گشتی در دنیای وحش

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کروکودیل 5.5 متری وارد گینس شد/ تصاویری از خزنده غول پیکر

غول پیکرترین کروکودیل دنیا که یک خزنده 5.5 متری است توانست نام خود را در کتاب برترینهای جهان، گینس ثبت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این کروکودیل در حدود 5.5 متر طول و حدود یک تن وزن دارد. این "مگا خزنده" توانست وارد کتاب برترینهای 2012 گینس شود.
طول این کروکودیل می توانست از این میزان هم بیشتر شود اما در طول یک درگیری که این خزنده در سال 1984 در مناطق شمال استرالیا با یک شکار داشت 20 سانتیمتر از دم خود را از دست داد.
این خزنده عظیم در بزرگداشت نام مشت زن افسانه ای "کاسیاس کلی"، "کاسیاس" نامیده می شود. کاسیوس از 24 سال قبل در پارک باغ وحش "مارینلند" در جزایر سبز کوئینزلند تحت مراقبتهای "جورج کریگ" قرار دارد.
این کروکودیل گینس یکی از معدود برترینهایی است که عکسش در دو صفحه این کتاب چاپ شده است. سن این خزنده در حدود 100 سال تخمین زده شده است.
براساس گزارش دیلی میل، اندازه گیری کاسیاس برای ورود به گینس چندان ساده نبود.
در این خصوص "جورج کرگ" توضیح داد: "ما ماهها برای این اندازه گیری برنامه ریزی کردیم. سرانجام تصمیم گرفتیم از یک وان استفاده کنیم. بعد آن را بیرون آوردیم و به آرامی و با یک وعده غذایی بزرگ در داخل وان گذاشتیم. سپس به مدت چندین ساعت من به همراه نوه ام، تادی، به آهستگی به آن نزدیک شدیم و توانستیم آن را متر کنیم."
این اندازه گیری برای صاحبانش بسیار خطرناک و برای کاسیاس بسیار استرس زا بوده است.
البته این احتمال وجود دارد که عنوان برترین بودن این خزنده به زودی از سوی کروکودیل دیگری که به تازگی در فیلیپین شکار شده و طول آن بین 6 تا 7 متر است ربوده شود.
هرچند تا زمانی که این رقیب احتمالی در یک قفس قابل قبول قرار نگیرد و با دقت اندازه گیری نشود از سوی گینس پذیرفته نخواهد شد.
رقیب فیلیپینی کاسیاس، "لولانگ" نام دارد و حتی بدون ثبت یک رکورد رسمی نیز بسیار مشهور است. مقامات فیلیپین آن را برای جذب توریستها شکار کرده اند.
کاسیاس
لولانگ رقیب کاسیاس
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دست هنرمند طبیعت / تصاویر دیدنی جزایری که شبیه تابلوی نقاشی هستند
مجله نشنال جغرافی مدتی است که در طبیعت به دنبال نقاشیهایی می گردد که دست هنرمندانه خالق آنها را در جای جای دنیا کشیده است و این بار به سراغ جزایری رفته که به نظر می رسند یک تابلوی نقاشی باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تصاویر جدید نشنال جغرافی الگوهایی هنری در طبیعت را نشان می دهند که جزایر را به یک تابلوی نقاشی با ارزش تبدیل می کنند.


سد مرجانی در "بورا- بورا"

سد مرجانی که جزیره "بورا- بورا" را احاطه کرده است شبیه به یک بند قیطانی به نظر می رسد. "بورا- بورا" یک آتشفشان قدیمی است که در فاصله 266 کیلومتری شمال غربی تاهیتی در جزایر "پلی نزی فرانسوی" واقع شده است.

این آتشفشان با سواحل سفید و خالص، مردابی به رنگ آبی درخشان و یکی از زلال ترین آبهای سیاره زمین احاطه شده است. در "بورا- بورا" صدها نمونه از ماهیان گرمسیری زندگی می کنند.


تاهیتی

توده ای از ابرهای سفید این تاج تپه های مجلل جزیره تاهیتی را ساخته است. تاهیتی در کنار 13 جزیره پلی نزی فرانسوی از مرجانها و سنگهای آتشفشانی ساخته شده است و در نیمه راه میان استرالیا و آمریکای جنوبی در پهنه اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته است.


یک گودال لاجوردی

گودال آبی (Blue Hole) دایره ای به طول 300 متر و عمق 120 متر است. این گودال در فاصله حدود 100 کیلومتری در شره "بلیز" واقع در آمریکای مرکزی قرار دارد. در طول عصر یخبندان این گودال در ورودی دهانه یک مجموعه غار ساخته شد. زمانی که یخها ذوب شدند و سطح آب بالا آمد غارها به زیر آب فرو رفتند و این بهشت را برای شجاع ترین غواصان به جا گذاشتند.


جزایر فیجی

یک نوار تماشایی از سد مرجانی جزیره "موندریکی" در جلوی تصویر و جزیره "مانو" در عمق تصویر. دو جزیره از مجمع الجزایر فیجی در ملانزی. جزایر فیجی از 333 جزیره در اقیانوس آرام جنوبی تشکیل شده است. این جزایر به خاطر سواحل زیبا، باغهای مرجانی و جنگلهای گرمسیری شهرت دارند.


پالائو

پالائو واقع در اقیانوس آرام از بیش از 250 جزیره ای تشکیل شده است که در این تصویر اقیانوس را لکه لکه کرده اند. این جزایر غنی از پوششهای گیاهی هستند و با سواحلی زیبا احاطه شده اند. گردشگری صنعت اصلی این کشور است. مسیرهای دریایی خیره کننده، کسانی را که شیفته شنا و غواصی در اقیانوس هستند جذب می کنند.


بورا- بورا از هوا

این جزیره از انباشه شدن مرجانها بر روی هم و یک آتشفشان غیرفعال ساخته شده است. مرداب آبی رنگ این جزیره حتی در این تصویر هوایی نیز با یک کنتراست زیبا با رنگ آب دریا به وضوح دیده می شود.


صخره های گلور


دو رنگین کمان همانند ستونی از صخره های گلور در منطقه "بلیز" به آسمان سر کشیده اند. این صخره ها یک ذخیره دریایی ملی هستند که میزبان یک تنوع زیستی دریایی شگفت انگیز است و یکی از بهترین مکانها برای شنا و غواصی در دریای کارائیت به شمار می رود. این منطقه در سال 1997 ثبت یونسکو شد.


پارک دریایی "دماغه هتراس"


این گردابهای سفید شنی به سمت خلیج اورگان، بخشی از پارک ملی دریایی دماغه هتراس واقع در کرانه های خارجی کالیفرنیای شمالی می روند. این کرانه ها زنجیره ای جزایر کوچکی هستند که از ساحل در برابر نیروهای اقیانوس اطلس محافظت می کنند.


بورا- بورا، دریا و کوهها

امواج به سواحل بورا- بورا برخورد می کنند. در عموق تصویر قله های کوههای دوقلوی Mount Pahia و Mount Otemanu دیده می شوند. این یکی از جزایر پلی نزی فرانسوی در اقیانوس آرام است.


دریای کارائیب


تصویری از امواج سطحی دریای کارائیب در آمریکای مرکزی. این آینه بزرگ دریایی 2 میلیون و 753 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و با عنوان مدیترانه آمریکا شناخته می شود.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
داستان غم انگیز شامپانزه هایی که پس از 30 سال اسارت آفتاب را دیدند

38 شامپانزه پس از 30 سال که به دلیل انجام آزمایشات پزشکی در یک محفظه تاریک اسیر بودند سرانجام آفتاب را دیدند و از خوشحالی خندیدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پرتوهای آفتاب بر روی پوست آنها تابید، قطرات ریز باران بر روی بینی آنها افتاد و برای اولین بار طراوت چمن را زیر پاهای خود احساس کردند.
پس از گذشت 30 سال، آلفرد، دیوید، سارا و سوزی به همراه 34 شامپانزه دیگر از اتاقهای تاریک و نمور لابراتوار خارج شدند و آزادی را کشف کردند.
این حیوانات که سالیان دراز برای انجام آزمایشات پزشکی در قفس بودند اکنون در یک پناهگاه ویژه حیوانات رنج کشیده می توانند زندگی جدیدی را آغاز کنند.
بسیاری از این حیوانات در همان لابراتوار به دنیا آمده و هرگز آفتاب را ندیده بودند. بعضی دیگر از آنها نیز در کودکی ساکن آفریقا بودند.
شکارچیان والدین این شامپانزه ها در آفریقا کشته و آنها را به اتریش آورده بودند. لابراتوار تحقیقاتی یک شرکت بزرگ داروسازی از این حیوانات برای انجام آزمایشات مختلف پزشکی استفاده کرد.
بسیاری از این شامپانزه ها به ویروسهای هپاتیت و "ایدز" آلوده و سالهای سال در یک قفس کوچک بدون نور زندانی شدند، بدون اینکه هیچ تماسی با سایر همنوعان خود داشته باشند. آنها تنها با افرادی که ماسکهای عجیبی می زدند و لباسهای محافظت کننده شبیه به لباسهای فضانوردان را می پوشیدند ملاقات می کردند.
سرانجام یک نفر تصمیم گرفت این حیوانات را نجات دهد و به آنها این فرصت را بدهد که نوع دیگری از زندگی را تجربه کنند.
این مرد، "مایکل آئوفهازر"، بنیانگذار پارکی در اتریش است که از سال 2002 حیوانات رنج دیده را از همه اروپا در آنها جمع می کند و به آنها اجازه می دهد که آزادانه زندگی کنند.
وی به شبکه تلویزیونی "آر. تی. ال" آلمان در خصوص خروج چهار شامپانزه اول به محیط باز گفت: "وقتی از سوله بیرون آمدند همدیگر را بغل کردند و خندیدند. تصور کنید برای تمام عمر خود در حبس بمانید و بعد یکروز ناگهان ببینید که درها باز می شوند."
محل جدید زندگی این حیوانات محوطه ای به فضای حدود 2 هزار متر مربع است که با هزینه 3 میلیون یورو ساخته شده است.
این پارک ویژه حیوانات رنج کشیده در چند کیلومتری سالزبورگ قرار دارد و تقریباً 10 سال است که به پناهگاهی برای این حیوانات تبدیل شده است.



پس از 30 سال اسارت ناگهان در باز می شود

شامپانزه ها با تعجب بیرون را نگاه می کنند

کم کم بیرون می آیند و آفتاب را می بینند

خوشحال می شوند

می خندند و همدیگر را بغل می کنند

خوشحال اما با احتیاط بیرون می روند

یکی از آنها از ترس داخل سوله مانده برای همین از پنجره صدایش می زنند

آن یکی هم جرأت پیدا می کند و بیرون می رود

اولین تجربه گردش در فضای باز و راه رفتن بر روی علفهای تازه آغاز می شود

تجربه بالا رفتن از درخت

و تجربه راه رفتن در کنار آب- زندگی جدیدی آغاز شده است
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویری عجیب از گربه ای که از ترس شیر بالای یک کاکتوس 15 متری پرید!
یک عکاس حیات وحش توانست از پدیده ای عجیب عکسبرداری کند که در آن یک گربه وحشی دم کوتاه از ترس یک شیر گرسنه به نوک یک کاکتوس 15 متری پرید و به مدت 6 ساعت در آنجا گیر افتاد.
به گزارش خبرگزاری مهر، یک گربه وحشی دم کوتاه در صحرای "سونوران" آریزونا با دیدن یک شیر کوهستان گرسنه که به طرفش می آمد جهش بلندی زد و بدون اینکه خراش بردارد از یک کاکتوس غول پیکر بالا پرید.
شیر کوهستان تنها چیزی که دید پسرعموی دم کوتاه خود بود که از کاکتوس غول پیکر 300 ساله ای که ارتفاع آن به 50 فوت (15.24 متر) می رسید بالا می رفت.
براساس گزارش دیلی میل، یک عکاس 69 ساله حیات وحش به نام "کرت فانگر" نیز از این لحظه ناب فیلم و عکس تهیه کرد.
وی در این خصوص گفت: "یکی از دوستانم در ساعت 7 صبح به من گفت که یکی از کارگرانش یک گربه دم کوتاه را دیده که از دست یک شیر کوهستان فرار می کرد. وقتی به آنجا رسیدم گربه بالای کاکتوس رفته بود و بیش از 6 ساعت همانجا ماند. پس از 6 ساعت گرسنگی و ترس، وقتی پایین آمد نگاهی به اطراف کرد و به سوی کوهستان دوید."


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر هنرنمایی خالق در نقاشی گلها/ اشکال و رنگهای خیره کننده گلبرگها
مجله نشنال جغرافی در ادامه انتشار تصاویری از هنرنمایی خالق در خلق زیباترین تصاویر هنری طبیعت این بار به سراغ دنیای گلها رفته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از انتشار نقاشیهای طبیعی مرجانها و ستاره های دریایی این بار مجله نشنال جغرافی به سراغ گلها رفته است تا گوشه ای از الگوهای خیره کننده طبیعت را در ساخت اشکال هنری و استفاده از رنگهای شگفت انگیز برای خلق گلها را به تصویر بکشد.
گلهای آفتابگردان



کرچک در اولین مرحله- رگبرگهای این برگ گیاه کرچک (Ricinus communis) همانند تارهای عنکبوت هستند



گل کاکتوس- یک گل echinocereus triglochidiatus (نوعی کاکتوس) که در جنگل ملی تونتو در آریزونا می درخشد



هاگها- رنگهای شگفت انگیز هالگهای یک گیاه



گیاه Banksia spinulosa که زیستگاه آن شرق استرالیا است



انجیر هندی



یک گل پیوندی- مهندسی ژنتیک این پیوند را از گل آهاری به دست آورده است



برگ کرچک- از دانه های گیاه کرچک روغن کرچک گرفته می شود. باوجود این، این گیاه می تواند بسیار پرقدرت و حتی سمی باشد



خزه- Polytrichum یک خزه رایج در بیشتر نقاط زمین است



زنبق آبی- این زنبق آبی با افتخار در باغ بوتانیک میسوری از سنت لوئیس آمریکا رشد می کند



زندگی در جریان است- رگبرگهای یک برگ



برگ- ساقه های نخل- برگهای نخل که به آنها برگ- ساقه نیز گفته می شود در بسیاری از آیینها نمادهای سنتی هستند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف یک گونه زنبور غول پیکر در اندونزی
زیست شناسان آمریکایی در جزیره "سولاوزی" اندونزی گونه ای غول پیکر از زنبوری را شناسایی کردند که طول آن به 6.35 سانتیمتر می رسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این زنبور رزمجوی نر را گروهی از محققان موزه حشره شناسایی بوهارد دانشگاه کالیفرنیا در جزیره سولاوزی اندونزی یافتند.
طول این حشره که با عنوان "اژدهای کومودی خانواده زنبورها" معرفی شده است به 6.5 سانتیمتر (2.5 اینچ) می رسد و طول آرواره هایش بلندتر از طول پاهای جلویی آن است.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "این آرواره ها به حدی بلند هستند که وقتی درحالت بسته قرار دارند حتی تا کنار سر نیز می رسند و وقتی باز می شوند بلندتر از پاهای جلویی این حشره هستند. نمی دانیم که چطور می تواند راه برود. در حقیقت، واقعاً نمی دانیم که نرهای این گونه زنبور این آرواره بلند را برای چه کاری می خواهند."



مقایسه این زنبور غول پیکر با یک زنبور معمولی


براساس گزارش لایو ساینس، این گونه در طول یک اکتشاف اخیر تنوع زیستی در جنوب این جزیره کشف و با نام علمی Mekongga Mountains نامگذاری شده است.
یکی از این محققان اظهار داشت: "اولین بار که این زنبور را دیدم فهمیدم که واقعاً چیزی غیرعادی است. من با اعضای خانواده زنبورهای Crabronidae که این گونه به آن تعلق دارد بسیار آشنا هستم اما هرگز چیزی شبیه به این گونه را ندیده بودم. ما هیچ چیز درباره بیولوژی این گونه از زنبور بدون عسل نمی دانیم."
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر شگفت انگیزی از نقاشیهای طبیعت بر روی ستاره های دریایی
اشکال هندسی رنگارنگی که هنرمندانه بر روی ستاره های دریایی نقاشی شده اند تنها بخشی از زیباییهای حیات اعماق آبها است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره های دریایی ساکن مناطق مختلف دنیا انواع و گونه های مختلفی دارند که بر روی هر گونه، اشکال هندسی مختلفی با رنگهای متنوعی نقاشی شده اند.
مجله نشنال جغرافی در گزارشی تصویری عکسهایی دیدنی از نقشهای متنوع گونه های مختلف ستاره ها و خارپشتهای دریایی را منتشر کرده است.



جواهر دریا- یک ستاره دریایی جواهر نشان (منقش) با نام Fromia monilis در میان شاخکهای سبز فیروزه ای یک مرجان ساکن اقیانوس آرام غربی




ستاره ها و جلبکها- در طول جزر در سواحل Tongue Point در ایالت واشنگتن یک نمونه از ستاره Pisaster ochraceus در یک ساحل پوشیده از جلبک به همراه یک ستاره دریایی دیگر به رنگ قرمز آتشین زندگی می کند



خارپشت نئونی- این مایع رنگی غیرسمی را این خارپشتهای دریایی Astropyga radiata در جزیره ونکوور واقع در بریتیش کلمبیا تولید کرده است



ستاره و خرچنگ- یک خرچنگ کوچک به سرعت بر روی یک ستاره دریایی به رنگ آبی روشن در اقیانوس آرام غربی در حال حرکت است



خارهای خارپشت- خارهای آبی- سبز یک خارپشت دریایی. این خارهای بلند و متحرک خارپشت را از شکارچیان محافظت می کنند



زوج ستاره- این دو ستاره دریایی Pisaster ochraceus در جزایر کوئین شارلوت در کانادا هستند. به طور طبیعی این ستاره ها به رنگ ارغوانی هستند. اما این گونه ها می توانند خود را با محیط سازگار کنند و برپایه زیستگاه خود تغییر رنگ دهند



خارپشت و خرچنگ - خرچنگ راه راه (Zebrida adamsii) بر روی یک خارپشت دریایی قرمز (Astropyga radiata) در اقیانوس آرام غربی خانه ساخته است
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف چهار گونه جدید از موش پوزه دار
تیمی از زیست شناسان کانادایی در جنگلهای اندونزی موفق شدند چهار گونه جدید از پستانداران کوچکی با عنوان موش پوزه دار را کشف کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از زیست شناسان دانشگاه مک مستر در همیلتون کانادا با کاوش در جنگلهای "مونته تومپوتکیا" در جزیره "سولاوزی" اندونزی موفق شدند چهار گونه جدید از موش پوزه دار را کشف کنند.
موشهای پوزه دار، پستانداران کوچکی با چشمهای ریز و یک حس قوی بویایی هستند که به آنها در شناسایی بی مهره داران کوچک زیر زمین که از آنها تغذیه می کنند کمک می کند.
پستانداران جدید

این موش پوزه دار با دندانهای سفید از نوع Crocidura و یکی از چهار گونه ممکن جدید از موشهای پوزه داری است که در جریان این اکتشاف پیدا شدند.

تجزیه DNA این گونه ها که در حال انجام است می تواند این موشها را به عنوان گونه های جدید معرفی کند.


خویشاوند نزدیک

Crocidura musseri یکی از گونه های موش پوزه دار در جزیره "سولاوزی" است. موشهای پوزه دار در میان کوچکترین پستانداران جای دارند. ضربان قلب بعضی از آنها می تواند به هزار و 200 تپش در دقیقه برسد.


همه به صف

یکی از چهار گونه جدید موش پوزه دار که هنوز بدون نام است. یک رفتار رایج در بسیاری از گونه های نوع Crocidura وجود دارد که به آن "کاروان" می گویند. در این رفتار، زمانی که یک لانه خراب می شود و یا زمانی که بچه ها شروع به بیرون رفتن می کنند مادر در جلو و بچه ها در پشت آن به یک صف حرکت می کنند. در این عکس، یکی از بچه موشها دیده می شود.


تفاوتها

براساس گزارش نشنال جغرافی، این Crocidura elongata دراز شاید یک گونه جدید باشد. این موش پوزه دار تفاوتهای آناتومیک واضحی را با Crocidura elongata دیگری که در سایر مناطق "سولاوزی" کشف شده اند نشان می دهد. از میان این تفاوتها می توان به رنگ متفاوت پوشش خز مانند و دم درازتر آن اشاره کرد.

این گونه یکی از معدود گونه های موش پوزه دار است که هم در خاک و هم بر روی درخت زندگی می کنند. این گونه می تواند با استفاده از دم خود تعادلش را بر روی درخت حفظ کند.


جنگل دور افتاده

بخش وسیعی از "سولاوزی" هنوز ناشناخته است. به خاطر اکتشافات اخیر در این منطقه تنها بر روی کوهستان مونته تومپوتکیا 10 گونه جدید کشف شده اند که شامل این موشهای پوزه دار، یک گونه مار، سه گونه قورباغه و دو گونه مارمولک می شوند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر دیدنی از بهشتی پنهان در زیر آب

یک غواص عکاس خوش ذوق با تهیه عکسهایی شگفت انگیز از دریای اژه در یونان گوشه ای از شگفتیهای این بهشت پنهان در زیر آب را به تصویر کشید.
به گزارش خبرگزاری مهر، "جورج تزاناکیس"، یک غواص عکاس در بازدید از مناطق مختلف دریای اژه در یونان توانست تصاویری دیدنی از لاشه کشتیهای غرق شده، غارها و حفره های زیر آب و گیاهان و جانوران دریایی تهیه کند.
براساس گزارش لارپوبلیکا، دریای اژه یکی از زیباترین مناظر طبیعی و شاید اولین بهشت زیر آب است. این زیبایی چشمگیر همه ساله بیش از 250 هزار غواص، زیست شناس و گردشگر دریایی را به یونان جذب می کند.



 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویری شگفت انگیز از نقاشیهای خالق/ هنر طبیعت در سدهای مرجانی
مجله نشنال جغرافی عکسهایی با جزئیات بالا از مرجانها را منتشر کرده است که نشان می دهند اشکال هندسی این جانداران دریایی تا چه اندازه هنرمندانه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این عکسهای دیدنی، دست خالق را در هنرمندی طبیعت نشان می دهند. در حقیقت در طبیعت نمونه های بسیاری دیده می شوند که از اشکال هنری شگفت انگیزی تشکیل شده اند.


مرجان قارچی- این مرجان که در اقیانوس آرام غربی دیده می شود شباهت بسیاری به بخش زیرین کلاهک قارچها دارد. مرجان قارچی (Fungia scutaria) برخلاف سایر مرجانها که اغلب از کلونی تشکیل شده اند یک جانور منفرد است.



ستاره مرجانی- این مرجانهای گوشتخوار که در جستجوی غذا هستند دهان خود را باز کرده اند. از این مرجان که ظاهری شبیه به ستاره دارد در آبهای جزیره "کایمن کوچک" عکسبرداری شده است.



سلف سرویس بزرگ دریا- سدهای مرجانی زندگی دسته جمعی دارند. این سدها کمتر از 1 درصد از زمین اقیانوس را به خود اختصاص می دهند اما حدود 25 درصد از جانوران دریایی را به عنوان غذا مصرف می کنند. اندونزی میزبان یکی از بزرگترین تنوع های زیستی دریایی در دنیا است. این مرجانها نیز از جمله اشکال مختلف حیات در این منطقه هستند. این عکس در نزدیکی مجموع الجزایر "توکانگبزی" گرفته شده است.



استتار- عنکبوت Xenocarcinus depressus خود را در میان شاخه های قرمز تند این مرجان پنهان کرده است.



مرجانهای شاخکی- این مرجانها اصولاً از محصولات تولید شده از فوتوسنتز جلبکهای zooxantelle تغذیه می کنند.



رنگین کمان مرجانها- ترکیبی از مرجانهای نرمی که در نزدیکی جزایر فیجی زندگی می کنند. در تفاوت با مرجانهای سفت، مرجانهای نرم اسکلت خارجی سختی که ماده اصلی تشکیل دهنده سدهای مرجانی است را ندارند.



مرجان درختی ویژه- این اسکلت مرجان درختی که در جزایر تورکس و کایکوس زندگی می کنند توسط مرجانهای کوچکی ساخته شده است.



مرجانهای شاخه ای- این مرجانهای شاخه ای توهم حرکت دریا را ایجاد می کنند



برجسته نگاری مرجان- این عکس از نزدیک، پستی و بلندیهای زنجیره ای یک مرجان را نشان می دهد. این تصویر در دریاچه سواحل مکزیک گرفته شده است.



مرجان نرم- این مرجان نرم نارنجی در اقیانوس آرام غربی شنانور است. هم مرجانهای سفت و هم مرجانهای نرم ارتباطی همزیستی با جلبکهای zooxantelle دارند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویری از مخلوقات شگفت انگیز اعماق یخ زده دریای سفید
موجودات شگفت انگیزی که ظاهری شبیه به بیگانگان فضایی دارند در آبهای یخ زده شمال غربی روسیه زندگی می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این موجودات شگفت انگیز در آبهای یکی از دورافتاده ترین و غیرمسکونی ترین دریاهای زمین واقع در در عمق 130 پایی (39.6 متری) در زیر ورقه های یخی دریای سفید واقع در شمال روسیه سکونت دارند.
علیرغم اینکه اعماق این دریا محیطی با حداقل شرایط مهمان نوازی است، الکساندر سمنوف، 25 ساله اهل مسکو که درحال حاضر رئیس بخشی غواصی ایستگاه زیست دریایی دریای سفید است تصاویری مستند از این گونه های عجیب تهیه کرده است.
وی در این خصوص گفت: "بیشتر این ارگانیسمها بدنی نیمه شفاف دارند. این جانوران که در زیر عمق یک ستون آب زندگی می کنند نیاز دارند خود را از چشم حیوانات شکارچی مخفی کنند. این درخشش شدیدی که در عکسهای من دیده می شود از نور داخل بدن آنها است که بر روی بخشهای خارجی بازتاب کرده است. بدون این نور در آبهای عمیق تقریباً تمام آنها نامرئی هستند."
براساس گزارش دیلی میل، کارایی تکنیک نورپردازی این عکاس غواص آنقدر بالا است که حتی می تواند نشان دهد که این حیوانات چگونه همدیگر می خورند.
الکساندر سمنوف افزود: "شما می توانید همه غذاهایی را که داخل بدن آنها است ببینید. گاهی اوقات من می دیدم که بعضی از ارگانیسمهایی که این مخلوقات خورده بودند هنوز در بدن شکارچی خود زنده بودند و حرکت می کردند. ماموریت اصلی من این بود که به همه نشان دهم دنیای زیر آب چقدر شگفت انگیز است."
این غواص گفت: "بیشتر مردم فکر می کنند که این حیوانات زیبا و رنگی نمی توانند در تاریکی و آبهای سرد دریاهای شمالی پشت دایره قطبی زندگی کنند. دریای سفید با بیگانگانی که دارد دنیایی دیگر را به شما نشان می دهد."
دیو صورت
این پروانه دریایی شفاف در زیر آبهای دریای سفید واقع در شمال روسیه زندگی می کند
به ظاهر این ارگانیسم که شبیه به دیو است توجه کنید




شام
این عکس یک Amphipod Hyperia Galba را در داخل بدن یک عروس دریایی یالدار نشان می دهد




پیشرو
این Dryodora Glandiformis که به نظر می رسد ریسه های لامپ به خود آویزان کرده است در عمق 130 پایی دریا سکونت دارد




عروس دریایی یالدار
الکساندر سمنوف می گوید که این عکسها نشان می دهد که دنیای زیر آب چقدر شگفت انگیز است




درخشان
این "ماه- عروس دریایی" یکی از چندین مخلوقی است که در قاب تصویر این عکاس غواص جاودانه شده است




کرم مدرج
این عکس از بازتابش نور درون بدن این مخلوق گرفته شده است




پرماجرا
این یک عروس دریایی Hydromedusan است



Coryphella قطبی
این تصاویر به دانشمندان اجازه می دهد که اطلاعات دقیقی درباره ساختار بدن مخلوقات دریایی ناشناخته به دست آورند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف یک گونه جدید خزنده در گینه نو/ تصاویر مارمولکی به طول 25سانتیمتر

زیست شناسان موفق شدند گونه جدیدی از مارمولک را در مدت اکتشافات شبانه در کوهستان فوجا در گینه نو کشف کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این گونه جدید مارمولک در طول یک سری از اکتشافات شبانه در جنگلهای گرمسیری گینه نو در کوهستان فوجا کشف شد. این منطقه به دلیل دور افتاده بودن و تعداد متعددی از گونه های ناشناس با عنوان "دنیای گمشده" نیز شناخته می شود.
این گونه جدید که Cyrtodactylus boreoclivus نام دارد در سال 2008 شناسایی شد و به این ترتیب تعداد گونه های شناخته شده از خانواده Cyrtodactylus ها به 90 مورد رسید. این مارمولکها قادرند انگشتان خود را خم کنند.
پل الیویه، از دانشگاه آدلاید استرالیا که این گونه را شناسایی کرده است در این خصوص توضیح داد: "چشم این مارمولک انعکاس قرمز دارد و به دلیل این ویژگی می توان درحالی که روی یک درخت است آن را از فاصله 20 تا 30 متری مشاهده کرد."
براساس گزارش نشنال جغرافی، این خزنده ویژگیهایی دارد که آن را از بیش از 23 گونه مارمولکی که در جزیره گینه نو زندگی می کنند متمایز می کند.
این مارمولک با طولی در حدود 25 سانتیمتر کوچکترین گونه نسبت به سایر گونه هایی است که در این جزیره زندگی می کنند. طول بعضی از مارمولکهای ساکن گینه نو می تواند به بیش از 30 سانتیمتر برسد.
این گروه اکتشافی پس از سه شب کاوش در این جنگل سرانجام موفق شدند تنها یک نمونه ماده از گونه Cyrtodactylus boreoclivus را شناسایی کنند و سپس یک نمونه نر را درحالی که از ارتفاع 5 متری یک درخت آویزان بود پیدا کردند.


گونه جدید مارمولک Cyrtodactylus boreoclivus

دنیای گمشده- ارتفاع کوههای کوهستان فوجا در گینه نو به بیش از 2 هزار متر می رسند که جنگل وسیعی را احاطه کرده اند. در این جنگل گونه های ناشناخته بسیاری زندگی می کنند. کوهستان فوجا به مدت هزاران تقریباً ناشناخته بود تا اینکه در سال 2005 یک تیم علمی اکتشافات خود را در این منطقه آغاز کرد


در جستجوی گونه های نو در گینه نو- پل الیویه کاشف این گونه جدید مارمولک درحالی که آن را در دست گرفته است



مارمولک Hypsilurus modestus- این مارمولک یکی از گونه هایی است که در سال 2010 در کوهستان فوجا کشف شد​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف دوباره دوزیست گمشده پس از 87 سال/ تصاویر وزغ رنگین کمان

زیست شناسان توانستند دو زیستی با عنوان "وزغ رنگین کمان" را که از سال 1924 گمشده بود پس از 87 سال دوباره پیدا کرده و برای اولین بار از آن عکسبرداری کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از ماهها کاوش در اعماق جنگلهای بورنئو، زیست شناسان سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت توانستند اولین تصاویر را از دو زیستی که به مدت 87 سال دیده نشده بود تهیه کنند.
"وزغ رنگین کمان بورنئایی" با نام علمی Ansonia latidisca آخرین بار در سال 1924 دیده شد و از آن زمان در لیست 10 قورباغه گمشده تحت تعقیب دنیا وارد شد.
در این خصوص "رابین مور" از سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت توضیح داد: "وقتی من ایمیلی با موضوع Ansonia latidisca پیدا شد را در صندوق دریافتی های ایمیلم دیدم به سختی می توانستم به چشمهایم اعتماد کنم. این گونه در ذهن من یک توهم سیاه و سفید از یک جاندار رنگی بود."



این محققان توانستند سه نمونه از این وزغ گمشده را شامل یک نمونه بزرگسال ماده، یک بزرگسال نر و یک نمونه جوان را بر روی سه درخت مختلف در بورنئو پیدا کنند.
اندازه متوسط این وزغهای سمی بین 30 میلیمتر (نمونه جوان) تا 51 میلیمتر (بزرگسال ماده) است. هر سه نمونه دارای پوستی درخشان و رنگی هستند.


براساس گزارش کریستین ساینس مانتیور، این کشف در برنامه "جستجوی جهانی برای دوزیستان گمشده" حاصل همکاری اتحادیه بین المللی حفظ محیط زیست و سازمان بین المللی حفاظت طبیعت و با حمایت سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش انجام شد.
در این برنامه 126 محقق با کاوش در 21 کشور در 5 قاره بین آگوست و دسامبر 2010 شرکت کردند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اولین تصاویر مستند توانایی ماهی در استفاده از ابزار

یک غواص حرفه ای برای اولین بار توانست از صحنه استفاده یک ماهی از ابزار برای شکار و به دست آوردن غذا عکسبرداری کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، "ساکت گاردنر" یک غواص حرفه ای هنگام غواصی در آبهای سد بزرگ مرجانی استرالیا از بستر دریا متوجه صدای کوبیدن شد.
وی پس از شنیدن این صدا به عمق آب شنا کرد و با صحنه بسیار شگفت انگیزی مواجه شد. این غواص دید که یک زمرد ماهی دندان دار خال سیاه (blackspot tuskfish) با نام علمی Choerodon schoenleinii در دهان خود یک صدف را گرفته است و آن را به یک تخته سنگ می کوبد. پس از مدت کوتاهی، صدف شکست و ماهی توانست جانور گوشتی درون آن را بخورد.
ساکت گاردنر موفق شد از تمام این ماجرا عکسبرداری کند و به این ترتیب اولین شواهد مستند استفاده از ابزار در میان ماهیان را به ثبت برساند.
"کالوم براون"، اکولوژیست رفتاری دانشگاه ماکواری در سیدنی در گفتگو با Science Now اظهار داشت: "این تصاویر یک سند شگفت انگیز از این ماهیان باهوش است که نشان می دهد آنها برای دسترسی به شکار می توانند از ابزارها استفاده کنند."
تا مدتها استفاده از ابزار نشانه ای از هوش انسان بود، اما در دهه های اخیر حیواناتی به ویژه در میان پستانداران و پرندگان نیز مشاهده شدند که توانایی استفاده از وسایل و ابزارآلات را دارند.
برای مثال میمونها می توانند برای شکستن مغز آجیل از سنگ استفاده کنند اما تاکنون هیچ شاهد مستندی در مورد استفاده ماهی از ابزار وجود نداشت.


ماهی صدف را به دهان گرفته است

و آن را به یک تخته سنگ می کوبد

این تصاویر نشان می دهند که این ماهی چگونه برای به دست آوردن شکار از ابزار استفاده می کند​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر یک نمونه بسیار نادر جوجه تیغی زال/ جوجه تیغی نجات یافت

گروهی از داوطلبان یک مرکز حیات وحش در ایتالیا یک نمونه بسیار نادر جوجه تیغی زال را که در میان حصارها گیر افتاده بود پیدا کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این حیوان در میان حصارهای یک ملک خصوصی در شهر مودنا در ایتالیا گیر افتاده بود. مالک پس از مشاهده این صحنه، به داوطلبان مرکز حیات وحش مودنا خبر داد و آنها این جانور را از میان حصارها نجات دادند.
اکنون این جوجه تیغی زال که یک نمونه بسیار نادر است و تاکنون مشابه آن در این منطقه مشاهده نشده بود مهمان این مرکز داوطلبانه حمایت از حیات وحش است.
براساس گزارش لارپولیکا، رنگ سفید این جوجه تیغی موجب شده است که وی اسلحه های دفاعی خود را برای استتار از شکارچیان از دست بدهد و در طبیعت بسیار نفوذپذیر شود. به همین دلیل احتمال دارد که این پستاندار کوچک در این مرکز نگهداری شود.










 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف گونه های جدید در گینه نو/ تصاویر مارمولک عجیب و کیسه دار چشم آبی

زیست شناسان سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست مجموعه ای جدید از تصاویر گونه های تازه کشف شده در گینه نو را منتشر کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست در مدت 10 سال بین 1998 تا 2008 در مجموع، هزار و 60 گونه جدید را در جزیره گینه نو کشف کرد.
این گونه های جدید شامل 218 گیاه، 580 بی مهره، 71 ماهی، 134 دو زیست، 43 خزنده، 2 پرنده و 12 پستانداران می شوند.
اکنون این سازمان گزیده ای جدید از تصاویر بعضی از این گونه های تازه کشف شده را منتشر کرده است که در میان آنها می توان دلفینهای با سر چرخنده، گونه های مختلف قورباغه، کوسه رودخانه و مارمولکهای بسیار شگفت انگیزی را مشاهده کرد.
در این خصوص "نیل استرانچ"، زیست شناس برنامه ملانزی غربی سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: "این گزارش نشان می دهد که جنگلها و رودخانه های گینه نو دارای یکی از غنی ترین تنوع های زیستی در دنیا هستند اما به یاد آوریم که دخالت انسان می تواند حتی این مکانهای بسیار غنی را هم ویران کند."
گینه نو، بزرگترین جزیره گرمسیری زمین است که در میان دو کشور "گینه نو پاپوا" (بخش شرقی) و اندونزی (بخش غربی) تقسیم می شود.
براساس گزارش نشنال جغرافی، این جزیره پس از آمازون و کنگو سومین مکان در دنیا از نظر وسعت جنگلهای گرمسیری است. گینه نو بیش از 8 درصد از تمام گونه های زنده را در خود جای داده است.


Litoria dux

این قورباغه بزرگ سبز در بخش شمالی شبه جزیره "هاون" کشف شد. رنگ سبز درخشان و دور چشم قرمز از ویژگیهای این دو زیست است.





Orcaella heinsohni

این دلفین در سال 2005 در آبهای جنوبی گینه جنوبی کشف شد. در ابتدا تصور می شد که یک گونه شناخته شده باشد، اما اکنون به عنوان اولین گونه دلفینی که در 30 سال اخیر کشف شده مورد ملاحظه قرار گرفته است. این دلفین قادر است سر خود را به طور کامل بچرخاند. در تصویر اول، چشمها در دو طرف سر هستند درحالی که در تصویر دوم چشمها در دو جهت بالا و پایین قرار گرفته اند.




Chilatherina Alleni

این گونه یکی از زیباترین ماهیان دنیا و یک ماهی رنگین کمانی است. 7 گونه ماهی در گینه نو کشف شد.


Varanus macraei

سه مارمولک جدید در جزایر کوچک بخش اندونزی گینه نو کشف شد که این یکی از شگفت انگیزترین آنها است. این مارمولک که به رنگ آبی است در جزیره "باتانتا" زندگی می کند. طول این مارمولک تماشایی می تواند به یک متر برسد.




Paryphantopsis misimensis

این حلزون رنگی جدید در مجمع الجزایر "لوئیزیاد" کشف شد. این جانور یکی از9 گونه جدید حلزون و یکی از 580 بی مهره کشف شده در گینه نو است.


pilocuscus wilsoni

چشمهای آبی این جانور کیسه دار ساکن گینه نو پاپوا شگفتی زیست شناسان را برانگیخت. ارزیابیها نشان می دهد که در گینه نو 38 گونه کیسه دار وجود دارند.


Glyphis garricki

این کوسه رودخانه در "پورت رومیلی" در گینه نو پاپوا کشف شد. کوسه های رودخانه در بعضی از بزرگترین رودخانه های آسیا و اقیانوسیه ساکن هستند. Glyphis garricki ششمین گونه کوسه رودخانه تاکنون طبقه بندی شده است. این کوسه ها بسیار کمیاب و در معرض خطر نابودی هستند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویری از یک مار عجیب با دو سر!

یک نمونه بسیار نادر از مار پیتون در دهکده ای در آلمان به دنیا آمده که دارای دو سر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، یک نمونه بسیار نادر از مار پیتون سیاه در دهکده "ویلینگن شونینگن" به دنیا آمده که دارای دو سر است.
به گفته "استفان بروگامر"، پرورش دهنده این مار، این پیتون دو سر دومین نمونه شناخته شده در دنیا است. این نوع مار که همچنین با نام "پیتون رویال" نیز شناخته می شود سمی نیست.
براساس گزارش اشپیگل، این مار اصلیت آفریقایی دارد و در سالهای اخیر به یک حیوان خانگی تبدیل شده است. طول نمونه های بزرگسال این مار می تواند به حدود 120 سانتیمتر برسد.





 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مارمولک را بر روی تنه درخت تشخیص دهید!

سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست در ادامه معرفی 615 گونه جدید در ماداگاسکار تصویری از گونه ای مارمولک را منتشر کرده که تشخیص آن بر روی ساقه درختان بسیار دشوار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماداگاسکار در نوع خود مکانی منحصربفرد در تنوع زیستی است. زیست شناسان سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست بین سالهای 1999 تا 2010 بیش از 615 گونه جدید را در این منطقه کشف کردند که شامل 41 گونه پستاندار، 385 گونه گیاه، 69 گونه دو زیست، 61 گونه خزنده، 17 گونه ماهی و 42 گونه بی مهره می شود.
در طول یکسال گذشته این سازمان به مرور به معرفی این گونه های پرداخته است. اکنون نیز تصویری از گونه ای مارمولک را منتشر کرده است که توانایی شگفت انگیزی در استتار دارد به طوریکه تشخیص آن بر روی تنه درختان بومی بسیار دشوار است.
این گونه مارمولک که Uroplatus pietschmanni نام دارد خزنده ای به طول 5 اینچ (13 سانتیمتر) است. در تصویر اول، تشخیص آن بر روی درخت بسیار دشوار است.
اما با نگاهی نزدیکتر و دقیق می توانید این مارمولک شگفت انگیز را که به صورت وارونه بر روی تنه درخت قرار گرفته است مشاهده کنید.
براساس گزارش global animal، این مارمولک در سال 2004 کشف شد و در طبقه بندی گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفت.
تصویر دوم این مارمولک را در محیط خارج از زیستگاه نشان می دهد.







 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف دوباره یکی از شگفتیهای طبیعت پس از 125 سال

دانشمندان موفق شدند باقیمانده های یکی از شگفتیهای طبیعت در نیوزلند را که از 125سال قبل تصور می شد در اثر فوران آتشفشان نابود شده است کشف کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این شگفتی طبیعت که دانشمندان نیوزلندی به تازگی کشف دوباره آن را تائید کرده اند "تراسهای سفید" نام دارد که در کف دریاچه "روتوماهانا" در "جزیره شمالی" نیوزلند واقع شده است.
"تراسهای سفید" در نزدیکی "تراسهای صورتی" هستند که ماه ژانویه در این دریاچه کشف شده بود. تراسهای سفید و صورتی زمانی مهمترین جاذبه های گردشگری نیوزلند به شمار می رفتند اما پس از فوران آتشفشان "تاراورا" در ژوئن 1886 تصور می شد که این تراسها در زیر مواد مذاب از بین رفته اند. اکنون دانشمندان پس از گذشت 125 سال موفق شدند باقیمانده های این تراسها را کشف کنند.
دریاچه "روتوماهانا" در پایین ترین نقطه خود حدود 122 متر عمق دارد. هر دوی این تراسها حدود 60 متر عمق دارند و در فاصله چند صد متری از واقع شده اند.
براساس گزارش لارپوبلیکا، "کورنل دو روند" سرپرست این پروژه اکتشافی در این خصوص توضیح داد: "تصاویر سونار بخشی از تراسهای سفید را پدیدار می کنند و یک قطعه افقی از تراسها را که بیش از 100 متر ارتفاع دارند نشان می دهند."
در جریان فوران آتشفشان 1886 بیش از 100 نفر کشته شدند و بخشی از نواحی اطراف در زیر خاکسترها مدفون شد.



تراسهای سفید و صورتی در یک تابلوی نقاشی اثر "جان بار کلارک هویت" که در قرن نوزده کشیده شده است






دریاچه روتوماهانا از بالا






تصویری از اولین عکسبرداریهای سونار در ماه ژانویه که احتمال وجود تراسهای سفید را نشان می داد






تصویری از چشمه های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری.
به شباهت این تراسها که به عنوان یکی از شگفتیهای بزرگ طبیعت شناخته می شوند و این مناظر بی نظیر در کشورمان توجه کنید
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
4 تصویر از 615 گونه جدید ماداگاسکاری در مدت 11 سال/ کوچکترین لمور دنیا

زیست شناسان سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست پس از 11 سال کاوش در ماداگاسکار موفق شدند بیش از 615 گونه جدید را کشف کنند که در میان آنها کوچکترین لمور دنیا نیز دیده می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که در مدت 11 سال کاوش بین سالهای 1999 تا 2010 در جنگلهای ماداگاسکار بیش از 615 گونه جدید شناسایی شده است که شامل 41 گونه پستاندار، 385 گونه گیاه، 69 گونه دو زیست، 61 گونه خزنده، 17 گونه ماهی و 42 گونه بی مهره هستند.
مهمترین کشف این کارشناسان، یک لمور موشی 10 سانتیمتری با نام علمی Microcebus berthae است که در سال 2000 کشف شد. این لمور به عنوان کوچکترین نخستی دنیا شناخته می شود.
همچنین یک گونه عظیم نخل "تاهینا" با عنوان علمی Tahina spectabilis شناسایی شد که تنها یکبار در طول زندگی خود گل می دهد.
این پژوهشگران همچنین یک عنکبوت طلایی "کماک" با نام علمی Nephila komaci را کشف کردند که برای لانه خود تارهای طلایی رنگی می تند. عرض این لانه می تواند به یک متر برسد.
در سال 2009، یک گونه مارمولک کشف شد که می تواند خود را به شکل پوست درختان دربیاورد و در زمان جفت یابی به سرعت از قهوه ای به آبی تعییر رنگ دهد.
براساس گزارش دیلی میل، به گفته سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست در مدت 20 سال گذشته، ماداگاسکار بیش از یک میلیون هکتار از جنگلهای خود را از دست داده است.



1- کشف- این لمور موشی 10 سانتیمتری کوچکترین نخستی شناخته شده دنیا است
این حیوان، یکی از بیش از 615 گونه جدیدی است که بین سالهای 1999 تا 2010 کشف شده اند






2- رنگارنگ- یک مارمولک ماده






3- محققان با دیدن این مار گونه liophidium pattoni که با رنگهای درخشانی می درخشید حیرت زده شدند






4- یک قورباغه درختی گونه boophis bottaeas تنها به اندازه سر انگشت محقق است
 

♥MitrA

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر جانوری که در عمق 2 هزار متری زیر زمین زندگی می کند
گروهی از جانورشناسان اسپانیایی در غاری واقع در گرجستان یک جاندار نخستین بی مهره را کشف کردند که در عمق 2 هزار متری زیر زمین زندگی می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این حیوان خاکی یک بی مهره نخستین شش پا بدون باله و چشم است که در تاریکی مطلق در عمق دو هزار متری غار "کروبرا- ورونیا" در میان کوههای قفقاز در گرجستان زندگی می کند.
دو جانورشناس دانشگاه "ناوارا" در اسپانیا که این جانور را شناسایی کردند معتقدند که این حیوان یک گونه جدید است و آن را Plutomurus ortobalaganensis نامیدند.
براساس گزارش نیوساینتیست، طول بدن این موجود زنده تنها چند میلیمتر است که به دلیل نداشتن رنگدانه ها تقریباً شفاف به نظر می رسد.
کشف این ارگانیسم در تابستان سال 2010 و زمانی انجام شد که گروهی از دانشمندان اسپانیایی، روسی و پرتغالی سفر اکتشاقی خود را به این غار که در نزدیکی دریای سیاه و در میان کوههای غربی قفقاز قرار دارد انجام دادند و در این سفر تا عمق 2 هزار و 191 متری زیر سطح زمین پیشروی کردند.

این جانور شش پا و بی مهره، بدون چشم و بدون بال است و در تاریکی مطلق زندگی می کند


به دلیل نداشتن رنگدانه بدن چند میلیمتری این جانور تقریبا شفاف به نظر می رسد


این گونه جدید در عمق 2 هزار متری غاری در میان کوههای غربی قفقاز کشف شد


جزئیات بزرگنمایی شده Plutomurus ortobalaganensis​




پا دم؟؟
 

مهدی 72

عضو جدید
اولین فیلم مستند عقاب مارخور در ایران

عقاب مار خور (Ciraetus gallicus) :
مشخصات ظاهری : این پرنده ، 64 تا 73 سانتی متر طول دارد و از عقاب های پهن بال و بزرگ ، و زیرتنه یکدست سفید است. از عقاب ماهیگیر بزرگتر ، اما از سایر عقاب ها کوچکتر است. سینه و گلو تیره تر و انتهای دمش مربعی شکل است و سه نوار عرضی تیره رنگ دارد. سرش نسبتا بزرگ و گرد و سفیدی زیر تنه اش گاهی با خال های تیره یا رگه های تیره ای مشاهده می شود. این پرنده عمدتا از مار و گاهی نیز مارمولک و قورباغه تغذیه می کند.
صدا : صدای این پرنده ، سوت مانند و شبیه سارگپه ها بصورت « کی- یو ، kee-yo » یا « هو – اُپ ، Piee-op » شنیده می شود.
زیستگاه : این پرنده در شیب های کوهستان ، دره های تنگ و جنگل های دوردست با درختان پراکنده به سر برده و روی درختان آشیانه می سازد. در ایران ، تابستان ها ، به تعداد اندک ، دیده می شود.
حفاظت : در وهله اول ، باید بررسی دقیقی از پراکندگی این پرنده صورت گیرد و سپس برای حفاظتش اقدام شود. در هر حال ، محل های تولید مثل این پرنده باید تحت کنترل کامل باشد.


لینک تیزر مستند عقاب مار خور : http://www.aparat.com/v/FWlpn

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف پنج گونه دوزیست در کنگو/ تصاویری از قورباغه های ناپیدا و شفاف!
زیست شناسان سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت موفق شدند پنج گونه دوزیست آفریقایی که تاکنون تصور می شد منقرض شده اند را بار دیگر در کنگو شناسایی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تیم اعزامی از اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت با کاوش در جنگلهای جمهوری دمکراتیک کنگو موفق شدند پنج گونه قورباغه که تاکنون اعتقاد بر این بود که منقرض شده اند را شناسایی کنند.
این خبر خوش در گزارش "الی گرین بائوم" منتشر شده است. کمیسیون نشنال جغرافی بودجه این پروژه تامین کرده است.
وضعیت این پنج گونه که اولین بار بین سالهای 1950 تا 1952 شناسایی شده بودند تا زمانی که در دوره کاوش بین سالهای 2009 تا 2011 دوباره کشف شدند به صورت یک راز باقی مانده بود.
"الی گرین بائوم" سرپرست این تیم کاوش و زیست شناس دانشگاه تکزاس در "ال پازو" در این خصوص توضیح داد: "همانند بیشتر گونه های دوزیستان ناپدید شده، این نمونه ها نیز از دهها سال قبل دیده نشده بودند و به همین دلیل هیچ چیز از وضعیت آنها نمی دانستیم."
وی افزود: "کشفیات تیم ما تائید می کنند که هنوز اکتشافات کمی در این جنگلها انجام شده است. درحالی که این منطقه از نظر تنوع زیستی به اندازه کافی بزرگ است."
جنگلهای این منطقه از مدتها قبل کاوش نشده بودند. در حقیقت از 1960 درگیریهای محلی متعدد این منطقه موجب شدند که دانشمندان از این جنگلها دور بمانند. در طول این سالها جاده های خطرناک، مراکز کمکهای بهداشت اولیه و کاشت مینهای ضد انسان، موانع بزرگی را بر سر راه تحقیق این فضای طبیعت ایجاد کردند.
در این کاوش جدید، تیم "گرین بائم" بیش از 160 کیلومتر را از میان کوهها پیمودند و این زیست شناس در طول این اکتشاف به تب استخوان شکن مبتلا شد.
قورباغه شفاف

شکم پر از تخم این قورباغه باردار از پشت پوست شفاف آن کاملا هویدا است. این قورباغه شفاف، یکی از پنج گونه دوزیستی ناپدید شده است که در این کاوش اخیر در کنگو دوباره کشف شده اند.

قورباغه شفاف اولین بار در 1950 کشف شد و اکنون این نمونه ماده از گونه Hyperolius leucotaeniu به تازگی در رودخانه "الیلا" در جنوب شرقی این کشور آفریقایی دوباره مشاهده شد.


دوزیست ارتفاعات

این گونه که Chrysobatrachus cupreonitens نام دارد در ارتفاعات جلگه آبگیر "ایتومباو" در جنوب شرقی کنگو پیدا شد.

به گفته این تیم تحقیقاتی، تقریبا یک سوم از گونه های دوزیستان در دنیا منقرض شده اند و یا به زودی منقرض می شوند و به همین دلیل، کشف دوباره این پنج گونه، یک بارقه امید است.

"الی گرین بائوم" اظهار داشت: "دوزیستان همان عملی را انجام می دهند که قناریها در معادن زغال سنگ می کنند و به عنوان یک سیستم هشدار شناخته می شوند. به طوری که اگر منقرض شوند بدان معنی است که ما نیز در آینده منقرض خواهیم شد و باید بگویم که در حال حاضر وضعیت این جانوران چندان خوب نیست."


قورباغه به اندازه ناخن

دانشمندان این قورباغه را که بزرگتر از یک ناخن نیست و با نام علمی Arthroleptis pyrrhoscelis شناخته می شود در ارتفاع حدود 2 هزار متری در جلگه "ایتومباو" کشف کردند.


نجات یافته در جنگل

این تیم قورباغه گونه Hyperolius chrysogaster را در تنها زیستگاه شناخته شده اش یعنی در جنگلهای نسبتاً امن پارک ملی "کاهوزی- بیگا" در بخش شرقی کنگو کشف کردند.


قورباغه ای با پاهای گوشتی

در زمانی که بسیاری از گونه های قورباغه های آفریقایی منقرض شده اند کشف دوباره Phrynobatrachus asper یک خبر واقعاً خوب است.

پاهای این قورباغه بسیار گوشتی هستند. این قورباغه در سال 2009 و زمانی کشف شد که ساکنان دهکده ای در جلگه "ایتومباو" سعی داشتند که یک نمونه کشته شده این دوزیست را به عنوان غذا به دانشمندان بفروشند. به همین علت این تیم برای کشف یک نمونه زنده این منطقه را گشتند و سرانجام آن را در یکی از مسیرهای آب این جلگه پیدا کردند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هشت گونه ماهی تازه کشف شده در اندونزی/ تصاویر موفقیت زیست شناسان
زیست شناسان سازمان حفاظت بین الملل محیط زیست موفق شدند 8 گونه جدید از ماهیان را در بالی اندونزی کشف کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان حفاظت بین الملل در قالب برنامه ای با عنوان "برنامه ارزیابی سریع" در مدت دو هفته کاوش در سدهای مرجانی بالی در اندونزی موفق شدند 8 گونه جدید ماهی و یک گونه جدید مرجان را کشف کنند.
این گونه های جدید شامل دو گونه ماهی کاردینال، دو گونه ماهی پشت خالدار، یک گونه مارماهی، یک گونه سوف ماسه ای، یک گونه ماهی بلنی دندان دار، یک گونه جدید ماهی گوبی و یک گونه ناشناخته مرجان حبابی با عنوان Euphyllia هستند.
براساس گزارش لایو ساینس، این دانشمندان نیاز دارند پیش از ثبت این گونه ها جدید بودن آنها را با مقایسه گونه های شناخته شده تائید کنند.
این زیست شناسان در این خصوص توضیح دادند: "این کشف، یک نشانه موفقیت در ترمیم و محافظت از سد مرجانی است که در دهه 90 تقریبا نابود شده بود.
در صورت تائید، این گونه ها به لیست 953 گونه ماهی و 397 گونه مرجانی که تاکنون در 25 منطقه محافظت شده سرشماری شده اند اضافه خواهند شد.
Heteroconger یک گونه جدید مارماهی



Pseudochromis یک گونه جدید ماهی پشت خالدار




Parapercis یک گونه جدید سوف ماسه ای




Meiacanthus یک گونه جدید بلنی دندان دار




یک Manonichthys جوان- گونه ای جدیدی از ماهی پشت خالدار




یک نمونه بزرگسال گونه Manonichthys




Grallenia یک گونه جدید از ماهی گوبی




Apogon یک گونه جدید ماهی کاردینال




Euphyllia یک گونه جدید مرجان حبابی
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویری از سرپاوران اسرارآمیز/ افسانه ها و واقعیت های غولهای دریایی
سرپاوران گروهی از نرم تنان هستند که مجله نشنال جغرافی در گزارشی تصویری گوشه ای از افسانه ها و اسطوره هایی را که درباره این جانوران دریایی گفته می شود بررسی کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرپاوران یا ماهی های مرکب همانند هشت پاها از رده سرپایان اسرارآمیزترین و منزوی ترین جانوران دریایی هستند. این گوشه گیری و ابعاد غول پیکر بعضی از گونه های این نرم تنان موجب شده است که در طول تاریخ داستانها و اسطوره های زیادی درباره آنها گفته شود.
به همین منظور مجله نشنال جغرافی در گزارشی تصویری به معرفی گوشه ای از داستانها و واقعیات مربوط به این جانوران دریایی پرداخته است.
سرپاور غول پیکر

این Architeuthis dux ، پسر عموی "سرپاور بسیار بزرگ" (Colossal Squid) با نام علمی Mesonychoteuthis hamiltoni و سایر گونه های بی مهره بزرگی است که در اعماق آبها زندگی می کنند و در میان اسرارآمیزترین و گریزان ترین جانوران دنیا هستند.

به مدت قرنها افسانه هایی که ملوانان نقل می کردند تنها شاهد وجود آنها بود و حتی امروز نیز شواهد علمی بسیار کمی در مورد این جانوران در دست است.

اولین نمونه زنده این جانور غول پیکر دریایی در سال 2006 شکار شد. تقریباً تمام آنچه که درباره این حیوان می دانیم از مطالعات انجام شده بر روی لاشه های گیر کرده در تورهای ماهیگیران و یا در شکم حیوانات بزرگتری که از آنها تغذیه می کنند به دست آمده است.

از آغاز دهه گذشته در سواحل اسپانیا باقیمانده های زیادی از سرپاوران غول پیکر پیدا شده اند. این عکس مربوط به جسد یک سرپاور ماده است.

نتایج تحقیقات جدیدی نشان می دهد که قتل عام این جانوران دریایی در سواحل اسپانیا می تواند به دلیل اصوات بالای دستگاههای "سونار" (ردیابهای صوتی دریایی) باشد.

در حقیقت کمی قبل از اینکه این اجساد بر روی آبهای ساحلی شناور شوند بعضی از کشتیها برای انتشار اصوات در بسامد پایین به اعماق دریا از توپهای هوای فشرده استفاده کرده بودند. سونارها می توانند درباره احتمال حضور حوضچه های نفتی و گاز طبیعی اطلاعات مفیدی را جمع آوری کنند.


هیولای اعماق دریاها

این عکس یک لحظه تاریخی از اولین شکار یک سرپاور غول پیکر زنده را جاودانه کرده است. این جانور ماده را تیمی از جانوران ژاپنی در دسامبر 2006 در آبهای ساحلی جزیره "اگاساوارا" واقع در جنوب توکیو به دام انداختند.

طول این جانور غول پیکر می تواند به 18 متر و وزن آن به 900 کیلوگرم برسد. چشمهای غول پیکر این هیولای دریایی با قطر 25 سانتیمتر بزرگترین چشمها در دنیای حیوانات است. این چشمها اجازه می دهند که این ماهی مرکب عظیم بتواند در تاریکی آبهای عمیق به خوبی ببیند.

همانند سایر سرپاوران، این جانور نیز 8 پا و دو بازوچه بسیار دراز دارد که برای بردن غذا به داخل دهان از آنها استفاده می کند. این هیولا از ماهیها، میگوها و سایر نرم تنان تغذیه می کند.

هنوز کسی به درستی نمی داند که وسعت قلمرو این جانور چه حد است به طوریکه در تمام اقیانوسهای دنیا اجساد این سرپاوران غول پیکر پیدا شده اند.


ناهار پرغرور!


یک عکس تاریخی دیگر: اولین تصویر یک نهنگ عنبر درحال بلعیدن جسد یک سرپاور غول پیکر به طول 9 متر.

این عکس که در سال 2009 در شمال غربی اقیانوس آرام در آبهای ساحلی جزایر "بونین" گرفته شده است برای اولین بار به صورت زنده علاقه نهنگها را به خوردن گوشت این نرم تنان غول پیکر نشان می دهد.

تا مدتها تنها سند علمی درباره وجود سرپاوران غول پیکر تنها تجزیه و بررسی محتویات داخل معده این نهنگهای عنبر بود.


بازوچه غول پیکر

این بازوچه 3 متر و نیم طول دارد و یک بخش جدا شده از ناهار نهنگ عنبر است.


از غول تا بسیار بزرگ

عکسی از جزئیات بدن یک سرپاور بسیار بزرگ است که در سال 2007 به طور تصادفی در آبهای ساحلی نیوزلند به دام افتاد. همراه با پسرعمویش یعنی سرپاور غول پیکر این بی مهره اسرارآمیز آبهای عمق، قدیمی ترین افسانه های دریایی را ساخته است.

یکی از این افسانه ها مربوط به هیولایی به نام "کراکن" است که با بازوچه های خود کشتیها را در هم می شکسته است.


جد بزرگ

Tusotheuthis longa یک سرپاور غول پیکر است که تقریبا در ابعاد سرپاوران غول پیکر امروزی بوده است. طول این سرپای قدیمی که تقریبا منقرض شده همراه با بازوچه های دراز خود به 8 تا 11 متر می رسیده است.

این جانور در دوره کرتاسه بین 145 تا 65 میلیون سال قبل می زیسته است. اعتقاد بر این است که چشمهای بسیار بزرگ این هیولای قدیمی دید خوبی را برای شنا در آبهای عمق "کانال داخلی غربی" به این ماهی مرکب عظیم الجثه می داده است.

"کانال داخلی غربی" دریایی داخلی است که قاره آمریکای شمالی را به دو بخش تقسیم می کرده و در برخی نقاط آن عمق آب به 180 متر می رسیده است.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف یک گونه جدید خزنده/ مارمولکی بدون پا که کور است!
یک خزنده شناس بر روی کوههای منطقه ای در کامبوج گونه ای جدید از مارمولک را کشف کرده که کور و بدون دست و پا است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این خزنده عجیب که Dibamus dalaiensis نام دارد را یک خزنده شناس سازمان بین المللی "جانور و گیاه" به نام "نینگ تای" بر روی کوههای "کاردامم" در جنوب غربی کامبوج کشف کرده است.
این مارمولک که کور و بدون دست و پا است 15 سانتیمتر طول دارد و اولین نمونه کشف شده از این گونه جدید در کامبوج است.
این حیوان قرار است در فهرست بیش از 200 گونه از مارمولکهای بدون پا و لیست 50 گونه جدید از خزندگانی که در یک دهه اخیر در سراسر دنیا کشف شده اند وارد شود.
این خزنده شناس در این خصوص اظهار داشت: "اول فکر کردم که شاید یک گونه شناخته شده باشد اما وقتی بهتر نگاه کردم فهمیدم که چیزی است که هرگز ندیده بودم."


در سالهای اخیر بر روی این کوه گونه های متنوع جدیدی از جانوران کشف شده است.
مارمولکهای بدون پا از خویشاوندان مارها هستند و همگی یک جد مشترک دارند اما برخی از ویژگیهای آنها برای مثال شکل گوشهای خارجی این مارمولکها با مارها متفاوت است.
از این مارمولکها بعضی از آنها کور هستند. قاره اصلی این گونه ها احتمالا آمریکا بوده است اما حدود 55 میلیون سال قبل اجداد آنها از طریق تنگه "برینگ" به آسیا راه یافته اند.
همانند سایر مارمولکهای بدون پا، Dibamus dalaiensis نیز احتمالا در زیر خاک زندگی می کند. درحقیقت این جانوران در زیر خاک نیازی به چشم و پا ندارند.
براساس گزارش نشنال جغرافی، هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد این گونه جدید در دست است اما دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که این حیوان برای شکار کرمها، مورچه ها و موریانه ها از حس بویایی خود به جای بینایی استفاده می کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر رقابت مرغ دریایی و کوسه برای شکار خوک دریایی مصنوعی
"مایکل روتزن" برای عکاسی از کوسه های بزرگ سفید در هنگام شکار، اقدام به فریب دادن این شکارچیان خونخوار دریاها کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی برای بیرون کشیدن این ماهی های 6 متری از اعماق دریای "فلس بی" در آفریقای جنوبی و ثبت تصویری از صحنه های هولناک شکار، شیوه ای زیرکانه را برای فریب دادن کوسه ها استفاده کرده است.
روتزن برای این کار از یک خوک دریایی مصنوعی از جنس فایبرگلس استفاده کرد، در حالی که آن را به قایق خود بسته بود تا کوسه را به اشتباه بیاندازد.
به گفته وی کوسه ها زمانی که شکارشان را بر روی سطح آب ردیابی می کنند، در اعماق دریا به سر می برند و سپس به سرعت از آب بیرون جهیده و شکار را میان آرواره های خود قفل کرده و شکار بی نوا را بر روی سطح آب می کوبند.
روتزن به محض دیدن کوسه ها خوک دریایی مصنوعی را به درون آب می انداخت تا توجه ماهی را به خود جلب کرده و کوسه را برای شکار تهییج کند، به این شکل می توانست در زمان مناسب تصویر مورد نظر خود را از این ماهی های غول پیکر به ثبت برساند.
در یکی از جالب توجه ترین لحظه های این پروژه عکاسی، توجه یک مرغ دریایی طمع کار هم به خوک دریایی مصنوعی جلب شد و البته این پرنده خوش شانس توانست با اختلاف چند سانتیمتر از میان دندانهای کوسه جان سالم به در ببرد.










لحظه نجات یافتن مرغ دریایی طمع کار از میان دندانهای کوسه
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زیباترین تصاویر اعماق دریاها و زندگی خارپشتهای دریایی
مجله نشنال جغرافی در گزارشی تصاویری دیدنی از دنیای خارپوستها و خارپشتهای دریایی در اعماق دریاها را منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله نشنال جغرافی در گزارشی دیدنی گزیده ای از زیباترین تصاویر زیر آب مربوط به زندگی خارپشتهای دریایی را منتشر کرد.
خارپشتهای سرخ دریایی- بریتیش کلمبیا
تماشایی و همزمان خطرناک برای شناگران و البته در بعضی از فرهنگها غذایی لذیذ. این بی مهرگان دریایی نقش مهمی در زنجیره غذایی دریایی دارند به طوریکه ماهیها این خارپشتها را می خورند و خارپشتها نیز از جلبکها تغذیه می کنند.
خارپشت دریایی- بریتیش کلمبیا

خارهای ارغوانی رنگ این خارپشت دریایی ساکن یک پارک دریایی در بریتیش کلمبیا. این جانوران با کمک خارهای لوله ای و فشارآوردن به بستر دریا حرکت می کنند.


غذایی برای ماهی سرخو

تصویری دیدنی از شکار و شکارچی. این عکس لحظه خورده شدن یک خارپشت دریایی توسط ماهی سرخو را در Goat Island نیوزلند نشان می دهد.


خارپشتهای دریایی- بریتیش کلمبیا

یک مایع رنگی غیرسمی دور خارپشتهای دریایی جزیره ونکوور در بریتیش کلمبیا را احاطه کرده است. این خارپوستهای کوچک در اقیانوسهای تمام دنیا دیده می شوند.


خارپشت دریایی- هاوایی

یک خارپشت دریایی با خارهای متحرک که از آن درمقابل شکارچیان آبهای هاوایی محافظت می کند. در قرن اول پس از میلاد. پلونیوس دوم طبیعت شناس رمی نوشت که با استفاده از خارپشت دریایی می توان نابینایی را درمان کرد.


خارپوست آتش- اندونزی

خارهای یک خارپوست ملون در جزیره کومودو در اندونزی شبیه به آتش به نظر می رسند. تورمهای آبی رنگ پر از سم هستند.


خارپشت دریایی- جزیره بونیر

یک خارپشت دریایی در سدهای مرجانی اطراف جزیره بونیر در کارائیب آشیان گرفته است. خارپشتها از جلبکها و بی مهرگان تغذیه می کنند. نتایج تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که صدای ناشی از خراشیدن دندانهای این جانداران دریایی می تواند سبب بروز سر و صدا در اقیانوس شود.


خارپشت دریایی- جزایر کانال

یک خارپشت دریایی مشغول تکان دادن خارهای خود بر روی بستر دریا در نزدیکی جزایر کانال است. دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که این بی مهرگان بدون چشم می توانند نور را با خارهای خود ردیابی کنند.


خارپشت دریایی- آلاسکا

خارپشتهای دریایی سبز و خوشه های ستارگان دریایی در کرانه های جزایر "آلتین" در آلاسکا. ستاره های دریایی و خارپشتهای دریایی نسبتا به هم نزدیک هستند.


خارپشت خار قلمی- سد دریایی کینگمن

خارهای خارپشت خار- قلمی همه چیزخوار، از سطح بدنش بیرون زده اند. حدود 700 گونه از خارپشتهای دریایی در سراسر دنیا وجود دارند.


خارپشت آتش- پاپوا در گینه نو

رنگ قرمز درخشان یک خارپشت آتش به شکارچیان هشدار می دهد که این خارها بسیار سمی هستند. سموردریایی بزرگترین شکارچی خارپشتهای دریایی است.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصاویر یک حباب عجیب در دریا / غواصانی که به چشمهای خود شک کردند!
دو غواص در عمق 50 متری دریای تیرنی در سواحل خلیج ناپل در ایتالیا یک حباب ژلاتینی عجیب به قطر یک متر را کشف کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این دو غواص ناپلی که در آبهای محافظت شده دریای تیرنی در سواحل شبه جزیره "سورنتو" واقع در خلیج ناپل مشغول غواصی در عمق 50 متری بودند با منظره عجیبی روبه رو شدند.
این دو غواص که تا لحظاتی به چشمهای خود و آنچه که را می دیدند باور نداشتند یک گوی شفاف ژلاتینی به قطر یک متر را دیده بودند.
پس از انتشار عکسهای این گوی شفاف در اینترنت اظهار نظراتی درمورد این شیء اسرارآمیز ارائه شد.
این درحالی است که به عقیده دانشمندان هیچ مورد اسرارآمیزی وجود ندارد. درحقیقت پیش از این سه مورد مشابه از رویت این گوی شفاف در آبهای نیوزلند، نروژ و کرواسی گزارش شده بود.
براساس گزارش لارپوبلیکا، به گفته زیست شناسان دریایی این گوی ژلاتینی که شبیه به یک حباب عظیم است، کیسه نگهدارنده تخمهای یک گونه از سرپاوران بوده و محتوی هزاران تخم است.
در ایتالیا 26 گونه مختلف از سرپاوران زندگی می کنند و بنابراین شناسایی اینکه این کیسه تخم مربوط به کدام گونه است با نگاه اول بسیار دشوار به نظر می رسد و تنها نمونه برداری از آن می تواند نوع گونه را مشخص کند.
به اعتقاد کارشناسان، پخش تخمها در داخل یک پوسته ژلاتینی مربوط به خانواده Ommastrephidae (سرپاور پرنده) است که چهار گونه از آن به نامهای Ommastrephes bertramii، Illex coindetii، Todarodes sagittatus و Todaropsis eblanae که همگی با نام رایج "سرپاور" شناخته می شوند در مدیترانه زندگی می کنند.
هرچند این کیسه می تواند مربوط به یک گونه بیگانه از سرپاوران به نام Notodarus gouldi باشد که برای آبهای مدیترانه ناشناخته است.

 

Similar threads

بالا