معیارها ی انتخاب همسر از منظر اهل بیت(ع)...(قابل توجه آقایان)!

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم


معیارهای انتخاب زن

1-دقت در انتخاب


الإمامُ الصّادقُ) علیه السلام ): إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُر ما تَتَقَلَّدُ، و لَيسَ لِلمرأةٍ خَطَرٌ،


لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ: و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ


مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها



معاني الأخبار،ج1، ص144




همانا زن طوق است؛ پس بنگر که چه طوقی به گردن می‌افکنی. برای زن ارزش و


بهایی نمی‌توان تعیین کرد، نه برای خوب آن‌ها و نه برای بدشان. زن خوب، ارزشش


طلا و نقره نیست؛ بلکه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد، ارزشش


خاک نیست؛ بلکه خاک هم از او ارزشمندتر است.



2-کفویت


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): اَنکِحوا الاَکفاءَ و انکَحوُا فيهم وَ اختارُوا لِنُطَفِکُم



وسائل الشيعه، ج20، ص29


به همگنان زن بدهيد و از همگنان همسر بگيريد و براي داشتن فرزند بهتر و صالح،


انتخاب و گزينش کنيد.



3-انگیزه های انتخاب


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): تُنکَحُ المَرأةُ لأربَعٍ: لِمالِها، وَ لِحَسَبِها، وَ لِجَمالِها،


وَ لِدينِها؛ فَاظْفَرْ بِذاتِ الدِّين تَرِبَتْ يداکَ.


صحیح بخاري، ج7، ص12، ح4802


به خاطر چهار چيز با زن ازدواج مي‌كنند: دارايي، شخصيت، زيبايي و دينداري؛ تو زن


ديندار بياب تا مال بدست آوري.


4-بی نتیجه بودن زیبایی


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): مَنْ تَزَوَّجَ امرَأةً لا يتَزَوَّجُها إلّا لِجَمالِها لَمْ يَرَ فيها


ما يُحِبُّ، و مَن تَزَوَّجَها لِمالِها لا يتَزَوَّجُها إلا لَهُ وَکَلَهُ اللهُ إلَيهِ، فعلَيکُم بِذاتِ الدُِّينِ


التهذيب، ج7، ص399


کسي که براي زيبايي زني با آن ازدواج کند آنچه دوست دارد را نخواهد ديد و کسي


که براي مال زن با او ازدواج کند، خدا او را به همان مال مي سپارد، بر شما باد به


زنان و دختران متدين.




5-ناپایداری زیبایی و ثروت


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): لا تَزَوَّجُوا النساءَ لِحُسنِهِنَّ، فَعَسي حُسنُهُنَّ


أن يردِيهُنّ، و لا تَزَوَّجُوهنَّ لِأموالِهِن، فَعَسي أموالُهُنَّ أن تُطغِيهُنَّ، و لکن تَزَوَّجُوهُنَّ


علي الدُِّينِ


سنن ابن ماجة، 1859


با زنان به خاطر زیباییشان ازدواج نکنید؛ زیرا ای بسا که زیبایی آن‌ها موجب تباهی و


هلاکتشان شود. برای مال و ثروت نیز با آنان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا که مال و


ثروتشان آنان را به طغیان و سرکشی وادارد؛ بلکه بر اساس دینداری با آن‌ها ازدواج


کنید.




6-کم خرج


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): أعْظَمُ النِّساءَ بَرَکَةً اَيْسَرُهُنَّ مَؤُونَةً.

مستدرک الوسائل، ج14، ص161

پر برکت‌ترين زنان، کم‌خرج‌ترين ايشان است.




7-دینداری ضامن زیبایی و ثروت


الامام الصادق( علیه السلام) : إذا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَراَةَ لِجَمالِها أو مالِها وُکِلَ إلي ذَلِکَ وَ


إذا تَزَوَّجَها لِدينها، رَزَقَهُ اللهُ الجَمالَ و المال.



الکافي، ج5، ص333



اگر کسي زني را به خاطر زيبايي و يا مال و ثروتش بگيرد، خداوند او را به همان وا

مي‌گذارد. اما اگر براي دين (و ايمان) با او ازدواج كند، از جمال و مال نيز بهره‌مند


مي‌گردد.




8-عدم ترجیح زیبایی بر دینداری



قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): لا يختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأةِ علي حُسْنِ دِينِها.



کنز العمّال، ح4588، 44590


نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دینداری او برگزید.



9-دینداری و زیبایی


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): مَن تَزَوَّجَ إمرَأةً لِدِينِها و جَمالِها، کانَ لَهُ في


ذلکَ سِدادٌ مِن عَوَزٍ.

کنز العمّال، ح4588، 44590


هر که به خاطر دینداری و زیبایی با زنی ازدواج کند، این کار مانع فقر و تنگدستی او خواهد بود.




10-زیبای بی تربیت


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): إيّاکُم وَ خَضْراءَ الدِّمَن قيلَ و مَا خَضراءُ الدِّمَن


قالَ المَرْأةُ الحَسْناءُ في مَنبِتِ السُّوءِ.


الکافي، ج5، ص332



اجتناب کنيد از سبزي‌هاي با طراوت در زباله‌دان. سؤال شد: مرادتان از زباله‌دان

چيست؟ فرمودند: زن زيبا با تربيت بد و غلط.




11-جلوه ی زیبایی


علي( علیه السلام ): تَزَوَّجوا سَمْراءَ، عَيْناءَ، عَجْزاءَ، مَربُوعَةً فَاِن کَرِهْتَها فَعَلَيَّ

مَهرُها.

همان، ص335


ازدواج کنيد با زنان و دختران گندمگون، درشت چشم، کمرباريک، ميان‌قد، چهارشانه،

اگر خوشايندتان نبود، مهريه‌اش به‌عهده‌ي من.



12-دوری از شهرت و خودنمایی در انتخاب


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): مَن نَکَحَ امْرَاَةً حَلالاً بِمالٍ حَلالٍ غَيْرَ أنَّه اَرادَ

فَخْراً اَو رِياءً لَمْ يَزِدْهُ اللهُ عَزَّوَجَلّ بِذلِکَ إلا ذُلاًّ وَ هَواناً وَ اَقامَهُ اللهُ بِقَدْرِ ما اسْتَمْتَعَ مِنْها

عَلي شَفيرِ جَهَنَّمَ ثُمَّ يَهْوي فيها سَبْعينَ خَريفاً.


وسائل‌الشيعه، ج20 ، ص52


هر کس با دختري هر چند از راه شرعي و با مال حلال ازدواج کند ليکن به قصد

خودنمايي، ريا و شهرت باشد، خداوند ذلت و خواري او را افزون کند و هر لحظه او را

به پرتگاه آتش نزديکتر گرداند. آنگاه در دره‌اي از دوزخ سقوط کند که پس از گذشت

هفتاد سال به قعر آن رسد.



13-نیکی و حسن خلق


الامام الصادق( علیه السلام ): انظُر اَينَ تَضَعُ نَفْسَکَ وَ مَن تُشْرِکُهُ في مالِکَ و تُطْلِعُهُ

عَلي دينِکَ وَ سِرِّکَ وَ اَمانَتِکَ، فَاِن کُنتَ لا بُدَّ فاعِلاً فَبِکْراً تُنْسَبُ الي الْخَير و الي حُسْنِ

الخُلُق.


الكافي، ج5، ص323


بنگر جانت را کجا قرار مي‌دهي و چه کسي را در مال و داراييت شريک مي‌سازي و

چه فردي را بر دين و راز و امانتت آگاه مي‌کني. اگر تصميم به ازدواج داري،

دوشيزه‌اي برگزين که به خير و نيکي و حسن خلق منسوب باشد.




14-مهربان,مددکار,بی دردسر


الامام الصادق( علیه السلام ) : فامْراَةٌ وَلُودٌ، وَدُودٌ، تُعينُ زَوجَها عَلي دَهْرِهِ لِدُنياهُ و

لاخِرَتِهِ و لا تُعينُ الدَّهرُ عَلَيه.


معاني الاخبار، ص318


بدان که بهترين بانوان، زناني هستند که فرزند زياد زايند و براي شوهران مهربانند و در

امر دنيا و آخرت مددکار آنانند و در زندگي بر ايشان مشکل نمي‌آفرينند.



15-اصیل


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): اُنظُر في أي نِصابٍ تَضَعُ وَلَدک؛ فَإنَّ العِرْقَ

دَسّاسٌ.


كنز العمّال، ج15، ص855


بنگر که فرزند و نسل خویش را در چه ریشه‌ای قرار می‌دهی؟ زیرا رگ و ریشه تأثیر

پنهانی دارد.




16-خانواده


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): تَخَيَّرُوا لِنُطَفِکُم؛ فإنَّ النِّساء يَلِدْنَ أشباهَ

اِخوانِهِنَّ وَ أخواتِهِنَّ.


کنز العمّال، ج16، ص295


برای نطفه‌های خود جایگاه مناسبی اختیار کنید؛ زیرا زنان، شبیه برادران و خواهران

خودشان فرزند به دنیا می‌آورند.



17-خصوصیات زن بد


رسول خدا( صلی الله علیه و آله): بدترين همسران زناني‌ هستند که بسيار لاغر و

استخواني‌اند، کثيفند، لجبازند، نافرمانند و براي ديگران مي‌ميرند.



مرآة العقول، ج20، ص13



18-لجباز



قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): و شَرُّها اللَّجُوج.


مستدرک الوسائل، ج14، ص162


بدترين همسران، زنان لجبازند.




19-ناسازگار



علي( علیه السلام ): شَرُّ الزَّوجاتِ مَن لا تُؤاني.


مستدرک الوسائل، ج14، ص172


بدترين همسران زنان ناسازگارند.




20-احمق


علي( علیه السلام ): ايّاکم وَ تَزويجَ الحَمْقاءِ فَاِنَّ صُحبَتَها بَلاءٌ وَ وَلَدَها ضِياعُ.


الکافي، ج5، ص354


دور باشيد از ازدواج با زن احمق و بي خرد که مصاحبت او گرفتاري است و فرزند

حاصل از آن ازدواج، ضايع و تباه شده است.




21-بی بندوبار


علي( علیه السلام ): نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ، عارباتٌ، متبرِّجاتٌ من الدّين، داخِلاتٌ فِي الفِتَنِ

مائِلاتٌ الي الشَّهَوَاتِ، مُسرِعاتٌ الي اللّذّاتِ مُستَحِلاّتٌ لِلمُحَرَّّمات، في جَهَنَّمَ خالداتٌ.


من لايحضره الفقيه، ج3، ص390


علي( علیه السلام ) در مورد اوضاع آخرالزمان كه بدترين زمان‌هاست فرمودند: زناني

پيدا مي‌شوند كه باز و برهنه‌اند، از دين خارج‌اند، در فتنه‌ها و آشوب‌ها داخلند، به

شهوتراني مايلند، به لذّت‌هاي مادي و حيواني شتابانند، محرمات را حلال مي‌انگارند

و در دوزخ جاودانند.




22-زنان پردردسر


قال رسول‌الله( صلی الله علیه و آله ): لا تَتَزَوَّجَنَّ شَهبَرَةً و لا لَهبَرَةً و لا نَهبَرَةً و لا

هَيدَرَةً و لا لَفُوتاً... أمّا الشَّهبَرَةُ فالزَّرقاءُ البَذِيةُ، و أمّا اللَّهبَرَةُ فالطويلَةُ المَهزُولَةُ، و أمّا

النَهبَرَةُ فالقَصيرةُ الذَّميمَةُ، و أمّا الهَيدَرَةُ فالعَجوزَةُ المُدبِرَةُ، و أمّا اللَّفُوتُ فذاتُ الوَلَدِ مِن

غَيرِکَ.


بحارالانوار، ج100، ص230


با زن شهبره و لهبره و نهبره و هیدره و لفوت ازدواج نکن... شهبره زن چشم آبی بد

زبان است و لهبره زن بلندقد و لاغر اندام و نهبره زن کوتاه قد زشت و هیدره پیرزن رو

به مرگ و لفوت زنی است که از شوهر قبلی اش فرزند داشته باشد.

 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی قشنگ بود.....

یعنی واسه مردا اصلا حدیث نیست؟؟؟؟ دو تا بنویس دلمون خوش باشه
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
آها واسه آقایون نوشته بودید..... من آخر عنوان رو نخوندم....

خوش باشید.
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
خیلی قشنگ بود.....

یعنی واسه مردا اصلا حدیث نیست؟؟؟؟ دو تا بنویس دلمون خوش باشه

آها واسه آقایون نوشته بودید..... من آخر عنوان رو نخوندم....

خوش باشید.
بله قابل توجه آقایون بود....
زنده باشید...
در مورد مرد و ملاک های انتخاب مرد هم قطعا" احادیثی هست....
اگه فرصت شد چشم اونم تاپیکش میکنم...
 

immigrant

عضو جدید
به نظرم یه مرد خوب هم باید خیلی از خصوصیات بالا رو داشته باشه،وگرنه یه زن کامل با فاکتورهای بالا که در کنار یه مرد بد دووم نمیاره.همیشه باید عوامل مثبت تو هر دو طرف باشه ...اونم که تو این زمونه محاله..
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
عالي بود گرچه ديگه به درد من نميخوره چون طبق معمول خدا خودش بهترين رو برامون رسوند
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
به نظرم یه مرد خوب هم باید خیلی از خصوصیات بالا رو داشته باشه،وگرنه یه زن کامل با فاکتورهای بالا که در کنار یه مرد بد دووم نمیاره.همیشه باید عوامل مثبت تو هر دو طرف باشه ...اونم که تو این زمونه محاله..
بله حرف شما کاملا درسته...همینطور که زن باید دارای شاخص های مثبت باشه،مرد هم همینطور و مستثنی از این قضیه نیست....
که اگه اینطور نباشه و یکطرفه باشه قطعا" اون زندگی دوامی نداره....

با قسمت آخر صحبتتون که گفتین "اونم که تو این زمونه محاله" مخالفم....
چون کلا" با دیدگاه صفر و صدی مخالفم....
و از این حرف شما اینطور برداشت میشه که دو نفر با شاخصها و خصوصیات خوب و مثبت نمیتونن کنار هم و همسر هم باشن یا به عبارتی دیگه وجود نداره....
درسته؟
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
عالي بود گرچه ديگه به درد من نميخوره چون طبق معمول خدا خودش بهترين رو برامون رسوند
خدا شما رو واسه هم حفظ کنه....
ایشالا خدا واسه همه ملتمسین دعا (چه دختر چه پسر) یه خوبش رو برسونه... :D
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام...
ببخشید بعضی مواردموجب ایجاد حالت:surprised:در بنده شده:
11و17(البته خودم احساسا میکنم شاید در شرایط خاصی این احادیث گفته شده)
ولی اگه کسی میتونی این 2مورد رو شفاف سازی کنه ممنون میشم!!:gol:
 

zemestan_d

عضو جدید
سلام...
ببخشید بعضی مواردموجب ایجاد حالت:surprised:در بنده شده:
11و17(البته خودم احساسا میکنم شاید در شرایط خاصی این احادیث گفته شده)
ولی اگه کسی میتونی این 2مورد رو شفاف سازی کنه ممنون میشم!!:gol:
عزیزم کتاب بهارالانوار که این احادیث رو از اون کتاب گفتن یه کتاب 17 جلدیه که فقط احادیث رو جمع اوری کرده و اولش هم این مطرح شده که در مورد اعتبارشون باید علما کار بکنن یعنی اعتبار احادیثش خیلی جای بحث داره
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عزیزم کتاب بهارالانوار که این احادیث رو از اون کتاب گفتن یه کتاب 17 جلدیه که فقط احادیث رو جمع اوری کرده و اولش هم این مطرح شده که در مورد اعتبارشون باید علما کار بکنن یعنی اعتبار احادیثش خیلی جای بحث داره
خب یعنی مشکل از اعتبار احادیثه؟؟!!خب این اعتبارو چه جوری میشه تشخیص داد وقتی تو خود بحارالانوار گفته باید علما روش کار کنن؟!!الان من عالم نیستم...عوام به حساب میام...باید بالاخره مشخص بشه که مشکل از اعتبار احادیثه یا من قدرت درک حکمت پشت احادیثو ندارم.
 
آخرین ویرایش:

zemestan_d

عضو جدید
خب یعنی مشکل از اعتبار احادیثه؟؟!!خب این اعتبارو چه جوری میشه تشخیص داد وقتی تو خود بحارالانوار گفته باید علما روش کار کنن؟!!الان من عالم نیستم...عوام به حساب میام...باید بالاخره مشخص بشه که مشکل از اعتبار احادیثه یا من قدرت درک حکمت پشت احادیثو ندارم.
ببین این کتاب بیشتر به درد علما یا اونایی که علم حدیث خوندن میخوره واسه ماها که تخصصش رو نداریم کتابای معتبری که برامون شبهه ام ایجاد نکنن زییاده مثل میزان الحکم که تا دلت بخواد سند و مدرک برای هر کدوم از احادیثش گفته شده این جور تاپیکا ادم رو سر در گم میکنه این احادیث جای مطرح کردنش ایجا نیست . این همه حدیثی که ادما میگن خیلی هاش از طرف خود علما هم رد شده
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عزیزان جان دقت مبذول دارید که بحارالانوار!
درضمن سند این دو حدیثی که گفتید الکافی و مرآه العقول است ها!

بله امیدوارم اینو به حساب بیسوادی من نذارید!!چون موقع تایپ واسه هر کسی این اشتباه پیش میاد!!:D
من بحثم سر این نیست که اون دوتا حدیث از بحارالانواره یا الکافی!!!!دوستمون به بحارالانوار اشاره کردن منم این منبعو مثال زدم!بحثمو تو 2تا پست اولی گفتم...
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نمیشه ما بر اثر قوانین خویش بریم جلو ؟
چرا نمیشه؟!شما میتونی قوانین خودتو داشته باشی!!اینا یه سری پیشنهاده واسه کسایی که میخوان زندگیشون مستحکمتر و اصولی تر و اسلامی تر پیش بره...البته که همه در انتخاب مختارند!!
ولی من ترجیح میدم مطابق قوانین دینم برم جلو تا قوانین خودم!شاید قوانین من اونقدرها که فکر میکنم درست نباشه!
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
سلام...

در مورد بحارالانوار عرض کنم همینطور که دوستمون گفتن،احادیث و روایات معتبر و غیر معتبر در این کتاب جمع آوری شده و علامه مجلسی احادیث رو از هم تمییز نکردن و فقط جمع آوری کردن و اینکار رو به آیندگان و متخصصان علوم حدیث سپردن....

اما در مورد دو مورد روایت دیگه ای که دوست دیگه مون اشاره کردن(مورد 11 و 17) هر دو سندیت داره و جای شک و شبهه ای نیست...
این روایت از امام علی و پیامبر درسته و بنده در چند کتاب معتبر دیگه هم مطالعه کردم و از بعضی از علما هم شنیدم....

البته من وقتی داشتم تاپیک میزدم فک میکردم بیشترین بحث روی مورد 22 پیش بیاد چون واسه خودمم جای سوال داشت...
چون اگه دقت نشه،برداشت درستی صورت نمیگره...
در این روایت اومده با زن شهیره ازدواج نکنین...
حضرت می فرماید شهبره زن چشم آبی بدزبان است
عکس این در روایتی از پیامبر اکرم(ص) اومده که حضرت می فرماید:با زنان چشم آبی ازدواج کنید که در آنها برکت است
(وسائل الشیعه، ج 20، ص 58)


در روایت قبل پیامبر ازدواج با زنی که این دو وصف(چشم آبی و بد زبان) با هم در او باشه رو مکروه میدونن...

بنابراین ازدواج با زن چشم آبی بلا اشکاله...


فقط دوستان بیشتر به احادیث و روایات دقت کنن...
نکته کنکوری دارن... :دی
 
آخرین ویرایش:

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام...

در مورد بحارالانوار عرض کنم همینطور که دوستمون گفتن،احادیث و روایات معتبر و غیر معتبر در این کتاب جمع آوری شده و علامه مجلسی احادیث رو از هم تمییز نکردن و فقط جمع آوری کردن و اینکار رو به آیندگان و متخصصان علوم حدیث سپردن....

اما در مورد دو مورد روایت دیگه ای که دوست دیگه مون اشاره کردن(مورد 11 و 17) هر دو سندیت داره و جای شک و شبهه ای نیست...
این روایت از امام علی و پیامبر درسته و بنده در چند کتاب معتبر دیگه هم مطالعه کردم و از بعضی از علما هم شنیدم....

البته من وقتی داشتم تاپیک میزدم فک میکردم بیشترین بحث روی مورد 22 پیش بیاد چون واسه خودمم جای سوال داشت...
چون اگه دقت نشه،برداشت درستی صورت نمیگره...
در این روایت اومده با زن شهیره ازدواج نکنین...
حضرت می فرماید شهبره زن چشم آبی بدزبان است
عکس این در روایتی از پیامبر اکرم(ص) اومده که حضرت می فرماید:با زنان چشم آبی ازدواج کنید که در آنها برکت است
(وسائل الشیعه، ج 20، ص 58)


در روایت قبل پیامبر ازدواج با زنی که این دو وصف(چشم آبی و بد زبان) با هم در او باشه رو مکروه میدونن...

بنابراین ازدواج با زن چشم آبی بلا اشکاله...


فقط دوستان بیشتر به احادیث و روایات دقت کنن...
نکته کنکوری دارن... :دی
ممنون. پس احادیث معتبرن....چون مورد 22 اشاره کرده چشم آبی+بد زبان!!دیگه حرفی نمیمونه دیگه!!
اگه بچه ها نوشتن، تخته رو پاک کنیم بریم تست بعدی....:دی!
خب مورد 11و 17 خدارو شکر معتبرن ولی مثل 22 نیستن!!!خصوصا 11...حالا17 رو میشه با توجه به ادامه ی حدیث چشم پوشی کنیم!!!!:confused:ولی...
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
ممنون. پس احادیث معتبرن....چون مورد 22 اشاره کرده چشم آبی+بد زبان!!دیگه حرفی نمیمونه دیگه!!
اگه بچه ها نوشتن، تخته رو پاک کنیم بریم تست بعدی....:دی!
خب مورد 11و 17 خدارو شکر معتبرن ولی مثل 22 نیستن!!!خصوصا 11...حالا17 رو میشه با توجه به ادامه ی حدیث چشم پوشی کنیم!!!!:confused:ولی...
البته من که متوجه نشدم صحبت شما حالت تمسخر داره،انتقادی داره یا...!!،ولی بهرحال بله احادیث معتبرن...

درباره ی مورد 11 هم حضرت حکم که ندادن الا و للا همچین همسری برای خودتون انتخاب کنین که...!!!
منظور اینه اگه همچین مشخصاتی داشت مناسبتره...
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
البته من که متوجه نشدم صحبت شما حالت تمسخر داره،انتقادی داره یا...!!،ولی بهرحال بله احادیث معتبرن...

درباره ی مورد 11 هم حضرت حکم که ندادن الا و للا همچین همسری برای خودتون انتخاب کنین که...!!!
منظور اینه اگه همچین مشخصاتی داشت مناسبتره...
تمسخر؟!!:surprised:یعنی انقدر عجیبه که زود قبول کردم معتبرن؟!!اشتباه برداشت شده....من کاملا بدون شوخی گفتم که قبول کردم احادیث معتبر هستن و همچنین پاسخی که در رابطه با مورد 22 دادین!(ببین شرایط چه جوریه که اگه زود چیزیو بپذیری تمسخر تلقی میشه!)
ممنون از توضیحتون، به هر حال قبول کنید که بیشتر احادیث جای سوال دارن و البته جواب هم دارن...واسه همه سوال پیش میاد:gol:


پ.ن:جالبه که هیچکس لحن تمسخرآمیز یک سری تاپیک معلوم الحالو متوجه نشده تا حالا!بگذریم...
 
آخرین ویرایش:

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
تمسخر؟!!:surprised:یعنی انقدر عجیبه که زود قبول کردم معتبرن؟!!اشتباه برداشت شده....من کاملا بدون شوخی گفتم که قبول کردم احادیث معتبر هستن و همچنین پاسخی که در رابطه با مورد 22 دادین!(ببین شرایط چه جوریه که اگه زود چیزیو بپذیری تمسخر تلقی میشه!)
ممنون از توضیحتون، به هر حال قبول کنید که بیشتر احادیث جای سوال دارن و البته جواب هم دارن...واسه همه سوال پیش میاد:gol:


پ.ن:جالبه که هیچکس لحن تمسخرآمیز یک سری تاپیک معلوم الحالو متوجه نشده تا حالا!بگذریم...
چه عرض شود؟؟!!
از نوع نوشتارتون اینطور برداشت میشد که گفتارتون چیز دیگه س...!!
بهرحال ببخشید اگه من برداشت درستی نداشتم...

بیشتر احادیث که فک نکنم جای سوال جواب داشته باشن چون اینقدرا هم گنگ و نامفهوم نیستن،اما بعضی از احادیث و روایات نیاز به تامل و تفسیر بیشتر و همینطور تحقیق برای معتبر یا غیر معتبر بودن اون داره....

حالا اگه شما همینطور روی مورد 11 شک دارین من تحقیق بیشتری میکنم و نتیجه رو همینجا توی تاپیک میذارم،هرچند روایتی که گذاشتم خودش با سند و مدرکه....!

ج.پ.ن::surprised:
همون بگذریم....
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظرتون اسلام در ايران اصلا اجرا مي شه كه بخواد همسرمون از طريق معيارهاي اسلامي باشه؟
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چه عرض شود؟؟!!
از نوع نوشتارتون اینطور برداشت میشد که گفتارتون چیز دیگه س...!!
بهرحال ببخشید اگه من برداشت درستی نداشتم...

بیشتر احادیث که فک نکنم جای سوال جواب داشته باشن چون اینقدرا هم گنگ و نامفهوم نیستن،اما بعضی از احادیث و روایات نیاز به تامل و تفسیر بیشتر و همینطور تحقیق برای معتبر یا غیر معتبر بودن اون داره....

حالا اگه شما همینطور روی مورد 11 شک دارین من تحقیق بیشتری میکنم و نتیجه رو همینجا توی تاپیک میذارم،هرچند روایتی که گذاشتم خودش با سند و مدرکه....!

ج.پ.ن::surprised:
همون بگذریم....

بله بعضی.ببخشید.ازپشت نوشته ها متاسفانه نمیشه به لحن نویسنده پی برد.اشکال اینجاست.به هر حال بابت پاسخها و خود تاپیک ممنون.خیلی خوب بود.:gol:
(تلگرافی مینویسم اشتباه برداشت نشه خدایی نکرده)
به جان خودم نه مسخره کردم نه میخواستم چیزیو نقد کنم.فقط سوال بود همین...اصلا به من چه؟!پسرا بیان سوال کنن!والا!:D
اون پ.ن کلی حرف داشت!!
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
به نظرتون اسلام در ايران اصلا اجرا مي شه كه بخواد همسرمون از طريق معيارهاي اسلامي باشه؟
اصلا به نظر شما این دو موضوع به هم مربوط میشه؟؟؟!
انتخاب همسر یه موضوع شخصیه و به عقیده ی اشخاص مربوط میشه....
شما دوست داشتی با معیارهای اسلامی و دینی انتخاب همسر داشته باش دوستم نداشتی نه...مختار هستین...
اصلا" ربطی به ایران یا هیچ کشور دیگه ای نداره....
طرف میتونه وسط آمریکا باشه اما با معیارهای اسلامی و دینیش انتخاب همسر داشته باشه....
پس برمیگرده به عقیده نه شرایط محیطی یا حکومتی....
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصلا به نظر شما این دو موضوع به هم مربوط میشه؟؟؟!
انتخاب همسر یه موضوع شخصیه و به عقیده ی اشخاص مربوط میشه....
شما دوست داشتی با معیارهای اسلامی و دینی انتخاب همسر داشته باش دوستم نداشتی نه...مختار هستین...
اصلا" ربطی به ایران یا هیچ کشور دیگه ای نداره....
طرف میتونه وسط آمریکا باشه اما با معیارهای اسلامی و دینیش انتخاب همسر داشته باشه....
پس برمیگرده به عقیده نه شرایط محیطی یا حکومتی....
در صورتي من مي تونم از طريق دين همسرمون انتخاب كنم كه جامعه ام ديني باشن اعتقاد كامل داشته باشن...وقتي دوروئي و تضاد هست مسلما شخصي را كه انتخاب مي كني به عنوان همسرم ممكنه با اون چيزي كه اسلام گفته زمين تا آسمون فرق داشته باشه....متوجه منظورم شديد؟
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرسی از تاپیک خوبتون...
ولی من هم شدیدا با بند 17 و 11 مشکل دارم... با توجه به چیزهایی که از حضرت علی (ع) میدونم همچین کلامی از ایشون بسیار بعیده...
نمیخوام ایراد بگیرم به هیچ وجه...
اما فکر نمیکنم امیر مومنان فرموده باشن زن با چنین صفاتی رو بگیر اگر خوشت نیومد مهریه اش با من...!!!
بهتر سندیت این احادیث بررسی بشه...
:gol:
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بحارالانوار، ج100، ص230


با زن شهبره و لهبره و نهبره و هیدره و لفوت ازدواج نکن... شهبره زن چشم آبی بد

زبان است و
لهبره زن بلندقد و لاغر اندام و نهبره زن کوتاه قد زشت و هیدره پیرزن رو

به مرگ و لفوت زنی است که از شوهر قبلی اش فرزند داشته باشد.

خدا رو شکر این حدیث از بحار الانواره...
وگرنه باید به خیلی چیزا شک میکردیم...!!! خجالت آوره...
 
بالا