مسابقه : اگه گفتین این دانشمند کیه ؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

aynaz

عضو جدید
دالتون یک شیمیدان و فیزیکدان بریتانیایی بود. معروفیت او بیشتر بخاطر هواداری اش از نظریه اتمی است.
جان دالتون ۱۰ سال پیش از ثبت و اعلان استقلال آمریکا در سال ۱۷۶۶، در انگلستان زاده شد. خانواده او در یک کلبه کوچک گالی در روستایی زندگی می‎کردند. در کودکی، جان به همراه برادرش در یک مزرعه کار می‎کرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را یاری می‎دادند. با وجود فراهم بودن اندکی از لوازم اولیه زندگی آنها خانواده فقیری بودند، بسیاری از پسران فقیر در آن زمان از داشتن تحصیلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‎شانسی در مدرسه‎ای در همان نزدیک زادگاهش مشغول تحصیل شود. got یادگیری علاقه زیادی نشان می‎داد. آموزگاران نیز او را به یادگیری تشویق می‎کردند. در ۱۲ سالگی، او اولین مدرسه خود را در شهری نزدیک محل اقامتش باز کرد اما به خاطر کمبود پول مجبور به بستن آنجا و کارکردن در مزرعه عمه‎اش شد.
۳ سال بعد، به همراه برادر بزرگ‌تر و یکی از دوستانش مدرسه‎ای را در 0کندال) Kendall انگلیس باز کرد. به تدرس انگلیسی. لانتین، یونانی، فرانسوی و 21 موضوع علمی و ریاضی پرداخت. جان به یادگیری طبیعت و هوای اطراف خود می‎پرداخت. او پروانه‎ها، حلزون‎، و ... را جمع‎آوری می‎کرد.جان دالتون پی برد که دچار کوررنگی ست و به یادگیری آن روی آورد. در ۱۷۹۳، جان به عنوان معلم خصوصی به منچستر رفت و در کالج جدید مشغول به تدریس شد. و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.
او به عناصر و اجزاء مختلف و چگونگی درست شدن آنها اندیشید. جان نظریه‎ای داشت که بر طبق آن، هر عنصری از اتم‎های مجزا تشکیل شده و تمام عناصر با یکدیگر متفاوت هستند زیرا اتم‎های سازنده هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.
او فکر می‎کرد که هر عنصری وزن مخصوص می‎دارد، زیرا از اتم‎های متفاوتی تشکیل شده.در سال ۱۸۰۸، جان دالتون کتابی با مضمون، «نظامی نوین در فلسه شیمی» منتشر کرد که در آن وزن بسیاری از اتم‎های شناخته شده را جمع‎آوری و لیست کرده بود. مقدار عددی وزن‎هایی که او محاسبه کرده کاملاً دقیق نبودند، اما مبنایی بودند برای «جدول دوره‎ای پیشرفته»، اگرچه بسیاری نظریه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذیرفتند، اما وی بر تحقیقات خود برای دفاع از نظریه‎اش ادامه می‎داد.
جان دالتون در سال ۱۸۴۴ درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاک سپرده شد. بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر بدن بی‎جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشاهده کردند. به عنوان آخرین تجربه و آزمایش، او از کالبد شکافی استفاده کرد تا دلیل کوررنگی خود را پیدا کند. او ثابت کرد که چشمان او دلیل این او نمی‎باشند، بلکه اشکال از قوه درک و احساس بینایی او در قسمتی از مغز او بود که از کار افتاده بود. حتی تا لحظات آخر زندگی. او به گسترش علم و دانش کمک کرد.
امروز، دانشمندان در هر جا، نظریه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول می‎دانند. یک پسر ساده روستایی روش جدیدی برای اندیشیدن و نگاه کردن به عالم هستی و چگونگی کارکرد آن را به مردم و اهل دانش نشان داد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته


 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ریموند دیویس جی آر
به خاطر پیشگامی در اختر فیزیک به خصوص آشکار کردن نوترینوهای کیهانی
 

aynaz

عضو جدید
آمادئو آووگادرو در ۹ اوت سال ۱۷۷۶ (میلادی) در شهر تورینِ ایتالیا بدنیا آمد و در ۹ ژوئیه سال ۱۸۵۶ در همان شهر چشم از جهان فرو بست. وی درتمام عمرش به عدم صداقت شهره بود و به گمان بعضی از دانشمندان عدد معروف وی بیش از این حرفها بوده که از سرنوشت بقیه آن خبری نیست. البته اخیرا خانواده وی در این مورد ابراز بی اطلاعی نموده اند.


يكي از بزرگترين مشكلاتي كه دانشمندان در هر زمان با آن روبرو بوده اند ، اين بوده كه بدانند ساير دانشمندان چه مي كنند . در حقيقت ، دانشمندان هيچ وقت مطالعات و تحقيقاتشان را در پردة اسرار نمي پوشانند و آنها را در اختيار ديگران قرار مي دهند . مسلماً از اين راه بوده كه انسان توانسته است با مطالعة دقيق آثار گذشته هم با اكتشافها آشنا شود و هم به خصوصيتهاي ذهني و اخلاقي گذشتگان پي ببرد .
در ميان دانشمندان هميشه روح همكاري وجود داشته است و هدف آنها اين بوده كه به نتيجه اي برسند . در گذشته ، حاصل اكتشافها و اختراعات به زبان لاتين نوشته مي شد تا همه بتوانند از اين نتايج بهره مند شوند .
امروز ، نيز دانشجويان و علاقمندان به علوم ، ناگزيرند كه يك زبان خارجي را بخوبي بياموزند تا بتوانند از آثار و نوشته هاي ديگران استفاده كنند . سواي اين ماشينهاي الكتروني امروزي مي توانند زباني را به زبان ديگر ترجمه كنند و به اين ترتيب بر گرداندن آثار گذشته ها از زبان آن روز به زبان امروز امكانپذير شده است . بعضي از ماشينهاي الكتروني قادرند تعداد زيادي از گزارشهاي علمي هر كشور را كه به زبان آن كشور منتشر مي شود خلاصه كنند . بيشتر دانشمندان و دانش پژوهان ، اوقات خود را به مطالعة ، مقاله ها و آثار گذشتگان اختصاص مي دهند . گاهي چند اثر از يك داشمند به چشم مي خورد كه روي موضوع خاصي تحقيق كرده است ، گاهي مقاله اي ديده مي شود كه نامفهوم و بي عنوان است . يكي از اين مقاله ها ، زماني در فرانسه بچاپ رسيد و مدت 50 سال بدون هيچ بررسي بدست فراموشي سپرده شد .انديشه و نظرية نويسندة مقاله دربارة يكي از اصول اساسي علوم فيزيك و شيمي بوده است .
در سال 1811 ، آمدو آووگادرو ، با كوشش زياد توانست فرق بين اتم و مولكول را كه از مهمترن موضوعهاي علم امروزي است ، كشف كند . البته ، اين كشف در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت و مرور زمان شامل آن شد .
آمدوآووگادرو ، در 9 ژوئن 1776 در شهر تورين ايتاليا بدنيا آمد . پدرش قاضي مشهوري بود كه علاقه داشت پسرش روزي حرفة قضاوت را پيشه كند .آمدو ، شاگرد نابغه اي بود . در 16 سالگي موفق به اخذ درجة ليسانس شد و در 20 سالگي به دريافت دكتراي حقوق نايل آمد . اما پس از سه سال كار و تجربه ، يك بار متوجه شد كه اين حرفه خواستهايش را برآورده نمي كند . از اين رو ، به رياضيات و فيزيك و شيمي رو آورد و با نوشتن چند مقالة ، علمي شهرت زيادي در ميان جامعة دانشمندان پيدا كرد .
آووگادرو ، در سن 33 سالگي به مقام استادي فيزيك كالج سلطنتي ورچيلي ، واقع در شمال ايتاليا ، منصوب شد . دو سال بعد ، يعني در سال 1811 فرضيه معروف مولكولي را كه بعدها در بوتة فراموشي افتاد ، در يك مجلةعلمي فرانسوي منتشر كرد. آووگادرو ، بقية عمرش را در راه پژوهشها و تدريس موضوعهاي علمي گذراند.
كلاس درس او در دانشگاه بعلت جنگ و تظاهرات داخلي نامرتب بود ، و چون راهبران ايتاليا تغيير مي كردند ، به دلخواه خود دانشگاه را مي بستند يا آن را باز مي كردند . سالهاي بين 1820 تا 1850 كه دانشگاه تعطيل بود ، آووگادرو استاد فيزيك دانشگاه تورين بود . او در سن 80 سالگي از دنيا رفت ، در حالي كه دنياي علم آن روز به نبوغ اين دانشمند هرگز پي نبرد .
امروزه ، همه مي دانيم كه فرمول شيميايي آب H2O است ، يعني هر مولكول آب از دو اتم هيدروژن و يك اتم اكسيژن تركيب شده است . اتمها و مولكولها ذرات بسيار ريزي اند و امروز دانشمندان توانسته اند تعداد مولكولهاي يك گاز را حساب كنند . سابقاً دانشمندان روشهاي مختلفي را براي اندازه گيري مولكولهاي يك گاز بكار مي بردند ، اما آووگادرو ثابت كرد كه حجم مساوي از هر گاز داراي تعداد مولكول مساوي است ، بشرط اينكه اندازه گيري گاز در شرايط مساوي از دما و فشار صورت گيرد . امروز ، فرضيه آووگادرو در شيمي به قانون آووگادرو معروف است دالتون ، بنياد گذار نظرية اتمي ، عقيده داشت كه فرمول شيميائي آب ، HO است و اكثر شيميدانها با او هم عقيده بودند ، چرا كه هر تركيب شيمياي نماينده عناصري است كه آن را بوجود مي آورند . در سال 1808 ژوزف گي لوساك ، شيميدان فرانسوي با آزمايشهايي كه انجام داد قسمت زيادي از نظريه دالتون را در اين مورد رد كرد . اما در سال 1811 آووگادرو با چاپ مقالة فرضيه مولكولي ، نظريه دالتون را تكميل كرد . در سال 1860 ، گروهي از دانشمندان در شهر كارلسرو آلمان گردهم آمدند تا درباره موضوعهاي مهم علمي بحث و مذاكره كنند . در همين جلسات بود كه فرضيه آووگاردو مورد توجه استانيسلائو كانيزارو ، شيميدان ايتاليايي قرار گرفت . وي كه به اهميت و سادگي اين فرضيه پي برده بود بدفاع از آن برخاست و گفت : « همه ما بايد اين حقيقت را بپذيريم كه يك مولكول مي تواند از دو اتم بوجود آيد و حتماً لازم نيست كه از اتمهاي عناصر مختلف باشد .» چند تن از دانشمندان حاضر در جلسه به فكر فرو رفتند اما نتيجه اي گرفته نشد .
كانيزارو ، تسليم نشد و بر عقيده خود پافشاري كرد . و آنقدر بحث كرد تا دنياي علم سرانجام حرفش را شنيد و نظريه اش را پذيرفت . كانيزارو ، بخاطر زحمت و كوشش فراواني كه در راه به اثبات رساندن فرضية مولكولي آووگادرو بخرج داد در سال 1891 به دريافت نشان كُپلي از سوي انجمن سلطنتي نايل آمد.
در سال 1911 ، صدها تن از دانشمندان سراسر جهان در توزين گردهم آمدند تا يكصدمين سالروز انتشار قانون آووگادرو را جشن بگيرند . و اين بزرگداشت بخاطر آن نابغة بزرگ بود كه مولكول را كشف كرد .
 

ar ebrahimzadeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خواجه نصیر الدین طوسی است برادر . خیلی ساده بود پیدا کردن اسمش (کمی بیشتر دقت کن)
 

ar ebrahimzadeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اشکان جان وقتی می خوای عکس بذاری قبلش اسم فایلش رو عوض کن بعد بذار . روی عکس بالاسری ات راست کلیک کن و در قسمت properties اسم عکست را ببین. تو چند تا عکس دیگه ات هم این مسئله رو رعایت نکرده بودی.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
اشکان جان وقتی می خوای عکس بذاری قبلش اسم فایلش رو عوض کن بعد بذار . روی عکس بالاسری ات راست کلیک کن و در قسمت properties اسم عکست را ببین. تو چند تا عکس دیگه ات هم این مسئله رو رعایت نکرده بودی.
میدونم
منتها بعضی وقتها یادم میره ، مستقیم کپیش میکنم . . .
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ 15 جمادی الاول 598 هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران کودکی جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس‌ترین و با نفوذترین چهره‌های تاریخ فکری اسلامی است. علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد خالویش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیرالدین طوسی را دسته‌ای از دانشوران خاتم فلاسفه‌ای و گروهی او را عقل حادی عشر (یازدهم) نام نهاده‌اند.

خواجه نصیرالدین طوسی از نگاه علامه حلی

علامه حلی که یکی از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی می‌باشد، درباره استادش چنین می‌نویسد: خواجه نصیرالدین طوسی افضل عصر ما بود و از علوم عقیله و نقلیه مصنفات بسیار داشت، او اشراف کسانی است که ما آنها را درک کرده‌ایم، خدا نورانی کند ضریح او را. در خدمت او الهیات ، شفای ابن سینا و تذکره‌ای در هیأت را که از تألیفات خود آن بزرگوار است قرائت کردم. پس او را اجل مختوم دریافت و خدای روح او را مقدس کناد.

ایجاد رصد خانه مراغه

وقتی که هولاکو به فرمانروایی اسماعیلیان در سال 635 هجری قمری پایان داد طوسی را در خدمت خود نگاه داشت و به او اجازه داد که رصدخانه بزرگی در مراغه ایجاد کند، که شروع آن از سال 638 هجری قمری بود. برای کمک به رصدخانه علاوه بر کمکهای مالی دولت اوقاف سراسر کشور نیز در اختیار خواجه گذاره شده بود که از عشر (یک دهم) آن جهت امر رصدخانه و خرید وسایل و اسباب و آلات و کتب استفاده می‌نمود. در نزدیکی رصدخانه کتابخانه بزرگی ساخته شده بود که حدود 400000 جلد کتب نفیس جهت استفاده دانشمندان و فضلا قرارداده بود که از بغداد و شام و بیروت و الجزیره بدست آورده بودند. در جوار رصدخانه یک سرای عالی برای خواجه و جماعت منجمین ساخته بودند و مدرسه علمیه‌ای جهت استفاده طلاب دانشجو. این کارها مدت 13 سال به طول انجامید تا اینکه ایلخان هولاکوی مغول در سال 663 هجری قمری در گذشت. لیکن خواجه تا آخرین دقایق عمر خود اجازه نداد که خللی در کار آنجا رخ دهد و کوشش بسیار نمود که آن رصدخانه و کتابخانه از بین نرود.

تألیفات

خواجه نصیرالدین طوسی زمانی پیش از سال 611 هجری قمری در مقال پیشروی مغولان به یکی از قلعه‌های ناصرالدین محتشم فرمانروای اسماعیلی پناه برد، اینکار به وی امکان داد که برخی از آثار مهم اخلاقی ، منطقی ، فلسفی و ریاضی خود از جمله مشهورترین کتابش اخلاق ناصری را به رشته تحریر درآورد. قسمت اعظم 150 رساله و نامه‌های طوسی به زبان عربی نوشته شده است. وسعت معلومات و نفوذ او با ابن سینا قابل قیاس است، جز آنکه ابن سینا پزشک بهتری بود و طوسی ریاضیدان برتری. از 5 کتابی که در زمینه منطق نوشته شده است اساس الاقتباس از همه مهمتر است.

در ریاضیات تحریرهایی بر آثار آوتولوکوس ، آرستارخوس ، اقلیدس ، آپولونیوس ، ارشمیدس ، هوپسیکلس ، تئودوسیوس منلائوس و بطلمیوس نوشت. از جمله مهمترین آثار اصیل اصیل وی در حساب ، هندسه و مثلثات ، جوامع الحساب بالتخت و التراب ، رساله الشافیه و اثر معروفش کتاب شکل القطاع است که به نوشته‌های رگیومونتانوس اثر گذارده است. معروفترین آثار نجومی وی زیج ایلخانی که در سال 650هجری قمری نوشته شده می‌باشد و همچنین تذکره فی علم الهیئه است، کتاب تنسوق نامه و کتابهایی در زمینه اختر بینی نیز نوشته است. احتمالاٌ برجسته ترین کار طوسی در ریاضیات در زمینه مثلثات بوده است.

در کشف القناع عن اسرار شکل القطاع ، وی نخستین کسی بود که مثلثات را بدون توسل به قضیه منلائوس یا نجوم توسعه بخشید و هم او بود که برای نخستین بار قضیه جیوب را که رویداد برجسته‌ای در تاریخ ریاضیات است به روشنی بیان کرد. در نجوم تذکره فی علم الهیئه وی شاید کاملترین نقد بر نجوم بطلمیوسی در قرون وسطی و معرف تنها الگوی ریاضی جدید حرکت سیارات است که در نجوم قرون وسطی نوشته شده است. این کتاب به احتمال زیاد از راه نوشته‌های منجمان بیزانسی به کوپرنیک اثر گذاشته است و همراه با کار شاگردان طوسی متضمن تمام تازه‌های نجوم کوپرنیکی است، به استثنای فرضیه خورشید مرکزی آن.

خواجه نصیرالدین با اینکه سر و کارش بیشتر در سیاست و اجتماع بوده ، روشنترین راه را که برای رسیدن به جهان جاودانی نشان می‌دهد دیانت است. اگر چه در تمام نوشته‌های خود دم از استقلال و معرفت می‌زند اما آشکارا می‌گوید دانش تنها از ایمان و دین حاصل می‌شود و حقیقت دانش را دین می‌داند که تسلی بخش جانها و روان بخش کالبدهای افسرده است. طوسی بیشتر به عنوان منجم معروف است و رصدخانه وی یک مؤسسه علمی در تاریخ علم به شمار می‌رود. کتاب تنسوق نامه او از لحاظ موضوع فقط در مقایسه با مشابهش یعنی کتاب بیرونی (کتاب الجماهر فی معرفت الجوهر) در درجه دوم اهمیت قرار دارد، طوسی یکی از پیشروترین فلسفه اسلامی است که تعلیمات مشایی ابن سینا را پس از آنکه در طول دو سده در محاق کلام قرار گرفته بودند احیاء کرد. او مظهر نخستین مرحله ترکیب تدریجی مکتبهای مشایی و اشراقی است، اخلاق ناصری وی رایجترین کتاب اخلاقی بین مسلمانان هند و ایران بوده است.

تجرید العقاید او در کلام مبنای الهیات اصولی شیعه دوازده امامی است. طوسی احتمالا‌ بیش از هر فرد دیگر مایه احیای علوم اسلامی بوده است. گروهی خواجه را برهم زننده وحدت دو ملت عربی و اسلامی می‌پندارند و می‌گویند بدست او وحدت عربی در آن زمان پاشیده شد. در حقیقت خواجه در این باب گناهی نداشت و اگر لیاقت خواجه پس از آن همه خونریزی به داد مسلمانان نرسیده بود جهان اسلامی امروز چه وضعیتی داشت؟

وداع با دنیا

در سال 672 هجری قمری خواجه نصیرالدین طوسی با جمعی از شاگردان خود به بغداد رفت که بقایای کتابهای تاراج رفته را جمع آوری و به مراغه بازگرداند. اما اجل مهلتش نداد و در تاریخ 18 ذی الحجه سال 672 هجری قمری در کاظمین نزدیک بغداد دار فانی را وداع گفت. خواجه نصیرالدین طوسی ستاره درخشانی بود که در افق تاریک مقول درخشید و در هر شهری که پا گذارد آنجا را به نور حکمت و دانش و اخلاق روشن ساخت و در آن دوره تاریک وجود چنین دانشمندی مایه اعجاب و اعجاز بود.
 

ar ebrahimzadeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در صورت امکان لطف کرده و بجای من در مسابقه شرکت بفرمائید . بنده بیشتر برای دیدن مشاهیر به اینجا می آیم . لطفاً مرا معاف بفرمائید.
 

aynaz

عضو جدید
اگه جواب درست بود من عكس مسابقه رو شنبه ميذارم چون اينترنت ندارم اين پست رو هم با موبايل فرستادم
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
آلفرد برنارد نوبل (۲۱ اکتبر ۱۸۳۳، استکهلم، سوئد – ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶، سان‌رمو، ایتالیا) شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی است که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴ تا روز فوتش صاحب اسلحه‌سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیت نامه خود سرمایه حیرت انگیزش را برای تامین هزبنه‌های جایزهٔ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به احترام او نام‌گذاری شده‌است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
نوبل، نوهٔ یکی از دانشمندان قرن هفدهم میلادی، اولاس رودبک (۱۶۳۰-۱۷۰۸)، فرزند سوم امانوئل نوبل (۱۸۰۱-۱۸۷۲) و آندریته آلسل (۱۸۰۵-۱۸۸۹) بود.
او که متولد استکهلم بود، همراه با خانواده‌اش در سال ۱۸۴۲ به سنت پیترزبرگ مهاجرت کرد. در آن جا پدرش (که اولین تخته چند‌لایی را اختراع کرده بود) یک کارخانه تسلیحات سازی ایجاد کرده بود و مین‌های آبی می‌ساخت.
آلفرد در آن شهر تحت نظر نیکلای نیکلایویچ زینین به مطالعه شیمی پرداخت. در سال ۱۸۵۹، کارخانهٔ خانوادگی آن‌ها به عهده پسر دوم، لودویگ نوبل (۱۸۳۱-۱۸۸۸) گذاشته شد که آن را وسعت قابل ملاحضه‌ای بخشید. این شرکت خانوادگی بعد از مدتی ورشکسته شد و آلفرد به همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت. وی تمام وقت خود را به تحقیق دربارهٔ مواد منفجره، مخصوصاً ایمن سازی و استفاده بهتر از نیتروگلیسیرین پرداخت. این ماده (نیتروگلیسیرین) در سال ۱۸۴۷ توسط آسکانو سوبر رو، یکی از دانشجویان تیوفیل-یولس پلوتسه در دانشگاه تورینو کشف شده بود.
در پی آزمایشات گوناگون، چندین انفجار در کارخانه‌ای که خانواده اش در هلن بورگ خریده بودند به وقوع پیوست که در پی یکی از آن انفجار ها؛ در سال ۱۸۶۴ برادر کوچک آلفرد و چند نفر از کارگران کشته شدند.
سرانجام دینامیت در سال ۱۸۶۶ در کرومل (هامبورگ، آلمان) اختراع و در سال ۱۸۶۷ به ثبت رسید.
نوبل همچنین نمایش نامه‌ای به نام «نمسیس» را در قالب نثر به رشته تحریر درآورد که یک تراژدی چهار شخصیتی در باره نجیب زاده‌ای ایتالیایی به نام «بیاتریسه سنسی» است. این نثر که تا حدودی بر گرفته از درام سنسی اثر پرسی بیشه شلی است، در سال‌های آخر عمر نوبل به چاپ رسید. به جز سه نسخه، تمامی نسخ دیگر این کتاب به اتهام توهین به مقدسات بلافاصله بعد از فوت وی نابود گردید. یکی از سه نسخهٔ بجا مانده که به دو زبان سوئدی و اسپرانتو است، اولین بار در سال ۲۰۰۳ در سوئد به چاپ رسید.

ماسک مرگ آلفرد نوبل، زمان اقامت او در برک برن در کارلزکوگا، سوئد



[ویرایش] دینامیت

نوبل یافت که اگر نیتروگلیسیرین جذب یک ماده خنثی مانند دیاتومایت گردد، در هنگام جایجایی به مراتب امن تر خواهد بود و آن مخلوط را در سال ۱۸۶۷ به نام دینامیت ثبت کرد. او برای این کار از ترکیب سه واحد نیتروگلیسیرین و یک واحد دیاتومایت (که متشکل از ۸۶٪ سیلیس، ۵٪ سدیوم، ۳٪ منیزیم و ۲٪ آهن است.) به علاوه مقدار کمی کربنات سدیم استفاده کرد و آن را برای اولین بار در یک مراسم شکار در ردهیل، در سوری انگلستان به نمایش در آورد که مورد استقبال قرار گرفت.
امروزه بر روی دینامیت‌ها واژه «شدیداً منفجره» درج می‌شود. مفهوم این عبارت ابن است که این ماده قدرت تخربت بالایی دارد ولی از دستهٔ مواد منفجرهٔ آتشزا نیست. دینامیت اولین مادهٔ منفجرهٔ قابل کنترلی به حساب می‌رود که از باروت قدرت بیشتری دارد. این ماده ابتدا با نام «گرد منفجرهٔ نوبل» فروخته می‌شد ولی بعد از معرفی شدنش؛ شهرت بسیاری یافت و به عنوان جایگزین مطمئنی برای باروت و نیتروگلیسیرین مطرح شد. نوبل به دقت بر ساخت و ساز دینامیت نظارت می‌کرد و سریعاً باعث تعطیلی تولید کنندگان غیر مجاز آن می‌شد. هر چند بعضی تجار آمریکایی با ایجاد تغییرات اندکی در ترکیب اصلی؛ او را دور زدند، با این حال دینامیت ثروت قابل توجهی نسیب نوبل کرد.
محصول بعدی او مخلوط نیتروگلیسیرین با ماده منفجره دیگری یعنی نیتروسلولوز (باروت فتیله) بود که به پیدایش ماده شفاف ژله مانندی منجر شد که از دینامیت نیز قدرتمند تر بود. جلی نیت یا ژل منفجره در سال ۱۸۷۶ به ثبت رسید که به روش مشابهی تولید می‌شد.

[ویرایش] جوایز نوبل

گفته می‌شود که انتشار مطلب دروغین فوت نوبل در یک روزنامه فرانسوی در سال ۱۸۸۸، در حالی که او را به خاطر اختراع دینامیت گناه کار خوانده بود، او را به فکر ایجاد تصویر بهتری از خود نزد آیندگان واداشت. این نشریه این گونه نوشته بود:«فرشته مرگ مرده‌است، دکتر آلفرد نوبل، فردی که برای ایجاد راه‌های جدید برای کشتن افراد بیشتر در زمان کمتر ثروتمند شده بود؛ دیروز فوت کرد.»
در تاریخ ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در باشگاه نروژی ها-سوئدی‌ها در پاریس، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ای اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا گردد.
که بدین وسیله جایزهٔ نوبل بنیانگذاری شد. او بر اثر سکته قلبی در گذشت و مبلغ ۳۱ میلیون کرون سوئد، حدوداً معادل ۴٫۲ میلیون دلار آمریکا به جایزه مذکور تعلق یافت. آلفرد برنارد نوبل هرگز ازدواج نکرد. مقبرهٔ وی در نورا برگراونینگزپلاتسن در استکهلم قرار دارد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته

Alfred Nobel - The Man Behind the Nobel Prize

Since 1901, the Nobel Prize has been honoring men and women from all corners of the globe for outstanding achievements in physics, chemistry, medicine, literature, and for work in peace. The foundations for the prize were laid in 1895 when Alfred Nobel wrote his last will, leaving much of his wealth to the establishment of the Nobel Prize. But who was Alfred Nobel? Articles, photographs, a slide show and poetry written by Nobel himself are presented here to give a glimpse of a man whose varied interests are reflected in the prize he established. Meet Alfred Nobel - scientist, inventor, entrepreneur, author and pacifist.​
 

aynaz

عضو جدید
اولین پست من تو این تاپیک ویرایش شده چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

aynaz

عضو جدید
ویلهلم کنراد رونتگن (آلمانی:Wilhelm Conrad Röntgen) فیزیکدان آلمانی و کاشف اشعه ایکس است ،همچنین او جایزه نوبل فیزیک را در سال 1901 به خاطر این کشف خود بدست آورد
زندگی نامه
ویلهلم کنراد رونتگن در 27 مارس 1845 در شهر لنپ آلمان متولد شد.کراند تحصیلات ابتدایی خود را در هلند گذرانید و سپس به سوییس مسافرت کرد و وارد دانشگاه زونیخ گردید و تحت نظر پروفسور آدولف کلاسیوس به تحصیل ادامه داد.پس از اتمام تحصیلات موفق به اخذ درجه دکترا در رشته فیزیک گردید و بهورتسبرگ آلمان بازگشت.

مطالعات و اکتشافات


تصویر دست همسر رونتگن در سال ۱۸۹۶ یکی از اولین تصاویر عکاسی شده به وسیله اشعه ایکس


مطالعات رونتگن بیشتر درباره الکتریسیته و نور و گرما بود و بالاخره در تعقیب مطالعات سر ویلیام کروکس موفق به کشف اشعه ایکس شد. کشف رونتگن اولین کشف از سری کشفیات در مورد رادیو اکتیویته بود که شامل کشفیات بکرل،کوری،رادرفورد،ماکس پلانک،تامپسون،انیشتین و انریکو فرمی می‌ شد. اشعه X اشعه ای با طول موج بسیار کوتاه و قابلیت نفوذ بسیار زیاد است و از اغلب مواد عبور می کند.فیزکدانان برای تجزیه عناصر کریستالی استفاده های شایانی از این اشعه برده اند و در پزشکی تحت عنوان های رادیوگرافی و رادیوسکوپی به کار برده می شود.

افتخارات

رونتگن در سال 1896 به خاطر کشف مهممش یعنی اشعه ‌X مدال سلطنتی رامفورد را بدست آورد.
همچنین او در سال 1901 جایزه نوبل فیزیک را بدست آورد که باعث شهرت عالمگیرش شد.

فوت

ویلهلم کنراد رونتگن سرانجام در سال 1923 در نهایت افتخار زندگی را بدرود گفت.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا