*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***

*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***


  • مجموع رای دهندگان
    71

asghar rahmati

عضو جدید
روش دوران شیشه مذاب ( Glass Spin Casting Method) :

در تلسکوپ سازی حرفه ای و صنعت تلسکوپ سازی روز دنیا از این روش بهینه استفاده می شود. این روش در حقیقت جایگزینی برای فرآیند سایش می باشد. فلذا مراحل پولیش کاری و Coating به قوت خود باقی اند. برای مثال در تلسکوپ غول پیکر ماژلانی که همکنون در دست ساخت است,از این روش برای ساخت آینه های اصلی آن استفاده شده. شکل زیر نمایی گرافیکی از این تلسکوپ در آینده است.


اساس کار این روش برمبنای کوره دورانی است,به این شکل که قالب قرص شیشه ای با ابعاد مورد نظر برای قطر و ضخامت آینه از مواد نسوز و مقاوم در برابر حرارت بالا ساخته می شود. سپس بسته به نوع ساختار مورد نظر برای داخل آینه که می تواند ساده و یا لانه زنبوری باشد بلورهای شیشه ای در قالب قرار داده شده و حرارت می بینند. زمانی که شیشه در داخل کوره ذوب شد و حالت مایع را به خود گرفت دوران کوره به صورت آرام شروع شده و در یک سرعت زاویه ای خاص ثابت نگه داشته می شود. در اثر شتاب جاذبه زمین و شتاب مرکز گرای ذرات شیشه مذاب,سطح فوقانی شیشه تقعر یافته و بعد از آن کوره به آرامی سرد می شود. در طی سرد شدن کوره همچنان به دوران خود ادامه می دهد و در نهایت تقعر در سطح شیشه جامد باقی می ماند.

لازم به ذکر است برای ساخت آینه ها با قطر بزرگ دو راه کار وجود دارد: آینه های چند تکه و آینه های یک تکه. هر کدام از اینها نیز معایب و مزایای مختص به خود را دارند. ساخت آینه های چند تکه با توجه به کوچک بودن تکه ها نسبت به سطح نهایی بزرگ راحت تر است. اما ساخت پایه و محل استقرار این تکه ها نیز که باید با دقت نانومتری ساخته و نگهداری شوند کار ساده ای نیست. برای مثال تلسکوپ کک از جمله تلسکوپ هایی است که با آینه های چند تکه ( شش ضلعی ) ساخته شده. شکل زیر.


در آینه های یک تکه مشکل اصلی ,وزن بسیار زیاد آنها است که مشکلات شدید حمل و نقل تلسکوپ را از محل ساخت تا محل نصب و علاوه بر آن مشکلات استقرار آینه را به وجود می آورد. راه حلی که امروزه در صنعت تلسکوپ سازی حرفه ای دنیا از آن استفاده می شود آینه های لانه زنبوری است.

آینه های لانه زنبوری ( Honey comb Telescope Mirrors) :

در این روش ازمنشورهای شش ضلعی تو خالی به عنوان بدنه آینه برای عمل قالب ریزی طبق شکل زیر استفاده می شود.شیشه مذاب فضاهای میانی این منشور ها ,سطح و کف را پر کرده و بدنه شیشه ای را به وجود می آورد. در نهایت نیز این منشورها از شیشه جدا می شوند.



پرواضح است که این منشورها باید مثل شیشه ها از ضریب انبساط حرارتی کمی برخوردار باشند تا در حین عمل گرمایش و سرمایش تنشی برروی شیشه اعمال نکنند. جنس مصرفی برای این منشورهای شش ضلعی,سیلیکات آلومنیوم یا سرامیک است. این منشورها دارای ارتفاع متغییر می باشند,بدین صورت که ارتفاعشان در لبه آینه بیشتر و در مرکز آینه کمتر است و تغییرات ارتفاع بگونه ای است که سطح تمام شده ضمن حفظ SAGمورد نظر,شکل سهمی گون داشته باشد. البته در این حالت دقت بالایی نیاز نیست چراکه نهایتا دوران شیشه مذاب سطح سهمی گون ایده آل را به شیشه خواهد داد. عمده هدف از این نوع چینش منشور ها حفظ ضخامت برابر شیشه در نقاط وسطی و انتهایی آن است.

شکل زیر نمونه ای از این چینش منشورها را نشان می دهد.


در ابتدا لازم است کف دایره ای شکلی از سیلیکات آلومنیوم ریخته گری شود و با معلوم بودن تعداد منشورها سوراخ هایی به قطر کمتر از قطر تقریبی منشورها در آن ایجاد شود. این کف درحقیقت وظیفه استقرار منشورها و جدا کردن شیشه ای که در اثر ذوب به کف قالب رسیده را با سطح کوره دارد.در شکل زیر که بعد از مرحله قالب گیری و دوران است ,کف سرامیکی را به همراه سوراخ ها می توان مشاهده کرد.





نحوه استقرار منشورها بر روی کف:

شکل زیر اجزای مختلف آینه لانه زنبوری را هنگامی که داخل کوره قرار دارد,نشان می دهد.





همان طور که شکل بالا نشان می دهد,برای محکم کردن منشورها از پین ها و پیچ و مهره استفاده شده است. جنس پین ها همان جنس منشورها است یعنی سیلیکات آلومنیوم در حالی که جنس پیچ و مهره و کف کوره از کاربیدسیلیسیم ( SiC) می باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که جنس تمامی قسمت هایی که با شیشه مذاب در تماس خواهند بود,سیلیکات آلومنیوم باید باشد و از برخورد شیشه مذاب و کاربید سیلیسیم باید اجتناب شود. زیرا در دمای بالا این دو باهم واکنش شیمیایی انجام داده و تولید گاز CO2 می کنند که این گاز در شیشه ایجاد حباب خواهد کرد که مطلوب نیست.

بعد از چینش منشورها و محکم کردن آنها به کمک چسب و پین و پیچ ومهره کاربید سیلیسیمی,درپوشهر منشور نیز به کمک چسب و پین های سیلیکات آلومنیوم روی آنها محکم می شود. فاصله بین منشورهای شش ضلعی حدود 1 تا 2 سانتی متر است و زمانی که شیشه به حالت مذاب رسید بین این فضا ها و علاوه بر آن کف آینه را می پوشاند.شکل زیر فضاها و سطوحی را که قرار است شیشه مذاب بپوشاند نشان می دهد.




بعد از ساخته شدن کوره مورد نظر وقالب آن نوبت به انتخاب نوع شیشه ای که قرار است آینه تلسکوپ را تشکیل دهد می رسد. شیشه بروسیلیکات برای پروژه های دورانی مناسب می باشد. چرا که علاوه بر ضریب انبساط گرمایی پایین خود در اثر حرارت بالا( دمای حدود 1200 درجه سانتی گراد) نیز به راحتی ذوب می شود. شکل زیر نمونه ای از بلورهای شیشه بروسیلیکات را نشان می دهد.



بلورهای شیشه مورد نظر باید ازلحاظ دانه بندی و جنس حتما مشابه ,همگن و عاری از هرگونه ناخالصی باشند.
بعد از این مرحله کوره بسته شده و عمل حرارت دهی به آن آغاز می شود. حرارت به تدریج و بطوری است که طی شش روز از دمای محیط تا دمای 750 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.دردمای ذکرشده کوره شروع به دوران می کند و دما نیز آرام آرام بالا برده می شود.شیشه مذاب اگر چه گرانرویش بالاست اما در اثر دوران و شتاب های ثقل و مرکز گرا به کناره ها کشیده می شود. دوربینی که در داخل کوره در حال دوران است این حد ارتفاع و رسیدن سطح شیشه مذاب به آن را نشان می دهد. شکل زیر



بعد از آن سیستم به آرامی سرد شده ,محفظه کوره برداشته می شود تا سطح شیشه به لحاظ عدم وجود حباب و اعوجاج بررسی شود. سپس مرحله بازپخت یا Annealing آغاز می شود که نسبتا طولانی است و هدف از آن ,منظم کردن هر چه بیشتر ساختار بلوری شیشه می باشد. بعد از اتمام این مراحل شیشه قالب گیری شده,از کوره بیرون برده می شود. حال باید کلیه منشور های سیلیکات آلومنیومی که به شیشه در کف و منشور ها چسبیده اند زدوده شوند. تراش دهنده های بزرگ ,کف و لبه های قرص شیشه ای و تراش دهنده های کوچک ,منشور های داخلی را خرد کرده و از شیشه جدا می کنند. در شکل زیر که پشت آینه را نشان می دهد تراش دهنده های CNC منشور های داخلی را تراش می دهند.




بعد از اینکه تمام مواد غیر شیشه ای از شیشه جدا شدند,برای تمیز کردن آن از افشانه پر فشار آب استفاده می شود.شکل زیر




در تمام مراحل کار میزان تنش بر روی شیشه نباید از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد. زیرا جبران آن غیر ممکن خواهد بود.

مرحله بعدی مانند ساخت آینه های آماتوری ,پولیش کاری می باشد که از مهمترین قسمت های کار است. با این تفاوت که در تلسکوپ سازی حرفه ای پولیش کاری دستی انجام نمی گیرد و قسمتی که این کار را انجام می دهد بصرفه نیست که هم قطر با آینه تلسکوپ ساخته شود. پولیش کاری امروزه توسط ابزارفشاری پولیش (Stressed-lap Polishing Tool) انجام می گیرد.

ابزارفشاری پولیش ( Stressed-lap Polishing Tool) :

این ابزار پیشرفته که تلفیقی پیچیده از اصول اپتیکی پولیش کاری و کنترل مهندسی است همان طور که از اسمش مشخص است,وظیفه ایجاد صافی سطح را برعهده دارد. اصول کار این گونه است که یک دیسک آلومنیومی که کف آن متصل به ماده الاستیک است دو حالت حرکتی را به خود می گیرد. یکی اینکه دیسک حول محور قائم بر مرکز خود,دوران می کند و دیگری حرکت مارپیچی مخصوص این ابزار روی آینه است. قیر که در پولیش کاری آماتوری استفاده شد اینجا نیز در قسمت پایینی ماده الاستیک نصب شده و به کمک مخلوط مخصوص ایجاد صافی سطح می کند. در شکل زیر نمونه دوران های این ابزار و در شکل بعدی کف قیری ابزار نشان داده شده. این مارپیچ ها از مرکز شروع شده و در لبه پایان می پزیرند و دوباره از سر گرفته می شوند.


یکی از ضروریات مهم حین فرایند پولیش کاری ثبات دقیق دمای محیط و دمای خود قرص شیشه ای است. چراکه حال ما داریم با دقت ها و صافی سطوحی به اندازه میکرومتر و نانو متر کار می کنیم و هرگونه تغییرات شدید و منابع گرمایی ناخواسته این دقت را از بین خواهند برد. بعد از هر چند روز عمل پولیش کاری سطح آینه شسته شده و به طریق اینترفرامتری میزان صافی سطح قسمت های مختلف قرص شیشه ای بررسی می شود. البته روش های دیگری نیز برای آگاهی از میزان صافی سطح موجود می باشد که نیاز به ایجاد شرایط آزمایشگاهی دارند ولی روش اینترفرامتری چون براحتی روی قرص شیشه ای انجام می شود استفاده از آن وقت کمتری می گیرد. در این روش پرتو های لیزر به صورت گسترده به نحوی که تمام قرص شیشه را در برگیرند به سطح تابیده می شوند. بازتاب نور لیزر از شیشه مقعر توسط سنسور اپتیکی گرفته شده و در رایانه با سطح سهمی گون ایده آل مقایسه می شود. در طی این فرایند,قسمت هایی از آینه که نیاز به کار بیشتر و یا کمتر پولیش کاری دارند مشخص می شوند. در شکل زیر که نمایی از اینترفرامتری انجام شده را بر روی شیشه مقعر نشان می دهد رنگ سبز به قسمت هایی اشاره دارد که در حد قابل قبول با سطح ایده آل هستند و رنگ های قرمز و نارنجی و زرد قسمت هایی هستند که نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند. رنگ های آبی و بنفش نیز نشان گر قسمتهایی هستند که فشار در آنها کمی زیاد بوده و با اعمال گردش هایی با فشار کمتر آنها نیز رفع می شوند.

بعد از اتمام مرحله پولیش کاری که در تلسکوپ های فوق دقیق یک یا دو سال به طول می انجامد نوبت به مرحله آینه کاری,Coatingمی رسد که روال کار برای تلسکوپ سازی حرفه ای نیزمانند توضیحات داده شده درقسمت آینه کاری تلسکوپ سازی آماتوری می باشد. مقایسه روشهای تراش و دوران در ساخت آینه تلسکوپ: با توجه به اصول و توضیحاتی که نسبت به دو روش تراش و دوران ارائه شد,استفاده از روش دوران در تلسکوپ سازی حرفه ای بسیار بهینه تر به نظر می رسد. به نکات زیر توجه کنیم: 1- در نجوم حرفه ای نیازمندیم قطر آینه دریافت کننده نور,بزرگ باشد. برای مثال قطر آینه حدود هشت متر باشد. اما انتخاب میزان فاصله کانونی با توجه به توضیحات داده شده درقسمت مقدمه ای بر تلسکوپ ها محدودیت ایجاد می کند. مثلا به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست,نسبت کانونی f/10برای یک تلسکوپ با قطر آینه هشت متر انتخاب شود. زیرا در این صورت فاصله کانونی ما هشتاد متر ! خواهد شد که ساختن سازه نگهدارنده تلسکوپ و ساختمان آن محدودیت های زیادی دارند. لذا به طور متداول هنگامی که قطر آینه تلسکوپ بیشتر از دو متر باشد از نسبت کانونی کوچک f/1.5و یا کوچکتر از آن استفاده می شود زیرا در این حال فاصله کانونی کمی بزرگتر از قطر آینه بوده و ساخت سازه و ساختمان رصد خانه هزینه بسیار کمتری می برد. اما انتخاب نسبت کانونی کم و در حدی که گفته شد,با توجه به اصول ساخت تلسکوپ نیازمند آن است که تقعر آینه زیاد باشد. برای مثال در ساخت آینه تلسکوپ هایی با قطر بزرگ و نسبت کانونی کوچک,اختلاف ارتفاع سطح شیشه بین مرکز و لبه آن چیزی درحدود15 تا 20 سانتی متراست. حال اگر از روش سایش برای رسیدن به این SAGزیاد استفاده کنیم,باید صدها کیلوشیشه گران قیمت را بساییم و دور بریزیم و در این بین مقدار بسیار زیادی پودر سایش را هدر دهیم. در حالی که در روش دوران شیشه مذاب,هیچ مقدار از شیشه هدر نمی رود. 2- استفاده از روش دورانی و فن آوری آینه های لانه زنبوری نسبت به آینه های توپر بسیار منظور نظر اصول اپتیکی و مکانیکی است. جالب است بدانیم وزن تمام شده یک آینه لانه زنبوری تنها %20 وزن یک آینه توپر به قطر و ضخامت برابر می باشد. این واقعیت در عمل حمل و نقل آینه ,استقرار ,هدایت و خطاهای ناشی از آنها اهمیت و برتری خود را نشان می دهد. 3- استفاده از روش سایش مستعد ایجاد خطاهای اپتیکی و عدم و یا زمان بر بودن رسیدن به سطح ایده آل سهمی گون می باشد. بلایی که سر تلسکوپ فضایی هابل آمده بود نمونه ای بارز بر این موضوع است. اگرچه در ساخت آینه اصلی هابل از شیشه توخالی منشوری شکل استفاده شده بود,اما برای ایجاد تقعر روش سایش بکار برده شد. بعد از استقرار هابل در فضا دیده شد که تصاویر ارسالی هابل چندان واضح و آن چه مورد پیشبینی دانشمندان بود از آب در نمی آیند. دلیل آن هم خطایی در حد یک تار مو در فرایند سایش قسمتهای مرکزی آینه بود که بعدا این خطا به کمک نصب یک قطعه اپتیکی دیگر طی عملیات تعمیر توسط شاتل فضایی رفع شد. 4- شرایط بحرانی قرص های شیشه ای حین حرکات رفتی و برگشتی در روش سایش و در قطرهای بالا دارای ریسک و خطرات احتمالی بزرگی است. در حالی که در روش دوران حتی اگر سطح ایده آل بدست نیامد می توان شیشه را به حالت مذاب درآورده و عمل دوران را دوباره شروع کرد.
 

nikan_eh

عضو جدید
مريخي ها زمين را چطور ميبينند؟

مريخي ها زمين را چطور ميبينند؟


به گزارش انعکاس enekas.info این عکس، نخستین تصویری است که منظومه زمین را از نگاه ساکنان خیالی سیاره سرخ نشان می‌دهد. این عکس در می ۲۰۰۳/اردیبهشت ۱۳۸۲ توسط مدارگرد نقشه‌بردار سراسری مریخ و از فاصله ۱۳۹ میلیون کیلومتری گرفته شده است.در اینجا زمین را در وضعیت تربیع مشاهده می‌کنید، یعنی نیمی از سطح زمین که رو به مریخ است، توسط آفتاب روشن شده و قابل مشاهده است. از نگاه ساکنان احتمالی مریخ، این وضعیت عکس‌برداری بهترین وضعیت برای ثبت تصاویر سیارات داخلی مانند زمین است؛ وضعیتی که در زمین به آن بیشترین کشیدگی می‌گوییم.










































































































































































































































































































































































 

رهاپرتو

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسیییییییییییییییییییییییییییییییییی
جالب بید
 

jimmi

عضو جدید
خیلی خیلی ممنون بابت این مطلب قشنگ

فکرکنم این میتونه پاسخی باشه برای سؤالی که موقع گذر ناهید پرسیدم: این
یعنی معنایی برای retrograde

فقط یه مشکلی هست: ناهید(زهره) سیاره داخلیه! و مریخ خارجی!

کلاً درکش یه مقدار سخته.. مگر اینکه اون سایتی که این حرفو راجع به ناهید زده بود، کلاً اشتباه کرده باشه!!
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]پازل فيزيك ذرات واقعا كامل شده است!
[/h]
[h=1] مهر تائيد محققان سرن بر كشف ذره گريزپاي «بوزون هيگز»
[/h]







يافته هاي جديد محققان مركز تحقيقات هسته‌يي اروپا(سرن)، مهر تاييدي بر شواهد كشف ذره گريزان بوزون هيگز است.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نتايج جديد به دست آمده از برخورددهنده بزرگ هادروني نشان داده كه جستجو براي ذره بوزون هيگز كه تصور مي‌شود جرم تمام مواد را تامين كرده و انسجام جهان را در دست دارد، واقعا به پايان رسيده است.


يك تيم از محققان سرن در بررسي شواهد ذره هيگز به يك سطح قطعيت 5.9 سيگما در مورد وجود اين ماده رسيدند كه به معناي احتمال يك در 550 ميليون عدم وجود بوزون هيگز و اتفاقي بودن آمار است.




فيزيكدانان ذرات از يك تعريف پذيرفته شده براي يك «كشف» برخوردارند كه طبق آن بايد پنج سيگما يا بيشتر در مورد آن قطعيت وجود داشته باشد.


تعداد انحراف استاندارد يا سيگما يك ميزان سنجش در اين مورد است كه چقدر امكان دارد كه يك نتيجه آزمايش به جاي يك اثر واقعي، يك احتمال اتفاقي باشد.




سطح سيگما سه نشان‌دهنده امكان بيشتر تصادفي بودن نتايج بوده و پنج سيگما از امكان بيشتر واقعي بودن يك كشف خبر مي‌دهد.


در حال حاضر دو مجموعه نتيجه از دو آزمايش جداگانه به اين ميزان قطعيت در مورد امكان وجود هيگز رسيده اند.


مركز سرن تنها يك نتيجه را به اشتراگ گذاشته و تاكنون تائيديه كشف يك ذره جديد را كسب كرده است. با اين حال پرسشهاي بسياري باقي مانده از جمله اينكه آيا اين ذره در حقيقت همان ذره گمشده بوزون هيگز است.


نتايج ماه قابل از يك كشف سيگما پنج برابر با 99.999 درصد اطمينان از كشف يك ذره جديد خبر دادند. عدم وجود ذره هيگز به معني از هم پاشيده شدن مدل استاندارد و نياز به طراحي يك نظريه فيزيك ذرات جديد است.


بوزون هيگز در واقع، قطعه آخر از پازل مدل استاندارد فيزيك ذرات است كه ذرات و نيروهاي بنيادي كنترل كننده جهان را توصيف مي‌كند.
 

اخبار

ربات
فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ

فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ

ناسا دقایقی پیش نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» را منتشر كرد.

بيشتر...
 

fantastic girl

عضو جدید
مهندس ماجرای نامه چی شد؟؟!!!
این دوست عزیزمون curiosityکه دیروز صبح نشست رو مریخ الانم دارن با مریخیا چایی ستاره و قهوه سیاهچاله میخورن!
اون دوستم که تو اموزشگاه زبان مریخی با هم بودیم هنوز به من اس نداده که ناممون رسیده اونجا یا نه!!:evil::question:
 

jimmi

عضو جدید
کنجکاوی کجاست؟ چیکار میکنه؟

کنجکاوی کجاست؟ چیکار میکنه؟

سلام:gol:
این تاپیک هم مال همه ست.
مخصوص آخرین وضعیت "کنجکاوی" مریخ پیمای نوپا و خبرها و تصاویر مربوطه ش.
منبع خودم برای این تاپیک فعلاً اینجا ست.
میدونم هیجانش مال روزای اوله، اما خب امیدوارم کنجکاوی به مرور خبرهای جالب تر و جالب تری برای این کنجکاوی ه تموم نشدنی ه ما زمینی ها داشته باشه.;)
 

jimmi

عضو جدید
پیشگفتار

پیشگفتار

فککن

فککن یه بچه 5-6 ساله باشی که صبح یه روز تعطیل که بابا مامانتم خونه نیستن و تمام درو همسایه هام خوابند، تو نشستی داری از پنجره بیرونو نگاه میکنی، یهو میبینی یه سفینه داره با چتر میاد پایین، بعد وسط راه چترش ازش باز میشه و همزمان چندتا مشعل از زیر سفینه هه روشن میشه و عین هلکوپتر سفینه رو بالای محوطه باز روبروی خونه تون ثابت نگه میداره، بعد عین فیلما، یه ماشین 6چرخ به بزرگی ماشینای شاسی بلند خودمون از زیر سفینه با چندتا طناب آویزون میشه و آروم میرسه به زمین. بعدم طنابا آزاد میشن و سفینه شعله مشعلاشو زیاد میکنه و میره بالا و پرت میشه یه جای دور که دیگه نمیشه دیدش.

و تو همینجوری با چشمای از حدقه در اومده زل زدی به این ماشین 6چرخ، که ماشینه شروع میکنه به خاروندنه خودش! یه تکونایی میخوره و 5تا چشماشو باز میکنه و شروع میکنه دید زدن اطراف، که چشمش میفته به تو که از پشت شیشه داری نگاش میکنی، یهو تمام فعالیتاشو متوقف میکنه و با تمام دوربیناش زوم میکنه رو تو.
چه حالی میشی؟
بیچاره بچه مریخیا !! اونام الان دقیقاً همین حالو دارن!
وقتی تجسم کنجکاوی ما زمینیا رو روی سیاره خودشون می بینن!
کنجکاوی
 

jimmi

عضو جدید
روزنگار - چهارشنبه 18مرداد

روزنگار - چهارشنبه 18مرداد

کنجکاوی نگاه های بیشتری به دوروبرش میندازه، ادامه ی کنترل سلامت
چهارشنبه 18مرداد
کنجکاوی سالمه و داره با خونه ی جدیدش دردهانه ی Gale خو میگیره. برنامه های امروز تیم برای چک کردن کنجکاوی ایناست: بلندکردن دکل مریخ نورد و آزمایش آنتن high-gain ش که جهت گیریش به سمت زمین در Sol2 تنظیم خواهد شد.
اطلاعات علمی از آشکارساز پرتو سنج کنجکاوی جمع آوری شده و فعالیتهایی با ابزارهای نظارت محیطی انجام شده.
کنجکاوی اولین عکس رنگی رو از سطح مریخ ارسال کرده ، عکسی که با دوربین دست مریخی ش یا MAHLI گرفته. عکسی که لبه شمالی دهانه Gale رو نشون میده.تصاویر دیگه ای هم از دوربینهای Navcam و Mastcam برای کالیبراسیون ارسال شده.
تمام سیستمها برای آماده سازی دکل سنجش از راه دور در Sol2 فعالیت می کنند. در ادامه یک عکس 360درجه توسط Navcam گرفته خواهد شد. دوربین Mastcam هم روی هدفی برروی خود مریخ نورد کالیبره خواهد شد.
مدارگرد ناسا ، اکتشاف(Reconnaissance) ، تصاویر ویژه ای از محل فرود کنجکاوی ارسال کرده که توش مریخ نورد، چترش، پوسته پشتی، سپر گرمایی و مرحله نزول رو به تصویر کشیده. اطلاعاتی هم از هردو مدارگرد اکتشاف و اودیسه دریافت شده.

تصویری تاریخی از مرحله ی پر هیجان نزول سفینه ی حامل مریخ نورد با چترش که توسط مدارگرد اکتشاف گرفته شده



تصویر دیگری از مدارگرد اکتشاف که موقعیت مریخ نورد، پوسته پشتی، چتر و سپر گرمایی رو نشون میده

 
آخرین ویرایش:

jimmi

عضو جدید
عکسی چند

عکسی چند

نخستین اثر کنجکاوی بر سطح مریخ: وقتی کنجکاوی هنوز 20متر تا سطح مریخ فاصله داشت، جت های نگهدارنده ی حمل کننده ی کنجکاوی با گردوخاکی که به راه میندازن، نخستین اثر حضور کنجکاوی رو با بهم زدن خاک اون منطقه از خودشون بجا میذارن. عکس مربوط به 30ثانیه پیش از فرود ه.



سایه ی کنجکاوی برسر مریخ: این اولین عکسیه که دوربین Navcam ثبت کرده.



منظره منزل جدید کنجکاوی:
این اولین عکس 360درجه پانورامای ست که توسط دوربین Navcam کنجکاوی گرفته شده.



کنجکاوی پیکاسو می شود: عکس 360درجه ای دوربین Navcam از خود کنجکاوی




مریخ، رنگی، در17دقیقه: این اولین عکس دوربین بازوی مریخی ه(MAHLI) که فقط چندساعت پس از فرود گرفته شده. این عکس لبه شمالی دهانه Gale رو نشون میده. اگه از کیفیت پایین عکس متعجب هستید، باید بدونید این عکس وقتی گرفته شده که محافظ شفاف لنز دوربین که گردوخاک حاصل از فرود اونو حسابی کثیف کرده هنوز برداشته نشده




خاک سرد: تصویری رنگی با وضوح بالا از فاصله 70سانتیمتری سطح مریخ که با دوربین مربوط به مرحله نزول ، دقایقی پس از نشستن مریخ نورد روی خاک مریخ گرفته شده. از اونجاییکه این دوربین برای اینکار ساخته نشده، عکس کمی خارج از فوکوس ه. جالبه بدونید این عکس، هزارو هشتمین عکسیه که این دوربین ثبت کرده. نور خورشید که از میان پاهای مریخ نورد روی این خاک سرد افتاده کاملاً مشخصه. صبح بخیر مریخ... صبح بخیر کنجکاوی...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تهیه بزرگترین نقشه سه بعدی از کهکشانهای عظیم

تهیه بزرگترین نقشه سه بعدی از کهکشانهای عظیم

[h=2][/h]
دانشمندان بزرگ ترین نقشه سه بعدی از کهکشانهای عظیم و سیاهچاله های دور دست کائنات را تهیه کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این نقشه جدید که در پروژه Sloan Digital Sky Survey III تهیه شده، نشان دهنده موقعیتها و فواصل بیش از یک میلیون کهکشان است. این نقشه معادل حجم کل یک مکعب چهار میلیارد سال نوری را پوشش می دهد.
"دانیل ایسنستین" از مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیت سونیان و مدیر پروژه Sloan Digital Sky Survey III گفت: می خواهیم بزرگ ترین نقشه از کائنات را تهیه و از آن نقشه برای شناخت چگونگی توسعه کائنات استفاده کنیم.

دانشمندان با چنین نقشه ای می توانند تاریخچه و سابقه کائنات را طی شش میلیارد سال اخیر دنبال کنند.
با این تاریخچه محققان می توانند تخمین های بهتری را در مورد اینکه چه میزان از کائنات از ماده تاریک و انرژی تاریک ساخته شده است ارائه کنند.

این نقشه، محور "انتشار داده 9 " (DR9) است که به طور عمومی داده های دو سال نخست یک تحقیق شش ساله را منتشر می کند.
این انتشار داده، شامل تصاویر 200 میلیون کهکشان و طیف 1.35 میلیون کهشکان است.
"مایکل بلانتون" سرپرست گروه فراهم کننده انتشار داده 9، گفت: هدف ما خلق کاتالوگی است که تا مدت های طولانی بتوان از آن استفاده کرد.


بخشی از پروژه Sloan Digital Sky Survey III، موسوم به (BOSS) ، موقعیت کهکشانهای عظیم را تا شش میلیارد سال پیش و همچنین اخترنماها را در فاصله 12 میلیارد سال نوری از زمین اندازه گیری می کند.
پروژه BOSS ، این کهکشانهای بزرگ و درخشنده را هدف قرار می دهد چرا مشاهده آنها ساده است.
نقشه برداری از این کهکشانهای عظیم شیوه مناسبی را برای تدوین نقشه ای از بقیه کهکشانهای جهان فراهم می کند.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ثبت تصویر فریادهای یک ستاره در حال مرگ

ثبت تصویر فریادهای یک ستاره در حال مرگ

ستاره شناسان موفق شدند برای نخستین بار فریادهای یک ستاره در حال مرگ را ثبت کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره، انفجارهای دوره ای از نور را در هنگامی که توسط یک سیاهچاله بلعیده می شد از خود متساطع می کرد.
محققان دانشگاه میشیگان نقاط نورانی نیمه منظمی را که بر روی صفحه رادار ظاهر می شدند، ثبت کردند. آنها این نقاط را به فریادهای مرگ تشبیه کرده اند.
این ستاره 3.9 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی اژدها قرار دارد.

این تصاویر توسط تلسکوپ های اشعه ایکس مستقر در مدار زمین تهیه شده است.
این نقاط مشاهده شده بر روی رادار، از نظر علمی "شبه نوسانات دوره ای" خوانده می شود و این رویداد 200 ثانیه طول کشید و پس از آن به طور کامل ناپدید شد.
محققان معتقدند این نوسانات دوره ای ناشی از مکیده شدن ستاره در یک سیاهچاله است.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حسگرهای برادران «مخبری» روی مریخ‌نورد «کنجکاوی»

حسگرهای برادران «مخبری» روی مریخ‌نورد «کنجکاوی»

حسگرهای برادران «مخبری» روی مریخ‌نورد «کنجکاوی»، آشنایی با شرکت futek

بازتاب اخبار مربوط به فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد کنجکاوی، ایمیلی از «احسان مخبری» دریافت کردم که حاوی خبر جالبی بود: دو حسگر مهم در فعالیت‌های این مریخ‌نورد توسط شرکتی تولید شده که توسط دو برادر ایرانی در کالیفرنیای جنوبی تأسیس شده است، این شرکت FUTEK نام دارد.

در برنامه مریخ‌نورد کنجکاوی، پیش از این از مشارکت ایرانی‌هایی مانند دکتر فیروز نادری، دارا صباحی و بابک فردوسی آشنا شده بودیم و حالا خوشحال هستم که از مشارکت شرکت فوتک، در ساخت مریخ‌نورد هم خبر بدهم.

در پروژه‌های بزرگ علمی و پژوهشی، در خارج کشور، بدون توجه به نام و خاستگاه افراد به شایستگی آنها توجه می‌شود، اما باید در همین ابتدای پست ذکر کنم که این خوشحالی من جنس غرور کاذب و افتخار نژادی را که گاه بین ما رایج می‌شود، ندارد.

افتخارات و مدارج علمی که ایرانی‌ها و ایرانی‌تبارهای مقیم خارج کشور به دست می‌آورند، را نباید تنها به DNA آنها نسبت داد، اما به نظرم برای همه ما این مطلب جالب و تشویق‌آمیز باشد که بدانیم در شرایط و محیط مناسب، می‌توانیم با سعی و تلاش به رؤیاهای خود برسیم.


جواد مخبری، یک از این رؤپردازها بود، او سال‌ها پیش، در دوره جوانی در تهران بود، او همانند پدر و مادرهای ما، مأموریت آپولو و نخستین فرود انسان را بر روی ماه دید و از این زمان بود که عشق و علاقه او به فضا، شعله‌ور شد.


مطابق اطلاعاتی که «احسان» برایم ارسال کرده است، جواد مخبری، از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ در شرکت GSE کار می‌کرد، از این هنگام، او وارد برنامه ساخت حسگر برای صنابع خودروسازی و صنایع هوانوردی شد. بعد از GSE ، مخبری وارد شرکت دیگری شد که او را مستقیما در برنامه ساخت شاتل فضایی دیسکاوری، درگیر کرد. این بار کار او و همکارانش ساخت حسگرهای حساسی بود که در مخزن خارجی شاتل قرار می‌گرفتند و اهمیتی حیاتی داشتند. هرگونه نقص در این حسگر باعث عدم موفقیت در پرتاب شاتل یا حتی انفجار آن می‌شد. بعد از موفقیت در این پروژه، مخبری، در مرکز پژوهشی «لنگلی» استخدام شد تا یک حسگر برودتی شناور در هلیوم مایع را بسازد.


این تجارب آنقدر به مخبری مهارت داد که تصمیم گرفت که شرکت خودش را برای طراحی و ساخت حسگرها تأسیس کند. در سال ۱۹۸۸، او و برادرش -محمد- شرکت فوتک را تأسیس کردند، شرکتی که در ساخت حسگرهای متنوع، تخصص دارد. این حسگرها در صنایع هوایی، خودروسازی، خودکارسازی، روباتیک و پزشکی، داروسازی، هسته‌ای و … کاربرد دارند.


اعتباری که فوتک به دست آورد، آنچنان بوده است که این شرکت همکار ناسا، Raytheon، MIT، JPL و لاکهید مارتین در بسیاری از پروژه‌ها شده است.
همان طور که در ابتدای این پُست گفتم، شرکت فوتک، دو حسگر برای مریخ‌نورد کنجکاوی ساخته است، یکی از این حسگرها، چرخش و حرکت بازوی مجهز به مته مریخ‌نورد را کنترل می‌کند. مریخ‌نورد با این مته، نمونه‌‌برداری می‌کند و آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند.


پیداست که هدف دانشمندان از اعزام مریخ‌نورد در این سفر پرماجرا و حساس،‌ در نهایت، رسیدن به اطلاعات دقیقی از سطح مریخ است و نفسِ خود اعزام و نشاندن مریخ‌نورد اهمیت نداشت، پس اگر هر یک از آزمایشگاه‌های سیار روی مریخ‌نورد خوب عمل نکنند، کل پروژه شکست خواهد خورد. پس می‌بینید که درستی کارکرد بازوهای مریخ‌نورد چه میزان اهمیت دارد.
این را هم در نظر داشته باشید که حسگرها باید در دمای بسیار سرد سطح مریخ بین منفی پنج تا نزدیک به منفی ۹۰ درجه سانتیگراد به خوبی عمل کنند، حسگری که فوتک ساخته است، این توانایی و استفامت را دارد.
اما حسگر دوم فوتک، حسگری است که دقت و نیروی مته را کنترل می‌کند.


مشارکت فوتک و ناسا، فقط منحصر به مأموریت کنجکاوی نبوده است، فوتک در برنامه Orion که از سال ۲۰۲۰ جایگزین برنامه متوقف‌شده شاتل‌های ناسا خواهد شد، هم مشارکت دارد و حسگرهای مربوط به سیستم چتر را برای ناسا خواهد ساخت.
از دیگر همکاری‌های فوتک و ناسا، می‌توانیم به ساخت حسگرهایی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی که کارشان تشخیص، جهت‌دهی و اتصال شاتل‌ها و محموله‌ها به ایستگاه است، اشاره کنم.
در ماهواره قطب‌گرد هواشناسی NPOESS هم یک حسگر حساس برای کنترل صحت دوربین فروسرخ، ساخت شرکت فوتک است.
ساخت حسگری برای آزمایش تنش و کشش پلیمرهای مایع در جاذبه‌های کم، یکی دیگر از پروژه‌های مشترک دیگر فوتک و ناسا است.
اگر به سایت شرکت فوتک بروید، می‌توانید با محصولات متنوع این شرکت آشنا شوید.
در عین حال توصیه می‌کنم حتما نگاهی به لیست کارکنان شرکت فوتک بیندازید، می‌بینید که علاوه بر برادران مخبری و دیگر اعضای این خانواده، انبوهی از ایرانی‌ها در قسمت‌های مختلف این شرکت مثلا در واحدهای بازاریابی، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، آی‌تی، حسابداری و تولید محصول کار می‌کنند.



اما حالا که صحبت از مریخ‌نورد کنجکاوی به میان آمد، بد نیست در انتهای پست، دو عکس جالب ببینیم:
- این عکسی است که مدارگرد مریخ از جریان فرود مریخ‌نورد «کنجکاوی» گرفته است، در این عکس جالب کنجکاوی و چترش مشخص شده است.


اما در اینجا اولین عکس پانورامای با وضوح بالا را که توسط کنجکاوی ارسال شده است، می‌بینید. در این عکس، گودال فرود مریخ‌نورد دیده می‌شود.


منبع

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وقوع يكي از سريع‌ترين انفجارهاي خورشيدي

وقوع يكي از سريع‌ترين انفجارهاي خورشيدي

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91052616382
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲


دانشمندان اعلام كردند موج حاوي پلاسما و ذرات داغ كه در ماه جولاي از خورشيد به فضا فرستاده شد ممكن است يكي از پرسرعت‌ترين توده‌هاي ثبت شده باشد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تاريخ 23 جولاي سال جاري ميلادي يك ابر عظيم حاوي مواد خورشيدي در سمت راست خورشيد فوران كرد و به فضا فرستاده شد.
سفينه فضايي رصدخانه خورشيدي ناسا (STEREO) اين صحنه را رصد كرد.
دانشمندان مركز پرواز فضايي گودارد در گرينبلت سرعت جدايي اين ابر عظيم موسوم فوران تاج خورشيدي (CME) به هنگام جدايي از خورشيد را بين يك هزار و 800 و دو هزار و 200 مايل در ثانيه اعلام كرده‌اند.
به گفته آن‌ها اين ابر يكي از پرسرعت‌ترين CMEs است كه تاكنون توسط يك سفينه اندازه‌گيري شده است.
سفينه ناسا همچنين داده‌هاي بيشتري را در 17 ساعت پس از وقوع اين پديده فضايي و هنگامي كه ابر به سرعت 750 مايل در ثانيه رسيده بود، ارائه داد.
اين فناوري همچنين مجهز به ابزاري براي اندازه‌گيري شدت ميدان مغناطيسي است كه در اين مورد چهار برابر قوي‌تر از معمول‌ترين CMEs بود.
هنگامي كه ميدان‌هاي مغناطيسي قوي به نزديك زمين مي‌رسند، موجب بروز توفان‌هاي ژئومغناطيسي مي‌شوند كه محيط مغناطيسي خود زمين را مختل كرده و بر عمليات ماهواره‌يي اثر گذاشته يا در بدترين سناريو جريان‌هاي برق را در زمين تحريك مي‌كند.
ميدان مغناطيسي اين ابر 80 نانوتلسا گزارش شد. اين ميدان مغناطيسي حتي بزرگ‌تر از CMEs است كه در اكتبر سال 2003 موجب ايجاد توفان‌هاي ژئومغناطيسي نزديك زمين شد.
اين رويداد منجر به انفجار پروتون‌هاي سريع از خورشيد شد و تعداد ذرات باردار نزديك سفينه در عرض يك ساعت پس از آغاز جدايي اين ابر عظيم 100 هزار گزارش شد.
هنگامي كه چنين انفجارهاي ذرات خورشيدي به ميدان مغناطيسي زمين حمله مي‌كنند به عنوان توفان تشعشع خورشيدي از آن‌ها نام برده مي‌شود و مي‌توانند ارتباطات با فركانس راديويي بالاي مورد استفاده خلبان‌هاي هواپيماها را مسدود كنند.
اين رويداد ذره‌يي پر انرژي خورشيدي (SEP) همچنين شديدترين پديده اندازه‌گيري شده توسط سفينه مزبور است.
خورشيد هر 11 سال يك بار يك چرخه فعاليت از خود به نمايش مي‌گذارد كه طي آن فعال‌تر شده و به سمت آنچه "بيشينه خورشيدي" ناميده مي‌شود حركت مي‌‌كند.
گفته مي‌شود بيشينه خورشيدي بعدي در سال 2013 روي خواهد داد.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معماي 4.5 ميليارد ساله: چرا مريخ قرمز رنگ است؟

معماي 4.5 ميليارد ساله: چرا مريخ قرمز رنگ است؟

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91052616385
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸



با فرود كنجكاوي بر روي مريخ هنوز هم اين پرسش مطرح است كه چرا سطح اين سياره قرمز رنگ است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساده‌ترين توضيح براي قرمز رنگ بودن سطح مريخ آن است كه ماده سطحي يا سنگپوش آن داراي مقادير زيادي اكسيد آهن است. اين ماده همچنين دليل قرمز بودن زنگ آهن و خون است.

اما چرا مريخ داراي مقادير زيادي آهن است؟ چرا آهن اكسيد مي‌شود و چرا اكسيد آهن قرمز رنگ است؟

پاسخ اين پرسش‌ها به 4.5 ميليارد سال قبل و زمان شكل‌گيري منظومه شمسي باز مي‌گردد. در آن زمان عنصر سنگين آهن در قلب ستارگان مرده در ابرهاي گازي و غباري در حال چرخش بود. اين ابرها از لحاظ گرانشي براي تشكيل خورشيد و سيارات ديگر در هم شكسته شدند.

در حالي كه توده آهن زمين هنگامي كه سياره جوان و ذوب‌شده بود، به هسته آن رفت، دانشمندان ناسا بر اين باورند كه اندازه كوچك‌تر مريخ و همچنين گرانش ضعيف‌تر آن به آهن امكان داد كه كمتر به مركز منتقل شود.

مريخ داراي هسته‌يي آهني است اما در سطوح فوقاني آن آهن به فراواني يافت مي‌شود.

آهن قديمي و ساده تيره و درخشان به نظر مي‌رسد. اين عنصر هنگامي كه در معرض اكسيژن قرار مي‌گيرد، داراي رنگ صرفاً قرمزرنگ شده و وجود مقادير كافي اكسيژن موجب مي‌شود كه به اكسيد آهن (III) تبديل شود. اين تركيب از دو اتم آهن و سه اتم اكسيژن تشكيل شده است.

پرسشي كه در اين جا وجود دارد اين است كه چرا مقادير بالاي آهن در سطح مريخ اكسيد يا با اكسيژن تركيب مي‌شود؟

گفته مي‌شود نوع آب و هوا موجب زنگ زدن تدريجي آهن بر روي اين سياره شده است. اما آيا توفان‌هاي باراني باستاني كه تصور مي‌شود در سطح سياره مرطوب و جوان رخ داده باشد با كوبيدن سنگپوش با اتم‌هاي اكسيژن آزاد شده از مولكول‌هاي آب، موجب زنگ زدن آهن شده‌اند؟ يا آيا فرايند اكسيداسيون به تدريج و طي ميلياردها سال رخ داده است. يعني زماني كه نور خورشيد دي اكسيد كربن و ساير مولكول‌ها در جو را شكسته و اكسيدان‌هايي از قبيل پراكسيد هيدروژن و ازن توليد كرده است؟

به اين دليل كه هيچ كس هنوز توضيح درست اين پرسش‌ها را نمي‌داند، قرمز رنگ بودن سطح مريخ هنوز هم در هاله‌يي از ابهام است. با اين حال سطح اين سياره به هر روشي زنگ زده باشد، تركيب اكسيد آهن (III) آن به اين دليل سرخرنگ به نظر مي‌رسد؛زيرا اين تركيب طول موج‌هاي آبي و سبزرنگ طيف نوري را گرفته و طول موج‌هاي قرمز رنگ را منعكس مي‌كند.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصويربرداري از يك پديده اسرار آميز جوي

تصويربرداري از يك پديده اسرار آميز جوي

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91052716747
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸



پديده جوي شبح مانند نورهاي خيره كننده آبي و قرمز تنها در يك هزارم ثانيه روي مي‌دهد و تهيه عكس يا تصويربرداري از آن بسيار دشوار است.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخستين تصوير رنگي از پديده شبح مانند نورهاي آبي و قرمز رنگ (sprites) كه در ارتفاع 80 كيلومتري بالاي زمين روي مي‌دهد، در سال 1994 و توسط محققان دانشگاه آلاسكا تهيه شد.
در تابستان سال 2011 ميلادي جمعي از دانشمندان با استفاده دوربين هاي تلويزيون NHK ژاپن و از طريق دو جت جداگانه كه در فاصله 20 كيلومتري از يكديگر پرواز مي كردند، موفق به تصويربرداري از اين پديده شدند.
با تصويربرداري 10 هزار فريم در ثانيه، محققان موفق به نقشه برداري سه بعدي و تهيه يكي از بهتري فيلم هاي موجود از اين پديده اسرارآميز شدند.
فضانوردان مستقر در ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) نيز در تاريخ 30 آوريل 2012 موفق به عكسبرداري از پديده شبح مانند نورهاي آبي و قرمز رنگ برفراز زمين شدند و اين تصوير يك فرصت بسيار مناسب را براي تحقيق در خصوص اين پديده در اختيار محققان قرار مي دهد.
«هانس استنبك نيسلن»، متخصص ژئوفيزيك دانشگاه آلاسكا تأكيد مي كند: اين پديده در فاصله يك پلك زدن روي مي‌دهد و تهيه عكس و فيلم از آن بسيار دشوار است. چشم انسان قادر به مشاهده نور خيره كننده قرمز رنگ اين پديده نيست و تهيه فيلم هاي بيشتر به درك بهتر ماهيت اين پديده كمك مي كند.
بررسي دقيق تر اين پديده مي تواند به درك بهتر وضعيت خورشيد و سيستم آب و هوايي كه زمين را در برگرفته است، منجر شود.
عكسبرداري از شبح نوري از ايستگاه فضايي

تصوير رنگي از شبح نوري
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
خیلی باحال بود مرسییییییییییییی;)
 

jimmi

عضو جدید
تیم کنجکاوی اولین هدف را برای حرکت کنجکاوی تعیین کرد

(این متن هرچند یه مقدار تاریخ گذشته ست اما خوندنش خالی از لطف نیست)

دانشمندان و مهندسان ناسا اولین هدف آزمایشگاه یک تنی ه 6چرخ شان روی مریخ را انتخاب کردند: نقطه هدف با نام "گلنلگ" (Glenelg) تقاطع سه گونه مختلف از عوارض مریخی است. جان گروتزینگر ، جمعه 27مرداد در تله کنفرانسی گفت:
موقعیت فرود عالی کنجکاوی در دهانه گیل باعث شده که در تمام جهات اهداف مناسبی برای اکتشاف وجود داشته باشد. اما ما مجبور بودیم یک نقطه را برای اولین حفاری روی یک نمونه سنگ مریخی انتخاب کنیم.
نقل مکان به "گلنلگ" به معنای یک سفر 400متری به سمت جنوب شرقی نقطه فرود خواهد بود. یکی از عوارض مریخی موجود در آنجا صخره های بستر لایه ای است که برای اولین حفاری بسیار جذاب است.
ظاهراً کافیه مختصات GPS نقطه هدف رو بارگذاری کنیم و بسمتش بریم. اما چالش اصلی اینه که توی مریخ GPS ی وجود نداره! به همین خاطر ما یک گروه مهندس راننده داریم که کار ناوبری نقطه به نقطه رو برای ما انجام میدن.
قبل از سفر به "گلنلگ" تیم شیمی و دوربین (ChemCam) ، لیزر روی دکل کنجکاوی رو یکبار بطور کامل کنترل می کنند. قوی ترین لیزر بیرون زمین که قراره شنبه 28مرداد اولین خراش رو روی سنگهای مریخی بندازه.
صخره ی N165 با 7cm پهنا و در فاصله 3متری چیز مناسبی بنظر می رسه. ما قصد داریم اون رو با انرژی 14میلی ژول و 30بار در عرض 10 ثانیه مورد هدف قرار بدیم. این علاوه براینکه تست مناسبی برای سیستم ماست، میتونه خیلی جذاب هم باشه!
طی روزهای آینده مهندسان مأموریت، قبل از حرکت هر چهار چرخ فرمان پذیر کنجکاوی در جلو و عقب را آزمایش می کنند و در روز آخر مریخ نورد ما، حرکتی آزمایشی به طول حدود 3متر به جلو، گردش 90درجه و 2متر به عقب انجام خواهد داد.
این تله کنفرانس، بصورت ویدئویی و صوتی در آدرس زیر قابل مشاهده است.

http://www.ustream.tv/nasajpl

 

asal_mohsenian

عضو جدید
خیلیییییییییییییییییییییییییی جالب بید و با حالللللللللللللللللللللللللللللللللللل :surprised:
 

jimmi

عضو جدید
این تصویر ، اثر پیشرانه های حمل کننده ی کنجکاوی را، که در آخرین مرحله فرود استفاده شد، بر روی سنگهای اطراف کنجکاوی که در فاصله 5تا 6متری آن قرار دارند نشان می دهد. بنظر میرسد شدت هوای عبوری، باعث غلتیدن سنگهای ناپایدار و نمایان شدن روی دیگر آنها شده است.

تصویر اصلی توسط دوربین روی دکل (Mastcam) گرفته شده و شش عکس دیگر دور تصویر اصلی، مربوط به دوربین (remote micro-imager (RMI در ابزار ChemCam کنجکاوی است. هر عکس محدوده ای 12سانتیمتری را نمایش می دهد که جزئیات تا 0.5 میلیمتر در آنها قابل تشخیص است. بعداً لیزر ChemCam برای آنالیز جنس سنگهای تصویر 2و3و4 استفاده شد.


 

Similar threads

بالا