قاچاق خاک از کشور

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
سمیه روشنی در سمینار علمی زمین پاک در محل سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان لرستان در سخنانی اظهار داشت: آب و خاک مهم ترین منابع طبیعی کشورمان محسوب می شوند که متاسفانه در طول سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله ازدیاد جمعیت ما شاهد کمبودهایی در این زمینه هستیم.

وی به موضوع فرسایش خاک در کشور اشاره کرد و گفت: از دیگر چالشهای زیست محیطی که در حوزه خاک کشورمان را تهدید می کند بحث قاچاق خاک است.

این فعال زیست محیطی با تاکید بر ضرورت حفاظت از خاک در کشور، یادآور شد: هر روزه به دلایل مختلف مقدار زیادی از خاک در کشور از دست می رود.

روشنی خاطر نشان کرد: این در حالیست که برای تولید هر سانتیمتر خاک یک دوره زمانی 500 تا 700 ساله زمان نیاز است.
خلاصه شده از تابناک
 

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدیم ها خاکی بود که به اون گل سرشوی میگفتن و خواصی مشابه صابون داشت که برای شستشو استفاده میشد…! امروز به این خاک بنتونیت میگن که اگه یک مشت از اون رو داخل یک لیتر آب بریزی حجیم میشه و بعد از خشک شدن از بتون هم محکمتره…!
در خراسان جنوبی معادن خاک بنتونیت وجود داره که مرغوب ترین خاک اون سفید رنگه و
عمری هزار ساله داره…! بعضی از این معادن ماهانه سه هزار تن از این خاک رو به وسیله لودر استخراج میکنن … خاک بنتونیت به دلیل چسبندگی؛ جذب آب؛ تورم پذیری و نرم بودن کاربردهای زیادی در ریخته گری؛ حفاری چاههای نفت؛ سد سازی و کشاورزی داره.
. اما اینکه این خاک به چه دردی میخوره و کجا میره حکایت جالبی داره…!
هر تن خاک بنتونیت رو ده هزار تومان میفروشن و همین خاک در دوبی بعد از فرآوری هر کیلو تا هفتصد تومان به فروش میرسه..!
سالانه صدها هزار تن از این خاک مرغوب چه بطور رسمی و چه قاچاق به کشور دوبی صادر میشه ظاهراً برای استفاده در چاههای نفت اما حقیقت تلخ اینه که این خاک برای ساخت جزایر مصنوعی استفاده میشه…! جزایر النخیل موسوم به پالم ایلند که در سواحل جنوبی خلیج فارس در دست احداث است … بمرغوب ترین خاک ایران رو خارج میکنند تا جزایری به مساحت پنجاه کیلومتر مربع در امارات ساخته بشه که هم تهدیدی برای محیط زیست خلیج فارس محسوب میشه و هم خواسته یا ناخواسته با این کار تیشه به ریشه معادن و منابع خودمون میزنیم…! تنها جزیره نخلی جمیرا نیاز به بیش از پنجاه میلیون متر مکعب خاک برای به سطح آب رساندن این سازه دارد…! عرب ها با پول خیلی چیزهای ما رو خریدند…از دختران ایرانی تا حتی خاک کشورمان را…! خاکی که برای دفاع از اون زمانی خون دادیم و نگذاشتیم دشمن پا روی اون بذاره رو حالا تریلی تریلی و کشتی کشتی تحویل و تقدیمشون میکنیم و چندرغاز پول میگیریم؛
زبونم نمیچرخه که این رو بگم…! اما شاید اگر ما توانایی و لیاقت این رو نداریم که از منابع خاکی خودمون استفاده بهینه بکنیم همون بهتر باشه تا این خاک گرانبها رو بدیم به عرب ها که اونا جزیره نخل جمیرا بسازن که میگن از ماه قابل رؤیته و بعد ما بریم اونجا برای تفریح و چند برابر پولهایی که برای خاک اون جزیره ها گرفتیم رو روانه جیب های گشادشون کنیم …! ما کی هستیم …؟ چه میکنیم…؟

منبع:http://opal57.blogfa.com/post-49.aspx
 
  • Like
واکنش ها: Sarp

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
قاچاق خاک یعنی چی؟
فکر کنم یکی از راههای فرار خاک ، حل شدن خاکهای زراعی با آب رودهای مرزی و انتقال آن به خارج باشه!
یکی از مشکلات سد آغ چای شهرستان چایپاره همینه، آب این سد شدیداااااااااااا گل آلود هست، در واقع زمینهای بالادست در حد وحشتناکی خاک گران قیمت خودشون رو از دست میدن و از طرفی باعث گل آلود شدن آب این د میشن و از طرفی باعث پر شدن مخزن سد از خام میشن که اگه فکر اساسی دربارش نشه مشکلات عظیمی را بوجود خواهد آورد، یا آور میشود که آب این سد به رودخانه مرزی ارس ریخته میشود
من بعد این پستم، پست دوم شما رو خوندم، واقعا قاچاق خاک جالبی بود!
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: Sarp

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
قاچاق خاک یعنی ساخته شدن جزایر النخیل امارت از خاک ایران
 
بالا