مسابقه *** هركي گفت اين چه گياهيه ...؟

hortilover

عضو جدید
پاسخ سئوال قبل:
کاسنی Compositae:تیره Cynara Scolymus L.:نام علمی Arichoke:نام انگلیسی آرتیشو- کنگر فرنگی:نام فارسی خرشوف:نام عربی
شرح گیاه


گیاهی است پایا و دارای ساقه راست، شیاردار و به ارتفاع 2/0 تا 5/1 متر که منشأ اولیه آن در منطقه مدیترانه بوده است ولی امروزه به علت پرورش به منظور تغذیه و استفاده های داروئی در نواحی مختلف یافت می شود. آرتیشو ریشه حجیم و برگهای بسیار بزرگ، منقسم به قطعات نامنظم و دندانه دار دارد. سطح فوقانی پهنک برگهای آن نیز به رنگ سبز ولی سطح تحتانی آن به علت دارا بودن تارهای سفید رنگ و فراوان پوشیده از کرک بنظر می رسد. کاپیتول آن بسیار بزرگ و شامل گلهای لوله ای محصور در براکته هائی با ظاهر متفاوت (بر حسب نژادهای مختلف گیاه) است ولی این برکته ها در نژادهای مختلف ممکن است در قسمت انتهایی با ظاهر گرد یا نوک تیز و غیره باشد ناحیه غیر آزاد براکته های آن که به قاعده کاپیتول پیوستگی پیدا می کند گوشتدار و دارای ذخائر غذایی مختلف است. نهنج ضخیم و گوشتدار آن شامل گلهای زیبائی به رنگ آبی یا آبی مایل به بنفش و میوه اش شفاف،به رنگ قهوه ای تیره و منتهی به تارهای سفید و متعددی در قسمت انتهایی است.

نیاز اکولوژیکی

آرتیشو محصول فصل خنک است و بهترین رشد در 24 درجه در روز و 13 درجه در شب انجام می شود. آرتیشو به سرما مقاوم است ولی قسمت هوایی آن در اثر سرمای زمستان و یخبندان خشک می شود. آرتیشو چندین درجه سرمای زیر صفر را تحمل می کند ولی اگر یخبندان در طی رشد گیاه برای مدت زیادی ادامه یابد می تواند گیاه را از بین برد و یا به آن صدمه بزند. به همین دلیل آرتیشو را در مناطقی که دارای آب و هوای ملایم در زمستان است می کارند. ساقه گوشتی زیرزمینی آن در مجاورت سرمای منهای 10 درجه سانتی گراد به مدت چند روز از بین می رود. قسمت خوراکی آرتیشو در سرمای پائین تر از منهای 2 درجه سانتی گراد از بین می رود.‌آرتیشو را می توان در کلیه خاکها کشت نمود. مناسب ترین زمینها برای کشت آرتیشو خاکهای رس و شنی حاصلخیز بازهکشی و مواد کافی است. pH مناسب خاک بین 8-6 است. آماده سازی خاک

برای تولید حداکثر محصول می توان مقدار 224-112 کیلوگرم در هکتار ازت و 112-56 کیلوگرم در هکتار P2O5 و 112-34 کیلوگرم در هکتار K2O به خاک اضافه نمود. دادن کود اضافی باعث هدر رفتن سرمایه آلوده شدن آب زیرزمینی و کاهش کیفیت محصول خواهد شد. تاریخ و فواصل کاشت


فاصله کاشت در زمین اصلی به فواصل 100*75 و 100*100 و یا 80*80 سانتی متر می باشد.

کاشت


در کاشت یکساله از کشت مستقیم بذر استفاده می شود. به دلیل جوانه زنی ضعیف و یا عدم جوانه زنی بذرها ، نیازمند کاشت با تراکم بیشتر و با فاصله نزدیک تر هستیم و بعد از آن باید گیاهان اضافی تنک شوند. آرتیشو با بذر زیاد می شود پس از جوانه زدن برگهای طوقه ای شکل تشکیل می شود که در ادامه رشد ساقه گل دهنده از آن ظاهر می شود ریشه ها و قسمتهای تحتانی ساقه گوشتی شده و به صورت اندام ذخیره ای در می آید. بذر آرتیشو نسبتاً درشت است.نشأ کاری برای بهبود جوانه زنی غیر یکنواخت و طول رویش طولانی استفاده می شود. در کاشت چند ساله از تقسیم طوقه استفاده می شود. که این قطعات ریشه در گودالهایی به عمق 15-10 سانتی متر کاشته می شوند که فاصله گیاهان در ردیف ها 2/4 تا 1/2 سانتی متر و فاصله ردیفها 3 تا 4/2 سانتی متر است. کشت گیاهان در سیستم شبکه ای برای راحت تر شدن حذف علف های هرز انجام می شود. بذر معمولاَ در اواخر زمستان در محل گرم می پاشند. بذر پاشی بهتر است در گلدانهای توربی انجام گیرد. بنابراین در هر گلدان یک عدد بذر قرار می گیرد و روی آنرا با مقداری خاک می پوشانند. دمای خزانه 18 تا 22 درجه سانتی گراد تا زمان جوانه زنی و سپس 12 تا 16 درجه سانتی گراد می باشد. پس از آماده شدن نشاء که حدود 6 هفته به طول می انجامد آنرا در زمین اصلی به فواصل 100*75 و یا 100*100 و یا 80*80 سانتی متر منتقل می کنند. عمق کاشت تشاء عمیق تر از آنچه در خزانه بود می باشد.از سال سوم در پائیز برگها و ساقه های باقیمانده را چند سانتی متر بالاتر از خاک بریده و گیاه را با مقداری خاک نفوذ پذیر، کود حیوانی ، کاه، خاک و برگ یا تورب می پوشانیم . این مواد گیاه را در مقابل یخبندان محفوظ نگه می دارند. در روش از دیاد باپا جوش (Sucker) ، قسمت زیرزمینی آنرا به نحوی تقسیم کرده که هر کدام دارای یک پا جوش باشند. در تهیه پا جوش باید دقت کرد که آنها را از پایه های قوی که محصول زیاد می دهند،انتخاب کرد. طول یا جوش در هنگام قطع باید حدود 25 تا 30 سانتی متر بوده و در صورت امکان با کمی ریشه همراه باشد. تذکر : از ارقام رایج آرتیشو می توان رقم Green Glob را نام برد که 90 درصد به ازدیاد رویشی جواب می دهد. ارقام بذری آرتیشو عبارتند از : Green Glohe Emerald Imperial starImproved

داشت


آرتیشو نیاز به آب کافی در طول دوره رویش دارد. رطوبت کم خاک بویژه در زمان تشکیل جوانه باعث کوچک شدن و کاهش تعداد آن می شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود. دفع علف های هرز باید پس از آبیاری انجام گیرد و بوته آرتیشو را باید در اواخر پائیز قبل از فرا رسیدن سرما و یخبندان ، با مقداری کاه پوشاند و با طناب آنرا بست. بدین ترتیب می توان گیاه را برای سال بعد حفظ نمود. در اوایل بهار کاه را دور کرده و یا اینکه آنها با خاک اطراف مخلوط می کنیم. در این زمان عمل گیاه زنی نیز می تواند انجام گیرد. برای این کار مقداری از خاک اطراف بوته را کنار زده و با یک بیل پا جوشها را از ریزوم قطع می کنند و به همراه مقداری خاک در محل دیگر می کارند. قبل از پر کردن گودالها با خاک بهتر است که مقداری کود حیوانی پوسیده در داخل گودال قرارداد. یکی از روشهای درست مدیریت رشد، قطع کردن دوباره و هرس قبل از جابجایی است، که از سطح زمین و بالای رویش انجام می گیرد. قطع شاخه و برگ برای کاهش هجوم حشرات انجام می گیرد. قطع دوباره، گیاهان را از بین نمی برد بلکه آنها را تحریک به توسعه و رشد،و تولید جوانه های جدید می کند که به زودی ظهور می یایند. وقتی گیاه هرس و یا دوباره قطع می شود اگر رطوبت کافی باشد با بکار بردن 25 تا 50 ppm اسید جیبرلیک گیاه قادر خواهد بود شاخ برگ تولید کند و نمو جوانه تشدید یابد. این عمل می تواند جوانه را حدود 5 تا 7 هفته ترقی دهد. مبارزه با آفات آرتیشو در مراقبت از رشد گیاه باید مدنظر باشد از مهمترین آفات گیاه پروانه آلو (Platyptillia Cardnidactyla) و سفیدک حقیقی،ته ها مثل Aphis Faba و شته سبز هلو می باشد.

برداشت

عمل برداشت زمانی صورت می گیرد که گل به صورت غنچه باشد( قبل از باز شدن گلها)نهنج این گیاه خوراکی بوده و چون گوشتی است با ارزشترین قسمت گیاه می باشد. به غیر از ساقه اصلی گل دهنده در آرتیشو ساقه های گل دهنده فرعی نیز به وجود می آیند که غنچه های آنها کوچکتر است. عمل برداشت غنچه ها قبل از آنکه نرم و یا فیبری شوند، صورت می گیرد. در هنگام برداشت محصول همواره باید سعی نمود تا همیشه حدود 5 ساتی متر از ساقه با گل همراه باشد. برداشت معمولاً با دست و با زحمت انجام می گیرد که شامل قطع تمامی ساقه ها در زیر پایه جوانه گل می باشد. جوانه های برداشت شده با ساقه حدود 15-10 سانتی متر در درازای پایه جوانه و گاهی به طور کوتاه تا هم سطح شدن، با پایه جوانه انجام می گیرد. برداشت های مکرر شدیداً تحت تاثیر دما است در دماهای پائین دوهفته یا بیشتر ممکن است انجام شود و در طول دوره های گرمایی برداشت در هر 4 تا 5 روز انجام می شود. دوره برداشت می تواند 8 تا 9 ماه نیز ادامه داشته باشد که اغلب حدود یکسال است و تقریباً 25 بار برداشت می شود. جوانه های بالاتر از حد بلوغ تلخ و چوبی می باشند و بافت خوراکی و گوشتی کمتری دارند.گیاه باید در زمان حداکثر اندازه و قبل از باز شدن براکته ها برداشت شود. دامنه انتشار

براکته های گوشتدار آرتیشو برای مصارف تغذیه در ایران پرورش می یابد.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
این میوه رو در زمان شاه از روسیه اوردن و برا کاهش فشار خون مفیده

میگفتن چون فرح زن شاه دچار این بیماری بود این میوه رو اوردن ایران و اولین بار در رامسر کاشته شد:redface:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
میوه ی فی جو آ
از میان گیاهان میوه ها جایگاه ویژه ای دارند و در كشور مابا وجود گستردگی جغرافیایی و تنوع زیاد اقلیمی، انواعمختلفی ازآنها یافت می شود كه در یك دسته بندی كلی می توانآنها را به بومی و غیربومی تقسیم كرد. میوه «فی.جوآ» كه در اینجا به شرح آن پرداخته می شود، بومی ایران نیست، اما در بخش شمالی كشور ما كشت می شود. فی.جوآ، یكی از میوه های نیمه گرمسیری است كه از طریق جمهوری آذربایجان وارد شمال ایران شده و قرار بود به علت ارزش غذایی مناسب و برخورداری از انواع ویتامین ها، جایگزین مركبات شود.
این میوه سبز رنگ كه تقریباً به اندازه كیوی است، مانند كیوی پس از كندن پوست آن به طور كامل قابل استفاده و خوراكی است. براساس اطلاعات موجود، درختچه فی.جوآ نخستین بار در ایران در سال ۱۳۵۴ میوه داد. این گیاه كه در آمریكای جنوبی به صورت طبیعی می روید، در مناطق شمالی ایران از آستارا تا بهشهر از رشد محسوسی برخوردار بوده و از سال ۱۳۵۱ در مناطقی از نوار ساحلی دریای خزر در استان گیلان تا محمودآباد مازندران كشت شده است. مشكل اصلی این میوه كشت و تولید آن است كه به محض رسیدن، مانند توت از درخت می ریزد. بنابراین باید فوراً آن را از درخت چید. از جمله معایب دیگر این میوه آن است كه خاصیت انبار كردن ندارد و پیدا شدن لكه هایی روی این میوه ها با گذشت چند روز از برداشت آن موجب می شود تا به یك میوه بدون صرفه اقتصادی تبدیل شده و در نتیجه باغداران از كاشت آن استقبال كمتری به عمل آورنددرختچه فی.جوآ هم اكنون در بسیاری از كشورهای جهان كاشت می شود و در استرالیا به میوه سال ۲۰۰۰ شهرت پیدا كرده است.
هرچند سرزمین مادری این گیاه، آمریكای جنوبی است، ولی جمهوری های گرجستان و آذربایجان به عنوان ۲ قطب بزرگ و مهم پرورش فی.جوآ محسوب می شوند و در كشورهای زلاندنو و استرالیا به این میوه اهمیت زیادی داده می شود. درختچه فی.جوآ از سال سوم به بار می نشیند و در سال نهم پرمحصول می شود. برداشت میوه آن نیز از اواخر مهر و اوایل آبان آغاز می شود. فی.جوآ سرشار از ید است و علاوه بر این كه می توان آن را به صورت تازه مصرف كرد، این قابلیت را نیز دارد كه از آن مربا و كمپوت تهیه كرد. یكی از ویژگی های بسیار خوب این میوه، خاصیت دارویی آن است؛به گونه ای كه با خوردن هر ۱۰۰ گرم فی.جوآ، ۱۰۰ میلی گرم ید جذب بدن می شود. به همین خاطر برای كسانی كه كمبود ید دارند، فی.جوآ میوه مفیدی است.
در عین حال این میوه حاوی املاح و ویتامین های گوناگونی نظیر ویتامین E، قند و مواد مفید برای ارگانیزم بدن انسان است. در ترکیبات میوه فوجی آ تقریباً 2/5 درصد پكتين 6/14 درصد گلوكز و ساكارز 1/49 در ميلي گرم ويتامين ث وجود دارد. ميوه في جوآ در تركيب خود ويتامين E،قند و مواد نافع براي ارگانيزه بدن انسان دارد. همچنين به مقدار زيادي ويتامين هاي A,B,C,E در تركيب اين ميوه موجود است. في جوآ داراي مقدار زيادي مواد فعال بيولوژيكي از جمله كومارين ، سينكومارين و متيل بنزوات است. مقدار يد درارقام مختلف في جوآ در حدود 27-34 ميلي گرم در صد گرم ميوه تازه است كهدر مقايسه با ميوه هاي ديگر خيلي بيشتر است. به دليل ميزان يد بالا،در درمان بيماري هاي تيروييدي بنام هيپروتيروئيديسم و گواتر از آن استفاده مي شود. از ميوه في جوآ در شوروي به عنوان دارو براي درمان بيماري هاي تيروئيدي،تصلب شرائين ، ورم كليه ولگنچه، اختلالات مربوط به قلب و رگ هاي خوني ااختلالات مربوط به معده و روده استفاده مي شود.
شناسنامه فی.جوآ:اكنون به ویژگی های ظاهری و اعضا و اجزای این میوه نظری می افكنیم تا از این لحاظ نیز شناختی هرچند كم حاصل شود.
نام متداول:فی.جوآ، Guavasteen, Pineapple Gauava گونه های مرتبط در سال های اخیربه Feijoa Sellowiana و Acca Sellowiana تغییرنام داده است. اما برخی منابع هنوز نام قدیمی آن را به كار می برند. منشأ آن از جنوب برزیل، شمال آرژانتین و غرب پاراگوئه نشأت یافته است.
سازگاری:این میوه زمستان های سرد و تابستان های معتدل را ترجیح می دهد (۵‎/۲۶ تا ۵‎/۳۲ درجه سانتیگراد) و عموما با مناطقی كه دمای آنها بالای ۹- درجه سانتیگراد باقی می مانند، سازگار است. گل دهی در مناطقی كه دوره سرمایی كمتر از ۵۰ ساعت دارند، ضعیف است. طعم میوه در نواحی سرد بسیار بهتر از نواحی گرم است.
ویژگی ها:فی.جوآ یك درختچه همیشه سبز با رشدی آرام است كه می تواند به ارتفاع و پهنای ۵‎/۴ متر برسد. پوست درخت، خاكستری كمرنگ و شاخه های منشعب در محل گره ها، متورم هستند و در هنگام جوانی به صورت رشته مویی سفید رنگند. علاوه بر میوه ای كه این درخت فراهم می كند، این درختچه ها در حالتی كه دو تایی می شوند، شبیه یك باغ زیبا به نظر می رسند. وقتی نهال های كاشته شده به یكدیگر نزدیك می شوند، درختچه های پرچین و زیبا، یك صفحه یا یك بادشكن می سازند. علاوه بر این می توان به وسیله یك یا چند تنه شاخه های فی.جوآ را به شكل یك درخت درآورد كه بلندی آن به ۵‎/۷ تا۶ متر برسد.
سرشاخه ها:برگ های همیشه سرسبز، كلفت و چرمی فی.جو.آ متقابل هستند. دم برگ كوتاه دارند و كلفت و بیضوی هستند. از نظر اندازه دامنه ای از ۵‎/۲ تا ۶ سانتیمتر عرض و ۵‎/۲ تا ۱۵ سانتیمتر طول دارند. برگ ها در بالای سرشاخه ها سبز و صاف هستند و در نزدیكی سطح زمین نقره ای هستند. در هنگام وزش نسیم ملایم نیز به شكل زیبایی براق به نظر می رسند.
گل های فی.جوآ:گل های ۲ تا ۳ سانتیمتری زرق و برق دار دو جنسی، می توانند انفرادی باشند یا در یك خوشه متولدشوند. پرچم های قرمز براق انتهایی با دانه هایی بزرگ از گرده زردرنگ پوشیده شده اند. گل ها دیر شكفته می شوند.
از اواخر اردیبهشت تا خرداد هر گل شامل ۴تا ۶ گلبرگ گوشتی است كه اندكی سفیدرنگ است و در قسمت داخلی گلبرگ ها رنگ ارغوانی مشاهده می شود. این گلبرگ ها شیرینی ملایمی دارند، خوراكی هستند و می توان از آن یك افزودنی نیروبخش (رفع كننده خستگی) در سالادهای بهاره ساخت.
تغذیه پرندگان از گلبرگ ها، موجب گرده افشانی گل ها می شود. اما زنبورها عمده ترین گرده افشان ها هستند. اغلب گل ها با گرده های سازگاری كه ۶۰ تا ۹۰ درصد از مجموعه گل را شامل می شوند، گرده افشانی می كنند. گرده افشانی دستی تأثیری نزدیك به صددرصد موفقیت را به همراه دارد. باردهی ضعیف معمولاً نتیجه گرده افشانی ناكافی است. میوه ها از نظر اندازه دامنه ای از ۳ تا ۵‎/۲ سانتیمتر طول دارند و شكل آنها از گرد تا حالتی به شكل گلابی كشیده متغیر است. به همراه آن قطعاتی از كاسه گل كه به انتهای آن چسبیده، مشاهده می شود. پوست مومی شكل به رنگ سبز- آبی كدر تا آبی یا سبز خاكستری است
برخی مواقع با یك رنگ قرمز یا نارنجی مایل به قرمز نیز یافت می شود. بافت پوست از صاف تا زبر و دانه ـ دانه متغیر است. میوه آن حتی قبل از این كه به طور كامل برسد یك عطر غلیظ را متصاعد می كند. گوشت مركزی ضخیم، سفید، دانه دار، آب دار و نیمه شفاف میوه كه بذرها را دربرمی گیرد، شیرین یا نیمه ترش است.
پیشنهاد می شود با آناناس و گوآوا یا آناناس و توت فرنگی و اغلب به همراه مقدار زیادی انگورك یا نعنا تركیب شود، این میوه در بازار های قائمشهر به فروش میرسد.



سیده فریبا هاشمی دبیر زیست شناسی قائمشهر
منابع:
1-ابراهيمي،ي و ف،انوري،1369.في جوآ. مجله سنبله. شماره23، آذر1369.
2-قلي اف، ف.1372. 1372.في جوآ و خصوصيات آگروبيولوژيكي آن. ترجمه پروفسور بهروز شكوري،مجله زيتون،شماره 113، ارديبهشت و خرداد 1372.
3-فيفايي،ر.1377. برخي از روش هاي تكثير في جوآ. پايان نامه كارشناسي ارشد.

4-Gorgshidze, G.M. (1970). Propagation of feijoa by cuttings. Subtropicheskie kultury, 1970 105-108
5-Leopold, A. C. and Kriededemann , P.E. (1981). Plant growthand development. Tata
6-http://www.cuyamaca.net oh 17./ plant- ANails2/


برگرفته از>
گروه آموزشی زیست شناسی قائمشهر
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
هارتی بعد 5 روز میای جواب رو بزاری یا میخوای یه هفتم بگیری واسه سوالت ؟:D
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
بسیار معذرت میخوام از دوستان.. مسافرت بودم.. پاسخ صحیح گواوا است از خانواده میرتاسه.... مرسی از کلروفیل که اولین نفر پاسخ درست گذاشت

متشكرم هورتي جان...زحمت كشيدي...http://www.iran-eng.../images/smilies/icon_gol.gif

كلروفيل عزيز منتظر سوالتون هستيم.. http://www.iran-eng.../images/smilies/icon_gol.gif
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسیار معذرت میخوام از دوستان.. مسافرت بودم.. پاسخ صحیح گواوا است از خانواده میرتاسه.... مرسی از کلروفیل که اولین نفر پاسخ درست گذاشت

این میوه رو توی گلخونه دانشگاهمون داشتیم زمان لیسانس...واسه همین اشنا میزد:D

خب دوستان بفرمایید این گیاه اسمش چیه؟

you.jpg
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
فکر میکنم وقت سوالم تموم شده باشه . برنده ،تنها شرکت کننده ماست . اقا محمد رضا تبریک میگم :gol:لطفا سوال بعدی رو مطرح کنید:gol:

دوست خوبم هنوز 24 ساعت از زمان سوالتون باقي مونده بود...
به هرحال ممنون عزيز زحمت كشيدي


محمدرضا جان منتظريم عزيز.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق تایمی که من گرفتم 48 ساعت گذشته بود .شاید بهتر بود میذاشتم یه هفته بگذره نه؟
 
  • Like
واکنش ها: fgni

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
طبق تایمی که من گرفتم 48 ساعت گذشته بود .شاید بهتر بود میذاشتم یه هفته بگذره نه؟


گلرخ خانوم نه بابا چیچی رو یه هفته من دق میکردم

همین خوبه
:w40:

سایه جان منم عجله دارم بابا تو ننه منی به فکر من باش:child::w12:


اینم گل من بگین چیه :redface:



 

گلابتون

مدیر بازنشسته
طبق تایمی که من گرفتم 48 ساعت گذشته بود .شاید بهتر بود میذاشتم یه هفته بگذره نه؟


2 روز پيش ...

دوست عزيزم..اين نوشته بالاي پست شماست...طبق همين زمان هم هست...چون دوستاني كه تازه وارد تاپيك ميشوند طبق همين ساعت باشگاه ممكنه پاسخگو باشند
به هرحال من كه تشكر كردم...خسته نباشيد.
 

گلابتون

مدیر بازنشسته

سایه جان منم عجله دارم بابا تو ننه منی به فکر من باش:child::w12:


سلام محمدرضا جان
عزيزمن مانعي نداره ...منم كه چيزي نگفتم...فقط گفتم زود بود...شايد دوستاني باشند كه روزهاي تعطيل دسترسي به نت نداشته باشند و اينجوري بهشون بربخوره...
به هرحال بازم ممنونم...
 
  • Like
واکنش ها: fgni

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلام محمدرضا جان
عزيزمن مانعي نداره ...منم كه چيزي نگفتم...فقط گفتم زود بود...شايد دوستاني باشند كه روزهاي تعطيل دسترسي به نت نداشته باشند و اينجوري بهشون بربخوره...
به هرحال بازم ممنونم...
من فدای تو ننه خودم بشم که اینهمه بفکر همه هستی راستش خودمم جمعه دسترسی نداشتم راست میگی اما بازم خودم اول گفتم
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
من فدای تو ننه خودم بشم که اینهمه بفکر همه هستی راستش خودمم جمعه دسترسی نداشتم راست میگی اما بازم خودم اول گفتم
*
اي جاااااااااااااانم عزيزدل مادري....تو هميشه اولي ...ممنونم گلم.
بي خيال
نگفتي اسم گلت رو درست گفتم يا بازم برم بر دامنه تحقيقاتم اضافه كنم.
 
  • Like
واکنش ها: fgni

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیشب کلی وقت صرف کردم از روی رنگ گل و تعداد گلبرگ و نحوه قرار گیری برگها و حالت صخره ای بودن گل !:w10: به اسم گل برسم ....
الان اومدم سیوش کنم عکس رو ...میبینم اسم گلش توی لینک آپلودش هست.....:cry::w04:
 
  • Like
واکنش ها: fgni

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
ممنونم از گلاب عزیزم که سعی خودشو کرده و همینطوز از گلرخ
گلرخ جان شما اصول علمی رو رعایت کردین بهتون تبریک میگم در حقیقت من این گل رو با نام انگلیسیش سیو کردم بازم ممنونم از اینکه جواب سوال رو گفتی

بیشتر مد نظرمه از این به بعد گلهای رو که میزارم کاربرد در باغ صخره ای داشته باشه

خوب سخنرانیم تموم شد ممنونم از گلرخ عزیز بفرمایید سوال بعدی با شما
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینم چند خط راجع به این گل فقط بخاطر گلرخ:

نام فارسی:اوبری تا
نام علمی:aubrieta deltoidea
نام انگلیسی:purple rockcress
خانواده:cruciferae
مشخصات طراحی
ارتفاع:15 تا 20 سانتی متر
گسترش:60 سانتی متر
فرم:توده گسترده
بافت:ظریف - متوسط
رنگ گل:صورتی – آبی مایل به بنفش
رنگ برگ:سبز
زمان گلدهی:اوایل بهار تا تابستان
مشخصات باغبانی
نیاز نوری:آفتاب کامل – قسمتی سایه
نیاز خاکی:شنی خوب زهکشی شده
روش ازدیاد:بذر ، قلمه رشد جدید ، تقسیم
متفرقه
ویژگی / مشکلات:می تواند در مقادیر کم خاک یا عدم وجود خاک زنده بمانده ( شکاف صخره ای )
کاربرد:باغ صخره ای ، به حالت آبشار روی دیوار
توضیحات:بعد از گلدهی سربرداری گیاه باعث تشویق رشد جدید می شود


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محمد رضا جان جواب رو زود اعلام کردی
باید تا امشب میذاشتی بمونه سوال
بذارین 48 ساعت کامل تموم بشه:redface::gol:

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون مسعود جان که عکس گذاشتی ولی عزیز این تاپیک روند مسابقه داره و هر کسی تو دوره قبل برنده شده باید عکس بعدی رو بذاره
این سری هم کلروفیل باید عکس رو بذاره

ایرادی نداره چون با اینجا آشنا نبودی همین که شرکت بکنی خودش خوبه
این تاپیک دوتا مسابقه داره بیا شرکت بکن تا برنده بشی:gol:
 

Similar threads

بالا