خبرها و تازه های باغبانی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوبتی هم باشه نوبت من :

آدرس یکی از چند مقالاتم در این سایته میتونین مطالعه کنین و تبادل نظر کنین که میل خودتونه :::::::::::::::

http://www.sabzzist.com/Pages/Public/NewMagazine.aspx

فناوری نانودرکشاورزی

http://sabzzist.com/magazinefile/fan'avari-nano.pdf

ممنون دستتون درد نکنه مهندس جالب بود البته هنوز کامل نخوندمش گفتم اول تشکر کنم.
 

تو بگو

اخراجی موقت
لطف داری کاکو من چون حوصله تایپ مایپ مقاله ندارم گشتم دنبال یکیش که حداقل یه لینک توی این سایتها داشته باشه بهرحال ببخشید دیگه ;)
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستين گلخانه خورشيدي كشور راه‌اندازي مي‌شود . 21/5/88

نخستين گلخانه خورشيدي كشور راه‌اندازي مي‌شود . 21/5/88

مدير كل دفتر گل و گياهان زينتي و قارچ هاي خوراكي وزارت جهاد كشاورزي گفت: نخستين گلخانه خورشيدي به صورت تحقيقاتي در هشتگرد كرج در استان تهران به زودي راه‌اندازي مي‌شود.
ميربهروز غيبي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: در سال اصلاح الگوي مصرف براي كاهش مصرف انرژي در گلخانه‌ها و نيز صرفه‌جويي در آب و خاك، نخستين گلخانه خورشيدي به صورت طرح تحقيقاتي در منطقه هشتگرد كرج به زودي راه‌اندازي مي‌شود.
وي افزود: اين گلخانه در حد 500 متر مربع با الگوي گلخانه‌‌هاي خورشيدي ارزان قيمت و بدون تكيه بر هيچ گونه سوخت فسيلي و گاز راه‌اندازي مي‌شود كه در آن از مصالح بومي و ارزان استفاده مي‌شود.
مدير كل دفتر گل و گياهان زينتي و قارچ هاي خوراكي وزارت جهاد كشاورزي افزود: در سفري كه كارشناسان اين دفتر به چين براي استفاده از تجربه آنها در گلخانه‌هاي خورشيدي داشتند، مشاهده شد در آن كشور حدود يك ميليون هكتار گلخانه خورشيدي با كمترين هزينه ايجاد و باعث اشتغال در مناطق روستايي و كم‌درآمد شده است.
غيبي افزود: اين گلخانه با استفاده از دانش بومي و مصالح موجود در كشور ساخته مي‌شود، به گونه‌اي كه بيشترين زاويه تابش خورشيد در آن لحاظ خواهد شد و همچنين از عايق‌هاي مطمئن براي حفظ انرژي ذخيره شده در گلخانه استفاده مي‌شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه محصولاتي در اين گلخانه‌ها كاشته مي‌شود، گفت: همه محصولات سبزي و صيفي و گل و گياهان زينتي ، گوجه‌فرنگي، خيار ، فلفل و ساير محصولات گلخانه‌اي در اين گلخانه‌ها كشت خواهد شد.
مدير كل دفتر گل و گياهان زينتي و قارچ هاي خوراكي وزارت جهاد كشاورزي افزود: اين گلخانه به صورت تحقيقاتي و ترويجي تا پايان سال جاري در منطقه هشتگرد راه‌اندازي شده و حتي در مناطق سردسير كشور نيز قابل احداث خواهد بود.
غيبي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در اين گلخانه‌ها به هيچ وجه از انرژي فسيلي استفاده نمي‌شود، گفت: مصرف انرژي فسيلي در اين گلخانه‌هاي خورشيدي تا 90 درصد كاهش مي‌يابد و با حداقل مصرف انرژي آن هم در فصل سرما گرماي داخل گلخانه ايجاد خواهد شد.
وي گفت: با تلاش كارشناسان سعي شده از مصالح بومي مانند ديوارهاي گلي و ساير مصالح موجود در كشور براي عايق‌كاري گلخانه‌هاي خورشيدي استفاده شود و پيش بيني مي‌شود، در هر استان حداقل 2 تا 3 هزار هكتار گلخانه خورشيدي در اينده ايجاد شود.
غيبي تاكيد كرد: در گلخانه‌هاي خورشيدي حداكثر صرفه‌جويي در انرژي ايجاد خواهد شد و اين طرح تاثير مثبتي در ايجاد اشتغال در فصل دوم سال در سطح روستاها براي فرزندان كشاورزان و فارغ التحصيلان كشاورزي خواهد داشت.
وي افزود: اجراي گلخانه‌هاي خورشيدي در راستاي اصلاح الگوي مصرف ، انرژي ، زمين و آب احداث خواهد شد.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

agricalture.man

عضو جدید
نوبتی هم باشه نوبت من :

آدرس یکی از چند مقالاتم در این سایته میتونین مطالعه کنین و تبادل نظر کنین که میل خودتونه :::::::::::::::

http://www.sabzzist.com/Pages/Public/NewMagazine.aspx

فناوری نانودرکشاورزی

http://sabzzist.com/magazinefile/fan'avari-nano.pdf

مرسي از لينكي كه دادي.خيلي عالي بود.دمت گرم.;)
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورود 20 کارتن سیب آمریکایی به خوزستان 25/5/88

ورود 20 کارتن سیب آمریکایی به خوزستان 25/5/88

اتحادیه بارفروشان میوه اهواز با اشاره به واردات سیب آمریکایی به کشور گفت: میزان واردات سیب آمریکایی به استان خوزستان 20 کارتن بوده که همراه با مجوز صادر شده برای حمل دیگر میوه‌ها به استان وارد شده است.
اکبر بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان تاکید کرد: کامیون‌های حامل سیب آمریکایی دارای بارنامه رسمی و قانونی از شهر ارومیه هستند و از طریق این شهر به استان وارد شده‌اند.
وی افزود: احتمالا واردات سیب آمریکایی از مرز عراق به کشور صورت گرفته که این واردات غیر قانونی و بدون مجوز است.
رییس اتحادیه بارفروشان میوه اهواز خاطرنشان کرد: بار فروشان میدان اطلاعی در این زمینه نداشتند و معاونت بازرسی سازمان بازرگانی و اتحادیه نیز با مشاهده سیب‌های آمریکایی به بارفروشان اعلام کرد در صورت مشاهده دیگر موارد مشابه به اتحادیه و سازمان بازرگانی اطلاع دهند.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رتبه نخست دنيا در ضايعات ميوه به ايران اختصاص دارد 27/5/88

رتبه نخست دنيا در ضايعات ميوه به ايران اختصاص دارد 27/5/88

علي جوادزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: يكي از دلايل افزايش قيمت ميوه در كشور ضايعات فراوان آن است كه باعث افزايش قيمت مي‌شود.
وي افزود: طبق نظر كارشناسان ضايعات ميوه در كشور بين 15.2 تا 32 درصد برآورد شده است كه متاسفانه رتبه نخست ضايعات ميوه در دنيا را به ايران اختصاص يافته است.
اين كارشناس كشاورزي افزود: كشور بلژيك با يك دهم درصد ضايعات ميوه رتبه نخست در مصرف بهينه ميوه در دنيا را دارد و ايران متاسفانه رتبه نخست در ضايعات ميوه را به خود اختصاص داده است.
جوادزاده افزود: دليل افزايش ضايعات ميوه به 3 مرحله قبل از توليد، برداشت محصول و بعد از برداشت و در مرحله توزيع و حمل و نقل برمي‌گردد كه سيستم‌هاي توليد، نگهداري و حمل و نقل ميوه در كشور استاندارد نيست.
وي در مورد يكي از علل گران بودن ميوه افزود: متاسفانه زمين‌هاي كشاورزي و باغ‌هاي كشاورزان كوچك بوده و تعداد بهره‌برداران در كشور بيش از اندازه و از علوم كشاورزي بي‌بهره هستند، لذا هزينه توليد افزايش مي يابد.
جوادزاده افزود: با وجود دانشگاه‌هاي معتبر مانند تهران، تبريز، مشهد، زنجان و پرورش نيروي متخصص متاسفانه از اين فارغ‌التحصيلان به خوبي در عرصه كشاورزي استفاده نمي‌شود.
اين كارشناس كشاورزي با بيان اينكه در آمريكا 3 درصد جمعيت در بخش كشاورزي فعال هستند،افزود: با اين وجود توان توليد غذا براي 3 قاره جهان را دارند، گفت: اين رقم در ايران 27 درصد جمعيت كشور را شامل مي‌شود اما متاسفانه قادر نيستند، غذاي 70 ميليون ايراني را به طور كامل تامين كنند، زيرا بهره‌وري پايين بوده و ضايعات محصولات كشاورزي بيش از اندازه است.
وي افزود كشاورزي دنيا با گذران سه مرحله اكنون در مرحله چهارم قرار دارد اما كشاورزي ايران هنوز در مرحله اول و سنتي مانده است.
جوادزاده گفت: كشاورزي شامل 4 مرحله سنتي، صنعتي، ارگانيگ و كشاورزي دقيق است كه كشاورزي ايران هنوز در مرحله نخست قرار دارد.
اين كارشناس كشاورزي افزود: با استفاده از ابزار دقيق و تكنولوژي مي‌توان ضايعات را تا حد ممكن كاهش داد و در مرحله داشت و نگهداري محصول در مزرعه نيز مي‌توان از ضايعات اين مرحله جلوگيري كرد.
وي افزود ضايعات در مرحله توزيع و مصرف خانگي ميوه بيشتر از استاندارد است و بر اساس آمار 15 درصد ميوه و سبزيجات خريداري شده توسط خانوار در منزل دور ريخته مي‌شود ، البته علاوه بر اينكه برخي از مردم شيوه نگهداري ميوه را به درستي نمي‌دانند، از طرف ديگر ميوه به صورت استاندارد و يكنواخت عرضه نمي‌شود، بنابراين ميوه‌هاي فاسد باعث دور ريختن محصول در منزل مي‌شود.
وي افزود: ضايعات 15 تا 32 درصدي هم منابع ملي را هدر مي‌دهد و هم باعث آلودگي زيست محيطي مي‌شود و همچنين دسترنج كشاورزان را از بين مي‌برد.
اين كارشناس كشاورزي در مورد فاصله قيمت بين توليد تا مصرف گفت: متاسفانه در برخي موارد فاصله قيمت توليدكننده تا مصرف‌كننده به 4 برابر مي‌رسد، البته با تغيير زمان و مكان عرضه ميوه خود به خود يك ارزش افزوده پيدا مي كند كه در همه دنيا اين صادق است و حداكثر زمان ارزش افزوده در اين رابطه 4 برابر است.
جوادزاده گفت: به عنوان مثال سيب اروميه در منطقه كيلويي 500 تومان فروخته مي‌شود و بازرگان با خريد ، بسته‌بندي و نگهداري در سردخانه شب عيد آن را به 1000 تومان مي‌فروشد كه اين منطقي است، اما اگر فاصله قيمت ميوه از ميدان مركزي در جنوب تهران تا شمال تهران در مغازه 4 برابر شود، منطقي به نظر نمي‌رسد.
وي افزود: برخي ميوه‌فروشان در مورد افزايش بي‌رويه قيمت ميوه هزينه‌هاي اجاره كلان مغازه را مطرح مي‌كنند به گونه‌اي كه يك مغازه 12 متري در شمال شهر ماهي 3 ميليون تومان اجاره مي‌پردازد، البته سازمان ميادين چنين هزينه‌هايي را براي غرفه‌داران ندارد و در ميادين شهرداري قيمت ميوه و تره‌بار ارزانتر است.
جوادزاده افزود: يك مسئله اساسي اين است كه تمامي محصولات و كالاها در دنيا تابع عرضه و تقاضا است، هر وقت عرضه بيش از نياز باشد قيمت افت مي‌كند و زماني كه تقاضا بيش از عرضه باشد، مانند ايام ماه مبارك و جشن‌ها و اعياد قيمت ميوه افزايش پيدا مي‌كند.
وي گفت: هم اكنون با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و همچنين پايان يافتن محصولات بهاره و تابستانه تا رسيدن محصولات پاييزه و زمستانه قيمت ميوه افزايش پيدا مي‌كند، اما اميدواريم با افزايش عرضه و نظارت بر قيمت در سطح شهر كاهش پيدا كند.
اين كارشناس كشاورزي افزود: روند جهاني شدن ناگزير به نظر مي‌رسد و بايد ياد بگيريم چگونه تجارت شناور در كشور داشته باشيم، يعني زماني كه محصول اضافه توليد شده به صادرات مبادرت شود و در زمان كاهش محصول از طريق واردات تامين شوند.
جوادزاده همچنين بر لزوم اصلاح روش بسته‌بندي و توجه به سليقه مصرف كننده تاكيد كرد و گفت: براي صادرات نمي‌توان به صورت فله‌اي صادر كرد بلكه نياز به بسته‌بندي و برندسازي به صورت علمي دارد.
وي افزود: براي رعايت الگوي مصرف كه توسط مقام معظم رهبري امسال نامگذاري شد، معتقدم قبل از اصلاح الگوي مصرف بايد الگوي توليد محصولات در كشور اصلاح شود و با توليد استاندارد و بهينه علاوه بر كاهش ضايعات در الگوي مصرف نيز اصلاحاتي انجام شود.
جوادزاده تاكيد كرد: البته رعايت اصلاح الگوي مصرف به معناي كاهش مصرف نيست، بلكه در برخي موارد به توصيه كارشناسان بهداشتي سرانه برخي از ميوه‌ها و سبزي و همچنين محصولات دريايي براي سلامت مردم بايد افزايش پيدا كند.
وي افزود: براي واردات و صادرات ميوه و سبزي نيز با توجه به نياز به قرنطينه و مقررات حفظ نباتات واردات و صادرات به سرعت انجام نمي‌شود و نياز به پيش‌بيني و برنامه‌ريزي دقيق دارد.
جوادزاده افزود: مردم بايد تشويق به مصرف معقول ميوه و سبزي و آبزيان شوند و به جاي مصرف گوشت قرمز و قند و روغن از ميوه و سبزيجات و ماهي به اندازه كافي استفاده كنند.
وي همچنين با اشاره به لزوم بسته‌بندي استاندارد ميوه گفت: با اين روش هم آلودگي محيط زيست كم شده و هم از ضايعات ميوه و هدررفت منابع و انرژي جلوگيري مي‌شود.
جوادزاده گفت: بسته‌بندي ميوه در نايلن‌ها با منشا مواد نفتي باعث ضايعات ميوه مي‌شود ، در حالي كه بايد نايلون‌هايي با منشا گياهي تهيه شود و به وسيله آن ميوه و سبزيجات بسته‌بندي و حمل شود.
خبرگزاري فارس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز رهاسازي باغات چاي توسط کشاورزان 27/5/88

آغاز رهاسازي باغات چاي توسط کشاورزان 27/5/88

ايرج هوسمي در گفتگو با مهر گفت : ‌سال گذشته 40 هزار تن چاي خشک مرغوب در کشور توليد شد ولي اين ميزان توليد در سال جاري به 27هزار تن خواهد رسيد.
وي يکي از علتهاي کاهش توليد اين محصول را شرايط نامناسب آب و هوايي بيان داشت و گفت :‌ عدم کم توجهي مسئولان و نيز واردات بي رويه چاي نامرغوب ولي با برندهاي نامي از کشورهاي ديگراين صنعت را متضرر کرده است .
رئيس اتحاديه چايکاران شمال با اشاره به اينکه اقتصاد زندگي روزمره 60 هزار خانوار متاثر از توليد چاي است، تاکيد کرد: بايد براي اين محصول وقت و انرژي بيشتري گذاشته شود و به جاي پرداختن به واردات، براي توليد داخل و چاي سنواتي که داخل انبارهاي نامناسب نگهداري مي‌شود، فکري شود.
وي خاطر نشان کرد : امسال از ابتداي فصل برداشت تاکنون حدود 110 تن برگ سبز چاي توليد شده و در صورت بارندگي ممکن است در دور آخر مقداري توليد به اين ميزان اضافه شود.
وي با يادآوري اينکه از چند ماه پيش استاندار گيلان و معاون وزير بازرگاني قول‌هايي در رابطه با وارد کردن 40 هزار تن چاي خشک ايراني به سبد غذايي خانوار را داده‌اند، تصريح کرد: متاسفانه تاکنون در اين زمينه کاري انجام نشده است در حالي که اگر اين اقدام با انتخاب چاي‌هاي مرغوب ايراني انجام شود، تاثير بسيار مثبتي در تغيير ذائقه و گرايش مردم کشورمان به سمت چاي‌هاي ايراني دارد.
وي تاکيد کرد: در ايام مناسبتي همچون ماه مبارک رمضان و ماه محرم که مصرف چاي در کشورمان افزايش مي‌يابد، مي‌توان با توليد حداقل 4 تا 5 هزار تن چاي مطلوب تحول بسياري در توليد و صنعت چاي ايجاد کرد.
هوسمي به وضعيت توليد برگ سبز چاي در حال حاضر اشاره کرد و با بيان اينکه در دور سوم، بهره‌برداري برگ سبز چاي به دليل افزايش شديد دما و نداشتن بارندگي متوقف شده و کارخانه‌ها نيز تعطيل هستند، افزود: در حال حاضر به دليل متوقف شدن بارندگي و افزايش شديد دما خطر بزرگي چايکاران را تهديد مي‌کند و متاسفانه سيستم آبياري نيز در اين بخش بسيار ضعيف است و نمي‌توان کار خاصي انجام داد ضمن اينکه در حال حاضر پرداخت نشدن مقداري از خريد برگ سبز چاي نيز چايکاران را نگران کرده است.
وي با تاکيد بر اينکه امور چاي متولي دلسوز و قوي ندارد، اضافه کرد: چندان اعتقادي به تشکيل سازمان‌ چاي از سوي وزارت جهاد کشاورزي نداريم چراکه مشکلات چاي از زمان واگذاري امور چاي از وزارت بازرگاني به وزارت جهاد کشاورزي افزايش يافته است.
رهاسازي باغات چاي به دليل عدم صرفه اقتصادي
رئيس اتحاديه چايکاران افزود: بيش از 20 هکتار باغ چاي در شهرهاي مختلف و در اطراف جاده اصلي رها شده و کشاورز وارد آن نشده است که اين نشان مي‌دهد باغ صرفه اقتصادي براي کشاورز ندارد، لذا آن را رها کرده است.
هوسمي گفت: در منطقه فومن، رحيم‌آباد، قاسم‌آباد، واجارگاه و املش باغهاي 15 تا 20 هکتاري راه شده در کنار جاده به چشم مي‌خورد که شاهد مناسبي بر صرفه اقتصادي نبودن چاي براي کشاورز است.
83 درصد کشاورزان زير يک هکتار باغ چاي دارند و اين نشان مي‌دهد که معيشت آنها به باغ وابسته است و بدون محاسبه دستمزد خود و خانواده بر روي آن کار بکنند.
منبع :خبر گزاری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از شاخه زيتون و انگور در توليد انرژي پاک . 27/5/88

استفاده از شاخه زيتون و انگور در توليد انرژي پاک . 27/5/88

گروهي از پژوهشگران ايتاليايي در پروژه جديدي قصد دارند از شاخه هاي هرس شده و بي استفاده درختهاي انگور و زيتون براي توليد انرژيهاي تجديدپذير استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين پروژه نوآورانه را محققان دانشگاه فلورانس با سرمايه گذاري مقامات استان توسکاني اجرا مي کنند.
در اين پروژه پتانسيلهاي استفاده از سلولز شاخه هاي هرس شده و مازاد درختهاي انگور و زيتون براي توليد نسل انرژي ترموالکتريک مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
همچنين در مدت اجراي اين پروژه اقتصادي بودن استفاده از زباله هاي کشاورزي براي توليد گرما و برق بررسي مي شوند.
براساس گزارش آنسا، هدف از اجراي اين پروژه توسعه انرژيهاي تجديدپذير و پاک، کاهش آلودگيهاي زيست محيطي و گازهاي گلخانه اي است.
ايتاليا يکي از کشورهاي بزرگ توليد کننده زيتون و انگور است.
منبع :خبر گزاری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک گرم زعفران از 150 گل استحصال می شود 27/5/88

یک گرم زعفران از 150 گل استحصال می شود 27/5/88

از هر 150 گل یک گرم زعفران و از حدود 147 هزار گل تازه یک کیلوگرم زعفران خشک به دست می آید.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان زعفران قائن در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: کاشت زعفران در ایران از قدمتی هزارساله برخوردار است. این گیاه رنگی بدون ساقه که دارای پیاز بوده و در کویر به عمل می آید به علت طعم، رنگ و عطر آن کاربردهای فراوانی دارد و در تولید محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می شود.
محمدناصر زمردیان افزود: از هر 150 گل یک گرم زعفران و از حدود 147 هزار گل تازه یک کیلوگرم زعفران خشک به دست می آید.
وی افزود: زعفران تنها گیاهی است که فقط دو بار در اول آبان ماه و قبل از محصول دهی و اوایل آذر در پایان محصول دهی به آب نیاز دارد و تا بهار آب باران و برف برای آن کافی است.
زمردیان تصریح کرد: چیدن دم زرد زعفران و برداشت سنتی به صورت دستی به همراه اقلیم مناسب باعث شده است زعفران قائن به لحاظ رنگ، طعم و بو بهترین زعفران دنیا باشد.
وی خاطرنشان کرد: از نیمه شهریورماه کار آب دهی اول و از نیمه آبان ماه آب دهی دوم زعفران آغاز می شود که دو فصل آب دهی در مناطق مختلف خراسان جنوبی متغیر است.
زمردیان کار شروع برداشت را اواسط آبان ماه عنوان کرد و گفت: از 58 هزار هکتار اراضی زعفرانکاری در دو استان خراسان جنوبی و رضوی به صورت متوسط سالانه 200 تن در شرایط عادی برداشت می شود که انتظار می رود با محلول پاشیهای انجام شده و آب و هوای مناسب امسال، حجم تولید زعفران با افزایش روبرو شود./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید خرما و گردو با روش کشت بافت 29/5/88

تولید خرما و گردو با روش کشت بافت 29/5/88

محققان کشور با استفاده از روش کشت بافت موفق به تولید نهال و محصول گردو و خرمای عاری از قارچ و باکتری شدند. ادامه ... .
حسن ورشوچی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر هدف از اجرایی کردن این پروژه را بازسازی نخلستانهای آسیب دیده در جنگ ذکر کرد و گفت: در آن زمان حدود 5/3 میلیون درخت خرما در جنگ سوخت که تنها راه بازسازی آنها استفاده از فناوری بیوتکنولوژی بود از این رو طی 17 سال مطالعه امکان تولید نهال خرما از طریق کشت بافت را در کشور فراهم کردیم.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موفق به تولید تکثیر نخل در مقیاس انبوه شده ایم، افزود: نخلستان زمانی اقتصادی است که بر اساس سازگاری استانی که در آن کشت انجام می شود، یکنواختی در آن حفظ و یک نوع واریته در آن کاشته شود.
ورشوچی با تاکید بر اینکه هرگز نمی توان از طریق پاجوش سنتی به طور یکنواخت نهال تضمین شده نخل را تولید کرد، اظهار داشت: با استفاده از شیوه کشت بافت امکان تکثیر انبوه گونه های مرغوب در کشور فراهم شد.
وی در این باره توضیح داد: دلیل این امر این است که نهال مادری سالم با "پای جوشهای" سالم و دارای میوه مرغوب و سالم مبنای تکثیر قرار می گیرند. به این ترتیب ما توانستیم یکی از معضلات بخش باغبانی کشور که عرضه نهال سالم است را مرتفع کنیم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا با بیان اینکه این روش در نخلستانهای استان هرمزگان اجرایی شده است به مهر گفت: با اجرایی شدن این روش موفق به تولید خرمای درجه یک و مرغوب شدیم. ولی با تمام تلاشی که برای بهبود نخلستانها انجام شد متاسفانه در این استان هکتارها جنگل خرما داریم که محصول آنها بی کیفیت است و میوه آنها بر روی درخت و زمین باقی می ماند و به مصرف دام می رسد این در حالی است که با استفاده از این روش آب و خاک و انرژی ایمن می شود.
مجری طرح، گیرایی عالی در مزرعه و عملکرد مناسب، امکان تولید گیاهان عاری از هرگونه قارچ و باکتری و ویروس، افزایش قابلیت رشد، میوه دهی و یکنواختی عالی نهال و عدم نیاز به پیوند را از ویژگیها و امتیازات این روش در هر دو گیاه زیتون و گردو ذکر و اضافه کرد: علاوه بر اینها سرعت رشد و باردهی حاصل از نهال کشت بافت چند برابر نهال سنتی است.
ورشوچی همچنین "خود ریشه زا" بودن نهالهای گردو را از امتیازات دیگر این گیاه نام برد اظهار داشت: زمانی که گردو پیوند زده می شود ابتدا به پایه پیوند زده می شود و بعد به باغ منتقل می کنند ولی در این روش ما گیاهی تولید می کنیم که ریشه دارد و نیاز به پیوند ندارد و مستقیم در زمین کاشته می شود.

منبع خبر: مهر
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرا ي آبياري زير سطحي درختان پسته در كشور 29/5/88

اجرا ي آبياري زير سطحي درختان پسته در كشور 29/5/88

مديركل دفتر شبكه ها و روش هاي آبياري معاونت آب و صنايع وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به كسب نتايج مثبت از طرح تحقيقاتي آبياري زير سطحي پسته گفت: اين روش در استانهاي پسته خيز اجرا مي شود.
سيدرحيم سجادي" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح به مدت چهار سال در شهرهاي استان كرمان از جمله سيرجان و رفسنجان اجرا شد و موسسه فني و مهندسي اعلام كرد اين روش براي آبياري درختان پسته مناسب است. وي گفت: در اين روش لوله هاي مخصوصي در عمق نيم متري زمين تعبيه مي شود و قطره چكانها آب را مستقيما به ريشه درختان ميرساند. سجادي با اشاره به تبخير اب در استانهايي نظير سمنان گفت: اين روش با توجه به بارندگي 150 ميليمتري در استاني مانند سمنان و تبخير دو هزار ميليمتري مانع از تبخير آب شده و ريشه درخت از آب مناسب برخوردار مي شود. وي گفت: در نظر است امسال اين طرح در هفت تا هشت استان پسته خيز كشور از جمله سمنان اجرايي شود. وي گفت: طرح آبياري زيرسطحي در مورد درختان انار، مركبات و ساير محصولات درختي نيز بايد بررسي شود. وي گفت: لوله هاي مورد استفاده در اين روش تماما از خارج وارد مي شودو توليد داخل ندارد. سجادي همچنين با بيان اينكه 85 درصد لوازم مورد نياز آبياري تحت فشار در ايران توليد مي شود گفت: تنها 10 تا 15 درصد اين لوازم شامل يك سري آب پاشها و قطره چكانها با هدف ايجاد رقابت در توليد داخل از خارج از كشور وارد مي شود.
مديركل دفتر شبكه ها و روشهاي آبياري معاونت آب و صنايع وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه 780 هزار هكتار از اراضي كشور زير پوشش آبياري تحت فشارقرار دارد گفت: به علت استقبال بهره برداران از روش آبياري قطره اي درصد آبياري تحت فشار به روش قطره اي در حال حاضر 55 درصد و باراني 45 درصد است.
اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
 

تو بگو

اخراجی موقت
اطلاعیه برگزاری نخستین دوره جامع آموزش فناوری نانو در علوم کشاورزی

فهرست عناوین سرفصل های پیشنهادی :

تعریف فناوری نانو :

1)تعریف فناوری نانو از دیدگاههای مختلف
2)تعریف جامع فناوری نانو کشاورزی
3)تاریخچه فناوری نانو
4)شاخه های فناوری نانو
5)مشاهیر فناوری نانو

پایه های فناوری نانو :

1)نانو ذرات 2)نانولوله ها 3)فولرین ها 4)نانوسنسورها 5)نانوکپسول ها 6)نانوحفره ها

تجهیزات فناوری نانو :

1)آشنایی با تجهیزات اندازه گیری و تعیین مشخصات فناوری نانو
2)آشنایی با شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ایران

کاربردهای فناوری نانو :

الف)کاربردهای فناوری نانو در علوم مختلف (به استثنای علوم کشاورزی) :

1)پزشکی 2)خودرو 3)محیط زیست 4)انرژی 5)صنایع شیمیایی 6)ساختمان 7)نساجی

ب) کاربردهای فناوری نانو در علوم کشاورزی :

1)بیوتکنولوژی کشاورزی 2)باغبانی 3)زراعت 4)گیاهپزشکی 5)علوم دامی 6)ماشین های کشاورزی 7)خاکشناسی 8)صنایع غذایی

تحقیق و پژوهش :

1)اهمیت تحقیق و پژوهش در افزایش درآمد صنایع بکار گیرنده از فناوری نانو
2)روش های جستجوی پیشرفته مقالات معتبر علمی پژوهشی ISI و علمی ترویجی به زبان فارسی و لاتین ویژه تحقیقات مستقل یا وابسته به پایان نامه های دانشجویی در حوزه نانو کشاورزی
3)تحصیل در دانشگاههای داخلی و خارجی در رشته های مرتبط با فناوری نانو و نحوه دریافت احتمالی بورسیه تحصیلی در زمینه علوم مرتبط با فناوری نانو
4)نحوه استفاده از حمایت های تشویقی دولتی و خصوصی
5)کارافرینی کاربردی فناوری نانو در کشاورزی

بازدید علمی

پژوهشکده های نانونکنولوژی فعال در حوزه فناوری نانو در تهران (حدود 2 تا 3 بازدید)


مدت دوره 18 ساعت نظری و 6 ساعت عملی (بازدید علمی)

این دوره توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در شرف برگزاری است علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۵۳۵۵۷۸ با معاونت آموزشی پژوهشی سازمان تماس حاصل نمایند یا به نشانی : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه شهید حافظی، طبقه اول، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران مراجعه فرمایند.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعیه برگزاری نخستین دوره جامع آموزش فناوری نانو در علوم کشاورزی

فهرست عناوین سرفصل های پیشنهادی :

تعریف فناوری نانو :

1)تعریف فناوری نانو از دیدگاههای مختلف
2)تعریف جامع فناوری نانو کشاورزی
3)تاریخچه فناوری نانو
4)شاخه های فناوری نانو
5)مشاهیر فناوری نانو

پایه های فناوری نانو :

1)نانو ذرات 2)نانولوله ها 3)فولرین ها 4)نانوسنسورها 5)نانوکپسول ها 6)نانوحفره ها

تجهیزات فناوری نانو :

1)آشنایی با تجهیزات اندازه گیری و تعیین مشخصات فناوری نانو
2)آشنایی با شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ایران

کاربردهای فناوری نانو :

الف)کاربردهای فناوری نانو در علوم مختلف (به استثنای علوم کشاورزی) :

1)پزشکی 2)خودرو 3)محیط زیست 4)انرژی 5)صنایع شیمیایی 6)ساختمان 7)نساجی

ب) کاربردهای فناوری نانو در علوم کشاورزی :

1)بیوتکنولوژی کشاورزی 2)باغبانی 3)زراعت 4)گیاهپزشکی 5)علوم دامی 6)ماشین های کشاورزی 7)خاکشناسی 8)صنایع غذایی

تحقیق و پژوهش :

1)اهمیت تحقیق و پژوهش در افزایش درآمد صنایع بکار گیرنده از فناوری نانو
2)روش های جستجوی پیشرفته مقالات معتبر علمی پژوهشی ISI و علمی ترویجی به زبان فارسی و لاتین ویژه تحقیقات مستقل یا وابسته به پایان نامه های دانشجویی در حوزه نانو کشاورزی
3)تحصیل در دانشگاههای داخلی و خارجی در رشته های مرتبط با فناوری نانو و نحوه دریافت احتمالی بورسیه تحصیلی در زمینه علوم مرتبط با فناوری نانو
4)نحوه استفاده از حمایت های تشویقی دولتی و خصوصی
5)کارافرینی کاربردی فناوری نانو در کشاورزی

بازدید علمی

پژوهشکده های نانونکنولوژی فعال در حوزه فناوری نانو در تهران (حدود 2 تا 3 بازدید)


مدت دوره 18 ساعت نظری و 6 ساعت عملی (بازدید علمی)

این دوره توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در شرف برگزاری است علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۵۳۵۵۷۸ با معاونت آموزشی پژوهشی سازمان تماس حاصل نمایند یا به نشانی : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه شهید حافظی، طبقه اول، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران مراجعه فرمایند.

نمیشه تو شهرستانها هم برگزار بشه:cry:
 

تو بگو

اخراجی موقت
نمیشه تو شهرستانها هم برگزار بشه:cry:

والا دوست عزیز من به علت اینکه خودم قراره این دوره را تدریس کنم و برایم امکان رفتن به شهرستانها وجود نداره قرار بر این شده که این اطلاعیه به تمام نظام مهندسی های استانها ابلاغ شود و اگر کسی مایل بود به تهران بیاید خب میتواند در این دوره شرکت کند .
 

agricalture.man

عضو جدید
کشت گل رز گلخانه ای

کشت گل رز گلخانه ای

گل رز


نام علمي : Rosa hybrida
نام انگليسي : Rose
گل رز بعنوان ملكه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده هاي داروئي آن بيشتر مورد توجه بوده ولي بتدريج كشت و كار آن در باغها گسترش يافت. علاقه و اشتياق انسان به داشتن اين گل در تمام فصول سال باعث گرديد تا توليد آن در گلخانه انجام گيرد. در حال حاضر گل رز يكي از محبوبترين گلهاي جهان است و از لحاظ ميزان توليد در صدر قرار دارد.



صفات مورد پسند گل رز در بازارهاي جهاني عبارت است از:



1ـ شاخه بلند و محكم كه توانايي نگهداري استوار گل را داشته باشد.



2ـ اندازه و رنگ مناسب گل كه مختص رقم مورد نظر است.

3ـ يكنواختي در مرحله برداشت گلها
4ـ عاري بودن گلها از انواع رنگ پريدگي، سوختگي، آفات و بيماريها
5ـ يكنواختي در اندازه شاخه ها
6ـ اندازه، كيفيت، ظاهر مناسب مختص رقم

كشورهاي عمده توليدكننده اين گل عبارتند از : ايالات متحده آمريكا، هلند، انگلستان، كلمبيا،اکوادور، کنیا، آفریقای جنوبی، هندوستان و 000 لازم به ذکر است که تولید در برخي از كشورهاي آمريكایی و آفريقایي با سرعت رو به افزایش است، هر چند که تقریباً تمامی کشورهای دنیا بسته بهتانسیل خود تولید گل رز را نیز کم و زیاد در برنامه های خود دارند.. توليد گل رز در ايران بيشتر به استانهاي تهران، مركزي،اصفهان و خوزستان محدود شده است.
همچنین كشورهاي اروپايي، آمريكا، کشورهای آسیای میانه وژاپن از عمده وارد كنندگان گل رز به شمار مي روند.








مشخصات گياهشناسي :

گل رز متعلق به خانواده گل سرخيان است. اين گياهان در بخشهاي وسيعي از كره زمين پراكنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شكل بوته و توليد گل به انواع رزهاي مينياتوري، پاسيويي، هيبريد چاي، فلورينبدا، درختچه اي، بالا رو و رونده تقسيم مي شوند.
جنس رز دارای 120 گونه می باشد که از مناطق سرد شمالی تا مناطق نیمه گرمسیری پراکنده است. در توليد رزهاي بريدني گلخانه هاي از ارقام هيبريد چاي و فلورينبدا كه توليد گل انتهايي مي كنند، استفاده مي شود. گلهای شاخه بریده را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند.
1- hybrid tea: به رزهای تک شاخه ای که قطر گل 9 سانتیمتر یا بیشتر باشد.
2- sweet hearts : به رزهایی گفته می شود که قطر گل کمتر از 9 سانتیمتر باشد
3- رزهای اسپری: حداقل 3 غنچه روی یک شاخه باشد.
در بررسی روند رشد این گروهها در هلند مشخص شده کههیبرید چای در سال 2000 نسبت به 1999 حدود2 درصد افزایش داشت. اما سطح ارقام sweet hearts روبه کاهش است ولی با این وجود برخی ارقام رشد خوبی دارند(Sacha و(Escimo. رزهای اسپری نیز کمتر از 3 درصد تولیدات هلند را در بر می گیرند.

گل رز در تمامي رنگها ديده مي شود و در اين مورد تنها يك استثناء وجود دارد و آن نبود رزهاي آبي است. در انواعي كه توليد گل انتهايي مي كنند (هيبريد چاي، فلورينبدا، پاسيويي، مينياتوري) هر ساله شاخه هاي جديد از جوانه هاي سال قبل رشد مي كنند و بعد از توليد گل در انتهاي شاخه، رشد آن متوقف مي شودو شاخه هاي جديد دوباره از جوانه هاي زيرگل توليد مي شود كه بسته به رقم و شرايط آب و هوايي ممكن است توليد گل بكند يا نكند. برخي از ارقام گل رز دائم گل هستند و گل دهي در آنها در بيشتر مواقع سال انجام مي گيرد ولي بيشتر ارقام در هواي خنك بهار و پاييز گل دار مي شوند. رزهاي گلخانه اي در تمام طول سال قادر به توليد گل هستند و تنها بايد شرايط رشدي مناسب براي آنها فراهم گردد.


مسائل فني كشت رز
بسياري از ارقام رز به دليل داشتن خصوصياتي همچون زيبائي، دوام، فرم گل و شاخساره براي استفاده بعنوان گل بريده مناسبند و از ارقام آن بطور ويژه در شرايط مناسب براي برداشت و مصرف بعنوان گل شاخه بريده استفاده مي شوند. گلهاي شاخه بريده رز به دليل زيبائي و تنوع سالهاست كه در صدر تجارت جهاني گل و گياه قرار دارد و شايد گلفروشي را در جهان پيدا نكنيد كه در ميان گلهاي فروشي خود گل رز را نداشته باشد. از ارقام هيبريد چاي براي توليد گل بريده استفاده مي كنند. با در اختيار داشتن گلخانه مناسب امكان توليد آن در تمام طول سال فراهم است اين گياه چند ساله بوده و تا 6 سال امكان بهره برداري اقتصادي از آن فراهم است. برای تولید گل شاخه ای معمولاً تعداد 7 بوته درمترمربع كشت مي شود و پس از 3 تا 5 ماه از كشت گياهچه اي پيوندي(stentling) به بهره برداري مي رسد. بوته های مادری وارداتی معمولا پیوندی بوده و به دو روشپیوند می شوند یکی به صورت پیوند شکمی که در گیاهان رز نیم ساله( Half year ) که گیاه به صورت ریشه لختبه فروش می رسد انجام می شود و دوم به روش پیوند نیمانیم عمل پیوند انجام می شوند که گیهان حاصله استنت لینگ وروش پیوند استنتینگ نام دارد.

كشت و توليد رزهاي گلخانه اي :
رزهاي گلخانه اي گياهان چند ساله اي هستند كه عمر مفيد آنها براي توليد گل 6 تا 10 سال است. به اين خاطر در انتخاب رقم و آماده كردن خاك و بستر توليد بايد دقت كافي كرد، چون اصلاح و تعويض آنها در طول توليد هزينه دار خواهد بود.


ازدياد :

ازدياد رزهاي گلخانه اي بيشتر از طريق قلمه شاخه است. براي تهيه قلمه گياهان مادري در شرايط مناسب پرورش داده مي شود. تهيه قلمه بعد از بالغ شدن شاخه ها و رسيدن برگها به اندازه نهايي انجام مي گيرد. بخاطر اينكه گياهان مادري در داخل گلخانه در تمام طول سال در حال رشد دائم ستند، بنابراين مي توان در تمام طول سال از آن قلمه هاي برگدار تهيه كرد. قلمه ها با يك تا سه گره برداشت شده و تنها برگ انتهايي نگه داشته مي شود و برگ هاي تحتاني حذف مي شود. ته قلمه ها را مي توان براي ريشه زائي بهتر با پودرهاي حاوي هورمون تيمار كرد. قلمه ها را سپس در داخل بستر ريشه زائي قرار مي دهند كه معمولاً از ماسه، پرليت با يپت ماس و يا تركيبي از آنها مي باشد. پرليت با اندازه دانه هاي متوسط بستر ريشه زائي قابل دسترس و مناسبي است. دماي بين 25 ـ 21 درجه سانتيگرد در محيط بستر (اطراف ريشه ها) باعث ريشه زايي بهتر قلمه ها خواهد شد.
اكنون بيشتر توليدكنندگان رزهاي گلخانه اي در جهان از ارقام پيوند شده بر روي پايه هاي مناسب استفاده مي كنند، پايه Rosa manetti در كشور آمريكا و پايه هاي R. canina و R. indica در كشورهاي اروپايي مرسوم است.
در کانینا در شرایط نور کم وسرما پایه به حالت رکود می رود، پایه های مولتی فلورا نیز قوی بوده و خواب زمستانه ندارند. پایه های مانتی نیز رکود زمستانه نداشته و در آمریکا زیاد استفاده می شود.
از دلایل پیوند متوان به موارد زیر اشاره کرد: رشد و نمو بهتر پیوندک و افزایش قدرت رشد، تحمل اسیدیته و شوری خاک، تحمل رطوبت نسبی خاک و محیط، مقاومت به آفات و بیماریها، افزایش عمر و دوره زندگی گیاه، سازگاری با شرایط محیطی، مقاومت به سرمای زمستانه

كاشت :
توليد رزهاي گلخانه اي در بسترهاي خاكي و يا غير خاكي انجام مي گيرد. بسترهاي خاكي هزينه اوليه پاييني داشته و نياز به مديريت دقيق ندارند در صورتيكه بسترهاي غير خاكي (هيدروپونيك) هزينه احداث بالا تری داشته احتياج به مديريت دقيق و كنترل دائمي دارند. در صورت سرمايه گذاري دائمي و بالا، بهتر است از بسترهاي غيرخاكي استفاده گردد.
در اينجا بسترهاي خاكي معرفي مي گردد. اندازه بسترهاي كاشت به عرض 120 ـ 100 سانتيمتر و به طول حدود 35 متر انتخاب مي شود. عرض مسیر و راهرو ها 80 سانتیمتر، بهتر است بستر كاشت از نوع مرتفع انتخاب شود. در اين حالت بسترها به ارتفاع حدود 40 سانتيمتر بالاي سطح زمين با خاك مرغوب پر مي شوند و 30 سانتيمتر آن داخل زمين قرار مي گيرد. بطوريكه عمق بستر حداقل 70 سانتيمتر باشد. خاك مناسب تركيبي است از 60 درصد خاك لومي با 40 درصد مواد افزودني مثل پيت، ماسه، پوسته بذر، پوست درختان، تراشه چوب، خاك اره، كود دامي كاملاً پوسيده كه موجب اصلاح فيزيك خاك مي گردد. PH بين 5/5 تا 6 محيط مناسبي براي رزهاي گلخانه اي است.
در هر بستر 5 ردیف با فاصله 25 سانتی متر از همدیگر در نظر می گیرند که ردیف وسط حذف و به جای آن سیستم آبیاری قرار می گیرد یعنی در واقع کشت چهار ردیفه می شود. همچنین در روشهای رایجتر از دو ردیف بجای چهار ردیف استفاده می کنند که در صورت عدم وجود سیستم گرمایی مناسب جهت بهبود تهویه، بسترهای کشت 2 ردیفی توصیه می شود.
 

agricalture.man

عضو جدید
تغذيه :

در زمان كاشت گياه از كود دهي زياد بايد خود داري كرد. كود بصورت محلول در آب در اختيار گياه قرار مي گيرد. ازت، پتاسيم، منيزيم و آهن بطور منظم در محلول كودي استفاده مي شود، در صورتيكه بر، مس، منگنز، موليبدن بطوردوره اي به محلول كودي افزوده مي شود. نسبتهاي كودي ppm 195: 30: 220 (N:p:K) براي كود دهي رزهاي گلخانه اي مناسب مي باشد.

ترکیب عناصر غذایی مورد استفاده در هیدرو پونیک رز

Nutrient element
0-6 weeks (mg/L)
6 weeks onwards (mg/L)
Nitrogen-nitrate
139
151
Nitrogen-ammonium
8
8
Phosphorus
37
37
Potassium
180
204
Calcium
137
132
Magnesium
24
26
Sulphur
45
50
Iron
1.45
1.45
Manganese
0.24
0.24
Zinc
0.14
0.14
Boron
0.21
0.21
Copper
0.06
0.06
Molybdenum:
0.05
0.05
K/N ratio
1.08:1
1.21:1





شرايط آب و هوايي مورد نياز كشت
1 ـ دما
از عوامل بسيار مهم در پرورش رز بوده و رابطه نزديكي با شدت نور دارد. گياه بايستي از شرايط دمايي مناسب براي رشد و نمو برخوردار باشد. ارقام و واریته های طبلیعی وقدیمی اين گياه بايستي حداقل به مدت يكماه تحت شرايط رفع نيازدمایی در دماي پايين زير 10 درجه سانتيگراد قرار گيرد. که این نیاز در رزهای شاخه بریدنی جدید وجود ندارد
جدول رابطه درجه حرارت با ميزان توليد كل رز

دماي روز و شب​
متوسط دما​
روزهاي گلدهي​
طول شاخه​
توليد ساليانه درمترمربع​
16-8​
12​
105​
100-80​
80​
18-10​
14​
85​
90-70​
100​
20-12​
16​
70​
85-65​
120​
22-16​
19​
60​
80-60​
140​
24-16​
20​
55​
70-50​
160​
23-22​
22​
42​
60-40​
180​





در زمينه دما حداقل درجه حرارت تحمل گياه صفر و حداكثر 35 درجه سانتيگراد است. درخصوص تفاوت درجه حرارت شب و روز بهترين تفاوت مربوط به 6 تا 10 درجه است
دماي انتخابي براي رزهاي گلخانه اي با توجه به شدت نور و موقع سال متفاوت است. بطور كلي دماي گلخانه را در شب 16 تا 17 درجه سانتيگراد، در روزهاي كم آفتاب 21 درجه سانتيگراد و در روزهاي با آفتاب زياد 26 تا 27 درجه سانتيگراد انتخاب مي كنند. در اين شرايط دمايي گلها بعد از حدود 48 ـ 40 روز آماده برداشت مي شوند. دمای حداقل خاک 15 درجه است که نبایستی از این دما کمتر شود
2ـ نور
نور نيز از فاكتورهاي محيطي مهم د رتوليد رز است. گياه رز به شدت هاي بالاي نور احتياج دارد. به اين خاطر بهترين گلخانه از لحاظ پوشش، گلخانه هاي شيشه اي است. البته شدت نورهاي خيلي زياد علاوه بر افزايش دماي گلخانه بر روي كيفيت و رنگ گلها تاثير منفي دارد. البته ميزان شدت نور به رقم و درجه حرارت بستگي دارد. در كشورهاي مثل هلند گاهاً به دليل كمي شدت نور در زمستان از نورهاي مصنوعي نيز براي برخي واريته استفاده مي كنند. ولي در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست. معمولاً ميزان نور مناسب بين 30 تا 55 هزار لوكس متغيير است. ولي در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست.
3ـ رطوبت نسبي
رطوبت نسبي همان رطوبت است كه در هواي اطراف گياه و محيط گلخانه وجود دارد. اين ميزان رطوبت كه با رطوبت سنج قابل اندازه گيري است در حدود 60 درصد مي باشد. زيادي آن باعث بروز بيماريهاي قارچي مثل لكه سياه، سفيدك مي شود و كمبود آن نيز باعث كاهش رشد گياه و كيفيت محصول مي شود.
4- خاك یا بستر
در محيطهاي كشت خاكي، خاك مي بايستي از نوع سبك لومي شني يا لومي رسي با حاصلخيزي مناسب باشد. خاك بايستي از تهويه مناسب برخوردار باشد اسيديته مناسب خاك نيز بين 7-6 مي باشد. در كشتهاي خاكي، 4-3 تن كود دامي پوسيده را به هر هزار متر مربع اضافه مي كنند و بعد از مخلوط يكنواخت اقدام به كشت پايه هاي رز مي كند. در روشي كشت بدون خاك از بسترهايي نظير پشم سنگ، کوکوپیت يا ليكا و پرليت استفاده مي كنند كه بصورت كشت بستري در بسترهايي به عرض حدود 50 سانتیمتر با دو ردیف و به عمق 30 سانتيمتر كشت انجام می شود البته در روش نسبتا مرسومی هم کشت به صورت گلدانی بر روی سکوهایی به ارتفاع 60 تا 80 سانتیمتر و در گلدان حاوی مواد بستری به صورت تک بوته یا دو بوته کشت انجام می شود . در هر یک از این روشها مطلوب است گیاه ارتفاع مناسبی برای عمل بندینگ از سطح زمین را داشته باشد.

انواع بسترهای هیدروپونیک
- پیت نارگیل: Coconut Peat = Coir Dust
از فراوری پوست میوه نارگیل حاصل می شودکه مراحل آن به قرار زیر است
تجزیه > درجه بندی > خشک کردن > پرس کردن
CEC متوسط تا زیاد دارد، PH برابر 5/4 تا 9/6 است، پایداری آن عالی است، دانسیته حجمی آن پائین است









پشم سنگ Rock wool
از ذوب کردن صخره های بازالت یا برخی مینرالهای دیگر در دمای 1500 درجه سانتیکراد موادی ساخته میشود که مشابه فیبرهای ریز است.
تهویه آن عالی است، نگهداری رطوبت آن خوب است، CEC این بستر پائین است، PH خنثی تا قلیایی با اثر کم در محیط کشت دارد، پایداری بسیار زیاد بوده ودانسیته آن 264 گرم در لیتراست.

پرلیت Perlite
خاکهای آلومینیو سیلیکاتی هستند که حدود1000 درجه سانتیکراد حرارت دیده اند.خصوصیاتی مشابه ماسه ولی سبک را دارند.
حاوی فلوراید است که در بر خی گیاهان حساس نظیر لیلیوم لونگیفلوروم و دراسنا می تواند خسارتزا باشند، نگهداری آب کم و تهویه عالی دارد که این خاصیت با مصرف بسیار بالای آب و مواد غذایی همراه است و از آن به عنوان بستر مناسبی یاد نمی کنند.CEC خیلی کم وPH تقریبا 5/7 دارد. پایداری بسیار بالا بوده و دانسیته حجمی آن 80 تا 120 گرم بر لیتردارد.


رطوبت خاك

اين محصول به رطوبتي متوسط احتياج دارد. در شرايط كشت خاكي بایستي سطح خاك پاي ريشه گياه بين هر دو آبياري خشك شود. تنش رطوبتي نيز به گياه خسارت مي زند.

زهکش:
رزها گیاهانی با سیستم ریشه ای عمیق هستند و آب کافی را در عمق نیاز دارند. زهکش در کشت خاکی رز بایستی تا حد ممکن تا عمق 90-100 سانتی متری خوب باشد. در مناطقی با سطح ایستابی بالا نیاز به لوله زهکشی است که اندازه لوله های زهکشی بسته به بافت خاک است و باید طوری طراحی شود که آب اضافی بستر کشت سریع خارج شود. این لوله ها در ایران با قیمت مناسب تولید می شود. در صورت عدم وجود شیب طبیعی برای زهکش آب باید از پمپ استفاده گردد.




تهويه :
تهويه گلخانه جهت كنترل ميزان رطوبت، آفات و بيماريها و همچنين تامين دي اكسيدكربن مصرف شده در فرآيند فتوسنتز لازم و ضروري است. در گلخانه هاي رز از دريچه هاي سقفي براي تهويه استفاده مي شود.

گلخانه مناسب رز :
سیستم تهویه بایستی بتواند دمای داخل گلخانه را کنترل نماید و تعادل بین دما و رطوبت را تامین نماید. در زمان تهویه از باد مستقیم بر روی محصول باید اجتناب شود. دیواره های جانبی گلخانه باید تا ارتفاع محصول باشد. تهویه و کانالهای مربوط به تهویه باید در بالای ارتفاع محصول قرار گیرد.
•در مواقع بارندگی از خیس شدن گیاه خودداری شود و از چکه کردن پوشش گلخانه ممانعت به عمل آید. ارتفاع گلخانه باید مطلوب و نسبتا زیاد باشد (بیش از5/4 متر) یعنی به عبارت دیگر حداقل 2 متر ارتفاع در بالای گیاه وجود داشته باشد. البته به عنوان اصل کلی گلخانه باید حداکثر جذب نور را داشته باشد. گلخانه های بلندتر ، پهنتر و قویتر بهترند. برخلاف گلخانه های ایران که عمدتاً پلاستیکی است در هلند پوشش گلخانه ها عمدتا شیشه بوده ودر سالهای اخیر از پوشش های اکریلیک نیز استفاده می شود. که عیب شیشه آن است که UV-b عبور نموده و باعث سیاهی گلبرگهای ارقام قرمز می شود. گلخانه های مولتی اسپان ازگلخانه های ونلو به دلیل ثبات بیشتر شرایط وحجم بیشتر هوا مطلوبترند.همچنین نورگیری آنها بیشتر و هزینه احداث آنها سبکتر است. لازم به ذکر است که شیشه های مورد استفاده در هلند در قطعات 2/112 در 150 استفاده می شود در حالی که عرض شیشه در گلخانه های ایرانی کمتر و مقدار قاب بیشتر شده و نور گیری را کاهش می دهد. شیب سقف به زاویه تابش و کثیف شدن سقف بستگی دارد که از 27 درجه در ونلو به 24-22 درجه در واید اسپان کاهش یافته است
خواب زمستانه:

در کشت های مزرعه ای، در نقاطی که شرایط نوری پایین حاکم است و هزینه انرژی بالا است برای گیاه خواب زمستانه(رکود) در نظر می گیرند. برگهای رز تا 5 درجه سانتی گراد زیر صفر تحمل سرمایی دارد و این تحمل به نوع رقم، حمله آفات و بیماریها، بلوغ بافت چوبی، رطوبت هوا، دما و ... بستگی دارد. اما در ارقام کنونی دنیا نیاز سرمایی و خواب زمستانه لازم نیست و در تمام طول سال گل می دهد.
رزهای اسپری کمتر از 3 درصد تولیدات هلند را در بر می گیرند.


ارتفاع از سطح دریا:

بهترین ارتفاع از سطح دریا: 1800 تا 3000 متر


میزان آب مورد نیاز :60 متر مکعب در روز در هکتار




Ph مناسب: در سیستم کشت خاکی اسیدیته مناسب بایستی حدود 5/6 باشد و در کشت هیدروپونیک این رقم بین 5/5 تا 6 است
EC مناسب کمتر از 8/1 است این رقم در سیستمهای هیدروپونیک بسته 7/0 است



بندینگ: عمل خمش تعدادی از شاخه های گیاه را می گویند که با هدف افزایش سطح برگ وافزایش میزان نورگیری صورت می گیرد.در این شکل نوع شاخه و روش انجام آن مشخص شده است.



سیستم های کشت:
در کستهای خاکی دو روش وجود دارد که در روش اول در بستری به عرض 120 سانتیمتر 4 ردیف رز می کاشتند که فواصل روی ردیفها حدود 30 سانتیمتر در نظر گرفته می شد در روش دوم گیاه را در دو ردیف به فاصله 40 سانتیمتر از هم می کارند و سعی می کنند که گیاه مادری ارتفاع لازم را برای عمل بندینگ و جلوگیری از رطوبت زیاد بستر داشته باشد.
در کشتهای هیدرو پونیک مرسومترین روش کشت دو ردیفه است که یا در راکوول (پشم سنگ) یا پرلیت و یا کوکوپیت کشت می شود. در کشت راک وول مهم.لا از راک وول نوع اسلاب ( بلوک مکعبی) استفاده می شود و در کشت کوکو پیت از گلدانهای پنج تا 10 لیتری استفاده می شود که در گلدانهای بزرگ دو گیاه در یک گلدان با هم کشت می شود. در این سیستم بایستی از کوکو پیت بوفیرت شده ( کلسیم دهی شده) استفاده شود تا گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. در روش کشت پرلیت از یک بستر باریک یا کیسه های کشت(Grow bag) استفاده می شود.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.مطلب مفید و جامعی هست:thumbsup2:



 

تو بگو

اخراجی موقت
والا دوست عزیز من به علت اینکه خودم قراره این دوره را تدریس کنم و برایم امکان رفتن به شهرستانها وجود نداره قرار بر این شده که این اطلاعیه به تمام نظام مهندسی های استانها ابلاغ شود و اگر کسی مایل بود به تهران بیاید خب میتواند در این دوره شرکت کند .

بعضی از دوستان سوال میپرسند که هزینه و زمان برگزاری دوره چقدر است ؟ در پاسخ عرض شود که هزینه و زمان دوره بنا بر نظر سازمان برگزار کننده دوره پس از به حد نصاب رسیدن دوره به اطلاع خواهد رسید . ;)
 

شیرین بانو

عضو جدید
خبرهای باغبانی

خبرهای باغبانی

سلام مهندسان ودوستان عزیز
این تایپیک رو نوشتم تا اخبار داغ بروز باغبانی رو یه جا جمع کنیم.
لطفا برای بروز بودن این کار خبرا از شهریور به بعد باشه.
از لطفتون متشکرم.:w30:
 

sima_

عضو جدید
سيستم تصفيه كننده هواي Bel

سيستم تصفيه كننده هواي Bel



در سيستم تصفيه كننده Bel ،از گياهان، براي تصفيه هواي داخل منزل استفاده مي شود.اين سيستم به عنوان يك گلخانه كوچك عمل مي كند.و با استفاده از سه filterطبيعي ،بنزن،فرمالدهيد و تري كلورتين trichloroethylene را از خانه مي زدايد.:w43::w14:
 
آخرین ویرایش:

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز


در سيستم تصفيه كننده Bel ،از گياهان، براي تصفيه هواي داخل منزل استفاده مي شود.اين سيستم به عنوان يك گلخانه كوچك عمل مي كند.و با استفاده از سه filterطبيعي ،بنزن،فرمالدهيد و تري كلورتين trichloroethylene را از خانه مي زدايد.:w43::w14:



ايده ي اين سيستم برگرفته از NASA در دهه 80 است.كه دنبال راهي براي ايمن بودن فضانوردانشان از هواي اشباع شده ي پليمري در فضا بودند.

سیما جان
میشه لینک سایت رو بزاری؟
ممنونم
:gol:
 

rende alamsoz

عضو جدید
کشف ترفند عجیب گیاه ارکیده برای گرده‌افشانی

کشف ترفند عجیب گیاه ارکیده برای گرده‌افشانی

کشف ترفند عجیب گیاه ارکیده برای گرده‌افشانی


دانش - محققان در یک تحقیق عجیب و جالب دریافته‌اند که برخی از انواع گل‌ ارکیده برای جلب توجه حشرات نر از بوی حشره ماده تقلید می‌کنند تا از این طریق به گرده‌افشانی خود رونق دهند.
به گزارش ایسنا، محققان با انتشار مقاله‌ای در مجله بیولوژی تکاملی بی ام سی خاطر نشان کردند که جفت‌گیری دو گونه از این ارکیده‌ها برای تولید یک نسل هیبریدی جدید منجر به تولید عطر جدیدی از این گل می‌شود.
این رایحه جدید هیچ تاثیری روی زنبورهای عادی و تنها ندارد اما جذابیت فوق‌العاده بالایی برای گونه‌های دیگری از زنبورهای وحشی دارد که هرگز با گونه‌های والد این ارکیده ملاقات نکرده‌اند.
این پژوهش از سوی محققان سوئیسی و ایتالیایی انجام گرفته است.
این ارکیده‌های هیبریدی چون بوی زنبورهای ماده را از خود تولید می کنند برای زنبورهای نر جذابیت فوق‌العاده ای دارند و در نتیجه به گرده‌افشانی و تکامل گیاه کمک فراوانی می‌کند.
محققان می‌گویند که این مکانیسم گرده‌افشانی تاکنون فقط در خانواده گیاهان ارکیده شناسایی شده است.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثر فسفر در کشاورزی

اثر فسفر در کشاورزی

اثر فسفر در کشاورزی


کانادا - شبکه خبری کشاورزی ایران

گروه: بین الملل

تعادل فسفر در اراضی زراعی از عوامل کلیدی در امنیت غذایی است.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، مباحثات جهانی بیشتر شامل اثر کربن، منابع آب و تغییر اقلیم می شوند لیکن عنصر تجدیدناپذیر فسفر که برای رشد گیاهان ضروری است، دور از نظرها مانده است.
جان لات، زیست شناس دانشگاه مک ماستر (کانادا) و همکارانش از دانشگاه سیدنی (استرالیا) خاطرنشان می سازند: موقعی که غذا کمیاب می شود، بی ثباتی اجتماعی افزایش می یابد. با توجه به این که بخش اعظم غذایی که می خوریم، از غلات و بقولات است، چرخه فسفر برای امنیت غذایی حیاتی است. فسفر عنصری مهم برای رشد گیاهان است اما خاکها با برداشت محصولات فوق از این عنصر تهی می شوند.
محققان با تحلیل داده های 9 ساله در زمینه کل تولید دانه خشک غلات و بقولات، تولید جو، ذرت، سویا، برنج و گندم، عملکرد، سطح زیرکشت، مقدار فسفر و فیتیک اسید خارج شده به واسطه کشت این محصول و فسفر به کار رفته در کودهای معدنی برای کل محصولات زراعی به نتایج جالبی رسیدند.
برآورد جهانی فسفر (عنصری) خارج شده از طریق دانه خشک غلات و محصولات باغی تازه که حاوی دانه هستند، در محدوده 56 تا 71 درصد از فسفر به کار رفته به شکل کود معدنی برای کل مقاصد در جهان است. مقدار قابل توجهی فسفر (بسته به نوع خاک) ممکن است برای گیاه غیر قابل استفاده شود.
تحلیلی از داده های مربوط به فسفر حکایت از عدم تعادل چشمگیر در چرخه کشاورزی این عنصر دارد که به طور جدی بر امنیت غذایی جهان تاثیر می گذارد؛ به عنوان مثال قاره آسیا به طور چشمگیری کود فسفر معدنی نسبت به تولید محصولات زراعی اش در قیاس با مناطق دیگر جهان مصرف می کند که می تواند بیانگر یک معضل زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای این بخش از جهان باشد.
محققان می گویند مساله فسفر بسیار مهم است، زیرا با توجه به افزایش جمعیت جهان، کاهش کیفیت ذخایر فسفر و افزایش شدید قیمت کودهای فسفره، گزینه های زیادی برای افزایش کارایی استفاده از آن وجود ندارد.
رهیافتهای مختلفی برای ارتقای جایگاه فسفر در تولید مواد غذایی وجود دارد. تلاشهای زیادی برای تلفیق تمام عوامل موثر در افزایش عرضه مهمترین محصولات یعنی غلات و بقولات به طریقی پایدار و زیست محیطی باید انجام شود. بنابراین بهینه سازی مصرف فسفر، استفاده از گیاهان برتر و اصلاح ژن محصولات چندان که به فسفر نیاز کمتری داشته باشند، ضروری است. از همه مهمتر، اصلاح روشهای زراعت و مدیریت کشاورزی است که نقش مهمی در این فرآیند و امنیت غذایی ایفا می کنند./.


http://www.iana.ir/detailed_news.aspx?news_id=19584

 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی

اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی

اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی


آلمان - شبکه خبری کشاورزی ایران

گروه: بین الملل


امسال، سال بین المللی تنوع زیستی است.

به گزارش ایانا و به نقل از وبگاه روز جهانی تنوع زیستی، محور مباحث تنوع زیستی شامل موضوعاتی از جمله: تنوع زیستی چیست؟ چرا با اهمیت است؟ چرا باید هرچه سریعتر در حفظ گونه ها، ژنها و اکوسیستمهای در حال نابودی بکوشیم؟ آیا می دانیم اگر دست به اقدام نزنیم، چه خواهد شد؟ آیا از پیامدها و هزینه های بعدی این سهل انگاری آگاه هستیم؟ می باشد.
هدف این است که مردم به اهمیت تنوع زیستی در سلامت جامعه و توسعه پایدار این کره خاکی وقوف یابند.
روز 22 می (1 خرداد امسال) روز ویژه ای است. هر سال در این تاریخ روز جهانی تنوع زیستی را جشن می گیرند. این روز فرصت مناسبی برای جلب توجه آحاد مردم به این موضوع حیاتی است.
"تنوع زیستی و توسعه" شعار و مضمون اصلی این روز در سال 2010 است.
علاقه مندان می توانند برای یافتن مقاله، عکس و فیلم در این خصوص به وبگاه آن به نشانی
http://www.biodiversity-day.info/
مراجعه نمایند./

مترجم: سید محسن سنجری

 

Similar threads

بالا