كمك ،HELP ، سئوالات، FAQ ، درخواست ( پروژه هاي درسي )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

تبسم

عضو جدید
سلام لطفا در این موارد مطلبی دارین بزارین ممنون میشم.
1-طراحی خوابگاه عکس و پلان از یه معمار معروف.
2-در مورد انواع سازمان دهی ها1- شعاعی2- مجموعه ای3- ترکیبی4- عامل مفروض5- خطی توضیح بدین که برای یک پایگاه امداد و نجات بین جاده ای در غرب کشور از نظر هماهنگی با عملکرد، دسترسی، صوت و نور به صورت اولویت بندی کدام بهتر است و چرا؟
لطفا کمک کنین واقعا موندم برای پایگاه امداد بین جاده ای کدوم اولویت داره و در مورد مدولاسیون ساختمان هم مطلبی دارین لطفا بزارین تا فردا خیلی واجبه
 

mesaran

عضو جدید
معماری پایدار

معماری پایدار

سلام کسی در مورد پایدار چیزی می دونه.
 

mohandes memar

عضو جدید
طراحی خوابگاه دانشجویی

طراحی خوابگاه دانشجویی

سلام به همه معمارای عزیز.من در درس :confused:طرح 2 خوابگاه دانشجویی موضوع کارمون هست.کسی از دوستان کاری داره ارائه کنه.ممنون میشم
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یه اسکیس دیگه :
این دانشجویی هست :
وروجک عزیز میدونم که منتظر مدیر عزیز بودین اما من اومدم . . .
ببخشید . . .
حالا ببینین :



موزه آبشار شوشتر هست . . .
فکر کنم از کارای دانشجوهای آتلیه خاک باشه . . .
امیدوارم خوشتون بیاد . . .
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام sare-r امیدوارم مدرسه ها به دردتون خرده باشه . . .
فایل power point ر نمیتونم آپلود کنم . . .
اگه موفق شدم اون ر هم میزارم . . .
اگه کمک دیگه ای هم بر میاد بفرمایید . . .
خوشحال میشم کمک باشم . . .
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
(مدیر عزیز زحمت کشیدن عکسها ر منتقل کردن به قسمت عکسهای معماری . . .
این لینکش هست :
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=11357&#post478229
ممنونم )

نتونستم فایل پاور پوینت ر آپلود کنم . . .
مطالبش ر میزارم :
مدرسه سازي در قرن بيستم:
* طراحي معماري مدارس همواره بيانگر تغييرات اجتماعي و مفاهيم فرهنگي بوده است. در اواخر قرن نوزدهم با رشد صنعت و شهرنشيني بخصوص در شهرهاي بزرگ مدارس زيادي تاسيس گرديد.
اكثر اين مدارس و موسسات در ساختمانهايي كه سايق در آن كاربري متفاوتي داشتند داير گرديدند بهر حال با اجباري شدن تحصيل، بكارگيري احكام و مقررات مدون در طراحي مدارس اجتناب‌ناپذير گرديد كه اين امر منجر به ظهور نوع نويني از ساختمانها گرديد.
* بار ديگر پس از جنگ جهاني اول موج جديدي از مدرسه‌سازي در آلمان خصوصاً در شهرهاي بزرگ بوقوع پيوست.
مدرسه پاويليون (صحرايي) كه توسط يورگن كوفرمن و تحت حمايت ارنست مي در پرانهيم فرانكفورت (1929) احداث گرديد يكي از نمونه‌هاي بارز پيشرفت در آن دوره زماني بحساب مي‌آيد. در شرايطي كه فضاي مورد نياز جهت احداث بنا محدود بود، معماران عمدتاً بدنبال اعمال (اجراي) اصول كلي مدرسه‌سازي در ساختمانهاي چند طبقه بودند. همچنانكه ساختمانهاي احداث شده توسط هانه مِپِر و هانس ژاكوب‌ويتور در پترزژول بايل (1926) و مدرسه سر باز (رو باز) پاريس، احداث شده توسط بادوئين و لودز (1935) نشان ميدهد، اين پيشرفتها تنها مختص آلمان نبوده‌اند.
*در سالهاي دهه 1930 با به روي كار آمدن رژيمهاي مستبد در كشورهايي نظير آلمان، ايتالياواسپانيا نظريه كلي استفاده از شهروندان فصيح و خوش بيان در آگاه سازي مردم از مدرسه‌سازي بكلي تغيير يافت. در آن برهه از زمان با توجه به شرايط حاكم، موج دوم اصلاحات در ساخت مدارس بناچار ميبايستي تا اتمام جنگ جهاني دوم مسكوت مي‌ماند.
در آلمان پس از جنگ، تمايل به شروعي تازه بخصوص در مدرسه‌سازي افزايش يافت. ايده برپايي كلاس‌هاي درس در فضاي آزاد از آنجائيكه توسط حاكمان مستبد بعنوان سمبل آزادي شناخته مي‌شد دوباره دنبال گرديد. سازه‌هاي يك طبقه وسيع همانند باويليونها احداث گرديدند و كلاسهاي درسي بگونه‌اي طراحي گرديدند كه براحتي قابل تجهيز بوده، از روشنايي مناسبي برخوردار بوده و همچنين از دو جهت هوا بخوبي تهويه مي‌گرديد.
* بطور قطع طرحهاي ارائه شده توسط هانز شارون در رابطه با مدرسه ابتدايي (1951) بر پايه
ايده « مدرسه مكاني براي توسعه بشريت » بنا نهاده شده است. اين بنا بصورت يك سري فضاهاي باز و بسته در امتداد يك مسير داخلي طرح‌ريزي گرديده است. شارون اين ايده خود را در طرح‌ريزي مدرسه گستوايزر اسچول (1962) بيشتر دنبال نمود بصورتيكه در اين بنا وسايل همگاني در امتداد يك سازه ستوني واقع گرديده كه كلاسهاي درس در آن سازه در گوشه‌هاي سمت راست دو محوطه
دو طرفه قرار مي‌گرفتند (تصوير شماره 5)
* در طراحي مدارس، همگام با ارائه چنين طرحهاي آزادي برخي نيز گرايش به استفاده حداكثري و هوشيارانه از فضاي موجود را دادند. بعنوان مثال بوضوح مي‌توان ديد كه پل اشنايدر اسلبن در طراحي مدرسه رولند واقع در دوسلدورف (1961) سازه‌اي سه طبقه را با نماي بتني بشكلي كاملاً ماهرانه ايجاد نموده است. با توجه به وجود طرحهاي شفاف و كاربردي در رابطه با طراحي مدارس، عكس‌العملهاي متفاوتي نسبت به توسعه سياسي وجود داشت. بعنوان مثال مدرسه ژاك شادر فروزنبرگ واقع در زوريخ يكي از نمونه‌هايي است كه در آن استفاده از شيوه‌هاي نهضت مدرنيته بوضوح مشهود مي‌باشد.
* در اوايل دهه 1960، نظام سازماني سلسله مراتبي (چند طبقه) و عمودي مدارس آلمان زير سوال رفت و در عوض سازه‌هاي افقي همراه با نوع جديد مدارس پيشنهاد گرديدند. از مشهورترين اين طرحها طرحي است گرفته شده از مدلهاي انگليسي، آمريكائي كه ازتلفیق چند مدرسه مختلف در يك مجتمع واحد بوجود آمده بود. مدارس جامع آلمان كه بر اساس اين مفاهيم پايه‌ريزي شده بودند معمولاً شكلشان بصورت مجتمع‌هاي بزرگي بود كه قسمتهاي تخصصي متعددي را در خود جاي داده و اتاقهاي آن نيز مجهز به نور مصنوعي و تهويه هوا بود. پروژه مدرسه راهنماي روزانه واقع در استربروكن (1967) ارائه شده توسط باسنج پوهان شولتزشرك از نخستين پروژه‌ها از اين نوع مي‌باشد. (تصوير شماره4)
* با وجود اين، اين نوع مدارس تنها از نظر گنجايش با مشكلي مواجه نبودند. از يك طرف بروز مشكلات اقتصادي منجر به تغييرات عمده در طراحي و از دست رفتن غناي طرحها گرديد و از طرف ديگر كيفيت فضاهاي در نظر گرفته شده و تجهيزات تكنيكي بكار رفته به نسبت آن زمان بسيار دورتر از آنچه كه مورد نياز بود و آنچه كه امكان تهيه آن وجود داشت، بود. مزاياي استفاده از سازه‌هاي پيش ساخته كه هم از نظر اقتصادي و هم از نظر سرعت كاري بسيار مفيد فايده بودند بزودي به فراموشي سپرده شدند و تصويري منفي از مدارس جامع در اذهان نقش بست. گانتر بنيسچ كم و بيش همراه با مباحث مطرح شده درباره مدارس جامع، طرحي جايگزين را ابداع نمود. مي‌توان مدرسه راهنمايي (پروجيمناسيوم) اف دم شافرزفيلد واقع در لوچ (1973) را يكي از نمونه‌هاي اصلي معماري نوين مدارس بشمار آورد. (به تصوير صفحه 148 توجه فرمائيد).
همزمان با افزايش تقاضا براي تفكيك و جداسازي كه با طرحهاي بنيسچ نسبت به افزايش فضا همراه شده بود آرمان‌هاي ايده‌آل دهه هفتاد كم كم جاي خود را به ايده‌هاي نوين دهه هشتاد دادند. حتي در سالهاي دهه 90 نيز مي‌توان تسلط و نفوذ ايده‌هاي بنيسچ را در معماري مدارس آن دوره بوضوح مشاهده كرد. چنانچه بخواهيم مشخصه‌هاي واضح اين بناها را توصيف كنيم آن مشخصه‌ها عبارتند از:
وجود اشكال آزاد، فضاهاي وسيع شيشه‌اي، و جادار بودن فضاها.
* طرح مدرسه هلن كلر شهر مونيخ كه توسط اُئرو وِبِر طراحي گرديده (1922) مشتمل است از يك راهروي بلند كه كلاسها و ساير فضاهاي اداري بنحو بخصوصي در امتداد يك سالن مركزي طراحي گرديده بصورتيكه اين كلاسها نيز مانند كلاسهاي استاندارد در گروههاي پاويليون به سمت يك منظره باز مي‌شوند.
* از اواسط دهه 90 گرايش بسمت طراحي اشكال مكعبي محض پا گرفت. با وجود تمام مهارت و دقتي كه در طراحي اين بناها صورت مي‌پذيرفت با اينهمه طراحي آنها مستلزم دامنه وسيعي از ارتباطات فضايي بود. ماهالر گاپ سالن شيشه‌اي بزرگ دانشگاه كالزروهه (1994) را بگونه‌اي طراحي نموده است كه اين سالن توسط كلاسهايي كه در دو راهروي موازي واقع گرديده با ساير قسمتهاي همجوار دانشگاه در ارتباط است. (تصوير شماره6)

مدرسه‌سازي بشيوه امروزي:
* امروزه مدرسه‌سازي نوين طيف گسترده‌اي از اشكال و طرحها از اشكال باز و آزاد تا طرحهاي دقيق و منطقي را تحت پوشش قرار مي‌دهد. بخشي از آن بدليل وجود رويكردهاي متفاوت معماريست اما فاكتورهاي ديگري نيز در اين قضيه دخيلند. مواردي همچون نوع مدارس، موارد مورد نياز(ملزومات) جهت توسعه قابليت اجتماعي، ضرورت آموزشهاي فردي، محدوديتهاي زيست محيطي و بكارگيري تكنولوژي جديد.
* در آلمان سيستم آموزشي به چندين رديف تقسيم مي‌گردد:
سطح ابتدايي، سطح يك راهنمايي، سطح دو راهنمايي (بگونه‌اي برابر با سطح ششم كالج)*. در برخي استانهاي (ايالت) آلمان مدارس جامع بعنوان الگوي اصلي شناخته مي‌شوند. گر چه در رابطه با مدارس هر يك از ايالتهاي فدرال خط مشي و راهبرد خود را دنبال مي‌كند اما مسئوليت اصلي مدرسه‌سازي بر عهده مقامات شهري و محلي مي‌باشد ضمن اينكه تصميم‌گيري نهايي در رابطه با اين مدارس توسط مقامات عاليرتبه در زمينه مدرسه‌سازي و برخي وزرا كه حوزه فعاليتشان در زمينه امور فرهنگيست، مي‌باشد.
* در كشور اتريش از سال 1992 شركت املاك فدرال (BIG) مسئول مستقيم توسعه املاك اين جمهوري گرديده است كه مدرسه‌سازي نيز يكي از زمينه‌هاي كاري اين شركت مي‌باشد. همچنين اگر به قراردادهاي ثبت شده شركت BIG با معماران توجه گردد مشخص مي‌شود كه معماران جوان يا كم تجربه نقش كمتري در پروژه‌هاي اين شركت بر عهده دارند. اما از طرف ديگر، كيفيت بالاي معماري اماكن عمومي اتريش نشانگر اين نكته است كه اين شركت در ساخت بناهاي خود تنها فوايد مالي را مد نظر قرار نمي‌دهد.
* از سال 1982 بسياري از ساختمانهاي اداري كشور فرانسه تمركز زدايي شده است و از حالت متمركز خارج شده است. دولت مركزي مسئوليت برخي مدارس معين را به حوزه‌ها و سازمانهاي مختلف تفويض نموده است. در ادامه، اين اصلاحات منجر به ايجاد مدارس جديد زيادي در دهه 1980 گرديد و همچنين فرصتهاي مناسبي را براي مشاركت هر چه بيشتر نسل جوان معماران در عرصه مدرسه‌سازي فراهم آورد.
* با عنايت به تفاوتهاي بارزي كه در زمينه سرمايه‌گذاري و ساخت و ساز مدارس بين ايالتهاي آمريكا وجود داشت در نتيجه بناچار سيستم آموزش همگاني اين كشور از حالت متمركز خارج گرديد.
* بررسي و تحقيقي موسوم به پيزا (pisa) كه در زمينه مقايسه بين‌المللي استانداردهاي آموزشي صورت پذيرفته بود باعث شد تا آلمانها كه مطابق اين تحقيق سيستم تدريسشان نتايج نااميد كننده‌اي بدست آورده بود، بخود آمده و حركتي در جهت اصلاح آن انجام دهند. تا به امروز، هنوز كلاسهاي درس سنتي بصورت مكانهاي معمول آموزشي باقي مانده‌اند. توجه زيادي معطوف طراحي و تجهيز اين كلاسها گرديده است. در بيشتر موارد كلاسها تنها از يك جهت نورگير دارند. بر طبق استاندارد فضاي مفيد براي هر دانش‌آموز 8/1 تا 2/2 m2 بوده و توصيه مي‌گرددبرای آنذسته از مدارسی که تحت حمایتهای آموزشی ویزه قرار دارند تعداد دانش‌آموزان هر كلاس بين 8 تا 14 نفر و ساير مدارس عمومي نيز بين 30 تا 35 نفر دانش‌آموز را پذيرا باشند كه در صورت تحقق اين ايده سطح آموزشي نيز ارتقا خواهد يافت. از آنجائيكه محدوديتهاي مكاني موجود در مدارس عمومي دست و پاي معمار را بسته و آزادي عمل او را سلب مي‌كند در نتيجه ميتوان مشاهده نمود كه مسئله كمبود فضا معمولاً در طراحي نواحي مياني خود را نشان داده، نواحي كه نقش مهمي در زمينه ارتباطي بازي مي‌كنند. مسئله صوتي نيز حائز اهميت است بگونه‌اي كه توصيه مي‌گردد دفعات انعكاس صدا بين 3/0 تا 5/0 در ثانيه با نويز زمينه (صداي زمينه) 30db باشد.
* از ديگر مواردي كه ميبايستي در طراحي مدارس مورد توجه قرار داد موقعيت مكاني هر حرفه و شغل مي‌باشد. مكانهايي كه در آنها فعاليتهاي پر سر و صدا صورت مي‌پذيرد مي‌بايستي از كلاس‌هاي درس جدا شوند. در عين حال استفاده از بندهاي زنجيري مستقيم بين هر دو ناحيه بسيار مطلوب خواهد بود. در نتيجه مي‌توان ساختمان مدرسه را بر اساس طرح و سيستم‌هاي دسترسي شامل: سيستمهاي مركزي، خطي، خطي مركب، خطي با كانون مركزي و افزايشي به دسته‌هاي مختلفي تقسيم‌بندي نمود.
* بعنوان مثال مدرسه ماركت ايندرزدورف طراحي شده توسط المان ستلر وپنر (تصوير8 صفحه 174) نمونه بارزي است از يك طرح با راههاي دسترسي مركزي كه باالاجبار در برخي قسمتها دچار تغييراتي در جهت افزايش فضا و تعداد دانش‌آموزان مواجه شده است. مسير‌هاي دسترسي خطي كه بشكل يك چهارگوش حول فضاي مركزي طراحي گرديده‌اند بوضوح مي‌توان ديد كه باعث ايجاد اتصال بين تك تك قسمتها مي‌گردد. در مركز ساختمان بخش‌هاي تفريحي و سالن ورزشي قرار دارند.
 
آخرین ویرایش:

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مدیر جانم
میخواستم بگم برای گرایشهایی که آزمونشون اسکیس نداره برنامهای دارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه من اسکیسم افتضاح هست ولی مسائل تئوری معماری ر خیلی دوست دارم و خیلی در موردش کتاب میخونم . . .
مخصوصا معماری اسلامی . . .
دسترسی به پارسه و ... هم نداریم . . .
اگه ممکن هست ماها ر هم از برناهم ریزی فراموش نکنین . . .
ممنون میشم . . .
 

mahsa-mt

عضو جدید
من عکس فضای داخلی زیاد دارم خواستی بگو بزارم یه تعدادم تحلیل فضای داخلی دارم
ولی باید خیلی بگردم تا پیداشون کنم:redface:

iceman عزیز واقعا خوشحالم کردی دیگه داشتم نا امید می شدم یه مشکلی برام پیش اومده بود یک هفته ای نبودم ممنون میشم اگر زحمت بکشی و اون تحلیل هایی که گفتی پیدا کنی به اندازه یه دنیا ممنونت میشم:smile:
 

nanaz

عضو جدید
من ترم پیش خوابگاه دانشجویی کار کردم دقیقا چه اطلاعاتی رو می خوای که اینجاواست بذارم؟
 

ecsir

عضو جدید
سلام دوستان
من دنبال عكساي واسه درس تعميير و نگهداري هستم
اگه ميشه كمكم كنيد ممنون ميشم
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بچه ها کسی در مورد ورودی اطلاعاتی داره؟يا پلان و نقشهای از ورودی های مدرن دارين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا کمکم کنيد

از کتاب معماری،فرم،فضا فرانسیس دی کیچینگ بخش ورودی کمک بگیر:)
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تا چهارشنبه وقت دارم ،کمک نمی کنید؟؟نه؟نه؟
برای درس طراحی فنی نقشه های ساختمان مسکونی. این ساختمان شامل زیرزمین و 2 طبقه باشد. بازم کمک می کند نه؟؟؟
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درس مدیریت و تشکیلات کارگاهی کتاب ندارد؟ اگه داره لطف کنید معرفی کنید
 

farnaz*

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی پل تفریحی

طراحی پل تفریحی

طراحی پل تفریحی


به نظر شما برای طراحی یک پل تفریحی از کجا باید شروع کرد؟
از چه چیزی باید ایده گرفت؟
یک پل تفریحی که عملکردش گذر و تفریح است چه فضاهایی لازم داره؟
ارتفاعش ؟سازش چقدر مهمه؟منظورم اینه که اگر موضوع اسکیس ارشد طراحی پل باشه شما چه می کنید؟:smile:
 

mikham

عضو جدید
درس مدیریت و تشکیلات کارگاهی کتاب ندارد؟ اگه داره لطف کنید معرفی کنید



مدیریت و تشکیلات کارگاهی جلد اول. نام نويسنده :داود علی نژادیان
من این ترم این درس رو دارم اما استادم افتضاحه:confused:
 
آخرین ویرایش:

skyplex

کاربر فعال
فوری

فوری

راستش قراره من فردا باید چهار ساعت درس روستا برای کاردانی معماری تدریس کنم. دوستانی که مطالب مفیدی دارند برای جلسه اول بگذارند تو سایت تا پرینت بزنم و فردا همراه خودم ببرم.
 

Art_saya_design

عضو جدید
سلام حتما از یه گوشه طبیعت ایده بگیر دلیل هم داره سعی کن از سازه های پلاستیکی فشرده با رنگ بند ی شفاف حتا اگر تیره استفاده کردی الگو بگیر قبل از همه جاش مهمه بعد میشه تعریفه فضاش کرد من پل سر مینی سیتی رو به عنوان اولین پل مدرن در ایران 5ساله پیش طراحی کردم باز اگه مطالبتو تکمیلتر کنی کمکت میکنم
 

Art_saya_design

عضو جدید
سلام موج وحرکت آّب خودش دنیای معماری که معمارهای بزگ تو همین کلی دارن تحقیق مکنن شما چیشو میخوای من نما طراحی کردم با توجه به پیدایش اب وخاک کلی دردسر کشیدم ولی تجربه عالی بود
 

nanaz

عضو جدید
این یه سری اطلاعات درمورد خوابگاه دانشجویی ببین به دردت می خوره::smile:
اطلاعات اتاق خواب :
به ازاي هر سه نفر يك اتاق در نظر گرفته شده است.با توجه به وسايل مورد نياز در اتاق 3 دانشجو كه عبارتند از:
§ تخت خواب به ابعاد m2 (1 ×2)
§ ميز و صندلي ( ميز تحرير ) با ابعاد تقريبي m2 ( 0.7×1)
§ كمد با ابعاد تقريباً m2 ( 1×0.6)
§ و ... ابعاد اتاق به طور تقريبي m2 (4 × 6) در نظر گرفته شده است كه 50 اتاق در اين صورت مورد نياز است.
مشخصات آشپزخانه:
به ازاي هر 50 نفر يك آشپزخانه در نظر گرفته شده يعني 3 عدد آشپزخانه
براي كل دانشجويان، با توجه به وسايل و تجهيزات داخل آشپزخانه كه عبارتند از:
§ اجاق گاز به ابعاد m2 (0.6×1) به ازاي هر اتاق يك شعله ( تقريباً 4 اجاق )
§ يخچال به ابعاد m2 (0.5×0.7) كه 4 عدد در نظر گرفته شد.
§ و همچنين 4 عدد سينگ ظرفشوئي به ابعاد m2 (0.5×1)
§ ابعاد آشپزخانه با احتساب فضاهاي كاركرد افراد درون آن m2 (5 ×4) پيش بيني شده است.
مشخصات سرويس ها:
به ازاي هر 6 نفر يك توالت و حمام در نظر گرفته شده
ابعاد توالت m2 (1.1×1.2) كه 25 عدد است.
ابعاد حمام با رختكن m2 (1.2×1.5) كه 25 عدد است.
با فضاي روشوئي كه در كل m2 36 در نظر گرفته شده است.
مجموعاً كل فضاي سرويس ها 114m2 پيش بيني شده است.
اتاق مطالعه:
به ازاي هر50 دانشجو يك اتاق مطالعه پيش بيني شده است كه بايد شامل ميز و صندلي جهت مطالعه باشند كه 4 سري ميز 6 نفره به ابعاد m2 (2×1.5) در نظر گرفته شده است.
مجموعاً با فضاهاي ارتباطي فضاي مورد نياز اتاق 56m2 (8 ×7) پيش بيني شده است.
اتاق تلويزيون:
براي تماشاي تلويزيون دانشجويان نيز به ازاي هر 50 نفر در نظر گرفته شده است. كه 5 رديف 10 تايي دانشجو در نظر گرفته شده است. فضاي مورد نياز به طور تقريبي m2 (10.20× ×8) پيش‏بيني مي شود.
اتاق كارمندان:
براي كارمندان خوابگاه نيز دو اتاق در نظر گرفته شده است. يكي اتاق كار كه ابعادش m2 (4×3) پيش‏بيني شده و ديگري اتاق خواب به ابعاد m2 (4×6) پيش بيني شده است.
انباري:
در مجموعه خوابگاه دانشجويي يك انباري نيز تعبيه مي شود كه ابعاد آن به طور تقريبي m2 (3×2) پيش‏بيني شده است.
اتاق انتظار:
براي اتاق انتظار دانشجويان ( Lobby ) 75m2 فضا در نظر گرفته شده است كه در آن بايد مبلمان قرار گيرد. اين فضا براي 5 سري مبلمان 10 نفري پيش بيني شده است با فضاهاي بين مبلمان و محدوده ارتباطات و رفت و آمد در آن مكان
نمازخانه:
براي فضاي نمازخانه كه بايد به ازاي 150 نفر باشد 5 رديف 30 تايي نمازگزار در نظر گرفته شده است با فضاهاي ارتباطي بين آنها به طور تقريبي به فضاي m2 (7.5×3) نياز خواهد داشت.
نگهباني:
براي ساختمان خوابگاه دو نگهباني در نظر گرفته شده است يكي در داخل ساختمان كه ابعادش m2 (4×3) پيش بيني شده است و ديگري در قسمت ورودي به محل خوابگاه كه ابعادش به طور تقريبي m2 (3×2) پيش‏بيني شده است.
فضاهاي مربوط به خواب:
3.1 متر مربع زيربناي خوابگاه به ازاي هر 2 نفر
1 توالت به ازاي هر 10 فضاي خواب
1 دستشويي به ازاي هر 6 فضاي خواب
1 حمام و دوش به ازاي هر 20 فضاي خواب
براي محاسبه زيربناها سقف 2.10 متر است. ( مقدار مجاز )
در مهمانسرا يا خوابگاههايي كه سرپرست ساكن نيست حداقل فضاي لازم براي هر تخت خواب 2/04 مترمربع است. در مهمانسراهايي كه سرپرست هميشه بايد در آنجا ساكن باشد، فضاي لازم براي هر تخت خواب، حداقل بايد 2.32m2 يا 2.78 كه ايده آل تر است، باشد. اگر از تخت هاي ديواري 2 نفره استفاده مي شود براي هر تخت ديواري بايد 6.31 مترمربع فضا در نظر گرفت.
محل سكونت سرپرست مهمانسرا يا خوابگاه:
مهمانسراهاي بزرگ ( 40 تخت يا بيشتر ) را معمولاً يك زوج و گاهي با فرزندانشان اداره مي كنند كه آنها نيز به فضاي سكونت نياز دارند، و در خوابگاههاي بسيار بزرگ، افرادي بعنوان دستيار و همكار اين سرپرست ها هستند كه آنها نيز به اتاق استراحت، آشپزخانه و نهار خوري نياز دارند. كه محل سكونت سرپرست بايد به صورت آپارتمان يا خانه مستقبل و جداگانه با سه اتاق خواب، يك حمام، آشپزخانه، نهارخوري و اتاق نشيمن باشد.
فضاهاي عملكردي مورد نياز عبارتند از: اتاق هاي عمومي ( براي هر 20-25 تخت، يك اتاق )، اتاق غذا خوري، فضاهاي ارتباطي با دهانه هاي خلوت تر، كافه تريا، تالار ورودي، پذيرش و دفتر سرپرست.
اغلب تمايل بر اين است كه تعداد تخت هاي اتاق به 4 و 6 يا حداكثر 8 عدد باشد و برسد. حمام ها و فضاهاي شست و شو بايد نزديك تمام اتاق ها و توالت ها و بصورت جداگانه باشد، و بهتر است در هر طبقه، انبار قفل‏داري براي اثاثيه و اتاق هاي نظافت نيز وجود داشته باشد.
طراحي محيط زندگي دانشجويي ( خانه دانشجويي ) بايستي شرايط لازم براي يك دانشجو كه حداكثر وقت و تلاش خود را براي درس خواندن صرف مي كند را دارا باشد.
پيشنهاداتي براي بهره وري در خانه دانشجويي
در صورت رعايت پيشنهادات زير مي توان شاهد افزايش كارايي و بهره وري در زندگي دانشجويي افراد بود:
الف) ساختار داخلي اتاق ها ( rooms Bed )
اگر موارد زير در مورد اتاق محل سكونت دانشجويان رعايت شوند، مي تواند در افزايش چشمگير بهره وري دانشجويان در زمينه مطالعات و استراحت تأثير گذار باشند:
1 دسترسي به نور كافي يكي از لوازم زندگي است. اتاق دانشجويي بايد حداقل داراي يك پنجره باشد ( حداقل 500 لوكس نور افقي ) و امكان قرار گرفتن ميز مطالعه نزديك پنجره وجود داشته باشد.
2 دور بودن از منابع سر و صدا ( حداكثر سر و صداي مجاز براي كارهايي كه به تمركز نياز دارند Desidle 55 مي باشد )
3 درجه حرارت مناسب 21 تا 22 درجه مي باشد ( بالاتر از 26 درجه سانتي گراد روي تمركز و حواس تأثير منفي مي گذارد ).
4 رطوبت مناسب بين 30 تا 65 درصد مي باشد. ( مناسب ترين ميزان رطوبت بين 65 50 مي باشد ).
5 تهويه يكنواخت اتاق ها با هواي تازه و جلوگيري از ورود باد
6 رنگ روشن و مات ديوارها و سقف ها ( از سفيد يكدست خودداري شود )
7 چيدمان مناسب ميز مطالعه، تختخواب و غيره در اتاق ها بطوري كه براي دسترسي به وسايل داخلي اتاق بهتر است جلوي درها و كشوهاي ميز و قفسه ها 80 سانتي متر فضاي خالي وجود داشته باشد.
 

nanaz

عضو جدید
ب) عوامل محيطي
محيط و عوامل محيطي در شكل گيري هويت و شخصيت افراد نقش مهمي ايفا مي كنند به همين دليل، تأمين عوامل مطلوب محيطي بايد مورد توجه و اهتمام جدي قرار بگيرند.
1 فاصله بين دانشگاه ( مديران نظارت كننده ) و خانه دانشجويي بايد يك فاصله مناسب باشد. اين مسئله در مورد كوتاه بودن زمان رفت و آمد، دسترسي به محيط هاي ورزشي دانشگاه، استفاده از غذاخوري دانشگاه، بهره مندي از امكانات كامپيوتري و كتابخانه دانشگاه و ... بسيار حائز اهميت است.
2 برنامه داخلي خانه دانشجويي ( برگزاري برنامه هاي فرهنگي و مذهبي مثل نماز، اردو، مراسم جشن و عزاداري، تلويزيون، كامپيوتر، اينترنت، سرويس دهي و غذا )، مي بايست متناسب با روحيه دانشجويان باشد.
3 در انجام امور خانه دانشجويي، بايد از خود دانشجويان استفاده شود و به آنها مسئوليت احاله گردد.
4 امكانات ورزشي متناسب با تعداد دانشجويان و با در نظر گرفتن سرانه استاندارد فضاهاي ورزشي براي هر يك از دانشجويان تدارك ديده شود.
5 تقويت كميته انضباطي، تصميم گيري قاطع و مراقبت از روابط دانشجويان يكي از عوامل بسيار تأثيرگذار در حاكم نمودن فضاي امن و سالم بر خانه هاي دانشجويي است.
6 مسائل بهداشت جسمي و رواني در خانه هاي دانشجويي بايد حتماً مورد توجه قرار بگيرند.
7 بسياري از دانشجويان دوست دارند در يك اتاق 3×2 متري مستقل زندگي كنند و آن را به امكانات وسيع‏تر مشترك ترجيح مي دهند. اغلب دانشجويان دوست دارند كارهاي خود را به سليقه خود برنامه ريزي كنند. چه وقت بخوابند، چه وقت مطالعه كنند، چه وقت غذا بخورند و ... اين امكان بايد براي كليه دانشجويان فراهم گردد.
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راستش قراره من فردا باید چهار ساعت درس روستا برای کاردانی معماری تدریس کنم. دوستانی که مطالب مفیدی دارند برای جلسه اول بگذارند تو سایت تا پرینت بزنم و فردا همراه خودم ببرم.


سلام دوست عزیز به این تاپیک یه سر بزن. اگه کافی نبود امشب بهم بگو صفحات اول جزوه ی استادو برات تایپ کنم. جزوا ی کاملیه. فقط زودتر بهم بگو که امشب برسم برات تایپ کنم
روستا 1 و 2
 

85242740054

عضو جدید
از تمامی دوستان عزیز میخوام که هرگونه سئوال و درخواست مطالب در زمینه درس و پروژه های خودشون رو در این تاپیک مطرح کنند . هرگونه تاپیک مشابه ای به این تاپیک منتقل خواهد شد .
سلام بچه ها من تازه عضو سایت شدم راستش زیاد وارد نیستم که چیکار باید کنم ولی چند تا مقاله می خوام که خیلی هم واجبه در واقع یه جورایی مسئله ی مرگ و زندگی اولیش در مورد سازه های فضا کار و نحوه ی استفاده ی اون توی معماری معاصر دومیش در مورد اندیشه های فرای اتو و بالاخره آخریش که در مورد تحولات یه عنصر توی ساختمان های مسکونی یا موزه ها و... از گذشته تا معماری معاصر اگر که کمکم کنید واقعا ممنون می شم.:wallbash:
 

آرتميس.artmiss

عضو جدید
سلام کسی در مورد پایدار چیزی می دونه.
سلام
من دارم درمورد معماري پايدار تحقيق مي كنم
ولي چون موضوع جديديه كتاب فارسي درموردش كمه
ازاستادمون منبع خواستم اينها رو معرفي كرد ببين به دردت ميخوره
مجموعه مقالات كنفرانس بهينه سازي مصرف سوخت
مجموعه مقالات كنفرانس توسعه پايدار در معماري وزارت مسكن
اين معمارا م در اين مرد كار كردند.فاستر،پيانو،راجرز،كن يانگ
خودمم يه سري مجله پيداكردم
مجله معماري ايران ما شماره5
مجله معمارشماره 26
مجله معمارو فرهنگ هم تو شماره بعديش كه آذر بيرون مياد دراين مورد هست(دوستم از دفترمجله اش پرسيد)
ولي هنوزكتابي پيدانكردم .فردا دارم ميرم انقلاب اگه پيذاكردم به شماهم ميگم
شما اگه كتابي پيداكردي اطلاع بدي ممنون ميشم
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
تا چهارشنبه وقت دارم ،کمک نمی کنید؟؟نه؟نه؟
برای درس طراحی فنی نقشه های ساختمان مسکونی. این ساختمان شامل زیرزمین و 2 طبقه باشد. بازم کمک می کند نه؟؟؟
عزیز اینجا بچه ها نقشه های زیادی رو گذاشتن
نقشه های معماری
اگه بازم توسایت جستجو کنی نقشه زیاده!

http://www.iran-eng.com/showthread.php?t=52777
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
@r@h plz help meeee سوالات و درخواست های معماری 2

Similar threads

بالا