مرجعی متفاوت

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

در دوره های مختلف بسیاری از مراجع معظم تقلید بوده اند که دیدگاه های متفاوتی در مورد برخی احکام اسلامی داشتند و در اصطلاح فقهی دیدگاهی خلاف مشهور داشتند
خلاف مشهور یعنی نظری متفاوت با سایر علما که از قوی دانستن پایه برخی احادیث که سایر علما برخی دیگر را بر ان برتری داده اند سرچشمه می گیرد

در حال حاضر یکی از این مراجع بزرگوار آیت الله العظمی صانعی هستند
در ادامه بخشی از نظرات معظم له در خصوص مسائل مختلف بیان خواهد شد


در ميان هياهوي عصر پنج‌شنبه شهر قم، ابتداي كوچه‌‌ي نه‌ چندان خلوت نزديك به مرقد حضرت‌ معصومه‌ (س) در كوچكي است كه با تابلويي سبز رنگ، دفتر آيت‌ الله‌ العظمي صانعي را نشان مي‌دهد. از راهروهاي كوچك و پله‌هاي باريك بيت آيت‌الله كه عبور كني، به اتاقي پر از صندلي‌هاي چيده‌شده مي‌رسي كه محل ديدار آيت‌الله با ميهمانان است، اتاقي ساده، پر از كتاب‌هاي تاليف‌شده اين مرجع.
به‌غير از كتابخانه‌هاي بزرگي كه دو ديوار اين اتاق را پر از كتاب كرده، يكي از ديوارها محل نصب دو تابلو است كه نشان از انديشه اين مرچع تقليد دارد.

اولين تابلو عكسي از امام‌خميني (ره) است كه به نقل از ايشان به سه‌زبان، فارسي،انگليسي و عربي آمده:«من آقاي صانعي را مثل يك فرزند بزرگ كرده‌ام. اين آقاي صانعي، وقتي كه سال‌هاي طولاني در مباحثاتي كه ما داشتيم تشريف مي‌آوردند، ايشان بالخصوص مي‌آمدند با من بحث مي‌كردند و من حظ مي‌بردم از معلومات ايشان، و ايشان يك‌نفر آدم برجسته‌اي بين روحانيون است و يك مرد عالمي است».

در كنار اين تابلو، تابلوي سه‌زبانه ديگري هم به‌چشم مي‌خورد كه اين‌بار جمله‌اي از آيت‌الله صانعي است: «بايد به همگان اعلام داريم كه در اسلام نه تبعيض وجود دارد و نه تضييع حقوق و نه ظلم به افراد و همه انسان‌ها مكرم‌اند و محترم « ولقد كرمنا بني‌آدم » كما اينكه در حقوق اسلام تبعيض نژادي نيست و سفيد و سياه برابرند، تبعيض نژادي،جنسيتي و مليتي نيز وجود ندارد».

روي‌خوش آيت‌الله با صداي پر التهاب ايشان در كنار اين تابلو و كتابخانه‌اي پر از كتاب‌هاي فقهي از تحقيق‌ها و بررسي‌هاي ايشان، فضايي را فراهم كرد تا ايشان با نگاهي به دين اسلام و نقش زن در اسلام، وضعيت امروز زن در جامعه ايران را به‌خوبي تشريح كنند، آنچه منتشر مي‌شود، مطلبي است كه دفتر آيت‌الله صانعي از مصاحبه خبرنگاران ايلنا با ايشان تنظيم كرده:

حضرت آيت‌الله العظمي صانعي در اين ديدار که در آستانه هفته بزرگداشت مقام زن انجام شد، فرمودند: «بنده معتقدم امتيازاتي که در اسلام براي زن قرار داده شده، دنياي بشريت تا به امروز به آن نرسيده است و نخواهد هم رسيد.»

ايشان افزودند: «اين مدعي يک شاهد زنده دارد و آن اين که اسلام خواسته است استمرار همه هدايت‌ها و همه رهنمودهايش به واسطه يک زن صورت پذيرد، براين اساس مي‌بينيم رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) با اين که فرزند پسر داشته اما آنها قبل از وفات حضرت رسول بر اساس حکمت الهي و اراده خداوند از دنيا مي‌روند؛ يعني سلسله علل و عوامل را خدا طوري قرار داده که اينها از دنيا بروند و تنها فاطمه (سلام الله عليها) بماند و نسل پيامبر و جانشينان ايشان يعني ائمه معصومين (عليهم السلام) که هدايتگر بشريت تا روز قيامت هستند از فاطمه و فرزندان فاطمه باشند و شما مي‌بينيد که ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) عنايت داشته‌اند که به عنوان ابن رسول الله خوانده بشوند. با اين که پسر امير المومنين‌اند اما مي‌خواستند به آنها بگويند يابن رسول الله و دشمنان آنها هم يعني حکومت‌هاي ظالم مخصوصا بني‌عباس اصرار داشتند که واژه يابن رسول الله از بين برود و لذا با ائمه و يا شاگردان آنها محاجه مي‌کردند که اينها فرزندان دختر پيغمبرند و فرزند دختر، فرزند نمي‌شود! »

آيت‌الله صانعي افزودند: «اين نکته گوياي اين است که اسلام تا چه حد به زن و حقوق زن عنايت داشته است. نمي‌خواهم تنها مدح و تعريفي کرده باشم و کلي‌گويي کرده باشم. کلي‌گويي خيلي آسان است اما واقعيت اين است که در اسلام با اين حرکت از نظر عمل تمام ارزش‌ها به زن داده شده است. يعني نمي‌شود يک کسي ابن رسول الله باشد به واسطه حضرت زهرا و بعد بيايد حقي را از زن‌ها از بين ببرد، چون في‌الواقع حق را از مادر خودش از بين برده است و اين از يک انسان عادي سر نمي‌زند چه برسد از ائمه معصومين (عليهم السلام).»

در قانون‌گذاري اسلام، هيچ کجا نداريم که حق زن مراعات نشده باشد

آيت‌الله صانعي با بيان اينکه مطالعه در احکام اسلام مويد اين معنا است که اسلام حقوق زن را رعايت کرده و محال است که رعايت نکرده باشد، افزودند: «در سراسر قانون‌گذاري اسلام و فقه اسلامي، هيچ کجا نداريم که حق زن مراعات نشده باشد بلکه به زن ارفاق‌هايي هم شده است؛ مثلا در باب مجازات و در باب ارتداد. در ارتداد به اين معني اگر زن مرتد شود اين جور نيست که مثل مرد مرتد فطري فورا کشته بشود، بلکه زني که مرتد فطري شده مثل مرتد ملي زندانش مي‌کنند تا شايد توبه کند با اينکه در مرد بعضي گفته‌اند که قابل توبه نيست ولي در زن گفته‌اند که زندانش مي‌کنند تا توبه کند.»

صرف داشتن عقيده مجازات ندارد

آيت‌الله صانعي در ادامه سخنان خويش با بيان اينکه توجه داشته باشيد که صرف داشتن عقيده مجازات ندارد، افزودند: «کسي که نمي‌فهمد و يا در تحقيقاتش به نتيجه ناثوابي رسيده است، نمي‌توان گفت که اين مرتد است. نمي‌شود توي سر اين آدم زد که بايد بفهمي. اين طبيعي است که اگر من از يک کسي خوبي ديده‌ام او را دوست بدارم، من خدمتگزاران به بشريت را دوست دارم. نمي‌شود بگويي که چرا دوست داري، من همه وجودم فداي امام خميني (سلام الله عليه) است. خوب من دوستش مي‌دارم، ساليان دراز با او زندگي کرده‌ام و او به من لطف کرده، حالا نمي‌شود مرا مجبور کني که او را دوست نداشته باشم، صفات دروني قابل جبر نيست. متوکل عباسي به ابن سکيت، معلم بچه‌هايش که از شيعيان علي بن ابي طالب (عليه السلام) بود، گفت: بچه‌هاي مرا بيشتر دوست داري يا حسنين را؟ گفت: چه مقايسه غلطي، من قنبر را از بچه‌هاي تو بيشتر دوست دارم. همان جا زبانش را از پشت سرش در آوردند، متوکل متوجه نبود اگر زبان ابن سکيت را از پشت سرش در بياورد اين کار سبب علاقه نمي‌شود. او متوجه اين معنا نبود که مردم اسير خدمتند، به هر کس خدمت کني دوستت مي‌دارد، هر که را داراي عدالت باشد دوستش مي‌دارند.»

در اجراي احکام بايد ملاحظه کنيم کداميک به نفع جامعه و اسلام است

ایشان افزودند: «و يا در مورد محارب، يعني کسي که امنيت جامعه را به هم بزند کسي که با اسلحه امنيت جاني مردم را از بين ببرد، جامعه را به خطر بيندازد، به اين چنين کسي محارب مي‌گويند که احکام خاصه‌اي دارد. با اين وصف در اين مساله بعضي‌ها گفته‌اند که زن محارب حکم مرد محارب را ندارد. نمي‌خواهم بگويم درست است، مي‌خواهم بگويم آن جا ارفاق کرده‌اند و در برخي موارد ديگر که در فقه به تفصيل بيان شده است. لذا اگر عنايت داشته باشيد مي‌بينيد در هيچ کجاي فقه اين طور نبوده است که تبعيض جنسيتي در کار باشد و حقوق زنان ناديده گرفته شده باشد، دو مورد محل بحث بوده يعني بحث ارث و طلاق که پاسخ شبهات مطرح شده در اين بحث داده شده است.»

در دفاع از حقوق زنان مايوس نشويد

حضرت آيت‌الله صانعي در ادامه سخنان خويش با بيان اينکه بشريت امروز دنبال حقايق است، فرمودند: «هرچه مي‌توانيد مسائل مربوط به حقوق زنان را در جامعه مطرح و از آن دفاع کنيد. هرچه مي‌توانيد تلاش کنيد مأيوس هم نشويد. ايشان افزودند: من 16-15 سال قبل مباحث مربوط به ارث زن را در مدرسه فيضيه مطرح کردم، آن وقت حرف سيد مرتضي را انتخاب کردم که اخيراً در مجلس تصويب شده ولي امروز معتقدم زن از عين مال ارث مي‌برد نه از قيمت، 15 سال قبل گفتم اما چه کسي باور مي‌کرد که اين مسئله فقهی روزی به صورت قانون در بيايد، اما امروز مي‌بينيد که به صورت قانون در آمده است، لذا بنده معتقدم از حقوق زنان بايد دفاع کرد. حرف‌ها و مسايل را بايد گفت و از گفتن نبايد مأيوس شد اين گفتن‌ها اثر مي‌گذارد.»

آيت‌الله صانعي در بخش ديگري از سخنان خويش با بيان اينکه اختلاف فتوا امري مذموم نيست و سيره علماست، به نظر ميرزاي قمي در بحث اجراي حدود اشاره کردند و فرمودند: «ميرزاي قمي اعلي الله مقامه درباره اجراي حدود مي‌گويد حدود در زمان غيبت نبايد اجرا بشود بلکه مجرم بايد تعزير بشود. البته سيد احمد خوانساري آن عارف متقي، بالاتر از اين را معتقد است و مي‌گويد، در زمان غيبت، نه حدود بايد اجرا بشود و نه تعزيرات، خود مردم بايد خوب بشوند، حالا شما ببيند تفاوت ره از کجاست تا به کجا. آسيد احمد فقيه عالم متقي‌اي که امام به تقوايش در قضيه شطرنج اقرار کرد، مي‌گويد نه حدود و نه تعزيرات.»

هنر اجتهاد، حل مشکلات زمانه مطابق با موازين اسلام است

اين مرجع عاليقدر با بيان اينکه هنر اجتهاد، حل مشکلات زمانه مطابق با موازين اسلام است، فرمودند: «نبايد شرايط به گونه‌اي باشد که هر حرفي را که آقايان نمي‌پسندند بگويندآن حکم الله نيست و اين حکم الله است، بلکه هر دو حکم الله است منتهي شما از کتاب و سنت اين طور برداشت مي‌کني و ديگري به گونه‌اي ديگر، مگر غير از اين است که فقه پويا پاسخگوي نيازها و شبهات جامعه است. با اين وصف چطور بگوييم که وقتي پاي زن شکسته، پاي مرد هم شکسته است ديه اين دو با هم فرق دارد؟ وقتي پا شکسته، استخوان شکسته و مثلا زانو را عوض مي‌کنند ديگر نمي‌گويند که زانوي زن را 5 ميليون مي‌گيرم عوض مي‌کنم و زانوي مرد را 10 ميليون، تخت بيمارستان که ديگر زن و مرد نمي‌شناسد، پزشک که زن و مرد نمي‌شناسد. به نظر مي‌آيد اين امر با عدالت سازگار نباشد در حاليکه خود خدا دستور به عدالت مي‌دهد «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ» «وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقاً وَعَدْلاً» بنده اين بحث تساوی ديه را سال‌ها قبل در مدرسه فيضيه مطرح کردم و مباحث فقهی مفصلی را با فضلا داشتيم و نظر فقهی بنده نيز بر تساوی است. امروز هم ظاهراً در بحث شخص ثالث بيمه‌ها موظف به پرداخت يکسان ديه شده‌اند.»

ايشان افزودند: «بشر امروز، بشر درک و فهم است، مسايل را مطرح کنيد تا بطلان آن حرف‌ها و يا بطلان حرف خودتان روشن شود. البته بنده معتقدم که بشر دنبال حقوق است و امروز راه ترويج اسلام، بحث حقوق بشر است، امروز راه اين است».

در برخي شرايط زن هم اختيار طلاق دارد

حضرت آيت‌الله صانعي در ادامه اين گفت‌وگو و در پاسخ به اين سوال که پاسخ شما در بحث ارث و طلاق که برخي معتقدند در اين دو مورد به حق زن ظلم شده چيست؟ فرمودند: «اگر چه طلاق را اسلام در اختيار مرد قرار داده است و طبق فتواي فقها "الطلاق بيد من اخذ بالساق"، است و از نظر عقلايي هم درست است، منتهي زن هم اختيار طلاق دارد به اين معني که زن نمي‌خواهد با اين مرد به هر دليل موجهي زندگي کند و درخواست طلاق مي‌کند، مرد در اين جا مي‌تواند پاسخ مثبت بدهد و مي‌تواند پاسخ منفي بدهد اما اين که بايد پاسخ مثبت بدهد، آن جايي است که زن مي‌گويد مهريه‌ام را نمي‌خواهم و آن را مي‌بخشد. به نظر بنده مرد مجبور است که طلاق بدهد و اگر نداد از باب نفي حرج و نفي مشکل براي زن محکمه او را طلاق مي‌دهد، پس مي‌تواند طلاق بگيرد. اما اگر زن بگويد که هم طلاقم بده و هم مهريه‌ام را، اين که ظلم به مرد است، لذا زن اگر مي‌خواهد طلاق بگيرد، اگر مهريه را نخواهد، مرد موظف است که او را طلاق بدهد و اگر نداد، محکمه بايد طلاق بدهد، اما اگر هم مهر را مي‌خواهد و هم طلاق را، اين ظلم به مرد است و با عدالت سازگار نيست.»

پاسخ آيت‌الله به قانون ارث

ایشان در ادامه افزودند: «اما ارث، جوابش اين است که ما ارث را بايد با موازين اسلامي حساب کنيم؛ يعني مجموع قوانين اسلام را نگاه کنيم و حساب کنيم. همان جوابي که علامه طباطبايي دارد، ديگران هم دارند. در روايات هم ظاهرا به آن اشاره شده است با اين تفصيل که ما اگر کل ثروت دنيا را 3 تومان فرض کنيم يک مرد و يک زن هم فرض کنيم، از اين ثروت دنيا 2 تومانش را به مرد بدهيم و يک تومان هم به زن بدهيم، اين جا ظاهراً نسبت به زن حقش از بين رفته است يعني مرد يک تومان اضافه برده است. اما بايد توجه داشت که بر اساس جريان طبيعي اين زن و مرد بايد ازدواج کنند، ازدواج که کردند، اسلام مي‌گويد که خرج زن به عنوان قانون به عهده مرد است، حالا يک وقت نخواهد بگيرد يک بحث ديگر است، ولي قانونش اين است که خرج زن را بايد مرد بپردازد، خوب در نتيجه آن 2 تومان را مرد با آن کار مي‌کند درآمدي پيدا مي‌کند و اين درآمد را در زندگي مشترک خرج مي‌کند، در نتيجه زن از مالکيت اسمي، يک تومان داشت ولي از نظر درآمد که لب مالکيت است، 15 ريال دارد، بدون اينکه کاري کرده باشد در حاليکه مرد با فعاليت اقتصادي و کار 15 ريال دارد. بنابراين يا زن بيشتر گرفته و يا برابر با هم شده‌اند از نظر لب مالکيت، با اين تفصيل به نظر من غير از اين و بهتر از اين نمي‌شده قانون وضع کنند. مضافا به اين که اين مرد خرج‌هاي ديگري هم دارد که آنها را بايد بپردازد و يا وظايفي بر عهده دارد که بايد انجام بدهد. مثلا بر اين مرد جهاد ابتدايي واجب است به خلاف زن. البته در بحث ارث اين وضعيت نسبت به اولاد است اما در طبقات بعدي معمولا زنان بيشتر ارث مي‌برند يا در کلاله امي مساوي با مردها ارث مي‌برند که در قانون ارث آمده و آن جا ديگر محل بحث نيست.»

يک فتواي جالب در دفاع از حقوق زنان

آیت‌الله صانعی در ادامه گفتند: «يک مورد ديگر هم بگويم. يک مورد در فتاواي فقهاست و روايت هم دارد که اگر زني مهريه‌اش را به شوهرش بخشيد در حاليکه هنوز به خانه شوهر نرفته و عروسي هم نکرده، اگر مرد اين زن را طلاق داد فتواي معروف و ظاهر روايات و قانون مدني مي‌گويد نصف مهريه را بايد به شوهر پس بدهد، يعني مهريه زن صد تومان بوده اما آن را بخشيده حالا شوهر آمده طلاقش داده با اينکه هنوز هم عروسي نکرده‌اند اين زن بايد پنجاه تومان به مرد بدهد، بايد نصف مهر را به شوهر بدهد. خوب اين زن پاي منبر يک روحانی بزرگوار رفته نشسته و شنيده که بر حسب روايات هر زني مهريه‌اش را ببخشد عذاب قبر ندارد، با اين تصور مهريه‌اش را بخشيده يا خواسته است که صفا و وفا بينشان حاکم باشد، آمده مهريه را بخشيده است حالا مرد آمده طلاق داده اينکه بگوييم بايد نصف مهريه را پس بدهد، آيا اين عادلانه است؟ اين انصاف است؟ حدود 16سال قبل آقاي دکتر کاتوزيان که آدم بسيار ملايي است و حقوقدان است به اين قانون اشکال کرده بود که اشکال ايشان درست بود. من همان جا مراجعه فقهي کردم استدلالات فقهي‌اش را ديدم و نوشتم که زن در اين مورد چيزي بدهکار نيست و فتوا را مستند کردم به مباني که از امام (سلام الله عليه) داشتم و حکم را مخصوص جايی می‌دانم که زن اين قانون را می‌دانسته و با علم به آن مهريه‌اش را بخشيده است.»

موازين اسلام؛ راه‌حل قانون اساسي براي اصلاح قوانين

آيت‌الله صانعي در ادامه و در پاسخ به اين سوال که شما مي‌فرماييد هيچ تبعيض جنسيتي در اسلام وجود ندارد. آيا واقعيت جامعه امروز اين مدعا را تاييد مي‌کند؟ فرمودند: «من آنچه را که گفتم راجع به قانون اسلام بود و به نظرم اگر اشکالي هست متوجه قانون فعلي است که بايد اصلاح و برطرف بشود. البته اصل 4 قانون اساسی مي‌گويد همه چيز بايد منطبق با موازين اسلام باشد. در مساله حقوق زنان هم که رسيده، مي‌گويد در حقوق زنان و خانواده بايد منطبق با موازين اسلام عمل بشود، اما توجه داشته باشيد که موازين اسلام معنايش اين نيست که آنچه ديروز فتواي فقها بوده همان مسئله موازين اسلام است و بس، بلکه موازين اسلام يعني منطبق باشد با فتواي مجتهدي که با معيارهاي اسلامي فتوي مي‌دهد و آزادانه استنباط مي‌کند و حرف مي‌زند. خوب اگر شما اين را بگوييد بسياري از اين مشکلات که در قوانين هست حل مي‌شود، البته بعضي‌هايش را دارند حل مي‌کنند، منتهي با فتواي خاص دارند حل مي‌کنند. حالا بنده نباشم، يک فقيه ديگر باشد، مرحوم فيض باشد، ابن جنيد باشد. به سراغ فتاواي آنها بروند، مشکلات حل مي‌شود. اگر ميرزاي قمي مي‌گويد حدود نبايد در زمان غيبت اجرا شود، خوب اين موازين اسلام است. تعزيرات هم يعني حکومت، حکومت هم شخص نيست، حکومت يعني روانشناس، جامعه‌شناس، جرم‌شناس بايد بنشينند مطلب را بررسي کارشناسي کنند بعد برود مجلس نمايندگان محترم ببينند پذيرش کدام در جامعه بيشتر است، هر موردي که پذيرشش بيشتر است همان را تصويب کنند. اکثريت رأي بدهد قابليت اجرا هم پيدا مي‌کند، بنابراين از نظر قانون اساسي مساله قابل حل است لذا اگر امروز اين راهي را که من مي‌گويم، نمايندگان محترم و بزرگان قوم نمي‌روند و يا مصلحت نمي‌دانند اين راه را بروند، نبايد بگوييم مشکل از اسلام است.در بحث تفکيک جنسيتي وقتي به توصيه امام اعتنا نمي‌شود، به جواب بنده و جناب عالي اعتنا مي‌شود؟»

آيت‌الله صانعي همچنين در پاسخ به اين سوال که در بحث لايحه حمايت از خانواده جواز ازدواج مجدد و موقت مرد را با برداشت اسلامي مطرح مي‌کنند، حتي تفکيک جنسيتي و سهميه‌بندي جنسيتي را مستند به احکام اسلام مي‌کنند، در اين موارد چه پاسخي وجود دارد، فرمودند: «جواب روشن است، اين که موازين اسلام نيست.»

ايشان افزودند: «در بحث تفکيک جنسيتي وقتي به توصيه امام (سلام الله عليه) توجه نمي‌شود؛ وقتي به جواب امام اعتنا نمي‌شود به جواب بنده و جناب عالي اعتنا مي‌شود؟ در اين مساله که شما مي‌فرماييد مي‌خواهند آن را اجرا کنند حسن ظن اين است که مصلحت نمي‌دانند و سوء ظن اين است که استعمار فکري، عوام‌فريبي است. چاره چيست؟ به نظرم می‌آيد در اين خصوص بدون مصلحت‌انديشی بايد به نظر امام و توصيه ايشان مراجعه کنيم.»

طواف خانه خدا بهترين پاسخ براي بحث تفکيک جنسيتي است

اين فقيه نوانديش در ادامه و در پاسخ به اين سوال که آيا استناد تفکيک جنسيتي به دين کار درستي است يا خير؟ فرمودند: «اين سوال را از آنهايي که استناد مي‌کنند بپرسيد. من که چنيين اعتقادي ندارم من در باب طبابت آن هم تبعا للشهيد فتوي داده‌ام که مرد مريض اگر بخواهد به زن مراجعه کند يا زن به دکتر مرد مراجعه کند، که ضرورت نمي‌خواهد، حاجت کافي است. اگر يک زن مي‌خواهد به زن رجوع کند و متخصص نيست، اما مرد متخصص است رجوع کند به مرد. اينها چيزهايي است که ما درآورده‌ايم، حالا يا سوءظن داشته‌ايم يا مصحلت ديده‌ايم. در طواف چطور است؟ طواف مقدس‌ترين عمل است، زن و مرد با هم دارند طواف مي کنند. جوان و پير دارند طواف مي‌کنند، در عرفات زن و مرد هستند، در مني، در رمي جمرات زن و مرد هستند، در اماکن مترکبه زن و مرد با هم بوده‌اند، حالا آمده‌ايم جدا کرده‌ايم، اينکه بياييم يک ديوار بکشيم ميان مسجدالحرام و بگوييم که طرف صبح مردها و بعداز ظهر هم زنان بيايند خوب روشن است اين پايين آوردن شان انسان‌هاست؛ يعني کسي که دارد طواف مي‌کند، ما بايد بنا بگذاريم که تمام توجهش به خداست. يک کسي وقتي دارد درس مي‌گويد و درس مي‌خواند بايد بگوييم که تمام توجهش به خداست با اين روحيه بايد وارد بشويم، که اسلام هم با همين روحيه وارد شده است. حالا يک کسي ممکن است خلاف کند، خوب بله، اين همه قدرتمندان در باب حقوق مردم دچار خلاف مي‌شوند، چيزي نيست، "محتسب مستي به ره ديد و گريبانش گرفت، به محتسب گفت تو مستي من با هوشم تو بي‌هوشي"، اصلا اين حرف‌ها در اسلام مطرح نبوده، سرش هم اين است که اسلام، مردم را بالاتر و در جايگاه بالاتر مي‌بيند. اسلام مي‌خواهد مردم با اراده خودشان به کمال برسند و نه با اجبار.»

آيت‌الله صانعي متذکر شدند: «شما ببينيد هر بحثي که در زمان امام نبوده و بعداً داغ مي‌شود، بدانيد ممکن است خيلي براي خدا نباشد. حسن ظنش اين است که مصلحت را اين جور مي‌بينند، وگرنه امام که از اينها بهتر و راحت‌تر مي‌توانست اين کارها را انجام دهد.»

هر ناامني از دروغ سرچشمه مي‌گيرد

آيت‌الله صانعي در پاسخ به اين گفته که مسئولان در توجيه اقدامات خود مي‌گويند جامعه ناامن است و براي حفاظت از زنان اين کار را مي‌خواهند انجام بدهند، فرمودند: «اگر ناامني هست بايد جامعه را امن کرد. هر ناامني از دروغ سرچشمه مي‌گيرد. دروغ و خلاف وقتي از بالا شروع شد بنده هم خلاف ديگري انجام مي‌دهم. وقتي به راحتي تمام مثل آب خوردن دروغ مي‌گوييم، دروغ اقتصادي مي‌گوييم، پايين دستي مي‌گويد چه ضرورتي دارد که من چنين بکنم يا نکنم؟ اين اگر اسلام است آنهايي که دم از قدرت اسلامي مي‌زنند چرا دروغ مي‌گويند؟ بايد با ناامني مبارزه کرد اما چطور جلوي يک ناامني را مي‌گيريد؟ آيا ما جلوی اعتياد به مواد مخدر را که ناامني مي‌آورد و براي مبارزه با آن اين همه کشته مي‌دهيم و عزيزانمان شهيد مي‌شوند، گرفته‌ايم؟ توانسته‌ايم جلويش را بگيريم؟»

هيچ‌كس عقوبت ديگري را به‌دوش نمي‌كشد

آيت‌الله صانعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه مي‌گويند به خاطر بدحجابي بلاياي طبيعي در مملکت مي‌آيد و اين را بايد جلوگيري کنيم، فرمودند: «اين مساله جوابش روشن است که اگر بي‌حجابي زلزله مي‌آورد، موارد دیگری هم هست که الان در جامعه وجود دارد و می‌تواند زلزله بیاورد. اما قضاوت ناحق مفسده ندارد، ضمن اينکه متوجه باشيم که منطق قرآن اين است که"وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى" هيچ کس عقوبت ديگري را به دوش نمي‌کشد.»

مشروط کردن ثبت ازدواج موقت به تولد فرزند، تضييع حقوق زنان است

ايشان همچنين در پاسخ به اين سوال که در لايحه حمايت از خانواده در بحث مهريه متعارف و نامتعارف آيا دولت اجازه دارد اعمال نظر کند؟ فرمودند: «من کار به دولت و غيردولت ندارم، اين کار دخالت در امور شخصي مردم است. اينکه دادسرا فقط مهريه متعارف را رسيدگي مي‌کند اين خلاف قانون اساسي است، براي اين که قانون دادرسي مرکز رسيدگي به تظلمات است. نمي‌تواند بگويد من رسيدگي نمي‌کنم، وقتي خلاف قانون اساسي شد، مي‌شود خلاف شرع. چون در قانون اساسي مي‌گويد مرکز تظلمات، دادگستري است دادگستري نمي‌تواند يک پرونده را قبول بکند و پرونده ديگري را قبول نکند، زن مظلومه شده، مي‌آيد مي‌گويد مهريه‌ام را مي‌خواهم، مي‌گويد پرونده نصف مهريه‌ات را قبول مي‌کنيم نصف ديگرش را خودت برو بگير. اين خلاف قانون اساسي است و خلاف قانون اساسي که شد به نظر من خلاف شرع است.»

ايشان در پايان و در پاسخ به اين سوال که در ازدواج موقت مي‌گويند در صورتي اين ازدواج بايد ثبت شود که فرزندي متولد بشود، در غير اين صورت ثبتش اصلا نياز نيست، شما فکر نمي‌کنيد که اين مساله باعث بشود که حقوق زنان تضييع بشود؟ اظهار داشتند: «قطعا اين امر سبب تضييع حقوق زنان است و مسؤلين بايد متوجه باشند که جامعه با اين مسايل و تصويب اين گونه قوانين اصلاح نخواهد شد.»


منبع - ایلنا
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
سلام پهلوون!
من همه مقاله رو نخوندم ولی این تیکه آخریش که میگن هیچکس عذاب کسی رو به دوش نمیکشه، بد جور مخالفم. چون آیه های متعددی داریم مبنی بر اینکه اگر باعث گناه کسی شویم، در گناه اون فرد شریک هستیم.

برای این بلایای طبیعی هم کسی نمیگه بد حجابی باعث زلزله و سیل میشه! آیه قرآن میفرماید اگر مردم تقوا داشتند، برکت را از آسمان و زمین بر آنها نازل میکردیم.
بدحجابی باعث مفاسد دیگری هم میشه که اگه مفسده زیاد بشه، این مشکلات به وجود میاد.

این اقایی که شما اسم بردی، معتقده که وقتی خودمون بدبخت و بیچاره داریم، چرا باید به فلسطین کمک کنیم. حالا این جنایاتی که توی فلسطین میشه، آیا نباید به داد این مظلومین رسید؟ آیا کشوری غیر از ایران ، به فلسطین کمک میکنه ؟

(همینطوری داریم کم کم همه رو میخونیم :)))

جالبه بحثی که توی بی بی سی و صدای آمریکا داغ هست و مخالفش هستن، این اقا هم ، هم صدا با اونا داره توی داخل فریاد میزنه.
تفکیک جنسیتی ای که این آقا مخالفش هستن، از یکی کردن اتاق خانم ها و اقایان توی شهرداری تهران هست که همچین تفکیکی هم نبوده. این بده که خانما توی یه اتاق راحت باشن؟ من نمیفهمم!؟ اتاق خانما از اتاق جدا باشه، تفکیک جنسیتی محسوب میشه؟ تفکیک جنسیتی یعنی ساختمان خانمها و ساختمان اقایان. توی محیط کار همه دارن باهم کار میکنن و کسی مشکلی نداره! از هم جدا هم نیستن.

تقریبا تمام حرفای این بزرگوار رو قبول دارم. ولی خب هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
مثلا این درسته که وقتی حکم مرتد بودن سلمان رشدی رو دادن، ما بیایم ازین حرفا بزنیم که " صرف داشتن عقيده مجازات ندارد " ؟


 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
سلام

من همه مقاله رو نخوندم

(همینطوری داریم کم کم همه رو میخونیم :)))

عقل و منطق حکم میکنه اول کامل مطلب رو بخونیم بعد نظر بدیم:smile:

این اقایی که شما اسم بردی،

این اقا هم ، هم صدا با اونا داره توی داخل فریاد میزنه.
تفکیک جنسیتی ای که این آقا مخالفش هستن،

تقریبا تمام حرفای این بزرگوار رو قبول دارم. ولی خب هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

این تناقض در خطاب قرار دادن این عالم بزرگوار نشان از عصبانیت شما داره....

من همه مقاله رو نخوندم ولی این تیکه آخریش که میگن هیچکس عذاب کسی رو به دوش نمیکشه، بد جور مخالفم. چون آیه های متعددی داریم مبنی بر اینکه اگر باعث گناه کسی شویم، در گناه اون فرد شریک هستیم.

برای این بلایای طبیعی هم کسی نمیگه بد حجابی باعث زلزله و سیل میشه! آیه قرآن میفرماید اگر مردم تقوا داشتند، برکت را از آسمان و زمین بر آنها نازل میکردیم.
بدحجابی باعث مفاسد دیگری هم میشه که اگه مفسده زیاد بشه، این مشکلات به وجود میاد.

سخن مرجع بزرگوار : اين مساله جوابش روشن است که اگر بي‌حجابي زلزله مي‌آورد، موارد دیگری هم هست که الان در جامعه وجود دارد و می‌تواند زلزله بیاورد

این عالم بزرگوار اشاره کردند که همان طور که بدحجابی عذاب به دنبال دارد نهادینه شدن دروغ در جامعه و فساد اقتصادی و تبعیض گذاشتن بین افراد جامعه هم عذاب به دنبال دارد....


این اقایی که شما اسم بردی، معتقده که وقتی خودمون بدبخت و بیچاره داریم، چرا باید به فلسطین کمک کنیم. حالا این جنایاتی که توی فلسطین میشه، آیا نباید به داد این مظلومین رسید؟ آیا کشوری غیر از ایران ، به فلسطین کمک میکنه ؟

آها... پس شما به مواضع سیاسی ایشان اعتراض دارید؟ که اون رو به مباحث فقهی مرتبط میکنید...
اولا متاسفم برای شما که این چنین قضاوت میکنید

و دوما اصل مطلب که ایشان بیان فرمودند :به مسئولین امر گوشزد کنید که اگر می خواهیم خدمتی به فلسطین و قدس شریف کنیم باید این فشارها را در داخل کم کنیم و یاران امام را به صحنه برگردانیم، به مسولان رده بالای نظام متذکر شوید که قبل از غربت قدس شریف متوجه غربت اسلام و تشیع باشند و در سخنانشان به لوازم حرف‌های خودشان توجه کنند.
ادامه مطلب


جالبه بحثی که توی بی بی سی و صدای آمریکا داغ هست و مخالفش هستن، این اقا هم ، هم صدا با اونا داره توی داخل فریاد میزنه.
تفکیک جنسیتی ای که این آقا مخالفش هستن، از یکی کردن اتاق خانم ها و اقایان توی شهرداری تهران هست که همچین تفکیکی هم نبوده. این بده که خانما توی یه اتاق راحت باشن؟ من نمیفهمم!؟ اتاق خانما از اتاق جدا باشه، تفکیک جنسیتی محسوب میشه؟ تفکیک جنسیتی یعنی ساختمان خانمها و ساختمان اقایان. توی محیط کار همه دارن باهم کار میکنن و کسی مشکلی نداره! از هم جدا هم نیستن.

همصدا با مواضع اخیر بی بی سی؟:surprised:
جهت اطلاع این مصاحبه مربوط به 4 سال قبل است...


تقریبا تمام حرفای این بزرگوار رو قبول دارم. ولی خب هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
مثلا این درسته که وقتی حکم مرتد بودن سلمان رشدی رو دادن، ما بیایم ازین حرفا بزنیم که " صرف داشتن عقيده مجازات ندارد " ؟


میتونید بگید مکانش کجاست؟ اصلا چه ارتباطی با حکم سلمان رشدی دارد؟
جهت این یک اصل فقهی در احکام مربوط به ارتداد است...یعنی نمیشه سریع یک نفر رو متهم به ارتداد کنیم...

مادامی که مرتد افکارش را بیان نکند در امان است اما اگر شروع به تبلیغ و گمراه کردن دیگران کند و اثبات شود که آگاهانه و نه از روی نااگاهی این کار را انجام داده مرتد تلقی می شود که این عالم بزرگوار هم به این نکته اشاره فرمودند

پ.ن: حالا یکبار دیگه مطالب خودتون رو با دقت بخونید تا ببینید درباره یک مرجع تقلید چقدر زود قضاوت کردید؟
متاسفانه امروز در جامعه ما باب شده که بعضی افراد معلم الحال از طریق سخنرانی و سایت های مختلف جوانان پاک و مومن و مذهبی ما رو تحت تاثیر قرار میدن و از احساسات پاک ان ها سواستفاده می کنند تا با عناوینی چون دفاع از ولایت به مراجع بزرگوار تقلید حمله کنند...

موفق باشید
:gol:
 
آخرین ویرایش:

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز

طواف خانه خدا بهترين پاسخ براي بحث تفکيک جنسيتي است

اين فقيه نوانديش در ادامه و در پاسخ به اين سوال که آيا استناد تفکيک جنسيتي به دين کار درستي است يا خير؟ فرمودند: «اين سوال را از آنهايي که استناد مي‌کنند بپرسيد. من که چنيين اعتقادي ندارم من در باب طبابت آن هم تبعا للشهيد فتوي داده‌ام که مرد مريض اگر بخواهد به زن مراجعه کند يا زن به دکتر مرد مراجعه کند، که ضرورت نمي‌خواهد، حاجت کافي است. اگر يک زن مي‌خواهد به زن رجوع کند و متخصص نيست، اما مرد متخصص است رجوع کند به مرد. اينها چيزهايي است که ما درآورده‌ايم، حالا يا سوءظن داشته‌ايم يا مصحلت ديده‌ايم. در طواف چطور است؟ طواف مقدس‌ترين عمل است، زن و مرد با هم دارند طواف مي کنند. جوان و پير دارند طواف مي‌کنند، در عرفات زن و مرد هستند، در مني، در رمي جمرات زن و مرد هستند، در اماکن مترکبه زن و مرد با هم بوده‌اند، حالا آمده‌ايم جدا کرده‌ايم، اينکه بياييم يک ديوار بکشيم ميان مسجدالحرام و بگوييم که طرف صبح مردها و بعداز ظهر هم زنان بيايند خوب روشن است اين پايين آوردن شان انسان‌هاست؛ يعني کسي که دارد طواف مي‌کند، ما بايد بنا بگذاريم که تمام توجهش به خداست. يک کسي وقتي دارد درس مي‌گويد و درس مي‌خواند بايد بگوييم که تمام توجهش به خداست با اين روحيه بايد وارد بشويم، که اسلام هم با همين روحيه وارد شده است. حالا يک کسي ممکن است خلاف کند، خوب بله، اين همه قدرتمندان در باب حقوق مردم دچار خلاف مي‌شوند، چيزي نيست، "محتسب مستي به ره ديد و گريبانش گرفت، به محتسب گفت تو مستي من با هوشم تو بي‌هوشي"، اصلا اين حرف‌ها در اسلام مطرح نبوده، سرش هم اين است که اسلام، مردم را بالاتر و در جايگاه بالاتر مي‌بيند. اسلام مي‌خواهد مردم با اراده خودشان به کمال برسند و نه با اجبار.»

آيت‌الله صانعي متذکر شدند: «شما ببينيد هر بحثي که در زمان امام نبوده و بعداً داغ مي‌شود، بدانيد ممکن است خيلي براي خدا نباشد. حسن ظنش اين است که مصلحت را اين جور مي‌بينند، وگرنه امام که از اينها بهتر و راحت‌تر مي‌توانست اين کارها را انجام دهد.»


چرا رسول اکرم(ص) درب ورودی مسجد را برای مردان و زنان جدا کرد؟!
و شب که نماز تمام می شد دستور داد ابتدا زن ها خارج شوند بعد مردها؟!!!!
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون بابت تاپیک ...


در برخي شرايط زن هم اختيار طلاق دارد

حضرت آيت‌الله صانعي در ادامه اين گفت‌وگو و در پاسخ به اين سوال که پاسخ شما در بحث ارث و طلاق که برخي معتقدند در اين دو مورد به حق زن ظلم شده چيست؟ فرمودند: «اگر چه طلاق را اسلام در اختيار مرد قرار داده است و طبق فتواي فقها "الطلاق بيد من اخذ بالساق"، است و از نظر عقلايي هم درست است، منتهي زن هم اختيار طلاق دارد به اين معني که زن نمي‌خواهد با اين مرد به هر دليل موجهي زندگي کند و درخواست طلاق مي‌کند، مرد در اين جا مي‌تواند پاسخ مثبت بدهد و مي‌تواند پاسخ منفي بدهد اما اين که بايد پاسخ مثبت بدهد، آن جايي است که زن مي‌گويد مهريه‌ام را نمي‌خواهم و آن را مي‌بخشد. به نظر بنده مرد مجبور است که طلاق بدهد و اگر نداد از باب نفي حرج و نفي مشکل براي زن محکمه او را طلاق مي‌دهد، پس مي‌تواند طلاق بگيرد. اما اگر زن بگويد که هم طلاقم بده و هم مهريه‌ام را، اين که ظلم به مرد است، لذا زن اگر مي‌خواهد طلاق بگيرد، اگر مهريه را نخواهد، مرد موظف است که او را طلاق بدهد و اگر نداد، محکمه بايد طلاق بدهد، اما اگر هم مهر را مي‌خواهد و هم طلاق را، اين ظلم به مرد است و با عدالت سازگار نيست.»


برام قابل درک نیست ! مهریه طبق نظر اسلام حق زنه ... حالا چه طلاق بخواهد .. چه نخواهد ...

يک فتواي جالب در دفاع از حقوق زنان

آیت‌الله صانعی در ادامه گفتند: «يک مورد ديگر هم بگويم. يک مورد در فتاواي فقهاست و روايت هم دارد که اگر زني مهريه‌اش را به شوهرش بخشيد در حاليکه هنوز به خانه شوهر نرفته و عروسي هم نکرده، اگر مرد اين زن را طلاق داد فتواي معروف و ظاهر روايات و قانون مدني مي‌گويد نصف مهريه را بايد به شوهر پس بدهد، يعني مهريه زن صد تومان بوده اما آن را بخشيده حالا شوهر آمده طلاقش داده با اينکه هنوز هم عروسي نکرده‌اند اين زن بايد پنجاه تومان به مرد بدهد، بايد نصف مهر را به شوهر بدهد. خوب اين زن پاي منبر يک روحانی بزرگوار رفته نشسته و شنيده که بر حسب روايات هر زني مهريه‌اش را ببخشد عذاب قبر ندارد، با اين تصور مهريه‌اش را بخشيده يا خواسته است که صفا و وفا بينشان حاکم باشد، آمده مهريه را بخشيده است حالا مرد آمده طلاق داده اينکه بگوييم بايد نصف مهريه را پس بدهد، آيا اين عادلانه است؟ اين انصاف است؟ حدود 16سال قبل آقاي دکتر کاتوزيان که آدم بسيار ملايي است و حقوقدان است به اين قانون اشکال کرده بود که اشکال ايشان درست بود. من همان جا مراجعه فقهي کردم استدلالات فقهي‌اش را ديدم و نوشتم که زن در اين مورد چيزي بدهکار نيست و فتوا را مستند کردم به مباني که از امام (سلام الله عليه) داشتم و حکم را مخصوص جايی می‌دانم که زن اين قانون را می‌دانسته و با علم به آن مهريه‌اش را بخشيده است.»


خیلی فتوای عجیبی بوده ! ... یعنی قبلا اجرا میشده که مهریه ی نداده رو پس بگیرن ؟:|



اگر ميرزاي قمي مي‌گويد حدود نبايد در زمان غيبت اجرا شود، خوب اين موازين اسلام است. تعزيرات هم يعني حکومت، حکومت هم شخص نيست، حکومت يعني روانشناس، جامعه‌شناس، جرم‌شناس بايد بنشينند مطلب را بررسي کارشناسي کنند بعد برود مجلس نمايندگان محترم ببينند پذيرش کدام در جامعه بيشتر است، هر موردي که پذيرشش بيشتر است همان را تصويب کنند. اکثريت رأي بدهد قابليت اجرا هم پيدا مي‌کند، بنابراين از نظر قانون اساسي مساله قابل حل است لذا اگر امروز اين راهي را که من مي‌گويم، نمايندگان محترم و بزرگان قوم نمي‌روند و يا مصلحت نمي‌دانند اين راه را بروند، نبايد بگوييم مشکل از اسلام است.در بحث تفکيک جنسيتي وقتي به توصيه امام اعتنا نمي‌شود، به جواب بنده و جناب عالي اعتنا مي‌شود؟»


در این مورد ، ایشون در مورد حکم سنگسار و احکام مشابه توضیحات جالبی دارن و معتقدن که به دلیل اینکه نمیشه این حدود رو درست در جامعه پیاده کرد فقط مربوط به زمان وجود امام هست و در زمان غیبت نباید حدود رو اجرا کرد !


من براي نمونه درباره اجراي مجازات سنگسار بايد از شما جواب بگيرم. اين خارج از بحث نيست. آيا اين نوع مجازات‌ها منسوخ نشده؟

خير منسوخ نشده و همانگونه كه بارها گفته‌ام ولي گوش شنوايي وجود ندارد و فرياد ما نيز به جايي نمي‌رسد ايجاد تغييرات در قانون مجازات اسلا‌مي ضروري است اما نه به دليل نسخ، بلكه بر همان مبنايي كه ميرزاي قمي(ره) فرموده كه حدود تنها اختصاص به زمان حضور امام معصوم (عليه‌السلا‌م) دارد كه از چند و چون آن آگاه است اما در زمان غيبت، تنها راهكار مقابله با جرائم در بخش مجازات‌ها تكيه بر تعزيزات است كه در آن مجلس مي‌تواند با استفاده از كارشناسان روانشناس و جامعه‌شناس و رعايت تناسب بين جرم و جزا، مجازات‌ها را معين كند. شيوه‌اي كه در همه دنيا اعمال مي‌شود و در كاهش جرم هم تاثيرگذار است.
 
آخرین ویرایش:

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

در دوره های مختلف بسیاری از مراجع معظم تقلید بوده اند که دیدگاه های متفاوتی در مورد برخی احکام اسلامی داشتند و در اصطلاح فقهی دیدگاهی خلاف مشهور داشتند
خلاف مشهور یعنی نظری متفاوت با سایر علما که از قوی دانستن پایه برخی احادیث که سایر علما برخی دیگر را بر ان برتری داده اند سرچشمه می گیرد


مگه فقها از بررسی منابع قرآنی و حدیثی و روایی فتوا نمیدن ؟ اساس فتواشون چیه ؟
چطور این همه تفاوت نظر دارن ؟ بالاخره اصل منابعی که بررسی میکنن یکیه دیگه !
مسلما همشون هم درست نمیگن ! و اونی که درست میگه احتمالا مرجع اعلمه ! حالا ملت چجوری باید تشخیص بدن که کی اعلمه ؟:w20:


مسئله جالبتر اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (!) گفتن که ایشون صلاحیت مرجع تقلید بودن رو ندارن ! (البته مراجع تقلید گفتن که تشخیصش به مقلد بستگی داره نه به حوزه ولی ایشون تایید نکردن )

حالا چجوری باید مرجع تقلید رو انتخاب کرد ؟ سه راه داره :
اول ) خود فرد متخصص دین و مجتهد شناس باشه.
دوم ) اینکه دو نفرعالم و متخصص کسی را تایید کنند درصورتیکه دو نفر دیگر مخالفت نکنند
سوم ) عده ای از علما و اهل خبر کسی را تایید کنند.

ماها که متخصص نیستیم ! متخصص هم که نمیتونیم گیر بیاریم ! میمونه راه سوم ... وقتی معلوم نیست عده ای از علما (که همون جامعه مدرسین باشن ) روی چه حسابی میگن نباید تقلید کرد و آیا دلایلشون صرفا سیاسیه ، تکلیف چیه ؟ :|

و اما دلایل جامعه مدرسین :


دلایل آیت الله یزدی
رییس جامعه مدرسین با بیان این که "صانعی مرجعی مبدع است" در این باره گفت: «برخي از اعضاي جامعه مدرسين که با من صحبت مي کردند گفتند ايشان مبدع است وبدعت گذاري امري است که رد آن بر همه واجب است.»

وی افزود: «ایشان رسما فتوا داده است که اگر کسي پسر خواندگي داشت به دليل اينکه او ناراحت مي شود اگر بگويد اين پسر واقعي نيست، تمام احکام پسر واقعي را دارد در حاليکه اين فتوا خلاف متن قرآن است چون در مسائل محرم و نامحرم، مساله ارث، ازدواج و غيره در آيات متعدد بر خلاف فتواي ايشان وجود دارد.»

آیت الله یزدی با اشاره به این که نظرات آیت الله صانعی در برخی موارد واقعا بدعت است اظهار داشت: «از جمله نظرات ايشان که بدعت است در
تساوي زن و مردم است ولي البته در بعضي از فتاواي ايشان، فتواي شاذ نيز وجود دارد که مثلا در بحث بلوغ اين موضوع صادق است.»

دلایل آیت الله مقتدایی
نایب رییس جامعه مدرسین نیز امروز دلایل خود را برای رد صلاحیت آیت الله صانعی برای مرجعیت را این گونه عنوان کرد: «نداشتن پایه علمی و مستندات فقهی این فتاوا، اصل اجتهاد و شأنیت مرجعیت ایشان را زیر سئوال برده بود.»

آیت‌الله مرتضی مقتدایی با اشاره به بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر رد صلاحیت مرجعیت آیت الله صانعی اظهار داشت: «جامعه مدرسین از چندی پیش فتاوای آقای صانعی را از نظر فقهی مورد بررسی قرار داده و تقریبا همه اعضا به اتفاق آرا دلیل متقن شرعی برای این فتاوا قائل نبودند.»


فرآیند یک ساله برای یک رد صلاحیت
حجت الاسلام احمد خاتمی عضو جامعه مدرسین نیز امروز در باره تصمیم این تشکل اظهار نظر کرد. به گزارش "رسا" وی عصر امروز در جمع طلاب و روحانیونی که به منظور اعلام حمایت از تصمیم اخیر جامعه مدرسین مبنی بر اینکه آیت الله صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت می باشد، در مدرسه فیضیه تجمع کرده بودند طی سخنانی اظهار داشت: «برای این تصمیم جامعه مدرسین، فرایندی یک ساله دنبال شده است و تنها انتهای آن مربوط به دیروز بود.»

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون ویژه ای در جامعه مدرسین مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جلسات متعدد روی آن کار شده است بیان داشت: «کمیسیون ویژه ای در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تمامی فتاوا، غیر فتاوا و سوابق را بررسی کرده اند و تصمیم گیری در مقام ثبوت، یک ماه پیش انجام و زمان اعلام آن در جلسه دیروز عصر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت.»


یک رد صلاحیت و واکنش سیاسی
با وجود این که فقط جامعه مدرسین حوزه علمیه آیت الله صانعی را رد صلاحیت کرده است و دیگر تشکل های حوزوی در این باره اظهار نظر نکرده اند، اما برخی از محافل سیاسی معتقد هستند این اقدام جامعه مدرسین اقدامی سیاسی بوده است.

آیت الله یزدی در این باره نظر دیگری دارد. وی با بیان این که این اقدام صرفا بر پایه مسائل علمی صورت گرفته است گفت: «يکي از مسائل ديگري که من در جلسه (جامعه مدرسین) بيان کردم اين بود که اين جريان منتسب به زمان فعلي نشود تا اينکه از آن برداشت هاي سياسي بشود بلکه اين موضوع مربوط به جلسات و بحث هاي گذشته جامعه مدرسين است.»

با وجود این که رییس جامعه مدرسین این تصمیم را سیاسی نمی داند برخی روحانیون جریان اصولگرا رد صلاحیت آیت الله منتظری را در مدار مسائل سیاسی توضیح می دهند.

روح الله حسینیان دبیر فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در این باره گفت: «آقاي صانعي درحالي دم از بيت امام (ره) مي زند و اعلام حمايت مي کند که يک بار در مقابل بيت حضرت امام با پاسدارها درگير شد و در کوچه عمامه خود را زمين زد و هرچه از دهانش درآمد نظير اتهام ترور به حاج احمدآقا نسبت داد.»

وی دلیل مرجع شدن آیت الله صانعی را مسائل سیاسی عنوان کرد و افزود: «کسي که برخلاف نص صريح قرآن فتوا مي دهد از اول صلاحيت مرجعيت نداشت اما بخاطر مسايل سياسي او را بزرگ کردند و گرنه همه مي دانند که او فاقد ملاک هاي فقاهت است.»

در اين بين بسياري اعتقاد دارند كه اساسا نبايد مسايل مربوط به صلاحيت هاي علمي حوزوي يا دانشگاهي با ملاحظات سياسي مرتبط شوند چرا كه اين دو مقوله كاملا از يكديگر جدا هستند.نحوه ي برخورد حضرت امام خميني (ره ) با مرحوم آيت الله منتظري نيز مويد چنين حقيقتي است و دخالت اهل سياست را در ارزيابي هاي علمي تجويز نمي كند.

با وجود این که میگن این نظرشون سیاسی نیست اما زمان اعلام نظرشون قابل تامله !



پ.ن : توقع ندارم استارتر محترم جواب بدن ، اگه کسی در این مورد اطلاعاتی داره خوشحال میشیم بهمون بگه : )
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
مگه فقها از بررسی منابع قرآنی و حدیثی و روایی فتوا نمیدن ؟ اساس فتواشون چیه ؟
چطور این همه تفاوت نظر دارن ؟ بالاخره اصل منابعی که بررسی میکنن یکیه دیگه !
مسلما همشون هم درست نمیگن ! و اونی که درست میگه احتمالا مرجع اعلمه ! حالا ملت چجوری باید تشخیص بدن که کی اعلمه ؟:w20:


مسئله جالبتر اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (!) گفتن که ایشون صلاحیت مرجع تقلید بودن رو ندارن ! (البته مراجع تقلید گفتن که تشخیصش به مقلد بستگی داره نه به حوزه ولی ایشون تایید نکردن )

حالا چجوری باید مرجع تقلید رو انتخاب کرد ؟ سه راه داره :
اول ) خود فرد متخصص دین و مجتهد شناس باشه.
دوم ) اینکه دو نفرعالم و متخصص کسی را تایید کنند درصورتیکه دو نفر دیگر مخالفت نکنند
سوم ) عده ای از علما و اهل خبر کسی را تایید کنند.

ماها که متخصص نیستیم ! متخصص هم که نمیتونیم گیر بیاریم ! میمونه راه سوم ... وقتی معلوم نیست عده ای از علما (که همون جامعه مدرسین باشن ) روی چه حسابی میگن نباید تقلید کرد و آیا دلایلشون صرفا سیاسیه ، تکلیف چیه ؟ :|

و اما دلایل جامعه مدرسین :




با وجود این که میگن این نظرشون سیاسی نیست اما زمان اعلام نظرشون قابل تامله !



پ.ن : توقع ندارم استارتر محترم جواب بدن ، اگه کسی در این مورد اطلاعاتی داره خوشحال میشیم بهمون بگه : )

مورد اول که متاسفانه سیاسی بوده...

مراجع از طرف این نهاد منصوب نشدند که حالا عزل بشن :|

در همان بحث ها بود که همسر این مرجع تقلید به رحمت ایزدی رفتند و زعیم حوزه علمیه قم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی برای عرض تسلیت شخصا در بیت این بزرگوار حضور پیدا کردند تا جواب محکمی به شایعات داده باشند
کسی که باید ازش درباره مرجع تقلید سوال کنیم کنار شرایطی که ذکر کردید عادل و یا بی طرف در جریانات سیاسی هم باید باشه یعنی حب و بغض جناحی در تصمیمش تاثیری نداشته باشد...
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مورد اول که متاسفانه سیاسی بوده...

مراجع از طرف این نهاد منصوب نشدند که حالا عزل بشن :|

در همان بحث ها بود که همسر این مرجع تقلید به رحمت ایزدی رفتند و زعیم حوزه علمیه قم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی برای عرض تسلیت شخصا در بیت این بزرگوار حضور پیدا کردند تا جواب محکمی به شایعات داده باشند
کسی که باید ازش درباره مرجع تقلید سوال کنیم کنار شرایطی که ذکر کردید عادل و یا بی طرف در جریانات سیاسی هم باید باشه یعنی حب و بغض جناحی در تصمیمش تاثیری نداشته باشد...

خب چه کسی ؟

حتی مراجع تقلید هم در این رابطه موضع مشخصی ندارن و تشخیص رو به فرد مقلد واگذار کردن !
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
چرا رسول اکرم(ص) درب ورودی مسجد را برای مردان و زنان جدا کرد؟!
و شب که نماز تمام می شد دستور داد ابتدا زن ها خارج شوند بعد مردها؟!!!!

سوال مورد نظر شما رو از معظم له پرسیدم به محض پاسخ در همین تاپیک قرار میدم:gol:

ممنون بابت تاپیک ...

خواهش:gol:


برام قابل درک نیست ! مهریه طبق نظر اسلام حق زنه ... حالا چه طلاق بخواهد .. چه نخواهد ...

خب این عالم بزرگوار هم که نگفتند که مهریه حق زن نیست بلکه گفتند اگر حق طلاق رو هم زن داشته باشه اون وقت ظلم در حق مرد میشه....البته مرد خودش میتونه این حق رو به زن واگذار کنه همان طور که زن میتونه مهریه رو ببخشه تازه اگر در شرایطی مرد هم طلاق نداد که اشاره کردند دادگاه میتونه طلاق بده


در این مورد ، ایشون در مورد حکم سنگسار و احکام مشابه توضیحات جالبی دارن و معتقدن که به دلیل اینکه نمیشه این حدود رو درست در جامعه پیاده کرد فقط مربوط به زمان وجود امام هست و در زمان غیبت نباید حدود رو اجرا کرد !

این نظری است که اساتید ایشان از جمله مرحوم آیت الله العظمی خوانساری (ره ) هم داشتند
 
آخرین ویرایش:

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
خب چه کسی ؟

حتی مراجع تقلید هم در این رابطه موضع مشخصی ندارن و تشخیص رو به فرد مقلد واگذار کردن !

خب شرایط هر مرجع تقلید مشخص هست...و درباره این افراد توضیح دادند
ابهامی در مورد موضع گیری ها درباره این عالم بزرگوار داشتید که سعی کردم برطرف کنم

این مورد رو میتونید از یک کارشناس مسائل شرعی بپرسید
:gol:

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب این عالم بزرگوار هم که نگفتند که مهریه حق زن نیست بلکه گفتند اگر حق طلاق رو هم زن داشته باشه اون وقت ظلم در حق مرد میشه....البته مرد خودش میتونه این حق رو به زن واگذار کنه همان طور که زن میتونه مهریه رو ببخشه تازه اگر در شرایطی مرد هم طلاق نداد که اشاره کردند دادگاه میتونه طلاق بده

نه ایشون در مورد حق طلاق نگفتن !!

استنباط من اینه که ایشون میگن اگه زن طلاق بخواد و مهریه اشو هم بخواد داره به مرد ظلم میکنه !

حالا اگه زن حق داشته باشه که طلاق بخواد و در واقع شوهرش آدم درستی نباشه ! آیا ظلمه که حقشو (مهریه اشو ) بگیره ؟


یه بار دیگه بخونید :

اگر هم مهر را مي‌خواهد و هم طلاق را، اين ظلم به مرد است و با عدالت سازگار نيست




این نظری است که اساتید ایشان از جمله مرحوم آیت الله العظمی خوانساری (ره ) هم داشتند

به نظر میاد که نظر درستیه !!!
 
آخرین ویرایش:

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
مگه فقها از بررسی منابع قرآنی و حدیثی و روایی فتوا نمیدن ؟ اساس فتواشون چیه ؟
چطور این همه تفاوت نظر دارن ؟ بالاخره اصل منابعی که بررسی میکنن یکیه دیگه !
مسلما همشون هم درست نمیگن ! و اونی که درست میگه احتمالا مرجع اعلمه ! حالا ملت چجوری باید تشخیص بدن که کی اعلمه ؟:w20:

این بخش از مطلب رو فراموش کردم پاسخ بدم...
بله منابع یکسان هست ولی طبق اصل مربوط به بررسی احادیث برخی مراجع برخی احادیث را دارای اعتبار بیشتری می دانند و برخی احادیث دیگر را...
به هرحال یک فقیه متبحر باید بتواند احکام را از قرآن کریم و احادیث استخراج کند

بعضا مراجعی برخلاف مشهور حکم میدهند یعنی برخی احادیث که در نظر سایر مراجع از اعتبار پایین تری برخوردار است را ملاک قرار می دهند مثلا مرجع بزرگی مثل آیت الله العظمی خویی (ره) بیش از 300 فتوا خلاف مشهور داشتند
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این بخش از مطلب رو فراموش کردم پاسخ بدم...
بله منابع یکسان هست ولی طبق اصل مربوط به بررسی احادیث برخی مراجع برخی احادیث را دارای اعتبار بیشتری می دانند و برخی احادیث دیگر را...
به هرحال یک فقیه متبحر باید بتواند احکام را از قرآن کریم و احادیث استخراج کند

بعضا مراجعی برخلاف مشهور حکم میدهند یعنی برخی احادیث که در نظر سایر مراجع از اعتبار پایین تری برخوردار است را ملاک قرار می دهند مثلا مرجع بزرگی مثل آیت الله العظمی خویی (ره) بیش از 300 فتوا خلاف مشهور داشتند

این که در فتاوا اختلاف نظر داشته باشن بد نیست ! جایی بد میشه که به اتفاق نظر نمیرسن ، یعنی به نظر میاد که تلاشی برای این امر صورت نمیگیره ...

وگرنه الان باید جلساتی بذارن و باهم در مورد اختلاف نظراشون مباحثه کنن تا به نتیجه برسن ! نمیدونه این امر صورت میگیره یا نه :|
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
نه ایشون در مورد حق طلاق نگفتن !!

استنباط من اینه که ایشون میگن اگه زن طلاق بخواد و مهریه اشو هم بخواد داره به مرد ظلم میکنه !

حالا اگه زن حق داشته باشه که طلاق بخواد و در واقع شوهرش آدم درستی نباشه ! آیا ظلمه که حقشو (مهریه اشو ) بگیره ؟


یه بار دیگه بخونید :
اگر هم مهر را مي‌خواهد و هم طلاق را، اين ظلم به مرد است و با عدالت سازگار نيست
به نظر میاد که نظر درستیه !!!
شاید در نحوه پیاده شدن مصاحبه اشتباه شده به هر حال سعی میکنم از معظم له سوال کنم
 
آخرین ویرایش:

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
عذرمیخوام پابرهنه وسط بحثتون میام. آیاآیه الله صانعی درموردموسیقی واجرای کنسرت درشهرستانهانظرخاصی دارند.باتشکرازاستارترمحترم:gol:
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
عذرمیخوام پابرهنه وسط بحثتون میام. آیاآیه الله صانعی درموردموسیقی واجرای کنسرت درشهرستانهانظرخاصی دارند.باتشکرازاستارترمحترم:gol:

دوست عزیز من اطلاعی از نظر معظم له ندارم... سایت این بزرگوار هم که به دلایل سیاسی .... هست
اما براتون سوال میکنم:gol:
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عذرمیخوام پابرهنه وسط بحثتون میام. آیاآیه الله صانعی درموردموسیقی واجرای کنسرت درشهرستانهانظرخاصی دارند.باتشکرازاستارترمحترم:gol:


[h=3]پرسش
[/h] [h=1] اگر ممكن است نظر حضرت آیت الله صانعی را در مورد استماع و نواختن موسیقی به طور كامل در اختیار من قرار دهید. [/h] [h=4]پاسخ[/h]
[h=2] دوست عزیز وارجمند :به نظر معظم له حرمت موسیقى و غنا، حرمت محتوایى است و هر صوت و غنا و موسیقى اى كه در آن ترویج بى بند و بارى و بى عفّتى باشد و یا براى عیّاشى و هوسرانى عیّاشان و هوسرانانِ خودخواه و غیرمتعهد و یا ترویج باطل و تخدیر افكار و به انحراف فكرى كشاندن انسانها باشد و یا از اسلام، چهره اى ناخوشایند و خلاف سهولت و عدالت نشان دادن و... باشد امثال موارد، در همه و همه، غنا و موسیقى اش حرام است، و عامل و خواننده و مستمع، مرتكب دو حرام شده اند و حتّى اگر آیه اى از قرآن هم براى ترغیب به كار حرام و باطل با غنا خوانده شود، غناى آن هم حرام است، چه برسد به غنا و موسیقى نسبت به سنّت و مسائل دیگر اسلامى. موفق و موید باشید [/h]

منبـع
 
بالا