آيات رحمت

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان
با اجازه ميخواستم اين تايپك رو بزنم و هر روز بيام آيه هايي از قرآن بكه به نظرم قشنگ ميادو بذارم با كمي توضيح
اگه دوستان هم كمكم كنن و در جريان خوندن قرآن به اين آيات برخوردن برامون بذارن تا استفاده كنيم...
مرسي
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
آيات30 و31 سوره بقره:
به ياد آور وقتي پروردگار فرشتگان را فرمود: من در زمين خليفه خواهم گماشت، گفتند آيا كساني خواهي گماشت كه فساد كنند و خونها بريزند و ما خود تسبيح و تقديس مي كنيم.
خدا فرمود: من چيزي از اسرار خلقت بشر مي دانم كه شما نمي دانيد. و ياد داد به آدم همه اسماء را و آنگاه حقايق آن اسماء را در نظر فرشتگان پديد آورد و فرمود: اسماء اينان را بيان كنيد اگر شما در دعوي خود صادقيد....
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
مپوشانيد حق را به باطل تا پنهان سازيد حقيقت را و حال آنكه به حقانيت آن آگاهيد (42بقره)

نماز بپا داريد و زكات بدهيد و با خداپرستان حق را اطاعت كنيد (43بقره)

چگونه شما كه مردم را به نيكوكاري دستور ميدهيد خود را فراموش مي كنيد و حال آنكه كتاب خدا را مي خوانيد و در آن انديشه و تعقل نميكنيد (44 بقره)

ياري جوييد از خدا به صبر و نماز كه امري بسيار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان (45بقره)
 

venoos*m

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قل يا عبادي الذين اسرفواعلي انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله

ان الله يغفرالذنوب جميعاانه هوالغفورالرحيم

بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خویش اسراف (و ستم) كرده‏اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زیرا كه او

بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره زمر؛ آیه 53)
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
آنان كه ايمان آورده و ايمان خود را به ستم نيالودند ايمني آنهاراست، و هم آنان به حقيقت هدايت يافته اند.(82 سوره انعام)
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
و پيروي كردند سخناني را كه ديو و شياطين در ملك سليمان مي خواندند و هرگز سليمان به خدا كافر نگشت و لكن شياطين كافر شدند و سحر به مردم مي آموختند و آنچه را كه به دو فرشته هاروت و ماروت در بابل نازل شده ياد ميدادند و به هيچ كس چيزي نمي آموختند مگر آنكه بدو مي گفتند كه كار ما فتنه است مبادا كافر شوي .....
(102 سوره بقره)
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
آنان گه چون به حادثه سختي گرفتار شوند صبوري پيش گرفته و گويند : ما به فرمان خدا آمده و به سوي او رجوع خواهيم كرد. آن گروهند مخصوص الطاف الهي و رحمت خاص خدا، و آنان خود هدايت يافتگانند.
(آيات 156و157 سوره بقره)
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم و شكر نعمت من بجاي آريد و كفران نعمت من نكنيد. (152سوره بقره)

اي اهل ايمان در پيشرفت كار خود صبر و مقاومت پيشه كنيد و به ذكر خدا و نماز توسل جوييد كه خدا ياور صابران است.(153سوره بقره)
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
شما هرگز به مقام نيكوكاران و خاصان خدا نخواهيد رسيد مگر از آنچه دوست مي داريد در راه خدا انفاق كنيد.(92 سوره آل عمران)
 

nafis...

مدیر بازنشسته
آنان که ایمان آوردند،آرام گیرد دل های ایشان به یاد خدا همانا به یاد خدا آرام گیرد دل ها(28 رعد)

و حکم کرد پروردگار تو که پرستش نکنید جز او را و به پدر و مادر نیکی کنید اگر برسند نزدت پیری را یکی از آنان یا هر دو پس نگو به ایشان اف ونهیب نزن برایشان و بگو بدیشان گفتاری گرامی.(23 اسرا)
 
آخرین ویرایش:

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
بسياري از اهل كتاب آرزو دارند كه شما را از ايمان به كفر برگردانند به سبب رشك و حسدي كه برايمان شما برند بعد از آنكه حق برآنها آشكار گرديد، پس اگر ستمي به شما رسيددرگذريد و مدارا كنيد تا فرمان خدا كه البت برهر چيز قادر و تواناست برسد.
آيه 109 سوره بقره
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
نيكوكاري آن نيست كه روي به جانب مشرق و مغرب كنيد چه اين چيز بي اثري است ليكن نيكوكار كسي است كه به خداي عالم و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسماني و پيغمبران ايمان آرد و دارايي خود را در راه دوستي خدا به خويشان و يتيمان و فقيران و رهگذران و گدايان بدهد و در آزاد كردن بندگان صرف كند و نماز به پا دارد و زكات مال به مستحق برساند و با هر كه عهد بسته به موقع خود وفا كند و در كارزار و سختيها صبور و شكيبا باشد و به وقت رنج و ثعب صبر پيشه كند، كساني كه بدين اوصاف آراسته اند آنها به حقيقت راستگويان و آنها پرهيزكارانند.
آيه 177 سوره بقره
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سوره ی عصر در عین کوتاهی خیلی قابل تامله:

سوگند به عصر (1).
که انسانها همه در خسران و زیانند (2).
مگر افراد و اقلیتی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند و یکدیگر را به حق سفارش کرده و به صبر توصیه نموده‏ اند (3).
.
.
.
.
و العصر در این کلمه به عصر سوگند یاد شده، و از نظر مضمونی که دو آیه بعد دارد مناسب‏تر آن است که منظور از عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلی الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) باشد، که عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشری، و ظهور و غلبه حق بر باطل است، چون مضمون دو آیه بعد این است که خسران عالم انسان را فراگیر است و تنها کسانی را فرا نمی‏گیرد که از حق پیروی نموده، و در برابر آن صبر کنند، و این اقلیت عبارتند از کسانی که به خدا و روز جزا ایمان آورده و عمل صالح کنند.
ولی بعضی گفته‏ اند: مراد از عصر، وقت عصر، یعنی آخر روز است، چون این وقت دلالت دارد بر تدبیر ربوبی که روز را می‏برد و شب را می‏آورد، و قدرت و سلطنت را از سلطان روز یعنی خورشید سلب می‏کند.
بعضی دیگر گفته ‏اند: مراد نماز عصر است، که نماز وسطی است که از همه نمازهای یومیه فضیلت بیشتری دارد.
بعضی دیگر گفته ‏اند: مراد شب و روز است، که اصطلاحا به آنها عصران گفته می‏شود.
بعضی دیگر گفته‏ اند: منظور از عصر دهر است، که در آن عجائبی وجود دارد، که بر قدرت ربوبی دلالت دارد.
و بعضی دیگر وجوهی دیگر ذکر کرده ‏اند.
و در بعضی از روایات آمده که منظور عصر ظهور مهدی (علیه‏السلام‏) است که در آن عصر حق بر باطل به طور کامل غلبه کند.
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ان الانسان لفی خسر
مراد از کلمه انسان جنس انسان است، و کلمه خسر و خسران و خسار خسارة همه به معنای نقص در سرمایه است.
راغب می‏گوید: این کلمه هم در مورد انسان استعمال می‏شود، و گفته می‏شود: فلانی خسران کرد، و هم در مورد عمل انسان بکار می‏رود و می‏گویند: تجارت فلانی خسران کرد.
و اگر در آیه مورد بحث کلمه خسر بدون الف و لام آمده به منظور بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانی عظیم است، احتمال هم دارد به منظور تنویع باشد، و بفهماند آدمی در نوعی مخصوص از خسران قرار دارد، غیر خسران مالی و آبرویی، بلکه خسران در ذات که خدای تعالی در باره‏اش فرموده: الذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیمة الا ذلک هو الخسران المبین الا الذین امنوا و عملوا الصالحات این استثنا استثنای از جنس انسان است که محکوم به خسران است، و استثنا شدگان افرادی هستند که متصف به ایمان و اعمال صالح باشند چنین افرادی ایمن از خسرانند.
و این بدان جهت است که کتاب خدا بیان می‏کند که انسان موجودی همیشه زنده است، زندگیش با مردن خاتمه نمی‏یابد، و مردن او در حقیقت انتقال از خانه‏ای به خانه‏ای دیگر است، که بیان این معنا در تفسیر آیه شریفه علی ان نبدل امثالکم و ننشئکم فی ما لا تعلمون گذشت، و نیز کتاب خدا بیان می‏کند که قسمتی از این زندگی همیشگی انسان که همان حیات دنیا باشد حیاتی است امتحانی، و سرنوشت ساز که در آن حیات سرنوشت قسمت دیگر یعنی حیات آخرت مشخص می‏گردد، آنها که در آن حیات به سعادت می‏رسند، و یا بدبخت می‏شوند، سعادت و شقاوتشان را در دنیا تهیه کرده‏اند، همچنان که خدای تعالی فرموده: و ما الحیوة الدنیا فی الاخرة الا متاع، و نیز فرموده: کل نفس ذائقة الموت و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة.
و نیز بیان می‏کند که مقدمیت این زندگی برای آن زندگی به وسیله مظاهر این زندگی و آثار آن یعنی اعتقادات و اعمال است، اعتقاد حق و عمل صالح ملاک سعادت اخروی و کفر و فسق ملاک شقاوت در آن است، می‏فرماید: و ان لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری ثم یجزیه الجزاء الأوفی و نیز می‏فرماید: من کفر فعلیه کفره و من عمل صالحا فلا نفسهم یمهدون، و باز می‏فرماید: من عمل صالحا فلنفسه و من اساءفعلیها، و در آیاتی بسیار زیاد سرنوشت آخرت را چه خوش و چه بدش را جزا و اجر خوانده.
و نیز با همه این بیانات که از نظرتان گذشت بیان می‏کند که سرمایه آدمی زندگی او است، با زندگی است که می‏تواند وسیله عیش خود در زندگی آخرت را کسب کند، اگر در عقیده و عمل حق را پیروی کند تجارتش سودبخش بوده، و در کسبش برکت داشته است، و در آینده‏اش از شر ایمن است، و اگر باطل را پیروی کند، و از ایمان به خدا و عمل صالح اعراض نماید، تجارتش ضرر کرده (نه تنها از سرمایه عمر چیزی زاید بر خود سرمایه به دست نیاورده، بلکه از خود سرمایه خورده، و سرمایه را وسیله بدبختی خود کرده است) و در آخرتش از خیر محروم شده،
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و مراد از ایمان، ایمان به خدا، و مراد از ایمان به خدا ایمان به همه رسولان او، و مراد از ایمان به رسولان او اطاعت و پیروی ایشان است، و نیز ایمان به روز جزا است همچنان که قرآن در جای دیگر تصریح کرده به اینکه کسانی که به بعضی از رسولان خدا ایمان دارند، و به بعضی ندارند، مؤمن به خدا نیستند.
و ظاهر جمله و عملوا الصالحات این است که به همه اعمال صالح متصف باشد.
پس این جمله استثنائیه شامل فاسقان که بعضی از صالحات را انجام می‏دهند، و نسبت به بعضی دیگر فسق می‏ورزند نمی‏شود، و لازمه این، آن است که منظور از خسران اعم از خسران به تمام معنا باشد یعنی شامل خسران از بعضی جهات هم بشود، و بنابر این دو طایفه خاسرند، یکی آنهایی که از جمیع جهات خاسرند نظیر کفار معاند حق و مخلد در عذاب، دوم آنهایی که در بعضی جهات خاسرند، مانند مؤمنینی که مرتکب فسق می‏شوند و مخلد در آتش نیستند چند صباحی عذاب می‏بینند، بعد عذابشان پایان می‏پذیرد و مشمول شفاعت و نظیر آن می‏شوند.
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر کلمه تواصی به معنای سفارش کردن این به آن و آن به این است.
و تواصی به حق این است که: یکدیگر را به حق سفارش کنند، سفارش کنند به اینکه از حق پیروی نموده و در راه حق استقامت و مداومت کنند، پس دین حق چیزی به جز پیروی اعتقادی و عملی از حق، و تواصی بر حق نیست، و تواصی بر حق عنوانی است وسیع‏تر از عنوان امر به معروف و نهی از منکر، چون امر به معروف و نهی از منکر شامل اعتقادیات و مطلق ترغیب و تشویق بر عمل صالح نمی‏شود، ولی تواصی بر حق، هم شامل امر به معروف می‏شود و هم شامل عناوین مذکور.
در اینجا سؤالی به نظر می‏رسد، و آن این است که: تواصی به حق، خود یکی از اعمال صالح است، و با اینکه قبلا عنوان کلی و عملوا الصالحات را ذکر کرده بود، چه نکته‏ای باعث شد که خصوص تواصی به حق را نام ببرد؟ جوابش این است که: این از قبیل ذکر خاص بعد از عام است، که در مواردی بکار می‏رود که گوینده نسبت به خاص عنایت بیشتری داشته باشد، و شاهد بر اینکه خدای تعالی از میان همه اعمال صالح به تواصی به حق عنایت بیشتر داشته، و بدین منظور خصوص آن را بعد از عموم اعمال صالح ذکر نموده این است که همین تواصی را در مورد صبر تکرار کرد، و با اینکه می‏توانست بفرماید: و تواصوا بالحق و الصبر، فرمود: و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
و بنابر همه آنچه گفته شد، ذکر تواصی به حق و به صبر، بعد از ذکر اتصافشان به ایمان و عمل صالح برای این بوده که اشاره کند به حیات دلهای مؤمنین، و پذیرا گشتن سینه‏ هاشان برای تسلیم خدا شدن، پس مؤمنین اهتمامی خاص و اعتنایی تام به ظهور سلطنت حق و گسترده شدن آن بر همه مردم دارند، و می‏خواهند همه جا حق پیروی شود، و پیروی آن دائمی گردد، و خدای تعالی درباره آنان فرموده: ا فمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه فویل للقاسیة قلوبهم من ذکر الله اولئک فی ضلال مبین.
در آیه مورد بحث صبر را مطلق آورده، و بیان نکرده که صبر در چه مواردی محبوب است، و نتیجه این اطلاق آن است که مراد از صبر اعم از صبر بر اطاعت خدا و صبر از معصیت و صبر در برخورد با مصائبی است که به قضا و قدر خدا به آدمی می‏رسد.
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
خدا از سوگندهای لغو، شمارا مؤاخذه نکند و لیکن آنچه را در دل دارید مؤاخذه خواهدکرد وخدا آمرزنده و بسیار بردبار است
 
آخرین ویرایش:

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
و هیچ چیز در عالم نیست جز آنکه منبع و خزینه آن نزد ما خواهد بود ولی ما از آن بر عالم خلق الا به قدر معین مگر که مصلحت باشد نمی فرستیم

سوره حجر آیه 21
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
شیطان گفت: خدایا چنانکه مرا گمراه کردی من در زمین همه چیز را در نظر فرزندان آدم جلوه می دهم و همه آنها را گمراه خواهم کرد.بجز بندگان پاک و خالص تو را. خدا فرمود همین اخلاص و پاکی سیرت، راه مستقیم به درگاه من است. و هرگز تو را نرسد که بر بندگان با خلوص من تسلط یابی مگر بر مردم نادان و گمراه که پیرو تو شوند. البته وعده گاه جمیع آن مردم گمراه آتش دوزخ خواهد بود.

سوره حجر آیات 39 تا 43
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
این مشرکان برای بتان از روی جها نصیبی از رزقی که به آنها دادیم قرار می دهند، سوگند به خدای یکتا که البته از آنها از این دروغ و عقاید باطل بازخواست خواهد شد.


سوره نحل آیه 57
 

venoos*m

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خویش اسراف (و ستم) كرده‏اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زیرا كه او بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره زمر؛ آیه 53)
 

Similar threads

بالا