همایش ها و کنفرانس های معماری

aseman 2010

عضو جدید
شمع درجا از خانواده شمع های بتنی می باشد و نام های دیگر آن شمع درجا ، شمع ساخته شده در محل، شمع ریختنی، شمع جایگزینی و شمع بدون تغییر مکان می باشد. شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری دارای بیشترین کاربرد و تنوع در بین تکنولوژی های اجرای پی های عمیق می باشد.
در شمع های درجا ابتدا توسط ماشین آلات حفاری یک چاه با مقطع و عمق مورد نظر در زمین حفر شده و سپس در داخل آن اقدام به بتن ریزی با مصالح مرغوب می نمایند که البته این بتن می تواند مسلح یا غیر مسلح باشد .
 

aseman 2010

عضو جدید
فكر مي كنم براي كسب تجربه بهتره يه چند سالي رو در يك شركت مشاور بزرگ كاركنيم
هم كار يادميگيريم هم با ادم هاي مختلف اشنا ميشيم كه اگر بعدها خودمون شركت زديم از انها استفاده كنيم (به عنوان رابطه)
 

raha

مدیر بازنشسته
ما شمع پیش تنیده نداریم و دلیلش هم تعریف و کاربرد پیش تنیدگی در ساختمانه.

دقيقا. چون پيش تنيدگي در حقيقت افزايش تاب خمشي عضو سازه اي هست كه اين تنش تو شمع ها به عنوان يه عضو باريك عمودي ايجاد نميشه. مرسي مهندس
 

pooneh83

عضو جدید
شمع درجا از خانواده شمع های بتنی می باشد و نام های دیگر آن شمع درجا ، شمع ساخته شده در محل، شمع ریختنی، شمع جایگزینی و شمع بدون تغییر مکان می باشد. شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری دارای بیشترین کاربرد و تنوع در بین تکنولوژی های اجرای پی های عمیق می باشد.
در شمع های درجا ابتدا توسط ماشین آلات حفاری یک چاه با مقطع و عمق مورد نظر در زمین حفر شده و سپس در داخل آن اقدام به بتن ریزی با مصالح مرغوب می نمایند که البته این بتن می تواند مسلح یا غیر مسلح باشد .
aseman جان درست گفتي.ممنون.
 

كانسپت

عضو جدید
فکر میکنم اون سقف بتنی پیش تنیده باشه ها:huh:
شمع بتنی پیش تنیده اولین باره میشنوم!!
لطفا" كامل مطالعه فرماييد تا اطلاعات نادرست به اهالي تالار منعكس نشود . ممنون
در ضمن جواب بنده در مورد شمعهاي بتني لوله اي پيش تنيده درست ميباشد.

معرفی
شمع درجا از خانواده شمع های بتنی می باشد و نام های دیگر آن شمع درجا ، شمع ساخته شده در محل، شمع ریختنی، شمع جایگزینی و شمع بدون تغییر مکان می باشد. شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری دارای بیشترین کاربرد و تنوع در بین تکنولوژی های اجرای پی های عمیق می باشد.
در شمع های درجا ابتدا توسط ماشین آلات حفاری یک چاه با مقطع و عمق مورد نظر در زمین حفر شده و سپس در داخل آن اقدام به بتن ریزی با مصالح مرغوب می نمایند که البته این بتن می تواند مسلح یا غیر مسلح باشد .
انواع شمع بتنی درجا
a: شمع درجای معمولی
b: شمع انباره ای یا کف پهن(پدستالی)

بسته به شرایط ممکن است ترکیبی از روش های بالا اجرا شود.


مراحل اجرای شمع درجای بتنی در یک نگاه
2.کیسینگ گذاری تا عمق عبوری از لایه ریزشی1.حفاری اولیه همراه با تزریق گل بنتونیت 4.ایجاد انباره در انتهای شمع(ویژه شمع های پدستالی)3.از سرگیری حفاری از درون کیسنگ 6.جاگذاری ترمی و قیف و انجام بتن ریزی5.جاگذاری قفسه آرماتور 8.اتمام اجرای شمع7.بیرون کشیدن کیسینگ

ابعاد
عمق معمول: ۱۰ الی 40 متر
حداکثر عمق: حدود 90 متر
قطر معمول: ۴۰ الی 150 سانتیمتر
حداکثر قطر: حدود ۳ متر
توجه: صورتیکه قطر چاه از ۷۶ سانتیمتر بیشتر شود به آن پایه عمیق می گویند.
نوع زمین مناسب
امروزه با پیشرفت تکنولوژی،شمع های درجا در اکثر زمینهای دارای خاک با پایداری و ایستایی نسبی قابل اجرا می باشند.
مزایا
عدم محدودیت قطر ، امکان افزایش مقطع شمع در قسمت انتهایی و افزایش توان باربری ، تدارک آسان تر ماشین آلات حفاری نسبت به شمع کوبی ، مناسب بودن برای استفاده در محیطهای شهری به دلیل سر و صدای کمتر ، تکمیل مطالعات و شناسایی خاک حین حفاری
معایب
عدم امکان کنترل کیفیت بتن مصرفی بخصوص وقتی که سطح آب زیرزمینی بالاست ، ضرورت استفاده از لوله غلاف و گل حفاری ، احتمال جابجایی محور مرکزی شمع در حین اجرا ، احتمال جا ماندن لوله غلاف بعد از بتن ریزی ، تاثیر شرایط جوی بر روند اجرا ، آلوده شدن محیط حفاری و بتن ریخته شده در چاه به دلیل استفاده از گل حفاری
:mad:
 

كانسپت

عضو جدید
شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده

یکی از مهمترین مسائل روز در سازه ها بحث پایداری آنها در طول مدت بهره برداری می باشد که اهمیت این موضوع در سازه های دریایی به دلیل عوامل مخرب دریا و هزینه ساخت و نگهداری بالا، بیشتر جلوه می کند. استفاده از شمع های بتنی پیش تنیده که بصورت پیش ساخته تهیه می شوند از جمله روشهای افزایش طول عمر سازه های دریایی است.

شمع های پیش تنیده بیش از ۵۰ سال است که در پروژه های مختلف در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد و از سال ۱۹۷۵ وارد کشور مالزی شده است.در کشور ما در گذشته از این نوع شمع ها استفاده می شده ولی تا مدت ها بکارگیری آنها در کشور به دلایلی چند متوقف بوده است، خوشبختانه هم اکنون مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

حمل و نقل شمع ها از مرحله ساخت تا استقرار و همچنین تنش های ایجاد شده در هنگام کوبش از مهمترین عوامل ایجاد تنش های کششی در شمع ها هستند. به دلیل ضعف ذاتی بتن در کشش، وقوع ترک های عرضی در شمع های پیش ساخته معمولی(بدون پیش تنیدگی) بسیار محتمل است. پیدایش ترک در شمع بتنی خصوصا در شرایط خورنده جنوب ایران به معنای از بین رفتن بتن و آرماتور در اثر نفوذ یون کلر ، حمله سولفات، واکنش های قلیائی و ... می باشد. پیش تنیدگی علاوه ب جلوگیری از وقوع ترک های حین نصب ، از باز ماندن ترک های مقطعی ناشی از بیش بارگذاری (Overloading) نیز ممانعت بعمل می آورد.
»» برش ميلگردها

در شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده سه نوع آرماتور مسلح کننده استفاده می شوند:
آرماتورهای طولی پیش تنیدگی
آرماتورهای طولی معمولی
آرماتورهای عرضی اسپیرال

آرماتورهای پيش تنيدگي و نیز آرماتورهای طولی معمولی كه به شكل حلقوي انبار شده اند توسط دستگاههاي مکانیکی به حالت مستقيم در آمده و به اندازه هاي موردنظر بريده مي شوند.
»» تغییر شکل انتهاي آرماتورهای پیش تنیدگی

یکی از مراحل مهم، کشش آرماتورهای پیش تنیدگی به اندازه مطلوب می باشد. برای ممکن نمودن این گام، تغییر شکل انتهای آرماتورهای پیش تنیدگی ضروری است. بدین منظور انتهاي آرماتورهای پيش تنيدگي با استفاده از دستگاههاي ويژه اي گرم شده و پس از نرم شدن، تحت فشار گرد مي شوند. اندازه برجستگی سر آرماتورها می بایست متناسب با اندازه سوراخهای تعبیه شده در صفحات فولادی انتهائی شمع باشد. این تناسب با استفاده از شابلون های ویژه ای کنترل می گردد.
»» ساخت قفسه آرماتور

آرماتورهای طولي از داخل دستگاه خودكار ساخت قالب عبور داده مي شوند. در اين دستگاه که به منظور تسریع عملیات و جلوگیری از خطاهای انسانی طراحی شده، همزمان با حركت ميلگردها كابلهاي مسلح كننده عرضي، بطور مارپيچ و خودكار در نقاط مشخص به دور آنها جوش مي شوند. همواره حداقل یک نفر بر کیفیت عملکرد دستگاه نظارت می کند. نوع و بعد جوش به گونه ای طراحی می شود که اثری بر عملکرد آرماتورهای طولی نداشته باشد. این موضوع توسط سیستم کنترل کیفیت و از طریق انجام آزمایش های مشخص شده در استانداردها مستمراً کنترل می گردد.


»» قراردادن قفسه آرماتور در نیمه قالب

هر قالب شمع PSC از دو نیم استوانه تشکیل شده که با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده و یک استوانه کامل را تشکیل می دهند. در این مرحله قفسه آرماتور بهمراه صفحات انتهائی به کمک جرثقیل سقفی از چند نقطه بلند شده و در داخل نیمه قالب مستقر می گردد.
»» بتن ريزي

مواد مصرفی در بتن:

۱.سنگدانه
استاندارد BS 882:1992 "-" مصالح با سایز بین ۱۰الی۲۰ mm"-"ماسه تمیز رودخانه ای یا شسته

۲.سیمان
استاندارد MS 522:1989 or ASTM C150-72 "-" سیمان معمولی پرتلند

۳.آرماتور پیش تنیدگی
منطبق با استاندارد JIS G3137:1994

۴.دیگر آرماتورها
منطبق با استاندارد BS 4449 or ASTM A82-97

مقاومت بتن در هنگام تولید باید حداقل ۳۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و بعد از ۲۸ روز باید حداقل ۶۰ الی ۷۵ نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.

بتن دقیقاً منطبق بر مشخصات فنی و طرح اختلاط از پیش تعیین شده در یک بچینگ مدرن با سیستم کنترل رایانه ای ساخته می شود. کیفیت مصالح اولیه، طرح اختلاط و مشخصات بتن ساخته شده بر اساس نمونه های اخذ شده توسط سیستم کنترل کیفیت، بطور مستمر تحت آزمایش قرار می گیرد. همزمان با انتقال نیمه قالب حاوی قفسه آرماتورها به محل بتن ریزی، بتن تازه نیز به يك محفظه تغذيه كننده متحرک قابل برنامه ریزی که در بالای قالب قرار گرفته منتقل می گردد. محفظه تغذیه کننده حاوی بتن تازه با سرعت یکنواختی که متناسب با ابعاد قالب و نوع بتن تعیین شده در طول قالب حرکت کرده و بتن را با دبی مشخص و یکنواختی در قالب تخلیه می کنند. جاگیری مناسب بتن در داخل قالب و آرماتورها توسط گروه بتن ریزی کنترل می شود.
»» اتصال دو نیمه قالب به یکدیگر

پس از اتمام بتن ریزی، نیمه قالب محتوی آرماتورها و بتن تازه از طریق سیستم ریلی از محل بتن ریزی خارج شده و نيمه بالائي قالب به کمک جرثقیل سقفی بر روی آن قرار داده می شود. کارگران بلافاصله و با استفاده از ابزار بادی نسبت به محکم کردن پیچ و مهره ها اقدام می کنند. از آنجا که قالب با سرعت بسیار زیاد چرخانده می شود، اتصال مناسب و یکنواخت دو قطعه قالب به یکدیگر بسیار اهمیت دارد.
»» کشش آرماتورهای پیش تنیدگی

پس از اتمام اتصال دو نیمه قالب به یکدیگر و در حالیکه گیرشی در بتن اتفاق نیفتاده، سیستم هیدرولیکی کشش آرماتورها شامل يك ميله محور مركزي و يك صفحه تنش فولادی در انتهای قالب استوانه ای مستقر شده و با نیروی یکسان آرماتور های پیش تنیدگی را به اندازه معین می کشد. میزان پیش تنیدگی متناسب با نوع شمع و کاربری آن توسط طراح تعیین می گردد.
»» چرخاندن قالب

قالب حاوي بتن و قفسه آرماتورها با استفاده از جرثقیل سقفی برروي دستگاه چرخش قرار داده می شود. این دستگاه قالب را با سرعت های مختلفی که میزان و روند آنها متناسب با ابعاد قالب و نوع بتن طراحی شده، می چرخاند. سرعت چرخش قالب در برخی مراحل به بیش از 1500 دور در دقیقه نیز می رسد. در اثر چرخش با چنین سرعتی، بتن در اثر نیروی گریز از مرکز به بدنه داخلی قالب چسبیده و مقطع لوله ای یکنواختی تشکیل می گردد. علاوه بر این، چرخاندن با سرعت بالا منجر به فشرده شدن بتن و بيرون زدن آب اضافي از قالب مي شود. اين امر منجر به كاهش نسبت آب به سيمان، افزايش مقاومت بتن و كاهش نفوذپذيري آن مي گردد.
»» عمل آوري با بخار

پس از اتمام مرحله چرخش، قالبها به محفظه هاي بخار منتقل مي شوند. اين نوع عمل آوري موجب آزاد شدن سريعتر قالبها مي گردد. تنظیم دما و فشار حوضچه بخار بر اساس استاندارد های معتبر تعیین و کنترل می شوند.
»» باز كردن قالبها و بیرون آوردن شمع

پس از جداسازی دو نیمه قالب و انتقال نیمه بالائی، بیرون آوردن شمع از درون قالب و انتقال آن با استفاده از بالابرهاي مكشي انجام مي پذيرد.
»» شماره گذاري شمع ها
»» عمل آوري اتوكلاو

در موارد لزوم شمع ها به طور مضاعف با استفاده از فن آوري اتوكلاو عمل آوري مي شوند. اين شمع ها بلافاصله پس از اتمام عمل آوری، قابل حمل و كوبش مي باشند.
»» انباركردن و حمل

شمع ها باید هنگام جابجایی از چند نقطه مهار شوند.



برش ميلگردها​


تغییر شکل انتهاي آرماتورهای پیش تنیدگی​


ساخت قفسه آرماتور​


ساخت قفسه آرماتور​


اتصال صفحات انتهائی به قفسه آرماتور​


قراردادن قفسه آرماتور در نیمه قالب​


بتن ريزي​


اتصال دو نیمه قالب به یکدیگر​


اتصال دو نیمه قالب به یکدیگر​


کشش آرماتورهای پیش تنیدگی​


چرخاندن قالب​


عمل آوري با بخار​


باز كردن قالبها و بیرون آوردن شمع​


تميز كردن قالبها​


عمل آوري اتوكلاو​


انباركردن و حمل​

مزایای شمع های پیش تنیده لوله ای بتنی
و
مقایسه آن با شمع های بتنی پیش ساخته بتنی

شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده از لحاظ مصالح اولیه، مشخصات طراحي وشيوه ساخت، مزاياي قابل توجهي نسبت به انواع ديگر شمع ها دارند. اين مزايا عبارتند از:
»» مقاومت بالای بتن
مقاومت فشاري بتن مورد استفاده در ساخت شمع هاي بتنی لوله ای پیش تنیده در مرحله انتقال تنش از ميلگردها به بتن برابر با 25 مگاپاسكال و مقاومت 28 روزه آن برابر با 78.5 مگاپاسكال مي باشد. در نتيجه، اين شمع ها تنشهاي قابل ملاحظه كششي و فشاري را در شرايط كوبش سخت و حمل ونقل، بدون ايجاد هيچ گونه تركي، تحمل مي كنند. عواملی که منجر به دستیابی به چنین بتن پر مقاومتی می شوند را می توان بشرح ذیل برشمرد:
۱. میزان سیمان بیش از 500 کیلوگرم در هر متر مکعب بتن می باشد.
۲. نسبت آب به سیمان کمتر از 0.32 است.
۳. در ترکیب بتن از سنگدانه های گرانیتی استفاده می گردد که از با کیفیت ترین سنگدانه ها می باشد. سیلیس موجود در این سنگدانه ها در پروسه اتوکلاو با سیمان واکنش داده و ترکیب بسیار مقاوم و نفوذ ناپذیری را بوجود می آورد.
۴. در طراحی و اجرای طرح اختلاط از ابزار آزمایشی و کنترلی مطابق با استاندارد های دنیا استفاده می گردد.
»» پيش تنيدگي
ناگفته پیداست که ضعف اصلی بتن مقاومت کششی آن است. شمع بتنی در هنگام حمل ونقل و کوبش در معرض تنش های کششی قابل ملاحظه ای قرار می گیرد و لذا برای افزایش مقاومت کششی آن روش های مختلفی مورد نظر قرار گرفته است. یکی از روش ها پیش تنیدگی است. منظور از پیش تنیدگی، اعمال نيروي كششي به آرماتور های فولادي قبل از گیرش بتن است که باعث مي شود پس از اتمام گیرش اولیه در بتن نيروي فشاري بوجود آيد. وجود تنش هاي فشاري در بتن، باعث خنثي شدن تنش هاي كششي ناشي از بارگذاري خمشي يا كششي مي شود. اين مفهوم، كاربرد اعضاي بتني كوچكتر و سبكتر را ممكن مي سازد. پيش تنيدگي سختي عضو را افزايش داده و اين امكان را به طراح مي دهد كه از مزيتهاي فولاد پر مقاومت استفاده نمايد. بدليل اينكه در اعضاي پيش تنيده بتن در فشار قرار دارد، بارهاي قابل اعمال به شمع هاي پيش تنيده، بزرگتر از بار قابل اعمال به شمع بتن مسلح هم اندازه است. این واقعیت بدان معنا است که احتمال بروز ترک در شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده در حین جابجائی یا کوبش، بسیار کمتر از شمع های بتنی معمولی می باشد.
»» توليد به روش گريز از مركز
تولید به شیوه گریز از مرکز موجب خروج بیشتر آب بتن و افزایش تراکم مصالح می گردد. این موضوع علاوه بر تأثیر قابل ملاحظه بر مقاومت فشاری بتن، باعث کاهش نفوذ پذیری و افزایش دوام آن می گردد.
»» نفوذ ناپذيري
شمع های بتنی معمولی از لحاظ نفوذپذیری شرایط مطلوبی نداشته و لذا در محیط های شیمیائی بسیار خطرناکی مانند نواحی اطراف خلیج فارس دوام چندانی نخواهند داشت . در حالیکه در شمع های بتنی پیش تنیده عیار بالای سیمان، نسبت پائین آب به سیمان، استفاده از سنگدانه های گرانیتی، خروج آب و تراکم در حین عملیات گریز از مرکز منجر به تولید بتنی با نفوذ پذیری بسیار اندک می گردد. هر چه نفوذ پذیری بتن کمتر باشد، مقاومت آن در برابر نفوذ عوامل مخربی مانند یون کلر و سولفاتها بیشتر بوده و لذا دوام آن بطور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

»» كنترل دقيق ساخت و تضمين كيفيت
در كارخانه توليد شمع هاي بتنی لوله ای پیش تنیده علاوه بر آزمايش هاي دقيقي كه به طور مداوم بر روي مصالح اولیه صورت مي گيرد، تمامي مراحل ساخت توسط ناظرين ذيصلاح تحت نظر گرفته شده و مصالحي كه حداقل كيفيت موردنظر را نداشته باشند برگشت داده مي شوند. از طرفي شركت ICP، در زمينه مصالح مصرفي و روشهاي ساخت و كنترل كيفيت، داراي گواهينامه هاي معتبر بين المللي MS ISO 9001 مي باشد.پس از ساخت نيز تعدادي از شمع ها بطور اتفاقي انتخاب شده و تحت آزمايشهائي نظير بارگذاري محوري و جانبي و آزمايش ضخامت بتن و... قرار مي گيرند.
»» امكان وصله آسان و سريع
با توجه به نصب صفحات فلزي در دو انتهاي هر قطعه شمع، براحتي و با سرعت مي توان چندين قطعه را به يكديگر متصل نموده و به شمعي با طول دلخواه دست يافت.
»» قالب بندی و بتن ریزی
برای تولید شمع های بتنی معمولی از قالب هائی با سه وجه بسته و یک سمت باز استفاده می گردد. بتن از بالا در این قالب ها ریخته شده و تراکم بتن با استفاده از ویبراتورهای معمولی انجام می گیرد. دستیابی به تراکم بتن بالا و تخلخل کم در این روش ممکن نیست. برای تولید شمع های بتنی لوله ای از قالب های استوانه ای استفاده می گردد. پس از بتن ریزی در نیم استوانه پائینی، قالب بسته شده و با سرعت بسیار بالا حول محور مرکزی خود چرخانده می شود. تولید به شیوه گریز از مرکز موجب خروج بیشتر آب بتن و افزایش تراکم مصالح می گردد. این موضوع علاوه بر تأثیر قابل ملاحظه بر مقاومت فشاری بتن، باعث کاهش نفوذ پذیری و افزایش دوام آن می گردد.
»» حمل ونقل
حمل ونقل شمع های بتنی معمولی معمولاً منجر به ایجاد ریز ترک هائی در مناطق کششی می گردد و لذا نقاط ضعیفی را در شمع ایجاد می نماید که در حین اعمال تنش های کوبش کاملاً تخریب می گردند. در مقابل مقاومت بالای بتن و پیش تنیدگی، موجب حفظ سلامت شمع بتنی لوله ای پیش تنیده در حین جابجائی می گردد. لازم به یادآوری است که اصولاً شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده بدلیل مقطع توخالی، سبکتر از شمع بتنی معمولی معادل بوده و لذا تنش های فشاری-کششی ایجاد شده در اثر وزن شمع در حین جابجائی آنها، به مراتب کمتر می باشد.
»» سهولت، سرعت و هزینه اجرا
وزن واحد طول شمع های لوله ای پیش تنیده کمتر از شمع بتنی معمولی معادل است. لذا برای کوبش شمع لوله ای به تجهیزات سبکتری نیاز است. این مزیت علاوه بر سهولت اجرا، هزینه های ماشین آلات را به شدت کاهش می دهد. از طرفی در برخی شرایط ژئوتکنیکی می توان شمع های لوله ای را بدون ایجاد تغییر در باربری، با انتهای باز کوبید. در چنین شرایطی با چکش سبکتر و در زمان بسیار کوتاهتری می توان شمع را کوبید که چنین امکانی برای شمع های بتنی معمولی، بدلیل بسته بودن مقطع، وجود ندارد.
»» دوام و پایائی
امروزه مهمترین شاخص در تعیین دوام و پایائی بتن، نفوذ پذیری آن است. شمع های بتنی لوله ای بدلیل عیار بالای سیمان (بیش از 500 کیلوگرم در متر مکعب)، نسبت بسیار پائین آب به سیمان (کمتر از 0.32) و تراکم ایجاد شده در حین عملیات گریز از مرکز، نفوذ پذیری بسایر اندکی داشته و تقریباً می توان گفت که نفوذ ناپذیرند. درجه نفوذ پذیری این شمع ها به حدی پائین است که حتی در شرایط دریائی و در ناحیه جذر و مدی نیز نیازی به پوشش های مرسوم ندارند. در مقابل شمع های بتنی معمولی واجد چنین مشخصات فنی خاصی نیستند، نفوذ پذیری آنها به مراتب بیشتر از شمع های بتنی لوله ای پیش تنیده بوده و لذا عمر مفید کمتری دارند. لذا در صورتی که استفاده از شمع های بتنی معمولی در منطقه جنوبی کشور با ترکهای ناشی از حمل و کوبش نیز همراه گردد، قطعاً در مدت کوتاهی از بین رفته و کارائی خود را از دست خواهند داد.
 

aseman 2010

عضو جدید
سوال 113
معمار مسجد امام اصفهان و مسجد شيخ لطف الله كيست ؟كتيبه بالاي سر در مسجد شيخ لطف الله به چه نوع خطي است وخطاط آن كيست؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ایران آباد

عضو جدید
دفتر فنی‌ و مهندسی‌ چون مردم عقلشون به چشمشنه ما هم باید درامد داشته کی‌ میاد خونشو بده مشاور بسازه ولی‌ دفتر فنی‌ هم میسازه هم مشارکت می‌کنه خلاصه تو این روزگار قریب باید اقتصادی فکر کرد ایده هایی هنری ما خریدار نداره و برامون منبع درامد هم نمی‌شه
 

كانسپت

عضو جدید
سوال 29
معمار مسجد امام اصفهان و مسجد شيخ لطف الله كيست ؟كتيبه بالاي سر در مسجد شيخ لطف الله به چه نوع خطي است وخطاط آن كيست؟
مسجد امام :معمار: استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیک الله
خطاطان: علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی
کتیبه سر در مسجد به خط ثلث علیرضای عباسی و مورخ به سال ۱۰۲۵ حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا کرده و ثواب آن را به روح جد اعظم خود شاه طهماسب اهدا نموده است. در ذیل این کتیبه به خط ثلث محمد رضا امامی، کتیبه دیگری نصب شده که به موجب آن مقام معماری و مهندسی معمار مسجد شاه، استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیک‌الله تجلیل شده است

استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی، نام دو تن از معمارانی است که میدان را طرح ریزی نموده و آن را به شکل فعلی بنا نهاده‌اند. نام این دو معمار بر سردر مسجد جامع عباسی و محراب مسجد شیخ‌لطف‌الله به چشم می‌خورد
كتیبه‏های خط ثلث آن به خط علی‌رضای تبریزی عباسی است
و کتیبه‌های داخل مسجد کار علیرضا عباسی خطاط بسیار مشهور زمان شاه عباس و باقر بنا خوشنویس گمنام آن عصر است که نمونه خط ثلث او با خط علیرضا عباسی برابری می‌کند.
 
آخرین ویرایش:

كانسپت

عضو جدید
سوال 114
اين تصوير مربوط به چه مكانيست ودر كجا واقع شده؟
https://www.www.iran-eng.ir/C:\Documents and Settings\Aref\Desktop\New Folder








 

پیوست ها

  • ؟.jpg
    ؟.jpg
    9.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش ها: raha

aseman 2010

عضو جدید
[FONT=&quot]ببخشيد كه كمي دير شد نمي تونستم چيزي ارسال كنم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جواب ها تقريبا درسته فقط نوع خط رقاع ميباشد كه اين نوع خط از ثلث نرم تر وباريك تر است[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جواب سوال 114[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي در اردبيل[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم اینجوری باشه که شرکت طراحی کارای طراحی کوچیک رو انجام میده که فقط برای ثبتش حق امضا داشتن کفایت میکنه .
شرکت مشاوره کار طراحی رو انجام میده و از طرف کارفرما به پروژه نظارت میکنه و برای ثبتش اعضای باید بیش از 5 سال سابقه کار داشته باشه .
شرکت پیمانکاری هم بیشتر اجرا میکنه ...
من خودم بهتر میدونم تا زمانی که تجربه کافی رو بدست میارم توی یه شرکت مشاوره ترجیحا بزرگ کار کنم .
 

مهسا 1366

عضو جدید
کاربر ممتاز
من مدتی تو یه آتلیه بودم. الان هم تو یه دفتر مهندسی کار میکنم. کار تو آتلیه رو ترجیح میدم . چون تنوع کارها خیلی بیشتره آدم دستش هم تو طراحی آزادتره.
 

aseman 2010

عضو جدید
سوال 115
هر كدام از دوره هاي ايلخاني وسلجوقي وتيموري به چه چيزي معروف هستند (از نظر آجركاري وكاشي كاري و...)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ahle_dele

کاربر فعال
تیمور با اینکه بسیار خونریز بود ولی به دانش و هنر علاقه نشان می‌داد. از این‌رو هنرمندان و صنعتگران از کشتارهایش در امان بودند. فرزندان او نیز سیاست بنیان‌گذار دودمان تیموریان را پی گرفتند ازجمله می‌توان به راه اندازی رصدخانه، مسجد و مدرسه اشاره کرد. هنر نگارگری یا نقاشی ایرانی و نیز خوشنویسی در این دوره از تاریخ ایران به شکوفایی قابل توجهی دست یافت.در عصر سلجوقیان هنر معماری به شکوفایی و کمال رسید و هنرمندان و معماران آثار فراوانی بوجود آوردند. در این دوره از تلفیق‌ حیاط چهار ایوانی و تالار مربع گنبددار (چهار‌طاقی)، مسجد بزرگ ایرانی بوجود آمد.
به‌گونه‌ای که حیاط مرکزی و چهار ایوان اطراف آن اساس معماری مذهبی در ایران گردید. نماسازی دیوار بناها با آجر بود و از امکانات هنری آن استفاده می‌شد و نقوش متنوعی از آجر به‌وجود می‌آورند. هنر آجرتراشی و تزئین بناها با آجرهای تراشیده شده از قرن پنجم هجری در ایران معمول و تااواخرقرن ششم ادامه یافت و کامل‌تر گردید.
سلجوقیان در بکارگیری گنبد دو پوسته سعی زیادی داشتند و نوع جدیدی از پایه را برای آن در نظر گرفتند. علت بوجود آمدن گنبد دو پوسته، فضای داخلی و قالب خارجی بود. گنبد داخلی نیمکره‌ای بود ولی گنبد بیرونی به شکل بیضی نسبتاً نوک تیزی اجرا می‌شد. نمونهٔ چشمگیر در این مورد گنبد مسجد جامع اصفهان است.
بنای مدرسه از جمله بناهای مذهبی این دوران بود. مدرسه در سرتاسر امپراتوری سلجوقی گستریش پیدا کرد و دارای ویژگی‌هایی گشت از جمله صحن چهار ایوانی که ریشه ایرانی داشت. از معروف‌ترین مدارس، مدرسه نظامیه بغداد بود و نیز در اصفهان، نیشابور، بلخ، بصره و. ... از دیگر بناهای مذهبی بناهای آرامگاهی بودند که در این دوران ساخته شدند.
معماری غیرمذهبی نیز همدوش معماری مذهبی بکار می‌رفت. معماری غیرمذهبی رایج در دورهٔ سلجوقیان کاروانسراست که دارای صحن بزرگ و چهار ایوان است.
دورهٔ سلجوقی دورهٔ توازن و تعادل معماری ایرانی بود که از تجارب پیشین بهره می‌گرفت و الگوهای تازه‌‌ای برای آینده ایجاد می‌کرد.
در اواخر عهد سلجوقی ترئینات گچبری و رنگ اهمیت زیادی یافت. کاشی لعابدار فیروزه‌ای در تزئین معماری بکار گرفته شد.
از ویژگی‌های این دوران در معماری استفاده از آجر بود. آجرهای عالی با جایگیری ظریف و شکل‌گیری هندسی نقوش برطبق سبکی دقیق، ویژگی‌های تزئینی بنا را جلوه‌گر می‌ساخت. این امر با توانایی و قدرت تکنیکی اعجاب‌آ‌وری اجرا می‌شد.
 

ahle_dele

کاربر فعال
انواع متنوعی از سفالینه‌‌ها کمی پس از روی کار آمدن سلجوقیان در ایران ظاهر شد. مراکز عمدهٔ آن در ایران شهر ری و کاشان بود. ویژگی این سفالینه‌‌ها استفاده از خمیر سفید بود، که عملاً کاربرد لعاب را منتفی می‌کرد. در این دوره بود که سفالینه‌ها چند رنگ چینی تولید شدند.
برخی ظروف که در حدود قرن ششم هجری تولید شد، مشبک‌کاری ترئین یافته بود و شبکه‌‌ها با لعاب شفاف پرشده بودند. در اواسط همان قرن لعاب‌کاری رنگی بوجود آمد که معمولاً به‌رنگ فیروزه‌ای یا آبی تیره بود.
سفالینه‌های زرین‌فام نیز در خلال قرن ششم بوجود آمدند. نمونه‌های نخستین آن، ریشه در مصر و بین‌النهرین داشت و در ایران از پیشرفت و تحول کافی برخوردار شد.
نقش‌پردازی سفالینه‌‌ها در شهر روی و کاشان باهم متفاوت بود. در ری زمینه زرین‌فام بود و پیکره‌ها با تزئین گیاهان مارپیچ احاطه می‌شدند و سرانجام پیکره‌ها به نقش‌های کوچک تنیده در نقش‌های گیاهی تبدیل شدند. در کاشان پیکره‌های انسانی اغلب در برابر یک منظره قرار می‌گرفتند. گاه پیکره‌ و بعدها دو پیکره نشسته بکار می‌رفت که در حال صحبت باهم بودند. در بین‌النهرین ظروفی تولید می‌شد که تزئین برجسته داشتو با اسلیمی‌های سلجوقی مزین شده بود. این ظروف خشن‌تر از ظروف ایرانی بود.
در اواخر قرن ششم سفالینه‌های زیبای مینایی تولید شد. این ظروف در شهرهای کاشان، ری و احتمالاً ساوه تولید می‌شدند که دارای تزئیناتی شبیه ظروف زرین‌فام کاشان بودند. گاه هم وقایع شاهنامه و صحنه‌های نبرد در ترکیب‌بندی‌های کوچک ارائه می‌شد.
در سال‌های آخرین قرن ششم، پیشرفت تکنیکی قابل توجه بود و اولین نمونه‌های سفالینهٔ لاجوردی تولیدشد.
در دورهٔ سلجوقی، هنر و فن فلزکاری نیز به شکوفایی و توسعه ویژه‌ای دست یافت. از فلزات بکار رفته در قرن‌های پنج و شش مفرغ بود که آن‌را قالب‌ریزی و کنده‌کاری می‌کردند و گاه با نقره و مس خاتم‌کاری و یا مشبک‌کاری می‌کرده‌اند و حتی گاه میناکاری هم انجام می‌شده است. در تعداد بی‌شماری از اشیاء آن دوران از قالب‌ها و الگوهای سنتی باستانی بهره گرفته می‌شد. مانند بخوردان‌های خاتم‌کاری یا مشبک‌کاری شده که بیشتر به شکل حیوانات ساخته می‌شدند.
از نمونه‌های برجسته فلزکاری در عهد سجلوقی می‌توان از بخوردارن مفرغی به شکل شیر نام برد که مشبک‌کاری شده است. و نیز بشقاب مفرغی که درو آن کتیبهٔ خط کوفی مزین شده است و پیکرهٔ جانورسانی روی آن کار شده است.
آثاری نیز از هنرمندان خراسان به امضاء رسیده که اطلاعاتی در این زمینه ارائه می‌دهند. سبک فلزکاری سلجوقی بیشتر صریح، شاداب و با توجه به جزئیات می‌باشد
دورهٔ سلجوقی در هنر ایران شامل سال‌هایی است که این سلسله در ایران و آناتولی صاحب قدرت شدند و نیز شامل ادوای است از نابسامانی و انحطاط تاریخ سلجوقیان در ایران که به این ترتیب دو سده به طول انجامید.
نوآوری‌های معماران ایرانی در این دوره از هند تا آسیای صغیر نتایج و پی‌آمدهای وسیعی در بر داشت؛ و هنرمندان در گسترهٔ وسیعی از هنرها، شامل نساجی و سفالگری، عاجکاری، فلزکاری با ویژگی‌های منطقه‌ای آثار ماندگاری را خلق کردند.
سلجوقیان قبیله‌ای از نژاد ترکان اُغوز بودند و نام خود را از سلجوق یکی از رؤسای خود گرفتند. آنها پس از گرایش به اسلام از اُغوزها جدا شدند و به خدمت سامانیان در آمدند و در حومهٔ سمرقند سکنیٰ گزیدند. سپس سلطان محمود غزنوی به سلجوقیان اجازهٔ سکونت در منطقهٔ خراسان را در این اسکان نخستین هستهٔ مرکزی سلطنت آنان را که در عرض نیم قرن امپراتوری منسجم ولی مستعجلی بود، تشکیل داد. این امپراتوری به‌تدریج گسترش یافت و شامل همهٔ آسیای صغیر نیز شد و تحولات نژادی و زبانی وسیعی در مناطق مختلف به‌وجود آورد. از این زمان به بعد ترکان سرتاسر آناتولی را گرفته و زبان و نژاد خود را تحمیل نمودند. در منطقهٔ آذربایجان نیز تحولاتی از این دست صورت گرفت؛ اما مرکز ایران با جذب ترکان و ایرانی کردن آنها روش متفاوتی را در پیش گرفت.
سلجوقیان در سال ۴۳۱ صاحب کل خراسان شدند و به طرف مرکز ایران روی آوردند و شهر ری و اصفهان را تصرف کردند. طغرل رهبر آنها در سال ۴۴۷ وارد بغداد شد و از خلیفه وقت لقب سلطان دریافت نمود و بازوی نظامی خلافت عباسی گردید. سپس جانشین او الب‌ ارسلان، آذربایجان، شمال بین‌النهرین و سوریه را تصرف کرد و سپس بر امپراتور بیزانس غلبه نمود و راه نفوذ سلجوقیان به آناتولی گشوده شد. سپس ملک‌شاه پسر او، نظام‌الملک را که یکی از فرهیختگان ایرانی بود و سیاستمداری بزرگ و توانا و نماینده طبقهٔ حاکم ایرانی و مشاور پدرش به‌شمار می‌آمد، به وزارت خود برگزید.
ارکان امپراتوری سلجوقی علیرغم شکوه و جلال ظاهریش، سست و رو به نابودی بود. این قوم صحرانشین فاقد مفهوم ملت و حکومت بودند و سرزمین‌های مفتوحه را ملک شخصی خانوادهٔ خان می‌پنداشتند.
تا زمان مرگ سنجر در سال ۵۵۲ سلطنت سلجوقیان، در خراسان و ماوراءالنهر ادامه یافت. این مناطق بعداً تحت سلطهٔ یک سلسلهٔ ترک نژاد دیگر یعنی خوارزمشاهیان قرار گرفت. تا این‌که این سلسله در مقابل تهاجم مغولان در سال ۶۱۶ از پای درآمد.
دورهٔ سلجوقی یکی از ادوار خلاقه جهان اسلام است. در این دوره در همهٔ زمینه‌های هنری پیشرفت‌هایی باشکوه صورت گرفت که از نظر سبک تفاوت‌های منطقه‌ای وجود داشت. در زمینهٔ معماری عناصر رنگی وارد شد و از آجر برای تزئین بهره گرفته شد. سبک چهره‌های جانوری ادامهٔ هنر ساسانی بود. پیکره‌های انسانی گاهی به‌طور مستقل در تزئینات سفالینه‌ها به‌کار می‌رفت و به‌صورت طاق یا جفت و اغلب درون طرح‌های هندسی تصویر می‌شد.
این دوره از نظر پیشرفت‌ها و تحولات وسیع در کل زمینه‌های هنری بسیار چشمگیر و برجسته بود.
اوج هنر اسلام در دوره سلجوقی بوده است.
● هنر سلجوقی :

پس از تسلط حاکمان اموی و عباسی بر ایران نقاشی دچار نوعی تناقض گردید، حاکمان اموی و عباسی به استناد اینکه تصویر سازی در اسلام حرام است از رشد نقاشی در میان مردم جلوگیری کرده و برای هنرمندان ممانعت هایی بوجود آورده اند. در حالی که در کاخهای خود از نقاشی و حتی تصویر انسان استفاده می کردند و در حقیقت آنها به نوعی نقاشی را به انحصار خود در آوردند. نمونه هایی در کاخ سلجوق خاقانی از عهد عباسیان بدست آمده، این نکته کاملا آشکار در این نقاشی از رنگهای ساده استفاده شده است و به سبک نقاشی مانویان (آیین مانی ) در پیرامون طرح اصلی خطوط تیره رنگ بکار رفته است. قدیمی ترین اثری که در ایران بدست آمده دیواره نگاری است از قرن دو هجری که این نقاشی خصوصبات کاخ های عباسی دیده می شود.
● خوشنویسی و تذهیب عهد سلجوقی :

خطی که در ابتدا قرآن مجید به آن نوشته می شد خط کوفی بود از این رو تا چندی همین خط برای کتابت نیز مورد استفاده قرار می گرفت. خوشنویسی یکی از ارکان اصلی کتاب آرائی بشمار می آید. در قرن های اولیه هجری کتابهایی بجز قرآن مجید و کتابهای مذهبی رونویسی و نگاشته نمی شد، اما رفته رفته از حدود قرن دوم هجری به بعد با ترجمه آثار یونانی، سریانی و هندی نیز با پیدایش آثار دانشمندان و متفکران اسلامی رونویسی و نگارش کتابهای مختلف رایج گردید.
خطی که در قرن اولیه هجری در ایران به آن می نوشتند خط عربی بوده که به دو شیوه رایج بود یکی خط کوفی که حروفش قوس دار است. رشد خوشنویسی خط کوفی ایرانی به شدتی پیش می رود که در عهد سلجوقی به شیوایی خاصی می رسد، در همین عصر هم شاهد تذهیب در لابه لای حروف خطوط و سطرها نیز هستیم. شکلهایی که در تذهیب استفاده می شود بیشتر شامل نقشهای گیاهی و بخصوص نقش معروف اسلیمی است.
● جلد سازی در عهد سلجوقی :

جلد کتاب در عین اینکه حافظ اوراق کتاب بوده با منقوش ساختن آن ارزش گذاری بر کتاب بیشتر جلوه می کند. برای جلد کتاب بیشتر از چرم استفاده می شده، زیرا چرم همخاصیت شکل پذیری دارد و هم با دوام است. غالبا روی قسمت های مختلف جلد کتاب کار می کردند. یعنی پوشش بیرونی جلد ( پشت جلد – پوشش داخلی جلد – آستر – و عطف جلد و گاهی نیز روی زبانه جلد که روی جلد تا می شده است ) نقش اندازی برجلد کتابها به شکل های گوناگون انجام می شده است. ولی در همه شیوه ها باید که چرم پشت جلد را تحت فشار قرار داد تا شکل مورد نظر را بدست بیاورد. وقتی چرم شکل می گرفت شیارهای خالی را با طلا کاری پر می کردند. در قسمت داخلی یا آستر جلد برای نقش اندازی از طرحهایی که بر روی کاغذ یا چرم بریده شده بود استفاده می کردند. ولی روی عطف کتاب هم به همان شیوه پشت جلد کار می کردند. بطور عمده ما با دو نوع جلد سازی چرمی روبرو هستیم.
● یکی شیوه جلد سوخته و دیگری جلد ضربی :

در شیوه ضربی جلد چرمی خام را تحت فشار ضربات وا می داشتند تا نقش های برجسته دست بیاید و در شیوه جلد سوخته جلد چرمی خام را با داغ کردن نقش دلخواه که بر بروی فلز کنده بود و با استفاده از فشار آن بر جلد به نقش برجسته دست می یافتند.
نقش هایی که از پشت جلدهای قرن های اولیه هجری بدست آمده بیشتر تحت تاثیر جلد سازی قبطی (مصرعلیا) و همین شیوه که تا عهد سلجوقی نیز ادامه می یابد. نقوشی که در این جلدها بکار رفته است، نقش های هندسی هستند.

● سفالگری در عهد سلجوقی :



با آمدن اسلام استفاده از ظروف سیمین و زرین منسوخ گردید، پس سفالگران کوشیدن تا با بوجود آوردن آثار سفالی کمبود زیبایی و گیرایی ظروف زرین و سیمین را جبران کنند. از این رو دست به ابتکارهای پر ارزش می زدند. نظیر سفالهای لعابی مینایی و ظروف زرین فام.
اولین نمونه ای که بدست آمده کوزه ای سفالین است، از قرن دوم هجری در این کوزه فن لعاب دادن استفاده نشده است و نقش های روی آن سادگی خاصی دارد. اما از این زمان به بعد لعاب دادن سفالینه ها جایی برای خود می گشاید. لعاب دادن سفالینه ها بطور کلی به دو شیوه صورت می گرفت. یا نقوش مورد نیاز را در روی بدنه سفال حک می کردند و سپس لعاب می دادند و یا پس از لعاب دادن سطح سفال را نقاشی می کردند.
مینا کاری هم نوعی لعاب دادن بوده است و به این شکل که سفالینه ها را با ورقه ای نازک از مینا (نوعی لعاب که رنگ را خوب به خود جذب می کند ) می پوشاندند.
پس از پختن سفال با لعاب های دیگری که اکسید های مختلف فلزی را همراه داشته روی مینا را نقاشی می کردند و سپس سفال را در آتش می گذاشتند و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی لعابهای اکسیدی با لعاب اول مخلوط می شود و در ضمن رنگهای فلزات جلوه گر می شود.
سلجوقیان، بعد از دیلیمان، غزنویان و سپس ترکان سلجوقی سنی مذهب قدرت را در دست گرفته و همچون دیلمیان، خلیفه را تحت نفوذ و اختیار خود قرار دادند. ترکان سلجوقی جریان اشعری گری را تقویت نمودند.
خلیفه ناتوان (القائم بامرالله) به طغرل سلجوقی لقب سلطان المشرق والمغرب و رکن الدوله و یمین امیرالمؤمنین اعطا کرد. طغرل بک در سال ۴۵۰ق. وارد بغداد شد و آخرین بازماندگان آل بویه را برانداخت. بدین ترتیب به بیش از یک قرن حکومت آل بویه پایان داد. اصول حکومت ترکان سلجوقی که در سال ۴۵۰ق. کاملاً در جهان اسلام مسلط شدند، عبارت بود از: حمایت از خلیفه بغداد و مخالفت سیاسی و فرهنگی با دستاوردهای دوره های قبلی که آل بویه به تثبیت آن همت گماشته بودند. اما از نظر ریشه تاریخی ترکان سلجوقی اقوام صحراگردی بودند که در ترکستان سکونت داشتند و به دلایل خاصی از آنجا به سوی شمال خراسان حرکت کردند. آنان با از میان بردن بقایای غزنویان و دیالمه در برخی نقاط ایران، به صورت قدرت بلامنازع در آمدند و رو به بغداد نمودند و خود را مطیع و فرمانبر خلیفه معرفی کردند. خلیفه نیز طغرل را که رهبر آنان بود، شاه عرب و عجم خواند. طغرل مؤسس سلسله سلجوقیان بود و بعد از او، ارسلان و سپس ملکشاه، رهبران قدرتمند سلجوقیان بوده اند. وزیر مشهور سلجوقیان، خواجه نظام الملک طوسی، در تثبیت قدرت این خاندان نقش ویژه ای داشت.
ترکان سلجوقی، با جهان گیری های خود به جهانداری با تدبیر ایرانی نیاز داشتند. خواجه نظام الملک نیز کتاب سیاست نامه را در پی این ضرورت نگاشت. خواجه نظام الملک برای تثبیت وضعیت فرهنگی سلجوقیان، مدرسه هایی به نام نظامیه تأسیس کرد که بیشتر برای تدریس فقه شافعی و کلام اشعری بود ولی به تدریج علوم دیگر مانند طب نیز در آن رایج شد. در بین نظامیه ها، نظامیه بغداد و نیشابور از شهرت و گستردگی بیشتری برخوردار بودند. دولت سلجوقی پس از مرگ ملکشاه گرفتار تجزیه شد. نزاع بین برکیارق و محمود، فرزندان ملکشاه، با پیروزی برکیارق خاتمه یافت اما مدتی بعد، بین او و برادر دیگرش، محمد، نزاع درگرفت که جنگ های طولانی در برداشت و در نهایت، به تجزیه حکومت سلجوقیان انجامید. پس از برکیارق، سلطان سنجر در طی ۶۲ سال امارت و سپس سلطنت، توانست عظمت سابق را به سلجوقیان بازگرداند.
وی در اواخر عمر به دست غزان اسیر شد و با مرگ وی قدرت سلاجقه رو به افول رفت. شعبه های مختلف سلجوقیان در طول حیات این سلسله، موفق شدند حدود صد سال بر ماوراءالنهر و توران، ۱۲۸ سال در خراسان و ۱۶۱ سال در عراق حکومت کنند. شاخه اصلی سلاجقه به دست علأالدین تکش منقرض شد. از اقدامات مهم عصر سلاجقه که در زمان ملکشاه انجام گرفت، تنظیم تقویم جدید بود که به تقویم جلالی معروف شد و مبنای محاسبه سال شمسی قرار گرفت. بیشترین مخالفت سلجوقیان با شیعیان و اسماعیلیه بود، و کشتار وسیعی از آنها به راه انداختند، حتی خواجه نظام الملک وزیر سلجوقیان با وجود اینکه متفکر بزرگی در سیاست بود و کتاب مشهور سیاستنامه را در سیاست نوشت، در مورد شیعیان با لحنی بد و به دور از انصاف سخن گفته است. وی مخالف فلسفه بود و تدریس فلسفه را در نظامیه ها ممنوع اعلام کرد.
در زمان سلجوقیان نظریه سلطنت همراه خلافت به وجود آمد. برای بررسی افکار سیاسی امام محمد غزالی و همچنین خواجه نظام الملک طوسی، شناخت ماهیت سیاست سلجوقیان راهگشاست. همچنین بررسی افکار ماوردی در کتاب احکام السلطانیه بدون شناخت فضای انتقالی حکومت از شیعیان آل بویه به سنیان سلجوقی ممکن نخواهد بود. در هر حال عصر سلجوقی در شناخت و تطور برخی مفاهیم سیاسی اسلام به خصوص سنی مذهبان، نقش محوری و مهمی ایفا کرده است و شناخت آن دوره مقدمه واجبی برای شناخت آن اندیشه ها و جریانات خواهد
 

ahle_dele

کاربر فعال
دوره ایلخانی روند هنر گچ‌بری به سرحد کمال مطلوب رسید. به وجود آمدن محراب‌های گسترده با انواع خط‌های کوفی و خط‌های سلطانی، دیوانی، رقعی، و به کارگیری انواع گره هندسی با نقوش اسلیمی توماری و اسلیمی ماری در لابلای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگ‌های پهن گود و برجسته، عظمت و شگرفی‌های فراوان در آثار ایران و هنر گچ‌بری در آن به وجود آورده شده.
از میان آثار به جا مانده از این دوران می‌توان به کتیبه‌های گچ‌بری خط کم نظیر مسجد حیدریه قزوین، خانقاه و بقعه بایزید بسطامی در بسطام در مقیاس گسترده و وسیع، محراب ارزشمند پیر بکران در جنوب اصفهان و نوعی بی همتا از این هنر ارزشمند را در محراب بسیار جالب و منحصر به فرد الجایتو در در مسجد جامع اصفهان که به جرئت می‌توان این پدیده بزرگ و عظیم هنر گچ‌بری را شاخص ترین و با ارزشترین نوع گچ‌بری در معماری جهان، بخصوص جهان اسلام دانست و از آن یاد کرد.
 

Admin

مدیر کل سایت
عضو کادر مدیریت
مدیر کل سایت
با سلام خدمت همه كاربران خوب تالار مهندسي معماري
تحولات مديريتي اين تالار رو مي تونيد پايين صفحه اصلي تالار مشاهده كنيد.
موفق باشيد.
 

marya_com

عضو جدید
05 Jul 2010 The 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies Sousse Tunisia

05 Jul 2010 EVA London 2010: Electronic Visualisation and the Arts London United Kingdom

07 Jul 2010 9th International Symposium on Parallel and Distributed Computing (ISPDC 2010) Istanbul Turkey

07 Jul 2010 ISPDC 2010 : 9th International Symposium on Parallel and Distributed Computing Istanbul Turkey
Selected best papers will be published in a special issue of International Journal of Parallel Programming


12 Jul 2010 The 2010 Multi-conference in Computer Science, Computer Engineering and Information Technology (Consists of 10 different conferences) Orlando Florida
The 2010 Multi-conference in Computer Science (MULTICONF-10) (http://www.PromoteResearch.org) will be held during July 12-14, 2010 at the Imperial Swan Hotel & Suites, located at 7050 South Kirkman Road, Orlando, Florida, 32819- 8284, USA.


12 Jul 2010 International Conference on Automation, Robotics and Control Systems Orlando Other

12 Jul 2010 International Conference on High Performance Computing Systems Orlando

12 Jul 2010 International Conference on Enterprise Information Systems and Web Technologies Orlando

12 Jul 2010 International Conference on Bioinformatics, Computational Biology, Genomics and Chemoinformatics Orlando Other

12 Jul 2010 International Conference on Software Engineering Theory and Practice orlando Other

12 Jul 2010 International Conference on Artificial Intelligence and Pattern Recognition Orlando Orlando

15 Jul 2010 i-Rec 2010, Conference and Workshop Ahmedabad India

19 Jul 2010 Derrida Today Conference London United Kingdom
The Conference will focus on the ongoing value of Derrida?s work to the political- ethical, cultural, artistic, scientific and philosophical futures that confront us. Keynotes: Geoffrey Bennington, Peggy Kamuf, Nicholas Royle, Marian Hobson

22 Jul 2010 Writing Architecture: A Symposium on Innovations in the Textual and Visual Critique of Buildings Brisbane Australia

23 Jul 2010 American Glass Guild 5th Annual Conference Detroit Michigan

26 Jul 2010 Enterprise Architect Certification Los Angeles California

30 Jul 2010 ISVS-5 : Vernacular Futures Colombo Sri Lanka

03 Aug 2010 Energy Management For Buildings Kuala Lumpur Malaysia

05 Aug 2010 The Planned World: Urban, Rural, Wild Vancouver Canada

06 Aug 2010 Home, Migration and the City: New Narratives, New Methodologies Linkoping Sweden

14 Aug 2010 2010 Shanghai International Architectural Forum Shanghai China

26 Aug 2010 Auroville Green Practices Seminar Auroville India

02 Sep 2010 11th European Conference on Knowledge Management - ECKM 2010 Famalic㯍 Portugal

03 Sep 2010 Green Building and Design Conference 2010 - Greening the Existing Building Stock Melbourne Australia

10 Sep 2010 21st Century Heidegger Dublin Ireland

13 Sep 2010 The Business of Architecture: Firm Development, Effective Marketing, and Attracting Clients Live Webcast Series Live Webcast Series

14 Sep 2010 9th National Infrastructure Summit Melbourne Australia

15 Sep 2010 1? CIHEL - Congresso Internacional (da) Habita磯 no Espa篠Lus󦯮o Lisboa Portugal

15 Sep 2010 CU:ADS2010 Architecture and Design Symposium Bangkok Thailand

16 Sep 2010 East Coast Green Atlantic City New Jersey

17 Sep 2010 BUILDING RESILIENCE IN ISLAND COMMUNITIES Shetland Islands United Kingdom

17 Sep 2010 Nirman 2010 Ahmedabad India

22 Sep 2010 Architecture for Change Summit Chicago Illinois

27 Sep 2010 Scenography Expanding 3: On Curating Evora Portugal

30 Sep 2010 2010 Conference on Illinois History Springfield Other
 

marya_com

عضو جدید
07 Oct 2010 International Perspectives on Art and Design Pedagogy? Leeds United Kingdom

12 Oct 2010 The 4th International Conference on Application of Information and Communication Technologies - AICT2010 Tashkent Uzbekistan

12 Oct 2010 Once Upon a Place - Haunted Houses & Imaginary Cities Lisbon Portugal

12 Oct 2010 FA�ADE DESIGN ENGINEERING & DELIVERY EUROPE 2010 CCT Canary Wharf, London United Kingdom

14 Oct 2010 IADIS International Conference WWW/Internet 2010 Timisoara Romania

15 Oct 2010 International Graduate Research Symposium Ankara Turkey

18 Oct 2010 College & University Science Facilites 2010 Boston Massachusetts

21 Oct 2010 China Green Building Forum 2010 Shanghai China

22 Oct 2010 This Is Not A Gateway Festival London United Kingdom

25 Oct 2010 The first Built Environment Symposium: Real estate and sustainable housing Dammam Saudi Arabia

26 Oct 2010 Sustainable Buildings Series: Retrofits San Francisco CA

28 Oct 2010 Civil Rights, Social Justice, and the Midwest: THE SOCIETY FOR UTOPIAN STUDIES 35th Annual Meeting Milwaukee Wisconsin
We encourage papers, panels and performances on literary, political, social and architectural aspects of the civil rights struggle, intentional communities, and practical socialism with a Midwestern focus, or utopianism in general.


30 Oct 2010 Urbanism and Green Architecture Hamirpur India

31 Oct 2010 2010 STEMtech Orlando Florida

08 Nov 2010 Canstruction Toornto Toronto Canada

11 Nov 2010 7th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning - ICICKM 2010 Hong Kong China

11 Nov 2010 Archaeoacoustics: Spaces and Sound in the Ancient World Malta Malta
A multi-disciplinary forum for exploring the importance of sound in the ancient western world, particularly the role acoustic behavior may have had in the development and design of important architecture and ritual spaces.


11 Nov 2010 Colour & Light in Architecture Venice Italy

15 Nov 2010 Academic Medical & Health Science Centeres 2010 Scottsdale Arizona

16 Nov 2010 2010 International Conference on Construction and Project Management (ICCPM 2010) Chengdu China
The ICCPM 2010 conference proceeding will be published by IEEE, which will be included in the IEEE Xplore, and indexed by the Ei Compendex, ISI Proceeding and other indexing services.


17 Nov 2010 International Conference on the Constructed Environment Venice Italy

24 Nov 2010 Art_Architecture Symposium: Art, Media, Architecture ݳtanbul Turkey

25 Nov 2010 MUSEUM ECONOMICS POLISH-BRITISH CONFERENCE AND WORKSHOPS FOR MUSEUM EXPERTS Project under the patronage of the Minister of Culture and National Heri Warsaw Poland

26 Nov 2010 2010 International Conference on Manufacturing Science and Technology (ICMST 2010) Kuala Lumpur Malaysia
ICMST 2010 papers will be published in the proceeding, and will be included in the IEEE Xplore, and indexed by the Ei Compendex and Thomson ISI (ISTP).


28 Nov 2010 European Conference for Academic Disciplines Gottenheim near Freiburg Germany

02 Dec 2010 International Conference on The Image Los Angeles California

02 Dec 2010 ICBEDC2010-4th International Conference on Built Environment in Developing Countries Malaysia

15 Dec 2010 4th IEEE International Conference on Internet Multimedia Systems Architecture and Application (IMSA 2010) Bangalore India

04 Mar 2011 National Conference on Emerging Trends and Applications in Computer Science-2011 Shillong India

14 Mar 2011 Conservation of Architecture, Urban Areas, Nature & Landscape: Towards a Sustainable Survival of Cultural Landscape Amman Jordan

24 Mar 2011 The international conference ?Company Towns of the Bata Concern? Prague Czech Republic

01 Apr 2011 London-New York: Exchanges and Cross-Cultural Influences in the Arts and Literature Nancy France

01 Apr 2011 London-New York: Exchanges and Cross-Cultural Influences in the Arts and Literature Nancy France

08 Apr 2011 Architecture+Philosophy 2011 Boston MA

11 Apr 2011 8th Int'l Conf. on Information Technolgy-New Generations Las Vegas Nevada

20 Apr 2011 CONSIDERING RESEARCH: Reflecting upon current themes in Architectural Research Detroit Michigan

10 May 2011 Art and Architecture around 1400: Global and Regional Perspectives Maribor Slovenia

22 Jun 2011 New Light on Vernacular Architecture: Studies in Britain, Ireland, and the Isle of Man Douglas Other

29 Jul 2011 2011 International Conference on Civil Engineering and Building Materials Kunming China
All accepted papers will be published in the Journal of Advanced Materials Research (ISSN: 1022-6680) which is indexed by EI Compendex. Selected excellent papers will be published by Journal which is indexed by SCI.


05 Sep 2011 STREMAH 2011 Chianciano Terme Italy

03 Nov 2011 International Congress Domes in the world Florence Italy
 

aseman 2010

عضو جدید
با عرض معذرت از تاخيرم اين چند روز نميتونستم چيزي ارسال كنم
ازahle_dele ممنون كه اينقدر با توضيحات پاسخ داده ولي من همون طور كه رها جان گفت در حد يك كلمه پاسخ مي خواستم در ضمن ايشان در مورد دوره تيموري اشاره اي به كاشي كاري نكردند
گچبري در دوره ايلخاني
آجر كاري در دوره سلجوقي
كاشي كاري در دوره تيموري
 

مهندس*2

عضو جدید
سلام لطفا یه تاپیک جدا برا بچه هایی که از رشته های دیگه می خوان بیان معماری(فوق معماری) بذارین که اطلاعات لازم(منابع-نحوه خوندن دروس و...) رو بهشون بده...چون الان این سوالات توی همه تاپیکا پخشه...مرسی دامون جان :)
 

raha

مدیر بازنشسته
سلام لطفا یه تاپیک جدا برا بچه هایی که از رشته های دیگه می خوان بیان معماری(فوق معماری) بذارین که اطلاعات لازم(منابع-نحوه خوندن دروس و...) رو بهشون بده...چون الان این سوالات توی همه تاپیکا پخشه...مرسی دامون جان :)

سلام، احتمالا تو این 2 تا تاپیک جوابتون رو میگیرین...

منابع مطالعاتی آزمون کارشناسی ارشد - گرایش های مختلف معماری

من رشتم معماری نیست و میخوام معماری رو خودم بخونم لطفا راهنمائیم کنید


اگر سوال خاص دیگه ای داشتین، میتونید اینجا مطرح کنید... دوستان اگر بدونند پاسخ سوالتون رو میدن. موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا