معرفی نرم افزارهای مهندسی شیمی و مقایسه شبیه سازها

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
خوب فعلا همین تاپیک رو بحث میکنیم تا ببینیم چه می شود.
 

javadaria61

عضو جدید
تبخير کننده ها (Evaporators)

تبخير کننده ها (Evaporators)

اهميت تبخيركننده ها در صنايع گوناگون براي كساني كه با آنها سروكار دارند پوشيده نيست، مخصوصا در پالايشگاه هاي نفت و گاز براي استفاده از آب هاي نامرغوب و جلوگيري از ورود آنها به محيط زيست، آنها را بازيافت مي كنند و به صورت آب مقطر يا آب هاي سرويس در مي آورند كه آب هاي سرويس براي شستشو استفاده مي شود، اما آب مقطر مي تواند استفاده هاي گوناگون داشته باشد كه از جمله مي تواند در ديگ هاي بخار براي تهيه بخار استفاده شود، لذا براي تهيه آب مقطر روش هاي گوناگوني وجود دارد كه يكي از آنها روش تبخير است كه در تبخيركننده هاي چند مرحله اي صورت مي گيرد. در اين جا خواص مايع تبخير شونده و انواع تبخيركننده ها و مشكلات حاكم بر آنها شرح داده مي شود.
• انواع تبخيركننده ها
1-تبخيركننده هاي عمودي با لوله دراز

• جريان صعودي:Climbing film))

• جريان نزولي:(Falling film)

• چرخش وادار شده:(Forced circulation)



توضيح: اطاعات بيشتر در اين زمينه و مدل شبيه سازي شده با
HYSYS در بانك اطاعاتي وبلاگ موجود است

آدرس وبلاگ:

http://www.jajachem.persianblog.com/.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آشنایی با نرم افزار Catia

آشنایی با نرم افزار Catia

CAD و CAM به ترتیب مخفف Computer Aided Desighn و Computer Aided Manufacturing می باشند که اولی به معنی طراحی به کمک کامپیوتر و دیگری به معنی ساخت و تولید به کمک کامپیوتر می باشد.
طراحی به کمک کامپیوتر یعنی مدل سازی قطعه مورد نظر در فضای نرم افزار که خود در تسریع و دقت امر به کاربر کمک شایانی می کند.
ساخت به کمک کامپیوتر یعنی تعریف فرآیند ساخت قطعه به کمک کامپیوتر و اتصال آن به دستگاهی مناسب مانند CNC جهت ساخت قطعه با دقت خیلی زیاد و در کوتاهترین زمان.
با توجه به همین مهم نرم افزار های زیادی در این زمینه تهیه شده که هر کدام قسمت هایی از اهداف فوق را فراهم آورده است.نرم افزار پیشرفته و چند منظورCATIA در یک مجموعه با قابلیت های فراوان در جهت دستیابی به هر دو هدف طراحی شده است.

CATIA ( Computer Aided Three Dimensional Interactive Application )
ساخت شرکت Dassault System است.این نرم افزار علاوه بر دو قابلیت فوق شامل تحلیل المان محدود FEM ،شبیه سازی سینماتیکی،مدیریت مدارهای الکتریکی،ارگونومی،piping،برنامه نویسی و قابلیت های دیگری نیز می باشد،بنایراین طراحان می توانند به راحتی از مراحل اولیه تهیه قطعه تا مراحل نهایی آن را در این نرم افزار انجام دهند و در اغلب موارد از مراحعه به نرم افزارهای دیگر بی نیاز شوند.
یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار،پارامتریک بودن آن است،یعنی تمام مراحل ساخت مدل در فایل محتوی آن ذخیره می شود و در صورت نیاز ،هرگاه تصمیم بگیرید،می توانید یک یا چند قسمت از مدل را ویرایش کنید که متناسب با ویرایش هر مرحله از مراحل ساخت مدل،مراحل بعدی نیز به طور خودکار ویرایش می شوند،بنابراین پس از ساخت هر مدل به راحتی می توان آن را تغییر داد و نیاز به ساخت مدل جدیدی نیست.حفظ ارتباط بین فایل هایی که از یکدیگر استخراج شده اند از دیگر قابلیت های مهم این نرم اقزار است به طوری که مثلا با تغییر در فایل یک مدل سه بعدی که نقشه دو بعدی آن را قبلا تهیه و در فایل جداگانه ای ذخیره کرده اند،فایل نقشه آن به طور خودکار تغییر می کند.ویژگی های بی نظیر دیگری نیزدر این نرم افزار وجود دارد که در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت.
بهترین مرجع آموزش برای این نرم افزار ، کتاب آموزش گام به گام مدل سازی در نرم افزار CATIA ازنشر آفرنگ می باشد .
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
شركت Hyprotech گونه جديد نرم افزار TASC از نرم افزارهاي HTFS در زمينه شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي پوسته و لوله را معرفي كرد. TASC5 نرم افزاري كامل براي طراحي حرارتي و مكانيكي مبدلهاي حرارتي پوسته و لوله مي باشد.TASC5 اولين محصول براي تركيب طراحي حرارتي و مكانيكي براساس ASME VIII است. برنامه قابل استفاده براي تجهيزات جديد يا ارزيابي مجدد واحدهاي موجود است. اين برنامه با اتصال به شبيه ساز فرايند HYSYS از شركت HYPROTECH امكان انجام طراحي فرايند، طراحي حرارتي – هيدروليكي مبدل و فرايندهاي طراحي مكانيكي همزمان را فراهم مي كند. با تلفيق تكنولوژي معتبر بين المللي طراحي حرارتي نرم افزار HTFS TASC و HTFS MECHX نرم افزار TASC كاربر را قادر مي سازد تا به سرعت هندسه مبدل را جهت عملكرد حرارتي با در نظر داشتن محدوديت هاي طراحي مكانيكي بهينه كند كه اين عمل در يك مرحله كاري بدون وارد كردن مجدد داده ها انجام مي شود. در جايي كه هماهنگي بين قسمتهاي طراحي مكانيكي و حرارتي لازم است ، TASC5 يك راه حل موثر و كم هزينه براي تكميل تداوم داده ها بدون آنكه كيفيت يا يكپارچگي مكانيكي تاثير پذيرد را فراهم مي سازد.
TOM RALSTON مدير تجاري بخش HTFS از شركتHYPROTECH مي گويد:
“ عرضه TASC5 نقطه مهمي در نيل به عرضه يك محيط كاري تلفيقي در فرايند طراحي و بهينه سازي عملكرد واحد است . طراح و اپراتور، هر دو مي توانند از كاربرد يك مدل دقيق حرارتي – هيدروليك براي هر واحد عملياتي انتقال حرارت بهره ببرند. طراحي اوليه و هزينه بهينه سازي آن با تلفيق طراحي حرارتي و مكانيكي به حداقل مي رسند. “ TASC5 داراي تمامي مبدلهاي پوسته اي و لوله از نوع TEMA و جزئيات كامل آن براي كاربردهاي مختلف است كه شامل اين مبدلها مي باشد.
PRE – HEAT TRAINS ; OVERHEAD CONDENSERS ; FEED – EFFLUENT DUTIES ; KETTLE REBOILERS ; VERTICAL AND HORIZENTAL THERMOSYPHON REBOILERS .
محاسبات حرارتي جهت در بر گرفتن كندانسورها با جريان برگشتي توسعه يافته است . شيوه هاي كاملا‍ بهبود يافته براي فراسردسازي سمت پوسته يا لوله و همچنين شيوه هاي بهبود يافته HTFS براي تبخير كننده هاي FALLING – FILM در آن گنجانده شده اند ، مدلهاي ترموديناميكي آشنا براي كاربران HYSYS و يك بانك داده اجزا با بيش از هزار ماده فراهم شده است. دامنه وسيعي از شيوه هاي VLE استاندارد صنعت همراه با قوانين اختلاط مناسب مايع و بخار براي خواص انتقالي وترموديناميكي عرضه مي شود. عمليات محاسبات حرارتي TASC5 اكنون داراي LAYOUT براي مدلسازي سمت پوسته است . قوانين مكانيكي TASC5 مربوط به كد ASME VIII براي طراحي مبدلهاي با حداكثر فشار PSIA 3000 (BAR 214 ) مي شود. TASC5 داراي بانك داده گسترده اي از مواد طراحي در ASME است كه توسط HTFS مورد استفاده قرار گرفته است. اين مواد در يك سيستم از گروههاي مختلف تعريف شده توسط كاربر سازمان دهي مي شود كه مي تواند مواد مورد نياز را براي قسمت هاي مختلف مبدل را فورا ارائه كند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
برنامه PIPESYS به چه صورت اجرا مي شود ؟
برنامه PIPESYS به عنوان يك برنامه الحاقي به HYSYS عمل مي كند و از واسطه گرافيكي HYSYS و روشهاي ترموديناميكي أن استفاده مي كند. بنابراين براي استفاده از برنامه PIPESYS وجود برنامه HYSYS الزامي است و به عنوان يك UNIT در HYSYS مي توان أن را به كار برد.

قابليتهاي برنامه PIPESYS چيست ؟
• مدلسازي مفصل جريانهاي تك فاز و چند فاز
• محاسبه پروفيل دما و فشار براي خط لوله با توجه به مسير وعوارض زمين در خشكي و دريا
• محاسبه فشار در دو حالت Forward و Reverse
• مدلسازي تاثير تجهيزات داخل خط مانند كمپرسور ، پمپ ، گرم كننده ، خنك كننده ، رگلاتور، شير و زانويي
• تجربه و تحليل هاي خاص مانند
• Pigging Slug
• پيش بيني سرعت سايش
• Severe Slugging
• مدلسازي يك خط لوله يا شبكه خطوط به تنهايي يا به عنوان جزئي از فرايند شبيه سازي با Hysys
• انجام محاسبات حساسيت جهت بررسي تاثير پارامترهاي مختلف بررفتار سيستم
• بررسي امكان افزايش ظرفيت براي خط لوله موجود برمبناي تاثير مواد، خط لوله و تجهيزات موجود.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
توصيف و محاسبه خواص نفت خام و برشهاي نفتي

توصيف و محاسبه خواص نفت خام و برشهاي نفتي

براي توصيف نفت خام و برش هاي نفتي كه مخلوط هاي بسيار پيچيده اي هستند روش ها و روابط فراواني وجود دارد. OilManager يكي از اجزاي اختياري HYSYS است كه كار توصيف و سرشت نمايي (Characterization) اين مخلوط ها را انجام مي دهد. روشي كه اين برنامه براي تبديل داده هاي آزمايشگاهي (assay) به گروهي از سازنده هاي مجازي به كار مي برد از مراحل فرعي سرشت نمايي زير تشكيل شده است :
• برمبناي منحني سنجش ورودي، OilManager مجموعه اي از منحني هاي كاري شامل دماي TBP ، وزن مولكولي، دانسيته و ويسكوزيته را در محدوده كامل (%100-0) محاسبه مي كند.
نكته : اگر داده هاي تقطير موجود نباشد، دو مورد از سه خاصيت كلي مخلوط (وزن مولكولي، دانسيته و ضريب (Watson(UOP)K كافي است تا OilManager منحني تقطير TBP را تخمين بزند.
• با استفاده از نقاط قطع برش پيش فرض يا آنچه توسط كاربر داده شده است هر جزء مجازي مخلوط از منحني TBP محاسبه مي شود.
• نقطه جوش نرمال (NBP)، جرم مولكولي، دانسيته و ويسكوزيته هر جزء مجازي به صورت ترسيمي از منحني هاي كاري تعيين مي شود.
• براي هر جز مجازي، OilManager خواص فيزيكي و بحراني باقيمانده را از روابط مناسب برمبناي نقطه جوش نرمال، وزن مولكولي و دانسيته ماده بدست مي آورد.
• آنچه از منحني هاي خواص فيزيكي كه به برنامه داده نشده باشد، متناسب با جنس برش يا مخلوط نفتي (شامل ميعانات، نفت خام، برش هاي نفتي و مايعات قطران زغال سنگ) بدست مي آيد. اگر وزن مولكولي كلي مخلوط يا دانسيته كلي مخلوط به برنامه داده شده باشد. منحني خواص فيزيكي مربوطه (چه كاربر داده باشد و جه برنامه توليد كرده باشد) تنظيم و هموارتر مي شود تا با خواص كل سازگاري داشته باشد.

تجزيه و تحليل سازنده هاي سبك
oilManager داده هاي سازنده هاي سبك كاربر را جهت تعريف يا جايگزيني بخش زود جوش منحني ASTMD,TBP يا ASTMD يا مواد خالص مجزا، به كار مي برد. در OilManager لازم نيست كاربر سنگين ترين جزء سازنده هاي سبك را با پايين ترين نقطه جوش منحي TBP تطبيق دهد. OilManager يك بخش از منحني TBP تا درصد آزمايشگاهي متناظر با نقطه جوش سنگين ترين ماده از ميان سازنده هاي سبك (Ligh end) ، يا با درصد حجمي كل سازنده هاي سبك هر كدام كه بزرگتر باشد، جايگزين مي كند. در اين صورت، قسمت بدون سازنده هاي سبك در منحني TBP جديد نسبت به نمونه اصلي اوليه تغييري نمي كند و IBP آن با قسمت بدون سازنده هاي سبك در نمونه اصلي مطابقت دارد.
محاسبه خودكار سازنده هاي سبك
Oil Manager براي محاسبه خودكار سازنده هاي سبك، نقاط جوش مواد تعريف شده را روي منحني TBP رسم و تركيب مواد آنها را با درون يابي مشخص مي كند. OilManager درصد تركيب كل سازنده هاي سبك را چنان تنظيم مي كند كه نقطه جوش سنگين ترين سازنده سبك تقريبا متناظر با مركز ثقل حجمي آخرين جزء سازنده هاي سبك باشد.
مشخص كردن دماهاي قطع برش ها در TBP
كاربر مي تواند تعداد مواد مجازي را با تعيين تعداد دماهاي قطع برش ها و تعداد برش هاي مربوطه در هر محدوده دمايي معين كند يا اين كار را به OilManager واگذار كند، در اين حالت نقاط بهينه قطع برش ها با توجه به تعداد كل اجزاي مجازي كه كاربر معين مي كند محاسبه مي شود. سپس فرايند سرشت نمايي مخلوط ادامه يافته و با استفاده از منحني TBP و مجموعه نقاط قطع برش ها، مقدار درصد يا كسر هر جزء مجازي بر مبناي منحني ورودي محاسبه مي گردد.
تعيين خواص اجزا با استفاده از منحني
پس از آنكه نقاط قطع برش و درصد تركيب هر جزء مجازي شناخته شد، نقطه جوش متوسط بعنوان نقطه جوش نرمال (NBP) با برابر قرار دادن سطوح بين منحني TBP و خطي افقي كه نشان دهنده دماي NBP است محاسبه مي شود. سپس وزن مولكولي متوسط، دانسيته و ويسكوزيته هر جزء مجازي، از منحني هاي كاري هموار شده مربوط به وزن مولكولي، دانسيته و ويسكوزيته به دست مي آيد.
محاسبه خواص بحراني مواد
با دانستن نقطه جوش نرمال، وزن مولكولي و دانسيته ، OilManager قادر است خواص فيزيكي و ترموديناميكي باقيمانده لازم را براي تعريف كامل اجزاي مجازي نفتي محاسبه كند. اين خواص براي هر ماده مجازي با استفاده از روابط پيش فرض يا روابط دلخواه كاربر از ميان روشهاي زير تخمين زده مي شوند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
طراحي حرارتي، بررسي و شبيه سازي مبدلهاي حرارتي پوسته و لولهtasc

طراحي حرارتي، بررسي و شبيه سازي مبدلهاي حرارتي پوسته و لولهtasc

• آيا مناسب ترين مبدل را براي كاربردتان طراحي مي كنيد؟
• آيا اطمينان داريد كه نتايج بدست آمده از آخرين تحقيقات در نرم افزار حرارتي مورد استفاده شما به كار گرفته شده است؟
• آيا مي توانيد طراحي، بررسي و شبيه سازي تمام انواع مبدلهاي پوسته و لوله شامل مبدل هاي دو لوله (Double Pipe) و ترموسيفون را به طور جامع در يك برنامه داشته باشيد؟
با انتخاب TASC اطمينان بيشتري در طراحي تجهيزات و عمليات واحد داريد. در اين نرم افزار از روش ها اختصاصي HTFS استفاده شده است كه بر مبناي بيش از 30 سال تجربه و تحقيق استوار است.
توانايي ها
TASC به چهار روش مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد:
• طراحي (Design)- طراحي حرارتي بر مبناي سطح يا هزينه بهينه با شرايط مشخص فرآيندي و محدوديت هاي ابعادي.
• بررسي (Checking) – بررسي اين مطلب كه آيا مبدل موجود، بار حرارتي مورد نياز را با در نظر گرفتن شرايط خاص ورودي و خروجي برآورده مي كند يا خير. در اين حالت، نسبت سطح حرارتي موجود به سطح حرارتي مورد نياز محاسبه مي شود.
• شبيه سازي (Simulation) - محاسبه شرايط خروجي و كاركرد مبدل براساس شرايط ورودي.
• ترموسيفون (Thermosiphon) - محاسبه عملكرد Thermosiphon reboiler عمودي يا افقي، ميزان جريان در گردش و افت فشار در لوله هاي ورودي و خروجي.
كاربرد در فرآيند
TASC جريانهاي فرايندي را در حالت هاي مختلفي مانند، تك جزئي يا مخلوطي از اجزا شامل مايعات يا گازهاي تك فازي، مايعات در حال جوش، بخارهاي در حال ميعان (همراه يا بدون گازهاي غيرقابل ميعان) در هر حالت فيزيكي (بخار فوق گرم، بخار اشباع، فاز مايع اشباع يا فوق سرد) مي پذيرد. اين قابليت بدان معناست كه TASC ابزار عام و مشترك شركت هايي است كه در محدوده نفت، گاز، پتروشيمي، نيروگاهي و ساخت مبدل فعاليت دارند. اين نرم افزار به طور گسترده در اين زمينه ها مورد استفاده قرار مي گيرد:
• كندانسورها با Desuperheating و Cooling.
• كندانسورهاي پاره اي با جريانهاي چند جزئي (Multicomponent partial condenser).
• كندانسورها
• جوش آورنده از نوع Kettle .
• تبخير كننده هاي Falling film.
• مجموعه هاي چند پوسته، چند فاز Feed-effluent
• جوش آورنده هاي از نوع Thermosiphon.
مشخصات فني و توانايي ها
• نمايش نمايي از مبدل و ارائه برگه هاي اطلاعاتي به فرم استاندارد TEMA با اطلاعات خروجي. قابليت ورود اطلاعات به فرم جداول اطلاعاتي TEMA
• نوع جريان : تك فازي، در حال جوش و ميعان .
• قابليت قبول مبدلهاي سري – موازي تا 12 پوسته به صورت سري و هر تعداد به صورت موازي.
• پوسته هاي نوع X.,K, J, H, G, F, E طبق استاندارد TEMA.
• مبدل هاي دو لوله اي و چند لوله اي از نوع Hairpin.
• واحدهاي افقي يا عمودي.
• لوله هاي ساده يا پره كوتاه.
• داشتن پايگاه داده ها براي لوله هاي پره كوتاه.
• تيغه ها (baffles) يك يا دو تكه اي، بدون لوله در روزنه (no tubes in windows)، تيغه هاي ميله اي (rod baffles) و مبدل هاي بدون تيغه.
• تجزيه و تحليل ارتعاش، پايداري جريان براي جوش آورنده هاي نوع Thermosiphon.
• دادن اطلاعات ورودي در سيستم SI ، متريك يا انگليسي.& nbsp;
• اتصال كامل و دو طرفه به نرم افزار شبيه سازي فرايندي HYSYS .
• قابليت ارتباط با نرم افزارهاي شبيه سازي فرايندي HYSIM و ASPEN-PLUS.
• توليد فايل هاي با فرمت DXF ، براي استفاده در نرم افزارهاي گرافيكي كاربردي نظير AutoCAD.
• بسته نرم افزاري براي محاسبه هزينه با قابليت تغيير بر مبناي هزينه مواد و نيروي كار مورد نظر.
خواص فيزيكي
تغيير خواص با دما و فشار به طور كامل در محاسبات TASC منظور مي گردد. كاربر مي تواند خواص فيزيكي سيال را مشخص كرده يا آن را از بسته نرم افزاري فرايندي يا بسته نرم افزاري تعيين خواص، استخراج و به برنامه دهد و يا اجازه دهد TASC خود از تركيبات مخلوط داده شده اين خواص را محاسبه نمايد.
بررسي ارتعاش ناشي از جريان
ارتعاش در مبدل هاي حرارتي پوسته و لوله ممكن است باعث بروز مشكلات عملياتي حاد، كاهش توليد به دليل كاهش ميزان جريان (براي دوري جستن از ارتعاش) و كاهش زمان عملياتي به دليل خسارات سنگين به وجود آمده گردد. TASC به طور دقيق و بر مبناي روش هاي عملا امتحان شده و معتبر، مسائل مربوط به ارتعاش احتمالي ناشي از جريان هاي گازي مايع، يا دو فازي سمت پوسته را شناسايي مي كند.
خروجي
در خروجي TASC از قابليت انعطاف پذيري و راحتي كار در محيط TASC براي تجزيه و تحليل شكل هندسي و مشخصات تفصيلي كاركرد مبدل استفاده گرديده است. محيط گرافيكي و توانايي تمركز موجود در نرم افزار باعث افزايش توانايي تجزيه و تحليل گرافيكي اطلاعات خروجي و قابليت بررسي دقيق بي نظمي هاي موجود در اطلاعات عملكردي مي گردد. خروجي TASC شامل :
• اطلاعات تفصيلي طرح بهينه (در حالت Design) يا طرح موجود (در حالت هاي Simulation يا Checking) از جمله وزن هاي تقريبي مبدل و جدول طرح هاي ممكن ديگر (در حالت Design)
• برگه اطلاعاتي بر طبق استاندارد TEMA با اطلاعات تفصيلي مبدل.
• نقشه جزئيات هندسي مبدل.
• اطلاعات جامع در مورد افت فشار در پوسته و لوله، توزيع جريان در پوسته و شرايط بين پوسته هاي به هم متصل.
• تغيير دما و ضريب انتقال حرارت در طول مبدل (در حالت Simulation يا Checking) شامل دماي فلز لوله به تفصيل.
• تجزيه و تحليل ارتعاش بهمراه شناسايي دلايل آن.
• فايل هاي با فرمت DXF براي استفاده در برنامه هاي گرافيكي كاربردي.
• فايل هاي INTOUT براي ارتباط خودكار با پايگاه داده ها و ساير برنامه هاي كاربردي .
• فايل ورودي داده ها براي نرم افزار OPTU
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي هواخنك Acol

شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي هواخنك Acol

• آيا طراحي يا عملكرد مبدلهاي حرارتي را كه با هوا خنك مي شوند بررسي مي كنيد؟
• آيا اطمينان داريد كه در محاسبات خود از نتايج آخرين تحقيقات استفاده مي كنيد؟
• آيا با محدوده وسيعي از كاربرد مبدلهاي حرارتي از ميعان چند جزئي تا بازيافت حرارت و رطوبت گيري سروكار داريد؟
ACOL پاسخگوي نيازهاي شما در طراحي و شبيه سازي همه موارد فوق است ….
شبيه سازي
ACOL شش حالت شبيه سازي براي رسيدن به خواسته هاي كاربران ، سازندگان و مهندسان ارائه مي دهد :
• دماي جريان خروجي قسمت لوله ها
• دماي جريان ورودي قسمت لوله ها
• عملكرد كنوكسيون طبيعي براي حالت “ پنكه ها خاموش “
• مقدار جريان قسمت لوله ها
• مقدار جريان طرف ديگر مبدل ( متقاطع با لوله ها) به ازاي شرايط مشخص شده جريان قسمت لوله
• ضريب جرم گيري قسمت لوله ها
طراحي
روش منحصر به فرد تصويري محاوره اي ACOL در طراحي مبدلهاي حرارتي هوا خنك ، شيوه هميشگي HTFS است. اين روش در عمل امكان دستيابي به شرايط بهينه تركيب و وضعيت واحد عملياتي به ازاي بار حرارتي مشخص را فراهم مي آورد. برنامه ACOL تعداد دسته لوله ها bay , (bundle) و پنكه ها (fan) را به علاوه مقدار جريان هواي لازم محاسبه مي كند. در اين مسير طرح ها و گزينه هاي مختلفي كه همگي عملي بوده و محدوديت هاي فرآيند در آنها رعايت شده است مورد بررسي قرار مي گيرند. يك اشاره كوچك mouse كافيست تا خلاصه نتايج طراحي نشان داده شود. در روش طراحي پيشرفته ACOL طول و عرض مورد نظر كاربر، اندازه بهينه پنكه ها و جداول طراحي هاي جايگزين تعيين مي شود. سپس با شبيه سازي تفصيكاربرد در فرآيند
جريان فرايند در قسمت لوله ها مي تواند تك فاز يا دو فازي گرم يا سرد باشد. محاسبات محدود به مواد منفرد نيست و هر مخلوطي (با گازهاي غيرقابل ميعان يا بدون آن) در هر شرايطي (بخار خشك، بخار اشباع، دو فاز، مايع اشباع يا Subcooled) را مي توان به كار برد. جريان هاي X-side (كه مربوط به حالت متقاطع يا Crossflow است) مي تواند هواي خشك يا مرطوب يا مخلوطي از گازها باشد. اين قابليت انعطاف زمينه كاربرد مداوم ACOL در صنايع نفت، گاز، شيميايي، پتروشيمي و انرژي را فراهم مي آورد.
لي مي توان خطاي طراحي هاي خلاصه اوليه واحد را تصحيح كرد.
مشخصات فني و توانايي
انواع كاربرد
مبدلهاي حرارتي كه با هوا خنك مي شوند (ACHE) ، بازيافت حرارت ، تهويه مطبوع ، Charge Cooler
انواع لوله ها
ساده (Plain) ، پره بلند ، پره كوتاه ، پره دندانه دار (Serrated Fin) ، پره صفحه اي Tube in Plate, Studded (Plate Fin)
انواع High fin
Extruded, L, G دوفلزي Shoulder grooved , (bi-metalic)
انواع كلگي
U-tube, Manifold, D, Cover Plate, Plug, Box
تعداد گذر
تا 50 عدد با آرايش ساده يا پيچيده. امكان چيدن و تنظيم گذرها به صورت تصويري
اندازه Bundle
2 تا 100 رديف با Bundle هاي چند گانه در هر bay و چندين bay در هر unit
نوع جريان هوا
اجباري، القايي ، آزاد (بدون پنكه)
طرف جريان فرآيندي
گرمايش و سرمايش تك فاز، ميعان يا جوشيدن
تقويت انتقال حرارت در طرف لوله ها
مشخص شده به ازاي هر گذر (pass)، نوار پيچان (twisted tapes)، ضرايب تقويت j&f input , (enhancement factors)
X-side (جريان متقاطع يا Crossflow)
هواي خشك، هواي تر (رطوبت زدايي)،مخلوط گازي چند جزئي، پروفيل دما و سرعت درورودي، عملكرد سطوح اختصاصي را نيز مي توان مشخص كرد.
خواص فيزيكي
مواد خالص و مخلوط هاي چند جزئي
بانكهاي داده داخلي
بانك داده ها با 40 ماده، بانك داده هاي مواد خاص كاربر و خواص جريان، بانك خاص كاربر براي X-side
واسطه هاي مخصوص
برنامه هاي PPDS2, ASPENPLUS, HYSYS, HYSIM از طريق فايل هاي PSF، برنامه انتخاب پنكه CF-P20 ، بانك اطلاعاتي خواص مواد DIPPR
جرم گيري
مقاومت استاندارد يا مقدار جرم گيري در قسمت لوله به عنوان تابعي از سرعت، دما، كيفيت ، فاز يا طول، X-side به عنوان تابعي از شماره رديف لوله ها
نتايج خروجي
ACOL از توان و قابليت هاي محيط Windows براي نشان دادن تمامي مشخصات مبدل استفاده مي كند. ترسيم منحني به صورت گسترده براي تجزيه و تحليل اطلاعات خروجي به كار گرفته شده است. خروجي ACOL شامل موارد زير است:
• خلاصه عملكرد حرارتي – هيدروليكي مبدل
• جزئيات نتايج شامل :
o طرف لوله، طرف متقاطع با لوله ها و افت فشار دهانه ها
o منحني هاي شرايط جريان و نتايج بدست آمده در مبدل
• برگه اطلاعاتي API با ورودي جزئيات مبدل به صورت خودكار
• آرايه مبدل حرارتي براي واحدهاي از نوع API
• خروجي متني شامل
o خلاصه عملكرد حرارتي – هيدروليكي شامل تخمين وزن
o نمودار جانمايي كلگي
o اطلاعات جامع افت فشار در طرف لوله و طرف متقاطع
o منحني هاي خواص جريان و بار حرارتي محاسبه شده توسط برنامه يا ضميمه شده به برنامه
o جداول با جزئيات شرايط فرآيند و عملكرد آن در طول مبدل در قسمت لوله و X-side براي 20 نقطه در طول لوله در هر گذر يا رديف
o نصب X-side و داده هاي Fan noise
• فايل هاي INTOUT براي ارتباط خودكار با بانك هاي اطلاعاتي و ساير برنامه اي كاربردي .
منبع: وزارت نفت
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
برنامه PIPESYS به چه صورت اجرا مي شود ؟
برنامه PIPESYS به عنوان يك برنامه الحاقي به HYSYS عمل مي كند و از واسطه گرافيكي HYSYS و روشهاي ترموديناميكي أن استفاده مي كند. بنابراين براي استفاده از برنامه PIPESYS وجود برنامه HYSYS الزامي است و به عنوان يك UNIT در HYSYS مي توان أن را به كار برد.

قابليتهاي برنامه PIPESYS چيست ؟
• مدلسازي مفصل جريانهاي تك فاز و چند فاز
• محاسبه پروفيل دما و فشار براي خط لوله با توجه به مسير وعوارض زمين در خشكي و دريا
• محاسبه فشار در دو حالت Forward و Reverse
• مدلسازي تاثير تجهيزات داخل خط مانند كمپرسور ، پمپ ، گرم كننده ، خنك كننده ، رگلاتور، شير و زانويي
• تجربه و تحليل هاي خاص مانند
• Pigging Slug
• پيش بيني سرعت سايش
• Severe Slugging
• مدلسازي يك خط لوله يا شبكه خطوط به تنهايي يا به عنوان جزئي از فرايند شبيه سازي با Hysys
• انجام محاسبات حساسيت جهت بررسي تاثير پارامترهاي مختلف بررفتار سيستم
• بررسي امكان افزايش ظرفيت براي خط لوله موجود برمبناي تاثير مواد، خط لوله و تجهيزات موجود.

کتاب آموزش PIPESYS به ترجمه و تالیف این حقیر به زودی وارد بازار میشود.
لطفا" کمی صبر کنید ...
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
کتاب آموزش PIPESYS به ترجمه و تالیف این حقیر به زودی وارد بازار میشود.
لطفا" کمی صبر کنید ...

هر وقت وارد بازار شد. به همه بچه های این تالار باید یکی یکدونه هدیه بدهید.
قبوله.......؟
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
با سلام
نزم افزار Htfs رو از کجا میشه دانلود کرد
تشکر


کلیه نرم افزارهای مهندسی شیمی به دلیل زیاد بودن حجم فایل ها نمی شود دانلود کرد. اگر خودتان تهیش کنید بهتر است. ممکن است در هنگام دانلود بعضی از فایل ها به صورت ناقص دانلود شود.
در تالار نرم افزارها پیشنهاد بده شاید تونستند کاری برات انجام بدن.
 

*maryam

عضو جدید
سلام به همه مهندسین.گرایش من صنایع غذایی یه مطلب در مورد خط تولید شیر سویا میخوام ولی هیچکی تا حالا کمکم نکرده.لطفا اگه کمک کنید:)
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یه پیام به کاربر salam_to_all بدید . رشتشون صنایع غذاییه
شاید کمکتون کنه
یا علی
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
نرم‌افزار Styrene

نرم‌افزار Styrene

نرم‌افزار Styrene برای مدل سازی راکتور تولید استایرن مونومر در پژوهشگاه صنعت نف

رم‌افزار Styrene برای مدل سازی راکتور تولید استایرن مونومر از طریق فرآیند «Oxidative Reheat»

ه گزارش شانا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، مهندس صادق‌زاده، مسئول تهیه این نرم‌افزار گفت: استایرن که با عناوین فنیل اتیلن، وینیل بنزن و استایرول نیز مشهور است، از معروف ترین و ساده‌ترین مونومرهایی است که در صنایع پتروشیمی برای تولید انواع محصولات لاستیکی و رزینی GPPS و EPS و HIPS و SAN و ABS و SBR از آن استفاده می‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار در مدت چهار ماه با استفاد از تجربه های صنعتی همکاران مجتمع پتروشیمی تبریز تهیه شد و سرانجام برای بررسی دقیق با نتایج تجربی واحد استایرن مونومر این مجتمع مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج حاکی از دقت بالای نرم‌افزار تهیه شده بود.

صادق‌زاده در باره ویژگی های این نرم‌افزار گفت: قابلیت اتصال به محیط HYSYS برای شبیه‌سازی سایر ادوات واحد، همانند مبدل‌ها و برج‌های تقطیر به کار گرفته شده، قابلیت استفاده برای تعیین پارامترهای سنتیکی واکنش‌های تولید استایرن مونومر برای هر نوع کاتالیست تجاری به کار گرفته شده و کاربری آن برای افزایش یا کاهش مقیاس راکتورهای این فرآیند از جمله ویژگی های این نرم افزار است.

وی افزود: با انجام اندک تغییراتی می‌توان از این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی فرآیندهای تولید استایرن مونومر از طریق سایر پروسه‌های متداول مانند هیدروژن گیری ادیابانیک و ایزوترمال از اتیلن بنزین نیز استفاده کرد.
منبع: پژوهشکده نفت
 

bm56

عضو جدید
x-y phase diagram in Hysys

x-y phase diagram in Hysys

لطفا اگر در مورد رسم دیاگرام فازی x-y مخلوطهای دوجزئی در نرم افزار هایسیس اطلاعاتی دارید برای من بفرستید. مثلا مخلوط دوجزئی آب - اتانول.

با تشکر bm56
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
من با نرم افزار اسپن پلاس قادر به رسم منحنی های مخلوط های دوجزئی ترمودینامیکی هستم. ولی فکر کنم کاربری بنام مهدی عادلی نسب می تواند این کار را انجام دهد. برای او یک پیغام بفرست.
 

bm56

عضو جدید
آقا بهتاش از پاسخ شما ممنون هستم. به آقاي عادلي نسب هم پيغام فرستادم ولي هنوز جواب نداده اند.

با احترام
 

lovex5050

عضو جدید
نرم افزار شیمی

نرم افزار شیمی

سلام من نرم افزار شیمی با آموزش آن می خواهم .
باید چکار کنم.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
سلام من نرم افزار شیمی با آموزش آن می خواهم .
باید چکار کنم.

به نظر من اگه بری توی تاپیک های شیمی ، چیز بهتری گیرت میاد
اما اگه نرم افزار مهندسی شیمی میخوای ، دقیق تر بگو برای چه کاری میخوای ، حتما" راهنمایی میشی!
 

lovex5050

عضو جدید
نرم افزار

نرم افزار

من نرم افزاری که در رشته صنایع شیمیایی لازم باشه یاد بگیرم می خواهم لطفا کمک کنید
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بهترین نرم افزاری که امروزه برای کلیه فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار میگیره در صنعت نرم افزار اسپن پلاس aspen می باشد. که در همین تاپیک درباره اون بحث شده و کتاب هایی رو هم در این رابطه معرفی کردیم.
 

hamzeh20062008

عضو جدید
هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم

با سلام
می خواستم بدونم کسی بلده با نرم افزار PRO-II برج تقطیر واکنشی طراحی کنه ؟:que::redface:
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
IT در حوزه نفت

IT در حوزه نفت

IT یا Information Technology در لغت به معنی فن آوری اطلاعات می باشد. اصطلاحی است عام، ناظر بر تمام فنونی که در آنها از رایانه و فناوری ارتباطات برای ایجاد، ذخیره سازی، نمایش، تبادل و مدیریت اطلاعات استفاده می شود. قابل ذکر است که حوزه IT از سه بخش سخت افزار، نرم افزار و خدمات تشکیل شده است.

سخت افزار یعنی تمامی ابزارهایی که برای ورود و جمع آوری، ذخیره سازی و نمایش داده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نرم افزار یعنی تمامی برنامه هایی که برای ارتباط انسان با سخت افزار مورد استفاده قرار می گیرند.
و در پایان خدمات یعنی تمامی کارهایی که در جهت ارائه بهترین راهکار برای ارتباط این دو صورت می گیرد را شامل می شود.

دقت کنید که در این میان اگر سهم خدمات را 80 درصد، سهم نرم افزار را 15 درصد و سهم سخت افزار را 5 درصد معرفی شده است. با توجه به آمار ارائه شده، می توان خدمات پس از فروش را مهمترین فاکتور در زمینه انتخاب بهترین خرید معرفی کرد.

با توجه به گسترش IT در صنعت، صنعت نفت (در اینجا منظور از نفت، کل حوزه های مربوطه می باشد. یعنی نفت، گاز، پتروشیمی و ...) نیز از این مقوله مستثنی نبوده و متخصصین توجه ویژه ای به این صنعت نموده اند. همان طور که می دانید، یک پروژه عملی، در صورت توجیه اقتصادی از حوزه تئوری به حوزه عمل وارد می شود. سرمایه گذاری ها و درآمد های نفتی در حال حاضر از بالاترین ارقام برخوردار می باشند. بنابراین احتمال خارج شدن پروژه ای از حالت تئوری محض در صنعت نفت بالا می باشد. از نسبت گیری ورودی به خروجی از یک پروژه IT به بازده ای بالای این پروژه ها چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت کاملاً واقف می شویم. بزرگترین مزیت IT دادن سرعت و دقت به کارها می باشد. قابل ذکر است که IT در نفت در دو حوزه تخصصی و عمومی بکار می رود.

حوزه تخصصی
منظور از حوزه تخصصی، همان محاسبات و عملیات مهندسی این شاخه از صنعت می باشد. با توجه به تخصصی بودن این بخش، شرکت های معدودی پا در این حوزه گذاشته اند. دلیل آن سختی کار و طولانی بودن زمان رسید به نتیجه کامل در پروژه، ذکر شده است.

اصولاً اکثر شرکت ها، بدنبال پروژه های زود بازه بوده و در کارهای پژوهشی و مطالعاتی کمتر سرمایه گذاری می کنند (در ایران و کشورهای خاورمیانه این مسئله کاملاً مشهود می باشد). حال با توجه به نیاز بالای کارهای پژوهشی در این حوزه، فقط شرکت های بزرگ بین المللی که حاضر به سرمایه گذاری و پذیرش ریسک در این زمینه اند، حرفی برای گفتن دارند. در خارج از این مجموعه، کارهای پراکنده ای، نه بصورت منسجم، در بقیه شرکت ها صورت گرفته که در مقایسه با گسترش پروژه های نفتی، قابل چشم پوشی اند.

قابل ذکر است که در این بخش نیاز مبرمی به همکاری مهندسین نفت در کنار مهندسین IT احساس می شود. پس بهترین گزینه برای مهندس نفتی که قصد پا گذاشتن در این حوزه دارد، انتخاب بهترین همکار می باشد و آن کسی بجز متخصص IT در زمینه کاری اش نیست! البته در این میان به یک مهندس compiler نیاز است. مهندس compiler فردی است که هم به مهندسی نفت و هم به علم IT آشنایی دارد. این فرد زبان نفت را با زبان IT به مهندس IT منتقل می کند. بهترین گزینه انتخاب یک مهندس compiler، اختیار کردن آن از میان مهندسین نفتی است که آشنایی با حوزه IT مورد نظر داشته باشند.

حوزه تخصصی IT صنعتی رابطه مستقیمی با دانشگاه (در اینجا دانشگاه و مرکز عملی یکی دانسته شده است) دارد. در اکثر شرکت های بزرگ، با توجه به هزینه های بالای پژوهش و سختی مدیریت و رهبری آن، با دانشگاه های معتبر بین المللی قراردادی منعقد شده که بر اساس آن هزینه تحقیقاتی و پژوهشی را شرکت بر عهده می گیرد. در عوض وظیفه صنعتی کردن، بازاریابی، فروش و ارائه کلیه خدمات پس از فروش آن با این شرکت می باشد. توجه داشته باشید که در این قرارداد، دو طرف قرارداد، متعهد به انجام صورت قرارداد بوده، و هر در این میان هر دو طرف بوسیله نمایندگان ویژه خود مراحل پیشرفت کار را بطور دقیق دنبال می کنند. بزرگترین نتیجه این قرارداد، بالا رفتن سرمایه های شرکت از ارائه نرم افزار در صنعت، انتخاب مهندسین منتخب از دانشگاه طرف قرارداد و مطرح شدن بصورت بین المللی و گرفتن پروژه های بزرگتر در زمینه کاری آن شرکت می باشد. در طرف دیگر، دانشگاه طرف قرارداد، بخش پروژهشی فعالتری را خواهد داشت که این خود باعث بالارفتن سطح علمی و معروف شدن دانشگاه و بالارفتن rank بین المللی آن خواهد شد. در این میان نیز در سود فروش نرم افزار شریک خواهد بود.

البته روش بالا یکی از راهکار های مطرح شده در راه اندازی سیستم تخصصی IT در حوزه نفت می باشد. توجه کنید که این سیستم تخصصی هم در زمینه سخت افزار(مانند ابزار نمودار گیری) و هم نرم افزار (مانند نرم افزار CMG) می باشد.

حوزه عمومی
منظور از حوزه عمومی در صنعت نفت، بخشی است که بدون وجود مهندسین نفت این حوزه بکار خود ادامه می دهد. مثلاً اکثر سخت افزارهای مورد استفاده در صنعت نفت در حوزه عمومی قرار می گیرند ولی ساخت و طراحی این تجهیزات در صنعت IT از تخصصی ترین کارها در این حوزه می باشد.

همانطور که می دانید، طرفداران حوزه عمومی بسیار زیاد می باشد. در حال حاضر در کشور ما تعداد زیادی شرکت کامپیوتری خدمات مورد نیاز شرکت ها را پوشش می دهند. این خدمات از تهیه کامپیوترهای اداری گرفته تا راه اندازی سیستم های ویدیو کنفرانس و پورتال های بزرگ می باشد. البته این خدمات اکثراً زیر نام های بزرگ بین المللی و به اسم نمایندگی شرکت های بزرگ می باشد!

تخصص مورد نیاز در این حوزه بیشتر IT بوده و مهندسین نفت نقش کم رنگتری را در اینجا بازی می کنند. تخصص در این حوزه به معنی شناختن نیاز و انتخاب بهترین گزینه از ابزار موجود می باشد. در حال اکثر خدمات ارائه شده در شرکت های نفتی (شاید شما هم این را احساس نموده اید) با نیاز آن شرکت منطبق نیست. یعنی در جایی که ضرورت احساس می شود کم کاری شده و در جایی که ضرورتی وجود ندارد، هزینه و کار سنگینی صورت گرفته است. از بزرگترین مشکل شرکت های نفتی، به عدم پایداری سیستم های داخلی آنها می توان اشاره نمود.

بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق، مشاوره قبل از انجام کار می باشد. در اینجا تخصص افراد، آشنایی آنها با سیستم های موجود در بازار و ارتباط آنها با شرکت ها و مشاورین بزرگ معتبر حرف اول را می زند. پس نمی توان همین طور کسی را فقط بدلیل سابقه مدیریت، در این واحد قرار داد.

مطالعه نمونه عملی
نمونه عملی فن آوری IT در حوزه نفت، سهمیه بندی نفت می باشد. حوزه تخصصی این سیستم، همان محاسبه مقادیر سهمیه بندی است که با توجه به نیازهای کشوری محاسبه و اعلام شده است. در بخش عمومی آن می توان به کارت هوشمند، دستگاه های کارت خوان، و برنامه ای که شما را قادر به اتصال به سیستم و برداشت از مقدار سهمیه تعیین شده تان می کند. دقت کنید که مقدار خدمات ارائه شده در این سیستم، قابل مقایسه با خدمات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم نمی باشد.
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معرفی نرم افزار پترل (petrel) ورژن 2007

معرفی نرم افزار پترل (petrel) ورژن 2007

به گزارش نفت تایمز نرم افزار پترل، توسط شرکت شلمبرژر بدنیای صنعت نفت معرفی شده است. این نرم افزار در تمامی رشته های اکتشاف، بهره برداری، مخزن، و حفاری وارد شده است. در ورژن جدید این نرم افزار توجه بیشتری به تکنولوژی های جدید دنیای نرم افزار شده که کار کردن با این نرم افزار را بسیار روان کرده است. همچنین برای بالا بردن کار و دسترسی سریع به داده ها، خصوصیت سروری در آن پیشبینی شده است که کاربر قادر است داده های خود را در سروری مرکزی وارد کرده، و بقیه کاربران مرتبط بر اساس طبقه بندی محدودیت دسترسی، آنرا بررسی کرده، تغییرات لازمه را اعمال، سپس بروز شده آنرا ذخیره نماید.

از ویژگی های این نرم افزار معرفی فرمت جدید برای داده های لرزه نگاری است. با توجه به بالا بودن محاسبات process داده های لرزه نگاری، معمولاً برای اینکار ابرکامپیوترهایی در نظر گرفته شده است. اما این فرمت جدید، مقدار درگیری ram و cpu کامپیوتر را کمتر در نتیجه کاربر قادر به استفاده از این نرم افزار حتی در کامپیوتر های شخصی است.

به نظر می رسد که نرم افزار office drill که بوسیله این شرکت معرفی شده است، در زمینه حفاری از نرم افزار پترل قوی تر باشد. اما با توجه به ادعا های مهندسین این شرکت، نرم افزار پترل، در حال بهبود بوده و ویژگی های این نرم افزار گسترش می یابد، که یک شرکت فقط بوسیله یک نرم افزار قادر به تعمین تمامی نیاز های مهندسی خود می باشد.

از ویژگی های مورد توجه دیگر ورژن جدید نرم افزار توجه به مدیریت مخزن در این نرم افزار است. همان طور که می دانید، در مدیریت مخزن تمامی گروه های مهندسی با هم کار می کنند. این نرم افزار قابلیت دسترسی یک داده از یک ماژول به ماژول دیگر را دارا می باشد. یعنی گروه تعبیر لرزه نگاری بعد از انجام عملیات مورد داده ها را ذخیره کرده سپس گروه مخزن از آن استفاده می کنند. یعنی تمامی پایگاه داده های این نرم افزار با هم مرتبط هستند.

دیگر ویژگی ورژن جدید این نرم افزار، جلوه های تصویری آن می باشد که تعبیر و تفسیر و همچنین بررسی قسمت های آنرا آسانتر می نماید. این نرم افزار همچنین قادر است مستقیاً داده ها به CMG و Pennsys ارسال نمایید که با توجه به ادعاهای صورت گرفته، توانایی این نرم افزار در نمایش شبیه سازی های طراحی شده، قویتر می باشد.
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نرم افزار Surfer

نرم افزار Surfer

نرم افزار surfer برنامه ای است که تحت مایکروسافت ویندوز اجرا می شود و قابلیت رسم انواع نقشه های سه بعدی و کانتوری را دارا می باشد. این برنامه به راحتی داده های عددی را به نقشه های کانتوری صفحه ها و غیره، تبدیل می کند. همچنین این قابلیت را به کاربر می دهد تا همه قسمت های نقشه را به سلیقه خویش تنظیم نماید.

نقشه های کانتوری (Contour Maps) یا نقشه های خطوط تراز
این قسمت از نرم افزار قدرت کنترل کامل تمام پارامتر های نقشه را به کاربر می دهد. کاربر به راحتی قادر خواهد بود با انجام دوبار کلیک بر روی قسمت های مختلف نقشه تنظیمات آنرا به حالت دلخواه در آورد. بطور مثال محدوده تغییرات خطوط تراز، فاصله بین آنها و غیره را تنظیم نماید. بعلاوه Surfer این توانایی را به کاربر می دهد تا با نمایش رنگی نقشه ها فهم نقشه را بسیار ساده تر نماید.

بطور خلاصه ویژگی های نقشه های کانتوری به شرح زیر می باشد:
  • تنظیم بازه و فاصله بین خطوط تراز به صورت خودکار ولی توسط خود کاربر
  • قابلیت بر چسب گذاری بر روی تمامی قسمت های نقشه و قابلیت جابجا کردن آنها بوسیله ماوس
  • طراحی خطوط تراز و یا فواصل بین آنها به صورت رنگی (هم به صورت خودکار و هم توسط کاربر)
  • قابلیت تغییر شکل خطوط تراز به فرم دلخواه
  • تغییر مقیاس محور های X و Y نقشه به صورت مستقل از یکدیگر
  • رسم تعداد نامحدودی نقشه کانتوری بر روی یک صفحه
  • چاپ نقشه به صورت رنگی و سیاه-سفید
  • قرار دادن سایر نقشه ها همچون Post Maps، Image، Vectors، Wireframe surfaces و غیره بر روی نقشه کانتوری
  • صادر کردن کانتور ها در فرمت 3D DFX
  • و بسیار موارد دیگر
نقشه های سطوح سه بعدی (3d Surface Maps)
این نقشه های قادرند تا داده های مربوط را با تکنیک های مختلف رنگ آمیزی و یا سایه زنی به صورت صفحات سه بعدی نمایش دهند. به علاوه با روی هم قرار دادن تعدادی از این صفحات می تواند محدوده مورد نظر را به صورت Block Diagram نمایش دهد.

ویژگی های نقشه های کانتوری (Contour Maps)
  • تعیین نحوه تغییر رنگ سطوح، سطح مبنا، همچنین تنظیم نحوه نور پردازی بر روی سطوح
  • قرار دادن سایر نقشه ها بروی این نقشه
  • قابلیت حرکت دادن و چرخاندن سه بعدی نقشه ها بمنظور رٶیت تمام وجوه Block Digram بدست آمده
  • تنظیم مقیاس های X و Y و Z به صورت مستقل و یا وابسته به یکدیگر
3D WireFrame Maps
این نقشه ها نیز یکی دیگر از قابلیت های سه بعدی این نرم افزار می باشد که سطوح توپوگرافی را به صورت خطوط متقاطع شبکه بندی شده نشان می دهند. این خطوط در واقع خطوط ترازی هستند که بر روی یک توپوگرافی سه بعدی رسم شده اند و ارتفاع هر یک از آنها می تواند با رنگ خاصی مشخص شود که همانند سایر نقشه ها تمام این رنگ ها به صورت خود کار و یا توسط کاربر قابل تنظیم می باشد، بعلاوه اکثر ویژگی های ذکر شده در مورد نقشه های قبلی شامل دوران، تغییر مقیاس، تغییر نور و غیره، نیز برای این نوع نقشه ها قابل اجرا می باشد.

نقشه های برداری (Vector Maps)
این نقشه های قادرند مقدار و جهت تغییرات داده های رسم شده توسط نقشه های کانتوری و یا نقشه های WireFrame را به صورت بردارهایی بر روی آنها نمایش دهند. دو پارامتر ذکر شده در این نقشه ها یعنی مقدار و جهت به صورت خودکار توسط نرم افزار با استفاده از محاسبه گرادیان بین نقاط روی سطح مشخص می شود. در هر قسمتی جهت بردار رسم شده در جهت پر شیب ترین گرادیان می باشد و مقدار هر بردار بر اساس مقدار شیب محاسبه شده در هر قسمت تعیین می شود. همچنین لازم به ذکر است که این نقشه ها هم در مختصات کارتزیین و هم در مختصات قطبی می توانند نمایش داده شوند.

مشخصات نقشه های برداری (Vector Maps)
  • تعریف نوع، شکل و رنگ بردار ها
  • تعیین مقیاس های خطی، لگاریتمی و غیره برای نمایش بردار ها
نقشه های تصویری (Image Maps)
نرم افزار Surfer از روش های مختلف رنگ آمیزی برای بیان ارتفاعات یک شبکه دو بعدی استفاده می کند. عمدتا این رنگ بندی ها به صورت تغییرات تدریجی بین دو رنگ می باشد. بعلاوه کاربر قادر خواهد بود با اضافه کردن رنگ های جدید طیف های متفاوتی را به وجود آورد. این نقشه ها به کاربر این امکان را می دهد تا برای بیان ارتفاعات و عوارض موجود رنگ بندی های دلخواهی اتخاذ کند.

نقشه های سایه بندی شده (Shaded Relief Maps)
این نقشه ها، نقشه هایی هستند که عوارض سطح زمین را در رنگ های مختلف با توجه به جهت تابش نوری که کاربر آن را تعریف می کند، نمایش دهند. این نقشه ها نیز قادرند مستقلا و یا با سایر نقشه ها به صورت بر هم نهی شده نمایش داده شوند.

 
بالا