مسابقه *** هركي گفت اين چه گياهيه ...؟

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بچه ها ممنونم....

لطفا بگید این چه گیاهی هست:

راهنمایی : یک گیاه دارویی شناخته میشه.(هر چند خیلی معروف نیست) احتمالا بچه های باغبانی باید با این گیاه آشنایی داشته باشند. اسمش جالبه :thumbsup2:
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    28.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2.jpg
    2.jpg
    61.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=courier new,courier,monospace]نام علمی : Myosotis alpestris[/FONT]
[FONT=courier new,courier,monospace]
نام فارسی[/FONT] : گل فراموشم مکن
[FONT=courier new,courier,monospace]
نام انگلیسی :
Forget me not [/FONT]
[FONT=courier new,courier,monospace]
نام خانواده
: گل گاوزبان(Boraginaceae )[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گیاهی کوچک با گلهای زیبا برنگ آبی که در ارتفاعات ۷۰۰ تا ۲۸۰۰ متر از سطح دریا می روید. گلدهی آن از آوریل تا سپتامبر . اندازه گلهایش بین ۶ تا ۹ میلیمتر و برگهایش کرکدار است.

[/FONT]



 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب Halomorphic ???

شور ریخت
از مشخصه مورفولوژیکی گیاهان نمک دوست.
از مشخصه های خاک ها شور

در بعضی خاکها ، سنگ مادر ، خود محتوی املاح است و در برخی دیگر در اثر هوازدگی ، املاح محلول از سنگ مادر آزاد می‌شود، ولی چون مقدار رطوبت کم است، نمی‌تواند آبشویی یافته ، از خاک خارج شود. وزش باد نیز می‌تواند املاحی را از سطح دریا و اقیانوس انتقال داده ، در سواحل به جای گذارد. این نوع خاکها که اصطلاحا هالومورفیک نامیده می‌شوند، به سه گروه شور ، شور و قلیایی و قلیایی تقسیم بندی می‌شوند.

برای اطلاعت بیشتر به اینجا یه سر بزنید . ;)


اما برنده ازپژمان و fgni عزیز یه دنیا ممنون که تو این مسابقه شرکت کردند.:w27:
برنده اصلی چون زودتر گفتن که پژمان عزیز هستند ..... لطفا واژه بعدی شما بزارید.
:w30:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژمان جان شرمنده عزيز
اين عكس براي سومين بار مطرح شده...كاملا تكراريه گلم...ميتوني عكست رو عوض كني.؟

حالا که من جواب دادم :redface::redface:

آخ آخ ... من نمیدونستم مامان گلاب. شرمنده. چشم عوضش میکنم :gol:

نه پژمان یه بار دیگه سوال بزار ... اونو عوض نکن البته با اجازه گلاب جون ... باشه :redface:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
و سوال بعدی

و سوال بعدی

اسم این گیاه و خواصش رو بگید..

میدونم کمی سخته اما دوست داشتم آشنا بشید با این گیاه...

راهنمایی:

این گیاه یکی ازگیاهان سمی دارویی هست. و معمولا از سمی ترین گیاه دارویی از آن نام میبرند.
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    48 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2.jpg
    2.jpg
    80.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
این بار این کلمه یک کم با بقیه اصطلاحات فرق میکنه....

این واژه به چه معناست ؟

Agricultural revolution



با توضیحات کامل لطفا ...


سلام معني اين انقلاب كشاورزي
در واقع انقلاب كشاورزي به اتفاقي كه طي اون بشر با انجام كشت و كار گياهان دلخواه و استفاده از فنون و طبيعت توانست بر مشكل تهيه غذا فائق ايد و در يك نقطه متمركز گردد که در واقع پایه و اساسی برای تمدن بشری به منظور توسعه بوده در واقع بشر متحرك به دنبال غذا و شكار توانست با فراگيري فنون كشاورزي در روستاها و شهرها اسكان يابد و اين خود زمينه و پايه اوليه تمدنها و فرهنگها گرديده
با اين وجود اتفاقات ديگر در عرصه كشاورزي هر يك بنوبه خود انقلابي در فرايند توليد مواد غذايي براي بشر (كشاورزي)بشمار ميروند كه نمونه ان مكانيزاسيون در كشاورزي ويا كشف قوانين توارث در گياهان كه منجر به انتخاب و بهبود محصولات گرديد و ...
:gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
مرسي پژمان جان عالي بود

خواص و کاربرد گياه سداب
پیکر رویشی و برگ های این گیاه دارای خاصیت کاهش فشار خون، سقط جنین، قاعده آور، التیام دهنده زخم ها، درمان گزش مار و ... است و داروهایی با نام های روتوزید، روتاسکوربین و روتوفیلین از این گیاه فرموله شده است. در ضمن از این گیاه به عنوان حشره کش هم استفاده می شود.


 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
پژمان اسم این گیاه سداب ;)




سلام من فقط توضيحش رو اضافه ميكنم
سداب

Ruta graveolens

Rue

Rutaceae

معرفی و گیاهشناسی
گیاهی است چندساله از خانواده مرکبات، دارای 50 تا 100 سانتی متر ارتفاع، برگ ها دارای بریدگی های نسبتا عمیق،گل ها به رنگ زرد ( از اختصاصات اش این است که گل های مرکزی گل آذین اش به صورت قطعات 5 تایی هستند ولی گل های کناری شامل قطعات 4 تایی است)، میوه اش کپسول، دارای چند خانه و در سطح کپسول ها برجستگی های دایره ای شکلی دیده می شود. بذور اش لوبیایی شکل به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه هستند و وزن هزار دانه اش 5/2 گرم است.




نیازهای اکولوژیکی
بومی نواحی جنوبی مدیترانه است. به هوای گرم و تابش آفتاب زیاد و آبیاری منظم نیازمند است. خاک های شنی دارای کربنات کلسیم را می پسندد. PH خاک برای این گیاه 5/5 تا 5/8 مناسب است.


کاشت،داشت،برداشت
به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم کشت می گردد. کشت مستقیم در اواخر زمستان صورت می گردد. 4 تا 5 کیلوگرم بذر برای یک هکتار مزرعه مورد نیاز است و فاصله ردیف کشت در این روش، 40 سانتی متر می باشد.
کشت غیر مستقیم برای سطوح وسیع توصیه می شود و در خزانه هوای آزاد در اواخر فروردین صورت می گیرد. بذور به فواصل 25 تا30 سانتی متر کشت می شوند و 1 تا 2/1 کیلوگرم بذر برای یک هکتار مزرعه استفاده می شود. وقتی ارتفاع گیاهان به 25 تا 30 سانتی متر رسید، در زمین اصلی به فواصل 50 سانتی متر بین ردیف ها و 25 سانتی متر روی ردیف ها کشت می شوند.
چون گیاهی مقاوم است، کمتر به بیماری های باکتریایی و ... مبتلا می شود و تنها توصیه در مورد عملیات داشت این گیاه این است که در سال اول رویش، وجین علف علف های هرز به خوبی صورت گیرد.
برداشت از سال دوم صورت می گیرد. 2 تا 3 مرتبه در سال می توان برداشت نمود . بهترین زمان برداشت در هنگام گلدهی است که دارای حداکثر مواد موثره می باشد. به دلیل آلکالوئیدهای سمّی موجود در این گیاه، در هنگام برداشت بایستی از ماسک و دستکش استفاده نمود. عملکرد اندام خشک سداب، 5/3 تا 4 تن در هکتار است.




فرآوری
مهمترین ترکیبات این گیاه عبارتند از: روتین، کومارین، فورانوکومارین، آلکالوئید های سمی (کینولین و اکریدون) و اسانس. اسانس سداب Rue oil نام دارد و دارای 90 درصد متیل نونیل ستون است و دارای مقدار کمی از استرها و فنل ها است. اسانس این گیاه با روش تقطیر بوسیله ی آب از اندام های خشک گیاه حاصل می گردد. وزن هر میلی گرم اسانس 84/0 گرم است و تقریبا از هر صد کیلوگرم گیاه خشک، صد گرم اسانس حاصل می گردد.


خواص و کاربرد
پیکر رویشی و برگ های این گیاه دارای خاصیت کاهش فشار خون، سقط جنین، قاعده آور، التیام دهنده زخم ها، درمان گزش مار و ... است و داروهایی با نام های روتوزید، روتاسکوربین و روتوفیلین از این گیاه فرموله شده است. در ضمن از این گیاه به عنوان حشره کش هم استفاده می شود.


:)
منبع :/www.mdplant.blogfa.com/post-1.aspx
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
به به به ...خوشم اومد از همه مندسین...... برنده زهرا و fgni هستند. از زهرای عزیز میخوام عکس بعدی رو بزاره و fngi عزیز هم می خوام واژه بعدی رو بزارند. از همه مخصوصا مامان گلاب ممنونم
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
به به به ...خوشم اومد از همه مندسین...... برنده زهرا و fgni هستند. از زهرای عزیز میخوام عکس بعدی رو بزاره و fngi عزیز هم می خوام واژه بعدی رو بزارند. از همه مخصوصا مامان گلاب ممنونم

سلام به همه :)
مرسي پژمان عزيز از لطفت ;)
لطفا بگيد توضيح اين واژه چيه
Alelopati:gol:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام به همه :)
مرسي پژمان عزيز از لطفت ;)
لطفا بگيد توضيح اين واژه چيه
Alelopati:gol:


آللوپاتی
اصطلاح آللوپاتی، یک واژه یونانی است که توسط دانشمندی به نام مولیش (Molish,1937 ) ابداع شد و از جهت ریشه یابی ، از ترکیب دو لغت ریشه ای «allelon» به معنی «دیگری» و«pathos »که به معنی «آسیب و ضرر» میباشد، تشکیل شده است . به این ترتیب ترجمه لغوی و لفظ به لفظ آللوپاتی عبارت است از : «آسیب و زیان یکی علیه دیگری». تعریف مولیش از آللوپاتی ؛ به دو گروه از واکنشهای بیوشیمیایی مفید و مضر در بین همه رده های گیاهی و میکروارگانیسمها اشاره داشت. رایس(Rice,1984) آللوپاتی را ، هر نوع تاثیر مفید یا مضر، مستقیم یا غیر مستقیم یک گیاه (بعلاوه میکروارگانیسمها) بر روی گیاه دیگر، از طریق تولید ترکیبات شیمیایی و آزاد کردن آنها به محیط اطراف تعریف میکند. آللوپاتی علم نسبتا جوانی است و به شاخه ای از دانش بشر اطلاق میشود که در ارتباط با تولید مولکولهای زیستی و متابولیتهای ثانویه( بطور مشخص تحت عنوان مواد آللوشیمیایی نام می برند) توسط یک گیاه یا میکروارگانیسم، واکنشهای شیمیایی گسترده و تاثیر مواد آللوشیمیایی بر روی فرآیندهای فیزیولوژیکی و نیز در سطح مولکولی به چگونگی تاثیر مواد آللوشیمیایی در جایگاههای ویژه عمل ، به مطالعه و تحقیق می پردازد.

مفهوم آللوپاتی از دیرباز برای بشریت شناخته شده است، بطوریکه فیلسوف یونانی به نام Democritus ( 300سال قبل از میلاد) در نوشتجات خود ، استفاده از فرآورده های گیاهی را که در طبیعت تولید میشوند ، به عنوان یک روش عملی برای کنترل علفهای هرز معرفی کرده است و اشاره نموده است که تیمار ریشه های درختان با مخلوطی از گل های باقلای مصری خیسانده شده در عصاره شوکران کبیر، سبب از بین رفتن آنها میشود.عده ای نیز آللوپاتی را جنگ شیمیایی بین گیاهان تعریف کرده اند، البته ترکیبات آللوپاتیک ممکن است بازدارنده رشد یا تحریک کننده رشد یک گیاه باشند و در یک عرصه وسیعتر می توان گفت که تمام موجودات از طریق مواد شیمیایی نسبت به هم واکنش داشته و یکدیگر را تنظیم می کنند.
مواد آللوشیمیایی

گیاهان به عنوان منابع غذایی، توسط بسیاری از حشرات مصرف میشوند، به طوریکه از 792000 گونه حشره شناخته شده، 361000 گونه آن گیاهخوار هستند. بنابر این گیاهان با ایجاد فاکتورهای حفاظتی ، موانع بسیاری را علیه گیاه خواران و از جمله حشرات گیاه خوار به وجود آورده اند، برخی از این موانع عبارتند از : تولید فراوان ماده زنده ( بیومس) ، ایجاد شکلهای مورفولوژیکی خاص مثل خارها و تولید ترکیبات ثانویه گیاهی (مواد آللوشیمیایی). تا کنون بیش از 2000 گونه گیاهی با خاصیت حشره کشی یافت شده است ، به عنوان مثال مواد آللوشیمیایی درخت چریش ( Azadirachta indica A.juss) ) بر ضد بیش از 120 گونه از آفات حشره ای موثر می باشند.ترکیبات ثانویه در جانوران نیز یافت میشوند، لیکن بیش از 80% از کل فرآورده های طبیعی شناخته شده دارای منشاء گیاهی هستند. تاکنون ساختمان شیمیایی بیش 130000 ترکیب ثانویه گیاهی شناخته شده است، بطور مثال ترکیب شیمیایی بیش از 4500 ترپنوئید، 700 پلی کتید، 750 پلی استیلن، 500 فنیل پروپانوئید، 1200 فلاونوئید، 400 آمینو اسید غیر پروتئینی، 100 گلوکوزینولات، 50 گلیکوزید سیانوژنیک، 100 آمین و بیش از 400 آلکالوئید توصیف شده است. بسیاری از این ترکیبات به عنوان مواد دارویی ، چاشنی ها، عطر ها و رایحه ها، تحریک کننده ها، مواد توهم زا، سموم، آفت کشها و توسط انسانها مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین اغلب مواد آللوشیمیایی گیاهی از نظر اقتصادی نیز مهم میباشند.تا مدتها اعتقاد بر این بود که این ترکیبات ، برای گیاهان فرآورده های زائد و یا به عبارت دیگر مواد بی فایده ای هستند، اما سه،چهار دهه است که این موضوع پذیرفته شده است که متابولیتهای ثانویه در بوم شناسی گیاهی نقش مهمی را ایفاء میکنند و بنابراین برای بقاء گیاهان باید باشند و ضروری هستند.به نظر میرسد عمل اصلی مواد آللوشیمیایی، دفاع شیمیایی در برابر میکروارگانیسمها(ویروسها، باکتریها و قارچها) ، جانوران گیاهخوار ( نماتدها، نرم تنان، حشرات و مهره داران) و گونه های گیاهی رقابت کننده باشد. علاوه بر این، برخی از این ترکیبات، جانوران گرده افشان یا حیوانات پراکنده کننده دانه ها را به خود جلب میکنند و یا برخی از اعمال متابولیکی را انجام میدهند.در اغلب موارد، به علت تعداد بسیار زیاد متابولیتهای ثانویه، بوم شناسی شیمیایی مستتر در آنها که باید مورد تحقیق قرار بگیرند، بررسی نمیشوند، که برخی از آنها عبارتند از:1- شیمی، بیوشیمی، فیزیولوژی و زیست شناسی مولکولی تولید این متابولیتها توسط گیاه.2- تاثیرات بیوشیمیایی این متابولیتها بر روی میکروارگانیسمهای سازگار شده و تخصص نیافته، گیاهان یا گیاهخواران دیگر3- متابولیسم این ترکیبات توسط ارگانیسمهای تخصص یافته و تخصص نیافته. 4- روابط بوم شناختی مابین یک گونه گیاهی ویژه و گیاهخوارهایش، میکروارگانیسمها و گیاهان رقابت کننده با آن گیاه .اگر بخواهیم متابولیتهای ثانویه را به عنوان آفت کشهای طبیعی ( علف کشها، حشره کشها، قارچ کشها و) مورد استفاده قرار دهیم یا اگر بخواهیم به جای استفاده هر چه بیشتر از مواد شیمیایی کشاورزی ساخته شده بدست بشر، مقاومت گیاهان و بویژه گیاهانی که برای ما جنبه غذایی دارند را بر علیه عوامل بیماریزا و گیاهخواران افزایش دهیم، لازم است که اصول مستتر در این واکنشها مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد.
ساختار شیمیایی مواد آللوپاتی

با توجه به تعداد بسیار زیاد متابولیتهای ثانویه، برای مطالعه آسانتر و بهتر، طبقه بندی آنها ضروری به نظر می رسد. اساس طبقه بندی دانشمندان مختلف نیز در این مورد متفاوت است. ویتاکر و فینی (Whittaker & Feeny 1971) این مواد را در 5 گروه اصلی زیر طبقه بندی کرده اند:
1- فنیل پروپان ها 2- استوژنین ها 3- ترپنوئید ها 4- استروئید ها 5- آلکالوئید ها

رایس(Rice,1984) مواد آللوشیمیایی تولید شده توسط گیاهان عالی و میکروارگانیسمها را در 13 گروه اصلی بصورت زیر طبقه بندی می کند:

1-اسید های آلی ساده محلول در آب، الکلهای با زنجیره خطی، کتون ها و آلدئیدهای چربی دار

2 - نفتوکوئینونها، آنتروکوئینون ها و کوئینون های کمپلکس شده 3- فنل های ساده، اسید بنزوئیک و مشتقات آنها

4- لاکتون های اشباع نشده ساده 5- پلی استیلن ها و اسید های چرب زنجیره بلند 6- اسید سینامیک و مشتقات آنها

7- آمینواسید ها وپلی پپتید ها 8- فلاونوئید ها 9 - تانن ها 10- ترپنوئید ها و استروئید ها

11- آلکالوئید ها و سیانوهیدرین ها12- سولفید ها و گلوکوزید ها 13- پورین ها و نوکلئوتید ها

خصوصیات شیمیایی مواد آللوشیمیایی طبقه بندی شده فوق را میتوان در کتابهای تخصصی و مرجع بررسی کرد.
آزاد کردن مواد آللوشیمیایی توسط گیاهان

گیاهان ترکیبات آللوپاتیک را به طرق مختلف آزاد میکنند که برخی از آنها عبارتند از :1-گیاهان زنده ممکن است بخاراتی ازخود خارج کنند که برای سایر گیاهان بازدارنده رشد باشند، بطور مثال بخارات ناشی از علف هرزگونه ای مریم گلی(reflexa Salvia ) که حاوی موادی از جمله پینن ها میباشد، تاثیرات سوئی بر روی جوانه زدن بذر و رشد گندم و گیاهچه چندین گیاه دیگر دارد.2-راه دیگر آزاد کردن ترکیبات آللوپاتیک، تراوش آنها از ریشه ها است، برای مثال عصاره ریشه گیاهان سورگوم ومرغ (Cynodon dactylon)از تندش بذر گوجه فرنگی کاملا جلوگیری می کنند، همچنین عصاره ریشه گیاه مرغ از رشد ریشه چه و گیاهچه گوجه فرنگی ممانعت میکند.3-ترکیبات شیمیایی مختلفی ممکن است بوسیله آب باران از سطح برگها و ساقه های گیاهان شسته شده و به خاک وارد شود ، به عنوان مثال نشان داده اند که علف هرز گاو پنبه (Abutilon theophrasti) که در مزارع پنبه گرگان نیز گسترش دارد، از طریق کرکهای موجود بر روی ساقه و دمبرگهای خود، ترکیبات بازدارنده رشد گیاهی (فیتو توکسین) خارج میکنند که بوسیله آب باران و مه گیری قابل شسته شدن می باشند.4-بقایای گیاهان مرده نیز ممکن است منبع مهمی از ترکیبات آللوپاتیک باشند. برخی از این ترکیبات که به خوبی شناخته شده اند ، گلیکوزیدهای حاوی سیانید هستند که تجزیه شده و سموم سیانید و بنزالدئید تولید میکنند. همچنین، تعدادی از ترکیبات فنولیکی از طریق تجزیه بقایای گیاهی آزاد می گردند که به نظر میرسد در شرایط مشخصی از خاک ، این ترکیبات اثرات سمی دارند.چگونگی تاثیر مواد آللوشیمیایی بطور کلی چگونگی تاثیر مواد آللوشیمیایی را به دو شکل اثرات مستقیم و اثرات غیر مستقیم میتوان مورد بررسی قرار داد:الف -اثرات مستقیم، که در مقایسه با اثرات غیر مستقیم بیشتر مورد توجه واقع شده و پژوهشهای به نسبت خوبی در این زمینه انجام گرفته است، تاثیرات مواد آللوشیمیایی بر روی جنبه های گوناگون رشد و متابولیسم گیاهان را شامل میشود. دراین زمینه برخی از فرآیندهای شناخته شده و مواضعی که توسط مواد آللوشیمیایی تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از:1- هورمونهای گیاهی و تعادل آنها 2- غشاء و نفوذپذیری آن 3- سلول شناختی و فراساختارها 4- جوانه زدن دانه های گرده و هاگ 5- جذب مواد معدنی 6- حرکت روزنه ای، فتوسنتز و ساختن رنگیزه 7- سنتز لگ هموگلوبین و تثبیت نیتروژن 8- تنفس 9- سنتز پروتئین ها 10- فعالیت آنزیم های ویژه 11- بافت هدایت کننده 12- روابط آبی گیاه 13- مواد ژنتیکیب- اثرات غیر مستقیم، که کمتر مطالعه شده است، شامل تاثیرات مربوط به تغییر خاصیت خاک، کیفیت تغذیه ای خاک و فعالیت ارگانیسمهای مفید و مضر مثل میکروارگانیسمها، حشرات، نماتدها و می باشد.با توجه به این مهم که آللوپاتی علم نسبتا جوانی است ، بنابراین فعالیت های پژوهشی در تمام زمینه هایش باید ادامه یابد. این زمینه ها عبارتند از: ایزوله کردن و تعیین ساختار مواد آللوشیمیایی ، جابجایی و حرکات آنها و غلظتهای آستانه در مورد سوبسترا ( خاک، هوا یا آب)، عوامل مؤثر بر تولید مواد آللوشیمیایی و فعالیت آنها، اثر شدید مواد آللوشیمیایی بر بازده محصولات تحت عملیات زراعی مختلف و درنواحی با آب و هوای گوناگون، استفاده از آللوپاتی و مواد آللوشیمیایی در محافظت از گیاهان و
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اسم این گیاه خاکشیر هست با نام علمی Descurainia sophia


خوشم میاد بچه ها به گیاهان دارویی علاقه مند شدند. مرسی زهرا جان ;)


خاكشير FLixweld
نام علمی Descurainia sophia

تركيبات شيميايي
خواص داروئي
طرز استفاده
مضرات

كليات گياه شناسي
خاكشير گياهي است علفي يكساله يا دو ساله كه ارتفاع ساقه آن تا يك متر نيز مي رسد . پائين گياه كرك دراست در حاليكه بالاي آن بدون كرك مي باشد .
تخم اين گياه كه همان خاكشير است ريز و كمي دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد يكي از آنها قرمز كه داراي طعم كمي تلخ است و ديگري برنگ قرمز تيره مي باشد .
تركيبات شيميايي:
خاكشير داراي تعدادي اسيد چرب مانند اسيد لينوئيك ،‌اسيد لينولنيك ، اسيد اولئيك ،‌اسيد پالمتيك و اسيد استئاريك مي باشد . ضمنا در خاكشير اسانس روغن فراري وجود دارد كه داراي مواد بنزيل و ايزوسيانات است


خواص داروئي:

خاكشير از نظر طب قديم ايران گرم و تر است .
1)التيام دهنده زخم و جراحات است .
2)جوشانده خاكشير براي رفع اسهال هاي ساده و رفع ترشحات زنانگي مفيد است .
3)خاكشير ادرار آور است .
4)خاكشير تب بر است .
5)براي دفع كرم مفيد است .
6)التهاب كليه را برطرف مي كند.
7)سرخك و مخملك را دوا مي كند .
8)خاكشير صدا را باز مي كند.
9)براي از بين بردن كهير و التهابات پوستي از خاكشير استفاده كنيد .
10)از گلها و برگهاي گياه مي توان براي رفع بيماري ناشي از كمبود ويتامين C استفاده كرد .
11)سنگ كليه را دفع مي كند.
12)براي دفع سنگ كليه مي توان خارشتر ،‌خاكشير و ترنجبين را با هم مخلوط كرده وصبح ناشتا خورد .
13)براي برطرف كردن جوشهاي صورت كه بعلت خوردن چربي و شيريني زياد ايجاد مي شود بايد جوشانده يك قاشق ترنجبين را با دو قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط كرده و هر روز صبح ناشتا بمدت دو هفته آنرا ميل ميل كنيد تا جوشها از بين برود.
طرز استفاده:
به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد

مضرات :
بعضي از افراد هنگاميكه خاكشير مي خورند ممكن است سردرد بگيرند اينگونه شاخاص بايد خاكشير را با كتيرا بخورند .








اینم بذرش ... بچه ها عکس گرفتن از بذر ها چشم آدم رو داغون میکنه .... :thumbsup2:










 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
زهرا جان سمت چاهکوتاه پر از این گیاهان دیدی ؟ من یادم میاد 13 به در رفته بودیم اوجا ... پر بود از اینا
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
نه زهرا جون عزيز دلم چرا عوضش كني اتفاقا هم مبتكرانه بود و هم اينكه تكراري نبود...اتفاقا بد نيست دوستان با گياهان دارويي هم آشنا بشن...اما يه پيشنهاد دارم واسه پژمان جان ...عزيز شما هم ميتونيد يه تاپيك مسابقه مختص گياهان دارويي ايجاد كنيد...تا دوستان شناخت بهتر و منسجم تري با اين نوع گياهان پيدا كنن...

خودتون ميدونيد كه اين نوع گياهان بيشمار هستند و گهگاه ناشناخته...

حالا مثبتتون نظرتون چيه؟؟؟
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نه زهرا جون عزيز دلم چرا عوضش كني اتفاقا هم مبتكرانه بود و هم اينكه تكراري نبود...اتفاقا بد نيست دوستان با گياهان دارويي هم آشنا بشن...اما يه پيشنهاد دارم واسه پژمان جان ...عزيز شما هم ميتونيد يه تاپيك مسابقه مختص گياهان دارويي ايجاد كنيد...تا دوستان شناخت بهتر و منسجم تري با اين نوع گياهان پيدا كنن...

خودتون ميدونيد كه اين نوع گياهان بيشمار هستند و گهگاه ناشناخته...

حالا مثبتتون نظرتون چيه؟؟؟



چشم مامان گلاب .... شما توی تالار گیاهان دارویی تاپیکشو بزنید منم در خدمتم ... خوبه ؟ یا خودم اینکارو بکنم ؟ :gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
زهرا جان سمت چاهکوتاه پر از این گیاهان دیدی ؟ من یادم میاد 13 به در رفته بودیم اوجا ... پر بود از اینا

آره دیدم حئاسم به تو نبود والا نمیذاشتم ;)

نه زهرا جون عزيز دلم چرا عوضش كني اتفاقا هم مبتكرانه بود و هم اينكه تكراري نبود...اتفاقا بد نيست دوستان با گياهان دارويي هم آشنا بشن...اما يه پيشنهاد دارم واسه پژمان جان ...عزيز شما هم ميتونيد يه تاپيك مسابقه مختص گياهان دارويي ايجاد كنيد...تا دوستان شناخت بهتر و منسجم تري با اين نوع گياهان پيدا كنن...

خودتون ميدونيد كه اين نوع گياهان بيشمار هستند و گهگاه ناشناخته...

حالا مثبتتون نظرتون چيه؟؟؟
ممنون گلاب جون.
چه ایده خوبی ............. پژمان بدو مسابقه رو را بنداز ... بدوووووووووووووووو;)
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
چشم مامان گلاب .... شما توی تالار گیاهان دارویی تاپیکشو بزنید منم در خدمتم ... خوبه ؟ یا خودم اینکارو بکنم ؟ :gol:
مهندس جان شما كه خودتون استاد اين نوع گياهان هستيد....بسم الله عزيز.:redface::gol:
ممنون گلاب جون.
چه ایده خوبی ............. پژمان بدو مسابقه رو را بنداز ... بدوووووووووووووووو;)

قربون تو دختر برم منننننن ...اما مهم اينه كه همه باهم مسابقه گياهان دارويي رو همراهي كنيم...تنها تنها نميشه :d:w40:
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
:wallbash: بعداز مدتی این گیاهو میشناختم که اونم دیر رسیدم جواب بدم

سلام گلاب خاتونننننننننننننننننننن خوبی؟ شقده دلم برات تنگولیده بودددددددددددددد:love:
سماممممممممممممم دوستای گلم :gol:
 

Similar threads

بالا