شناخت شیرآلات صنعتی 1

mohsenjigar2002

عضو جدید
با سلام خدمت استادان عزیز و گرامی سوالی درباره شیرآلات در صنعت نفت داشتم
گیت ولو بهتره یا بال ولو؟؟؟
و چرا ؟؟؟
چرا نسبت استفاده از گیت ولو به بال ولو 9 به 1 هستش؟؟
یعنی چه خاصیت و ویژگی داره که اینهمه ازش استفاده میشه؟؟؟
 

mohsenjigar2002

عضو جدید
یه سوال دیگه هم داشتم تفاوت classبا type با grade که بعد از استاندارد شیر ها و لوله ها یا دیگر فلزات دیده میشن چیه و اصلا اینها هرکدوم معنیشون چیه خواهشا مفصل توضیح دهید
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
با سلام خدمت استادان عزیز و گرامی سوالی درباره شیرآلات در صنعت نفت داشتم
گیت ولو بهتره یا بال ولو؟؟؟
و چرا ؟؟؟
چرا نسبت استفاده از گیت ولو به بال ولو 9 به 1 هستش؟؟
یعنی چه خاصیت و ویژگی داره که اینهمه ازش استفاده میشه؟؟؟

سلام، هر ولوی یک کاربردی داره، ولو های گیت برای آف و ان جریان به کار برده میشن اصطلاحا صنعتیشون رو میگن شات آف (بسته شدن) حد مابین نمیتونن باشن چون در اثر برخورد شدید جریان با ریت بسیار بالا مثلا روی خط "48 مسلما تیغه ولو آسیب میبینه اما ولوهای بال یا پروانه ای رو میشه واسه تراتل جریان استفاده کرد و هیچ آسیبی نمیبینن میشه به راحتی تراتل 1/2 یا 1/4 و 1/16 و 1/32 انجام داد مثلا خودم جایی کار می کنیم که کل نفت ایران رو در بعضی مواقع از یک ولو با تراتل 1/32 عبور میدیم و هیچ اتفاقی برای ولو و لاین نمیفته.

یه سوال دیگه هم داشتم تفاوت classبا type با grade که بعد از استاندارد شیر ها و لوله ها یا دیگر فلزات دیده میشن چیه و اصلا اینها هرکدوم معنیشون چیه خواهشا مفصل توضیح دهید

کلاس ولو از 150 شروع میشه تا 1500 و بالاتر برای خطوط نفتی بیشتر از کلاس 300 تا 600 استفاده میشه و خطوط گازی هم از 900 به بالا کلاس ولو بر اساس دما و فشار عبوری از اون ولو هستش. مدل ولو هم میشه مثل بال، کاک، گیت، اوتیس و غیره....

موفق باشید.
 

farzad.valve

عضو جدید
با سلام خدمت استادان عزیز و گرامی سوالی درباره شیرآلات در صنعت نفت داشتم
گیت ولو بهتره یا بال ولو؟؟؟
و چرا ؟؟؟
چرا نسبت استفاده از گیت ولو به بال ولو 9 به 1 هستش؟؟
یعنی چه خاصیت و ویژگی داره که اینهمه ازش استفاده میشه؟؟؟
دوست عزیز در مورد ولوها نمیشه گفت کدوم بهتره چون هرکدوم مزایا و معایبی دارن. در صنعت نفت چون سیال در جریان مایع است و نشتی جزیی از شیرها معمولا مجاز است ، گیت ولو بعلت قیمت مناسبش بسیار در این صنعت بکار می رود مثلا در خطوط لوله ، شبکه های فرعی و تاسیسات داخلی و ... ولی بعنوان مثال در صنعت گاز پرکاربرد ترین شیر شیر بال ولو است که در شبکه های انتقال ، اصلی و فرعی بکار میروند. البته در شیکه های فرعی و مصرف از پلاگ ولو یا کاک ولو نیز به وفور استفاده می شود.
باید اضافه کنم که گیت ولو نوع Slabe و Soft Seat در خطوط انتقال نیز بکار می روند
ولی این را مد نظر داشته باشید که گیت ولو ، بال ولو ، پلاگ ولو همگی شیر ON/OFF هستند و فقط برای باز و بست کامل بکار میروند مگر انواع خاصی از آنها که بسیار گران و محدود هستند
شیرهای پروانه ای و گلاب یا GLOBE برای تنظیم جریان یا تراتل نیز قابل استفاده هستند.
بال ولو معمولا برای جاهایی که کیفیت آب بندی بالایی مورد نیاز است بکار می رود و گیت برای جاهایی که نشتی مجاز وجود دارد
 

farzad.valve

عضو جدید
یه سوال دیگه هم داشتم تفاوت classبا type با grade که بعد از استاندارد شیر ها و لوله ها یا دیگر فلزات دیده میشن چیه و اصلا اینها هرکدوم معنیشون چیه خواهشا مفصل توضیح دهید

CLASS در حقیقت همان کلاس فشاری است که بر اساس استاندارد ANSI تعریف میشود و بیانگر حداکثر فشاری است که یک شیر می تواند تحمل کند
TYPE نوع یا در واقع نام شیر است که در بالاتر توضیح دادم
GRADE احتمالامنظور گرید متریال قطعات مختلف شیرهاست مانند WCB, LCB, LF2, CF8, ... که بیشمارند و مطابق استانداردهای ASME, ASTM تعریف و ارائه شده اند.
اگه کافی نیست سوال رو دقیق تر مطرح کن
 

prince_13

عضو جدید
تعريف والو : والو يک وسيله مکانيکي است که جهت کنترل فلو ، فشار و يا بستن کامل مسير
سيال در يک فرايند مورد استفاده قرار مي گيرد. اين عمل توسط هر يک از موارد زير انجام مي
گيرد :
۱- قطع و وصل کردن مسير عبور سيال
Throttling ۲- تغير مقدار جريال سيال يا
۳- کنترل جهت حرکت سيال
۴- تنظيم فشار پايين دست سيستم يا فرايند
۵- تخليه سيال به خارج سيستم در هنگام افزايش فشار بيش از حد
والوهاي زيادي از نظر نوع وجود دارند که يک يا چند عمل فوق را انجام مي دهند. بدون در نظر
گرفتن نوع، مي توان اجزاء والو را بصورت زير تقسيم بندي کرد:
- Body
- Bonnet
- Trim (Disk, Seat, Stem, internal elements)
- Actuator
- Packing
Stem
Packing
Disk
Seat
Body
Bonnet
Actuator




بدنه يا پوسته والو مي باشد که اولين قسمتي است که از خروج سيال داخل والو به خارج : Body
آن جلوگيري کرده و نگهدارنده بقيه اجزاء والو مي باشد.
سرپوش قسمت باز بدنه والو ناميده مي شود. اي وسيله دومين قسمتي است که که از : Bonnet
خروج سيال داخل والو به خارج آن جلوگيري مي کند.
مي باشد. Disk, Seat, Stem & Sleeves اجزاء داخلي والو ناميده مي شوند که شامل : Trim
وسيله ايست که توسط آن عمل باز و بسته شدن والو انجام مي گيرد. اين قسمت مي : Actuator
تواند بصورت دستي، توسط موتور، بصورت بادي و يا هيدروليکي عمل کند.
Bonnet و Stem عاملي است جهت جلوگيري از نشتي سيال داخل والو از فضاي بين : Packing
والو. جنس اين قسمت معمولا تفلن مي باشد.
انواع والو:
7-Diaphragm
8- Pinch
9- Check
10-Safety/Relief
11-Reducing
1- Gate
2- Globe
3- Plug
4- Ball
5-Needle
6- Butterfly
 
سلام بر دوستان و سروران گرامی علی الخصوص استاد خیرخواه عزیز و دوست داشتنی
راستش شاید اینجا محل این پرسش نباشه اما دستم از همه جا کوتاه شده گفتم در اینجا نیز مطرح کنم
به طور خلاصه پروژه ای که الان سخت مشغول آن هستم نحوه کدگذاری شیرهای خط لوله و نیز ادوات نصب شده بر روی شیرهای بین راهی خطوط لوله می باشد. کد پیشنهادی بنده و یکی دیگر از همکاران به قرار زیر است
tpl08-110-vst120-pin01
که در آن عبارت اول نمایشگر خط لوله مستقر در منطقه 8 عملیات انتقال گاز-سه رقم بعدی کد مربوط به یک خط لوله خاص (مانند تبریز-مرند)-عبارت بعدی نشانگر ایستگاه شیر بین راهی شماره 120 روی این خط و بالاخره عبارت آخر نشانگر یک گیج فشار با شماره 01 در این ایستگاه می باشد
در این کد گذاری میتوان بجای vst از عبارات دیگر مانند LRS (ایستگاه لانچر و رسیور)-GCS (ایستگاه تقویت فشار)-CPS (ایستگاه اندازه گیری ولتاژ) و سایر عبارات استفاده حسب مورد استفاده کرد.
و در عبارت آخر می توان از BPV برای شیرهای بای پاس و BDV برای شیرهای بلودان و LBV برای شیر لاین بریک و سایر عبارات استفاده کرد.
تا اینجای کار که به نظر بنده مشکلی وجود ندارد
اما دو سوال عمده در اینجا مطرح شده که نتوانسته ام برای آن جوابی پیدا کنم
اول) آیا این کدگذاری بر اساس استاندارد است یا نه؟ یعنی می خواستم اینو بدونم که آیا تابحال استاندارد خاصی برای کد گذاری ادوات خط لوله تدوین شده است یا نه؟
دوم) بیایید دایره کار را به کل خط لوله گسترش بدهیم و تنها روی شیرهای بین راهی آنها زوم نکنیم به عنوان مثال در کیلومتر خاصی از خط لوله یک عدد نیپل به طول چندین متر باید تعویض شود اگر بخواهیم درخواست کاری برای این موضوع بکشیم این فرایند را باید چگونه کدگذاری کنیم
اگر دوستان استاندارد یا روال مشخصی را ذکر کنند خیلی ممنون خواهم شد.:)
 

پدرام66

عضو جدید
[FONT=&quot]سلام[/FONT].
[FONT=&quot]می خواستم بدونم کسی از دوستان اطلاعاتی درباره[/FONT] fire-safe ball valves [FONT=&quot]داره؟[/FONT]
[FONT=&quot]اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد، مکانیزم، آببندی و نحوه طراحی این نوع ولوها در وقت تست(یا آتش سوزی) و... می خوام[/FONT].
[FONT=&quot]اکثر اطلاعاتی که در این باره پیدا کردم خیلی کلی هستند[/FONT]​
 
سلام.
می خواستم بدونم کسی از دوستان اطلاعاتی درباره fire-safe ball valves داره؟
اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد، مکانیزم، آببندی و نحوه طراحی این نوع ولوها در وقت تست(یا آتش سوزی) و... می خوام.
اکثر اطلاعاتی که در این باره پیدا کردم خیلی کلی هستند

سلام
شیرهای توپی Fire Safe طوری طراحی شده اند که اگر در معرض آتش قرار گرفتند و تفلونها و قسمتهای نرم مربوط به رینگ های آببندی آنها، در اثر حرارت شدید ناشی از آتش اصطلاحا آب شدند؛ آببندی فلز روی فلز ایجاد شود و این آببندی هم در حالت کلی مانع از نشتی و نفوذ جریان سیال از یک طرف شیر بسته به طرف دیگر آن باشد
شکل الف شیر توپی قبل از آتش
Picture1.png
شکل دوم: شیر توپی بعد از آتش
Picture2.png
 

پدرام66

عضو جدید
سلام
شیرهای توپی Fire Safe طوری طراحی شده اند که اگر در معرض آتش قرار گرفتند و تفلونها و قسمتهای نرم مربوط به رینگ های آببندی آنها، در اثر حرارت شدید ناشی از آتش اصطلاحا آب شدند؛ آببندی فلز روی فلز ایجاد شود و این آببندی هم در حالت کلی مانع از نشتی و نفوذ جریان سیال از یک طرف شیر بسته به طرف دیگر آن باشد
شکل الف شیر توپی قبل از آتش
مشاهده پیوست 224689
شکل دوم: شیر توپی بعد از آتش
مشاهده پیوست 224690

ممنون مهندس جان.
این نوع ولوی که شما عکسش رو گذاشتید، نوع خاصی از fire safe ها هستش که داخل body اونها فنر قرار داده شده تا بعد از آب شدن سیت ها با فشار فنر آب بندی صورت بگیره، اما همه fire safe ها این طور نیستند. فکر می کنم این یک trunion fire safe ball valve باشه.
با fire safe ها آشنایی مقدماتی دارم، و می دونم که در وقت تست یا آتش سوزی، آببندی metal رو metal می کنن، سوالم اینه که چطور این طراحی انجام می شه و چطور جای خالی seat ها و gasket های داخلی ولو آب بندی می شه... منظورم اینه که بعد از دفرمه شدن سیت PTFE چطور سیت های ثانویه فلزی، بال رو نگه می دارن که آب بندی انجام بشه...
اگه یک floating fire safe ball valve رو سرچ کنید می بینید که توضیح این مکانیزم روی شکل کمی دشوار هستش.
 
آخرین ویرایش:

farzad.valve

عضو جدید
ممنون مهندس جان.
این نوع ولوی که شما عکسش رو گذاشتید، نوع خاصی از fire safe ها هستش که داخل body اونها فنر قرار داده شده تا بعد از آب شدن سیت ها با فشار فنر آب بندی صورت بگیره، اما همه fire safe ها این طور نیستند. فکر می کنم این یک trunion fire safe ball valve باشه.
با fire safe ها آشنایی مقدماتی دارم، و می دونم که در وقت تست یا آتش سوزی، آببندی metal رو metal می کنن، سوالم اینه که چطور این طراحی انجام می شه و چطور جای خالی seat ها و gasket های داخلی ولو آب بندی می شه... منظورم اینه که بعد از دفرمه شدن سیت PTFE چطور سیت های ثانویه فلزی، بال رو نگه می دارن که آب بندی انجام بشه...
اگه یک floating fire safe ball valve رو سرچ کنید می بینید که توضیح این مکانیزم روی شکل کمی دشوار هستش.

پدرام عزیز
شکل و توضیحی که مهندس عزیزیان گذاشتن درسته مربوط به بال ولو ترونیون هستش ولی اتفاقی که در نوع فلوتینگ هم میفته کاملا مشابه هستش با این تفاوت که در نوع ترونیون بال ثابت هست و سیت ها بعد از آتش سوزی حرکت کرده و به بال نزدیک مو شوند و آب بندی صورت می گیره ولی در نوع فلوتینگ بعد سوختن Seal Ring ، بال به سمت Metal Seat Ring که یک رینگ باریکی هست و در شکل زیر مشخص شده حرکت کرده و آب بندی صورت میگیره.
در سایر مکانیزمهای آب بندی هم یک رینگ Fire Safe جداگانه تعبیه میشود که در Fire Exposure آب بندی قطعات بدنه و Stem را انجام میدهند
 

پیوست ها

  • floating-ball-valve-soft-seat-2.jpg
    floating-ball-valve-soft-seat-2.jpg
    13.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

پدرام66

عضو جدید
پدرام عزیز
شکل و توضیحی که مهندس عزیزیان گذاشتن درسته مربوط به بال ولو ترونیون هستش ولی اتفاقی که در نوع فلوتینگ هم میفته کاملا مشابه هستش با این تفاوت که در نوع ترونیون بال ثابت هست و سیت ها بعد از آتش سوزی حرکت کرده و به بال نزدیک مو شوند و آب بندی صورت می گیره ولی در نوع فلوتینگ بعد سوختن Seal Ring ، بال به سمت Metal Seat Ring که یک رینگ باریکی هست و در شکل زیر مشخص شده حرکت کرده و آب بندی صورت میگیره.
در سایر مکانیزمهای آب بندی هم یک رینگ Fire Safe جداگانه تعبیه میشود که در Fire Exposure آب بندی قطعات بدنه و Stem را انجام میدهند

ممنون مهندس جان.
اگه اطلاعات جزئی تری درباره مکانیزم این نوع ولوبعد از دفرمه شدن سیت ها(وقت آتش یا تست) در اختیارم بگذارید سپاسگزار می شم.
چطور بعد از دفرمه شدن سیت ها ولو می تونه آب بندی بشه؟ همونطور که می دونید در مواقع عادی یک سیت نرم از پایین و یک سیت نرم از بالا عمل آب بندی رو انجام میدن، در وقت آتش، بال چطور و به کدوم سمت حرکت می کنه که هم جای خالی سیت های بالا آب بندی میشه و هم جای خالی سیت های پایین؟ حرکت بال به سمت پایین هست یا بالا یا در جهت جریان؟ اگه حرکت در جهت جریان هست، آیا نیرو محرک برای حرکت بال در وقت آتش جریان سیال پشت ولو هست، یعنی برای هر فشار باید نوع خاصی طراحی بشه تا بتونه بال رو حرکت بده؟
 
آخرین ویرایش:
ممنون مهندس جان.
اگه اطلاعات جزئی تری درباره مکانیزم این نوع ولوبعد از دفرمه شدن سیت ها(وقت آتش یا تست) در اختیارم بگذارید سپاسگزار می شم.
چطور بعد از دفرمه شدن سیت ها ولو می تونه آب بندی بشه؟ همونطور که می دونید در مواقع عادی یک سیت نرم از پایین و یک سیت نرم از بالا عمل آب بندی رو انجام میدن، در وقت آتش، بال چطور و به کدوم سمت حرکت می کنه که هم جای خالی سیت های بالا آب بندی میشه و هم جای خالی سیت های پایین؟ حرکت بال به سمت پایین هست یا بالا یا در جهت جریان؟ اگه حرکت در جهت جریان هست، آیا نیرو محرک برای حرکت بال در وقت آتش جریان سیال پشت ولو هست، یعنی برای هر فشار باید نوع خاصی طراحی بشه تا بتونه بال رو حرکت بده؟



آببندی در شیرهای ترونیون به کمک سیتهای آببندی طرفین شیر می باشد که به کمک فنر روی بال می چسبند در شیرهای فلوتینگ هم فشرده شدن بال به آببندهای پایین دست جریان (در اثر فشار سیال) آببندی را ایجاد می کند. حال اگه آببندی با سیتهای نرم باشه به شرط سالم بودن تفلونها می توان امیدوار بود که آببندی صددرصد حاصل شود ولی در آببندی بعد از آتش سوزی (یا حین آتش سوزی) مقدار مجاز نشتی داریم که حاکی از عدم آببندی صددرصد در این حالت است.
تا ببینیم استاد خیرخواه چه نظری دارند؟
 

farzad.valve

عضو جدید
ممنون مهندس جان.
اگه اطلاعات جزئی تری درباره مکانیزم این نوع ولوبعد از دفرمه شدن سیت ها(وقت آتش یا تست) در اختیارم بگذارید سپاسگزار می شم.
چطور بعد از دفرمه شدن سیت ها ولو می تونه آب بندی بشه؟ همونطور که می دونید در مواقع عادی یک سیت نرم از پایین و یک سیت نرم از بالا عمل آب بندی رو انجام میدن، در وقت آتش، بال چطور و به کدوم سمت حرکت می کنه که هم جای خالی سیت های بالا آب بندی میشه و هم جای خالی سیت های پایین؟ حرکت بال به سمت پایین هست یا بالا یا در جهت جریان؟ اگه حرکت در جهت جریان هست، آیا نیرو محرک برای حرکت بال در وقت آتش جریان سیال پشت ولو هست، یعنی برای هر فشار باید نوع خاصی طراحی بشه تا بتونه بال رو حرکت بده؟

ضمن تشکر از توضیحات کاملا صحیح مهندس عزیزیان موارد زیر رو اضافه میکنم:
پدرام عزیز سیتها در دوطرف بال هستند و نه در بالا و پایین و در نوع فلوت از هز سمتی جریان وارد میشود از سمت روبرویی آب بندی صورت میگیره و فشار سیال ضربدر مساحت پورت شیر، نیروی جابجایی و فشردگی توپی به سیت رینگ ها رو بوجود میاره.
پس از آتش سوزی وقتی سیتهای غیر فلزی سوخته میشه، بال جابجا شده و روی سیت فلزی کوچکی که در شکل پست قبلیم مشخصه قرار گرفته و آب بندی حاصل میشه.
در حالت عادی شیر Soft Seat بوده و هیچگونه نشتی طبق API 6D قابل قبول نیست ولی پس از سوختن سیتهای غیر فلزی(مثل تفلون) تبدیل به Metal Seat شده و طبق API 6D میتواند نشتی مجاز داشته باشد که میزان آن در API 6FA آمده.
 

سها 90

عضو جدید
سلام وقت بخیر
میشه در مورد شیرهای هیدرولیکی کنترل جریان هم اگه فایلی ،مطلبی ،چیزی دارید بذارید.
خیلی متشکرم
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام وقت بخیر
میشه در مورد شیرهای هیدرولیکی کنترل جریان هم اگه فایلی ،مطلبی ،چیزی دارید بذارید.
خیلی متشکرم

دوست عزیز
آیا منظور شما Hydraulic Control Vale خطوط انتقال نفت و فراورده هست یا شیر Flow Control که در مسیرهای هیدرولیک استفاده میشه؟
 
سلام بر مهندس بزرگوار
مهندس شرکت زنگ زدم نبودین اخوی گوشی را برداشتن و مشکلو بهشون گفتم
پیش خودم گفتم این موضوع را اینجا نیز مطرح کنم تا اگه سایر دوستان نظری داشتن استفاده کنیم
و اما مشکل:
در تاسیسات تبریز از اکچویترهای روتورک استفاده شده که این اکچویترها تک سولونوییده هستن و فقط برای باز کردن فرمان بهشون میاد و با قطع فرمان، در واقع فرمان کلوز صادر میشه با چندین سعی و خطا تونستم از مدار فرمان اکچویتر سر در بیارم و بتونم ولو را حرکت دهم
تا اینجای کار مشکل خاصی نبود و شرایط تحت کنترل دراومده بود
اما مشکلی که با اون درگیر شدم و هنوز هم نتونسته ام واسه اش جوابی پیدا کنم مسئله خروج روغن از مسیر گاز اگزاست می باشد.
سطوح روغن در هر دو مخزن گاز روی روغن چک شده و نرمال بودن سطوح روغن اثبات شده است اما بعد از صدور هر فرمان باز یا بسته شدن و بعد از اتمام فرمان، بعد از اینکه گاز فرمان از مسیر اگزاست خارج شد؛ مقداری از روغن از مسیر اگزاست بیرون میزنه (یه صدای خرخر مانندی میده و روغن با فشار و به صورت منقطع از مسیر بیرون میزنه بعدش روغن به صورت پیوسته و بدون فشار از مسیر بیرون میزنه)
بعد از حدود یه روز سرو کله زدن با اکچویتر تصمیم گرفتم که بعد از قطع شدن فرمان؛ مخازن گاز روی روغن را چک کنم. مشاهده جالبی که داشتم این بود که در مخزن دوم (محل تجمع روغن برگشتی از سیلندر) که علی القاعده نباید فشاری باشد؛ گاز جمع شده بود و روغن درون آن مخزن با هوا (گاز) ترکیب شده و کف کرده بود و به طور مجازی سطح روغن را بالا آورده بود. و همین سطح کاذب بالای روغن از مسیر اگزاست خارج میشد
لازم به توضیح است که بین هر اپریت ولو؛ زمان کافی به اندازه بیش از 10 دقیقه داده ام و حتی این زمان را موقع ناهار به 2 ساعت نیز افزایش دادم اما همچنان سرریز روغن را مشاهده می کنم
به کیفیت روغن هیدرولیک نیز شک کردم و روغن را نیز به صورت کامل تخلیه و جایگزین کرده ام اما مشکل همچنان باقی است
سوالی که هنوز نتوانسته ام برای آن جوابی پیدا کنم این است که در مخزن دوم چرا باید گاز باشد و این گاز اصولا از کجا می تواند در آن مخزن ظاهر شود؟
مسیر مربوط به مخزن اول؛ سلیندر و پیستون و مخزن دوم نیز مسیر دور و درازی است و گاز نمی تواند از این مسیر خود را به مخزن دوم برساند
به نظر شما مشکل از کجاست؟
ممنون میشم که توجه می کنین
 

سها 90

عضو جدید
وقت بخیر
منظورم flow control valveهایی هست که در مسیر جریان هیدرولیکی قرار میگیره
سپاسگزارم
 

farzad.valve

عضو جدید
وقت بخیر
منظورم flow control valveهایی هست که در مسیر جریان هیدرولیکی قرار میگیره
سپاسگزارم

flow control valve در مسیرهای هیدرولیک، همانگونه که از اسمش پیداست یک اورفیس متغیر است که برای تنظیم میزان دبی روغن هیدرولیک عبوری بکار میرود
به زبان ساده تر برای کم و زیاد کردن سرعت حرکت توربین یا جک هیدرولیک بکار میرود
اگر عبارت hydraulic flow control valve رو سرچ کنی بیشمار اطلاعات با ارزش میتونی درموردشون پیدا کنی
به این آدرس هم میتونی مراجعه کنی: http://hydraulicmegastore.com/hydraulic-products/in-line/flow-control-valves/
شکل زیر یک نمونه از این شیر را نمایش داده است
موفق باشی
 

پیوست ها

  • Flow_Control_Valve.jpg
    Flow_Control_Valve.jpg
    64.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

farzad.valve

عضو جدید
سلام بر مهندس بزرگوار
مهندس شرکت زنگ زدم نبودین اخوی گوشی را برداشتن و مشکلو بهشون گفتم
پیش خودم گفتم این موضوع را اینجا نیز مطرح کنم تا اگه سایر دوستان نظری داشتن استفاده کنیم
و اما مشکل:
در تاسیسات تبریز از اکچویترهای روتورک استفاده شده که این اکچویترها تک سولونوییده هستن و فقط برای باز کردن فرمان بهشون میاد و با قطع فرمان، در واقع فرمان کلوز صادر میشه با چندین سعی و خطا تونستم از مدار فرمان اکچویتر سر در بیارم و بتونم ولو را حرکت دهم
تا اینجای کار مشکل خاصی نبود و شرایط تحت کنترل دراومده بود
اما مشکلی که با اون درگیر شدم و هنوز هم نتونسته ام واسه اش جوابی پیدا کنم مسئله خروج روغن از مسیر گاز اگزاست می باشد.
سطوح روغن در هر دو مخزن گاز روی روغن چک شده و نرمال بودن سطوح روغن اثبات شده است اما بعد از صدور هر فرمان باز یا بسته شدن و بعد از اتمام فرمان، بعد از اینکه گاز فرمان از مسیر اگزاست خارج شد؛ مقداری از روغن از مسیر اگزاست بیرون میزنه (یه صدای خرخر مانندی میده و روغن با فشار و به صورت منقطع از مسیر بیرون میزنه بعدش روغن به صورت پیوسته و بدون فشار از مسیر بیرون میزنه)
بعد از حدود یه روز سرو کله زدن با اکچویتر تصمیم گرفتم که بعد از قطع شدن فرمان؛ مخازن گاز روی روغن را چک کنم. مشاهده جالبی که داشتم این بود که در مخزن دوم (محل تجمع روغن برگشتی از سیلندر) که علی القاعده نباید فشاری باشد؛ گاز جمع شده بود و روغن درون آن مخزن با هوا (گاز) ترکیب شده و کف کرده بود و به طور مجازی سطح روغن را بالا آورده بود. و همین سطح کاذب بالای روغن از مسیر اگزاست خارج میشد
لازم به توضیح است که بین هر اپریت ولو؛ زمان کافی به اندازه بیش از 10 دقیقه داده ام و حتی این زمان را موقع ناهار به 2 ساعت نیز افزایش دادم اما همچنان سرریز روغن را مشاهده می کنم
به کیفیت روغن هیدرولیک نیز شک کردم و روغن را نیز به صورت کامل تخلیه و جایگزین کرده ام اما مشکل همچنان باقی است
سوالی که هنوز نتوانسته ام برای آن جوابی پیدا کنم این است که در مخزن دوم چرا باید گاز باشد و این گاز اصولا از کجا می تواند در آن مخزن ظاهر شود؟
مسیر مربوط به مخزن اول؛ سلیندر و پیستون و مخزن دوم نیز مسیر دور و درازی است و گاز نمی تواند از این مسیر خود را به مخزن دوم برساند
به نظر شما مشکل از کجاست؟
ممنون میشم که توجه می کنین

سلام به مهندس پویا و همیشه در صحنه
دارم روش فکر میکنم
اگه به نتیجه ای رسیدم خبر میدم
ارادتمندم
 

farzad.valve

عضو جدید
مهندس جان
من فکر میکنم گاز از Torque Limiter داره میاد تو اون مخزن یا اگر بای پاس داره از بای پاس
ولی چون کف میکنه پس باید از زیر وارد مخزن شده باشه یعنی از لاین ترک لیمیتر
ضمنا میدونید که Torque Limiter به لاین مخالفش وصل میشه پس احتمالش بیشتره
ارادتمندم
 
مهندس جان
من فکر میکنم گاز از Torque Limiter داره میاد تو اون مخزن یا اگر بای پاس داره از بای پاس
ولی چون کف میکنه پس باید از زیر وارد مخزن شده باشه یعنی از لاین ترک لیمیتر
ضمنا میدونید که Torque Limiter به لاین مخالفش وصل میشه پس احتمالش بیشتره
ارادتمندم

سلام بر مهندس بزرگوار
شرمنده که چند روزی نبودم
مهندس جان یادم رفت بگم که این عملگر ترک لیمیتر نداره و گاز مستقیما میاد روی مخازن گاز روی روغن
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام بر مهندس بزرگوار
شرمنده که چند روزی نبودم
مهندس جان یادم رفت بگم که این عملگر ترک لیمیتر نداره و گاز مستقیما میاد روی مخازن گاز روی روغن

مهندس جان شاید ترک لیمیترش داخل باکس هست نه روی مخازن ، چون همونجور که فرمودید هیچ راه دیگه ای نداره تقریبا
 

farzad.valve

عضو جدید
اولین کنترل ولو ساخت داخل توسط متخصصان این شرکت رونمایی شد.
این کنترل ولو که 12 اینچ کلاس 300 و از نوع Electro-Hydraulic است ، به سفارش شرکت پخش فراورده های نفتی ایران ساخته شده و همینک در حال انجام تستهای نهایی جهت تحویل به مشتری می باشد.
DSC_0109.jpg
تمامی مراحل ساخت این کنترل ولو در داخل کشور انجام گرفته که ذیلا شرح آن به همراه تصاویر مربوطه آمده است؛
1- طراحی: پس از انتخاب این شرکت از میان 8 شرکت معتبر داخلی ، مراحل طراحی نهایی انجام گرفت و نقشه های ساخت آماده گردید
2- مدلسازی: مدل ریخته گری قطعات بزرگ تهیه گزدید. مانند : Body, Bonnet, Cage, Plug, Seat Ring, yoke, Reservior, Servo Cover

3- ریخته گری: از روی مدلها ، قطعات مطابق متریال مرتبط ریخته گری شدند

4- ماشینکاری: کلیه قطعات ریخته گری شده و سایر قطعات با دستگاههای NC و CNC ماشینکاری شدند تا دقت بالایی داشته باشند

5- مونتاژ: کلیه قطعات پس از ماشینکاری مورد بازرسی نهایی قرار گرفته و مونتاژ گردید

6- تست میدان: اینک مونتاژ نهایی صورت گرفته و در مراحل تست نهایی جهت تحویل به مشتری می باشد و در نهایت پس از تست در خط لوله مربوطه یا تست میدانی کالای مربوطه بطور کامل مراخل تولید داخل شدن خود را طی می نماید
CV 12J.jpg
7- نقاط قوت:
الف) کلیه تستهای مورد نیاز کنترل ولوها روی این نمونه انجام گرفته مانند: RT, Mill Test, PT, Pressure Test, Functional Test, ...
ب) کلیه قطعات از مارکهای معتبر و با متریالهای با کیفیت بالا استفاده شده است
ج) قطعات آب بندی با مواد با سختی بالا Hard-Face شده اند مانند Stellite تا عمر بالایی داشته باشند
د) دقت ماشنکاری بسیار بالایی در ساخت قطعات بکار رفته تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
ه) کلیه مراحل طراحی و ساخت مطابق استانداردهای مرتبط انجام گرفته مانند: ANSI, ASME, ISA, IEC, API, DIN
 
سلام بر استاد گرانقدر
همونطور که تلفنی خدمتتان عرض کردم قصد داشتیم با افزایش سطح مقطع مخازن گاز روی روغن؛ نیروی وارده به پیستون اکچویتر را بالا ببریم اما این کار جواب نداد و همون قدرت اولیه اکچویتر را شاهد بودیم
به نظرم علت عدم توفیق در بالا بردن قدرت اکچویتر این است که در مخازن گاز روی روغن؛ به دلیل عدم وجود یه صفحه حایل بین گاز و روغن؛ عملا افزایش سطح روغن تاثیری در میزان نیرو نداره
در واقع فکر می کنم که روغن در اینجا فقط نقش انتقال دهنده فشار گاز را بر عهده داره و باید با افزایش سطح پیستون به دنبال افزایش نیروی اکچویتر بود
به عنوان یه پیشنهاد آیا می توان برای افزایش نیروی وارده بر پیستون و در نتیجه افزایش گشتاور تولیدی اکچویتر از دو عدد پیستون در طرفین ساختار یوک استفاده کرد؟ در اینجا فکر می کنم که با افزایش سطح مقطع به میزا دو برابر نیروی تولیدی اکچویتر و در نتیجه گشتاور تولیدی ان به میزان 2 برابر افزایش می یابد. البته در صورت استفاده از دو پیستون در طرفین یوک نیاز به مخازن بزرگتر روغن نیز احساس میشه
نظر شما در این مورد چیه؟
 

mohamad_alibary

عضو جدید
سلام خدمت مهندس عزیز
من رشتم برق قدرته و ارشد هستم
پایان نامم راجع به طراحی و شبیه سازی یک موتور 24 ولت dc که بتونه یه شیر هیدرولیک رو از صفر تا 90 درجه بچرخونه که شیر از نوع گشتاور ثابت است.
این موتور با استفاده از یک گیربکس که انتخاب نسبت تبدیلش با خودمه به شیر وصل میشه و باید موقعیت شیر رو با استفاده از یک کنترل کننده تنظیم کنه

حالا که می خوام پروپوزال بنویسم نیاز به اطلاتی راجه به تاریخچه شیر های هیدرولیک و انواعش و تاریخچه شیرهای برقی و تحقیق های انجام گرفته پیشین کاربرد های این نوع شیر ها دارم که تو اینترنت چیزی پیدا نکردم
سوال بعدیمم اینه نسبت گیر بکسی که باید انتخاب کنم باید طوری باشه که تو بازار ایران موجود باشه و از بقیه نسبت ها معمول تر باشه
ممنونم راهنماییم کنید و اگر فایل و جزوه آموزشی در این ضمینه هست برام بذارید
 
سلام خدمت مهندس عزیز
من رشتم برق قدرته و ارشد هستم
پایان نامم راجع به طراحی و شبیه سازی یک موتور 24 ولت dc که بتونه یه شیر هیدرولیک رو از صفر تا 90 درجه بچرخونه که شیر از نوع گشتاور ثابت است.
این موتور با استفاده از یک گیربکس که انتخاب نسبت تبدیلش با خودمه به شیر وصل میشه و باید موقعیت شیر رو با استفاده از یک کنترل کننده تنظیم کنه

حالا که می خوام پروپوزال بنویسم نیاز به اطلاتی راجه به تاریخچه شیر های هیدرولیک و انواعش و تاریخچه شیرهای برقی و تحقیق های انجام گرفته پیشین کاربرد های این نوع شیر ها دارم که تو اینترنت چیزی پیدا نکردم
سوال بعدیمم اینه نسبت گیر بکسی که باید انتخاب کنم باید طوری باشه که تو بازار ایران موجود باشه و از بقیه نسبت ها معمول تر باشه
ممنونم راهنماییم کنید و اگر فایل و جزوه آموزشی در این ضمینه هست برام بذارید

سلام ببخشید که من دخالت میکنم اولا توضیح بدین که منظورتون از شیر هیدرولیک چیست و آیا این شیر وجود خارجی داره که کشتاورش ثابته یا اینا فرضیات اولیه هستش
 

Similar threads

بالا