ميلاد عشق در روز جمعه
امام مهدي(ع) در سپيده دم روز جمعه، نيمه شعبان سال 255 هجري قمري برابر 869 ميلادي در شهر سامرا در عراق ديده به جهان گشود. البته در سال تولد ايشان اختلافي مطرح است و سال 254 و 256 نيز گفته شده است كه مي تواند به علت پنهاني بودن تولد ايشان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد مهري كارشناس علوم ديني در گفت وگو با روزنامه كيهان در باب ويژگي هاي منتظر واقعي امام عصر(عج) مي گويد: «در لغت منتظر به كسي مي گويند كه چشم انتظار باشد و يا آماده آمدن و ورود كسي باشد.»
وي در ادامه مي گويد: «اين حالت را مي توان به فردي تشبيه كرد كه روي زانو در حال تجافي و منتظر قيام امام جماعت براي ركعت بعدي نماز باشد، يعني نيم خيز و كاملا آماده قيام و همراه شدن با امام جماعت، در واقع يك منتظر واقعي هم بايد اينچنين حالتي داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غايب (عج) باشد.»
در روايات متعددي آمده است كه يك منتظر واقعي بايد آداب و اصولي را رعايت كند تا بتواند در جرگه منتظران واقعي امام مهدي(عج) درآيد.حجت الاسلام والمسلمين مهري در ادامه همين بحث مي افزايد: «بدون شك بايد شرايط ويژه اي را رعايت كرد تا بتوان يك منتظر به معناي حقيقي كلمه بود.
بر همين اساس يك منتظر واقعي كسي است كه گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه كه او مي گويد و فرمان مي دهد انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، كردار و تمامي اعمال ريز و درشت خود نظارت و كنترل كامل داشته باشد و مطيع محض امام خود در هر حال و شرايطي باشد.»
نشانه منتظران ظهور
در دوران كنوني كه زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يك منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد.
حجت الاسلام والمسلمين مهري در اين باره به گزارشگر كيهان مي گويد: «ولايتمداري ركن اصلي نشانه يك منتظر واقعي است اين بدان معناست كساني كه ولايت پذيريشان در زمان غيبت از امام و نايب امام بالاتر است به بحث مهدويت و انتظار نزديك تر هستند.»
اين كارشناس علوم ديني با تاكيد بر اهميت فراوان موضوع ولايتمداري افراد در مباحث انتظار مي گويد: «در زمان حاضر بارزترين و برجسته ترين نشانه يك منتظر واقعي امام زمان(عج) را بايد با محك ولايت پذيريشان سنجيد.
افرادي كه در برابر نايب امام غايب(عج) مي ايستند و مطيع محض و امر او نيستند قطعاً نمي توانند در زمره منتظران واقعي به حساب آيند. به بيان ديگر بايد گفت اگر شما ولايت پذيريتان زير سؤال باشد قطعاً در بحث انتظار نيز نمي توانيد در رديف منتظران حقيقي امام زمان(عج) قرار بگيريد.»
وظيفه اصلي منتظران ظهور چيست؟
افرادي كه در جرگه منتظران ظهور امام مهدي(عج) قرار دارند قطعاً داراي وظايفي هستند كه بايد در دوران انتظار انجام دهند.
مريم محمودزاده استاد دانشگاه شهيدبهشتي در اين باره مي گويد: «انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به دو گونه است؛ يكي انتظار اعتقادي و شعاري و ديگري انتظار عملي و فراهم كردن زمينه ظهور آن حضرت.»
وي مي افزايد: «اما آنچه كه مهم تر و مأموريت اصلي منتظران ظهور است، انتظار عملي و زمينه سازي براي برپايي حكومت عدل جهاني در ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.»
محمودزاده در ادامه به رواياتي اشاره مي كند و مي گويد: «علي بن محمد از محمد بن علي بن ابراهيم و او از عبدالله بن صالح نقل مي كند كه گفت: امام زمان(عج) را در كنار حجرالاسود مشاهده كردم كه مردم همگي جذب نورانيت وجود او شده بودند، درحالي كه ايشان را نمي شناختند چنين مجذوب بودند.»
امام مهدي(ع) در سپيده دم روز جمعه، نيمه شعبان سال 255 هجري قمري برابر 869 ميلادي در شهر سامرا در عراق ديده به جهان گشود. البته در سال تولد ايشان اختلافي مطرح است و سال 254 و 256 نيز گفته شده است كه مي تواند به علت پنهاني بودن تولد ايشان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد مهري كارشناس علوم ديني در گفت وگو با روزنامه كيهان در باب ويژگي هاي منتظر واقعي امام عصر(عج) مي گويد: «در لغت منتظر به كسي مي گويند كه چشم انتظار باشد و يا آماده آمدن و ورود كسي باشد.»
وي در ادامه مي گويد: «اين حالت را مي توان به فردي تشبيه كرد كه روي زانو در حال تجافي و منتظر قيام امام جماعت براي ركعت بعدي نماز باشد، يعني نيم خيز و كاملا آماده قيام و همراه شدن با امام جماعت، در واقع يك منتظر واقعي هم بايد اينچنين حالتي داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غايب (عج) باشد.»
در روايات متعددي آمده است كه يك منتظر واقعي بايد آداب و اصولي را رعايت كند تا بتواند در جرگه منتظران واقعي امام مهدي(عج) درآيد.حجت الاسلام والمسلمين مهري در ادامه همين بحث مي افزايد: «بدون شك بايد شرايط ويژه اي را رعايت كرد تا بتوان يك منتظر به معناي حقيقي كلمه بود.
بر همين اساس يك منتظر واقعي كسي است كه گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه كه او مي گويد و فرمان مي دهد انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، كردار و تمامي اعمال ريز و درشت خود نظارت و كنترل كامل داشته باشد و مطيع محض امام خود در هر حال و شرايطي باشد.»
نشانه منتظران ظهور
در دوران كنوني كه زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يك منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد.
حجت الاسلام والمسلمين مهري در اين باره به گزارشگر كيهان مي گويد: «ولايتمداري ركن اصلي نشانه يك منتظر واقعي است اين بدان معناست كساني كه ولايت پذيريشان در زمان غيبت از امام و نايب امام بالاتر است به بحث مهدويت و انتظار نزديك تر هستند.»
اين كارشناس علوم ديني با تاكيد بر اهميت فراوان موضوع ولايتمداري افراد در مباحث انتظار مي گويد: «در زمان حاضر بارزترين و برجسته ترين نشانه يك منتظر واقعي امام زمان(عج) را بايد با محك ولايت پذيريشان سنجيد.
افرادي كه در برابر نايب امام غايب(عج) مي ايستند و مطيع محض و امر او نيستند قطعاً نمي توانند در زمره منتظران واقعي به حساب آيند. به بيان ديگر بايد گفت اگر شما ولايت پذيريتان زير سؤال باشد قطعاً در بحث انتظار نيز نمي توانيد در رديف منتظران حقيقي امام زمان(عج) قرار بگيريد.»
وظيفه اصلي منتظران ظهور چيست؟
افرادي كه در جرگه منتظران ظهور امام مهدي(عج) قرار دارند قطعاً داراي وظايفي هستند كه بايد در دوران انتظار انجام دهند.
مريم محمودزاده استاد دانشگاه شهيدبهشتي در اين باره مي گويد: «انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به دو گونه است؛ يكي انتظار اعتقادي و شعاري و ديگري انتظار عملي و فراهم كردن زمينه ظهور آن حضرت.»
وي مي افزايد: «اما آنچه كه مهم تر و مأموريت اصلي منتظران ظهور است، انتظار عملي و زمينه سازي براي برپايي حكومت عدل جهاني در ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.»
محمودزاده در ادامه به رواياتي اشاره مي كند و مي گويد: «علي بن محمد از محمد بن علي بن ابراهيم و او از عبدالله بن صالح نقل مي كند كه گفت: امام زمان(عج) را در كنار حجرالاسود مشاهده كردم كه مردم همگي جذب نورانيت وجود او شده بودند، درحالي كه ايشان را نمي شناختند چنين مجذوب بودند.»