گفتمان درسی عمران

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه برج رو در نظر بگیرید مثلا همین برج سپهر توی تهران که 53 طبقه میباشد
این نوع برج ها بیشتر در مقابل باد مقاوم میشن یا زلزله یعنی مبنای محاسباتشون کدومه؟؟؟؟
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
من این تاپیک رو خوندم فقط یه ایراد خیلی اساسی داره اونم اینه که از اصطلاحای خیلی سخت شروع کرده:D
پس با اجازتون من چنتا اصطلاح دمه دستی میگم تا بعد؟؟
خمش:
پیچش:
ممان اینرسی:
کرنش:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هر کدوم که برش پایه بیشتری بده :) البته که واضح و مبرهنه که باد ! :) راستی ، سپهر قدیمیه ، الان تهران رو بورسه پسر :) کردستان پشت آ اس پ .
 

amarjani200

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز ممنون از این توضیحات .

لطفا یکم مقدماتی تر توضیح دهید و یا با عکس توضیح دهید .
اگر میشه فقط اون سوال رو جواب بدید ممنون میشوم .

انکر بولت ؟

با سلام
توضيحات دوستان بسيار كامل بود
اما به طور ساده در ساختمانها به بولتهاي مدفون در بتن(پدستالها) كه براي نگه داشتن بيس پليتها استفاده ميشود نيز انكر بولت ميگويند.
 

pesar-mashhadi

کاربر بیش فعال
سلام .
خیلی ممنون که منو در این تاپیک تنها نگذاشتید.
امیدوارم که تاپیک خوبی از آب در بیاد .
 

The Lunatic

عضو جدید
من این تاپیک رو خوندم فقط یه ایراد خیلی اساسی داره اونم اینه که از اصطلاحای خیلی سخت شروع کرده:D
پس با اجازتون من چنتا اصطلاح دمه دستی میگم تا بعد؟؟
خمش:
پیچش:
ممان اینرسی:
کرنش:
این اصطلاحات که مشکلی نداره.
خیلی عمومی هستن. فکر کنم هدف بازکننده ی تاپیک بیان اصطلاحات نامفهومه.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من فقط توی قسمت دال بتنی میتونم توضیح بدم :) دال بتنی ، یک حجم بتن هستش که با میلگرد مسلح شده باشه . به دو صورت یک طرفه و دو طرفه تقسیم بندی میشه ، یک طرفه اصولاً سیستم های تیرچه بلوک یا حجم هایی که نسبت طول به عرض اونها بیشتر از 2 هستش اطلاق میشه ( مثلاً عرض 1.2 و طول 5 متر برای راهپله ) و دال دو طرفه به نسبت طول به عرض 2 و کمتر اصلاق میشه . مثلاً شما یک دال بتنی رو میتونید اینطور تصور کنید که یک حجم به ضخامت 20 سانتیمتر ، طول 5 متر و عرض 4 متر . که دو لایه مشبک میلگرد محاسباتی 3 سانتیمتر بالاتر از کف و 3 سانتیمتر پایینتر از کف قرار گرفته باشه .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایین همت هم میشه ، ولی نه اون قرمزه که فولادیه ، اون ملنیوم اسمشه ، برج تهران پایینترشه ، نحوه محاسبه هم طویل و درازه ، بسته به سطح بادگیر و ارتفاع و منطقه و اینا با یک سری فرمول محاسبه میشه که توی آیین نامه مبحث 6 و یکی از نشریات که شمارش یادم نیست بطور کامل و جامع توضیح داده شده .

اینم عکس برج تهران :


اینم یه عکس دیگه :



اینم یک گزارش که نمیدونم لینکش کار بکنه یا نه :
http://www.4shared.com/file/73125594/3cf15cbd/Borje_tehran.html

این گزارشه با اون عکس اولیه رو از اینجا گرفتم .
 

آراد

عضو جدید
سلام
آقا گفتی برج ملنیوم کسی از این برج گزارشی فیلمی توضیحاتی داره؟
این برج نحوه طراحیش به صورت تیوب هست با سپ هم مدل شده
 

The Lunatic

عضو جدید
با سلام
یه سوال تحلیلی.
چرا گشتاور در مفصل میانی الزاماً صفر نمیشه؟
مگه مفصل میتونه گشتاور تحمل بکنه؟
 

ali1362

عضو جدید
با سلام
یه سوال تحلیلی.
چرا گشتاور در مفصل میانی الزاماً صفر نمیشه؟
مگه مفصل میتونه گشتاور تحمل بکنه؟
سلام
دو حالت داره اگر مفصل داخلی باشه که الزاما لنگر صفر میشه.اما اگر تکیه گاه باشه به علت ایجاد نامعینی درسیستم لنگر صفر نمیشه.
 

sma519

عضو جدید
سلام دوستان گرامی .
فکر میکنم جواب سوال بالایی داده شده و نیاز به توضیح بیشتر نداره . :):gol:
من سوال بعدی رو می پرسم :

امروز براتون یک تیر معین دو سر ساده آوردم که در تکیه گاه B یک فنر به سختی K بهش وصل شده و لنگر M به تکیه گاه A وارد میشه . لطفا" لنگر فنر رو پیدا کنید .


متشکرم . :w28:
 

ali1362

عضو جدید
سلام دوست عزیز
اگر سختی تیر رو (K1) بگیریم چون با فنر به صورت موازی وصل شده سختی معادل برابر Ke=K+K1 میشه حالا با رابطه زیر میشه لنگر فنر رو به دست اورد
Mx(k/Ke
Mضربدرحاصل تقسیم سختی فنر بر سختی معادل

 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب داش من این برج تهران شما همون برج سپهر ماست اسمشون فرق میکنه ولی ماهیت یکیه:D
در مورد ملنیوم فکر کنم از یجا شنیدم ماله یه شرکت هواپیماییه:D
یه سوال همیشه توی فکرم بوده اونم طرز ساخت گنبد؟؟چطوریه؟؟؟
الان من شنیدم از تیر اهن توش استفاده میشه قبلا فکر میکردم از دور چیدن اجر بدست میاد:D
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
گومو جون منم میرسم به اصطلاحات سخت ولی اینا رو جواب بدین تا بعد دیگه هم اسپم نکنیم خواهشا:D
کرنش:
ممان اینرسی:
خمش:
پیچش:
 

fari_civil

عضو جدید
میشه بیشتر توضیح بدید؟

همونطور که اونشون گفتن اگه مفصل داخلی باشه که حتمن لنگر صفره ولی اگه رو تکیه گاه باشه حتمنی در کار نیس، درحقیقت لنگر بین تیر (سازه) و یه تکیه گاه بزرگتر مثل زمین قرار داره .
مفصل، لنگرو بین اینور و اونورش انتقال نمیده . حالا اگه مفصل میانی باشه ینی داخل تیر باشه پس داخل تیر تو اون نقطه لنگر صفره. حالا اینجا مفصل تکیه گاهیه ینی مفصل بین تیر و زمینه. پس مفصل کاری به لنگر داخل تیر نداره.
منتظر نظر بقیه هم هستم . :)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نه دیگه جیگر جان ، برج سپهر اون نیست ، برج سپهر اینه :



ساختمان مرکزی بانک صادرات ، خیابون سمیه :)

در مورد گنبد هم از سیستم طاق استفاده میکنند دیگه ، الانیاش که بتن مسلح هستش ( نمونش مصلی تهران ) ولی قدیمیاش آجری بوده . خشت رو خشت میچیدند تا اینطوری میشده ، ولی گنبد که مهم نیست ، سقف آب انبار ها الان خیلی سیستم باحالی داره :) دیدی ؟ فکر کن چند تن خاک روی اونه .؟!
 

ali1362

عضو جدید
گومو جون منم میرسم به اصطلاحات سخت ولی اینا رو جواب بدین تا بعد دیگه هم اسپم نکنیم خواهشا:D
کرنش:
ممان اینرسی:
خمش:
پیچش:
کرنش(strain ): نسبت تغییر طول عضو به طول اصلی هستش که عدد بدون بعدیه که در بیشتر مسائل طراحی بااون سروکار داریم.
ممان اینرسی(Moment of Inertia ) :یکی از خصوصیات فیزیکی جسم در مقابل لنگر داخلی است و تابع توزیع ذرات تشکیل دهنده جسم می باشد.
خمش(Bending ):عضوی که در معرض کوپل های برابر و مخالف وارد بر صفحه طولی یکسانی قرار می گیرد عضو در خمش خالص (Net Bending )می باشد.
پیچش(Torsion ): درصورتی که گشتاور حول محور طولی جسم باشد اصطلاحا می گویند جسم تحت پیچش است.
 

sma519

عضو جدید
معنی اصطلاحات زیر چی میشود ؟ ( یه توضیح کامل میخوام )



کولهای بتن مسلح ؟
می توان گفت به نوعی دال بتنی خمیده به شکل نصف تخم مرغ هستند که اغلب برای گذر از معابر مورد استفاده قرار می گیرند . :)

بتن گازی ؟
بتن متخلخل اتو كلاو شده ( بتن گازی ) در گروه محصولات بتن سبك قرار دارد. مواد اوليه اين بتن به هيچ عنوان سبك نيستند و سبكي در بتن در حين فرايند توليد و عمل آوري ايجاد مي شود. بافت متخلخل بتن كه در اثر فريند حباب سازي در يك محيط قليائي ايجاد مي شود عامل اصلي سبك شدن و بوجود آمدن خواص منحصر به فردي است كه از آن جمله مي توان از كاهش قابل ملاحظه ضريب انتقال حرارت ياد كرد. نتايج نشان مي دهد كه مصرف سوخت ساختمان در صورت اجراي ديواره هاي جانبي و داخل با اين محصول به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد ، به همين دليل و دلايل متعدد ديگر طي دهه هاي اخير ميلادي توليد اين بتن در دنيا رشد قابل ملاحظه اي داشته است. ;):gol:
 

sma519

عضو جدید
دوستان من قانع نشدم هنوز
مگه میشه مفصل گشتاور تحمل کنه؟

البته اگه مفصل روی تکیه گاههای میانی باشه ، لنگر داره . تکیه گاه های ساده ( مفصلی ) کناری هم مثل مفصل داخلی ممانشون صفره .
( همینطوری منم یه چیزی گفتماااااااا :w28:)
 

The Lunatic

عضو جدید
منظور من مفصل داخلی نیست.
منظورم مفصلیه که در وسط سازه باشه. یا همون مفصل میانی خودمون.
دوستان خاصیت مفصل مگه این نیست که در مقابل گشتاور هیچگونه مقاومتی نداره؟
خواهشاً یکی با دلیل بیاد بگه چرا در شکل زیر در نقطه ی B گشتاور صفر نیست؟
 

ali1362

عضو جدید
منظور من مفصل داخلی نیست.
منظورم مفصلیه که در وسط سازه باشه. یا همون مفصل میانی خودمون.
دوستان خاصیت مفصل مگه این نیست که در مقابل گشتاور هیچگونه مقاومتی نداره؟
خواهشاً یکی با دلیل بیاد بگه چرا در شکل زیر در نقطه ی B گشتاور صفر نیست؟
سلام دوست عزیز قبل از توجیه این حالت میخوام اصل پیوستگی درسیالات رو به یاد بیاری.
واما این مسئله وقتی که تیر از روی تکیه گاه های خودش فراتر رفته و اصطلاحا تیر پیوسته هستش و در هیچ جایی از تیر انفصال نداریم نباید انتظار داشت نیروهای داخلی در راستای تکیه گاه مفصلی قطع بشه و ممان اونجا صفر بشه. لذا نتیجتا ممان(لنگر)داخلی در مفصل داخلی صفر و در تکیه گاه میانی یا هرتکیه گاهی دیگری که تیر از روش رد شده صفر نمیشه.ولی باید توجه داشت که در همه تکیه گاه های مفصلی میانی لنگر (ممان) خارجی صفر میشه.
 

آراد

عضو جدید
سلام گومو جان
اینطور که من میبینم این اصلا مفصل میانی نیست
یک تیر پیوسته با دو تکیه گاه یکی غلطکی و یکی هم مفصلی
یه سازه باز معین
(اینطور که پیداست شکل مفصل را بد کشیده و گرنه سمت چپ تکیه گاه با فرض داشتن مفصل میانی ناپایداری آنی داره )
 
بالا