گفتمان درسی عمران

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
راستی بیشترین میزان دریفت طبق ایین نامه چنده؟؟؟
یه سوال دیگه خروج از مرکز چیه و چطوری حسابش میکنن؟؟
برای دوره تناوب بزرگتر از 0.7 ثانیه برابر 0.02 و برای کمتر از ان برابر 0.025 لحاظ میشود (جابجایی نسبی هم از ضرب این مقادیر در ارتفاع طبقه محاسبه میشود) البته ایین نامه اشاره میکند که جابجایی نسبی واقعی طرح باید از این مقادیر کوچکتر باشد یعنی با در نظر گرفتن اثرات غیر خطی ( چون سازه وارد حوزه غیر خطی شده بنابراین سختی ان کاهش میابد و با توجه به رابطه F=K*d جابجایی افزایش میابد،پس ایین نامه در جهت افزایش ضریب اطمینان عمل کرده است) برای کنترل دریفت باید ازبارهای سرویس استفاده شود یعنی شما میاین سازه تونو برای ترکیب بارگذاری مثلا D+L+E انالیز وسپس جابجایی هر طبقه رو بدست میارین،پس از محاسبه جایجای نسبی باید این مقدار رو در 0.7*R ضرب کنین (R ضریب رفتار) البته اگه بخواین اثر P -delta رو هم در نظر بگیرین باید این مقدار رو بر( 1+SI- )تقسیم کنین (SI =stability index یا همان شاخص پایداری).
SI=(p*d)/(v*h
p مجموع بار مرده وزنده هر طبقه
d جابجایی نسبی ارتجاعی (یعنی همونیکه بلا فاصله پس از انالیز بدست اومده)
v برش هر طبقه
h ارتفاع هر طبقه
حالا اگر SI ان طبقه کمتر از 0.1 میتوان از اثر p-delta برای ان طبقه صرفنظر کرد
در هر صورت SI بایدکمتر از 0.25 باشد
سوال دوتون نامفهومه :
خروج از مرکزیت نسبت به تار خنثی؟
خروج از مرکزیت نسبت به مرکز جرم؟
و...
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حالا به نظر شما تو راستای بلندتر باید قاب خمشی انداخت یا کوتاهتر ؟؟؟ با توجه به اینکه جابجایی قاب بیشتر هستش ؟
در راستای کوتاهتر طول دهانه ها چقده؟اگه نزدیک بهم باشن ممکنه در اثر تعبیه بادبند دچار uplift شده و نیاز به طراحی شمع بشیم که اصلا صرفه اقتصادی نداره
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
منظور از کوتاه و بلند ، حالت مستطیلی بود فقط :) نه اینکه طول خاصی منظورم باشه . من خودم دوست دارم طول بلند رو قاب خمشی بگیرم ، طول کوتاه رو مهاربندی ، البته به شرطی که طول بلند بر ساختمون باشه ... و بالعکس .
 

fari_civil

عضو جدید
سلام
خوب اگه بشه ستونا رو جابجا كرد!!!!!! هر چي ستون b به مركز بار نزديكتر بشه سهمشم بيشتر ميشه(يني سمت ديگه ستون كنسول ايجاد شه) تا جايي كه ستون b درست در مركز تير قرار بگيره كه در اين موقيت همه ي بار به ستون b وارد ميشه و سهم ستون a صفر ميشه.:)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به نظر من هرچی سختی یک عضو کمتر باشه ، باربریش بیشتر میشه ، اگه تیر رو غیر منشوری قرار بدیم ، اون طرفی که ممان اینرسی کمتری داره ، سهم بیشتری از لنگر و فلان و اینا رو میبره ..
فکر کنم تو پخش لنگر و سازه های غیر منشوری تحلیل 2 راجع بهش بحث میشد . یادم رفته :)
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوستان .:)
سوالی در مورد تحلیل سازه ها :
فرض کنید دو ستون مثلا" با اسم های A و B داریم که یک بار گسترده یکنواخت روی تیر رابط آنها وارد می شود . سوال این است که چطور می توانیم سهم بارگیری ستون B را افزایش دهیم ؟ به عبارت دیگر چطور میتوان سهم بیشتری از بار را به سمت ستون B هدایت کرد ؟
لطفا" تا حد امکان ، مفهومی و تقریبا" مفصل توضیح بدید . چون اگه بخواید تو نیم خط خلاصه کنید ، به آقا وحید میگم با انبردستش بیاد سراغتون !!! :biggrin::gol:
با سلام
شما با تغییر در ماتریس سختی المان میتونین نیروهای وارد بر انرا تغییر دهید
ا اگه اتصالات گیرداره میتونین با افزایش ممان نرسی میزان لنگرخمشی وارد بر اونو زیاد کنین بنابراین:
بنابراین با افزایش سختی یک عضو نیروی وارد بر ان عضو نیز افزایش میابد
دقیقا عکس اون چیزی که جناب mmbidhendi فرمودن
شما میتونین با sap هم مدل و نتایج رو بررسی کنین
 

sma519

عضو جدید
سلام
خوب اگه بشه ستونا رو جابجا كرد!!!!!! هر چي ستون b به مركز بار نزديكتر بشه سهمشم بيشتر ميشه(يني سمت ديگه ستون كنسول ايجاد شه) تا جايي كه ستون b درست در مركز تير قرار بگيره كه در اين موقيت همه ي بار به ستون b وارد ميشه و سهم ستون a صفر ميشه.:)


همممممممممممممممممممممم :w20:

در هر حال متشکرم که بها دادید :):gol:
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
شما با تغییر در ماتریس سختی المان میتونین نیروهای وارد بر انرا تغییر دهید
ا اگه اتصالات گیرداره میتونین با افزایش ممان نرسی میزان لنگرخمشی وارد بر اونو زیاد کنین بنابراین:
بنابراین با افزایش سختی یک عضو نیروی وارد بر ان عضو نیز افزایش میابد
دقیقا عکس اون چیزی که جناب mmbidhendi فرمودن
شما میتونین با sap هم مدل و نتایج رو بررسی کنین


ها ؟! مرسی :) میگم که یادم نمیاد هیچی :) به هر حال مرسی ...
 

آراد

عضو جدید
سلام
منم نظرمو میگم
دو تا ستون با یک طول و یک تیر رابط با بار یکنواخت گسترده
پس بار شیب دار نیست
کنسول نمیتونیم داشته باشیم
طبق تحلیل سازه یک با به هر دو به یک اندازه میرسه
اون چیزی که از ممان گفتید به نطرم نسبت ظرفیت و یا مقاومت را تعیین میکنه و تو سهم اثر نداره

اولای تحلیل یک اگر یادتون باشه تو تحلیل بارها ما مشخصات المان برای تعیین عکس العملهای تکیه گاها استفاده نمیکردیما
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ها ؟ نه آراد جان ، الان فرشید گفت کامل یادم اومد ، توی تحلیل قابها و اینا ، ممان به اندازه سختی بین عضوها تقسیم میشه ، یعنی اگر شما یک تیر غیرمنشوری داشته باشید ، مثلا از یک سمت 40*40 باشه ، از یک سمت 60*60 ، نیرو و لنگری که 60*60 تحمل میکنه و سهم میبره ، بیشتره :) همون برنامه پخش لنگره ... توی تحلیل 2 قاعدتاً درس میدند .
 

fari_civil

عضو جدید
هيييي راس ميگين:D
توزيع لنگرو استاد جلسه آخر بهمون گف!!!!!!!! ولي خداييش جلسه قبل عيد كي به درس ميگوشه؟!!!
فكنم همينجاها بود خوندم كه گفتين لنگر به سمت عضواي ضعيف تمايل داره. پس با اين حساب هنگيدم...
 
آخرین ویرایش:

آراد

عضو جدید
ممنون mmbidhendi جان اصلا حواسم نبود
پیریه دیگه تازه نشستم دوبار تحلیل یک میخونم
برای تحلیل یک کتابهای مرجع هم بچه ها اعلام کنند که در مورد شون هم صحبت کنیم و با کمک کتابا هم بتونیم فراتر از چیزی که میگن و باید گفته بشه تو این بخش بحث و بررسی کنیم
با تشکر
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممنون mmbidhendi جان اصلا حواسم نبود
پیریه دیگه تازه نشستم دوبار تحلیل یک میخونم
برای تحلیل یک کتابهای مرجع هم بچه ها اعلام کنند که در مورد شون هم صحبت کنیم و با کمک کتابا هم بتونیم فراتر از چیزی که میگن و باید گفته بشه تو این بخش بحث و بررسی کنیم
با تشکر

-تحليل سازه ها (روش كلاسيك و ماتريس) تاليف محمد رضا اخوان ليل آبادي و شاپور طاحوني از انتشارات جهاد دانشگاهي صنعتي اميركبير

2-تحليل سازه ها تاليف دكتر محسن تهراني زاده انتشارات موسسه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله

3- تحليل ماتريسي سازه ها و كاربرد آن در مباحث ديناميك سازه ها تاليف دكتر محسن تهراني زاده از انتشارات موسسه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله

4-سازه هاي نامعين استاتيكي نويسنده ونگ ترجمه دكتر محمد رحيميان و مهندس فرهاد علمي از انتشارات دانشگاه نهران

5- تحليل ماتريسي سازه ها تاليف رونالد ل.ساك مترجمان: دكتر علي كاوه و مهندس محسن كاتبي بناب و مهندس محمد رضا مقدسي

6- تحليل سازه ها جلد اول دكتر حجت ا.. عادلي از انتشارات دانشگاه تهران

7-مروري بر مسائل تحليل سازه ها تاليف حسين مرادي و حميد رضا مجيديان انتشارات آزاده

8- تحليل سازه ها ترجمه و تدوين دكتر علي كاوه انتشارات مركز نشر دانشگاهي

9- تحليل ماتريسي سازه ها تاليف ويليام مك گواير -ريچارد ه. گالگر - رونالد د.زيميان ترجمه دكتر كريم عابدي انتشارات دانشگاه صنعتي سهند

10- تئوري مقدماتي سازه ها ترجمه و تدوين مجيد بديعي انتشارات دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي

11- تئوري و مسائل تحليل سازه ها حميد رضا ولي‌پور و اردشير اطيابي نشر جويبار
 

The Lunatic

عضو جدید
با سلام
دوستان یه سوالی تحلیلی که چه عرض کنم استاتیک:sweatdrop::
01.jpg
یکی به من توضیح بده نمودار برش اینجا که دورش دایره کشیدم چرا منحنی میشه؟
تو نمودار بار تو این قسمت دو نوع بار داریم. یکی مثلثی یکی هم مستطیل.
میخوام بدونم کدوم ملاکه؟ (ظاهراً مثلثیه رو در نظر گرفته)
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام
دوستان یه سوالی تحلیلی که چه عرض کنم استاتیک:sweatdrop::
مشاهده پیوست 8640
یکی به من توضیح بده نمودار برش اینجا که دورش دایره کشیدم چرا منحنی میشه؟
تو نمودار بار تو این قسمت دو نوع بار داریم. یکی مثلثی یکی هم مستطیل.
میخوام بدونم کدوم ملاکه؟ (ظاهراً مثلثیه رو در نظر گرفته)
هر جفتش ملاکه...شما بار خارجیی دارین که داره به سازه تون وارد میشه بنابراین شما نمیتونین بگین کدوم بار وارد بشه و کدوم نشه.
شما یه بار مستطیلی دارین که از چپ به راست وارد میشه و یه بارمثلثی از راست به چپ ،شما اینارو با هم جمع جبری کنین که در نهایت یه بار مثلثی خواهید داشت(شکل زیر):



(اینجا فقط خواستم شکل بارو نشون بدم،تکیه گاش جز مسئلتون نیست)
بار خطی شده بنابراین:
برش--> سهمی درجه دو
ممان خمشی--> نمودار درجه 3
 

The Lunatic

عضو جدید
هر جفتش ملاکه...شما بار خارجیی دارین که داره به سازه تون وارد میشه بنابراین شما نمیتونین بگین کدوم بار وارد بشه و کدوم نشه.
شما یه بار مستطیلی دارین که از چپ به راست وارد میشه و یه بارمثلثی از راست به چپ ،شما اینارو با هم جمع جبری کنین که در نهایت یه بار مثلثی خواهید داشت(شکل زیر):



(اینجا فقط خواستم شکل بارو نشون بدم،تکیه گاش جز مسئلتون نیست)
بار خطی شده بنابراین:
برش--> سهمی درجه دو
ممان خمشی--> نمودار درجه 3
خوب مشکل من اینه که نمیفهمم که چجوری جمع جبری این دو بار برابر یه بار مثلثی میشه.
خواهشاً یه مقدار بیشتر توضیح بدید.
 

fari_civil

عضو جدید
خوب ببين چيزي كه معلومه اينه كه جمع جبريشون خطي نميشه. وقتيام كه شيب بارت درجه 1 باشه پس شيب برشت درجه دو شيب ممان درجه سه ميشه
 

fari_civil

عضو جدید
بچه ها بتن بيش تنيده بيشتر كجاها استفاده ميشه؟ كجا هاي يه سازه بيشتر تو كششه؟ تو ساختمون مسكوني كه استفاده نميشه؟! :)
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب مشکل من اینه که نمیفهمم که چجوری جمع جبری این دو بار برابر یه بار مثلثی میشه.
خواهشاً یه مقدار بیشتر توضیح بدید.

ببنید شما بیان معادله دو تا بارو بنویسین.
شما فرض کنین مبدا مختصاتتون تکیه گاه پایینیه(جهته مثبته x رو به بالا و جهته مثبتهy به سمته راست،پس معادله برای بارگذاری مثلثی که طولش 4 هستش میشه:
y1=40-10X
وبار گذاری مستطیلی هم که معلومه (یه بار ثابته یکنواخت)
y2=20
حالا چون جهته این دو بار مخالفه از هم کم میشه (بالطبع اگه همجهت بودن با هم جمع میشدن)
بنابراین:
y=y1-y2 --> y=20-10X
میبینین که معادله نهاییتون معادله یه خطه،حالا بیاین بهش عدد بدین:
20=(y(0 در تکیه گاه
y(2)=0 در وسطه تیر
y(4)=-20در انتهای بارگذاری
حالا شما با توجه به خطی بودنه معادله با یه خط 20 و20-رو بهم وصل کنین
20 یعنی بارگذاری از راست به چپ
20-یعنی بارگذاری از چپ به راست
شکلشم که کشیدم
حالا اگه بارگذاریتون در یه جهت بودن شکلشون ذوزنقه میشد با معادله
y=60-10X
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بچه ها بتن بيش تنيده بيشتر كجاها استفاده ميشه؟ كجا هاي يه سازه بيشتر تو كششه؟ تو ساختمون مسكوني كه استفاده نميشه؟! :)


جونم ؟ :) من در خدمتم .... شما امر کنی ، ما هر جایی میزنیم براتون :)
 

The Lunatic

عضو جدید
ببنید شما بیان معادله دو تا بارو بنویسین.
شما فرض کنین مبدا مختصاتتون تکیه گاه پایینیه(جهته مثبته x رو به بالا و جهته مثبتهy به سمته راست،پس معادله برای بارگذاری مثلثی که طولش 4 هستش میشه:
y1=40-10X
وبار گذاری مستطیلی هم که معلومه (یه بار ثابته یکنواخت)
y2=20
حالا چون جهته این دو بار مخالفه از هم کم میشه (بالطبع اگه همجهت بودن با هم جمع میشدن)
بنابراین:
y=y1-y2 --> y=20-10X
میبینین که معادله نهاییتون معادله یه خطه،حالا بیاین بهش عدد بدین:
20=(y(0 در تکیه گاه
y(2)=0 در وسطه تیر
y(4)=-20در انتهای بارگذاری
حالا شما با توجه به خطی بودنه معادله با یه خط 20 و20-رو بهم وصل کنین
20 یعنی بارگذاری از راست به چپ
20-یعنی بارگذاری از چپ به راست
شکلشم که کشیدم
حالا اگه بارگذاریتون در یه جهت بودن شکلشون ذوزنقه میشد با معادله
y=60-10X
آقا فرشید ضمن تشکر از پاسختون.
فقط نمیدونم این حلله چرا برش ماکزیمم رو در آورده 26.67 در حالی که با محاسبات من در میاد 20.
 

sahla

عضو جدید
کمک در یک تحقیق

کمک در یک تحقیق

با سلام من دنبال یک تحقیق در مورد چوب هستم ممنون میشم کمکم کنید:)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با اجازتون بله ، هزینش در بلند مرتبه سازی و سقف های بزرگ نه ، شاید بهتر هم باشه ، ولی در مورد سقف های کوچیک و کم تعداد همچین یه نمه به صرفه نیست :)
توی هر سقفی هم میتنه استفاده بشه ، مسکونی ، تجاری ، پل ، بیمارستان ، هتل :) ایناش و کار کردیم ... بقیش و منم نمیدونم ولی شنیدم سد هم استفاده میشه .
 

The Lunatic

عضو جدید
سوال:آزمایش صحرایی بر روی یک لایه ماسه ریز نشان میدهد که وزن واحد حجم آن در حالت طبیعی (مرطوب) معادل 1.84 کیلوگرم در لیتر و رطوبت آن معادل 10 درصد میباشد. e و Sr را محاسبه کنید؟
خوشحال میشم کمک کنید....;)
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
داده هات مشکلی نداره گمو جان؟!
هر چی جزوم رو ورق می زنم با اطلاعاتی که دادی، نمی تونم حلش کنم!
درصد هوا رو ندادی!
و اینکه واحد ""کیلوگرم در لیتر"" رو واسه اولین بار در مکانیک خاک شنیدم!:sweatdrop:
 

fari_civil

عضو جدید
داده ی دیگه ای نداره؟
وزن خشک 1.67
وزن مرطوب 167.
وزن مخصوص خشک 1.67
e+1)/11se=1.84
1+e تو مخرجه!!!!!
!!!!!!!! همین :w05:
 

The Lunatic

عضو جدید
داده هات مشکلی نداره گمو جان؟!
هر چی جزوم رو ورق می زنم با اطلاعاتی که دادی، نمی تونم حلش کنم!
درصد هوا رو ندادی!
و اینکه واحد ""کیلوگرم در لیتر"" رو واسه اولین بار در مکانیک خاک شنیدم!:sweatdrop:

داده ی دیگه ای نداره؟
وزن خشک 1.67
وزن مرطوب 167.
وزن مخصوص خشک 1.67
e+1)/11se=1.84
1+e تو مخرجه!!!!!
!!!!!!!! همین :w05:
راستش این عین سوالیه که استاد ارجمند به ما داده حل کنیم. اطلاعات دیگه ای وجود نداره.
از صبح مثل .... موندم توش.
واحد کیلو گرم در لیتر هم احتمالاً منظورش همون کیلوگرم بر لیتره.
 
بالا