وزیر نفت ایران 'گم شدن' دکل نفتی 78 میلیون دلاری در دوره احمدی‌نژاد را تایید کرد

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گزارش‌ها درباره مفقود شدن یک دکل نفتی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را تأیید کرده است.
آقای زنگنه امروز دوم تیرماه (۲۳ ژوئن) به خانه ملت، خبرگزاری مجلس ایران گفته است که با شکایت وزارت نفت، پرونده ای در این باره تشکیل شده است.
ارزش این دکل مفقود شده که "دین" نام دارد ۷۸ میلیون دلار عنوان شده است.
نادر قاضی‌پور، از نمایندگان مجلس ایران پاییز سال گذشته گفته بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون انرژی دستور بررسی این موضوع را داده است.
آقای قاضی‌پور ارزش این دکل را به پول ملی ایران معادل ۲۴۰ میلیارد تومان توصیف کرده و گفته بود معلوم نیست در حال حاضر این دکل کجاست.

این دکل در سال ۱۳۹۰ از یک شرکت خارجی در ترکیه خریداری شده بود.

خبرگزاری فارس شهریور ماه گذشته خبر داده بود که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت که احداث تاسیسات فراساحل نفت و گاز ایران را در میدان مشترک پارس جنوبی بر عهده دارد، اقدام به خرید این دکل نفتی کرده بود.
بر اساس این گزارش، قرار بوده ۲۰ درصد از بهای این دکل حفاری به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی قرار بگیرد و مابقی پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود، اما "طرف ایرانی بر خلاف مفاد قرارداد کل بهای دکل را به تدریج پرداخت کرده است."
خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه در وزات نفت گفته بود: "با توجه به احتمال بالای وقوع فساد در این خرید، برخی از مسئولین سابق این شرکت ایرانی به عنوان مظنون تحت تعقیب قرار گرفته‌اند."
منبع
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماجرای گم شدن «دکل» در دولت احمدی‌نژاد چه بود؟

ماجرای گم شدن «دکل» در دولت احمدی‌نژاد چه بود؟

[h=3]ماجرای گم شدن «دکل» در دولت احمدی‌نژاد چه بود؟[/h]
علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبری که تحت عنوان گم شدن دکل نفتی ایران مننتشر شده بود، اظهار داشت: پس از بررسی‌هایی که بعد از انتشار این خبر انجام شد متوجه شدیم که اصلا دکلی وجود نداشته است که گم شود.



وی افزود: این دکل توسط طرف ایرانی از کشور چین خریداری شده است اما از آنجایی که طرف ایرانی به تعهدات خود پایبند نبوده و قسط دوم آن را پرداخت نکرده است، این دکل اصلا به ایران ارسال نشده است تا گم شود.


علیلو در ادامه تاکید کرد: هر زمانی که طرف ایرانی قسط دوم خود را پرداخت کند، دکل به ایران فرستاده می‌شود مگر آنکه خلف وعده‌هایی از سوی طرف چینی رخ دهد که این موضوع دیگری است و در زمان خود مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی اولیه در مورد این خبر ناصحیح بود و برخی از رسانه‌ها به دلیل برداشت اشتباه و یا موضوعات دیگر، خبر را به صورت نادرست انعکاس دادند.



پس از گذشت نزدیک به یکسال از ماجرای دکل نفتی گم شده ایران، وزیر نفت در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خبر مفقود شدن یک دکل نفتی ایرانی در زمان فعالیت دولت گذشته صحت دارد؟ گفته بود: موضوع مفقود شدن دکل نفتی متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.


پیرو این اظهارات زنگنه، در روزهای اخیر برخی رسانه ها در ادامه شیطنت های سال گذشته خود بار دیگر موضوع گم شدن دکل نفتی را در صدر اخبار خود قرار دادند.



 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام دوستان تاپیک دارای حاشیه سیاسی میباشد لطفا از ارسال چنین موضوعاتی خودداری کنید ؛ قفل شد ( تاپیک حذف خواهد شد )

ارسال مطلب سياسی در باشگاه ممنوع است. تاپيك های سياسی بدون اطلاع قبلی حذف و کاربران خاطی محروم خواهند شد. لطفا برای بحث های سیاسی از سایت های دیگر استفاده بفرمایید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا