خلیج همیشه فارس ایران

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتاب شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس به دو زبان منتشر شد

کتاب شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس به دو زبان منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر در قشم، در راستای اهمیت و جایگاه ویژه پل خلیج فارس انتشار کتاب این پروژه به دو زبان فارسی و انگلیسی، گامی مهم برای پیشبرد این طرح ملی محسوب می شود.
بخش نخست این کتاب به پیام دبیر شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و اقدامات صورت گرفته در اخذ مصوبات قانونی برای احداث پل اختصاص دارد و در مجموع این کتاب با شش فصل به تشریح این پروژه پرداخته است.
همچنین فصل اول کتاب با معرفی قشم و تشریح اهداف مناطق آزاد جهان و ایران، قابلیتها و مزیتهای این منطقه را در بخشهای مختلف از جمله منابع طبیعی، ایجاد فرآیندهای جدید صنعتی و قرار گرفتن در مرکزیت بازار 350 میلیون نفری منطقه ارایه می کند.
در فصل دوم تاریخچه مجموعه مطالعات انجام شده، مشخصات کلی و مزیتهای اجرای این طرح مرور شده و با معرفی تعدادی از پلهای معروف در سطح کشور و جهان در فصل سوم این کتاب ، زمینه های احداث پل در منطقه به خوبی تشریح شده است.
فصول بعدی این کتاب اطلاعاتی درباره آشنایی با بنادر ایران و جهان و تاریخچه بندر سازی در کشورمان ارایه می کند و در ادامه نیز با ذکر تعدادی از بنادر مهم جهان به ارایه توضیحاتی در خصوص بندر بین المللی کاوه در قشم می پردازد که این بندر توام با راه آهن و بزرگراه خلیج فارس شبکه جامع ارتباطی را تکمیل می کند.
احداث پل خلیج فارس در حد فاصل منطقه لافت و پهل صورت می گیرد که این نقطه نزدیکترین محدوده به سرزمین اصلی است که با طول تقریبی 2200 متر و احداث خطوط ریلی و جاده ای هریک به طول تقریبی 86 و92 کیلومتر از بندر کاوه تا نقطه اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور در سرزمین اصلی اجرا می شود.
توسعه این پروژه علاوه بر خدمت رسانی به ساکنان جزیره قشم ، بستر مناسبی برای حمل و نقل کالا از این منطقه به کشورهای CIS و اروپا با هدف تولید ثروت ، می تواند به عنوان یک نماد ملی و از بعد اجتماعی و سیاسی موقعیتی مثبت را برای کشورمان ایجاد کند.
85 در صد از مجموع اعتبارات این پروژه از طریق فاینانس تامین می شود و 15 درصد نیز از طریق اعتبارات دولتی اختصاص یافته است .
این کتاب توسط سازمان منطقه آزاد قشم در دو هزار نسخه منتشر و توزیع شده است و نسخه pdf این کتاب در پایگاه اطلاع رسانی قشم qeshm.ir موجود است.


تاریخ خبر: 24 اردیبهشت 90
منبع
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي هاي هيدروگرافي احداث پل خليج فارس در قشم تا مرداد ماه به اتمام مي رسد

بررسي هاي هيدروگرافي احداث پل خليج فارس در قشم تا مرداد ماه به اتمام مي رسد

مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: عمليات هيدروگرافي اجراي پروژه ملي پل خليج فارس در قشم براي اتصال اين جزيره به بندرعباس تا سه ماه آينده به اتمام مي رسد.


به گزارش ايرنا، سيد رضا موسوي پنج شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مطالعات مربوط به اتوبان، ريل آهن و اسكله كاوه اين پروژه انجام شده و در حال حاضر عمليات مربوط به هيدروگرافي پايه‌هاي پل نيز در دست بررسي و اقدام است.

وي ادامه داد: مباحث هيدروگرافي طرح شبكه جامع ارتباطي خليج فارس با محوريت پل خليج فارس تا سه ماه آينده به پايان مي‌رسد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بيان داشت: پس از مشخص شدن نتايج هيدروگرافي تا سه ماه آينده، عمليات اجرايي پل آغاز مي‌شود و اين پروژه مهم اقتصادي تا سه سال آينده نيز به بهره‌برداري مي‌رسد.

به گفته وي، پل خليج فارس با سرمايه اي معادل 650 ميليون يورو بصورت فاينانس و با تقسيم 85 درصد سهم برنده مناقصه اين پروژه و 15 درصد آورده دولت تامين اعتبار خواهد شد.

كلنگ عمليات اجرايي اين پروژه ملي 23 اسفند ماه سال گذشته با حضور رييس جمهوري در جزيره قشم به زمين زده شد و انتظار مي رود با پايان اين پروژه مهم شاهد تحولات عظيم اقتصادي در اين منطقه باشيم.

تاریخ خبر:امروز 29 اردیبهشت 90
منبع
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ژئوپارك قشم تجربه‌هاي خود را به ارس منتقل مي‌كند

ژئوپارك قشم تجربه‌هاي خود را به ارس منتقل مي‌كند

به‌دنبال بازديد بازرسان شبكه‌ي جهاني ژئوپارك‌ها از منطقه‌ي آزاد ارس،‌ كارشناسان ژئوپارك قشم به تبادل تجربه با اين منطقه مي‌پردازند.
محمدرضا قاسمي‌نژاد ـ رييس اداره‌ي ژئوپارك منطقه‌ي آزاد قشم ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: بازرسان شبكه‌ي جهاني ژئوپارك‌ها، دوم خردادماه به منطقه‌ي آزاد ارس براي تعيين سايتي در اين منطقه به‌عنوان ژئوپارك سفر مي‌كنند. كارشناسان ژئوپارك قشم نيز به تبادل تجربه با مسؤولان اين منطقه‌ي آزاد خواهند پرداخت.
او ادامه داد: گروه اعزامي از ژئوپارك قشم شامل كارشناسان گردشگري، زمين‌شناسي، محيط زيست و مشاور طرح جامع ژئوپارك قشم است.
وي يادآوري كرد: در حال حاضر 77 ژئوپارك در جهان وجود دارد كه به‌صورت شبكه‌يي عمل مي‌كنند و در سطح بين‌المللي با يكديگر همكاري دارند.
قاسمي‌نژاد گفت: ژئوپارك قشم نيز به‌عنوان يكي از اعضاي اين شبكه براي همكاري و انتقال دانش فني به ديگر مناطق متفاضي در سطح خاورميانه آمادگي دارد.
تاریخ خبر: امروز 29 اردیبهشت 90
منبع
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امروز نخستين جشنواره تئاتر ساحلي خليج فارس در قشم آغاز بکار کرد

امروز نخستين جشنواره تئاتر ساحلي خليج فارس در قشم آغاز بکار کرد

سرپرست اداره ارشاد اسلامي قشم از آغاز به کار جشنواره تئاتر در اين جزيره خبر داد و گفت : در اين جشنواره 150 هنرمند از استانهاي بوشهر، سيستان و بلوچستان،خوزستان و هرمزگان و جمعي از هنرمندان استانهاي مازندران وکردستان به عنوان ميهمان شرکت مي کنند .
به گزارش بنا(bena)، وحيد اميري افزود : 19 اثر از اين استانها به دبيرخانه جشنواره تئاتر ساحلي خليج فارس ارسال شد که 10 نمايش نامه در بخش رقابتي و سه نمايشنامه در بخش جنبي به روي صحنه مي رود .
او گفت: اجراي موسيقي محلي و نمايشهاي آئيني از برنامه هاي جنبي اين جشنواره است .
نخستين جشنواره تئاتر ساحلي خليج فارس 30 ارديبهشت در جزيره قشم به پايان مي رسد
تاریخ خبر: امروز 29 اردیبهشت 90
منبع
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
جدا که شما اصلا نیاز نیست رای بدین تا فک کنن آدمن:smile:
اینا همش بچه بازیه :biggrin::cry::D
:eek::eek:خلیج ماله ما بوده و هست وخواهد بود و نیازی به رای گیری نداره:eek::eek:
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
لس‌آنجلس تایمز: "خلیج فارس" نامی معتبر و تاریخی است

لس‌آنجلس تایمز: "خلیج فارس" نامی معتبر و تاریخی است

یک نشریه آمریکایی با بیان اینکه "خلیج فارس" نامی معتبر و تاریخی است، نوشت: مطبوعات آمریکایی نیز با توجه به اسناد تاریخی موجود، از واژه خلیج فارس برای خلیج مورد نظر استفاده می‌کنند.
به گزارش شبکه ایران، روزنامه لس‌آنجلس تایمز امروز در خبری با اشاره به لغو بازی‌های کشورهای اسلامی برای حفظ نام "خلیج‌فارس" نوشت:‌ در حالی که ریاض جمهوری اسلامی را به اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه برای نوشتن "شعار" بر روی مدال‌ها و پلاکاردهای تبلیغاتی متهم کرده ‌است، نوعی اصطکاک سیاسی بین اعراب با ایران که از 50 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه یافته، مشاهده می‌شود اما مطبوعات بین‌المللی و مطبوعات آمریکا واژه "خلیج فارس" را به سبب وجود راهنماهای قدیمی و تاریخی درست می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند.
این روزنامه آمریکایی با بی‌ارتباط ندانستن لغو این بازی‌ها به دلیل مخالفت ایران با حضور نظامی عربستان در یمن و سرکوب شیعیان الحوثی نوشت:‌ ممکن است یکی از علل لغو این بازی‌ها نیز مخالفت ایران با حضور نظامی عربستان در یمن باشد.
این روزنامه با اشاره به لغو این بازی‌ها از سوی عربستان نوشت: لغو این بازی‌ها در حالی اتفاق افتاده است که نوزدهمین همایش بین‌المللی خلیج فارس تحت عنوان "چالش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای" با حضور 15 کشور از جمله کویت، عمان، لبنان و مصر در تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

تاریخ خبر: 29 دی 88
منبع
 

hit_me_baby

عضو جدید
خلیج فارس؛ هویتی که هر روز دست به دست می شود

خلیج فارس؛ هویتی که هر روز دست به دست می شود

وب‌سایت رسمی نیروی دریایی آمریکا اوایل هفته جاری از پرسنل و افسران خود خواست تا به جای استفاده از خلیج فارس از عبارت جعلی خلیج عربی استفاده کنند.
این اولین باری است که آمریکایی ها به طور رسمی استفاده از واژه ای مجعول را به جای خلیج فارس در دستور کار خود قرار می دهند. دولت آمریکا همواره در سال های پش و پس از انقلاب در مراودات دیپلماتیک خود تاکنون از خلیج فارس یا کلمه خلیج استفاده می کرده است. حتی بعد از انقلاب که روابط ایران و آمریکا قطع شد هم در تمام دستگاه‌های آمریکایی این موشوع رعایت می‌شد که خلیج فارس را با اسم صحیح و تاریخی آن استفاده کنند و در تمام نقشه‌ها به همین صورت بود.
در طول تاریخ، خلیج فارس نه تنها بخشی از خاک ایران محسوب می‌شده و حاکمیت آن در دست ایرانی‌ها بوده است، بلکه بر اساس تمام منابع تاریخی موجود این پهنه آبی با عناوینی نظیر خلیج فارس، خلیج عجم، دریای فارس و یا بحر فارس شناخته شده است.
خلیج فارس همواره و در تمام دوره ها از سوی مجامع بین المللی با نام واقعی خود خوانده شده است. حتی در سال هایی که اعراب حاشیه خلیج فارس از واژه های مجعول به جای خلیج فارس در مناسبات درون خود استفاده می کردند هم مجامعی چون سازمان ملل بر ایرانی بودن هویت خلیج فارس تاکید و حتی مقاومت می کردند.
آخرین نمونه این ماجرا هم سخنان سخنگوی سازمان ملل در اردیبهشت ماه سال جاری بود که صراحتا اعلام کرد خلیج فارس دارای هویتی ایرانی است.
در ماجرای ادعاهای اعراب درباره هویت خلیج فارس و مالکیت جزایر 3 گانه به وضوح می توان ردپای حمایت های تبلیغاتی ایالات متحده را مشاهده کرد. پس از حمله عراق به کویت در سال 1991 میلادی نفوذ ایالات متحده در ابعاد مختلف در منطقه خلیج فارس بیشتر شد. قراردادهای زیادی که کشورهای عربی با آمریکا امضا کردند سبب افزایش اعتماد به نفس آنها و در نتیجه آغاز ادعاهای واهی علیه هویت خلیج فارس و جزایر سه گانه شد.
کار به آنجا رسید که شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم ابوظبی صدها میلیون دلار برای تغییر نام خلیج فارس و رسیدن به جزایر سه گانه در ابعاد مختلف هزینه کرد. یکی از این هزینه ها آن بود که در بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بحرین نام شورای همکاری کشورهای خلیج فارس را به شورای همکاری کشورهای خلیج عربی (مجلس التعاون لدول الخلیج العربیه) تغییر دادند.
به کار بردن نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس،‌عنوان شیخ شعیب برای جزیره لاوان، قیس برای جزیره‌ کیش و شط‌ العرب برای اروند رود از جمله مواردی است که نشان از برنامه ای بزرگ برای تغییر هویت های ایرانی منطقه دارد.
دستگاه دیپلماسی کشور بارها به ابراز هویت های جعلی به جای هویت ایرانی مناطقی مانند جزایر سه گانه یا خلیج فارس واکنش نشان داده است اما تکرار مداوم این پروژه و اینک باز شدن پای آمریکا به این دعوا نشان از وسعت جنگ روانی علیه هویت های ایرانی منطقه دارد. به همان وسعت پروژه هم نیازمند اتخاذ راهکاری جدی و قانونی برای برخورد با آن دارد.

منبع
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مقدمه

مقدمه

مقدمه خلیج فارس و دریای عمان، دریای پر جوش و خروشی که مرزهای جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرقی ایران را در بر گرفته است چگونه به وجود آمده؟ بر آن چه ها گذشته؟ و از نظر اقتصادی و بازرگانی و دریانوردی تا چه اندازه می توان از آن بهره برداری کرد؟ چرا روزگاری بس آباد، پر نعمت و پر رونق بوده است و چرا به زمان ما، نا آبادان و فراموش شده است؟ و آیا امیدی به آبادانی و رونق آن می رود؟
من به گمان خویش، این کتاب را آنگونه پرداخته ام که جوانان را بدون مراجعه به کتاب های متعدد و رنج مطالعه ی فراوان بکار آید و پیران را ملالی نیفزاید و تا حدی پاسخی به همه ی این پرسش ها باشد.
امید من آنست که جوانان و پژوهندگان بخوانند و دریابند که چگونه خلیج فارس از نظرات مختلف شایان دلبستگی و توجه است، باشد که به همه ی بندرها و جزیره ها و آب و خاکش دل بندند و در حفظ و آبادانی آن بکوشند.
احمد اقتداری
تهران فروردین 1345

منابع:
خلیج فارس - احمد اقتداری، تهران فروردین 1345
(بر گرفته از انجمن آريابوم aariaboom.com)


کتاب خایج فارس-احمد اقتداری
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
خلیج فارس

خلیج فارس

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جدا که شما اصلا نیاز نیست رای بدین تا فک کنن آدمن:smile:
اینا همش بچه بازیه :biggrin::cry::D
:eek::eek:خلیج ماله ما بوده و هست وخواهد بود و نیازی به رای گیری نداره:eek::eek:

سلام دوست عزیز، من خودم چند روزیه که دیگه رای نمی دم!
راستش فکر می کنم اگه این سایت قرار بر درستی داشت تا حالا نتیجه رو اعلام می کرد، این "به زودی" که می گن خدا می دونه کی میرسه،
گاهی بهترین راه مقابله با کسی که در مقابلت می ایسته اینه که نبینیش :smile:
هرقدر تو بیشتر بهش بها بدی اون برای ادامه مقابله بی منطقش جسورتر میشه ...

به قول بزرگی که خاطرم نیست دقیقا که کی بودن، و خودم صحبت هاشونو توی همین تاپیک زدم، خلیج فارس، فارس بوده و با همین نام خواهد ماند ، این مسلم هست و جای بحث نداره ;)
حداقل مزیت این تاپیک برای خود من این بود که اطلاعات زیادی از این ناحیه از وطنم بدست آوردم ، خلیج فارس همیشه آبی مون رو بیشتر شناختم :heart: :gol:
دوستان زیادی توی این تاپیک پیدا کردم که حداقل وجه مشترکمون عشق به خاک پاک ایران زمین بود :gol::gol::gol:
(تو پرانتز هم بگم که هویت واقعی خیلی ها که قبلا برام شایسته احترام خاصی بودن رو هم دیدم و شناختمشون :razz:، این هم نعمتی بود :gol: )

بهر حال سعی دارم تا هر زمانی که تو باشگاه فعالیت دارم، با افتخار تو تاپیک خلیج فارس عزیز هم فعال باشم:gol:
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فصل اول : دریای پارس (قسمت 1)

فصل اول : دریای پارس (قسمت 1)

هزار سال پیش، بزرگ بن شهریار، ناخدای رامهرمزی در کتاب «شگفتی های هند، خشکی ها، دریاها، وجزیره هایش.» نوشت:
«از شگفتی های دریای پارس چیزی است که مردمان به شب هنگام بینند، در آنگاه، چون موج ها بر هم خورند و بر یکدیگر شکسته شوند، از آنها آتش برجهد، و آنکه بر کشتی سوار است پندارد که بر دریایی از آتش روان باشد.»[1]
دکتر احمد اقتداریاین دریا که به سبب کمی عمق و وجود پست و بلندی های زیر دریا از دیگر دریاها پر جوش و خروش تر است و به اقیانوس هند می پیوندد، و سرتاسر مرزهای جنوب غربی، جنوبی، و جنوب شرقی کشور ما را در بر گرفته است، به نام خلیج فارس و دریای عمان نامیده می شود. نام «دریای پارس» از روزگار هخامنشیان بر روی خلیج فارس گذارده شده است. در کتیبه ای از داریوش بزرگ شاهنشاه هخامنشی در تنگه ی سوئز، (در مصر که در دو هزار و چهارصد سال پیش جزو قلمرو پادشاهی او بوده) یافته اند، نام این خلیج «دریایی که از پارس آید» یاد شده است. در زمان ساسانیان نیز این خلیج را دریای پارس می نامیده اند.
در کتاب های قدیم ، که در دانش جغرافیا نوشته شده نام این دریا «پرسیکوس سینوس» یا «سینوس پرسیکوس» یعنی خلیج پارس آمده است.[2] در حدودالعالم قدیم ترین کتاب جغرافیا به زبان فاسی که هزار سال پیش تألیف گردیده، ذکر این دریا چنین آمده است:
«خلیج پارس از حد پارس برگیرد، با پهنای اندک تا به حدود سند.»[3]
چون قسمتی از اقیانوس بزرگی که در جنوب غربی آسیا قرار گرفته، به مناسبت رنگ سرخ خاک کرانه های آن، سرخ رنگ است و به «دریای سرخ» موسوم گشته، قسمت دیگری از اقیانوس هند را که از خلیج فارس آغاز می شود و به کرانه های هندوستان پایان می یابد (دریای سبز) نامیده اند؛ و این سبز دریا، در کرانه های کشورما دارای آبی روشن و درخشنده و فیروزه گون است و در پیرامون جزیره ها، با امواج نقره فامی که دارد، در زیر نور خورشید، بسیار دیدنی و دلکش می نماید.
به هنگام شب، خلیج فارس زیبایی خاصی دارد، تلاطم دریا و برخورد امواج که از آنها نور می جهد، با روشنی مهتابی رنگ ماهیان پرنده، که شبانگاه به جست و خیز برمی خیزند و هزاران هزار، به حرکت و بازی و پرش می آیند، و از بدنشان پرتوی سفید رنگ ساطع می شود، پهنه ی این دریای نیلگون را مانند آسمان پر ستاره ای می آراید که در گوشه و کنارش آتش افروزی کرده باشند. همین منظره، بزرگ بن شهریار ناخدای رامهرمزی را که خود از مردم خوزستان بوده، بر آن داشت تا وصفی چنین دل انگیز از خلیج فارس در کتاب خود بیاورد.
خلیج فارس به تنهایی و بدون دریای عمان از دریاهای کوچک بشمار می رود که وسعت آن از232.850 کیلومتر مربع بیشتر نیست و در تقسیم بندی دریاها، در ردیف دریاهای کم عمق چون دریای بالتیک و دریای هودسن و دریای شمال در اروپا، قرار می گیرد.
ژرفای متوسط دریای عمان که دنباله ی خلیج فارس است و از تنگه ی هرمز به این نام نامیده می شود گاهی از سه هزار متر بیشتر است ولی چون وارد خلیج فارس شویم عمق آب کم می گردد.
از تنگه ی هرمز به بعد، در خلیج فارس، به ندرت، عمق آب به 90 تا 100 متر می رسد. در سمت شمال غربی، یعنی به طرف خوزستان عمق دریا اندک اندک کم می شود و تا 25 متر تنزل می یابد.
توده های مرجانی که مانند شهر های گمشده ای در اعماق آب های خلیج فارس به فراوانی و بیشتر به موازات ساحل یافت می شوند، از عمق آب می کاهند، بدانگونه که ژرفای آب به طور متوسط در دهانه ی اروندرود، در ساحل خوزستان، تا پنجاه میلی ساحل، 36 متر است.
خلیج فارس از لحاظ ساختمان طبیعی و تاریخ پیدایش، شباهتی با دریاهای دیگر ندارد و سراسر آن گویی صفحه ی ساحلی*ای است در امتداد جلگه های اطراف نجد ایران.
زمین شناسان می گویند اگر سطح آب این خلیج 20 متر پایین رود، وسعت آن نصف می گردد. سواحل شمالی خلیج فارس در طی اعصار تغییرات زیادی نموده و شاید هیچ دریایی به این سرعت تغییر شکل نداده باشد. آبرفتی که رودهای کارون و اروندرود و دز و کرخه و جراحی به این دریا وارد می کنند دائماً کف خلیج را پر می نماید، زمانی ساحل دریا در حدود 400 کیلو متر فراتر از شمال ساحل امروزی بوده، و فرات و دجله و کارون هر یک خود جداگانه به دریا می ریخته اند، در حالی که امروز فرات و دجله با هم به دریا می ریزند.
می توانیم برای تصور پیدایش و خصوصیات طبیعی خلیج فارس، یک تابلوی خیالی ساده در ذهن خود رسم کنیم. برای ترسیم این تابلوی خیالی مثلاً چهل میلیون سال به عقب برمی گردیم، و در آغاز دوران سوم زمین شناسی قرار می گیریم. می بینیم، که در این دوران اقیانوس اطلس وسعت یافته، آمریکای جنوبی از آفریقا جدا گشته، استرالیا از قاره ی قطب جنوبی منفک گردیده و به طرف مشرق رهسپار شده و اقیانوس هند در شکافی بین هندوستان و آفریقا مقدمه پیدایش دریای عمان را فراهم آورده است. ده میلیون سال بعد، یعنی 30 میلیون سال پیش از این، در اواسط دوران سوم، شکاف عمان گسترش یافته و در دنباله ی این شکاف، خلیج باریکی که امروز خلیج فارسش می نامیم به وجود آمده است.
اگر نقشه ی آسیای جنوب غربی و آفریقای شرقی را بررسی کنیم، بین شبه جزیره ی عربستان و قاره ی آفریقا، دو چاله ی عمیق دریایی می بینیم که نام آندو(دریای سرخ) و(خلیج عدن) است.
اگر کُره ی زمین از فلز گداخته و نرم و کشش پذیری می بود و ما توانایی آن را می داشتیم که قطعات زمین را به میل خود جا به جا کنیم و با دست فشاری به شبه جزیره ی عربستان می دادیم و آن را به طرف جنوب غربی می راندیم، درست، شکاف های دریای سرخ، پیش آمدگی های مقابل خود را در بر می گرفت و شبه جزیره ی قطر در سمت مغرب در حفره ی بین آب های بحرین قالب می شد و تنگه ی هرمز شبه جزیره ی عمان را پر می نمود و کوه های عمان در دنباله ی کوه های میناب و زندان قرار می گرفت.[4]



ادامه دارد ...
 
آخرین ویرایش:

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همین الان متوجه شدم که تاپیک خلیج فارس بعد از بیش از 10000 بازدید به جایگاه شایسته خودش برگشت ;)
همین جا هم از تمام دوستانی که زحمات زیادی برای تاپیک کشیدن سپاسگزارم و خسته نباشید می گم، ان شاا... که روز به روز تاپیک پربارتر بشه :gol:
همچنین از مدیر تالار گفتگوی آزاد تشکر ویژه دارم :gol:
 

hit_me_baby

عضو جدید
سلام دوست عزیز، من خودم چند روزیه که دیگه رای نمی دم!
راستش فکر می کنم اگه این سایت قرار بر درستی داشت تا حالا نتیجه رو اعلام می کرد، این "به زودی" که می گن خدا می دونه کی میرسه،
گاهی بهترین راه مقابله با کسی که در مقابلت می ایسته اینه که نبینیش :smile:
هرقدر تو بیشتر بهش بها بدی اون برای ادامه مقابله بی منطقش جسورتر میشه ...

به قول بزرگی که خاطرم نیست دقیقا که کی بودن، و خودم صحبت هاشونو توی همین تاپیک زدم، خلیج فارس، فارس بوده و با همین نام خواهد ماند ، این مسلم هست و جای بحث نداره ;)
حداقل مزیت این تاپیک برای خود من این بود که اطلاعات زیادی از این ناحیه از وطنم بدست آوردم ، خلیج فارس همیشه آبی مون رو بیشتر شناختم :heart: :gol:
دوستان زیادی توی این تاپیک پیدا کردم که حداقل وجه مشترکمون عشق به خاک پاک ایران زمین بود :gol::gol::gol:
(تو پرانتز هم بگم که هویت واقعی خیلی ها که قبلا برام شایسته احترام خاصی بودن رو هم دیدم و شناختمشون :razz:، این هم نعمتی بود :gol: )

بهر حال سعی دارم تا هر زمانی که تو باشگاه فعالیت دارم، با افتخار تو تاپیک خلیج فارس عزیز هم فعال باشم:gol:

دوست عزیز من هم از اینکه این تاپیک بوجود اومد تا خاکمون رو بیشتر بشناسیم خیلی خوشحالم و امیدوارم این کار ادامه پیدا کنه و فقط به یک مدت زمان کم محدود نشه.
همچنین امیدوارم در این تالار برای بخش‌های مختلف خاکمون، تاپیک ایجاد بشه تا نه تنها خلیج فارس بلکه ذره ذره خاک این سرزمین کهن رو بیشتر بشناسیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

pooneh.p

عضو جدید
دوست عزیز من هم از اینکه این تاپیک بوجود اومد تا خاکمون رو بیشتر بشناسیم خیلی خوشحالم و امیدوارم این کار ادامه پیدا کنه و فقط به یک مدت زمان کم محدود نشه.
همچنین امیدوارم در این تالار برای بخش‌های مختلف خاکمون، تاپیک ایجاد بشه تا نه تنها خلیج فارس بلکه ذره ذره خاک این سرزمین کهن رو بیشتر بشناسیم.

چرا خودتون شروع نميكنيد ميتونيد با خوندن كتاب هاي مختلف و به دست آوردن اطلاعات بيشتر به بقيه هم كمك كنيد تا سرزمينشون رو بيشتر بشناسن
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست عزیز من هم از اینکه این تاپیک بوجود اومد تا خاکمون رو بیشتر بشناسیم خیلی خوشحالم و امیدوارم این کار ادامه پیدا کنه و فقط به یک مدت زمان کم محدود نشه.
همچنین امیدوارم در این تالار برای بخش‌های مختلف خاکمون، تاپیک ایجاد بشه تا نه تنها خلیج فارس بلکه ذره ذره خاک این سرزمین کهن رو بیشتر بشناسیم.

مرسی دوست عزیز، تشکر از شما به خاطر همراهی هاتون با تاپیک ،
من هم امیدوارم ادامه داشته باشه و خودم هم تا زمانی که تو باشگاه باشم به فعالیت در اینجا ادامه خواهم داد، حتی تو فکر هستم یه جورایی بحث ها و هم اندیشی هایی رو هم در این زمینه داشته باشیم، ویا اگر بشه برا تابستون مسایقات مختلف ترتیب خواهیم داد .

شما و دوست عزیز pooneh.p درست می گین ، میشه همین کار رو برای بخش های دیگه ایران عزیز هم انجام داد، و البته کارهایی هم شده، مثل تاپیک یکی از دوستان عزیز بوشهری که من دیدم،
اما همونطور که خودتون می دونین خلیج فارس حساسیت ویژه ای داره و مساله ملی محسوب میشه، چون اولا حمایت از خلیج فارس ،حمایت از مرزهای ایران عزیز هست و دوما حساسیت ها در سطح بین الملل بهش بیشتر هست...
 

pooneh.p

عضو جدید
مرسی دوست عزیز، تشکر از شما به خاطر همراهی هاتون با تاپیک ،
من هم امیدوارم ادامه داشته باشه و خودم هم تا زمانی که تو باشگاه باشم به فعالیت در اینجا ادامه خواهم داد، حتی تو فکر هستم یه جورایی بحث ها و هم اندیشی هایی رو هم در این زمینه داشته باشیم، ویا اگر بشه برا تابستون مسایقات مختلف ترتیب خواهیم داد .

شما و دوست عزیز pooneh.p درست می گین ، میشه همین کار رو برای بخش های دیگه ایران عزیز هم انجام داد، و البته کارهایی هم شده، مثل تاپیک یکی از دوستان عزیز بوشهری که من دیدم،
اما همونطور که خودتون می دونین خلیج فارس حساسیت ویژه ای داره و مساله ملی محسوب میشه، چون اولا حمایت از خلیج فارس ،حمایت از مرزهای ایران عزیز هست و دوما حساسیت ها در سطح بین الملل بهش بیشتر هست...

من هم اينو ميدونم ولي در جواب hit_me_baby كه گفته بودن "همچنین امیدوارم در این تالار برای بخش‌های مختلف خاکمون، تاپیک ایجاد بشه تا نه تنها خلیج فارس بلکه ذره ذره خاک این سرزمین کهن رو بیشتر بشناسیم. " اين رو گفتم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فصل اول : دریای پارس(قسمت2)

فصل اول : دریای پارس(قسمت2)

گرچه برای سهولت ادراک چگونگی پیدایش خلیج فارس، این خلیج را در عالم خیال با فلات عربستان متصل کردیم، لیکن به این نکته باید توجه داشته باشیم که از نظر ساختمانی، جنس خاک شبه جزیره ی عربستان دنباله ی ساختمان مشرق آفریقا است، در حالی که ترکیب جنس خاک خلیج فارس، در منطقه ی ساختمانی نجد ایران واقع شده و امتداد و دنباله ی نجد ایران است که تا اعماق دریا کشیده شده است.
شبه جزیره ی عربستان توده ای است بسیار قدیمی، از آغاز دوران اول زمین شناسی معروف به دوره ی «کامبرین» و هیچ نمونه ای از رسوبات اطراف خلیج فارس که از دوران سوم زمین شناسی است در آن دیده نمی شود و هر چه از جلگه ی بین النهرین به طرف ایران پیشروی کنیم، زمین های جوان تری می بینیم، به طوری که از ساحل رود کارون و مشرق شوشتر، ناحیه ی مشخص و متمایز چین خورده ی نجد ایران با آثار دوران سوم زمین شناسی آشکار می گردد.
جلگه های خوزستان و بهبهان و برازجان و بوشهر تا زمانی نسبتاً نزدیک یعنی تا اواخر دوران سوم زمین شناسی زیر آب دریا پوشیده بوده اند، و در دوران چهارم سر از آب بدر آورده اند، بنا بر این قسمت شمال غربی خلیج فارس از قسمت جنوب شرقی آن بسیار جوان تر، و پیدایش آن به دوران ما نزدیک تر است.
اگر از دهانه ی خلیج فارس، در خوزستان، مثلاً از بندر خرمشهر بر کشتی ها ی کوچک بادی یا قایق های موتوری سوار شده به طرف بندر عباس برانیم، در طول چند روز سفر دریایی، به خوبی درمی یابیم، که در خط سیر این سفر که از کناره های ساحلی عبور می کند، گاه و بی گاه، از پست و بلندهای محسوس می گذریم و بالا و پایین رفتن کشتی را حس می کنیم، درست مانند آنکه اتومبیلی را در جاده ای کوهستانی به حرکت درآورده باشیم، نقاطی ژرف و پر آب و نقاطی کم ژرفا و کم آب احساس خواهیم کرد، اگر این سفر دریایی را از تنگه ی هرمز رو به ساحل مکران ادامه دهیم، در می یابیم که در دل آب های فیروزه گون بحر عمان نیز، به موازات ساحل، پست و بلندهایی وجود دارد که دنباله ی چین خوردگی های سواحل شمالی خلیج فارس و ارتفاعات داخلی نجد ایران است. وجود طاقدیس ها و ناودیس های دریایی که مانند یک رشته تپه های مارپیچِی است، سبب تغییر عمق آب و گودی دریا در طول ساحل خلیج فارس و دریای عمان گشته است، و کشتی ما، گاهی در قله ی زمین بر آمده، و گاهی در دامنه های اراضی گود کف دریا سیر می کند.
این طاقدیس های زیر دریا را «ایوان های مروارید» نام داده اند و بیشتر آنها برآمدگی نمکی و مرجانی و آهکی است.
خلیج فارس در اطراف تنگه ی هرمز خصوصیات ساختمانی دیگری نیز دارد.
اهمیت خلیج فارس بیشتر به جهت ارتباط آن با اقیانوس هند است و اگر تنگه ی هرمز که وسیله ی ارتباط این دو قرار گرفته، نمی بود؛ خلیج فارس به صورت مردابی کم عمق درمی آمد و تبخیر آب، بر آب های رودخانه هایی که بر آن می ریزند، فزونی می گرفت و بدین گونه، پس از مدتی خشک می شد و مانند دریاچه ی هامون سیستان می گشت.
زمین شناسان گفته اند که در دوران اول زمین شناسی، قاره ای بنام «گُندُوانا» وجود داشته است که از برزیل به آفریقای جنوبی و ماداگاسکار از یک سو، و از عربستان و گوشه ای از جنوب ایران و هندوستان از سوی دیگر، به استرالیا و شاید قطب جنوب اتصال می یافته است؛ بنا بر این نظر، قاره ها به یکدیگر پیوسته بوده و بعدها به سبب حرکات مرکزی زمین از یکدیگر جدا گشته اند، و پس از جدایی قاره ها و شکست آنها، اقیانوس هند توسعه ی بیشتری پیدا کرده و با دریایی که در شمال آن قرار داشته و آن را «تِه تیس» نامیده اند، متصل شده است.
دریای «ته تیس» همان دریای قدیمی خشک شده ای است که سرزمین های آسیای صغیر و قفقاز و ایران و شمال هندوستان و پاکستان و جزایر مالزی را می پوشانیده است و پس از چین خوردگی های آلپ و البرز و هیمالیا، قطعه قطعه شده و امروز، بازمانده های آن دریای پهناور را به صورت دریای سیاه و دریای خزر ودریاچه ی اُرال می بینیم.
پس از متلاشی شدن قاره ی گندوانا و چین خوردگی عهد سوم، جنوب آسیا چندین مرتبه مورد تجاوز آب های اقیانوس هند قرار گرفته است، عربستان و هندوستان و مالایا به شکل شبه جزیره درآمده، جزیره ی سیلان از خاک هند جدا شده، دریای سرخ که ابتدا فقط با دریای مدیترانه پیوسته بود، بر اثر حرکات تند و شکننده ی مرکز زمین و امواج سهمگین و توفنده ی اقیانوس هند، ارتفاعات اولیه ی باب المندب را شسته و به اقیانوس هند راه یافته است.
خلیج فارس هم از این دگرگونی عظیم بر کنار نمانده و دنباله ی جلگه ی پست بین النهرین که در منتهی الیه شمالی آن واقع بوده، بر اثر تغییرات اقیانوس هند و آبرفت رودخانه های مجاور، به تدریج بالا آمده و پر شده و قسمت میانه ی آن بین کوه های زاگرس و فلات عربستان واقع گردیده است.
بنا به حساب های یک زمین شناس، معلوم شده است که در طی 60 سال، دلتایی به طول 3200 متر در مصب اروندرود، در دهانه ی خلیج فارس تشگیل گردیده، یعنی در هر سال بیشتر از 53 متر خاک در آب پیش رفته و گمان می رود که در طی سه هزار سال خلیج فارس 150 کیلومتر پیشرفتگی (خاک در آب) پیدا کرده باشد.
طول خلیج از مصب اروندرود تا ساحل عمان 805 کیلومتر و عرض آن گاه تا 288 کیلومتر می رسد. تنگ ترین معبر آن در تنگه ی هرمز دارای 46.69 کیلومتر پهنا است، آغاز آن نهر خین در اروندرود و پایان آن خلیج گواتر در دریای عمان است.
به سبب حوادث طبیعی و دگرگونی های شدیدی که در داخل و خارج دریای پارس در طول میلیون ها سال روی داده است، در کف دریا و در سطح جزیره ها و بر دشت ها و کوهای کرانه های این دریای کهن، بسیاری از مواد کانی ارزنده، به وفور و فراوانی اعجاب انگیزی انباشته شده است. گذشته از طبقات عادی ساختمانی زمین شناسی، در نزدیکی جزیره ی هرمز، طبقه ی ساختمانی زمین شناسی خاصی وجود دارد که زمین شناسان آن را «طبقه ی ساختمانی هرمز» نام داده اند.[5]



ادامه دارد....
خوشحال میشم دوستان مطالب رو کامل بخونن و اگر نظر خاصی دارن بفرمایند :gol:
مطالبی که می گذارم از کتاب خلیج فارس - احمد اقتداری هستش .
 

Sohrab.net

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منم از همه بچه ها تشکر میکنم که تاپیک مهم شد، بالاخره یک موضوع مهم و غیرتی هست...;)
ما جوانهای ایرانم که از یک وجب خاکمون نمیگذریم چه برسه به خلیج فارسمون....:gol::gol:
اما وظیفه خودم میدونستم که از همه کسایی ما رو با خلیج فارسمون بیشتر از پیش آشنا کردن تشکر کنم :gol:، چه کسایی که پیشمون هستن و چه اونایی که حالا بعد از یک مدت کوتاه دوباره برمیگردن تشکر ویژه:gol: ( اسم نمیبرم چون واقعا تعدادشون زیاده و امکان داره کسی از قلم بیوفته ) ....
ممنونم از همه...:heart::heart:
 

hit_me_baby

عضو جدید
من هم اينو ميدونم ولي در جواب hit_me_baby كه گفته بودن "همچنین امیدوارم در این تالار برای بخش‌های مختلف خاکمون، تاپیک ایجاد بشه تا نه تنها خلیج فارس بلکه ذره ذره خاک این سرزمین کهن رو بیشتر بشناسیم. " اين رو گفتم

من چون هنوز تازه واردم واسه همین فکر نکنم به من اجازه ایجاد تاپیک جدید رو بدن. واسه همین از بقیه خواستم این کار رو بکنن. من امکان ایجاد تاپیک دارم؟
 

hit_me_baby

عضو جدید
من چون هنوز تازه واردم واسه همین فکر نکنم به من اجازه ایجاد تاپیک جدید رو بدن. واسه همین از بقیه خواستم این کار رو بکنن. من امکان ایجاد تاپیک دارم؟

من تازه الان فهمیدم که می‌تونم تاپیک ایجاد کنم. چه خوب. پس بذارید یه کم مطلب بدرد بخور جمع کنم به زودی اولین تاپیک رو ایجاد می‌کنم
 

hit_me_baby

عضو جدید
خلیج فارس قلب کشور ماست/دکتر رزازیان

خلیج فارس قلب کشور ماست/دکتر رزازیان

خلیج فارس قلب کشور ماســــــــت
از آنجا قـوم پاک آریا خاســــــــت

کز آنها مانده است اندرز بســـــــیار
بهین پنـد وبهین گفت و بهین کـار

ز فردوسی مر این قصه یاد اســــت
روان پـاک او زین قصه شاد است

که از آوراگی انسان چو درمانــــــد
گزیــد جایی که آنجا لاجرم مــاند

به هر سویی در آن وقت سر کشیدند
خلیـــج فارس را آنها گزیــــدنـــد

نخستین خانه خود را در آنجــــــــــا
بنـــــــا کـــردند کنار رود و دریا

که دارای بسی خرم زمین اســــــت
میان آسیــــــــــا آن بهترین اســت

بدان خانــــــه نهادند نام ایـــــــــران
نژاد آریا بر جمـــــــــــع خویشان

بهشتی خاک ایران زان زمان اســت
خلیج فارس هم بخشی از آن است

از آنجا کشــــــتی کوروش به دریـا
روان شد تا به مصر و نیـــل علیا

از آنجا لشکرشـــــــــــاپور بگذشت
به روم رفت و موفق نیز برگشت

در آنجا روزگار بهتـــــــــــری بود
به جمع حاکمان هم مهتری بــــود

کنــــــــار رود اروند کاخ کســـــرا
نشان از عــــــدل و داد کشور ما

کمی بالاتر آنجا بابلســــــــــــــــتان
یهودی ها بودنــــد آنجا بـه زندان

به یمن کوروش ما گشــــــــتند آزاد
که آزادی از او بگـــــــــزید بنیاد

مصـــــدق مرد آزاده در آنــــــــجا
گرفت او نفت ما از دشمــــــن ما

اخیرا" ما بریـــــــدیم پای دشـــمن
در آنجا این قصه تو از مـــــــــن (1)

خلیج فارس دارد بند و پـــــــــیوند
به ایـــــران و به ایرانی بسی چند

از آن رو تا جهان پایــنده بر پاست
خلیج فـــــارس جزء کشور ماست


1- اشاره به جنگ ایران و عراق است.
 
آخرین ویرایش:

hit_me_baby

عضو جدید
اكتشافات اخير باستان شناسي در حاشيه خليج فارس

اكتشافات اخير باستان شناسي در حاشيه خليج فارس

تاريخ هر ملت نموداري از استعداد توانايي ها ، پشتكار ، و انديشه و استقامت آنها است . و آنچه از كاوش هاي اخير باستان شناسي در محل چرخاب برازجان و از دل سر نخلستان هاي اين شهر نمايان شده ، مؤيد اين نظريه است و نشانگر آن است كه در سينه اين خاك عزيز و در حاشيه خليج فارس گنجينه هاي بس گرانبها از پايداري ، انديشه در ستوه زندگي گذشتگان نهفته است كه شاهد گويايي در تمدن در خشان و غرور آميزي است كه از اوضاع جغرافيايي و تأثيرات اعتقادي و سيستم حكومتي و اجتماعي و فرهنگي برخوردار است. و براي همه ايرانيان به ويژه ساحل نشينيان درياي فارس اين اكتشافات چشم گير حائز اهميت و از مفاهيم فرهنگي ارزشمندي است كه ترجماني از روح بزرگ هنرمندان گذشته و هويت فرهنگي و زندگي آنها است. و مظاهري از فعاليت هنري و ساخت و ساز و تلاش براي يك زندگي بهتر و اهدافي متعالي كه در يك برهه از زمان و در آن مكان شكل گرفته است و وارثان اين خلق آثار هنري آنگاه كه به عظمت و هويت فرهنگي ديرينه خود پي مي بردند كه به عينه مي بينند فرهنگ وتمدن غني پيشينيان آنها را همتايي نيست كه نيست دلبستگي و علاقه آنان بزادگاهشان غير قابل تصور مي شود چنانكه كاخ زيباي كوروش هخامنشي در حاشيه خليج فارس كه ضمن عمليات اكتشافي ظاهر شده است، سنبلي ار معماري و حجاري عصر 2500 سال پيش است كه نظير آن در جاي ديگري سراغ نداريم. اين آثار نتيجه تلاش مردمي است كه در يك برهه زمان كه مصادف با سيادت دريايي و راه آبي و استقلال عصر هخامنشي است، ساخته و پرداخته شده بطوري كه شكوه و جلال وعظمت و زيبايي آن در اين مكان خاص هر تازه واردي از راه خشكي و دريايي را به تحسين و تحير وادارد. قلم نمي تواند شرح آنچه در انديشه ساخت و ترسيم نقشه معماري و اجراي برنامه ساختماني بوده و عينيت يافته ، تحرير كند زيرا نه پلان ونقشه و طرح معماري اين بنا و نه پيشرفت هنرمندي زمان و نه مهاجرت حجاران و صنعتگران كه دست به دست هم داده اند تا انجام و وحدتي در يك الگو و طرح معماري جديد را عينيت بخشند كامل نمي كند. چون بنا هنگامي تكميل مي شود كه كف سازي آن به اتمام رسيده باشد يا به مصداق آنكه كار را كه كرد آنكه تمام كرد در اين جا تمام نشده است و جان كلام همين جاست موقعي اين كاخ زيبا و باشكوه اهميت معماري خود را پيدا خواهد كرد كه مشكل كف سازي اين بنا انجام گيرد و لذا به نظر
مي رسد كه براي حل اين معضل معماري در اين بنا كه كف كاخ بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر هماهنگي و تناسب با معماري بنا كه از دو نوع پايه ستون هاي سياهرنگ و سفيد تركيب شده است و بالتبع بايد كفي سفيد رنگ باشد ضمناً نبايد از بلندي 18 سانتيمتري سنگ صيقلي شده با زالت زير ستون ها كه با سنگ رويي آن برابر است چيزي كاسته نشود. اما آن چگونه كفي و پوششي براي اين نياز زيبا خواهد بود. يا بهتر بگوييم چه مصالح معماري مي تواند پاسخ گوي اين معضل باشد و ظرافت مطلوب را در كف سازي داشته باشد. ماهنوز نمي دانيم چه طرحي بر اين بنا پيش بيني شده بود چون پوشش كف صورت نگرفته است، اما شواهد بدست آمده دال بر آن است كه استعلام و مزايده و پيشنهاداتي با اين منظور از نقاط مختلف و از دست اندركاران طراحي و معماري و حجاري به عمل آمده است، كه در امر ساختماني شركت و اظهار نظر نمي بيند . چون مي بينيم از مكان هاي دور مستوره هايي براي اين امر عرضه شده است كه آرايش آن كف پوش ها در كنار يكديگر ودر مكاني مناسب و قابل ديد به نظر خواهي تنظيم شده است كه ما را به ياد كف سازي كاخ هاي پايتخت كوروش در پاسارگاد كه به عنوان يك هنر مي شناخته شده است هدايت مي كنند.
هر قطعه از مستوره هاي كف پوشي را مي توان شاهكاري از ذوق و سليقه و ابتكار و مهارت صنعتگران و پيشنهاد دهندگان محسوب داشت كه چگونه در 2500 سال با نداشتن امكانات صنعتي و پيشرفته مهندسين و دست اندركاران توانسته اند براي حل اين معضل معماري كاخ مستوره هاي زيبا و قابل اجرا تقديم دارند تا تركيب ساختمان مورد احداث بهم نخورد. بهر صورت آن نوع موزائيك ها ، كاشي ها ، لعاب هاي سفيد رنگ كف پوش ، پوسته هاي ظريف مرمرين را بايد ديد و تحسين كرد كه پيش از اين تاريخ هرگز ديده نشد بود و مي توان پنداشت كه اين فعاليت اجتماعي و سياسي در حاشيه خليج فارس همزمان با ايجاد شبكه راه دريايي به منزله كوشش يك خانواده بزرگ كه داراي يكي از مظاهر اعتقادي و باورهاي ديني يعني قبول مذهب زردتشت در اين عصر بوده مي باشد اما بدين وسيله اين است كه راه دريايي ايران را تحقق بخشيد و از فكر تجاوز به همه بيگانگان جلو گيري نمايند. و لذا مي توان كشف اين پديده شگرف در دنياي باستان شناسي را واقعه اي با اهميت تلقي نمود و به عنوان يك مدرك و سند ثبت و گويا و غير قابل انكاري در سيادت دريايي ايران هخامنشي محسوب داشت كه پايتخت آنان يعني پاسارگاد در قلب جهان شناخته بودند و اينك هم قطعه از شال ستون هاي شكسته مكشوفه و تركيب سنگ هاي سياه و سفيد پايه ستون ها زاييده تفكر و انديشه و فرهنگي ايراني است كه از نظر سبك شناسي و زيبا شناسي و جهان بيني هخامنشيان منبعي يكي و اصيل براي محققين و خاور شناسان دانست . پيش از آنكه هرودت مورخ يوناني از ايجاد شبكه راه دريايي زمان داريوش هخامنشي ياد كند استقرار و پايگاه عظيم سيادت دريايي خليح فارس از عصر كوروش شروع شده بود ودر واقع فعاليت سياسي و فرهنگي و اجتماعي خليج فارس را از اين زمان محسوب داشت. يعني عصري كه تاريخ جهان سرشار از برخورد ملت ها و ستيز و كشمكش ها و خونريزي ها و ستمگري بود انسجام اعتقادي و باورهاي اهورايي خنيان زير شعارهاي گفتار نيك ،پندار نيك و كردار نيك به آنها آموزش داده بود تا از ستمگري و درگيري دور باشند و ملل تابعه سيطره آنان را براي نجات از ستم و ظلم حاكمان اكه شعارشان كشتن و سوختن و تخريب بود بپذيرند .
كوروش در فتح بابل مي گويد من با صلح وارد شدم ، گزنفون در مورد او مي نويسد اوفقط يك فاتح نبود رهبري خردمند و واقع بين بود كه براي ملت ها پدري مهربان و دلسوز بود.
جرج كريس ويلسن مؤلف كتاب تاريخ صنايع ايران درباره كوروش مي نويسد او مردي بود كه درباره اش تقدير مقرر شده بود كه بايد برتر از ديگران باشد.
و هانري بر دانشمند فقيه فرانسوي در كتاب تمدن ايران باستان مي نويسد كوروش بزرگ بر عكس سلاطين في القلب و ظالم بابل و آشور ، بسيار عادل و رحيم و مهربان بود زيرا اخلاق و روح ايراني بنيادش بر تعليمات مذاهب زردشتي نهاده شده بود و كوروش همه اقتدار خود را از خداوند مي دانست و آن را براي خير وشر و آسايش جامعه انساني صرف مي كرد. وما مي بينيم كه در 2500 سال پيش و قبل از فتح اسلام و دين مبين اسلام ايران از يك هويت فرهنگي خوب برخوردار بوده است كه با قبول دين و شريعت اسلم در خششي خاص پيدا مي كند . زيرا زمينه انفعالي آن را داشته است.
حاجت به ياد آوري است كه حاشيه خليج فارس از دير زمان مورد توجه اقوام بيش از تاريخ و تاريخي به ويژه قوم عيلامي بوده است، اين قوم كه در دشت هاي جنوب غربي ايران از حوالي شوش و به مركزيت آن تا جنوب دجله و از طرف شرق تا اطراف بندر بوشهر و از شمال به كوههاي بختياري استقرار يافته بودند پيش از ورود به عصر تاريخي در اواخر هزاره چهارم ق.م مدت ها كه زندگي شهرنشيني را آغاز كرده بودند و پايه گذار تمدني شدند كه به نام تمدن عيلام شناخيته شده است و سواحل خليج فارس و ناحيه بندر بوشهر در عصر طلايي عيلام يعني اواخر هزاره دوم ق.م يكي از مراكز مهم داد وستد و واسط راه دريايي شوش و هندوستان شده بودند.
كاوش هاي باستان شناسي پرفسور پزارد در 85 سال پيش در تپه سبز آباد بوشهر منجر به كشف آجر نوشته عيلامي شده است كه آن مكان را به عنوان پايتخت عيلاميان يعني ليان معرفي كرده است، جاي شگفتي است كه هيچ يك از باستان شناسان ، خاور شناسان ، مهندسين و محققين خارجي كه در بنادر و جزاير سواحل خليج فارس تحقيق و مطالعه و حفاري نموده اند به فرضي يادي از آثار ارزشمند دوره هخامنشي در اين سواحل در نوشته هاي آنان ديده نمي شود و لذا ما مي توانيم كاخ هاي هخامنشي را در حاشيه خليج فارس جانشين ليان زمان عيلاميان بدانيم. يعني مركزي براي سيادت و حكمروايي و پايگاهي براي حفظ امنيت و استقرار روابط سياسي و اقتصادي در آن زمان و الگوي معماري و حجلة هخامنشيان در بدو تشكيل امپراطوري آنان پس از پاسارگاد و آنچه تاكنون ضمن عمليات كاوش ظاهر شده است عبارت است از تالار ستون داري شامل 12 ستون در دو رديف 6 تايي كه از دو نوع سنگ سفيد و سياه رنگ تركيب شده است و از لحاظ قابل مقايسه با كاخ اختصاصي كوروش در پاسارگاد پايتخت او مي باشد كه به از آن است كه و با آنكه ناقص و ناتمام رها شده ولي اثري ارزشمند از هنر معماري و حجاري پيشرفته 2500 سال پيشتر است. كه در اكتشافات آينده آثار بيشتر پيدا خواهدشد. انشاءا…



نويسنده : دكترعلي اكبر سرافراز
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فصل اول : دریای پارس(قسمت3)

فصل اول : دریای پارس(قسمت3)

در تمام نواحی خلیج فارس و سواحل آن عوامل مساعدی جمع آمده و سبب شده است که منابع مهمی از نفت در ته دریا و در دل زمین های ساحل این خلیج یافت شود و این منطقه را یکی از پر ثروت ترین و غنی ترین مناطق نفتی جهان سازد، این عوامل عبارتند از : رسوب و ته نشینی آب دریا، مواد آلی که با گل های آهکی در اعماق دریا مدفون شده اند، و حرکات زمین، که باعث چین خوردگی پوسته ی زمین و ظهور طاقدیس ها و ناودیس های این منطقه گردیده است.
عوامل مذکور همراه با جانوران فراوان و ماهیانی که در این دریا از دیرباز وجود داشته و در دوران متمادی پس از مرگ تجزیه شده و رسوب کرده اند، پهنه ی ذخیره گاه نفتی این منطقه را آنچنان وسیع ساخته است که مانند آن را در سایر نقاط دنیا کمتر می توان دید، این ذخیره گاه های نفتی و طبقات سنگ های آن از موصل در کشور عراق تا کوه های زاگرس و بختیاری و سواحل فارس و مناطق زیر آب های دریا تا کویت و عربستان امتداد می یابد.
خلیج فارس و دریای عمان را بطور کلی می توان به پنج منطقه تقسیم نمود:
اول سواحل غربی شامل کشورهای عراق و کویت و سواحل عربستان، دوم سواحل شمالی یعنی کرانه های خوزستان و فارس و کرمان و مکران، سوم سواحل جنوبی یا منطقه ی شیخ نشین های خلیج فارس، چهارم جزایر خلیج فارس، پنجم زمین های کف دریا که سرشار از منابع نفتی است.
قسمت غربی جلگه ی بین النهرین، که کشور عراق امروز است از آبرفت رودخانه ی فرات تشکیل شده و رودخانه ی فرات از کوه های شمالی ترکیه سرچشمه گرفته، پس از آنکه شاخه هایی بدان ضمیمه شده، به طرف جنوب سرازیر گردیده است و تا سرزمین کویت آثار آبرفتی خود را باقی گذاشته است.
از قسمت شرقی جلگه ی بین النهرین رودخانه ی دجله، از کوه هاِی ترکیه سرچشمه گرفته و شاخه هایی از آب های ایران مانند رودهای زاب و دیاله بدان افزوده شده و قسمت جلگه ی آبرفتی شرقی بین النهرین و مرداب حورالعظیم عراق را تشکیل داده که با باطلاق هویزه در ایران پیوند دارد.
جلگه ی خوزستان از آب های کوهستان های بختیاری و لرستان و فارس آبیاری می شود که از شمال و مشرق به طرف جنوب غربی سرازیر می گردند.
رودخانه ی کرخه از کوه های لرستان سرازیر شده، از جلگه ی خوزستان گذشته و به باطلاق هویزه می ریزد. آب دِزْ از مشرق کوه های پیشکوه در حوالی خونسار و گلپایگان سرچشمه گرفته و به کارون می پیوندد و به جلگه ی خوزستان سرازیر می شود. رودهای جراحی و هندیجان از کوه های فارس که در مشرق خوزستان واقع است سرچشمه گرفته و قسمت شرقی خوزستان را آبیاری می کند. کارون که بزرگ ترین رودخانه ی جنوب ایران و قابل کشتی رانی است با آبرفت بارور و پر برکت خود از خوزستان گذشته و به خلیج فارس می ریزد، و همه ی آنها با هم، پی در پی، آبرفت های خود را در تک دریای پارس انباشته، دگرگونی طبیعی سرشاری بوجود می آورند.
کوه های فارس و کرمان دنباله ی کوه های زاگرس بوده و به موازات یکدیگر در خلیج فارس پیش می روند، جنس این کوه ها گچی و آهکی است و هر قدر به طرف ساحل نزدیک شویم، ارتفاع آنها کمتر می شود تا به خلیج فارس می رسد، ولی این ارتفاعات در ساحل خلیج فارس پایان نمی پذیرد بلکه در اعماق دریای پارس هم دنباله ی آنها کشیده شده، گاهی تا مسقط و سواحل شبه جزیره ی عربستان امتداد می یابد.
وجود معادن سرشار خاک سرخ در جزایر تنگه ی هرمز قدمت این اراضی را تا دوران اول زمین شناسی ثابت می کند.



ادامه دارد ...
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افشاي پرونده چاپ كتب درسي عراق در ايران و استفاده از نام جعلي براي خليج‌فارس

افشاي پرونده چاپ كتب درسي عراق در ايران و استفاده از نام جعلي براي خليج‌فارس

تاریخ خبر: امروز 2 خرداد 90

امروز در حالي انتخابات اتحاديه چاپخانه‌داران برگزار مي‌شود كه رقابت ميان گروه‌هاي چاپخانه‌دار باعث رسانه‌اي شدن پرونده‌اي ميلياردي شده كه 5 سال از انعقاد آن مي‌گذرد و حتي پاي منافع ملي را هم به وسط كشيده است.
داستان به 5 سال پيش بازمي‌گردد؛ يعني 20 خرداد سال 1385 كه قراردادي به ارزش 2 ميليون و 188 هزار دلار براي چاپ 6 ميليون و 197 هزار و 500 جلد كتاب درسي وزارت آموزش و پرورش عراق بين اتحاديه چاپخانه‌داران عراق به نمايندگي مريوش فالح و طارق هاشم محمد و اتحاديه چاپخانه‌‌داران منعقد شد.
قراردادي كه امروز گروهي از چاپخانه‌داران معتقدند هم غيرقانوني بوده و هم برخي پولشان را از رئيس اتحاديه قبلي دريافت نكرده‌اند و هم به دليل انتشار نام جعلي خليج ع.ر.ب.ي به جاي خليج فارس در كتاب جغرافي دانش‌آموزان عراقي خيانت به منافع ملي بوده است.
جزئيات اين قرارداد را ابتدا از محمد كلاري رئيس سابق اتحاديه پرسيديم كه با وجود همه اين اختلافات، براي نامزدي دوباره رياست اين اتحاديه به ميدان آمده است.
او در اين رابطه به «جام‌جم» مي‌گويد: من قبول دارم كه اشتباهاتي در قرارداد با اتحاديه كشور عراق وجود داشته است، اما ما به هيچ عنوان بر خلاف مصلحت و منافع ملي عمل نكرديم و اصلا مگر مي‌شود اين حجم از كتاب را با نام جعلي خليج ع.ر.ب.ي از كشور خارج كرد، بي‌آن‌كه وزارت ارشاد، ناظران يا حتي كارگران چاپخانه‌ها متوجه نشوند.
كلاري ادامه مي‌دهد: 600 هزار جلد كتاب كه هر كدام 450 صفحه هستند و بيش از 135 تن كاغذ براي چاپ مي‌خواهد شوخي نيست و نمي‌شود در يك زير زمين چاپ كرد و به كشوري ديگر تحويل داد.
رئيس سابق اتحاديه چاپخانه‌داران تاكيد مي‌كند: ما به‌همين دليل يعني عدم چاپ كتاب‌هاي جغرافي و همچنين تاخير 2 چاپخانه دچار خسارت شديم و يك رقم حدودا 220 ميليون توماني و يك رقم 550 ميليون توماني به عنوان خسارت پرداخت كرديم.
با اين حال كلاري مدعي است كه پول همه چاپخانه‌داران طرف اين قرارداد را تسويه كرده است و مي‌گويد: متاسفانه طرف عراقي در اين قرارداد عملكرد مناسبي نداشت و يكي از آنها در بمب‌گذاري‌ها كشته شد و ديگري هم متواري شده است.
اما اين داستان روي ديگري هم دارد و آن هم اظهارات مصطفي تهراني، نايب رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران است كه مدعي است اسنادي دارد كه بر اساس آن نشان مي‌دهد محموله‌اي از كتاب‌هاي جغرافي از مرز خسروي خارج شده و به طرف عراقي تحويل داده شده است.
البته تهراني در گفت‌وگو با «جام‌جم» بر غيرقانوني‌بودن اصل اين قرارداد هم تاكيد دارد و براي آن 2 دليل ذكر مي‌كند؛ دليل اول اين كه اتحاديه به عنوان نهادي صنفي از‌نظر قانوني مجاز به ورود به مسائل مالي و قراردادهاي اين‌گونه نيست. دومين دليل بي‌اطلاعي هيات مديره اتحاديه از انعقاد اين قرارداد بوده كه به هيچ عنوان كار كارشناسي هم بر آن انجام نشده و نتيجه آن هم سرشكستگي ما بوده است.
تهراني مي‌افزايد: متاسفانه دوستان در چاپ اين كتاب‌ها كم‌فروشي كرده‌اند و با اين كه در قرارداد، كاغذ 80 گرمي ذكر شده بوده، آنها كاغذ 60 گرمي تحويل داده‌اند و با نام ايران و با چاپ نام مجعول خليج ع. ر. ب.ي مصالح ما را در نظر نگرفتند.
او ضمن اين كه تاكيد مي‌كند برخي چاپخانه‌داران هنوز نتوانسته‌اند خسارت‌هاي وارد شده را جبران كنند، مي‌گويد: اگر هوشياري و عرق ملي چند كارگر چاپخانه نبود شايد تمامي كتاب‌ها با همان شكل مورد نظر عراقي‌ها چاپ و تحويل آنها مي‌شد.
اين در حالي است كه سرپرست فعلي دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به اين كه اين قرارداد در زمان مديريت او منعقد نشده است از جزئيات آن ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند.
يوسف افراش با بيان اين كه چيزهايي در اين رابطه شنيده است، مي‌گويد: شكايت‌هايي در رابطه با اين قرارداد صورت گرفته و روند قانوني‌اش را طي مي‌كند و فعلا وزارت ارشاد به آن ورود پيدا نكرده است.
تلاش خبرنگار «جام‌جم» براي گفت‌وگو با جلال ذكايي، مديركل سابق امور چاپ وزارت ارشاد كه در زمان او اين قرارداد بسته شده است، به دليل خاموش بودن تلفن همراهش بي‌ثمر بود.
اما آنچه كه در اين گزارش شايد اهميت بيشتري داشته باشد، چرايي مسكوت ماندن اين پرونده و در جريان افتادنش در روزهاي انتخابات اتحاديه باشد؛ سوالي كه هر 2 طرف چندان مايل به شفاف شدن آن نيستند.
سينا علي محمدي


منبع
 
آخرین ویرایش:

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز عمليات احداث فاز سوم بزرگراه خليج فارس در قشم

آغاز عمليات احداث فاز سوم بزرگراه خليج فارس در قشم

مدير عامل سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز عمليات احداث فاز سوم بزرگراه خليج فارس در قشم به طول حدود ۲۹ کيلومتر از اسکله کاوه تا محل احداث پل خليج فارس با اعتبار بيش از ۱۵۰ ميليارد ريال خبر داد.
به گزارش بنا (bena)، سيد رضا موسوي مدير عامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: پس از آغاز عمليات اجرايي پل خليج فارس با حضور رييس جمهور در روزهاي پاياني سال گذشته، اکنون آغاز عمليات اجرايي فاز سوم بزرگراه خليج فارس از اسکله کاوه تا محل احداث پل خليج فارس در دستور کار قرار گرفته است.
او اين پروژه در راستاي اجراي طرح شبکه جامع ارتباطي قشم با محوريت پل خليج فارس دانست و تصريح کرد: اين پروژه با تکيه بر چهار پروژه بندر، پل، جاده و ريل اجرا مي‌شود و در مرحله اول، مسير قشم در کريدور ترانزيت شمال – جنوب را ايجاد مي‌کند و در مرحله دوم با احراز نقش انبار بزرگ تجاري منطقه، مرکزيت توزيع وپخش کالا (HUB) را برعهده خواهد گرفت.
موسوي در خصوص اجراي فاز سوم بزرگراه خليج فارس خاطر نشان کرد: مناقصه اين پروژه در خرداد ماه سال جاري انجام مي‌شود که پس از اعلام برنده و طي مراحل قانوني، عمليات اجرايي بزرگراه از محدوده اسکله کاوه تا پل خليج فارس به طول حدود ۲۹ کيلومتر اجرا مي‌شود.
مدير عامل منطقه آزاد قشم تاکيد کرد: اين پروژه به عنوان يکي از مکملهاي پروژه پل خليج فارس محسوب مي‌شود و در واقع اجراي پل خليج فارس با پروژهاي چهارگانه بندر، پل، جاده، ريل آثار و نتايج مثبت و چشمگيري در سطح کشور خواهد داشت که در وهله اول منافع متوجه بخش حمل و نقل و پايانه کالا خواهد شد و سطح اشتغال را در بخش‌هاي ناوبري، ناوگان و خدمات جنبي به سرعت افزايش مي‌دهد و در ادامه بخش‌هاي تجاري و بازرگاني مانند بانکداري، بيمه، خدمات اقامتي و رفاه نيز به تناسب رشد قابل قبولي را خواهند داشت.
او ياد آور شد: کاهش سختي مسير سفر به منطقه آزاد قشم، به دليل اجراي پروژه پل خليج فارس و وجود سيستم حمل و نقل ريلي ارزان، تمايل مسافران را براى سفر به قشم از دور‌ترين نقاط داخلي و حتي خارجي افزايش مي‌دهد و موجب رونق گردشگري در اين جزيره بکر و ديدني خواهد شد.
به گفته موسوي طرح شبکه جامع ارتباطي قشم با محوريت پل خليج فارس از جمله طرح‌هاي عمراني چند وجهي است که به دليل جامعيت و تاثير منافع فزاينده آن در ابعاد داخلي و بين المللي، مورد توجه سازمان منطقه آزاد قشم است و منافع اجراي اين طرح مي‌تواند در اقتصاد محلي، ملي و بين المللي تاثير گذار باشد.
تاریخ خبر: امروز 2 خرداد 90
منبع
 

hit_me_baby

عضو جدید
دوستان عزیز لطفاً به هنگام کامنت نوشتن توی سایت رأی گیری به هیچ وجه به عربها توهین نکنید چون طبق چیزی که توی خود سایت نوشته، هر کدوم از دو طرف رأی گیری اگه به طرف مقابل توهین کنه 5 درصد از رأیش کم شده و به طرف مقابل اضافه میشه

لطفاً اطلاع رسانی کنید.

همونطور که قبلاً هم هشدار داده بودم که موقع کامنت نوشتن سعی کنید از عبارات مؤدبانه استفاده کنید، ولی متأسفانه بسیاری از کسانی که کامنت می‌نویسند این موضوع رو رعایت نمی‌کنند. امروز سایت رأی گیری اعلام کرده که کامنت‌ها رو بسته و داره تک تک کامنت‌ها رو بررسی می‌کنه و هر کس قوانینش رو نقض کرده باشه از همون طرف 5 درصد از رأیش رو به عنوان جریمه کم می‌کنه و چون ما ایرانی‌ها بیشتر از عربها از جملات نژاد پرستانه و بی‌ادبانه استفاده کردیم قطعاً رأیمون خیلی کم میشه
 

Similar threads

بالا