چگونه می توانیم در صنعت هواپیمایی پیشرفت کنیم؟

چگونه می توانیم در صنعت هواپیمایی پیشرفت کنیم؟


  • مجموع رای دهندگان
    4

Mova_aircraft

عضو جدید
خواهشمندم نظراتتون را بدید شاید این باعث پیشرفت در این صنعت شد.


من معتقدم ما ابتدا باید از لحاظ تجهیزات کناری شامل قطعه و تجهیزات زمینی به خودکفایی برسیم بعد باید به سمت طراحی بریم .
نمی شود یک شب راه صد ساله رفت.

من خودم به شخصه می بینم که چرا هواپیماهای ما زمینگیر شده اند.




لطفا نظر بدید....:)
 

eliz

عضو جدید
سلام.با وضعیت ایران 140(آنتونف)که تا حالا توی 2 تا آزمایشی جون 2تا سرهنگ را گرفته با همراهان وطمعکاری بعضی ها شاید....
اگر شما تحولی اساسی ایجاد کنی.
موفق باشید.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
راستش، من از وقتی رشته هوافضا رو شروع کردم و حتی قبل از اون به دلیل شغل پدرم که با هواپیما سر و کار داشت خیلی به این موضوع فکر کردم. حقیقتش اینه که خیلی ها از جمله کسانی که در رده های بالای مملکت هستند فکر می کنن که هواپیما یه قالب داره و اون قالب رو درست میکنی، از توش هواپیما بوجود میاد.
در حالیکه هواپیما یعنی یه سیستم وتشکیلات. برای اینکه بتونیم هواپیما رو بسازیم و فقط دلمون به طراحی کردنش خوش نباشه باید اول نقاط ضعفمون رو توی این سیستم پیدا کنیم.به نظر من یکی از بزرگترین نقاط ضعف ما توی صنایع هوایی ضعف در متالورژی هست پس باید انقدر این علم روش کار بشه تا بتونیم تمام آلیاژهای مورد نیاز در هواپیما رو بسازیم. ما خودمون معدن داریم اما ببینید فرق یه آلیاژ وارداتی با یه آلیاژ ساخت داخل از کجا تا کجاست!
یکی دیگه از این بزگترین نقطه ضعف ها، بی دقتی ماست. عادت کردیم به ماست مالی کردن. هرجا که پای دقت به میون میاد ایرانی جماعت کنار میکشه.
مشکل بعدی ما اینه که 2 تا مهندس نمی تونن برای مدت طولانی با هم همکاری کنن یا در واقع اصلاً نمی تونن همکاری کنن. به طرفه العینی با هم سر ناسازگاری می ذارن و ...! خدا رو شکر، همه هم علامه دهریم!
به نظر من اول این 3 تا معضل باید حل بشن، ما بقی رو میشه درست کرد.
اما اینکه از کجا باید شروع کرد؟ من با چینی ها کاملاً موافقم.وقتی ساخته شدش هست، چرا طراحی؟ یکی دو تا رو باز می کنیم و نقشه اش رو پیاده می کنیم و مهندسی معکوس. البته به این راحتی که من نوشتم نیست.
 

eliz

عضو جدید
جالبه.شاید اطلاعات هم داشته باشیم ولی میخواهیم صرفه جویی، که نمیشه گفت ،میخواهیم با کمترین هزینه وبدون کمک از مهندسین خبره(مبا دا گرون در بیاد...)کار راپیش ببریم.خوب نمیشه.باید کمی خودمونوباور کنیم وبدونیم خودمون مهندساشو داریم ولی امکانات...
 

aryoua

عضو
سلام
ببخشید من رشته ام هوا فضا نیست ولی یک مدتی در این ارتباط کار کرده ام. فکر می کنم کسی که در مورد طراحی یا خود کفایی ما تو این صنعت حرف می زنه خیلی آرمانگرا و زیادی خوشبین است.
این بحث اصلاً پرت تر از این است که بگوییم چگونه نوزاد ناقص الخلقه ای می تواند در پرش با نیزه تا ارتفاع 20 متر برنده بشه.
این مثال رو برای یک تقریبی از فاصله صنعت کشورمون با جهان زده ام. و الا فاصله از این هم بیشتر است.
لطفاً فقط توجه کنید که ما حتی ساده ترین ترانزیستور الکترونیکی را تولید نمی کنیم چه برسه به تراشه های مختلفی که در مخابرات یا سیستمهای کنترل رادار و ...استفاده می شود.
 

Mova_aircraft

عضو جدید
سلام
امروز به این فکر می کردم که ابو علی سینا وخیلی از دانشمندهای دیگه در دادن اطلاعات به دیگران انقدر خسیس بودند.
متاسفانه بعضی ها با اینکه در حال بازنشستگی هستند ولی از دادن اطلاعات به دیگران خودداری می کنند .
مگر نه اینکه دادن زکات علم واجب است.
امیدوارم روزی برسد که همه برای رسیدن کشور به پیشرفت از منافع شخصی بگذرند.


متشکرم:cry:
 

Mova_aircraft

عضو جدید
سلام
فکر می کنم یکی دیگه از مشکلات خودمونیم .
همیشه دنبال کارهای ساده ایم وپول حالا اگه موفق باشیم.
وقتی روی هواپیما کار می کنم می بینم که اکثریت دنبال وقت استراحت و ...
به طور کلی دیدن نیمه خالی لیوان هستند. مگر نه اینکه این صنعت عشق وعلاقه می خواهد.
افراد باید حس مسئولیت وعلاقه داشته باشند.
وجود این گونه افراد در این صنعت جز ضرر هیچ نیست.

متشکر:mad:
 

pmehdiq

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ببخشید من رشته ام هوا فضا نیست ولی یک مدتی در این ارتباط کار کرده ام. فکر می کنم کسی که در مورد طراحی یا خود کفایی ما تو این صنعت حرف می زنه خیلی آرمانگرا و زیادی خوشبین است.
این بحث اصلاً پرت تر از این است که بگوییم چگونه نوزاد ناقص الخلقه ای می تواند در پرش با نیزه تا ارتفاع 20 متر برنده بشه.
این مثال رو برای یک تقریبی از فاصله صنعت کشورمون با جهان زده ام. و الا فاصله از این هم بیشتر است.
لطفاً فقط توجه کنید که ما حتی ساده ترین ترانزیستور الکترونیکی را تولید نمی کنیم چه برسه به تراشه های مختلفی که در مخابرات یا سیستمهای کنترل رادار و ...استفاده می شود.

ممنون از پیشنهاد سازندتون. همه راهکارها اومد دستمون

خدا رو شکر، همه هم علامه دهریم!

دلیل اینکه ما از لحاظ علمی در این سطح (البته خیلی بالاتر از جایی که شما فکر میکنی)
قرار گرفتیم . این جور برخورد های ناامیدانه بدون هیچ عملی برای پیشرفته . خیلی از پیشرفتهایی که انجام شده و ما رو در اون بخش در رتبه های جهانی قرار داده . نه کمک دولتمردان بلکه تلاش افراد با هوش و امیدوار بوده
اگه کاری نمی کنید لااقل نا امید نکنید
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دلیل اینکه ما از لحاظ علمی در این سطح (البته خیلی بالاتر از جایی که شما فکر میکنی)
قرار گرفتیم . این جور برخورد های ناامیدانه بدون هیچ عملی برای پیشرفته . خیلی از پیشرفتهایی که انجام شده و ما رو در اون بخش در رتبه های جهانی قرار داده . نه کمک دولتمردان بلکه تلاش افراد با هوش و امیدوار بوده
اگه کاری نمی کنید لااقل نا امید نکنید

سلام دوست عزیز،
من هیچ وقت نگفتم که نمی تونیم چون به شخصه معتقدم ایرانی به هر چیزی که اراده کنه میرسه. من فقط چند تا گلوگاه که از مشکلات دستیابی به اهدافه رو گفتم وگرنه که با همین مشکلات الان ایران داره توی صنایع موشکی پیشرفت های خوبی می کنه. اما چون بحث صنعت هواپیمایی بود، مشکلاتی رو که خودم توی این صنعت حس کردم گفتم. نمیشه که فقط بگیم ما می تونیم و هیچ مشکلی وجود نداره، باید واقع بین بود، مشکلات رو دید و حلشون کرد.
 

pmehdiq

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه عزیز من از نقل قول شما برای پاسخ به اون یکی دوستمون استفاده کردم و نقل قول شما رو به عنوان تایید حرفم آوردم .شما یه لطفی کن کلاس آموزش نرم افزار AAA رو راه بنداز قول داده بودید بعد از امتحانا. ممنون
 

aryoua

عضو
ممنون از پیشنهاد سازندتون. همه راهکارها اومد دستمون



دلیل اینکه ما از لحاظ علمی در این سطح (البته خیلی بالاتر از جایی که شما فکر میکنی)
قرار گرفتیم . این جور برخورد های ناامیدانه بدون هیچ عملی برای پیشرفته . خیلی از پیشرفتهایی که انجام شده و ما رو در اون بخش در رتبه های جهانی قرار داده . نه کمک دولتمردان بلکه تلاش افراد با هوش و امیدوار بوده
اگه کاری نمی کنید لااقل نا امید نکنید

با سلام
نمی دونم دوست عزیز شما در صنعت هوافضای کشور مشغول به کار هستید یا نه؟ یا اصولاً خبرها را از طریق روزنامه و رادیو و تلویزیون و یا سایتهای خبری دنبال می کنید. بنابر این منظورتون از پیشرفتهای انجام شده را کاملاً نمی فهمم. آیا پیشرفتی بوده که شما با چشم خودتون دیده اید یا چیزی بوده که دیگران برای شما نقل کرده اند؟ اگر حالت دوم بوده است اجازه می خواهم به شما این گفته بزرگواری را یادآوری کنم که "ما بین حقیقت و دروغ چهار انگشت فاصله است،و این فاصله چشم و گوش شماست، آنچه دیده ای را باور کن و آنچه شنیده ای را باور نکن."
و اما در مورد امیدواری و ناامیدی باید این توضیح رو بدهم که حدس و گمان یا خوشبینی و بدبینی زمانی معنا دارد که شما حداقل کمی ابهام در مورد موضوعی دارید. ولی زمانی که واقعیت فاش و آشکار جلوی چشمان شما قرار دارد حق ندارید خوشبین یا بدبین باشید در این حالت فقط می توانید واقع بین باشید.حال واقعیت خوب باشد یا بد.
تصور کنید که شما پزشک هستید و یک بیماری را در کسی تشخیص می دهید اگر به بیمار راهنمایی نکنید و تلویحاً یا تصریحاً به او نگویید که بیمار است فقط به این دلیل که او را ناامید نکرده باشید بیمار هرگز کاری را برای درمان انجام نمی دهد.
حال اگر شما پزشکی باشید که از درمان واقعاً ناامید است ممکن است به بیمار بگویید که وضعیت خوبی دارد برود در گوشه ای خوش بگذراند تا این چند روز باقیمانده از عمرش هم تمام شود. اکنون خود شما بگویید اگر کار اول را بکنید ناامید هستید یا کار دوم؟
ولی در مورد حرفهای قبلیم شواهد و تجربیاتی دارم که اگر خواستید به تدریج آنها را برای دوستان عنوان می کنم.
 

Mova_aircraft

عضو جدید
بچه ها یادتون نره که به جای بحث های بی فایده و در مقابل هم بیشتر در مورد چگونه پیشرفت کنیم .
به نظر من یکی دیگر از این راهها ایجاد شرکتهایی است که بتوان نیاز این صنعت را از لحاظ قطعه ولوازم جانبی تامین کند.
شاید باورتون نشه اما در این صنعت حتی screw,nut,clamp,... را هم از کشور های دیگر میخریم.
تنها مورد در کشور ما که در حد معمولی هستیم structure است.
ما باید با استفاده از رشته های دیگر مهندسی بتوانیم در سیستم های دیگر به خودکفایی برسیم البته نه در حد مونتاژ.

متشکرم:que:
 

Mova_aircraft

عضو جدید
مهندسی معکوس

مهندسی معکوس

به نظر من یکی از شیوه هایی که میتوانیم پیشرفت کنیم استفاده از مهندسی معکوس است.
ما نمی توانیم از هواپیمای برادران رایت استفاده کنیم و باید سعی کنیم با علم روز پیش برویم.
همان گونه که چین این گونه پیشرفت کرد.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
به نظر من هم بهترین روش برای شروع مهندسی معکوسه اما فقط یه مشکل اینجا وجود داره اون هم حق کپی رایته. یعنی حق نداریم یه وسیله پرنده رو عیناً کپی کنیم و باید طبق قوانین بین المللی Hard Point های متفاوتی داشته باشه. البته این شامل صنایع نظامی نمیشه برای همینه که تند و تند دارن موشک ها رو کپی برداری می کنن.
فقط یه مساله هست که من رو خیلی اذیت میکنه اون هم اینه که دیگه پرچ و پیچ و مهره رو میشه ساخت. حالا شاید یک مقدار بحث گواهینامه و اینهاش مشکل داشته باشه ولی غیر ممکن نیست. مثالش همین شرکت گوهر کیش که الان رنگ هواپیما رو تولید می کنه. تا قبل از اینکه گواهینامه بگیره رنگ رو از خارج میاوردن حالا غیر از یکی دو شرکت، که اونا هم جای فکر دارن، باقی دارن از رنگ ساخت داخل استفاده می کنن.
از نظر من، کار نشد نداره اما باید پا شد و راه افتاد، با نشستن و دست رو دست گذاشتن و تکیه به پول نفت هزار سال دیگه هم به هیچ جا نمی رسیم.

یا علی
 

Mova_aircraft

عضو جدید
سلام
فکر میکنم به این علت نمی توانیم این چیزهای ساده رابسازیم چون ما هیچوقت سعی نمی کنیم اصولی پیش برویم و قط هد ف مهم شده و چگونه گی رسیدن دیگر مهم نیست.
چون این صنعت یکی از کاملترین صنعت ها است پس باید ازهمه رشته ها استفاده کرد.
 

touran90

عضو جدید
سلام دوستم!
این مذاکره سختیرین مذاکره راجع به ایران است! چند تا از بهترین مهندسان در ایران وجود دارند و یکی از نخستین قسمتها برای هوافظا هم در ایران وجود دارد!! البته برای پیشرفته شدن پول لازوم است اما مشکل بزرگی نیست. بنظرم ایران باید روی شرکتهای کوچک - مثله هواپیماهای یک موتور - ماشینها - و الیکترونیکهای کوچک - تاکید کند. و سبر میکند باری وقتی که ایران بتواند با شرکتهای دنیا ورود شود و با ازادی تجارت بکند.

موفق باشید!;);)
 

Mova_aircraft

عضو جدید
عملیاتی کردن

عملیاتی کردن

سلام
یکی دیگر از مشکلات ما میتواند حرف زدن زیاد باشد .
کاش کسی از مسئولین بود تا میتوانستیم با اودردو دل کنیم .
برای پیشرفت نیاز به حمایت مسئو لین است تا باور اینکه این صنعت بالا ترین صنعت است در بین مسئولین نباشد به هیچ پیشرفتی نمی رسیم.
درواقع تا سیاسیون در راس اینگونه شرکتها هستند به هیچ جا نمی رسیم.
 

Similar threads

بالا