لبنیا ت می باشد فروکتوز8/1بار از ساکارزشیرین تراست وجذب ان نیاز به انسولین نداردلذادر غذاهای افراددیابتی استفاده می شود.هیدرولیز اسیدی ساکارز روشی است که به طور مرسوم در کارخانجات به کار می رودو کارایی ان کم است و مصرف انرزی زیادی دارد،محصول دارای ناخالصی هایی استکه ضمن فرایند تولید می شود اما کارایی هیدرولیز انزیمی زیاد است(تقریبا100%)
مزایای هیدرولیز انزیمی:1-کارایی تقریبا100%
2-دمای پایین(هزینه انرژی پایین)
3-تولید محصول بدون ناخالصی
4-مزه محصول بهتر
به صورت تجاری اینورتاز(انزیم هیدرولیز کننده ساکارز)با اتولیز سلولهای مخمر ایجاد میشود که این سلولهای اتولیز شده به محلول ساکارز70%اضافه می شودبرای جلوگیری از رشد میکروبی مقدار کمی گزیلن اضافه می شود اینورسیون در مدت48-72ساعت در دمای50درجه و ph =4/5 کامل میشود،انزیم و گزیلن در طی تصفیه نهایی و اواپراسیون حذف می شوند.میکروارگانیسم های به کار رفته برای تولید اینورتاز ساکارومایسس سرویزیه وساکارومایسس کارلسبوگنیس است.
مزایای مصرف اینورت:
-سیروپ اینورت تمایل زیادی به اب داردبه این دلیل برای حفظ رطوبت محصولات و افزایش زمان ماندگاری انها به کار میرود.درمحصولات بادرصد
چربی پایین این حفظ رطوبت بسیار مهم است زیرا این محصولات سریع خشک
می شوند.
-اینورت در کاهش اندازه کریستالهای یخ موثر است و در بستنی که در طی ماندگاری باید بافت نرمی داشته باشد به کار می رود.
-درمرباهای تهیه شده از میوه های کم اسیدساکارزدرطی حرارت دادن کمی
به اینورت تبدیل می شودبنابراین افزودن اینورت از کریستالیزاسیون محصول نهایی جلوگیری می کند.
-اینورت مخلوطی از گلوکوزوفروکتوز است وقتی همراه با غذاهای دیگر حرارت داده می شود واکنش مایلارد را افزایش می دهد در نتیجه قهوه ای
شدن وطعم را بهبود می بخشد واین در محصولاتی که ایجاد طعم ورنگ بخشی از فرایند است مهم است مثل تافی ها وکارامل ها.
-تمایل به اب اینورت از تشکیل کریستالهای بزرگ یخ جلوگیری می کند.
اینورت فعالیت ابی (aw)پایین تری نسبت به ساکرز دارد بنابر این اثر
محافظت کنندگی در برابرفساد میکروبی دارد.

این مطالب از سایت:www.g-fius.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-11.pngویتامین های محلول در آب :
این ویتامینها در آب حل مى شوند.
در تمام سلول هاى زنده وجود دارد.
در ساختمان آنزیم ها یا كوآنزیم ها شركت دارند , و بدن به نسبت تبادلات خود به آن نیاز دارد.

ویتامینهاى محلول در آب به دو گروه تقسیم مى شوند:
ویتامینهاى گروه B
ویتامین C

ویتامینB1 (تیامین) :
نام شیمیائى آن“ تیامین ” است و سابقأ به آن ”آنوزین” گفته مى شد.
از تجزیه تیامین طعم خاصى ظاهرمى شود كه در جریان پختن گوشت ایجاد مى گردد.
در برابر حرارت , اكسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است.

منابع غذائى تیامین :
1) منبع گیاهى :
در مخمر آب جو , جوانه جو , برنج با پوست , اسفناج , لیمو ترش و ... وجود دارد.
2) منبع حیوانى :
بیشتر در جگر , قلوه, شیر گاو, زرده تخم مرغ وجود دارد.

كمبود تیامین در بدن :
1) سبب بروز بیمارى برى برى مى گردد كه از علائم مشخصه آن فلج شدن فرد است.

2) اگر این كمبود به قلب برسد بیمارى برى برى مرطوب نامیده میشود.

3) اگر این كمبود به اعصاب برسد بیمارى برى برى خشك نامیده میشود.

4) در موارد خفیف تر :
الف) با عث ناراحتیهاى گوارشى , از جمله بى اشتهائى , نفخ معده , یبوست میشود.
ب) با عث ناراحتیهاى عصبى , از جمله ضعف عضلانئ , بى خوابى , عصبانیت و احساس خستگى مى شود.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):
نام شیمیائى آن ریبوفلاوین است.
در طبیعت به صورت تركیب با اسید فسفریك وجود دارد.
به نور حساس ودر اثر آن تبدیل به لومى لومى فلاوین شده.
در برابر حرارت و محلولهاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است.

منابع غذایی ریبو فلاوین :
(1) حیوانى :
بیشتر در گوشت , جگر , دل , قلوه , شیرخشك و شیر گاو وجود دارد.
(2) گیاهى :
در سبزیجات , حبوبات , غلات , گردو , مغزها و مخمر موجود میباشد.

کمبودریبوفلاوین :
(1) این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد و كمبود آن در كودكان سبب توقف رشد مى گردد.
(2) در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد.
(3) در سلامت دستگاه گوارش مؤثر است, و كمبود آن باعث ورم مزمن روده میگردد.
(4) از دیگر عوارض آن ضایعات پوستى ومخاطى مانند:
تورم لب , ترك گوشه لب و بینى و تورم زبان است.

ویتامین B3 (نیاسین) :
نام شیمیائى آن نیاسین یا اسید نیكوتین است.
یكى از پایدارترین ویتامین هاست كه به: حرارت , اكسیداسیون , قلیا و اسید مقاوم است.
این ویتامین اتلاف در پخت دارد , چون محلول در آب است همراه با آب پخت دور ریخته میشود , و این اتلا ف حرارتى نیست.

منابع غذایی نیاسبن :
درغلات, حبوبات , سبزیجات , مغزها , گوشتها , دل , جگر و قلوه وجود دارد.
اما شیر و تخم مرغ از نیاسین فقیرند ولى چون تریپتوفان را دارا هستند , موجودات زنده به كمك بدن میتوانند نیاسین تولید كنند , اما غلات , خود نیاسین دارند ولى تریپتوفان ندارند.


كمبود ویتامین نیاسین :
1- باعث بیمارى پلاگر مى شود , و قسمتهائى از بدن كه در معرض نور خورشید باشد متورم شده و قرمز مى گردد.
2- در حالت پیشرفته آن , سلسله اعصاب آسیب دیده و سپس جنون و در نهایت منجر به مرگ میشود.
3- در جوامعى كه ذرت زیاد مصرف میشود (افریقاو امریكاى مركزى ) پلاگرا مشاهده شده ,چون ذرت تریپتوفان ندارد , و اسید نیكوتنیك قابل جذب نمى باشد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
استفاده از آنزیم آمیلاز در صنایع نشاسته :
مهمترین پلی‌ساكاریدی كه در صنایع غذایی استفاده می‌شود، نشاسته است. تولید آنزیمی گلوكز با استفاده از آنزیم آمیلاز بدست آمده از باسیلوس سوبتیلیس و آمیلوگلوكزیداز حاصل از آسپرژیلوس، جایگزین روش‌های قدیمی هیدرولیز اسیدی شده است. سرعت عمل، عدم آلودگی و امكان تولید دكستروز در مقیاس صنعتی از مزایای عمدة روش آنزیمی، می‌باشد. البته با پیشرفت فناوری DNA نوتركیب، امكان تولید آنزیم‌های میكروبی پایدار در دمای بالا جهت هیدرولیز آنزیمی و بالطبع تولید صنعتی و گستردة گلوكز فراهم شده است.

همچنین با استفاده از آنزیم آلفاآمیلاز می‌توان نشاسته را به شربت‌هایی با معادل دكستروز (DE) پایین تبدیل كرد. اگر علاوه بر این آنزیم از آنزیم‌های گلوكوآمیلاز و گلوكزایزومراز نیز استفاده گردد، ‌می‌توان محصولی با شیرینی معادل ساكارز به نام HFCS تولید كرد. تولید HFCS، یكی از بهترین مثال‌های بكارگیری آنزیم در یك فرایند تجارتی می‌باشد. گزارش شده است كه معرفی این محصول در ایالات متحده امریكا باعث صرفه‌جویی معادل 1.3 میلیارد دلار در واردات شكر در سال 1980 شد. تولید این محصول بدلایل سیاسی و اقتصادی در اروپا موفقیت‌آمیز نبوده ‌است.

فروكتوز نیز یك ماده شیرین‌كننده می‌باشد كه در بسیاری از محصولات غذایی عمدتاً به عنوان جایگزین ساكارز (شكر معمولی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. یكی از دلایل افزایش محبوبیت فروكتوز در كارخانه­های ساخت مواد غذایی، در دسترس بودن مقدار زیاد نشاستة غلات است كه با روش آنزیمی، در مقیاس صنعتی به فروكتوز تبدیل می‌شود. یك منبع ارزانتر و جایگزین فروكتوز ممكن است فروكتان باشد كه كربوهیدرات ذخیره‌ای در بسیاری از گیاهان است. فروكتان­ها، پلیمرهای مولتی فروكتوز (پلی‌فروكتوز) هستند كه می‌توانند به‌صورت آنزیمی یا شیمیایی هیدرولیز شوند تا فروكتوز بدست آید.

فروكتان‌های گیاهی، شیرین هستند؛ اما آنزیم‌هایی كه بتوانند زنجیره‌های گلیكوزیدی آن‌ها را از بین ببرند در دستگاه گوارش انسان وجود ندارند. در نتیجه، فروكتان‌ها اجزای غذایی كم‌كالری هستند. از این خاصیت برای تولید شیرین‌كننده‌های كم‌كالری طبیعی در صنایع غذایی- بهداشتی به خصوص در ژاپن استفاده می‌شود كه آن را به صورت آنزیمی در بیوراكتورها تولید می‌كنند. در میان باسیل‌ها، پسودوموناس و استرپتوكوك با كمك آنزیم‌های خارج سلولی، شكر را به فروكتان‌های باكتریایی كه غالباً لوان (Levan) نامیده می‌شوند، تبدیل می‌كنند.

در گیاهان تنباكویی كه حاوی ژن تغییر یافتة "Sac B" یا Bacillus subtilis levansucrase هستند، یك فروكتان پایدار، شبیه نوع میكروبی‌ تولید می‌شود.

از روش‌های اصلاح آنزیمی پلیمرهای نشاسته، جهت بهبود خواص هیدروكلوئیدی آنها جهت تولید جایگزین‌های چربی، نشاستة مقاوم، امولسیفایرها و عوامل ایجاد ژل و همچنین جهت تولید نشاسته‌های با منافذ ریز برای استفاده در سیستم‌های رهایش كنترل شده نیز استفاده شده است.

حذف آب از محیط‌های كشت آنزیمی استفاده از آنزیم‌ها :
یكی از مشكلات اصلاح آنزیمی پلی‌ساكاریدها، نیاز به خارج كردن آب پس از عملیات اصلاح آنزیمی است كه باعث می‌شود كه این عملیات توجیه اقتصادی نداشته باشد. برای مواجهه با این مشكل، فرآیندهای انجام عملیات اصلاح آنزیمی در محیط‌های نیمه‌جامد ایجاد شده است. به‌عنوان مثال، می‌توان به فرآیند اصلاح آنزیمی صمغ guar توسط آنزیم آلفاگالاكتوسیداز جهت تولید محصولی با خواص شبیه به صمغ locust bean در محیطی حاوی وزن مساوی آرد guarو آب اشاره كرد.

حذف آب از محیط‌های كشت آنزیمی باعث متحول‌شدن استفاده از آنزیم‌ها در صنایع غذایی شده است. این امكان، برعكس كردن عمل آنزیم‌های هیدرولیزی را فراهم می‌كند. به عبارتی در این شرایط و در عدم حضور انرژی متابولیكی می‌توان آنزیم‌های هیدرولیزی را وادار ساخت كه همان بیومولكول‌هایی را سنتز كنند كه در حضور آب تجزیه می‌كنند. همچنین میزان اختصاصی عمل‌كردن آنزیم‌های هیدرولیزی در عدم حضور آب كاهش می‌یابد؛ بطوریكه این آنزیم‌ها قادر به تسریع واكنش هیدرولیز بر روی سوبسترا‌های غیرمتعارف می‌گردند. به‌عنوان مثال از مادة سابتیلیزین (Subtilisin) كه نقش طبیعی آن هیدرولیز پروتئین‌ها می‌باشد، می‌توان در محیط حاوی حلالهای آلی جهت كاتالیز واكنش آسیلاسیون قندها برای تولید فعال‌كننده‌های سطحی (بعنوان امولسیفایر در مصارف غذایی) استفاده كرد.

نیاز به حذف كامل حلال‌ها از واكنش‌های سازگار با غذا منجر به یك كشف بسیار جالب شده‌است: آنزیم‌ها حتی می‌توانند تحت شرایطی كه حلال وجود ندارد، فقط با استفاده از سوبسترا و محصول به‌عنوان محیط واكنش، عمل كنند. استرهای كربوهیدرات و پلی‌گلیسرول (امولسیفایرها)، استرهای كایرالی (طعم دهنده) و الیگوپیتیدها، لیپیدهای ضروری و پلیمرهای ساختاری از تركیبات مرتبط با مواد غذایی هستند كه بطور موفقیت‌آمیزی با استفاده از آنزیم‌ها در این شرایط تولید شده‌اند.


چند مثال دیگر از اصلاح آنزیمی افزودنی‌های غذایی :


ـ استفاده از آنزیم انورتاز جهت تبدیل ساكارز به قند معلق در محصولاتی نظیر شیرینی‌جات، مرباجات و بستنی.
ـ استفاده از آنزیم آلفاگالاكتوزیداز در صنایع تولید شكر از چغندر قند جهت تبدیل رافینوز موجود در شیره چغندرقند به گالاكتوز و ساكارز. با توجه به اینكه رافینوز اثر بازدارندگی بر روی كریستالیزاسیون ساكارز دارد، اگر این تبدیل صورت نگیرد، در فرآیند بازیابی شكر از ملاس باید قسمتی از ملاس را همیشه دور ریخت. استفاده از فرآیند آنزیمی، امكان بازیابی شكر از كل ملاس را فراهم می‌كند.

ـ از آنزیم لاكتاز جهت اصلاح خواص آب پنیر استفاده شده است. لاكتوز در آب، شیرینی و حلالیت كمی دارد و همچنین هضم آن برای بعضی انسانها بخاطر كمبود آنزیم بتا-گالاكتوزیداز در سیستم گوارشی آنها امكانپذیر نمی‌باشد. لاكتوز با استفاده از این آنزیم به گلوكز و گالاكتوز تبدیل می‌شود كه معایب فوق را ندارد. همچنین گزارش شده است كه پیش‌آبكافت لاكتوز در شیر می‌تواند زمان فرآوری برای تولید ماست و پنیر را تا 20 درصد كاهش دهد.
- از آنزیمهای میكروبی مثل پكتیناز، سلولاز، همی‌سلولاز و آمیلاز برای شفاف كردن آب میوه و حذف پكتین و الیاف سلولزی استفاده می‌شود. این آنزیم‌ها بیشتر از باكتری‌ها و قارچ‌ها استخراج می‌شوند.


تولید مواد كمك فرآوری :


ریزسازواره‌ها به‌عنوان كشت آغازگر در فرآوری مواد غذایی جهت بهبود و تولید طعم، افزایش قابلیت نگهداری مواد غذایی و تولید اسید و گازها تولید می‌گردند. به‌عنوان مثال از ریزسازواره‌ها در تولید محصولات لبنی، محصولات گوشتی و تولید نان استفاده می‌گردد. مثال دیگر مواد كمك فرآوری مورد استفاده در صنایع غذایی، آنزیمها می‌باشند كه بطور گسترده‌ای از آنها در فرآوری انواع مواد غذایی استفاده می‌شود.


كاربردهای تشخیصی برای تایید ایمنی و سلامت محصولات غذایی :


از دقت بسیار زیادی كه مولكول‌های زیستی در شناسایی برخوردارند، جهت توسعه فناوری‌هایی برای شناسایی حضور ریزسازواره‌های بیماری‌زا، سموم و پروتئین‌های خارجی در مواد غذایی استفاده می‌شود. در این فناوری‌ها از مولكول‌های مخصوص حس‌گر استفاده می‌گردد. به‌عنوان مثال در DNA كروموزمی و RNA باكتری‌ها، ترتیب‌های بازی مشخص كوتاهی وجود دارد كه از آنها می‌توان جهت شناسایی و ردیابی آنها استفاده كرد. از این حس‌گرهای ژنتیكی می‌توان جهت شناسایی سریع ریزسازواره‌ها در سطح خانواده، گونه یا زیرگونه استفاده كرد. در حال حاضر، چنین حس‌گرهایی برای لیستریا، سالمونلا، كلستریدیوم، یرسینیا، كمپیلوباكتر ساخته شده‌است.

از آنتی‌بادی‌های نوتركیب چنددودمانی و تك‌دودمانی جهت توسعة روش‌های سریع و ساده برای شناسایی میكرب‌های بیماری‌زا با منشاء غذایی مثل سالمونلا، لیستریا و سم‌های قارچی (مثل آفلاتوكسین و تریتوتثین)، آفت‌كش‌ها و سم‌های طبیعی (مثل گلیكوآلكالوئید سیب‌زمینی) استفاده شده است. سم‌های تولیدی برخی قارچ‌ها در انواع مواد غذایی (بخصوص غلات و میوه‌های مغزدار كه در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند) را می‌توان با استفاده از كیت‌هایی مبتنی بر آنزیم ELISA شناسایی كرد و ایمنی و سلامت محصولات را تضمین نمود. به عنوان مثال، می‌توان از آزمون‌های ELISA برای شناسایی Salmonella در مواد غذایی استفاده نمود و نتیجة آزمایش در عرض یك روز مشخص می‌شود؛ در حالی كه توسط روش‌های مرسوم میكروبیولوژی تا شش روز طول می‌كشد.

روش‌های بیوتكنولوژی برای تایید غیرتقلبی‌بودن یك محصول غذایی نیز بكار می‌روند. به‌عنوان مثال برای شناسایی پروتئین‌های شیر، آنتی‌بادی‌هایی وجود دارد كه می‌توان از آنها در ساخت كیت‌های ELISA استفاده كرد. این كیت‌ها قادر هستند، استفاده غیرمجاز از شیر گاو در تولید پنیرهایی كه ادعا می‌گردد از شیر گوسفند تهیه شده است را تشخیص دهند.





 

الهام پاییزی

عضو جدید
استفاده از آنزیم آمیلاز در صنایع نشاسته :
مهمترین پلی‌ساكاریدی كه در صنایع غذایی استفاده می‌شود، نشاسته است. تولید آنزیمی گلوكز با استفاده از آنزیم آمیلاز بدست آمده از باسیلوس سوبتیلیس و آمیلوگلوكزیداز حاصل از آسپرژیلوس، جایگزین روش‌های قدیمی هیدرولیز اسیدی شده است. سرعت عمل، عدم آلودگی و امكان تولید دكستروز در مقیاس صنعتی از مزایای عمدة روش آنزیمی، می‌باشد. البته با پیشرفت فناوری DNA نوتركیب، امكان تولید آنزیم‌های میكروبی پایدار در دمای بالا جهت هیدرولیز آنزیمی و بالطبع تولید صنعتی و گستردة گلوكز فراهم شده است.

همچنین با استفاده از آنزیم آلفاآمیلاز می‌توان نشاسته را به شربت‌هایی با معادل دكستروز (DE) پایین تبدیل كرد. اگر علاوه بر این آنزیم از آنزیم‌های گلوكوآمیلاز و گلوكزایزومراز نیز استفاده گردد، ‌می‌توان محصولی با شیرینی معادل ساكارز به نام HFCS تولید كرد. تولید HFCS، یكی از بهترین مثال‌های بكارگیری آنزیم در یك فرایند تجارتی می‌باشد. گزارش شده است كه معرفی این محصول در ایالات متحده امریكا باعث صرفه‌جویی معادل 1.3 میلیارد دلار در واردات شكر در سال 1980 شد. تولید این محصول بدلایل سیاسی و اقتصادی در اروپا موفقیت‌آمیز نبوده ‌است.

فروكتوز نیز یك ماده شیرین‌كننده می‌باشد كه در بسیاری از محصولات غذایی عمدتاً به عنوان جایگزین ساكارز (شكر معمولی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. یكی از دلایل افزایش محبوبیت فروكتوز در كارخانه­های ساخت مواد غذایی، در دسترس بودن مقدار زیاد نشاستة غلات است كه با روش آنزیمی، در مقیاس صنعتی به فروكتوز تبدیل می‌شود. یك منبع ارزانتر و جایگزین فروكتوز ممكن است فروكتان باشد كه كربوهیدرات ذخیره‌ای در بسیاری از گیاهان است. فروكتان­ها، پلیمرهای مولتی فروكتوز (پلی‌فروكتوز) هستند كه می‌توانند به‌صورت آنزیمی یا شیمیایی هیدرولیز شوند تا فروكتوز بدست آید.

فروكتان‌های گیاهی، شیرین هستند؛ اما آنزیم‌هایی كه بتوانند زنجیره‌های گلیكوزیدی آن‌ها را از بین ببرند در دستگاه گوارش انسان وجود ندارند. در نتیجه، فروكتان‌ها اجزای غذایی كم‌كالری هستند. از این خاصیت برای تولید شیرین‌كننده‌های كم‌كالری طبیعی در صنایع غذایی- بهداشتی به خصوص در ژاپن استفاده می‌شود كه آن را به صورت آنزیمی در بیوراكتورها تولید می‌كنند. در میان باسیل‌ها، پسودوموناس و استرپتوكوك با كمك آنزیم‌های خارج سلولی، شكر را به فروكتان‌های باكتریایی كه غالباً لوان (Levan) نامیده می‌شوند، تبدیل می‌كنند.

در گیاهان تنباكویی كه حاوی ژن تغییر یافتة "Sac B" یا Bacillus subtilis levansucrase هستند، یك فروكتان پایدار، شبیه نوع میكروبی‌ تولید می‌شود.

از روش‌های اصلاح آنزیمی پلیمرهای نشاسته، جهت بهبود خواص هیدروكلوئیدی آنها جهت تولید جایگزین‌های چربی، نشاستة مقاوم، امولسیفایرها و عوامل ایجاد ژل و همچنین جهت تولید نشاسته‌های با منافذ ریز برای استفاده در سیستم‌های رهایش كنترل شده نیز استفاده شده است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-12.png
ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب :
این ویتامینها در آب حل مى شوند.
در تمام سلول هاى زنده وجود دارد.
در ساختمان آنزیم ها یا كوآنزیم ها شركت دارند , و بدن به نسبت تبادلات خود به آن نیاز دارد.

ویتامینهاى محلول در آب به دو گروه تقسیم مى شوند:
ویتامینهاى گروه B
ویتامین C

ویتامینB1 (تیامین) :
نام شیمیائى آن“ تیامین ” است و سابقأ به آن ”آنوزین” گفته مى شد.
از تجزیه تیامین طعم خاصى ظاهرمى شود كه در جریان پختن گوشت ایجاد مى گردد.
در برابر حرارت , اكسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است.

منابع غذائى تیامین :
1) منبع گیاهى :
در مخمر آب جو , جوانه جو , برنج با پوست , اسفناج , لیمو ترش و ... وجود دارد.
2) منبع حیوانى :
بیشتر در جگر , قلوه, شیر گاو, زرده تخم مرغ وجود دارد.

كمبود تیامین در بدن :
1) سبب بروز بیمارى برى برى مى گردد كه از علائم مشخصه آن فلج شدن فرد است.

2) اگر این كمبود به قلب برسد بیمارى برى برى مرطوب نامیده میشود.

3) اگر این كمبود به اعصاب برسد بیمارى برى برى خشك نامیده میشود.

4) در موارد خفیف تر :
الف) با عث ناراحتیهاى گوارشى , از جمله بى اشتهائى , نفخ معده , یبوست میشود.
ب) با عث ناراحتیهاى عصبى , از جمله ضعف عضلانئ , بى خوابى , عصبانیت و احساس خستگى مى شود.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):
نام شیمیائى آن ریبوفلاوین است.
در طبیعت به صورت تركیب با اسید فسفریك وجود دارد.
به نور حساس ودر اثر آن تبدیل به لومى لومى فلاوین شده.
در برابر حرارت و محلولهاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است.

منابع غذایی ریبو فلاوین :
(1) حیوانى :
بیشتر در گوشت , جگر , دل , قلوه , شیرخشك و شیر گاو وجود دارد.
(2) گیاهى :
در سبزیجات , حبوبات , غلات , گردو , مغزها و مخمر موجود میباشد.

کمبودریبوفلاوین :
(1) این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد و كمبود آن در كودكان سبب توقف رشد مى گردد.
(2) در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد.
(3) در سلامت دستگاه گوارش مؤثر است, و كمبود آن باعث ورم مزمن روده میگردد.
(4) از دیگر عوارض آن ضایعات پوستى ومخاطى مانند:
تورم لب , ترك گوشه لب و بینى و تورم زبان است.

ویتامین B3 (نیاسین) :
نام شیمیائى آن نیاسین یا اسید نیكوتین است.
یكى از پایدارترین ویتامین هاست كه به: حرارت , اكسیداسیون , قلیا و اسید مقاوم است.
این ویتامین اتلاف در پخت دارد , چون محلول در آب است همراه با آب پخت دور ریخته میشود , و این اتلا ف حرارتى نیست.

منابع غذایی نیاسبن :
درغلات, حبوبات , سبزیجات , مغزها , گوشتها , دل , جگر و قلوه وجود دارد.
اما شیر و تخم مرغ از نیاسین فقیرند ولى چون تریپتوفان را دارا هستند , موجودات زنده به كمك بدن میتوانند نیاسین تولید كنند , اما غلات , خود نیاسین دارند ولى تریپتوفان ندارند.


كمبود ویتامین نیاسین :
1- باعث بیمارى پلاگر مى شود , و قسمتهائى از بدن كه در معرض نور خورشید باشد متورم شده و قرمز مى گردد.
2- در حالت پیشرفته آن , سلسله اعصاب آسیب دیده و سپس جنون و در نهایت منجر به مرگ میشود.
3- در جوامعى كه ذرت زیاد مصرف میشود (افریقاو امریكاى مركزى ) پلاگرا مشاهده شده ,چون ذرت تریپتوفان ندارد , و اسید نیكوتنیك قابل جذب نمى باشد.




 

الهام پاییزی

عضو جدید

ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب :
این ویتامینها در آب حل مى شوند.
در تمام سلول هاى زنده وجود دارد.
در ساختمان آنزیم ها یا كوآنزیم ها شركت دارند , و بدن به نسبت تبادلات خود به آن نیاز دارد.

ویتامینهاى محلول در آب به دو گروه تقسیم مى شوند:
ویتامینهاى گروه B
ویتامین C

ویتامینB1 (تیامین) :
نام شیمیائى آن“ تیامین ” است و سابقأ به آن ”آنوزین” گفته مى شد.
از تجزیه تیامین طعم خاصى ظاهرمى شود كه در جریان پختن گوشت ایجاد مى گردد.
در برابر حرارت , اكسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است.

منابع غذائى تیامین :
1) منبع گیاهى :
در مخمر آب جو , جوانه جو , برنج با پوست , اسفناج , لیمو ترش و ... وجود دارد.
2) منبع حیوانى :
بیشتر در جگر , قلوه, شیر گاو, زرده تخم مرغ وجود دارد.

كمبود تیامین در بدن :
1) سبب بروز بیمارى برى برى مى گردد كه از علائم مشخصه آن فلج شدن فرد است.

2) اگر این كمبود به قلب برسد بیمارى برى برى مرطوب نامیده میشود.

3) اگر این كمبود به اعصاب برسد بیمارى برى برى خشك نامیده میشود.

4) در موارد خفیف تر :
الف) با عث ناراحتیهاى گوارشى , از جمله بى اشتهائى , نفخ معده , یبوست میشود.
ب) با عث ناراحتیهاى عصبى , از جمله ضعف عضلانئ , بى خوابى , عصبانیت و احساس خستگى مى شود.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):
نام شیمیائى آن ریبوفلاوین است.
در طبیعت به صورت تركیب با اسید فسفریك وجود دارد.
به نور حساس ودر اثر آن تبدیل به لومى لومى فلاوین شده.
در برابر حرارت و محلولهاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است.

منابع غذایی ریبو فلاوین :
(1) حیوانى :
بیشتر در گوشت , جگر , دل , قلوه , شیرخشك و شیر گاو وجود دارد.
(2) گیاهى :
در سبزیجات , حبوبات , غلات , گردو , مغزها و مخمر موجود میباشد.

کمبودریبوفلاوین :
(1) این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد و كمبود آن در كودكان سبب توقف رشد مى گردد.
(2) در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد.
(3) در سلامت دستگاه گوارش مؤثر است, و كمبود آن باعث ورم مزمن روده میگردد.
(4) از دیگر عوارض آن ضایعات پوستى ومخاطى مانند:
تورم لب , ترك گوشه لب و بینى و تورم زبان است.

ویتامین B3 (نیاسین) :
نام شیمیائى آن نیاسین یا اسید نیكوتین است.
یكى از پایدارترین ویتامین هاست كه به: حرارت , اكسیداسیون , قلیا و اسید مقاوم است.
این ویتامین اتلاف در پخت دارد , چون محلول در آب است همراه با آب پخت دور ریخته میشود , و این اتلا ف حرارتى نیست.

منابع غذایی نیاسبن :
درغلات, حبوبات , سبزیجات , مغزها , گوشتها , دل , جگر و قلوه وجود دارد.
اما شیر و تخم مرغ از نیاسین فقیرند ولى چون تریپتوفان را دارا هستند , موجودات زنده به كمك بدن میتوانند نیاسین تولید كنند , اما غلات , خود نیاسین دارند ولى تریپتوفان ندارند.


كمبود ویتامین نیاسین :
1- باعث بیمارى پلاگر مى شود , و قسمتهائى از بدن كه در معرض نور خورشید باشد متورم شده و قرمز مى گردد.
2- در حالت پیشرفته آن , سلسله اعصاب آسیب دیده و سپس جنون و در نهایت منجر به مرگ میشود.
3- در جوامعى كه ذرت زیاد مصرف میشود (افریقاو امریكاى مركزى ) پلاگرا مشاهده شده ,چون ذرت تریپتوفان ندارد , و اسید نیكوتنیك قابل جذب نمى باشد.




 

الهام پاییزی

عضو جدید
ویتامین B1 (تیامین) :
این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات ها و دکربوکسیلاسیون آلفا کتواسیدها به منزله یک کو آنزیم شرکت می کند.که البته در چنین حالتی به صورت ترکیب با اسید فسفریک یا تیامین پیروفسفات عمل نموده و از این نظر کو کربوکسیلاز نیز نامیده می شود.
منابع خوب تیامین عبارتند از :
دانه های کامل غلات ، ارگان های گوشتی نظیر جگر ، قلب و قلوه و همین طور تخم مرغ.
بعضی از ماهیان دارای آنزیمی موسوم به تیامیناز هستند که چنانچه قبل از مصرف غیر فعال نشود سبب تجزیه تیامین می گردد. SO2 و سولفیدها نیز سریعا باعث نابودی آن می شوند . از این نظر است که استفاده از این ها در مواد غذایی که دارای مقادیر قابل توجهی از این ویتامین هستند مجاز نمی باشد.
تیامین یکی از پایدارترین ویتامین هاست.میزان پایداری آن بستگی به PH ، درجه حرارت ، قدرت یونی و وضعیت بافری سیستم دارد.
کمبود تیامین سبب بروز بری بری می گردد ، که از علایم مشخص آن فلج شدن فرد مبتلا می باشد . جهت به کار گیری تیامین در مواد غذایی از مشتقات آن به صورت تیامین هیدرو کلرید و تیامین نیترات استفاده می شود.
ویتامین B2 (ریبو فلاوین) :

معمولا در طبیعت این ویتامین به صورت ترکیب با اسید فسفریک است و در مقام کو آنزیم - به دو شکل - در برخی از واکنش ها شرکت می کند که یک شکل آن فلاون منو نوکلئوتید(FMN) و دیگری فلاوین آدنین دی نو کلئو تید (FAD) می باشد .
آنزیم هایی که در ارتباط با این ویتامین فعالیت می کنند ، فلاووپروتئین نامیده می شوند.
کار این دو کوآنزیم گرفتن ویا دادن هیدروژن به عناصر و ترکیبات خاصی است و به این ترتیب به انجام واکنش های اکسیداسیون و احیا کمک می کنند.عمل گرفتن و دادن هیدروژن توسط اتم های نیتروژن شماره 1 و 5 در حلقه های ساختمانی مولکول ریبو فلاوین صورت می گیرد.
ریبو فلاوین در مقابل حرارت پایدار بوده و در اثر اکسیژن اتمسفری تجزیه نمی شود همچنین در برابر محلول های قوی اسیدی مقاوم می باشد اما در حضور مواد قلیایی ناپایدار است و به اوره و اگزو کربونیک اسید تجزیه ی شود در برابر نور نیز بسیار حساس می باشد.
جگر و قلوه گاو و جگر مرغ منابع سرشار از این ویتامین هستند . تخم مرغ ، شیر ، نخود ، اسفناج ، گوشت گاو و مرغ و مخمر منابع دیگری از این ویتامین می باشند.افزودن این ویتامین به مواد غذایی به صورت ریبوفلاوین خالص و ریبوفلاوین - 5 - فسفات صورت می گیرد .
منبع : شیمی مواد غذایی دکتر حسن فاطمی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خطرات نوشابه های گازدار
هر قوطی نوشابه گازدار معادل 10 قاشق شکر، 150 کالری و 55-30 میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگهای مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است. به علاوه تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه های گاز دار بیماریهایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماریهای قلبی را تشدید میکنند. اما با تمام اینها یک چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی ها را انواع نوشابه هاي گازدار را تشکیل میدهد. بیایید نگاهی به مواد اصلی تشکیل دهنده یک قوطیسودا * بيندازیم:
اسید فسفریک : این ماده موجب کاهش توانایی بدن در مصرف کلسیم میشود که منجر به پوکی استخوان و سستی دندانها شده و اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی میکند که موجب سوئ هاضمه و جذب ناقص مواد غذایی میشود.

قند : سازندگان نوشیدنیهای غیرالکلی بزرگترین مصرف کننده قند تصفیه شده هستند. این یک امر اثبات شده است که قند میزان انسولین خون را بالا میبرد و منجر به افزایش فشارخون و کلسترول، بروز بیماریهای قلبی، دیابت، افزایش وزن و پیری زودرس میشود. بیشتر انواع سودا، بیش از 100 درصد مقدار قند مورد نیاز روزانه را تامین میکنند.

آسپراتام Aspartame : این ماده شیمیایی در نوشابه هاي رژیمی به عنوان جانشین قند به کار میرود و بیش از 90 عارضه جانبی دارد. از جمله می توان به تومور مغزی، معلولیت جنین، دیابت، عدم تعادل احساسی و بروز حمله های صرع اشاره کرد. بعلاوه، زمانی که آسپراتام مدت زیادی در فضای گرم نگهداری شود به متانول تبدیل میشود. الکلی که میتواند به فرم آلدئین یا اسید فرمیک مبدل شده که از عوامل سرطان زا هستند.
کافئین : نوشیدنیهای کافئین دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون میشوند. ویتامینها و مواد معدنی را میسوزانند و موجب مشکلات بارداری و سرطان میشوند.
در نهایت باید گفت که مصرف نوشیدنیهای غیرالکلی گاز دار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئینها، لبنیات و سایر مواد مغذی از بین میبرند.
*منظور از سودا همان نوشابه هاي گازدار مي باشد(توضيح از زيتون ايراني)
 

الهام پاییزی

عضو جدید
IOOC؟
شوراي بين المللي روغن زيتون به استناد ماده 12 اساسنامه خود كه به تاييد سازمان ماا متحد رسيده ضمن تعيين و تدوين استاندارد هاي لازم روغن زيتون و كنسرو آن در گروه روغن كاملا طبيعي ،ممتاز هر ساله برترين توليد كننده روغن زيتون جهان شناسايي و طي مراسمي جايزه اي به نام ما ريسوليناس(Marino Solinas) رابه آنها اهدا مي نمايند كه نشانه كيفيت و رعايت استاندارد بين المللي است.
 
بالا