واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در یک نگاه

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در یک نگاه

:) در نظر دارم به معرفی برخی از واحد های دانشگاه آزاد بپردازم :)
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (52)به معرفی واحد اردستان و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان در سال 1366 تاسیس شد و با هماهنگی مسئولان وقت شهرستان پیگیریهای لازم جهت ساخت ساختمان و فضای آموزشی انجام شد. در بدو تاسیس دو رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی و کشاورزی در مقطع کاردانی با 160 نفر دانشجو کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر این دانشگاه در زمینی به مساحت 22 هکتار با فضای آموزشی 100762متر مربع و رشته‌های مختلف در مقطه کاردانی و کارشناسی فعالیت دارد.
واحد اردستان در حال حاضر 1650 نفر دانشجو و 64 نفر عضو هیئت علمی دارد.
این واحد در گروه علوم انسانی در رشته های اموربانکی، حسابداری، آموزش ابتدائی، مدیریت امور دفتری، مدیریت صنعتی ـ کاربردی در مقطع کاردانی و حسابداری و بازرگانی در مقطع کاردانی پیوسته و در گروه علوم پایه در رشته علوم تجربی در مقطع کاردانی و در گروه کشاورزی در رشته های مهندسی زراعت و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی، مهندسی تکنولوژی مواد غذایی و مهندسی تکنولوژی تولیدات گیاهی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، تکنولوژی تولیدات گیاهی، تکنولوژی مواد غذایی، علوم دامی در مقطع کاردانی و در گروه فنی ومهندسی در رشته های مهندسی معماری، عمران و عمران ـ نقشه برداری در مقطع کارشناسی، مهندسی عمران ـ عمران و علمی کاربردی معماری در مقطع کارشناسی ناپیوسته، کامپیوتر، نقشه کشی معماری و کارهای عمومی ساختمان در مقطع کاردانی پیوسته، نرم افزار کامپیوتر، برق ـ الکترونیک، معماری و ساختمان در مقطع کاردانی دانشجو دارد.
افتخارات ورزشی این واحد به شرح ذیل است:
- کسب مقام نایب قهرمانی فوتسال بسیج اساتید در مسابقات بسیج اساتید استان اصفهان
ـ کسب مدال طلا، نقره و برنز مسابقات منطقه‌ای در رشته کشتی فرنگی و آزاد برادران
ـ کسب مدال طلا، نقره و برنز مسابقات منطقه‌ای در رشته دو ومیدانی برادران
ـ کسب مدال برنز مسابقات منطقه‌ای در رشته کاراته برادران
ـ کسب مدال برنز مسابقات منطقه‌ای در رشته تکواندو برادران
ـ کسب مدال برنز مسابقات منطقه‌ای در رشته تنیس روی میز برادران
ـ کسب مقام چهارم مسابقات منطقه‌ای در رشته هندبال خواهران
ـ کسب مقام دوم مسابقات منطقه‌ای در رشته فوتسال برادران
ـ کسب مقام دوم مسابقات منطقه‌ای در رشته والیبال برادران
ـ کسب مدال طلا مسابقات کشوری در رشته ژیمناستیک خواهران
در حوزه معاونت پژوهشی تاکنون 36 طرح پژوهشی انجام شده است که از این تعداد 3 طرح برون دانشگاهی بوده است.
تعداد 223 مقاله در همایش‌های معتبر ملی و بین‌المللی داخل کشور، 35 مقاله در همایش‌های بین‌المللی خارج از کشور، 15 مقاله در مجلات علمی پژوهشی، 2 مقاله ISI و 16 مقاله در سایر مجلات معتبر داخلی و خارجی از این واحد به چاپ رسیده است.
واحد اردستان تاکنون بیش از 20 همایش و سمینار علمی با موضوعات مختلف برگزار کرده است.
کتابخانه این واحد دانشگاهی مشتمل بر بانک لوح فشرده بالغ بر 1300 عدد، بیش از 200 جلد نشریات فارسی و لاتین، 675 جلد کتاب لاتین و بالغ بر 23 هزار جلد کتب فارسی دارد.
واحد اردستان 5 انجمن مصوب شامل انجمن علمی کامپیوتر، انجمن علمی علوم تجربی، انجمن علمی کشاورزی، انجمن علمی عمران، انجمن علمی معماری دارد.
همچنین تا یکسال آینده ساختمان مسجد، دانشکده فنی و مهندسی تکمیل و به بهره بردای می رسد.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (51)به معرفی واحد رشت و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با هدف گسترش آموزش عالی در کشوردر اول آذر ماه سال 1361تأسیس و فعالیت آموزشی خودر ابا پذیرش 58 نفر دانشجوی دوره کاردانی رشته ریاضی و 100 دانشجوی رشته های زبان انگلیسی ،ادبیات فارسی و ادبیات عرب از مهرماه 62 آغاز و امروزبه عنوان یکی از بزرگترین واحد دانشگاهی و با دارا بودن بیش از 12000دانشجو در راستای توسعه آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی، دانشجویی و عمرانی و چشم انداز بیش از ربع قرن تلاش دانشگاه آزاد اسلامی، دارای سه ساختمان آموزشی ، دو ساختمان اداری ، سه واحد خوابگاه ملکی و یک کلینیک دامپزشکی و با دارا بودن 28 آزمایشگاه و کارگاه ، سه کتابخانه مجهز، فضاهای مناسب ورزشی شامل سالن چند منظوره فوتسال، والیبال و بسکتبال، سالن کشتی ، سالن بدنسازی و زمین چمن فوتبال و سوله ورزشی، بنا را برآن گذاشته تا با جذب اعضای هیأت علمی مجرب در رشته های مختلف علمی ، گسترش فضای آموزشی، رفاهی و آزمایشگاهی و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در آینده ای نزدیک به یک واحد جامع در کشور تبدیل شود.
در حوزه معاونت اداری و مالی در سال گذشته اقدام به خرید یک باب خوابگاه با ظرفیت 240 نفر با مساحت1440 متر مربع که با اضافه شدن این خوابگاه به مجموع خوابگاههای واحد رشت تعداد دانشجویانی که می توانند از امکانات خوابگاه استفاده کنند مجموعاً به 627 نفر خواهد رسیدکه هم اکنون با شروع سال جدید این خوابگاه که در نزدیکی مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) واحد رشت واقع شده به بهره برداری رسید.
از دیگر اقدامات این حوزه می توان اعطای 13101 فقره وام کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت تحصیلی، مسکن و ازدواج به دانشجویان – اعطای 148 فقره وام ضروری و اعطای 89 فقره وام تعمیر وخرید مسکن وخودرو به کارکنان و اساتید - برگزاری 62 دوره کلاسهای آموزش برای کارکنان ، اساتید ، معاونین و رؤسای واحدهای دانشگاهی و همچنین کاهش نرخ رشد هزینه های اداری و خدماتی از 56 درصد در سال 1386 به 18 درصد درسال 1387 نام برد.
دربخش آموزشی درپی تلاش مجدانه ریاست و مسئولین محترم واحد رشت و بی شک رهنمودها، پیگیری ها و سیاست گذاری های ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در تأسیس رشته های جدید تأثیر بسزایی داشته و از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ارتقاء کیفیت بدنبال اهداف بلند مدت خود است که این هدف گذاری نیز از سوی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده است در همین راستا واحد رشت نیز موفق به اخذ مجوز تأسیس رشته های جدید در مقاطع مختلف اعم ازدکتری،کارشناسی ارشد و کارشناسی با حضور اعضای هیأت علمی مجرب درراه هرچه بیشتر توسعه علمی و پژوهشی ایران اسلامی گام برداشته است و هم اکنون در63 رشته تحصیلی در مقاطع مذکور دانشجو دارد. لازم به ذکر است که در ترم جاری نیز دانشجویان مقطع دکتری دررشته جغرافیا ی روستایی مشغول به تحصیل می باشند.
ازرشته های مصوب جدید در مقطع کارشناسی ارشد می توان : رشته مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی با گرایش گیاهان زینتی، علوم دامی و زبان و ادبیات فارسی نام برد . همچنین در مقطع کارشناسی رشته های الهیات و معارف اسلامی تاریخ و تمدن ملل اسلامی و مهندسی منابع طبیعی – جنگلداری با گرایش جنگلداری و اکولوژی جنگل که به تصویب رسیده است .
درحال حاضر علاوه بر رشته های جدید فوق در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان دررشته های: مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، جغرافیاو برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، جغرافیای سیاسی، جغرافیای طبیعی ژئومورفولوژی، جغرافیای طبیعی اقلیم شناسی، جغرافیا و برنامه ریزی توریسم و شیمی آلی درحال تحصیل هستند.
دربخش پژوهشی نیز علاوه بر برگزاری همایشهای بزرگ ملی و منطقه ای و حضو ردر بیش از 20 کنفرانس بین المللی خارجی و داخلی ، موفقیت اعضای باشگاه پژوهشگران جوان، انتشار کتب و چاپ مقالات اعضای هیأت علمی و همچنین خرید کتاب جهت تجهیز کتابخانه ، فعالیتهای گسترده ای دیگری نیز انجام گرفته است .
تاکنون 42 مقاله ISI ، 16 مقاله علمی ـ پژوهشی ، 3 مقاله علمی ـ ترویجی، 103 همایش ملی و منطقه ای و 11 مجله و فصلنامه ارائه شده است.
همچنین در راستای توسعه عمرانی و توسعه فضای فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اقدام به احداث قریب به 21 هزار متر مربع فضای آموزشی،فرهنگی ، ورزشی و مسجد کرده است ، اهم این اقدامات شامل :
• خرید و افتتاح ساختمان جدید برای خوابگاه دانشجویان به مساحت1440 متر مربع
• افتتاح ساختمان سه طبقه اداری و کتابخانه به مساحت 1824 متر مربع
• آغاز احداث مسجد دانشگاه در سایت دانشکده تحصیلات تکمیلی و علوم کشاورزی به مساحت 900 متر مربع باپیشرفت بیش از 35 درصد عملیات فیزیکی
• اخذ پروانه ساختمان به جهت احداث 10200 متر مربع فضای آموزشی و فرهنگی در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع در مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) واحد رشت
• آماده سازی سلف سرویس به مساحت 29/4629 متر مربع
انشاءاله با خاتمه یافتن پروژه های فوق حدود 21153 متر مربع به فضای آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اضافه و با این توضیح کل فضای فیزیکی واحد رشت به 55992 متر مربع خواهد رسید. و با خاتمه یافتن پروژه های فوق حـدود 21153 متر مربع به فضای آموزشی ، فـرهنگی ، ورزشـی واحـد رشـت اضـافه و کل فضـای فیزیکی واحـد به 55992 متـر مـربع و مجموع سایت به 552936 متر مربع خواهد رسید.
دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در راستای بهبود ارتقای علمی کارکنان و اعضای هیأت علمی در طول سال دوره های مختلف آموزشی برگزار می نماید از جمله کلاسهای برگزار شده :
• برگزاری 32 دوره آموزشی به مدت 673 ساعت کلاس برای کارکنان با موضوعات و سرفصل های مختلف علمی
• برگزاری 21 دوره آموزشی به مدت 440 ساعت کلاس جهت اعضای هیأت علمی
• برگزاری 3 دوره آموزشی به مدت 120 ساعت کلاس برای دانشجویان بورسیه
• برگزاری 6 دوره آموزشی به مدت 119 ساعت کلاس جهت روسا ، معاونین ومدیران واحدهای دانشگاهی منطقه 3
از دیگر بخشهای اجرایی و فعال واحد رشت می توان از مراکز آموزشی و فرهنگی حوزه معاونت سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با دارا بودن بیش از 1180 دانشجو در رشته های کامپیوتر و حسابداری مقطع کاردانی و همچنین بیش از 2226 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی نام برد.
اهم فعالیتهای عمده حوزه دفترفرهنگ اسلامی واحد رشت
برگزاری اردوی منتخبین فرهنگی، اردوی توجیهی دانشجویان جدیدالورود، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، تشکیل کلاسهای مختلف فوق برنامه، برگزری مسابقات مختلف فرهنگی به همراه جوایز ارزنده، جشنهای ویژه سالروز ولادت ائمه اطهار (ع) و اعیاد، مراسمهای سالروز شهادت ائمه اطهار (ع)، ماه مبارک رمضان، برنامه های ایام ارتحال حضرت امام (ره)، فعالیتهای ترویج اقامه نماز، حج عمره دانشجویی، جشن ازدواج دانشجویی، برگزاری همایشها و سمینارهای بزرگ ملی و منطقه ای و سایر برنامه های متنوع فرهنگی
**معاونت دانشجویی
اداره امور دانشجویی، اداره فارغ التحصیلان، اداره تربیت بدنی، نظام وظیفه، ستاد شاهد، مرکز درمانی و مرکز مشاوره، امور خوابگاهها، امور سلف سرویس ها، تشکل های سیاسی، نقل و انتقالات دانشجویی و ... از افتخارات واحد رشت کسب مقامهای مختلف کشوری و منطقه ای در دانشگاه های آزاد اسلامی است که به همت حوزه معاونت دانشجویی واحد رشت به این مقامها نایل گردیده است.
کسب مقام اول با کسب ۵٠٠امتیاز رتبه اول - کسب مقامهای دوم و سوم به ترتیب با کسب ١٢٠و ۶٠امتیاز رتبه سوم و چهارم - میزبانی اردوهای تیمهای منتخب با کسب ۳۶٠امتیاز رتبه اول - میزبانی مسابقات کشوری با ۳مورد رتبه اول منطقه – کسب رتبه اول همکاری با تربیت بدنی منطقه و در نهایت مجموع کلی امتیازات مقام دوم منطقه (۳) در بین ١۷واحد دانشگاهی
مقامهای کسب شده توسط برادران مسابقات منطقه (۳) مقام اول شطرنج، تنیس روی میز، دومیدانی، کاراته، تکواندو، فوتبال مقام دوم ،بسکتبال مقام سوم فوتسال مقام اول تا سوم انفرادی کشتی آزاد و فرنگی، جودو و درمسابقات کشوری قایقرانی،شطرنج مقام اول و در شنا مقام سوم همچنین در مسابقات والیبال و فوتسال کارکنان مقام سوم را به خود اختصاص داد . و اما مقامهای کسب شده توسط خواهران مسابقات منطقه ( ۳) مقام اول فوتسال، والیبال،بدمینتون،تنیس روی میز مقام دوم بسکتبال، کاراته، تکواندو , هندبال مقام سوم شطرنج درمسابقات کشوری : شمشیربازی و فوتسال مقام اول و در تکواندو مقام دوم را به دست آورده اند.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (50)به معرفی واحد نائین و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین در 26 آبان ماه سال 1366 تأسیس و در سال 1367 با حداقل امکانات، فعالیت آموزشی خود را با پذیرش 140 دانشجو در دو رشته کارشناسی روانشناسی عمومی و کاردانی برق و الکترونیک در ساختمانی استیجاری به مساحت 400 متر مربع آغاز نمود و اکنون ضمن احراز درجه بزرگ در تقسیم بندی درجاتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر حسب امتیازات لازم با 51 نفر کارمند، 100 عضو هیئت علمی 40 نفر تمام وقت و 60 نفر حق التدریس، 206063 متر مربع زمینهای ملکی، 7004 متر مربع فضای آموزشی، 27623 متر مربع زیربنای ساختمانهای ملکی، مجتمع کارگاهی و آزمایشگاهی شامل 12 آزمایشگاه و 8 کارگاه مجهز و مدرن با زیربنای 1600 مترمربع، مرکز رشد و کارآفرینی و محل آموزش فنی و حرفه ای، 4 سایت کامپیوتر، کتابخانه با سرویس دهی مکانیزه به استادان و دانشجویان و مکانیزه بودن کلیه امور آموزشی و رفاهی دانشجویان از قبیل ثبت نام اینترنتی، رزرو غذا و ثبت نام برای خوابگاه و دیگر امکانات نسبی قابل توجه پژوهشی ـ فرهنگی و رفاهی در 12 رشته تحصیلی در 4 مقطع مشغول به فعالیت علمی و آموزشی بوده و به عنوان مهمترین مرکز تعلیم شهر نائین در فاصله 145 کیلومتری شرق اصفهان، آماده خدمت رسانی علمی و فرهنگی به مشتاقان علم و دانش است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین در حال حاضر در رشته های روانشناسی عمومی، روانشناسی آموزش کودکان استثنایی، برق و الکترونیک مقطع کارشناسی ناپیوسته، کامپیوتر نرم افزار، مکانیک خودرو، نقشه کشی معماری، برق قدرت، حسابداری، تأسیسات مقطع کاردانی پیوسته دانشجو می پذیرد و تأسیس چند رشته دیگر در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته و پیوسته و کارشناسی ارشد تا پایان سال 1388 در برنامه کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین دارای مرکز رشد و کارآفرینی، دفتر ارتباط با صنعت، کانون دانشجویی هلال احمر، 5 انجمن علمی فعال و باشگاه پژوهشگران جوان است که تاکنون عملکردهای چشمگیری در زمینه ی برگزاری سمینارهای علمی، چاپ نشریات تخصصی، برگزاری بازدیدهای علمی و تشکیل کارگاههای آموزشی داشته است.
صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین با عملکرد بسیار مطلوب در زمینه ی اعطا انواع وامهای قرض الحسنه ی شهریه، کمک هزینه ی تحصیلی، اجاره مسکن، ازدواج، با زمان باز پرداخت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توانسته در سال های 81، 84، 85 در ارزیابیهای بعمل آمده رتبه ی اول را در دانشگاههای آزاد اسلامی کشور کسب کند.
مجموعه ها و برنامه های فرهنگی
رسالت دانشگاه آزاد اسلامی منحصر به فعالیت در زمینه های آموزشی و پژوهشی نبوده و این دانشگاه در جهت اعتلای ارزشهای الهی و انسانی نیز گامهای بلندی برداشته است.
وجود ستادها، کانون های متعدد فرهنگی و قرآنی و تشکل های فرهنگی، مذهبی، هنری و سیاسی دانشجویی از جمله دفاتر فرهنگ اسلامی با زیر مجموعه های کانون قرآن و عترت (س)، کانون نماز و نیایش، کانون ادب و هنر، هیئت مذهبی خواهران و برادران که دلسوزانه در پاسداشت ارزشها و فرهنگ اسلام تلاش مداوم و هماهنگ دارند، موید این مورد است.
برگزاری اردوهای فرهنگی، مسابقات فرهنگی در زمینه معارف دینی شامل قرآن و احادیث، عقاید و اخلاق، احکام، تاریخ اسلام، برگزاری جلسات و کلاسهای آموزشی، تشرف استادان و دانشجویان به حج عمره، برنامه های فرهنگی ـ معنوی اعتکاف، سعی در جهت اقامه ی شکوهمند نماز، تجهیز کلیه ی نمازخانه های خوابگاهها و ساختمان اداری به وسایل مورد نیاز و محصولات فرهنگی، برگزاری مراسم و برپایی برنامه های ویژه مناسبت ها، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و میزگرد دانشجویی در جهت رفع شبهات اعتقادی دانشجویان، برگزاری نمایشگاه آثار هنری دانشجویان، چاپ نشریه، برگزاری جشنهای ازدواج دانشجویی، ایجاد زمینه لازم جهت آشنایی با معارف عالی قرآن کریم از طریق برگزاری مسابقات سراسری قرآن و عترت (س) در رشته ها و بخشهای مختلف، برگزاری کلاسهای آموزشی قرآنی ، جلسات تفسیر قرآن کریم ، برپایی محافل قرآنی و اجرای طرح پژوهشهای قرآنی محور فعالیتها و برنامه های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی است.
فعالیتهای شاخص مربوط به امور پژوهشی در واحد نائین :
ـ به تأیید رساندن 28 طرح تحقیقاتی که 16 طرح آن خاتمه یافته، 12 طرح در حال اجرا
ـ اعزام 2 تن از استادان به خارج از ایران جهت ارائه مقاله در کنفرانس ها، چاپ 13 مقاله اعضای هیئت علمی واحد نائین در مجموعه مقالات کنفرانس های بین المللی خارج از کشور
ـ چاپ 11 مقاله در نشریات علمی
ـ چاپ 32 مقاله از اعضای هیئت علمی و دانشجویان واحد نائین در مجموعه مقالات همایش های ملی، منطقه ای و بین المللی داخل کشور
ـ چاپ 210 مقاله در مجموعه مقالات همایشهای داخلی توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان واحد
ـ چاپ 12 عنوان کتاب توسط استادان واحد
ـ برپای غرفه در بیش از 20 نمایشگاه های دستاوردهای پژوهشی و فن بازار
ـ شرکت در نمایشگاه جامع دستاوردهای ربع قرن عملکرد دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان در سال 1387
ـ برگزاری چندین دوره نمایشگاه کتاب، نوشت افزار، سی دی نرم افزار و فیلم
ـ برگزاری 40 همایش منطقه ای و داخلی در واحد
ـ برگزاری 17 دوره کارگاه آموزشی ویژه استادان و 30 دوره ی آموزشی ویژه کارکنان
از جمله مواردی است که از آنها می توان به عنوان بخشی از فعالیتها و عملکردهای پژوهشی واحد نائین یاد کرد.
بخشی از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین در زمینه های مختلف
ـ کسب امتیازهای لازم جهت ارتقا درجه واحد از متوسط به بزرگ
ـ کسب مقام نقره جهان توسط حامد سربلندی دانشجوی رشته برق و الکترونیک واحد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی اختراعات و ابتکارات و تکنولوژی جدید ژنو سویس 2006
ـ 5 مورد اختراع ثبت شده توسط دانشجویان رشته برق و الکترونیک
ـ کسب رتبه اول جشنواره موضوعی نشریات دانشجویی سراسر کشور در سال 86 توسط زهرا عبدلی دانشجوی رشته روانشناسی
ـ برگزاری چندین مورد سخنرانی علمی با دعوت از اساتید صاحب نظر در زمینه های مختلف علمی
ـ 45 مقام کسب شده در رشته های مختلف ورزشی
ـ دریافت لوح تقدیر مدیر نمونه ی فرهنگی
ـ کسب عنوان رتبه اول دانشگاههای منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ عملکرد فرهنگی توسط بسیج دانشجویی واحد در آذرماه 85
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (49) به معرفی واحد کنگاور و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور در 24 بهمن ماه 1380 تاسیس و از مهرماه 1382 با 205 نفر دانشجو در 3 رشته تحصیلی در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور کار خود را در ساختمانی با مساحت 1818 مترمربع که از سوی شورای شهر کنگاور به دانشگاه اهدا شد آغاز کرد. از همان ابتدا زمینی از سوی منابع طبیعی شهرستان به دانشگاه اهدا شد، که کلنگ ساخت اولین دانشکده با نام دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه در سال 1383 با دستان دکتر جاسبی به زمین زده شد.
دانشکده فنی و مهندسی در سال 1385 به بهره برداری رسید و از همان زمان قسمتهای اداری و کلاسها به این ساختمان انتقال داده شد و ساختمان قدیمی واحد به خوابگاه خواهران تخصیص داده شد. این دانشگاه امروز در زمینی به مساحت 77500مترمربع دارای11468 مترمربع فضای اداری، آموزشی، رفاهی و4000 متر مربع فضای سبز است.
دانشگاه آزاداسلامی واحد کنگاور از نظر درجه واحد کوچک است و در منطقه 11 دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.
- آموزشی – دانشجویی:
واحد کنگاور1000 دانشجو در حال تحصیل و 692 نفر فارغ التحصیل دارد و در حال حاضر 49 نفرعضو هیات علمی واحد کنگاور هستند.
از نظر رشته دارای 46 رشته در مقاطع مختلف است: مقطع کارشناسی پیوسته: 10 رشته - مقطع کارشناسی ناپیوسته:8رشته -مقطع کاردانی ناپیوسته:20رشته - مقطع کاردانی پیوسته:8 رشته
- بورسیه های واحد
9 نفر در مقطع دکتری و8 نفر درمقطع کارشناسی ارشد
- پژوهشی :
- ارائه 11 عنوان مقاله از اعضا هیات علمی این دانشگاه در همایش های منطقه ای ، ملی و بین المللی
-پذیرش مقاله وحید نجفی از اعضا هیات علمی این دانشگاه در کشور کانادا
- برگزاری 25 کارگاه آموزشی برای کارکنان وهیات علمی
-ترجمه کتاب American InternationalRelationssinceWorldWar1
روابط بین المللی آمریکا از جنگ جهانی اول تا(1999) توسط عیدی محمد مختاری از اعضای هیات علمی واحد.
-کتابخانه
دوسالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران
تعداد 2500جلد کتاب با عناوین تخصصی و تعداد 11000 جلد با عناوین عمومی جمعاً 13500جلد کتاب
-آزمایشگاهها وکارگاهها
یک آزمایشگاه برق - یک آزمایشگاه مکانیک – دو کارگاه کامپیوتر یک سایت اینترنت
- فرهنگی:
-برگزاری اردوی منتخبین خواهر و برادر دانشجویی به مقصد قم و جمکران
- برگزاری اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه خواهران دانشجو
- برگزاری اردوی مشهد مقدس ویژه مزدوجین دانشجو
- مسابقه کتابخوانی در سطح کارکنان ودانشجویان
-برگزاری مراسم رحلت امام خمینی(ره) و جشن مبعث حضرت محمد(ص)
- برگزاری مراسم نیمه شعبان و مراسم اعتکاف
- برگزاری مراسم افطاری در ماه مبارک رمضان
- چاپ و توزیع ویژه نامه در ماه رجب و ماه شعبان
-عمرانی:
-اخذ سند زمین دانشگاه بنام دانشگاه آزاداسلامی واحد کنگاور
-احداث و بهره برداری ساختمان دانشکده فنی و مهندسی به متراژ 4700 مترمربع که هم اکنون بعنوان ساختمان اصلی واحد از آن استفاده می شود. پیگیری جهت تغییر کاربری زمین سایت دانشگاه به کاربری آموزشی که مراحل پایانی را طی می کند.
- پروژه های در جریان ساخت واحد شامل دانشکده علوم پایه با متراژ 4700 مترمربع با پیشرفت فیزیکی 86درصد و دانشکده علوم انسانی با پیشرفت فیزیکی 40درصدو سردرب ورودی سایت با پیشرفت فیزیکی 90درصد که مراحل پایانی را طی می کند.
-احداث خیابان اصلی سایت واحد، احداث پارگینگ سرپوشیده جهت کارکنان و اساتید به متراژ 350 مترمربع و پارکینگ روباز برای دانشجویان به مساحت 4000مترمربع، طراحی و اجرای فضای سبز به متراژ 3000مترمربع و حفر چاه عمیق جهت آبیاری فضای سبز واحد.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (48) به معرفی واحد سلماس و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس در مهرماه سال 1379 بنا به درخواست مردم علم دوست و با فرهنگ شهرستان و تلاشهای مسئولین محترم وقت بویژه نماینده شهرستان مهندس آقایی توسط ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دکتر جاسبی افتتاح شد.
دانشگاه در سال اول در یکی از مدارس شهرستان به صورت استیجاری و مستقل با پذیرش 236 نفر دانشجو، در 4 رشته تحصیلی با 7 نفر کارمند و 21 استاد حق التدریس آغاز به کار کرد.
حال پس از گذشت نه سال واحد سلماس دارای حدود 2400 نفر دانشجو، 2200 فارغ التحصیل، بیش از 14 هزار متر مربع فضای آموزشی، 47 استاد تمام وقت، 6 استاد نیمه وقت و65 استاد حق التدریس با 35 رشته در مقاطع کارشناسی و کاردانی مشغول به فعالیت است.
اهم فعالیتهای این واحد دانشگاهی به شرح ذیل است.
امور پژوهشی :
باشگاه پژوهشگران جوان واحد سلماس در سال 1384 تأسیس شد، هدف اصلی باشگاه توسعه هدفمند پژوهش در میان اعضای خود از طریق متشکل کردن آنها در قالب گروهها و هسته های پژوهشی تحت نظر اساتید دانشمند و متعهد می باشد، همچنین کمک به اعضاء و گروههای پژوهشی باشگاه برای بهره برداری از امکانات مادی، علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی از اهداف باشگاه است.
امور فرهنگی :
ـ برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی
ـ برگزاری برنامه های مختلف در مناسبت های ملی و مذهی
ـ ثبت نام، تکمیل پرونده و برگزاری جشن ازدواج دانشجویی
ـ ثبت نام، تکمیل پرونده و هماهنگی جهت اعزام دانشجویان به حج عمره دانشجوئی
ـ برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی ازقبیل مسابقات سراسری قرآن و عترت، نهج البلاغه، حکمت مطهر، صحیفه سجادیه
ـ برپایی مراسم ویژه شهادت ائمه اطهار و جشن های میلاد
ـ برنامه ریزی و ارائه دروس قرآن در ترم بندی سالانه
ـ برپایی نمایشگاههای مختلف هنری و مذهبی دانشجویان
ـ ساماندهی نشریات و تشکل های دانشجوئی
امور آموزشی :
ـ برنامه ریزی تحصیلی
ـ انجام مراحل مختلف انتخاب واحد
ـ صدور مرخصی تحصیلی
ـ برگزاری امتحانات و آزمونها
به طور کلی برنامه های واحد سلماس توجه به امر پژوهش و تقویت آن به عنوان مبنای آموزش، احداث و ساخت وساز فضاهای مورد نیاز با لحاظ بنیه مالی دانشگاه و استفاده از تسهیلات بانکها، توسعه متوازن فضاهای آموزشی، ورزشی، خوابگاهی، فضای سبز و کارگاهی و آزمایشگاهی، ایجاد و توسعه متوازن رشته ها با عنایت به استعدادهای بالقوه و بالفعل شهرستان و منطقه، توجه عمیق به مسائل فرهنگی و ارزشی با در نظر گرفتن خرده فرهنگهای مختلف در دانشگاه و با تکریم فرهنگ اصیل مردم منطقه و جامعه، توجه به حوزه های مختلف جهت افزایش امتیاز و درجه واحد به منظور ایجاد تغییرات و اصلاحات لازم در چارت تشکیلاتی و ایجاد زمینه جذب نیرو در پستهای مورد نیاز، تهیه امکانات و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و تشکیل کنفرانسهای علمی در جهت ارتقای کیفیت آموزش و ... است.
آنچه که مسلم است برنامه های فوق بدون حمایتهای مردم شریف و فرهنگ دوست سلماس، مسئولین محترم ادارات و نهادها محقق نخواهد شد.
امید است با حمایتهای الهی شاهد دانشگاهی جامع، موثر، علمی با تکیه بر ارزشهای الهی، انسانی و اسلامی باشیم.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (47) به معرفی واحد کاشمر و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر 25 فروردین ماه 1369 با تلاش و همت و تلاش جمعی از دانشگاهیان ‌و مسوولان محلی و با موافقت دکتر جاسبی ریاست عالیه دانشگاه با حداقل امکانات تاسیس شد و اکنون پویا و شکوفا با داشتن امکانات زیر بنایی از جمله موفق ترین مراکز آموزشی استان و مأمن هزاران جوان مشتاق تحصیلات عالی محسوب می‌شود .
مجتمع دانشگاهی این واحد در حاشیه بلوار سیدمرتضی به‌عنوان ساختمان مرکزی دارای فضا‌های ؛اداری ، آموزشی ، سلف‌سرویس ، استادسرا ، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ، کتابخانه ، مجموعه ورزشی ،زمین چمن ،مرکز مشاوره ،کافی نت ،مجتمع فرهنگی ، باجه بانک ملی ، نانوایی ،فضای سبز ، صندوق رفاه ، مرکز مخابراتی ، خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز مختلف رفاهی و خدماتی می‌باشد ، مرکز تحقیقات علوم دامی ومزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز در جنوب شهر در جوار مرکز تحقیقات پنبه کاشمر آماده ارایه خدمات به محققان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم دامی است.
تاکنون قریب به 8500 دانشجو در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد از این واحد دانشگاهی‌ فارغ‌التحصیل شده اند و قریب به 3100 دانشجو در 46 رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.
در حالی که این واحد دانشگاهی موفق به اخذ مجوز اولیه ایجاد 35 رشته جدید از شورای منطقه 9 شده طرح جذب هیات علمی با درجه دکترا و گسترش فعالیت های پژوهشی ،رسیدگی هرچه مطلوب‌تربه وضعیت فرهنگی دانشگاه ،احداث یادمان بر فراز مزار شهدای گمنام ، ایجاد کانون های دانشجویی و رسیدگی به امور مجتمع فرهنگی امام صادق (ع)جهت پر نمودن اوقات فراغت دانشجویان از برنامه های اصلی این واحد دانشگاهی است‌.
هم اینک 5 درصد بودجه سالانه دانشگاه در قالب بودجه پژوهشی واحد صرف انجام برنامه های پژوهشی نظیر؛ تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها ، برگزاری کارگاه های آموزشی ، اجرای طرح های پژوهشی، برپایی سمینارها و سخنرانی های علمی می شود .
مواردی چون تالیف و ترجمه کتاب ، ایجاد گروه های علمی دانشجویی ، نشر نشریات علمی دانشجویی ، ایجاد سامانه اینترنتی ، تشویق اعضای هیات علمی دانشگاه به ارایه مقالات علمی در همایش های داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های پژوهشی این دانشگاه است.
تاکنون 12 عنوان کتاب علمی از سوی تنی چند از اعضای هیات علمی دانشگاه به چاپ رسیده و پیش بینی می شود در سال جاری(88) تعداد کتب چاپ شده به 18 عنوان افزایش یابد.
ایجاد فضای مناسب جهت فعالیت تشکل های دانشجویی نظیر؛ انجمن اسلامی ، هیات دانشجویی علمدار ، کانون دانشجویی هلال احمر و بسیج دانشجویی و انجمن های علمی وادبی دانشجویان از دیگر افتخارات این دانشگاه است.
تاکنون 58 طرح پژوهشی از سوی اعضای هیات علمی ارایه شده که از این تعداد 34 عنوان به اتمام رسیده است ، در سال 1387 همایش علمی طب ورزشی در واحد کاشمر برگزار شد و این سوای مشارکت این دانشگاه با برگزاری حداقل سه همایش درهمین سال در سایر دانشگاه‌های سطح منطقه است.
اعضای هیات علمی واحد طی یک سال اخیر موفق به ارایه چهارده مقاله علمی در سمینارهای داخلی و خارجی شده اند. دانشجویان واحد نیز با توجه به توان علمی شان توانسته اند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند، در این رابطه می توان به اخذ رتبه اول مقطع دکترای دانشگاه فردوسی توسط یکی از دانش‌اموختگان مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب این دانشگاه اشاره کرد، البته امسال رتبه اول و دوم کشوری مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های زبان و ادبیات عرب و علوم دامی به دانشجویان این دانشگاه اختصاص داشت.
برخی از رشته های این دانشگاه نظیر رشته مهندسی عمران از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است ،نشریات دانشجویی نیز بارها حائز رتبه های اول تا سوم مسابقات دانشجویی شده اند.
حضور 54 عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و همچنین همکاری علمی ده‌ها عضو هیات علمی مدعو با این واحد دانشگاهی مبین توان علمی و تحقیقاتی این دانشگاه در همکاری با ارکان مدیریتی شهرستان در امر توسعه پایدار منطقه است.
در حال حاضر کتابخانه واحد با 30 هزار جلد کتاب و بخش های مرجع،قرائت خانه مجزا ویژه برادران و خواهران ، بخش خدمات فنی ،بانک CD ، 200 عنوان پایان نامه وصد عنوان نشریه فارسی ، عربی‌ولاتین پذیرای دانشجویان و محققان است.
حوزه فرهنگی این دانشگاه ضمن تعامل با متولیان فرهنگی شهرستان موفق به تقویت فعالیت های ستادهای عمره دانشجویی ، اقامه نماز وامر به معروف و نهی از منکر شده و با نظارت بر فعالیت های تشکل های دانشجویی و رسیدگی به امور فوق برنامه بر آن است تا با رعایت اصول اوقات فراغت دانشجویان را پر کند.
از تابستان سال 1386 تاکنون قریب 3 هزار دانشجو ضمن عدم استفاده دانشگاه از منابع دولتی از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر بهره‌مند شده‌اند،این صندوق با عنایت به دستورالعمل‌های واصله از سازمان مرکزی توانسته بخشی از هزینه‌های دانشجویان مستعد و کم بضاعت و همچنین دانشجویان ممتاز را تامین کند ، برابر آمار موجود بیش از 50 درصد از دانشجویان این واحد دانشگاهی از تسهیلات این صندوق بهره مند شده اند .
ترویج فرهنگ اسلامی وگسترش ارزش های دینی وفرهنگی ، ایجادبسترمناسب برای امرتحقیق وپژوهش ، ایجاد محیط مناسب برای تحصیل دانشجویان ، توسعه کمی وکیفی دانشگاه ، توسعه وارتقاء فنآوری ،افزایش توان علمی دانشگاه ،افزایش توان تجهیزاتی واحد ،ایجادفرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی ، شرکت دربرنامه های ارتباط باصنعت وتشویق اعضای هیأت علمی به بررسی وتحقیق از جمله برنامه‌های آتی این دانشگاه ‌است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (46) به معرفی واحد بروجرد و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در استان لرستان است. این دانشگاه از قدیمی ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در مهرماه سال ۱۳۶۲ در شهر بروجرد تأسیس شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد،دارای بیش از 3 میلیون مترمربع زمین و نزدیک به 100 هزار مترمربع زیر بنای آموزشی، اداری، فرهنگی، خدماتی و رفاهی است. 6 دانشکده دارد که در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو می پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد 91 رشته دارد که نزدیک به12 هزار نفر دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد نزدیک به 1700 نفر در مقطع کاردانی، 9000 نفر در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند. تا کنون بیش از 28 هزار نفر فارغ التحصیل داشته است که بیش از 15 هزار نفر پسر ونزدیک به 13 هزار نفر از آنها را دختران تشکیل می دهند. دارای 6 خوابگاه با ظرفیت 2000 نفر می باشد و2 کتابخانه با بیش از 80 هزار جلد کتاب (بیش از 30 هزار عنوان) می باشد. این واحد دانشگاهی دارای 173 نفر عضو هیأت علمی است که تعداد 40 نفر دارای درجه دکتری و 133 نفر هم مدرک کارشناسی ارشد دارند. همچنین حوزه معاونت مدارس سماء این واحد دانشگاهی با حدود 2600 دانشجو و دانش آموز، نزدیک به 14 هزار متر مربع ساختمان دارد. مجموعه این تواناییها ها و امکانات در حال حاضر واحد بروجرد را از نظر بزرگی در آستانه ارتقا به رده واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده است.
مجتمع دانشگاهی مرکزی، شهید مدرس، بنیاد شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بوده است که در زمینی به مساحت 6680 مترمربع ایجاد شده است. دارای 4 ساختمان و امکانات آموزشی، خدماتی، رفاهی و سالن اجتماعات می باشد که 7258 مترمربع زیر بنا دارد. با ساخت مجتمع امام خمینی(ره) دانشگاه اندک اندک از این مجتمع نقل مکان کرد. اکنون این مرکز به عنوان ساختمان مرکزی و دانشکده پیراپزشکی شناخته می شود. مجتمع دانشگاهی امام (ره) در زمینی 100 هکتاری واقع در کیلومتر 3 جاده یادگار امام (ره) بنا شده است و با داشتن بیش از 40000 مترمربع فضای آموزشی پژوهشی، خدماتی و رفاهی دارای ساختمانهای زیر است:
دانشکده علوم انسانی: (ساختمان بحرالعلوم) این دانشکده 11575 مترمربع یکی از دانشکده‌های بزرگ این واحد دانشگاهی محسوب می شود که در 3 طبقه ساخته شده است و هم اکنون قسمت های اداری و آموزشی دانشگاه نیز در آن مستقر می باشند.
دانشکده کشاورزی و تحصیلات تکمیلی: ساختمان دانشکده کشاورزی با زیر بنای بیش از 3100 مترمربع در 2 طبقه ساخته شده است و دارای 23 کلاس درس می باشد که در آذر ماه 84 توسط ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر جاسبی افتتاح و به بهره برداری رسید.
دانشکده فنی و مهندسی: ساختمان این دانشکده در 4 طبقه و با زیربنای 6300 مترمربع ساخته شده است این دانشکده 40 کلاسه در شهریورماه 85 و توسط دکتر حداد عادل افتتاح گردید.
سالن ورزشی: این سوله ورزشی چند منظوره با زیربنای 3600 مترمربع در بهمن ماه 85 افتتاح و به بهره برداری رسید.
مهمانسرا: این مهمانسرا در 4 طبقه و با زیربنای 2800 مترمربع در بهمن ماه 85 افتتاح و به بهره برداری رسید و جهت اسکان اساتید غیربومی و مدعو مورد استفاده قرار می گیرد.
مسجد: مسجد مجتمع دانشگاهی امام خمینی(ره) با معماری سنتی و اسلامی و با زیربنای 1100 مترمربع پذیرای نمازگزاران محترم می باشد.
کتابخانه حجت الاسلام فهمی با زیربنای 3250 مترمربع در شهریورماه 1386 افتتاح و به بهره برداری رسید. تعداد کل کتابهای موجود در این کتابخانه 87351 جلد است که از این تعداد 73160 جلد فارسی با 25971عنوان و 8772 جلد به زبان لاتین با 6410 عنوان وجود دارد.
تعداد 188 عنوان نشریه به صورت اشتراک در این کتابخانه موجود و به طور متوسط روزانه 200 نفر از کتابهای این کتابخانه استفاده می کنند، همچنین بخشی از فضای کتابخانه برای استفاده اساتید و دانشجویان به عنوان کتابخانه دیجیتال تجهیز شده است.
مجتمع امام خمینی(ره) دارای بانک، فروشگاه، سوله‌های آزمایشگاهی، ساختمان فرهنگی و . . . است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (45)به معرفی واحد زرند و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند به عنوان اولین ، بزرگترین و مجهزترین مرکز آموزش عالی شهرستان زرند دوازدهم شهریور 1369 تاسیس واز مهرماه 1370 با 180 دانشجودردورشته زمین شناسی و روانشناسی فعالیت خود را آغاز کرد .
علیمردان آل طه بعنوان بنیانگذار و اولین رئیس دانشگاه کار خودرا با یک نفر کارمند در ساختمان استیجاری آغاز کرد. پس از تلاش و رایزنیهای متعدد وبا همکاری مسئولین شهری وقت ساختمان نیمه کاره ای از طرف موسسه خیریه سجاد در اختیار دانشگاه قرار گرفت تا کلاسهای آموزشی در این محل تشکیل شود . از سال 72 تا سال 73 کلاسهای آموزشی دانشگاه به ساختمان حوزه علمیه منتقل شد .
این دانشگاه امروز در زمینی به مساحت 50 هکتار دارای 26000 مترمربع فضای اداری، آموزشی و 14000 متر مربع فضای سبز یکی از بی نظیرترین فضاهای آموزشی منطقه 7 را داراست و با 06/294 امتیاز، واحد بزرگ محسوب می شود .

فعالیتهای آموزشی – دانشجویی:
واحد زرند 1400 دانشجو در حال تحصیل و 3531 نفر فارغ التحصیل دارد که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه امروز در پستهای مدیریتی محلی ، استانی وملی مشغول به انجام وظیفه هستند.
در حال حاضر 47 نفرعضو هیئت علمی واحد زرند هستند.

فعالیتهای پژوهشی :
-ارائه 30 عنوان مقاله از اعضا هیئت علمی این دانشگاه در مجامع وکنگره های مختلف داخلی وخارجی
-برگزاری 2 سمینار علمی : ( نماز و جوان در سیره نبوی ، نقش عناصر فرهنگی در اتحاد ملی وانسجام اسلامی )
- برگزاری 47 کارگاه آموزشی
-54 مورد سخنرانی و مقاله ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی
-70 عنوان مقاله چاپ شده
-چاپ 4 عنوان کتاب
رشته های تحصیلی دانشگاه : واحد زرند در سه مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در رشته های زیر دانشجو می پذیرد.
مقطع کارشناسی ارشد :
روانشناسی عمومی ، مردم شناسی ، زمین شناسی با گرایشهای پترولوژی ، چینه فسیل ، نفت ، تکتونیک
مقطع کارشناسی :
روانشناسی عمومی ، زمین شناسی ، مردم شناسی ، مشاوره وراهنمایی ، دبیری زمین شناسی ، شیمی ، علوم تجربی ، عمران " ساختمان " ، تربیت بدنی ، کتابداری ، نقشه برداری ، معدن
مقطع کاردانی :
معماری ، نقشه برداری ، ساختمان ، کتابداری ، تربیت بدنی ، تولیدات گیاهی ، امورزراعی ،معدن
فعالیتهای فرهنگی واحد زرند شامل برگزاری مسابقات قرآن وعترت ،برگزاری کلاسهای فوق برنامه هنری ( خوشنویسی ، فیلمبرداری ، عکاسی وکامپیوتر) ،برگزاری اردوهای تفریحی وزیارتی ، پخش فیلم ، شب شعر، جشن ازدواج دانشجویی ، میزگردهای دانشجویی ، جلسا ت پرسش وپاسخ است.

فعالیتهای عمرانی:
-نظارت برحسن اجرای عملیات ساختمانی
-نظارت بر مناقصه های اعلام شده از سوی دانشگاه
-اجرای ساختمان مسجد دانشگاه با زیر بنای 900 مترمربع
-طراحی ساختمان پژوهشی در دست اجرا
-تلاش برای اجرای سردرب ورودی دانشگاه
عناوین ورزشی :
-کسب مقام دوم مسابقات فوتبال منطقه 7 کشور ( زاهدان 1387 )
-کسب مقام اول مسابقات فوتسال کارکنان و هیئت علمی منطقه 7 کشور وراهیابی به مسابقات کشوری طی 3 دوره
-میزبانی مسابقات فوتسال ، وا لیبال وکشتی دانشجویی منطقه 7 کشور
-میزبانی مسابقات تنیس روی میز ویژه کارکنان واعضاء هیئت علمی دانشگاههای منطقه 7
-کسب مقام اول مسابقات تکواندو کشوری توسط آ قای امیر حسن زاده واحسان دقیقی
-کسب مقام اول مسابقات شطرنج کشوری توسط آ قای مقداد موسوی
تجهیزات:
-تجهیزات کامل ومنحصربفرد آزمایشگاه سنگ شناسی ( زمین شناسی )
-آ زمایشگاه کامل روانشناسی
-آزمایشگاه مجهز بتن وشیمی
-تجهیزات کامل نقشه برداری
-سایت مجهز مرکزاینترنت
کتابخانه دانشگاه شامل سالنهای مطالعه مجزا ، بخش مرجع و 35000 جلد عنوان کتاب است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز:گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به بیش از ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
در این شماره (44) به معرفی واحد بافت و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
در حالی که از یک طرف بودجه و امکانات دولتی کفاف توسعه و بسط آموزش عالی را نمی داد و از سوی دیگر سیل مشتاقان به تحصیل در شهرستان بافت زیاد بود، لذا تاسیس دانشگاه آزاد در این شهرستان اجتناب ناپذیر بوددر همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت در سال 1373 به همت دوستداران علم و ادب بعنوان پیام اور علم و دانش در دیاری که متخصصان و دانشمندان بسیاری در خاک آن پرورش یافته اند و نام آوران زیادی را به عرصه علم و ادب تقویم نموده است تاسیس شد و با پذیرش 18 دانشجو در رشته کاردانی کامپیوتر فعالیت خود را در یک باب ساختمان اهدایی آغاز کرد و اکنون پس از 15 سال تلاش و فعالیت بعنوان بزرگترین مرکز علمی شهرستان و بزرگترین مرکز اشتغال به پیشرفت علم و دانش کمک کرده و در قسمتهای مختلف با کوشش های بی دریغ مجموعه، فعالیتهای زیادی را انجام داده است .

حوزه پژوهشی :
1-تألیف 10 جلد کتاب توسط اعضای هیئت علمی ، 2- ارائه 127 مقاله علمی در کنفرانسهای داخلی و خارجی و مجلات معتبر از سوی اساتید و دانشجویان ، 3- ارائه 125 طرح پژوهشی خاتمه یافته و در دست اجرا 4-تشکیل باشگاه پژوهشگران جوان5-شرکت دانشجویان نخبه واحد در جشنواره جوان خوارزمی6- شرکت دانشجویان در همایشهای سراسری7- طراحی روبات امدادگر واقعی که بعنوان طرح برگزیده منطقه هفت انتخاب گردیده و مراحل پایانی طراحی را می گذراند 8- ایجاد نمایشگاه کتاب و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در هفته پژوهش 9-افزایش تعداد کتب تخصصی کتابخانه دانشگاه به تعداد 20000 جلد 10- برگزاری همایش منطقه ای زن و توسعه پایدار،11- ایجاد تمهیدات برگزاری همایش ملی خانواده و اصلاح الگوی مصرف در سال اصلاح الگوی مصرف 12- ایجاد دفتر تحصیلات تکمیلی دانشگاه همزمان با شروع فارغ التحصیلی اولین دانش آموختگان کارشناسی ارشد در سال 1385 13-افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه به 2MB در سال 1387
14-راه اندازی و توسعه امکانات اینترنتی به خط خوابگاه خواهران و مهمانسرای اساتید
15- برگزاری سفرهای علمی دانشجویان
16- ارتباط با مراکز صنعتی شهرستان از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه
17- برگزاری منظم و سالیانه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر واحد

حوزه معاونت آموزشی و دانشجویی :
الف: آموزش
آموزش زیربنا و اساس دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بوده و دارای جایگاه ویژه ای در این زمینه می باشد . در حال حاضر آموزش بیش از پیش بعنوان رکن اساسی تلقی شده و در راستای این امر حوزه معاونت آموزشی و دانشجویی واحد بافت با برنامه ریزی دقیق و با هدف افزایش کیفیت آموزش و گسترش رشته های تحصیلی گامهای موثری را در جهت اعتلای سطح تحصیلات عالیه برداشته و در این روند رو به رشد مصمم است تا با افزایش رشته های مختلف تحصیلی بر اساس نیاز استان و شهرستان جوابگو باشد که همین راستا با جذب اعضای هیئت علمی در رشته های مختلف که اکثر آنها دارای دکترای تخصصی می باشند و بالا بردن ضریب استاد به دانشجو کارهای زیادی صورت گرفته است در حال حاضر تعداد 1950 نفر دانشجو در رشته های زیر در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند .
رشته های کاردانی :
آموزش زبان انگلیسی،الکترونیک،الکترونیک، امور دام ،تکنولوژی تولیدات دامی،تکنولوژی محیط زیست، علمی کاربردی کامپیوتر-نرم افزار، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری ، معماری اکتشاف معدن و هنرهای تجسمی (نقاشی)
رشته های کارشناسی
حقوق،تاریخ،روانشناسی بالینی،ریاضی کاربردی ،علوم سیاسی، روابط سیاسی، مهندسی تولیدات دامی، مهندسی کامپیوتر - نرم افزار، مهندسی منابع طبیعی(مرتع و آبخیزداری)، مهندسی معدن
مطالعات خانواده:
رشته های کارشناسی ارشد: 5 رشته
علوم سیاسی، مطالعات زنان(زن و خانواده) مهندسی منابع طبیعی (علوم مرتع داری) مطالعات زنان(تاریخ زنان) ، مطالعات زنان(خقوق زن)
در این واحد دانشگاهی تاکنون تعداد 4350 نفر فارغ التحصیل شده اند
ب: دانشجویی
به لحاظ ماهیتی و کارکردی این حوزه جز و حساسترین قسمتها بوده که بازخورد اقدامات انجام شده را در میزان رضایتمندی دانشجویان از واحد می توان مشاهده کرد که مدیریت دانشجویی واحد با اقدامات شبانه روزی تمام سعی خود را در بهبود کیفیت خدمات انجام شده و افزایش رضایتمندی دانشجویان معطوف ساخته است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- پیگیری نصب تجهزات خوابگاه تازه تاسیس دانشجویان که خوابگاه مزبور با کیفیتی بسیار عالی و در فضایی زیبا طراحی شده که با پیگیری این حوزه تمام امکانات آن مطابق با آخرین امکانات روز مجهز شده است
2- ارائه مشاوره دانشجویی 3- انجام امور نقل و انتقال دانشجویان ، 4- نظارت بر سلف سرویس دانشگاه و مجهز نمودن آن به تمامی امکانات روز 5- انجام امور فارغ التحصیلی دانشجویان بطوریکه در دفتر فارغ التحصیلان دانشگاه، امور فارغ التحصیلی دانش آموختگان در کمترین زمان ممکن انجام می گیرد و تقریباً به روز در آمده است
6- ایجاد دفاتر کانون فارغ التحصیلان و کانون جمعیت هلال احمر

حوزه معاونت اداری و مالی
حوزه معاونت اداری و مالی همواره در ایجاد فضایی مناسب برای پیشبرد اهداف آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی کوشش خود را بکار برده و با تخصص اعتبارات لازم جهت تجهیز فضای آموزشی و اداری ، تهیه و تدارک بخشها و ایجاد امکانات رفاهی برای کارکنان و دانشجویان ، تخصیص وامهای بلندمدت برای اساتید ،کارمندان و دانشجویان و برگزاری کارگاههای آموزشی کوتاه مدت نیروی انسانی، سعی در شکوفایی واحد دارد که اهم فعالیتهای آن به شرح زیر است :
1- توسعه محوطه سازی مجموعه دانشگاهی و خوابگاه دانشجویی
2- خرید و تجهیز امکانات خوابگاه تازه تاسیس دانشجویی خواهران
3- توسعه شبکه مخابراتی واحد
4- ساخت ساختمانهای کافی شاپ دانشجوی به مساحت 75 مترمربع و انتشارت دانشگاه به مساحت 50 مترمربع
5- ایجاد ساختمان قرنطینه دانشگاه به مساحت 60 مترمربع
6- پیگیری اضافه شدن 112 هکتار زمین به واحد جهت ساخت مجتمع کشاورزی و دامپروری
7- بهینه سازی امکانات رفاهی و خدماتی در بخشهای اداری ، آموزشی و مهمانسرای اساتید
8- تحت پوشش قرار دادن بیمه عمر اعضای هیئت علمی و کارکنان
9- برگزاری کارگاههای آموزشهای کوتاه مدت دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی
10-پرداخت تسهیلات به اعضای هیئت علمی و کارکنان در قالب وام مسکن، ودیعه مسکن، ضروری و صندوق پس انداز،
11- جذب تمام مبلغ تخصیصی وام بلندمدت دانشجویی از محل بند 11 تبصره قانون بودجه
12- خرید امکانات و تاسیات پروژه بازیافت فاضلاب دانشگاه
13- ایجاد12 هکتار فضای سبز دانشگاه

حوزه عمرانی :
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت فعالیت آموزشی خود را در یک باب ساختمان اهدایی با مساحت 200 مترمربع در مرکز شهر آغاز نمود که با تلاش شبانه روزی اکنون سایت دانشگاه با مساحت 5//24 هکتار
ساختمانهای زیادی را در دل خود جای داده است که مهمترین فعالیتهای عمرانی به شرح زیر می باشد
1- ایجاد مجتمع دانشگاه در زمینی به مساحت 5/24 هکتار و پیگیری انتقال 112 هکتار دیگر به مجموعه
2- ساختمان دانشکده ادبیات با زیربنای 1955 مترمربع
3- ساختمان دانشکده فنی با زیربنای 4505 مترمربع
4-مجتمع خوابگاه دانشجویی با زیربنای 3700 مترمربع
5- مجتمع ورزشی امام علی(ع) با زیربنای 2988 مترمربع شامل سالنهای تخصصی رشته های ورزشی
6- مهمانسرای اساتید با زیربنای 425 مترمربع
7- سلف سرویس دانشگاه با زیربنای 1066 مترمربع دارای سالنهای جداگانه اساتید وکارکنان، دانشجویان پسر و دانشجویان دختر
8- پارکینگ سرپوشیده با زیربنای 150 مترمربع
9- ساختمان انتشارات دانشگاه با زیربنای 50 مترمربع
10- ساختمان کافی شاپ دانشجویان به مساحت 75 مترمربع
11- ایجاد تصفیه خانه فاضلاب دانشگاه به منظور تامین آب کشاورزی و فضای سبز دانشگاه و صرفه جویی در مصرف آب شرب
12- کلنگ زنی ساختمان مسجد دانشگاه به مساحت 800 مترمربع

فرهنگی:
دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اهداف فرهنگی و به منظور حفظ و اشاعه فرهنگ ناب اسلامی با زیر مجموعه های :
1- کانون قران و عترت 2- امور فوق برنامه 3- انجمنهای فرهنگی و با اجرای برنامه های زیر اهداف خود را دنبال و اکنون از بهترین واحدهای منطقه در این زمینه می باشد .
1- برگزاری اردوهای فرهنگی برای دانشجویان 2- برگزاری همه روزه نماز جماعت در واحد 3- برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در زمینه های فرهنگی ، سیاسی و دانشجویی 4- برگزاری دعاهای کمیل ، توسل و ... بصورت هفتگی در نمازخانه دانشگاه و نمازخانه خوابگاه
5- برگزاری زیارت عاشورای کارکنان در طول ماه مبارک رمضان
6- برگزاری مراسم احیاء شب های قدر
7- برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی بصورت منظم
8- برگزاری 8 دوره جشن ازدواج دانشجویی
9- برگزاری مراسم ویژه در مناسبتهای مختلف
10- برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی
11- انتشار نشریات دانشجویی و فرهنگی
12- تشکیل کلاسهای فوق برنامه
13- حمایت و پشتیبانی انجمنهای فرهنگی ، هنری و هیات مذهبی دانشجویان
14- حمایت از فعالیتهای فرهنگی بسیج دانشجویی
15- برگزاری سفر حج عمره دانشجویی
16- برگزاری جلسات شورای فرهنگی بصورت منظم هر دو هفته یک بار
17- برگزاری کارگاههای تخصصی ویژه دانشجویان

چشم انداز آتی و کارهای در دست اقدام :
1- تاسیس واحد علوم پزشکی که مجوز آن اخذ گردیده است
2- افزاشی رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی
3- جذب اعضای هیات علمی تمام وقت در مقاطع بالاتر
4- بورسیه اعضای هیئت علمی در جهت ارتقاء به مقاطع بالاتر
5- تبادل آموزشی و فرهنگی با سایر دانشگاهها – اعم از داخلی و خارج که در همین زمینه در سپتامبر سال جاری تفاهم نامه واحد بافت و دانشگاه علوم مالزی به امضاء طرفین خواهد رسید
6- توسعه و گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و اداری و ...
7- راه اندازی مرکز مطالعات زنان برای اولین بار در سطح منطقه هفت
8- گسترش فعالیتهای بسیج دانشجویی ، کارمندی و اساتید
9- احداث پارک تحقیقاتی در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان
10-اجرای طرح تصفیه فاضلاب دانشگاه که بزودی به بهره برداری خواهد رسید
11-ارتقاء هرم اعضای هیات علمی
12-احداث زمین فوتبال مجتمع ورزشی دانشگاه
13-اتمام بنای مسجد و مجتمع فرهنگی
14-انتشار کتابهای تخصصی اعضای هیئت علمی
15-گسترش انجمن های علمی
16-احداث دبیرستان دخترانه و پسرانه سما
17-احداث ساختمان پژ وهشی دانشگاه
18- ایجاد مزرعه تخصصی ویژه رشته های دامپروری در زمین 112 هکتاری واحد که کار الحاق آن به مجموعه به پایان رسیده است
19- تفکیک برنامه ها برنامه های دانشگاه به 3 برنامه یکساله، 5 ساله و 10 ساله که اکنون در برنامه یکساله تمامی پیش بینی ها محقق گشته است
20- اجرای طرح پژوهشی با عنوان مبارزه با سرماخوردگی محصولات باغی که ثمره این تلاش را باغداران و کشاورزان به طور عینی مشاهده خواهند نمود.

حرف پایانی :
این واحد دانشگاهی رسیدن به رتبه اول را در بین واحدهای دانشگاهی منطقه هفت در زمینه های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در دستور کار خود قرار داده و در چشم انداز 10 ساله نیز دستیابی به یک دانشگاه موفق بین المللی را هدف قرار داده است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی اندیمشک در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی واحد های این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (43) به معرفی واحد اندیمشک و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
پس از سالها و پس از 8 سال جنگ تحمیلی شهرستان اندیمشک به عین حضور فریدون حسنوند نماینده بومی و مردمی اش در مجلس شورای اسلامی و در سایه همدلی مسئولین شهر و عنایت ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی جناب دکتر جاسبی صاحب یک مرکز دانشگاهی زیر نظر واحد اهواز شد.
اگر چه در سال 81 تنها با 100 دانشجو در دو رشته کار خود را آغاز کرد اما هم اکنون با بیش از 4700 دانشجو در 17 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در کنار دو سد عظیم کرخه و دز و در مجاورت دوکوهه ی قهرمان به فعالیت خود ادامه می دهد.
این واحد علاوه بر ساختمان اداری دانشگاه دارای امکاناتی از جمله دانشکده فنی و مهندسی – نمازخانه- سلف سرویس خواهران و برادران- مرکز مشاوره- سالن مطالعه مجهز- ساختمان دکتر حسابی- بانک ملی- فضای سبز ویژه خواهرن و برادران و بیش از 50 کارگاه و آزمایشگاه است. همچنین واحد اندیمشک با جذب بیش از 200 دانش آموخته بعنوان حق التدریس و هیات علمی تمام تلاش خود را در افزایش سطح کمی و کیفی آموزش دانشجویان فهیم خود بکار برده است.

*فعالیت های بخش آموزشی ،دانشجویی
راه اندازی شبکه انتخاب واحد اینترنتی- خرید سیستم اتوماسیون سلف سرویس- تصویب 36 رشته جدید- برگزاری جلسه کانون فارغ التحصیلان منطقه 6 در واحد اندیمشک- تجهیز سلف سرویس- برگزاری اردوها و کلاس های تقویتی ویژه دانشجویان ایثارگر- چاپ دفترچه راهنمای تخصصی ویژه دانشجویان- تجهیز خوابگاههای خواهران و برادران- تشکیل 18 تیم ورزشی - برگزاری مراسم تجلیل از اساتید- جذب قهرمانان ملی با عناوین آسیایی و جهانی در رشته های کشتی فرنگی- پاورلیفتینگ-ورزشهای رزمی و غیره- کسب مقام دوم کشتی فرنگی منطقه شش-کسب مقام چهارم مسابقات فوتسال کارکنان منطقه- کسب مقام دوم فوتبال یادواره شهدای 4 آذر اندیمشک- تجهیز وسایل ورزشی واحد –برگزاری جشن های فارغ التحصیلی رشته های مختلف-کسب مقام دوم درجذب فارغ التحصیلان و تشکیل تیم والیبال و کوهنوردی کارکنان از تلاش های این بخش است.

*فعالیت های بخش فرهنگی
برگزاری جشن ها و مناسبتها- برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه- برگزاری محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی و کشوری – برگزاری مراسم روزبسج مستضعفین- برگزاری جلسات مشاوره دینی و مذهبی در خوابگاهها- برنامه خود سازی کارکنان و دانشجویان با عنوان 40 روز مراقبت- برگزاری جشن ازدواج دانشجویی- برگزاری قرعه کشی حج عمره دانشجویی- برگزاری مراسم اعتکاف- بازدید ریاست و معاونین واحد از خانواده ی شهدا و یثارگران- برگزاری مسابقه بزرگ زیارت عاشورا در ایام محرم ویژه عموم- راه اندازی کانون دانشجویی جرعه نور نماز- برگزاری اردوهای مختلف تفریحی و مذهبی و شرکت دانشجویان در مراسم ارتحال امام راحل از فعالیت های این بخش است.

* فعالیت های بخش اداری مالی
احداث شعبه بانک ملی دانشگاه آزاد اندیمشک-کسب مقام دوم آموزش ضمن خدمت در منطقه – برگزاری جلسه کارشناسان نیروی انسانی منطقه شش در واحد اندیمشک – نصب نرم افزار جدید کارگزینی کارکنان- نصب نرم افزار جدید جمعداراموال- توجه به امور رفاهی کارکنان – نصب خود پرداز بانک ملی – تشکیل کمیته استخدام- برگزاری بیش از 10 دوره آموزش ضمن خدمت ویژه اساتید و کارکنان واحد – اعمال تخفیفات دانشجویی- تجهیز استاد سرا و تجهیز نمازخانه از اهم فعالیت های معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی اندیمشک است.

*فعالیت های بخش عمران
پیگیری جهت احداث شهرک دانشگاهی – ساخت سایت اداری- ساخت سایت آموزش- محوطه سازی فضای سبز- افزایش خطوط تلفن- افزایش توان مصرفی برق واحد- آسفالت محوطه دانشگاه- تامین روشنایی واحد- تجهیز و افزایش آبسردکن های واحد- نصب تانکر آب ذخیره – احداث آلاچیق های جدید – نقشه برداری و تهیه نقشه های توپوگرافی از زمین جدید دانشگاه- نصب میله پرچم های بزرگ و زیباسازی محوطه اصلی واحد از فعالیت های اداره فنی و عمرانی است.

*فعالیت های بخش پژوهشی
ارائه بیش از 22 مقاله از اساتید این واحد در کنفرانس های داخلی و بین المللی از جمله در کشورهای امریکا،انگلستان ،کانادا ،هندوستان ،سنگال وهمچنین تجهیز 21 آزمایشگاه- تجهیز 29 کارگاه- راه اندازی مرکز اینترنت و کافی نت- طراحی وب سایت واحد- راه انداری سیستم امنیتی اینترنت- ایجاد بانک نرم افزاری- افزایش پهنای باند اینترنت واحد - برگزاری اردوههای علمی داخل و خارج از استان- برگزاری همایشهای عمرانی ، اجتماعی و اقتصادی – برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش –برگزاری نمایشگاه کتاب – افزایش کتب کتابخانه واحد به بیش از 30000 جلد – راه اندازی باشگاه پژوهشگران جوان- راه اندازی دفتر انجمن های علمی،ادبی و هنری – تصویب شورای پژوهشی واحد و ییش از 10 اختراع توسط دانشجویان این واحد گوشه ای از فعالیت های بخش وسیع پژوهشی واحد اندیمشک است.
تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مناسبی را برای جوانان و مشتاقان به تحصیل در شهرستان اندیمشک بوجود آورده است. گرچه عمر کوتاهی از تاسیس این واحد می گذرد ولی با احداث شهرک دانشگاهی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک با این پتانسیل و استعداد ها در آینده ای نه چندان دور به یکی از قطب های علمی کشور تبدیل می شود .
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (42) به معرفی واحد ایلام و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
23 تیرماه سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ماندگارترین خاطر در یادهای مردم محروم ایلام خواهد بود،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به رغم نوپایی واحد در طول چند سال گذشته توانسته است چه از نظر توسعه فیزیکی و چه توسعه علمی جهش قابل ملاحظه ای داشته باشد .
احداث بیش از 40 هزار متر مربع فضای آموزشی و رفاهی در نقاط مختلف استان از جمله سرمایه های عمومی است که این واحد بر داشته های واحد ایلام در امور آموزش عالی افزوده است که با عنایت به فقر استان در رابطه با کاربریهای آموزش عالی بسیار حایز اهمیت است .
وجود واحددهای ایلام و دره شهر و مراکز آموزشی دهلران ـ آبدانان ـ ایوان و دهلران علاوه بر کاهش دغدغه ها ی خانواده ها در رابطه با تامین هزینه های ایاب و ذهاب و اقامت جگر گوشه هایشان و نیز هزینه های تربیتی و اجتماعی این موضوع به نوعی متضمن توسعه عدالت آموزشی در استان گردیده حال آنکه به دلیل بار مالی مضاعف این موضوع شاید برای دولتمردان آنگونه که باید و شاید قابل انجام نبوده باشد .
در حال حاضر 500/12 دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل اند که همین امر باعث ایجا تکاپوی علمی و تزریق روحیه نشاط بر انگیز در نزد خانوار های ایلامی گردیده و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این دانشجویان غیر بومی می باشند قطعاً این مسئله فتحالبابی خواهد بود برای ایجاد مراودات فرهنگی و خروج استان ازبن بست فرهنگی.
همچنین اگر بر اساس استاندارد های موجود بپذیریم که هر دانشجو در حدود حداقل دو شغل ایجاد خواهد نمود می توان ادعا نمود که حدود 000/25 شغل در سطح استان به واسطه تاسیس مراکز مختلف آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام ایجاد شده است.
ایجاد امکانات تحصیلی در بیش از 50 رشته تحصیلی که همگی به نحوی تامین کننده نیاز استان به نیروی دانش آموخته برای محقق نمودن اهداف برنامه های توسعه و اتصال به قافله سند چشم انداز توسعه می باشند بیانگر احساس تعهد مدیریت دانشگاه به ابلاغ سند چشم انداز توسعه به دستان مبارک رهبری معظم انقلاب می باشد که یک کار زیربنایی و بسایر ضروری برای توسعه استان می باشد.
از دیگر اقدامات سازنده در راستای توسعه استان انجام بیش از 150 طرح پژوهشی است که در راستای مشارکت دانشگاه با سازمانها ودوایر دولتی و موسسات غیر دولتی و به منظور یافتن راهکارهای علمی در امر توسعه استان صورت پذیرفته و طبیعتاً علاوه بر بار علمی باعث ایجاد حرکتی مناسب در میان نخبگان استانی شده است.
همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با جذب 150 دانش آموخته در مقاطع عالیه به عنوان عضو هیئت علمی زمینه ماندگار فارغ التحصیلان و جلوگیری از خروج نخبگان علمی از استان شده است فارغ التحصیلی بیش از 8500 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی ، تالیف و ترجمه 25 جلد کتاب توسط اعضای هیئت علمی ، راه اندازی کتابخانه دانشگاه با بیش از 60 هزار جلد کتاب به عنوان بزرگترین کتابخانه استان ، ثبت 142 اختراع توسط اعضای باشگاه پژوهشگران جوان واحد ایلام که در سطح کشور بی نظیر است و ارائه 31 مقاله ISI توسط اعضای باشگاه پژوهشگران جوان واحد ، انتخاب عباس فرمانی از اعضای باشگاه به عنوان نفر برتر علمی پژوهشی باشگاه پژوهشگران جوان کشور ، برگزاری 15 همایش ملی و منطقه ای ، راه اندازی 35 آزمایشگاه و کارگاه ، راه اندازی سیستم اینترنت پرقدرت و به صورت بی سیسمی برای اولین بار در استان ایلام ، اختصای وام ضروری ، ازدواج ، مسکن ، کمک هزینه دانشجویی و... به مبلغ 18 میلیارد ریال به دانشجویان ، کارکنان و اعضای هیات علمی واحد به نحوی که تاکنون با توجه به تاکیدات ریاست عالی دانشگاه و ریاست واحد ایلام هیچ دانشجویی به خاطر بضاعت مالی از ادامه تحصیل باز نمانده است ودر بعد فرهنگی نیز این دانشگاه با برگزاری مراسمات معنوی و مذهبی به مکانی مناسب برای نشر ارزشهای اسلامی و انقلابی تبدیل شده است. دربعد ورزشی نیز دانشجویان واحد ایلام تاکنون در مسابقات ملی ، منطقه ای و کشوری بیش از 1000 مدال طلا ، نقر و برنز کسب کرده اند.
استان ایلام به عنوان آخرین استانی که دانشگاه آزاد اسلامی در آن تاسیس شده است امروز به ماوایی برای طالبان علم و دانش در استان محروم ایلام تبدیل شده است و این دانشگاه درحال حاضر علیرغم عمر کوتاه تاسیس آن بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور است و این مهم تحقق نمی یافت جز با توجه ویژه دکترجاسبی به مناطق محروم و تلاش شبانه روزی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بخصوص نوروزی ریاست پرتلاش واحد ایلام.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (41) به معرفی واحد نی ریز و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
20 آذر 1368 تاریخی است که حداقل مردم شهرستان نی ریز به خوبی آنرا در اذهان خود دارند چرا که این روز با سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان مصادف است .
اگر برگهای تقویم را ورق بزنیم خواهیم دید که 16 آذرماه به عنوان روز دانشجو ثبت شده است تقارب و تقارن 16 آذرماه با 20 آذرماه حادثه میمون و خجسته ای را برای مردم نی ریز رقم زد و آن تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان است . البته باید چنین گفت که در واقع در 20 آذر 68 مجوز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهر نی ریز از شورای مرکزی و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شد اما شروع به کار این مرکز دانشگاهی در سال 69 بود .
یک شنبه نوزدهم آبان 1364 مرحوم سید فخرالدین فال اسیری نماینده مردم شهرستانهای نی ریز و استهبان در مورد ایجاد تسهیلات جهت تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در استهبان و نی ریز در صحن مجلس شورای اسلامی تذکر داد .
این تذکر در واقع جرقه ای بود جهت تأسیس این نهاد مقدس در استهبان و نی ریز نهادی که با حمایت مالی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفته بود .
در استهبان به علل مختلف از جمله مساعدت مالی خیرین ، تأسیس دانشگاه چندین سال زودتر از نی ریز محقق شد. مردم نی ریز که در مسیر خود به شیراز باید از استهبان می گذشتند همواره شاهد رشد و ارتقای روز افزون دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان بودند لذا درصدد تأسیس دانشگاه در شهر خود برآمدند و از مسئولین امر خواستند تا بدین امر اقدام کنند و شاید بد نیست بدانید شهرستانهای نی ریز و استهبان به علت اینکه در مجلس شورای اسلامی دارای یک نماینده هستند همواره در امور مختلف در رقابت با یکدیگر هستند که این رقابت ها در عین رفاقت ها منجر به پیشرفت و توسعه این شهرستان ها نیز بوده است که نمونه بارز آن ، همین چشم و هم چشمی در مورد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است . در واقع این چشم و هم چشمی نی ریزی ها منجر شد که ازمسئولین بخواهند تا مقدمات تأسیس این دانشگاه در شهرستانشان فراهم و عوائد آن نصیب مردم شهرستان شود همانطور که اصطهباناتی ها از این مسأله بهره مند بودند .
لذا پیگیریها بخصوص توسط حضرت آیه اله حاج سید محمد فقیه امام جمعه شهرستان نی ریز و فرماندار وقت جناب آقای دعاگویی به عمل آمد و مردم شهرستان با امضاء طوماری در نمازجمعه خواهان تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان نی ریز شدند .
در واقع نمازجمعه همانگونه که موجب شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی بود و نهال دانشگاه آزاد اسلامی الحق و الانصاف در نمازجمعه کاشته شد در مورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز نیز مسأله به همین گونه بوده است .
سیل طومارهای مردم به سوی سازمان مرکزی ارسال گردید و بالاخره با پیگیری مرحوم سید حسن فقیه برادر امام جمعه مجوز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان نی ریز در 20 آذر 68 صادر و توسط امام جمعه شهرستان نیز این مسأله درنمازجمعه به اطلاع عموم مردم رسید .
پس از آن مرحوم سید حسن فقیه پیگیریهای لازم را به عمل آورد و توانست در ساختمانی روبه روی بیمارستان شهدا ء با چند اتاق درس و امکاناتی ناچیز اولین مکان جهت تشکیل کلاسهای درس دانشگاه را مهیا کند تا درمهرماه 1369 اولین ورودیهای این مرکز دانشگاهی جایی برای تشکیل کلاس داشته باشند .
دانشگاه نی ریز از ابتدای تأسیس به صورت مرکز دانشگاهی و تحت عنوان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نی ریز زیر نظر دانشگاه فسا فعالیت خود را آغاز کرد .
مرکز دانشگاهی نی ریز در مهرماه 1369 با 25 دانشجو در دو رشته شروع به کار نمود . عملیات ساخت نخستین مجتمع آموزشی – اداری دانشگاه نی ریز در 2 طبقه با زیربنای 4450 متر مربع آغاز می شود و عملیات ساخت آن در سال 75 پایان می پذیرد و با حضورمسئولین شهرستان مرحوم دکتر رفیعی که ریش خود را گرو گذاشته بود و مرحوم سید حسن فقیه در همین سال افتتاح می شود .
با ساخت این مجتمع ، سازمان مرکزی دانشگاه چندین رشته در مقطع کارشناسی را جهت مرکز نی ریز تصویب می کند و با تصویب این رشته ها تعداد دانشجویان این مرکز دانشگاهی به بیش از 300 دانشجو افزایش می یابد .
از دیگر کارهای ارزنده مرحوم سید حسن فقیه پیگیری زمین 20 هکتاری از اداره منابع طبیعی شهرستان به نام دانشگاه می باشد محلی که هم اکنون شهرک دانشگاهی در آنجا احداث شده است همچنین مرحوم سید حسن مقدمات اولیه اخذ زمین 50 هکتاری قطروئیه را نیز به عمل آورد . مرحوم سید حسن فقیه که به نام « اَلاِرادَه » معروف بود چون تکیه کلامش لفظ الاراده بود و بیشتر دانشجویان و حتی برخی از مسئولین نیز او را به نام آقای الاراده می شناختند حتی بعضی ها وقتی به دانشگاه می آمدند می گفتند با آقای الاراده کارداریم مرحوم سید حسن فقیه همواره بر سر کلمات فارسی الف و لام عربی می آورد و فردی بذله گو بود . همواره می گفت : الاراده ، التشکّر . وقتی می گفتی چطوری آقا می گفت : الخسته ، الکوفته ...
مرحوم سید حسن فقیه پس از چند سال سرپرستی مرکز نی ریز جای خود را به دکتر عطار می دهد و پس از وی دکتر چمن خواه رئیس مرکز نی ریز می شود در سالهای ریاست دکتر عطار و دکتر چمن خواه مرکز نی ریز تقریباً روند عادی خود را طی می کند.
اما از زمان ریاست دکتر محمدرضا حبیبی مهر، جرقه ای جهت توسعه دانشگاه شکل گرفت و آن ساخت شهرک دانشگاهی در فاصله 5 کیلومتری شهر نی ریز بود یک زمین 20 هکتاری جایی که مرحوم سید حسن فقیه با همراهی برادرشان امام جمعه شهرستان توانسته بودند آن را از اداره منابع طبیعی گرفته به نام دانشگاه ثبت کنند . جایی که بنا به گفته بسیاری از مردم شهرستان ، در بسیاری از روزها ، خود مرحوم سید حسن ، سنگهای داخل آن زمین را جمع می کرد حتی در برخی مواقع جهت جمع آوری سنگها از داخل این زمین و تسطیح آن از دانشجویان کمک می گرفت .
آری ! مرحوم سید حسن فقیه شخصیتی بود که شاید مردم شهرستان قدرش را در آن زمان ندانستند و اهمیت کارهای او را در آن زمان درک نکردند اما هم اکنون به خوبی متوجه عظمت و بزرگی اقدام ارزنده او می شوند .
دکتر محمدرضا حبیبی مهر که ملبس به جامه روحانیت نیز بود توانست استارت احداث شهرک دانشگاهی را در فاصله 5 کیلومتری شهر نی ریز در سال 80 بزند و بالاخره به همت همه مسئولین این شهرک دانشگاهی نخستین ساختمان آن در 4 طبقه و با 7750 متر مربع زیربنا و با 50 کلاس درس در سال 82 با حضور شخص دکتر جاسبی و مسئولین سازمان مرکزی و مسئولین محلی افتتاح شد و از آن زمان تاکنون شاهد افزایش چشمگیر فعالیتهای عمرانی دانشگاه بوده ایم . البته در این سالهای راه اندازی ، توسعه و رشد واحد نی ریز باید از زحمات ارزنده برخی افراد از جمله مهندس حسن سلطانی که قریب به 10 سال در آن سالهای نخستین دانشگاه سمت معاونت اداری – مالی را عهده دار بودند و در واقع این شجره تنومند حاصل آبیاری آن نهالی است که وی با همکاری مرحوم سید حسن فقیه و امام جمعه شهرستان کاشتند و هم اکنون نیز رئیس این واحد دانشگاهی را عهده دار هستند و از جناب آقای غلامرضا شعبانپور که در سالهای نخستین تأسیس دانشگاه معاونت آموزشی و دانشجویی را برعهده داشتند نیز قدردانی به عمل آورد .
در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز با 54 رشته دانشگاه در مقطع کارشناسی و کاردانی و باقریب 4000 دانشجو و با ساختمان ها ، کارگاه ها ، آزمایشگاهها ، امکانات ورزشی و رفاهی ویژه اساتید و دانشجویان به یکی از واحدهای دانشگاهی نمونه منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی مبدل گشته است .
فعالیتهای واحد نی ریز
الف) حوزه عمران
اگر واحد نی ریز را در سالهای 82 الی 85 با سالهای 85 الی 88 مقایسه کنیم بدون تردید متوجه خواهیم شد که عمده ترین فعالیتهای صورت گرفته در این واحد ، فعالیتهای عمرانی بوده است .
احداث بیش از 25 هزار متر مربع ساختمان سازی و فضای سبز و از همه مهم تر و ارزنده تر احداث مجتمع 50 هکتاری تحقیقاتی – کشاورزی دانشگاه در سالهای 88-86 به خوبی نمایانگر فعالیتهای حوزه عمران این واحد دانشگاهی است .
احداث و بهره برداری از پروژه مهمانسرای اساتید برادر با 900 متر مربع زیربنا در دو طبقه و با 12 اتاق و 2 سوئیت ویژه با امکانات رفاهی استثنایی ، احداث مهمانسرای اساتید خواهر با 240 مترمربع زیربنا و با 5 اتاق و امکانات رفاهی – بهداشتی ، احداث ساختمان اداری دانشگاه در 2 طبقه با 40 اتاق و با 2210 متر مربع زیر بنا ، احداث خوابگاه دانشجویی در 2 طبقه با 48 اتاق و 2900 متر مربع زیر بنا ، احداث مجتمع 40 کلاسه با 3410 متر مربع زیربنا در 2 طبقه ، احداث کارگاه مکانیک با 1600 متر مربع زیربنا ، احداث آزمایشگاه شیمی با750 متر مربع زیربنا ، احداث کارگاه های برق و فیزیک 1100 متر مربع زیربنا ، راه اندازی یک حلقه چاه تلمبه با گنجایش 4 اینچ آب در داخل مجتمع دانشگاهی جهت آبیاری فضای سبز ، احداث پارکینگ روبسته به مساحت 420 متر مربع ، احداث پارکینگ روباز به مساحت 1200 متر مربع ، احداث مسجد دانشگاه که نزدیک به 50 درصد عملیات احداث آن انجام شده است به مساحت 900 متر مربع زیربنا ، احداث15 آلاچیق در دانشگاه و خوابگاه به مساحت 550 متر مربع زیربنا ، احداث بیش از 5000 متر مربع فضای سبز ، احداث بوفه دانشجویی به مساحت 220 متر مربع در داخل مجتمع دانشگاهی ، دیوار کشی دور مجتمع دانشگاهی و ممیز نمودن حریم دانشگاه از زمین های مجاور به مساحت 1800 متر مربع ، احداث پارک کودک در دانشگاه به مساحت 150 متر مربع ، احداث ساختمان قرنطینه به مساحت 110 متر مربع .
اما از همه مهم تر همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد فعالیتهای صورت گرفته در 3 ساله اخیر جهت راه اندازی مجتمع 50 هکتاری تحقیقاتی کشاورزی دانشگاه بوده است که عمده ترین فعالیتهای صورت گرفته جهت این مجتمع به قرار ذیل است :
1- وضعیت زمین 50 هکتاری دانشگاه که در سالهای دهه 70 اداره منابع طبیعی آن را به دانشگاه واگذار کرده بود در هاله ای از ابهام قرار داشت. سند زمین اخذ نشده بود و به علت عدم انجام هیچ گونه عملیات در این زمین ، اداره منابع طبیعی طی نامه ای خواستار انتقال مالکیت زمین از دانشگاه به آن اداره شده بود . در سال 85 با پیگیریهای متعدد مسئولین دانشگاه جهت آبادی زمین و اختصاص آن جهت مجتمع تحقیقاتی – کشاورزی ، قضیه استرداد زمین منتفی شد و بحمداله در سال 88 نیز سند آن به نام دانشگاه اخذ شد

2- زمین 50 هکتاری در ابتدا به صورت زمینی پر از خار و خاشاک بود و دارای پستی و بلندیهای فراوان . لذا در ابتدا عملیات بوته کنی و تسطیح زمین انجام شد .
3- در مرحله بعد عملیات تقسیم بندی زمین زیر نظر مسئولین جهاد کشاورزی و قطعه قطعه نمودن آن جهت کاشت نهالهای مختلف صورت پذیرفت .
4- در مراحل بعد نیز عملیات کاشت قلمه و نهال صورت گرفت . عمده نهالهای کاشت شده در این مجتمع نهالهای انار می باشد که با نظر کارشناسان اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان و با توجه به شرایط اقلیمی نی ریز و بخش قطروئیه کاشت نهالهای انار به مساحت 30 هکتار صورت پذیرفت و در قطعات دیگر نیز نهالهای دیگر شامل انگور ، انجیر ، زردآلو ، سیب ، گلابی ، هندوانه و بسیاری درختان و نهالهای دیگر کاشت شدند .
5- بی شک مهم ترین فعالیت صورت گرفته در این زمین قبل از تسطیح زمین و بوته کنی ، عملیات حفر چاه و احداث تلمبه است که کار عظیمی در این خصوص با کسب مجوز از اداره آب صورت گرفت .
6- هم اکنون بسیاری از نهالهای این مجتمع 50 هکتاری به ثمر نشسته و قد برافراشته اند و حتی برخی از آنها نیز ثمر داده اند . شایان ذکر است که کارشناسان جهاد کشاورزی استان پیش بینی نموده اند این زمین 50 هکتاری منبع درآمد بسیار مناسبی جهت دانشگاه خواهد بود .
البته حوزه عمران این واحد دانشگاهی اجرای پروژه های زیر را نیز جهت برنامه های آتی خود در دست اقدام دارد :
1- احداث سلف سرویس
2- احداث کتابخانه و سایت
3- احداث ویلا در مجتمع 50 هکتاری تحقیقاتی - کشاورزی

ب) حوزه معاونت آموزشی – دانشجویی واحد نی ریز
حوزه معاونت آموزشی و دانشجویی از دیگر بخش های فعال واحد نی ریز است به طوریکه در طی سالهای 82 الی 85 به خصوص با تصویب رشته های مهندسی مکانیک سیالات ، مهندسی مکانیک در طراحی جامدات ، کارشناسی شیمی محض ، کارشناسی شیمی کاربردی و کارشناسی حقوق به طور چشمگیری افزایش دانشجو داشته و از این نظر با واحدهای مجاور رقابتی تنگاتنگ را در سالهای اخیر دنبال می کند . درسالهای 85-82 این واحد دانشگاهی به دلیل تصویب رشته های مناسب نزدیک به 150 درصد افزایش دانشجو داشته است . در سالهای 85 تاکنون نیز این واحد دانشگاهی قریب به 40 عضو هیأت علمی جذب کرده است در حالیکه پیش از این سالها ، تنها 24 نفر عضو هیأت علمی این واحد بوده اند و هم اکنون این واحد دانشگاهی بیش از 60 عضو هیأت علمی دارد . همچنین تصویب 14 رشته در مقاطع کارشناسی و کاردانی در طی سالهای 85 تاکنون نیز به خوبی نمایانگر فعالیت ارزنده حوزه معاونت آموزشی این واحد دانشگاهی است به طوریکه با تصویب این رشته ها به خصوص رشته های مهندسی برق - قدرت ، مهندسی معماری ، علوم قضایی ، مهندسی مکانیک ساخت و تولید و مهندسی معدن این واحد دانشگاهی در مقایسه با واحدهای مجاور خود نه تنها شاهد کاهش دانشجو نبوده بلکه تعداد دانشجویان از سال 84 که قریب به 2500 دانشجو بوده در سال 88 به 4000 دانشجو ارتقاء یافته است که این نیز به خوبی نمایانگر تلاش مسئولین امر در حوزه معاونت آموزشی و دانشجویی است .
مکانیزه شدن سیستم شهریه ، انتخاب واحد و تغذیه دانشجویان و راه اندازی و بسط فعالیت دفتر مشاوره نیز از دیگر فعالیت های برجسته این حوزه ی واحد نی ریز است .
د) ایجاد مدیریت روابط عمومی در واحد نی ریز
از جمله فعالیت ها و اقدامات برجسته این واحد در سالهای 85 تاکنون ایجاد بخش روابط عمومی است که پیش از این سالها چنین بخشی در واحد ایجاد نشده بود که بدون تردید راه اندازی این حوزه در واحد ، نقش مهمی در انعکاس فعالیت های واحد داشته است .
ه) حوزه دفتر فرهنگ اسلامی
از جمله فعالیت های فرهنگی واحد نی ریز می توان به برگزاری اردوهای فرهنگی ، مسابقات قرآن و عترت ، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی و جشن فارغ التحصیلی با همکاری حوزه معاونت دانشجویی ، ثبت نام جهت عمره دانشجویی و مراسم معنوی اعتکاف ، برگزاری میزگردها و نشست های پرسش و پاسخ دانشجویی ، چاپ و انتشار نشریات دانشجویی ، برگزاری محافل انس با قرآن ، برگزاری مسابقات فرهنگی ، برگزاری نمایشگاههای هنری ، برگزاری اعیاد ، موالید و وفیات معصومین (ع) و برگزاری لیالی قدر در دانشگاه اشاره کرد .

ج) حوزه پژوهشی
از دیر افتخارات این واحد دانشگاهی کسب رتبه برتر توسط حوزه پژوهش دانشگاه در سال 86 در بین واحدهای با درجه متوسط دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است .
حوزه پژوهش این واحد دانشگاهی فعالیت های برجسته ای را جهت تزریق انگیزه به اساتید و دانشجویان جهت جذب آنان به انجام طرح های پژوهشی و ارائه مقالات علمی در مجلات بین المللی و کنفرانس های داخلی و خارجی دنبال می کند .
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (40) به معرفی واحد بندرعباس و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال 1363 تأسیس و فعالیت خود را با دو رشته در مقطع کاردانی آغاز کرد.
حیات این دانشگاه در سه دوره خلاصه می شود.
دوره اول مربوط به سالهای ابتدائی تأسیس دانشگاه است که با دو رشته کاردانی حسابداری و زبان انگلیسی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.
دوره دوم حیات دانشگاه از سال 1368 با انتصاب دکتر شهریار مشیری به سمت ریاست دانشگاه آغاز و طرح جامع دانشگاه با یک برنامه دراز مدت در راستای توسعه و نیاز جامعه تدوین شد. طراحی سایت منحصر به فرد دانشگاه بر مبنای اقلیم گرم و مرطوب جنوب و استفاده از سبکهای معماری اصیل ایرانی و مذهبی توسط ایشان ، تاسیس رشته های کارشناسی ، افزایش تعداد رشته ها ، افزایش جذب هیئت علمی و دانشجو از مهمترین اقدامات این دوره است.
دوره سوم شامل توسعه کیفی دانشگاه است که از سال 1387 در کنار توسعه کمی آغاز و توجه به توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی ،تحقیقات و پژوهشی،افزایش تولیدات علمی، ارتقاء کیفیت با هدف رقابت با دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی دنبال شده است.
مهمترین اهداف این دانشگاه ، پرورش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد استان و کشور در علوم و فنون مختلف ، کمک به ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه،فرآهم آوردن امکانات تحصیلی و فرهنگی برای جوانان و علاقه مندان به تحصیل ،کمک و همکاری با دستگاه های اجرایی به منظور بالابردن سطح تخصصی ، علمی و مدیریتی،افزایش تولیدات علمی کشور،ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژ‍وهشی معتبر،ایجاد فناوری های کارآمد و تکنولوژی های نو در راستای توسعه کیفی دانشگاه، راه اندازی دانشگاه بین المللی و جذب دانشجوی خارج از کشور،تأمل با مراکز علمی و پژوهشی معتبر داخل و خارج از کشور، تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری،ارتقاء سطح علمی اساتید و همکاری با صنایع جهت تولید فناورانه است.
دکتر شهریار مشیری(متولد 1336)، دکترای معماری دانشکده معماری تورینو – ایتالیا سال1986، دوره دکترای تخصصی حفاظت از زمین و محیط زیست سال1987 از پلی تکنیک تورینو، دکتری معماری و شهرسازی واحد علوم و تحقیقات سال 1387 رییس این واحد دانشگاهی است.
در دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه رشته های ، مهندسی عمران – سازه (کارشناسی ارشد)،مهندسی محیط زیست – آب و فاضلاب(کارشناسی ارشد)،مهندسی عمران (کارشناسی)،مهندسی عمران (کارشناسی ناپیوسته )،مهندسی برق الکترونیک (کارشناسی ناپیوسته)مهندسی معماری(کارشناسی) معماری (کارشناسی ناپیوسته)مهندسی کامپیوتر(کارشناسی)کامپیوتر (کارشناسی ناپیوسته )معماری(کاردانی) و عمران – ساختمانهای بتنی و پل سازی(کاردانی) تدریس می شود.
در دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی رشته های، حسابداری(کارشناسی ارشد)آموزش زبان انگلیسی(کارشناسی ارشد)مترجمی زبان انگلیسی(کارشناسی ارشد)علوم اقتصادی – اقتصاد بازرگانی(کارشناسی)حسابداری(کارشناسی)حسابداری (کارشناسی ناپیوسته )مترجمی زبان نگلیسی(کارشناسی)علوم ارتباطات اجتماعی(کارشناسی)امور گمرکی(کارشناسی)علوم تربیتی(کارشناسی)حسابداری(کاردانی)آموزش ابتدایی(کاردانی) و امور گمرکی(کاردانی) تدریس می شود.
در دانشکده حقوق و معارف اسلامی رشته های، حقوق – جزا و جرم شناسی(کارشناسی ارشد)حقوق – عمومی(کارشناسی ارشد)حقوق – خصوصی(کارشناسی ارشد)حقوق(کارشناسی) فقه و مبانی حقوق اسلامی(کارشناسی)دینی و عربی (کارشناسی ناپیوسته ) و دینی و عربی(کاردانی) تدریس می شود.
در دانشکده منابع طبیعی این واحد، مهندسی شیلات(کارشناسی ارشد) محیط زیست(کارشناسی ارشد) مهندسی شیلات(کارشناسی)مهندسی محیط زیست(کارشناسی)زیست دریا(کارشناسی) و علوم تجربی(کاردانی) تدریس می شود.
رشته های، زمین شناسی(کارشناسی)فیزیک(کارشناسی) و ریاضی (کارشناسی ناپیوسته) در دانشکده علوم پایه تدریس می شود.
در دانشکده پرستاری هم رشته پرستاری(کارشناسی) تدریس می شود.

**فضاها و ساختمان های دانشگاه
ساختمان آموزشی :
ساختمان آموزشی دانشگاه در فضایی بالغ بر 12804 متر مربع مشتمل بر 64 کلاس درس ، سالن امتحانات ، سالن کنفرانس ، حوزه معاونت آموزشی ، دپارتمان دانشکده ها و گروه های آموزشی .
ساختمان پژوهشی :
مرکز تحقیقات و پژوهش دانشگاه در 6 طبقه طراحی و بالغ بر 9360 متر مربع زیر بنا دارد. 30 آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی ، کارگاه های آموزش رایانه ، کارگاه های رسم فنی ، کافی نت ، سالن همایش ، حوزه معاونت پژوهشی در این ساختمان مسقر است.
کتابخانه مرکزی دانشگاه :
کتابخانه دانشگاه با زیر بنای2507 متر مربع و برخوردار از بالغ بر یکصد هزار جلد کتاب و بیش از 250 عنوان نشریه علمی بوده و ارتباط و دسترسی با پایگاه های معتبر داخلی و خارجی از طریق شبکه و برخورداری از کتابخانه دیجیتالی از ویژگیهای دیگر کتابخانه مرکزی دانشگاه محسوب می شود.
دفتر مرکزی دانشگاه :
این ساختمان با متراژ 5612 متر زیر بنا و در هفت طبقه طراحی گردیده است. حوزه های ریاست دانشگاه ، معاونت اداری و مالی ، معاونت سما و معاونت عمرانی در این ساختمان استقرار یافته اند.
ساختمان فرهنگی و رفاهی :
مساحت این ساختمان 1000 متر مربع بوده و شامل نمازخانه ، آشپزخانه و سلف سرویس دانشگاه می باشد.
ساختمان دانشجویی :
این ساختمان با زیربنای 2000 متر مربع و در پنج طبقه طراحی و ساخته شده است و حوزه معاونت دانشجویی و همچنین دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه و دفتر فرهنگ اسلامی در این بنا مستقر می باشند.
انبار مرکزی :
مجتمع انبار مرکزی دانشگاه با 800 متر زیر بنا

*سایر تشکیلات ساختاری دانشگاه شامل دفتر باشگاه پژوهشگران جوان، انجمن های علمی و ادبی،خوابگاه دنشجویی،زمین های ورزشی ،دفتر مشاوره در امور درسی، اجتماعی و خانوادگی، دفتر پست و تلفن، باجه بانک،خدمات تکثیر دانشجویی ، کتابفروشی و نوشت افزار و بوفه است.
فعالیتهای دیگر واحد شامل، برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و فرهنگی برای دانشجویان ،اساتید و کارکنان،راه اندازی سرویس ایاب و ذهاب برای دانشجویان ،تأمین اعضای هیأت علمی مجرب و استفاده از اساتید بنام کشور بصورت پروازی ،برگزاری عملیات صحرایی، کارآموزی، کارورزی دانشجویان ،تشکیل کارگاه های علمی تخصصی برای اساتید و دانشجویان ،اعطای وام و ارایه تسهیلات رفاهی به دانشجویان ، پرسنل و اعضای هیأت علمی دانشگاه،تجهیز دانشگاه به شبکه بی سیم با برد مطلوب جهت تسریع در امور آموزشی ، دانشجویی، رفاهی و اداری دانشجویان،راه اندازی سیستم ثبت نام و پرداخت شهریه به روش اینترنتی و راه اندازی اتوماسیون کتابخانه و سلف سرویس است.
در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به عنوان بزرگترین مجتمع آموزش عالی استان می باشد که دارای 7 مرکز دانشگاهی وابسته است، این مراکز عبارتند از :مرکز پارسیان ، مرکز رودان ،مرکز میناب ،مرکز حاجی آباد ،مرکز جاسک ،مرکز بستک و مرکز جناح. تعداد کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بالغ بر 11000 نفر است که با مراکز تابعه به 17000 نفر می رسد.از ابتدای تأسیس این واحد بیش از نفر 12300 نفر در مقاطع کاردانی ،کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (39) به معرفی واحد ساوه و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در تاریخ 25/11/1366 تأسیس و با عنایت خداوند متعال و همت مسئولان نظام اسلامی و کمکهای خالصانه مردمی به جمع مجامع علمی و فرهنگی کشور پیوست.
این واحد دانشگاهی از مهرماه 1367 با حضور 97 دانشجو در رشته های علوم تربیتی ( مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ) و کاردانی امور زراعی فعالیت خود را آغاز پس از شروع فعالیت به مدت سه سال در یکی از دبیرستانهای شهرستان و سپس ساختمان استیجاری کوچکی با امکانات بسیار محدود به کار ادامه داد و سرانجام در سال 1369 به مکان فعلی(سایت مرکزی) منتقل شد.
با تلاش مسئولان و کارکنان و اساتید ارجمند و در سایه مدیریت توانای ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی ، مجموعه فعلی توانست ضمن ارتقاء همه جانبه ، جایگاه خاصی را در بین دانشگاههای کشور احراز کند.
وسعت سایت مرکزی دانشگاه حدود 11 هکتار و شهرک دانشگاهی حدود 200 هکتار است که با وجود 95000متر مربع فضای آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی ، رفاهی ، خدماتی و پژوهشی ، پذیرای حدود 14100 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی و کاردانی است که 25درصد آنها شامل دانشجویان بومی است .
رتبه واحد بسیار بزرگ الف و تعداد رشته های موجود آن 79 رشته تحصیلی در شاخه های فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی است .
حضور 239 عضو هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت و بورسیه و 330 مدرس حق التدریس با مدارج علمی فوق لیسانس، دکتری، دکتری حرفه ای که غالباً از دانشگاههای تهران در این واحد به تدریس اشتغال دارند و از امتیازات بسیار مطلوب واحد محسوب می شود .
در حال حاضر تعداد کارکنان این واحد 223 نفر هستند.
نزدیکی به تهران و وجود آزاد راه تهران – ساوه توسعه این واحد را با سرعت زیادی مواجه کرده زیرا فاصله 90 دقیقه ای بین ساوه و پایتخت، تقاضای فراوان دانشجویان داوطلب تحصیل را در این شهرستان ایجاد کرده است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه دارای سه دانشکده مصوب ( علوم انسانی – کشاورزی – فنی و مهندسی) است، مرکز رشد و فناوری وابسته به پارک تحقیقاتی وزارت علوم از سال 1385 در این دانشگاه راه اندازی و فعال شده است.
کتابخانه این دانشگاه با بهره گیری از امکانات ارتباطی بصورت دیجیتال بوده و دسترسی دانشجویان را به مجلات و مقالات بزرگ علمی و تحقیقاتی فراهم کرده است.
از خیرین که کمک آنها جهت تأسیس دانشگاه ، بسیار مؤثر بوده است ؛ مرحوم حاج مهدی خرازچی است که زمینی به وسعت 25525 مترمربع در یکی از بهترین نقاط شهر به دانشگاه اهداء و از همین رو به پاس محبت ایشان کارگاه بزرگ شهرک دانشگاهی به نام آن مرحوم ساخته شده است.
در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه دارای 60 آزمایشگاه ، 45کارگاه ، 16 انجمن علمی ، باشگاه پژوهشگران جوان با 130 عضو و بیش از 14 نشریه و مجله علمی و فصلنامه است و با اقدامات صورت گرفته درجه این دانشگاه از بسیار بزرگ الف در آینده ای نزدیک به جامع تبدیل خواهد شد.
آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد ساوه از سال تحصیلی 84-83 فعالیت خود را آغاز و در حال حاضر دارای 2 ساختمان آموزشی در زمینی به مساحت 14616 متر مربع و زیربنای 4160 مترمربع و یک مجتمع کارگاهی با زیربنای حدود 800 مترمربع در سه طبقه دارای 1200 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل ، 8 نفر هیئت علمی تمام وقت و 125 نفر هیئت علمی مدعو و 45 نفر کارمند در 9 رشته شامل الکترونیک ، الکتروتکنیک ، متالوژی ، صنایع فلزی ، حسابداری ، ساختمان ، کامپیوتر ، امور دامی و امور زراعی است و مجهز به 4 سایت کامپیوتر و اینترنت با تمام امکانات ، کارگاهها و آزمایشگاههای رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک و متالوژی و صنایع فلزی و آزمایشگاه رباتیک است.
عملیات ساخت فاز دوم ساختمان آموزشی و سلف سرویس با مساحت 5387 مترمربع زیربنا در 4 طبقه با امکانات ( کلاس – آزمایشگاه – کارگاه – اتاق های اداری – سالن آمفی تئاتر – آشپزخانه – سلف سرویس کارکنان و اساتید و مهمانسرا) آغاز شده است.
هم اکنون این واحد شامل 3 مدرسه با تعداد 587 دانش آموز است.
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز زرندیه نیز وابسته به واحد ساوه در تاریخ 17/9/1386 با دو رشته حسابداری و الکتروتکنیک با 45 دانشجو کار خود را در یک ملک استیجاری شروع کرد و در تاریخ 1/7/1387 به ساختمان جدیدالتأسیس که دارای 40000 مترمربع زمین است انتقال پیدا کرد و اکنون با مساحت 2000 متر مربع زیربنای آموزشی و رفاهی و با 6 رشته کاردانی و 340 نفر دانشجو مشغول به فعالیت و اقدام به پذیرش هیأت علمی در رشته های کارشناسی کرده است و همچنین زمینی هم به مساحت 27 هکتار از طرف شورای مرکزی به آن واگذار که مراحل قانونی آن در حال اتمام است.
از خیرین که در راه اندازی دانشگاه مرکز زرندیه سهم بسزایی داشته حاج مهدی عبدالعظیمی است که زمینی به وسعت 40000مترمربع به دانشگاه اهداء کرده است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (38)به معرفی واحد آبادان و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در 12 اسفند ماه سال 1364 تاسیس و فعالیت آموزشی خود را با برگزاری دوره های تک رشته ای آغاز کرد .
به دلیل وضعیت شهر آبادان و جنگ تحمیلی این واحد ابتدا در شهرستان اهواز مستقر بود و فعالیت متمرکز خود را از سال 1370 با راه اندازی رشته های حسابداری ، زبان و ادبیات عربی در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد با جذب 100 دانشجو درشهرستان آبادان پی گرفت .
روسای واحد از بدو تاسیس به ترتیب حاج آقا ثقفی ( سالهای 1374-1364 ) ، مسعود خداپرست (سالهای 1378-1374 ) ، عبدالرضا فرخ پی ( سالهای 1380 – 1378 ) ، دکتر نصرالله فلاح تبار ( سالهای 1382 – 1380 ) ، دکتر فربد فتوحی ( سالهای 1385 – 1382 ) و دکتر غلامحسین برکت از اردیبهشت 1385 تا کنون هستند.
این واحد دارای مساحتی بالغ بر 80772 متر مربع که شامل امکانات زیر است :
ساختمان سه طبقه آموزشی با مساحتی بالغ بر 7450 متر مربع ،ساختمان اداری 2 طبقه امام صادق با مساحتی بالغ بر 3700 متر مربع و کتابخانه باقرالعلوم ،سلف سرویس مائده ویژه دانشجویان ، اساتید و پرسنل با فضای تفکیک شده به مساحت 2450 متر مربع ،دانشکده فنی مهندسی به مساحت 2120 متر مربع ،سالن ورزشی به مساحت 1700 متر مربع ،تعاونی مصرف و ساختمان بانک ملی به ترتیب به مساحت 40 و 199 متر مربع ،نمازخانه به وسعت 110 متر مربع ،پارکینگ های مجزا برای اساتید و کارکنان به مساحت 600 مترمربع و فضای سبز به وسعت 2/1 هکتار .
این دانشگاه دارای 3 ساختمان ملکی در سطح شهر جمعا به مساحت 711 مترمربع است که شامل خوابگاه دانشجویی ویژه دانشجویان دختر ، منزل رئیس واحد و مهمانسرای اساتید خواهر است. ضمنا یک ساختمان 2 طبقه در شهرستان خرمشهر که قبلا دانشکده بوده در تملک این واحد که فعلا در اختیار واحد خرمشهر است.
زمینی هم به وسعت 7150 متر مربع جهت احداث مدرسه سما خریداری شده است .
هم اکنون خوابگاه دانشجویی حضرت معصومه ویژه خواهران تکمیل شده و در حال تجهیز است که 2 طبقه بوده و مساحتی بالغ بر 5200 متر مربع دارد .
ساختمان استاد سرا در حال اتمام دارای 3 طبقه و مساحت آن 1770 متر مربع است .
مجتمع آموزشی – کارگاهی در 5 طبقه با مساحت 3760 متر مربع 40% کار را پشت سر گذاشته است .
مسجدی به مساحت 1862 متر به نام مسجد امام حسین در حال احداث است.
این واحد دارای 5 خوابگاه استیجاری و 1 خوابگاه در اختیار و یک خوابگاه ملکی است که ظرفیتی بالغ بر 800 نفر را پوشش می دهد .
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان دارای 38 آزمایشگاه و کارگاه است. همچنین کتابخانه دارای 76000 جلد کتاب و 234 نشریه و مجله داخلی و خارجی و 920 عنوان نوار اطلاعاتی است. دانشجویان این واحد می توانند از وامهای ازدواج دانشجویی ، وام بلند مدت صندوق رفاه و وامهای بانک ملی با معرفی دانشگاه آستفاده نمایند .
همچنین اساتید و کارکنان این واحد از وامهای صندوق ، ضروری ، ودیعه مسکن ، خرید مسکن و خرید خودرو استفاده نمایند .
این واحد دانشگاهی تا کنون 5 همایش ملی و منطقه ای برگزار کرده است .
تعداد طرحهای تائید شده و در دست اجرا به 135 طرح رسیده است .
از دانشجویان فعال این دانشگاه می توان از سید رضا مرعشی مخترع دستگاه مکمل سیستم جرقه اتومبیل یاد کرد . همچنین خانم لیلا عبدالله زاده از نویسندگان توانای این واحد در جشنواره خوارزمی مقام سوم کشوری را درسال 83 به خاطر نوشتن کتاب تعبیر تکرار سیری در بسامد شعری سهراب سپهری از آن خود کرد .
این واحد دارای 117 عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و 150 مربی حق التدریس و 141 پرسنل است.
تعداد دانشجویان واحد هم اکنون 11534 نفر و تعداد رشته تحصیلی در مقاطع مختلف 39 رشته است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (37)به معرفی واحد کرمان و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در سال 1361در یک ساختمان استیجاری فعالیت خود را با سه رشته تحصیلی،150دانشجو و سه کارمند با ریاست حجه الاسلام طباطبایی آغاز کرد، اما اکنون واحد کرمان با ریاست دکتر علیرضا منظری توکلی، در حال حاضر 86 رشته ،مقطع و گرایش تحصیلی در قالب 6 دانشکده ، 15303 دانشجوی درحال تحصیل، 33515 فارغ التحصیل و679 عضو هیات علمی تمام وقت ،نیمه وقت و مدعو و 356 کارمند دارد و بعنوان بزرگترین واحد دانشگاهی درسطح منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مطرح است.
همچنین در این واحد دانشگاهی 52 آزمایشگاه و 17کارگاه آموزشی وجود دارد و 23 انجمن علمی در این واحد دانشگاهی فعال هستند.
دانشجویان این واحد دانشگاهی در رده های بین المللی و کشوری در زمینه های ثبت اختراع، کسب مقام های جهانی و کشوری و جهانی در زمینه های مسابقات علمی ، ورزشی و فرهنگی درخشیده اند که از آنجمله می توان به مواردی از آن اشاره کرد:
اختراعات ثبت شده : دستگاه آب مقطر گیربا جایگزینی انرژی گازبجای برق با سیستم خنک کننده مداربسته، تخته آموزشی امتداد پذیرهمراه با امکانات ویژه، دستگاه تولید برق دراثرتبدیل فازی آب به یخ ، دستگاه تولید نیروی جک وپرس بوسیله افزایش حجم یخ، سیستم انتقال نیرو باهدایت پیوست (CVT) جایگزین گیربکس درخودرو ، دانشجوی صاحب اختراع اخیر موفق شد با ارائه دستگاه گیربکس پیوسته صلب، مدال نقره را درنمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو 2008 کسب نماید که در این مسابقات بیش از 70کشوردنیا شرکت داشتند.
از دیگر اختراعات می توان به بازیافت زباله ها در ساخت اجزای غیر باربر ساختمانی PET ،سازه های بادی PET و در سال 86 یکی از دانشجویان این واحد دانشگاهی موفق شد با ارائه طرح دستگاه PH متربی سیم درمسابقات 2007 BIS انگلیس مدال برنز این دوره از مسابقات را بدست آورد.
و همچنین ثبت اختراع دستگاه سنجش مصرف استانداردسوخت اتومبیل، سیستم تهویه مطبوع سه کاره ،دستگاه محل تلفن برای نابینایان ، مبدل دستگاههای جوش TIG برای ترانسهای معمولی، دانشجوی صاحب اختراع اخیر موفق شد در مسابقات اختراعات وابتکارات (A.T.X) 2007 مالزی (بعلت ارائه سیستم تهویه مطبوع با فرآیند andnad ) مقام سوم این دوره از مسابقات را احراز نماید و همچنین دعوت نامه برای شرکت درمسابقات اختراعات وابتکارات زیرنظردانشگاه KING STONE رادرسال 86 را نیز دریافت داشت.
همچنین ساخت جاذبهای کاهش دهنده مواد مخدرخطرناک ازدود سیگاروقلیان، دستگاه شستشو دهنده نقاط دست نیافتنی ابزارودستگاههای آزمایشگاهی، کلاه ایمنی هوشمند الکترونیکی ( سیستم راه انداز موتورسیکلت به هنگام استفاده از کلاه ایمنی )، شیر پدالی کم مصرف ، پلیمرساخته شده از موسیلاژهای گیاهی با قابلیت انعطاف ومقاومت بیشتر، آلبوم با قابلیت پخش صدای عکس ها، ،ساخت دستگاه رگ یاب که دانشجوی صاحب اختراع اخیر موفق شد در مسابقات اختراعات مسکو سال 2007 مدال نقره را احراز نماید و همچنین عنوان برگزیده کشوری هشتمین دوره جشنواره جوان خوارزمی نیز کسب کرد.
در زمینه افتخارات علمی، دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز موفق بودند که ار آنجمله می توان:
کسب مقام نخست بالاترین مقاومت توپ بتنی ومقام سوم توپ بتنی مسلح در سال 86، کسب مقام اول دررشته بتن نسبتاٌ سبک با مقاومت بالا و کسب مقام سوم دررشته معماری استوانه بتنی سال 87 در سطح کشور توسط تیم بتن واحد
کسب مقام نائب قهرمانی ،ششمین دوره مسابقات دانشجویی موش های هوشمند که مردادماه سال 87 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار برگزار گردید، کسب مقام چهارم رشته تعقیب خط که در مرداد ماه سال 87 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند برگزار گردید، کسب مقام اول رشته رباتهای انسان نمای در مسابقات رباتیک بین المللی ایران اُپن که در سال 86 برگزار شد و کسب مقام دوم دررشته رباتهای جنگجو در سال 86 توسط تیم رباتیک واحد.
از دیگر افتخارات علمی می توان به افتخار آفرینی یکی از دانشجویان این واحد دانشگاهی دردومین جشنواره ملی انتخاب دانشجویان کارآفرین برتر درسال 87 اشاره کرد که با حضور دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور در تهران برگزار گردید. وی موفق شد باارائه طرح فروشگاه سازاینترنتی جهان دیتا، طرح وی جزء 10 طرح برتر کشوری انتخاب شد و همچنین وی تنها فرد برگزیده در دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور بود.

مسابقات ورزشی:
کسب مقام قهرمانی ونائب قهرمانی آسیایی درمسابقات کوبه اوزاکای مالزی ،کسب مقام اول انفرادی درمسابقات کاراته سبک شیتوریوی از دوره مسابقات تورنمنتی که درتهران برگزار گردید، کسب مقام قهرمانی ونائب قهرمانی رشته تکواندو وزن ششم برادران دراولین دوره المپیاد ورزشی ایرانیان درسال 86 ، کسب مقام قهرمانی یکی دیگر از دانشجویان واحد دررشته تکواندو وزن ششم خواهران درسال 86و87 اولین ودومین المپیاد ورزشی ایرانیان ودریافت عنوان فنی ترین بازیکن دردومین المپیاد ایرانیان (سال 87)،کسب مدال طلا و نقره و برنز مسابقات قهرمانی کشور و همچنین کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی کشور(سبک شوتوکانjska) توسط دانشجویان این واحد دانشگاهی در سال 87.
و همچنین در سال گذشته تندیس فداکاری به یکی از دانشجویان واحد کرمان(کاووس افضلی گروه) اهداء شد.
افتخارات فرهنگی درسال 86 در سطح کشور:
انتخاب مقاله برتر یکی از دانشجویان واحدکرمان درمسابقات مقاله نویسی با عنوان((نگین هستی)) درسطح کشور، کسب مقام دوم رشته سیره معصومین درسیزدهمین دوره مسابقات قرآن وعترت دانشجویی درسطح کشور، کسب رتبه کشوری در مسابقات حکمت مطهر توسط یکی از دانشجویان واحد، کسب مقام اول دررشته نماز درسیزدهمین دوره مسابقات قرآن وعترت دانشجویی سطح کشورهمچنین یکی از اساتید قرآن این واحد دانشگاهی نیز موفق شد درپنجمین همایش بین الملی بانوان قرآن پژوه، عنوان بانوی ممتاز را درزمینه ترویج قرآن کریم کسب نماید در سال 87 نیز تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در بخش شفاهی منتخب منطقه ای شدند و به مرحله کشوری مسابقات قرآن وعترت راه یافتند ولی هنوز مرحله کشوری این مسابقات برگزار نگردیده است.
ورود به تحصیلات تکمیلی:
درسال 86: تعداد 368 نفرازفارغ التحصیلان این واحد دانشگاهی موفق شدند درکنکور کارشناسی ارشد پذیرفته شوند که 51 نفر از آنان دردانشگاههای دولتی وپیام نوردرمقطع یادشده پذیرفته شدند درسال 87 نیز تعداد 332 نفر از دانش آموختگان این واحد دانشگاهی موفق شدند به مقطع کارشناسی ارشد راه یابند.
آموزشکده سماء:
آموزشکده فنی وحرفه ای سماء دردوواحد خواهران وبرادران با داشتن قریب به 900 دانشجو فعال است ورشته های الکترونیک ، تاسیسات ، معماری ، حسابداری وکامپیوتر درمقطع کاردانی پیوسته درواحد برادران.
و رشته های معماری ، حسابداری وکامپیوتر درمقطع کاردانی پیوسته درواحد خواهران نیز دایراست
افق آینده:
برای گسترش آموزشکده سما زمینی به مساحت 4660 مترمربع خریداری گردیده است.
افتخارات:
کسب رتبه دوم جشنواره مهارتی کامپیوتر دربخش طرح های فردی ( درتیرماه 87)
کسب رتبه سوم جشنواره مهارتی معماری دربخش مهارتی (دراردیبهشت ماه 87)
کسب رتبه سوم کشوری درمسابقات ربوکاپ دربخش دِمو(دربهمن ماه 87)
کسب مقام چهارم مسابقات آمادگی جسمانی درجشنواره ورزشی سماء
ارائه مقاله باعنوان تحلیل روانکاری الاستو هیدرودینامیکی چرخ دنده ساده درحالت گذر (دراردیبهشت ماه 86)
همچنین در سال جاری یکی از دانشجویان آموزشکده سماء واحد کرمان موفق شد با ارائه طرح اختراع فوتوکنترل که در صنایع نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین، ریموت کنترل کلیه وسایل صوتی، تصویری ودزدگیر ماشین کاربرددارد طرح وی از بین 60طرح ارائه شده توسط آموزشکده های سماء سراسر کشور جزء 6طرح برتر انتخاب گردد.
مدارس سماء :
شامل دومجتمع پسرانه ودخترانه است که درمجموع جمعیتی بالغ بر 500 دانش آموز به تحصیل علم می پردازند.
لازم به ذکراست یک دبیرستان دخترانه به مساحت 2575 مترمربع نیز در حال حاضر در مرحله تحویل موقت است.
افتخارات:
کسب رتبه برتر رشته دینی درآزمون هماهنگ سماء (درسال 1386)
کسب هشت رتبه اول تا سوم درکنکور آزمایشی سماء (در سال 1386)
کسب رتبه اول وچهارم درجشنواره پژوهشی دانش آموزان ( درسال 1386)
کسب رتبه اول وچهارم طرح های تحقیقاتی درجشنواره پژوهشی دانش آموزان (درسال 1385)
کسب دورتبه سوم ویک رتبه چهارم درطرح های تحقیقاتی جشنواره پژوهشی دانش آموزان (درسال 84)
کسب رتبه چهارم رشته دینی درآزمون هماهنگ سماء (درسال 1385)
کسب رتبه پنجم رشته دینی درآزمون هماهنگ سماء( درسال 1384)
پروزه های مهم ذیل نیز در سال گذشته (87) به بهره برداری رسید.
افتتاح مرکز انتشارات علمی:
مرکز انتشارات علمی دانشگاه در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی افتتاح گردید که با افتتاح این مرکز از انباشته شدن کتاب جلوگیری وبرطبق نیاز چاپ ومنتشر می شود.زمان صرف شده برای چاپ هرکتاب باطی مراحل چاپ ، صحافی ، برش و... درکمتراز چنددقیقه(نسبت به تعداد صفحات) می باشد.
افتتاح مرکز رشد وفنآوری:
باتوجه به اینکه مراکز رشد حلقه بین صنعت ودانشگاه هستند وبه طورعام یعنی تولید ثروت ازعلم که در سال گذشته 4مرکز رشد واحدهای فنآوری شکل گرفت:
واحد ساخت بتن سبک سازه ای با استفاده از سبک دانه های معدنی استان کرمان،طراحی وتولید منبع تغذیه بدون وقفه( ups)، لامپ های کم مصرف LED، طراحی سیستم هشداردهنده ودزدگیر با گارانتی
افتتاح آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشکده علوم:
آزمایشگاههای آموزشی وتحقیقاتی به این مجموعه اضافه شد وهمچنین آزمایشگاه شیمی صنعتی که آزمایشگاهی آموزشی وتحقیقاتی است و در نوع خود درجنوبشرق کشور بی نظیر است درخارج ازاین مجموعه افتتاح گردید، همچنین کارگاه شیشه گری که درسطح استان کم نظیر وحتی بی نظیر از نظر تولید مصنوعات شیشه ای است درمجموعه مجتمع آزمایشگاهی وتحقیقاتی دانشکده علوم نیز به بهره برداری رسید، دراین کارگاه وسایل آزمایشگاهی شیشه ای مانند ارلن ، ارلن مایر، تقطیر و...... تولید می شود وهمچنین ساخت آن نیز به دانشجویان آموزش داده می شود ونمونه های تولیدی تفاوتی بانوع وارداتی آن ندارد. ضمناً تالار همایشهای این دانشکده نیز به بهره برداری رسید.

طرحها و مقالات پژوهشی:
از نقطه نظر طرحهای پژوهشی : تاکنون 188طرح تحقیقاتی انجام شده بوده وتعداد 17 طرح نیز در دست اجراست.
ازنقطه نظر مقالات: تعداد 98 مقاله علمی چاپ شده درمجلات داخلی وتعداد 38 مقاله چاپ شده درمجلات خارجی وتعداد 43 مقاله چاپ شده ISI داشته ایم.
لازم به ذکراست 92 مقاله ازاین تعداد مقالات ذکرشده درهمایش های خارجی شرکت داده شده اند وتعداد 174 مقاله نیز درهمایش های داخلی ارائه گردیده اند.
تنها درسال گذشته (سال 87) 13 عنوان مقاله درمجلات داخلی و9 عنوان مقاله درمجلات خارجی درهمایش های داخل وخارج از کشور ارائه گردید.
پروژه های در حال احداث واحد:
پروژه احداث دبیرستان دخترانه سماء به متراژ تقریبی 2500متر مربع که از سال84 شروع شده بود در حال حاضر در مرحله تحویل موقت است ، پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب دانشگاه نیز که از تابستان 87 شروع گردیده بود تا دیماه سال جاری به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید و این پروژه در قسمت خوابگاههای دانشجویی به اتمام رسیده و به شبکه فاضلاب شهری وصل شده است، پروژه مخزن آب شُرب جهت تامین آب شرب دانشگاه به ظرفیت 1000متر مکعب ، که از مهرماه سال گذشته شروع و در حال حاضربیش از 95درصد پیشرفت داشته و تامهرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.همچنین عملیات اجرایی پروژه های، ساختمان آموزشی به مساحت 5600مترمربع ، ساختمان سوله آزمایشگاه گروه مهندسی آب وساختمان سالن ژیمناستیک هرکدام به متراژ 2100مترمربع وعملیات اجرایی احداث قسمتی از کمربندی دسترسی داخلی دانشگاه به مساحت 3600مترمربع نیز آغار گردیده است همچنین در خصوص احداث بنای یادمان شهدای گمنام دانشگاه ،پیمانکار احداث این بنا مشخص شده و بزودی کار شروع خواهد کرد.
پروژه های ،ساختمان دانشکده هنر و معماری به مساحت 18000متر مربع در مرحله اتمام طراحی است و ساختمان کارگاههای فنی و مهندسی به مساحت 9000متر مربع و ساختمان چند منظوره به مساحت 8000متر مربع نیز در دست طراحی است.
انجمن های علمی:
23 انجمن علمی این واحد دانشگاهی،در زمینه های: ارائه طرحهای پژوهشی، ابداعات،اختراعات، برگزاری دوره های آموزشی، اردوهای علمی،سمینارها، سخنرانی ها و چاپ نشریات تخصصی فعالیت دارند. یکی از فعالیتهای این انجمن ها برگزاری مسابقات علمی می باشد. نمونه بارز آن، اولین دوره مسابقات سازه های ماکارونی بود که ششم اردیبهشت ماه سال جاری به میزبانی واحد کرمان برگزار شد و دانشگاههای شهرکرمان در آن شرکت داشتند.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (36)به معرفی واحد داراب و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب در سال 1366 با دو رشته کاردانی دامپزشکی و کارشناسی معارف اسلامی کار خود را شروع کرد.
در بدو شروع به علت مشکلات زیادی که وجود داشت کلاس های درسی در مدارس شهرستان برگزار می شد و قسمت اداری دانشگاه نیز با تعداد اندکی کارمند در خانه ای که توسط دانشگاه اجاره شده بود، اداره می شد.
رییس دانشگاه در آن زمان عبدالمحمد رستاد بود که چون وی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شد، ریاست دانشگاه به افراد دیگری سپرده شد و تاکنون که 22 سال از عمر پربرکت این دانشگاه می گذرد در حدود 10 رئیس را در کارنامه خود دارد که هر کدام حداکثر یک الی سه سال رئیس دانشگاه آزاد اسلامی داراب بوده اند و فقط در این اواخر محمد باقر موحد که هم اکنون نیز ریاست دانشگاه را بعهده دار در تیرماه سال 79 به سمت معاونت آموزشی و دانشجویی دانشگاه انتخاب شده و در مهرماه سال 81 به سمت ریاست این دانشگاه انتخاب شد که البته اکثر کارهای آموزشی، دانشجویی و پژوهشی، اداری، مالی، عمران و دفتر فرهنگ اسلامی و ... در دوره تصدی وی سامان یافته است که در ذیل توضیح داده می شود.
**حوزه معاونت آموزشی و دانشجویی
تا سال 81- 80 تعداد رشته های این واحد 9 رشته بوده است و هم اکنون به بیش از 45 رشته رسیده است (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد). ضمنا در اسفند ماه 87، 9 رشته نیز تصویب نهایی شده است. رشته مهندسی پلیمر در سال 79 به علت مشکلات عدیده، من جمله، نبود آزمایشگاه و ... حذف شده بود به طوری که دانشجویان این رشته به اراک فرستاده شده بودند ولی با تعهد و پشتکاری که موحد از خود نشان داد ؟؟؟ تاکنون بیش از 50 نفر از این رشته به کارشناسی ارشد راه یافته اند، همچنین رشته پرستاری در سال 80 نیز همین وضع را داشت که با تلاش وی احیا شد.
2- تا سال 81 تعداد هیات علمی واحد قریب به 20 نفر بوده است که تاکنون به 64 نفر رسیده است و تعداد اساتید حق التدریس حدود 120 نفر است. از نظر کیفیت آموزشی با توجه به شرایط ایجاد شده شرایط مطلوبی را یافته است.

**حوزه پژوهشی
1- مقدار طرح های پژوهشی به میزان 300 درصد افزایش یافته است.
2-ایجاد و افزایش پهنای باند اینترنت و ایجاد کافی نت خواهران و برادران و تخصیص یک باب ساختمان به مساحت یک هزار متر به حوزه پژوهشی
3-تجهیز کتابخانه و افزایش تعداد کتاب های کتابخانه به 30 هزار نسخه اعم از لاتین و غیر لاتین.
4-فعال کردن باشگاه پژوهشگران جوان و افزایش آن از پنج نفر به 100 نفر تاکنون و انتشار نشریه های علمی پژوهشی و دانشجویی
5-تشکیل انجمن های علمی گروه های پلیمر، تاریخ، زبان، صنایع غذایی و خاکشناسی و تشکیل انجمن ادبی و توسعه و تجهیز بخش سمعی بصری دانشگاه و خرید صدها وسایل در این زمینه.
6-برگزاری همایش های گوناگون و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های گروه های مختلف.
7-برگزاری کلاس های ضمن خدمت جهت کارکنان و اساتید و افزایش این دوره ها تاکنون.
8-ایجاد سایت ویژه اساتید و اعضاء باشگاه پژوهشگران جوان و فعال کردن دفتر ارتباط با صنعت و تجهیز اتاق فن پرستاری و آزمایشگاه مربوط به این رشته و کارهای بسیار زیاد دیگری که انجام گرفته است.
9- حضور اساتید در محافل بین المللی و پذیرش مقالات آن ها در کشورهای دیگر
10- برگزاری هفته پژوهش در سال های اخیر و تالیف و تدوین و ارائه ده ها مقاله در این برگزاری ها

**حوزه اداری مالی و عمران
1-پیگیری و ارتقای امتیازات واحد و تبدیل آن از واحد متوسط به واحد بزرگ و هم اکنون در جهت تبدیل به بسیار بزرگ تلاش می شود ناگفته نماند که امتیاز واحد از 91 به بیش از 500 رسیده است.
2-دانشگاه 100 هکتار زمین در منطقه بهادران داراب دارد و دو طرح بزرگ در آن جا در حال اجراست یکی طرح پرورش گوسفند پرواری و دیگری طرح گاو شیردهی که یکی از طرح ها تمام شده است و طرح دیگر در حال اجراست و تا چند مدت دیگر شروع به کار می کند. این منطقه در آینده ای نزدیک به یک ایستگاه تحقیقاتی و دامداری تبدیل می شود.
3-از نظر مالی این واحد در سال اول حضور موحد جزو رتبه های آخر جدول بوده است که اکنون رتبه مطلوبی از نظر مالی در منطقه را داراست.
4-همچنین تسهیلات بانکی جهت احداث امور عمرانی اخذ شده است (جهت خوابگاه ها، سلف سرویس، احداث مسجد و ساختمان آموزشی و ...)
5-ساخت دو خوابگاه بزرگ دانشجویی جهت خواهران به مساحت قریب به چهار هزار متر مربع که هم اکنون دانشجویان در آن ها اسکان یافته اند.
6-ساخت یک باب سلف سرویس به وسعت هزار و 850 متر مربع که در منطقه بی نظیر است و از هر نظر تجهیز شده است و دانشجویان دختر و پسر از آن استفاده می کنند و همچنین سالن اختصاصی به اساتید و کارکنان دارد.
7-ساخت بیش از 600 متر مربع آزمایشگاه شامل بیش از 10 سالن و مساحت هزار و 400 متر مربع کارگاه آموزشی و ساخت یک باب قرنطینه
8-شروع ساخت یک باب ساختمان آموزشی به مساحت چهار هزار مترمربع که 30 درصد کار فیزیکی آن انجام شده است.
9-لبه گذاری و کاشت بیش از پنج هزار اصله درخت و ساخت بوفه دانشجویی به وسعت 300 متر مربع
10-تجهیز سالن ورزشی نیمه کاره که اکنون بهترین سالن ورزشی در منطقه است و در حال کفپوش کردن آن هستند و از هر نظر مجهز شده است و قریب به چهار هزار متر مربع زیربنا دارد.
11-تکمیل روشنایی محوطه با نصب پایه به مساحت بیش از 10 هزار متر مربع و نصب شبکه برق فشار متوسط به قدرت 400 کیلو وات در ساعت در سایت 20 هکتاری دانشگاه ضمنا قبلا برق سایت 60 کیلو وات بوده است که از سال گذشته به 400 کیلو وات تبدیل شده است همچنین اجرای شبکه گاز رسانی که بر همه قسمت های دانشگاه گازرسانی شده است.
12-تسطیح کردن بیش از هشت هکتار از زمین های سایت 20 هکتاری و ایجاد زمین هندبال و مرکبات دانشگاه، ساخت یک باب مخزن زمینی جهت ذخیره آب به گنجایش 220 هزار لیتر و همچنین دو مخزن هوایی به گنجایش 80 هزار لیتر و راه اندازی آن ها و خرید بیش از 20 خط تلفن.
13-گسترش سایت کامپیوتری دانشگاه که بیش از 120 دستگاه رایانه تاکنون خریداری شده است.

**حوزه دفتر فرهنگ اسلامی
برپایی نماز جماعت هر روز و به طور منظم گرامیداشت و برگزاری مناسبت های اعیاد و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام و انتشار نشریه و تراکت، ارتباط به امام جمعه شهرستان و دعوت از وی جهت حضور در شورای فرهنگی دانشگاه به طور مداوم برپایی سخنرانی جهت مناسبت های مختلف و برپایی جشن ازدواج دانشجویان هر سال و جشن روز دانشجو و بزرگداشت مقام استاد و معلم و ارتباط با دانشجو و حل مشکلات ایشان.
این ها همه مختصری از کارهای انجام شده در این واحد دانشگاهی است که پیشرفت دانشگاه به خصوص در دوره تصدی موحد قابل ذکر است و تعهد و تلاش بی وقفه وی و دلسوزی برای دانشگاه از این نظر که بومی نیز هستند قابل تامل است و وی تنها رئیسی است که بیش از شش سال است که ریاست دانشگاه را بعهده دارد و امید است در آینده نیز بتوانیم از وی در جهت پیشرفت شهرستان و دانشگاهمان استفاده کنیم.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (35)به معرفی واحد گرمسار و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار 26 خرداد ماه 1367 با پذیرش دانشجو در دو رشته تحصیلی کارشناسی ادبیات عرب و کاردانی دامپزشکی دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد.
این واحد دانشگاهی از بدو تاسیس با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه وایجاد رضایت مندی وفراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جامعه تلاش وفعالیتهای عمده ای با تاکید برسالم سازی تفکر اجتماعی داشته است .
اینک که قریب بیست و یک سال از تاسیس و راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به همت ویاری عزیزان ، موسسین و خیرین نیکوکار وتلاش شبانه روزی روسای پیشین جناب آقایان دکتر قاضی زاده ، دکتر عباس عبداللهی ، زنده یاد دکتر عبداله علوی ، دکتر محمود صفری ، دکتر محمدحسن هجرتی ، دکتر محمدحسین افضلیان مند و دکتر اسماعیل عاشوری ودکتر غلامحسن واعظی که در اعتلاء وارتقای کمی وکیفیت دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار سعی وافر کرده اند ، تقدیر و تشکر بعمل می آید.
هم اکنون این واحد دانشگاهی دارای 9100 نفر دانشجو در 70 رشته تحصیلی درمقاطع دکتری حرفه ای (1رشته) کارشناسی ارشد ( 8 رشته) کارشناسی (43 رشته) وکاردانی (18 رشته) می باشد وتنها واحد دانشگاهی در منطقه است که دارای رشته دکتری حرفه ای است.
این واحد دارای سه دانشکده مصوب به شرح ذیل است:
1-دانشکده علوم انسانی : تاسیس سال 1384 وتعداد 2895 نفر دانشجو
2-دانشکده دامپزشکی : تاسیس سال 1376 وتعداد 974 نفر دانشجو
3- دانشکده کشاورزی : تاسیس سال 1387 وتعداد 906 نفر دانشجو
این واحد دانشگاهی با داشتن بیش از 202 عضو هیأت علمی تمام وقت که 52 نفر استادیار و38 نفر آنها بورسیه دکتری تخصصی وبا بهره گیری از برترین اساتید مدعو از دانشگاههای تهران یکی از برترین مراکز آموزشی منطقه به شمار می رود.
این واحد دانشگاهی که فعالیت خود را در سال 1367 دریک ساختمان 200 مترمربعی استیجاری آغاز نمود در حال حاضر دارای 419146 متر مربع (حدود 42 هکتار ) زمین می باشد که مساحت کل ساختمانهای موجود 51399 مترمربع است.
این واحد دارای امکانات رفاهی جهت دانشجویان عزیز از جمله سلف سرویس با سیستم اتوماسیون تغذیه ، سوله ورزشی با داشتن چندین سالن شامل کشتی ، آیروبیک ، تنیس روی میز ، بدنسازی وسالن چند منظوره ، خوابگاه ، کتابخانه ، مرکز مشاوره ، مسجد ،گلخانه، استخر ذخیره آب ، یک مرکز رشد واحدهای فن آوری ، مرکز تحقیقات نمک ، مرکز پرورش شترمرغ ودارای بیش از 70 باب آزمایشگاه ، کارگاه وسایت کامپیوتر است.
حوزه معاونت سما واحد در حال حاضر با 7 واحد آموزشی و1 موسسه زبان و1 موسسه مرکز آموزش از راه دور وتعداد 500 نفر دانش آموز فعالیت آموزشی دارد.
آموزشکده های فنی و حرفه ای سما در مقطع کاردانی با رشته های کامپیوتر ، الکترونیک و الکتروتکنیک جمعاً در واحد دخترانه وپسرانه دارای 434 نفر دانشجو است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (34)به معرفی واحد بردسیر و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
با استعانت از خداوند متعال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در جهت تربیت نیروهای متخصص در زمینه های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز منطقه و کشور و تلاش برای کم کردن فاصله علمی با کشورهای پیشرفته در سال 1372 تاسیس و از سال 1373 شروع به پذیرش دانشجو کرد.
این واحد در بدو تاسیس کار خود را با 63 دانشجوی مشغول به تحصیل در دو رشته کارشناسی حسابداری و کاردانی کاربرد کامپیوتر در ساختمانی به متراژ 1260 متر مربع آغاز کرد.
واحد بردسیر در حالی شروع به کار کرد که در شهری محروم بدون هیچ گونه امکاناتی شرایط نامناسب را پیش رو داشت که مانع از پیشرفت همه جانبه این واحد می شد اما به حول و قوه الهی و با تلاش و همکاری بی شائبه مسئولین و کارکنان هم اکنون توانسته است در 37 رشته تحصیلی از جمله:کامپیوتر، حسابداری، علوم اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عمران، معماری، ریاضی، شیمی، کشاورزی، تکنولوژی و آبیاری، نقشه کشی معماری، معماری و... در مقاطع کاردانی - کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرای بیش از 1800 دانشجو باشد.
از این واحد تا کنون بیش از 2900 دانشجو فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر تعداد 45 نفر عضو هیات علمی و 63 نفر کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر مشغول بکار هستند.
دانشجویان پذیرفته شده می توانند از وامهای شهریه تحصیلی، ازدواج، مسکن و وامهای بانکهای ملی ایران و قرض الحسنه توحید با معرفی دانشگاه استفاده کنند.
از لحاظ فضای کارگاهی و آزمایشگاهی اکثر آزمایشگاهها و کارگاههای این واحد تجهیز و کامل است و در خصوص امکانات رفاهی، این واحد دانشگاهی دارای ساختمان خوابگاه خواهران با ظرفیت 345 نفر که جدیدترین از نوع خود است همچنین سلف سرویس واحد خدمات خود را به صورت یک وعده غذایی در روز (ناهار) به دانشجویان ارائه می دهد.
ساختمانهای این واحد دانشگاهی شامل: ساختمان آموزشی شماره 2 به متراژ 35/3796 متر مربع در 5 طبقه از نوع اسکلت فلزی با هزینه ای بالغ بر 536/071/103/7 ریال، ساختمان آموزشی - اداری در دو طبقه به متراژ 2597 متر مربع، ساختمان مسجد به متراژ 420 متر مربع در یک طبقه از نوع اسکلت فلزی با هزینه ای بالغ بر 149/316/363 ریال، خوابگاه خواهران به متراژ 2860 متر مربع در چهار طبقه از نوع اسکلت فلزی با هزینه ای بالغ بر 695/965/220/2 ریال, کتابخانه و آمفی تئاتر به متراژ 1272 متر مربع در دو طبقه از نوع اسکلت فلزی با هزینه ای بالغ بر 864/790/548/1 ریال، سالن سلف سرویس به متراژ954 متر مربع در دو طبقه از نوع اسکلت فلزی با هزینه ای بالغ بر 957/249/677 ریال، سوله ورزشی سرپوشیده چند منظوره به متراژ 11/1976 متر مربع، زمین فوتبال با وسعت 7089 متر مربع، 2 گارگاه عملی و 8 آزمایشگاه، نانوایی و شرکت تعاونی مصرف، واحد انتشارات، دفترمخابراتی راه دور و همچنین: 10 دستگاه وسیله نقلیه جمعی برای سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان، اساتید و کارمندان نیز در این واحد موجود است.
**افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر از بدو تاسیس تاکنون
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر که در سال 1372 تاسیس شده تاکنون افتخارات زیادی در زمینه های مختلف کسب کرده است.
از جمله این افتخارات می توان به :
* کسب مدال نقره در نمایشگاه ارشمیدس روسیه توسط حسین فلاح عضو هیات علمی واحد بردسیر با اختراع اختراع با عنوان "نوعی پوشاننده برای بازشوهای پوشانه های طاقی در ابنیه سنتی" و "نوعی پیوند سازه فضا کار"
* اختراع "دربان خودرو" توسط حامد حاجی رضایی دانشجوی رشته کامپیوتر
* اختراع "سیستم محافظ خودرو" و "خرماچین مکانیکی" توسط نجمه تاج آبادی پور دانشجوی رشته کامپیوتر
* اختراع "روشنایی هوشمند گاز" حامد امیریان و علیرضا کامرانی دانشجویان رشته کامپیوتر
* شرکت حامد حاجی رضایی دانشجوی واحد بردسیر و عضو تیم رباتیک پرشیا در مسابقات رباتیک Robo cup 2004و کسب مقام سوم جهانی
*شرکت حامد حاجی رضایی دانشجوی واحد بردسیر و عضو تیم رباتیک پرشیا در مسابقات روبوکاپ Robo Cup 2005 اوزاکای ژاپن راهیابی به جمع 8 تیم برتر جهان
* اعزام حامد حاجی رضایی دانشجوی واحد بردسیر و عضو تیم رباتیک پرشیا به مسابقات Robocup 2006 در کشور آلمان در لیگ رباتهای انسان نما
* ارائه2مقالهISI توسط مهندس رسول جمشیدی، عضو هیات علمی واحد بردسیر
* ساخت دستگاه سرریز، سیکلون، ***** پرس و رطوبت سنج چوب و هوا برای آزمایشگاه هیدرولیک (رشته شیمی) توسط مهندس رسول جمشیدی عضو هیات علمی واحد با همکاری حوزه معاونت پژوهشی ، باشگاه پژوهشگران و انجمن شیمی واحد
* کسب مقام سوم جهان و دریافت مدال برنز در مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات 2008 آلمان (IENA) توسط رضا مهرجو، دانشجوی کارشناسی ناپیوسته عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر و عضو باشگاه پژوهشگران جوان این واحد دانشگاهی با " ساخت بلوک و آجر از بازیافت زباله های شهری" (سال1387)
* کسب مقام سومی آسیا توسط تیم کاراته اعزامی به مسابقات مالزی و دریافت جواز حضور در مسابقات جهانی
* کسب مقام دوم تیمی وادوکای در سال 1382 در سطح کشور
* کسب مقام دوم کشوری دومیدانی ( پرش طول ) در سال 1382
*کسب مقام قهرمانی والیبال خواهران در منطقه هفت اردیبهشت 84 ( کرمان ) و راهیابی به مسابقات کشوری به عنوان تیم منتخب منطقه .
* کسب مقام سوم والیبال برادران منطقه هفت اردیبهشت 84 ( بندر عباس )
* کسب مقام سوم تیمی مسابقات تکواندو منطقه هفت اسفند 83 ( زاهدان )
* کسب مقام سوم تیمی بد مینتون منطقه هفت اسفند 83 ( واحد بندر عباس )
* کسب مقام اول پاور لیفتینگ توسط یکی از دانشجویان واحد در سال تحصیلی 83-82
*کسب مقام دوم تیمی وادوکای در سال 1382 در سطح کشور
* کسب مقام اول در رشته دو میدانی ( پرش طول ) در سال 1382 در سطح منطقه
*کسب مقام سوم والیبال خواهران در منطقه هفت در سال 82 ـ 81
* کسب مقام اول فوتبال منطقه هفت در سال 81 ـ80 و راهیابی به مسابقات کشوری
* مقام نائب قهرمانی مسابقات والیبال توسط تیم پیشکسوتان شهرستان
* کسب مقام اولی مسابقات فوتسال کارکنان ادارات شهرستان بردسیر
* کسب مقام سوم منطقه توسط تیم بسکتبال پسران واحد در سال 87
*کسب مقام نایب قهرمانی منطقه در رشته شطرنج انفرادی و کسب مقام چهارم تیمی توسط دانشجویان دختر واحد در سال 87
* کسب مقام دوم کشوری دومیدانی ( پرش طول ) در سال 1382 توسط مرحوم ابوذر موسوی
* کسب مقام اول مسابقات نهج البلاغه در رشته حفظ و مفاهیم در منطقه 7 و مقام دوم مسابقات نهج البلاغه در رشته حفظ و مفاهیم در سطح کشوری توسط خانم محبوبه بهمنش
* کسب مقام اول حفظ جزء آخر قرآن کریم توسط خانم وجیهه خدادادی بین دانشگاههای استان کرمان
* گرایش دو نفر از دانشجویان زرتشتی به اسلام و شرکت در مسابقات قرآن و عترت
*شرکت دانشجویان اهل تسنن در مراسمات مذهبی شیعیان
* کسب رتبه اول از نظر تعداد شرکت کنندگان در مسابقات قرآن و عترت طی 3 سال متوالی(84-85-86)
*کسب مقام اول کشوری در زمینه منبت کاری در کشور توسط جواد رضازاده- سال 84
*کسب مقام دوم و سوم نمایشگاه نماز در سال85 در منطقه توسط حمید نخعی و سمیه رنجبر
* کسب مقام دوم در زمینه خطاطی در نمایشگاه منطقه­ای نماز طی سالهای 85-86-87
* کسب مقام اول دوره مسابقات آثار هنری مرتبط به نماز در نمایشگاه سراسری نماز نجف آباد در سال 1384
* کسب مقام اول نمایشگاه آثار هنری ـ فرهنگی دانشجویان در سطح کشور در سال 1382
* کسب مقام اول آثار هنری در کشور سال 83
*کسب مقام اول آثار هنری فرهنگی در سطح کشور و کسب مقام دوم در منطقه هفت در سال 84 توسط دانشجویان واحد
* بیشترین میزان جذب دانشجو به فعالیتهای فرهنگی در بین واحدهای دانشگاهی منطقه 7 دانشگاه آزاد اسلامی
* جذب تعدادی از دانشجویان زرتشتی در مسابقات سراسری قرآن وعترت
* کسب مقام دوم روابط عمومی کشور به جهت برنامه­ریزی در زمینه برگزاری سمینار روز معمار
* کسب رتبه اول عملکرد امور مالی در سطح منطقه 7 (سال1376)
* کسب رتبه اول عملکرد امور مالی در سطح منطقه 7 ( سال 1377)
* کسب رتبه اول عملکرد امور مالی در سطح منطقه 7 (سال 1379)
* کسب مقام اول صندوق رفاه دانشجویی بین واحدهای همتراز (سال 1379)
* کسب مقام چهارم عملکرد امور مالی در بین کلیه واحدها ( سال 1380)
* کسب مقام اول عملکرد امورمالی بین واحدهای منطقه هفت و همتراز در سطح کشور (سال 1380)
*کسب مقام پنجم کشوری در زمینه عملکرد امور مالی در بین کلیه واحدها ( سال 1381 )
*کسب مقام اول عملکرد امورمالی در منطقه هفت (سال 1381)
* کسب مقام اول صندوق رفاه در بین واحدهای همتراز (سال 1381)
* کسب مقام اول عملکرد امورمالی در سطح منطقه 7 (سال 1383)
* کسب مقام اول عملکرد امور مالی بین واحدهای همتراز ( سال 1384)
* کسب مقام دوم صندوق رفاه دانشجویی بین واحدهای همتراز (سال 1384)
* کسب مقام دوم عملکرد امور مالی در سطح منطقه و مقام پانزدهم در سطح کلیه واحدها (سال 1384)
* کسب مقام سومی تیم فوتسال برادران در سطح منطقه 7 در سال 87
* چاپ بیش از 20 عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی داخل کشور توسط اساتید و کارکنان
* 10مورد شرکت اعضای هیات علمی واحد در سمینارهای ملی و بین المللی
* ساخت ماکت(پلان) حمام گنجعلیخان کرمان برای اولین بار در جهان توسط جمعی از دانشجویان معماری و دریافت لوح تقدیر از ریاست سازمان میراث فرهنگی استان کرمان (1385)
* دریافت لوح تقدیر از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور حضور فعال واحد بردسیر در "سومین نمایشکاه فن بازار ملی" (نمایشگاه بین المللی تهران-آذر1384)
*دریافت لوح تقدیر از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان به منظور حضور فعال و چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در نمایشگاه و ششمین سمینار منطقه ای و دهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی(آبان1385)اشاره کرد.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (33)به معرفی واحد آستارا و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال 1366 به همت مردم فرهنگ دوست آستارا تاسیس شد.
واحد آستارا توانسته از بدو شروع به کار با 258 دانشجو در رشته های کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی و کاردانی کشاورزی با گرایش امور زراعی آغاز به فعالیت کند، با پشت سر گذاشتن تلاش های بی وقفه مسوولین وقت این واحد و تاسیس رشته های مختلف با بیش از چهار هزار دانشجو و 147 عضو هیات علمی و 100 نفر کارمند به فعالیت خود ادامه می دهد.
•اهم فعالیت های حوزه آموزشی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در حال حاضر دارای 41 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی است و در سال 87 نیز اقدام به کسب مجوز چهار رشته در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جغرافیای طبیعی، صنایع چوب و کاغذ و زبان ادبیات فارسی و علوم دامی کرده است. در این راستا تلاش دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در جهت جذب و بورسیه کردن اعضای هیات علمی در مقطع دکتری است. این واحد در نظر دارد که در آینده نزدیک با ایجاد چندین رشته علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی نیاز منطقه و جامعه را برطرف کند.
•اهم فعالیت های حوزه دانشجویی
حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا جهت رفاه حال دانشجویان این واحد و ارایه خدمات به این عزیزان در مجتمع آموزشی شماره یک توانسته تاسیس درمانگاه و تجهیزات پزشکی مهیا کند و از جمله دیگر اقدامات انجام پذیرفته در این واحد، راه اندازی ساختمان بوفه به مساحت 230 متر مربع، راه اندازی سیستم کارت هوشمند تغذیه، ایجاد فروشگاه لوازم التحریر، اجرای پروژه بزرگ سالن ورزشی با ظرفیت سه هزار نفر تماشاگر و به مساحت پنج هزار مترمربع و ایجاد زمین روباز ورزشی و زمین فوتبال و والیبال در مجتمع آموزشی شماره دو در حال اجرا است. در این واحد متقاضی از جمله فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی است. اعطای وام تحصیلی همه ساله به 70 درصد دانشجویان و خوابگاه دختران دانشجویان با ظرفیت بیش از 700 نفر مورد استفاده دانشجویان غیر بومی قرار گرفته است.
•اهم فعالیتهای حوزه پژوهشی
حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا از بدو تاسیس فعالیت هایی چشمگیر در زمینه های مختلف پژوهشی داشته است از جمله 33 طرح پژوهشی برون دانشگاهی، 95 طرح پژوهش درون دانشگاهی، بیش از380 مقاله پذیرفته شده در مجامع داخلی، 120 مقاله پذیرفته شده در مجامع خارجی، چاپ 144 مقاله در مجلات علمی، چاپ 41 مقاله در مجلات (ISI)، چاپ 58 کتاب توسط اعضای هیات علمی این واحد، تشکیل چهار انجمن علمی، برگزاری 83 کارگاه های آموزشی برای کارکنان و اعضای هیات علمی، اشتراک مجله های خارجی 130 عنوان، اشتراک مجلات داخلی بیش از 200 عنوان شامل اجرای طرح های تحقیقاتی چاپ کتاب، شرکت در مجامع داخلی، برگزاری همایش های دانشجویی تاسیس آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی به مساحت یک هزار و 66 متر مربع.
انجام ثبت نام و انتخاب واحد از طریق اینترنت، راه اندازی خط ایوان در سایت اینترنت، فعال کردن دفتر ارتباط با صنعت با انجام بازدیدهای علمی از مراکز صنعتی و نظارت بر حسن اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی، راه اندازی دفتر طرح برنامه و بودجه
•اهم فعالیت های دفتر فرهنگ اسلامی
دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا ضمن فعالیت های فرهنگی در سطح گسترده فعالیت های زیرا را انجام داده است.
برگزاری 20 همایش فرهنگی در سطح منطقه، اعزام همه ساله دانشجویان به سفرهای زیارتی، برگزاری صدها نمایشگاه مختلف، برگزاری کارگاه های آموزشی فوق برنامه، برگزاری مراسم شب شعر، و برگزاری مراسم جشن هایی ازدواج دانشجویی.
•اهم فعالیت های روابط عمومی
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا فعالیت های تبلیغاتی و ارتباط با دیگر ادارات دولتی، دانشگاه ها به صورت گسترده انجام می دهد، از جمله فعالیت های حوزه روابط عمومی واحد آستارا، تبلیغات دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی که در طول سه دهه محقق شده است. پخش فیلم عملکرد ربع قرن را از طریق سیمای مرکز استان گیلان به اطلاع عمومی استان و شهرستان می رساند.
تبلیغات و آگهی از طریق صدا و سیمای گیلان و اردبیل، برگزاری همایش های مختلف، منطقه ای- ملی بین المللی و داخلی در واحد، شرکت در بیش از 120 کارگاه روابط عمومی و خبرنگاری در سطح کشور و تبادل نظر بین روابط عمومی ها – برگزاری کارگاه و روابط عمومی در این واحد برای مناطق 3 و 8 ارسال چندین رپرتاژ از طریق روزنامه آفرینش، هفته نامه فرهیختگان و دیگر رسانه ها، استانی و محلی، هماهنگی و شرکت در نماز جمعه و سخنرانی رییس واحد قبل خطبه های نماز جمعه، هماهنگی و اطلاع رسانی چندین مسابقات فوتسال، شطرنج سراسر کشور که به میزبانی واحد آستارا هماهنگی و برگزاری همایش سراسری تسنیم قرآن، گردهمایی مسوولان قرآن و عترت سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا.
•اهم فعالیت های عمران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در بخش عمران از بدو تاسیس بیش از 30 هکتار زمین خریداری کرده از این 30 هکتار زمین خریداری شده ساختمان های احداثی از قبیل ساختمان آموزشی، اداری، رفاهی، پژوهشی، ورزشی، استاد سرا، است، که جمعا بیش از پنجاه هزار مربع زیر بنا را شامل می شود. گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ دانشگاه آزاد اسلامی در دو مجتمع آموزشی شماره یک به مساحت دو هکتار و مجتمع آموزشی شماره دو در 27 هکتار زمین و آموزشکده فنی حرفه ای ( سما ) و استاد سرا نیز 2900 متر مربع مشغول ارائه خدمات آموزشی- رفاهی است.
•اهم عملکرد حوزه معاونت اداری و مالی
حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال 87 بیش از سی و پنج میلیارد ریال وام در غالب وام مسکن، وام ضروری، وام صندوق و ... و اعضای هیات علمی و کارکنان پرداخت کرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا همچنین بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون ریال وام دانشجویی کوتاه مدت و بیش از یک میلیارد ریال وام بلند مدت دانشجویی در سال 87 اعطا کرده است.
از جمله عملکرد حوزه معاونت اداری و مالی تامین هزینه ساختمان مسجد دانشگاه، ایجاد شعبه بانک ملی در محوطه واحد، ایجاد گلخانه و سایر موارد است./02/120
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در یک نگاه

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (32)به معرفی واحد زنجان و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
افراد متعددی در پویایی و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی این بنای عظیم و ارزشمند نقش داشته و جوانی و عمر خویش را که بزرگترین و عزیزترین سرمایه زندگی یک انسان محسوب می شود صرف آن کرده اند هرگز نمی توان تلاش ها و فداکاریهای آن مردان و زنان بزرگ را به نمایش گذاشت و یا به تصویر کشید.
برکت مساعدت یک میلیون تومانی امام راحل عظیم الشان برای راه اندازی دانشگاه، چنان بود که اکنون به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان فعالیت می کند.
در طول 27 سال از فعالیت بیش از دو میلیون و 400 هزار دانشجو از این دانشگاه در مقاطع مختلف فارغ التحصیل شده اند. این دانشگاه در حال حاضر دارای یک میلیون و 400 هزار دانشجو، حدود 26 هزار عضو هیات علمی، 31 هزار پرسنل در سراسر کشور دارد. بیش از 15 میلیون مترمربع فضای آموزشی و عمرانی، 600 مدرسه با بیش از 60 هزار دانش آموز، 10 مجتمع بیمارستانی 28 مرکز و پژوهشکده تحقیقاتی فعال، 112 مجله علمی، 1343 انجمن علمی، ادبی و هنری، 332 عنوان اختراع و ابلاغ ، 3212 طرح تحقیقاتی اجرا شده و ... از دیگر افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شوند.

** دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در اول خردادماه سال 1364 در ساختمانی کوچک واقع در میدان انقلاب اسلامی کنونی شهر زنجان با 4 رشته و 175 دانشجو تاسیس شد.
این واحد دانشگاهی در حدود 23 سال گذشته به رغم وجود فراز و نشیب های متعدد با فداکاریهای و همت بزرگ مردان و زنان این خطه از ایران اسلامی توانسته است موفقیت ها و دستاوردهای بزرگ و غرورآفرینی را نصیب کشور و استان نماید و در حال حاضر بزرگترین مجتمع دانشگاهی استان محسوب می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در دو سایت مرکزی (اعتمادیه) و حضرت امام خمینی(ره) فعالیت می نماید که در این مدت بیش از 30 هزار دانشجو از این واحد در مقاطع کاردانی-کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند و اکنون دارای بیش از 12 هزار دانشجو، 106 رشته تحصیلی، 265 عضو هیات علمی تمام وقت، 5 مرکز دانشگاهی تحت پوشش، آموزشکده فنی و حرفه ای سما با 1000 دانشجو، مجتمع فرهنگی و آموزشی با 1300 دانش آموز، بیش از 110 هزار مترمربع فضای آموزشی و رفاهی، کتابخانه دیجیتالی رزنت، کتابخانه و قرائت خانه بزرگ ملاآقاجان زنجانی، بزرگترین مجتمع خوابگاهی شمالغرب کشور(حضرت معصومه(س))، راه اندازی اولین سایت اینترنتی کشور، چاپ 42 عنوان کتاب درسی، کسب دهها عنوان مقام علمی، فرهنگی و ورزشی در سطح منطقه، کشور و بین المللی و ... از افتخارات و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بوده که نصیب کشور شده است.
کسب رتبه های برتر معاونت های اداری و مالی، پژوهشی، دانشجویی از افتخاراتی است که طی سالهای اخیر به خوبی نمایان شد و بر تلاش مضاعف همکاران و مدیران فعال و پرتلاش واحد صحه گذاشته است به طوری که طی سال جاری معاونت پژوهشی این واحد در بین کلیه دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی به عنوان مدیر پژوهشی برتر شناخته شد و همچنین چندتن از اساتید فرهیخته واحد در جشنواره خوارزمی موفق به کسب لوح و جایزه از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شدند.

** دانشگاه آزاد اسلامی در آئینه رسانه ها و افکار عمومی
دانشگاه آزاد اسلامی طی یکی دو سال اخیر با توجه به هجمه های سیاسی صورت گرفته برخی افراد و جریان های سیاسی به انعکاس گوشه ای ناچیز از فعالیت های خود از طریق رسانه ها به منظور انتقال به بدنه جامعه همت گماشته است تا مبین تلاش خستگی ناپذیر جمعی از خدمتگزاران صادق ملت ایران باشد.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز به تناسب سهم خویش توانسته است طی 3 سال اخیر علاوه بر سایر طرق با تعامل و همکاری مطلوب با رسانه های محلی و سراسری و ارتباط موثر و مستمر با آنها به تبیین دستاوردها و فعالیت ها به منظور انتقال واقعیت های دانشگاه به جامعه و تنویر افکار عمومی مبادرت ورزد.
برگزاری دهها جلسه خبری عمومی و اختصاصی با اصحاب رسانه و نخبگان سیاسی و اجتماعی از سوی مسئولین و دست اندرکاران واحد و ثبت و انتقال آن ازسوی خبرگزاریها، روزنامه های سراسری و نشریات محلی به شاخص ارزشمندی در عرصه تعامل دانشگاه و افکار عمومی تبدیل گردیده است. طی 3 سال اخیر بیش از 1000 عنوان خبر و گزارش در بیش از 300 سایت خبری الکترونیکی، مکتوب و رسانه ملی، با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان چاپ و انتشار و در معرض قضاوت عموم مردم قرار گرفته است.
انتقال واقعیت های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ابزارهایی چون رسانه و نشست های عمومی و خصوصی توانسته است بسیاری از تهدیدات را به فرصت مغتنمی برای رشد و بالندگی این دانشگاه تبدیل نماید.
بدون تردید در فضای رسانه ای فعلی جهان و کشور و وجود رقابت در عرصه ارائه خدمات، تبیین و تبلیغ از اهرم های اساسی در رسیدن به اهداف بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود.
بنابراین استمرار فعالیت های رسانه ای و ارتباط با اصحاب رسانه در جهت تنویر افکار عمومی و بیان صادقانه خدمات و حتی مشکلات راهگشای اهداف ترسیم شده دانشگاه آزاد اسلامی در نیل به اهداف بلند و دور خود خواهد بود./01/120
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (31)به معرفی واحد بجنورد و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در اسفند 1366 به تصویب رسید و این واحد دانشگاهی در مهر 1367 فعالیت آموزشی خود را با دو رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی و کاردانی برق گرایش قدرت و با 99 نفر دانشجو در ساختمان استیجاری متعلق به آموزش و پرورش بجنورد شروع کرد.
واحد بجنورد بدون دریافت کمک دولتی و با استفاده از شهریه دانشجویان اولین ساختمان خود را در مهرماه 1371 در زمین 11 هکتاری خودش مورد بهره برداری قرار داد و با توجه به فراهم آوردن شرایط لازم فقط ظرف چهار سال اولیه عمر خود توانست از واحد کوچک به واحد بسیار بزرگ ارتقاء درجه یابد.
پس از آن مجموعه ورزشی دانشگاه، ساختمان مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی، بوفه دانشجویی، گلخانه، ساختمان اداری، ساختمان شماره دو آموزشی، مجتمع رفاهی، ساختمان شماره 3 آموزشی، خوابگاه دانشجویی، سلف سرویس دانشجویی و سوله شماره 2 ورزشی به ترتیب یکی پس از دیگری ساخته شدند به طوری که امروز واحد دانشگاهی دارای 43 هزار متر مربع ساختمان در حال بهره برداری است و 15 هزار متر مربع نیز در حال احداث است.
در حال حاضر با در نظر گرفتن سه رشته کارشناسی ارشد واحد بجنورد دارای 59 رشته با احتساب گرایش ها و مقاطع و سیستم آموزشی است که فقط 16 رشته آن در گروه علوم انسانی و 22 رشته آن فنی و مهندسی و 21 رشته دیگر در گروه کشاورزی ، علوم پزشکی، علوم پایه و هنر قرار دارد.
توجه مسوولین واحد دانشگاهی به گسترش رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پزشکی موجب تلاش زیادی در جهت گسترش آزمایشگاه ها، کارگاه ها شد به گونه ای که تا سال 1374 واحد بجنورد از این لحاظ به کفایت نسبی دست یافت و پس از آن نیز از لحاظ داشتن آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز به عنوان قدرت برتر شمال خراسان و استان های مجاور شناخته شد.
امروز دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 114، عضو علمی تمام وقت و 54 نفر استاد حق التدریس معادل تمام وقت و آزمایشگاه ها و کارگاه ها و کتابخانه و مراکز IT و ICT مجهز، زمین های کشاورزی و 43 هزار متر مربع فضای در حال بهره برداری، امکانات رفاهی دانشجویی شامل خوابگاه مرکزی، سلف سرویس بزرگترین واحد در میان 15 واحد دانشگاهی منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی و بعد از واحد مشهد مقام دوم را داراست و در خراسان شمالی در میان 25 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در حال فعالیت بزرگترین دانشگاه به شمار می رود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیش از 16 هزار نفر فارغ التحصیل توانسته به تامین نیروی متخصص میهن اسلامی و خراسان شمالی و مناطق مجاور آن کمک شایان توجهی بکند./02
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (30)به معرفی واحد ارومیه و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
در سال 1362 همزمان با شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی در تهران و تبریز ، دستور تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز صادر و برای تبرک مبلغ 100000 ریال( ده هزار تومان ) از طرف حضرت امام خمینی (ره) نیز در اختیار دانشگاه گذاشته شد اما به علت وقوع جنگ در منطقه و اثرات ناشی از آن و علیرغم تلاش های فراوان، این امر مدتی به تعویق افتاد .
بعدها به دنبال تشریف فرمایی حضرت آیت ا... خامنه ای در زمان مسئولیت ریاست جمهوری به ارومیه و در پی درخواست مردم ارومیه، معظم له مقرر فرمود که هرچه زودتر مقدمات تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پذیرش دانشجو در این شهر فراهم شود و در این راستا از طرف سازمان مرکزی حکم رسمی راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به مدیریت دکتر رسول خدابخش صادر شد.
بدین ترتیب با تلاش شبانه روزی و مستمر کارکنان محدود این دانشگاه و مساعدتهای اولیه استاندار وقت مرحوم مهندس عطایی و حمایت همه جانبه حاج آقا حسنی امام جمعه ارومیه مقدمات پذیرش دانشجو برای نیمسال دوم سالتحصیلی 68 ـ 67 صورت گرفت و در همان سال تحصیلی اولین کنکور دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و برای دو رشته فیزیک کاربردی و اقتصاد بازرگانی در مقطع کارشناسی و رشته دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه ای 116 نفر دانشجو پذیرش شدند .
پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی اورمیه با خرید و احداث بناهای جدید و با تاسیس رشته های متعدد علمی و بکارگیری اعضای هیات علمی جدید به سرعت به رشد فیزیکی و کیفی مطلوبی دست یافت .
در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با درجه کمی و کیفی «« بسیار بزرگ »» یکی از مهمترین مراکز علمی در بین دانشگاههای آزاد اسلامی شمال غرب کشور است.
این دانشگاه با 7000 دانشجو حدود 50 رشته تحصیلی 160 نفر عضو هیات علمی و 45 نفر بورسیه دارای سه بخش مستقل دامپزشکـی فنی و مهندسی و علوم انسانی است .علاوه برآن گروههای فیزیک ، زیست شناسی سلولی و مولکولی، ریاضی و زمین شناسی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی، هسته اولیه دانشکده علوم را پایه ریزی کرده اند . همچنین رشته های پرستاری و مامایی نیز بخش پیراپزشکی این دانشگاه را تشکیل می دهد .
به لحاظ فضای فیزیکی ، واحد ارومیه در سه مجتمع ( پردیس ) قرار گرفته است . پردیس اصلی دانشگاه که شامل بخش های دامپزشکی و پیراپزشکی ، علوم پایه و سازمان اداری دانشگاه می باشد در پردیس مرکزی ( مرکز آموزش عالی شماره 1 ) واقع در خیابان شهید دکتر بهشتی ارومیه قراردارد .
مجتمع شماره 2 دانشگاه در شهرک بهداری ارومیه استقرار یافته که شامل سایت شماره 1 ( مرکز آموزشی ـ فرهنگی سما واحد ارومیه ) و سایت شماره 2 ( بخش علوم انسانی و بخش فنی و مهندسـی ) است.
مجتمع شماره 3 در زمینی به مساحت 18 هکتار در ابتدای جاده ارومیه ـ سلماس واقع شده که فاز اول این مجتمع آموزش عالی شامل مجموعه ورزشی ، دانشکده های مختلف ، خوابگاه دانشجویی مسجد ، سلف سرویس و ... است و هم اکنون ساختمانهای مربوط به سالن ورزشی چند منظوره و تاسیسات جانبی آن با زیربنای 3626 مترمربع با تجهیزات پیشرفته برای تمامی رشته های ورزشی داخل سالن به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است و خوابگاه دانشجویی پسران با مساحت 6300 مترمربع و ظرفیت 500 نفر به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.
همچنین ساختمان انبار مرکزی با زیربنای 615 مترمربع و کاربری انباری که ساخت آن در سال 1385 شروع و در سال 1387 به اتمام رسیده است در همین مجتمع ساختمان دانشکده دامپزشکی و پیراپزشکی با زیربنای 9300 متر مربع برای رشته های دامپزشکی و پیراپزشکی با بخش های اداری ، آموزشی آزمایشگاهی ، سایت کامپیوتری و کتابخانه می باشد که عملیات اجرایی این پروژه از سال 1385 شروع و در ابتدای دی ماه سال 1387 به اتمام خواهد رسید .
علاوه بر این ساختمان ، مسجد دانشگاه نیز با زیربنای 1536 مترمربع شامل محراب ، شبستانهای برادران و خواهران ، قرائت خانه ، اتاق مدیریت وکامپیوتر در سال 1386 شروع و دراسفند ماه 1387 به بهره برداری خواهد رسید و سلف سیروس دانشجویی نیز با زیربنای 3366 مترمربع و ظرفیت 10000 نفر در سال 1386 شروع و در بهار سال 1388 تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید .
دانشکده فنی و مهندسی با زیربنای 14558 مترمربع برای رشته های فنی و مهندسی طراحی شده و شامل بخش های اداری ، آموزشی ، آزمایشگاهی ، کارگاهی ، کتابخانه و سالن اجتماعات می باشد که عملیات اجرایی این پروژه عظیم در اسفند ماه سال 1386 شروع و در سال 1389 به پایان خواهد رسید .
دانشکده علوم پایه نیز با زیربنای 14558 مترمربع برای رشته های علوم پایه طراحی و شامل بخشهای مشابه دانشکده فنی بوده و عملیات اجرایی آن در فروردین ماه 1387 شروع و در سال 1390 به پایان خواهد رسید .
فاز دوم این مجتمع نیز که شامل جدول کشی و محوطه سازی ، اجرای سردرب دانشگاه ، دانشکده علوم انسانی ، کتابخانه مرکزی ، دانشکده کشاورزی ، ساختمان اداره مرکزی ، اجرای سردرب دانشگاه خوابگاه شماره 2 و استادسرا خواهد بود ، ان شاء ا... از سال 1388 طراحی و اجرا خواهد شد .
ضمنا" درمانگاه تخصصی دامپزشکی نیز در 20 کیلومتری جاده مهاباد و مجتمع آموزشی سما ( دخترانه ) و ساختمان نظر سنجی و باشگاه پژوهشگران جوان در داخل شهر ارومیه نیز از تاسیسات جانبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به شمار می رود .
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیتهای عملی ، پژوهشی و بین المللی رشد و توسعه علمی کشور با مدیریت شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" در این شماره (29 )به معرفی واحد تهران شرق(قیامدشت) و فعالیتهای صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت) در 20 کیلومتری شرق تهران در شهرک قیامدشت قرار دارد و از نظر تقسیمات مناطق شهری تهران، در منطقه 15 شهرداری واقع شده است.
این واحد با تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان واحد تهران شرق در چهارم اسفند ماه سال 1378 تأسیس و فعالیت خود را در سال 1380 در قالب مرکز آموزشی زیرنظر تهران مرکز با جذب تعداد 400 نفر دانشجو در دو رشته علوم اجتماعی و تربیت بدنی در یک ساختمان دو طبقه در شهرک قیامدشت و بدون داشتن فضای مناسب آموزشی و اداری آغاز کرد و با پذیرش دانشجوی بیشتر در سنوات بعد با اجاره بخشی از پاساژ بازار مصالح در 3 کیلومتری سه راه افسریه به کار خود ادامه داد.
با اهتمام و حمایت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی معاونت عمران واحد تهران مرکزی و مسئولان واحد در زمینی به مساحت 54 هکتار از سال 82 مراحل تهیه نقشه و پلان مجتمع دانشگاهی تهران شرق توسط متخصصان و کارشناسان معاونت عمران سازمان مرکزی دانشگاه تهیه و احداث فاز یک آن با 5000 مترمربع در دو طبقه با اسکلت فولادی و نمای سنگی آغاز و تمام مراحل طراحی و اجرا آن در کمتر از یکسال انجام گردید. فاز یک پس از احداث در هفدهم مرداد ماه سال 1383 به دست با کفایت دکتر جاسبی ریاست دانشگاه افتتاح شد.
همزمان با افتتاح فاز1، احداث فاز 2 مجتمع نیز در سال 83 آغاز شد که در 11 آبان 85 افتتاح شد که با مساحت 7000 مترمربع در چهارطبقه و نیم با داشتن 50 کلاس، کارگاه، کتابخانه، سالن اجتماعات، نمازخانه، بوفه و انتشارات دارای کاربردی صددرصد آموزشی و پژوهشی است.
سایت کامپیوتری پارتیشن بندی شده برای تشکیل کلاسهای کامپیوتر به مساحت 200 متر مربع مجهز به 30 دستگاه برای فاز 1 و 150 مترمربع مجهز به 30 دستگاه برای فاز 2، متصل به اینترنت و چاپگر و اسکنر که دارای 3 کلاس در دو فاز برای تشکیل کارگاه کامپیوتر مختص دانشجویان رشته کامپیوتر می باشد.
کتابخانه مرکزی واحد به صورت پارتیشن بندی با امکانات مناسب و مکانهای انفرادی مطالعه دانشجویان و نیز دارای دو سالن مجزای خواهران و برادران و فضای مخزن بسته به منظور حفظ و نگهداری کتابها در فضای 200 مترمربع است که مجهز به قفسه بندی زیبا شامل 14912 عنوان کتابهای آموزشی، علمی فارسی و 1100 عنوان کتاب لاتین می باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت) حدوداً 6725 نفر دانشجو در 14 رشته و 23 گرایش در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و بدون کنکور دارد که به شرح ذیل است:
تربیت بدنی (کاردانی ـ دبیری)، علوم اجتماعی (روزنامه نگاری ـ ارتباطات اجتماعی ـ روابط عمومی ـ برنامه ریزی اجتماعی)، تأسیسات (تهویه مطبوع)، معماری (نقشه کشی)، حسابداری، مکانیک (خودروـ ساخت و تولید)، عمران، کامپیوتر، شیمی (محض، کاربردی)، الکتروتکنیک، الکترونیک (الکترونیک عمومی ـ کاردان فنی)، زیست شناسی، برق قدرت (الکترونیک صنعتی ـ توزیع) که برای تمامی رشته های یاد شده گروه آموزشی تشکیل شده و فعال است.
تاکنون تعداد 2088 نفر از این واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند.
حوزه معاونت آموزشی دانشگاه شامل سه بخش مدیریت، سنجش و نظارت به شرح ذیل است:مدیریت اداری کل امور آموزش، مدیریت دفتر استخدام و تأمین هیئت علمی، مدیریت برنامه ریزی آموزشی،سنجش و نظارت آموزشی نیز اهم وظایف حوزه معاونت آموزشی اجرای سیاستهای مصوب وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، بخشنامه ها و آئین نامه های دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای مقررات آموزشی و آیین نامه ها، گسترش کیفی و کمی فعالیتهای آموزشی واحد و نظارت برحسن اجرا فعالیتهای آموزشی دانشکده ها جهت ایجاد هماهنگی، وحدت رویه از بدو ورود دانشجو تا فارغ التحصیلی وی می باشد.
فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به شرح زیر است:ثبت اطلاعات مربوط به اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات، راه اندازی کلاسهای آموزشی ضمن خدمت جهت کارکنان و اعضای هیئت علمی، پرداخت جایزه جهت چاپ مقالات علمی استادان که به نام این واحد دانشگاهی در مجلات علمی داخلی یا خارجی به چاپ رسیده است،تشکیل منظم و هدفمند شورای پژوهشی واحد،تأسیس صندوق پژوهشی واحد،انتشار خبرنامه علمی ـ پژوهشی، فعال نمودن شعبه باشگاه پژوهشگران جوان، فعال نمودن دفتر طرح و برنامه و بودجه در زمینه تهیه و تنظیم پیش بینی بودجه سال 89،هماهنگی و ایجاد ارتباط مستمر با معاونت مالی واحد جهت رفع موانع عدم جذب بودجه، برگزاری نخستین همایش مباحث نوین در شیمی،برنامه ریزی جهت برگزاری همایش داخلی نوآوری در نظام حسابداری ابزار دستیابی به شکوفایی اقتصادی در سال نوآوری و شکوفایی در اسفند 87،برنامه ریزی جهت برگزاری همایش داخلی مکانیک،اخذ مجوز طرحهای پژوهشی، ارسال بیش از 11 طرح اعضای هیئت علمی جهت داوری به منطقه 8،عقد تفاهم نامه با شرکت صفاشیمی جهت معرفی کارآموزان رشته شیمی، عقد تفاهم نامه با شرکت صنایع جوش شرکا جهت معرفی کارآموزان رشته مکانیک، عقد تفاهم نامه با شرکت کارا روش جهت معرفی کارآموزان رشته برق، برنامه ریزی جهت تشویق اعضای هیئت علمی و مدرسان مدعو و دانشجویان جهت چاپ مقاله به نام واحد و تسهیل و تسریع در روند پرداخت پاداش مقاله ها جهت تشویق بیشتر.
سینتیک و مکانیسم واکنش های کمپلکسهای فلزهای واسطه، رضا غیاثی، زمستان 86ریاضیات پایه برای شیمیدانان، حسین غیاثی، زمستان 86از جمله کتابهای چاپ شده دانشگاه هستند.
فعالیتهای فرهنگی دانشگاه شامل همایش های مولانا، همایش ایدز، همایش آسیب پذیری باورهای ازدواج
سخنرانی های فرهنگی با عنوان سیره و شخصیت پیامبراکرم (ص) و آرامش روانی با تحلیل روابط دختر وپسراست.
اردوهای فرهنگی واحد تهران شرق شامل اردوی مشهد مقدس، مجتمع شهیدباهنر، کاخ گلستان، موزه های «فرش ایران» و «هنرهای معاصر»، قزوین و...است.
مسابقات فرهنگی واحد تهران شرق جشنواره ها و نمایشگاههای فرهنگی ـ هنری،تشکیل کانونها وکمیته های فرهنگی از قبیل کانون فیلم وعکس، نماز، نهج البلاغه، قرآن ومهدویت،انتشار فصلنامه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی «فانوس» و خبرنامه فرهنگی،برگزاری مراسم به مناسبتهای وی چاپ کتابهای «چهل گناه زبان به روایت احادیث» و «چهل ویژگی دوست براساس روایات» است.
فعالیتهای ورزشی این واحد دانشگاهی از نیمسال اول سال تحصیلی 84-83 به طور مستقل با اعزام تیمهای ورزشی به مسابقات منطقه هشت و سراسری دانشگاه آزاد موفق به کسب بیش از 20مقام انفرادی در رتبه های اول تا سوم و همچنین مقامهای مختلف تیمی از جمله کسب مقام دومی تیمی در رشته های شطرنج و کاراته خواهران در مسابقات منطقه هشت شده است که از جمله افتخارات این واحد دانشگاهی در زمینه ورزش کسب مقام نائب قهرمانی فوتبال دانشجویان منطقه هشت در اردیبهشت ماه سال 85 است.
اهم فعالیتهای اداره تربیت بدنی در سال 86 و نیمه اول سال 87کارگزاری 4 عدد میز شطرنج در محوطه حیاط دانشگاه ،درخواست ایستگاه تندرستی از سازمان مرکزی ،اعزام بهترین های بسکتبال خواهران به مسابقات سراسری دانشگاههای آزاد و کسب مقام اول کشوری اخذ مجوز برای تشکیل کلاسهای مربی گری آمادگی جسمانی درجه 3 خواهران، برادران و برنامه ریزی برای برگزاری این کلاس ها راه اندازی زمین والیبال درمحوطه حیاط ،برنامه ریزی جهت تشکیل گروه کوهنوردی، اخذ مجوز از سازمان برنامه ریزی جهت راه اندازی بانک اطلاعات ،قهرمانان برنامه ریزی جهت انتشار نشریه ورزشی است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در این شماره (28) به معرفی واحد آزادشهر و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر با پیگیری ها و مساعدت مسئولین عالی رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1367 تاسیس شد .
در ابتدای امر ، این واحد با دو رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و ادبیات فارسی آغاز به کار کرد. در حال حاضر این واحد دانشگاهی دارای 48 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد ، کارشناسی ، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی و حدود 3600 نفر دانشجو و 120 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت است.
همچنین با دارابودن یک آموزشکده فنی و حرفه ای سما و 7 باب مدرسه دخترانه و پسرانه سما با مجموع امتیاز 688 از لحاظ درجات دانشگاهی به درجه بسیار بزرگ تبدیل شده است .
مساحت کل دانشگاه 18 هکتار که از این مجموع 28 هزارمترمربع زیربنای ساختمانی است . هم اکنون این واحد در حال احداث پروژه های عمرانی، ساختمان آموزشی و خوابگاه دانشجویی به مساحت 6250 مترمربع است . باتوجه به برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت بر توسعه این فضای آموزشی در سال آینده حدود 000/10 مترمربع ساختمان جدید در دستور کار قرار دارد .
**اهم فعالیت های پژوهشی این واحد دانشگاه :
-مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات که پشتیبانی از کلیه سیستم های نرم افزارهای موجود در دانشگاه و همچنین طراحی وب سایت و برنامه ریزی.
-کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی : کتابخانه این دانشگاه به مساحت 550 مترمربع بالغ بر 50241 جلد فارسی و 12266 عنوان فارسی ، 300 عنوان وجلد نشریه فارسی ، 60 عدد کتاب الکترونیک ، 606 عنوان و جلد کتاب لاتین و 2 جلد نشریه لاتین می باشد .
-در بخش آزمایشگاه ها و کارگاهها ، شامل آزمایشگاههای شیلات ، صنایع غذایی و قند ، میکروبیولوژی ، خاک شناسی ، فیزیک مکانیک ، خاک ، برق ، فیزیک الکتریسیته ، شیمی ، گیاه شناسی ، علوم دامی ، حشره شناسی ، دیجیتال مدارات ، مخابرات ، ژنتیک است و کارگاههایی چون : برق ، جوشکاری ، چاپ و عکاسی ، قالی ، بتن و مکانیک خاک نیز فعالیت دارد .
-اداره ارتباط با صنعت و جامعه از بخش های فعال حوزه پژوهشی می باشد و وظایف آن اداره را می توان محورهای زیر خلاصه کرد : مکان یابی کارخانه ها و شرکت های موردنظر جهت کارورزی دانشجویان ، ارتباط و مذاکره با مدیران صنایع شهرستانی و استانی برای پذیرش دانشجو .
از دیگر حوزه هایی که باید در این دانشگاه اشاره کرد، بخش معاونت دانشجویی است که وظایفی از جمله انجام اموردانشجویی و رفاهی را برعهده دارد . اموردانشجویی نیز که زیرنظر این معاونت فعالیت دارد ، اموری چون صدور گواهی فراغت تحصیل ، رسیدگی و نظارت بر امور سلف سرویس ، آشپزخانه و بوفه دانشگاه را برعهده گرفته است .
در بخش تربیت بدنی ، این دانشگاه با ایجاد فضای مناسب ورزشی ، بکارگیری استادان و مربیان ماهر ، فراهم نمودن تجهیزات و امکانات ورزشی در این زمینه به موفقیت هایی دست یافته است .
در بخش خوابگاه هم اکنون این واحد دانشگاهی یک خوابگاه استیجاری خواهران با ظرفیت 160 دانشجو دارا می باشد و همانگونه که قبلاً اشاره شد یک خوابگاه دانشجویی به مساحت 2500 مترمربع در حال احداث است.
حوزه دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه ، در جهت ایجاد محیطی مناسب با شئونات اسلامی و حاکم کردن ارزشهای اسلامی در محیط دانشگاه گامهایی بر می دارد و در این خصوص به موفقیت هایی دست یافته است . کانون قرآن و عترت نیز جهت آشنایی دانشجویان با ماحث و مسائل قرآنی وظایفی را برعهده دارد .

**رشته تحصیلی دایر در واحد آزادشهر
1 ـ کارشناسی ارشد علوم سیاسی 2 ـ کارشناسی علوم سیاسی3 ـ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی 4 ـ کارشناسی دبیری الهیات ومعارف اسلامی 5 ـ کارشناسی فقه ومبانی حقوق اسلامی 6 ـ کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی 7 ـ کارشناسی روابط بین الملل8 ـ کارشناسی رونشناسی 9 ـ کارشناسی علوم تربیتی 10 ـ کارشناسی تاریخ 11 ـ کارشناسی حقوق 12 ـ کارشناسی شیلات13 ـ کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات14 ـ کارشناسی صنایع غذایی 15 ـ کارشناسی جغرافیا وبرنامه ریزی شهری 16 ـ کارشناسی مکانیک ماشینهای کشاورزی17 ـ کارشناسی ناپیوسته زبان وادبیات فارسی 18 ـ کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی 19 ـ کارشناسی ناپیوسته الهیات ومعارف اسلامی 20 ـ کارشناسی ناپیوسته تکثیر و پرورش آبزیان آب شیرین 21 ـ کارشناسی ناپیوسته حسابداری 22 ـ کارشناسی ناپیوسته عمران 23 ـ کارشناسی ناپیوسته صنایع غذایی 24 ـ کارشناسی ناپیوسته علوم دامی25 ـ کاردانی دینی وعربی 26 ـ کاردانی تربیت بدنی ـ مربیگری27 ـ کاردانی مردم شناسی 28 ـ کاردانی آموزش ابتدایی29 ـ کاردانی کتابداری30 ـ کاردانی فنی برق ـ مخابرات3 ـ کاردانی تکنولوژی مواد غذایی 32 ـ کاردانی تکنولوژی صنایع قندسازی 33 ـ کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی 34 ـ کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی 35 ـ کاردانی تکنولوژی شیلات 36 ـ کاردانی عمران 37 ـ کاردانی فنی مکانیک تاسیسات 38 ـ کاردانی معماری 39 ـ کاردانی هنرهای تجسمی ـ گرافیک40 ـ کاردانی آبخیزداری 41 ـ کاردانی جنگلداری42 ـ کاردانی فرش دستباف43 ـ کاردانی زبان انگلیسی 44 ـ کاردانی کامپیوتر ـ نرم افزار 45 ـ کاردانی ادبیات فارسی 46 ـ کاردانی امور گمرک 47 ـ کاردانی امور دولتی 48 ـ کاردانی حسابداری
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در این شماره (27) به معرفی واحد تهران شمال و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال 10 آبان 1365 تأسیس و با 30 نفر دانشجو حرکت دانشگاهی خود را آغاز کرد . امتیاز ثبت شده این واحد 2097 و رتبه آن « جامع ب » است که با توجه به توانمندی های واحد مراتب جهت بررسی های لازم به منظور افزایش امتیازات واحد به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است و پیش بینی می شود که امتیاز روند افزایشی داشته باشد .
اسامی رؤسای این واحد و مدت زمان مسئولیت آنان به قرار زیر است:
دکتر احمد شاهورانی از آبان 1365 الی آبان 1368،دکتر علیرضا حسینیون از آبان 1368 الی اسفند 1368دکتر علی معصومی از اسفند 1368 الی اسفند 1372 دکتر مرتضی خسروی از اسفند 1372 الی مرداد 1381دکتر پیمان مهستی از مرداد 1381 الی اردیبهشت 1384دکتر احمد یعقوب نژاد از اردیبهشت 1384 تا کنون
این واحد دانشگاهی دارای 8 دانشکده شامل دانشکده الهیات و معارف اسلامی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشکده شیمی ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشکده علوم پایه ، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشکده زبانهای خارجی و دانشکده علوم و فنون دریایی است که در مجموع بیش از 17 هزار دانشجو در 83 رشته و مقطع تحصیلی شامل یک رشته شیمی کاربردی در مقطع دکترا و 49 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی و کاردانی است . همچنین در مقطع دکترای تخصصی در رشته شیمی آلی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فلسفه و حکمت اسلامی ، حقوق جزا و جرم شناسی ، حقوق خصوصی ، حقوق بین الملل ، زیست شناسی دریا ، گرایش گیاهان دریا ، زیست شناسی دریا گرایش آلودگی دریا ، مهندسی شیمی گرایش مهندسی فرآیند ، مهندسی معماری با توجه تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، این واحد دانشگاهی از سال تحصیلی 88-87 پذیرش دانشجو خواهد داشت . ضمناً پذیرش دانشجوی برادر در مقطع کارشناسی ارشد برای 3 رشته علوم قرآن و حدیث ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و ادیان و عرفان از سال تحصیلی 88-87 نیز به عمل خواهد آمد .
فضای آموزشی این واحد دانشگاهی بیش از 35 هزار متر مربع است که با خرید و تملک زمینی به مساحت 211760 متر مربع در حکیمیه تهرانپارس ، سرانه فضای آموزشی ، رفاهی و ورزشی هر دانشجو با احداث سایت دانشگاهی به 10 متر افزایش خواهد یافت .
در حال حاضر 561 نفر عضو هیأت علمی تمام وقت و نیمه وقت در واحد تهران شمال در امر تدریس و تعلیم دانشجویان اهتمام دارند و حدود 48 هزار و694 نفر از آن فارغ التحصیل شده اند .

**سایت دانشگاهی حکیمیه :
با عنایت به ساخت و راه اندازی سایت دانشگاهی واحد و تمرکز فعالیت های علمی و آموزشی واحد در این سایت 21 هکتاری ، مهمترین اقدامات صورت گرفته در سایت طی ماههای اخیردر3 بخش قابل ملاحظه است.
1-دریافت مجوزهای لازم از ارگانهای مرتبط با امور ساختمان ، مانند شهرداری و ادارات آب ، برق ، مخابرات وگاز است .
2-عملیات اجرایی زیربنایی است . ایجاد راههای ارتباطی کارگاهی ، اتصال به آب شهری ، ترمیم سامانه های ساختمانی و تأسیسات الکتریکی و مکانیکی محیط و ساختمان قدیمی موجود جهت بهره برداری دفتری ، هدایت و کنترل آب حاصل از تصفیه خانه شهرک شهید بهشتی جهت آبیاری فضاهای سبز و برنامه ریزی های حراستی و حفاظتی .
3- عملیات اجرایی ساختمان در مجتمع ورزشی با مساحت 3600 مترمربع با پیشرفتی در حدود 55 درصد در حال اجرا می باشد ،که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته درسال تحصیلی 88 – 87 به بهره برداری می رسد .
این بنا شامل یک سالن اصلی به مساحت 1760 مترمربع برای ورزشهای داخل سالن و دوسالن برای ورزش های رزمی و کشتی هرکدام به مساحت 460 مترمربع و یک سالن بدنسازی به مساحت 245 مترمربع و سطوح اداری وتأسیسات به مساحت 410 مترمربع است.
طراحی ساختمان دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی به مساحت 15757 متر مربع و ساختمان دانشکده علوم انسانی به مساحت 16300 متر مربع ، هر کدام در 6 طبقه و مطابق با استانداردهای آئین نامه های طراحی مجموعه های آموزشی به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار احداث دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی در حال اجرای فونداسیون ساختمان فوق می باشد و پیمانکار احداث ساختمان دانشکده علوم انسانی نیز در کمیسیون معاملات برگزیده شده است که پس از تأیید سازمان مرکزی شروع به کار خواهند نمود .
فاز مقدماتی و فاز یک آزمایشگاه مرکزی نیز با زیر بنای معادل 20 هزار مربع در حال تهیه و انجام است.
مجموعه دانشگاهی واحد تهران شمال درمنطقه حکیمیه تهرانپارس شامل هشت دانشکده ، جمعاٌ در مساحتی حدود 100 هزار متر مربع ساختمانهای آموزش مانند دوکارگاه به مساحت 10 هزار مترمربع ، کتابخانه و سایت رایانه 8 هزار مترمربع و سالن آمفی تئاتر به مساحت 18 هزار مترمربع ، مسجد 2 هزار مترمربع و پارکینگ طبقاتی به مساحت 12 هزار متر مربع و نهایتاٌ ساختمان اداری به مساحت 6500 مترمربع است جمع مساحت راههای ارتباطی سواری عادی 12500 و جمع سطح اشغال تمامی ساختمانها ( سطح همکف ) حدود 70 هزار مترمربع می باشد . باقیمانده زمین به مساحت حدود 140 هزار مترمربع به فضای سبزاختصاص داده خواهد شد .
دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز در کنار تحصیل در بیش از 32 انجمن علمی ، ادبی و هنری فعالیت دارند به علاوه چاپ و انتشار دهها نشریه دانشجویی در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی ، کسب عناوین قهرمانی در مسابقات ورزشی منطقه 8 و سراسری دانشگاه آزاد اسلامی ، انجام بازدید های علمی متعدد یک یا چند روزه به مناطق شمالی و جنوبی کشور و بازدید از مناطق طبعی و مراکز تحقیقاتی ، صنعتی و تولیدی ، ارایه خدمات مشاوره به دانشگاهیان واحد ، طبخ و توزیع یک وعده غذای گرم در سطح واحد ( در سال 1386 بالغ بر 320 هزار پرس غذا در واحد طبخ و توزیع شده است ) در بخش خدمات دانشجویی این واحد قابل ملاحظه است .
عضویت 300 نفر در باشگاه پژوهشگران جوان ، تألیف و ترجمه دهها جلد کتاب و انتشار مقالات متعدد از ایشان در نشریات داخلی و بین المللی ، همچنین ثبت اختراعات متعدد این اعضا از جمله: چرخ گوشت ایمن با گلوی مارپیچ ، آئینه ضد بخار ، دستگاه تصفیه میکروبی آب با استفاده از اشعه فرابنفش و ورق مقاوم حرارتی از پارچه 100 درصد پنبه ای بدون استفاده از آزبست ، اختراع دستگاه فوتو راکتور ، اختراع فوتوسل تصفیه هوا بر مبنای نانو دی اکسید تیتانیم و نانو سیلور ، دستگاه ساخت ذرات نانو واسفنج (فوم) ضد عفونی کننده ، رنگ ضد عفونی کننده هوا ، عایق امولسیونی – پلیمری پایه قیری و همچنین بررسی و ارائه مدل تکتونیکی کمربند چین خورده – رانده با تأکید به شکل ساختاری زاگرس، بررسی و ارائه مدل analog of Hotspot ، مدل تکتونیکی pull-apart basin و صدها پایان نامه ارزشمند از دیگر این موفقیتهاست .
در بخش فرهنگی ،انتشار فصلنامه قرآنی اسراء ، برگزاری کلاسهای فوق برنامه ، بزرگداشت مناسبتهای مذهبی و ملی ، برگزاری مسابقات فرهنگی ، همایش ها و سمینارهای علمی – فرهنگی ، ارائه خدمات سمعی و بصری ، برگزاری اردوهای دانشجویی ، ثبت نام و اعزام استادان ودانشجویان به حج عمره مفرده ، برپایی نمایشگاه های متعدد ، فعالیت های کانون قرآن وعترت ، ایجاد دبیرخانه دائمی پوشش و آراستگی ، انتشار12 نشریه فعال دانشجویی به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و انجام فعالیت های پژوهشی ، راه اندازی سایت فرهنگی به نشانی http://farhangi.IAU-TNB.AC.IR از اهم شاخص های فرهنگی در این واحد دانشگاهی است . به علاوه دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ، بسیج دانشجویی نیزدر تعمیق باورهای دینی و آشنایی دانشگاهیان با مسایل سیاسی، اجتماعی روز و همچنین شعایر مذهبی فعالیت دارند.
در بخش پژوهشی 70 مقاله در مجلات ISI ، تعداد 150 مقاله در مجلات علمی ، پژوهشی و 168 مقاله علمی ، ترویجی از اعضای هیأت علمی واحد ظرف چند سال اخیر به چاپ رسیده است . همچنین 64 فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در این واحد دانشگاهی دایر است که در مساحتی حدود 3426 متر مربع به دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خدمات ارایه می نماید . به علاوه در راستای سرویس دهی مطلوب و دستیابی به اطلاعات کتابخانه ، کلیه دانشکده های واحد به سیستم مکانیزه مجهز شده اند و از خدمات کتابخانه دیجیتالی نیز دانشگاهیان واحد بهره مند هستند.در مجموع بیش از 82981 هزار جلد کتاب با 46653هزار عنوان و بیش از 7975هزار جلد مجله فارسی ، لاتین و عربی در 1789 عنوان در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال موجود بوده و در دسترس دانشجویان و اعضای هیأت علمی قرار می گیرد ، به علاوه در بخش ارتباط با صنعت این واحد دانشگاهی در سال 1386 تعداد 6 طرح برون دانشگاهی و 6 تفاهم نامه و قرارداد با موسسات علمی ، تحقیقاتی به امضا رسیده است ، همچنین مرکز مطالعات نمک به طور مشترک بین واحد گرمسار و تهران شمال تأسیس شده است .
یکی از شاخص های در خور توجه واحد تهران شمال ، تجهیز و راه اندازی مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان و اعضای هیأت علمی این واحد است که مطابق آمار موجود تاکنون این مرکز آموزشی 153 دوره در 3794 ساعت برگزار نموده است . ضمن اینکه این مرکز با برگزاری دوره های عمومی و تخصصی انفورماتیک در سطح واحد و همچنین واحد های منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی ، گامهای اساسی در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و علمی برداشته است .
اقدام در جهت انتشار مجلات تخصصی و علمی در هریک از دانشکده های واحد حاکی از مشارکت پژوهشگران این واحد در تولید علم و پژوهش محوری در دانشگاه است. به طوری که فصلنامه زمین ، نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی و فصلنامه پژوهش های شیمی کاربردی موفق به دریافت تأئیدیه درجه علمی – پژوهشی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شده است . در همین راستا هدف مسئولین به کسب درجه علمی برای مجله نامه الهیات نیز می باشد . همچنین مراحل قانونی و اداری فصلنامه های دانش شناسی ، فصلنامه گروه میکروبیولوژی ، فصلنامه گروه زیست شناسی ، فصلنامه گروه حقوق ، فصلنامه صراط ، فصلنامه گروه زبان انگلیسی در دانشکده های این واحد دانشگاهی به اتمام رسیده و پس از اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر خواهد شد.
عملکرد موفقیت آمیز صندوق رفاه دانشجویی واحد تهران شمال نیز در کنار سایر بخش های واحد قابل توجه بوده و اعتبارات تخصیصی وزارت علوم را نیز به صورت کامل در اختیار دانشحویان قرار داده است . این صندوق از بدو تأسیس در سال 1374 تاکنون بالغ بر 29 میلیارد ریال تسهیلات مالی شامل 14 میلیارد ریال وام شهریه ، یک میلیارد و 400 میلیون ریال وام ازدواج و کل 13 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی دولت از محل وجوه اداره شده را در 2 مرحله به دانشجویان پرداخت نموده است . شایان ذکر است تا پایان سال 86 بالغ بر 13 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری شامل وام های خرید خودرو ، مسکن ، تعمیرات ، ضروری و ودیعه مسکن به کارکنان و اعضای هیأت علمی واحد پرداخت شده است ، که 499 فقره از تسهیلات مزبور ، مربوط به کارکنان و 104 فقره به آعضای هیأت علمی پرداخت شده است .
تکمیل و راه اندازی سایت واحد به نشانی WWW.IAU-TNB.AC.IR و انجام ثبت نام اینترنتی از دانشجویان از طریق سایت مذکور و نیز راه اندازی پست الکترونیکی روابط عمومی به نشانی RAVABET-OMOMI@IAU-TNB.AC.IR و تلفن پیام گیر 24 ساعته این اداره به شماره 22977967 جهت استماع دیدگاههای مخاطبین دانشگاهی و انعکاس به مدیران ، از سایر فعالیت های واحد تهران شمال است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در این شماره (26) به معرفی واحد تهران جنوب و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، چهل و یکمین واحد دانشگاهی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال 1364 تاسیس شد.
این واحد در بدو تاسیس با 700 دانشجو در رشته های عمدتا فنی در مقطع کاردانی و معدودی کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از 25000 دانشجو و افزون بر 700 عضو هیات علمی دارد.
به تدریج با تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها و بکارگیری نیروهای متخصص بیشتر گرایش های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز در این واحد شکل گرفتند، بنابراین رشته های دانشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی گسترش یافتند. در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه در 4 دانشکده مشغول به تحصیل هستند و مرکز تحصیلات تکمیلی واحد نیز مشغول ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
این دانشکده ها عبارتند از :
* دانشکده فنی و مهندسی:
از آنجائی که حسب نظریات عالیه دانشگاه آزاد اسلامی اساس فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بر تربیت نیروهای متخصص در رشته های فنی و مهندسی استوار شده بود، بنابراین دانشکده فنی و مهندسی نیز همزمان با فعالیت های دانشگاه در سال 64 آغاز به کار کرده و در پنج رشته در مقطع کاردانی اقدام به پذیرش 108 دانشجو کرد.
اکنون این دانشکده بزرگترین دانشکده فنی از نظر تعداد دانشجو در سطح کشور می باشد. دانشجویان این دانشکده در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند. همچنین دانشجویان رشته های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز در مرکز تحصیلات تکمیلی این واحد مشغول به تحصیل هستند.
این دانشکده با هماهنگی معاونت آموزشی اقدام به برگزاری دوره های قراردادی با سازمانها در زمینه های خاص تربیت می کند. از دیگر امکانات این دانشکده می توان از مراکز تخصصی نام برد که زیر نظر گروههای آموزشی فعالیت می کنند و عبارتند از :مرکز تخصصی برق و الکترونیک و کامپیوتر، مکانیک عمومی و پایه که این مراکز در دروسی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه دارند به دانشجویان رشته های فنی و مهندسی سرویس می دهند. دانشکده فنی و مهندسی شامل 20 گروه آموزشی است. همچنین 11 انجمن علمی دانشجویی در این دانشکده فعالیت می کنند.

**دانشکده مدیریت و حسابداری:
دانشکده مدیریت و حسابداری دومین دانشکده از نظر تعداد دانشجو و دارای رشته های مدیریت صنعتی، بازرگانی ، دولتی ، بیمه و امور بانکی و نیز اقتصاد و حسابداری در مقاطع تحصیلی کارشناسی ، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد است . دانشکده مدیریت و حسابداری شامل 8 گروه آموزشی است، این دانشکده 6 انجمن علمی دانشجویی دارد.

**دانشکده علوم انسانی :
دانشکده علوم انسانی در سال 1364 فعالیت خود را با پذیرش 10 نفر دانشجو در رشته حقوق و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی آغاز کرد و هم اکنون دارای رشته مترجمی زبان انگلیسی و حقوق قضایی است. گروههای زبان و حقوق این دانشکده از بعد آموزشی و پژوهشی جزء گروههای علمی مطرح این رشته ها در سطح کشور هستند. دانشکده علوم انسانی دارای 4 گروه آموزشی و نیز 4 انجمن علمی دانشجویی است.

**دانشکده تربیت معلم:
دانشکده تربیت معلم در سال 64 ، با پذیرش 524 نفر دانشجو در مقطع کاردانی در رشته های مختلف شروع به کار کرد و اکنون در مقطع کارشناسی در رشته های مختلف دانشجو می پذیرد . از نظر امکانات با قرارداشتن مرکز تخصصی تکنولوژی در این دانشکده با کارگاهها و ماشین آلات و تجهیزات متعدّد، کمک موثری در امر آموزش به وسیله امکانات کمک آموزشی برای اساتید و دانشجویان فراهم شده است. علاوه بر آن لابراتور زبان نیز در محل دانشکده وجود دارد که مورد استفاده دانشجویان رشته دبیری زبان انگلیسی و دانشجویان سایر رشته ها با توجه به مورد قرار می گیرد . دانشکده تربیت معلم دارای 8 گروه آموزشی است و نیز 5 انجمن علمی دانشجویی در این دانشکده فعال هستند.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در این شماره (25) به معرفی واحد نجف آباد و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
در سالهای دفاع مقدس که تمام هم و غم مسئولین و جامعه ایران درگیر مسائل و مشکلات جنگ تحمیلی و دفع تجاوز دشمن بود، نسیم روح افزای بهاری با دستان رادمردی از تبار اندیشه و عمل شمیم مشکبوی دانشگاه آزاد اسلامی را بر سرزمین نجف آباد به ارمغان آورد و با تدابیر مسئولین وقت شهرستان از جمله امام جمعه فقید شهر حضرت آیت الله ایزدی-که یادش گرامی و روانش شاد باد- در دی ماه1364 اولین ابلاغ رسمی به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بر جریده تاریخ ثبت شد و از پی آن بود که فرهیختگان نجف آباد با تأسی بر سخنان امام راحل دست در دست هم و با وحدت کلمه ساختند دانشگاهی که امروزه موجب عز و افتخار نجف آباد و نجف آبادی هاست. شهر خون و شهادت، شهر ایثار و حماسه، برگی دیگر بر افتخارات خود افزود و میعادگاه و مأمن دانشجویان و دانش دوستان گردید. به گونه ای که اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد یکی از پیشروترین و مطرح ترین دانشگاهها در سطح استان و کشور است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در حال حاضر میزبان حدود 20 هزار دانشجو در 74 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی است. از موفقیتهای این دانشگاه همین بس که در امتحان جامع پزشکی سال جاری که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و در این آزمون تمام دانشگاههای دولتی و آزاد در شرایط یکسان شرکت داشتند. دانشجویان پزشکی واحد نجف آباد همگی نمره قبولی کسب کرده و دانشگاه نجف آباد حائز رتبه اول شد.
از نظر فضا و زیرساخت های آموزشی هم دانشگاه در شرایط نسبتاً ایده آلی قرار دارد به گونه ای که اکنون مساحت کل زمین تحت مالکیت دانشگاه در حدود 1277 هکتار بوده و در این پهنه، ساختمانهای آموزشی، اداری، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی قرار گرفته اند. مجموع فضاهای ساختمانی دانشگاه بالغ بر 298917 متر مربع است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به عنوانی دارای درجه بندی نوع جامع و امتیاز کلی 7/2236 است و براساس آخرین تاییدیه و تصویب نامه سازمان مرکزی سازمان آموزشی دانشگاه مشتمل بر نه دانشکده: علوم انسانی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده عمران، دانشکده برق، دانشکده کامپیوتر، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده هنر و معماری و دانشکده مواد است. دانشکده ها زیرنظر هیات رئیسه عهده دار ارائه خدمت و انجام امور آموزشی، پژوهشی، مالی- اداری و فرهنگی به دانشجویان هستند.
**حوزه ریاست
روسا و مدیران ارشد سازمانها، هر اندازه سازمان گسترده تری در اختیار داشته باشند لزوماً باید واجد توانمندیهای ویژه و خاصی نیز باشند تا بتوانند مجموعه تحت مدیریت خود را رهبری و هدایت کرده و با داشتن شناخت دقیق و روشن از مأموریتهای سازمان و با ارزیابی صحیح از نیازها و امکانات به تدبیر در امور سازمان بپردازند.
تصمیم سازی و نظارت عالیه بر برنامه های کلان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری- مالی و عمرانی دانشگاه از جمله اموری است که وجهه همت ریاست واحد برای مدیریت بر این دانشگاه معظم بوده است.
نظارت دقیق بر تمام شئون و برنامه های مالی- اداری، آموزشی، پژوهشی و تصمیم گیری نهایی در روند اجرای مأموریتهای دانشگاه بر عهده ریاست واحد است.
**حوزه معاونت آموزشی
واحد نجف آباد در حوزه معاونت آموزشی پیشتاز و متناسب با استانداردهای دانشگاههای کشور درحال فعالیت و حرکت بوده و سعی کرده که این موضوع را تحقق بخشد و با اجرای مقررات و آئین نامه های آموزشی، گسترش کمّی و کیفی فعالیتهای آموزشی با توجه زمانبندیهای کوتاه مدت و بلندمدت دانشگاه، تقویت و جذب هیأت علمی در سطوح عالی، نظارت بر فعالیتهای جاری آموزشی دانشکده ها، پاسخگوبی به مشکلات دانشجویان و فراهم کردن زمینه های رضایتمندی آنان و ایجاد کردن بستری مناسب جهت توسعه و گسترش تحصیلات تکمیلی گام بردارد.
**هیأت علمی
جذب و تقویت کادر هیات علمی در سطح عالی بر اساس معیارهای قابل قبول از اهداف این حوزه معاونت است و بر همین اساس طی چند سال گذشته با جذب حدود 92 نفر دانشجوی دوره دکتری در رشته های مختلف، گامی مهم در تغییر وضعیت هرم هیأت علمی از مربی و استادیاری به دانشیاری و استادی برداشته شده است. همچنین واحد نجف آباد دارای 850 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و مدرس حق التدریس است که آمارهای موجود روند رو به رشد آن را به خوبی نشان می دهد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در حال حاضر میزبان دانشجویان در74 رشته، گرایش تحصیلی در مقاطع دکتری حرفه ای، دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد ناپیوسته، کارشناسی پیوسته دوره ای و کارشناسی ناپیوسته در قالب نظام آموزشی دوره ای است.
**حوزه معاونت دانشجویی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با داشتن حدود 20 هزار دانشجو که بخش قابل توجه آنان هم دانشجویان غیربومی هستند و نیازمند دریافت خدمات رفاهی و معیشتی تا بتوانند فارغ البال از دغدغه های دوری از خانه و خانواده و در محیطی امن و با آرامش خاطر به تحصیل دانش و کسب علم بپردازند. چنین انتظاری از دانشگاه آن هم از طرف حدود 6 هزار دانشجوی غیربومی مسئولیتی سنگین و مضاعف بر عهده حوزه معاونت دانشجویی قرار داده است. مسئولیت تأمین یک وعده غذای گرم روزانه برای حداقل 8000 دانشجو در روز، تأمین مسکن و خوابگاه برای دانشجویان غیربومی، طراحی، تأمین و نظارت بر سیستم ایاب و ذهاب دانشجویان از اصفهان و شهرها و شهرکهای اطراف، ارائه خدمات فرهنگی، روانشناختی و مشاوره ای برای دانشجویان نیازمند اینگونه حمایتها و نظارت بر روند فارغ التحصیلی و صدور مدارک دانش آموختگی، تنها بخشی از فعالیتهای حوزه معاونت دانشجویی است
دانشگاه در حال حاضر با داشتن 9 باب خوابگاه مالکیتی برای تعداد 3000 نفر از دانشجویان خواهر و برادر امکان سکونت مناسب تأمین کرده است. خوابگاههای دانشگاه با داشتن امکانات گوناگون از قبیل سالن مطالعه، کتابخانه، سایت کامپیوتر و آمفی تئاتر شرایط نسبتاً مناسبی برای دانشجویان فراهم آورده است. در ساخت و طراحی مجتمعهای خوابگاهی احتیاجات، ضروریات و لوازم و تأسیسات موردنیاز دانشجویان مدنظر قرار گرفته شده و سعی بر آن بوده است که از این لحاظ با استانداردهای موجود مطابقت داشته باشد.
**اداره تربیت بدنی و امور فوق برنامه
اداره تربیت بدنی و امور فوق برنامه هم از دیگر بخشهای فعال معاونت دانشجویی است.
این اداره با داشتن امکاناتی از قبیل سالنهای ورزشی دارای امکانات لازم برای ورزشهای والیبال، بسکتبال، فوتبال، بدمینتون، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، شطرنج، فوتسال، کشتی، هندبال، بدن سازی، ژیمناستیک، دوومیدانی، با برنامه ریزیهای منسجم و منظم در بخش ورزشهای قهرمانی و پرکردن اوقات فراغت دانشجویان فعالیتهایی درخور و شایسته نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ارائه می دهد. به گونه ای که تاکنون چندین مقام قهرمانی ورزشی کشوری و جهانی از جمله کسب مقام سوم مسابقات جودوی بانوان کشورهای اسلامی، مدال برنز مسابقات جهانی شوتوکان، عضویت در تیم ملی فوتبال و کسب مدال برنز مسابقات غرب آسیا، عضویت در تیم ملی بسکتبال و مقام اول مسابقات شطرنج غرب آسیا حاصل فعالیتهای دانشجویان ورزشکار با همکاری اداره تربیت بدنی واحد بوده است.

**حوزه معاونت پژوهشی
پژوهش و تحقیق لازمه حیات ملتی است که می خواهد سربلند و آزاد زندگی کند. دستیابی به این مهم نیازمند پیش زمینه ها و پیش اگهی ها و داشتن زمینه تحقیقات انجام شده مشابه قبلی و همچنین ایجاد بستر و محیطی آماده پذیرش محقق و نتایج حاصل از تحقیق است.
معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد هم در همین راستا و برای آماده کردن محیطی مناسب تحقیق برای انجام پژوهش های کاربردی و همچنین برانگیختن شوق تحقیق در بین دانشجویان، با هدایت و مدیریت ریاست محترم و شورای هیأت رئیسه گامهای موثری در این زمینه برداشته است. ایجاد زیرساختهای سخت افزاری، نرم افزاری و شرایط دسترسی دانشجویان و استادان به امکانات تحقیقاتی وآزمایشگاهی و حمایتهای مادی و معنوی از دانشجویان و استادان پژوهشگر، این دانشگاه را در جایگاهی قرار داده است که در سال گذشته ثمره تلاش استادان و دانشجویان پژوهشگر واحد در قالب شرکت در ششمین نمایشگاه فن بازار ملی منجر به کسب مقام اول آن نمایشگاه برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد شد.
حوزه معاونت پژوهشی از نظر ساختار سازمانی دارای پنج مدیریت امورپژوهشی،مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت طرح برنامه و بودجه ،مدیریت ارتباط با صنعت و جامعه، مدیریت انتشارات و دفتر باشگاه پژوهشگران جوان است.
مدیریت امور پژوهشی:
مدیریت امور پژوهشی دارای دو اداره امورکارگاهها و آزمایشگاههاو اداره کتابخانه ها است.
در بخش اداره کتابخانه ها دانشگاه با مجموع حدود 200 هزار جلد کتاب، پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای و450 عنوان مجله و ژورنالهای داخلی و خارجی یکی از غنی ترین دانشگاهها از نظر منابع چاپی و مکتوب در نوع خود است.
دفتر باشگاه پژوهشگران جوان واحد هم اکنون دارای350 نفر عضو دانشجویی و دانش آموزی است. این دفتر تاکنون اقدام به راه اندازی سه هسته تحقیقاتی روباتیک- مکاترونیک، نانوتکنولوژی و کارگروه بیماری ام اس کرده است.
برگزاری کلاسهای آموزشی روش تحقیق و پژوهش و شرکت در سمینارها و رویدادهای علمی و دانشگاهی کشور و ارائه مقاله و سخنرانی توسط اعضاء باشگاه در کنفرانسها و سمینارهای بین المللی و ملی از جمله دیگر فعالیتهای باشگاه پژوهشگران جوان است.
برنامه ریزی برای حضور فعال و موثر اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد و خلاق واحد در کنفرانسها و سیمپوزیوم های بین المللی و کشوری از جمله اهداف هیأت رئیسه واحد بوده است که در این زمینه هم تا کنون حدود 80 مقاله از اعضای هیأت علمی واحد در کنفرانسهای بین المللی و ملی بصورت سخنرانی ارائه شده است .
برای یک شروع خوب و حرکتی مثبت در تشکیل یک مرکز علمی به نام باشگاه پژوهشگران جوان اولین قدم در سال 77 تهیه اساسنامه باشگاه بود که به تصویب هیئت محترم امناء دانشگاه آزاد اسلامی رسید.
**اداره کارگاهها و آزمایشگاهها :
یکی از الزامات دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فنی مهندسی و صنعتی در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد داشتن کارگاهها، آزمایشگاهها، ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی و برنامه ریزی برای ایجاد امکان آموزشهای همزمان عملی نظری است. برهمین مبنا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در زمینه راه اندازی کارگاههای آموزشی همگام با فناوریهای روزدنیا گامهای موثر و ارزنده ای برداشته است. داشتن حدود 51 کارگاه آموزشی صنعتی، 96 آزمایشگاه فنی مهندسی، و ارائه هفته ای بیش از 1200 گروه ساعت کارگاه آموزشی برای دانشجویان و فراهم نمودن زمینه انجام طرحهای تحقیقاتی در مجموعه کارگاهها و آزمایشگاههای واحد بخشی از سرویسها و فعالیتهای اداره امور کارگاهها و آزمایشگاه است.وجود دستگاههای پیشرفته CNC، جوشکاری TIG، MIG ، MAG، و تکنولوژی جوش زیرپودری، دستگاههای آنالیز پیشرفته مواد XRD، ICP، SEM ، دستگاه کشش فشار انیورسال، کوره های الکتریکی و القائی ذوب و عملیات حرارتی فلزات، بخشی از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی در اختیار دانشجویان می باشد که با وجود چنین ابزار و فناوریهایی دانشجویان و استادان واحد قادرند مطابق با استانداردهای کشورهای پیشرفته به انجام تحقیق و پژوهش مبادرت ورزند.
**مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از ارکان حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با اهتمام به رسالت گسترش و بسترسازی در بخش IT و به عنوان متولی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش های دانشگاه نقش حیاتی و بنیادی دارد. فعالیت های این مدیریت در سه بخش زیر خلاصه می شود.
1-واحد ارتباطات شبکه و اینترنت که از برنامه ها و اهداف مهم آن ایجاد زیرساخت مطمئن شبکه جامع دانشگاه و گسترش اینترنت به منظور استفاده اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه است.
2-واحد نرم افزار که از برنامه های مهم آن تهیه و استفاده از سیستم های مکانیزه نرم افزاری به منظور تسهیل، تسریع و افزایش دقت و صحت در انجام امور در بخشهای مختلف و متنوع دانشگاه است. هم اکنون سامانه دانشجویی مبتنی بر وب سایت دانشگاه امکان اطلاع رسانی در زمینه مسائل مختلف آموزشی، اعلام آخرین وضعیت تحصیلی و آموزشی دانشجویان، امکان انتخاب واحد اینترنتی، امکان پرداخت اینترنتی شهریه و ... را برای دانشجویان و خانواده های محترم آنها فراهم کرده است.
3-واحد سخت افزار و خدمات ماشینی که آماده سازی، نگهداری و بروز رسانی سخت افزارهای مورد نیاز دانشگاه را بر عهده دارد.
4-کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه ای از منابع ارزشمند الکترونیکی است که نقشی کلیدی در پیشرفت علمی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان و تولید علم ایفا می کند و با وجود قابلیت¬های آن در حال حاضر استاندارد دسترسی به اطلاعات علمی روزآمد در دانشگاه آزاد اسلامی قابل¬مقایسه با پیشرفته¬ترین دانشگاههای دنیا است.
کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی شامل مجموعه های مهم زیر است:
*استفاده نامحدود از 10 بانک اطلاعاتی هسته و Core دنیا حاوی نزدیک به 40 میلیون خلاصه مقاله و نیز دسترسی به حدود 900 بانک اطلاعاتی تخصصی دیگر در کتابخانه های دانشگاه.
* دسترسی به حدود 10000 ژورنال الکترونیکی شامل 10 میلیون مقاله تمام متن و تمام تصویر.
* دسترسی به حدود 1000 کتاب، مرجع و Hand Book الکترونیکی.
*خلاصه و اطلاعات حدود 1600000 پایان¬نامه دانشگاههای آمریکا و اروپا.
*استفاده از خدمات کتابخانه ای (Link, Alert, SDI)
*تهیه اصل مقالات با استفاده از سرویس هوشمند تهیه مدارک علمی (Smart DOC)
مدیریت طرح برنامه و بودجه
*تهیه و تنظیم برنامه توسعه دانشگاه.
*تهیه وتنظیم بودجه سالیانه واحد.
*ارزیابی و نظارت کلیه طرحها و برنامه های ارائه شده.
* تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات به منظور تهیه و تنظیم برنامه های واحد.
* ارزیابی سالیانه امتیاز واحد بر اساس شاخصهای کمی و کیفی و کسب امتیازات جدید از سازمان مرکزی.
* بررسی و ارزیابی عملکرد بودجه و مقایسه آن با برنامه های واحد از جمله رئوس عملکرد و فعالیتهای مدیریت طرح برنامه و بودجه دانشگاه هستند.

**حوزه معاونت اداری مالی
سازمانها از هر نوع و تیپی که باشند در سه موضوع و یا سه نوع سرمایه با یکدیگر مشابه هستند. سرمایه-های انسانی، سرمایه های مالکیتی (دارایی) و درآمدها. دانشگاه هم به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی علمی آموزشی که تمام سرمایه های درآمدی آن از طرف دانشجویان، یعنی دریافت کنندگان خدمات دانشگاه تأمین می شود در موضوع مدیریت منابع و مصارف مالی و انسانی از جمله سازمانهای با ریسک و دقت بالا است به گونه ای که کوچکترین بی نظمی و یا خدای ناکرده بی تدبیری در برنامه ریزیهای مالی و انسانی خساراتی جبران ناپذیر بر کل پیکره آموزشی، اداری، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه وارد می کند.

حوزه معاونت عمرانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد که در دی ماه 1364 در یک ساختمان استیجاری در شهر نجف آباد کار خود را آغاز کرد اکنون در زمینی به مساحت حدود1277هکتار به عنوان یک شهر دانشگاهی در شمال شهر نجف آباد با ابنیه و تاسیساتی بزرگ و گسترش یافته نظر هر بیننده و بازدید کننده ای را جلب می کند. حوزه معاونت عمرانی دانشگاه و عمران مردان این حوزه از پر تلاش ترین کارکنان واحد بوده و هستند. هرچند همه کارکنان واحد به نوبه خود تلاشی چند برابر همکاران مشابه خود در دیگر واحدهای دانشگاهی دارند. اما کار کردن در آفتاب سوزان تابستان و سرمای گزنده زمستان لطف و حلاوتی دیگر دارد، آنجا که هدف رضای الله باشد. حوزه معاونت عمرانی، طراحی، اجرا و یا سفارش به پیمانکار برای اجرا و نظارت بر کار پیمانکاران مجری طرحهای ساختمانی را با توجه به نیاز دانشگاه که بر اساس سیاستهای کلان عمرانی و برنامه های تعیین شده توسط سازمان مرکزی دانشگاه موافقت و ابلاغ اجرایی می گردد، برعهده دارد. مساحت کلی سایت دانشگاه 12778213 مترمربع است که با داشتن 298917 مترمربع فضای آموزشی و اداری ،41338 متر مربع در دست ساخت 1606643 متر مربع فضای سبز چمن و 9094707 مترمربع فضای باغات و کشاورزی با سرانه 16 متر مربع فضای آموزشی فراتر از استاندارد های تعیین شده (10 متر مربع) در میان تمامی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور از نظر مالکیت زمین و ساختمان حائز رتبه اول است.
**حوزه معاونت فرهنگی
به منظور آشنایی بیشتر شما عزیزان با فعالیتهای این نهاد فرهنگی و همچنین واحدهای تابعه آن یادآور می شود که این معاونت تشکیل شده از: حوزه ستادی که دارای دو مدیریت یکی مطالعات و پژوهشهای فرهنگی و دیگری امور فرهنگی و فوق برنامه.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در یک نگاه

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.
به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز"در این شماره (24) به معرفی واحد مشهد و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نخستین دانشگاه تاسیس شده در سطح منطقه 9 (استانهای خراسان) آذرماه 1361 تاسیس و از مهرماه سال 1362 فعالیت آموزشی خود را در 3 رشته با 176 نفر دانشجو آغاز کرد.
واحد مشهد یکی از 3 واحد دانشگاه آزاد اسلامی بوده که عضو اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام است و در حال حاضر آمار دانشجویان آن 25 هزار و 343 نفر و تعداد فارغ التحصیلان 54 هزار و 50 نفر است.
این واحد دانشگاهی دارای 129 رشته شامل 24 رشته کاردانی، 65 رشته کارشناسی، 32 رشته کارشناسی ارشد و 5 رشته دکتری تخصصی و یک رشته دکترای حرفه ای است.
اخیرا دستیاری در رشته پزشکی (داخلی و اطفال) در وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد موافقت اصولی قرار گرفته است که انشاء ا... به زودی آموزش دستیاری در رشته های فوق آغاز می شود.
تعداد اعضاء هیئت علمی 502 نفر که 424 نفر تمام وقت و 78 نفر نیمه وقت و تعداد 850 نفر به صورت حق التدریس همکاری دارند.
کارکنان اداری 1175 نفر هستند که بیش از 70 درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.
تاکنون مبلغ 701/300/414/453 ریال تحت قالب وام کوتاه مدت، بلندمدت و سایر وامهای دانشگاه به دانشجویان پرداخت شده است.
تعداد مراکز دانشگاهی که تحت پوشش و زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کنند 8 مرکز ، سرخس، درگز، بردسکن ،نهبندان ، فریمان ، اسفراین ، خواف و جاجرم هستند.
مجتمع آموزشی گلبهار که به عنوان طرح توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است، کلیه مقاطع به جز دکتری به آنجا منتقل می شود.
برنامه گلبهار در 2 فاز 15 ساله و 25 ساله انجام می شود. در فاز اول قرار است 10 هزار دانشجو و 250 هزار مترمربع زیربنا داشته باشیم و در فاز دوم که 25 ساله است ظرفیت نهایی دانشجو به 25 هزار و 500 نفر افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر 1760 دانشجو در گلبهار تحصیل می کنند.
**آمار فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و خدماتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
زیربنای کل ساختمانها222754 فضاهای آموزشی77567 فضای خدماتی رفاهی و اداری39308 فضای فرهنگی- هنری 5894 فضای ورزشی34771 فضای بهداشتی درمانی60687 زمین کشاورزی (هکتار) 7/29

**مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد :
این مجموعه شامل 4 بلوک مسجد، سالن اجتماعات، اتاقهای اداری، پذیرایی و نمایشگاه به مساحت کل 5894 مترمربع و به متراژ 3000 مترمربع محوطه سازی اجرا گردیده که مسجد به صورت تک مناره و در دو طبقه به مساحت 1200 مترمربع و ظرفیت 1600 نفر در دو طبقه است.
آمفی تئاتر این مجموعه یکی از بزرگترین و مجهزترین سالن آمفی تئاتر استان می باشد و با ظرفیت 700 نفر به مساحت 2512 مترمربع است.
بلوک فرهنگی شامل نمایشگاه در دو طبقه به صورت نمایشگاه سرپوشیده و در طبقه همکف دارای 6 اتاق اداری است.
پذیرایی و نمایشگاه روباز که قسمت پذیرایی با ظرفیت 500 نفر و بام سالن پذیرایی به صورت نمایشگاه روباز که به مساحت 875 مترمربع است.

**فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد :
برگزاری 7 جشن بزرگ ازدواج دانشجویی با حضور 2477 زوج (در 3 سال اخیر در جوار بارگاه رضوی)، 92 جلسه شورای فرهنگی دانشگاه و کمیته فرهنگی دانشکده ها.
برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی با حضور 5200 دانشجو
مسابقات قرآن و عترت که تاکنون 24 هزار نفر دانشجو در آن شرکت نموده اند.
تشکیل مجمع قاریان و حافظان و برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآنی در هر سال.
برگزاری همایشهای علمی فرهنگی نظیر دانشگاه و دفاع مقدس، تمدن ایرانی و ظرفیت های وحدت ساز، نهج البلاغه و .... .
در راستای فرهنگی و شئونات اسلامی در محیط دانشگاه، اجرای طرح فرهنگی عفاف طی 5 سال

**اقدامات و فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد :
این دانشگاه در راستای تکریم ارباب رجوع و خدمات ویژه به دانشجویان، طرح جامع مکانیزاسیون دانشگاه را در قالب 19 سیستم جامع، عملیاتی کرده است و همه امور دانشجویان از جمله کلیه عملیات انتخاب واحد و حذف و اضافه و حتی پرداخت الکترونیکی وجوه شهریه از طریق اینترنت و بدون مراجعه دانشجو به دانشگاه (که لازم به توضیح است که این سیستم برای اولین بار در ایران پیاده شده است) انجام می گیرد.
از دیگر فعالیت های انجام شده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
ایجاد شبکه گسترده کامپیوتری میان دانشکده ها و ساختمان های اداری در سطح شهر مشهد
استفاده نامحدود از بانک اطلاعاتی هسته و core دنیا، حاوی نزدیک به 40 میلیون خلاصه مقاله و 900 بانک اطلاعاتی تخصصی دیگر در کتابخانه های دانشگاه .
خلاصه و اطلاعات حدود 1 میلیون و 600 هزار پایان نامه دانشگاه های امریکا و اروپا.
دسترسی به حدود 1000 کتاب مرجع و hand book الکترونیکی، دسترسی به 10000 ژورنال الکترونیکی شامل 10 میلیون مقاله، تهیه اصل مقالات با استفاده از سرویس هوشمند تهیه مدارک علمی smartdoc ، استفاده از خدمات کتابخانه ای (SDILINK- ALERT)
تعداد کل کتب و مجلات موجود در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 208 هزار و 554 جلدَست که 42877 جلد آن لاتین و 165677 جلد آن فارسی می باشد. یعنی تقریبا برای هر دانشجو 8 کتاب.
از طرح های پژوهشی ارائه شده تاکنون 162 طرح به تصویب رسیده، 74 طرح پژوهشی خاتمه یافته و 88 طرح در حال اجراست.
کتب چاپ شده واحد تاکنون 47 عنوان. تعداد کتب در دست چاپ 9 عنوان . کتب در دست داوری 6 عنوان.
تعداد مقالات چاپ شده اعضاء هیأت علمی در مجلات علمی
مجله ISI 54علمی پژوهشی 26علمی ترویجی24 علمی عمومی 60

**بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه
1- بیمارستان آریا
بیمارستان آریا دارای 120 تخت فعال و 9 بخش درمانی شامل واحدهای پاراکلینیکی از قبیل آزمایشگاه کلینیکال، پاتولوژی، رادیولوژی، اکوکاردیو گرافی و تست ورزش است. تعداد کارکنان 202 نفر و در خیابان پاسداران، گلستان غربی واقع است.
2- بیمارستان 22 بهمن
بیمارستان 22 بهمن توسط خیریه بهمن به دانشگاه واگذار شده که دارای 185 تخت است و 208 فرصت شغلی ایجاد نموده است. تاکنون 20 میلیارد ریال صرف خرید تجهیزات برای آن شده از جمله خرید یک دستگاه سی تی اسکن به ارزش 600 میلیون تومان که دستگاه خریداری شده آخرین ورژن فیلیپس است و تنها 3 نمونه آن در ایران موجود است.
3- بیمارستان 17 شهریور
4- بیمارستان فارابی
بیمارستانهای مزبور مربوط به سازمان تامین اجتماعی می باشد که به صورت قراردادی و از ابتدای تاسیس رشته های پزشکی، پرستاری و مامایی با دانشگاه همکاری خوب و موثری دارند.

**سما
در حوزه معاونت مدارس غیر انتفاعی سما 16 مدرسه با 2352 دانش آموز و همچنین 4 آموزشگاه زبان های خارجه فعال هستند که دانش آموزان این مدارس در مقاطع پیش دبستانی، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل به شرح جدول ذیل هستند:

مدرسه / تعداد دبستان راهنمایی دبیرستان پیش دانشگاهی
دخترانه 1 1 2 3 2
پسرانه 1 1 2 2 2
مجموع دانش آموزان 33 629 919 771

آموزشکده فنی سما نیز که زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است بیش از 3300 دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته و در 10 رشته مختلف (در 2 آموزشکده برادران و خواهران) مشغول به تحصیل دارد.

**دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:
مجتمع علوم انسانی
مجتمع علوم انسانی شامل دو دانشکده الهیات و معارف اسلامی و حسابداری و مدیریت و گروه زبان و ادبیات فارسی می باشد. دانشجویان این مجتمع تا ترم جاری 4848 نفر بوده که در رشته های الهیات و معارف اسلامی، مطالعات خانواده، دینی و عربی، مدیریت دولتی، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی در مقاطع کاردانی تا دکترا و تاکنون تعداد 13191 فارغ التحصیل داشته است.

دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده فنی و مهندسی در مجتمع آموزشی قاسم آباد مستقر می باشد. در این دانشکده گروه های مکانیک، شهرسازی، عمران، مهندسی پزشکی، طراحی صنعتی، متالوژی، فناوری اطلاعات قرار دارند.
تعداد دانشجویان دانشکده در ترم جاری 7128 نفر می باشد که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. در این دانشکده 21 مکان به منظور تشکیل 50 آزمایشگاه و کارگاه برای رشته های مختلف تحصیلی اختصاص داده شده است.
نمازخانه، کتابخانه اختصاصی، سلف سرویس، نهارخوری، سالن سرپوشیده ورزشی، زمین چمن فوتبال، شعبه بانک ملی و ... از جمله امکانات و تسهیلاتی می باشند که جهت استفاده دانشجویان در این دانشکده احداث شده است.

دانشکده فنی و مهندسی 2
دانشکده مهندسی 2 در بولوار هاشمیه مستقر می باشد. در این دانشکده گروه های کاردانی کامپیوتر قرار دارد. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشکده در نیم سال دوم سال تحصیلی 86-87 748 نفر است که 363 نفر از آنان را دانشجویان زن تشکیل می دهند.

دانشکده علوم پایه
در این دانشکده گروه های ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی و آمار و علوم تجربی قرار دارند.
تعداد دانشجویان دانشکده در ترم جاری 3676 نفر می باشد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.
تعداد 78 آزمایشگاه و کارگاه برای رشته های مختلف در این دانشکده موجود است.
از رشته های موجود در این دانشکده عبارتند از:
ریاضی، ریاضی محض، ریاضی کاربردی، آمار، زمین شناسی، زیست شناسی، علوم گیاهی، شیمی تجزیه، شیمی محض، شیمی کاربردی، فیزیک، شیمی، دبیری زیست شناسی، بیوشیمی، فیزیک کاربردی و ریاضی دبیری، علوم تجربی .
تعداد اساتید : 85 نفر
دانشجویان مرد: 873 نفر
دانشجویان زن: 2803 نفر
تعداد فارغ التحصیلان: 6745 نفر

دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان های خارجی
تعداد اساتید: 48 نفر
تعداد دانشجویان: 2586 نفر
گروه های آموزشی مستقر: حقوق، علوم سیاسی، زبان فرانسه، زبان انگلیسی
تعداد آزمایشگاه و کارگاه : 2 عدد
فارغ التحصیلان 5360 نفر

دانشکده پزشکی
در این دانشکده رشته های پزشکی، پرستاری و مامایی می باشد که با نام دانشکده پزشکی دکتر شاهین فر در مرکز شهر مشهد قرار دارد، تعداد دانشجویان این دانشکده 1299 نفر و تعداد فارغ التحصیلان 752 نفر است.

دانشکده پیرانپزشکی
دانشکده پیرانپزشکی با تعداد 537 دانشجو که از این تعداد 80 نفر دانشجوی پسرو 383 نفر دانشجوی دختر هستند در رشته های تکنسین اتاق عمل، تکنسین بیهوشی و مربی بهداشت مشغول به فعالیت است.

دانشکده هنر و معماری
این دانشکده در سال تحصیلی جاری دارای 2225 دانشجو در رشته های مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، طراحی صنعتی در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد است.

گروه علوم تربیتی
تعداد اساتید: 10 نفر
تعداد دانشجویان 407 نفر
دانشجویان مرد: 90 نفر
دانشجویان زن: 317 نفر
گروه های آموزشی مستقر: آموزش ابتدایی
تعداد آزمایشگاه ها و کارگاه: 1
تعداد فارغ التحصیلان : 2517
رشته های موجود: آموزش ابتدایی

مجتمع آموزشی گلبهار
تعداد اساتید 15 عدد
تعداد دانشجویان 1889
گروه های آموزشی مستقر: کشاورزی، تربیت بدنی، ساخت و تولید، صنایع فلزی، علوم دامی، اقتصاد
تعداد آزمایشگاه ها و کارگاه ها: 42
تعداد فارغ التحصیلان 3445 است.//120
 

Similar threads

بالا