زندانی که دیگر زندان نیست! +عکس

آقا سید

مدیر بازنشسته
به نظر مي‌رسد كرامت انساني به زندانيان بازگشته است. لباس‏هاي معمول و سفيد جانشين لباس‏هاي خاكستري زندان شده، قرآن و مباحث ديني و اشتغال جاي آموزه‏هاي خلافكاري را گرفته و نماد مجرمي به كلي محو شده است. همه اين تغييرات حقيقت «عادل آباد» در شيراز است. حقيقتي كه از يك مكان مخوف و ترسناك سال‌هاي نه چندان دور مدرسه‌اي با مباحث علمي و قرآني ساخته است.

به گزارش ايسنا، عادل آباد، نامي است كه براي مبارزان انقلابي سال‏هاي پيش از انقلاب بسيار آشناست. بلوار عدالت در شهر شيراز را كه دنبال كنيم به زندان مركزي اين شهر مي‏رسيم. جايي كه بسياري از افراد بيرون از ديوارهايش، نمي‏دانند پشت اين ديوارها چه خبر است و اصلا شايد به ذهنشان هم نرسد كه ديوارهاي سر به فلك كشيده با سيم‌هاي خاردار چه شوري را در درون خود جاي داده است. شوري كه اين روز‌ها در سر مددجوياني زندان است. آنها زندان را مكاني براي علم و دين آموزي ديده‌اند، همان جايي كه قرآن مي‏خوانند، مطالعه مي‏كنند و بر سر كلاس‏هاي فقه، اصول و فلسفه حاضر مي‏شوند.

همراه با آيت‌الله سيد كرامت‌الله ملك‌حسيني نماينده ولي فقيه در كهگلويه و بويراحمد راهي بندهاي زندان عادل آباد مي‏شويم، بندهايي كه نام‏هاي زيبا به خود گرفته‌اند و ورودي هر كدام‌شان يك مددجو با دسته گل و پيام خوش آمد منتظر شماست.



طنين صلوات در راه‏روهاي بند به چرخ مي‏افتد، و تلاوت آيه‏هاي قرآن به گوش مي‏رسد، اتاق اول جمعي ده نفره مشغول به قرائت قرآن هستند و اتاق بعد عده‏اي مشغول معرق و منبت كاري. در اين جمع كساني هم هستند كه به اختيار 5 سال است از مصرف مواد مخدر پاك شده‌اند. همه اين‌ها حكايت از آن دارد كه شايد تنها محدوديت زندانيان براي ارتباط با بيرون از ديوارهاي بلند عادل آباد براي آنها سخت باشد، نه چيز ديگر!

دارالقرآن، سينما، زورخانه، مركز تلوزيون و كتابخانه، همه جاهايي است كه نشان از برنامه‌هاي فرهنگي براي زندانيان دارد. بند بعدي مدرسه قرآني زندان است، جايي كه زندانيانش سفيد پوش بر سر كلاس‏هاي قرآن، احكام، فقه، اصول و فلسفه حاضر هستند و در كلاس‌هاي خود بحث و مباحثه را داغ نگه داشته‏اند. اسما الحسني را با تواشيح مي‏خوانند كه اذان ظهر هم به صداها اضافه مي‏شود و مددجويان راهي هواخوري بند و مصلا مي‏شوند تا نماز را به جماعت بخوانند.



آيت الله ملک حسيني پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با اشاره به دوران طاغوت و حبس خود در اين زندان، وضعيت كنوني زندان را غير قابل قياس با عادل‏آباد زمان‏هاي ديگر مي‌خواند و مي‌گويد: تحول بسيار خوبي در زندان بوجود آمده و برنامه‌هاي تربيتي، قرآني و دين آموزي در زندان مرکزي شيراز درس بزرگي براي مددجويان است.



وي ادامه داد: مکتب قرآن و دين آموزي، انسان را از گرداب ضلالت به سوي نور ارشاد مي‏كند كه خوشبختانه اين مكتب در زندان عادل آباد شيراز ترويج شده و مدرسه قرآني اين زندان هم اكنون يك حوزه علميه خوب است كه شعاع اخلاص، و ترويج ارشاد اين حوزه علميه مي‌تواند علاوه بر اثرگذاري در داخل، به خارج از اين زندان نيز نفوذ داشته باشد.

نماينده مردم کهگيلويه و بويراحمد در مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: رشته‌هاي قرآني در اين مدرسه، برگرفته از فلسفه، حکمت ملاصدرا و حکمت اشراق سهروردي بوده كه زمينه اصلاح و رشد اين افراد مؤمن و متعهد به خدا، فراهم مي‏كند و آنان از لغزش به خطا به سمت خدمت به وطن تغيير يافته‌اند زيرا اين افراد با محوريت قرآن به سمت اسلام و انقلاب قدم بر مي‌دارند.



وي با اشاره به توسعه علوم قرآني در کاهش جرم گفت: عرب جاهلي وجودش غرق در جنايت، فحشاء و فساد بود اما وجود مقدس پيامبر (ص) را با دعوت الهي پذيرفتند و تحول عظيمي در تاريخ اسلام بوجود آوردند و شکي نيست که توسعه علوم قرآني مي‌تواند در کاهش جرم نيز اثرگذار باشد.

ملك حسيني ادامه داد: افراد بزرگي با تعاليم الهي رشد يافته‌اند اميد است که اين افراد با همت عالي و روحيه قوي به نظام عالم قدم بردارند كه اگر وضع زندان‌هاي کشور مانند زندان مرکزي شيراز باشد کمک بزرگي به فرزندان و خانواده‌هاي زندانيان مي‌شود و حتي مي‌تواند الگويي براي خارج از ايران باشد.

علي مظفري، مدير زندان مرکزي شيراز نيز در سخناني با بيان اينكه امروز زندان‏هاي استان فارس در راستاي سخن امام راحل (ره) مبني بر اينكه «زندان‏ها بايد به دانشگاه تبديل شود»، حركت مي‏كند، افزود: وقتي خودمان هم وارد زندان مي‏شويم ديگر احساس اين را نداريم كه اينجا همان زندان عادل آباد پيشين است زيرا همه جاي آن دين، سواد، علم و اشتغال كه چهار پايه اهداف ماست را احساس مي‏كنيم.



وي ادامه داد: دين آموزي را شالوده دانسته و در اين راستا با دعوت از روحانيون حوزه علميه دروس حوزوي را به زندانيان آموزش داده و اشتغال را هم ستون و ركن دانسته كه در اين راه نيز با آموزش‏هاي متعدد براي زندانيان اشتغال‌زايي كرده و افتخار مي‏كنيم كه نماد مجرمي در اين زندان فراموش شده و حتي انسان در اين مكان به ياد حوزه علميه مي‏افتد.



مظفري اضافه كرد: با افتخار اعلام مي‏كنيم با اختيار خود زندانيان ديگر كسي سيگار نمي‏كشد و با شرايط روحي خوب و همچنين علم آموزي دوران محكوميت خود را مي‏گذرانند كه همه اين اتفاقات را حاصل برخورد با رافت اسلامي مي‏دانيم كه قول مي‏دهيم در همه‌اندرزگاه‏ها مدرسه قرآني راه‏اندازي كنيم.

در ادامه بازديد از زندان مركزي شيراز، مديركل زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي استان فارس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تقويت باورهاي ديني درمددجويان در زندان‌هاي فارس پيگيري مي‌شود، گفت:‌ يكي از موارد مهمي كه در زندان‌هاي فارس با جديت پيگيري مي‌شود مباحث مربوط به دين آموزي و تقويت باورهاي ديني در مددجويان است

ناصر جعفرقلي افزود:‌ بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اكثر مددجويان با مفاهيم ديني آشنايي نداشتند و گرايش آنها به سمت برخي از جرايم معمولا به دليل نا آشنايي با آموزه‌هاي ديني است و‌ در زندان‌ها اهدافي دنبال مي‌شود كه اين اهداف در چارچوب اصلاح و تربيت مددجويان است به همين دليل دين آموزي يكي از اصولي ترين اقدام‌ها در زندان‌ها است.



وي ادامه داد: ديدار آيت الله ملك حسيني از زندان مركزي شيراز و توصيه‌هاي وي موجب تقويت فعاليت‌هاي دين‌آموزي در اين زندان خواهد شد كه ‌اميدواريم با اين توصيه ها، فعاليت‌هاي ديني در زندان‌ها به صورت جدي تر پيگيري شود و با دين آموزي صحيح و گسترش مدرسه قرآني تعداد مددجويان در زندان‌ها و ميزان تكرار جرم در كشور كم شود.

به اعتقاد مديركل زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي استان فارس مجرمان حتي افرادي كه به هر دليل مرتكب جرمي شده و وارد زندان‌ها مي‌شوند،‌ زيربناهايي اعتقاديشان كم نشده است و گرايش به دين و زندگي خوب در آنها وجود دارد كه‌ در زندان‌ها امتياز استفاده از مرخصي بر اساس فعاليت‌ها و ميزان مشاركت مددجويان در برنامه‌هاي فرهنگي داده مي‌شود.



به گفته وي در حال حاضر 140 نفر در مدرسه قرآني زندان مركزي شيراز حضور دارند و در همه‌اندرزگاه‌ها دارالقرآن فعال است كه در اين زندان يك هزار و 500 مددجو و در در زندان‌هاي كل استان فارس پنج هزار مددجو در كلاس‌ها و برنامه‌هاي قرآني شركت مي‌كنند.
منبع
 

Similar threads

بالا