وضعیت تولید خودروی کشور

وضعیت تولید خودروی کشور

  • 1- کاملا راضی بوده و موافق ادامه این روند هستم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    115

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
میخواستم در این تایپیک دوستان هر گونه نظری درباره تولیدات داخلی خودرو اعم از قیمت - کیفیت - رضایت - مقایسه با سایر خودروها - خودروهای وارداتی و ... دارند رو بنویسند و بحث کنیم و مخصوصا نظرسنجی گذاشتم تا ببینیم نظر دوستان پیرامون وجود صنعت خودروسازی در کشور با این وضعیت چیست و چند درصد دوستان با این وضعیت موافق هستند که ما خودروی خارجی را به چندبرابر قیمت تهیه کنیم تا خودروی داخلی بی کیفیت ورشکست نشده و همچنان به تولید ادامه دهد؟؟؟ ایا اصلا کسی از مردم از این وضعیت راضی هست یا همه راضی هستن یا .... ؟
این شما و این بحث
پ.ن : هر چند این صنعت نیز با تمام وجود با مسائل سیاسی کشور امیخته شده است به طوریکه کمتر بحثی میتوان درباره ان نمود که به حکومت و دولت و سیاست ربط نداشته باشه ولی تا حد ممکن دوستان نظراتی ندن که منجر به بسته شدن تایپیک بشه تا شاید به نتیجه ای مناسب برسیم
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی خوشحال میشم دوستانی که از تایپیک بازدید میکنند در نظرسنجی شرکت کرده و حتی نظرات و تجربیات خود را نیز در این زمینه بنویسند
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب میشد اگه دوستان بازدید کننده و شرکت کننده در نظرسنجی مطالب و نظرات خودشون رو هم عنوان کنند
 

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من به گزينه 5 راي دادم اخه ما چيمون از بقيه كمه كه بايد اين ماشين هاي پوكيده رو سوار شيم
حالا اگه ايران ماشين نسازه اخر و الزمان ميشه
با اين ماشين هاشون هم اسايش رو گرفتن هم دارن روز به روز جون مردم رو به خطر ميندازن
يكي از فاميل هامون چند وقت پيش تصادف كرد ماشينش 5 تا مللق زده بود ما كه خبر دار شديم فاتحش رو خونديم اما صحييح و سالم مونده بود و يه خط هم بش نيوفتاده بود فكر ميكنيد چرا؟
چون ماشينش وارداتي بود همين
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
من به گزينه 5 راي دادم اخه ما چيمون از بقيه كمه كه بايد اين ماشين هاي پوكيده رو سوار شيم
حالا اگه ايران ماشين نسازه اخر و الزمان ميشه
با اين ماشين هاشون هم اسايش رو گرفتن هم دارن روز به روز جون مردم رو به خطر ميندازن
يكي از فاميل هامون چند وقت پيش تصادف كرد ماشينش 5 تا مللق زده بود ما كه خبر دار شديم فاتحش رو خونديم اما صحييح و سالم مونده بود و يه خط هم بش نيوفتاده بود فكر ميكنيد چرا؟
چون ماشينش وارداتي بود همين
بله متاسفانه وضع خودرو طوری شده که اکثر مردم الان انتظار همین کار رو دارند و یقینا هیچ زیانی هم به کشور نمیرسه و اخر زمان نمیشه اگه خودروسازی کلا تعطیل بشه و یا واردات ازاد بشه تا خودروسازی یا باهاش رقابت کنه و با پیشرفت باقی بمونه و یا کاملا تعطیل بشه همونطور که صنعت کفش و پارچه و فرش و برنج و ... کشور در رقابت ازاد با سایر کشورها تعطیل شد
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
از این دوستانی که 12 تا رای دادن کسی نظری نداره؟
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
كسي در مورد تعرفه ها ؟ خودروهاي وارداتي ؟ كيفيت خودروهاي داخلي ؟ خدمات پس از فروش ؟ و ... نظري نداره ؟ كسي نيس كه رضايت كامل از خودروسازي داخلي داشته باشه؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
فعلا که یه پرایده پوکیده 10 تومنه!!!
جالب هم اینه خودشون دلار رو میبرند بالا بعدش قطعه ای که هزینه دلار رو هم نخورده با دلار میره بالا!!
هم از طوبره هم از آخور!
من به گزینه 3 رای دادم ولی اگه بعد 1000 سال اتفاق بیفته عملی شدن گزینه 5 هم اجتنباب ناپذیره!
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فعلا که یه پرایده پوکیده 10 تومنه!!!
جالب هم اینه خودشون دلار رو میبرند بالا بعدش قطعه ای که هزینه دلار رو هم نخورده با دلار میره بالا!!
هم از طوبره هم از آخور!
من به گزینه 3 رای دادم ولی اگه بعد 1000 سال اتفاق بیفته عملی شدن گزینه 5 هم اجتنباب ناپذیره!

منم موافقم...
نمیدونم چرا پرایدی که تو کشورای دیگه 4-5 میلیون قیمت داره اینجا اینقدر واسه مردم گرون در میاد؟؟؟
کاش بساط لیزینگ هم برچیده بشه... خیلی به ربا خواری نزدیکه...
راستی واقعا چرا یه ماشین زپرتی اینهمه واسه ما گرون در میاد؟ البته میدونم کسایی در سود هر خودرو سهم دارن اما دیگه تا این حد؟؟؟
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم موافقم...
نمیدونم چرا پرایدی که تو کشورای دیگه 4-5 میلیون قیمت داره اینجا اینقدر واسه مردم گرون در میاد؟؟؟
کاش بساط لیزینگ هم برچیده بشه... خیلی به ربا خواری نزدیکه...
راستی واقعا چرا یه ماشین زپرتی اینهمه واسه ما گرون در میاد؟ البته میدونم کسایی در سود هر خودرو سهم دارن اما دیگه تا این حد؟؟؟
چون نود درصد عوارض خالص داره با کلی هزینه های ناخالص که گاه قیمت سه برابر واقعی رو حاصل میکنه
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چون نود درصد عوارض خالص داره با کلی هزینه های ناخالص که گاه قیمت سه برابر واقعی رو حاصل میکنه

عوارض خالص؟؟ میتونیم اسمش رو عوارض بزاریم؟ از پول هر خورو کسایی سهم دارن که در تولید اون شاید نقشی نداشتن...اصلا این عوارض برای چی هست؟ کیفیت که تغییری نمیکنه...
فکر کنم معنی عوارض قشنگ جا نیفتاده واسمون..یا واسه مایی که عوارض میدیم یا برای اونایی که عوارض میگیرن...
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز

عوارض خالص؟؟ میتونیم اسمش رو عوارض بزاریم؟ از پول هر خورو کسایی سهم دارن که در تولید اون شاید نقشی نداشتن...اصلا این عوارض برای چی هست؟ کیفیت که تغییری نمیکنه...
فکر کنم معنی عوارض قشنگ جا نیفتاده واسمون..یا واسه مایی که عوارض میدیم یا برای اونایی که عوارض میگیرن...
خب عوارض و تعرفه برای هر خودرویی و هر محصول دیگری در جهان وجود دارد که اینجای بحث مشکل نیست فقط رقمش در ایران بسیار زیاد است
بالاخره اقتصاد دولتی از این مسایل زیاد دارد
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب عوارض و تعرفه برای هر خودرویی و هر محصول دیگری در جهان وجود دارد که اینجای بحث مشکل نیست فقط رقمش در ایران بسیار زیاد است
بالاخره اقتصاد دولتی از این مسایل زیاد دارد

حرف شما متین اینم در راستای تکمیل حرفای شما:
ما نکته‌ای که در خصوص تعرفه واردات خودرو، خودنمایی مي‌کند، پایین بودن تعرفه واردات در کشورهای اطراف ایران است، به طوری‌که براساس آمار اعلام شده از سایت وزارت بازرگانی آمریکا تعرفه واردات خودرو در اغلب کشورهای اطراف ایران کمتر از 20 درصد است.بر اساس آمار مذکور تعرفه واردات خودرو در کشور بحرین، آذربایجان و عمان 20 درصد در نظر گرفته شده ،اما رقم مذکور درکشور پاکستان به 15 درصد مي‌رسد.

اما طی چند دهه گذشته در حق مصرف کننده در این کشور ظلم شده است و مشخص نیست چه مجموعه ای مدافع حقوق اونهاست هرچند تولید کننده مدافعان سرسختی داشته و دارند ضمنا این کم لطفی به اندازه ای است که خودرو به قیمت کشورهاءی که به آنها صادر میگردد هم بدست مردم نمی رسد و چه از نظر قیمت و چه کیفیت هم نابرابر است ... چرا؟؟؟
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز

حرف شما متین اینم در راستای تکمیل حرفای شما:
ما نکته‌ای که در خصوص تعرفه واردات خودرو، خودنمایی مي‌کند، پایین بودن تعرفه واردات در کشورهای اطراف ایران است، به طوری‌که براساس آمار اعلام شده از سایت وزارت بازرگانی آمریکا تعرفه واردات خودرو در اغلب کشورهای اطراف ایران کمتر از 20 درصد است.بر اساس آمار مذکور تعرفه واردات خودرو در کشور بحرین، آذربایجان و عمان 20 درصد در نظر گرفته شده ،اما رقم مذکور درکشور پاکستان به 15 درصد مي‌رسد.

اما طی چند دهه گذشته در حق مصرف کننده در این کشور ظلم شده است و مشخص نیست چه مجموعه ای مدافع حقوق اونهاست هرچند تولید کننده مدافعان سرسختی داشته و دارند ضمنا این کم لطفی به اندازه ای است که خودرو به قیمت کشورهاءی که به آنها صادر میگردد هم بدست مردم نمی رسد و چه از نظر قیمت و چه کیفیت هم نابرابر است ... چرا؟؟؟
البته الان اینجا کم هستند و تا کنون وارد بحث نشدن ولی همچنان کسانی هستند که از این رویه با عناوینی چون حمایت از تولید - اشتغال - جلوگیری از خروج ارز و ... حمایت کرده و موافق چنین عوارضی هستند
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظر من بهترین کار کاهش پله پله تعرفه است و تعرفه های مختلف برای خودروهای مختلف...

مثلا از ابتدا تعرفه خودروهای تولید آمریکا که قوی ترین تولیدات رو داره برندارن، ابتدا تعرفه خودروهایی رو بردارن که تقریبا هم سطح یا نزدیک به تولیدات داخلیه، این باعث میشه رقابت عادلانه تری بین صنعت داخلی و خارجی ایجاد بشه، در غیر این صورت یک رقابت ناعادلانه است، مثل رقابت وزن +100 کیلو با مگس وزن میشه!!!! مسلمه صنعت داخلی شکست میخوره...

ولی اگر ابتدا تعرفه خودروهای هم سطح خودمونو بردارن رقابت منصفانه تر و منطقی تر تو بازار شکل میگیره خودروسازها هم میتونن خودشونو به اون سطح برسونن، وقتی به اون سطح رسیدن یک مرحله بالاتر...
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من بهترین کار کاهش پله پله تعرفه است و تعرفه های مختلف برای خودروهای مختلف...

مثلا از ابتدا تعرفه خودروهای تولید آمریکا که قوی ترین تولیدات رو داره برندارن، ابتدا تعرفه خودروهایی رو بردارن که تقریبا هم سطح یا نزدیک به تولیدات داخلیه، این باعث میشه رقابت عادلانه تری بین صنعت داخلی و خارجی ایجاد بشه، در غیر این صورت یک رقابت ناعادلانه است، مثل رقابت وزن +100 کیلو با مگس وزن میشه!!!! مسلمه صنعت داخلی شکست میخوره...

ولی اگر ابتدا تعرفه خودروهای هم سطح خودمونو بردارن رقابت منصفانه تر و منطقی تر تو بازار شکل میگیره خودروسازها هم میتونن خودشونو به اون سطح برسونن، وقتی به اون سطح رسیدن یک مرحله بالاتر...
خب الان وضع برعکسه و برخلاف محصولات دیگر در خودرو چینی ها که ارزونتر و بی ارزشترن به دلیل جلوگیری از اسیب زدن به تولید داخل (برخلاف محصولات خصوصی مثل کفش و پارچه و ...) با تعرفه و عوارض بیشتری به فروش میرسند مثلا خودروهای لوکس و معتبر کره و ژاپن با عوارضی در حد 100 درصد به فروش میرسند ولی مثلا خودروی ام وی ام که یه خودروی 3 هزار دلاری است به قیمتی حدود 10 میلیون فروخته میشه که قیمت اضافه اش بیش از 200 درصد میشه
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب الان وضع برعکسه و برخلاف محصولات دیگر در خودرو چینی ها که ارزونتر و بی ارزشترن به دلیل جلوگیری از اسیب زدن به تولید داخل (برخلاف محصولات خصوصی مثل کفش و پارچه و ...) با تعرفه و عوارض بیشتری به فروش میرسند مثلا خودروهای لوکس و معتبر کره و ژاپن با عوارضی در حد 100 درصد به فروش میرسند ولی مثلا خودروی ام وی ام که یه خودروی 3 هزار دلاری است به قیمتی حدود 10 میلیون فروخته میشه که قیمت اضافه اش بیش از 200 درصد میشه

درسته...
 

ElectricalENG

کاربر بیش فعال
سمند در کشور آذربایجان بسیار رواج پیدا کرده چرا؟ چون اگر طرف مثلا روزی یه ربع مسافرکشی کنه اقساط ماشین در میاد. بعلاوه اینکه قیمتش نصف و امکانات و امنیتش دو سه برابر امکانات ماشینیه که دست ماست. و دلیلش هم فقط بر می گرده به رقابت. حالا در دست دیگه تو کشور خودمان که میدونید اوضاع چطوره و من حرف تکراری نمیزنم اما اینکه شما 10 تومن روی یه پراید پول بدی و بدونی که دو سه میلیونش مستقیم و بی هیچ دلیلی بره به بیت رهپری واقعا منصفانه نیست با تقریبا بالاترین درصد کشته شدگان حوادث جاده ای در تمام جهان
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
من هم با کم کم کردن گمرک و ایجاد رقابت بیشتر مواقفم
شرکت های تولید خودرو نشون دادن که اگه بخوان می تونند وارد رقابت بشند و حتی ماشین های با کیفیت تولید کنند
اما وقتی فقط داخل کشور دو سه تا شرکت رقیب باشند خوب معلومه که پیشرفت هم کم میشه
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هم با کم کم کردن گمرک و ایجاد رقابت بیشتر مواقفم
شرکت های تولید خودرو نشون دادن که اگه بخوان می تونند وارد رقابت بشند و حتی ماشین های با کیفیت تولید کنند
اما وقتی فقط داخل کشور دو سه تا شرکت رقیب باشند خوب معلومه که پیشرفت هم کم میشه
بله بحث مهم اینه که شرکت های ما تا امروز نخواستن وارد رقابت بشن چون نیازی ندیدن
 

arash_ba

عضو جدید
شرکت پمپیران را شاید همتون بشناسین .این شرکت در زمان قبل از انقلاب پمپ های ساخته کشور آلمان را وارد میکرد و مستقیماً به بازار روانه میکرد.کم کم کارشناسان آلمانی دراین شرکت به آموزش نیروی های فنی پرداختند.بعد از چند سال این شرکت کاملاً از لحاظ علمی خودکفا گردیده والان هم در آسیا جزو بهترین ها است. هدفم از ذکر این مطلب ، این بود که بگم خودرو هم دقیقاً باید همین طوری تولید بشه. باید کاری را بکنیم که برزیل الان دارد انجام میدهد.تولید خودروهای خارجی با کیفیت بالا تحت لیسانس همان شرکت بدون افزایش قیمت نسبت به بازار جهانی.این کار الان هم با کمترین هزینه میتواند در داخل کشور انجام شود.فقط مشکل سیاست ایران در منطقه است.شک نکنید.
به نظر من بهترین کار اینه که دوست عزیزمون گفتن.(تعرفه ها رو کم کم کاهش بدیم)
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
یکم منطقی باشیم

یکم منطقی باشیم

من به گزينه 5 راي دادم اخه ما چيمون از بقيه كمه كه بايد اين ماشين هاي پوكيده رو سوار شيم
حالا اگه ايران ماشين نسازه اخر و الزمان ميشه
با اين ماشين هاشون هم اسايش رو گرفتن هم دارن روز به روز جون مردم رو به خطر ميندازن
يكي از فاميل هامون چند وقت پيش تصادف كرد ماشينش 5 تا مللق زده بود ما كه خبر دار شديم فاتحش رو خونديم اما صحييح و سالم مونده بود و يه خط هم بش نيوفتاده بود فكر ميكنيد چرا؟
چون ماشينش وارداتي بود همين
دوست عزیز
بهتره حرفایی که همه ما میدونیم رو دوباره تکرار نکنیم
یه بحث منطقی ...!
فعلا که یه پرایده پوکیده 10 تومنه!!!
جالب هم اینه خودشون دلار رو میبرند بالا بعدش قطعه ای که هزینه دلار رو هم نخورده با دلار میره بالا!!
هم از طوبره هم از آخور!
من به گزینه 3 رای دادم ولی اگه بعد 1000 سال اتفاق بیفته عملی شدن گزینه 5 هم اجتنباب ناپذیره!

البته الان اینجا کم هستند و تا کنون وارد بحث نشدن ولی همچنان کسانی هستند که از این رویه با عناوینی چون حمایت از تولید - اشتغال - جلوگیری از خروج ارز و ... حمایت کرده و موافق چنین عوارضی هستند

دوستان محترم
تا بوده همین بوده از دست ما زمانی کاری بر میاد که جزو تصمیم گیرنده های صنعت کشور باشیم ، بحث تعرفه رو از گذشته های دور میشنویم و در آینده هم خواهیم شنید به قول ینفر کارشناسای خوبی در این زمینه دارن کار می کنند

شرکت پمپیران را شاید همتون بشناسین .این شرکت در زمان قبل از انقلاب پمپ های ساخته کشور آلمان را وارد میکرد و مستقیماً به بازار روانه میکرد.کم کم کارشناسان آلمانی دراین شرکت به آموزش نیروی های فنی پرداختند.بعد از چند سال این شرکت کاملاً از لحاظ علمی خودکفا گردیده والان هم در آسیا جزو بهترین ها است. هدفم از ذکر این مطلب ، این بود که بگم خودرو هم دقیقاً باید همین طوری تولید بشه. باید کاری را بکنیم که برزیل الان دارد انجام میدهد.تولید خودروهای خارجی با کیفیت بالا تحت لیسانس همان شرکت بدون افزایش قیمت نسبت به بازار جهانی.این کار الان هم با کمترین هزینه میتواند در داخل کشور انجام شود.فقط مشکل سیاست ایران در منطقه است.شک نکنید.
به نظر من بهترین کار اینه که دوست عزیزمون گفتن.(تعرفه ها رو کم کم کاهش بدیم)

اما نظر خودم که در جواب این دوستمون هم میتونه باشه
قبل از انقلاب ما مشکل تحریم نداشتیم واردات به کشور ما آزاد بود
بازار رقابت اینقدر فشرده نبود
به نظر من با این اوضاع زیادی تعرفه و اجازه ندادن واردات یه جور دست پیش گرفتن واسه پس نیافتادنه ، برای مثال شما یک نمونه قطعه مهم و اساسی نام ببرید که مستقیم و بدون بازار سیاه دستمون برسه .
هرشرکت صنعتی که وارد کشور ما میشد با سیاست دولتمردان آن زمان کارگاه های آموزش و یا هنرستان های فنی هم راه می انداختن و با صنعت تولید روز دنیا هم آشنامون میکردن
من نمی گم امروزه نمیشه و یا نمی کنن
کاش صنعت ما مثل پزشکی مون خوب پیشرفت می کرد
کاش مثل پزشکی که توی خون ما ایرانی هاست صنعت هم این طوری بود
این طوری دیگه حتی تحریم هم خیلی راحت تر از اینا بود واسه ما
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان دیگه ای نیستن که نظری در این زمینه داشته باشن یا بخوان تجارب خود در مورد خرید خودروهای داخلی و خارجی رو در اختیار بقیه قرار بدن؟
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام دوستان
باید توجه کرد شما دارید در مورد صنعت خودرو صحبت می کنید که سومین یا جهارمین اقتصاد سوده جهان است .
من گزینه 3 رو انتخاب کردم .
قابل توجه دوستان که به گزینه 4 رای دادن ! شما هم دوست دارید بیکار تو خونه بشینید مگه نه !
باید در این صنعت با سیاست جلو رفت . مشکل اصلی ما علاوه بر طراحی در زنجیره تامین هم است . مثلا همین موضوع ایربگ که مشکلش رنجیره تامین کنندگان بود .
سعی کنید مسائل را بطور کلی نگاه کنید !
در مرد کیفیت به نظر من هروز بدتر از دیروز ، نمیدونم با اینکه قیمت بالا هم میره بازهم لامصب کم می شه .
 
  • Like
واکنش ها: ?Why

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
باید توجه کرد شما دارید در مورد صنعت خودرو صحبت می کنید که سومین یا جهارمین اقتصاد سوده جهان است .
من گزینه 3 رو انتخاب کردم .
قابل توجه دوستان که به گزینه 4 رای دادن ! شما هم دوست دارید بیکار تو خونه بشینید مگه نه !
باید در این صنعت با سیاست جلو رفت . مشکل اصلی ما علاوه بر طراحی در زنجیره تامین هم است . مثلا همین موضوع ایربگ که مشکلش رنجیره تامین کنندگان بود .
سعی کنید مسائل را بطور کلی نگاه کنید !
در مرد کیفیت به نظر من هروز بدتر از دیروز ، نمیدونم با اینکه قیمت بالا هم میره بازهم لامصب کم می شه .
تا امروز با همین استدلال غلط که با تعطیلی صنعت خودروسازی کلی بیکار میشن فیمت بالا رو به مردم تحمیل کردن ولی درستش اینه که اون کارگران با قیمت معقول اشتغال داشته باشند نه که خودرو دو سه برابر به فروش بره که با پول اضافه اش یه عده کار کنند
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما اصلا صنعت خودروسازي نداريم( نظر يك كارشناس)
پس جناب کارشناس لطفا کمی من و دوستان رو روشن کنید اینی که داریم از چرخه مواد اولیه و تولید کوچکترین قطعات تا تولید خودروهای ملی و موتور ملی و حتی اخیرا کامیون و کشنده ملی؟؟؟ اگه اینا اسمش صنعت خودروسازی نیست پس صنعت خودروسازی به چی میگن؟؟؟
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این که صنعت خودروسازی نداریم درست نیست اما میتونیم اینجوری بگیم که ما تولیدکننده خوبی نیستیم وبیشتر مونتازکاریم که متاسفانه مونتاز کار خوبی هم نیستیم
 

Similar threads

بالا