چرا خدا مردم را آزمایش مى ‏كند؟

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى‏آزماید.

وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ (بقره ـ 155)

و قطعاً شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات، آزمایش مى‏كنیم و صابران (در این حوادث و بلاها را) بشارت بده.

آزمایش‏هاى خداوند براى رفع ابهام نیست، بلكه براى شكوفایى استعدادها و پرورش انسان‏ها است. وسایل آزمایش الهى تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات است.

ترس از دشمن، محاصره‏ى اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان‏هاى نبرد، از جمله امتحانات است.

لازم نیست همه ‏ى مردم با همه‏ ى مسائل آزمایش شوند، بلكه ممكن است:

الف: هر كس با چیزى آزمایش شود.

ب: فردى در آزمایشى رو سفید باشد، ولى در امتحان دیگرى رسوایى به بارآورد.

ج: ممكن است آزمایش فردى، وسیله‏ ى آزمایش دیگران نیز باشد.

گاهى كم شدن مال و محصولات یا پیدا شدن خوف و ترس و سایر مشكلات، به خاطر آزمایش الهى است، ولى در بعضى اوقات، این امور كیفر اعمال خود انسان‏هاست. انسان‏ها گاهى مرتكب بعضى گناهان مى‏شوند كه خداوند آنها را به برخى گرفتارى‏ ها مبتلا مى‏ كند.

حضرت على علیه السلام مى‏ فرماید: «ان الله یبتلى عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البركات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یتذكر متذكر» (نهج البلاغه، خطبه 143)

همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به كمبود محصول و حبس بركت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار مى‏كند تا شاید متذكّر شوند و توبه نمایند.

البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است، همانگونه كه بر اثر ایمان نعمتى مى ‏دهد كه وسیله آزمایشى است «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (جنّ، 16) همانا آبى گوارا به آنان‏ نوشاندیم تا ایشان را آزمایش كنیم.

خداوند چندین عنایت به صابران نموده است از جمله:
1ـ محبّت. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» (آل عمران، 146)

2ـ نصرت. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» (بقره، 153)

3ـ بهشت. «یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا» (فرقان، 75)

4ـ پاداش بى‏حساب. «إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ» (زمر، 10)

5ـ بشارت. «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»

چرا خدا مردم را آزمایش مى ‏كند؟
در زمینه مساله آزمایش الهى بحث فراوان است، نخستین سوالى كه به ذهن مى رسد این است كه مگر آزمایش براى این نیست كه اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم و از میزان جهل و نادانى خود بكاهیم؟

اگر چنین است خداوندى كه علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه كس و همه چیز آگاه است، غیب آسمان و زمین را با علم بى‏پایانش مى‏داند، چرا امتحان مى كند؟ مگر چیزى بر او مخفى است كه با امتحان آشكار شود؟!

پاسخ این سۆال مهم را در اینجا باید جستجو كرد كه مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش هاى ما بسیار متفاوت است.

آزمایش‏هاى ما براى شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهى در واقع همان" پرورش و تربیت" است.

توضیح اینكه در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى‏آزماید، یعنى همان گونه كه فولاد را براى استحكام بیشتر در كوره مى‏گدازند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمى را نیز در كوره حوادث سخت پرورش مى‏ دهد تا مقاوم گردد.

در واقع امتحان خدا به كار باغبانى پر تجربه شبیه است كه دانه‏هاى مستعد را در سرزمین هاى آماده مى‏پاشد، این دانه‏ها با استفاده از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى‏ كنند، تدریجاً با مشكلات مى‏ جنگند و با حوادث پیكار مى‏ نمایند .

در برابر طوفان هاى سخت و سرماى كشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى‏ دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پر ثمر بار آید كه بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.

سربازان را براى اینكه از نظر جنگى نیرومند و قوى شوند به مانورها و جنگ هاى مصنوعى مى‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى ‏دهند تا ورزیده و آبدیده شوند و این است رمز آزمایش هاى الهى.

قرآن مجید به این حقیقت در جاى دیگر تصریح كرده می فرماید : وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِكُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ:" او آنچه را شما در سینه دارید مى‏آزماید تا دل هاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است" (آل عمران- 154).

امیر مومنان على (علیه السلام) تعریف بسیار پر معنى در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد مى فرماید:

و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم و لكن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب:

" گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولى آنها را امتحان مى‏كند تا كارهاى خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آنها ظاهر گردد" (نهج البلاغه كلمات قصار جمله 93)

یعنى صفات درونى انسان به تنهایى نمى‏تواند معیارى براى ثواب و عقاب گردد مگر آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمایى كند، خداوند بندگان را مى‏ آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كیفر او گردند.

اگر آزمایش الهى نبود این استعدادها شكوفا نمى‏شد و درخت وجود انسان و میوه‏ هاى اعمال بر شاخسارش نمایان نمى‏گشت و این است فلسفه آزمایش الهى در منطق اسلام.

آزمایش خدا همگانى است‏
از آنجا كه نظام حیات در جهان هستى نظام تكامل و پرورش است و تمامى موجودات زنده مسیر تكامل را مى ‏پیمایند، حتى درختان استعدادهاى نهفته خود را با میوه بروز مى‏دهند همه مردم از انبیاء گرفته تا دیگران طبق این قانون عمومى‏ مى‏بایست آزمایش شوند و استعدادات خود را شكوفا سازند.

گرچه امتحانات الهى متفاوت است، بعضى مشكل، بعضى آسان و قهرا نتائج آنها نیز با هم فرق دارد، اما به هر حال آزمایش براى همه هست.

قرآن مجید به امتحان عمومى انسان ها اشاره كرده مى‏فرماید: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ:" آیا مردم گمان مى‏كنند بدون امتحان رها مى‏شوند، نه هرگز بلكه همگى باید امتحان دهند" (عنكبوت آیه 1).

قرآن نمونه‏ هایى از امتحانات پیامبران را نیز بازگو كرده است آنجا كه مى‏فرماید: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ:" خداوند ابراهیم را امتحان كرد" (بقره- 124).

در جاى دیگر آمده است: فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ:" هنگامى كه یكى از پیروان سلیمان تخت بلقیس را در كمتر از یك چشم به هم زدن از راه دور براى او حاضر كرد، سلیمان گفت این لطف خدا است براى اینكه مرا امتحان كند آیا شكرگزارى مى‏ كنم یا كفران"؟ (نمل- 40)

پیام‏های آیه:
1ـ آزمایش و امتحان یك برنامه و سنّت حتمى الهى است. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ»

2ـ ناگوارى‏ها، سبب مقاومت و رشد است. بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، زهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایه‏ى برخورد با تنگدستى‏ها است. «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»

3ـ مورد بشارت، در آیه بیان نشده است تا شامل انواع بشارت‏هاى الهى باشد. «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»



منابع:
نهج البلاغه، خطبه 143
نهج البلاغه كلمات قصار جمله 93
تفسیر نور ج 1
تفسیر نمونه ج 1
بیتوته
 

ریحانه سعادت

عضو جدید
کاربر ممتاز
من همیشه تو امتحانای خدا مردود بودم ولی خدا واسه من خیلی پارتی بازی میکنه. هر کی دیگه جای خدا بود بیخیال من میشد:)
 

Philsooof

عضو جدید
هیچ امتحانی در کار نیست.
انسان هنگام گرفتاری در بدبختی، برای فرار از فشار گرفتاری ها ناچار است در صورت ضعف منطقت به توجیه خودش بپردازد.
که اگر این بلاها سر من می آید نباید نگران باشم چون امتحان است و من هم باید آماده باشم.
با چنین دیدگاهی انسانی که دارای هستی است و از نیستی خود و اطرافیانش وحشت دارد، خود را در معرض آزمون و تقدیر و نظر کردگی میبند.

موفقیت ها را حاصل لطف و بدبختی ها را حاصل امتحان میبیند !!!
در حالیکه با کمی دقت در جهان و کشته شدن ثانیه به ثانیه میلیون ها کودک و... تصادفی بودن ولادت و مرگ و این جهان مشخص میشود.
اما عقلی که تحت تاثیر ایدئولوژی های مذهبی رشد میکند از یک سنی همه چیز را آزمون میداند اما ....
 

bahargoli

عضو جدید
هیچ امتحانی در کار نیست.
انسان هنگام گرفتاری در بدبختی، برای فرار از فشار گرفتاری ها ناچار است در صورت ضعف منطقت به توجیه خودش بپردازد.
که اگر این بلاها سر من می آید نباید نگران باشم چون امتحان است و من هم باید آماده باشم.
با چنین دیدگاهی انسانی که دارای هستی است و از نیستی خود و اطرافیانش وحشت دارد، خود را در معرض آزمون و تقدیر و نظر کردگی میبند.

موفقیت ها را حاصل لطف و بدبختی ها را حاصل امتحان میبیند !!!
در حالیکه با کمی دقت در جهان و کشته شدن ثانیه به ثانیه میلیون ها کودک و... تصادفی بودن ولادت و مرگ و این جهان مشخص میشود.
اما عقلی که تحت تاثیر ایدئولوژی های مذهبی رشد میکند از یک سنی همه چیز را آزمون میداند اما ....
البته من اینگونه از سخنان شما برداشت میکنم که این تفکر برای زمانی هست که به وجود خالق هستی(یعنی خدا) معتقد نباشیم(و البته شاید سوء برداشت باشد!) و گرنه کسی که به خالق معتقد باشد مطمئنن به کتابش که فرستاده پیامبر هست معتقد هست . بنابراین همونطور که دوست عزیزم فرمودن ازمایش الهی یک واقعیت هست!

به هرحال همیشه بدبختی ها حاصل یک امتحان نیست چه بسا انسان در خوشی ها و موفقیت ها، مورد امتحان واقع میشه تا عیار وجودی اون مشخص بشه!
مثلا کسی که به ثروتی رسیده در چه راه هایی این ثروت رو خرج خواهد کرد! یا علم دانشمند مثلا کسی میشود ادیسون و کسی میشود خالق بمب اتم!!

والبته سرمنشا همه ی این بحث ها باید به اینجا برسد که ایا به خدا اعتقادی هست یا خیر! اگر اعتقاد هست پس هیچ چیزی از روی تصادف اتفاق نمی افتد!
و اگر اعتقادی نیست مسلما هیچ کدام از دو طرف بحث کننده حرف های یکدیگر رو متوجه نخواهیم شد!
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
چندسالی هست که بین پست اول و سوم درگیرم

پست سوم حرف اضافه ای بیش نیست.
هیچ چیزی شانسی نیست ، عطسه ی یه گربه در آمریکا ، اینجا اثر میذاره ، این حرفا شوخی نیست.

دانشمندان کشف کرده اند که بیگ بنگ با دقت 10 به توان منفی 60 بوده و اگر این تقریب میشد 10 به توان منفی 61 ، دیگه اینطوری انسان نمیتونست زندگی کنه ، این کشف همون آیه ای هست که میگه: خداوند همه چیز را مسخر شما ساخت.....

این شانسیه؟ خدایی ، شانسیه؟

هیچ امتحانی در کار نیست.
انسان هنگام گرفتاری در بدبختی، برای فرار از فشار گرفتاری ها ناچار است در صورت ضعف منطقت به توجیه خودش بپردازد.
که اگر این بلاها سر من می آید نباید نگران باشم چون امتحان است و من هم باید آماده باشم.
با چنین دیدگاهی انسانی که دارای هستی است و از نیستی خود و اطرافیانش وحشت دارد، خود را در معرض آزمون و تقدیر و نظر کردگی میبند.

موفقیت ها را حاصل لطف و بدبختی ها را حاصل امتحان میبیند !!!
در حالیکه با کمی دقت در جهان و کشته شدن ثانیه به ثانیه میلیون ها کودک و... تصادفی بودن ولادت و مرگ و این جهان مشخص میشود.
اما عقلی که تحت تاثیر ایدئولوژی های مذهبی رشد میکند از یک سنی همه چیز را آزمون میداند اما ....

پاسخ شما هم خودبخود در پاسخ به سوال پایینی داده شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
هیچ امتحانی در کار نیست.
انسان هنگام گرفتاری در بدبختی، برای فرار از فشار گرفتاری ها ناچار است در صورت ضعف منطقت به توجیه خودش بپردازد.
که اگر این بلاها سر من می آید نباید نگران باشم چون امتحان است و من هم باید آماده باشم.
با چنین دیدگاهی انسانی که دارای هستی است و از نیستی خود و اطرافیانش وحشت دارد، خود را در معرض آزمون و تقدیر و نظر کردگی میبند.

موفقیت ها را حاصل لطف و بدبختی ها را حاصل امتحان میبیند !!!
در حالیکه با کمی دقت در جهان و کشته شدن ثانیه به ثانیه میلیون ها کودک و... تصادفی بودن ولادت و مرگ و این جهان مشخص میشود.
اما عقلی که تحت تاثیر ایدئولوژی های مذهبی رشد میکند از یک سنی همه چیز را آزمون میداند اما ....
سلام
دوست فیلسوفم

از نوشتار شما اینچنین برداشت میشود که شما گرایش به دوستان نهیلیسم ما دارین.اگه اعتقاد به حضرت دوست داشته باشید میدانید که محال است خداوندی که این همه نعمت در اختیار ما گذاشته است بدون امتحان و آزمون دوران عمر ما سپری بشود.
همین عبارت کافیست که هیچ فعل و انفعالی نمیشود مگر به اذن او.حتی برگی از درختی نمی افتد .حتی یک برگ
به قول اون شاعر عزیز چشمها را باید شست.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که گرایش به دین در جهان درحال فزونی و چشمگیر است.
همه به حضور قادر مطلق در تمام مراحل زندگی باور دارند.

دوست خوبم
من حتم دارم برای شما هم همانند من لحظاتی وجود داشته که از همه جا نومید بوده ایم و فقط دلمان به یک نقطه وصل بوده.

ببخش من رو که بی پرده سخن گفتم.
 

Similar threads

بالا