نگاهي به معضل موتورسواران حادثه‌ساز(شما چه فکر میکنید)

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز

جولان حوادث دوچرخ در سطح معابر
راننده پايش را روي ترمز مي‌كوبد و با صداي بلند به موتورسواري كه به‌ناگاه مقابلش پيچيد و لحظه‌اي بعد در ازدحام ماشين و موتورهاي ديگر ناپديد شد، بد و بيراه مي‌گويد. مسافري كه در صندلي جلو نشسته زيرلب مي‌گويد: «امان از دست اين موتوري‌ها» زن ميانسالي كه در صندلي عقب، پشت راننده جاي گرفته نيز غر مي‌زند: « آسايش را از همه گرفته‌اند. پياه‌رو، ورودممنوع و...فرقي برايشان نمي‌كند.»
اين ماجرا، صحنه‌اي تكراري براي همه ماست و شايد روزانه بارها اين مكالمات را شنيده و خود در بحث بر سر موتورسواران شركت كرده باشيم. علي‌رغم اين كه نيروي انتظامي اقدامات گسترده‌اي را براي جلوگيري از انواع تخلفات موتورسواران به مرحله اجرا درآورده، اما اين معضل هنوز كلان‌شهرها را آزار مي‌دهد. راكبان متخلف موتورسيكلت علاوه ‌بر اين كه به انحاء گوناگون موجب سلب آسايش مسافران درون و برون‌شهري مي‌شوند، با بي‌توجهي به مقررات و اصول ايمني خود را نيز در مرز حادثه نگه‌ مي‌دارند. اين خطرات و حوادث هرساله در تابستان رنگ جدي‌تري به خود مي‌گيرد؛ چرا كه استفاده از موتورسيكلت در اين فصل به خاطر شرايط مساعد جوي براي رانندگي، بيشتر از فصل‌هاي سرد و توام با بارش است.
بنا به آمار موجود 34 درصد از كشته‌شدگان تصادفات رانندگي در سال گذشته موتورسوار بوده‌اند و آمار و بررسي‌ها نشان داده است تلفات و جراحات موتورسواران در سطح جاده‌ها بيشتر از داخل شهرهاست.
مطالعات صورت گرفته مشخص كرده در 50 درصد از تصادفات فوتي و جرحي راكبان موتورسيكلت مقصر بوده‌اند. همچنين 95 درصد تصادفات موتوري از ساعت 7 صبح تا 24 به وقوع مي‌پيوندد و 51 درصد اين سوانح در 30 كيلومتري شهرها رخ مي‌دهد. اين بررسي‌ها عدم رعايت حق‌تقدم و تغيير مسير ناگهاني را عامل
3/32 درصد تصادفات، انحراف به چپ را مسبب 7/28 درصد سوانح، عدم توجه به جلو و رعايت نكردن فاصله طولي را باعث 8/23 درصد رخدادهاي رانندگي و تخطي از سرعت مطمئن و ناتواني در كنترل وسيله نقليه را علت 3/18 درصد تصادفات موتورسيكلت‌ها نشان داده است. ضمن اين كه به ترتيب جاده‌هاي استان‌هاي گيلان، اصفهان،‌ مازندران، گلستان، كرمان و فارس پرخطرترين مسيرهاي تردد براي موتورسواران شناخته شده است. سردار محمد رويانيان، رئيس پليس راهور كشور نيز در آماري اشاره مي‌كند به طور متوسط 20 درصد كشته‌هاي كشور موتورسواران هستند كه سالانه 6 هزار نفر را تشكيل مي‌دهند.
در اين ميان كارشناسان علل تصادف موتورسيكلت‌ها را در چند دسته، تقسيم‌بندي مي‌كنند و خطاي انساني و استاندارد نبودن وسيله نقليه را از جمله عوامل اصلي اين وقايع مي‌دانند. بي‌احتياطي، عاملي است كه بسياري از اين حوادث را رقم مي‌زند. سردار مهدي توكلي فرمانده انتظامي استان مازندران با بيان اين كه عامل انساني عمده‌ترين دليل حوادث رانندگي محسوب مي‌شود، بنا به آمار 60 درصد از تلفات ناشي از تصادف موتورسيكلت‌ها را به خاطر نداشتن كلاه ايمني مي‌داند و بر خطرات بي‌احتياطي موتورسواران تاكيد مي‌كند. او مي‌گويد: «رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي، استفاده بهينه از كلاه ايمني در حين رانندگي با موتورسيكلت و فرهنگ‌سازي در امر استفاده از وسايط نقليه تاثير بسزايي در كاهش تصادفات خواهد داشت.»
در همين حال فرمانده انتظامي استان اردبيل نيز معتقد است: «خواب‌آلودگي رانندگان، نقص فني وسيله نقليه. انحراف از جاده و استفاده نكردن از كلاه ايمني تلفات راكبان موتورسيكلت را افزايش مي‌دهد.» سردار رويانيان نيز تصريح مي‌كند: «70 درصد مرگ موتورسواران به خاطر ضربه مغزي است كه استفاده از كلاه ايمني مي‌تواند اين آمار را كاهش دهد، اما متاسفانه ميانگين استفاده از كلاه ايمني در كشور 20 درصد و در مركز تهران 70 درصد است.»
باتوجه به اين كه بي‌احتياطي و علل انساني درصد بالايي از حوادث فوتي يا جرحي را سبب مي‌شود نيروي انتظامي از مدت‌ها قبل قوانين ويژه‌اي را براي استفاده‌كنندگان از موتورسيكلت وضع كرده است كه از جمله آن مي‌توان به قانون استفاده اجباري از كلاه ايمني اشاره كرد. طبق ماده‌واحده‌اي كه بر اين امر نظارت دارد، استفاده از كلاه ايمني براي رانندگان و سرنشينان هرنوع موتورسيكلت اجباري و دولت مكلف است كلاه ايمني استاندارد را به مقدار نياز كشور تهيه و توزيع كند. در تبصره دوم اين ماده‌واحده نيز جريمه‌اي نقدي براي عدم استفاده از كلاه ايمني در نظر گرفته شده است. علاوه بر اين ماده، قانون تشديد مجازات موتورسيكلت‌سواران متخلف نيز امكان برخورد با اين افراد را به منظور پيشگيري از حوادث و تصادفات فراهم كرده است. طبق اين قانون علاوه بر جزاي نقدي، موتورسيكلت افرادي كه در پياده‌رو يا در جهت خلاف مسير مجاز رانندگي مي‌كنند به مدت سه ماه توقيف خواهد شد. تاكيد نيروي انتظامي بر استفاده از كلاه ايمني و سوار نكردن بيش از حد مجاز ترك‌نشين از سوي راكبان موتورسيكلت به دليل نوع صدمات وارده به موتورسواران است. دكتر ناصر مطيع پزشك در اين خصوص مي‌گويد: «تروماي شديد در ناحيه پا و بويژه زانو از جمله صدمات رايج بين موتورسواران است كه آنان را دچار آسيب‌هاي جدي و پايدار مي‌كند و حتي ممكن است آنها را فلج كند. علاوه بر اين، در حوادث منجر به مرگ، شاهد وارد شدن ضربه به سر هستيم. اين نوع ضرب‌ديدگي، آسيب‌هاي گوناگوني را در پي دارد كه شايع‌ترين آن پارگي عروق مغز است. شكستن استخوان سر و وارد شدن آن به بافت مغز علت ديگر برخي مرگ و ميرها در ميان موتورسواران است. در بعضي موارد نيز ممكن است ضربه مستقيم به بافت مغز وارد شود در اين حالت حتي امكان دارد سر به اصطلا‌ح نشكند اما ضربه به گونه‌اي وارد گردد كه مرگ مصدوم را در پي داشته باشد. آسيب‌ ديگري كه موتورسواران را تهديد مي‌كند تشكيل هماتوم به معني جمع شدن آب بين بافتي در نقطه‌اي از مغز است كه در پاره‌اي موارد كشنده است.»
وي مي‌افزايد: «با توجه به شايع‌بودن تروماي سر در بين موتورسواران استفاده از كلاه ايمني مي‌تواند تا حد زيادي از آسيب جدي جلوگيري كند. تروماي پا نيز معمولا به خاطر حركت در لابه‌لاي خودروها صورت مي‌گيرد و گاه يك برخورد كوچك، صدمه‌اي سخت را در پي دارد. به همين دليل موتورسواران بايد از حركات مارپيچ بين اتومبيل‌ها جدا خودداري كنند.»
علي‌رغم وجود قوانين لازم براي برخورد با موتورسواران متخلف، همچنان شاهد جولان دادن برخي رانندگان بي‌مبالات در سطح شهرها و جاده‌ها هستيم و به نظر مي‌رسد، اقدامات صورت گرفته در كنترل و نظارت بر اين گروه كافي نيست. سردار محمد رويانيان رئيس پليس راهور كشور در‌اين‌خصوص مي‌گويد: «يكي از برنامه‌هاي جدي پليس در سال‌جاري، ساماندهي و كنترل موتورسيكلت‌سواران است. از نيمه ارديبهشت‌ماه در شهر تهران و ساير كلانشهرها با موتورسواران متخلف كه از پياده‌روها، چراغ قرمز و خيابان يك‌طرفه عبور مي‌كنند، برخورد مي‌شود».
اين مقام انتظامي تعداد زياد موتورسيكلت‌ها را دليل اصلي افزايش تخلفات مي‌داند و تصريح مي‌كند؛ «روزانه حدود 2500 موتورسيكلت جديد وارد خيابان‌ها مي‌شود. همچنين استفاده از موتور در ايام تابستان افزايش مي‌يابد. در اين شرايط هر چند ماموران ما نسبت به رعايت قانون از سوي موتورسيكلت‌‌‌سواران كم‌توجه نيستند، اما لازم است اين افراد خود نسبت به رعايت قانون اقدام كنند.» تاكيد مسوولان بر لزوم خود كنترلي در صورتي شكل عملي و واقعي به خود مي‌گيرد كه فرهنگ‌سازي مناسب صورت گيرد. هر چند برنامه‌هاي آموزشي متنوعي در قالب تصاوير متحرك ساخته و لزوم رعايت قانون و احتياط به موتورسيكلت‌‌سواران گوشزد شده است،‌اما با توجه به وضع موجود به‌نظر مي‌رسد بايد تلاش بيشتري در اين راستا صورت بگيرد. سردار رويانيان دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «وضعيت موتورسيكلت‌ها در ايران به‌هيچ‌وجه شايسته مردم ايران نيست و يكي از معضلات پيش روي پليس، وضعيت ناهنجار موتورسيكلت‌سواري است كه به نظر من اين موضوع فقط با برخورد پليس حل نخواهد شد. به اين دليل بايد با ارائه آموزش به جوانان، چگونگي استفاده صحيح از موتورسيكلت‌ را آموزش داد.»
نقص فني موتورسيكلت‌ها عامل مهم ديگري در حوادث رانندگي است. استاندارد نبودن سيستم روشنايي و ترمز از جمله نواقص اصلي اين وسايط نقليه است كه باعث مي‌شود سوانح مرگبار به وقوع پيوندد. رئيس پليس راهور ناجا با تاكيد بر اين كه كارخانه‌هاي زيادي موتورسيكلت توليد مي‌كنند از تلاش براي ايجاد الزام براي اين كارخانه‌ها درخصوص بالا بردن ايمني در محصولاتشان خبرمي‌دهد.
با توجه به تمامي عوامل ذكر شده به نظر مي‌رسد بهترين راه براي پيشگيري از حوادث مرگبار، رعايت قوانين از سوي خود موتورسواران است و هيچ راهكار ديگري نمي‌تواند تا اين حد موثر باشد.
 

mehrdad2000

عضو جدید
کاش میشد با این مدل موتور سوارها به شدت برخورد میکردن
چون هم به خودشون صدمه میزنن و هم مخل آسایش مردم میشن
نمونه این موتور سوارهای مردم آزار رو توی پارکها حتما دیدید
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
کاش میشد با این مدل موتور سوارها به شدت برخورد میکردن
چون هم به خودشون صدمه میزنن و هم مخل آسایش مردم میشن
نمونه این موتور سوارهای مردم آزار رو توی پارکها حتما دیدید
اين‌جورام نيست... همه‌شون بد نيستن...:razz:
بارها اتفاق افتاده همين ماشين‌سوارا بدون راهنما زدن کلي دردسر براي ما موتورسوارها ايجاد کردن...:w06:
همين کافري که مشاهده مي‌فرماييد، جزو موتورسواراي نجيب و سر به زيره...:cowboy:
البته بگذريم تا همين چند وقت پيش به خاطر نداشتن بيمه، در تعقيب و گريز بود از دست پليسان جريمه‌دوست! :d:lol:
موتور وسيله‌ي خوبيه... ترافيکش، پارکينگش و مصرف بنزينش کمتر از ماشينه... فقط بايد آدابش رعايت بشه...;)
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
كافر=

كافر تو واقعا مي خواي بپيچي راهنما ميزني؟ كلاه ميذاري هميشه؟هميشه؟
مامانم ميگه موتور تابوت متحركه!
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ولی روی هم رفته موتور وسیله خوبیه اگه از اون درست استفاده بشه متاسفانه اکثر این حوادث رو جونا درست میکنن چون جنون سرعت دارن و هیچگونه احتیاطی نمی کنن همین کلاه ایمنی که ما از اون بیزاریم در مواقع حادثه جان مارو حفظ میکنه و با این وضعیت بنزین فکر میکنم موتور بهتر باشه ولی من ترجیح میدم بیشتر از ماشین استفاده کنم تا از موتور
کافر جان هم فکر میکنم از موتور درست استفاده میکنه
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
كافر=

كافر تو واقعا مي خواي بپيچي راهنما ميزني؟ كلاه ميذاري هميشه؟هميشه؟
مامانم ميگه موتور تابوت متحركه!
ما که مادرزادي تا کمرمون کلاه سرمونه... ديگه چي‌ مي‌خواين؟:w05:
....
موتور تابوت متحرک هم که باشه، ما قدرمون همينه! :d
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
ولی روی هم رفته موتور وسیله خوبیه اگه از اون درست استفاده بشه متاسفانه اکثر این حوادث رو جونا درست میکنن چون جنون سرعت دارن و هیچگونه احتیاطی نمی کنن همین کلاه ایمنی که ما از اون بیزاریم در مواقع حادثه جان مارو حفظ میکنه و با این وضعیت بنزین فکر میکنم موتور بهتر باشه ولی من ترجیح میدم بیشتر از ماشین استفاده کنم تا از موتور
کافر جان هم فکر میکنم از موتور درست استفاده میکنه
محسن جان شما از كجا ميدوني كافر درست استفاده مي كنه؟طرفداري الكي كني به ضرر خودش تموم ميشه!ميبيني زبونم لال گل ورچين شد!:cry:
بذار خودش بگه!
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
ولی روی هم رفته موتور وسیله خوبیه اگه از اون درست استفاده بشه متاسفانه اکثر این حوادث رو جونا درست میکنن چون جنون سرعت دارن و هیچگونه احتیاطی نمی کنن همین کلاه ایمنی که ما از اون بیزاریم در مواقع حادثه جان مارو حفظ میکنه و با این وضعیت بنزین فکر میکنم موتور بهتر باشه ولی من ترجیح میدم بیشتر از ماشین استفاده کنم تا از موتور
کافر جان هم فکر میکنم از موتور درست استفاده میکنه
راستش سال گذشته، يه وام خودرويي اداره‌مون مي‌داد... نگرفتم... بگذريم از اون همه راه پيچ در پيچ و پيدا کردن دو تا ضامن که بايد از آسمون نازل مي‌شدن...
به نظر من اگه هر ايراني بخواد يه ماشين داشته باشه، خدا مي‌دونه چه جهنم‌بازاري مي‌شه... اونم با اين خيابوناي توسعه داده نشده... بدون پارکينگ... کمبود بنزين... و هزار مشکل ديگه که پيش از توليد اين همه خودرو به فکرشون نبوديم...
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
راهنما!!؟!
قدر شما رو زرگر ميدونه كافرخاله!
بذار خيالت رو راحت کنم:‌ موتور من، بعد از کتابا و کامپيوترم... زن سومه...:heart:
بيش از اوني که فکرشو بکني بهش رسيدگي مي‌کنم... حداقل سه ماه يه بار، سورپرايز مي‌کنم براش، کلي تجهيزات مي‌خرمو به سرو وضعش رسيدگي مي‌کنم...:w24:
...
بله: سرپيچ‌ها راهنما مي‌زنم، بوقم مي‌زنم!;):d
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راستش سال گذشته، يه وام خودرويي اداره‌مون مي‌داد... نگرفتم... بگذريم از اون همه راه پيچ در پيچ و پيدا کردن دو تا ضامن که بايد از آسمون نازل مي‌شدن...
به نظر من اگه هر ايراني بخواد يه ماشين داشته باشه، خدا مي‌دونه چه جهنم‌بازاري مي‌شه... اونم با اين خيابوناي توسعه داده نشده... بدون پارکينگ... کمبود بنزين... و هزار مشکل ديگه که پيش از توليد اين همه خودرو به فکرشون نبوديم...
حق با شماست اصلا ترافیک یه معظل شده و با این ماشین های ساخت داخل که قربونشون برم هروز باید توی تعمیرگاه باشی وهروز افت قیمت هم که نصیبت میشه پس همون موتور بهتره ولی کافر جان اگه موتور کارت رو راه میاندازه اصلا زیر بار ماشین نرو که همش ضرره تازه وقت ادم چقدر باید تلف بشه
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
حق با شماست اصلا ترافیک یه معظل شده و با این ماشین های ساخت داخل که قربونشون برم هروز باید توی تعمیرگاه باشی وهروز افت قیمت هم که نصیبت میشه پس همون موتور بهتره ولی کافر جان اگه موتور کارت رو راه میاندازه اصلا زیر بار ماشین نرو که همش ضرره تازه وقت ادم چقدر باید تلف بشه
محسن جان سريع قانع نشو!بهش بگو مي تونه از وسايل عمومي مثل اوتوس و ميني بوس و ون استفاده كنه!مترو بماند!ميگيم فقط تهران داره!تازه دود كمتري هم راه مي افته!اين كه خيلي بهتره!
 

Sharif_

مدیر بازنشسته
کافر تو که میگفتی موتورت ماله یه کسه دیگس حالا میگی زنه سوممه؟
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
محسن جان سريع قانع نشو!بهش بگو مي تونه از وسايل عمومي مثل اوتوس و ميني بوس و ون استفاده كنه!مترو بماند!ميگيم فقط تهران داره!تازه دود كمتري هم راه مي افته!اين كه خيلي بهتره!
این جوری باید نصف عمر شو توی نقلیه عمومی بگذره ازبس هم که اتوبوس رانی نظم تو کارشه ادم ناظم میشه سر ظهر میبینی چهل تا اتوبوس وایستاده یک ساعت دارن شیفت عوض میکنن تاکسی ها هم که خدا بده برکت بنزین رو می فروشن خرجشون در میاد
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
بذار خيالت رو راحت کنم:‌ موتور من، بعد از کتابا و کامپيوترم... زن سومه...:heart:
بيش از اوني که فکرشو بکني بهش رسيدگي مي‌کنم... حداقل سه ماه يه بار، سورپرايز مي‌کنم براش، کلي تجهيزات مي‌خرمو به سرو وضعش رسيدگي مي‌کنم...:w24:
...
بله: سرپيچ‌ها راهنما مي‌زنم، بوقم مي‌زنم!;):d
بين هر سه تعادل رو برقرار مي كنيد انشا.. ديگه!
واوي من اصلا سر اين چيزاي مردا رو نمي فهمم!!!!تا بيكار ميشن مي رن زير ماشين (در مورد شما بايد گفت موتورشون)!!بابا چي از جونشون ميخوايد!؟چرا انقدر بهشون ور ميريد؟؟مگه زنده ن؟!باباي من يه بي ام و داشت اينو 20 سال داشت!!هر سال مدلش رو كلا عوض مي كرد!سپر آمريكايي و چراغ چشم گربه اي و... و مي دونيد قسمت تراژديك ماجرا چي بود؟!اينكه اگه مي گفتن منو رو بيشتر دوست داره يا ماشين رو مطمئنم ميگفت ماشين!
هيچوقت اعتراف نكرد ولي از رفتارش هويدا بود!!!
قسمت دل خنك كنش هم اين بود كه داداشم باهاش رفت شمال چپ كرد له شد!!!
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
این جوری باید نصف عمر شو توی نقلیه عمومی بگذره ازبس هم که اتوبوس رانی نظم تو کارشه ادم ناظم میشه سر ظهر میبینی چهل تا اتوبوس وایستاده یک ساعت دارن شیفت عوض میکنن تاکسی ها هم که خدا بده برکت بنزین رو می فروشن خرجشون در میاد
خب محسن جان نصف عمرت رو تو صف باشي و نصف ديگه رو داشته باشي خوبه يا كلا عمرت رو نداشته باشي؟!
به نكته ظريفي اشاره كردما!!!
نخير اين خبرا هم نيست!من خودم با اينكه خانواده زور مي زنن ماشين سوار شم با اتوبوس ميرم خيلي هم دوست دارم!شيشه هاي بزرگ!!به به !!مي شيني و فقط فكر ميكني!يا به چيزهاي آشنات سلام ميكني!(براي تهران برج ميلاد،من هردفعه ميومدم كلي قربون صدقه ش مي رفتم.كلي باهم رفيقيم.قراره از اون 4 ميلياردا يه خرده شو به من قرض بده:D)
نيازي هم نيست مدام مراقب چپ و راست باشي و به اين و اون فاتحه بدي!!خيلي خوبن!بعضي مواقع اونجوري ميشن كه ميشه از تاكسي استفاده كرد
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بابا این معظل مو تور سواری داره به چندتا معظل تبدیل میشه
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
بابا این معظل مو تور سواری داره به چندتا معظل تبدیل میشه
راست ميگي!!:D
ولي اگه اخراج ردهتو ميگي اون موهبته معضل نيست!!
كلا من با هرگونه موتور سوار شدن مخالفم (در حال حاضر)
چون فرهنگش جا نيوفتاده فقط جون جوونامون رو به خطر ميندازه.نمونه ش
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راست ميگي!!:D
ولي اگه اخراج ردهتو ميگي اون موهبته معضل نيست!!
كلا من با هرگونه موتور سوار شدن مخالفم (در حال حاضر)
چون فرهنگش جا نيوفتاده فقط جون جوونامون رو به خطر ميندازه.نمونه ش
اره هر وسیله ای اول باید فرهنگ مصرفش جا بیفته ولی حالا مگه میشه چکار کرد کارخانه سازنده به فکر فروش است نه به فکر جان مردم
نه بابا ردهت که معظل نیست رحمته
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
اره هر وسیله ای اول باید فرهنگ مصرفش جا بیفته ولی حالا مگه میشه چکار کرد کارخانه سازنده به فکر فروش است نه به فکر جان مردم
نه بابا اخراج ردهت که معظل نیست رحمته

كارخانه جات ميتونند كارهايي بكنند براي جان مردم ولي خب سودشان عزيزتره از جون مردم!مثلا تهيه كلاههاي ايمني از جنس هاي سبك تر و با قابليت تنفس پذيري!من هميشه براي موتور سوارا توي تابستون دلم كباب مي خواد!كمي بهشون حق ميدم كه كلاه نذارن!مي پزن!ميشه طرحهايي رو پياده كرد كه كلاه ها از جنس پلي اتيلن high performance و يا الياف كولار باشه كه از فولاد قوي تر و سبك تر هستند.يا با استفاده از cool max ها و اليافي شبيه اون قابليت تنفس پذيري داد.البته اينا طرحه و فقط بعضي هاش اونم تو ارتش استفاده شده!ولي خب دولت يا كارخانه شايد بتونه يه مقدار از هزينه ساخت رو به عهده بگيره تا مردم عادي هم بتونند استفاده كنند.البته گفتم اينا طرحه ولي غيرقابل اجرا هم نيست.
ردهت اخراجش موهبته!!با محسن موافقم;);):D
 
آخرین ویرایش:

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موتتتتتتتتتتتتتتتور
میدونین اینجا روزانه چقد کشته میده ؟
میدونین چقد خطرنااکه ؟
مخصوصن با سیستم برقکشیشون ....

خودم خیلی وقته سوار نشدم و دیگه هم سوار نمیشم
بابا خطرناکه
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
موتتتتتتتتتتتتتتتور
میدونین اینجا روزانه چقد کشته میده ؟
میدونین چقد خطرنااکه ؟
مخصوصن با سیستم برقکشیشون ....

خودم خیلی وقته سوار نشدم و دیگه هم سوار نمیشم
بابا خطرناکه
منم دو ساعته دارم همين رو ميگم!كو گوش شنوا؟!!
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
بیا بریم واسه کافر زن بگیریم
كي رو بگيريم بدبخت كنيم؟آه و ناله ش ميافته پاي ما!!بيخيال!!كي با اون اخلاقش اون رو تحمل مي كنه!!(بچه هاي طرفدار كافر من هنوز جليقه ضدگلوله تنمه!!):thumbsup2:
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
كافر=

كافر تو واقعا مي خواي بپيچي راهنما ميزني؟ كلاه ميذاري هميشه؟هميشه؟
مامانم ميگه موتور تابوت متحركه!
دقیقا مادر شما درست فرمایش کرده اند
من هم با ایده ایشون کاملا موافقم:redface::redface:
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
دقیقا مادر شما درست فرمایش کرده اند
من هم با ایده ایشون کاملا موافقم:redface::redface:
قرار شد بحث سياسي نکنينا! شما دارين به مملکتي که خودش موتور توليد مي‌کنه، توهين مي‌کنين مي‌گين: تابوت‌ساز:razz:
اين تاپيک به دليل توهين به موتورسواران محترم و مديران موتور سوار قفل خواهد شد! :d:lol:
 
  • Like
واکنش ها: ebbi

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
کافر تو که میگفتی موتورت ماله یه کسه دیگس حالا میگی زنه سوممه؟
اون موتور رکس گازي فکستني بود :lol: موتور خودم جيگره! هونداي اصل ژاپنه! :w05::heart: ناموسمه، به هيشکي نمي‌دم سوارش بشه!:razz:
كاربر خوبي بودي !!حيف شد اخراج شدي!!

اسپم نکنين دهه... :razz:
موتتتتتتتتتتتتتتتور
میدونین اینجا روزانه چقد کشته میده ؟
میدونین چقد خطرنااکه ؟
مخصوصن با سیستم برقکشیشون ....

خودم خیلی وقته سوار نشدم و دیگه هم سوار نمیشم
بابا خطرناکه
جوجووووووو! تو هم؟؟ حرفاي سياسي موقوف! :twisted::cowboy:
بیا بریم واسه کافر زن بگیریم
ايششششششش :razz:
 
بالا