مشاوره، پرسش و پاسخ و درخواستهای بخش باغبانی

Hooshmand-gsm

عضو جدید
کالیستمن (شیشه شور)

کالیستمن (شیشه شور)

مرسی افسون جان و گلرخ عزیز

اینارو با راهنمایی شما پیدا کردم که گفتم اینجا هم بذارم

===========

کالیستمن (شیشه شور)



نام علمی:Callistemon citrinus
نام انگلیسی: Bottlebrush
خانواده: میرتاسه ها (موردی ها)






ارقام مشهور آن قرمز خیره کننده می باشد . گل ها در اردیبهشت ماه ظاهر می شوند. مقاومت شیشه شور در برابر خشکی ، گرما ، باد و از همه مهمتر زیبایی منحصر به فرد آن در زمان گلدهی و شکل گل یا گل آذین موجب شده که از این گیاه در سطح گسترده ای در فضای سبز و حاشیه خیابان های اقلیم های مناسب ، استفاده شود
همچنین برخی از روغنهای فرار موجود در عصاره برگ شیشه شور در پزشکی ، صنعت و ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارند. در افزایش رویشی ، ویژگیهای مطلوب پایه مادری مانند رنگ گل ، شکل برگ ، اندازه گیاه ، مقاومت به تنش های محیطی و مقاومت به آفات و بیماری های گیاهی را می توان به آسانی به نسل بعد انتقال داد و از تفرق ویژگیها که در افزایش جنسی به وجود می آید دوری نمود.
فرم قرار گرفتن گل ها در این گیاه شبیه شیشه شور است و آنچه موجب این شباهت می شود پرچم های بی شمار و دراز آن است که با رنگ قرمز تند مانند موهای برس جلوه گر می شوند .

اقلیم:
به نوع گیاه بستگی دارد. بیشتر شیشه شورها یخبندانهای سبک را تحمل می کنند، ولی در اولین زمستان باید از یخبندان یا سرمای زیاد حفاظت شوند.

خاک:
به بسیاری از انواع خاکها پایداری نشان می دهد، البته بهترین خاک برای آن خاکهای سبکتر است. و به طور کلیخاکهای دارای زهکش قوی در رشد آن بسیار تأثیر گذار است. همچنین بهتر است خاک کمی اسیدی باشد (PH=6).

7-1 میزان نور و دما:
به آفتاب کامل در سراسر روز نیاز دارد و جزء گیاهان Full sun می باشد.

تکثیر:
گیاه بری شور را باید از اواخر بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید. البته ممکن است عده ای بخواهند قلمه گیری در طول تابستان را تجربه کنند ولی گیاه تولید شده رشد و پیشرفت چندانی نخواهد کرد.
با استفاده از یک چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی، قلمه ها انتهایی ساقه به طول 10-7.5 ساتی متر را از گیاه جدا کنید. البته می توانید زمانی که جوانه ها خیلی بلند نشده اند و بطول تقریبی 10-7.5 سانتی متر رسیده اند، با دست آنها را از گیاه مادری جداکنید، به این صورت که جوانه را محکم با دست بگیرید و به سمت پائین خم کنید و آن را همراه با پاشنه (قسمتی از ساقه اصلی که به جوانه متصل باشد) بشکنید. در هر دو روش قلمه گیری، دقت کنید که قلمه ها بدون گل باشند. سپس انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گدان متوسطی حاوی ماسه با دانه بندی متوسط (06) و یا کمپوست مخصوص بذر و گیاه بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا از دست دادن آب در گیاه را کاهش دهید.
ریشه دهی حدود 2 ماه طول خواهد کشید. در این مدت، دمای محیط قلمه ها را 21 درجه نگاه دارید. قلمه ها باید در نور مناسب و کافی،ولی دور از تابش مستفیم خورشید رشد کنند. پس از این مدت، کیسه پلاستیکی را بردارید تا گیاه در محیط طبیعی به رشد خود ادامه دهد و به گیاه بالغ تبدیل شود و ریشه دهی کامل و مناسبی داشته باشد که این دوره 3 تا 4 ماه طول خواهد کشید. سپس گیاه رابه گلدان بزرگتری حاوی خاک مقوی منتقل کنید .
آبیاری:
برای بوته ها آبیاری منظم ضروری است. آنها به دوره های طولانی خشکی تحمل نشان می دهند اما بهترین رشد و خوبترین گلدهی را وقتی خواهند داشت که در ماههای گرم هر دو هفته یک بار آبیاری عمیق شوند.

کود دهی:
بدون کود هم از عهده رشد و رویش بر می آیند، اما در صورت افزودن مقدار کمی آرد استخوان در اواخر زمستان و در انتهای تابستان رشد و شادابی بهتری بروز می دهد.

مشکلات:
در بعضی فصول، کرمهای حشرات تارتن به بوته ها خسارت می رسانند. شاخ و برگهای تازه تنیده را ببرید. انجام سمپاشی هیچ مؤثر نیست. زنبورها یا مگسهای تخم ریز اره ای، که در اوایل پاییز ظاهر می شوند، اگر به موقع شناسایی نشوند، می توانند بوته ها را بی برگ کنند. سعی کنید لاروهای تارتن را با دست جمع کنید و در ظرف آبی بیندازید که در آن مقداری نفت سفید ریخته باشید تا معدوم شوند.

فصل گلدهی:
اصلی ترین زمان گلدهی از اواسط زمستان تا اواخر بهار است، اما جوانه زنی و گل افشانی مختصری هم در فصل پاییز دارد.

هرس(پیرایش):
به طور کلی اگر مایل به پیرایش باشیم، این کار هر چه زودتر بعد از تمام شدن گلها انجام می گیرد، زیرا شاخه های نو از انتهای گلها می رویند. برش قسمتی از شاخه ها کمک می کند که بوته متراکم تر شود. همچنین قسمتهای لاغر و دوکی و چوبهای مرده را از مرکز بوته باید برید. شاخه بوته پیر را می توان کاملاً قطع کرد تا بوته احیا، اما همه برگهای سبز تازه را نباید برید.

 
آخرین ویرایش:

moslemonline

اخراجی موقت
كشت بافت

كشت بافت

تشكر از افسون عزيز وكلروفيل .كشت بافت گياهي روي يه گياه خاص مي خواهد اين گياه حالا فرق نمي كنه چي باشه اگر از درختان ميوه باشه بهتر:gol:
 

payfer

عضو جدید
با سلام می خواستم بدانم تعداد قطره و فاصله چکان ها برای یک درخت در حالت یک ردیفه و دو ردیفه چگونه تعیین میشود. البته به صورت عملی نه آنجوری که در کتاب ها نوشته می شود.
سوال بعدی من این است که در این حالت سطح خیس شده برای هر قطره چکان چگونه محاسبه ومی شود.
در حالت عملی دبی برای هر قطره چکان را برابر 4 لیتر بر ثانیه در نظر می گیرند.
دوست نازنین سلام
از نوع سوالتون مشخصه که تجربه زیادی در زمینه آبیاری قطره ای ندارید و خوشبختانه مشخصه که تمایل زیادی به دونستن دارید لذا در حد توانم کمکتون میکنم
خواهش میکنم که هر کجا ابهامی در موارد ارائه شده داشتید ، گوشزد کنید تا توضیحات بیشتری ارائه بشه
:gol:
همونطور که میدونید آرایشهای مختلفی برای آبیاری توسط قطره چکانها وجود داره که از اون دسته شما به آرایش یک ردیفی و دو ردیفی اشاره داشتید . این نوع آرایش به نوعی از چیدمان قطره چکان گفته میشه که در اون لوله (معمولا پلی اتیلن) در کنار ردیف درخت بر روی زمین پهن میشه و معمولا در کنار هر درخت ، تعدادی قطره چکان روی لوله (یا داخل لوله) کار گذاشته میشه. بر حسب میزان نیاز آبی درخت میشه از دو ردیف لوله در دو طرف درخت استفاده کرد.
این روش آرایش قطره چکانها معمولا برای درختانی کاربرد داره که یا نیاز آبی کمی دارند (مثل درختان یا بوته های غیر مثمر که فقط بعنوان فضای سبز از اونها استفاده میشه ) یا درختانی مثل انگور که فواصل کاشت کمی دارند و دارای ریشه های نسبتا سطحی و پخشی هستند و در صورتی که کنار درخت و یا در فواصل بین درختان اگر قطره چکان کار گذاشته بشه ، آب مورد نیاز بمرور در اختیار قرار میگیره
بطور کلی تعداد قطره چکانها با توجه به میزان نیاز آبی درختان تعیین میشه البته ساعت آبیاری هم خیلی اهمیت داره و نهایتا شرایط طرح در تعیین میزان و تعداد قطره چکانها ، ساعت آبیاری و ... میبایستی مد نظر قرار بگیره.
(دوست عزیز سوال شما شاید بنظر خیلی ساده بیاد اما توضیحات زیادی نیاز داره و با سرعت تایپ فوق العاده ای که من دارم بنظرم میبایستی حوصله کنید تا بطور مفصل موارد رو خدمتتون عرض کنم . سپاسگزار میشم که بهم فرصت بدید تا مطالبی رو که میخوام و لازمه ، ارائه کنم )
 
آخرین ویرایش:

moslemonline

اخراجی موقت
یه سوال در مورد توت فرنگی

یه سوال در مورد توت فرنگی

در سال های اخیر میوه توت فرنگی را به صورت defrostدر میارن کسی می دونه علتش چیه؟
از بین دوستان باغبانی کسی هست علتشو بگه من خودم می دونم ومی خوام از شما بپرسم:que:
 

nak357

عضو جدید
كامه دورا

كامه دورا

کامه دورا

Chamaedorea elegans

Parlour Palm, Dwarf Mountain Plamنام انگلیسی:

اگربتوانید شرایط مناسب برای جوانه زدن بذور کامه دورا را بوجود آورید تکثیری موفقیت آمیز خواهید داشت.
بذرهای این گیاه را باید در سینی بذر و یا درصورت عدم دسترسی در یک جعبه چوبی کوچک کم عمق که با خاک برگ پوسیده و یا کمپوست مخصوص قلمه و بذر پرشده بکارید بطوریک جعبه را تا یک بند انگشت مانده به سر جعبه از خاک پر کنید و خاک را با ماله قشنگ صاف و کمی فشرده کرده و سپس بذرها را به آرامی روی خاک قرار داد با فاصله مناسب و روی بذور به آرامی کمی خاک ریخته و آبیاری کنید.اگر جعبه را درگلخانه قرار دهید با دمای ثابت 21 درجه سبزکردن بسیار راحت است اما اگر گلخانه ندارید در آپارتمانتان جعبه را درون یک پلاستیک بزرگ و شفاف قرار دهید و کنار یک منبع گرمایی بگذارید فقط باید دقت کنید خاک همیشه مرطوب باشد، در این حالت درصد بذرهایی که جوانه می زند کم است اما بهتر از هیچی است!

بذرهای این گیاه باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان کاشته شود و در سایه – روشن نگهداری گردد ( تا نور آفتاب خاک را خشک نکند و به گیاهچه فشار وارد نشود)، جوانه زدن بذرها ممکن است چند هفته طول بکشد. در این مدت ممکن است بعضی از آنها ناجور و ناصاف گردند. بنابراین بسیارمهم است که جوانه ها را به طور منظم کنترل کنید تا فساد قارچی بوجود نیامده باشد. زیرا قارچها به قسمتهای پائینی نهالهای جدید صدمه زده و باعث پژمردگی می شود.
زمانیکه نشاء ها به طول 5 سانت رسیدند، آنها را به آرامی بیرون آورید به صورت تک تک و یا اگرمایل به داشتن گیاه پرپشت و انبوه هستید، هر 3 گیاه را در گلدان متوسطی قرار دهید.


3عامل بسیار مهم در نگهداری این گیاه باید همواره مدنظرتون باشه :

1. هرگزبیش از اندازه آبیاری نکنید.
2. حرارت را همیشه متعادل نگهدارید.
3. به کنترل خود در مورد مشکلات قارچی که ممکن است برای نهالهایتان بوجود آید، ادامه دهید
 

سپهر آبي

عضو جدید
مهربان يار
بسيار سپاسگزار
اطلاعات ارائه شده - ارزشمند و درخصوص پرورش بذر شامادورا بود . لطفا چنانچه اطلاعات دقيق تري در رابطه با نگهداري از نخل شامادورا نيز ارائه نمائيد ممنونم
- سپهر
 

nak357

عضو جدید
كامه دورا

كامه دورا

نيازهاي گياه كامه دورا : مناسب براي پشت پنجره هاي شمالي وشرقي هرچند وقت سطح برگ ها را باآب مقطر ولرم شستشو داده وبرگ هاي تغيير رنگ داده را ازساقه جدا كنيد هفته اي يكبار خاك آن را غرقاب نموده درفاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود درفصل بهار وتابستان ماهي يكبار ازكود مايع استفاده كنيد اميدوارم كه توانسته باشم جوابتون داده باشم ازدوستان عزيز هم اگر كسي مطالب مفيدتري داشته باشه براتون ارائه مي ده :gol:
 
آخرین ویرایش:

moslemonline

اخراجی موقت
آموزش خيار

آموزش خيار

آموزش خيار به يك صفحه تايپ كرده واين جور راهنماييهاي جزئي كمك چنداني به شما نمي كنه من يه فيلم يا بهتر بگم يه آموزش كلي در باره خيار دارم البته يه فايل سنگين هست اگر خواستي ايميلت را برام بفرست تا ببينم ميشه از كافي نت دانشگاه برات بفرستم از توي خونه كه عمرا نمي شه:redface:
تا بعد:D
 

reza-gh

عضو جدید
درخواست کمککککککک

درخواست کمککککککک

:gol:سلام خسته نباشید : :gol:
من می خواستم بدونم که کدوم بیماری قارچی در گردو باعث اسیب دیدن آوندهای چوبی می شه .
علائم این بیماری به این صورته که سر شاخه های گردو خشک شدن ورنگشون تیره شده و آوندهای چوبی که در مرکز قرار دارن رنگشون خاکستری شده و حالت لایه لایه پیداکردن .:cry:
ممنون می شم اگه کمکم کنید .:heart:
 

nak357

عضو جدید
گردو

گردو

سلام دوست عزيز با اين علائمي كه شما داده ايد من فكرميكنم بيماري انتراكنوز باشد البته دوستان ممكن است اطلاعات بهتري داشته باشند كمكتون كنند
آنتراكنوز گردو Walnut anthracnose

بيماري ناشي از قارچ Gnomonia leptostyla (آنامورف: arssonina juglandis) است، كه دراكثر مناطق گردوكاري ديده مي‌شود؛ نشانه‌هاي آن تشكيل لكه‌هاي فرو رفته گرد يا بيضي شكل روي شاخه، ميوه و برگ است. آسروول‌هاي قارچ به صورت حلقه هاي متحدالمركز روي لكه هاي برگي به وجود مي‌آيند.




كنترل:

1- زينب wp80% و 2-1 درهزار

2- اكسي كلرورمس wp35% و 5-3 درهزار

3- تركيب برور ______ 1-0.5 درهزار

توصيه ها:

سمپاشي زمستانه 3_2 نوبت كه پس از ريزش برگها انجام مي‌شود. سمپاشي بهاره 2 نوبت پس از ريزش گلبرگها .همچنين جمع آوري و سوزاندن برگهاي آلوده ريخته شده و رعايت بهداشت باغ در كنترل بيماري موثر است.
:gol:
 

زراعی

عضو جدید
سوال

سوال

:que:سلام بر مهندسین باغبانی یک سوال در مورد درخت کیوی داشتم.
یک باغ کیوی رو دیدم که برگهای قدیمی اون بصورت سوخته در اومده بود ،آبیاریشم بصورت مه افشانه خاکشم کمی شوری داره ،ولی برگهای جدیدش سالمه ولی یکم زرد یکدسته،حالا نمیدونم بیماریه یا کمبود عناصر داره ؟
صاحب باغ عقیده داره که آب چاه مناسب نیست یعنی ECبالایی داره اما من به قارچ و کمبود آهن شک دارم حالا شمااگه تجربه ای در این مورد دارین ممنون میشم جواب بدین.
اگه نیاز به راهنمایی بیشتر داره بپرسین تا اطلاعات بیشتر بدم،آخه رشته من زراعته.:gol:
 

زراعی

عضو جدید
میتونی عکس ازش بزاری؟:gol:
سلام یه چند روز معطل میشی، الان یه کم سرم شلوغه،حالا اگه فعلا حدسی داری بگو تا منم ببینم بااین اطلاعاتی که دادم چیزی نصیب کسی میشه؟
به هر حال لطف کردی، سعی میکنم اولین فرصت برم سر باغو عکسشو بگیرم.:gol:مرتضی:gol:
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببین بهتره عکس واضحی ازش دید و بعد نظر داد .من زیاد راجه به کیوی نمیدونم . اما علایم کمرنگی در برگهای تازه مثل علایم کمبود آهن میمونه .البته علامت کمبود آهن و روی و منگنز خیلی به هم شبیه هستند . برگهای سوخته هم به نظر من میتونه علامت کمبود پتاسیم باشه .البته کمبود پتاسیم از حاشیه برگ رو به داخل حالت خشکیدگی پیدا میکنه . بهتره از کارشناسای منطقه برای یه بازدید از باغ دعوت بشه و برنامه کود دهی به باغ یه بار مرور بشه...بعضی وقتا از زیادی کودهای ازته کمبود روی و اهن نمود پیدا میکنه.
به نظر من بیماری نیست . باید یه نگاهی به برنامه کودی باغ انداخت و مشکل رو برطرف کرد:gol:
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای اینکه در طی سال و خارج از فصل بتونن میوه تازه به بازار عرضه کنن:gol:
تکنولوژی جدیده برای پروسس محصولات باغی که از طریق فریز کردن میوه رو نگهداری میکنن بدون اینکه اسیبی به کیفیتش برسه .

نمیدونم درست میگم یا نه ...
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
defrost کردن یعنی یخ زدایی
دلیلش هم اینه که چون توت فرنگی میوه ای هستش که بعد از چیدن خیلی زود خراب میشه به همین خاطر واسه اینکه بشه توت فرنگی رو به جاهای دور فرستاد به صورت یخ زده در میارنش یعنی کاری میکنن که دما ی میوه به 3 تا 5 درجه سانتیگراد برسه بعدصادر میکنندش و در بازار هدف عمل defrost یا همون یخ زدایی روش انجام میشه تا میوه تر و تازه در اختیار مردم قرار بگیره و با این روش میشه توت فرنگی رو از کردستان (قطب تولید توت فرنگی) به سایر نقاط صادر کرد بدون اینکه خراب بشه.
دوستان یه خواهش دارم لطفا اگه سوال میپرسید به دنبال این نباشید که با کنایه بخواهید برتری علمی تون رو به بقیه نشون بدهید اینجا همه با هم دوست هستیم.
ممنون
 

moslemonline

اخراجی موقت
جواب

جواب

هدفم اصلا برتری علمی نبود وشما هم نمی خواد الکی خودتو مثبت جلوه بدی:biggrin::biggrin::biggrin:
اگر سوالی پرسیده میشه برای بالارفتن اطلاعات همه دوستان هست نه قسط برتری ویا خدایی ناکرده تحقیر دوستان هست:eek:
جواب دوستان درست هست حالا می دونید چند مدت می شه اونو به این شکل نگه داشت؟
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
دقیق نمیدونم ...شاید یک سال .یه توضیح بیشتر و جامع تر میدی؟ من فقط یه اطلاع عمومی دارم زیاد از چند و چونش خبر ندارم . ممنون بابت اطلاع رسانیت
 

زراعی

عضو جدید
ببین بهتره عکس واضحی ازش دید و بعد نظر داد .من زیاد راجه به کیوی نمیدونم . اما علایم کمرنگی در برگهای تازه مثل علایم کمبود آهن میمونه .البته علامت کمبود آهن و روی و منگنز خیلی به هم شبیه هستند . برگهای سوخته هم به نظر من میتونه علامت کمبود پتاسیم باشه .البته کمبود پتاسیم از حاشیه برگ رو به داخل حالت خشکیدگی پیدا میکنه . بهتره از کارشناسای منطقه برای یه بازدید از باغ دعوت بشه و برنامه کود دهی به باغ یه بار مرور بشه...بعضی وقتا از زیادی کودهای ازته کمبود روی و اهن نمود پیدا میکنه.
به نظر من بیماری نیست . باید یه نگاهی به برنامه کودی باغ انداخت و مشکل رو برطرف کرد:gol:
شرمنده اگه عکس شفافیت نداره بخاطر اینه که خودم عکس نگرفتم امیدوارم علت سوختگی رو متوجه شده باشی .موفق باشی:gol:مرتضی:gol:

 

moslemonline

اخراجی موقت
جواب

جواب

كلروفيل عزيز تا 15 سال مي شود توت فرنگي را به اين شكل در اورد بيشتر توي تركيه اين كار را كردن وزياد هم جالب در نمي ياد چون بعدش سريع شكل خودشو از دست مي ده فقط توي نگاه اول فكر مي كني مثلا اين ميوه امروز چيده شده ولي اين همون ميوه 15 سال قبل هست وبعد از چند دقيقه تمام شكل خودشو از دست مي ده:cool:
 

سپهر آبي

عضو جدید
سلام به دوستان ارجمند
ديروز گياه بسيار بزرگي از بازار گل آهنگ خريدم كه ظاهرا نامش "گوش گرگي" با برگهاي بسيار بزرگ يكمتري و عرض هر برگ حدود 40 سانت و بر روي دمبرگهاي 60-70 سانتي است . هيچيك از فروشندگان نام علمي اش را نمي دانستند . همه به آن گوش گرگي مي گفتند اما فيلودندرون بالا رونده و نيز سينگونيوم نيست .
لطفا نام علمي و نحوه نگهداري آن را هريك از اساتيد كه مطلعند بفرمايند .
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
كلروفيل عزيز تا 15 سال مي شود توت فرنگي را به اين شكل در اورد بيشتر توي تركيه اين كار را كردن وزياد هم جالب در نمي ياد چون بعدش سريع شكل خودشو از دست مي ده فقط توي نگاه اول فكر مي كني مثلا اين ميوه امروز چيده شده ولي اين همون ميوه 15 سال قبل هست وبعد از چند دقيقه تمام شكل خودشو از دست مي ده:cool:

چه جالب پس فقط دکوره ... اما من خونده بودم این ابداع اسراییل بوده و میوه ها کیفیت خودشون رو خوب نگه میدارند ...جالب بود مرسی . بازم برامون بگو:w27:
 

Hooshmand-gsm

عضو جدید
دوست عزیز
گوش گرگی همان سینگونیوم هست
ممکنه گیاهی که شما خریدین یکی از انواع سینگونیوم باشه.
اگر بتونید یه عکس ازش بذارین دوستان با تجربه بیشتر میتونن راهنماییتون کنن
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل سوال و مشاوره درباره پرورش بن سای (بونسای) باغبانی 433

Similar threads

بالا